Pakko purkautua edes jonnekin, kun oikeasti tuntuu välillä pahalta se miten koen itseni vähempiarvoiseksi perheessämme kuin muut. Äidilläni on selkeät "lempilapset", veljeni ja siskoni. Veljeni suosiminen ei vielä tunnu minulle niin henkilökohtaisesti pahalta, olisiko siksi että on vastakkaista sukupuolta. Mutta se että äiti on valinnut siskoni minun ohitseni "lempilapsekseen", tuntuu epäreilulta, ja saa minut tuntemaan itseni vähäpätöisemmäksi. Lapsesta saakka äiti on suosinut ja lellinyt veljeäni ja siskoani, minä ja toinen siskoni olemme äidin silmissä ilmeisesti "ei-niin rakkaat", vaikka rakkaita toki mekin. Suosiminen ei siis ole erityisen räikeää, mutta joissain tilanteissa se todella nostaa päätään ja saa minut sekä siskoni tuntemaan itsemme huonommiksi.
Nyt kun olemme vanhempia, suosiminen on näkynyt mm. siinä, että äiti auttaa lellittyä siskoani taloudellisesti hyvin paljon. Jos sisko saa päähänsä haluta uuden upean sohvan, saa tämä sen viimeistään kun on pari kertaa mököttänyt äidin nähden kun ei ole rahaa sohvaan. Äiti tarjoutuu tässä vaiheessa pelastamaan sisko-rukan ja ostamaan omilla rahoillaan siskolle sohvan jotta raukka piristyy. Itselläni hajosi imuri, josta puhuin monta kertaa äidille että tarvitisin niin uuden imurin, kun omat rahat ei siihen juuri nyt riitä. Arvatenkaan ei puhettakaan että minua autettaisiin edes tällaisessa, suhteellisen tarpeellisen kodinkoneen hankinnassa (etenkin siksi tarpeellisessa että minulla on koira josta karvaa lähtee sen verran että päivittäinen imurointi on välttämätöntä).
Tästä äidin rahallisesta avustuksesta johtuen siskoni ei hallitse omia raha-asioitaan ollenkaan. Hänet on kasvatettu siihen luuloon, että kaiken saa mitä vain haluaa, kyllä joku sitten jossain vaiheessa tulee auttamaan. Siskollani on mm. ulosotossa melkoiset velat, minulla taas raha-asiat aina olleet kunnossa ja mitään velkoja ei ole. Siskoni jopa kiikuttaa ulosottolaskujaan äidilleni maksettavaksi, kiltisti vanhemmat maksavat ne pois kitisemättä ja sisko ryhtyy taas törsäämään omia rahojaan aivan muuhun kuin laskuihin. Voin vain arvuutella minkälaisia summia kaiken kaikkiaan siskooni on uponnut. Jo tämänkin takia tuntuu varsin epäreilulta ettei minua avusteta laisinkaan rahallisesti edes oikean tarpeen tullen.
Siskoni koti on viimeisen päälle laitettu, huonekalut hankittu velaksi, ja äiti antaa kaikki tarpeettomat vanhat huonekalunsakin tietysti siskolleni (äidin huonekalut vaihtuvat sen verran tiheään että ovat kuin uusia siskon ne saadessa), minä saan korkeintaan vanhat jämät ja yleensä en niitäkään. Kolme vuotta sitten sain verhot joita äiti ei enää tarvinnut, yhden lampun ja vuosi sitten jouluna ikkunakoristeen. Näistä äiti kielsi ehdottomasti sanomasta mitään siskolleni ettei vaan loukkaannu kun ei itse saanut, mutta eipä kukaan koskaan kiellä siskoani leuhkimasta minulle ja toiselle siskollemme äidiltä saamillaan tavaroilla. Kun äiti osti suuren ja vieläpä uudehkon laajakuvatelevision tilalle vielä isomman ja paremman, edellinen meni tietysti keltään kysymättä suoraan siskolleni, vaikka minun televisioni on räjähdyspisteessä oleva oikeasti _vanha_ kapistus jollaisia tuskin edes myydään enää.
Jokin aika sitten minulla keitti yli. En yleensä tykkää meuhkata tällaisista asioista, koska olen jo elämäni aikana alkanut tottua osaani ja yrittänyt olla välittämättä minun epäsuosimisestani, ja sitäpaitsi jos koskaan uskallaudun pitämään puoliani niin asiat käännetään aina siten, että minä olen kaikille kateellinen ja sitä rataa jos yhtään ihmettelen suosimista. Nyt kuitenkin sanoin vain ääneen siskon ja äidin kuullen kun olivat jälleen tulleet shoppailureissultaan siskolleni satasia törsänneinä, että olisi kiva jos minäkin saisin tasavertaisesti moisia rahallisia avustuksia äidiltä vaihteeksi kun näköjään ylimääräistä annettavaa olisi, kun opiskelijana ei muutenkaan minulla ole varaa juuri mihinkään ylimääräiseen. Siskoni herkkänahkaisena suuttui ja raivosi minulle että minkä hän sille mahtaa jos saa enemmän tavaraa, äitini taas keksii syitä syiden perään miksi siskoni ansaitsee kaiken minua enemmän.
Tuli niin toivoton olo, kukaan ei näe miten epäreilu tilanne on. Toinen ns. "epälellitty" siskoni asuu vielä vanhempien luona, joten vielä emme ole päässeet näkemään kohtelisiko äiti häntä samoin kuin minua jos asuisi omillaan. Myös veljeni asuu edelleen kotona, ja kauhulla odotan mitä käy kun veli muuttaa omilleen ja äiti lähtee (mitä todennäköisimmin) myös tätä avustamaan rahallisesti, lellityn siskoni ohella.
(jatkuu)
Äidin "lempilapset"
35
3819
Vastaukset
- Lija89...
(jatkuu)
Äidin erilainen suhde meihin on muutoinkin nähtävissä, lellityllä siskollani on tusina "hellittelynimiä", siis sellaisia joita lapselle annetaan rakkaudesta. Näitä äiti vielä nykypäivänäkin saattaa leikkimielisesti käyttää, esimerkiksi (nimi muutettu); "mitäs meidän pikku Kaisuliinille kuulu?", minä varmaankin lentäisin selälleni jos äiti "hellittelisi" minua noin. Jos äiti haluaa juttuseuraa, hän soittaa automaattisesti siskolleni, minulle vain kun on pakko ja on oikeasti asiaa. Siskolleni kerrotaan uutiset ensimmäisinä, minä saan kuulla kaikesta vasta jälkeen päin. Väkisinkin koen, että minä olen todella vähäpätöisempi, siskoni on aina etusijalla aivan kaikessa.
Kysympä siis, mikä neuvoksi? Kellään muulla samoja kokemuksia? Millaisen ratkaisun tilanteeseen voisi löytää, kun edes suoraan ei tunnu voivan sanoa? En jaksaisi enää tuntea olevani täysi nolla siskoni ja veljeni rinnalla, kun sisimmässäni tiedän etten ansaitse osaani. - kakkoseksi jäänyt
En oikeen edes ymmärrä miksi vanhempien pitäisi tuolla tavalla syytää rahojaan tai tavaroitaan omillaan asuville, aikuisille lapsilleen. Kun itse lähdin kotoa, pyysin äidin takaamaan pankkilainan, jolla sain ostettua puhelinosakkeen, silloin ei ollut kännyköitä. Maksoin lainan pankkiin, enkä ole mitään sen jälkeen pyytänyt enkä tarvinnut.
Vaikuttaa siltä, että siskosi on hyvä manipuloimaan ja saa siksi äitisi kustantamaan kaiken haluamansa. On minullakin vanhempi veli, joka on ihan selkeästi ollut aina se rakkain lapsi, vaikka minä olen ollut se kiltimpi ja paremman koulutuksen opiskellut ja työssä menestynyt. Minä olen aina rientänyt avuksi vanhemmilleni, kun on tarvittu kaupunkiasunnossa tai mökillä, veljeni vierailee vain kahvikutsuilla. En tiedä, paljonko hän on saanut rahallista apua, mutta yllättäin ostivat vaimonsa kanssa ison rivitaloasunnon. En tiedä sitäkään, paljonko isoäitini siihen asuntoon laittoi rahojaan, vai laittoiko mitään. Minä en ole saanut latiakaan, asun vuokra-asunnossa perheeni kanssa.
Sinun tilanteessasi laittaisin kaiken siskosi saaman rahallisen hyödyn kirjoihin ja kansiin, jotka voisit sitten aikanaan esittää perukirjoituksessa. Siinä nimittäin kysytään, onko joku saanut ennakkoperintöä ja tämä on ihan justiinsa sitä ennakkoperintöä.
Älä anna narrata itseäsi.- Anonyymi
Se ei riitä että kirjaat itsellesi näitä ylös. Saat ne kirjattua ennakkoperinnöksi ainoastaan jos on näyttää kuitit tai tiliotteet, muutoin tietää vain rahanmenoa.
Se on yllättävän yleistä että lapset ovat eriarvoisia perheen sisällä, ja erityisesti suuriin ikäluokkiin kuuluvien vanhempien silmissä. Pahinta on jos siinä on lisänä vanhempien kateus omaa lastaan kohtaan, joka on hoitanut asiansa kunnolla eikä ole taloudellisessa riippuvuussuhteessa vanhempiinsa.
- 1+1=??
No ei aloittajan sisaren saama apu mitään ennakkoperintöä ole. Ei todellakaan.
(tämän tiedän ihan varmaksi ammattini takia)
Vanhempien ei tosiaankaan ole mikään pakko avustaa täysi-ikäisiä lapsiaan, mutta jos he haluavat niin mikään ei heitä estä. Ja useissa perheissä on eriarvoisuutta, sille nyt ei voi mitään.....valitettavasti.
Oletan että aloittajan luku 89 on syntymävuosi.- Anonyymi
Jännä että pitää synnyttää tänne lapsia kärsimään ja sitten kun on 18 potku persille että pärjää omillaan ja ei edes neuvota miten tai kannustets ammattiin. Ajatelkaa itse olen joutunut myymään itseäni että saan ruokarahaa ja tämä on totta!!!!!
- Lellitty lapsi
Annanpa sinulle vähän uutta näkökulmaa tähän asiaan sen lellityn kannalta katsottuna.
Eli minä olen se meidän perheen hemmoteltu lapsi. Ikäeroa veljen kanssa yli 10 vuotta. Uskon, että sen takia äiti piti minua kuin kukkaa kämmenellä: vahti koko ajan, en saanut tehdä mitään kivaa etten vaan satuta itseäni. Tästä syystä en oppinut kotitöitäkään tekemään. Olisinhan voinut satuttaa itseni ruokaa tehdessä tai siivotessa. Opin laittamaan ruokaa ja siivoamaan vasta parikymppisenä, kun muutin kotoa. En ollut taloudellisesti valmis omaan elämään, mutta en vain enää olisi kestänyt asua saman katon alla äitini kanssa.
Pienenähän tuo oli kivaa, kun sai kaiken mitä halusi eikä tarvinnut tehdä mitään asian eteen. Vähän kun inahti, tuli uutta vaatetta ja leluja. Sitä ei vain silloin tajunnut, millaisen karhunpalveluksen äiti minulle teki. Nimittäin vielä aikuisena ajattelin pitkään, että minähän saan kaiken mitä haluan. Että vanhemmat hoitaa minun laskut jne. Ja pitkään olikin niin. Mutta ihan oikeasti ihmisen perustarpeisiin minusta kuuluu, että pystyy itse omilla tuloillaan maksamaan laskut ja hoitamaan kaikki hankinnat. Ei se ole minun ansaitsemaa, jos äiti maksaa minulle kaikki ostokset. Yrittää kyllä vieläkin, mutta en enää suostu. Epäilen nimittäin, että ostelemalla tavaroita äiti yrittää tavallaan hallita minua. Koska minä olen aina tehnyt kaiken niin kuin äiti haluaa. Olen ikäänkuin ikuisessa kiitollisuudenvelassa noista maksetuista laskuista ja tavaroista. Sitä kai äiti loppujen lopuksi on halunnutkin.
Eikä työnantajat palkkaa ihmistä, vaikka tämä kuinka inisee. Minulta sitä paitsi puuttuu itseluottamus lähes täysin, koska en ikinä ole tehnyt mitään mainitsemisen arvoista (vanhempieni mielestä siis). Työelämässä olen hyvin arka enkä siksi saa tehtyä työtäni niin hyvin kuin mihin minulla on mahdollisuus. Sanoisinpa että vanhemmat, varsinkin äiti, on pilanneet minut täysin. Tämä asia valkeni minulle vasta vähän aikaa sitten, kun isäni kuoli. Äidilläni oli tapana motkottaa jokaisesta asiasta isälle, nyt kohteena olen minä. Hän myös syyttelee usein minua, miten hän on uhrannut koko elämänsä meille lapsille. Ja haukkuu äitejä, jotka ottavat omaa aikaa irti lapsista omia menojaan varten. Hyvin katkera nainen tuo äitini siis. Niinpä yritänkin olla mahdollisimman vähän tekemisissä äitini kanssa, koska haluan vihdoin elää omaa elämääni ja maksaa itse laskuni ja ostokseni.
Eli sitä vaan halusin sanoa, että aina ei eriarvoisuus ole niin mustavalkoinen juttu. Taustalla voi olla kiristämistä, ylisuojelemista, omistushalua jne. En tiedä onko teidän perheessä näin, tämä on vain minun kokemus. Minä olen aina toivonut, että isä olisi kasvattanut meidät eikä äiti. Veljeni kasvatuksessa isäni kyllä olikin enemmän mukana ja veljestäni tuli kunnon ihminen. Minut äiti pilasi ja olen siitä hyvin katkera. :(- alkup..
Edelliselle kirjoittajalle, sinun tarinasi on valitettavasti aivan eri kuin meillä. Siskollani ei todellakaan ole esimerkiksi huono itsetunto, päin vastoin, on tottunut olemaan maailman napa ja "kaikkien ihailema" äidin käytöksen vuoksi, eikä siedä koskaan sitä että joku muu olisi missään muodossa enemmän "valokeilassa" kuin hän. Minä taas olen se kiltti, hiljainen, ujo ja arka jolla itsetunto on pohjalukemissaan, mitä edelleen vain vahvistaa se että siskoni nostetaan jalustalle minun ohitseni.
Siskoni ei myöskään ole lainkaan jalat maassa kulkeva tyyppi, mitä sinä ainakin tekstisi perusteella tunnut olevan "lellimisestä" huolimatta. Siskoni ei siedä muiden onnea, ei jaksa kuunnella kun kerron koulumenestyksestäni, tai mistään positiivisesta elämässäni. Joskus hän saattaa olla naama väärinpäin vain siksi että minulla vaikkapa kerrankin menee elämässäni hyvin. Aikoinaan siskoni asui lähes puolet pienemmässä asunnossa kuin minä (koska ei ulosottovelkaisena parempaakaan saanut) , tuolloin halveksunta minun kotiani kohtaan oikein kukoisti siskon käytöksessä, jos olin aikeissa pyytää yhteisiä tuttavia kotiini kyläilemään, saattoi hän nopeasti ennen minua pyytää nämä tutut omaan kotiinsa kyläilemään samalle päivälle kuin itse olin ajatellut, ettei kukaan vahingossa eksyisi minun luokseni "näkemään että minulla on suurempi asunto", tai ainakin tuollainen olo minulle vahvasti tuli. Myöskään minun luokseni siskoni ei juuri koskaan tullut vaikkapa synttäreilleni, vaikka itse loukkaantui aina sydänjuuriaan myöten jos omilta kutsuiltaan edes myöhästyttiin sovitusta ajasta.
Siskoni nauttii, suorastaan mässäilee ja ympäripyöreästi lällättelee muille suosiollaan, ei todellakaan mitenkään häpeile sitä tai ole nöyrä. Osaa myös erittäin helposti manipuloida muutkin kuin äitimme kohtelemaan häntä jotenkin parempana ihmisenä. Oltiin joskus suunniteltu minä, siskoni sekä eräs yhteinen ystävämme että menisimme yhdessä kauneushoitolaan ennen yhteistä lomamatkaa, mutta siinä kävikin sitten niin että siskoni sulki puhelimensa ja sai ilmesesti ystävämme samaan juoneen kun tämäkin oli sulkenut puhelimensa, menivät sinne kaksistaan ilman minua ja myöhemmin soittivat ja sanoivat että tuli muka kiire kun olikin vain kaksi aikaa ko. salongissa vapaina ja unohtivat ilmoittaa minulle, vaikka varmuudella tiesin että vapaita aikoja olisi kyllä ollut.
Tuollaista se on aina ollut, minua kohtaa siskoni käyttäytyy tahallisen epäreilusti ja mielellään tekee kaikkensa saadakseen muut toimimaan samoin, aina on näyttämisen tarve siitä että minusta pidetään vähemmän kuin hänestä. Olemme siskoni kanssa kuitenkin suht saman ikäisiä, minä huonoitsetuntoisena en ole juurikaan hyviä ystäviä elämässäni saanut, siksi vietän aikaani paljolti siskon ja meidän yhteisten lapsuudenystävien kanssa vapaa-ajallani. Toki on hienoa että siskostani on ainakin kasvanut hyvällä itsetunnolla varustettu ja elämässä ilmeisesti ainakin toisten ihmisten keskuudessa hyvin pärjäävä, mutta on epäreilua että hän samalla talsii minut niin ilkeästi jalkoihinsa.
Aiemmat kirjoittajat ovat sitä mieltä ettei ole vanhempien tehtävä auttaa rahallisesti täysi-ikäistä lastaan. Olen aivan samaa mieltä, haluaisin _ainoastaan_ että minua ja siskoani kohdeltaisiin tasavertaisesti. On väkisinkin ikävää katsoa vierestä kun ilkeälle ja manipuloivalle siskolleni rahdetaan tavaraa ovista ja ikkunoista ja suositaan häikäilemättä, ja minua suorastaan hyljeksitään.
- Lellitty lapsi
Hmmm. Vaikka tarinani on eri, niin kyllähän tuosta siskosi käytöksestä kuultaa kaiken "itsevarmuuden" läpi huono itsetunto. Ei kenenkään, jolla hyvä itsetunto on, tarvitse vähätellä muita ja kehua omilla asioillaan. Johtuuko sitten vanhempiesi kohtelusta vai jostain muusta, mutta epävarmuudelle tuo selkeästi vaikuttaa. Ehkä siskosi on sinulle kateellinen jostain, mutta et vain huomaa sitä? Ja se huomionkipeä ihminen on usein juuri se, jolla on kaikkein huonoin itsetunto. Siksi haluaa olla kaiken keskipisteenä. Samoin muiden onnesta on vaikea kuulla, koska se oma "onni" on niin pinnallista ja materialistista. Eikä hiljaisuus ole sama asia kuin huono itsetunto. Paitsi jos tiedostat, että sinulla huono itsetunto on. Jotkut ihmiset vaan on hiljaisempia eivätkä aina äänessä. Ja itse olen huomannut, että hiljaisemmat ihmiset ovat parempia ystäviä kuin aina äänessä olevat: kuuntelevat muitakin kuin omaa ääntään. :)
Toivottavasti tilanne jotenkin päin fiksusti ratkeaa. Tuollaiset asiat voi jatkua ihan elämän loppuun asti, mikä on tosi sääli. Perhe on kuitenkin yleensä yksi ihmisen tärkeimmistä asioista elämässä. - alkup...
Nimenomaan tiedostan, että minulla on huono itsetunto, en usko lainkaan itseeni vaan olen tottunut siihen, että olen aina jollain tavalla huonompi kuin muut. Ja edelleen koen, että se johtuu siitä ettei minua ole kohdeltu tasavertaisesti siskooni nähden. Tottakai se saa minut tuntemaan itseni huonommaksi, ja siskoni paremmaksi. En oikein käsitä miksi suosiminen aiheuttaisi jollekin huonon itsetunnon, sinun tapauksessasikin huono itsetuntohan näyttää syntyneen muusta kuin suosimisesta, siitä että koet äitisi hallitsevan sinua suosimisella, sekä sillä että äitisi syyttelee asioista sinua.
Minun äitini ei _koskaan_ syyttele siskoani mistään, ei edes oikeasta aiheesta. Hän nöyristelee itsekin siskoni edessä, ei uskalla pistää hanttiin vaan kuten sanottu, antaa siskolle periksi missä tahansa asiassa. Se ettei siskoni siedä muiden onnea, voi toki kertoa hänen ongelmistaan itsensä kanssa. Suurin ongelma on hänelle se, ettei hän kykene käsittämään sitä, että maailma ei pyörikään vain hänen ympärillään. Se voi olla juu tietynlaista epävarmuutta, muttei sitä voi rinnastaa siihen huonommuuden tunteeseen mitä itse koen. Ajattelen asian niin, että siskoni huomionkipeys on ennemminkin "suosioahneutta" kuin huonoa itsetuntoa. Se on kyllä totta, että karhunpalveluksenhan äiti vain on siskolleni tehnyt lellimisellään, ymmärrän että kun siskoni tajuaa, ettei olekaan maailman napa, niin kolahdus voi olla kova, kuten sinullakin. Minua ei erityisesti suututa sisareni, vaan nimenomaan äitini käytös. Siskoni saattaa jo jollain tasolla tajuta että tässä maailmassa ei olekaan kyse vain hänen ihmeellisyydestään, mutta äiti jatkaa silti käytöstään ja sisko saa lopulta oppia elämän perusasiat kantapään kautta.
Mutta tosiaan, kurjia kaiken kaikkiaan ovat tällaiset tilanteet. Vuosia jatkunut sisarusten eriarvoisina kohtelu tuskin muuttuu yhdessä yössä, mutta ehkä sitä voi lähteä työstämään joltian kantilta ja pikkuhiljaa saavuttaa tasavertaisempaa suhdetta vanhempien ja lasten välille. - henkisesti hylätty
AP: Sinun tarinasi on aivan identtinen minun tilanteeni kanssa! Juuri samaa olen kokenut heti nuoresta aikuisuudesta lähtien. Mutta meillä siihen liittyy vielä tällainen "kieroutuma": äitini ei edes ota valokuvaa minusta! Ja todellakaan noin 10 vuoteen olisko pari kuvaa juhlissa ottanut missä minäkin olen, sen sijaan kun hän vierailee rakkaan ja "ainoan" lapsensa luona säännöllisesti,niin filmirulla on joka kerta täynnä ja sitten sitä minulle esitellään. Jossain vaiheessa tajusin että on jotenkin outo ilmiö. Kaikki vanhat huonekalut tai poisheitettävät tavarat annetaan automaattisesti sisarelleni. Tai jos hänellä on täyttä, seuraavana on roskis, tai kierrätyskeskus. Minulta ei äitini ole kertaakaan elämäni aikana kysynyt että tarviaisinko vaika mattoa tai vanhaa huonekalua vaikka len usein sanonut aiheesta että tarvitsisin. Ei vaan ole väliä minusta. Ainoa mitä voit tehdä on ottaa esiin asia sisarustesi kanssa ja kertoa heille että he myös syyllistyvät sinuun kohdistuaan syrjintään, ja jättä heidät vaikka pois häistäsi, koska he eivät välitä sinusta. Itse olen itkenyt ja vihjaillut ja jopa suuttunut, mikään ei muutu. On joku psyykkinen häiriö varmasti, ei sitä muu selitä.
- henkisesti hylätty
tähän vielä kerron että tämä lempilapsi maksatti omat isot kulutusvelkansakin äidilläni, varmaankin tuo suosiminen teki hänestä niin moraalittoman ja hän kuvittelee että hänelle vaan annetaan kaikki mitä hän ikinä haluaa ja voi elää niin kuin joku prinsessa. oksettaa.
- oppeliini
Voisit alkaa hankki ikomaa ystäväpiiriä? Kenties harrastusten ja vapaaehtoishommien parissa. Uuden ystävien ja kiinostustusten kanssa sinulle tulis mielenkiintoista tekemistä vapaa-ajallasi ja olisit ihmisten, jotka arvostavat ja kunnioittavat sinua, ympäroimä.
Todennäkoisesti sinä et voi muuttaa perheesi toimintakaavaa joten hoida vain omat asiasi. Aivan niinkuin olet LOISTAVASTI tehnyt tähänkin saakka.
Anna perheellesi tilaa toimia omillaan, on täysin tarpeetonta sinun mennä hakemaan sieltä alentavia tunteita ja pahaa mieltä.
Sinä olet selvästikin raivannut oman tiesi ja tiedät aivan tarkkaan olevasi heitä korkeammalla tasolla. Tuon tunteen sinä olet ansainnut itse, nauti siitä ja nauti elämästäsi. Jätä perheesi rauhaan - 43245
"jätä perheesi rauhaan" kulostaa helpolta, mutta meillä jokaisella on vain perhe. Ystävät voivat olla tukena, mutta veri on vettä sakeampaa. Myös niille ystäville se oma perhe on aina ykkönen, ystävät toissijaisia. Kyllä asiat kannattaa puhua halki mahdollisimman pian muuten ne pahenee ja jäävät vaivaamaan vuosikymmeniksi.
- oppeliini
Olet osittain oikeassa. Kuitenkin Lilja on omalla tavallaan kertonut olevansa pettynyt ja huolissaan äitinsä taloudellisesta avusta sisarelleen jättäen hänet itsensä kokonaan huomioimatta.
Mutta ehkä tuo perhe onkin tavallisen kovapäisempää sakkia. Heille kenties täytyy yksinkertaisesti tavata että asiat eivät mene tasapuolisen reilusti.
Mutta auttaisiko se yhtään?
Lilja on todennäkoisesti hyvin tietoinen että mitä tahaansa hän sanookin, se ei muuta äidin käytostä lapsiaan kohtaan.
Joten pysyisin katsontakantani takana: anna heidän olla omissa oloissaan. Tuo ei tietenkään tarkoita että alkaa vihaamaan heitä! Ei lainkaan, vaan antaa heidän elää ja toimia kuten haluavat ja Liljan keskittätyä omaan elämäänsä.
Olet myos oikeassa että ystäville omat perheet menee muiden edelle. Mutta tosi ystävät ovat kultaakin kalliimpia, joita voi kunnioittaa ja he ovat se voimavara joka auttaa kulkemaan eteenpäin.
Ystävyyssuhde ei synny hetkessä. Sitä on vaalittava ja hoidettava kauan ennenkuin se muuttuu todella luottamukselliseksi.
- kyllästynyt...
Minulla vähän samankaltainen tilanne, mutta tässä tapauksessa lellimisen kohteena on nykyinen mies. En tajua, miten aikuinen ihminen (yli 50) viitsii paapoa toista yli viisikymppistä perustervettä ihmistä niinkuin tämä kulkisi vielä vaipoissa? Saati miten iso mies viitsii käyttäytyä kuin mikäkin kakara. Melkein jos tikku tulee sormeen niin juostaan kotiin "äiti äiti puhalla!" Ja äitihän puhaltaa. On se varmaan kiva kun kaikki kannetaan nokan eteen kun hiukan inahtaa.
Kaikki muu unohtui silloin kun tämä mies aikanaan tuli kuvioihin. Minulta ja veljeltäni ei vaivauduta kysymään kuulumisia, ei poiketa käymään, ei mitään. Minulle äitini soittelee vähän väliä mutta ihan vaan kertoakseen miehensä tekemisistä. Minun elämäni ei kiinnosta pätkän vertaa. Olisi edes kiva kuulla välillä juttua muustakin kuin siitä yhdestä ja samasta asiasta, varsinkin kun olen ehtinyt kyseiseen asiaan jo tutustua ja tiedän kyllä millainen on.
Kun menen käymään, olen pelkkää ilmaa. Jos yritän vaikka kysyä kuulumisia, vastaus on pelkkä "ei mitään" ja sitten äkkiä miehen kanssa Emmerdalea vahtaamaan. Silloin harvoin jos minulta jotain kysäistään, vastauksena "aijaa..." ja taas Emmerdalen kimppuun. Keskusteluissa ei minulla sen paremmin kuin veljellänikään ole mitään jakoa. Mielipiteet eivät kiinnosta, sivuutetaan, puhutaan päälle... Minun ja veljeni kanssa ei ilmeisesti voi jutella. Tämän miehen kavereitten/tuttujen/sukulaisten/puolituttujen kanssa voi, ja pitkään. Me verisukulaiset saamme sitten istua tylsinä eikä mahdollista poistumista edes huomata.
Mutta auta armias jos menee vaikka viikko ettet käy tai soita, tai vaikka jätät vastaamatta puhelimeen. Silloin on täyssota päällä, vaikka kuinka yrittäisit sanoa että joo on ollut kiireitä jne (teen kahta työtä ja hän tietää sen kyllä). "Mistäs nyt on suututtu?" tai "Sitä ei vissiin enää välitetä" ym. Olen koettanut kysyä että miksi minun pitää olla aina se joka käy ja kysyy mitä kuuluu, varsinkin kun ketään ei selvästikään kiinnosta läsnäoloni saati minkäänlainen vuorovaikutus, mikset itse joskus tulisi käymään jne. mutta siinä kohtaa saan kuulla kuinka kiittämätön ja p*ska ihminen olen.
Veljeni on jo luovuttanut, en tiedä kauanko itselläni kestää. - bdbd
Eläimet ovat viisaampia, ne laittavat pentunsa maailmaan eivätkä tarvitse niitä kyseenalaisia valtapyrkimyksiään pönkittämään, eivätkä pennut palaa maitoa kinuamaan aikuisina.
Etsikää ihmiset oma elämä ja tehkää ero vapaan yhdessäolon ja vedätyksen välillä. Antakaa omille vanhemmillenne anteeksi heidän heikkoutensa ja tyhmyytensä, mutta älkää pelatko heidän pelejään, muuten jatkatte samaa itse. - Ctopox
Tuttu tilanne, eikä se siitä muutu miksikään, niin kauan kuin äitisi on elossa. Saattaa kuulostaa todella pahalta, mutta niin se vain on. Itse olen kokenut saman, olen jo yli puolivuosisataa tallannut maapalloa, mutta mitä tulee sisaruksiiin ja siihen kuka heistä on etusijalla äitini mielessä, siihen ei ole koko aikana mitään muutosta tullut. Oma ratkaisuni on ollut pitää pesäeroa koko sukuun, vain pakolliset hautajaiset olen käynyt, mutta en mitään muuta.
Tilanne on aina sama, on aivan sama oletteko vielä lapsia tai aikuisia, se tärkeysjärjestys ei siitä miksikään muutu -ikinä. Ole vain oma itsesi, minkään kaman tai roinan kadehtiminen on ajanhukkaa.
Toki selitän vain omasta puolestani, että mikään ei muutu tai ole koskaan muuttunut, mutta siitä ei kannata ottaa itselleen taakkaa.- Anonyymi
Tämä on aivan totta, mikään ei muutu, teit tai sanoit mitä tahansa arvojärjestys pysyy. Se ei muutu edes siitä äidin kuolemasta, jos salattavaa on paljonkin, päinvastoin .
Tälläisessä on paras vaihtoehto oman hyvinvoinnin kannalta irtiotto kaikista, eikä itse asiassa niitä pakollisia hautajaisia eikä muitakaan tilaisuuksia ole.
Itse ymmärsin tämän vasta vanhempieni kuoleman jälkeen , jolloin koko totuus paljastui sisarusten taloudellisesta avustamisesta kun vanhemmilla ei ollut enää juuri mitään jäljellä, kotikin oli vaihtanut omistajaa ja rahaa ei jäljellä että olisi viranomaisia pesänselvittäjää kiinnostanut.
Mutta toivottavasti joku muu saa tästä opetuksesta tukea ja rohkeutta irtiottoon sukulaisista niin säästyy paljolta harmilta.
- lilac pompom
meillä tilanne on vähän samankaltainen, ollaan vaan siskoni kanssa molemmat lellittyjä, saatu ilmaiseksi melkein kaikki mitä on kehdattu pyytää ja siksi työnteko, opiskelu ja oman toimeentulon rakentaminen ei ole kumpaakaan meistä kiinnostanut - mitä sitä turhaan, kun rahaa on ja myös vapaata aikaa tehdä mitä tykkää. pidemmän päälle rahallinen "apu" ei ole mikään apu, vaan vanhempien keino pitää lasta hallinnassa tai korvata materialla jotain tärkeämpää, kuten rakkautta.
lapsena olin kiltti ja tunnollinen ja aina vanhemmilleni mieliksi, ei varmaan kovin tervettä, mutta jo tosi pienenä huomasin kuinka helposti pystyn heitä huijaamaan, silmissä olin nöyrä pikkuenkeli, seläntakana tein mitä tykkäsin. laitoin siskon pyytämään karkkirahaa, kun en omaa mainetta halunnut vanhempien silmissä pilata, ja tästä saivat siskosta ahneen kuvan. koska harvemmin sodin isääni vastaan ja kuuntelin sen kännijuttuja, musta tuli sen lempilapsi ja suurten odotusten kohde. vasta viimeisen vuoden aikana olen tajunnut kuinka pahasti se isän luoma kuva mun tulevaisuudesta on muhun vaikuttanut, vasta reilusti päälle parikymppisenä alan luoda omaa tulevaisuutta hakemalla kouluun ja tekemällä töitä, aiemmat vuodet lomailin näyttääkseni isälleni, etten todellakaan ole sen kiiltokuvan näköinen millaisena se mut näkee enkä sen lellittelyä tarvitse. aika vähällä väkivallalla säästyin kun osasin puhua asiat isäni kanssa, mutta se jatkuva mielistely ja sääli isääni kohtaan on saanut mut välillä vihaamaan sitä. rahaa en siltä ikinä pyydä vaan äidiltä, mutta isäni rahoja ne ovat, koska haluaa mun olevan jossain vastuussa sille teoistani. ne rahat menee kirjaimellisesti vessanpöntöstä alas.
siskoni on aina kadehtinut mua siitä, että tulen paremmin toimeen isämme kanssa ja "saan aina kaiken ja olen se lempilapsi, v*tun prinsessa..." ja on se räikeä suosiminen muakin ärsyttänyt, kuitenkin siskoani rakastan ja koko lapsuuden toivoin, että se saisi haluamansa huomion isältä. olen vihainen isälleni siitä, että sivuuttamalla siskoni se teki siitä helposti katkeroituvan, ihmisriippuvaisen, vallanhaluisen ja ahneen ihmisen - oman kuvansa. on aika surullista seurata, kun kaksi rakasta ihmistä elää narsismissaan ja vihaavat toisissaan just niitä piirteitä, jotka ne samanlaisiksi tekee. siskoni siis elää ajatuksessa, että minä sain isältä kaiken, ja se itse ei saanut mitään, ja sen takia kaikki hyvä mun elämässä on siltä pois.
huonosta omatunnosta ja säälistä siskoani kohtaan äiti on sen automaatti, haukkujen kohde ja paskakaivo silloin kun mua ei kiinnosta kuunnella. joskus sisko tuhlaa ulkonäköönsä, sitten se saa päähänsä, että koti on linna ja siitä pitää tehdä ylellinen kulissi, jota kehtaa ihmisille esitellä. rahalla saa kaikkea kaunista, ja onhan siskollani tyylitajua. se järjetön määrä materiaa ja kaikki kauneushoidot on vain täytettä tyhjyydelle, joka tuli siitä, ettei isä tuntunut välittävän. äiti korvaa siskolle kaiken eikä siskon tarvitse kuin käskeä äiti kaupoille (jos äiti ei ehdi, syy on tietysti se, että "kaikki muu menee aina mun edelle") ja kantaa kassalle kasa tavaraa. jos jostain syystä erehdyin menemään mukaan ja vielä sovittamaan vaatteita samassa kopissa, sisko teki aika selvästi, että mun olemus on nolo ja näytän sairaalta. jos äiti kysyi haluaisinko mä jotain, siitä sisko nosti metelin ja opin pysymään poissa niiden ostosreissuilta. tämä kaikki selitys liittyy asiaan sillä, että siskoni saattaa kassajonossa selittää äidille, miten paska olo ja elämä sillä on ja miten ne uudet farkut ja tavarat parantaa sen oloa.
sisko siis tietää tavaroiden olevan pelkkä korvike rakkaudelle ja tekosyy viettää aikaa yhdessä, kun niiden ylpeys ei muuten anna periksi. äitini taas hyvittelee isän käytöstä ja omaansakin ja pitää siskon tavaroissa saadakseen sen fiksumman lapsensa keskustelemaan maailmanmenosta.
jatkuu..........- lilac pompom
syyt tietyn lapsen suosimiseen on varmasti aika pieniä, eikä vanhemmat välttämättä itsekään niitä näe. siitä, että siskosi saa uudet huonekalut eikä maksa omia laskujaan, ei sun kannata murehtia, koska ei siskosi tuolla tapaa opi huolehtimaan itsestään ja on aika riippuvainen äidistänne, ja vaikka sulle jää paljon vähemmän, olet sentään itsenäinen. joskus tulee päivä, kun sisko saa pärjätä ilman äitiänne, ja mitä sitten käy? tuollainen hyssyttely, ettet saa mainita siskollesi jos olet saanut äidiltäsi jotain, on aika selvä merkki siitä, että äitisi tietää siskosi huonosta itsetunnosta ja kateudesta. """Siskoni herkkänahkaisena suuttui ja raivosi minulle että minkä hän sille mahtaa jos saa enemmän tavaraa, äitini taas keksii syitä syiden perään miksi siskoni ansaitsee kaiken minua enemmän.""" jotenkin vaikuttaa siltä, että siskosi häpeää riippuvuuttaan äitinne rahoista ja samalla pelkää, miten kateelliseksi tulisi jos näkisi saman määrän tavaraa sinulla, ja äitinne säälii siskoa.
keskustele äitisi kanssa ihan kahden kesken, kysy suoraan miksi se lellii siskoasi ja veljeäsi ja jättää sinut ja toisen siskon vähemmälle, äläkä anna sen keksiä selityksiä. jos siskosi osaa murjottaa ja heittäytyä säälittäväksi, on äidin varmasti vaikeampi kieltäytyä kuin suorasta pyynnöstä saada uusi imuri - se, että osaat pyytää alkamatta lapselliseksi voi sanoa äidillesi, että olet kypsempi ja pystyt kyllä keksimään keinon saadaksesi imurin, toisin kuin sisko, joka on niin hukassa, että uusi kallis sohva vain voi pelastaa. sen ei pitäisi mennä näin, mutta voi olla, ettei äitisi näe omaa käytöstään, ja siksi asiasta olisi hyvä puhua. teidän kaikkien sisarusten kannalta, mutta etenkin sun itsesi.
pitkä sekava kirjoitus, mutta ihan varmasti tulet huomaamaan, ettei hieno sisustus ja kaikki mahdollinen maksullinen ihmistä onnelliseksi tee, ja kun saat opiskelusi loppuun ja pääset töihin ja sitä rataa, sulla on oma toimeentulo ja vapaat kädet, voit olla ylpeä itsestäsi.
- Trollikka :))
Mahtaa olla siskon kammarissa ahdasta, kun siellä on kaikki oman kodin (velaksi hankitut) tavarat, mutta hän silti asuu lapsuudenkodissaan. Velat ulosotossa.
Monipuolinen sisko sinulla.- tuttua
Kuulostaa hyvin tutulta.
Olen ollut itse koko elämäni ns tiellä. Äitini teki uraa ja eipä liioin koskaan ole kiinnostunut minusta, ei koulusta eikä opiskelusta.
Ainut mistä äitini on aina ollut huolissaan, että minulla on lämmintä päällä. Siis vaikka ikää olisi ollut 3 tai 30, ei väliä. Piposta tai sen puutteesta kyllä mainitsee.
Minulla on sisaruksia ja heitä kohtaa äitini käyttäytyy täysin eritavalla. Hän juttelee asioista kuin normaalille ihmiselle jutellaan. Minulle hän puhuu hyvin opettavaa sävyyn kuin en mistää mitään koskaan tietäsi.
Olen tilanteeseen katkeroitunut tai olin. Kannoin pitkään kaunaa äidilleni epätasa-arvoisesta kohtelusta. Äitini ei tietenkään muuttunut, päin vastoin. Joten päätin itse muuttua. Pyrin pysymään vain asialinjalla keskustellessani äitini kanssa. Yritän olla provosoitumatta vaikka tämä toisinaan tiukkaa tekeekin.
Alku oli vaikeaa, mutta huomasin aika "uudistumiseni" alkuvaiheessa kuinka pihalla äitini on minuun liittyvistä asioista. Hän ei milloinkaan ole tuntenut minua. Tämän tiedostaminen ehkä hiukan helpotti erkaantumisessa.
Toisaalta edelleen harmittaa vastaantulevat asiat, ei ehkä niinkään omasta puolesta, mutta omien lapsieni puolesta. Kun mummo kohtelee myös heitä hyvin eriarvoisesti suhteessa sisarteni lapsiin.
Mutta tämä on perheeni, heidän kanssa yritän elää ja pitää myös etäisyyttä.
Sen olen tiedostanut muutamia vuosia, että sisareni ehkä myös äitini ovat minulle kateellisia. Sisareni ilmeisesti elävät harhaluuloissaan ja kuvittelevat minun tienaavan hyvin ja istuvan aarrearkun päällä. Lisäksi kateutta aiheuttaa ehjä perhetilanne, oma koti jne... - Oma tupa oma lupa
tuttua kirjoitti:
Kuulostaa hyvin tutulta.
Olen ollut itse koko elämäni ns tiellä. Äitini teki uraa ja eipä liioin koskaan ole kiinnostunut minusta, ei koulusta eikä opiskelusta.
Ainut mistä äitini on aina ollut huolissaan, että minulla on lämmintä päällä. Siis vaikka ikää olisi ollut 3 tai 30, ei väliä. Piposta tai sen puutteesta kyllä mainitsee.
Minulla on sisaruksia ja heitä kohtaa äitini käyttäytyy täysin eritavalla. Hän juttelee asioista kuin normaalille ihmiselle jutellaan. Minulle hän puhuu hyvin opettavaa sävyyn kuin en mistää mitään koskaan tietäsi.
Olen tilanteeseen katkeroitunut tai olin. Kannoin pitkään kaunaa äidilleni epätasa-arvoisesta kohtelusta. Äitini ei tietenkään muuttunut, päin vastoin. Joten päätin itse muuttua. Pyrin pysymään vain asialinjalla keskustellessani äitini kanssa. Yritän olla provosoitumatta vaikka tämä toisinaan tiukkaa tekeekin.
Alku oli vaikeaa, mutta huomasin aika "uudistumiseni" alkuvaiheessa kuinka pihalla äitini on minuun liittyvistä asioista. Hän ei milloinkaan ole tuntenut minua. Tämän tiedostaminen ehkä hiukan helpotti erkaantumisessa.
Toisaalta edelleen harmittaa vastaantulevat asiat, ei ehkä niinkään omasta puolesta, mutta omien lapsieni puolesta. Kun mummo kohtelee myös heitä hyvin eriarvoisesti suhteessa sisarteni lapsiin.
Mutta tämä on perheeni, heidän kanssa yritän elää ja pitää myös etäisyyttä.
Sen olen tiedostanut muutamia vuosia, että sisareni ehkä myös äitini ovat minulle kateellisia. Sisareni ilmeisesti elävät harhaluuloissaan ja kuvittelevat minun tienaavan hyvin ja istuvan aarrearkun päällä. Lisäksi kateutta aiheuttaa ehjä perhetilanne, oma koti jne...Olet onnellisemmassa asemassa kuin ne sisarukset, joita äiti ei päästä itsenäistymään. Hän tarvitsee lastensa huomiota ja pitää heidät otteessaan monin tavoin.
Sinä olet itsenäisessä elämässä kiinni, ja vaikka se on aiheuttanut sinulle sydänsuruja, niin loppujen lopuksi olet voittaja.
Sisaruksesi varmaankin haluaisivat myös itsenäistyä ja nyt he kuvittelevat sinun tienaavan ja elävän heitä paremmin, sillä he eivät itse ehkä edes ymmärrä omaa asemaansa.
Heidän pitäisi muuttaa pois äidin valtapiiristä ja itsenäistyä. Se on aikanaan heille vielä vaikeampaa kuin se on sinulle ollut.
- mr tee80
Tuttua settiä tuttua settiä. Itse tein aikani katseltua syrjimistä, että vaihdoin nimeni ja laitoin yhteystiedot salaisiksi. Lisäksi muutin kauaksi isompaan kaupunkiin. Homma toimi, ei tarvitse nä katsella vittuilua ja syrjimistä. Olen pärjännyt itsenäisesti paremmin kuin veljeni jota lellittiin, tieto lämmittää enemmän kuin raha. Vanhempieni tulevaisuus, kun on lypsettynä tyhjiin, ei lellikki veli enää käy ja minä taas en käy koska siihen ei ole aihetta. Niinpä saavat mitä ovat tilanneet:yksinäisen vahuuden ilman lapsia ja lastenlapsia. Eikä säälitä yhtään.
- gsasdags
Hyi vittu mitä ihmisiä. Onneks ei omassa perheessä/lähisuvussa/ystävissä oo tuollasia:)
Otan osaa:P - Mammanpoika veli
Minulla on pikkuveli, jota äitimme tykkää lelliä kuin mitäkin pienokaista. KOSKAAN hänen ei ole tarvinnut tehdä kotitöitä "koska on poika", KOSKAAN häntä ei olla patistettu tekemään töitä, kun täytti 15v. (minulle kyllä paasattiin, että pitää hakea töitä!), äitini on antanut ja antaa edelleen kaiken periksi hänelle. Ollaan nyt molemmat aikuisia ja minä vakituisessa työssä ja veljeni ei missään työssä (ei ole edes ammattia itselleen opiskellut). Äiti vippaa hänelle rahaa tuon tuosta suuriakin summia ja mukamas vain siksi "koska ei hänellä ole rahaa, kun ei käy töissä" no KAPPAS! Miksiköhän ei käy töissä!? Koska mami on antanut kaiken periksi ja ajanut veljeni siihen pisteeseen, että hän saa kaikkea tekemättä mitään.
Äitini suukottelee veljeäni aina ja mussuttaa "minun söpö pikku poitsulini" ja minua EI KOSKAAN edes halaile paitsi, jos olen tehnyt jotain hänen hyväkseen! Veljeni on tietysti ihan äitini pauloissa ja käy miltei päivittäin syömässä hänen luonaan ja kinumassa rahaa ja äiti auttaa. Minä en ole KOSKAAN saanut rahaa niin suuria summia, en edes lähellekään sitä! Varmaankin siksi, "koska minulla on rahaa, kun käyn töissä"...
Olen kyllä asiasta huomauttanut ja MONESTI ja varsinkin veljelleni. Veljeni vaan käyttäytyy v*ttumaisesti ja rehvastelee vielä lisää mitä äiti on hänelle antanut. Enpäs tiedä millainen aviomies veljestäni joskus tulee... Voin vaan kuvitella, että hän toivoo itselleen juuri sellaista naista, joka paasaa ja paapoo häntä niin kuin äitikin. Huh huh.
Tällaista se on, jotkut on eriarvoisia lapsia vanhempien silmissä ja se on ihan totta vaikka kuinka sanottaisiin, että "rakastan teitä molempia yhtälailla" niin teot puhuvat jotain aivan muuta! - mr tee1980
Enpäs tiedä millainen aviomies veljestäni joskus tulee... Voin vaan kuvitella, että hän toivoo itselleen juuri sellaista naista, joka paasaa ja paapoo häntä niin kuin äitikin. Huh huh.
Voin vastata:hänestä tulle kaikki mulle ja heti aviomies. Kokee, oppiin että hänelle kuuluu kaikki, koska tähänkin asti tullut. Tällaista aviomiestä ei kovinkaan moni nainen katso pitkään, saatikka työnantaja. Työelämässä nyt kun vaan maksetaan työpanoksesta(mitä se sitten onkin) niin helpoon tottunut kaveri ei kestä kauakaan. Veljesi ei ole tottunut tekemään mitään tavoittidensa eteen. Ja äiti ei voi loputtomiin jeesata. Kun menee työpaikka menee mieiltä usein se avioliitto ja loppun onkin tuhansien murheellisten laulujen maasta. Kun tämä tapahtuu, niin voit aloittaa suoran vittuilun veljellesi vuorostasi. Älä anna anteeksi äläkä unohda. Mutsillesi taas voit todeta aikanaan kun kyselee vierailulle, että hän on tervetullut veljesi luo. Nyt voi miettiä sitä "tasa-arvoista "suhtautumista molempia kohtaan.- mr tee 1980
Tuohon lisäyksenä vielä, että älä tuhlaa aikaa asian korjaamiseksi ja äitisi tenttaamiseen. Ei kannata, sen sijaa ota asiaksesi menestyä paremmin elämässä kuin he. Ja olet tottunut nuorena töissäolemiseen, se on hyvä eheä ja nuorena aloitettu työhistoria on hyvä suoja työelämässä. Veljesi tuskin tätä oppii ja kirjoituksestasi päätelleen asennekin on "kunnossa"voin melkeimpä luvata että kodin ulkopuolella tulee olemaan vaikeuksia!
- muori58
Mullakin lellikki veli, nuorimmainen, tietty. PIDÄN ETÄISYYTTÄ veljeni perheeseen, muuten tulee paha mieli, ja joskus pidän pausseja vanhempiinikin, koska haluan unohtaa välillä veljen lirkutukset ja kehumiset jne...
- no limits
Juurikin niin tuttua! Yksinkertaisesti en enään avaa elämääni äidilleni enkä siskolleni. Olen ukoistanut heidät. Hoidan ainoastaan asiallisesti lähes virastomaisesti kaiken aivan pakollisen yhetydenpidon. Alussa sain kritiikkä mutta nyt ovat jättäneet rauhaan! Ei perhettä mutta ei huoliakaan.
Olen diagnosoinut äitini käytöstä ja olen tullut siihen tulokseen että syntymäni oli äidilleni jo alusta negatiivinen asia ( vahinko nuorea), joten luulen että hän kokee minut ihmisenä joka riisti hänen nuoruutensa. Tätä painolastia en aio kantaa elämässäni mukana kantakoon hän. - Ikävä äitiä
Totta on, että äidit saattavat olla läheisimpiä joillekin lapsistaan ja toisia melkein vihata. Äiditkin ovat vain ihmisiä ja jokin asia heidän siällään saa tämän aikaan.
Äideille pojat ovat monesti tärkeimpiä ja sitten vanhin ja nuorin lapsi.
Meillä tämä asetelmä aiheutti aivan hirveän asian, pojat eivät enää hyväksyneet meitä sisariaan ja aivopesivät äidinkin mukaansa.
Asia sai kauheat mittakaavat, oli uhkailua sun muuta kamalaa, isän jälkeen perinnön kanssa sanottiin, akoille ei kuulu mitään.
Mutta kun kuitenkin kuuluu, olin senverran vahva, että sanoin, että empä kirjoita mihinkään tasa-arvottomaan paperiin nimeäni. No tietenkin alkoi hirveät ajat, jopa uhattiin tappaa. En haukkunut, en moittinut ketään, sanoin vain ajatukseni. Kävimme äidin kanssa keskustelun jopa katekismuksen käskyistä, esim kunnioita isääsi ja äitiäsi jnd. samalla tavalla. Kerroin äidille, että minulla on vain yksi ja ainoa äiti jota kunnioitan ja rakastan syvästi, mutta siihen en usko käskyn olevan, että mitä äiti tai isä tietää on kaikki oikein, sillä en usko kenenkään tietävän ja osaavan kaikkea. Kerroin myös, että lapsi ei voi valita äitiään tai isäänsä, silloin täytyy kaikkien olla tasa-arvoisia.
Näin käytyämme asioita pääsimme äidin kanssa yhteisymmärrykseen , veljeni eivät ole tätä koskaan hyväksyneet.
Nyt äidin kuoltua sanon, että meillä äidin kanssa oli ihan hyvät yhteydet ja se mitä äiti oli laittanut näkyville kaikille oli sydäntä lämmittävää. Hän oli kirjoittanut viestin, että rakastaa kaikkia lapsiaan ihan yhtä paljon ja haluaa kaiken jälkeensä olevan menevän kaikille tasan.
Tämä oli ihana asia, kaikki on sujunut hyvin, äitiä on vain suuri ikävä.
Tämä on vain yksi kohtalo, kaikenlaisia voi olla, mutta keskustelu asiallisella tasolla monesti auttaa. Ei katkeruus ei viha. - Anonyymi
Moi! Täällä sama tilanne. Äitini ja kolmanneksi vanhin lapsi sisarusparvestamme ovat niin liimattuina yhteen kuin olla ja voi. He asuvat samassa pihapiirissä. Sisaruksellani on jo omia lapsiakin.
Äitini ja hän ovat kaikesta aina samaa mieltä ja minun mielipiteeni ovat liian erilaisia heidän mielestä. Sisarukseni lapset ovat äidille tärkeitä, itselläni on samanikäisinä lapsia ja he eivät saa äitini huomiota koskaan.
Äitini ostaa lempparilapselleen lahjoja ja auttaa lastenhoidossa. Hän myös menee siivoamaan ja tekemään kotitöitä.
Minä kerran pyysin muuttosiivoukseen apua niin sain vastauksen että en hitossa.
Yritän ymmärtää ja olla alentunutta mutta kyllä
välillä tämä ottaa päähän ja paljon.
Olenko vain kateellinen? - Anonyymi
Itse saan vielä aikuisenakin veljeni vanhoja tavaroita. Jos joskus saan jotain uutta äidiltäni, en saa mainita siitä ettei siskoni pahastuisi. Aikuisena olen oppinut jättämään asian oman arvoonsa mutta sillä seurauksella, että en enää tieten tahtoen hakeudu perheeni seuraan.
- Anonyymi
Ei kannata ottaa vastaan rahaa,itse otin pyytämättä tulleita ja nyt saan kuulla äidin kuoltua niistä vaikka käskin lukemaan sukua watsupit joissa kyselin äidiltä onko varma että pystyy laittamaan ja kun maksoin välillä takaisin äiti laitto Minähän sanoin ei takas laiteta. Koittakaa ihmiset nyt järkiintyä. Mutta meidän Suku aina ollut omituinen. Jos oisin voinut valita oisin syntynyt fiksumpaan sukuun. Kiitos hei.
- Anonyymi
Varmasti suvun silmissä erikoinen tilanne jos äidin rahoilla menty. Ei pahalla, mutta oli se outoa kun oma äitinikin laittoi veljeni käyttöön satoja euroja kuussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192490- 1482224
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292152Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201684Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871593Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961516- 2791394
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131379- 1301356