Gradu kirjallisuuskatsauksena?

Humanisti___

Heippa te graduilijat tai jo graduilleet!
Onko kukaan tehnyt gradua pelkkänä kirjallisuuskatsauksena? Ja jos, niin millä alalla?

Itse olen humanisti ja houkuttaisi tehdä pelkkä kirjallisuuskatsaus -gradu, mutten tiedä, onnistuuko se alallamme. Kysyn toki asiaa proffalta, mutta olisi sitä ennen kiva kuulla kokemuksia kirjallisuuskatsaus -graduista.

6

4441

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+12

Gradunhan tulee olla tutkimus, joten aseta kysymys ja ongelma, jota tutkit.
      Lisätietoa tehdyistä graduista löydät kätevästi esim. JYX-tietokannasta.

• katsailija

Minä tein graduni kirjallisuuskatsauksena, tosin käytin myös vähän alkuperäismemoraatteja. Homma kannatti ja eximia napsahti :) Joten aihe vaan hyvin rajatuksi ja kirjastoon!

• toinenkin kyselijä

Hoi sinä eximian napannut - ionnittelut suorituksesta ensinnäkin. Haluaisitko paljastaa, miltä alalta teit gradusi (edes tiedekunta)?

• katsailija

Kiitos:) Täytyy myöntää, että hyvältä tuntuu varsinkin kun siihen tähtäsinkin! Uskontotieteestä graduni tein, humanistisen puolella. Tekotapa sopi ainakin minulle oikein hyvin, koska viihdyn loistavasti kirjojen parissa ja koska tutkin vanhoja kansanuskon rakenteita niin eipä sitä oikein muuten olisi voinut toteuttakaan, kuin kirjallisuuskatsauksena. Laadullisen sisällönanalyysin keinoin sitten analysoin aineistoni sekä siihen kytkeytyvät teoriat. Mistä aiheesta olet (tai aineesta) olet itse suunnitellut oman gradusi?

• voi hittolainen

kirjallisuuskatsaus sellaisenaan ei tietenkään ole muuta kuin tiettyjä kirjoja referoiva ja esittelevä kirjoitelma, se taas ei täytä minkäänlaisen tieteellisen tutkimuksen vähimmäisvaatimuksia.

Metodina kirjallisuuskatsaus on tietysti hyvä siinä missä muutkin.

ENsin tutkija vastaa kysymykseen: miksi haluan lukea nämä kirjat, tai paremmin, miksi ne pitää lukea. Tuota kysymystä kutsutaan tutkimusasetelman laatimiseksi, ja se onkin tutkimuksen tärkein vaihe.

Kirjallisuus on tutkimukskohde, ja eri tavoin toteuttu kirjallisuuden käsittely antaa välineet vastata alkuperäiseen kysymykseen ja pohtia muutenkin niitä näitä asian ympäriltä mahdollisimman laajasti ja älykkäästi.

• johan hypähti

Tiettyihin aineisiin on aika hankalaa tehdä gradu muuten kuin lukemalla aiheesta esiintyvää kirjallisuutta. Miten edellinen kuvittelee esim. historianopiskelijoiden tekevän tutkimustaan? Ei jokaiselle tieteenalalle sovellu haastattelututkimus tai molekyylien tujoittelu lasiputkessa. Selvästikään edellinen ei opiskele humanistisessa, jossa kirjallisuuskatsaus on erittäin hyväksyttävä, jopa suositeltava tapa tehdä gradu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6011
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      3894
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3295
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      470
      2740
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      270
      1755
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1423
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      159
      1288
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe