Sairauspäivärahan omavastuuaika ja työmarkkinatuki

työmarkkinatuella

Olen ollut nyt erään leikkauksen jälkeen sairauslomalla noin kuukauden.
Olin saanut osoituksen myös työkkärin kurssille, mutta kurssille meno jäi, koska jouduin kurssin alkamista edeltävänä päivänä tuohon leikkaukseen.

Jostain luin, että sairauspäivärahan omavastuuajalta (se 9 päivää) voisi saada työttömyyskorvausta (olen ennen sairauspäivärahaa ollut työmarkkinatuella), mutta itse en ainakaan sellaista saanut.
Tänään sain käteeni paperin, jossa ilmoitetaan, että en ole tuona aikana ollut oikeutettu työmarkkinatukeen.

Missä tilanteessa tältä omavastuuajalta saa työttömyyskorvausta, jos saa?

3

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kela

      Hei,

      kiitos kysymyksestäsi. Työttömyysetuuden saaminen sairauspäivärahan omavastuuajalle edellyttää, että olet ennen sairauspäivärahan omavastuun alkamista ollut työttömänä työnhakijana ja täytät muut työttömyysetuuden saamisen edellytykset.

      Työttömyysetuuden saamisen edellytyksillä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että et saa samaan aikaan muuta etuutta, palkkaa tai että sinulla ei ole karenssilausuntoa työ- ja elinkeinotoimistosta.

      Mikäli haluat, että tarkistamme miksi et saa työttömyysetuutta sairauspäivärahan omavastuuajalle, voit olla yhteydessä palvelunumeroomme 020 692 210. Palvelemme arkisin klo 8.00-18.00.

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    • työmarkkinatuella

      Hei vielä ja kiitos vastauksesta, mutta en kyllä aio nyt maksaa enää yhtään puhelinlaskuja tämän asian takia, enkä usko, että Kelassa tiedetään tästä asiasta enempää kuin itse jo tiedän.

      Ihmettelen vain muutamia asioita.
      Olen nyt saanut kaikki dokumentit ja saamassani työvoimapoliittisessa lausunnossa, joka on saapunut Kelaan kurssin alkamista seuraavana päivänä sanotaan, että:
      "hakija ei ole ollut työmarkkinoiden käytettävissä".
      Perustelut: "ei oikeutta työmarkkinatukeen tästä kyseisestä päivästä (jolloin kurssin olisi siis pitänyt alkaa, eli reilu kuukausi sitten) alkaen, koska hakija ei ole pystynyt terveydellisistä syistä aloittamaan työvoimatoimiston osoittamaa koulutusta".
      Lausunto on saapunut Kelaan nyt 10.6.
      Toisessa, jo aiemmin tulleessa paperissa mainitaan, että työmarkkinatuki on lakkautettu, sairauspäivärahan takia, (eli VASTA normaalisti sen yhdeksän päivän omavastuuajan jälkeen).

      Ilmoitin työvoimatoimistoon tästä leikkaukseen joutumisestani ja kerroin, että en pysty tulemaan kurssille ja tämä siis samana päivänä kuin kurssin olisi pitänyt alkaa.
      Kaksi päivää tämän jälkeen annoin selvityspyynnön, eli 12.5. ( sähköisesti) tästä, miksi en aloittanut kurssia.

      Tätä ennen olen ollut siis ihan normaalisti työttömänä työnhakijana ja saanut työmarkkinatukea, eli siihen leikkauspäivään saakka.
      En ole saanut mitään muuta etuutta (vasta tämän yhden kuukauden sairausloman aikana sairauspäivärahaa, sairausloma päättyi eilen).
      Eikä mitään palkkatuloja ole ollut.

      En ole edelleenkään saanut mitään tietoa jatkosta, milloin oikeuteni työmarkkinatukeen kenties palaa, vaikka selvitys tuosta kurssille osallistumattomuudestani on jo käsitelty.
      Työnhaun uusimispäivä oli tässä jo kyllä ja uusiminen on nyt tehty (joten kai olen siis edelleen oikeutettu työmarkkinatukeen), mutta työkkäristä en saanut enempää tietoa, syystä ja toisesta.
      Jouduin kyllä vielä samassa toimittamaan omalääkärin lausunnon työkyvystäni jatkossa, koska siitä oli hieman epävarmuutta, mutta sen perusteella minua ei ole todettu työkyvyttömäksi.
      Oletin kuitenkin, että oikeuteni työmarkkinatukeen palaa automaattisesti heti tämän jälkeen, kun kaikki paperit on toimitettu ja sairausloma loppu, mutta nyt tiedon saanti tuntuu olevan kiven alla.

      Asiasta saamassani lausunnossa, jonka juuri sain käteeni, sanotaan vain siis, että:
      työmarkkinatukenne on hylätty, teillä ei ole oikeutta työmarkkinatukeen (tästä leikkauksen jälkeisestä päivästä lähtien, jolloin kurssin olisi pitänyt alkaa), koska työ- ja elinkeinotoimiston lausunnon mukaan ette ole ollut työmarkkinoiden käytettävissä".

      Missään papereissa ei puhuta mistään varsinaisesta karenssista.
      Tuon selvityspyynnön käsittelyä koskevassa ja siis jo toukokuun puolella saadussa paperissa, jossa todetaan syyksi "työvoimakoulutuksen aloittamatta jättäminen", sanotaan vain että: " työ- ja elinkeinotoimiston lausunto toimitetaan myöhemmin, maksaja katkaisee etuuden maksatuksen käsittelyn ajaksi".

      No, nyt on kuitenkin käsittelyt käsitelty jne., mutta ei mitään uutta paperia (kuten tietääkseni pitäisi tulla) tällaisen selvitysprosessin jälkeen siitä, että työttömyysetuuden maksamiselle ei ole mitään työvoimapoliittista estettä.
      Missä se viipyy?

      Ja miksi ihmeessä on tultu tällaiseen päätökseen, vaikka minulla oli selvä syy jäädä pois kurssilta, lääkärintodistukset ym. on toimitettu tuon selvityksen yhteydessä???Eikö lääkärintodistuksella olekaan mitään virkaa?

    • kela

      Hei,

      kiitos vielä kysymyksestäsi.

      Mikäli haluat, että vielä selvitämme mahdollisuuttasi työttömyysetuuteen sairauspäivärahan omavastuuajalle, mutta et kuitenkaan halua soittaa, niin voit jättää Kelalle kirjallisen pyynnön selvittää asia.

      Uusi hakemus sairauspäivärahan jälkeiselle ajalle ei lähde Kelalta automaattisesti. Työttömyysetuuden saa vireille toimittamalla hakemuksen. Hakemuksen voi toimittaa sähköisesti täältä:

      www.kela.fi/asiointi

      Työvoimapoliittisen lausunnon antamisen aikatauluihin en voi ottaa kantaa, koska se asia kuuluu työ- ja elinkeinotoimiston vastuulle.

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      224
      13641
    2. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      313
      2504
    3. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      89
      1551
    4. Tuomas Sakari Matias Salminen. S.2005

      Nimi on ihan julkista tietoa. Ei tarvitse poistaa. Julkaistu monilla sivuilla.
      Valkeakoski
      22
      1418
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      55
      1107
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      1012
    7. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      43
      968
    8. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      60
      947
    9. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      35
      922
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      55
      913
    Aihe