Mikä fiilis kokeesta? Paljonko pisteitä sait/uskot saavasi?
Pääsykoe 2011
213
3758
Vastaukset
- haukkamaukka
Vaikea oli. Tuleekohan pisterajat laskemaan?
- Terhikki22
Nythän kuuluu aloittaa jokavuotinen itku pisterajojen nousemisesta ;)
- kokelas kolmonen
Roimasta helpompi kuin viime vuonna. Ei toivoakaan pisteiden laskusta.
- Ensi vuonna uudestaa
mitä vastauksia saitte aineston pohjalta?
- Ensi vuonna uudestaa
Oliko muuten 5 ja 6 tehtävän vastaus pääteltävissä ilman kirjan tietoa?
- sd76y
saas nähä, aluks tuntui helpolta. mut en sitte tiiä. 21.n kysymykseen vastasin. koskahan oikea sarja tulee nettiin??
- naurettavuuden huip
jos sait kaikki oikeinkin et pääse minnekkään
- heh.....
koska tulee oikea rivi nettiin?
- ojhojh
"Roimasta helpompi kuin viime vuonna. Ei toivoakaan pisteiden laskusta."
Mielestäni laskis ainoa helppo... kaikki muut astetta vaikeampia viime vuodesta - no jaa
Vastasin 23 kysymykseen, joista 2 oli enemmänkin arvausta kuin tietoa. Saan varmaan jotain 17-19 pistettä.
- siika7654
No entä ne pisterajat?? nousevatko vai laskevat, vai säilyvät suurin piirtein ennallaan?
- ajattelin ääneen :D
joku vois käydä ottaa kuvan sieltä koulun ulko-ovelta ja postaa tulokset tänne?
- TU=KT-KK
siis vastaukset :O
- siika8765
ne on jo aallon sivuilla....
http://econ.aalto.fi/fi/current//news/view/2011-06-14-003/
mutta niitä pisteitä???? - Haaveeksi jää
Samperi...24.5 2->Aaltoon ei mitään asiaa.
- tuleva kylteri
20p eli heikosti meni, mutta enköhän tällä tänne turkuun pääse (lähtöpisteet ftw)
- gaasgaga
26 pistettä kokeesta, 6 väärin kaikki taloustieteessä, itelle ollu aina vahvin näistä neljästä. Tuntu leikiltä, mut ois näköjää kannattanu alottaa jollain muulla
- valtter11111111
12,5 kokeesta siinä ja siinä meneekö ouluun yhteispisteistä 37,5
- dfu567m
15p 2p ekavalinta = 17p Oulun johtaminen.. ei taida riittää :/
- valtter111111
korjaan siis yhteispisteitä 39,5.... viime vuonna pisteiden nousu noudatti hakijamäärän kasvua, tänä vuonna siis pisteiden pitäisi nousta 14%
voi stna......... - oppilas olleee
25p ensisijaisuudet tuskin riittää Helsinkiin tai Turkuun.
- oskariiiiiii
Hei semmonen tyhmä kysymys, että lasketaanko noi 2p ensisijaisuudesta myös tossa valintakoepistemäärän perusteella valittaessa noihin omiin koepisteisiin?
- dfddf
Kyllä lasketaan
- missingalias
Mulla 24.5 kokeesta ja yhteensä 59.5 pistettä. Toivottavasti eivät pisterajat kauheasti nouse ja pääsen Aaltoon. Olis ehkä pitäny laittaa joku kakkosvaihtoehto.
- mh
34 2 = 36
Aalto maybe here i come :) - rmy
32 2 = 34 Toivotaan, että riittää Aaltoon. :)
- 140611
Mulla just sama! Huh, toivottavasti riittää! :S
- Kylteriksi(kö)2011
27 2, riittänee Turkuun. Ei välttämättä koepistevalinnassa, jos nousee paljon viime vuodesta (viime vuonna 27), mutta yhteispisteissä 57 ja niissä viime vuoden raja Turkuun oli 52... Että aikamoinen nousu pitäisi rajoihin tulla, että en pääsisi yhteispistevalinnassa. TOSIN koe oli mielestäni helpompi kun viime vuonna, eli kaipa sekin mahdollista.:/
- onni orava
Tuosta kokeen helppoudesta sekin, että osa sanoo, että erittäin paljon vaikeampi kuin vuosi sitten ja osa päinvastaista. Ota siitä sitten selvää.
- Zetjet
Ite hain vaan Vaasan ja 25 pojoa riittänee tai sitten ainakin 51 yhteispisteissä. Veikkailen, että pari pistettä kauttaaltaan rajat nousee. Mun mielestä kansis oli vaikeampi ja johtaminen/laskis samantasoiset kuin viime vuonna. Markkinointi oli mulle vaikeempi tänä vuonna, mut yleisesti porukalle varmaan helpompi.
Kyllä mun mielestä rajat vedettiin niin tappiin jo viime vuonna että vaikee olis nähdä jotain 4-5 pisteen nousuja HSE-, TSE- ja Tampere-linjalla. Hyvin tuntui monella menneen, mut kyllä niitä aina on enemmän joilla menee huonommin.- ottowilleeeeeee
Kannattaa muistaa, että vuosi sitten myös matikan poistuminen aiheutti osaltaan nuo rajojen nousut. Voi olla, että tänä vuonna rajat jopa laskevat. Tänne kuitenkin kirjoittelee yleensä ne melko hyvin lukeneet. Veikataan Vaasan rajaksi 21.
- hemskis
Moikka Zetjet!
Mulle tuli mieleen, että pääsitkö Vaasaan opiskelemaan ja mikä siellä oli alin yhteispistemäärä, millä pääsi sisään kauppakorkeaan?:)
Itse olen hakemassa ensi keväänä ensimmäistä kertaa ja olen yrittänyt löytää netistä tietoa viime vuosien tarvittavista pisteistä, mutta en ole löytänyt.
- Henninen
Kokeesta 27,5 2 pistettä. Yhteispisteitä 60,5. Kumpa rajat ei nousisi kauheasti kun Aaltoon mieli tekisi :)
Viime vuoteen verratuna mielestäni vaikeampi. Katsotaan! =) - @
Aineisto kokeen vaikeen osuus. Laskentatoimi selvästi helpoin. Veikkaus Kuopion rajaksi 21
- jabadabaduu29
Ei noita rajoja kannata hirveästi alkaa arvailemaan, ainakaan keskustelupalstoille pistettyjen pisteiden perusteella. Pääosin ne "hyvät" hakijat pistävät onnistumisensa näkyville, kun taas heikommin pärjänneet eivät.
- tampsu87
mun mielestä oli aika inhottava markkinointi ja hallinto, laskis oli mulle helppo kerrankin ku yleensä on ollu vaikee.. en oo viä uskaltautunu käydä kattomassa oikeita vastauksia..
- Wannabe KTM
Koe oli yllättävä, turhaan olin opetellut kaikki caset vuosilukuineen :(. Sain 30,5 pistettäplus ensisijaisuudet eli yht. 32,5 pistettä. Nyt vaan pelottaa, että tein merkintävirheen tms. Aaltoon haen, mutta en uskalla uskoa että 32,5 riittää...sillä monet tuttuni saivat päälle 35...
- viisas pääsee vähemm
Laiskan lukemisen (yks kirja kokonaan ja kaks puoliksi) jälkeen 15 pistettä kokeesta ja yhteispisteillä 34 15=49 pitäs Oulun tatkille päästä ku viime vuonnaki pääs sisään 37,5 pisteellä. Koe oli kyllä helpompi kuin vuos sitte.
- Tyhmiä riittää näköj
^^ Naurettava nimimerkki viisas pääsee vähemmällä. Kannattaisi ehkä lukea taloustieteen vaihtoehtoiskustannuskohta uudelleen ja sijoittaminen henkiseen pääomaan. En hirveesti rupeaisi hehkuttamaan että oot 15 pistettä kokeesta saanut (varsinkin jos viime vuonnakin kokeessa juoksit ja tänä vuonna samat kirjat). Tämä viesti siis omistettu sinulle viisas pääsee vähemm ja muuten en odotakkaan sinun ymmärtävän mitä vek ajattelu-tarjoittaa ja sijoittaminen henk.pääomaan , mutta jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia. Onneksi kaltaisiasi hakijoita on PALJON! :D
- viisas pääsee vähemm
Tyhmiä todellakin näköjään riittää. Jos minulle riittää pääsykokeesta 10 pistettä sisäänpääsemiseen niin mitä järkeä minun olisi ollut päntätä kaikkia kirjoja kymmentä kertaa läpi ja saada kokeesta vaikka 30 pistettä? Tajuan kyllä vaihtoehtoiskustannukset yms. ja sen takia en lukenutkaan sen enempää, koska nyt minulle jäi aikaa asepalveluksesta huolimatta mm. työhön, harrastuksille ja perheelle. Lisäksi pääsykoekirjojen asioilla ei tee juuri mitään itse taloustieteiden opiskelun yhteydessä. Pääsykokeet kun mittaavat enemmänkin motivaatiota.
Minä pääsin kouluun, tienasin rahaa, suoritin intin ja ehin harrastella kevään aikana. Toivottavasti sinä "Tyhmiä riiittää näköj" ehit tehä muutakin kuin "kasvattaa" henkistäpääomaa pääsykoekirjoja lukemalla.
- PekkaPou
Osaako joku sanoa, että ovatko tuon oikean rivin vastaukset varmasti oikeita, ettei sitten tuu kauheen ikäviä yllätyksiä heinäkuussa :)
- ue4y4yy10
No sen näkee sitten heinäkuussa. Eilisestä asti on vasta voinut valittaa noista kysymyksistä, joten ei ne vielä ole voineet korjata vastausriviä edes. Mielestäni mitään korjattavaa ei ole.
- virheitää?
Laskentatoimi helppo, johtaminen (aineisto) vähän hankala, tuntui parista et siel on kaksi oikeeta vastausta. Markkinointi oli yleisesti helppo mutta yhdessä tehtävässä oli virhe.
Vaikka kokeessa mainitaan, että vastaa "lähintä oikeata" niin tehtävä missä piti painita siitä jostain markkinoinoinnin arvoprosessista, väittämä 4 oli väärin. Tehtävässä väittämä 1 oli myös väärin.
Kansis oli yleisesti aika hankala, ja vastasin kahdeksaan tehtävään josta kaikki oikein. Mielestäni yhdessä tehtävässä oli "taas" virhe. Kyseessä oli tehtävä 38.
Siinä oli se perusskeida kuvio jossa AD,SAS,LAS hengailee ja AD on siirtyny vensteriin. Eli negatiivinen kysyntä. A vaihtoehto oli selvä, C oli selkeesti väärin, D:tä joutu hetken miettii ja (siinä siirryttäisiin "pisteeseen c" eli hintataso laskee) eli sekin oli väärin. Tässä vaiheessa sain karsittua kolme tehtävä väittämää pois eli AB oli ainoa. Mutta olin,olen edelleenkin sitä mieltä että siinä on virhe. Siinä jauhettiin jotain siitä et jos julkinen kerroin on suurempi ku syrjäytysvaikutus niin siirrytään takaisin pisteeseen a. Eikö kirjassa mainita juuri että jos on "täydellinen" niin silloin siirrytään alkuperäiseen pisteeseen.
Olishan tuohon pitänyt vastaa ja turhaa jankata. 31.5 p 2 eli Lappeenranta.- Näin se homma toimii
24. Mikä seuraavista markkinoinnin arvoprosessiin liittyvistä väittämistä ei pidä
paikkaansa?
1. Markkinoinnin arvoprosessi kuvaa strategisen markkinoinnin roolia.
2. Arvon valinnassa päätetään kohderyhmistä.
3. Arvoprosessi kytkee toisiinsa markkinoinnin strategiset ja taktiset päätökset.
[4]. Arvon aikaansaaminen tarkoittaa organisaation toiminnalla tuotettavan hyödyn määrittelyä.
Tuossa tehtävässä vain nelonen on väärin (selvä homma). Ykkönen on ihan oikein, koska arvo prosessi on strategista markkinointia, mikä on yläkäsite markkinoinnin strategisille ja taktisille päätöksille. Pilkun nussintaa? Kyllä. Väärin? Ei.
Tehtävässä 38 B -kohta on ihan oikein. Siinä sanottiin, että "Kansantalouden tasapaino voidaan muuttaa pisteen b kuvaamasta tilanteesta
pisteen a esittämään tilanteeseen julkisia menoja lisäämällä, jos julkisten
menojen kerroinvaikutus on suurempi kuin syrjäytysvaikutus.", mikä on täysin oikein, koska jotta julkisten menojen lisäyksellä on vaikutusta, tulee kerroinvaikutuksen olla syrjäytysvaikutusta suurempi, jotta se vaikuttaa talouteen positiivisesti. Ei sen kerroinvaikutuksen tarvitse olla täydellinen, jotta se käyrä siirtyisi. Katso sivun 209 kuva, siinä käyrä siirtyy ja syrjäytysvaikutus nakertaa osan tehokkuudesta pois, mutta vaikutusta on silti tapahtunut. - laura888889
Näin se homma toimii kirjoitti:
24. Mikä seuraavista markkinoinnin arvoprosessiin liittyvistä väittämistä ei pidä
paikkaansa?
1. Markkinoinnin arvoprosessi kuvaa strategisen markkinoinnin roolia.
2. Arvon valinnassa päätetään kohderyhmistä.
3. Arvoprosessi kytkee toisiinsa markkinoinnin strategiset ja taktiset päätökset.
[4]. Arvon aikaansaaminen tarkoittaa organisaation toiminnalla tuotettavan hyödyn määrittelyä.
Tuossa tehtävässä vain nelonen on väärin (selvä homma). Ykkönen on ihan oikein, koska arvo prosessi on strategista markkinointia, mikä on yläkäsite markkinoinnin strategisille ja taktisille päätöksille. Pilkun nussintaa? Kyllä. Väärin? Ei.
Tehtävässä 38 B -kohta on ihan oikein. Siinä sanottiin, että "Kansantalouden tasapaino voidaan muuttaa pisteen b kuvaamasta tilanteesta
pisteen a esittämään tilanteeseen julkisia menoja lisäämällä, jos julkisten
menojen kerroinvaikutus on suurempi kuin syrjäytysvaikutus.", mikä on täysin oikein, koska jotta julkisten menojen lisäyksellä on vaikutusta, tulee kerroinvaikutuksen olla syrjäytysvaikutusta suurempi, jotta se vaikuttaa talouteen positiivisesti. Ei sen kerroinvaikutuksen tarvitse olla täydellinen, jotta se käyrä siirtyisi. Katso sivun 209 kuva, siinä käyrä siirtyy ja syrjäytysvaikutus nakertaa osan tehokkuudesta pois, mutta vaikutusta on silti tapahtunut.missä kohtaa kirjaa sanotaan, että arvoprosessissa strateginen markkinointi on yläkäsite markkinoinnin strategisille ja taktisille pääätöksille? Ja jos joku viitttis sivunumeron antaa :)
- Oma arvio
Vaikeusjärjestys mielestäni: Kansis, johtaminen, markkinointi, laskis. Mikäli ottaa huomioon, että matikka lähti pois viime vuonna niin tuskimpa ne rajat lähtee heittelehtimään paljoakaan. Oma arvioini -1.5- 1.5 jompaankumpaan suntaan, riippuen kaupungista. Joissain kaupungissa hakijamäärä laski ja joissain nousi.
Itse olen sitä mieltä, että mikäli olet jo pari pistettä korkeamalla kun viime vuonna, niin olet kuivilla. Kesät kaikille vaan ja tuloksia odotellessa. - v
Siis onko joku muukin sitä mieltä että 38 d. kohta on myö oikein( D) Jouduttuaan pisteen a esittämästä tasapainosta pisteen b kuvaamaan tasapainoon kansantalous palaa ennen pitkää takaisin pisteeseen a ilman finanssi- ja rahapoliittisia toimiakin.) Eikä siitä juuri puhuttu että lopulta aina palataan kysyntähokeista takaisin pitkän ajan tasapainoon myös ilman raha- tai finanssipolitiikkaa mutta sillon vain menetetään taantuman ajan tuotanto ym.??
- hrerheh15
Mutta se ei palaa pisteeseen a. Se tasapaino voi syntyä minne tahansa LAS -käyrää. Ihmisten palkkavaatimukset taantumassa alenevat jolloin yritysten kustannukset laskevat -> hinnat laskevat -> hintataso laskee -> SAS -käyrä siirtyy alaspäin LAS -käyrällä uuden tasapainon kohtaan. Eli ollaan taas tasapainopisteessä, mutta se ei ole pisteessä a.
- f43tg
No tota just mietin itsekkin!!!! Tossahan nimeenomaan oli kyse kysyntäsokista..tai et kysyntä hetkellisesti hiipunut. Kirjassahan nimenomaan puhuttiin normaalista suhdanne vaihteluista jotka "kuuluu asiaan" ja palautuvat sitten normaalitasolleen
- töööt
hrerheh15 kirjoitti:
Mutta se ei palaa pisteeseen a. Se tasapaino voi syntyä minne tahansa LAS -käyrää. Ihmisten palkkavaatimukset taantumassa alenevat jolloin yritysten kustannukset laskevat -> hinnat laskevat -> hintataso laskee -> SAS -käyrä siirtyy alaspäin LAS -käyrällä uuden tasapainon kohtaan. Eli ollaan taas tasapainopisteessä, mutta se ei ole pisteessä a.
Mutta eikös inflaatio jatkuvasti nosta hintoja muutenkin, eli sen perusteella se siirtyisi jossain vaiheessa siihen a pisteeseen. Kauan aikaa mietin, voiko tässä kysymyksessä olla sellainen kompa.
- tröööööt19
töööt kirjoitti:
Mutta eikös inflaatio jatkuvasti nosta hintoja muutenkin, eli sen perusteella se siirtyisi jossain vaiheessa siihen a pisteeseen. Kauan aikaa mietin, voiko tässä kysymyksessä olla sellainen kompa.
Ei sen inflaation tarvitse nousta koko aikaa... Laskusuhdanteessa inflaatiovauhti pienenee ja hinnat voivat laskeakin...
- plim
mun mielestä koe ei ollu ehkä vaikeempi mut jotenki erilainen ainaki ku vertaa viime vuoteen. ei ollu jotenki niin sellasia suoria kysymyksiä, niinku et ois suoraan kirjasta otettu jotain lauseita. ne oli jotenki et piti hetken miettii. ainaki johtamises. eikä niit väittämii ollu yhtää :o
- g4y3u
23. Markkinoinnin suunnittelussa tavoitteiden määrittely
1. on olennainen osa SWOT-analyysiä.
2. sisältää joko kvantitatiivisia tai kvalitatiivisia tavoitteita.
(3.) tarvitaan organisaation toiminnan ohjausta varten.
4. sisältää sekä aikataulutuksen että budjetin.
Eli itse vastasin tohon ton kakkosen. Muistelin vaan kun kirjassa oli et kunta joka voi asettaaa markkinointiin kvantitatiivisia (määrällisiä) tai kvalitatiivisia (laadullisia) tavoitteita. Ja sit oli viel muistaakseni esimerkki et kunta voi ottaa tavoitteeksi saada 10 uutta lapsiperhettä kuntaan(kvantitatiivinen) tai vaikka kunta haluaa olla alueensa lapsimyönteisin kunta (kvalitatiivinen)
En muista menikö se nyt ihan tarkkaa noi mut jotenki tuohon tyyliin. Mietin vaan et mitä väärää tossa kakkos väittämässä on? Kun tyhmä ei tajua :)- y
2 ei ole oikein koska tavoitteita VOI olla kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia molempia samaan aikaan:) toi antaa olettaa että pitäisi valita vain jompia kumpia tavoitteita
- töööt
y kirjoitti:
2 ei ole oikein koska tavoitteita VOI olla kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia molempia samaan aikaan:) toi antaa olettaa että pitäisi valita vain jompia kumpia tavoitteita
Tällaiset pilkunviilaamiskysymyksetkin ovat niin typeriä, kun nekin voi periaatteessa ymmärtää monella tavalla, jos lähdetään vielä pidemmälle viilaamaan. Tuossakin vaihtoehdossa tuon joko-tai -asettelun voi ymmärtää niin, että yksittäinen tavoite voi olla joko kvantitatiivinen tai kvalitatiivinen, mutta kummankinlaisia voi olla sitten useampia.
- myyräläinen
töööt kirjoitti:
Tällaiset pilkunviilaamiskysymyksetkin ovat niin typeriä, kun nekin voi periaatteessa ymmärtää monella tavalla, jos lähdetään vielä pidemmälle viilaamaan. Tuossakin vaihtoehdossa tuon joko-tai -asettelun voi ymmärtää niin, että yksittäinen tavoite voi olla joko kvantitatiivinen tai kvalitatiivinen, mutta kummankinlaisia voi olla sitten useampia.
Itse ymmärsin tuon tehtävän juuri noin, että yksittäinen tavoite voi olla juuri kvalitatiivinen tai kvantitatiivinen. Jouduin jättämään tehtävään siis vastaamatta, koska siinä oli mielestäni kaksi selkeästi oikeaa vaihtoehtoa.
Tietääkö kukaan, mille taholle noista kysymyksistä voi valittaa? - v
ne voi olla SEKÄ kvantitatiivisia että kvalitatiivisia, ei ole pakko olla jompaakumpaa niin kun kysysymys väittää- tai ainakin mä ymmärsin niin...
- ahgku8
Tehtävässä 23 mielestäni molemmat vastausvaihtoehdot oikein, sekä 2 että 3. Molemmista tulisi saada piste.
- plöö
Itsekin ajattelin tossa kohtaa, että on mahdollista, että se sisältää joko kvalitatiivisia tai kvantitatiivisia tavoitteita. Siinä mielessä ei niin väärin. Ite saan näillä näkymin 56,5, ei vissiin mitään asiaa Aaltoon? : )
- 2222222
Mielestäni tehtävässä 23 vaihtoehto 2 on kanssa oikein.
Mutta jaksaisko joku avata tota tehtävää 32 mulle. En oikein älyä, miten tuo joustavuus saadaan laskettua, kun ei tiedetä niiden suorien kulmakertoimia?- trööööööööt30
Tehtävässä 32 sanotaan, että markkinoilla on vain yksi yritys -> monopoli -> monopolien kysyntä on vissiin aina joustavaa. Kirjassa muistaakseni lukee näin.
- w
voisko joku kertoo mulle sen kerroinvaikutus tehtävän? mä menin siihen ilmeisesti 'pönttöjen lankaan' ja vastasin et ois kasvanu 35.. ärsyttä ku opettelin ne pelkistetyt kaavat siitä mutta sitte en tota osannu...
- asadfghjk
^ 7,5/10
(1/(1-0,75))x10 =40.- w
selvä selvä:) enpä ollu tarpeeks hyvin sitä siis opetellu!
- kykykykyky
Kyllähän jokasesta tehtävästä voi sitä pilkkua nussutella, jos tarpeeksi haluaa. Tehtävissä kuitenkin haetaan sitä oikeaa tai LÄHINNÄ oikeaa olevaa vaihtoehtoa. Tavoitteiden tärkein tehtävähän oli toiminnan ohjaus, joten siinä vaihtoehdossa ei ainakaan imo pitäisi olla mitään kyseenalaistettavaa. Kun sitten taas vaihtoehdon 2. osalta itse koin, että yleistettäessä tavoitteet ovat JOKO kvantitatiivisia tai kvalitatiivisia, eivätkä täten voi sisältää molempia elementtejä. Joten en kylläa nää syytä miks molemmat hyväksyttäis ja jostainhan ne erot on pakko repiä esille..
- sfghjk34
En nyt sanoisi et jokaisesta tehtävästä vois sitä pilkkua nussutella, mutta tehtävästä 23 voi ehdottomasti valittaa. Vaihtoehto 3 olisi ainut oikea vastaus, jos kysymys olisi aseteltu jollain eri tavalla ja kysytty esim. tavoitteiden määrittelyn tärkeintä tehtävää, mutta tässä tapauksessa mielestäni vastausta, joka on "lähinnä oikein", on mahdoton määritellä ja molemmat tulisikin hyväksyä.
- diduidus
sfghjk34 kirjoitti:
En nyt sanoisi et jokaisesta tehtävästä vois sitä pilkkua nussutella, mutta tehtävästä 23 voi ehdottomasti valittaa. Vaihtoehto 3 olisi ainut oikea vastaus, jos kysymys olisi aseteltu jollain eri tavalla ja kysytty esim. tavoitteiden määrittelyn tärkeintä tehtävää, mutta tässä tapauksessa mielestäni vastausta, joka on "lähinnä oikein", on mahdoton määritellä ja molemmat tulisikin hyväksyä.
Ai, no näätkö muuten vaihtoehdon 3 jotenkin kyseenalaisena? Kuten on noussut esille niin, vaihtoehto 2 ainakin sitä on, joten tämä ainakin musta puoltaa "lähinnä oikeaa olevan" asemaa kolmoselle. Ainakin itse käsitin sen joko- sanan ratkaisevaksi tekijäksi, mikä täten poissulkisi sekä kvantitatiivisten/kvalitatiivisten tavoitteiden olemassaolon. Mutta katsotaan, kinkkinen kysymys joka tapauksessa ja mielenkiintoista nähdä tuleeko vastauksiin jotain muutoksia. Ilmeisesti tälläistä ei ole kovinkaan usein tapahtunut? (pl. viime vuosi)
- Kekowkjf
Se, että tavoitteiden tärkein tehtävä on toiminnan ohjaaminen ei todellakaan tarkoita sitä, että toiminnan ohjaus vaatisi tavoitteiden määrittelyn. Vaikka A:n tärkein tehtävä on B, se ei tarkoita sitä, että B olisi mahdoton ilman A:ta.
Mielestäni vastausvaihtoehto 3 on suoraan sanottuna väärin. Ainakin se on enemmän väärin ja vähemmän oikein kuin vastausvaihtoehto 2. Kirjassa ei lue missään, että tavoitteiden määrittelyä tarvitaan toiminnan ohjausta varten. Aion itse ehdottomasti valittaa tuosta tehtävästä.
- hj68hgj
mutta periaatteessa jos oli tavoitteet minkälaisia vaan niin ainahan ne on jompaa kumpaa? jos tavotteena on nostaa esim liikevaihtoa tietylle tasolle niin silloinhan kyse nimen omaan on kvantitatiivinen...tai jos tavotteena on näkyä jollekin kohderyhmälle paremmin tms. niin ymmärtäisin että kyse on kvalitatiivisesta tavoitteesta.. näin ainakin itse ymmärrän
- Jarskaaaaaahh
Tuosta kansiksen kysymyksestä nro 32. Mielestäni voiton voi maksimoida myös silloin kun kysyntä on yksikköjoustavaa, eli kysymyksessä on kaksi oikeaa vastaustvaihtoehtoa.
Wikipediasta: "total revenue is maximised at the combination of price and quantity demanded where the elasticity of demand is unitary". Eli voitto maksimoituu kun kysyntä on yksikköjoustavaa. Ko. lause on tilanteesta, jossa MC=0, eli käy ihan hyvin kaikkiin vakioisten rajakustannusten tilanteisiin. Eli jos esim. MC=2 (eli positiivinen luku), niin silloin voitto maksimoituu määrän ja hinnan yhdistelmällä, jolla kysyntä on hinnan suhteen yksikköjoustavaa.
Olen aika varma tuosta.. Osaako joku sanoa, että onko päättelyssäni päätä tai häntää :D - angkagadha
Kun kysyntä on yksikköjoustavaa tuo total revenue on maksimissaan eli siis käytetty rahamäärä on maksimissaan. Täydellisenkilpailun markkinoilla toimiva yritys maksimoi tällöin voittonsa ja yhteiskunta tykkää...
Mutta monopoli maksimoi voittooaan kun se myy vähemmän, korkeammalla hinnalla. Rajatulo!!!=rajakustannus. Tällöin tuo total revenue ei ole maksimissaa, eli kysyntä on joustavaa.- qwerty12
Tehtävässä 32 on käynyt kokeen tekijöille källi. Tehtävänannossa sanottiin, että:
"Oletetaan, että markkinoilla toimii vain yksi yritys, jonka tuotannon
rajakustannukset ovat positiiviset".
Tehtävänannossa ei kuitenkaan todettu, että kysymys on monopolimarkkinoista ja että kilpailua ei voi syntyä. Tämä tarkoittaa mm. , että alalletulon esteitä ei lähtökohtaisesti ole. Jos tämä yksi yritys pyrkii toimimaan kuten monopoli ja pyrkii saamaan monopolivoittoja, niin tällöin alalle voi tulla uusia kilpailijoita ja yritys kuivuu kokoon. Tällöin syntyy oligopoli. Tai jopa taydellinen kilpailu.
Näin ollen tilannetta voidaan analysoida muiden kuin monopolimarkkinoiden kautta, sillä tehtävänannossa ei määritelty sitä minkälaisista markkinoista on kysymys.
- Mmm-
30p Tren laskentatoimeen, muita sinne hakijoita, pisteitä?
- joko tai kai vai
kysymys 23, jos pilkkua halutaan viilata mitä laatijat ovat näköjään harjoittaneet, niin tavoitteiden tehtävänä on toiminnan ohjaaminen. Tavoitteiden MÄÄRITTELYN tehtävänä ei ole toiminnan ohjaaminen vaan tavoitteiden määrittely
- apuvavavava
Nyt tuli kamala olo, kun aloin muistella, että kokeessa sanottiin, että vastaukset tulee merkitä SEKÄ optiseen vastauslomakkeeseen että itse kysymyspapereihin, mutta vastaukset arvostellaan optisen lomakkeen perusteella. Optisen lomakkeen täytin aivan oikealla tavalla, mutta itse kysymyspapereihin olen tehnyt ties mitä merkintöjä, ruksinut väittämiä jotka ovat väärin kun kysytään mikä näistä on oikein jne. Ei kai tämän pitäisi haitata? Saattaa olla, että joukossa on joku, jonka olen kysymyspapereihin ympyröinyt, mutta päättänyt sittenkin jättää vastaamatta, joten en ole optiseen lomakkeeseen sitä merkinnyt. Ei kai pisteeni sen kysymyspaperin perusteella voi laskea? Tuli taas kokeessa oltua niin paniikissa, että luin kyllä ohjeet, mutten sitten hermostuksissani muistanut noudattaa...
- eipähätiämitiä
Ei haittaa vaikka olisit kirjoittanut joka sivulle "Vihaan kauppista". Arvostellaan vain optisen lomakkeen perusteella. En tiedä miksi pitää merkitä siihen kysymyslomakkeeseenkin, jos sillä ei ole väliä.
- Mävaan132
Mitä mieltä olette tehtävän 32 d kohdasta. Sen mukaan: Kun yritys (monopoli) tuottaa markkinoille sen määrän, jolla se maksimoi voittonsa, asettuu tuotteen hinta tasolle:
4. jota ei ilman lisätietoja pysty määrittelemään.
Eikö se mihin hinta asettuu riipu monopolin hinnoitteluvoimasta (monopolivoima), josta ei anneta mitään tietoja. Koska monopolin rajakustannuksista, rajatuloista ja kysynnän rakenteesta ei anneta tähän liittyen mitään konkreettista tietoa, kuinka tuotteen hinnan taso voidaan määritellä? On esimerkiksi täysin mahdollista, että monopolilla ei ole lainkaan hinnoitteluvoimaa, koska sen tuotteita ei yksinkertaisesti haluta. Tällöin voiton maksimoiva hintataso ei eroa siitä, mihin täydellinen kilpailu johtaisi. (tällöin kysyntä on hinnan suhteen yksikköjoustavaa). Monopolin hinnoitteluvoima on avainasia eikä ilman sitä ole mahdollista määrittää tasoa, jolle hinta asettuu (jos esimerkiksi monopolin rajakustannukset ovat suuremmat kuin kysyntä, ei monopolin kannata tuottaa yhtäkään hyödykettä). Jos monopolihyödykkeelle on esimerkiksi runsaasti substituutteja ei siitä haluta maksaa lainkaan "ylihintaa".
Näin ollen kohta d pitää paikkansa, sillä tuotteen hintatasoa ei voida tehtävän tiedoilla määrittää.
Esittäkää mieluusti vasta-argumentteja!! - KYlteri
Mävaan132 kirjoitti:
Mitä mieltä olette tehtävän 32 d kohdasta. Sen mukaan: Kun yritys (monopoli) tuottaa markkinoille sen määrän, jolla se maksimoi voittonsa, asettuu tuotteen hinta tasolle:
4. jota ei ilman lisätietoja pysty määrittelemään.
Eikö se mihin hinta asettuu riipu monopolin hinnoitteluvoimasta (monopolivoima), josta ei anneta mitään tietoja. Koska monopolin rajakustannuksista, rajatuloista ja kysynnän rakenteesta ei anneta tähän liittyen mitään konkreettista tietoa, kuinka tuotteen hinnan taso voidaan määritellä? On esimerkiksi täysin mahdollista, että monopolilla ei ole lainkaan hinnoitteluvoimaa, koska sen tuotteita ei yksinkertaisesti haluta. Tällöin voiton maksimoiva hintataso ei eroa siitä, mihin täydellinen kilpailu johtaisi. (tällöin kysyntä on hinnan suhteen yksikköjoustavaa). Monopolin hinnoitteluvoima on avainasia eikä ilman sitä ole mahdollista määrittää tasoa, jolle hinta asettuu (jos esimerkiksi monopolin rajakustannukset ovat suuremmat kuin kysyntä, ei monopolin kannata tuottaa yhtäkään hyödykettä). Jos monopolihyödykkeelle on esimerkiksi runsaasti substituutteja ei siitä haluta maksaa lainkaan "ylihintaa".
Näin ollen kohta d pitää paikkansa, sillä tuotteen hintatasoa ei voida tehtävän tiedoilla määrittää.
Esittäkää mieluusti vasta-argumentteja!!Vaikken kokeessa ollutkaan voin esittää vasta-argumentiksi sen, että "Jos monopolihyödykkeelle on esimerkiksi runsaasti substituutteja ei siitä haluta maksaa lainkaan "ylihintaa" ei kyseessä edes ole monopolitilanne, vaan monopolistinen kilpailu!
- Mävaan123
KYlteri kirjoitti:
Vaikken kokeessa ollutkaan voin esittää vasta-argumentiksi sen, että "Jos monopolihyödykkeelle on esimerkiksi runsaasti substituutteja ei siitä haluta maksaa lainkaan "ylihintaa" ei kyseessä edes ole monopolitilanne, vaan monopolistinen kilpailu!
Niin jos tehtävän toimija on ainoa joka valmistaa esim. höyryvetureita, niin sen toiminta riippuu siitä, mitä sähköveturimarkkinoilla tapahtuu. Tässä esimerkissä avainasia on markkinoiden määrittely. (onko kyseessä kahdet eri markkinat vai ei?) Tehtävässä 32 ei todettu, että kysymys on monopolimarkkinoista, vaan ainoastaan, että yritys on markkinoiden ainoa toimija. Potentiaalisesta kilpailusta ei todettu mitään.
Mites käy tilanteessa, jossa ainoan markkinatoimijan rajakustannukset ovat suuremmat kuin tuotteen kysyntä? Tämä on täysin mahdollinen tilanne.
Tietääkö joku?
- Eximia
Kun näitä keskusteluita lukee ja juttelee kokeen tehneiden tuttujen kanssa, alkaa valitettavasti näyttää yhä enemmän siltä, että Aaltoon vaaditaan tänä vuonna 37-38.5 pistettä. 4 ystävääni saivat yli 37 ja hekin, jotka eivät paljoa lukeneet pääsivät 30 pisteen yli. Yhteispisteillä siis. Itselläni 36 eli jännäksi menee :O Yllättävän väärässä supermastersillakin oltiin kun veikkasivat Aaltoon riittävän 31-33 pojoa. No 3 viikkoa niin saadaan tietää. Tsemppiä kaikille!
- burman simpanssi
Itselläni on n. 1000 tuttua, jotka osallistuivat Kauppakorkeakoulun pääsykokeisiin. 95% heistä saivat 40 pistettä. Eli alle 40 pisteellä ei toivoakaan.
- Rat.
Pisterajat nousevat, mutta olisi äärimmäisen epätodennäköistä, etä Aaltoon vaadittaisiin tuollaisia pistemääriä. Ensinnäkin pitää ottaa huomioon yhteispistevalinta, joka suoritetaan ensin. Siinä kiintiössä menee monta tuollaista, jolla on kokeesta 37-42 pistettä. Jäljellä olevista muodostetaan koepistekiintiö - jonka rajaksi luulen tänä vuonna ehkä sen 34. Hentusellakin kuitenkin on monien vuosien kokemus kauppakorkean valmennuskursseista ja luultavasti ihan hyvä pohja arvioda asiaa.
On myös hyvä muistaa, että täällä kirjoittelevat ne kaikista aktiivisimmat hakijat, sekä se, että täällä on huomattavan paljon trolleja lähinnä kiusaamassa jännittyneitä hakijoita.
Viime vuonna raja kuitenkin oli 29,5 ja sitä sanottiin jo silloin korkeaksi. Tämä pistespekulaatio on jokavuotinen ilmiö ja aina povataan järkyttävää pisteiden nousua. Koskaan ei silti niin ole vielä käynyt. - 00
joo ei kannata vielä hermostua. jos hakijoita otetaan aaltoon noin 250(?) ja täällä on ollut muutama ketkä sanoo saaneensa 38-42 pistettä niin ei siitä kannata tehdä johtopäätöksiä vielä. ite sain vaan 25 joten mä voin heitttää toivon huolella;)
- kauppat. yo
Aaltoon yhteisvalinnan kautta otettavien kiintiö on tänä vuonna 255 (viime vuonna kiintiö periaatteessa 300, sisään otettiin 306), ja sisäänoton pienentymisellä voi olla rajaa pisteellä tai parilla nostava vaikutus. Kokeen vaikeustason ja hakijamäärien pysyessä melko muuttumattomana - tai ehkä se koe oli vähän viime vuotista helpompi, osittain pitkälti samana pysyneiden kirjojen ansiosta - about 32 pistettä (sis. ensisijaisuudet) kuulostaisi aika realistiselta.
- mitättua
Haluiskos joku valottaa meikälle tehtävää nro 20? Oma kanta on, että kaikki väittämistä on väärin. Vaihtoehto 3 nyt on ehdottomasti väärin ja muut kolme laskutoimitusta ei omasta mielestä täsmää, ei sitten millään. Laittakaa joku viisaampi ratkaisu tänne, tänks!
- vipuvaikutus
Muistithan laskea kertolaskun heti sulkeiden perään? Kakkonen täsmää.
- töööt
Noista kolmesta kohdasta voi tehdä yhtälöt ja katsoa mikä niistä on oikein:
1. Jos yrityksen pääomista 60% on vierasta pääomaa ja koko pääoman tuotto on 12% ja vieraan pääoman kustannus on 6%, on oman pääoman tuotto 14%.
--> 0,6 * 0,06 0,4 * 0,14 = 0,12
2. Jos yrityksen pääomista 60% on vierasta pääomaa ja koko pääoman tuotto on 12% ja vieraan pääoman kustannus on 6%, on oman pääoman tuotto 21%.
--> 0,6 * 0,06 0,4 * 0,21 = 0,12
4. Jos yrityksen oman pääoman tuotto on 15%, omavaraisuusaste 50% ja koko
pääoman tuotto on 15%, niin vieraan pääoman kustannus on 12%.
--> 0,5 * 0,12 0,5 * 0,15 = 0,15
Eli tuo 2. kohdan yhtälö on ainoa joka täsmää.
- mitättua
Hah, tosta ku se nyt sit jää kiinni ni käyn peruskoulun uudestaan. Kiits vastauksesta!
- Lolman7
Haluaisiko joku selventää Nash-tasapaino tehtävää? En kirjaakaan lukemalla ymmärrä miksi se on q=20, q=20 eli vastausvaihtoehto 1. eikä siis numero 4. q=10, q=10?
- NMNMNMNN
Nash tasapainohan meinaa sita, etta molempien pelatessa samaa strategiaa kummankaan ei kannata YKSIPUOLISESTI poiketa siita. kohta q1=20 q2=20 on sellainen, silla tassa tilanteessa jos yritys 2 vaihtaa yksipuolisesti q2=10, niin pienenevat sen voitot 20->15, eli sen ei kannata vaihtaa strategiaa. Sama juttu jos yritys 1 vaihtaa yksipuolisesti q1=10 niin sen voitot pienenevat 20-> 15, eli senkaan ei kannata vaihtaa strategiaa. Toivottavasti selvensi.
- täystollo
NMNMNMNN kirjoitti:
Nash tasapainohan meinaa sita, etta molempien pelatessa samaa strategiaa kummankaan ei kannata YKSIPUOLISESTI poiketa siita. kohta q1=20 q2=20 on sellainen, silla tassa tilanteessa jos yritys 2 vaihtaa yksipuolisesti q2=10, niin pienenevat sen voitot 20->15, eli sen ei kannata vaihtaa strategiaa. Sama juttu jos yritys 1 vaihtaa yksipuolisesti q1=10 niin sen voitot pienenevat 20-> 15, eli senkaan ei kannata vaihtaa strategiaa. Toivottavasti selvensi.
Kuinka moni ymmärsi tuon nash tasapaino jutun? Itsellä kuiteskin pitkä matematiikka ja fysiikka pohjilla eikä tuo vieläkään aukea..:D outoa...
- 66
täystollo kirjoitti:
Kuinka moni ymmärsi tuon nash tasapaino jutun? Itsellä kuiteskin pitkä matematiikka ja fysiikka pohjilla eikä tuo vieläkään aukea..:D outoa...
kantsii katttoo se auto esimerkki sielt hintadiskriminointi kohasta:) eli ku noi tekee päätökset samaan aikaan toisistaan tietämättä, niin kummankaan ei kannata tuottaa tota 10 (vaikka sitä saisi isommat voitot jos molemmat tuottaisi sen määrän) koska jos se toinen ei sitte tuotakkaa 10 vaan 20 niin sä häviät siinä. joten siinä 'pelossa' molemmat tuottaa sen 20 ja tyytyy vähän vähempään voittoon kun ottais sen riskin että häviäis vielä enemmän. mutta joo se auto esimerkki on siellä selkeempi ku toi kokeen juttu
- NMNMNMN
33,5 2, pitaisi kylla riittaa Aaltoon koekiintiossa, ellei jotain ihmeita tapahdu. Koe oli mielestani hyva ja se palkitsi niita, jotka olivat lukeneet kunnolla, poislukien laskentatoimen joka oli naurettavan helppo.. Aineisto oli selkea ja loppujen lopuksi oikea vastaus oli aika helposti paateltavissa lahes kaikkiin kysymyksiin jos vain osasi erottaa suhteissa rakentuvan yksilollisesta. Kansantalouden osio oli erittain hyvin toteutettu ja siina testattiin osaamista.
- Peeetteeerriiii
Katoin vasta nyt vastaukset ja 37,5 2 pst.!! Eli ovethan sinne Aaltoon taitaa just ja just avautua! :D
Minun mielestä vaikeampi kuin viime vuonna, mutta helppo joka tapauksessa.
Markkinoinnissa ainakin yksi valittamisen mahdollisuus ja johtamisen aineistoissa en käyttänyt aineistoa hyväkseni muuta kuin yhdessä tehtävässä, koska muut pystyi päätellä käyttäen Yksilö/Suhteissa-näkökulmia; jokainen sisälsi yhden jompaakumpaa ja kolme sitä toista. Näinollen se oli aina se mikä oli yksinään (if u get it?) :) Onnea kaikille kuitenkin hienosta työstä. (En käynyt mitään kurssia, koska omasta mielestäni vievät enemmän lukuaikaa kuin antavat tietoa.) - Mellerritrulaa
Koepistekiintiös ja sain 38.5/40 yks hassutyhmävirhe kansikse monopoli joustos... Ois pitäny lukee se huolel mut eiköhä 40,5 riitä aaltoon ::::)
- kauppiksen tytteli
Kuinka moneen kysymykseen keskimäärin vastasitte ja millä tekniikalla? Nyt kysyn ihan sellasilta keskitason tyypeiltä suurinpiirtein.. Alkuun ajattelin että jos saisi 25 vastattua ja että ne olisi suurinpiirtein oikein, noh ylläri vastasin jokaiseen kysymykseen! Eli en tiedä oliko toi taktisesti hyvä veto??? Ainakin 10 väärin eli miinuksia luvassa.
- supermaster
mitäs olit dumb fuck :D ens vuon uudestaan ;D
- 00012
muuten, mitä luulette tuleeko jo ens vuonna jotain muutosta (vaikeempi koe, enemmän kysymyksiä) ku kohtahan noi pisteet hipoo jo lähellä 40 jos sama meno jatkuu
- oispajoo
Oletko jo saanut selville kaikkien pyrkijöiden pisteet, kun olet niin varma 40 pisteen saajista? Jos tällä palstalla muutama tyyppi kehuskelee pisteillään, niin ei se tarkoita massan pistemääriä. Ja täällä voi kehuskella ihan huvikseen hyvästä menestyksestään, vaikka koe on mennytkin päin pyllyä.
- 00012
sanoinkin että jos meno jatkuu samanlaisena? joka vuoshan ne on noussut ja jos jatkuu samanlaisena niin kohta hipoo 40 pistettä
- sepi007
Luotettavasta lähteestä olen saanut tietää, että Aaltoon tarvitaan tänä vuonna koepisteitä 32 ja yhteispisteitä 60.
- Karba126
^haha mistäs "luotettavasta" lähteestä nämä olet kuullut :D:D huoh näitä trolleja
- ouluboyyy
Heii! Minun mielestä koe oli haastavampi verrattuna edellis vuoteen! Joten en yhtään ihmettelisi, jos jopa pisterajat hiukan laskisivat.. mutta ei voi tietää!
Itse hain Ouluun ja kokeesta tuli 24,5p. Mitä veikkaatte onko mahdollisuuksia? - isokiho
Turha luulo ouluboy. Pääset korkeintaan navettaan lappaamaan paskaa.
- urbaanilegenda88
Hah hah!! Toi oli kyl hyvin repästy isokiho - olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Maajussit saavat pysyä peräkylissään lappaamassa lantaa, ei niistä mihinkään muuhun olekaan! - liisa ihmemaassa
Miten lähtöpisteet vaikuttaa? Tai että jos vaikka 50 pojoa tarvii yhteispisteillä ja sit pelkkä koe kiintiö vaatis 25 pojoa. Niin meinaako se niinku sitä että jos kokeesta saa 20 pistettä ja ylioppilastodistuksesta 30 pistettä niin sit saa ton 50pojoa ja tulee valituksi yhteispistekiintiössä? Tai miten tän osais paremmin selittää, mut jos tossa tilanteessa sit 55 pojoa ois yhteispisteet ja sit 25 riittäis pelkässä koekiintiössä niin sit pääsis sisään pelkällä koepisteillä? Tuli mieleen että millanen ylppäritodistus pitää olla että siitä jotain hyötyä on? Itsellä oli M:n paperit ja jotenki tuli sellanen fiilis ettei niistä ole mitään hyötyä? Millaset paperit vaatii jos mielii saada 25 lähtöpistettä? Joku vois vähän selventää? Ihan alkuun kun kävin kokeessa niin ajattelin että pyrin pelkällä koepisteytyksellä..
- Jarppikarppi147
Tilanteessa, jossa olisit saanut kokeesta 25p ja lähtöpisteitä 30p, tulisit valittua yhteispistekiintiössä rajojen ollessa 25 ja 50.
Lähtöpisteesi riippuvat luonnollisesti yo-todistuksesi arvosanoista sekä kirjottamistasi aineista. Yleisesti voi sanoa, että 25 lähtöpistettä on kohtuullisen helppo saada.
Lähtöpisteesti voit laskea täältä:
http://www.kauppatieteet.fi/valintamenettely/pisteitykset
Huomioithan myös ensi- ja toissijaisuuspisteet laskiessasi pelkkiä koepisteitä että yhteispisteitä.- liisa ihmemaassa
Ai miten ne todistuksen arvosanat nyt sitten vaikuttavat? Luulin että vain kirjoitukset huomioidaan. Ai helppo, no valitettavasti kaikki ei ole niin hyviä. Itsellä M:n paperit ja 25 pistettä on pelkkää fantasiaa mun kohdalla jos menee yhtään jakeluun. Laskin ett' pitäisi olla E:tä tai L:ää.
- Jarppikarppi147
Vittu! Miten voit olla noin tyhmä? Yo-todistuksen arvosanat tarkoittavat samaa kuin yo-kirjoitusten arvosanat.
M:n papereilla saat 25 lähtöpistettä:
Äidinkieli M 6p
Pitkä matematiikka 7p
Pitkä kieli 4p
Reaali1 M 4p
Reaali2 M 4p
=25p - kyselijäää
KYSYMYS!
Siis sain kokeesta 20p ja yo-todistuksesta 28p ja ensijaisuus 2p eli yht 50p.
Jos pääsykoeraja ovat esimerkiksi 24p/48p, niin enkö muka sitten pääse sisään? ;O Jos kokeesta sain 20p 2p ja raja oli 24p?? Yhtespisteeni 50p siis riittäisivät sisään, mutta jos kokeesta ei saa tuota esimerkkini 24p, niin sitten ei ole mtn asiaa?:O - wyfghjk
On on, menet silloin sisään yhteispistekiintiössä. Koepistekiintiön pisteraja ei siihen vaikuta. Riittää siis, että pisteet yltävät jompaan kumpaan.
- kyselijäää
kiitos tiedosta!
- asdasdasdsdsa
Miksi täällä ilmoitetaan pisteet "X 2", ja sitten kokonaispisteet erikseen?
Eihän noi ensisijaisuudet mitenkään koepistevalintaan vaikuta?- r6tr617
Vaikuttaa.
- KuunoP
Itse ainakin tehtävässä 32 vastasin kohdan 4 , koska tehtävänannossa ei mitenkään suljettu pois tilannetta, jossa yrityksen rajakustannukset ovat kaikilla tasoilla suuremmat kuin kuluttajien tuotteesta saama rajahyöty. Siis toisin sanoen kysyntäkäyrän a on pienempi kuin tarjontakäyrän c eli luonnollisesti vaihdantaa ei synny ollenkaan (asia, joka myöskin kirjassa erikseen mainitaan). Tässä tilanteessahan yritys maksimoi voittonsa tuottamalla 0 tuotetta, koska vaihdantaa ei synny eikä näin olleen myöskään hinta asetu millekään tasolle.
Olen tässä jo pari päivää koittanut pohtia miten muka tällainen tilanne ei olisi mahdollinen, mutta nyt oli pakko luovuttaa ja kokeilla jospa täältä joku viisampi voisi asiaa mahdollisesti valaista :)- kk
Siinä tehtävässä puhutaan yrityksesstä jonka rajakustannukset on positiiviset, mikä tarkoittaa monopolia. Monopolin täytyy taas aina laskea hintaansa, myydäkseen enemmän. Jolloin kysyntä on joustavaa.
- KuunoP
Kyllä juuri näin. Ja sen nyt tietysti kokeessa ymmärsinkin. Mutta voisitko tosiaan katsoa uudestaan mitä tuossa edellä kirjoitin.
- asdasdsdsadsdas
Olet ihan oikeassa, yritys voi maksimoida voittonsa tuottamalla 0 kappaletta.
Mutta kysyntähän on "loputtoman" joustavaa tuossa pisteessä, koska kysyntä hyppää 0->1 eli 10000000000000i....%.
Toisaalta, voihan tuon käsittää juuri niinkin, että hinta voi myös olla loputon, loputon/loputon tarkottaisi, että hinta voisi olla myös yksikköjoustava(noin tosin tuskin voi edes tehdä). Ottaen huomioon, että kirjassa ei millään tavalla olla käsitelty tällaista tilannetta on minusta tuossa tehtävässä virhe.
Näin ainakin itse ajattelisin, mutta vastasinkin tehtävään väärin =P.
Tästä muuten tuli mieleen, että monessa tehtävässä oli viime vuonna virhe?
- ceeprabari
muistakaa aina CETERIS BARIBUS, eli yksi asia kerrallaan. Jotkut täällä mussuttaa että yritys menettää monopoliaseman yms muita tulevia tapahtumia jotka vaikuttavat markkina-asemaan. Mutta näin ei ole koska asiaa tarkastellaan ainoastaan sillä hetkellä!
- asdasdasdasdsdsdfasw
Minusta myös tehtävässä 35 voisi olla virhe.
Siinähän sanotaan, että yritys toimii täydellisillä markkinoilla.
Täydellisillä markkinoilla rajakustannus = hinta.
Ja on ihan itsestään selvää, ettei tuota tuotetta voi myydä pelkän työvoimakustannuksilla, vaan hinnan pitää olla 20e tai vähemmän, jos pääomalla tuotetaan jotakin muuta, mutta kuitenkin pääomakustannus ei voi olla nollaa. - 39+ pisteet
Minusta tehtävässä 35 ei annettu tarpeellisia tietoja vastaamiseen. Miten itse laskitte? Oli ainoa mihin en vastannut koska tuntui niin keskeneräiseltä tehtävältä että varmaan jäi jotain kirjoittamatta tuohon kysymykseen?
- kk
taydellisten markkinoiden hinta = rajakustannus. Rajakustannus lasketaan kokonaiskustannusten muutoksen ja rajatuottavuuden suhteen perusteella. Kokonais kustannukset muuttuu aina 100e kerrallaan, joka on työntekijän palkka. Ja tehtävässä sanotiin että viimeisen palkatun työntekijän rajatuottavuus on 20 kpl. eli 100/20=5e
- KuunoP
Nyt taitaa olla niin, etten saa millään pointtiani selväksi :D Mutta siis tehtävässä 32 kysytään nimenomaan, että MILLE TASOLLE HINTA ASETTUU ja millainen kysynnän hintajousto tällä hinnalla. Eli tilanteessa, jossa yrityksen rajakustannukset ovat jatkuvasti suuremmat kuin kuluttajien rajahyöty nii nvaihdantaa ei synny EIKÄ NÄIN OLLEN HINTAKAAN ASETU MILLEKÄÄN TASOLLE.
- qwerty43251
Joo, katoin graaffisesti tota, ja tehtävässä 32 on kyllä oltava virhe. Rajakustannuksen ollessa suurempi (Ja muuten rajakustannusta ei edes määritellä, muutakun positiiviseksi, jos siinä on isoja pystysuoria piikkejä alaspäin - niin hinta voi asettua ihan minne vain) kuin kysyntäkäyrä hinta asettuu nollaan. Jos kysyntä asettuu nollaan niin saadaan unidentified vastaukseksi, tosin eihän tuollaista tilannetta ole edes mitenkään käsitelty.
Mihinkähän tästä voisi valittaa?
Noi kansiksen kysymykset on muutenkin epäselvästi kirjoitettu. Itsellä meni sen takia moni niistä mönkään. Esim tuo kysymys 35 on kirjoitettu sillä tavalla, että siitä voi olettaa, että työntekijöitä on vain yksi, koska kysymyksessä viitataan "työntekijän palkkaan". No tuo onkin ilmeisesti passiivi lause, mutta eihän sitä kokeessa älynnyt. Mutta tuolloin voi käyttää kaavaa:
Yrityksen kustannus= rajakustannus = hinta
Onko jossain kohtaa kansiksen kirjaa edes määritelty, että rajakustannuksen voi laskea jakamalla tuotteiden määrän panoksella. Koska tuohonhan oikea vastaus voisi muutoin olla paljon enemmän kuin 5e, johtuen siitä, että viimeisen kappaleen tuottaminen voi maksaa enemmän. Kyllä tuo 5e silti on tosin eniten oikea vastaus.... - kk
Muista ceteris paribus, eikä kannata liian lennokkaasti tai vaikeasti ajatella.
Toi tehtävä on ihan selkee (ainakin musta). Siinä sanotaan selkeesti et kysyntäkäyrä on suora lineaarinen funktio, jolla kysyntä kasvaa hinnan laskiessa. Jo tästä voi päätellä et vastaus on joustavaa. ja kun vielä sanotaan et markkinoilla on yritys jonka rajakustannukset on positiiviset => Monopoli. Monopolin kysyntä asettuu tasolla, jolla se joustavaa. Koska jotta saa myytyä enemmän, täytyy laskee hintaa.Monopolin rajakustannukset on aina positiiviset. Eli alle sen mitä tuote maksaa.
- kk
Kirjassa on kyllä selkeesti sanottu että rajakustannus lasketaan kokonaiskustannusten muutos jakamalla rajatuottavuudella (aika alussa). Sit siellä on erikseen myös se pääoman tuottavuus, jossa pääoma jaetaan tuotoksella.Tuossa tehtävässä 35 sanotaan että "viimeksi" palkatun työntekijän rajatuottavuus on 20kpl. Se antais olettaa et työntekijöitä on enemmän kuin 1.
- einäin!!!!!
Siis tehtävä 32 niin selvä kuin vain voi olla! Ette varmasti saa valitettua koska suorasti viitataan monopoliin ja monopoli-teorian ohessa sanotaan että monopolissa hinta on joustavaa. Aivan suoraan tekstistä löytyy eikä tarvitse mitään laskea graafisilla laskimilla ja mennä pätemään jollain lukion hionolla matikan tajulla josta nyt tässä tilanteessa ei ole mitn apua. Monopoli -> joustava. Hyväksykää se! Jos valitatte menetätte vain aikaanne koska tuota ei tulla hylkäämään tai mitn. Kyllähän jokaisessa kohassa vois miettiä et mitä vaikkapa jos maapallo räjähtäisikin seuraavana päivänä tai jos ja onkin ympyrä?! Mutta ei! Ette sovellu kansista oppimaan jos ette osaa yksinkertaistaa! Muistakaa Pohjolan sanat että kansis on yksinkertaistamisen taitoa ja jos ette sitä osaa niin menkää itkemään muualle!
- eiii
Ja muistakaa myös se, että Pohjola on todennäköisesti itse laatinut noi tehtävät omasta kirjastaan, ja eihän nyt itse Pohjola virhettä asiassa tee. Itse jätin tehtävän tyhjäksi (sain 36p kokeesta) koska ajattelin myös, että turha tuosta on 1/2 pistettä menettää. Näin jälkikäteen ajatellen kuitenkin asiahan on päivänselvästi niin, että se on JOUSTAVAA niinkuin kirjassa selvästi sanotaan.
- mattimatti
Muistakaa myös, että pohjolan kirjassa ei ole yhtäkään lähdeviittausta ja pohjola esittelee toisen taloustieteilijan "perus periaatteet" ominansa. Törkeää oman "korkean" aseman hyväksikäyttöä. Asia luvattu tutkia.
- qwert43215
Siis eikö nyt kukaan oikeasti ymmärrä tuota tehtävän 32 kritiikkiä.
Ei se riitä, että kyseessä on monopoli, koska toisaalta opetetaan laskemaan hintajousto.
Jos se rajakustannus on enemmän kuin kysyntä ja maksimi voitto saadaan olemalla tuottamatta mitään niin saadaan keskipiste menetelmällä:
(0->1)
200%/ (Unidentified/0.5)
Jolloin hintajousto ei ole joustava tai mitään muutakaan.
Tehtävässä olisi ihan selvästi pitänyt sanoa, että rajakustannus suoraviivainen, nouseva ja alkaa nollasta TMS. - onNIINvaikeeta
qwert43215 kirjoitti:
Siis eikö nyt kukaan oikeasti ymmärrä tuota tehtävän 32 kritiikkiä.
Ei se riitä, että kyseessä on monopoli, koska toisaalta opetetaan laskemaan hintajousto.
Jos se rajakustannus on enemmän kuin kysyntä ja maksimi voitto saadaan olemalla tuottamatta mitään niin saadaan keskipiste menetelmällä:
(0->1)
200%/ (Unidentified/0.5)
Jolloin hintajousto ei ole joustava tai mitään muutakaan.
Tehtävässä olisi ihan selvästi pitänyt sanoa, että rajakustannus suoraviivainen, nouseva ja alkaa nollasta TMS.Monopolin tapauksessa se kysyntä on aina joustavaa...
- kauppikseen....
Katsoin nuo vastaukset ja tehtävässä 23 on kyllä mennyt varmaan neliö väärään paikkaan:
23. Markkinoinnin suunnittelussa tavoitteiden määrittely
1. on olennainen osa SWOT-analyysiä.
2. sisältää joko kvantitatiivisia tai kvalitatiivisia tavoitteita.
3. tarvitaan organisaation toiminnan ohjausta varten.
4. sisältää sekä aikataulutuksen että budjetin.
Kirjassahan lukee, että tavoitteen MÄÄRITTELYssä voi olla kvalitatiivisia tai kvantitatiivisia tavoitteita. "Joko, tai" ei mitenkään tarkoita, ettei tavoitteita olisi vain yhdenlaisia. Jos sanon, että kaapit sisältää joko sinisiä tai punaisia lautasia, niin ei se tarkoita, että kaikissa kaapeissa on lautaset saman värisiä. Vaan, että yksittäisessä kaapissa(=yksittäinen tavoite) on joko punaisia tai sinisiä lautasia (kvalitatiivinen tai kvantitatiivinen tavoite).
Kirjassa lukee myös, että "Tavoitteiden tärkein tehtävä on toiminnan ohjaaminen". Ei siis tavoitteiden määrittelyn(josta kerrotaan edeltävällä sivulla), vaan TAVOITTEIDEN.
Tavoitteiden määrittely ei auta sen enempää toiminnan ohjauksessa kun saunapuiden pilkkominen pesän sytyttämisessä. Ne tavoitteet/sauna puut sen sijaan auttavat.
Jos oikeasti täytyy väkisin tehdä kauppiksen valintakokeesta äidinkielen koe niin ainoa oikea vastaus on kyllä tuo 2). Varsinkin kun ottaa huomioon miten asia on kirjassa esitelty. Tästä ei pääse mihinkään.- kauppikseen2......
Piti vielä sanoa, että kirjassa ei millään tavalla mainita, että tavoitteita TARVITTAISIIN toiminnan ohjaukseen.
Sen sijaan sanotaan, että tavoitteiden tärkein tehtävä on.... Joka on ihan eri asia.
Esim minun tärkein tehtävä on saunan sytyttäminen. Silti minua ei tarvita sen saunan sytyttämiseen. Tosin tietenkin se, että tarvitaanko tavoitteet toiminnan ohjaamiseen on iso kysymys, mutta kirjassa ei ole näin määritelty. Jos tavoite määritellään niinkun kirja antaisi ennemminkin olettaa eli ei "mitä nyt sattuu tulemaan päähän = tavoite" niin tavoitteita ei tarvita toiminnan ohjaamisessa.
- einäin1111
Tuo "joko tai" nyt on yleissivistystä eikä siinä ole mitään sen ihmeellisempää tulkintaa. Kun niitä voi olla kumpiakin samaanaikaan niin ei voi sanoa että "joko tai" koska silloin se sulkee jommankumman pois! Ja sauna esimerkki ei tässä nyt ollenkaan auta, ei tule auttamaankaan jos tolla perusteella teet valituksen. Kauppiksen kokeissa ei ikinä ole sanatarkkaan kuten kirjassa on vaan oman järjen käyttö on aina sallittua. Haetaan kuitenkin lähiten oikeata ja tuo "joko tai" ei ole lähelläkään oikeata.
Ja todellakin nuo kansiksen teht on niinkuin on eikä siitä voi valittaa. Pohjola hyvin voinut laatia. Eikä siinä todellakaan tarvitse kertoa että se on lineaarinen tai jtn vaan se nyt kuuluu suoraan siihen oletukseen. Muutenhan joutuis ottaa kaikkia muita epätodennäköisyyksiä huomioon ja tehtävänanto olisi varmaan kaksi sivua pitkä! Herää nyt! - KaarleK77
Helvetti sentään, kun jaksatte nussia pilkkua. Jos ette ole tajunneet kysymyksen laatijan ajatustenjuoksua, VOIVOI!
Olen aivan varma, että yhtäkään kysymystä ei tänä vuonna tulla hylkäämään. Joka vuosi näitä epäonnistuneita valittajia ja äidinkielen "osaajia" löytyy, mutta vain ilmiselvät virheet tullaan huomioimaan esim. viime vuoden markkinoinnin sarjan kaksi kysymystä.- lauraaakiiiiii
No mutta sehän nähään 8.7 ;)
- ABu Baba
juuri näin, tavoitteiden määrittely ei auta toiminnan ohjauksessa vaan tavoitteet. kysymys muutenkin niin pilkunnussimista että näin. 23 pakko hyväksyä molemmat kohdat 2 ja 3
- Sjoosep
Muistakaa pistää niitä oikaisupyyntöjä sinne! Ainakin tehtävästä 23 kannattaa. Muuan valmennuskurssin opettaja sanoi, että se ainoa josta voidaan joustaa.
- 사업가
Heräsi pääsykokeestä kysymys. Siinä kun piti vielä kirjoitella niitä numeroita optisen mustauksen viereen. Miksi? Kerta ne vastaukset katsotaan optisella laitteella niistä mustauksista.
- 업가가사업
Optinen laite säädetty varmaan aika herkälle ja jos havaitsee jonkin "normaalista poikkeavan" suttu värityksen niin asia tarkastetaan oikeilla silmillä palluroiden viereisistä numeroista.
Kuulakärjellä piti oma allekirjoitus pistää siihen paperiin. Mietin, että tarkoitettiinko ihan nimmaria (vaikka millaista suttua) vai nimen selvennystä?- hee444
Nimihän näkyi siitä paperista jo muutenkin. Allekirjoitus oli kyseessä.
- Mooiiiiii
Moikka! http://www.winner.fi/filebank/2869-supermaster_valintakokeen_2011_ratkaisut.pdf
Siinä Hentunen laittanut vastaukset tehtäviin. Eli tehtävässä 23 kaksi oikeaa vastausta, ja tehtävässä 24 kaksi oikeaa vastausta. Siellä sivunumerot mistä kirjassa sanotaan!! Että valitusta menemään noista kahdesta!!!!! - virhevirhe
Tietääkö kukaan minne valitukset voi lähettää?
Näyttäis siltä että Hentunen myös samaa mieltä että kansiksen tehtävässä 38. on virhe! - kjhgfds
Miten hitossa siinä 38. voisi olla virhe? Ei toki väitetä kirjassakaan, että aina vaadittaisiin aktiivista finanssi- ja rahapolitiikkaa, mutta tehtävässä pointti on, ettei _tasapaino palaudu pisteeseen a_. Kuviossa kyseessä on kysynnästä vähenemisestä johtuva negatiivinen kysyntäsokki, jonka jälkeen tasapaino palautuu juu - mutta uusi tasapaino syntyy entisen hintatason alapuolelle, ei missään tapauksessa pisteeseen a!
- virhevirhe
Itse ainakin oon saanu käsityksen että palataan pitkänajan tasapainoon ilman toimiakin, aikaa vaan voi mennä kauan. En aikasemmin ajatellu valittaa, mut nyt kun Hentunenki laittanu että ois virhe, ni pakko yrittää. Pitää vaan kirjaa selata vielä uudelleen, että saa perusteltua kunnolla.
- mieshollolasta
Miten valitusprosessi käytännössä toimii? Minne valitus pitää toimittaa ja milloin?
Jos valitus tietystä kysymyksestä menee läpi, hyväksyyko kauppakorkeakoulu automaattisesti kaikilta, myös niiltä jotka EIVÄT tehneet valitusta, kaksi vastausta? - kjhgfds
^ Pitkän ajan tasapainoon palataan ennemmin tai myöhemmin, mutta edelleenkään negatiivisen kysyntäsokin seurauksena pitkän ajan tasapaino ei ole enää a, vaan hintataso sopeutuu ja Sas siirtyy oikealle - uusi pitkän ajan tasapaino on siis jossain a:n alapuolella. Itse sopeutuminen voi tapahtua monella tapaa, myös ilman finanssi- ja rahapoliittisia toimia. IHan varmasti ei mene läpi.
- tjydj31
Tää on ihan selvä tapaus. Hentunen on höhlä, jos ei tajua...
- virhevirhe
Joo voi kyl olla ettei mene läpi, kun en itse ees nyt oikeen saa päähän miten ton selittäis. Jostain vain oon saanu päähän et palataan pitkäajantasapainoon. Mut huom edellee Hentunen myös nyt saman sanonu! Mut kuha nyt samalla yritän ku valitan markkinoinnin tehtävästä :p
- einäinhei
Älkää pistäkö niitä valituksia, pisterajat nousevat ihan stnasti, jos nuo hyväksytään.
- kk
Toivottavatsi ei mee 38 todellakaan läpi! Voihan se tasapaino palautua itsekseen, muttei välttämättä just tohon pisteeseen! Mites onko kellään tietoa, onko joskus hyväksytty kahta vastausta, vai onko ne kysymykset sitten vaan hylätty? Viime vuonna hylättiin kaksi kysymystä, ku niihin ei kai ollu oikeita vastauksia ollenkaan..
- kjhafkjashda
Hylätään tehtävä kokonaan, koska muuten se olisi voinu johtaa harhaan jne.
- HENTUNEN :(
Hentusella tullut varmaan tossa 38 aivopieru ja ymmärtäny että siinä haetaan sitä että menee tasapainoon. MUTTA POINTTI TEHTÄVÄSSÄ ON ETTÄ ONKO TASAPAINO TUO A! ja EI OLE! Olen käynyt makroa yliopistolla lukemassa ja voin 100% varmuudella sanoa että ei palaudu kohtaan a, vaan sen alapuolelle. Olen myös 100% varma että hentunen korjaa tuon kohdan kohta ja ei tule menemään 100% varmuudella selitys läpi, koska missään kirjassa ei ohjata tuohon suuntaan. Ainoa esimerkki jossa sanotaan että palautuu takaisin on SAS käyrän liikkuminen eikä KOSKAAN ADkäyrän siirtyminen. Ei voi valittaa semmosesta mikä ei ole millään tavalla väärin joten sori guys :D
- niiiiiinpä
Työttömyys nousee, hyväksytään pinempi palkka, yritykselle tulee kannattavammaksi tuottaa (SAS), joten SAS siirtyy oikealle! Näin siis selitetään kirjassa ja tuo on ainoa asia johon siellä vedotaan!
- OMGLOLROFL
Taitaa olla aivopierujen aikaa Hentusella yleisemminkin, jos aivan tosissaan ei käsitä tehtävän 23 "joko tai"- ilmausta tai 38 palkkojen sopeutumisen kautta saavutettavaa tasapainopistettä. Voihan tietysti kyse olla omalaatuisesta huumorista, muttei kuitenkaan kovin hyvää mainosta tollanen tulevia pääsykoekursseja ajatellen.
- qwefrgtyju
Samaa mieltä. Ainoa on tuo tehtävä 24, jossa saatetaan kaksi vastausta hyväksyä ja sekin on siinä rajalla, sanojen taiteilua.
Tuskin menee yksikään valitus läpi.
- asdasdasdasdasdasd76
Hentunen on korjannut tuon kohdan 38 ja laittanut sen olemaan 1. Elikkä FUCK YOU GUYS IM GOING HOME! :D ei voi siis valittaa :Pa
- Virheitä sattuu
Hentunen on ollut korjauksissaan harvinaisen oikeassa viime vuodet, lopullisissa vastauksissa korjaukset on ollut poikkeuksetta Hentusen mukaiset, vaikkei niitä hirveästi ole ollutkaan. Täten uskoisin ainakin markkinoinnissa hyväksyttävän molemmissa tehtävissä 2 oikeaa vastausta.
- kuikeli
Ihmeellisiä vastauksia Hentuselta. Teht 23 on ihan selkeesti 3, 2 ei voi olla oikein, niin ei sanota kirjasssa missään kohtaan. Ja sit taas 24, voihan perseensuti jos 2 vastausta hyväksytään, vie pahempi tosin jos koko kysymys hyväksytään! Jos hyväksytään 2 vastausta, niin rajat nousee, ja jos hylätään niin jengi menettää pisteitä. Sormet ristiin et pysyy noi vastaukset just tollasina!
- perseensuti69
Joo toivotaan, että ei hirveesti muutu. Mutta jos jokin on muuttuakseen niin kyllä toi 23. Siihen suurin osa vastannut ihan tiedostaen 2 vast TAI sanan, kirjassa ei esitetä juuta eikä jaata kvanti ja kvalin päällekkäisyyksistä yms
- kuikeli
No kyl ite toivoisin et 23 muutus, ku vastasin 2. Omalta osalta taas 24 meni oikein, ja ei yhtää nappaa jos koko kysymys hylätään ja 23 pidetää ennallaan. Enkä kyl haluu 24 hyväksyttäis 2 vastausta. Kyllä tossa 24 lähinnä oikein eli väärin on eniten kohta 4.
- ml
Mitä mieltä olette johtamisen kysymyksestä nro 4? Mielestäni vastaukset 2 ja 3 ovat molemmat oikein sillä kysymyksenasettelu on niin laaja "tulkinnoista edustaa suhteissa rakentuvaa lähestymistapaa johtajuuteen?"
tähän kysymykseenhän kävisi vastaukseksi kaikki asiat mitä kirja on käsitellyt luvussa 7 johtajuus, alaluvussa "suhteissa rakentuva johtajuus".
Kirjassa aivan selvästi sanotaan (s.145), että ruotsalainen johtajuus on demokraattista ja keskustelevaa, tällöihän myös tämä tulkinta EDUSTAA suhteissa rakentuvaa lähestymistapaa johtajuuteen.- lalalaallala
Tässä itekkin vastasin siihen demokraattista ja keskustelevaa. Ite meinaan valittaa! Valita säkin ;) Pohdin pitkään näiden kesken ja päädyin tohon. Se kuitenkin edustaa dialogia!
- näinsemenee22
lalalaallala kirjoitti:
Tässä itekkin vastasin siihen demokraattista ja keskustelevaa. Ite meinaan valittaa! Valita säkin ;) Pohdin pitkään näiden kesken ja päädyin tohon. Se kuitenkin edustaa dialogia!
Ei tuossa ole mitään väärin. Ihan niin kuin samassa luvussa puhuttiin nais-ja miesjohtajista, ja todettiin, että naisten johtamat yrityset ovat keskimäärin kannattavampia, mutta siitä ei voi johtaa stereotypiaa, että naiset olisivat parempia johtajia. Sama pätee myös noihin stereotypioihin johtajista eli kaikki ruotsalaiset eivät välttämättä ole demokraattisia ja keskustelevia!
- äläotasitävakavasti
lalalaallala kirjoitti:
Kellonajasta päätellen oot katkerassa ja itkun komppaamassa laskuhumalassa alkanu päässäs käymään läpi oma epäonnistunutta koettas ja ruvennu elättelemään nousua pääsykoepisteissä plussan puolelle muutaman perättömän adressin avulla.
- ..
Voiko alustavasta vastausrivistä tehdä valituksia ennen virallisia tuloksia? Oikaisumenettely ainakin on mahdollista vasta tulosten jälkeen.
- ...
Kertokaa joku mihin noita valituksia voi tehdä ja milloin ???
- Hentunen's my Man!
Niinpä, valitukset mihin?
- äläotasitävakavasti
Vissii siinä ens vuoden pääsykoeaamuna yliopiston kansliaan. (Varma tieto)
- asdasdasdasdsdsa
No, jos kerran tämä Hänninen nuo vastaukset on laatinut, niin ainakin hänelle voi valittaa:
http://www.hse.fi/FI/HKI/H/Hannu_Hanninen/
Itse valittaisin ja ehkä valitankin kysymyksestä 23 ja oliko se nyt 32 se monopoli tehtävä.
Tehtävässä 38 en kyllä nää mitään virhettä. Kirjan mukaan ihan selvästi kysyntäsokin jälkeen hinta palaa aikaista alemmalle tasolle, kun taas tarjontasokin jälkeen palaa itsestään takaisin samalle tasolle - näin siis ainakin keynesiläisessä mallissa =).- lsiejgfsjfdlsak
miten luulet pystyväsi valittaa teht 32? Hentunenki sano että siinä ei ole edes mahdollista valittaa kun vastasi kysymyksiin... Täysin oikein laadittu tehtävät :D
- 23
Aattelin kans valittaa 23:sta. Jaa, että mistä päättelit et se on tää Hänninen? O_O
- Hui saatan...
Sen verta vakavan näkönen kaveri tuo Hänninen, että en ihan heti menis varpaille astumaan...
- Aaltoyliopiston prof
Pystyn ilmoittamaan teidän iloksenne tämän vuoden viralliset pisterajat Aalto yliopiston kauppakorkeakouluun.Teksti on kopioitu Aalto yliopiston kotisivuilta.
Tänä vuonna (2011) koepisteraja on asettunut 40 pisteeseen ja yhteispistevalinnan raja 80 pisteeseen. Näihin luonnolliset lisätään mahdolliset ensisijaisuuspisteet ( 2p). Tänä vuonna hakijoiden määrän kasvu ja paikkojen vähentyminen johtivat pisterajojen rajuun nousuun, mitä selittää osaltaan myös kokeen vaatimustason alhaisuus. Virallinen lista valituista hakijoista julkaistaan internetissä ja päärakennuksemme (Töölössä) ovessa 8.7.2011. Kaikille valintakokeeseen osallistuineille lähetetään myös kotiin kirje valintapäätöksestä kyseiseksi päiväksi.- josmetsäänhaluatmenn
Ääliö painu hemmettiin.
- gkk
Joo pisterajat ovat melko korkeat, mutta sisään pääsen. Löysin tuon proffan tiedotteen yliopiston sivuilta.
- proofs?no
Voit varmaan linkittää tänne? Ai niin, sehän olikin mielikuvituslinkki!
- eskosienivesa
Minä myös löysin sattumalta tuon samal linkin yöpöytäni laatikosta, pienen tontun sisään piillotettuna. Kuinka kummalista!? Nauttimillani "herkkusienillä" saattoi olla osuutta asiaan
- tuleva kylteri
Ohhoh, tänään minulle postitettiin jo erheellisesti valintakirje, jossa ilmoitettiin juuri nuo professorin mainitsemat pisterajat!
Onneksi pääsin sisään! - :DD
hahhah. oikeesti noi jotka postaa noita älyttömiä pisterajoja on sellasia kel on menny koe vitun huonosti. onneks toisilla on mennyt oikeasti tarpeeks hyvin ja varma sisäänpääsy (vähemmilläkin pisteillä kun 40).
- oppinut ekonomi
heheeheh. Onneksi minä kuulun siihen "toiset" joukkoon, jolla on mennyt koe tarpeeksi hyvin. Siihen joukkoon ei nimittäin tänä vuonna päästä alle 40 pisteellä.
Siinähän naureskelet, niin naureskelen minäkin, koska karu totuus on tiedossa.
En elä kuplassa toisin kuin sinä. Ei tekisi pahitteeksi, jos joku puhkaisisi paska kuplasi, jolloin tuntisit mitä "oikeassa" elämässä on meininki. - amatööri23
Nous kyl melko korkeiksi noi pisterajat tänä vuon. Jäi multa paikka saamatta :(
- Pege1
Sain omien laskujen mukaan 31,5p, mutta pariin helppoon tehtävään, joihin olisin osannut vastata, jätin vastaamatta, kun luulin niihin olevan piilotettu kompia. Oliko muilla vastaavia ongelmia? Haen ensisijaisuuspisteillä Ouluun, ja ylppäreistä 2xM, 2xE ja pitkästä matikasta B, eli luulen, että pääsin. Saattaa olla, että pisteet olivat todellisuudessa esim. 28,5p.
- Pöögeni
En uskaltanut vastata siihen, missä oli, että "kriittinen piste 1000kpl" tai kansikseen ekaan tehtävään vaihdannan vaihtoehtoiskustannuksista. Olisi pitänyt. Ilman niitäkin 31,5
- pirulainen34
Mä jäin ilman paikkaa Aaltoon. Perjantaina tuli kirje :(
- Shurets Shrivats
Uskomatonta! Eihän perjantaina edes kirjeposti kulkenut kun oli juhannus!!
- stgjha<rjh
Mitä veikkaatte missä kaikissa kaupungeissa menee raja yli 30p? Ainakin Helsinki, Turku, Tampere ? Mahdollista että myös Lappeenranta, Vaasa?
- kuikeli
Helsingissä varmaa nouseekin. Mut tuskin nousee yli 30pist Turussa tai Treella.
- eiuytre
Helsinki varmaan on siinä 33 p, Turku & Tampere n. 30 p ja muut sitten siitä alemmas. En näe mahdolliseksi, että Vaasaan/Lappeenrantaan vaadittaisiin 30 p - yritetääs nyt kuitenkin pysyä realistisena täälläkin, vaikka keskustelun taso ei päätä huimaakaan.
- kuikeli
Treella ei ole yhtä ainutta pisterajaa. Viime vuonna rajat oli 24pist-27.5pist. Joten tuntus aika oudolta et kaikki rajat nousis siel. Laskis voi varmaa noustakin ku se oli tosiaan sen 27,5, jos nyt sen 3pist rajat nousee. Mut esim kansis 24 ja vakta 25, niin että 6pisteen nousuja, Tampereella?? tuskin.
- Aallon prof.
Pystyn ilmoittamaan teidän iloksenne tämän vuoden viralliset pisterajat Aalto yliopiston kauppakorkeakouluun.Teksti on kopioitu Aalto yliopiston kotisivuilta.
Tänä vuonna (2011) koepisteraja on asettunut 40 pisteeseen ja yhteispistevalinnan raja 80 pisteeseen. Näihin luonnolliset lisätään mahdolliset ensisijaisuuspisteet ( 2p). Tänä vuonna hakijoiden määrän kasvu ja paikkojen vähentyminen johtivat pisterajojen rajuun nousuun, mitä selittää osaltaan myös kokeen vaatimustason alhaisuus. Virallinen lista valituista hakijoista julkaistaan internetissä ja päärakennuksemme (Töölössä) ovessa 8.7.2011. Kaikille valintakokeeseen osallistuineille lähetetään myös kotiin kirje valintapäätöksestä kyseiseksi päiväksi.
Turkuun ja Tampereelle vaadittanee 36 pistettä, kun taas Vaasaan ja Lappeenrantaan tarvitaan 32 pistettä.- ImTheBoss
Laitatko linkkiä tuohon? Ai niin, revitkin tuon perseestäsi. Vitun tahvo.
- kunkkuoppilas
TURPA KIINNI THEBOSS! WITUTTAAKO KUN ET PÄÄSSYT AALTOON!???!!?!
Minä löysin tuon tiedotteen Aallon sivuilta. Jos on avuton, niin ei voi mitään.- eipäole
Höpön pöpö: en usko Aallon tiedotteissa olevan niin paljon kielioppi- ja kirjoitusvirheitä kuin siinä tekstissä, minkä mainitset lukeneesi.
- BossWinsAGAIN
Pathetic troll is pathetic.
Sisäänpäässeitä ei ole edes ilmoitettu... Lisäksi taidat olla avuton kun et osaa linkittää "tiedotettasi" :D.
Harmittaako?
- äö<kenkännumero
Huoh, käsittämättömän luokatonta trollauspaskaa koko foorumi täynnä. Jos kauppiksen opiskelijat on tälläisiä idiootteja, niin pitänee harkita uravalintaa uusiksi..
- piannnnn
pahimmat trollaajat on varmaan just niitä joilla meni koe huonosti, tai jotka ei oo ollu ees koko kokeessa. että ei varmaan kaikki kauppiksen opiskelijat oo tollasii idiootteja, hope so? :D
- Trololololloo
Aaltoon päässyn pisteraja on kuulemma 12 pistettä, Ouluun 38! Tämä on ihan varmaa tietoa!
- entinen kylteri
Mulle tuli tänään kirje, mutta valitettavasti jäi Aallon paikka saamatta.
- mitävttua
Pistää kyl iha oikeesti itkettämään, jos kauppiksen porukalla on jutut tällasta sontaa?
- näinseoikeasimenee
Luuletko että trollit ovat kauppislaisia? Ei, he ovat elämässään epäonnistuneita hyypiöitä, jotka kirjoittelevat Suomi24:ään mukahauskoja viestejä, koska se on ainoa asia mistä he saavat mielihyvää.
Surullista kyllä.
- Onnellinen mies
Kirje tuli ja sisällä ollaan pisteraja Aaltoon 32,5 pisterajojen kohoaminen alkaa hirvittää. Onneks ei tarvii enää hakea ikinä kauppikseen
- Alexndr
Mikä oli tänä vuonna yhteispisteiden pisteraja Aaltoon? Olen katsokaas hakemassa ensi vuonna sinne, olisi kiva tietää etukäteen, mitä vaaditaan.
- qwertyuiop543
61
- Alexndr
Ohhoh, onpas noussut paljon. Pari vuotta sitten taisi liikkua jossakin 54-56 pinnassa. Varmaan hakijoitakin oli enemmän, kun syntyvyys tais olla 90-luvun alusssa tavallista korkeammalla. Ei pitäisi kuitenkaan olla mitään ongelmia ensi vuonna sisään päästä...
- okkos
Aaltoon oli tänä vuonna 70 hakijaa vähemmän (nyt 3737, viime vuonna 3807)
Vuonna 2010 sisään pääsi 306, tänä vuonna 265. Kouluun pääsi siis 41 opiskelijaa vähemmän.
--> rajat nousi.
- mursu2011
Aaltoon tuli hyväksymiskirje :)))
- pepe987
oulu, kansis. kiitos nam
- turhautuminen
Voisiko joku ihminen kertoa minulle, mistä johtuu etten päässyt aaltoon vaikka sain 32,5 pistettä???
- hirveä harmitus
Täällä toinen, joka sai 32,5 pistettä, mutta ei päässyt Aaltoon. Miksi sitten sanovat, että pisteraja 32,5?
Tasapisteissä tekevät jonkun etusijalle asettelun oikeiden vastausten määrän perusteella. Kannattaa soittaa ja kysyä, ettei jää mieltä vaivaamaan. - tuhottu unelma
Ei tullut paikkaa Aaltoon vaikka yhteispisteet mulla 61. Jumalauta sentään!
Helvetin helvetti! - ...
täällä kans yks jolla 32,5 eikä nimeä ollu listalla :/ Mitä hittoa? voisko enää enempää harmittaa??? Ei jääny edes puolesta pisteestä vaan joutuu johonkin karsintaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022196- 1041634
- 821318
- 1211283
- 1171236
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘591059Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis601034- 511007
- 36942
- 33814