kuinka lasta tulisi rangaista???

lukija.

42-vuotias nainen sai 15 päiväsakon rangaistuksen kolmesta lievästä pahoinpitelystä. Naisen pitää maksaa tyttärilleen 70-100 euron korvaus kullekin.
- Vanhimman tyttären tukistaminen sattui tilanteessa, jossa tämä ei halunnut viedä koiraa "heti" ulos.
- Toisen tytön osalta tukistaminen sattui, kun tyttö ei halunnut imuroida kunnolla huonettaan. Tyttö imuroi lattiaa ilman suulaketta.
- Pienimmän lapsen osalta tukistaminen tapahtui pukeutumistilanteessa. Tyttö ei ollut halunnut pukea yöpukuaan ylleen.
IL

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011062013892909_uu.shtml

259

7734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahoinpidelty.

      sain joskus 70-luvulla remmiä. vieläkö tuosta voisi periä korvausta.

      Tunsin kurituksen aikana voimakasta mielipahaa.

      • että näin..

        Minäkin olen ollut pahimmillaan viiltohaavoilla "pikku kurituksen" jälkeen. Ei kukaan vaatinut minulle korvauksia. Sulkivat vain lastenkotiin ja sieltä iän tullessa täyteen omilleen kasvamaan.


      • Olen sun kanssa ihan samaa mieltä, ite oon lapsena saanu ihan remmiä takapuolelle, väliin syystä ja väliin ei niin syystä. =)
        Myönnän myös ajattelevani näin takapajuisesti että jos puhe ja kieltäminen ei auta niin silloin täytyy ottaa muut keinot käyttöön, enkä ensinnäkään ymmärrä et minkä takia oikeus ottaa tälläiseen kantaa kun ei nyt sentään mistään systemaattisesta lapsen hakkaamisesta ole kyse ja voin lyödä vetoa et jos oikeudessa kysyt lautamiehiltä että käsi ylös ketä ei ole muksuna ruumiillisesti kuritettu, niin jos he totta puhuvat niin yhtäkään kättä ei nouse ylös.


      • uutta vapautta...

        Hah-hah-hah-haa!
        Vanha sanonta pätee nykyisinkin. Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee!
        Tarpeeksi kuritusta (=kunnioitusta) on varmaan sopiva määrä mikä kullekin sallittakoon.


      • Virtanen pannassa
        uutta vapautta... kirjoitti:

        Hah-hah-hah-haa!
        Vanha sanonta pätee nykyisinkin. Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee!
        Tarpeeksi kuritusta (=kunnioitusta) on varmaan sopiva määrä mikä kullekin sallittakoon.

        Nykyaikaa hyvät ihmiset nykyaikaa. Tukistaminen on vanhanaikaista. Nykyään pääsee itse paljon helpommalla kun hommaa sähkökaulapannan riiviölle. Sitten on mukava siinä teeveetä katsellessa painellä välillä nappulasta jos riiviö on kuriton. Kyllä se tavoille oppii kun muutaman kerran kaulaan virtaa räpsähtää. Jos ei tunnu auttavan niin lisää tehoa sen verran että nappia painaessa pärähtää riiviöltä suolityhjäksi housuihin. Kyllä se siinä housujaan pestessä miettii että pitäisköhän alkaa käyttäytymään;) Voihan se olla että hieman traumoja voi riiviölle jäädä mutta mitä huolehtiva vanhempi ei riiviönsä eteen tekisi.


      • hvdugukro
        että näin.. kirjoitti:

        Minäkin olen ollut pahimmillaan viiltohaavoilla "pikku kurituksen" jälkeen. Ei kukaan vaatinut minulle korvauksia. Sulkivat vain lastenkotiin ja sieltä iän tullessa täyteen omilleen kasvamaan.

        Sama täällä. Naapuritkin takuulla kuulivat lapsen huudon kun minua "kuritettiin", mutta ei silloin kukaan siihen puuttunut vaikka olin mustelmilla.


      • alkoholitonta jussia

        Kyllä tuli kerran muovisella mattopiiskialle reisille niin, että jurmut jäivät 60-luvulla ja äitee sen sitten näki, kun isä oli kurittanut vähän riehuvia lapsia, jotka ei monesta käskystä lopettaneet riehumista. Eipä tuosta traumoja ole tullut. Myös 60-luvulla opettaja käski laittaa sormet pulpetille ja iski karttakepillä sormille, että mustemat jäivät. Eipä ole tullut traumoja. Näitä mammanpoikia on kohta niiin, että roikkuvat äiteen tississä vielä 15-vuotiaanakin. Mennyt liian pitkälle tämä lapsen kurittaminen. Kyllä sitä pitää joskus ottaa ne ns. kovemmat otteet käsiin, mutta eihän sitä joka päivä läiskitä lasta mattopiiskalla ja tukistella. Sai myös itse joskus hakea koivuherran ja sillä kintuille räpsittiin. Pitäisköhän hakea korvausta ja paskat.!!!


      • lempeätie
        keltainenkylpyankka kirjoitti:

        Olen sun kanssa ihan samaa mieltä, ite oon lapsena saanu ihan remmiä takapuolelle, väliin syystä ja väliin ei niin syystä. =)
        Myönnän myös ajattelevani näin takapajuisesti että jos puhe ja kieltäminen ei auta niin silloin täytyy ottaa muut keinot käyttöön, enkä ensinnäkään ymmärrä et minkä takia oikeus ottaa tälläiseen kantaa kun ei nyt sentään mistään systemaattisesta lapsen hakkaamisesta ole kyse ja voin lyödä vetoa et jos oikeudessa kysyt lautamiehiltä että käsi ylös ketä ei ole muksuna ruumiillisesti kuritettu, niin jos he totta puhuvat niin yhtäkään kättä ei nouse ylös.

        Kyllä tukistaminen on aina tosi vahingollinen teko. Hyvä, että asia saa näin julkisuutta. Minua ei ole koskaan kuritettu sen pahemmin fyysisesti kuin henkisestikään. Voin kuitenkin kuvitella, miten lapsen luottamus vanhempaan murenee kurittamisen myötä. Kotona pitää pelätä. Lapsi ei voi kapinoida, käyttäytyä huonosti ilman rangaistuksen pelkoa. Mielestäni se on kuitenkin myös lapsen oikeus. Käyttäytyväthän aikuiset monesti tosi huonosti. Aina ei voi olla enkeli.

        Vanhaa sanontaa pitäisi rustata uuteen uskoon. Jotenkin näin: joka kuritta kasvaa, se kurittamatta osaa kasvattaa.


      • Anonyymi
        hvdugukro kirjoitti:

        Sama täällä. Naapuritkin takuulla kuulivat lapsen huudon kun minua "kuritettiin", mutta ei silloin kukaan siihen puuttunut vaikka olin mustelmilla.

        ihan oikein että olitkin mustelmilla senki riiviö


    • *******

      Tuossa nyt näkee miksi esim. tukistaminen ei ole sallittua. Väärässä tilanteessa käyttänyt tämäkin äitee, en ymmärrä tukistamista muulloin kun silloin jos lapsi vaarantaa oman terveytensä tai henkensä, eli juoksee esim. bussin takaa autotielle tms. tilanteessa. Suomeksi, siivoaminen ja pukeutuminen eivät ole ns. hengen eikä terveydenpäälle käyviä asioita.

      • AlfMelmac

        Bussin takaa auton alle niin hmm. vainajaa on hyvä tukistaa. Suun soitto kadulla, räävittömyys ja kaikki muut lapsille kunniaan. Ei saa kasvattaa, Ei, Ei, Ei


      • viiden äiti
        AlfMelmac kirjoitti:

        Bussin takaa auton alle niin hmm. vainajaa on hyvä tukistaa. Suun soitto kadulla, räävittömyys ja kaikki muut lapsille kunniaan. Ei saa kasvattaa, Ei, Ei, Ei

        Mihin lasta kasvatetaan väkivallalla ? Siihenkö että jos toinen ei toimi kuten lapsi tahtoo.. silloin fyysisesti kiinni ? Lapsi ei pysty fyysisesti eikä myöskään psyykkisesti puolustautumaan niin fyysistä kuin henkistäkään väkivaltaa tai ylivoimaa vastaan.
        Minulla on viisi lasta, kolme vanhinta saivat sattuneesta syystä sotilaallisen kasvatuksen, koskaan eivät ole kolttosiaan kaduilla tehneet ja muutenkin kehuja olen saanut. Eli meillä puhuttiin asioista ja selitettiin miksi mikin asia on epätoivottavaa tai kiellettyä, turvallisuusasioihin ehdottoman jyrkkä kanta.
        Oli / on myöskin rajoitus tv:n ja tietokoneen kanssa, määrättömästi ei saa olla.
        Pienimmät ovatkin sitten koettaneet kestokykyäni kuten vain 1- ja 2-vuotiaat vain voivat, fyysisesti en aio kuitenkaan rangaista, vaan edelleenkin meillä estetään ja selitetään, vaikka sitten sen tuhat kertaa / asia, tuo toisto kun tutukimuksen mukaan menee jo sitten selkäytimiin.
        Tulisi myös katsoa peiliin millaista esimerkkiä me vanhemmat itse annamme niin omille kuin muillekin lapsille ??


    • selkäsauna

      Viellä ihmetellään, miksi nykyajan läpit tekee vain pahempia piruilija ja rikokksia kuin ennen. Syyhän on tietysti siinä, että joka puolella kerrotaan lapsen oikeuksista joten he ovat tietoisia siitä. Siten tietävät ettei heille aikuiset voi mitään ja tekevät mitä haluaa. Tietysti silti täytyisi olla selvä raja kurittamisen ja pahoinpitelyn välillä. Remmiä pirullisille kakaroille.

      • Saa tukistaa

        Oon ihan samaa mieltä nim.selkäsaunan kanssa. Mihin tämä maailma on menossa tätä menoa, jos ei saa tukistaa tai antaa luunappia?!? Kakarat saa olla ja mesota, ei helvetti sentään. Ja kyllähän tuon vapaan kasvetuksen näkee kakaroista joilla semmoinen on. Sitten ihmetellään väkivaltaisuuksien määrää ja muita. Missähän on vika? No kasvatuksessa.

        Itse olen saanut remmistä, luunappeja sekä tukistettu on. Mielenterveyteni ei ole järkkynyt tästä. Parempi vaan että oli kova kuri, epä tullut ns. huligaania meikäläisestä.

        Aivan järjetöntä touhua tuo ei saa sitä eikä tätä. Toista se oli 70- luvulla ja 80- luvulla. Ja naapurit saa komentaa muidenkin kakaroita.

        Kuria, rajoja ja rakkautta. Sillä pärjää maailmalla.


      • voivoitätä
        Saa tukistaa kirjoitti:

        Oon ihan samaa mieltä nim.selkäsaunan kanssa. Mihin tämä maailma on menossa tätä menoa, jos ei saa tukistaa tai antaa luunappia?!? Kakarat saa olla ja mesota, ei helvetti sentään. Ja kyllähän tuon vapaan kasvetuksen näkee kakaroista joilla semmoinen on. Sitten ihmetellään väkivaltaisuuksien määrää ja muita. Missähän on vika? No kasvatuksessa.

        Itse olen saanut remmistä, luunappeja sekä tukistettu on. Mielenterveyteni ei ole järkkynyt tästä. Parempi vaan että oli kova kuri, epä tullut ns. huligaania meikäläisestä.

        Aivan järjetöntä touhua tuo ei saa sitä eikä tätä. Toista se oli 70- luvulla ja 80- luvulla. Ja naapurit saa komentaa muidenkin kakaroita.

        Kuria, rajoja ja rakkautta. Sillä pärjää maailmalla.

        olen vapaasti kasvatettu tervepäinen, yhteiskuntakelpoinen, älykäs ihminen. Olethan sinäkin?


      • vanhemman oikeudet

        Pakko olisi puhua myös vanhemmin oikeuksista. Onko nykyaikana näin, että lapset saa tehdä kaikkea mitä haluavat, 10-17 vuoden ikäinen riehuu, käyttää alkoholia, polttaa tupakkaa ihan avoimesti, myös tappaa.Voi herran pieksut, lapsukainen on alaikäinen,emme voi rangaistaa.
        Nyt on menty liian pitkälle. Mitä auktoriteeti on vanhemmilla jotka maksavat tukistamisesta lapselle sakkoja.Sitä paitsi tukistamminen ei ole minusta pahoinpitely,tuskin äiti hiustuppoja lapsilta repi.


      • Ei näin.
        Saa tukistaa kirjoitti:

        Oon ihan samaa mieltä nim.selkäsaunan kanssa. Mihin tämä maailma on menossa tätä menoa, jos ei saa tukistaa tai antaa luunappia?!? Kakarat saa olla ja mesota, ei helvetti sentään. Ja kyllähän tuon vapaan kasvetuksen näkee kakaroista joilla semmoinen on. Sitten ihmetellään väkivaltaisuuksien määrää ja muita. Missähän on vika? No kasvatuksessa.

        Itse olen saanut remmistä, luunappeja sekä tukistettu on. Mielenterveyteni ei ole järkkynyt tästä. Parempi vaan että oli kova kuri, epä tullut ns. huligaania meikäläisestä.

        Aivan järjetöntä touhua tuo ei saa sitä eikä tätä. Toista se oli 70- luvulla ja 80- luvulla. Ja naapurit saa komentaa muidenkin kakaroita.

        Kuria, rajoja ja rakkautta. Sillä pärjää maailmalla.

        Nykyään tiedetään, että kuritus lapsena antaa lapselle väkivaltaisia toimintamalleja, joita hän sitten käyttää aikuisena. Näitä huligaaneja tms. väkivaltarikosten tekijöitä luodaan nimenomaan väkivaltaisella lapsuudella. Jos vanhempi ei osaa pitää kuria muuten kuin käyttämällä väkivaltaa, niin kannattaa miettiä pitäisikö lapsia sitten tehdä ollenkaan.


      • mk

        Ei se siitä johdu vaan siitä ettei kukaan ole kertonut ettei niin saa tehdä. Vapaa kasvatus han on sitä ettei hakata vakivaltaisesti lasta vaan kyllä lapsi puheella oppii ja itse 16v tyttären isänä en ole koskaan joutunut käyttämään kasvatuksessa kuin puhetta ja rajat on oltava. Sehän vähän sama asia ettei kukaan puolioaamkaan turpiin lyö jos ei tottele ja niin edelleen. Se puheella oppiminen pitää aloitta heti kun lapsi rupeaa oppimaan jotain niin hyvä tulee. Lpaseni kerran jäänyt tupakasta kiinni ja kerrn sanoin tiukasti että meillä ei tupakoida niin oppi kerralla. Itseäni vain kiel´lettiin lapsena tekmästä jotain mutta koskaan ei perusteltu asioita ja ei vieläkkään äitini kanssa voi keskustella kun ei ole sitä koskaan oppinut vaan on pinttyneet tävat -80 kymppiseksi,


      • 43654

        Itseänikin kuritettiin lapsena aika lailla kun tein jotain oikein väärin, ja silti minusta kasvoi fiksu yhteiskuntakelpoinen ihminen.


      • epätoivoinen äiti
        mk kirjoitti:

        Ei se siitä johdu vaan siitä ettei kukaan ole kertonut ettei niin saa tehdä. Vapaa kasvatus han on sitä ettei hakata vakivaltaisesti lasta vaan kyllä lapsi puheella oppii ja itse 16v tyttären isänä en ole koskaan joutunut käyttämään kasvatuksessa kuin puhetta ja rajat on oltava. Sehän vähän sama asia ettei kukaan puolioaamkaan turpiin lyö jos ei tottele ja niin edelleen. Se puheella oppiminen pitää aloitta heti kun lapsi rupeaa oppimaan jotain niin hyvä tulee. Lpaseni kerran jäänyt tupakasta kiinni ja kerrn sanoin tiukasti että meillä ei tupakoida niin oppi kerralla. Itseäni vain kiel´lettiin lapsena tekmästä jotain mutta koskaan ei perusteltu asioita ja ei vieläkkään äitini kanssa voi keskustella kun ei ole sitä koskaan oppinut vaan on pinttyneet tävat -80 kymppiseksi,

        Itellä 16v kohta 17v tytär myös. se on tiiättekö niin mahoton, että sanot sille nätisti veisitkö esim. roskat ulos. alkaa sota; kaapit levitetään, hyllyiltä kaikki alas, kerran jopa uhannut tappaa meidän kissan, ja viillelly ei vielä ole, mutta uhannut kyllä syy on se, kun on niin tiukat rajat ja äiti (minä) ei välitä, itseasiassa meillä on kyllä aika 'rennot' rajat, en ole tiukka nutturapää äiti että kotona pitää olla tasan sekunnilleen kotona jne.. mutta jossain kyllä tiukat rajat, mutta nekin ovat tytöllemme kyllä mahdottomuus. hän tuo kavereitaan kotiin kysymättä minulta. hän siis tuo ne silloin, kun lapsilla on isäviikonloppu(isä asuu eri osoitteessa) ja minä olen muualla esim. miesystäväni luona. ja hän kieltää aina sen, että kotonamme on joitain ylimääräisiä ollut, sen poikanikin huomannut, kerran laittoi videokameransa huoneeseensa kuvaamaan, ovi oli kiinni ja katsoi sitten vklopun jälkeen mitähän oli tapahtunut, niin siellähän ne poikani huoneessa juhlivat ja huone oli kuin sikolätti, ja tytär kieltää kaiken, vaikka todisteet on että kotonamme käy ylimääräisiä. lasten isäkään ei usko/ota kantaa asiaan. ja haukkuu poikaani vaikka millä sanoilla, ja toista tytärtäni myös. tämä on aivan mahdotonta, ja oma äitinikään ei usko millainen hänen tyttären tytär on. ja nyt tietenkään kukaan täällä ei usko.. no eipä ole uutta


      • Ei niin vaan ohjaten
        Ei näin. kirjoitti:

        Nykyään tiedetään, että kuritus lapsena antaa lapselle väkivaltaisia toimintamalleja, joita hän sitten käyttää aikuisena. Näitä huligaaneja tms. väkivaltarikosten tekijöitä luodaan nimenomaan väkivaltaisella lapsuudella. Jos vanhempi ei osaa pitää kuria muuten kuin käyttämällä väkivaltaa, niin kannattaa miettiä pitäisikö lapsia sitten tehdä ollenkaan.

        En vastaa sanon- - "väkivaltainen lapsuus ja lapsen ohjaaminen ovat täysin kaksi eriasiaa.Jos nyt ei puhuta "kurista" vaa lapsen ohjaamisesta.

        JK:kyllä se "remmiapeli"on maukasta ollut.


      • Just näin
        Ei näin. kirjoitti:

        Nykyään tiedetään, että kuritus lapsena antaa lapselle väkivaltaisia toimintamalleja, joita hän sitten käyttää aikuisena. Näitä huligaaneja tms. väkivaltarikosten tekijöitä luodaan nimenomaan väkivaltaisella lapsuudella. Jos vanhempi ei osaa pitää kuria muuten kuin käyttämällä väkivaltaa, niin kannattaa miettiä pitäisikö lapsia sitten tehdä ollenkaan.

        Ja höpöhöpö, kuritus ja väkivalta lienee kaksi täysin toisistaan erotettavaa asiaa.
        Tukistaminen yms. kurinpidollisessa mielessä on kokolailla toimiva keino saada pikkuriiviöt kuriin. Ainakin omalla kohdalla aikanaan toimi hyvin eikä nyt aikuisena ole mitään tarvetta eikä haluakaan rötöstellä ympäriinsä. Kyllä nuo väkivaltarikolliset kasvatetaan muilla keinoilla kuin näpäyttämällä järjettömästi käyttäytyvä lapsi ruotuun HYVÄSTÄ AIHEESTA.

        Eri asia on sitten vanhempi joka huvikseen/sadistista luonnetta tyydyttääkseen alkaa PAHOINPIDELLÄ lasta.

        Ei tässä nykysysteemissä ole mitään järkeä, tuomiosituinko on se paikka joka nykyään hoitaa kasvatuksen vai mikä???


      • alleluha
        epätoivoinen äiti kirjoitti:

        Itellä 16v kohta 17v tytär myös. se on tiiättekö niin mahoton, että sanot sille nätisti veisitkö esim. roskat ulos. alkaa sota; kaapit levitetään, hyllyiltä kaikki alas, kerran jopa uhannut tappaa meidän kissan, ja viillelly ei vielä ole, mutta uhannut kyllä syy on se, kun on niin tiukat rajat ja äiti (minä) ei välitä, itseasiassa meillä on kyllä aika 'rennot' rajat, en ole tiukka nutturapää äiti että kotona pitää olla tasan sekunnilleen kotona jne.. mutta jossain kyllä tiukat rajat, mutta nekin ovat tytöllemme kyllä mahdottomuus. hän tuo kavereitaan kotiin kysymättä minulta. hän siis tuo ne silloin, kun lapsilla on isäviikonloppu(isä asuu eri osoitteessa) ja minä olen muualla esim. miesystäväni luona. ja hän kieltää aina sen, että kotonamme on joitain ylimääräisiä ollut, sen poikanikin huomannut, kerran laittoi videokameransa huoneeseensa kuvaamaan, ovi oli kiinni ja katsoi sitten vklopun jälkeen mitähän oli tapahtunut, niin siellähän ne poikani huoneessa juhlivat ja huone oli kuin sikolätti, ja tytär kieltää kaiken, vaikka todisteet on että kotonamme käy ylimääräisiä. lasten isäkään ei usko/ota kantaa asiaan. ja haukkuu poikaani vaikka millä sanoilla, ja toista tytärtäni myös. tämä on aivan mahdotonta, ja oma äitinikään ei usko millainen hänen tyttären tytär on. ja nyt tietenkään kukaan täällä ei usko.. no eipä ole uutta

        Lapsen kasvatus alkaa pienestä. Jos kotona vaaditaankin tottelevaisuutta, ympäristö ei vaadi ja siksi vanhempi on aika yksin kasvattajana. Mutta katsokaapas vaikka lestadiolaisperheitä, siellä ei levitellä kaapinsisältöjä lattialle, kun äiti pyytää viemään roskat. Ja mistähän tämä johtuisi. Ei ainakaan siitä, että lapsi olisi tukistettu tottelevaiseksi vaan siitä, että vanhemmat kasvattavat lapsia johdonmukaisesti ja edellyttävät heiltä tietynlaista käytöstä.

        Sitten on tietty näitä mielenhäiriöisiä lapsia, joihin ei tehoa mikään, mutta heitä kuitenkin hyvin pieni vähemmistö.


      • Ellu_kana
        43654 kirjoitti:

        Itseänikin kuritettiin lapsena aika lailla kun tein jotain oikein väärin, ja silti minusta kasvoi fiksu yhteiskuntakelpoinen ihminen.

        Minuakin kuritettiin ja siltikään minusta ei kasvanut yhteiskuntakelpoista.


      • leijaileva lehti
        43654 kirjoitti:

        Itseänikin kuritettiin lapsena aika lailla kun tein jotain oikein väärin, ja silti minusta kasvoi fiksu yhteiskuntakelpoinen ihminen.

        En pidä isästäni ja meillä on ollut aina viileä suhde. Siksi, koska sain tukkapöllyä penskana asiasta jos toisesta, teinpä sitten "pahojani" tietämättäni tai vahingossa. Silloinkin, jos en lopettanut itkemistä.
        Jos isä olisi ollut rakastavampi ja lempeämpi, olisi suhteemme varmasti parempi. Pelkään myös jos ihmiset suuttuvat minulle ja äänen korottaminen saa kyyneleet silmiini ja pahan, itkuisen olon koko loppupäiväksi. Luulen että tällaisistakin tilanteista suoriutuisin paremmin jos ei olisi tarvinnut pienenä oppia pelkäämään ihmisten negatiivisia tunteita.


      • Ol Playa
        vanhemman oikeudet kirjoitti:

        Pakko olisi puhua myös vanhemmin oikeuksista. Onko nykyaikana näin, että lapset saa tehdä kaikkea mitä haluavat, 10-17 vuoden ikäinen riehuu, käyttää alkoholia, polttaa tupakkaa ihan avoimesti, myös tappaa.Voi herran pieksut, lapsukainen on alaikäinen,emme voi rangaistaa.
        Nyt on menty liian pitkälle. Mitä auktoriteeti on vanhemmilla jotka maksavat tukistamisesta lapselle sakkoja.Sitä paitsi tukistamminen ei ole minusta pahoinpitely,tuskin äiti hiustuppoja lapsilta repi.

        Vai olisiko kuitenkin muita kurituskeinoja kuin fyysisest kurinpitotoimet?

        Riittää, että lapsi kokee rangaistuksen riittävän suurena. Tähän riittää esimerkiksi pelikoneen poisotto, kotiaresti, karkkilakko tai jonkun muun rakkaan asian evääminen rangaistuksena.


      • Ol Playa
        mk kirjoitti:

        Ei se siitä johdu vaan siitä ettei kukaan ole kertonut ettei niin saa tehdä. Vapaa kasvatus han on sitä ettei hakata vakivaltaisesti lasta vaan kyllä lapsi puheella oppii ja itse 16v tyttären isänä en ole koskaan joutunut käyttämään kasvatuksessa kuin puhetta ja rajat on oltava. Sehän vähän sama asia ettei kukaan puolioaamkaan turpiin lyö jos ei tottele ja niin edelleen. Se puheella oppiminen pitää aloitta heti kun lapsi rupeaa oppimaan jotain niin hyvä tulee. Lpaseni kerran jäänyt tupakasta kiinni ja kerrn sanoin tiukasti että meillä ei tupakoida niin oppi kerralla. Itseäni vain kiel´lettiin lapsena tekmästä jotain mutta koskaan ei perusteltu asioita ja ei vieläkkään äitini kanssa voi keskustella kun ei ole sitä koskaan oppinut vaan on pinttyneet tävat -80 kymppiseksi,

        Puhe ei aina auta. Mutta silti ei tarvitse ruveta fyysiseksi.

        Kurinpitotoimia on muitakin ja rangaistuksia. Hyviä ovat rakkaiden asioiden poisottaminen... lelu, pelikone, ulosmeno...

        On ehdottoman tärkeää myös, että rangaistukset tulevat säännöllisesti ja vain yhden varoituksen jälkeen. Jos vain varoitellaan, lapsi oppii sen.

        Vastavuoroisesti yhtä tärkeätä on myös palkita aina positiivista käytöstä. Tätä kutsutaan nimellä positiivinen vahvistaminen.


      • Ol Playa
        epätoivoinen äiti kirjoitti:

        Itellä 16v kohta 17v tytär myös. se on tiiättekö niin mahoton, että sanot sille nätisti veisitkö esim. roskat ulos. alkaa sota; kaapit levitetään, hyllyiltä kaikki alas, kerran jopa uhannut tappaa meidän kissan, ja viillelly ei vielä ole, mutta uhannut kyllä syy on se, kun on niin tiukat rajat ja äiti (minä) ei välitä, itseasiassa meillä on kyllä aika 'rennot' rajat, en ole tiukka nutturapää äiti että kotona pitää olla tasan sekunnilleen kotona jne.. mutta jossain kyllä tiukat rajat, mutta nekin ovat tytöllemme kyllä mahdottomuus. hän tuo kavereitaan kotiin kysymättä minulta. hän siis tuo ne silloin, kun lapsilla on isäviikonloppu(isä asuu eri osoitteessa) ja minä olen muualla esim. miesystäväni luona. ja hän kieltää aina sen, että kotonamme on joitain ylimääräisiä ollut, sen poikanikin huomannut, kerran laittoi videokameransa huoneeseensa kuvaamaan, ovi oli kiinni ja katsoi sitten vklopun jälkeen mitähän oli tapahtunut, niin siellähän ne poikani huoneessa juhlivat ja huone oli kuin sikolätti, ja tytär kieltää kaiken, vaikka todisteet on että kotonamme käy ylimääräisiä. lasten isäkään ei usko/ota kantaa asiaan. ja haukkuu poikaani vaikka millä sanoilla, ja toista tytärtäni myös. tämä on aivan mahdotonta, ja oma äitinikään ei usko millainen hänen tyttären tytär on. ja nyt tietenkään kukaan täällä ei usko.. no eipä ole uutta

        Tuossa ei ole kasvatus pielessä vaan isäsuhde. Lapsi tulee kiittämään sinua jatkossa rajoista, joita asetit. Teinillä on paha olo. puutu siihen, älä tällä kertaa niinkään rangaistuksiin. En usko teinin käyttäytymisessä tai oikeustajussa olevan vikaa. On paha olo.


      • lax lex

        kyllä lapsikin joutuu rikoksistaan vastuuseen, vaikka yleisesti puhutaan jostain 15- vuoden ikärajasta ei se ole totta, vahingonkorvausvastuuseen lapsi joutuu jo aiemmin.


      • rakastakaa
        leijaileva lehti kirjoitti:

        En pidä isästäni ja meillä on ollut aina viileä suhde. Siksi, koska sain tukkapöllyä penskana asiasta jos toisesta, teinpä sitten "pahojani" tietämättäni tai vahingossa. Silloinkin, jos en lopettanut itkemistä.
        Jos isä olisi ollut rakastavampi ja lempeämpi, olisi suhteemme varmasti parempi. Pelkään myös jos ihmiset suuttuvat minulle ja äänen korottaminen saa kyyneleet silmiini ja pahan, itkuisen olon koko loppupäiväksi. Luulen että tällaisistakin tilanteista suoriutuisin paremmin jos ei olisi tarvinnut pienenä oppia pelkäämään ihmisten negatiivisia tunteita.

        "leijaileva lehti" puhut asiaa jota minäkin ymmärrän. Suurin oskansasta on kasvatettu pelkoon, tavalla tai toisella.
        Sen verran laajentaisin käsitystäsi tuosta "pahan tekemisisen" merkityksestä, jonka jo uskoin olevan kaikkien tiedossa, ja tarkoitan tällä sitä mikä oli hyvin yleinen sanonta minunkin lapsuudessani, että lapsi on joko kiltti tai sitten tekee pahaa.

        Lapset ovat kautta aikojen ainoastaan olleet uteliaita ympäröivän maailman suhteen ja että se mitä aikuiset sitten sanovat pahan tekemiseksi onkin todellisuudessa ympäristön tutkimista oppiakseen siihen asentumaan oikein ja lopulta löytääkseen oman paikkansa tässä yhteisössä.

        Tutkimukset ovat myös osoittaneet että, mitä fiksumpi ja älykkäämpi lapsi on sitä suuremman haasteen edessä vanhemmuus ja kärsivällisyys, kun lapsi sitten tekee tutkimusmatkaansa. PYYDÄN YSTÄVÄLLISESTI, ÄLKÄÄ SÄRKEKÖ LAPSEN LUONNOLLISTA INTOA LÖYTÖMATKAILUSSAAN, NIINKUIN MINULLE TEHTIIN, KÄYTTÄMÄLLÄ JUURI SANONTOJA KILTTI TAI PAHANTEKIJÄ. (höystettynä tukistamisilla sun muilla vallanilmentämismuodoilla aikuisten toimesta). Rakkautta vain ja AINOASTAAN!


      • anttimiesss
        leijaileva lehti kirjoitti:

        En pidä isästäni ja meillä on ollut aina viileä suhde. Siksi, koska sain tukkapöllyä penskana asiasta jos toisesta, teinpä sitten "pahojani" tietämättäni tai vahingossa. Silloinkin, jos en lopettanut itkemistä.
        Jos isä olisi ollut rakastavampi ja lempeämpi, olisi suhteemme varmasti parempi. Pelkään myös jos ihmiset suuttuvat minulle ja äänen korottaminen saa kyyneleet silmiini ja pahan, itkuisen olon koko loppupäiväksi. Luulen että tällaisistakin tilanteista suoriutuisin paremmin jos ei olisi tarvinnut pienenä oppia pelkäämään ihmisten negatiivisia tunteita.

        Tunnistan itseni tästä tekstisrä !leijaileva tähti". Minut on kasvattanut minun juoppoisäni 1-15v kunnes 15 vuotiaana jouduin laitokseen koulunkäyntiongelmien takia, en ikinä saanut tukea isältäni koulunkäyntiin ja äitini kuoli 38 vuotiaana aivoverenvuotoon kun olin 8 vuotias, hän oli pahimman laatuinen alkoholisti. Äsäni kasvatti minut remmillä, koska hänen isänsä oli kasvattanut hänet remmillä. Opin pelkäämään isää varisnkin kun hän oli kännissä. Nykyään asun vaimoni kanssa, olen kohta 20 vuotias ja en pidä yhteyttä isääni, hän on helsingin vankilassa kun tappoi ihmisen kuristamalla Helsingin Malmilla noin 5v sitten. Minun on vaikea sanoa ihmisille vastaan, esim. pomolle tai muulle virkahenkilölle, koska lapsena minä aina olin samaa mieltä isän kanssa, vaikka olisinkin ollut eri mieltä. Minun on todella vaikeaa toimia tilanteissa jossa leijuu väkivallan uhka ilmassa, ahdistaa ja se on täysin minun isäni syytä. kammoksun ja pelkään väkivaltaa ja hankalia tilanteita, se johtuu vain lapsuudestani.

        Et ole yksin, kyllä tämä tosiaan on tuhansien murheellisten laulujen maa. Minun mielestä lapsen hakkaaminen on todella väärin koska se jättää jäljet, mutta kuri pitää olla. Asioista selviää puhumalla, tosin en ole kaikesta vielä perillä kun ei ole omia lapsia. Mutta minä olen se henkilö joka lopettaa sukuni tavan opettaa "vanhan kansan tavalla" lastaan. Minä olen se henkilö joka ei ikinä voisi satuttaa lastaan.


      • zzzzzzz.
        voivoitätä kirjoitti:

        olen vapaasti kasvatettu tervepäinen, yhteiskuntakelpoinen, älykäs ihminen. Olethan sinäkin?

        Ja sen HUOMAA!! Kirjoituksistasi päätellen et ole sivistynyt etkä mikään ÄLYKKÖ.


      • voivoitätä
        zzzzzzz. kirjoitti:

        Ja sen HUOMAA!! Kirjoituksistasi päätellen et ole sivistynyt etkä mikään ÄLYKKÖ.

        Sinun käyttämäsi tekniikka, turha isokirjaimilla korostaminen ja liiallinen huutomerkkien käyttö viittaa vähäiseen älyyn. Kuin myös se, että yhden lauseen perusteella olet tekemessä mittaavia johtopäätöksiä. Kerrot monikossa, "kirjoituksista", vaikka onkin kyse kirjoituksesta. Olen varmaankin tyytyväinen elämääsi, hyvä niin ja onnea.


    • Tuo nyt kuulostaa siltä, että äidin saama rangaistus on vähintään oikeutettu.

      Lapset ovat materialisteja. Etuuksien menetys on helpoin tapa hoitaa homma. Kun pariin viikkoon ei saa leikkiä hilavitkuttimella, niin tyhmempikin lapsi oppii syy-seuraus -suhteen.

      • täsmälleen

        aivan, olen samaa mieltä, LaardiBee. Kännykkä viikoksi pois on jo iso rangaistus, pelaa hyvin, helppo toteuttaa.


      • &(%)&%(&%¤&%#&%#

        Aiwan. Jos kakara herjuuttaan hajottaa isin taikka äiskän tärkeän ja kalliin hilawitkuttimen, eikosta kakaran tärkeä hilawitkutin just-siinä-silimän-räpäyksesä wasaran alle. Silmä silmästä. Hammas hampaasta! Kyllä ne siittä oppii olemaan hajottamatta. Ensin hutkitaan ja sitten selitellään, jos on vielä selittelemistä.


      • niinpäjuuriniinihann

        ok.. entä sitten jos leikkii vaan edelleen hilavitkuttimella vaikka kiellät.. mitä sitten teet.. katsos kun kaveritkin saa tehdä, niin pitäähän lapsesikin saada tehdä ?


    • halausta kehiin

      "en ymmärrä tukistamista muulloin kun silloin jos lapsi vaarantaa oman terveytensä tai henkensä, eli juoksee esim. bussin takaa autotielle tms. tilanteessa."

      Mun mielestä tollaisessa tilanteessa kyllä pitäisi ottaa syliin, halata ja sanoa, että "onneksi sulle ei sattunut mitään! Ole rakas varovainen!" eikä TUKISTAA :D

      • "pahoinpidelty"

        se juoksee sitten aina auton alle, kun siitä saa yltiöpläjäyksen rakkautta jälkimaininkina...


      • h...
        "pahoinpidelty" kirjoitti:

        se juoksee sitten aina auton alle, kun siitä saa yltiöpläjäyksen rakkautta jälkimaininkina...

        Näin juuri, palkinnon tulisi tulla loogisesti, oikealla hetkellä, eikä välittömästi näin ikäänkuin epätoivotusta käytöksestä palkiten. Puhuminen ei välttämättä mene perille ja lapsi voi suhtautua tilanteeseen ja muistaa sen myöhemmin aivan eri tavalla, mitä tuo hyvää tarkoittava aikuinen luulee ja tässä voi lisäksi olla suuriakin yksilöllisiä eroja.

        Eläimiäkin koulutetaan tietyn kaavan mukaan.
        Esim. hevosia koulutetaan sillä tavalla, että ne palkitaan hyväksytystä toiminnasta oikeaan aikaan. Sama pätee kyllä lapseenkin, vaikka ei olekaan ns. "eläin" (vaikka onkin Homo sapiens).

        Hevosen annetaan huomata, että ei-toivotusta käytöksestä seuraa jotenkin ikävä ja epämiellyttävä olo (tämä ei tarkoita eläimelläkään mitään ankaraa väkivaltaa, hakkaaminen yms. on kielletty, vaan se voi olla esim. jokin pieni fyysinen paine, laumasta karkotus...) ja se paine tästä poistetaan sitten oikeaan aikaan heti, kun eläin tekee yhdenkin pienen eleen oikeaan suuntaan. Jo tämä paineen poisto toimii eräänlaisena palkintona ja eläin alkaa pian hoksaamaan jujun, mitä siltä odotetaan ja miten kannattaa käyttäytyä, että olotila kohenee. Eläinten koulutuksessahan käytetään lisäksi makupaloja ja esim. tietynlaista merkkiääntä, mutta oikea ajoitus on siis se avainsana, kaikkein tärkein asia koko touhussa.
        Useinhan näkee ihan maallikkojen "kouluttavan" koiriaan makupalojen avulla ja yrittävän epätoivoisesti opettaa niitä tavoille, mutta oikea ajoitus on täysin pielessä. Omistajat tarkoittavat hyvää, mutta eivät ymmärrä missä kohtaa koko homma menee täysin metsään. He tulevat vahingossa vahvistaneeksi koiran huonoa käytöstä, eivätkä itse huomaa sitä.

        Tätä samaa menetelmäähän on sovellettu myös ihmisiin.
        Eräs tunnettu hevoskouluttaja on tehnyt tällä samalla menetelmällä työtä hyvin lopputuloksin myös ongelmanuorten parissa.
        Joku oli alkanut soveltaa samaa metodia myös hankalaan aviomieheensä ja kirjoitti tästä aiheesta jopa kirjan...en muista enää nimeä.


      • Äityli-72

        >"en ymmärrä tukistamista muulloin kun silloin jos lapsi vaarantaa oman terveytensä tai henkensä, eli juoksee esim. bussin takaa autotielle tms. tilanteessa."

        Mun mielestä tollaisessa tilanteessa kyllä pitäisi ottaa syliin, halata ja sanoa, että "onneksi sulle ei sattunut mitään! Ole rakas varovainen!" eikä TUKISTAA :D<

        Siis ei siinä mitään, kyllä halauksia ja rakkautta saa ja pitääkin antaa lapselle läpi elämän, mutta tuo tilanne ei ole sellainen! Jos lapsi on juoksemassa vilkkaalle ajotielle, sitä on otettava välittömästi kiinni, mistä saa ja lasta on toruttava, jotta tietää, ettei sinne juosta! Tuohan "ole rakas varovainen" vain yllyttää juoksemaan uudestaan, kunhan lapsi on varovainen! Tielle EI juosta, piste. Eikä sen yrityksestä palkita halauksilla.

        Teen minäkin varmasti paljon virheitä kasvattajana ja jotkut ns. "kukkahattutädit" varmasti paheksuisivat kurinpitoani, mutta meillä on olemassa selvät pelisäännöt, jotka lapsikin (5 v.) tietää ja jos näitä ei noudateta, tulee rangaistus. Esim. jos kauppareissulla lapsi rupeaa kaupassa juoksentelemaan toistuvista kielloista huolimatta, otan lapsen kainaloon ja kannan kaupasta ulos autoon välittämättä muiden katseista. Syy ja seuraus, sen lapsikin alkaa jo pikkuhiljaa oppia. Kun on rauhoituttu puolin ja toisin, selitetään lapselle, miksi niin kävi. Ja jos lapsi meinaa juosta tielle, nappaan lujasti käsivarresta kiinni (tai mistä saan).

        Kun lapsi oli pienempi, oli pakko ottaa tukasta kiinni tai nipistää hieman käsivarresta, kun suuttuessaan roikkui hampaillaan käsivarressa kiinni. Ja lapsi todella puri niin, että hampaanjäljet olivat näkyvissä vielä viikonkin päästä! Myös lapsen saadessa riehumiskohtauksiaan ja yrittäessään satuttaa vanhempiaan, meillä oli käytössä "karhuemon tai -isän halaus", joka tarkoitti sitä, että lapsi otettiin tiukkaan syleilyyn ja pidettiin niin kauan, että rauhoittui. Jonkin ajan päästä riitti, että kysyttiin lapselta, pitääkö antaa karhuemon hali, niin lapsi rauhoittui. Eikä lasta puristettu, vaan pidettiin sen verran tiukasti, ettei päässyt huitomaan eikä potkimaan ja monesti lapsi jopa nukahti siihen!

        Kuri ja selkeät rajat pitää olla, muutoin lapsi ei myöhemmin kunnioita ketään eikä mitään ja senhän valitettavasti näkee jo monista nykyajan nuorista. Minun mielipiteeni on se, että lasta tulisi saada kurittaa (tukistus ja luunappi), mutta ymmärrän myös sen, että on helpompi kieltää kurittaminen kokonaan kuin vetää selkeät rajat siihen, minkä asteinen kuritus voisi olla sallittua. Missä kulkee raja tukistamisessa: mikä on kuritusta ja mikä jo pahoinpitelyä?

        Olisi mielenkiintoista tietää, kuka tuossa lehtijutussa ilmoitti viranomaisille kurituksesta? Lapset itse vai joku ulkopuolinen taho?


      • softbuttight
        Äityli-72 kirjoitti:

        >"en ymmärrä tukistamista muulloin kun silloin jos lapsi vaarantaa oman terveytensä tai henkensä, eli juoksee esim. bussin takaa autotielle tms. tilanteessa."

        Mun mielestä tollaisessa tilanteessa kyllä pitäisi ottaa syliin, halata ja sanoa, että "onneksi sulle ei sattunut mitään! Ole rakas varovainen!" eikä TUKISTAA :D<

        Siis ei siinä mitään, kyllä halauksia ja rakkautta saa ja pitääkin antaa lapselle läpi elämän, mutta tuo tilanne ei ole sellainen! Jos lapsi on juoksemassa vilkkaalle ajotielle, sitä on otettava välittömästi kiinni, mistä saa ja lasta on toruttava, jotta tietää, ettei sinne juosta! Tuohan "ole rakas varovainen" vain yllyttää juoksemaan uudestaan, kunhan lapsi on varovainen! Tielle EI juosta, piste. Eikä sen yrityksestä palkita halauksilla.

        Teen minäkin varmasti paljon virheitä kasvattajana ja jotkut ns. "kukkahattutädit" varmasti paheksuisivat kurinpitoani, mutta meillä on olemassa selvät pelisäännöt, jotka lapsikin (5 v.) tietää ja jos näitä ei noudateta, tulee rangaistus. Esim. jos kauppareissulla lapsi rupeaa kaupassa juoksentelemaan toistuvista kielloista huolimatta, otan lapsen kainaloon ja kannan kaupasta ulos autoon välittämättä muiden katseista. Syy ja seuraus, sen lapsikin alkaa jo pikkuhiljaa oppia. Kun on rauhoituttu puolin ja toisin, selitetään lapselle, miksi niin kävi. Ja jos lapsi meinaa juosta tielle, nappaan lujasti käsivarresta kiinni (tai mistä saan).

        Kun lapsi oli pienempi, oli pakko ottaa tukasta kiinni tai nipistää hieman käsivarresta, kun suuttuessaan roikkui hampaillaan käsivarressa kiinni. Ja lapsi todella puri niin, että hampaanjäljet olivat näkyvissä vielä viikonkin päästä! Myös lapsen saadessa riehumiskohtauksiaan ja yrittäessään satuttaa vanhempiaan, meillä oli käytössä "karhuemon tai -isän halaus", joka tarkoitti sitä, että lapsi otettiin tiukkaan syleilyyn ja pidettiin niin kauan, että rauhoittui. Jonkin ajan päästä riitti, että kysyttiin lapselta, pitääkö antaa karhuemon hali, niin lapsi rauhoittui. Eikä lasta puristettu, vaan pidettiin sen verran tiukasti, ettei päässyt huitomaan eikä potkimaan ja monesti lapsi jopa nukahti siihen!

        Kuri ja selkeät rajat pitää olla, muutoin lapsi ei myöhemmin kunnioita ketään eikä mitään ja senhän valitettavasti näkee jo monista nykyajan nuorista. Minun mielipiteeni on se, että lasta tulisi saada kurittaa (tukistus ja luunappi), mutta ymmärrän myös sen, että on helpompi kieltää kurittaminen kokonaan kuin vetää selkeät rajat siihen, minkä asteinen kuritus voisi olla sallittua. Missä kulkee raja tukistamisessa: mikä on kuritusta ja mikä jo pahoinpitelyä?

        Olisi mielenkiintoista tietää, kuka tuossa lehtijutussa ilmoitti viranomaisille kurituksesta? Lapset itse vai joku ulkopuolinen taho?

        Lapseni, silloin 5 v, alkoi kassalla huutaan karkkia, mikään ei auttanut. En ostanut karkkia, koska makeaa syötiin vain lauantaisin. Vein lapseni autoon, lukitsin ovet ja menin takaisin kauppaan maksamaan ostoksia. "Karhunhalin" jouduin antamaan muutaman kerran, vain tiukasti sylissä, niin kauan että raivoaminen loppui. Lapseni on nyt aikuinen, tasapainoinen, fiksu nuori ihminen, pärjää työ- ym elämässä, muistaa näitä lapsuden asioita ja sanoo olevansa tyytyväinen, että rajat on pidetty ja rakastettu.


      • NOI
        h... kirjoitti:

        Näin juuri, palkinnon tulisi tulla loogisesti, oikealla hetkellä, eikä välittömästi näin ikäänkuin epätoivotusta käytöksestä palkiten. Puhuminen ei välttämättä mene perille ja lapsi voi suhtautua tilanteeseen ja muistaa sen myöhemmin aivan eri tavalla, mitä tuo hyvää tarkoittava aikuinen luulee ja tässä voi lisäksi olla suuriakin yksilöllisiä eroja.

        Eläimiäkin koulutetaan tietyn kaavan mukaan.
        Esim. hevosia koulutetaan sillä tavalla, että ne palkitaan hyväksytystä toiminnasta oikeaan aikaan. Sama pätee kyllä lapseenkin, vaikka ei olekaan ns. "eläin" (vaikka onkin Homo sapiens).

        Hevosen annetaan huomata, että ei-toivotusta käytöksestä seuraa jotenkin ikävä ja epämiellyttävä olo (tämä ei tarkoita eläimelläkään mitään ankaraa väkivaltaa, hakkaaminen yms. on kielletty, vaan se voi olla esim. jokin pieni fyysinen paine, laumasta karkotus...) ja se paine tästä poistetaan sitten oikeaan aikaan heti, kun eläin tekee yhdenkin pienen eleen oikeaan suuntaan. Jo tämä paineen poisto toimii eräänlaisena palkintona ja eläin alkaa pian hoksaamaan jujun, mitä siltä odotetaan ja miten kannattaa käyttäytyä, että olotila kohenee. Eläinten koulutuksessahan käytetään lisäksi makupaloja ja esim. tietynlaista merkkiääntä, mutta oikea ajoitus on siis se avainsana, kaikkein tärkein asia koko touhussa.
        Useinhan näkee ihan maallikkojen "kouluttavan" koiriaan makupalojen avulla ja yrittävän epätoivoisesti opettaa niitä tavoille, mutta oikea ajoitus on täysin pielessä. Omistajat tarkoittavat hyvää, mutta eivät ymmärrä missä kohtaa koko homma menee täysin metsään. He tulevat vahingossa vahvistaneeksi koiran huonoa käytöstä, eivätkä itse huomaa sitä.

        Tätä samaa menetelmäähän on sovellettu myös ihmisiin.
        Eräs tunnettu hevoskouluttaja on tehnyt tällä samalla menetelmällä työtä hyvin lopputuloksin myös ongelmanuorten parissa.
        Joku oli alkanut soveltaa samaa metodia myös hankalaan aviomieheensä ja kirjoitti tästä aiheesta jopa kirjan...en muista enää nimeä.

        EI HYVÄ EI YHTÄÄN HYVÄ!!!!!!!!!!!!!!!


      • Äityli-72
        softbuttight kirjoitti:

        Lapseni, silloin 5 v, alkoi kassalla huutaan karkkia, mikään ei auttanut. En ostanut karkkia, koska makeaa syötiin vain lauantaisin. Vein lapseni autoon, lukitsin ovet ja menin takaisin kauppaan maksamaan ostoksia. "Karhunhalin" jouduin antamaan muutaman kerran, vain tiukasti sylissä, niin kauan että raivoaminen loppui. Lapseni on nyt aikuinen, tasapainoinen, fiksu nuori ihminen, pärjää työ- ym elämässä, muistaa näitä lapsuden asioita ja sanoo olevansa tyytyväinen, että rajat on pidetty ja rakastettu.

        Hienoa kuulla, että lapsestasi on kasvanut vastuullinen aikuinen! Se kertoo siitä, että sopiva annos kuria, rajoja ja ennen kaikkea rakkautta saa hyviä tuloksia aikaan.

        Vaikka lasta luonnollisesti kurinpito ja rajoista kiinni pitäminen välillä harmittaa, tuntuu hän toisinaan myös suorastaan kaipaavan niitä. Ja jokainen aamu alkaa niin, että lapsi tulee halaamaan ja kertoo rakastavansa yli kaiken. Eli ei ainakaan mitenkään näy, että kurinpidosta olisi mitään traumoja tullut.

        Mikä meillä ainakin on ollut toimivaa on se, että lapselle tilanteen rauhoituttua selitetään, mitä teki väärin ja miksi rankaistiin. Näin ainakin on jotain oppeja saatu menemään pysyvästi perille.


      • Daria***********'
        Äityli-72 kirjoitti:

        >"en ymmärrä tukistamista muulloin kun silloin jos lapsi vaarantaa oman terveytensä tai henkensä, eli juoksee esim. bussin takaa autotielle tms. tilanteessa."

        Mun mielestä tollaisessa tilanteessa kyllä pitäisi ottaa syliin, halata ja sanoa, että "onneksi sulle ei sattunut mitään! Ole rakas varovainen!" eikä TUKISTAA :D<

        Siis ei siinä mitään, kyllä halauksia ja rakkautta saa ja pitääkin antaa lapselle läpi elämän, mutta tuo tilanne ei ole sellainen! Jos lapsi on juoksemassa vilkkaalle ajotielle, sitä on otettava välittömästi kiinni, mistä saa ja lasta on toruttava, jotta tietää, ettei sinne juosta! Tuohan "ole rakas varovainen" vain yllyttää juoksemaan uudestaan, kunhan lapsi on varovainen! Tielle EI juosta, piste. Eikä sen yrityksestä palkita halauksilla.

        Teen minäkin varmasti paljon virheitä kasvattajana ja jotkut ns. "kukkahattutädit" varmasti paheksuisivat kurinpitoani, mutta meillä on olemassa selvät pelisäännöt, jotka lapsikin (5 v.) tietää ja jos näitä ei noudateta, tulee rangaistus. Esim. jos kauppareissulla lapsi rupeaa kaupassa juoksentelemaan toistuvista kielloista huolimatta, otan lapsen kainaloon ja kannan kaupasta ulos autoon välittämättä muiden katseista. Syy ja seuraus, sen lapsikin alkaa jo pikkuhiljaa oppia. Kun on rauhoituttu puolin ja toisin, selitetään lapselle, miksi niin kävi. Ja jos lapsi meinaa juosta tielle, nappaan lujasti käsivarresta kiinni (tai mistä saan).

        Kun lapsi oli pienempi, oli pakko ottaa tukasta kiinni tai nipistää hieman käsivarresta, kun suuttuessaan roikkui hampaillaan käsivarressa kiinni. Ja lapsi todella puri niin, että hampaanjäljet olivat näkyvissä vielä viikonkin päästä! Myös lapsen saadessa riehumiskohtauksiaan ja yrittäessään satuttaa vanhempiaan, meillä oli käytössä "karhuemon tai -isän halaus", joka tarkoitti sitä, että lapsi otettiin tiukkaan syleilyyn ja pidettiin niin kauan, että rauhoittui. Jonkin ajan päästä riitti, että kysyttiin lapselta, pitääkö antaa karhuemon hali, niin lapsi rauhoittui. Eikä lasta puristettu, vaan pidettiin sen verran tiukasti, ettei päässyt huitomaan eikä potkimaan ja monesti lapsi jopa nukahti siihen!

        Kuri ja selkeät rajat pitää olla, muutoin lapsi ei myöhemmin kunnioita ketään eikä mitään ja senhän valitettavasti näkee jo monista nykyajan nuorista. Minun mielipiteeni on se, että lasta tulisi saada kurittaa (tukistus ja luunappi), mutta ymmärrän myös sen, että on helpompi kieltää kurittaminen kokonaan kuin vetää selkeät rajat siihen, minkä asteinen kuritus voisi olla sallittua. Missä kulkee raja tukistamisessa: mikä on kuritusta ja mikä jo pahoinpitelyä?

        Olisi mielenkiintoista tietää, kuka tuossa lehtijutussa ilmoitti viranomaisille kurituksesta? Lapset itse vai joku ulkopuolinen taho?

        Voi kun kaikilla lapsilla olis tällaset vanhemmat kun Äityli-72!


      • Äityli-72 kirjoitti:

        >"en ymmärrä tukistamista muulloin kun silloin jos lapsi vaarantaa oman terveytensä tai henkensä, eli juoksee esim. bussin takaa autotielle tms. tilanteessa."

        Mun mielestä tollaisessa tilanteessa kyllä pitäisi ottaa syliin, halata ja sanoa, että "onneksi sulle ei sattunut mitään! Ole rakas varovainen!" eikä TUKISTAA :D<

        Siis ei siinä mitään, kyllä halauksia ja rakkautta saa ja pitääkin antaa lapselle läpi elämän, mutta tuo tilanne ei ole sellainen! Jos lapsi on juoksemassa vilkkaalle ajotielle, sitä on otettava välittömästi kiinni, mistä saa ja lasta on toruttava, jotta tietää, ettei sinne juosta! Tuohan "ole rakas varovainen" vain yllyttää juoksemaan uudestaan, kunhan lapsi on varovainen! Tielle EI juosta, piste. Eikä sen yrityksestä palkita halauksilla.

        Teen minäkin varmasti paljon virheitä kasvattajana ja jotkut ns. "kukkahattutädit" varmasti paheksuisivat kurinpitoani, mutta meillä on olemassa selvät pelisäännöt, jotka lapsikin (5 v.) tietää ja jos näitä ei noudateta, tulee rangaistus. Esim. jos kauppareissulla lapsi rupeaa kaupassa juoksentelemaan toistuvista kielloista huolimatta, otan lapsen kainaloon ja kannan kaupasta ulos autoon välittämättä muiden katseista. Syy ja seuraus, sen lapsikin alkaa jo pikkuhiljaa oppia. Kun on rauhoituttu puolin ja toisin, selitetään lapselle, miksi niin kävi. Ja jos lapsi meinaa juosta tielle, nappaan lujasti käsivarresta kiinni (tai mistä saan).

        Kun lapsi oli pienempi, oli pakko ottaa tukasta kiinni tai nipistää hieman käsivarresta, kun suuttuessaan roikkui hampaillaan käsivarressa kiinni. Ja lapsi todella puri niin, että hampaanjäljet olivat näkyvissä vielä viikonkin päästä! Myös lapsen saadessa riehumiskohtauksiaan ja yrittäessään satuttaa vanhempiaan, meillä oli käytössä "karhuemon tai -isän halaus", joka tarkoitti sitä, että lapsi otettiin tiukkaan syleilyyn ja pidettiin niin kauan, että rauhoittui. Jonkin ajan päästä riitti, että kysyttiin lapselta, pitääkö antaa karhuemon hali, niin lapsi rauhoittui. Eikä lasta puristettu, vaan pidettiin sen verran tiukasti, ettei päässyt huitomaan eikä potkimaan ja monesti lapsi jopa nukahti siihen!

        Kuri ja selkeät rajat pitää olla, muutoin lapsi ei myöhemmin kunnioita ketään eikä mitään ja senhän valitettavasti näkee jo monista nykyajan nuorista. Minun mielipiteeni on se, että lasta tulisi saada kurittaa (tukistus ja luunappi), mutta ymmärrän myös sen, että on helpompi kieltää kurittaminen kokonaan kuin vetää selkeät rajat siihen, minkä asteinen kuritus voisi olla sallittua. Missä kulkee raja tukistamisessa: mikä on kuritusta ja mikä jo pahoinpitelyä?

        Olisi mielenkiintoista tietää, kuka tuossa lehtijutussa ilmoitti viranomaisille kurituksesta? Lapset itse vai joku ulkopuolinen taho?

        Lapselle pitää sattua jotain että hän ymmärtää tilanteen vaaran, muuten hän ei luultavasti ole yhtä varovainen samanlaisissa tilanteissa vastaisuudessa.


      • Äityli-72
        Daria***********' kirjoitti:

        Voi kun kaikilla lapsilla olis tällaset vanhemmat kun Äityli-72!

        Oi kiitos Daria ihanasta kommentista! :) Vaikka aina sitä epäilee ja kyseenalaistaa omia kykyjään toimia hyvänä kasvattajana. Kun sitä nyt vaan osaisi antaa tarpeelliset opit ja taidot, jotta lapsi sitten aikanaan pärjäisi omillaan...


      • Äityli-72
        hippi1111 kirjoitti:

        Lapselle pitää sattua jotain että hän ymmärtää tilanteen vaaran, muuten hän ei luultavasti ole yhtä varovainen samanlaisissa tilanteissa vastaisuudessa.

        Tuokin on totta ja olemme antaneetkin lapsen kokeilla "vaarallisiakin" asioita, kunhan se on mahdollista toteuttaa sinänsä turvallisesti (esim. kiivetä puuhun ja pudota). Mutta on myös asioita, joita ei lapsen voi antaa turvallisesti kokea, kuten esim. auton alle jääminen, parvekkeelta putoaminen tai haarukan työntäminen pistorasiaan. Nämä ovat asioita, joissa tietyn aikaa lapsen hengen säilymisen kannalta ainoa vaihtoehto on oma vanhempi tai muu seurassa oleva aikuinen. Jossain vaiheessa astuu järki enemmän kuvioihin ja silloin lapsi todennäköisesti ymmärtää helpommin tiettyihin tilanteisiin liittyvät riskit.


      • Äityli-72 kirjoitti:

        Tuokin on totta ja olemme antaneetkin lapsen kokeilla "vaarallisiakin" asioita, kunhan se on mahdollista toteuttaa sinänsä turvallisesti (esim. kiivetä puuhun ja pudota). Mutta on myös asioita, joita ei lapsen voi antaa turvallisesti kokea, kuten esim. auton alle jääminen, parvekkeelta putoaminen tai haarukan työntäminen pistorasiaan. Nämä ovat asioita, joissa tietyn aikaa lapsen hengen säilymisen kannalta ainoa vaihtoehto on oma vanhempi tai muu seurassa oleva aikuinen. Jossain vaiheessa astuu järki enemmän kuvioihin ja silloin lapsi todennäköisesti ymmärtää helpommin tiettyihin tilanteisiin liittyvät riskit.

        aivan.


    • tosi on...

      aikanaan sai remmiä ja tukistusta ja lapsista kasvoi vanhempiakunnioittavia ja kuuliasia nyt on pelkkää lällätystä ja löysäilyä eikä pärjätä elämässä kun jotain vaaditaan tekemään... lapset on turhan tietoisia siitä miten heitä saa kurittaa ja mitään heitä ei saa vaatia tekemään, jos ei itse halua... Väkivalta on eriasia....

      • Näin on asia

        Aikoinaan oma lapsi hyppi silmilläni, koska neuvola kielsi kaiken kurituksen. No mä itkin salaa vessassa ja jaksoin uupumuksen rajoille.

        Nyt mulla on 25-vuotias kakara, josta ei tule aikuista vaikka mikä on? Kaikki mikä menee pieleen hänen elämässään on aina meidän vanhempien syy.

        Loputon sanasota vie voimat ja alkaa tuntua ettemme rakasta enää tällaista kiukkukasaa, joka ei koskaan kasva aikuiseksi.


      • mk
        Näin on asia kirjoitti:

        Aikoinaan oma lapsi hyppi silmilläni, koska neuvola kielsi kaiken kurituksen. No mä itkin salaa vessassa ja jaksoin uupumuksen rajoille.

        Nyt mulla on 25-vuotias kakara, josta ei tule aikuista vaikka mikä on? Kaikki mikä menee pieleen hänen elämässään on aina meidän vanhempien syy.

        Loputon sanasota vie voimat ja alkaa tuntua ettemme rakasta enää tällaista kiukkukasaa, joka ei koskaan kasva aikuiseksi.

        Sanoppa lapsellesi että katsoppa peiliin ja nyt sinun aika ottaa vastuu omista tekemisistään ja asioista ja niin edelleen. Itsellä tytär lukiossa on katsonyt maillia isän työnteosta ja asenteesta ja ekalla lukiossa ja sanoi tossa kerran että vaikka lukemaan joutuu niin kyllä hänestä ylioppilas tulee ja sitten pidetään kunnon bileet kun tulee suvun toinen ylioppilas. Se sinun lapsesi ei ole tottunut ottamaan mitään vastuuta mistään kun syyllistää vanhempiaa ja saote että syy löytyy hänestä itsestään.


      • shootme
        Näin on asia kirjoitti:

        Aikoinaan oma lapsi hyppi silmilläni, koska neuvola kielsi kaiken kurituksen. No mä itkin salaa vessassa ja jaksoin uupumuksen rajoille.

        Nyt mulla on 25-vuotias kakara, josta ei tule aikuista vaikka mikä on? Kaikki mikä menee pieleen hänen elämässään on aina meidän vanhempien syy.

        Loputon sanasota vie voimat ja alkaa tuntua ettemme rakasta enää tällaista kiukkukasaa, joka ei koskaan kasva aikuiseksi.

        Olisihan sitä voinut silti KASVATTAA, joka on eri asia kuin "kuritus". Haloo.


    • "pahoinpidelty"

      tukistettu on, henkisesti olen ihan tasapainoinen.

      • vitsattu

        Ehkä siksi juuri olet tasapainoinen. Luultavasti äänestäisin häntä, joka kumoaa lain
        mikä kieltää tukistuksen, jos ei nyt ihan kommari tai vihreä olisi.

        Tiedän ettei tätä julkaista. Tämä onkin sinulle, joka seulot näitä viestejä.


    • Nuhteeton.

      Kuritonta lasta ei saa rangaista mitenkään ettei lapselle tule traumoja. Jos äiti tukistaa lasta niin 10 vuotta ehdotonta olisi hyvä rangaistus. Jos taas isä menee tekemään noin törkeän teon niin elinkautista olisi syytä harkita. Tyttöjen tukistamisesta tulisi rangaista kovemmin, koska naisten oikeudet ja tasa-arvo.

    • MoonLightMom

      ei ihme, että nyky muksut ovat kurittomia kun tukkapöllykin tulkitaan pahoinpitelyksi ! tietysti siinä on vissi ero, ottaako pariksi sekunniksi kiinni vai repiikö niin että päänahka on irrota.. ja selkäsaunaa en hyväksy. mutta itse sain lapsena luunappeja sekä tukkapöllyä, eikä tuosta mitään traumoja ole jäänyt.
      kohta varmaan kotiarestikin kielletään..

      • puolipilvistä

        Samaa mieltä. Liian löysää touhua ja jokainen vanhempi kyllä itse tietää missä mennään eikä mikään oikeuslaitos tuntemattominen ihmisineen. Pelkkä tukistus tai korvasta ottaminen kiinni ei todellakaan ole väkivaltaa. Väkivaltaa on, jos tukka alkaa lähtemään päästä tai silmitön retuuttaminen. Kyllä eron tulisi erottaa kuka tahansa. Tossa asetelma ihan väärinpäin, että lapsi saa oikeuden kautta periä äidiltään rahaa. Mitä siitä sellaisesta seuraa, ei ainakaan, että äiti olisi auktoriteetti, vaan kakarat ohjaisivat miten talossa mennään. Kukahan tossa tapauksessa on ilmoituksen tehnyt pahoinpitelystä?

        Itse olen sen ikäinen, että 70-luvulla sain tukkapöllyä ja remelistäkin välillä. Tottakai se kaikki tuntui epäoikeudenmukaiselta, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna en ole katkera enkä kitkerä. Lapset ovat erillaisia. Kaikki vaan ei tottele pelkällä hienolla puheella. Joku täällä niin kirjoitti, niin lapsi vaan sattuu olemaan sen luonteinen ja ehkä ei niin tempperamenttinen, että hiljainen nössötys riittää.

        Mielenkiintoista, että perheenäiti joutuu sakotettavaksi oikeuden toimesta ja ympärillä pyörii vaikka minkälaisia rikollisia. Yksikin seksirikollinen pyörii vapaana Helsingin seudulla ja hänestä on tehty rikosilmoitus, mutta kuulemma näyttöä ei ole, vaikka hänestä on tehty monta ilmoitusta, että haalii tietyin keinoin asuntoonsa nuoria naisia ja käyttää heitä hyväkseen. Tällainen tapaus saa heilua niin kauan vapaana kunnes raiskaa tai muuta sellaista.


      • joopas, saapas

        Repiihän ne lapset toisiaankin tukasta, purevat ja ovat väkivaltaisia. Lapset kokeilevat näin rajojaan. Tietävät tasan, että niin ei saa tehdä. Huutavat ja kantelevat äidille, että sisko löi ja tukisti. Sitten alkaa se: Veli alotti! Tästä kiukustuneena kaikki ovat vihaisia toisilleen ja kuka ekana osaa lopettaa, pitäisi olla se vanhempi vähintään.


      • rakkauttaaa

        ei ihme, että nyky muksut ovat kurittomia kun tukkapöllykin tulkitaan pahoinpitelyksi ! tietysti siinä on vissi ero, ottaako pariksi sekunniksi kiinni vai repiikö niin että päänahka on irrota.. ja selkäsaunaa en hyväksy. mutta itse sain lapsena luunappeja sekä tukkapöllyä, eikä tuosta mitään traumoja ole jäänyt.
        kohta varmaan kotiarestikin kielletään..

        Teitä näyttää olevan paljon jotka ajattelette samalla tavalla. Ettekö te tosiaan näe ETTETTE USKALLA KYSEENALAISTAA TAPAA JOLLA TEIDÄT ON KASVATETTU, KOSKA LUULETTE ETTÄ SE ON OIKEA. Minut on kasvatettu remmillä ja arvaas kuule mitä? En ikinä tule tekemään niin omille lapsilleni. Hävetkää.


    • _tuanoi_

      Eikös se ole henkistä väkivaltaa jos lelut laitetaan piiloon pariksi viikoksi. Syytehän siitäkin tulee. Poliisit ja sossu paikalle jos mukelo imuroi ilman suulaketta tai ei suostu syömään puuroaan. saadaan tämänkin yhteiskunnan kyseenalainen järkevyys nostettua aivan uudelle tasolle.

      • muumitusmamma

        Sehän nimenomaan on henkistä väkivaltaa. Tuossakin tapauksessa isäpuolikin sai sakkoja kun oli aiheuttanut lapselle mielipahaa.
        Lapselle on hyvä opettaa hätänumeron käyttö mielipahan varalta.


    • joka vitsaa säästää se vihaa lastaan ,, kunniaton on kurittoman (kuolema)elämä,raamattu on pätevä opaskirja

      • oma järki käteen

        jaa..a ..meijän perheessä meijät kasvatettiin raamatun mukaisesti ja voin sanoo että toi neuvo on niistä sairain. esim. Äitini antoi minulle piiskaa kun käytin väärää saippuaa. kerran myös sain piiskaa kun laitoin väärän paidan kouluun ja yms. Ongelmana on että vanhemmat ketkä turvautuvat tuohon sääntöön ylittävät helposti rajan ja siten toimivat väärin alistamalla lastaan.. ja lapsi kasvaa pelossa kun vanhemmat käyttäytyvät arvaamattomasti. Piiskaamisessa on ikävintä että ne tuottavat elin ikäsiä traumoja. En tarkoita että lasta pitäisi paapoa pilalle. Tiedän että lapset käyttäytyvät välillä holtittomasti, mutta paremmat rangaistukset ovat juuri tavaroiden takavarikoiminen, huoneessa rauhoittuminen ja puhuminen..


    • 84nainen

      No, Nykyään mistä vaan saa pahoinpitely syytteen, kun on kyse lapsista. Saiskohan näin jälkikäteen korvauksia omilta vanhemmilta, kun on tullu saatua remmiä ja vitsaakin. Eikä mitään muistikuvaa siitä mistä sen oon ansainnu.

      • PERHEPÄIVÄHOITAJA27

        TÄSSÄ YLLÄOLEVASSA VIESTISSÄ ON SE PERIMMÄINEN SYY SILLE MIKSI, PAITSI ETTÄ SE ON KUIN ONKIN LAITONTA NYKYÄÄN, NIIN MYÖS ETTEI SIITÄ OLE MITÄÄN HYÖTYÄ.! ON TUTKIMUKSIA JUURIKIN TUOSTA,ETTÄ SAMASSA KUN LAPSI KOKEE PIENENKIN KIVUN NIIN UNOHTUU VÄLITTÖMÄSTI SYY, MITÄ ON TEHNYT VÄÄRIN.AJAN KANSSA LAPSI OPPII VASTAAMAAN ETTEI ENÄÄ TEE PAHASTI, KOSKA MUUTA VASTAUSTA EI HYVÄKSYTÄ, MUTTA TUOSTA JUURI NÄKEE,ETTÄ JOS EI EDES MUISTA MISTÄ RANGASITUS ON NIIN MITÄ VxxxxN HYÖTYÄ SIITÄ ON. SE EI OLE KUNNIOITTAMISTA SE ON PELKOA. SE ON SÄÄLITTÄVÄÄ. LASTA KUULUU RANGAISTA,KUTEN YHTEISKUNTA RANKAISEE,ELI JOS LYÖT, JOUDUT VANKILAAN JA MENETÄT JOTAIN, JOS VARASTAT ,JOUDUT KORVAAMAAN SEN JA JOUDUT VANKILAAN JNE.MITÄ JÄRKEE ON KOSTAA LAPSELLE,MENNÄ LAPSEN TASOLLE?MITÄ LAPSI SIITÄ OPPII? TIETENKÄÄN LASTA EI SAA LUKITA MIHINKÄÄN VAAN LAITETAAN JÄÄHYLLE MIETTIMÄÄN (JÄÄHYJÄ ON OLEMASSA SITTEN SEKÄ KILTEILLE ETTÄ KURITTOMILLE ONGELMALAPSILLE ERILAISIA,ENNENKUIN JOKU PÄÄSEE SANOMAAN,ETTEI LAPSI PYSY SIELLÄ.KYLLÄ PYSYY, JOS LÖYTYY AUKTORITEETTIÄ,KÄRSIVÄLLISYYTTÄ,KUNNIOITUSTA JNE.)!!!


      • ihan tosissaan
        PERHEPÄIVÄHOITAJA27 kirjoitti:

        TÄSSÄ YLLÄOLEVASSA VIESTISSÄ ON SE PERIMMÄINEN SYY SILLE MIKSI, PAITSI ETTÄ SE ON KUIN ONKIN LAITONTA NYKYÄÄN, NIIN MYÖS ETTEI SIITÄ OLE MITÄÄN HYÖTYÄ.! ON TUTKIMUKSIA JUURIKIN TUOSTA,ETTÄ SAMASSA KUN LAPSI KOKEE PIENENKIN KIVUN NIIN UNOHTUU VÄLITTÖMÄSTI SYY, MITÄ ON TEHNYT VÄÄRIN.AJAN KANSSA LAPSI OPPII VASTAAMAAN ETTEI ENÄÄ TEE PAHASTI, KOSKA MUUTA VASTAUSTA EI HYVÄKSYTÄ, MUTTA TUOSTA JUURI NÄKEE,ETTÄ JOS EI EDES MUISTA MISTÄ RANGASITUS ON NIIN MITÄ VxxxxN HYÖTYÄ SIITÄ ON. SE EI OLE KUNNIOITTAMISTA SE ON PELKOA. SE ON SÄÄLITTÄVÄÄ. LASTA KUULUU RANGAISTA,KUTEN YHTEISKUNTA RANKAISEE,ELI JOS LYÖT, JOUDUT VANKILAAN JA MENETÄT JOTAIN, JOS VARASTAT ,JOUDUT KORVAAMAAN SEN JA JOUDUT VANKILAAN JNE.MITÄ JÄRKEE ON KOSTAA LAPSELLE,MENNÄ LAPSEN TASOLLE?MITÄ LAPSI SIITÄ OPPII? TIETENKÄÄN LASTA EI SAA LUKITA MIHINKÄÄN VAAN LAITETAAN JÄÄHYLLE MIETTIMÄÄN (JÄÄHYJÄ ON OLEMASSA SITTEN SEKÄ KILTEILLE ETTÄ KURITTOMILLE ONGELMALAPSILLE ERILAISIA,ENNENKUIN JOKU PÄÄSEE SANOMAAN,ETTEI LAPSI PYSY SIELLÄ.KYLLÄ PYSYY, JOS LÖYTYY AUKTORITEETTIÄ,KÄRSIVÄLLISYYTTÄ,KUNNIOITUSTA JNE.)!!!

        haluaisin oikeasti vastauksen siihen, miten se voi olla hyväksyttävää jos puolustuskyvytöntä ihmistä hallitaan näpäyttelemällä ja tukistamalla. olikin sitten ennen saatu piiskaakin yms yms. niin ei se tee tukistamisesta yhtään sen miedompaa rangaistusta. miksi se sallitaan, mitä se hyödyttää???? eikö tarvittaisi enemmän sitä kunnioitusta, kuria ja kasvatusta, eikä pelkoa ja kipua.... kärsivällisyys on lasten kanssa pakollista, koska oikean ja väärän tunnistamiseen menee vuosia ja vaatii useita toistoja(ei tietenkään kaikkien lasten kanssa) jotkut aikuisetkaan eivät erota oikeaa ja värää...mielestäni jo pelkästään satuttamisen hyväksyminen kertoo sen. kertokaa, niin olisi ehkä helpompi ymmärtää?


    • HuH HuH

      Edellä kirjoittaa nainen isolla F:ällä :)

    • M.H.

      "Ken kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee"!

    • mother of five

      kyllä kotitöistä tulee neuvotella etukäteen. eivät lapset ole tarkoitettu siihen että he pomppaavat kun vanhempi käskee. lapsilla on myös oma elämä, ja sitäheidän on annettava myös rakentaa. kotitöitä täytyylastenkin oppia tekemään , mutta sovitusti. pääasia on että lapsioppii siivoamaan ja huolehtimaan OMAT jälkensä!

      • Äiti se oon minäkin

        Pääasia?!? Salli mun nauraa. kyllä niiden tulisi oppia paljon muutakin kuin vain omat jäljet siivota. Opettakaa laittaan ruokaa niin eivät ole peukalo keskellä händyä!


      • Pääasia lienee
        Äiti se oon minäkin kirjoitti:

        Pääasia?!? Salli mun nauraa. kyllä niiden tulisi oppia paljon muutakin kuin vain omat jäljet siivota. Opettakaa laittaan ruokaa niin eivät ole peukalo keskellä händyä!

        että lapset oppivat pärjäämään aikanaan omillaan. Että kykenevät pitämään kotinsa siistinä ja laittamaan ruokaa tarpeensa mukaan.

        Juuri tästä se nykyinen uusavuttomuus sikiää, kun lapsia vain palvellaan ja pidetään pumpulissa kunnes joskus koittaa se ikävä päivä jolloin joutuvat puutteelliset taidot käyttöön. Silloin sitä eletään sotkuisessa vuokraluukussa sotkun keskellä ja ostetaan pitsaa ja muita valmisaterioita.

        Kuriton löysä kasvatus on pahin kirous jonka vanhemmat voivat lapsensa ylle langettaa.


      • nelijän äitee
        Pääasia lienee kirjoitti:

        että lapset oppivat pärjäämään aikanaan omillaan. Että kykenevät pitämään kotinsa siistinä ja laittamaan ruokaa tarpeensa mukaan.

        Juuri tästä se nykyinen uusavuttomuus sikiää, kun lapsia vain palvellaan ja pidetään pumpulissa kunnes joskus koittaa se ikävä päivä jolloin joutuvat puutteelliset taidot käyttöön. Silloin sitä eletään sotkuisessa vuokraluukussa sotkun keskellä ja ostetaan pitsaa ja muita valmisaterioita.

        Kuriton löysä kasvatus on pahin kirous jonka vanhemmat voivat lapsensa ylle langettaa.

        Mutta se, että lapsi ei imuroi just niinkuin äitinsä haluaa tai ei pistä yöpaitaa päälle, ei ole tukistamiseen mikään peruste. Lapset vasta opettelevat ja lapsi voi nukkua ilman yöpaitaakin, jos ei halua laittaa päälle, eikä siivoamisesta saa tehdä mitään rangaistusta vaan mukavaa, että maittaa se homma sitten isona siellä omassa kodissakin. Itse sain aiheesta tukkapöllyä lapsena, esim. tein jotain älytöntä jossa olisi huonolla tuurilla voinut henki lähteä tms. mutta en siitä, että "siivosin" lelut sängyn alle. Meillä lapset siivoavat itsenäisesti, niin että minä pystyn imuroimaan, eli jos on jotain leluja lattialla ne lähtee imurin mukaan, mutta en siitä lapsille tukkapöllyä anna.


      • oliviaaaa

        Pahinta on se, että lapsen pitäisi huolehtia VAIN omista jäljistään. Pyydäpä pentua nostamaan joku tavara lattialta, niin alkaa vänkääminen kuka sen on siihen lattialle jättänyt ja kenen homma se on siivota.


      • Anneli_Tulppa
        Pääasia lienee kirjoitti:

        että lapset oppivat pärjäämään aikanaan omillaan. Että kykenevät pitämään kotinsa siistinä ja laittamaan ruokaa tarpeensa mukaan.

        Juuri tästä se nykyinen uusavuttomuus sikiää, kun lapsia vain palvellaan ja pidetään pumpulissa kunnes joskus koittaa se ikävä päivä jolloin joutuvat puutteelliset taidot käyttöön. Silloin sitä eletään sotkuisessa vuokraluukussa sotkun keskellä ja ostetaan pitsaa ja muita valmisaterioita.

        Kuriton löysä kasvatus on pahin kirous jonka vanhemmat voivat lapsensa ylle langettaa.

        "Silloin sitä eletään sotkuisessa vuokraluukussa sotkun keskellä ja ostetaan pitsaa ja muita valmisaterioita."


      • Jep!
        oliviaaaa kirjoitti:

        Pahinta on se, että lapsen pitäisi huolehtia VAIN omista jäljistään. Pyydäpä pentua nostamaan joku tavara lattialta, niin alkaa vänkääminen kuka sen on siihen lattialle jättänyt ja kenen homma se on siivota.

        Niin totta! Samaa näkee ystävän luona käydessä, että joskus jos pyydetään korjaamaan jotain tavaraa sopimattomasta paikasta pois, niin mökötystä ja nurinaa, ettei se ole hänen tekemä sotku tai hänen tavaransa...! Ja äidin pitäisi aina revetä hakemaan milloin mitäkin tavaraa/syötävää. Välillä olen lapsille sanonut, että voivat itsekin tiettyjä asioita tehdä, eikä aina juoksuttaa äitiään - että kuka sitten pyörittää huushollia jos äiti uupuu täysin...! Isänsä nenille eivät hypi, koska hän on tiukempi - äiti välillä turhankin myötäilevä ja pehmo...!


    • Tällä "kehityksellä"

      saamme yhä enemmän tapauksia joissa lapset harjoittavat yhä raaempaa väkivaltaa ja hävittävät yhteistä omaisuutta yhä suruttomammin.

      Olemme jo tilanteessa että jos käskytät kuritonta lasta, niin lapsi pistää kännykästään heti ilmiannon poliisille.

      Samaan aikaan suomessa asuvat maahanmuuttajat ja pakolaiset lähettävät järjestelmällisesti tyttäriään kotimaihinsa (joista ovat paenneet NIIN henkensä edestä että) jotta heidän sukuelimensä silvotaan ja umpeenommellaan heimoriittien vaatimalla tavalla. SEN suhteen suomen viranomaiset ummistavat silmänsä ja vaanivat josko joku tavallinen suomalainen antaa kurittomalle lapselle tukkapöllyä.

    • Ei se aina mene niin

      No eipä auta aina tuo "etuuksien" poistokaan. Tuttavani oli ihan lirissä varhaisteini-ikäisen tyttärensä kanssa kun ei mikään auttanut. Ei puhelimen, pelien ja jopa tvn kieltäminen. Kysyi lastensuojelusta,mitä hän sitten voi tehdä jos lapsi raivoaa ja uhkaa jo pienempiä sisaruksiaan hillumisellaan, kun ei kerran saa tukistaa tai muulla tavalla kurittaa. Kymmenvuotiasta ei oikein pysty väkisin sylissäkään enää pitämään. Eipä ollu lastensuojeluviranomaisillakaan kertoa mitään vaihtoehtoista keinoa ..

      • Ei muuta kun lastenkotiin siellä osataan..


      • mk

        Yksi tapa on että antaa sen vain kiukutella eikä olkaansa kopauta ja kyllä se lapsi rauhoittuu jossain vaihessa mutta lapselle pitää tehdä selväksi kuka määrää ja miksi. Kyllä se kiukku loppuu kun ei laiteta ruokaa, ei taskurahaa ja niin edelleen mutta itse olen lapsen kasvatuksessa päässyt helpolla ja niin edelleen.


    • pista arestiin

      voihan aina laittaa lapsi arestiin, ei ole pahoinpitely siinahan sit mietii nurkassa

      • ovipönkkäkö

        Joopajoo. Miten sitten valvot, että se raivoava teini pysyy siellä arestissa? Lukkojen taakse laittamisesta saa syytteen eikä lapsi pysy huoneessaan. Eipä ole kotitöiltä aikaa istua kellon ympäri teinin oven takana pönkkänä.


    • kyllä se on paras rangaistus kun kakarat viedää lastenkotiin siellä ne AMMATTILAISET kasvattaa kunnon kansalaisia niin et ne karkailee ja muutenkin tressaantuu ja tuleehan se yhteiskunnallekin halvemmaksi kun siellä olo maksaa noin 170€ päivä mutta toimeentuloa ei voi antaa kun se maksaa liikaa jos vaikka maksaa vuokran ja vähän ruokarahaa.että antakaa kaikki lapset täyshoitoon ettei itse joudu linnaan tukkapöllystä

    • Lapseton ja työtön

      Lapsena en oppinut, nyt kylläkin.
      Olen kotona, työtön. Vaimo on kohtuulisessa työpaikassa.

      Minä joudun kotona siivoamaan, pyykkikonekin on tuttu, samoin silitysrauta lauta, ruokaakin olen oppinut.

      Jos ei ole hommia hoidettu eikä vielä viimeistään seuraavana päivänä laitettu kuntoon, piiskaa tulee. Eikä seksiä pariin kolmeen viikkoon. Kummasti molemmat asiat yhtäaikaa opettaa kotitöitä.

      En valita ja harvemmin enää on huomauteltu.

    • ei rikosrekisteriä

      mun mielestä tukistus ei ole pahoinpitelyä. lukekaa lehdistä mitä vailla kuria saaneet lapset käyttäytyvät nykyisin yhteiskunnassa. eläinvahemmat kurittavat pentujaan...mein äitee istuisi elinkautista ja mä olisin ollut hakoteillä...kiitos äitille ku osasi kurittaa mua oikein....

    • Ensin velvollisuudet

      Just kukaan ei opeta velvollisuuksia ainoastaan oikeudet. Tulos näkyy joka paikassa.

    • +++++++

      Monet käyttävät väkivaltaa, kun eivät muuhun kykene. Hakataanhan vaimojakin ja nykypäivänä tasa-arvon aikaan myös vaimot miehiä, jopa tappavat.

    • Lapinko

      >Kyllä on menty liian pitkälle suojelussa ,ettei edes saa vähääkään
      tukistaa tarvittaessa. En minäkään hyväksy mitään asiatonta lasten
      hakkaamista mutta pieni tukistaminen ei ole sitä.

      Itse kävin alakoulua 60-luvulta alkaen ja siellä lyötiin arvotta karttakepillä
      ja mies ope nappasi tukasta kiinni ja ulos tuli lähtö. Ja tietenkin kotona
      oli eri komento kuin nykyään..

      Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee,pitää paikkansa..

    • Koivuniemen herra

      Sain lapsena muutamia kertoja piiskaa ja ehkä pari kolme kertaa tukkapöllyä. Joka kerran, kun minua kuritettiin, tiesin todellakin ansainneeni sen. Niinpä koen, että minulle kuritus ainakin oli tarpeellista ja osui kohdalleen. Siksi tämä nykyinen käytäntö ainakin itsestäni tuntuu aika ristiriitaiselta... vanhemmiltahan otetaan näin yksi toimiva kurinpitokeino pois.

    • just joo

      Remmiä ja tukkapöllyä niin oppii.. Niin minäkin opin. Nykyajan kakarat kuin kukot tunkiolla. pahoinpitelyä en hyväksy mutta jokainen täyspäinen tietää missä se raja menee.
      Kekarat hemmotellaan nykyään piloille. Omalla kohdalla piti jakaa lehtiä ja säästää viikkorahat että sai polkupyörän! Nyky nuoriso ajelee uusilla mopoautoilla ja henkilöautoilla, ei ole silloin ollut omalla kohdalla varaa uuteen autoon.

    • kkkkuuuuttt

      Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta lapsena minullekkin annettiin selkään ja tukistettiin (ja aina ihan aiheesta). Silloin ei tullut mieleenkään alkaa huutelemaan kylillä tuntemattomille tai riehumaan muuten vaan päättömänä koska tiesin, että sanomista olisi tullut viimeistään vanhemmilta.

      Nykyään sitten monet ala-asteikäisetkin nulikat huutelevat vanhoillekkin ihmisille ja riehuvat. Aina kun tuollaista näkee/kuulee niin silloin tekisi mieli mennä suoraan sanottuna huutamaan niille mutta tiedän, että jos sen teen niin sanomista tulee.

      Pentuna tuli aikuisilta sanomista siitä kun ei totellut, aikuisena tulee sanomista siitä kun yrittää saada pennut tottelemaan. Jokin tässä nyt mättää.

    • laitokset nurin

      suomen laki peestä..sos.viranomaiset laitoksissa saavat ajaa lapsen päälle
      ilman että heitä rangaistaan,saavat teettä töitä nuorille että saavat hieman taskurahaa ja he joutuvat siivoomaan lattiasta kattoon tai saavat rangaistuksen,
      jos ei tee tai käyttäytyy muuten sopimattomasti lähtee kännykkä,viikkoraha ja kavereiden tapaaminen ja hyvässä lykyssä vielä lomat ja HEILLÄ ON OIKEUS
      käydä lapsen päälle jos lapsi vaikka yrittäisi itseään puolustaa ilman että saavat
      sos.viranomaiset tuomiota vaikka jäljet olisivat näkyviä ja lapsessa olisi mustelmia niin eivät joudu korvaus velvollisiksi.näin meillä suomessa,

    • yh iskä

      Onko lapset tahallaan pahoja, vai eivätkö he vain ymmärrä, mitä heiltä odotetaan ja miksi? Jos säännöt ovat vain ylhäältä annettuja ja lapselle käsittämättömiä, looginen reagointi on joko alistuva katkera totteleminen tai kapina.
      Kun lapsi ymmärtää miksi jotain on parasta tehdä ja miksi, motivaatio tulee sisältä. Vastakkain asettelu ei tule vanhemman ja lapsen väliin, vaan ehkä "meidän" ja tehtävän väliin, mutta siinä on jo lähtökohtaisesti eri tilanne, pienellä kannustuksella yleensä motivaatio löytyy. "Kun tämä asia on hoidettu, jää aikaa tälle..."
      Perheitä on erilaisia, jotkut tykkäävät ratkaista ongelmat vahvimman oikeudella ja (rangaistuksen) pelon tasapainoilulla. Jotkut perheet yrittävät selvitä yhteisen vastuullistaminen periaatteilla, kukin yrittää kasata kykyjensä mukaan yhteistä hyvää. Usein vanhempien mallit siirtyvät sukupolvelta toiselle. Yhtä hyvää maillia ei liene, mutta vaihtoehtoja on useampia.
      Lapsen ja aikuisen vuorovaikutus on aina vähintään kahden kauppaa, kumpikin vaikuttaa lopputulokseen ja tuo siihen oman panoksensa. Enkä sano tätä syyllistäen, vaan että uutta vaikutusmahdollisuutta voi hakea kehittämällä omaa näkökulmaa ihan menetelmänä.
      Lyhyesti, jos rankaiset lasta siitä seuraa katkeruutta, jos lapsi ei ymmärrä syytä ja jos ymmärtää, siitä seuraa häpeää. Kumpaa haluat lapsesi nauttivan?

    • Iskä vain

      Kyllä se pitää mennä ihan puheella. ei lyömällä. Pitäisikö ihmiset ehkä köuluttaa ennen kuin saa hankkia lapsia? Kaupungilla näkee monenlaista lapsensa kansaa touhottajaa joilla ei ole minkäänlaista otetta kasvatuksesta. Suomalaisessa oikeuskäytännössähän on fyysinen väkivaslta tuomittava, oli se kuinka vähäistä tahansa. Olen vaimoni kanssa kasvattanut kolme nyt jo aikuista eikä ole tarvinnut lyödä. Olemme omalla esimerkillä näyttäneet mallia. Kaikilla lapsillani on hyvät kansainväliset toimet ja pärjäävät loisteliaasti.

      • miuuuu

        Ensinnäkään tukistaminen ja luunappi ei ole lyömistä. Ei täällä kukaan halua lapsia lyödä,vaan kevyesti tehostaa käskyä. Ensinnäkin minusta on typerää että tukistaminen lasketaan pahoinpitelyksi.


    • Vanhemmista jotka yrittävät kasvattaa lapsia tehdään rikollisia ja heidät voisi sulkea laitokseen, eli vankilaan ja laki jonka tarkoituksena on saada lapsia laitoksiin työllistämään sosisslisektoria toimisi vieläkin paremmin. Lapsethan saataisi laitoksiin silloin paljon helpommin.
      Ihmisiltä voisi poistaa tuntoaistimukset kokonaan, niin kukaan ei vaivautuisi edes käyttämään sitä oppimisvälineenä. Kun kuumaan koskee, niin polttaa ja siitä opitaan.
      Mutta rokottaminen. Lapsihan ei ymmärrä miksi aikuinen satuttaa pistämällä häntä piikillä. Pelkkiä pillereitä lapsilla, niin laitostuneilla lapsilla olisi mömmöjen vetäminenkin nuorena opittua.

    • NN

      Itse olen 50;lvn lapsi ja kuritus oli joskus liiankin rankkaa,selkäsaunoja tuli,remmiä sain ja tukistuksia tuon tuosta,enkä ollut mielestäni kovinkaan kuriton lapsi,jotkut jopa kiltiksikin sanoi.Olen tasapainoinen ja ymmärtäväinen enkä noista kurituksista ole tarvinnut kantaa vanhemmilleni kaunaa,se oli sitä aikaa,lapsia kuritettiin ja neuvottiin aivan eritavoin kuin tänä päivänä,lapset saavat kaikkea,niitä ei tulisi kurittaa,ei edes tukkapöllyä saa antaa.Olen kuullut vapaan kasvatuksen saaneiden lapset jopa haukkuvat vanhempiaan,ja tekevät juuri kuten haluavat.Olen miettinyt monta monituista kertaa,mitä näistä nykynuorista kasvaa,ei ihme jos 12 vuotias lapsi vetää kännit,tupruttaa tupakkaa,haukkuu vanhempiaan ja jopa opettajatkin koulun ala-asteella kuulevat kaikenlaista.
      Tietenkin rajansaa kaikella kurittamisellakin,mutta pieni tukkapöllytys ei haavaa tee.

    • Karbo Oktaavi

      Voisinkohan saada korvauksia takautuvasti, kun 80 luvulla olin ala-asteella koulussa ja luokanvalvoja pakotti istumaan ruoka tunnilla niin kauan, kunnes lautanen oli syöty tyhjäksi.
      Aina valvottiin, että ruokaa otettiin, mutta sitä ei kuitenkaan saanut jättää yhtään syömättä.
      Kerrankin oli kanaviillokkia ja en tykännyt siitä silloin yhtään ja ketään muita ei ollut enää luokassa syömässä ja ei saanut lähtetä pois, jos ei ollut kaikkea syönyt.
      Ylä asteella aina pelotti mennä äidinkielen tunnille, koska opettajana oli koulunrehtori.
      Kerrankin hän oli päissään tunnilla ja aina sai pelätä, että onkohan rehtori taas juonut alkoholia.
      Lisäksi minua aina vähäteltiin koulussa opettajien taholta.
      Näistä asioista on jäänyt minulle traumoja ja olen tällähetkellä syrjäytynyt tästä yhteiskunnasta.

      • Meilläkin riitti näitä "ruokalanatseja" (=opettajia), jotka kyttäsi lautasia! Ei saanut jättää ainuttakaan kumista lihanpalaa lihakeittoannoksesta yms.

        Minutkin lähetettiin takaisin pöytään syömään pelkkää haaleaa/kylmää keittolientä, kun olin jo syönyt kaikki muut ainekset lautaselta pois leipää & maitoa päälle - lientä vaan oli ollut suhteessa muuhun niin paljon lautasella, että sitä jäi yli...!

        Suurin osa ruuasta oli ihan hyvää (nykyisistä suurkeittiöruuista en mene takuuseen, mutta omat kokemukset on 80-luvun puolivälistä, jolloin ruuat tehtiin lähes kokonaan koulun keittäjien toimesta) - mutta sitten oli näitä muutamia kammotuksia ja kuvotuksia (kesäkeitto, tilliliha "limakastikkeessa" yms., joita ei tahtonut saada alas kuin nenästä kiinni pitäen ja juomalla alas huuhtoen) ja vaikki pyysi saada "ihan-ihan vähän", niin lautaselle ladottiin enemmän kuin mitä kakomatta saa alas! Makuasiat nyt vaihtelee ja kyllä nyt pitäisi edes vähän ruokaa saada jättää, kunhan ei kippaa kokonaista lautasellista roskiin! :o)


    • Naurettavaa shaibaa

      "Nykyään tiedetään, että kuritus lapsena antaa lapselle väkivaltaisia toimintamalleja, joita hän sitten käyttää aikuisena."

      Hah, aivan yhtä hyvin lapsi kuka ei ole koskaan kokenut väkivaltaa, käyttää väkivaltaa aseenaan eikä edes ymmärrä miltä se tuntuu. Ihminen toimii myös vaistojensa varassa eikä kaikki ole aina opittua.

      Persoonallisuuserot huomioon. Jokaiselle lapselle omat kasvatusmenetelmät. Toisten kanssa pääsee helpommalla kuin toisten.

      • Olkaa itse ihmisiksi

        Se on kuulkaas silla tavalla, että lapsia ei tarvitse kasvattaa kurittamalla, eikä muutenkaan. Lapsi oppii automaattisesti esimerkin kautta. Millaiset vanhemmat , sellaiset lapset. Myöskään koiraa, ei tarvitse kouluttaa mitenkään (pitää sitä vaan asiallisesti) jollei halua sen oppivan joitain turhia temppuja,


      • Tuota noin. Olen saanut "remmistä" useamman kerran lapsena, tukistettu niin että jalat on heilunut ilmassa, itkua ja porua on väännetty mutta kunnioitus ja rakastaminen vanhempiin säilynyt. Joku tuossa kertoi että en olisi siinä vaiheessa ymmärtänyt miksi minulle annettiin piiskaa tai tukistettiin mutta kyllä mulla semmonen tunne on että tiesin asian ja joitain muistan vieläkin kolttosistani. Tällä hetkellä tunnen olevani kuitenkin selväjärkinen elämässäni suht hyvin pärjännyt ihminen joka on aina ja edelleen kunnioittanut vanhempia ihmisiä eikä ole tarvinnut kenellekkään aiheetta mennä huutelemaan kaupungilla. Kertaakaan en ole oikeastaan elämäni aikana vielä kunnolla tapellut, mitä nyt muutaman kerran omaan nenuun on tullut kipeää jonkun kännisen riehumisesta mutta eipä ole tarvinnut kenenkään minun takia mennä sairaalaan paikattavaksi. Lapsiakin on jo siunaantunut ja tuntuvat nekin hyvin tasapainoisilta ihmisen aluilta. Käyttäkää järkeä lapsenne kasvatuksessa ei ketään tarvitse seinille heitellä mutta joku ratkaisu asiaan pitää saada että lapsi tietää että elämässä on säännöt. Kotona on omat säännöt ja yhteiskunnalla on omat säännöt. Ketään ei hakata ei ryöstetä eikä tehdä mitään sellaista mitä ei haluaisi itselleen tehtävän. Ja vanhempien kunnioitus. Vanhempien toki pitää muistaa että omaa pahaa oloaan/suuttumustaan ei saa kohdistaa lapsiin vaan muistettava aina että lapsikin voi tehdä pieniä virheitä aivan niin kuin itsekkin.


    • kevyt ripsaus ok

      aina puhumalla ensin,mutta "kevyt rakkaudella" tukistus,kevyt ripsaus remmiä tai vitsaa kintuille tekee "hyvää".
      pienille,alle kouluikäisille em. sopii,mutta iän karttuessa puhe ja palkitseminen
      "kevyesti" on sopivampaa. repiminen ja hakkaus ei mielestäni ole hyväksi.
      kuri on parempi opettaa kuri kotona,maailma opettaa sen paljon karskimmin ilman
      selityksiä.
      kuri on pakko opettaa ja saada toimimaan,vaikka se joskus on todella vaikeaa
      kaikista konsteista huolimatta.
      jostain syystä pennut on toisinaan aivan kaameita.
      liekö syy vanhempien tai muiden,mutta hankalia tilanteita on todella.

    • voi voi

      tässä se nähdään että yhteiskunta on saanut kaikki sekaisin ,säädetään lait joita käytetään hyväksi ja näkee jo koulussa ettei opettajilla ole mitään valtaa lapsiin saati sitten vanhemmilla,millähän luulette että rangaistaan jos lapsi tekee väärin? ja samalla juuri vääristyy lapsen oikeudentaju kun saa tehdä mitä vaan ja jos kuritat niin oot käräjillä

    • Demoniiih...;o)...

      Jos vanhemmat uskaltavat olla vanhempiua..(siis ei ystäviä) ja asettaa rajoja, jo pienestä saakka, niin pelkkä vanhemman auktoriteetti rittää. Erimielisyydet ratkotaan puhumalla.

      Tarvitaan kunnioitusta..Molemminpuolista kunnioitusta, sekä kosolti rakkautta :o)...

      Vanhempi, joka turvautuu fyysiseen tai psyykkiseen väkivaltaan "kasvatuskeinona" on menettänyt kontaktin ja otteen lapseensa.

      • Näinkin

        , ei lapset niin tyhmiä ole, joskus lapsi voi joutua olemaan koko ikänsä narsistisen vanhemman lapsi, - pikemminkin aikuinen on menettänyt kontaktin itseensä, käyttäytyessään kuten viimeisessä lauseessasi mainitsit.


      • Demoniiih..;o)...
        Näinkin kirjoitti:

        , ei lapset niin tyhmiä ole, joskus lapsi voi joutua olemaan koko ikänsä narsistisen vanhemman lapsi, - pikemminkin aikuinen on menettänyt kontaktin itseensä, käyttäytyessään kuten viimeisessä lauseessasi mainitsit.

        Nykylapset ovat hurjan fiksuja ja ajattelevia persoonia ;o)...

        Tuosta narsistisesta persoonasta...Narsistisella persoonalla on ylikorostunut kontakti itseensä..siis vain itseensä...Muut ihmiset..(epäihmiset) hänen ympärillään ovat hänen tarpeitaan varten..(hovi)..Ei "alamaisten" kanssa tarvitse olla kaksisuuntaisessa kontaktissa..;o)...


    • Väittäsin, että 99% suomalaisista ymmärtää eron pahoinpitelyn ja kasvattamisen välillä. Se, että jotkut "kasvatuksen" asiantuntijat ovat ajaneet läpi tuon lasten PAHOINPITEYÄ koskevan lain pitäisi saattaa vastuuseen tihutyöstään: jos olisi mahdollista, pitäisi vaatia kansanäänestys moisen lain kumoamisesta ja konstruktivismin kieltämiseksi.

      Vasemmistolainen ajatus, että kasvatus ja lapsen pakottaminen yhteiskunnan säääntöihin pitää estää ja tuomita vanhemmat, jotka siirtävät omia arvojaan lapsille, on sairas ja yhteiskuntaa tuhoava. Jos vanhempien kohtuullinen velvoite siivoamisesta ja osallistumisesta kotitöihin ei oikeuta myös rankaisemiseen niin tuhotaan vanhempien kasvatusoikeus. Tukistaminen ei vahingoita lasta, mutta osoittaa, että vanhemman käskyä on syytä noudattaa.

      Lapsi ei opi asioita itsestään: hyvät käytöstavat eivät synny itsestään. Julkisilla paikoilla töhrintä, ilkivalta ja muu rikollinen toiminta on lisäntynyt sen jälkeen kun konstruktivistit ovat saaneet vallan kasvatuksessa. Kyse on uuden sukupolven tuhoamisesta; ei kasvatuksesta.

      Jos vanhemmat eivät anna rajoja, niin käytös mallit haetaan muualta. Nykykasvatus on saanut noin 50 000 nuorta kokonaan syrjäytymään yhteiskunnasta. Se ei taida olla ihan kaikkien vanhempien tahto; mutta pitkälti nykykasvattajien ansiota.

      NINEL

      • monta lasta kasvatta

        Miten kuritonta kansalaista pitäisi rangaista? Jos rikkoo lakia vaikka tukistamalla lastaan niin pitäisikö siitä hakata pesäpallomailalla, vetäistä turpiin vai antaa vaikka ehdollista vankeutta ja sakkoja?

        Jos lasta saa tukistaa niin ´myös aikuista pitäisi rangaista samalla metodilla yhteiskunnan sääntöjen rikkomisesta. Aikuinen on niin paljon isompi kuin lapsi, että aikuisen väkivaltarangaistuksen pitää olla paljon kovempi kuin lapsen. Eikö niin?

        Vai onko kuitenkin järkevämpää ja inhimillisempää olla käyttämättä väkivaltaa ja oikeasti kasvattaa niitä lapsia.


    • 3 lapsen äiti

      Tukistus on ehdottomasti pahoinpitelyä. Vanhemmat, jotka ovat sillä tasolla, että edes ajattelevat lastensa pahoinpitelyä eivät ole mielestäni millään tavalla kelvollisia vanhemmiksi.
      Aresti sopii pinemmälle lapselle, mutta ei enää toisella kymmenellä olevalle.
      Ihmettelen suuresti vanhempia, jotka kertovat katkaisseensa nettiyhteyden ja/tai ottaneensa nuoren puhelimen haltuunsa jonkin "rikkomuksen" vuoksi. Tämähän synnyttää vain vihaa, ei suinkaan rakkautta, jonka pitäisi vallita lapsen ja vanhemman välillä.
      Rakastakaa, älkää vihatko.

      • Rangaistuksen pitää olla jossain suhteessa "rikkomukseen", eli lelujen takavarikointi tulee kyseeseen, jos ko. lelulla ei osata leikkiä tai se aiheuttaa jatkuvaa riitaa.

        Sitten kun lapset ovat kovasti isoja ja makaavat sohvalla tekemättä mitään, on syytä siirtyä samaan rangaistusasteikoon jota sovelletaan aviomiehiin.


    • ReN123

      Jos käsket työkaveriasi tai ystävääsi, eikä hän tee sitä mitä on sovittu ja vedät häntä hiuksista, saat syytteen. Miksi saisit lyödä heikompaasi, kun aikuisten välinen ojentaminenkin on kielletty? Miksi lapsella olisi vähemmän oikeuksia fyysiseen koskemattomuuteen kuin aikuisella? Ihan oikein tämä meni.

      • Koska väkivalta opitaan vanhemmilta. Lapsilla ei ole edes koiran asemaa yhteiskunnassa, heihin saa käyttää enemmistön mielestä fyysistä voimaa. Aikuiset, koirat, lapset. Arvojärjestys. Kaikki opittua vanhemmilta.


      • Hillovitkutin

        Jos panet työkaverisi lukkojen taakse otat häneltä kännykän pois, saat syytteen.

        Lapselle voi näin tehdä.

        Ai miksi? No sen vuoksi kun aikuisella on velvollisuus kasvattaa lasta, mutta työkaveriin tämä velvollisuus eikä oikeus ulotu.


    • Tukistaja

      "en ymmärrä tukistamista muulloin kun silloin jos lapsi vaarantaa oman terveytensä tai henkensä, eli juoksee esim. bussin takaa autotielle tms. tilanteessa."

      Autoilijaahan se pitäisi tukistaa, koska yritti ajaa lapsen päälle. Ei syytöntä lasta saa tukistaa:D

    • Vapaakasvatettu

      Mistä ihmeen remmistä puhutte, mikä se on? Mikä se selkäsauna on? Voiko pelkkä selkä olla saunassa, vai mitä ihmettä?
      Entä tukkapölly, en ole kuullutkaan moisesta. Pölysen tukan tiedän, mutta mikä on tukkapölly?

      • s

        selkäsauna on sellanen löyly jossa muuripata on saatettu roimaan kiehumispisteeseen ja sitten heitetään tulikuumalle kiukaalle kunnolla kuumaavettä. sitten vielä nokkosvihdalla sivaltelee.


    • YH-Mies

      MUTTA eihän naiset pahoinpitele lapsiaan.

      • we45r678ui

        Naisetkin hakkaa. Äitien väkivaltaisuus ja mt-ongelmat on jotenki tabu. eikä silti pidä leimata niitä kaikkia. Mutta äiteys ei tee kenestäkään syytesuojatonta madonnaa.

        Tää tukistuksen sakotus on kyl menny överiksi. Aikuiset tarttis kursseja vanhemmuuteen.


    • Lasten puolesta
    • eräs_äiti

      Tukistamisen kitkeminen on vaativaa työtä.
      Itse tukistin vanhinta lastani hänen ollessaan lapsi aluksi, kun muut 'painostivat' että pitäisi tukistaa.. sitten lopetin sen kokonaan kun 'tietous lisääntyi' lapsenkasvatuksen suhteen koulutuksen kautta.

      Kyllä on paljon tukistajia, mutta suurin osa ei tule julkisuuteen.

      Kuitenkin, keinoja on paljon muita, ilman että tarvitsee väkivaltaan mennä. Pienenä kannattaa aloittaa rajojen asettaminen, niin ei tule myöhemmin suuria ongelmia!!

      Rakkautta ja rajoja-- mutta ei väkivaltaa!

    • Ennen lapset olivat työvoima ja kun syntyi liian monta lasta ajettin yksin pois kotoa. Nykyisin on juopot,narkkarit tai psykopaatit vanhempina.Hakkaavat ja
      tappavat jopa.NAISET JA MIEHET ON YHTÄ PIRULLISIA MOLEMMAT. SAIRASTA
      V....ILUA ELI HENKISTÄ VÄKIVALTAA HARJOITETAAN MYÖS LIIAKSI.
      MUUAN ÄITI EI MEINANNUT N 4V TYTTÖÄÄN LASKEA WC KAUPPAKESKUKSES
      SA VASTA SITTEN KUN SANOIN PÄÄSTÄ LAPSESI WCHEN ÄLÄKÄ ESTÄ ÄLÄKÄ
      KOHTELE SITEN KUIN SINUA OMA ÄITISI ON KOHDELLUT.
      Ja millainen lapsi esim häiriköivä yleensä myös vanhemmat sellaisia. Kasvattaa
      voi omalla esimerkillä eikä huutamalla. Itse sain selkään sotaveteraani faijaltani mutta katkaisin omalla omalla kohdallani

    • näiikkään

      Tulonsiirtoja valtiolle lapsilisistä!

    • hakkaamisen tulos

      Kun olin lapsi, minua hakattiin usein vyöllä, myös solkipäällä, jos en tarpeeksi nopeasti osannut myöntää syyllisyyttäni milloin mihinkin vähäpätöiseltä tuntuneeseen tekoon jota en useimmiten edes ymmärtänyt vääräksi. Myös korvapuustit ja iskut avokämmenellä tulivat tutuiksi. En aina edes tiennyt miksi minua lyötiin vaan kipu tuli yllättäen kuin salama kirkkaalta taivaalta.

      Minusta kasvoi helposti suuttuva, muiden kärsimyksistä piittaamaton, kostonhimoinen ja silmittömään väkivaltaan kykenevä iso mies jolla on aina puukko mukana ja sängyn alla metallinen putkenpätkä siltä varalta että kotona tulee järjestyshäiriöitä, kun ei viitsisi sotkea omia mattoja. Kun vanhempani kuolevat, kusen heidän haudoilleen. Sitä ennen he saavat vähän väliä muistutuksia teoistaan, eivätkä ikinä anteeksiantoa.

      Omasta mielestään vanhempani ovat aivan normaaleja työssäkäyviä ja veroa maksavia ihmisiä ja olenpa saanut kuulla kommentteja sekä syyteoikeuden vanhenemisesta että todisteiden puuttumisesta. Kaiken huipuksi ihan herjauksesta ovat syyttäneet.

      • Ei väkivaltaa

        Juuri siksi väkivaltainen kasvatus nähty huonoksi. Tulee samnalaisia seurauksia ja malleja käyttää väkivaltaa. Vanhempia on kukenettömiä vanhemmiksi myös. Surullista sekin.


      • ihmetyttää vaan

        Hei! Haluaisin esittää kysymyksen, vaikka tämä ei ihan kuuluu tähän palstaan, mutta kuitenkin on kyse lapsista. Miksi noin 14-15 vuotiaat pojat kysyvät ventovieraalta ihmiselta kaupassa tai milloin missään rahaa?? On jo muutaman kerran sellainen osunut kohdalleni. Tiedäkö joku vastausta?


      • tupakkaan
        ihmetyttää vaan kirjoitti:

        Hei! Haluaisin esittää kysymyksen, vaikka tämä ei ihan kuuluu tähän palstaan, mutta kuitenkin on kyse lapsista. Miksi noin 14-15 vuotiaat pojat kysyvät ventovieraalta ihmiselta kaupassa tai milloin missään rahaa?? On jo muutaman kerran sellainen osunut kohdalleni. Tiedäkö joku vastausta?

        ihmetyttää vaan,
        uskoisin, kun on 14-15 vuotiaista pojista kyse, että haluavat rahaa tupakkaan. Tupakka on sen verran kallista, kun sitä joku heille välittää, että ei siihen viikkorahat riitä.


    • Joku?

      Tukistaminen ja muu lasten pahoinpitely on väärin.Jos lapsi on kyllin vanha ymmärtääkseen tilanteensa on hänellä täysi oikeus ilmoittaa asiasta poliisille.
      Vinkki:Jos et uskalla ilmoittaa poliisille kerro pahoinpitelystä esim:tädille.

      • pahoinpitelyllä ja t

        Ei tukistaminen ole pahoinpitelyä!! hei haloo.....hakkaaminen ja lyöminen on.


    • jos ei hyvällä nii..

      minä sain lapsuudessani useesti selkääni..ja siitä ikinä mitään haloota tullut :D päin vastoin se opettaa elämään ja kasvamaan ja ENNEN KAIKKEA KUNNIOITTAMAAN TOISIA IHMISIÄ!!! NYKYJÄÄN NOILLA NAPPULOILLA EI OO MITÄÄN KUNNIOITUSTA!! haistatellaan ja muuta..tämäkö oikein muistan eräänkin kerran kun haistatin vanhemmille ja en totellut niin tuli lähöt hevos tallilista heidäpaalien viereen korvasta kantamalla..jonka jälkeen kävi käsky että housut kintuun ja sit alko tapahtuu loppu kukkoilu siihen mut ei tarvinut pariin seuraavaan tuntiin kyllä istuukaan..mutta en siitä mitään alkanut itkemään että isi anto raippaa :D oisin mennyt sanoo vaikka äitelle niin sekin ois voinnut vaikka antaa vähän viel lisää et rupee oppii jos sanoa ei tehoo...kyl nykijäänkin vaan tommosille mitkä ei tottele vähän korvanlehdestä kiinni..koulussa viivotin sormille ja nurkkaan..ym ym siitä se kunnioitus kasvaa

    • abcd'

      Olen 70-luvun kasvatti (n) ja kyllä meillä tuli kotona äidiltä turpaan. Oli aihetta tai ei. Käsillä, vyöllä, heitto betoniseinään jne. Vähättelyä ja henkistä väkivaltaa sekaan. Niinhän siihen aikaan kuulemma kasvatettiin. Jotkut ystäväni ketoivat samanlaisia tarinoita kotoaan. Rautaputkella, kajoamista ym.

      Minusta kasvoi sitoutumiskammoinen, itsepäinen ja pyrin auttamaan heikompia, missä voin. Tosin esim työpaikoilla siitä saa aina koston muilta. Jopa autettavalta itseltään. Heikko itsetunto ja jatkuva epäileminen on jarruttanut etenemistä. Kyllä jäljet näkyy vieläkin. Olen saanut ja ottanut tilaisuuden käsitellä niitä vasta nyt. En tahdo tulla samanlaiseksi raivopääksi kuin haakkaajani.

      Pelkkä tukkapölly...kuulostaa pieneltä.

      • asdfgh234

        Meidän vanhemmat kiistää sen hakkaamisen ihan täysin. Se on totta ja se tapahtui. Olen kuullut nää unohtamiset niin moneen kertaan. Eikö ne muista, vai kieltäytyykö ne muistamasta.
        Mut toisaalta koska se oli normi silloin ja nyt tuomittavaa, niin ne ei ehkä halua puhua siitä nyt.

        En voi kuvitella millaista olisi hakata omaa lastaan niin kuin meillä tuli. Mut aika oli toinen, tavat oli toiset, tekivät niin kuin oli opetettu. Heti sodan jälkeen syntyneet kasvoi ihan toisenlaisessa väkivaltakulttuurissa.

        Mut ei se tee sitä hakkaamista hyväksi. Olen miettinyt tuntuisiko niiden myöntäminen ja anteeksi pyytäminen hyvältä?


    • koivuniemen herra

      Kuka vitsaa säästää, se lastaan vihaa !

    • Koivuniemen rouva

      Kuka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee !

      • UusioM50

        Toi on lause joka pätee nykyäänkin...ja sitä kuria ja sääntöjä pitää olla nykyään enemmän kuin ennen, koska lapset saa jos jonkinlaista vaikutetta jokapuolelta, ettei ne enää tiedä mikä on oiken ja mikä väärin..säännöt ehdottomia etenkin alle 10 vuotiailla..jos siihen mennessä on saanut tehdä mitä lystää peli on menetetty ja voi voi sitä murrosikää yms.esim .pieni tukistus ja väkisin huoneeseensa vienti pitää sallia ehdottomast, jos ei pyynnöt ja käskyt tehoa..ei aikuisen tarvitse jankuttaa ja käskee sataa kertaa jos kerran ei mee perille..


      • Joka vitsaa käyttää

        Niinpä kuria pitää olla, mutta asiallisesti, muuten lapsista tulee toisten kiusaajia ja ns. terrorisoijia.
        JOKA VITSAA KÄYTTÄÄ, SE VIHAA LASTAAN oli tuo vanha sanonta.


      • Eimen

        Koivuniemen rouvalle! Tiedätkö sanoa mistä kohtaa raamatussa sanotaan näin?
        Raamattu on ihmisten kirjoittama ja ylemmistön ja aatelin keino ollut näyttää köyhälle kansalle heidän alempi arvonsa AINA JA IANKAIKKISESTI.

        Haluatteko välittää lapsillenne sanoja arvoja? En minä ainakaan! Pitäkää lapsia ihmisenä ennenkaikkea. Jos sitten alkaisitte opettelemaan lapsienne kanssa juttelua (kaikista asioista säännöllisesti = aitoa välittämistä ja rakastamista), että opitte tuntemaan heidät ja tukemaan heidän kasvua asiallisesti.


      • naperoidenkin66
        Joka vitsaa käyttää kirjoitti:

        Niinpä kuria pitää olla, mutta asiallisesti, muuten lapsista tulee toisten kiusaajia ja ns. terrorisoijia.
        JOKA VITSAA KÄYTTÄÄ, SE VIHAA LASTAAN oli tuo vanha sanonta.

        Se joka vitsaa säästää vihaa lastaan,näin se menee yllekirjoittanut.


      • Vitsaa ..vihaa
        naperoidenkin66 kirjoitti:

        Se joka vitsaa säästää vihaa lastaan,näin se menee yllekirjoittanut.

        Voi kun odotinkin näitä huumorintajuttomia taas kirjoittamaan, useimmiten on naisihminen kyseessä.
        Kuitenkin koulussa meillä näin opetettiin että joka "vitsaa käyttää se vihaa lastaan"
        Isä ei tuosta tykännyt, mutta minusta se oli nasevasti sanottu - varsinkin kun itselle tuli noita arpia koivuherran oksista selkään...luunappeja otsaan ja mitä vielä. Kyllä siinä silloin omaksui tuon kouluviisauden.


    • kuria kaikille

      esimerkiksi kok laisista sekä sdp läisistä kuten myös vihr reistä unohtamatta persuja näkee mitä surkea kotikasvatus saa aikaan,kokoomuslaiset ovat aina olleet isänmaan pettureita kapitalisteja koska heille ei ole kotona opetettu että kaikki ovat saman arvoisia viherpiipertäjille taas on sallittu liiaksi vaeltaa luonnnonhelmassa keräillen kukkia siitä johtunee heidän tyhmä luonnonsuojelu intoilunsa.Perussuomalaisilla on vaivana saamattomuus se näkyy paljona puheena mutta mitään he eivät saa aikaan heitä vaivaa sairaus nimeltä laiskuus! heistä kaikista näkee mitä tarkoittaa sana"joka vitsaa säästää se lastaan vihaa."

    • liekinheitin

      Tämä maailma on NIIN mätä nykyään! Lapsi ei kuole siihen, jos antaa luunapin tai tukistaa. En kuollut minäkään lapsena siihen, mutta opin nopeasti, mikä on oikein ja mikä ei. Sitten ihmetellään näitä nyky kersoja, kun ovat niin kurittomia. Voi ***ele.

    • Öykkäri

      Eihän tästä voi mitään mielipidettä sanoa, kun juttu on tynkä. Se on kuin Hiihtoliiton tyyppien kannatus vaikka ovat täysiä huijareita, valehtelijoita ja öykkäreitä.

    • ei unohdu

      -60 luvulla opettaja löi minua karttakepillä päähän, kun en nostanut sen pudottamaa karttakeppiä sille lattialta,se kyllä vieläkin risoo,sillä olin myös hyvin ujo,enkä aina uskaltanut tehdä kaikkea.
      Miesopettaja oli ja eikä tervehtinyt oppilaita, mutta sitä piti tervehtiä?Hyvä, että ei ole tälläistä nykyisin koulussa.

    • Blushblushblush

      Ei "tyytyväinen" lapsi ala käyttämään oikeuksiaan vanhempiaan vastaan, tai ole muutenkaan esimerkiksi epäluotettava. Lapsien käyttäytymymisessä peilautuu teidän teot ja sanat, ja kyllä lapsella muutenkin alkaa katkeruustaso ja pelko nousta jos rangaistukset tuntuvat aina epäoikeudenmukaisilta tai huom. Sattuvat.

      Lapsi ei missään nimessä ole vanhemmat sätkynukke, jota voi käskyttää miten haluaa selittämättä syitä, tai tukisteta jos toinen tekee virheen tai ei tottele.
      Lapsi tarvitsee kyllä kasvattajan, mutta ei ketään, joka yrittäisi muokata häntä. Vanhempien tulee ansaita lapselta kunnioitus, eikä vain toisin päin. Molemminpuolinen kunnioitus pätenee kaikkien ihmisten välillä.

      Ihmettelen, kun puhutaan " Nykyajan kuritttomista kersoista ", ovatko he jotain, jotka eivät suostukaan enää pompoteltaviksi tai joihin ei teidän 60/70-luvun kasvatusmallit enää tehoakaan? Ilkivallalle sun muulle on muitakin selityksiä kuin se, ettei lasta ole tukistettu tarpeeksi.


      Joku täällä puhui, ettei hyvät käytöstavat tulisi itsestään.
      Käytöstavat ylipäätään opitaan ympäristönvaikutuksella, kuten moni muukin normi, enkä nyt oikein käsittänyt pitäisikö aikuisten Opettaa Jotenkin Erityisesti Käyttäytymään Hyvin?
      Omat vanhemmat eivät ole erikseen määrittäneet minulle hyvää käytöstä, tai erityisiä tapoja mitä saa ja ei saa tehdä, ja en ollut lapsena minkään sortin ilkivallantekijä. Luulenpa, että ne ovat vain iskostuneet minulle automaattisesti kun olen ollut tekemisissä "hyväkäytöksisten" ihmisten kanssa.

      Ja puhuttaessa siitä, että mallit haetaan muualta jos ei vanhemmilta: Onko ne mallit aina sitten "huonoja malleja"?
      Sanon että ei, koska itse olen saanut ja hakenut lapsesta asti parempia malleja, heti tajutessani että jotain mättää omassa perheessä.

      Suurella osalla on aika negatiivinen kuva omista jälkeläisistä. Uskotteko todella, että jos heille ei "remmi heilahda", heistä tulee "LAISKOJA", "KURITTOMIA", "PAHANSUOVIA", "SIVISTYMÄTTÖMIÄ"...?
      No, minulla on ainakin suurempi usko omiin lapsiini, ja heidän Aivoihin.

    • sivusta seurannut

      Ehdottomasti kuritus kunniaan. Nykyajan kakarat ovat suustaan aivan kamalia, haistellaan ja näytetään keskaria vanhemmillekkin ihmisille, se on niin nähty meidänkin pihassa. Vanhemmat eivät tee asialle mitään, nohnoh älä nyt taas viitsi tai teeppäs vielä kerran niin joudut sisälle. Uhkailia vaan eikä kunnon opetusta tai kuritusta näy missään. Ja auta armias kun perjantai koittaa niin jopas on joka kakaralla isot karamellipussit käsissään, käyttäydyttiin viikko taas kunnolla ja isä ja äiti palkitsee. Lapsen kasvatus on mennyt menojaan.

      • rtyu789io

        Kuria, kommunikoitia lapsen kanssa. Ei hakkaamista. Ei kenestäkään tehdä mukavaa ja viisasta hakkaamalla.

        Kasvatus ei ole = hakkaaminen ja kuritus

        Kohtuullisuutta ja käyttäkää aivojanne. Jos teette lapset, niin myös kasvatatte ne rakkaudella ja koska jokainen on ansainnut hyvät ja rakastavat vanhemmat. Aikaa lapselle.

        Jos tekee lapset ja antaa videoiden ja muiden kasvattaa..."ku mä en ehdi tai jaksa" ni voi syyttää itseään. Vanhemmat kasvattajana no:1. Opettajat ja tarhan henkilökunta/opettajat ei ehdi paikkaamaan kodin puutteita. Siellä 30 muutakin lasta.


    • 4P äippä

      Kyllä minä oon omia lapsia tukistanu ja hyvin lapseni pärjää.Eipähän oo silmille hyppiny ku tietää ketä huushollissa määrää..Enkä tos kadu tekemisiäni..

    • Kiitollinen!!!

      Nyt on puolustettava minunkin näitä, jotka ovat sen puolesta että pieni kuritus on paikallaan!!

      Kun minä olin itse pentu niin sain tukistuksia, luunappeja ja remmillä persauksille.. Mutta olin kyllä kaamea kakarakin!

      Jäin pentuna ja murrosiässäkin kiinni mistä milloin pahan teosta kuten: piirtelystä seiniin, vieraitten polkupyörien rikkomisesta ja myöhemmin murrosiän alkupuolella myymälä varkauksista. Minun vanhemmilla ei ollut yksin kertaisesti vaihtoehtoa kuin kurittaa, en muuten ruennut uskomaan.

      Meitä kakaroitakin on monenlaisia, jotkut uskovat vähemmästä ja toiset tarvii kunnon kurin palautusta! Muistan hyvin kun olin about 10-11 ja sain ensi kertaa ( ja viimeistä kertaa remmistä), muistan kyllä sen hetken.. ei äiti kovaa piiskannut, kysy oli enemmänkin pienestä nöyryytyksestä kuin että se olisi sattunut. Itkettihän minua se tilanne, mutta minä muistan kun katsoin äitiä niin näin äitin itkevän vielä enemmän....

      Ei piiskaavat, tukistavat ja luunappeja antavat vanhemmat niistä tilanteista nauti, mutta kun se kuri on joskus vaan löydyttävä ja keinot saatavat olla aika lopussa. Ei se ole (ei ollut ainakaan ollut meidän porukoille) helppo ratkaisu rueta ruumiilliseen kurittamiseen.

      Minä olin sen verta hullu ja paukapäinen pentu aikaanaan, että en haluaisi tietää missä olisin nyt jos porukat eivät olisi minua kurittaneet. Mikä lie narkkari, varas tai henkirikostentekijä.. ei olisi ollenkaan mahdotonta. JOTEN KIITOS OMILLE VANHEMILLE NIISTÄ LUUNAPEISTA JA SIITÄ REMMISTÄ, YMS.

      Olen ollut aina kipakka luontoinen. Mutta en hakkaa muita ihmisiä. Kuitenkin, totta helkkarissa itseäni puolustan jos joku tulee päälle(viittaan tällä nyt nuihin lässyn lässyn " niistä lapsista joita kuritetaan/ pahoin pidellän tulee väkivaltaisia ja he syyllistyvät myöhemmin itse pahoinpitelyyn). En ole milloinkaan aikuisiällä ollut se joka riitaa haastaa, vaan se joka lopettaa ne!!!

      Muistan omia kavereitani, jotka uhkailivat vanhempiaan siitä, että jos en saa enemmän viikkorahaa tai jos pakotat imuroimaan niin soitan lasten suojeluun ja kerron, että hakkaat (vaikka eivät mitään todt niin ikinä tehneet)...

      Se joka uskoo vapaakasvatukseen USKOO LAISKAAN KASVATTAMISEEN! Siinä jätetään lapsen tavoille opettaminen naapureille, opettajille ja kaupan henkilökunnille!!! Säälittää ne vanhemmat ja kaikki ympärillä olevat jotka aina saavat olla todistamassa näitä vapaakasvatuksen niin hurjan hyviä puolia!!!
      -Teinien varhainen kännääminen, lisääntyneet henkirikokset, raiskaukset, varkaudet, pahoinpitelyt yms.

      KURIA PITÄÄ OLLA TERVEESTI JA TERVEESSÄ MÄÄRIN!

    • " Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee. "

    • Järkevä kasvattaja

      käyttää päätään eikä väkivaltaa.

    • elämässä onnistunut

      SAATANA SUOMI ON VAPAA MAA!! TAPPAKAA KAIKKI NIINHÄN NE TEKEE AINA SUOMESSA LAPSILLE!! KURISTUSTA JA MESTAUSTA VAAN NIIN ETTEI LAPSILLA OLISI MITÄÄN OIKEUKSIA!!!! prkl käy hermoille tää kurittaminen!




      PS: Tee niin muille kuin haluaisit itsellesi tekevän (tai jotain sinnepäin) kun ei oo kuritusta ei oo myöskään pahoja ihmisiä. Ajatelkaapas tätä suomen ensimmäistä sarjamurhaajaa. Kuinka synkkä nuoruus sillä oli. Myi yhdeksän vuotiaana itseään vaan saadakseen rahaa tupakkaan.

    • Tekopyhyyden epitomi

      Onhan tukistaminen toki aivan kamalaa. Joku voi traumatisoitua pysyvästi. Itse haluaisin kuitenkin nähdä samanlaisen nollatoleranssiasenteen myös lasten sukuelinten silpomista kohtaan.

    • järkikäteen>:(

      no tietenkin niin, että kun lapsi kieltäytyy kaikesta niin mennään niiden mukaan ja tehdään kaikki heidän puolestaan. Sitten kun lapsi haluaa jotain, annetaan sille se. Ruuan pitää olla juuri sellaista mistä lapsi tykkää. Jos lapsi huutaa, lyö tai potkii silitetään sen päätä ja hymyillään kuinka ihanan temperamenttinen toi meidän Sakari-Kusti on.

      Eli lasten ei tarvitse ottaa vastuuta elämästään, onhan noi vanhemmat jotka palvelee heitä joka kerta kuin mitäkin jumalaa. Näin siis kasvaa tervepäinen ihmisenalku, NOT!

      • niintainäin32

        Vietiketjun ap:n kysymykseen:
        Tukistaminen ja muunkinlainen vanhempien "oikaisuna" tai "kasvatuksena" pitämä tukistaminen on yksiselitteisesti väärin.

        Lisäksi se on lainvastaista.


      • tiukkismami
        niintainäin32 kirjoitti:

        Vietiketjun ap:n kysymykseen:
        Tukistaminen ja muunkinlainen vanhempien "oikaisuna" tai "kasvatuksena" pitämä tukistaminen on yksiselitteisesti väärin.

        Lisäksi se on lainvastaista.

        Itselläni on kaksi varsin hyvin käyttäytyvää teiniä, jotka kunnioittavat minua. Syy on yksinkertainen: heidän pitää totella minua.

        Olen selittänyt lapsilleni, että he eivät asu hotellissa, jokaiselle kuuluu kotityöt ja jokaista perheenjäsentä kohdellaan kunnioittavasti. Jos uhmaamista tapahtuu, siitä rangaistaan. Usein riittää se, että sanon asiallisesti, jonka jälkeen lapsi tottelee. Jos ei tottele, siitä saa pahemman rangaistuksen esim. pikkulapsi-iässä jäähyä, jos ei syö ruokaa, menettää karkkipäivän ja isompana ei pääse tietokoneelle tms.

        Näissä rangaistuksissa oleellista on se, että aikuinen ei riehu raivopäänä, vaan on asiallinen. Jokainen tietää myös sen, minkä tasoisesta rangaistuksesta on kyse. Rangaistus on myös suhteessa tekijän ikään ja rikkeeseen. Jos esimerkiksi on liikaa tietokoneella, menettää tietokoneaikaa tai jos tulee liian myöhään kotiin, niin seuraavalla kerralla joutuu tulemaan vielä aikaisemmin kotiin.

        Kyllä nuori ymmärtää, kun hänelle puhuu asiallisesti. Avainsana on myös se, että vanhemmat jakavat myös kehuja ja kohtelevat lapsia hyvin. Aikuisella on muutakin roolia kuin toimia kurittajana tai ikuisena palkitsijana. Mikään ääripää ei ole hyvästä. Jos äiti toimii pehmokaveriäitinä tai toisaalta on välinpitämätön juoppo tai toisaalta on armeijakuria vaativa orjanpiiskuri, niin millään tuollaisella tavalla ei saa nuorelta kunnioitusta ja arvostusta.

        Meillä on tiuhkahko kuri, mutta nuoret voivat itse pyytää esim. myöhäisempää kotiintuloaikaa perustellusta syystä. Kun tarpeeksi hyvin osaa perustella, niin myöhäisempi kotiintuloaika irtoaa. Joustetaan siis tarpeen mukaan.

        Tiedän, että oma kasvatustapani vaatii paljon vanhemmalta, mutta se on myös palkitsevaa. Nuorilla on kavereita, ovat suosittuja, ahkeria (koulussa, harrastuksissa ja kotona), pärjäävät koulussa jne. Kun vaatii lapsiltaan paljon, niin myös lapsi itse saa elämässään paljon aikaiseksi.


    • Aro anna

      Vaikea kysymys. Uskon jokaisen vanhemman tarkoittavan hyvää tavallaan kasvattaa lastaan, jos kasvatustapa ei mene , väkivallan, uhkailun, kiristämisen puolelle. ( edellämainituilla tarkoitan rajumpaa väkivaltaa, olkoon henkistä taikka ruummillista) Jokainen lapsi tarvii rajansa, jokainen lapsi kokeilee rajojaan, jokainen lapsi koitaa molempia vanhempiaan, jokainen lapsi käy saman läpi Jokainen kasvattaa siten kuin on lähtökohdan iste elämäänsä saanut. Monet asiat, tavat, suhtautuminen tulee perimän kautta. Jokainen uskoo kasvatukseensa niin kauan kunnes jokin muut asia herättää huomion, on se sitten naapuri taikka lääkäri. Ei lapsi tahallaan ole ilkeä,tuhma,kuriton. Lapsi on vaan matkalla aikuiseksi.
      Onko oikeaa tapaa kasvataa?
      Kaipaatko tukea ?

      http://anna.ajatukset.fi

    • Arvaa.

      No, mitä esim. työpaikalla tehdään, jos joku työntekijä on hoitanut hommiaan jotenkin huonosti? Meneekö pomo antamaan tukkapöllyä ja luunapin syylliselle? Vai onko olemassa jokin toinenkin tapa hoitaa tällaiset asiat?

    • edp

      se on ihan vanhemmista kiinni koko lasten kasvatus.kuria ja rajoja lempeällä kädellä.ei siis väkivaltaa,ei luunappeja ,ei tukistamista.puhe riittää lapselle jos vanhemmat ovat psyykkisesti terveitä.
      itse olen ihan ihmiseksi kasvanut ilman väkivaltaa ja omatkin mukulat ihan tottelevaisia .
      moni aikuinen ei osaa nykyään arvioida lapsensa taitoja ikään verrattuna.
      konsteja löytyy kasvattamiseen ilman tukistamistakin tai läpsimistä.
      eli vanhemmat katsokaapa peiliin.

    • Käytä päätäsi!

      järki kunniaan taasen kaikessa. älyttömissä tilanteissa äiti tarttunut turhaan kiinni lapsen tukkaan. tää nyt on vaan mun mielipide mutta miettikääs asiaa tältä kantilta; ethän voi puolisoasikaan/kumppaniasi tms mennä tukasta tarttumaan jos se ei tee niin kuin haluat! okei vaarana on että muija tai mies vetäisee takaisin mutta mites puolustuskyvytön lapsi? kun kasvaa niin tietysti sitten saattaa äippäki saada lättyynsä mutta ton ikäiset kun tuossa ilmoituksessa oli niin eivät kyllä voi paljoa puolustautua jos vanhempi hurjistuu ja nappaa kiinni!. onhan niitä tietysti naisten hakkaajia ja nykyään parisuhteessa myös naisen lyömistä on tuotu enemmän esiin.

      noh tietty voi asiaa ajatella vielä niinkin että äijän voi aina lempata pihalle omasta elämästään jos ei miellytä se että se ei vie roskia ulos ikänä tai siivoa yhteisessä kodissa mutta lapsesta harvemmin tämän takia voi ulos heittää, varsinkin siis PIKKULASTA.

      kannatan siis sitä että kun kerran joka lapsella on niitä omia mielikohteita, esim playstation, kännykkä, pehmolelu jne niin laitteet ja lelut jäähylle kunnes huone on siivottu tai roskat viety. tässä voi joskus mennä aikaa koska lapsen angsti ja ego on välillä korkea ja väittää että pärjää hyvin ilman kyseistä esinettä ja ei siivoa tai lenkitä koiraa tms.

      tässä tilanteessa tarvitaankin sitä AIKUISEN kypsyyttä olla kärsivällinen. itse kolmen lapsen äitinä on nämä konstit toimineet aina jos ei normaali puhe ja pelisääntöjen noudattaminen ole toteutunut. joskus olen joutunut tarraamaan muksun takkiin kun kaupan parkkipaikalla meinannut lähteä juoksemaan johonkin mutta tämmöset tilanteet olleet ns. "pahimpia". kyllä loppujen lopulta on käynyt niin että huone on tullut siivottua, yöpaita puettua yms kun muksun lempipehmo eläin joutunut hyllyn päälle ja vähän vielä maustanut tarinaa että pehmo on surullinen ja sillä on kylmä siellä hyllyllä ;) heh heh ;) johan meni esikoinen kiltisti iltapesulle ja tuliyöpaita päällä ilmoittamaan että nyt on kaikki tehty ja tuli hakemaan pehmolelunsa =)

      myönnän että toisinaan kärsivällisyyttä koettelee vanhimman lapsen huutaminen ja "rahjääminen" kun yötä myöden pitäisi saada riekkua kaupungilla kavereiden kanssa mutta eipä ole tarvinnut ikinä fyysiseen väkivaltaan ruveta. kerran tämä tytär lähti ulos vaikka monesti kielsin, meni sitten kuitenkin. palasi yöllä ja olin sitä ennen siirtänyt telkkarin ja muun elektroniikan pois hänen huoneestaan ja känny lähti heti ku sisään pääsi ovesta =) en sen enempää yöuniani häirinnyt vaan menin takaisin maate =) aamulla tytär kovasti koitti neuvotella tavaroitaan takaisin. pidin niitä 2vk pois huoneesta ja joka päivä koulun jälk suoraan kotiin piti tulla, noudatti näitä sääntöjä ja keskustelimme asiat läpi kun noin viikko " rangaistusta" oli kulunut. luuli likka tietty että nyt saa tavaransa takaisin mutta en heltynyt vaan pidin vielä viikon =) ei oo sen jälkeen lähtenyt mihkä ilman lupaa, on aina kysynyt ja ilmoitellut itsestää ja itsekin olen ottanut oppia ja tilanteen mukaan ollut "löysempi" esim jos kyseessä juhlapäivät tms. =)

      että sillee =)
      eli asian ydin: käytä päätä, älä käsiä ;)

      • voi että mä sanon

        En jaksanu lukea sun tekstistä kuin alun kun oli niin älytön vertaus puolisoon, en voi mitenkään käsittää että vertaat lapsen kasvatusta puolison kasvatukseen, ymmärrätkö sä itekkään miltä toi kuulostaa?

        Tukistaminen ja luunappi ei ole kuitenkaan hiusten repimistä päästä tai aivotärähdyksen hankkimista lapselle.

        Lasta kasvatat sen takia, että siitä tulisi hyvä kansalainen eikä rikollinen tai hulttio, että lapsi voi itse nauttia elämästä kun huolehtii itse itsestään.

        Mutta saanko kysyä, että minkä helvetin takia sä kasvatat puolisoas, itehän sä oot sen valinnut.

        HERÄÄ!


      • wetwt

        Jos sulla on joku ADHD:tä sairastava 7-vuotias kersa, joka pyörii niinkö väkkyrä eikä tajua tai ees kuule mitään mitä sää yrität sille sanoa tai miten yrität sitä käskeä, niin kyllä ny saatana soikoon saa ottaa tukasta kiinni ja herätellä vähä sitä lasta. On eri asia hakata kun tukistaa, otappa kuule ite vain ämmä järki käteen. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia, joillekki toimii eri asiat kuin toisille. Kärsivällinen täytyy aikusen olla, mutta pelko hallitsee ihmistä paremmin.


      • voi että sun kaa =D
        voi että mä sanon kirjoitti:

        En jaksanu lukea sun tekstistä kuin alun kun oli niin älytön vertaus puolisoon, en voi mitenkään käsittää että vertaat lapsen kasvatusta puolison kasvatukseen, ymmärrätkö sä itekkään miltä toi kuulostaa?

        Tukistaminen ja luunappi ei ole kuitenkaan hiusten repimistä päästä tai aivotärähdyksen hankkimista lapselle.

        Lasta kasvatat sen takia, että siitä tulisi hyvä kansalainen eikä rikollinen tai hulttio, että lapsi voi itse nauttia elämästä kun huolehtii itse itsestään.

        Mutta saanko kysyä, että minkä helvetin takia sä kasvatat puolisoas, itehän sä oot sen valinnut.

        HERÄÄ!

        ehkä juuri tuon takia kannattaisi lukea ensin kokonaan mitä toinen on kirjoittanut ennenkuin lähtee vastaamaan ;) äly hoi ! tuossahan mainitaan että puolison voi aina lempata jos ei miellytä =D hoh hoi sua tietämätön hölmö, se on just henkistä heikkoutta väkivallan käyttö! turha siel on puolustella tekojaan tyyliin "luunappi ja tukistaminen ei oo sama asia ku aivotärähdys" =D=D sama ku joku vetää sua kadul yöllä turpaa ja puolustautuu sanomalla että eihän toi nyt niin paha ollu ku ei hampaita irronnu!!! xDDDD


      • ?????
        wetwt kirjoitti:

        Jos sulla on joku ADHD:tä sairastava 7-vuotias kersa, joka pyörii niinkö väkkyrä eikä tajua tai ees kuule mitään mitä sää yrität sille sanoa tai miten yrität sitä käskeä, niin kyllä ny saatana soikoon saa ottaa tukasta kiinni ja herätellä vähä sitä lasta. On eri asia hakata kun tukistaa, otappa kuule ite vain ämmä järki käteen. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia, joillekki toimii eri asiat kuin toisille. Kärsivällinen täytyy aikusen olla, mutta pelko hallitsee ihmistä paremmin.

        Nimenomaan pelko hallitsee. Ja se pelko jää hallitsemaan läpi elämän.
        Pikkuisen tulisi miettiä millaisen pohjan lapsensa elämälle rakentaa.


      • erkkarin äiti
        wetwt kirjoitti:

        Jos sulla on joku ADHD:tä sairastava 7-vuotias kersa, joka pyörii niinkö väkkyrä eikä tajua tai ees kuule mitään mitä sää yrität sille sanoa tai miten yrität sitä käskeä, niin kyllä ny saatana soikoon saa ottaa tukasta kiinni ja herätellä vähä sitä lasta. On eri asia hakata kun tukistaa, otappa kuule ite vain ämmä järki käteen. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia, joillekki toimii eri asiat kuin toisille. Kärsivällinen täytyy aikusen olla, mutta pelko hallitsee ihmistä paremmin.

        Väärin. Nimenomaan erityislapset, etenkin neurologisista häiriöistä kärsivät, eivät opi mitään tukistamalla tai muulla fyys.kurittamisella! Juuri näiden lasten kohdalla fyys.kurittaminen on aivan turhaa ja jättää pahimmat traumat! ADHD tai autistinen ihminen ei mahda käytökselleen mitään! Vaikka kuinka tukistat, kerasa juoksee silti ympyrää. Sillä erotuksella että hänen pahoinvointinsa vain lisääntyy! Jos tukistamista joku haluaa ja kykenee käyttämään, niin terveeseen lapseen se tehoaa, ei erityislapsiin!

        Ja tiedän todellakin mitä puhun, koska jaloissa pyörii tälläkin hetkellä superhyperjättiaktiivinen erityislapsi!! Hän ei pysähdy millään muulla keinolla, kuin sillä että ohjaan häntä tauotta. Ei auta palkkio/ rangaistus/ käyttäytymiskalenterit/ kaunis tai ruma puhe, eikä ainakaan pelotteleminen! Kun on korvien välissä häikkää niin siihen ei auta sen paremmin motivoiminen kuin pelotteleminenkaan !

        Älkää hyvät ihmiset kurittako lasta, jolla on joku sairaus, eikä siksi pysty säätelemään käyttäytymistään! Kipin kapin lääkäriin lapsen lääkitystä tarkistamaan jos ette jaksa hoitaa kurittamatta!


    • Us..ko..ma..ton..ta

      Joo ei voi taas muutaku nauraa tälle systeemille ja kunnolla! Ei voi olla mitenkään todellista et tää suomi on tähän menossa. Ei saa kasvattaa lapsia... Oon itekkin saanu tukkapöllyä ja luunappia vaikka kuinka paljon ja todella kuuliainen kansalainen on tullut. Jos ei opi tukkapöllyllä tai luunapeilla niin mun puolesta voi antaa vaikka remmilläkin nykyään, on tässä nykypäivänä kasvanu semmosia kusipäitä...

      Ei voi sanoo muutakuin että NAURETTAVAA!!!!

      • shootme

        Kuka sanoi, että ei saa kasvattaa lapsia? Kasvatus ei ole yhtä kuin väkivalta. Me aikuiset, henkisesti vahvat vanhemmat tiedämme sen.


      • vv
        shootme kirjoitti:

        Kuka sanoi, että ei saa kasvattaa lapsia? Kasvatus ei ole yhtä kuin väkivalta. Me aikuiset, henkisesti vahvat vanhemmat tiedämme sen.

        justiinsa joo, tukkapölly ja luunappi onkin sitten jotain väkivaltaa, jos itse koet että linnareissu tuosta pitäisi antaa niin on jotain pahasti vialla. Luulenpa vain että sinua ei olla ikinä tukistettu saatika koskettu ollenkaan hyysätty vaan kun rakastit niin paljon kaikkia lelujasi ja niitä vietiin sinulta sitten säännöllisin väliajoin pois.


      • shootme
        vv kirjoitti:

        justiinsa joo, tukkapölly ja luunappi onkin sitten jotain väkivaltaa, jos itse koet että linnareissu tuosta pitäisi antaa niin on jotain pahasti vialla. Luulenpa vain että sinua ei olla ikinä tukistettu saatika koskettu ollenkaan hyysätty vaan kun rakastit niin paljon kaikkia lelujasi ja niitä vietiin sinulta sitten säännöllisin väliajoin pois.

        Luule mitä haluat. Jos niin kiinnostaa, niin olen elänyt henkisesti todella väkivaltaisen lapsuuden ja fyysisesti myös. Eli se siitä. Olen kahden lapsen äiti ja joutunut tekemään itseni kanssa valtavasti työtä, etten siirrä näitä käyttäytymismalleja eteenpäin. Pitkälle siinä olen onnistunutkin aika helposti, ja onnistunut olemaan läsnäoleva, rakastava ja lämmin vanhempi pitäen myös selkeät rajat, mutta pahimpina masennuskausinani (seurausta lapsuudestani) olen ollut niin väsynyt, että olen sortunut käyttäytymään väärin lapsiani kohtaan. Lasten loukkaaminen henkisesti tai fyysisesti on aina absoluuttisen väärin ja olen sen tehnyt selväksi myös lapsilleni. Että syy ei ole heissä. Omien kokemusteni kautta pystyn ymmärtämään satunnaiset tapaukset, jotka johtuvat vanhemman väsymisestä, en tietenkään mitenkään silti hyväksy. Vähintään yhtä paljon järkyttää tällainen aivan tietoinen ja järjestelmällinen tapa käyttää fyysistä voimaa ja väkivaltaa lastenkasvatuskeinona.

        Terapia jatkuu ja suosittelisin lämpimästi muillekin. Aikuisen on kyettävä katsomaan peiliin ja kohtaamaan heikkoutensa. Se on sitä oikeaa vahvuutta.


      • rakirjoittaja
        shootme kirjoitti:

        Luule mitä haluat. Jos niin kiinnostaa, niin olen elänyt henkisesti todella väkivaltaisen lapsuuden ja fyysisesti myös. Eli se siitä. Olen kahden lapsen äiti ja joutunut tekemään itseni kanssa valtavasti työtä, etten siirrä näitä käyttäytymismalleja eteenpäin. Pitkälle siinä olen onnistunutkin aika helposti, ja onnistunut olemaan läsnäoleva, rakastava ja lämmin vanhempi pitäen myös selkeät rajat, mutta pahimpina masennuskausinani (seurausta lapsuudestani) olen ollut niin väsynyt, että olen sortunut käyttäytymään väärin lapsiani kohtaan. Lasten loukkaaminen henkisesti tai fyysisesti on aina absoluuttisen väärin ja olen sen tehnyt selväksi myös lapsilleni. Että syy ei ole heissä. Omien kokemusteni kautta pystyn ymmärtämään satunnaiset tapaukset, jotka johtuvat vanhemman väsymisestä, en tietenkään mitenkään silti hyväksy. Vähintään yhtä paljon järkyttää tällainen aivan tietoinen ja järjestelmällinen tapa käyttää fyysistä voimaa ja väkivaltaa lastenkasvatuskeinona.

        Terapia jatkuu ja suosittelisin lämpimästi muillekin. Aikuisen on kyettävä katsomaan peiliin ja kohtaamaan heikkoutensa. Se on sitä oikeaa vahvuutta.

        Oon pahoillani, että oot joutunut kokemaan väkivaltaa lapsuudessasi ja siitä mitä traumoja sulle on siitä jäänyt. Minun äitini joutui aikoinaan kokemaan myös väkivaltaa perheessä ja aika pahaa sellaista, lupasi että omien lasten ei tarvitse ikinä kokea vastaavaa. Luunappeja ja tukkapöllyjä silti en pidä väkivaltana, vaikka itse niitä olen saanutkin, en usko että minusta olisi tullut näin kiltti ja ystävällinen ihminen ilman niitä, mutta en myöskään usko että musta olisi tullut hirveän paha ihminen, vaikka ne olisi jätetty poiskin

        Nyt olen 20 vuotta ja olen hyvin kiitollinen kasvatuksesta minkä sain, opin muiden virheiden kautta välttämään samanlaiset virheet, koska veljeni ja sisarukseni ovat töppäilleet pahasti ja olen nuorimmainen. Pakko näin ollen myöntää, että kaikki eivät välttämättä opi samanlaisesta kasvatuksesta, meitä on moneen junaan, mutta omalla kohdallani se toimi paremmin kuin erinoimaisesti. Ilman muuta parhaiten oppii tekemällä itse virheitä, mutta joskus virheet ovat pysyviä, eikä niitä voi korjata. Toki muut saavat kasvattaa lapsensa miten haluaa kunhan se ei ole ns. vapaakasvatusta ja niin, että lapset ymmärtävät mitä saa tehdä ja mitä ei, myös jatkossa.


      • shootme
        rakirjoittaja kirjoitti:

        Oon pahoillani, että oot joutunut kokemaan väkivaltaa lapsuudessasi ja siitä mitä traumoja sulle on siitä jäänyt. Minun äitini joutui aikoinaan kokemaan myös väkivaltaa perheessä ja aika pahaa sellaista, lupasi että omien lasten ei tarvitse ikinä kokea vastaavaa. Luunappeja ja tukkapöllyjä silti en pidä väkivaltana, vaikka itse niitä olen saanutkin, en usko että minusta olisi tullut näin kiltti ja ystävällinen ihminen ilman niitä, mutta en myöskään usko että musta olisi tullut hirveän paha ihminen, vaikka ne olisi jätetty poiskin

        Nyt olen 20 vuotta ja olen hyvin kiitollinen kasvatuksesta minkä sain, opin muiden virheiden kautta välttämään samanlaiset virheet, koska veljeni ja sisarukseni ovat töppäilleet pahasti ja olen nuorimmainen. Pakko näin ollen myöntää, että kaikki eivät välttämättä opi samanlaisesta kasvatuksesta, meitä on moneen junaan, mutta omalla kohdallani se toimi paremmin kuin erinoimaisesti. Ilman muuta parhaiten oppii tekemällä itse virheitä, mutta joskus virheet ovat pysyviä, eikä niitä voi korjata. Toki muut saavat kasvattaa lapsensa miten haluaa kunhan se ei ole ns. vapaakasvatusta ja niin, että lapset ymmärtävät mitä saa tehdä ja mitä ei, myös jatkossa.

        Ihmettelen sitä näiden osalta, jotka järjestelmällisesti käyttävät luunappeja tms. kasvatuskeinona, että jos kerran osaa olla niin johdonmukainen kasvatuksessaan, miksi ei käytä jotakin muuta keinoa, kun niitä kuitenkin on. Joku sanoi, että niiden avulla "opin nopeasti" mikä on oikein ja väärin - vahvasti olenkin sitä mieltä, että se on vanhemmille vain tapa päästää itsensä helpolla. Ei tarvitse tehdä niin paljon työtä sen eteen, että lapsi oppii jonkin asian. Ennemmin läpsitään lasta, kuin viitsitään vaikka puhumalla saada jokin asia menemään läpi. Siinä ei ole ollenkaan kyse siitä, onko se lapsen parhaaksi, vaan siitä, että se on vanhemmalle helpompi ja nopeampi tapa saada lapsi toimimaan haluamallaan tavalla. Lapsen voi kasvattaa hyvin myös koskematta fyysisesti, mutta se vain vaatii vanhemmalta enemmän kärsivällisyyttä. Lapsen ei pitäisi joutua olemaan se, joka kustantaa vanhemman viitseliäisyyden puutteen.


    • dhadsöasjadsll

      Eniten vain mietityttää, että kuka tästä asiasta on alunperin kertonut poliisille? Tuskin ovat lapset osanneet itse mennä valittelemaan.

      • järjetöntä toihua

        Epäilen, että takana on lasten biologinen isä tai hänen sukulaisensa


    • fdssfdasa

      Mielestäni lapsia kasvatuksen varjolla pahoinpitelevät vanhemmat tulisi sulkea vankilaan ja lapset sijoittaa uusiin perheisiin. Suomen laki kieltää kaikenlaisen ruumiillisen kurituksen, lait koskevat kaikkia.

    • Niinjanäin

      Kukin tavallaan, mutta en minä pentuani tukasta tarttuisi jos sattuisi ämppyilemään. Aloitellaan yksinkertaisesti varoituksilla, ja sitämukaa miten kovasti laittaa vastaan, otetaan kaikki mukava pois; ensin karkkipäivät, luvattu leiriviikonloppu kavereiden kanssa tai sitten yksinkertaisesti kotiarestia. Kyllä ne tajuaa ajan kanssa että imurointi on sen arvoista, että voi elää normaalisti ja mukavissa oloissa.
      Ei lapset ole tyhmiä, vaikka ovatkin.. tyhmiä. Missä kohdin lapsi oppii jos sitä tukistaa? "En tee pahojani koska pelkään että äiti käy ja tarttuu kiinni."
      Toki on luunappi olemassa, mutta ei ketään tarvitse oikeasti satuttaa. Mikä ero on lapsella ja aikuisella? Voiko mieskin tukistaa vaimoa jos tämä kieltäytyy kokkaamasta?
      Ihmisiä nekin pienet ääliöt on.

      • tukkapölly kunniaan!

        Ihmisiä juu, mutta ne ääliöt on siinä iässä, että heille ei sana riitä. Jos lapsi tietää rangaistuksen olevan tukistaminen huoneesa murjottamisen sijasta, niin kummankohan luulet tämän valitsevan...?

        Kukaan ei kuole pieneen tukistukseen. Se jos kotona ei rakasteta, pidetä hyvänä eikä tueta lasta on asia ihan erikseen, mutta nämä asiat eivät poissulje ruumiillista kuritusta. Minua on lapsena kuritettu, mutta on kyllä todellakin rakastettu yhtä lailla, ja sen huomaa nyt aikuisena!


    • kolmekymppiä kohti

      Kyllä koivuniemen herra kasvatti aikanaan kunnon kansan. Nykyään näkee miten on käynyt tämän hyysäämisen myötä, kun ei saa enään fyysisesti kurittaa; Nuoriso on paljon kurittomampaa ja kaikenlaisia hulluja asioita yhä nuoremmat tekee.

      • shootme

        Kasvatti kansan, joka ei kykene ilmaisemaan itseään ja tunteitaan, on erittäin väkivaltainen kansainvälisellä mittapuulla, joka toinen aikuinen sairastaa hoitoa vaativaa masennusta jossain elämänvaiheessa, viina on yleisin kuolinsyy... Mitäs vielä?
        Todella hienoa!


    • wtwetew

      Nykyaikana ei saa tehä mitään. Miettikäpää miksi lapset eivät kunnioita vanhempiaan tai muita ihmisiä yleensä? Mitään rajoja ei ole, koska pelkkä sana ei KAIKILLE lapsille riitä. Ihmiset ovat erilaisia eikä kukaan voi olettaa, että jokainen tottelee sormen heristyksestä ja äänen korottamisesta. Minäkin sain lapsena luunappeja ja tukkapöllyä jos en ollut kunnolla, ja kannatan tätä tapaa ehdottomasti jokaisen tottelemattoman kersan kohdalla. Kukaan ei kasva tuollaisista asioista kieroon tai saa traumoja, toista se on esimerkiks juoppojen, huumehörhöjen tai narsistien lapset. Mutta korvaako kukaan henkisesti pahoinpidetylle lapselle mitään? Ei.

    • Ei väkivaltaa.

      En kannata fyysistä väkivaltaa. Onhan muitakin keinoja. Viikoraha pois,karkkipäivä pois , kotiaresti, tv kielto, tietokone kielto, kännykkä takavarikkoon,nurkassa seisottaminen, yms. Toisaalta, palkitseminen on ok juttu silloin tällöin. Meillä on toiminut nämä jutut hyvin.

    • ihmisiä kaikki

      Lapsella ja aikuisella pitää olla yhtäläinen oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.

      Mitäs tykkäisitte, jos joku teitä tuolla kaupan kassajonossa yhtäkkiä vähän tukistais? Kun ladoit ostoksia liian hitaasti?

      • Stadin kundi

        Kyllä juu, minustakin pitäisi kaikilla lapsilla olla oikeus lappaa kaupassa karkkia taskuunsa ja marssia maksamatta ulos. Myymälävarkaillakin pitää olla oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.


      • whaaa
        Stadin kundi kirjoitti:

        Kyllä juu, minustakin pitäisi kaikilla lapsilla olla oikeus lappaa kaupassa karkkia taskuunsa ja marssia maksamatta ulos. Myymälävarkaillakin pitää olla oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.

        Eihän sitä myymälävarasta saa turpiin vetästäkään! Ei, oli se sitten 7 vee, 17 vee tai 70 vee.


    • Läheltä nähnyt

      Vanhempien pitäisi jo oikeussalissa luopua vanhemmuudestaan ja antaa yhteiskunnan kasvattaa jos sakkoja jakavat pienistä tukkapöllytyksistä. Ei nykypäivänä ole enää mitään tolkkua penskojen käyttäytymisessä julkisilla paikoilla puhumattakaan siitä miten kouluissa joutuu opettajat kärsimään näistä kullannupuista joita ei saa nykyisin edes nuhdella.

    • rajoja pitää olla

      eilenkin yks rullalautailija piereskeli ihan muiden ihmisten nenän alla pysäkillä ja joi kaljaa,oli kauheaa katsella.

      • ..............

        onko se sitten vapaudenriistoa jos ovea pitää kiinni, et lapsi rauhottuu, vaarit ja mummitkin joutuu varomaan nykyisin kaikkea, ettei vaan joudu syytettyjen penkkiin, ei enää edes uskalla lapsenlapsia hoitaa, eli tämäkö on hyvä?


    • tukkispukkis

      Minä olen lapsiani tukistanut joskus lujaakin.On tehonnut hyvin.Ja mulle olis ihan sama jos joku haastaisi mut oikeuteen.Mä tiedän kyllä että toimin juuri niinkuin pitääkin.Lapset vaan eivät saa hyppiä vanhempien silmille piste.

    • ------

      Uusioperheessä aina on pientä nokkapokkaa.

      Edellinen ukko hakkasi varmaan vaiimonsa.

    • eräsvain.

      No eivät saakaan mutta vanhemmat eivät saa alentua tukistamaan! Siinä ei ole mitään järkeä! Jos tukistat lasta niin hän uskoo korkeintaan pelosta koska sattuu...

      • zaizalamer

        Voi veljet. Enemmän alentumista se on, jos antaa lasten juoksettaa itseään eestaas ja ne teettättää vanhemmillaan kaiken mitä eivät itse viitsi tehdä. Itseäänkunnioittava vanhempi kurittaa lapsiaan tarpeen tullen, vaikka hieman ponnarista kiinnio ottaen tai muuten kovistella. Miksi sitä nyt ei voisi tehdä, kun aiemminkin on tehty ja eivät lapset siitä rikki mene. Suoranainen väkivalta on erikseen.

        Itseasiassa pelkokin kuuluu elämään ja tunteisiin samalla tavalla kuin ilo, suru, viha ja empatia. Jossain määrin kun sitä rakkauttakin saa, pitää oppia pelkäämään oikealla tavalla. Kun teen väärin, niin isä/äiti voi kurittaa. Ei lapsen pidä kuitenkaan oppia oikeasti pelkäämään vanhempiaan, vaan siihen liittyy myös kunnioitus heitä kohtaan. Eipä ainakaan tossa alkuperäisessä tapauksessa, jos yleensä on totta, liity minkäänlaista kunnioitusta, vaan halveksuntaa omaa äitiään kohtaan, kuka tahansa on ilmoituksen tehnyt poliisille tai muulle taholle.


      • shootme
        zaizalamer kirjoitti:

        Voi veljet. Enemmän alentumista se on, jos antaa lasten juoksettaa itseään eestaas ja ne teettättää vanhemmillaan kaiken mitä eivät itse viitsi tehdä. Itseäänkunnioittava vanhempi kurittaa lapsiaan tarpeen tullen, vaikka hieman ponnarista kiinnio ottaen tai muuten kovistella. Miksi sitä nyt ei voisi tehdä, kun aiemminkin on tehty ja eivät lapset siitä rikki mene. Suoranainen väkivalta on erikseen.

        Itseasiassa pelkokin kuuluu elämään ja tunteisiin samalla tavalla kuin ilo, suru, viha ja empatia. Jossain määrin kun sitä rakkauttakin saa, pitää oppia pelkäämään oikealla tavalla. Kun teen väärin, niin isä/äiti voi kurittaa. Ei lapsen pidä kuitenkaan oppia oikeasti pelkäämään vanhempiaan, vaan siihen liittyy myös kunnioitus heitä kohtaan. Eipä ainakaan tossa alkuperäisessä tapauksessa, jos yleensä on totta, liity minkäänlaista kunnioitusta, vaan halveksuntaa omaa äitiään kohtaan, kuka tahansa on ilmoituksen tehnyt poliisille tai muulle taholle.

        Pelko kuuluu elämään, ja on tunne - totta, mutta vanhemman tehtävä on olla läsnä ja lievittää pelkoa, ei luoda sitä.

        En ymmärrä näiden puolustajien näkemystä, että ellet kurita lastasi fyysisesti, niin toinen vaihtoehto on siis että annat lastesi elää kuin pellossa. Pikku vinkki, että vaihtoehtoja on muitakin siinä välillä, jos ei tosiaan ole tullut mieleen.


    • Tuhmaa..

      Hyi hyi, tuhma äiti. Tuosta pitäisi laittaa äiti jalkapuuhun kirkon eteen ja ihmisten nähden piiskaa paljaalle pyllylle. Kyllä lapsi saa tehdä niinkuin haluaa näinhän vapaankasvatuksen aikaan kuuluu lasta kasvattaa, eli ei saa kasvattaa. Niin ja päiväkoti, koulu ja yhteiskunta on vastuussa lapsen kasvatuksesta ei vanhemmat.

      • edesvastuullinen

        Siis maalaisjärjen käyttöa tulee käyttää ja toimia eettisesti yhteiskuntaa kohtaan. Ei täällä eletä missään pellossa, vaan ottaa itsensä lisäksi huomioon myös muut! Lapsesta huolehtiminen on toisesta välittämistä, ja kurinpito on ennemmin tai myöhemmin lapsen parhaaksi!


      • zontteri
        edesvastuullinen kirjoitti:

        Siis maalaisjärjen käyttöa tulee käyttää ja toimia eettisesti yhteiskuntaa kohtaan. Ei täällä eletä missään pellossa, vaan ottaa itsensä lisäksi huomioon myös muut! Lapsesta huolehtiminen on toisesta välittämistä, ja kurinpito on ennemmin tai myöhemmin lapsen parhaaksi!

        edelliseen pitää vielä lisätä että jotta jos asuu pellolla ni eihän siinä sitten! Ja on kyllä naisella arvot pielessä, jos tuollaisissa tilanteissa rankaisee. Lapsen täytyy saada elää lapsen elämää ja tekemisen tulee olla hauskaa, laittoipa sitten vaikka kenkiä jalkaan!


    • iik!!!!!!!!!!!!!!!!!

      apua!!!!!! teillä on ehkä helponpaaa ku oottee aikuisii mut mä oon LAPSI!!!!!!!!!, mä en voi hyvin se ei oo kivaaa!!!!!!!!! mul on sama tunne ku sil lapsel nytki mua käsketää tyhmäää et lapsien pitää totella aikuisia eikse vois olla toiste päin ei pahalla sit aikuiset, ööö................... mitä mä nyt keksin en mitäää!!!!!!!!!!!!!

    • perseestä

      Lapsien kuuluu saada tehdä ihan mitä haluavat.ei mitään rajoja käytökselle.perunat pitää olla kuorittuna lautasella ja vaatteet pestynä ja huone siivottuna.rahaa pitää antaa niin paljon kuin vain on varaa.kaikkiin pyyntöihin täytyy suostua ja kuskata harrastuksiin.viinaa ja tupakkia täytyy myös olla saatavilla.mitään ei saa pyytää tekemään.ja täytyy vain myönnellä jos haukutaan.kyllä lapsi tietää...tuli vaan mieleen,että joskus -30 luvulla mieluummin lapsi sai kuolla kuin lehmä....niitä piruja kun syntyi kuin kaivosta tuli vettä.täytys varmaan suomessakin alkaa käyttää lapsityövoimaa.

    • Sopisi aiheeseen

      Suosittelisin ihmisiä lukemaan kirjan, Ben Malinen, Elämää kahlitseva häpeä. Voisi hieman valaista kyseinen kirja sitä omaa lapsuutta (vanhempien käyttäytymistä, ja heidän lapsuuttaan), sekä tätä yhteiskuntaa, ja sen rakennetta kokonaisuutena ihmisyksilöineen.

    • Luunappi otsaan

      Mihinkä tää mailma on menossa ja mitä nykypäivän lapsista tulee isona? Pumpuli sukupolvi?
      Kyllä sitä omassa nuoruudessa sai korvapuustia, tukkapöllöä ja luunappia.

    • shootme

      Heikkojen aikuisten keinoja, jotka eivät ole henkisesti tarpeeksi vahvoja vanhemmiksi. Jokaikinen kerta vähentää lapsen kunnioitusta ja arvostusta vanhempaansa kohtaan.
      Ja vielä noin älyttömissä tilanteissa. Huoh.

    • shootme

      Grandfather!
      14.6.2009 11:30
      0
      Lainaus eräältä keskustelufoorumilta.

      Psykiatri Martti Paloheimolta (1915-2002) ilmestyi vuonna 1999 laajennettu painos kirjasta "Kotivammaisuuden synty- Suomalaisen lapsuuden haavat".

      Lainaus kirja-arvostelusta.

      "Raju kannaotto lasten ja nuorten pahoinvointiin. Jokaisella ihmisellä on oikeus hyvään lapsuuteen, mutta luonnollinen välittämisen ja huolenpidon ketju saattaa häiriintyä. Kotien suljettujen ovien takaa voi löytyä hätkähdyttävän paljon välinpitämättömyyttä, jopa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Jokainen isä ja äiti ei rakastakaan lastaan".

      Kirjasta ilmestyi vuonna 1992 suppeampi painos. Eräs kirjan lukenut henkilö kirjoitti Paloheimolle." Kiitos kirjastasi, luin ja itkin. Tämä kirja pitäisi kuulua ehdottomasti jokaiseen äitiyspakkaukseen etteivät vanhemmat tuottaisi enään lisää kotivammaisia lapsia.".

      Ehkä tuo ajatus olisi pitänyt toteuttaa. Emme ehkä olisi samassa ja vielä pahemmassa tilanteessa, kuin tämän päivän lapset ja nuoret elävät.

      Paloheimon kirja perustuu hänen psykiatriselle vastaanotolle hakeutuneiden keski-ikäisten aikuisten lapsuuden kokemuksista, jotka saattoivat olla erittäin järkyttäviä ja tarumaattisia, jotka olivat jättäneet pysyvät psyykkiset vammat.

      Paloheimon kirja käsittelee aikakautta Tsaarin vallan, talvisodan, jakosodan aikakausia, sekä 90- luvun laman vaikutuksia kyseiseen sukupolveen, joilla on myös ollut vaikutusta perheisiin,, sekä lapsiin, jotka ovat tämän päivän vanhempia, isejä, äitejä, mummoja vaareja, sukulaisia, ystäviä ja utttavia.

      Paloheimo käytti ilmaisua Suomalainen kansanneuroosi, joka siirtyy sukupolvelta toiselle. Hän totesi, myös, että tämä kierre olisi saatava katkaistua.

      Olisiko aika julkaista "päivitetty" kirja, joka voisi tarkastella tämänhetkistä Suomea. -Kirjaan voisi ottaa mukaan käsitteen "Yhteiskunnan vammauttamat lapset ja nuoret.".

      Kirja löytyy kirjastoissa mutta ei enään kirjakaupoissa..

      Kirjasta löytyy lainauksia, sekä keskusteluita Googlen haulla ->suomalaisen lapsuuden haavatIhminen tavattavissa ry< :n sivuilla löytyy 15 sivuinen tiivistelmä kirjasta.

      Quo vadis Suomi?

    • järjetöntä touhua

      Tuon tuomion jälkeen olisin jättänyt lapsei yhteiskunnan hoidettaviksi.
      Sakot olisin maksanut suoraan lasten ruokarahoista.

      • järjetöntä touhua

        Isäpuolena olisin jättänyt koko perheen.


    • edaneres

      Silloin jos vanhempi on niin neuvoton kasvatuksessaan että pitää toteuttaa fyysistä tai henkistä väkivaltaa tulisi hänelle ohjata valtion rahoista joku hemmetin supernanny sinne eikä mitään sakkoja. Noilla oikeudenkäyntirahoilla oltas jo monta tuntia maksettu palkkaa jollekki kasvatusalan ammattilaiselle.
      On rangaistavaa, moraalisesti ja oikeudellisesti väärin satuttaa aikuista ihmistä miksi näitä pitäisi sitten saada harjoittaa lapsiin. Jos ei osaa kasvattaa pitää hankkia apua.

    • Kevennetään
    • Ei lasten vika

      Saako miestä tukistaa, jos se ei imuroi kunnolla.. olis vähän tarvetta pikku kuritukseen, ei oikein tottele.. Vai oisko luunappi paikallaan, jos ei käytä oikeaa suulaketta... :)

      OIkeestihän emme tiedä mitä kaikkea oikeudessa on ollut esillä, mutta toisaalta kyllä se on aikuisen tehtävä ymmärtää lasta ja sitä miksi oikuttelee. Nimittäin sehän kuuluu osana kasvamiseen. Ja uusperhetilanteissa lapsilla on kyllä rankkaa, jos aikuisillakin. Aikuinen on vastuullinen ja hänen pitää hallita hermonsa ja tekemisensä ja ymmärtää lapsia ja kestää lasten surut ja tapa osoittaa se. Sillä tilannehan ei ole lasten vika, vaan aikuisten !

    • sopiva kuri=itsekuri

      Todellakin edesvastuutonta touhua. Vastoinkäymisiä tulee elämässä, se on varmaa. Eihän nyky nuorella ole minkäänlaisia edellytyksiä pärjätä jos heti aletaan kapinoimaan vastaan kun vastoinkäymisiä tulee. Sen takia käskyjä täytyy kyetä osata ottamaan vastaan ja noudattamaan niitä. Se vaatii juuri sitä henkistä kanttia, jonka lapsi omaksuu sopivassa kurillisessa kasvatuksella.

      Johan tuo on jo selvää että lasten kasvatus on retuperällä katsomalla siviilipalvelujen ja totaalikieltäytyjen määrän nousua!

    • neropatti88....

      Tuolaiselta hermo heikolta pitäis viedä lapset pois ja viedä ämmä ladon taakse.

      Nuo ei ole edes päteviä syitä rangaista lasta. Kaiken maailman hulluja sitä nykyään äitinä on.

      Persettä tuolaiselle akalle pitäis väkisin antaa niin oppis käyttäytyy.

    • suuräiti

      tulipa mieleeni eräs kertomus.. Vanha rouva istui bussissa ja bussiin tuli äiti lapsensa kanssa. lapsi sylki vanhaa rouvaa kasvoihin ja äiti tähän: "ei voi mitään, vapaa kasvatus..." jolloin bussissa myöskin matkustava mies sylkäisi äitiä kasvoihin ja tuumasi "mullaki oli se vapaa kasvatus..."

      Itse olen sitä mieltä, että lasta tulee kurittaa, mutta rakkaudella. Jos hypitään silmille on pakko tukistaa tai antaa luunappi. on meillä se risukin tuolla hyllyn päällä mutta sitä ei ole tarvittu. Meillä on kuri. Ja meillä on rakkautta. näin lapset oppivat kunnioittamaan aikuisen auktoriteettia ja vanhempia. Itse olen törmännyt liikaakin kurittomiin, huonotapaisiin kakaroihin joista kyllä huomaa ettei käytöstapoja opeteta.

      • neropatti88..

        Onhan noita penskoja jotka on remmin puutteessa mutta tuossa tarinassa oli niin kevyet syyt tukistamiseen että huh huh.

        Pitää vanhemilla olla hermojakin jonkin verran. Ei heti turvautua väkivaltaan pikku asioissa. Tuolaisille ihmisillä ei pitäis olla penskoja ja tuolaiset vanhemmat pitää viedä hoitoon.


    • Rajat ja rakkaus

      Jos haluaa, että lapsi oppii asioiden ratkaisuksi väkivallan, niin selkään vaan ja tukkapöllyä. Kyllä se sitten koulussa osaa vaatia osansa ja lyö sen ihmeemmin anteeksi pyytelemättä.
      Aikuinen voi itse saada isolta pojaltaan turpaan, ellei kaljarahoja heru, kas sehän on niin, että vahvempi voi lyödä ellei asiat mene niinkuin haluaisi.
      Fiksumpi voisi omaa pinnaansa venyttää ja miettiä miten asia ratkeaa ilman lyömällä/tukistamalla/luunapilla nöyryyttämistä.
      Raisa Cacciatorelta löytyy oivat oppaat: Kapinakirja (kouluikäisten vanhemmille) ja Kiukkukirja (pikkulasten vanhemmille). Ymmärtää äitikin mille portaalle oma aggressiokasvu on pysähtynyt, koska aikuisena käyttää väkivaltaa.

    • älytöntä touhua

      " Pienimmän lapsen osalta tukistaminen tapahtui pukeutumistilanteessa. Tyttö ei ollut halunnut pukea yöpukuaan ylleen"

      Nyt perheen lapset voivat juoksennella alasti, milloin haluavat. Toivottavasti isäpuoli ei joudu syytteeseen pedofiliasta.

    • tukka pois linnaan

      Minä en koskaan tukistelis omia lapsiani, mutta naapurin kakaroita tekis mieli tukistella päivittäin. Voi olla, että Minua on lapsena tukistettu, kun olen sitä ikäluokkaa, että se oli normaalia, mutta en nyt kyllä ainakaan muista tälläistä tapahtuneen. Kun näitä juttuja täällä lukee, niin tuntuu siltä, että lähes kaikki kirjoittajat olisivat tukistuksen tarpeessa.

    • =)

      ei ihmetta, kun nuoret ei osaa enää käyttäyttyä ollenkaan.
      kaupassa rauhassa astuu valkoinen paidan päälle, mikä sekuntti enne heittanut lattialle.
      kotona odottaa rahaa, sit vast tekee jotain kotitöitä. siis siivoavat omat paskat pois ja pyydävät vielä rahaa.

      ja jos kerran äiti koittaa kuria lapselle, heti oikeuteen, sakot, yms.

      jaahas.. mitä seuravaksi ?

    • Stadin kundi

      Oli joku maahanmuuttaja yrittänyt kurittaa vierasta valkoihoista kantakakaraa leikkipuistossa, mutta sitähän ei kiiteltykään, vaan siitä rupesi tulemaan hyvin aggressiivista palautetta, jopa tappouhkauksia. Iltalehden keskustelupalstalla oli juttua. Eli voisitteko nyt kertoa minullekin, kuka niitä kurittomia lapsia saa ojentaa? Äiti? Isä? Valkoihoinen vieras ihminen yleisellä paikalla? Mustaihoinen vieras ihminen? Poliisi?

      Mitä tulee tähän ketjun aiheeseen, lapsiaan tukistaneeseen äitiin, niin kyllä hänen pelinsä on pelattu, auktoriteetti on mennyt. Ei hän tule saamaan lapsiaan ikinä nukkumaan ilman huutoa, nyt kun lapset voittivat hänet oikeudessa. Kuka muuten laverteli tästä tukistuksesta viranomaisille--naapuri, anoppi?

      • varovainen saa olla

        Stadin kundi,
        varottava on sanojaan, jos meinaa vieraan lasta ojentaa. Oli sitten sanoja minkä maalainen tahansa. Toiset vanhemmat sietävät vieraan ojennuksen, mutta toiset taas eivät. Lapset saattavat vielä paisutella tapahtumaa kertoessaan vanhemmilleen.

        Omassa kodissani itse olen ojentanut vieraita lapsia tai pihassani, jos heidän vanhemmat eivät ole paikalla. Varoituksen jälkeen antanut, jopa porttikiellon, kun ei ole uskottu joksikin aikaa.


    • Mui

      Luultavasti tapahtunut ei ole johtunut pelkästään noista yksittäisistä asioista. Kukaan tervepäinen ja äidinvaiston omaava ei kurita lastaan turhasta ja pahuuttaan! Toki yliampuvaa, mutta inhimillistä...

      Itse olisin toivotun, että vanhemmat olisivat pitäneet minulle kovempaa kuria kun olin lapsi, mutta en itsekään raaski kurittaa lastani kuin vain luunapilla ja silloinkin täytyy olla painava syy. Omasta pojastani on tullut todella röyhkeä eikä hän kunnioita minua ollenkaan juuri sen takia etten ole raaskinut ns. " rangaista" tahallisesta piruuden teosta. Moni on kehoittanut minua tukistamaan poikaani nipistys tyylillä niskavilloista poikaani jos hän tekee piruutta. Sen verran, että se käy korkeintaan ylpeyden päälle, mutta en raaski vaikka tiedän ettei se tekisi pahaa vaan korkeintaan hyvää.

      Ne jotka on saanut aikoinaan vyöstä persiille, ni muistelkaa, että kävikö se enemmän ylpeyden päälle kuin terveyden päälle ja että osasitteko olla ihmisiksi teininä ettekä riekkunut kylillä olut pullo kädessä.. Itse olen sitä mieltä, että remmi kuuluu muinaisiin kurituskeinoihin eikä sitä tulisi käyttää, mutta itse olisin nyt jälestä päin tyytyväinen jos olisin saanut joskus sen nöyryytyksen, että piruudenteosta oltais vaikka vieraidenkin nähden vetästy perse paljaaks ja näpäytetty vyöllä pyllylle! Oisimpaha ollu viisaampi teininä eikä ois tarvinnu kokea kaikkea sitä paskaa mitä teinikännäilystä seuras!

      En sano, että kyseinen mamma ois toiminu fiksusti, mut asiat nyt ei aina oo niin mustavalkosia ja nykylapset osaa olla tosi röyhkeitä, jos vain haluavat eikä kenenkään pinna kestä loputtomiin! Muistakaamme se, että me kaikki olemme vain ihmisiä! :)

    • diudoudon

      En nyt tiedä oliko tuo rangaistus ihan tarpeellinen mutta olen kyllä silti sitä mieltä että väkivalta pois kasvatuksesta.
      Itse olin niitä "kilttejä lapsia", toin kotiin hyvät numerot, ikinä en mennyt mihinkään ilmoittamatta, tulin kotiin kun sovittiin, kertaakaan en kokeillut alkoholia enkä tupakkaa ja tein kotona mitä piti ja käyttäydyin aina vieraiden seurassa niin hyvin kuin ikinä osasin.
      Kun minulla oli paha päivä, olin hyvin kärkäs suustani. En koskaan kiroillut enkä haukkunut ketään vaan olin ovelasti ilkeä ja sain muut huutamaan, kiroamaan ja haukkumaan. Muut perheestämme eivät olleet kovin sulavia suustaan ja kun heiltä loppui haukkumasanat alkoi nyrkit heilua. Sain hyvinkin rajua kohtelua MOLEMMILTA vanhemmiltani samaan aikaan eikä siitä seurannut yhtään mitään muuta kuin se että ajan kanssa opin sitten puolustamaan itseäni samoin kuin minua kohdeltiin: väkivallalla.
      Pari kertaa teininä harkitsin turpaan saatuani lähteväni kaupungille vetämään pään täyteen ihan vain nolatakseni heidät mutta olin sen verran tiukka itselleni että jätin sen tekemättä.

      Ruummillinen kuritus johti meillä siis komeisiin perheriitoihin ja muutamiin pieniin onnettomuuksiinkin. Ei hyvä. Siinä vaiheessa kun aloin olla sen verran vahva ettei heidän pärjäämisestään ollut enään mitään takeita löysimme paremman tien onneen: He oppivat pistämään korvatulpat korviin kun minulla oli huono päivä ja minä opin lähtemään kotoa kun heillä oli huono päivä. Eikä kehenkään sattunut. Aina on väkivallalle toinen vaihtoehto, se pitää vain keksiä.

    • Hakattu lapsi

      "Joka vitsaa säästää se lastansa vihaa." Joo-o omassa lapsuudessa sain kuulla kyseisen lauseen hyvin usein.

      Minua on revitty tukasta, läimitty naamalle, potkittu, tönitty ja lyöty esineillä päähän. Ja todella aiheetta/ kuritus on ollut liian ankaraa tekoon nähden. Esim. olen laittanut vessapaperirullan väärinpäin telineeseen. Edelleen pelkään kyseistä ihmistä ja tälläinen kasvatus ahdistaa ajoittain vieläkin. Uskon että vähemmälläkin kurittamisella minusta olisi tullut ihan yhteiskuntakelpoinen yksilö. (ja tämä ei ole tapahtunut 60 luvulla vaan ihan 90 ja 2000 luvulla)

      Vaikka olen saanut hyvin ankaran ja väkivaltaisen kasvatuksen niin se ei todellakaan tarkoita että väkivallan kierre jatkuisi omalle lapselleni. Lapsen ikä ja ymmärrys taso pitää ottaa huomioon kun tätä kurittaa. Puhumalla monet asiat selviävät yleensä. Mielstäni lasta ei saa lyödä koskaan, mutta tukistaminen voi olla joskus välttämätöntä, esim jos lapsi on vaarassa ja ei tajua tilanteen vakavuutta. Esim lapsi hakeutuu toistuvasti rantaan ilman lupaa, ja puhe ei mene perille siitä miten vaarallista on yksin mennä veden äärelle. Mielummin tukistaminen kuin se että lapsi hukkuu.
      Mielestäni on ihan oikein että kysyisen jutun äiti sai turhasta tukistamisesta rangaistuksen, mutta tapa rangaista ei ole oikea. Se että äiti joutuu maksamaan korvauksen lapsilleen on lähinnä nöyryyttävää ja murentaa äidin aktoriteetin täysin. Mielestäni vaikka oikeuden toimesta tehty huomautus asiasta olisi riittänyt ja lastensuojelun seuranta lasten kotitilanteesta.

      Lapsille ei saa antaa kaikissa asioissa periksi, johan se nähdään mitä siitä seuraa. Nuoret eivät kykene esimerkiksi työyhteisössä noudattamaan sääntöjä ja työpaikoille tullaan miten huvittaa. Kyllä on kova koulu edessä nuorilla jos ei ikinä ole ollut mitään rajoja elämässä!

    • f32tf323f2

      amerikoissa tuomittivat äidin muutamaks vuodeks vankilaan kun anto selkään lapselleen, tämä suunta se on suomessakin amerikan persreijännuolija maa

    • vittumitähommaa

      itse olen 12 vuotias ja 6 vuotiaanakin hakattiin perseet tulille mutta en minä siitä korvaiksia periny kun luulin että se kuuluu kasvatukseen.

      • se on väärin

        Väärin on hakata 6-vuotiasta lasta.
        Kertoivatko vanhempasi miksi löivät? Oletko vanhemmiltasi perinyt v-sanan käytön vai kavereiltasi?


      • 23

        'lievä pahoinpitely vanhentuu 2 vuodessa


      • menikö ihan noin
        23 kirjoitti:

        'lievä pahoinpitely vanhentuu 2 vuodessa

        Eikös lapsiin kohdistuneet rikokset vanhene sitten kun uhri täyttää 18 vuotta?


    • .......

      Täytyy sitä jollain tavoin veroja kerätä valtiolle.
      Ilmeisesti äiti on töissä ja sakot saattaa nousta 15 päivältä 1000 € ja maksu vielä lapsille.

      Ei muuta, kun tarkkailet poliisia ja soitat poliisit paikalle heti, kun näet että hän tarttuu lapsensa tukkaan.
      Kaupassa oltava myös tarkkana ja kun näkee jonkun tukistavan lastaan, niin ei saa päästää äitiä tai isää menemään ennen, kun poliisit ovat paikalla.

      Täytyy poliiseilla työtä olla ja rahaa Suomen valtio tarvitsee roppakaupalla.

      Kuinka isot sakot tulee hoitolaitoksille, kun raahaavat lapsia eristyshuoneeseen. Sattuu se, kun kaksi hoitajaa rahaa ja vetää kädestä ym. Tai istuu lapsen päällä, kun ovat ensin mattoon käärineet.

    • Kelvoton anoppi

      Tällaista se nykyään on kun on niin perfektionisteja äitejä! Kaikki paikat pitää olla tiptop ja menetetään hermot joka asiasta. Lapsille huudetaan jopa jo vuoden ikäisestä vaikka lapsi ei vielä ymmärrä montaakaan asiaa mistä HUUDETAAN. Äidit ovat juuri pahempia, ovat niin väsyksissä kun eivät jaksa. Ja kun apuaan tarjoaa, niin se ei kelpaa! Pitää nähdä joka sekunti mitä lapsi tekee ja kenenkään muun tekeminen ei kelpaa kuin ÄIDIN. Loppuunpalanut äiti on pahinta mitä tiedän ja vika on ihan äidissä itsessä! Ei osata ottaa lomaa lapsesta vaikka apua olisi tarjolla. Eihän toki mitään lomaa, leimautuu vielä huonoksi äidiksi, silti äiti voi kiukutella ja huutaa lapselleen.

      • siinähän sitä

        Kyllähän anoppi sen tietää, kun on aikanaan lapsilleen huutanut väsymyksestä.


      • Ei enää äidin tyttö

        voi luoja, sinä jos joku totuuden suustas päästit. minä olen 17 vuotias tylleröinen ja asun yliväsyneen ylitarkan yh-äidin kanssa. Mulla ei ole sisaruksia, joten äidin energia on aina keskittynyt muhun. Sillä on ollut mieselämä vähän sekalaista, juoppoja naistenhakkaajia suurin osa. Ajan kanssa (ja terapiaistuntojen jälkeen) se tuli siihen tulokseen että on ollut liian kiltti ja liian vähän itsekäs. Se on muuttunut tosi dramaattisesti viimeisen 4 vuoden aikana. Pienetkin asiat johtavat nykyisin valtaviin riitoihin (muistan eräänkin tapauksen hernemaissipaprikapussista...), ja nykyisin en halua kuulla melkein sanaakaan siltä naiselta. Asun viikot toisessa kaupungissa koulun asuntolassa, ja viikonloput missä milloinkin, joskus kotonakin. Ajanvietto äidin kanssa on jäykkää, en oikein pidä että hän koskettaa, ja joskus jopa se että äiti on onnellinen, ärsyttää kamalasti. En voi sille mitään, vaikka rakastan äitiä kamalasti jossain syvällä pinnan alla. Huutaminen ja riidat ja stressin purku minuun on tehnyt tehtävänsä.. Tahtoisin olla äidille ikuinen ystävä, mutta en tiedä voinko. Odotan ensikevättä, saan oman ensiasuntoni!


    • minun taloni

      minun muksuni tulee varmasti tukistetuksi jos haistattelee tai muuten on törkeesti. sanokoon laki miten vain. omassa talossani on vain yksi laki, minä.

    • mmmmmjljkjl

      Kuka teki rikosilmoituksen? Tytöt vai? Käsittämätöntä touhua.

    • juulia sbdbgxd

      mun äiti on mielisairaalavankilassa koska se raiskasi lapsia mutta mun isä oli kiva jä tällee.nii on musta tullu kelpo kansalainen äitini kyllä onneksi kuoli kun täytin 4v.

    • jazzy86

      Itseäni ja veljeäni tukistettiin lapsena ja siitä on seurannut mielestäni vain hyvää.
      Tuloksena raittiit ja rehelliset lapset kun on saanut kunnolla oppia mitä saa tehdä ja mitä ei.

      Ei saanut kiroilla, ei kiusata, ei valehdella, piti ainakin maistaa ruokaa, aikuisia piti totella yms.

      Kun lapsi tekee jotain tuhmaa, siitä rangaistaan ja kun lapsi on kiltisti, siitä kehutaan. Nykykasvatus menetelmät eivät ole minusta mistään kotoisin.
      Enemmän tuloksia saa kurittamalla, ei piiskaa mutta tukistaminen ja luunapit on mielestäni ok.

    • Isä + 3 lasta

      Käräjäoikeuksien päätökset ovat kyllä nykyään ihan mitä sattuu. Kiire on kova, yleinen mielipide (tai ainakin sen mielipide joka eniten ääntä pitää >> media) painaa päälle. Asioihin perehtyminen yleensäkin erittäin ohutta eikä mitään vastuuta käytännössä ole.

      Tällaisten tapauksien setviminen tuomioistuimissa on aivan naurettavaa eikä palvele kenenkään etua. Ei kyseisen perheen etua tänään, eikä yhteiskuntaa huomenna.

      Lapsi tarvitsee kuria ja selvät pelisäännöt mutta myös ehdottomasti rakkautta ja huomiota samassa suhteessa! Väkivallan määrittelyhän sinänsä on vaikeaa, koska tukistaminen ja tukistaminen saattaa tarkoittaa aivan eri asioita.

      Näinä päivinä tuntuu että Ihmisillä on yleensäkin kova tarve esittää jotain muuta kuin mitä ovat. Inhimillisiä! 0 toleranssiin pyrkiminen joka asiassa on täysi mahdottomuus ja alkaa saada jo tragikoomisia piirteitä.

    • shootme

      Niin, no entäpä jos niitä tuloksia saa ihan ilman luunappeja ja tukistamisiakin? Se lienee silloin kuitenkin paras keino?
      Voin sanoa, että omat lapseni eivät temperamenttityypiltään ole olleet helpoimpia kasvatettavia ja yhteenottoja tulee, mutta kyllä se kasvatus onnistuu silti ihan ilman väkivaltaakin.

      Pienille lapsille asioita joutuu usein toistamaan lukemattomia kertoja yksinkertaisesti siitä syystä, että he UNOHTAVAT ohjeet ja jo sanotut asiat helposti. Se ei tarkoita sitä, että lapsi on tuhma tai jotenkin huono, vaan hän ei ole vielä yksinkertaisesti kehittynyt tietylle tasolle. Fyysinen rangaistus kertoo lapselle juuri sen, että HÄN on huono, ei hänen TEKONSA.

      Kaikki on aivan täysin siitä kiinni, kuinka helpolla vanhempi haluaa itsensä päästää - se on se avainkysymys.

    • rahahhahaha

      Kun lukee rimpsun kokonaan alas tähän asti, ei voi kuin kokemuksien syvällä rintaäänellä todeta että ei stna, kaikki rahalla vaan ohjataan kuin liukuhihnan robotti. Lapsetkin saivat varmaan hakea kaupasta karkkia ja ilkkuas äidilleen karkit suussa, kun äitin paha päivä aiheutti tämmöistä mieliharmia.

      Jotakin muuta välillä kuin rahalla paikkaus, kiitos!
      Ehkä paljon rahaakin arvokkaampaa olisi se, että äiti kertoo syyn miksi kiukustui ja pyytää anteeksi, vaikka halin kanssa. Lupaa ettei toistu. PALJON ARVOKKAAMPI KOKEMUS!

    • Mui

      Minusta on huvittavaa, että jotkut luokittelee luunapit ja pienet tukistukset väkivallaksi!

      Itse viimeksi tänään annoin luunapin omalle pojalle, mutta hän kyllä ansaitsikin sen ja selitin heti, että miksi hän sai sen vaikka tiesi itsekin varmasti, että miksi.

      Esimerkki tilanteesta:

      Poikani potki uhallaan kissaa joka odottaa pentuja ja kehotin häntä useaan otteeseen lopettamaan sen. Hän ei totellut vaikka kuinka yritin kieltää. No annoin viimein luunapin joka kävi vain korkeintaan ylpeyden päälle. No poika tietysti aikansa väänti tekoitkua ja kiukkuili, mutta rauhoittui ja pyyti anteeksi pyytäväisenä syliin ja siinä sitten halittiin, pusuteltiin ja selitin, että miksi toimin niin ja poika halasi minua ymmärtäväisesti vielä kerran oikein rutistaen ja jatkoi iloisena leikkejään.

      Jos olisin antanut hänen jatkaa potkimista niin luultavasti hänelle olisi jäänyt sellainen kuva, että toisten mukilointi on ihan ok, mutta nyt lopputulos oli se, että poika osasi nätisti silittää kisssaa eikä enää kiusannut sitä joten luultavasti pointti meni perille! :)

      • shootme

        En tiedä minkä ikäinen lapsesi on, oletettavasti aika pieni. Sen enempää en nyt tuohon mene kommentoimaan kun en ole ollut vieressä katsomassa, mutta monien lähipiirin vanhempien kohdalla olen huomannut sen, että jos lapsi tekee jotain niin vanhempi saattaa vaikka vain maata sohvalla ja yrittää sanomalla ja lopulta huutamalla saada lasta lopettamaan. Lapsi tietysti jatkaa, kun huomaa ettei vanhempi siihen aio puuttua. Olisi lapsen ja vanhemman kannalta huomattavasti helpompaa ja tehokkaampaa mennä ja nostaa lapsi pois samalla kun kieltää, ja selittää miksi niin ei tehdä. Itse toimin niin, ja olisin myös tuossa tilanteessa toiminut niin. En olisi kehottanut monta kertaa, vaan mennyt heti tilanteeseen väliin ja siirtänyt lapsen kauemmas. Jos olisi mennyt tekemään sen uudelleen, olisin laittanut jäähylle. Ei olisi tarvinnut satuttaa lasta.


    • ArkiJaakko

      Jos kerran vanhempansa voi vetää raastuvan penkille ja saada rahallista korvausta niin voihan ne mukulatkin vetää yhtälailla raastuvan penkille ja vaatia rahallista korvausta henkisestä väkivallasta. Eikä pelkästään henkisestä väkivallasta vaan monikohan "lapsi" on käynyt vanhempiensa päälle nyrkit pystyssä ja käyttänyt fyysistä väkivaltaa? Sama teko, sama laki, samat korvaukset.

      • shootme

        No voi terve.


      • shootme
        shootme kirjoitti:

        No voi terve.

        Tuon selkeämmin ei voi ilmaista, että on aikuisuus/vanhemmuus hukassa, ja ollaan lapsen tasolla vielä itsekin.


    • Tiukka linja

      Ihan oikein, että joutuu vastuuseen. Ei lapsia kivulla opeteta, vaan johdonmukaisella hellyydellä.

      Oma muksu sai 4-vuotiaana raivarin kaupassa, kun en ostanut hänelle tikkaria. Lapsi huusi ja raivosi, heittäytyi lattialle makaamaan ja heitti voimalla tikkarin takaisin karkkihyllyyn. Itse ostin tavarat joita oltiin tultu hakemaankin ja menin kassalle, lapsi jatkoi huutamaista lattialla. Maksoin ja pakkasin kassin, kaupan ovella sanoin kuuluvasti, että nyt lähdetään kotiin. Lapsi tuli perässäni, mutta riehui edelleen ja ulkona kaatoi oman polkupyöränsä ja heittäytyi vielä sen päälle makaamaan. Mietin, että se varmaan sattui aika lailla, mutta pysyin edelleen tyynenä ja rauhallisena enkä puuttunut riehumiseen, vaan pakkasin tavarat oman fillarin koriin. Kun olin valmis kehotin lasta nostamaan pyöränsä, että nyt lähdetään ajamaan kotiin. Siinä muksu vielä viimeset kiukkuitkut vääsi, mutta lähti perässäni ajamaan niiskutellen.
      Kotona en ottanut asiaa puheeksi, vaan olimme kuten ennenkin ja lapsi oli rauhoittunut kotimatkalla. Söimme ja luin satukirjaa hänelle, kunnes hän nukahti päikkäreille.
      Tämä tapahtui 24 vuotta sitten eikä sen jälkeen ole enää ollut yhtäkään riitaa lapsen kanssa, ei edes murrosiässä. Olemme erittäin hyvissä väleissä ja hänestä on kasvanut tasapainoinen aikuinen nainen.
      Mitenkän olisi käynyt, jos olisin itsekin alkanut huutamaan lapselle siellä kaupassa tai jos olisin suosutunut tikkarin ostoon lopettaakseni riehumisen? Luultavasti sama rumba olisi uusiutunut toisellakin kauppareissulla. Onneksi pidin pintani, enkä mennyt hommaan mukaan. Aikuisen kuuluu käyttäytyä aikuismaisesti, silloinkin kun lapsi käyttäytyy "kohtuuttomasti".

      • Iskäliini

        Mitä tapahtuu sitten, kun lapsi on oppinut, että vanhemmat hallitsevat häntä fyysisellä väkivällalla ja joskus kasvaa vanhempiaan isommaksi ja vahvemmaksi ja huomaa, että vanhemmat eivät fyysisesti pärjää hänelle? Kotiin humalassa tullessa äiti/isäkulta ottaa tukasta kiinni ja käskee omaan huoneeseen. Lapsi vetäisee lentopallomailalla vanhemmalta tajun kankaalle. Itse ainakin tekisin niin...

        Se että ei käytä fyysistä väkivaltaa, ei tarkoita sitä, että lapsilla ei olisi rajoja. Itse en ole koskaan lapsia tietoisesti satuttanut ja juhlissa ym. ovat saaneet hyvää palautetta käytöksestään vierailta ihmisiltä.


    • paha täti

      meillä on toistaiseksi toiminut hyvin se että pistetään omaan huoneeseen jos aletaan kiukuttelemaan :) ja takasin voi tulla kun on rauhotuttu ja asiasta voi keskustella..

      mutta itse olen saanut remmistä ja hiuksista on vedetty joskus syystä toisinaan taas oikeestaan syyttä (esim lasi tippunut vahingossa lattialle ja hajonnut).. meillä tuosta tulee vaan sanomus että jah paperi kätöseen ja pyyhkimään.. (eli itse korjataan jos lasi tms ehjä ja nesteet vaan lattialla). sillon toki vanhemmat siivoo jos jokin särkyy.

      meille opetettiin kyllä kotona kunniottamaan toisia myös muutenkin. itse olen se 4:jästä lapsesta jolla oli melko vapaa kasvatus mutta olin luotettava ja kohtelias (OMIA AIVOJA käyttävä TEINI). sitä ei enään paljoa nää nykyajan teineistä (vallataan tiet, huudetaan ohikulkioille jota ei edes tunneta käyttäydytään kun apinat pellossa jne jne jne)... eli mitään kohteliaisuutta tai mitään ei enään ole!!

      toki ei se välttämättä tarkoita että lasta olisi kuritettava kohteliaaksi vaan justiinsa ne rajat joillain tehostimilla. (aresti viikkoraha pois ei tietokoneella majailua jne jne..) näyttää että jotkin asiat ei ole itsestään selviä että sit lähtee huvitukset jos käyttäydytään kun possu!!

      pahin oli kun aikoinani näin parri varmaan 6v kakaraa lumivallilla ja sieltä kuulu vittu saatana huorat jne ja lensi lumi kökkärettä päälle.. hmm no eipä tenavia näkyny siellä enää huutelemassa kun kävin vähän "juttelemassa". eli sanoin suoraan kun pääsin vallille että tuo loppuu tuohon ja heti!!

      ja yksikin teinari yritti aikoinaan talvella kävellä päälle kun lauma valtas tien ja kukaan ei väistänyt kaatui kyllä itse kun minuun törmäsi. (olin sillon viellä raskaana) teinit odotti että menen heidän tieltään hankeen kävelemään.. loppu letka väisti kiltisti.. ja ko koulun nurkilla sain legendaarisen "tossa se pelottava äiti menee tittelin;D"

      oikeesti jos oma lapsi käyttäytys noin ottas kyllä pattiin koska itsekkin olen kyllä rajat pitänyt ja parhaani mukaan näyttänyt että toisia on kunnioitettava.

    • mamma o. barn

      Väkivaltaa käyttämällä (vaikka se olisi vain tukistus ta luunappi) opetetaan lapsille se, että jos menettää malttinsa, niin saa käyttää sopivasti väkivaltaa. Myöntäkää pois, että silloin kun lapsi tekee jotain kiellettyä, niin AINA teillä menee hermot siinä tilanteessa ja olette raivoissanne lapselle. Älkää sitten ihmetelkö, että sisarukset tappelevat fyysisesti keskenään, sillä itsehän olette opettaneet, että isompi saa käydä käsiksi pienempään!!! Niinhän te itsekin teette niin!!!

      Kannattaa miettiä myös sitä, että entä sitten kun ne omat lapset ovat murrosikäisiä ja vahvempia kuin omat vanhemmat. Saako lapsi laittaa fyysisesti hanttiin? Jos yrität tukistaa, antaa luunapin tai läpsäistä siksi, että hän on jäänyt kiinni tupakanpoltosta, varastamisesta, alkoholin juomisesta tai vaikka saamalla ala-arvoisen kokeen, niin onko se ihan OK, että nuori läimäsee sinua takaisin?

      Entä saako tuota logiikkaa käyttää vanhainkodeissa? Jos vanhus ei tottele, niin menisikö asia paremmin jakeluun, että vetäisi litsarin poskelle?

      Fyysisen rangaistuksen käyttäminen ei ole hyvästä koskaan. Itse olen kahdesti kiukuspäissäni tukistanut lapsiani ja pyytänyt molemmilla kerroilla itkien anteeksi. Kummallakin kerralla kyse on ollut omasta väsymyksestäni, kun ei ole ollut riittävästi omaa aikaa. Ärtymys helpottaa eikä tilanteet ajaudu ääritilanteisiin, joissa pitäisi käydä käsiksi lapseen, kun tavalla tai toisella pitää huolen, että saa nukkua tarpeeksi ja saa joskus sitä ikiomaa aikaa. Itse olen yksinhuoltajana ottanut sitä omaa aikaa siten, että olen ostanut lapsenhoitopalveluita tai sitten kaveriperheen kanssa kierrättänyt lapsia siten, että tänä viikonloppuna minun ja heidän lapset minulla ja sitten tasan kuukauden päästä minun ja heidän lapset heillä.

      P.S. Omat lapseni ovat päiväkodissa yhteistyökykyisiä, ovat suosittuja, osaavat sovitella riitatilanteita jne. Eli jos tulee kinaa, he eivät vetäise nyrkkejä esiin, vaan puhumalla alkavat sovitella, että miten riita saadaan katkaistua. Eikös työelämässäkin tällaiset taidot ole ihan välttämättömiä, jotta yhteisö voi hyvin?

    • eipiiskaa

      Useasti luullakseni monelle tulee tapa että pienestäkin tottelemettomuudesta
      lasta kuritetaan tukistaen tai luunapein vaikka tiukka kielto riittäisi .Tänä
      päivänä lapset ovat tuuliajolla kun pitäisi olla mieliksi äitille.äitipuolelle
      isälle,isäpuolelle isoveljelle,isosiskolle,jne.Suren näitä lapsia kun ei ole
      todellista turvapaikkaa tuntee että on aina tiellä kun vaan komennetaan
      eikä KUUNNELLA oikeesti mitä lapsella on kerrottavaa.

    • Realisti.

      Tässä keskustelussa unohdetaan aina niinkuin yleensä, että lapset ovat erilaisia. Jotkut uskovat puhetta, jotkut vähän kovempaa puhetta, jotkut ottavat aresti tai muun pelikoneen vienti ym. opikseen. Toiset eivät vain usko ja ovat kovaluontoisia. Kyllä silloin on näytettävä lapselle kaapin paikka, että kuka määrää ja huolehtii hänestä. Jos se vaatii tukistamista niin siitä sitten vaan.

    • Kysympähän vaan

      Kyse on nykyään rahan ja julkisuuden hakemisesta syyttäjien kohdalta. Siksi näihin puututaan niin kovalla otteella. He ovat kärkkäinä syyttämään pienemmästäkin rikkeestä. Oman uran edistäminen on tärkeintä. Kohta täälläkin jenkki meininki. Toisekseen minkälainen ihminen lapsen tukistamisesta soittaa poliisille?

    • ...

      Käyttäjätuki on jo vastaanottanut ilmoituksen asiattomasta viestistä.

    • Anne_Vanne_84

      Lälläri paskaa!

      Meidän pennut saa remmiä ja tukistetaan/luunappeja... Opetetaan "vanhan ajan" menetelmillä joihin itsekkinoppinut... Mies antaa remmiä, koska on "hellempi" itse hakkaisin perseen punaiseksi!

      Jos meillä kiroillaan niin suu pestään kirjaimellisesti mäntysaippualla ja ollaan ilman iltaruokaa.

      Meidän muksut osaa käyttäytyä, toisin kuin lälläri vanhempien jotka antavat pentujensa tehdä mitä vaan... Seuraavaksi annan naapurin pojalle selkään, jos ei opi tavoille....Omat vanhemmat kun eivät osaa opetta eivätkä kieltää mitään.... JA SITÄ ITKUA MAHTUU MAAILMAAN, JOS LAPSI ITKEE KUN KIELLETÄÄN TAI SAA RANGAISTUKSEN... NIIN ITKEKÖÖN NIIN KAUAN KUN JAKSAA... MEILLÄ EI EES MITENKÄÄN HUOMIOIDA TÄTÄ.... LOPETTAA, KUN HUOMAA ETTEI SAA TÄLLÄ HUOMIOTA!!!! :)

      • shootme

        Voisipa viedä lapset tuollaisesta kodista pois.


      • hyh.
        shootme kirjoitti:

        Voisipa viedä lapset tuollaisesta kodista pois.

        Sultahan on jo viety. Et sopinut ÄIDIKSI!!! Siksi vauhkoat täällä >> Parakin kasvattaja.


      • shootme
        hyh. kirjoitti:

        Sultahan on jo viety. Et sopinut ÄIDIKSI!!! Siksi vauhkoat täällä >> Parakin kasvattaja.

        On viety juu, iskän kanssa lomamatkalle :-)


    • en kannata lyömistä kasvatsmenetelmänä sain itse kans risusta 60 luvulla ja muistan vieläkin sen pelon ... en voi sanoa että oisin siitä koko elämäni kärsinyt mutta todennut että se on väärin. pieni luunappi jne ei ole pahaksi eikä sitä voi sanoa väkivallaksi. ero on vain siinä että kaikki vanhemmat eivät tunne missä se raja menee.
      kyllä vanhempi saa hakea vikaa itsestään jos ei pinna pidä. itse vanhempana tiedän nyt että puhumalla lapsen tasolla se ymmärtää mikä on oikein ja väärin. arvot ja säännöt laitetaan lapsen ollessa pieni. väkivalta kasvattaa väkivaltaa. moni nykyajan lapsi / nuori ei ole saanut kasvatusta vanhemmilla ei ole ollut aikaa laittaa rajoja ajoissa. nykyisin lellitellään liikaa ja kaikki on kiellettyä maalaisjärki on tyytstin unohdettu.

    • shootme

      Itse näen, että esim. luunappiakaan ei kuitenkaan voi oikeasti perustella mitenkään. Missä menee raja, kun siihen saa siirtyä? Viidessä sanomiskerrassa? Vai 50:ssä? Lapset ovat erilaisia, toiselle saa takoa samaa asiaa satoja kertoja, toinen ymmärtää ja muistaa kerrasta. Omat poikani ovat molemmat aika vahvatahtoisia, hyvin erilaisia monin tavoin, mutta molempien kanssa joutuu pitämään todella tarkat ja määrätietoiset rajat. Siitä on keskusteltu myös päiväkodissa ja onneksi yhteistyö toimii. Entäpä, jos vielä yksi sanomiskerta olisi riittänyt ennen luunappia? Eikö se kuitenkin olisi ollut parempi? On myös yksilöllistä, missä vaiheessa lapset alkavat muistaa ohjeita.

      Hyvin moni sen puolustaja on täällä sanonut juuri sanoja, kuten "helpompi" tai "nopeampi". Mielestäni ei ole peruste koskea lapseen fyysisesti siksi, että saisi tämän toimimaan halutulla tavalla helpommin - siinähän aikuinen ajattelee ainoastaan itseään. On myös tullut esille hyvin monia esimerkkejä, joissa sitä ei selkeästi olisi tarvittu ollenkaan. Esim. se, että lapsi potkii kissaa "useista kielloista huolimatta" - vaikea ymmärtää, miten vanhempi edes jää katsomaan vierestä, itse kai jo kissan takia hyökkäisin välittömästi siihen väliin enkä jäisi kokeilemaan monestiko pitää kieltää. Nostaisin lapsen aivan asiallisesti tilanteesta pois, ja sitten tekisin selväksi, että niin ei tehdä ja miksi ei. Jos lapsi on niin pieni, ettei edes ymmärrä, voi miettiä miksi pentuja kantava kissa on sellaisessa paikassa, että lapsi pääsee sitä häiritsemään.
      Toinen esimerkki joka jäi mieleen, oli se, että joku näkee järkeväksi tukistaa lasta joka menee yksin rantaan. "Mieluummin niin, kuin että lapsi hukkuu". Minun mielestäni uimataidottoman lapsen, ja pienen lapsen muutenkaan, ei missään olosuhteissa kuulu päästä yksin rantaan. Itse en rannan läheisyydessä oleskellessa jättäisi lapsia sekunniksikaan ilman valvontaa. 7-vuotiaaseeni jo luottaisin vähän, 4-vuotiaaseeni en todellakaan. Näin ollen tällaista ei pääse edes tapahtumaan. Jos on liian vaivalloista pitää siitä huoli, ei ehkä kannata lasten kanssa sellaiseen paikkaan edes mennä.

      Hyvin yksinkertaisia tapoja on muitakin, edellisten esimerkkien kasvattajien ajattelutapaa en ymmärrä ollenkaan. Näitähän yleensä opitaan sieltä omilta vanhemmilta, ja monet eivät kai sitten tule muuta edes ajatelleeksi. Itse olen nykyään siitä lähes kiitollinen, millainen oma lapsuuteni oli - nyt osaan itse ajatella ja analysoida kaikki sanomiseni ja tekemiseni, ja miten ne vaikuttavat lapseen. En ole kiitollinen vanhemmilleni, enkä kohtelusta mitä olen saanut, vaan yleisesti elämälle tästä mahdollisuudesta kasvaa ihmisenä. "Onneksi" lapsuudenkodissani kaikki tehtiin niin väärin, niin osaan itse toimia toisin ja kyseenalaistaa kaiken.

    • trr trr mitja

      Lapseen tai nuoreen kohdistunut toistuva väkivalta aiheuttaa muutosta lapsen käytöksessä ja voi saada lapsen muuttamaan radikaalisti käytöstään oletetun väkivallan pelossa... Pelokas käytösmalli saattaa kohdistua myös aikuisiin, joilla ei ole mitään tekemistä kurittavien kasvatusmenetelmien kanssa ja saattaa hankaloittaa vuoropuhelua lapsen/nuoren kanssa vakavasti.

      Väkivaltainen kasvatusasenne periytyy myös polvelta toiselle, jos
      siihen ei puututa eikä omaa käytöstä pyritä tietoisesti muuttamaan. Itse olisin huolestunut Suomessa melko yleiseen "kurittamisen" väheksymisen ilmapiiriin.

    • rankoja

      ilmakiväärillä persuksiin niin johan oppii olemaan

    • kooviiis

      puukko selkään

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2603
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2400
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2071
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1470
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1423
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe