Nyt sitä ollaan suomenruotsalaisia

Ja e bög

Vaihdoin ihan läpällä sähköisessä asiointipalvelussa äidinkielekseni ruotsin. Nyt ollaan siis suomenruotsalaisia. En ole oikein perillä tässä storgårdilaisuudessa, niin neuvokaa Ankdam tai joku.
Mulla olis huomenna hammaslääkäri. Miten oikeaoppisesti vaaditaan palvelua ruotsiksi. Saarnaanko sormi pystyssä että Espoo on kaksikielinen armeijamaisesti artikuloiden vai huidon ja kiljun? Mites sitten kun vahtimestari tulee heittämään ulos niin meenkö maahan makaamaan ja teeskentelen etten saa henkeä?
Ja miltä luukulta saa sitä säätiörahaa?

38

1187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oxå bög

      Vill du ha min röv?

      • Stefan o staffan

        Knulla till rumpan?


    • abb many puff god me

      Käyttäydy kuin mielenvikainen niin kyllä se siitä.

      • 99996

        Det räcker bra att vara som en normal nettifenno.


    • Suomi yksikieliseksi

      Enligt grundlagen har man rätt till muminspråkig service hos myndigheter och domstolar. Ingen annanstans.

      • erfarenhet finns

        Som vi svenskspråkiga vet så fungerar den här muminspråkiga servicen inte alltid hos myndigheter vad nu än grundlagen säger.Sällan ids någon bråka,man försöker komma till rätta med sin ibland inte så perfekta finska.


    • urdumt

      Du kommer nog inte länge att vara svenskspråkig när du märker att det inte finns några fördelar bara nackdelar.

    • Orginal finnjävel

      Ota vähemmistövaltuutettu mukaan, jos romanikiireiltään ehtii. Nostat pirunmoisen mekkalan kun et saa palvelua muumimurteella. Aina olisi parempi jos hammaslääkäri on virolainen ,venäläinen tai joku muu ulkomaalainen joka ei osaa muumimuretta. (näin yrität varmistaa pakkoruotsin myös heille) Taskurahaa sat kertomalla tarinasi ruotsinkielisille medioille, sekä Erkko klaanin yritysryppäälle..;-)

      • rautaako?

        No ainakin vähemmistövaltuutetun kanssa voit vapaasti aisoida ruotsiksi - jos osaat.


      • Orginal finnjävel
        rautaako? kirjoitti:

        No ainakin vähemmistövaltuutetun kanssa voit vapaasti aisoida ruotsiksi - jos osaat.

        Millä kielellä romanit asioi , vähemmistövaltuutetun kanssa ruotsinkielelläkö.? Idiootti..;-) Onko vähemmistövaltuutettu romanikielitaitoinen.?
        " vähemmistövaltuutetun kanssa voit vapaasti aisoida ruotsiksi "
        Kerro se romaneille...!


      • Ei tarvitse ottaa vähemmistövaltuutettua mukaan mutta aikaa ruotsiksi varatessa tulisi muistaa esittää toiveensa saada myös hoitonsa ruotsiksi (varmuuden vuoksi, vaikka laki sanookin että sitä tulisi saada automaattisesti).

        Jos sitä ruotsinkielistä palvelua et siitä huolimatta saa niin Folktinget on se instanssi jonne voi kannella.

        Tässä ohje: http://www.folktinget.fi/sve/svenskan/servicepasvenska/


      • väh.valt. kiireitä

    • tt

      Säätiörahaan vaaditaan jotain kykyjä ja projekti, eli sinun pitäisi tehdä väitöskirja tai säveltää vaikkapa ooppera. En tiedä hammaslääkäreistä, mutta käsittääkseni päiväkotipaikkoja on ruotsinkielisille nihkeämmin tarjolla ainakin Helsingissä. Etua on siitä että muumikielellä voi riiata sieviä tyttöjä.

    • rautaako?

      "Vaihdoin ihan läpällä sähköisessä asiointipalvelussa äidinkielekseni ruotsin. "

      Onneksi olkoon. Ruotsintaitosui paranee luontevalla tavalla tuon johdosta.

      "En ole oikein perillä tässä storgårdilaisuudessa, niin neuvokaa Ankdam tai joku."

      Mistäköhän puhut? Jos selität (ruotsiksi, suomeksi, vironkielellä, englanniksi, saksasi, norjankielellä, tanskankielellä tai flaamenkielellä) hiukan tarkemmin niin voin varmasti perehdyttää sinua asiaan siltä osin kun se liittyisi suomenruotslaisuuteen jotenkin.

      "Miten oikeaoppisesti vaaditaan palvelua ruotsiksi. "

      En tiedä. En ole koskaan kokeillut. Mutta kenties: jag vill ha betjäning på svenska olisi sopiva iskurepliikki. Tosin hammaslääkärissä ei potilas puhu kovin paljon.

      "Saarnaanko sormi pystyssä että Espoo on kaksikielinen armeijamaisesti artikuloiden vai huidon ja kiljun? "

      Se ei taida toimi. Ruohan olisi junttimaista, eikä se oikein uppoa kehenkään.

      "Mites sitten kun vahtimestari tulee heittämään ulos niin meenkö maahan makaamaan ja teeskentelen etten saa henkeä?"

      Etkö osaa käyttäytyä vai miksi vahtimestari heittäisi sinut ulos? En tiedä tuosta maahanhiettäytymisestä? Eikö sinussa ole miestä tapella ihan oikeasti vakaumuksesi puolesta?

      "Ja miltä luukulta saa sitä säätiörahaa? "

      Säätiöiltä yleensä anotaan rahaa johonkin tiettyyn tarkoitukseen. Moni säätiö palvelee jo sähköisesti.

      • ja e bög

        "Jos selität (ruotsiksi, suomeksi, vironkielellä, englanniksi, saksasi, norjankielellä, tanskankielellä tai FLAAMINnkielellä) hiukan tarkemmin."

        Ik spreek geen vlaamse taal. Ik spreek standaardnederlands. En geen Afrikaans, dat is de taal van Apartheid.


      • shaker run

        Han som blev svenskspråkig kunde kanske ansöka om stiftelsepengar att studera sitt nya "modersmål".


    • finneeeeeeeeeeeeeee

      och så får du alla blanketter o broschyrer på svenska, hur i all världen skall du kunna fylla i dem?? Kan du ens svenska?

    • tsiiihih

      Muistathan, että leuka pitää olla sitten pystyssä vähintään 15 asteen kulmassa. Sieltä sitten tiirailet nenän vartta pitkin rahvasta, tiuskit ja tuhahtelet, jos nämä eivät ymmärrä, että sinulle puhutaan ruotsia.

      • tolerans är viktig

        Du får inte bli sur om någon skriker att du skall hålla käften fast eller att du skall flytta till Sverige.


      • Muminsvenska
        tolerans är viktig kirjoitti:

        Du får inte bli sur om någon skriker att du skall hålla käften fast eller att du skall flytta till Sverige.

        Vad är det här för svenska, "...skall hålla käften fast"? Så säger man inte i Sverige. I Sverige säger man, "håll käften eller hålla käften".


      • dyrt tandläkarbesök
        Muminsvenska kirjoitti:

        Vad är det här för svenska, "...skall hålla käften fast"? Så säger man inte i Sverige. I Sverige säger man, "håll käften eller hålla käften".

        Som svenskspråkig är det nog bäst att inte ställa sig i någon kö överhuvudtaget,möjligtvis kan man använda teckenspråk.


      • Vadå
        Muminsvenska kirjoitti:

        Vad är det här för svenska, "...skall hålla käften fast"? Så säger man inte i Sverige. I Sverige säger man, "håll käften eller hålla käften".

        I Svea riken säljer man numera hur sån helst åh det är inte lengre något svenska språk !


    • Urban Slösvärd

      Ja nakkikioskilla, kello kaksi yöllä, kävelet reippaasti jonon ohi ja selität junteille, että ruotsinkielisillä on oikeus mennä suomenkielisten ohi koulutuksessa ja nakkijonossa. Koska perustuslaki sanoo näin.

    • Jos noin on tapana Espoossa niin siitä vaan, itse en ole tuollaista käytöstä nähnyt missään enkä myöskään itse ole käyttäytynyt noin. Tosin en ole espoolainen enkä liioin ole koskaan käynyt kunnallisella hammaslääkärillä. Kokeile ja kerro meille sitten miten kävi.

      Säätiörahaa voit hakea täältä, tosin olisit voinut hakea ja saada siitä ihan suomenkielisenäkin, apurahan kohde on ratkaiseva ei hakijan äidinkieli.

      http://fyrk.luckan.fi/fyrk/

      • jokkex

        ", apurahan kohde on ratkaiseva ei hakijan äidinkieli."


        Totta, pakkoruotsittamiseen liittyviin asioihin voi suomenkielinenkin saada hynää. Mikäli tarkoituksena on suomalaisuuden tukeminen, niin tuloksena paskaiset naurut.


      • prövat
        jokkex kirjoitti:

        ", apurahan kohde on ratkaiseva ei hakijan äidinkieli."


        Totta, pakkoruotsittamiseen liittyviin asioihin voi suomenkielinenkin saada hynää. Mikäli tarkoituksena on suomalaisuuden tukeminen, niin tuloksena paskaiset naurut.

        Om du har barn så låt dom vara finskspråkiga,det finns inte yrkesutbilning inom alla yrken på svenska.Och bli för guds skull inte arbetslös,mycket skralt med omskolning och kurser på svenska.


      • Heikki Talas
        prövat kirjoitti:

        Om du har barn så låt dom vara finskspråkiga,det finns inte yrkesutbilning inom alla yrken på svenska.Och bli för guds skull inte arbetslös,mycket skralt med omskolning och kurser på svenska.

        fuckin gay! Go till vänster till gay-averige!


      • jokkex kirjoitti:

        ", apurahan kohde on ratkaiseva ei hakijan äidinkieli."


        Totta, pakkoruotsittamiseen liittyviin asioihin voi suomenkielinenkin saada hynää. Mikäli tarkoituksena on suomalaisuuden tukeminen, niin tuloksena paskaiset naurut.

        "Totta, pakkoruotsittamiseen liittyviin asioihin voi suomenkielinenkin saada hynää. Mikäli tarkoituksena on suomalaisuuden tukeminen, niin tuloksena paskaiset naurut. "

        Jokaisella säätiöllä on oma kohderyhmänsä ja asiat joita se tukee ja säännöt jotka sanovat mihin tarkoitukseen niitä stipendejä ja apurahoja voi hakea.

        Tutki tarkkaan mikä säätiö tukee mitäkin ettei tarvitse nähdä turhaa vaivaa ja naurattaa säätiöiden rahanjakajia.

        Tuo antamani Fyrk-linkki oli erityisesti "ruotsinkieliseen rahaan" mutta onhan noita säätiöitä pilvin pimein muitakin.

        http://www.saatiopalvelu.fi/fi/saatiot-verkossa/

        Ja onkohan se Talan & SuoLin perustama suomalaista suomalaisuutta tukeva säätiö jo toiminnassa, peruspääomahan oli Talan mukaan kasassa jo vuosia sitten.


      • jokkex
        Ankdam kirjoitti:

        "Totta, pakkoruotsittamiseen liittyviin asioihin voi suomenkielinenkin saada hynää. Mikäli tarkoituksena on suomalaisuuden tukeminen, niin tuloksena paskaiset naurut. "

        Jokaisella säätiöllä on oma kohderyhmänsä ja asiat joita se tukee ja säännöt jotka sanovat mihin tarkoitukseen niitä stipendejä ja apurahoja voi hakea.

        Tutki tarkkaan mikä säätiö tukee mitäkin ettei tarvitse nähdä turhaa vaivaa ja naurattaa säätiöiden rahanjakajia.

        Tuo antamani Fyrk-linkki oli erityisesti "ruotsinkieliseen rahaan" mutta onhan noita säätiöitä pilvin pimein muitakin.

        http://www.saatiopalvelu.fi/fi/saatiot-verkossa/

        Ja onkohan se Talan & SuoLin perustama suomalaista suomalaisuutta tukeva säätiö jo toiminnassa, peruspääomahan oli Talan mukaan kasassa jo vuosia sitten.

        "Tuo antamani Fyrk-linkki oli erityisesti "ruotsinkieliseen rahaan" mutta onhan noita säätiöitä pilvin pimein muitakin."

        Kommentoinkin antamasi informaation pohjalta. Mikäli kysymyksessä on kaksikielisyyden tukeminen, niin sekin tarkoittaa tietenkin pakkoruotsittamista.


        "Ja onkohan se Talan & SuoLin perustama suomalaista suomalaisuutta tukeva säätiö jo toiminnassa, peruspääomahan oli Talan mukaan kasassa jo vuosia sitten."

        Kyllä suunnitelmia täytyy muuttaa tilanteen mukaan, eikä Tala sitä paitsi ole enää puheenjohtaja. Rajalliset resurssit täytyy kohdentaa oikein.

        Surujenkin pitäisi muuttaa suunnitelmia koko Suomen pakkoruotsittamisen suhteen, voi muuten säätiörahat loppua, vaikka sitä vielä törkypaljon onkin.


      • Hans.
        jokkex kirjoitti:

        "Tuo antamani Fyrk-linkki oli erityisesti "ruotsinkieliseen rahaan" mutta onhan noita säätiöitä pilvin pimein muitakin."

        Kommentoinkin antamasi informaation pohjalta. Mikäli kysymyksessä on kaksikielisyyden tukeminen, niin sekin tarkoittaa tietenkin pakkoruotsittamista.


        "Ja onkohan se Talan & SuoLin perustama suomalaista suomalaisuutta tukeva säätiö jo toiminnassa, peruspääomahan oli Talan mukaan kasassa jo vuosia sitten."

        Kyllä suunnitelmia täytyy muuttaa tilanteen mukaan, eikä Tala sitä paitsi ole enää puheenjohtaja. Rajalliset resurssit täytyy kohdentaa oikein.

        Surujenkin pitäisi muuttaa suunnitelmia koko Suomen pakkoruotsittamisen suhteen, voi muuten säätiörahat loppua, vaikka sitä vielä törkypaljon onkin.

        Mitä sä tala urputtaat? Painu uraliin ryssä


      • jokkex kirjoitti:

        "Tuo antamani Fyrk-linkki oli erityisesti "ruotsinkieliseen rahaan" mutta onhan noita säätiöitä pilvin pimein muitakin."

        Kommentoinkin antamasi informaation pohjalta. Mikäli kysymyksessä on kaksikielisyyden tukeminen, niin sekin tarkoittaa tietenkin pakkoruotsittamista.


        "Ja onkohan se Talan & SuoLin perustama suomalaista suomalaisuutta tukeva säätiö jo toiminnassa, peruspääomahan oli Talan mukaan kasassa jo vuosia sitten."

        Kyllä suunnitelmia täytyy muuttaa tilanteen mukaan, eikä Tala sitä paitsi ole enää puheenjohtaja. Rajalliset resurssit täytyy kohdentaa oikein.

        Surujenkin pitäisi muuttaa suunnitelmia koko Suomen pakkoruotsittamisen suhteen, voi muuten säätiörahat loppua, vaikka sitä vielä törkypaljon onkin.

        "Mikäli kysymyksessä on kaksikielisyyden tukeminen, niin sekin tarkoittaa tietenkin pakkoruotsittamista."

        En minä viestissäni puhuit pakkoruotsittamisesta mitään, totesin täysin neutraalisti että kohde mihin haet avustusta ratkaisee ei hakijan äidinkieli.

        Muutenkin minun on vaikea hahmottaa mitä milloinkin tarkoitat käsitteellä "pakkoruotsittaminen". Itse käsitän sen tarkoittavan koulujärjestelmäämme ja lakisääteiseen opetussuunnitelmaamme kuuluvaa jokaiselle pakollista toisen kotimaisen kielen opetusta mutta olen huomannut että itse käytät sitä varsin vapaasti soveltaen tarkoittamaan milloin mitäkin.

        Koulussahan ruotsin opiskelu on täysin ilmaista joten tuskin nyt siihen olisitkaan rahaa hakemassa tai että sitä siihen edes myönnetäisiin. Julkisia, lakisääteisiä palveluja ei kustanneta säätiörahoilla.

        Kannattaa tarkoin tutustua noihin apurahamahdollisuuksiin ties vaikka keksisit jonkun hyvän kohteen. Itse olen aikoinaan hakenut ja saanut säätiörahoitusta, pari kertaa jopa meikä se ei mitenkään liittynyt pakkoruotsiin eikä edes ruotsin kieleen.


      • jokkex
        Ankdam kirjoitti:

        "Mikäli kysymyksessä on kaksikielisyyden tukeminen, niin sekin tarkoittaa tietenkin pakkoruotsittamista."

        En minä viestissäni puhuit pakkoruotsittamisesta mitään, totesin täysin neutraalisti että kohde mihin haet avustusta ratkaisee ei hakijan äidinkieli.

        Muutenkin minun on vaikea hahmottaa mitä milloinkin tarkoitat käsitteellä "pakkoruotsittaminen". Itse käsitän sen tarkoittavan koulujärjestelmäämme ja lakisääteiseen opetussuunnitelmaamme kuuluvaa jokaiselle pakollista toisen kotimaisen kielen opetusta mutta olen huomannut että itse käytät sitä varsin vapaasti soveltaen tarkoittamaan milloin mitäkin.

        Koulussahan ruotsin opiskelu on täysin ilmaista joten tuskin nyt siihen olisitkaan rahaa hakemassa tai että sitä siihen edes myönnetäisiin. Julkisia, lakisääteisiä palveluja ei kustanneta säätiörahoilla.

        Kannattaa tarkoin tutustua noihin apurahamahdollisuuksiin ties vaikka keksisit jonkun hyvän kohteen. Itse olen aikoinaan hakenut ja saanut säätiörahoitusta, pari kertaa jopa meikä se ei mitenkään liittynyt pakkoruotsiin eikä edes ruotsin kieleen.

        "En minä viestissäni puhuit pakkoruotsittamisesta mitään, totesin täysin neutraalisti että kohde mihin haet avustusta ratkaisee ei hakijan äidinkieli."

        Annoit linkin "ruotsinkieliseen rahaan" ja sitä ei saa suomalaisuutta tukevaan toimintaan.


        "Muutenkin minun on vaikea hahmottaa mitä milloinkin tarkoitat käsitteellä "pakkoruotsittaminen". Itse käsitän sen tarkoittavan koulujärjestelmäämme ja lakisääteiseen opetussuunnitelmaamme kuuluvaa jokaiselle pakollista toisen kotimaisen kielen opetusta mutta olen huomannut että itse käytät sitä varsin vapaasti soveltaen tarkoittamaan milloin mitäkin."

        Suomalaiset eivät halua ruotsitusta missään muodossa, paitsi lipposet ja sasit. Pakkoruotsittamisen keinot ovat monet, ei vain koulujen pakkoruotsi.


        "Koulussahan ruotsin opiskelu on täysin ilmaista joten tuskin nyt siihen olisitkaan rahaa hakemassa tai että sitä siihen edes myönnetäisiin. Julkisia, lakisääteisiä palveluja ei kustanneta säätiörahoilla."

        Lienevät ruotsin kielen opettajatkin töissä talkoo periaatteella, jos opetus ilmaista on :o

        Enhän ollut hakemassa rahaa mihinkään, kunhan vain totesin ettei linkittämääsi ruotsalaista rahaa saa suomalaisuutta tukevaan toimintaan.

        Koulujen pakkoruotsin kustantaa valtio, mutta säätiörahallekin on paljon käyttöä muussa ruotsin pakkosyötössä.


      • jokkex kirjoitti:

        "En minä viestissäni puhuit pakkoruotsittamisesta mitään, totesin täysin neutraalisti että kohde mihin haet avustusta ratkaisee ei hakijan äidinkieli."

        Annoit linkin "ruotsinkieliseen rahaan" ja sitä ei saa suomalaisuutta tukevaan toimintaan.


        "Muutenkin minun on vaikea hahmottaa mitä milloinkin tarkoitat käsitteellä "pakkoruotsittaminen". Itse käsitän sen tarkoittavan koulujärjestelmäämme ja lakisääteiseen opetussuunnitelmaamme kuuluvaa jokaiselle pakollista toisen kotimaisen kielen opetusta mutta olen huomannut että itse käytät sitä varsin vapaasti soveltaen tarkoittamaan milloin mitäkin."

        Suomalaiset eivät halua ruotsitusta missään muodossa, paitsi lipposet ja sasit. Pakkoruotsittamisen keinot ovat monet, ei vain koulujen pakkoruotsi.


        "Koulussahan ruotsin opiskelu on täysin ilmaista joten tuskin nyt siihen olisitkaan rahaa hakemassa tai että sitä siihen edes myönnetäisiin. Julkisia, lakisääteisiä palveluja ei kustanneta säätiörahoilla."

        Lienevät ruotsin kielen opettajatkin töissä talkoo periaatteella, jos opetus ilmaista on :o

        Enhän ollut hakemassa rahaa mihinkään, kunhan vain totesin ettei linkittämääsi ruotsalaista rahaa saa suomalaisuutta tukevaan toimintaan.

        Koulujen pakkoruotsin kustantaa valtio, mutta säätiörahallekin on paljon käyttöä muussa ruotsin pakkosyötössä.

        "Enhän ollut hakemassa rahaa mihinkään, kunhan vain totesin ettei linkittämääsi ruotsalaista rahaa saa suomalaisuutta tukevaan toimintaan."

        Ei varmaankaan saa mutta miksi "ruotsinkielisellä rahalla" pitäisikään tukea erityisesti suomenkielista suomalaisuutta tukevaa toimintaa mutta onhan sitä muutakin rahaa tarjolla.

        Sitä minä nimenomaan tarkoitin että kannattaa tutustua rahan jakoperusteisiin niin osaa hakea oikeasta paikasta.

        Yleensä säätiöiden ja rahastojen perustajat ja niihin lahjoittaneet ovat valinneet tukensa kohteeksi jonkin itselleen tärkeän ja läheisen asian.


      • sdfadsfgsdfg
        Ankdam kirjoitti:

        "Enhän ollut hakemassa rahaa mihinkään, kunhan vain totesin ettei linkittämääsi ruotsalaista rahaa saa suomalaisuutta tukevaan toimintaan."

        Ei varmaankaan saa mutta miksi "ruotsinkielisellä rahalla" pitäisikään tukea erityisesti suomenkielista suomalaisuutta tukevaa toimintaa mutta onhan sitä muutakin rahaa tarjolla.

        Sitä minä nimenomaan tarkoitin että kannattaa tutustua rahan jakoperusteisiin niin osaa hakea oikeasta paikasta.

        Yleensä säätiöiden ja rahastojen perustajat ja niihin lahjoittaneet ovat valinneet tukensa kohteeksi jonkin itselleen tärkeän ja läheisen asian.

        "Ei varmaankaan saa mutta miksi "ruotsinkielisellä rahalla" pitäisikään tukea erityisesti suomenkielista suomalaisuutta tukevaa toimintaa"

        Ei tietenkään pidä, jos suomalaisuus ei ole se juttu, vaan lähinnä ruotsalaisuus.

        Milloinpa suomenruotsalaiset vaikuttajat olisivat ajatelleet Suomen parasta. Tuskin milloinkaan.


      • jokkex
        sdfadsfgsdfg kirjoitti:

        "Ei varmaankaan saa mutta miksi "ruotsinkielisellä rahalla" pitäisikään tukea erityisesti suomenkielista suomalaisuutta tukevaa toimintaa"

        Ei tietenkään pidä, jos suomalaisuus ei ole se juttu, vaan lähinnä ruotsalaisuus.

        Milloinpa suomenruotsalaiset vaikuttajat olisivat ajatelleet Suomen parasta. Tuskin milloinkaan.

        "Ei varmaankaan saa mutta miksi "ruotsinkielisellä rahalla" pitäisikään tukea erityisesti suomenkielista suomalaisuutta tukevaa toimintaa mutta onhan sitä muutakin rahaa tarjolla."

        Mitä linkittelet tänne suomenkieliselle palstalle svekorahojen osoitteita ja mainostat, että rahaa saa muutkin kuin ruotsinkieliset? Odotatko joidenkin suomenkielisten luopioiden hakevan avustusta ruotsittamiseen?

        Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland jakaa sekin rahaa vain tämän maan ruotsittamiseen, nimi pitäisi olla Stiftelsen för det svenskpråkiga Finland


      • jokkex kirjoitti:

        "Tuo antamani Fyrk-linkki oli erityisesti "ruotsinkieliseen rahaan" mutta onhan noita säätiöitä pilvin pimein muitakin."

        Kommentoinkin antamasi informaation pohjalta. Mikäli kysymyksessä on kaksikielisyyden tukeminen, niin sekin tarkoittaa tietenkin pakkoruotsittamista.


        "Ja onkohan se Talan & SuoLin perustama suomalaista suomalaisuutta tukeva säätiö jo toiminnassa, peruspääomahan oli Talan mukaan kasassa jo vuosia sitten."

        Kyllä suunnitelmia täytyy muuttaa tilanteen mukaan, eikä Tala sitä paitsi ole enää puheenjohtaja. Rajalliset resurssit täytyy kohdentaa oikein.

        Surujenkin pitäisi muuttaa suunnitelmia koko Suomen pakkoruotsittamisen suhteen, voi muuten säätiörahat loppua, vaikka sitä vielä törkypaljon onkin.

        jokkex: "Kyllä suunnitelmia täytyy muuttaa tilanteen mukaan, eikä Tala sitä paitsi ole enää puheenjohtaja. Rajalliset resurssit täytyy kohdentaa oikein."

        Ja nyt olet siis sitä mieltä että suomenkieltä ja suomenkielistä kulttuuria tulisi tukea yksityisten henkilöiden ruotsinkieliseen kulttuurityöhon lahjoittamalla yksityisellä säätiörahalla ja Suomalaisuuden Liiton joka on perustettu tukemaan suomen kieltä ja suomenkielistä kulttuuria tulee keskittää resurssinsa taistelemaan suomenruotsalaisten perusoikeuksia, ruotsin kieltä ja suomenruotsalaista kulttuuria vastaan.


      • jokkex
        Ankdam kirjoitti:

        jokkex: "Kyllä suunnitelmia täytyy muuttaa tilanteen mukaan, eikä Tala sitä paitsi ole enää puheenjohtaja. Rajalliset resurssit täytyy kohdentaa oikein."

        Ja nyt olet siis sitä mieltä että suomenkieltä ja suomenkielistä kulttuuria tulisi tukea yksityisten henkilöiden ruotsinkieliseen kulttuurityöhon lahjoittamalla yksityisellä säätiörahalla ja Suomalaisuuden Liiton joka on perustettu tukemaan suomen kieltä ja suomenkielistä kulttuuria tulee keskittää resurssinsa taistelemaan suomenruotsalaisten perusoikeuksia, ruotsin kieltä ja suomenruotsalaista kulttuuria vastaan.

        "Ja nyt olet siis sitä mieltä että suomenkieltä ja suomenkielistä kulttuuria tulisi tukea yksityisten henkilöiden ruotsinkieliseen kulttuurityöhon lahjoittamalla yksityisellä säätiörahalla "

        Sinä sen linkin tänne postasit. Enhän ollut mitään mieltä, vaan totesin vain säätiöidesi tukevan suomalaisvastaista toimintaa. Pitäisi myös lopettaa valehtelu kaksikielisyyden tukemisesta, koska se tarkoittaa käytännössä vain ruotsin kielen tukemista.


        " ...Suomalaisuuden Liiton joka on perustettu tukemaan suomen kieltä ja suomenkielistä kulttuuria tulee keskittää resurssinsa taistelemaan suomenruotsalaisten perusoikeuksia, ruotsin kieltä ja suomenruotsalaista kulttuuria vastaan."

        Mitä sinä nyt sekoilet. Jos Suomen ja suomen kielen puolesta toimiminen vaikuttaa sinusta tuollaiselta (ei yllätys), niin pitää miettiä mistä moinen johtuu...


    • H.T Järvenpää

      lepsoo

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      296
      3339
    2. 203
      2918
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      226
      1973
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1408
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      164
      1256
    Aihe