Kyseessä siis rintamamiestalo
Lämmitettävä ala n.110 neliö. Viime talvi lämmitetty taloa puulla, käyttövesi lämpiää sähköllä ja eri varaajalla.
Paljonko talon lämmittäminen maksaa kattilaan asennettavalla sähkövastuksella? kuukausi?
Kattilassa ei ole mitään varaajaa.
Muita helpompia ratkaisuja?
Kaikki neuvot ovat tervetulleita.
Kiitos.
Paras / halvin lämmitysmuoto??
12
686
Vastaukset
- Ei uusavuton
Siis etkö osaa arvioida polttamasi puun märää ja siitä arvioida sähkönkulutusta? Voivatko ihmiset todella olla näin avuttomia? Ilmeisesti, tai sitten vain provo.
odottele sopivaa tasaisena pysyttelevää pikkupakkasta ja lämmitä halvoilla irtopattereilla. Näin saatu kWh-määrä sitten suhteutetaan lämmityskauden (noin 8 kk) keskilämpötilaan (muutama pakkasaste)
- 19+10
Laita kattilalle varaaja ensin. Silloin voit lämmittää sitä kunnolla eikä tarvitse kituutella. Varaajaan lämminvesikierrukka jolla lämpeää myös käyttövesi sekä sähkövastus jolla systeemi lämpeää jos et puilla lämmitä.
Kilossa kuivaa puuta on keskimäärin 4 kWh, jos puut palavat 75% hyötysuhteella kilosta saat silloin 3 kWh energiaa. Jos päivässä poltit 50 kg puuta pakkasilla sait siitä noin 150 kWh lämpöenergiaa talteen (noin suuntaa-antava esimerkki).
150 kWh hinnan löydät sähkölaskustasi (siirtoineen yli 15€ nykyisin) - Mieli muuttui?
Etkös itse ollut vielä viime vuonna sitä mieltä että on järjen köyhyyttä lämmittää muilla kuin puilla?!?! Ilmaista puuta oli joka paikassa tyrkyllä, eikä lämmittämisestä ole juuri lainkaan vaivaa ja se on oikeastaa tosi kivaa puuhaa.
- juusdt
ilmavesilämpöpumppu esim IVT hyvä!!!
- pelle pelletti
Helppo ja edullinen tapa on vesikiertoinen pellettitakka.
Kun sulla jo on vesikiertoinen keskuslämmitys kuluja tulee vain takka ja asennuskulut pelletit. Pellettien hinta on jotain 4 senttiä / kilowattitunti tällä hetkellä, eli puolet sähköstä.
Lisäks noi pellettitakat on vaivattoma, kun ne on tietokoneohjattuja, eli voit laittaa minkä lämpötilan haluat mihinkin aikaan päivästä.
Suurimmissa on 80 kg säiliö ja kun takka ei polta koko ajan, sillä pärjää jo pitkään.
http://www.tulituote.com/index1.htm
http://glanspower.fi/tuotteet/55- usean vuoden sähköt
Pellettitakan (4000€) asennuksesta ( ?€) tulee kyllä aika paljon kuluja, tarvitaan piippu ( ?€) ja putkitukset takalle yms.
Taitaa tulla halvemmaksi vaihtaa pannuhuoneeseen puukattilan tilalle pellettikattila (5000€ asennus), tai ehkä siihen puukattilaan saa vätösteltyä pellettipolttimen, jolloin voisi päästä halvemmalla.
Viidellä tonnilla ostelee kyllä aika paljon sähköäkin... eikä taida nykypäivänä saada pellettejäkään 4snt/kWh hintaan. Tilastokeskuksetn viimeinen bruttonoteeraus on 5,26snt/kwh ja tuosta vielä tietysti hyötysuhteesta vähän lisää hintaa nettokilowattituntiin. - pelle pelletti
usean vuoden sähköt kirjoitti:
Pellettitakan (4000€) asennuksesta ( ?€) tulee kyllä aika paljon kuluja, tarvitaan piippu ( ?€) ja putkitukset takalle yms.
Taitaa tulla halvemmaksi vaihtaa pannuhuoneeseen puukattilan tilalle pellettikattila (5000€ asennus), tai ehkä siihen puukattilaan saa vätösteltyä pellettipolttimen, jolloin voisi päästä halvemmalla.
Viidellä tonnilla ostelee kyllä aika paljon sähköäkin... eikä taida nykypäivänä saada pellettejäkään 4snt/kWh hintaan. Tilastokeskuksetn viimeinen bruttonoteeraus on 5,26snt/kwh ja tuosta vielä tietysti hyötysuhteesta vähän lisää hintaa nettokilowattituntiin.Mulla maksoi vajaa 2000 takka, rintamamiesmökissä hormi valmiina, laitettiin täysin mulla käyttämättömänä olleen haljenneen keittiön hellan tilalle. Asennus ja kytkentä vesikiertoon maksoi yht. about tonnin, mutta siitähän saa kotitalousvähennyksen.
- halpa,,
Halpa: Hyppynaru ja villasukat.
- selviselvis
Pelletti takka on ihan hyvä vaihtoehto lisä lämmittämiseen / kuormitushuippujen tasaamiseen. Varaaja olisi hyvä olla ehkä 1 m2(jossa sähkövastukset varalla/kesäksi). Jos taas pannuhuone säilytetään pannuhuoneena niin silloin kattila pellettipolttimella, jolloin torppa lämpiää koko vuoden, Em vehkeitten kanssa tarttee tehdä kuitenkin viikottain askareita.
Itse pidän hyvänä pellettivarastoani = paikallinen rautakauppa, ei tartte itellä isoja varastoja ym. mutta siitäkin tulee ylimmääräistä hommaa kun niitä kuskaa ja tartee tietysti peräkärryn.
Lämmitys kuluni 550 m2 talossa josta maanpäällä 320 m2 ja lämmintä vettä tuhlaamassa n. 10 hlö. Keskimäärin/kk n. 330 -. 340 €. Tämä toteutettuna, Vilp sanyo 9kw, ovaalivaraaja 3:lla kierukalla, aurinkopaneelit (tyhjiöputkimalliset 60 kpl) ja pellettitakka h2o 18 (tulituoteen maahantuoma, älkää vaan niiltä ostako ellette halua ongelmia) Takka toiminu melko hyvin (mutta ei takuu) ja pitkälti takan ansiosta, että kulut kohtuulliset - Nyt homma pelittää
Minä sain www.takkatohtori.fi yrittäjän kautta pahaat neuvot kun olin hankkimassa pellettilämmitystä ja vaihtoehtoina löytyi vesikiertoinen pellettitakka ja poltinsysteemi vanhaan kattilaan. Päädyin pellettitakkaan kun minulla oli ennestään 2500 litraa varaaja jota yritin lämmittää vesikiertoisella takkasydämellä ja puukalapeilla. Piti ensin selvittää millainen takka sopii parhaiten ja sitten vasta tekemään.
- tacktack
Kiitoksia, hyvä vinkki, kun tuo "Takkatohtori" näyttää olevan tuossa naapurikunnassa. Laitoin kirjanmerkkeihin, sillä nämä asiat on harkinnassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun5612733T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli373563Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo372218- 1522071
Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:
Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn3011535Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast231382Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?
Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?2001373- 841337
- 1021154
- 621136