Ex-yrittäjän mahdollisuudet?

mamma maassa

Kommandiittiyhtiö asetettiin konkurssiin (verottaja haki) lokakuussa 2010, olin vastuunalainen yhtiömies. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla vielä n. 2 kk. Minulla on vain yo-tutkinto, olen käynyt ammattikoulua 1,5 vuotta. Sairastan synnytyksenjälkeistä masennusta vielä kaupanpäälle. Mitä vaihtoehtoja minulla on, kelpaanko työttömäksi työnhakijaksi, yrittäjätaustalla? Yrittäjähän on Suomessa lainsuojaton. Pikaista vastausta toivoen

3

743

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain eh
    • tyokkari

Hei!
      Kiitos kysymyksestäsi.

Voit ilmoittautua työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto) työnhakijaksi milloin tahansa. Esimerkiksi yritystoiminta ei estä rekisteröitymistä työnhakijaksi. Yritystoiminnalla voi kuitenkin olla vaikutusta siihen, pidetäänkö sinua julkisessa työvoimapalvelulaissa tarkoitettuna työttömänä työnhakijana. Lisätietoja työnhakijaksi ilmoittautumisesta:

http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/index.jsp

Työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä TE-toimisto tutkii yritystoimintasi tilanteen sekä muut työttömyysetuuden saamisen työvoimapoliittiset edellytykset ja antaa työvoimapoliittisen lausunnon työttömyysetuuden maksajalle (Kela tai työttömyyskassa).

Kysymykseesi vastaaminen vaatisi tarkempia tietoja tilanteestasi. Halutessasi voit olla tilanteestasi yhteydessä Työlinjan puhelinpalveluun

Työttömyysturvaneuvonta 010 19 4911 (ma - pe klo 9 – 17, ajalla 23.6.-29.7.2011 klo 9-16).

Terveisin Teppo työkkäristä

• kela

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi! Mikäli TE-toimisto toteaa, ettei työttömyysetuuden hakemiselle ole esteitä, voit hakea äitiyslomasi jälkeen Kelasta peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea.

Jos täytät palkansaajan tai yrittäjän työssäoloehdon, sinulla on oikeus peruspäivärahaan, joka ei riipu puolisosi tuloista.

Täytät yrittäjän työssäoloehdon, jos
      ■ olet toiminut yrittäjänä vähintään 1,5 vuotta (18 kk) työttömyyttä edeltäneiden 4 vuoden (tarkastelujakso) aikana ja
      ■ yritystoiminta on ollut riittävän laajaa (yrittäjän YEL-vakuutuksen työtulo on ollut koko ajan vähintään 710 e/kk ja maatalousyrittäjän MYEL-vakuutuksen työtulo vähintään 400 e/kk.)

Työssäoloehdon 4 vuoden tarkastelujaksoa pidentävät mm. sairaus, päätoimiset opinnot ja enintään 3-vuotiaan lapsen hoitaminen.

Jos työssäoloehtosi ei täyty, voit hakea työmarkkinatukea. Työmarkkinatuki on tarveharkintainen, eli tuen suuruuteen vaikuttavat omien tulojesi lisäksi myös puolisosi tulot. Peruspäivärahasta ja työmarkkinatuesta löytyy lisää tietoa linkistä

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190701134121EH?OpenDocument

Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      6
      2449
    2. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      65
      2268
    3. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      200
      1286
    4. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      71
      1088
    5. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      109
      1084
    6. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      220
      932
    7. Martina ja Matias

Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      909
    8. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      10
      827
    9. Millaisia tunteita

Sinulla on minua kohtaan?
      Ikävä
      47
      779
    10. Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa

Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta
      Suhteen aloittaminen
      51
      759
    Aihe