Ex-yrittäjän mahdollisuudet?

mamma maassa

Kommandiittiyhtiö asetettiin konkurssiin (verottaja haki) lokakuussa 2010, olin vastuunalainen yhtiömies. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla vielä n. 2 kk. Minulla on vain yo-tutkinto, olen käynyt ammattikoulua 1,5 vuotta. Sairastan synnytyksenjälkeistä masennusta vielä kaupanpäälle. Mitä vaihtoehtoja minulla on, kelpaanko työttömäksi työnhakijaksi, yrittäjätaustalla? Yrittäjähän on Suomessa lainsuojaton. Pikaista vastausta toivoen

3

563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain eh
    • tyokkari

Hei!
      Kiitos kysymyksestäsi.

Voit ilmoittautua työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto) työnhakijaksi milloin tahansa. Esimerkiksi yritystoiminta ei estä rekisteröitymistä työnhakijaksi. Yritystoiminnalla voi kuitenkin olla vaikutusta siihen, pidetäänkö sinua julkisessa työvoimapalvelulaissa tarkoitettuna työttömänä työnhakijana. Lisätietoja työnhakijaksi ilmoittautumisesta:

http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/index.jsp

Työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä TE-toimisto tutkii yritystoimintasi tilanteen sekä muut työttömyysetuuden saamisen työvoimapoliittiset edellytykset ja antaa työvoimapoliittisen lausunnon työttömyysetuuden maksajalle (Kela tai työttömyyskassa).

Kysymykseesi vastaaminen vaatisi tarkempia tietoja tilanteestasi. Halutessasi voit olla tilanteestasi yhteydessä Työlinjan puhelinpalveluun

Työttömyysturvaneuvonta 010 19 4911 (ma - pe klo 9 – 17, ajalla 23.6.-29.7.2011 klo 9-16).

Terveisin Teppo työkkäristä

• kela

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi! Mikäli TE-toimisto toteaa, ettei työttömyysetuuden hakemiselle ole esteitä, voit hakea äitiyslomasi jälkeen Kelasta peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea.

Jos täytät palkansaajan tai yrittäjän työssäoloehdon, sinulla on oikeus peruspäivärahaan, joka ei riipu puolisosi tuloista.

Täytät yrittäjän työssäoloehdon, jos
      ■ olet toiminut yrittäjänä vähintään 1,5 vuotta (18 kk) työttömyyttä edeltäneiden 4 vuoden (tarkastelujakso) aikana ja
      ■ yritystoiminta on ollut riittävän laajaa (yrittäjän YEL-vakuutuksen työtulo on ollut koko ajan vähintään 710 e/kk ja maatalousyrittäjän MYEL-vakuutuksen työtulo vähintään 400 e/kk.)

Työssäoloehdon 4 vuoden tarkastelujaksoa pidentävät mm. sairaus, päätoimiset opinnot ja enintään 3-vuotiaan lapsen hoitaminen.

Jos työssäoloehtosi ei täyty, voit hakea työmarkkinatukea. Työmarkkinatuki on tarveharkintainen, eli tuen suuruuteen vaikuttavat omien tulojesi lisäksi myös puolisosi tulot. Peruspäivärahasta ja työmarkkinatuesta löytyy lisää tietoa linkistä

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190701134121EH?OpenDocument

Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      66
      5655
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      3011
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      277
      2646
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2469
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      23
      2359
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      261
      1780
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      60
      1378
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1243
    9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      88
      1185
    10. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      90