Ex-yrittäjän mahdollisuudet?

mamma maassa

Kommandiittiyhtiö asetettiin konkurssiin (verottaja haki) lokakuussa 2010, olin vastuunalainen yhtiömies. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla vielä n. 2 kk. Minulla on vain yo-tutkinto, olen käynyt ammattikoulua 1,5 vuotta. Sairastan synnytyksenjälkeistä masennusta vielä kaupanpäälle. Mitä vaihtoehtoja minulla on, kelpaanko työttömäksi työnhakijaksi, yrittäjätaustalla? Yrittäjähän on Suomessa lainsuojaton. Pikaista vastausta toivoen

3

359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain eh
    • tyokkari

Hei!
      Kiitos kysymyksestäsi.

Voit ilmoittautua työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto) työnhakijaksi milloin tahansa. Esimerkiksi yritystoiminta ei estä rekisteröitymistä työnhakijaksi. Yritystoiminnalla voi kuitenkin olla vaikutusta siihen, pidetäänkö sinua julkisessa työvoimapalvelulaissa tarkoitettuna työttömänä työnhakijana. Lisätietoja työnhakijaksi ilmoittautumisesta:

http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/index.jsp

Työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä TE-toimisto tutkii yritystoimintasi tilanteen sekä muut työttömyysetuuden saamisen työvoimapoliittiset edellytykset ja antaa työvoimapoliittisen lausunnon työttömyysetuuden maksajalle (Kela tai työttömyyskassa).

Kysymykseesi vastaaminen vaatisi tarkempia tietoja tilanteestasi. Halutessasi voit olla tilanteestasi yhteydessä Työlinjan puhelinpalveluun

Työttömyysturvaneuvonta 010 19 4911 (ma - pe klo 9 – 17, ajalla 23.6.-29.7.2011 klo 9-16).

Terveisin Teppo työkkäristä

• kela

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi! Mikäli TE-toimisto toteaa, ettei työttömyysetuuden hakemiselle ole esteitä, voit hakea äitiyslomasi jälkeen Kelasta peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea.

Jos täytät palkansaajan tai yrittäjän työssäoloehdon, sinulla on oikeus peruspäivärahaan, joka ei riipu puolisosi tuloista.

Täytät yrittäjän työssäoloehdon, jos
      ■ olet toiminut yrittäjänä vähintään 1,5 vuotta (18 kk) työttömyyttä edeltäneiden 4 vuoden (tarkastelujakso) aikana ja
      ■ yritystoiminta on ollut riittävän laajaa (yrittäjän YEL-vakuutuksen työtulo on ollut koko ajan vähintään 710 e/kk ja maatalousyrittäjän MYEL-vakuutuksen työtulo vähintään 400 e/kk.)

Työssäoloehdon 4 vuoden tarkastelujaksoa pidentävät mm. sairaus, päätoimiset opinnot ja enintään 3-vuotiaan lapsen hoitaminen.

Jos työssäoloehtosi ei täyty, voit hakea työmarkkinatukea. Työmarkkinatuki on tarveharkintainen, eli tuen suuruuteen vaikuttavat omien tulojesi lisäksi myös puolisosi tulot. Peruspäivärahasta ja työmarkkinatuesta löytyy lisää tietoa linkistä

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190701134121EH?OpenDocument

Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      157
      6374
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      50
      1816
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      38
      1484
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      50
      1076
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      324
      1019
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      48
      951
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      929
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      898
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      885
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      877
    Aihe