Totuus paniikkihäiriöstä!

Ex masentunut&panic

Olen huomannut lukiessani näitä keskustelu palstoja että täällä vaan käy kirjoittamassa ihmiset, jota asiaa eniten häiritsee. Harva terve käy edes kirjoittamassa, koska niitten ajatuksessa ei pyöri nämä asiat. Nyt olen yksi terveestä joka käy kirjoittamassa tänne ja antamassa tietoa.
Aluksi:
-Paniikkihäiriö ei ole sairaus. Se on OIRE. Paniikkihäiriö on yleensä heräte jostakin asiasta esim huonosta parisuhdetilanteesta, terveydestä tai jostain muusta. Sen pitää itse ottaa selville ja ruveta sitä selvittämään jos haluaa parantua.
-Paniikkihäiriö on samanlaista kun masennus, eli serotoniinia ei kehity tarpeeksi, joten syökää banaaneja, ananasta, saksanpähiköitä ja sellaisia ruokia jotka lisäävät serotoniinin vaikutusta ja etenkin LIIKUNTAA! Ei sen tarvitse olla aluksi ku 10min päivässä.
-Kannattaa käydä heti pyskiatrilla hakemassa oikea lääkitys. Se että moni pelkää että lääkeet muuttavat omaa kuvaansa niin se ei ole totta! Se että oikea lääkitys tasapainottavat ihmisen ja eikä se ole loppuikäinen lääkitys kyseessä.
-Jos tuntuu ettei paniikkihäiriö lähde mielestäsi niin käy puhumassa ammattiautajan tai hypnoositerapiassa. Hypnoositerapia on hyvä ratkasu saada purkamaan ajatukset ja selventämään niitä. Se jakaa mielipiteitä mutta jos hypnoositerapiaa on harjoitettu jo melkein 2000ekr ja vieläkin harjoitetaan niin sitä kannatta kokeilla.

Vaikka pelkäät pyötyväsi, pissaamisesi allesi, kontrollin menettämistä mutta kyse on ihan samasta paniikkihäiriöstä. Jokaiselle se on henk.kohtaista miten ne reagoi. Jotenka mietikää mikä on teille aiheuttanut, liikkukaa ja hankikaa oikeaa apua!

62

3407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairausoireet

Okei, tää oli vähän ristiriitainen... Paniikkihäiriö ei siis mielestäsi ole SAIRAUS, mutta silti suosittelet lääkitystä...? Paniikkihäiriö ON SAIRAUS, johon lukeutuu useita OIREITA, jotka ovat sairaudesta kärsivillä erilaisia (en jaksa luetella listaa oireista, kaikki täällä lukevat tietävät ne). Puhut paljon tosiasiaa: on oikeaa syödä, juoda ja liikkua oikein, hakea apua jne., mutta myös Tämä on joillekkin hyvä kanava hakea apua ja ennenkaikkea tietoa tästä sairaudesta.

Ja sen haluaisin selvittää, että paniikkihäiriö EI ole sama asia kuin masennus, MUTTA usein ph:n liittyy myös masennusta. Ph. ei automaattisesti tarkoita sitä, että ihminen olisi masentunut, joten ei kannata siitä huolehtia. :)

Ainakin minun psykiatrini sanoo, että netti on nykyajan ihan normaali tapa hankkia tietoa tästä sairaudesta ja keskustella siitä. Hän ei pidä sitä pahana, ainoastaan neuvoo maalaisjärjellä miettimään, mikä on mielestäsi totta ja mikä ei. Joten jos joku saa täältä tarvitsemaansa tukea ja apua, ei se minusta ole väärin, joillekkin se on tällä hetkellä ainoa keino, kun ei apua vaikka uskalla hakea!

Ei oteta sitä keneltäkään pois...

• ,,,,,

EIkö nimi Jo kerro että on vähän vakavemmasta kyse kuiinn pelkästään oire, Paniikkihäiriö, HÄIRIÖ! no jos joku sanois mulle että Hän on häiriintynyt, niin kyllä minä sanoisin että Sairas ihminen

Googlaa Paniikkihäiriö
        Älä selitä siin'! sairaus tää on!

• No Joo

Kyllä mä ymmärrän sen että täältä saa jonkinlaista tukea
        mutta kyllä mä kuitenkin kehotan näitä ihmisiä ottamaan yhteyttä
        lääkäriin, koska ei noita oireita saa pois näitä palstoja lukemalla!
        niin ei se todellakaan ole tällä hetkellä ainoa keino, kuitenkin puhutaan nyt sairaudesta
        eikä mistään, Nyt käyn suomi24 Paniikkihäiriö palstalla ja sit mä oon oireeton!

Mielummin kehotetaan ihmisiä hakemaan apua kuin kehottamaan niitä istumaan täällä ja lukea näitä palstoja toivossa että tää on ainoo keino!!

• paniikki-80
        No Joo kirjoitti:

Kyllä mä ymmärrän sen että täältä saa jonkinlaista tukea
        mutta kyllä mä kuitenkin kehotan näitä ihmisiä ottamaan yhteyttä
        lääkäriin, koska ei noita oireita saa pois näitä palstoja lukemalla!
        niin ei se todellakaan ole tällä hetkellä ainoa keino, kuitenkin puhutaan nyt sairaudesta
        eikä mistään, Nyt käyn suomi24 Paniikkihäiriö palstalla ja sit mä oon oireeton!

Mielummin kehotetaan ihmisiä hakemaan apua kuin kehottamaan niitä istumaan täällä ja lukea näitä palstoja toivossa että tää on ainoo keino!!

Et ole sitten tullut ajatelleeksi että vertaistuki on myös tärkeää. On huojentavaa tietää että maailmassa saattaa olla muitakin ihmisiä jotka kärsivät samasta vaivasta kun itse,ei ole yksin asian kanssa!

• pullunpullunpullun

Kyllä paniikkihäiriö on ihan oikea sairaus,jolle löytyy oma diagnoosinumero jne. kuuluu ahdistuneisuushäiriöihin. Ja joka muuten ei parane liikunnalla vaikkakin liikunta auttaa muuhun yleistilaan positiivisesti.

• pelokas...

paniikkihäiriö ei ole sairas vaan tunne.Samalla tavalla kun :ilo, suru jne.. luokitellaan ahdistuneisuushäiriöihin.

• sairausoireet

Eli siis paniikkihäiriö, ahdituneisuus-, ja yleinen ahdistuneisuus-, on TUNTEITA eikä sairauksia, vaikka ne on luokiteltu sairauksiksi jo 80-luvun lopulta lähtien? Et voi tosissas väittää, että nää ei oo sairauksia, se loukkaa todella niitä, jotka sairastavat näitä tauteja!

Eli vielä kerran: Paniikkihäiriö on sairaus, joka SISÄLTÄÄ erilaisia tunteita/tuntemuksia, kuten tuo mainitsemasi suru, tai pelko jne...

• pelokas...

jos kysyt psykologilta tästä asiasta niin vastaukseksi tulee että ei ole sairaus. ei täällä kukaan varmaan halua vähätellä yhtään samassa paskassa lillutaan kaikki :(

• sairausoireet

Okei.... kyllä mulle on ainakin sanottu, että mulla on sairaus. Jospa sulla on jokin muu juttu sitten... O_o

• pelokas...

mulle on myös 2 eri psykologia sanonut näin. en sitten tiedä mikä totta ja mikä ei. itselläni on paha paniikkihäiriö ollut jo monta vuotta monta kuukautta ollut vaan kotona pelkoni vuoksi..eli ihan paniikkihäiriö on.

• paniikkipois

Paniikkikohtaus on yhtäkkinen ahdistuksen lisääntyminen mihin liittyy monia sekä fyysisiä, että psykologisia oireita, kuten sydämen tyykytystä, puutumisen tunnetta, pyörrytystä, kuoleman pelkoa jne. Paniikkihäiriö on tila, missä paniikkikohtaukset, tai niiden pelko, ovat kroonistuneet ja ne vaivaavat merkittävästi kärsijän elämää. Usein seurauksena on eristäytyminen maailmasta, masennus ja monet sosiaaliset ongelmat. Paniikkihäiriö itsessään siis on vakava vaiva johon liittyy paljon oireita. Se invalidisoi usein kaikkia elämän alueita. Paniikkihäiriö saattaa alkaa pitkään jatkuneen stresin seurauksena. Jotkut ovat haavoittuvaisempia (esim biologisista syistä johtuen) kuin toiset. Elämäntavat voivat herkistää paniikille. Jopa liika kahvin juominen saataa laukaista paniikkikohtauksen. Näin ollen voidaan tietysti sanoa, että paniikki on seuraus jostakin muusta ja että paniikkihäiriö on tavallaan myös oire...aivan niinkuin voidaan sanoa monesta vaivasta. Kuume on oire, mutta siihen voi kuolla. Samoin ripuli. Krooninen kipu on sekä oire, että sairaus itsessään ja sitä ei kukaan halua kärsiä. Paniikkihäiriö on monimutkainen tunteiden, pelkojen, fyysisten tuntemusten ja omien käyttäytymisten yhdistelmä joka toimii noidankehämäisesti ja itseään vahvistaen. Kun paniikkihäiriö on kerran alkanut, ei ole enää paljonkaan merkitystä mikä sen aloitti, sitä ylläpitävät nyt monet tekijät joihin on vaikea vaikuttaa ilman apua. Paniikkihäiriötä pitää hoitaa ja onneksi sitä osataan hoitaa nykyään. Olen itse sekä kokenut tuon ongelman, että hoitanut muita (olen kognitiivinen psykoterapeutti). Potilaani, jotka eivät ole voineet poistua vuosiin huoneestaan paniikkikohtauksen pelossa ovat normalisoineet elämänsä muutamassa viikossa ja 'palanneet elämään'. Suosittelen, että ei turhaan kiistellä siitä, onko kyseessä sairaus vai oire, vaan jos kärsit siitä, niin hae apua. Kognitivinen terapia on tehokas ja nopea apu, eikä sillä ole haittavaikutuksia.

• LOL!

Anteeksi Paniikkipois
        Avaa omaa palsta missä voidaan keskustella ripulista, jookos? Kognitiivisena psykoterapeuttina sun pitäis kyllä tiedää että Paniikkihäiriö on sairaus, eikä mitään muuta...ja siitä me nimenomaan puhutaan tällä palstalla!

menisitkö ripulis kanssa muualle.

• rofl
        LOL! kirjoitti:

Anteeksi Paniikkipois
        Avaa omaa palsta missä voidaan keskustella ripulista, jookos? Kognitiivisena psykoterapeuttina sun pitäis kyllä tiedää että Paniikkihäiriö on sairaus, eikä mitään muuta...ja siitä me nimenomaan puhutaan tällä palstalla!

menisitkö ripulis kanssa muualle.

LOL! Kirjoitat hyvin:)

Paniikkipois, olen samaa mieltä, jos olet kerran psykoterapeutti, niin sun pitäis kyllä tietää, että ph on ihan oikea sairaus, diagnoosinumerokin löytyy... Suosittelen, että sinä et ainakaan laita tänne mitään terapia ohjeita.

• paniikkipois
        rofl kirjoitti:

LOL! Kirjoitat hyvin:)

Paniikkipois, olen samaa mieltä, jos olet kerran psykoterapeutti, niin sun pitäis kyllä tietää, että ph on ihan oikea sairaus, diagnoosinumerokin löytyy... Suosittelen, että sinä et ainakaan laita tänne mitään terapia ohjeita.

okei sekä LOL että rofl...Kiitos asiallisista kommenteistanne. Viestini näyttää olleen liian epäsevä..Olette aivan oikeassa, paniikkihäiriöllä on diagnoosikoodinsa, jopa useampia. Itse annan tämän diagnoosin usein, enkä anna tällaista diagnoosia muuten kuin vakavaan ongelmaan. Samoin kuin diagnosoin masennuksen ja monia muita sairauksia. Se on siis sairaus. Hyvä on. Pointtini oli kuitenkin juuri se, että kyseessä on VAKAVA vaiva joka PITÄÄ HOITAA. Riippumatta siitä, nimittääkö joku sitä sairaudeksi vai oireeksi. Usein sitä vähätellään ja hyvää tarkoittavat sukulaiset ym. voivat vain käskeä kohtaamaan pelkonsa jne, mutta he eivät ymmärrä, että ph kärsivä ei voi sille mitään ilman apua, aivan ninkuin on kyse monissa fyysisissä vaivoissa/sairauksissa, joihin viittasin...
        Kiitos rofl myös pikaisesta suosituksestasi. Otan sen varteen, vaikka ajattelinkin, että joku muu saattaa jopa hyötyäkin jostakin vinkistä, eikä pelkästä juupas eipäs väittelystä. Näillä palstoilla on helppo mennä henkilökohtaisuuksiin...

• höpönhöpön
        paniikkipois kirjoitti:

okei sekä LOL että rofl...Kiitos asiallisista kommenteistanne. Viestini näyttää olleen liian epäsevä..Olette aivan oikeassa, paniikkihäiriöllä on diagnoosikoodinsa, jopa useampia. Itse annan tämän diagnoosin usein, enkä anna tällaista diagnoosia muuten kuin vakavaan ongelmaan. Samoin kuin diagnosoin masennuksen ja monia muita sairauksia. Se on siis sairaus. Hyvä on. Pointtini oli kuitenkin juuri se, että kyseessä on VAKAVA vaiva joka PITÄÄ HOITAA. Riippumatta siitä, nimittääkö joku sitä sairaudeksi vai oireeksi. Usein sitä vähätellään ja hyvää tarkoittavat sukulaiset ym. voivat vain käskeä kohtaamaan pelkonsa jne, mutta he eivät ymmärrä, että ph kärsivä ei voi sille mitään ilman apua, aivan ninkuin on kyse monissa fyysisissä vaivoissa/sairauksissa, joihin viittasin...
        Kiitos rofl myös pikaisesta suosituksestasi. Otan sen varteen, vaikka ajattelinkin, että joku muu saattaa jopa hyötyäkin jostakin vinkistä, eikä pelkästä juupas eipäs väittelystä. Näillä palstoilla on helppo mennä henkilökohtaisuuksiin...

PANIIKKIPOIS; et ole mikään psykoterapeutti, etkä muukaan alan ammattilainen!

"Itse annan tämän diagnoosin usein, enkä anna tällaista diagnoosia muuten kuin vakavaan ongelmaan. Samoin kuin diagnosoin masennuksen ja monia muita sairauksia."

Diagnoosin tekee aina, siis aina, LÄÄKÄRI! Psykologi ei ketään diagnosoi.

Olisit nyt ottanut ennen trollaustasi asioista paremmin selvää;)))

• paniikkipois
        höpönhöpön kirjoitti:

PANIIKKIPOIS; et ole mikään psykoterapeutti, etkä muukaan alan ammattilainen!

"Itse annan tämän diagnoosin usein, enkä anna tällaista diagnoosia muuten kuin vakavaan ongelmaan. Samoin kuin diagnosoin masennuksen ja monia muita sairauksia."

Diagnoosin tekee aina, siis aina, LÄÄKÄRI! Psykologi ei ketään diagnosoi.

Olisit nyt ottanut ennen trollaustasi asioista paremmin selvää;)))

jumalauta! Pitääkin sitten kertoa työnantajalle, että en olekaan alalla ollenkaan. Enkä saa myös diagnosoida, ja olen sitä tehnyt vuosia.... Kaikki on mennyt päin persettä...Hyvä kun tiesit tuonkin paremmin kuin minä itse. Ihmeen tarkkaan tälläkin palstalla aina tunnetaan toiset kirjoittajat...Kuitenkin voisi kysyä, että luitko viestini ollenkaan ennekuin tuomitsit minut...

En ole psykologi. Olen psykoterapeutti. Kognitiivisena psykoterapeuttina työskentelee monen alan ammattilaisia joiden pohjaloulutus ja työkokemus voi olla psykiatrinen sairaanhoitaja, lääkäri, kliininen psykologi, psykodynaaminen terapeutti...Itse en asu Suomessa enkä ole kouluttautunut Suomessa. Työhöni kuuluu diagnosointi (mikä ei todellakaan ole tärkein osa työtä), terapian antaminen ja terveyden -ja sairaanhoidon ammattilaisten (mm. lääkärien!huhhuh!) kouluttaminen mielenterveyden hoidossa.

Kopioin tähän oman kommenttisi:

'Diagnoosin tekee aina, siis aina, LÄÄKÄRI! Psykologi ei ketään diagnosoi'
        'Olisit nyt ottanut ennen trollaustasi asioista paremmin selvää;)))'

ja totean, että olen kanssasi ehdottomasti samaa mieltä. Olisi tosiaan hyvä jos ottaisi selvää ennen kuin kirjoittaa noinkin varman mielipiteen. Ja sittenkin, vaikka luulisi olevansa oikeassa, ei ole mikään pakko olla niin aggressiivinen.

Ihmetyttää vihamielisyys millä näillä palstoilla aina yritetään iskeä toisia. Epäilen, että et sinäkään olisi noin tiukkasanainen jos olisit kanssani silmäkkäin...

Olen huomanut, että jos joku yrittää keskustella jostakin aiheesta rakentavasti niin aina on näitä rohkeita palstaleijonia soittamassa poskeaan nimimerkin takaa. Ymmärrän kyllä, että omaa pahaa oloahan siinä tietysti puretaan, mutta keinot ovat niin surkeat, toista mollataan nimettömästi, seurapiiripalstalla...En viitsi enää seurata tätä palstaa, myönnän, että olen aidosti vittuuntunut noista muutamasta kommentista.

Tiedän myös, että on aivan sama, mitä tähän kirjoittaa, vankka mielipide sieltä kuitenkin tulee aina takaisin ja se mielipide ei ole koskaan vailla vihaa ja henkilökohtaista herjausta...

Joten sinulle höpönhöpönhöpön/rofl ja mikä tahansa oletkin: jatka surkeiluasi näillä palstoilla, minä en viitsi enää tuhlata minuuttiakaan elämästäni tällaiseen nimimerkin takana tapahtuvaan tekorohkeaan vittuilukommunikointiin. Tälläkin palstalla on asiallisiakin kirjoittajia, mutta yleensä heidät ikävä kyllä teilaa joku kaltaisesi besserwisser. Luuletko sinä perkele, että sinä olet ainoa jolla on tunteet? Vai pahoitatko tarkoituksellisesti toisten tunteita? Luuletko ehkä, että on hauskaa ja helppoa yrittää auttaa muita? Luuletko, että oli helppo hankkia koulutus? Ei ollut. Hankin sen vielä vieraalla kielellä. Minulla on rankka työ joka kuluttaa, ja olen itse kokenut paniikkihäiriön ja masennuksen, enkä aio ottaa enää lisärasitetta tällaisesta asiattomasta keskustelusta. Minulta et saa enää yhtään kommenttia.

• oogoo
        paniikkipois kirjoitti:

jumalauta! Pitääkin sitten kertoa työnantajalle, että en olekaan alalla ollenkaan. Enkä saa myös diagnosoida, ja olen sitä tehnyt vuosia.... Kaikki on mennyt päin persettä...Hyvä kun tiesit tuonkin paremmin kuin minä itse. Ihmeen tarkkaan tälläkin palstalla aina tunnetaan toiset kirjoittajat...Kuitenkin voisi kysyä, että luitko viestini ollenkaan ennekuin tuomitsit minut...

En ole psykologi. Olen psykoterapeutti. Kognitiivisena psykoterapeuttina työskentelee monen alan ammattilaisia joiden pohjaloulutus ja työkokemus voi olla psykiatrinen sairaanhoitaja, lääkäri, kliininen psykologi, psykodynaaminen terapeutti...Itse en asu Suomessa enkä ole kouluttautunut Suomessa. Työhöni kuuluu diagnosointi (mikä ei todellakaan ole tärkein osa työtä), terapian antaminen ja terveyden -ja sairaanhoidon ammattilaisten (mm. lääkärien!huhhuh!) kouluttaminen mielenterveyden hoidossa.

Kopioin tähän oman kommenttisi:

'Diagnoosin tekee aina, siis aina, LÄÄKÄRI! Psykologi ei ketään diagnosoi'
        'Olisit nyt ottanut ennen trollaustasi asioista paremmin selvää;)))'

ja totean, että olen kanssasi ehdottomasti samaa mieltä. Olisi tosiaan hyvä jos ottaisi selvää ennen kuin kirjoittaa noinkin varman mielipiteen. Ja sittenkin, vaikka luulisi olevansa oikeassa, ei ole mikään pakko olla niin aggressiivinen.

Ihmetyttää vihamielisyys millä näillä palstoilla aina yritetään iskeä toisia. Epäilen, että et sinäkään olisi noin tiukkasanainen jos olisit kanssani silmäkkäin...

Olen huomanut, että jos joku yrittää keskustella jostakin aiheesta rakentavasti niin aina on näitä rohkeita palstaleijonia soittamassa poskeaan nimimerkin takaa. Ymmärrän kyllä, että omaa pahaa oloahan siinä tietysti puretaan, mutta keinot ovat niin surkeat, toista mollataan nimettömästi, seurapiiripalstalla...En viitsi enää seurata tätä palstaa, myönnän, että olen aidosti vittuuntunut noista muutamasta kommentista.

Tiedän myös, että on aivan sama, mitä tähän kirjoittaa, vankka mielipide sieltä kuitenkin tulee aina takaisin ja se mielipide ei ole koskaan vailla vihaa ja henkilökohtaista herjausta...

Joten sinulle höpönhöpönhöpön/rofl ja mikä tahansa oletkin: jatka surkeiluasi näillä palstoilla, minä en viitsi enää tuhlata minuuttiakaan elämästäni tällaiseen nimimerkin takana tapahtuvaan tekorohkeaan vittuilukommunikointiin. Tälläkin palstalla on asiallisiakin kirjoittajia, mutta yleensä heidät ikävä kyllä teilaa joku kaltaisesi besserwisser. Luuletko sinä perkele, että sinä olet ainoa jolla on tunteet? Vai pahoitatko tarkoituksellisesti toisten tunteita? Luuletko ehkä, että on hauskaa ja helppoa yrittää auttaa muita? Luuletko, että oli helppo hankkia koulutus? Ei ollut. Hankin sen vielä vieraalla kielellä. Minulla on rankka työ joka kuluttaa, ja olen itse kokenut paniikkihäiriön ja masennuksen, enkä aio ottaa enää lisärasitetta tällaisesta asiattomasta keskustelusta. Minulta et saa enää yhtään kommenttia.

Ootkohan oikealla alalla, kun tästä keskustelusta menet jo hermoraunioksi? Miten pystyt auttamaan ihmisiä, jos itse olet noin kiivasluonteinen ihminen?

Mietitkö esim. sitä että nää negatiiviset tunteen purkaukset voisi johtua tästä paniikkihäiriöstä, ja ehkä kirjoittamalla tästä tänne voisit jopa ehkä AUTTAAKIN jotakuta... Itse ajattalen, että tänne puretaan omaa pahaa oloa pois, kun ei osata kanavoida tunteita oikeisiin paikkoihin, ehkä SINÄ ammattilaisena voisit auttaa.

• pelokas...

paniikki pois. kirjoitit todella hyvin!!! joo ja turha siitä on riidellä mikä on kenenkin mielestä totta :D samassa tilassa kaikki ollaan! itse olen kärsinyt paniikista 4 vuotta ja syönyt 4-5 lääkettä mutta mikään niistä ei ole auttanut kävin psykologilla vuoden kenen kanssa emme oikeen tulleet toimeen.. ja oireeni vain paheni :/ nyt olen käynyt kuukauden psykoterepiassa ja kokeillut siedätys hoitoa kuukauden ja olen kyllä voiton puolella! oma asenne ratkaisee niin paljon pitää uskaltaa ottaa riskejä ja hakeutua tilanteisiin tietoisesti mssä paniikki laukeaa niin aivosi tottuu aika pian tähän että hätää ei ole!

• paniikkipois

hei pelokas, olet oikeassa, jos vain on jaksavuutta, niin ota riskejä niinkuin kirjoitat. Jatka terapiaa ja hakeudu (terapian puitteissa!) juuri niihin tilanteisiin, jotka aiheuttavat sen ahdistuksen ja paniikin. Opit, että paniikki ei itse asiassa olekaan vaarallinen, vaikka onkin niin pelottava tunne. Pääset siitä kyllä eroon vaikka varsinkin hoidon alkuvaiheessa varmaan tuntuu usein, että ongelma vain pahenee, koska ahdistus tilapapäisesti pahenee...Kognitiivisessa hoidossa kyse on kuitenkin yleensä vain viikoista...mutta se kyllä edellytää, että sitoudut hoitoon omalta osaltasi. Siis: rohkeutta! itse voitin saman ongelman juuri näillä menetelmillä...ja myöhemmin olen voinut auttaa monia muita.
        En enää tule kirjoittamaan tällä palstalla, mutta toivotan sinulle kaikkea hyvää ja jaksavuutta.

• lottamari_

Paniikkihäiriö ei todellakaan ole sairaus vaan se on oire jostain, johon reakoidaan alkukantaisella tunteella. Paniikkihäirön mekanismi on psyykeessä, joka on yliaktivoitunut ahdistuksen aiheuttaman tekijän vuoksi.

• sairausoireet

PANIIKKIHÄIRIÖ ON SAIRAUS, JOHON LIITTYY USEITA ERI OIREITA. KUITENKAAN KAIKILLA EI OLE KAIKKIA OIREITA!!!

Voi hyvänen aika.... Mutta jos se tuo teille lohdun tunnetta, että ette myönnä, että teillä on sairaus, niin siitä vaan. Minulle se toi ainakin helpotuksen: sain tietää, että NÄMÄ OIREET LIITTYVÄT SAIRAUTEEN NIMELTÄ PANIIKKIHÄIRIÖ!

• joope66

lääkärin kommetti "olet psyykkisesti sairas","miks mää oon psyykkisesti sairas jos mulla on serotoniinista johtuva "ahdistus" tai mikä lie,sillä ainakin psykoloki "taudinkuvaa" perusteli,"muista että sulla ei oo mitään vikaa päässä vaan serotoniinin vähäisyys". bai testissä "lievä ahdistuneisuus" ja psykiatrilta tulossa,tuumailin sille että kai ny ahdistaa kun on paska olo,ei ole mitään julkisen paikan tai vasttaavia ,ei ole kuoleman pelkoo tai itse tuhoisuutta,eikä edes sydämmen kiivaslyöntisyyttä,ahdistuneisuutta ja masennusta on kun ei tätä paskaa saada kuntoon.kilpirauhaset sen sijaan ovat jo yli vuoden vaeltaneet ths ylös ja t4v alas ja toisinpäin,vajaalainen parhaimmillaan 0.3 tsh ja 4v 23.thyroksiini annosta ei ole löydetty vaikka välinpitämätön endokrinologi sen määrän laskikin ja lääkärin mukaan nämä kilpirauhas arvot EI VOI aiheuttaa näitä oireita.todettu kilpirauhasen vajaa toiminta.mihkääs se t3v nyt vaikuttikaan?
      ja eihän tämä saahaaminen aiheuta alhaista t3v arvoa joka taas vaikuttaa...tiedättehän?toisella puolelta on poistettu kilpi rauhanen ja toisella todettu surkastuminen.ONHAN se omalla kohdalla mielenkiintoista sekin että lääkitään pelkällä synteettisellä thyroksiinilla vaikka kilppari tuottaa useaa eri "hormoonia".aloin kyseleen että kuinkas tää bai testi ottaa huomioon serotoniinin ja noradreaniilin alhaisen määrän,ponteva vastaus oli että "ottaa se huominoon SEN".no jos mun silmät ja aivot on viellä jonkin laisessa yhteis toiminnassa yhtään ainoata kysymystä tässä testissä ei ole mikä määrittää serotoniinin tason,kysyin että oletko kuulut 5-HIAA testistä,katto mua että "ootsää tosiaan ihan hullu".mahtoiko arvon testi tekijä ite kuulla vähän ääntä

-en ymmärrä miksi ssri lääkeet auttaa jos kerran serotoniini ei vaikutta mielialaan?
      ja miksi ylipäätään näitä ssri lääkeitä tarjotaan jos kerran serotoniinin tasoa ei voida mitata/hankala toimenpide,entäpä serotoniinin yliannostus mitenkä se sitten tulkitaan??

ehkä "hauskin" tapaus sattui kilpirauhaseen liittyvän diagnoosin kanssa yksityisellä,piti kilpparia ihmetellä niin lähdin ovesta ulos sydämmen vajaa toiminta/verenpaine tauti ja lisäksi fibromyalgia löyty...huhhuh arvon tohtori teki tuomion verenpaine mittarilla...jees..."nämä arvot ei aiheuta mitään oireita" tsh tais olla silloin 8 ja t4v 15 ja olo rytmihäiriöineen ym tosi mahtava..

täs on vaan pieni osa viimeisen 2v kyrsimistä ja patittaa aivan v.. kun näiltä spesiaaleilta kysyy jotain niin vaikuttaa että mikään ei liity mihinkään vaikka antaisi suoran linkin vaikka National Institute Of Mental Health tai vastaavaan.

"ja hei,siellä netissä on vaan niitä omalääkäreitä",melkeinpä puoli ivallinen nauru päälle.." ai sä olet netistä hakenu että mikä sua vaivaa"...no arvaakkaas onko pakko hä?

mun arvostus "näitä" kohtaan on,joku on kumminkin saanu avun..?
      ja sitten niin täydellistä oman pesän puollustamista että jos joku olis vaikka sellussa yhtä "lojaali" ei olis paperilla mitään hätää...vaikka setä omronilla mulle sydämmen vajaatoiminnan määritelikin.."sä olit sisätauti spesiaalilla joka tulkitsi että ei ole vikaa"..-joo piirsihän se mulle paperille jonku käyrästön
      ja sano että näin sulle ei voi olla kilpirauhasesta johtuvia oireita ja alko ettiin fibroo..- mä en tiä viäläkään mistä se sen keksi..

ni "ei ku sulla on paniikki häiriö,usko nyt vaan"...:-no kai mulla se nyt sitten on kerran viimein sain sen oikein papereihinkin..ja oikein "pää spesiaalilta"...
      -mitäs täsä sitte,ssri naamaan...v olkoon...

-Mutta,entäs mitä sitten kun toi kilpparin surkastunut puoli lakkaa lopullisesti toimimasta..?sehän lukeman mukaan voi kitua viikko/k kausia,mut sehän onkin netistä luettua tietoa..don't worry..

• hippityttöxxx

Ahdistus on sairaus ja paniikkikohtaus johtuu ahdistuksesta. Sairaus on, vaikka yksittäinen kohtaus vuodessa onkin vain tunne. Sama kuin yksittäinen lyhyt masennusjakso (5vrk) ei ole sairaus mutta 2 kk jakso vaikeuttaa elämää sairauden tasolle.

Yksi sydänkäyrä missä näkyy hetkellinen rytmihäiriö pelästyksen takia ei ole sydänsairaus mutta jatkuva rumputus on sairaus. Mitä vaikeaa tämän käsittämisessä on???

• sairausoireet

Nyt olikin kyse paniikkihäiriöstä, ahdistuneisuushäiriö on eri juttu. Jos on ahdistuneisuushäiriö, johon liittyy yksittäisiä paniikkikohtauksia, ei voida puhua paniikkihäiriöstä, eli siis tällöin sairaudesta, MUTTA vastaavasti ahdistuneisuushäiriö on sairaus.

Ph:ta sairastava henkilö saa useita kohtauksia, ei yksittäisiä, joten loogisesti silloin puhutaan sairaudesta.

Ootteko te niin onnettomia, että ette pysty myöntämään itsellenne, että teillä on sairaus? Minua ainakin helpotti todella paljon, kun sain kuulla, että minulla on jokin "järjellä" selitettävä sairaus, eikä tarvinnut huolehtia kuoleman peloista yms.

SELITTÄKÄÄ, MIKSI TÄÄ EI MEE TEILLE KAALIIN? MIKÄ TÄSSÄ ON NYT NIIN VAIKEETA KÄSITTÄÄ??? Ei voi ymmärtää....

• pelokas...

mikä sulla on niin vaikea käsittää että tämä on oire/tunne! itselläni on päivässä noin 5 kohtausta ja paha paniikki.

• sairausoireet

No tunne ph ei ainakaan oo, ja siitä ei tartte edes kiistellä...

Ilo ja suru jne. on ihan eri asia kuin paniikkihäiriö, ja se pitäis kyllä sinunkin tietää kun "oireilet" sillä, etkä näköjään sairasta.

• pelokas...

teillä' ei ole sairautta! paniikkihäiriö ei ole sairaus!! se kuuluu kyllä ahdistuneisuushäiriöihin mutta se on vaan tunne! kuule otappa ite selvää tästä aiheesta kysy vaikka lääkäriltä mikä paniikkihäiriö on?

• Sairausoireet

JA SYÖPÄ EI OLE SAIRAUS, DIABETES EI OLE SAIRAUS, MASENNUS EI OLE SAIRAUS, PSORIASIS EI OLE SAIRAUS, CRHORIN TAUTI EI OLE SAIRAUS, AIDS EI OLE SAIRAUS.... MIKÄÄN EI OO SAIRAUTTA, NE ON OOOOOOOOIIIIIIIIIIREEEEEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIITAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!

"Syöpäkin" on vaan oire, sulle kasvaa vaan sellasia tappavia patteja."

Et sinä mikään "pelokas" ole, vaan epätoivoinen, sulla on vaikeeta ph:n kanssa ja sitten purat sitä tänne, aiheuttaen muille ärsytyksen ja inhon tunnetta, koska Sinulle se tuottaa iloa (joka on muuten sairaus, ainiin eikun tunne), ja jotain sairasta tyydytystä....

Onnea, olet varmasti pahoittanut monen lukijan mielen, jotka täältä oikeasti hakevat apua... Peukut sulle....

• mr

Voi Luoja. Oikeasti, miksi tällaisesta aiheesta pitää ylipäätään inttää? Paniikkihäiriöiselle itselleen ei kuitenkaan taida olla kovin paljoa merkitystä sillä onko kyseessä sairaus vai ei. Ei ne oireet siitä miksikään muutu.

• pelokas...

pidäs pikku kakara pääs kiinni! :) on sulla päässä kyllä jotain vikaa.. :D kuule elä sä sairauden kanssa mä elän oireen/tunteen kanssa :D niin ei tarvitse sun pikku päätäs vaivata! kuhan huomautin vaan tästä sillon kun saat esim kohtauksen on helpomi ajatella että se on tunne mikä menee ohi kun että tämä on kamala sairaus. onhan tää yhtä helvettiä kyllä mutta saat itsesi rauhotettua nopeammin. ja se on yks ja sama kumpi se on en tajuu mitä sä flippaat siellä!

• Sairausoireet

Eipä sitä todellakaan olla pelokkaita näköjään. Mee muualle trollaamaan.

Ja kuten huomaat peukut ylös ja alas päin näyttää sun kommenteille aika huonoa, pelkästään jo tää keskustelu on täysfloppi. X)

Ja tiedoksesi, täällä ei ole mikään pikkukakara, joka haluasi tahallaan provosoida toisia, kuten Taas sinä haluat tehdä.

Mutta edelleenkin, kun se näyttää sulle iloa tuovan niin jatka vain. :D:D

Ainiin ja nyt se on yhtäkkiä se ja sama kumpi se on.... Älä kirjoittele tänne sitten sellaisia keskusteluja, joita et jaksa puolustaa!! :):)

• pelokas...

äläkä sä tuu selittää mitä mä pelkään! tuun varmsti pelkäämään niin kauan kun kuolen

• pirkkaliisa

En usko että tässä paniikkihäiriössä on yhtä ainoata totuutta! Sairaus vai tunne...varmaan molempia.autonomisen hermoston ylitilahan noita oireita aiheuttaa joten voidaan varmaan kutsua hermostosairaudeksi joka aiheuttaa tunteita eli pelkoa jne.Tästä olen itsekin saanut montaa eri mielipidettä ihan lääkäritasolla joten aika monimuotoisesta asiasta on kyse.
      - lääkärit pitävät aika usein tätä korvien välisenä juttuna,mulle ei ainakaan kertaakaan ole edes ehdotettu mitään serotoniini mittauksia.Tavalliset verikokeet kylläkin ja ekg otettu,ei poikkeavaa joten kaikki "kunnossa".Olen aika hyväkuntoinen ph-potilas joten minua ei pidetä erityisen sairaana.Heh.

- yksi aika tunnettu hieroja,lihasmanipuloija sanoi minulle että et sinä mitään lääkkeitä tai psykiatria tarvitse,yleiskunto kohdalleen ja ruokavalio ja sitten katahdus peiliin,niin kyllä se siitä!!&# Kyllä minäkin ensin vähän suutuin että miten niin kato peiliin.en minä tätä tautia ole tilannut,prkle!

Noin vuoden itsesäälin ja pelkäämisen jälkeen olen oppinut että oireet tulee ja menee riippuu tosiaan paljon siitä miten olen elänyt.Pelkään edelleen mutta en
      niin paljon kuin ennen ja nyt olen huomannut että niihin pelkoihin pitää tutustua.Niin rohkea en ole että teen sen yksin vaan aion hakeutua terapiaan.
      Viimeksi eilen tuli pitkästä aikaa kunnon kohtaus ja se meni ohi niinkuin aina ennenkin.Ei paniikkia pidä verrata mihinkään syöpään tms.turhaa!

Sitäpaitsi haukkumalla toisianne täällä ette pääse puusta pidemmälle.jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä.Toisia ei voi sättiä siitä että ajattelee asioista eri tavalla.
      Olkoon päämääränne kuitenkin saada itsenne taas kuntoon ja jakakaa mieluummin niitä vinkkejä täällä muillekin.
      Kiitos!

• c+

- lääkärit pitävät aika usein tätä korvien välisenä juttuna,mulle ei ainakaan kertaakaan ole edes ehdotettu mitään serotoniini mittauksia

Miten serotoniinia voi mitata?

Käsittääkseni se on mahdotonta mutta voin toki olla väärässäkin.

• ph.
        c+ kirjoitti:

- lääkärit pitävät aika usein tätä korvien välisenä juttuna,mulle ei ainakaan kertaakaan ole edes ehdotettu mitään serotoniini mittauksia

Miten serotoniinia voi mitata?

Käsittääkseni se on mahdotonta mutta voin toki olla väärässäkin.

Kyllä serotoniinipitoiksuuksia voi mitata, googlailehan, itseltän on likvor-näytteestä kats. mm ser.ar

• pelokas...

samaa mieltä

• -l-l-l-l-

Paniikkihäiriön voimakkuus riippuu oikeasti hyvin paljon sun elämäntyylistä. Muutin viime syksynä elämäntyyliäni ja ruokavalioita ja nyt ovat paniikit lähes kadonneet.

Syön päivittäin magnesiumia, mäkikuismavalmistetta, e-epaa ja sinkkivalmistetta. Lisäksi olen vähentänyt ruokavaliostani hiilihydraatteja ja lisännyt kasviksia ja hedelmiä, samoin maitoa (d-vitamiini tärkeä!). Käyn viikottain 3-4 krt kuntosalilla hikoilemassa tai vahvistamassa lihaksia -> auttaa! Lisäksi olen oppinut hyväksymään sen, että välillä paniikki iskee päälle, mutta kyllä se aina siitä sitten helpottaa.

Kokeilkaa

• LL

Tosiaankin, psykoterapeutti ei ketään diagnosoi.
      Johan oli provo.

• paniikkipois

Hei LL, kirjoittelen tänä iltana viimeisiä kommenttejani tällä palstalla. Ajattelin vain mainita tuosta yleisestä väärinkäsityksestä:

psykoterapeuttina voi toimia esim. lääkäri joka on hankkinut erikoiskoulutuksen ja toisin sanoen psykoterapeutti voi diagnosoida. Siellä missä minä työskentelen (ei Suomessa) kaikki ylemmän CBT (Cognitive Behavioural Therapy) koulutuksen saaneet diagnosoivat riippumatta heidän aiemmasta ammatistaan...eivät kylläkään määrää lääkkeitä, mutta miksi määräisivätkään, hehän antavat 'keskustelu'terapiaa. Itse määrään myös lääkkeitä.

• .
        paniikkipois kirjoitti:

Hei LL, kirjoittelen tänä iltana viimeisiä kommenttejani tällä palstalla. Ajattelin vain mainita tuosta yleisestä väärinkäsityksestä:

psykoterapeuttina voi toimia esim. lääkäri joka on hankkinut erikoiskoulutuksen ja toisin sanoen psykoterapeutti voi diagnosoida. Siellä missä minä työskentelen (ei Suomessa) kaikki ylemmän CBT (Cognitive Behavioural Therapy) koulutuksen saaneet diagnosoivat riippumatta heidän aiemmasta ammatistaan...eivät kylläkään määrää lääkkeitä, mutta miksi määräisivätkään, hehän antavat 'keskustelu'terapiaa. Itse määrään myös lääkkeitä.

Totta kai lääkäri voi toimia psykoterapeuttina, hankittuaan ensin siihen koulutuksen.

Ja sen jälkeen diagnosoida ja kirjoitella reseptejä, Suomessa reseptinkirjoitusoikeus on vain lääkäreillä (ja joillakin sairaanhoitajilla, mutta he eivät voi kirjoittaa psyykenlääkkeitä).

Suomessa niin diagnoosin kuin reseptinkin voi antaa vain lääkäri. Psykologi voi testailla, muttei niidenkään perusteella antaa mitään diagnoosia.

Ei uskoisi että työskentelet alalla kun lukee viestejäsi. ICD-luokitus jne.
        (kas kun olit ensin sitä mieltä ettei ph. olisi sairaus laisinkaan)

Mutta, mukavaa syksyn jatkoa sinne jonnekin!

• Forvirret

Mayo Clinic tutkijat ovat todenneet, ettei kautta aivojen syvien osien stimulaatio, Wireless Hetkellinen välittäjäaine pitoisuus System (WINCS) voidaan havaita ja mitata serotoniinin määrää aivoissa. Havainnot viittaavat siihen, että tulevaisuudessa tällaisia ​​mittauksia serotoniinin voi auttaa luomaan terapeuttinen mekanismi aivojen syvien osien stimulaatio psyykkisiä sairauksia. Tämä tutkimus julkaistiin syyskuussa 2010 kysymystä Journal neurokirurgian.

Aiemmin tutkijat huomasivat, myös kautta aivojen syvien osien stimulaatio, että WINCS havaita ja mitata dopamiinin tasoa aivoissa.

Masennustila on toiseksi yleisin vamman hoito on kehittynyt maailma, jossa ainakin kerran Yhdysvalloissa 17 prosenttia. Serotoniini on välittäjäaine aivoissa, että sillä arvellaan olevan tärkeä keskeinen rooli valvonnassa masennus. Käyttämällä aivojen syvien osien stimulaatio, neurokirurgit voi auttaa potilaita joilla essentiaalinen vapina, Parkinsonin tauti, liikehäiriöt, ja nyt, tämän tutkimuksen perusteella, psykiatriset häiriöt.

Serotoniinin mittauksesta:
      "Aiemmassa tutkimuksessa, jotta voidaan paremmin ymmärtää mekanismia aivojen syvien osien stimulaatio, loimme WINCS, uusi laite, joka onnistuneesti mitattu kuten välittäjäaineen tasoa kuin dopamiinin ja noradrenaliinin on toisen by-sekuntien perusteella", sanoo Kendall Lee, MD , Ph.D., Mayo Clinic neurokirurgi. "Tässä kokeessa halusimme yrittää mitata serotoniinin, joka on erittäin tärkeä mekanismi masennuksen ja sen hoidosta. Tämä tutkimus osoittaa, että WINCS voidaan mitata serotoniinin kanssa tekniikkaa kutsutaan pikahakuja syklinen voltammetry, joka on sähkökemiallinen menetelmä että on mahdollista mitata serotoniinin reaaliajassa elävistä aivoista. "

Siis näin.
      Mutta asiasta toiseen; m i k s i te epätoivoisesti tappelette jostain niin vähäpätöisestä kysymyksestä on paniikkihäiriö sairaus vai ei!? M i k s i se on teille niin pirun tärkeää??!!
      Itselläni ollut kohtauksia harvakseltaan, mutta kovia. Tiedän mistä on kysymys, mutta en tunne s a i r a s t a v a n i paniikkihäiriötä, vaan että jokin, (mikä?) laukaisee kohtauksen.
      En syö mitään lääkkeitä, en ota rauhoittavia koska terapeuttini ei niitä halua minulle määrätä. Hänen mukaansa ne häiritsevät terapiaa, enkä niitä edes halua. Minulle ainakin on tärkeintä työskennellä tämä läpi, ja ainakin oppia elämään ja hallitsemaan kohtauksia ilman lääke-kainalosauvoja. Niin että paniikki ei hallitse minua vaan minä sitä. Ja lääkkeet ei siihen auta, ne kyllä turruttavat mutta eivät poista syytä. Siksi ehdottomasti suosittelen terapiaa!

• ,

"En syö mitään lääkkeitä, en ota rauhoittavia koska terapeuttini ei niitä halua minulle määrätä" Terapeuttisi ei voisikaan sinulle määrätä lääkkeitä ellei hän nyt sitten ole saatumoisin lääkäri.

• .....

Meinasin juuri kirjoittaa samaa kuin sinä! :D

Eli siis terapeutit tai psykologit eivät kirjoita minkäänlaisia reseptejä, joskus kylläkin kommentoivat lääkitystä jne. mutta heillä ei ole oikeutta kirjoittaa reseptejä.

Lääkärit ja erityislääkärit kirjoittavat reseptit, jos heidän mielestään potilas niitä tarvitsee. Totta on se, että terapeutit tietävät hyvin paljon paniikkihäiriön lääkityksestä, koska ihmiset heiltä niistä kyselevät, jos ovat huolissaan asiasta...

Mielestäni, jos on paniikkihäiriöön lääkitys, ei voi suoraan sanoa, että paniikki hallitsisi. Jos on todella paha paniikkihäiriö niin kyllä lääkityksen kanssa voi itse hallita paniikkia, eikä paniikki hallitse sinua.

Lääkkeet auttaa, ei turruta JOS osaa käyttää oikein, ja lääkäri on määrännyt juuri Sinulle sopivat lääkkeet. Terapia on aivan mahtava hoitokeino, mutta joskus sen tueksi tarvitaan myös lääkehoitoa, ja siinä ei ole mitään ihmeellistä. :)

• pirkkaliisa

voi itku miten ihmiset osaavatkin sitten olla inhottavia toisiaan kohtaan.harvoin suutun mutta nyt alkaa potuttaan tämmöinen lapsellinen vääntely asiasta mikä on kuitenkin kaikille sama ja yhteinen.Meillä kaikilla täällä on ahdistusta,paniikkihäiriö,pelkoja,ties mitä,toisilla oireena,toiset kokevat olevansa sairaita...itse en hlökohtaisesti edes aina tiedä olenko sairas vai onko minulla vain oire jostain???Mitä väliä!!??Haluan parantua ja siksi käyn täällä kyselemässä vinkkejä ja kokemuksia ja saamassa vertaistukea.
      Minusta on hienoa että joku alan ammattilainenkin on kirjoittanut tänne omia mielipiteitään...älkää nyt heti teilatko....

• H:V

Minä olen lukenut näitä paniikki ongelmia ja totean että on paljon asiaa. Mutta sen verran vain että onko paniikki sairaus vai ei näissä on monta eri mieltä. Minä kävin eilen oikein psyk puolella ja kysyin että onko se sairaus vai ei.Mutta mitä minä käsitin että se on sairaus ja ei. Että sen voi potilas luokitella miksi haluaa.Itse olen kärsinyt vuosia paniikista ja on paha häiriö.Ajattelin kysyä teiltä jolla on paha ph niin kuinka siittä voisi voisi oppimaan hallita itse. minä itse sain semmoisen ohjelman mitä minun täytyy harjoitella joka päivä.Olen syönyt jo monta vuotta tesoilit lääkettä. Mutta se lääke täytyy ottaa pois ensinnä. Sillä kuulemma olen joutunut se avulla pahaan kierteseen. Minä voin sanoa että koti on minun turvapaikka ja jos teen pienen lenkin koiran kanssa niin silloin on auto. Että hankalaa on elämä Olisi kiva saada vahan neuvoja kuinka menetellä. Toivotavasti kuulaan..... HYVÄT JATKOT KAIKILLE ....

• ..............

."Olen syönyt jo monta vuotta tesoilit lääkettä" Siis mitä lääkettä?

Kyllä ph. on sairaus, sille on ihan omat ICD-koodinsakin tautiluokituksessa.

• ph.

Jos taas tarkoitit kenties Stesolid-lääkettä niin se on sama lääke kuin Diapam, ja näillä rinnakkainen Medipam. (tosin Stesolidissa on rektaalimuod.).

Suosittelen kognitiivista terapiaa ja esim. jotain SSRI-tai SNRI-lääkettä. Kokeilemalla se sitten selviää mistä mahd. saa apua.
        Minua auttaa edellä mainittu yhdistelmä.

Itselläni on vaikea-asteinen ph. ( ja sille ihan dg. papereissa)

• MM

Rukous auttaa koska Jeesus kuulee rukoukset ja antaa rauhan.
      Kun tulee uskoon ja oppii tuntemaan Jeesuksen huolenpidon voi kokea turvallisuutta Hänen kanssaan.
      Näin häviää myös paniikki vähitellen.

• ATEISTI69

Tätä tänne kaivattiinkin, lisää provoa.... Kiitos.

Täytyy kyllä todeta, että "TOTUUS PANIIKKIHÄIRIÖSTÄ" mysteeri on nyt sinun viestisi selvinnyt varmaan ihan kaikille! :D

• ATEISTI69
        ATEISTI69 kirjoitti:

Tätä tänne kaivattiinkin, lisää provoa.... Kiitos.

Täytyy kyllä todeta, että "TOTUUS PANIIKKIHÄIRIÖSTÄ" mysteeri on nyt sinun viestisi selvinnyt varmaan ihan kaikille! :D

*viestistäsi.

• H.Vointenen

Okei minun viestini oli ehkä vähän epä selvä. Mutta minun takoitus oli vain kysyä lääkeistä. Ja sain aika hyvää tietia että kiitosn paljon. Tämä STESOLID (DIAZEPAM) joto olen käyttänyt jo vuosia. Mutta sain toista lääkettä joka on Oralin ja se sisältää Sertralin.Mutta lääkäri haluaisi ottaa pois stesolid. Sillä se aiheutaa JALKOIHIN vaivoja.ja terapia ei toimi kunnolla.Tämä jonka sain neuvoksi. Mutta minun kohdallani lääkäriaaä käynti on OK Mulla on nyt yhtys henkilö jonka saa kiinni vuorokauden ympäri. Ja kuraatori joka hoitaa harjoituksat. Että pikku hiljaa eten päin Sain uusia aikoja kerran viikossa Sitten saa nähdä kuinka se toimii. Ja viellä kerran Oikein paljon Kiitoksia. Minun tietäkseni tällaine palsta on hyvä jos kärsii PH. Että ei kovin haukuta toisiamme sillä kaikki joilla ph niin me olemme saman sairauden kanssa tekemissä. Oikein hyviä jatkoja kaikille......KIITOS

• minullakin ph.

Sertraliini on SSRI-lääke.

Mistä päin kirjoittelet? Maa ei Suomi ole, eihän?

"Ja kuraatori joka hoitaa harjoituksat." Toimiiko sinulla kuraattori terapeuttina??
      Outoa.

• H.Vointinen

Kerron tässä omasta hoidostani. Tämä hoito aloitettiin 5 syyskuuta että ollaan alku vaiheessa. Kyllä minulla on hyvä kuraattori joka ohjaa reenaukset mutta aina se on LÄÄKÄRI joka määrää hodon kulut. Hoito alkaa siten että menen esimerkiksi isoon kaupaan ja olen siellä 10 minuuttia ja sitten kotiin ja niin kauan teen sitä että menee luontevasti Olet aivan oikeassa lääkeen jonka sain on justiisa SSRI. Ja maa ei ole suomi sanotaan että olen ulkomailla. Kerron sitten lisää jos kiinnostaa lukea. Mutta se viellä että olen hirveän tyytyväinen hoitoon ja toivon että kaikki hakisivat hoitoo koska sitä saa. Kuullaan.....

• tällaista vaan mieti

Lueskelin tuota keskustelua ja itse paniikkihäiriöstä kärsivänä ihmisenä ihmettelen aika paljon, miten jollain määrityksellä, onko paniikkihäiriö sairaus vai oire tuntuu olevan monille niin suuri merkitys. Luulisi, että paniikista kärsivä ihminen yrittäisi kiinnittää eniten huomiota selviytymiskeinoihin, mutta olemmehan toki erilaisia. Uskoisin, että ihmiset, jotka haluavat mielummin ajatella, että paniikkihäiriö on oire, ovat asennoituneet asiaan niin, että se on voitettavissa. Toisaalta ihmiset, joille sairauden määritelmä tuntuu olevan elämääkin tärkeämpi, vaikuttavat siltä, että he kokevat, että heitä ei oteta tarpeeksi vakavasti, mutta samaan aikaan myös ajattelumalli "minulla on sairaus, nimeltä paniikkihäiriö" saa mahdollisesti kärsijän tuntemaan tilanteen täysin muuttumattomaksi ja olevansi paniikkihäiriön armoilla, joka ei ainakaan edistä tilannetta. Veikkaisin, että henkilö, joka täällä kävi kirjoittamassa, että on lukenut kognitiivista psykologiaa, halusi vain muuttaa haitallisia ajatusmalleja ja sen tähden luoda parantumisen kannalta ehkä parempaa ajatusmallia "paniikkihäiriö on oire, josta voi parantua". Vertaistuki on tärkeää, mutta on hyvä, että saa asiaan myös ns. oireettoman ihmisen näkökantaa. On mielestäni hieman hupsua käydä sättimässä kauheella raivolla toisten kirjoituksia täällä. Miksi erimielisyyttään ei voi ilmaista rakentavammin. Kun viitsii yrittää enemmän ymmärtää, että mitä se toinen on oikeasti yrittänyt sanoa, eikä heti vetää kaikkea itseensä, voi jopa jostain ärsyttävästä kommentista hoksata jotain.. :)

• selväpäivä

Ehkä ihmisten on helpompi käsittää, että sairaus on helpommin voitettavissa, ja sairaudesta voi parantua. Itse koen, että paniikkihäiriöni on sairaus eikä oire, ja sairaudesta voi parantua. Mutta tämä on minun mielipiteeni.

Mielestäni tämä keskustelu selvästi näyttää sen, että ihmiset tietävät, että paniikkihäiriö on sairaus, ja se on sitä kautta helpommin käsiteltävissä ja sen ymmärtää itse paremmin, kuin että lääkäri sanoisi sinulle, että sinulla on oireita.

Hyvä ja rakentava keskustelu, mielipiteet on prosentuaalisesti jakautuneet aika selkeästi, ja kiivaasta keskustelusta päätellen asia on tärkeä.

Paniikkihäiriö on sairaus, joka on voitettavissa oikean ammattimaisen hoidon, terapian, lääkityksen ja vertaistuen avulla.

• uneton taas

Itse olen kokenut paniikkihäiriöni olevan kuin joillain alkoholismi. Koskaan siitä en ole kokonaan parantunut. Voi olla hyviä aikoja elämässä. 4 vuotta ihan terveenä, kunnes tulee tilanteita, joissa panikki taas ilmoittaa itsestään. Luulin tosiaan nuorempana, että olen parantunut, mutta ei. TVssä joku asiantutija kertoi, että jotkut tästäkin ovat parantuneet. En valitettavasti kuulunut niihin, mutta päivä kerrallaan.

• expaniikki

Eipä sillä ole väliä onko oire vai sairaus, v-mäinen tämä vaiva kuitenkin on! Pääsin paroksetiini-lääkityksellä (20mg/vrk) ph:stä eroon, en välttämättä lopullisesti, mutta mikäli vaiva tulee joskus takaisin, tiedänpä mikä lääkitys toimii, oli onnea että heti ensimmäinen kokeiltu lääkitys sopi minulle.

Paniikkihäiriössä keho reagoi väärällä tavalla tiettyyn tilanteeseen tai ärsykkeeseen, vaikke mitään fyysistä hätää oikeasti ole, keho menee ns. taistele tai pakene -tilaan, joka on alitajuntainen reaktio. Vertauskuvana tähän esimerkiksi allergiat (vaikkei niillä mitään yhteyttä olekaan), keho reagoi allergeeniin histamiinintuotannolla, vaikka allergeeni (esim. siitepöly) ei ole keholle mitenkään vaarallinen. Kehon tapa reagoida taistelutilalla johtuu ph:ssä yleensä siitä, ettei aivojen mielihyvähormonia (serotoniinia) erity tarpeeksi tai se ei toimi oikealla tavalla, tähän taas auttavat SSRI-lääkkeet, jotka tehostavat serotoniinin vaikutusta ja määrää. Myös siedätys auttaa, keho oppii nopeasti, ettei esim. kaupassa käynnissä ole mitään vaaraa, jos vaan menee kyseisiin tilanteisiin ja antaa paniikin tulla jos on tullakseen, tähän taas vertauksena tämä allergiajuttu :D

Mulla auttoi kyllä myös se, etten yrittänytkään millään tavalla pidätellä kohtausta mikäli se oli tullakseen, ajattelin että paskaako siinä, tuskinpa kukaan minua kaupan lattialle jättää makaamaan jos siihen pyörryn, jossain vaiheessa pääsin peloista yli jolloin noidankehä laukesi. Ja kuten omahoitajani sanoi, paniikkihäiriössä pitää päästä juurikin tästä noidankehästä pois, ja siitä poispääsemisessä auttaa nimenomaan lääkitys. Kannattaa myös avoimesti kertoa läheisille ja työkavereille häiriöstä, silloin ei tarvitse keskittyä kohtauksen piilottelemiseen. Kerroin myös ystävilleni, miten toimia jos saan kohtauksen (lopettakaa mikä-sulla-on-hätänä-kysely, ottakaa kainaloon jos pyydän ja hengittävää vaan rauhalliesti ja syvään niin itsekin rauhoitun.)

Oli muuten myös jännä juttu, että kun aloin kertoa ystävilleni ja työkavereilleni avoimesti häiriöstäni, työpaikalta löytyi heti 2 kohtalotoveria ja ystävistä 5, jotka kaikki söivät säännöllistä lääkitystä ja PAM, vertaistukiryhmä oli valmis ;) kaikki vaan häpesivät vaivaansa eivätkä tahtoneet muiden ajattelevan heidän olevan mielisairaita.

Olen sairaanhoitajaopiskelija ja olen yhdellä kurssilla pitänyt esitelmänkin ph:stä (erään luokkakaverin raivostuttamana, tämän mielipide nimittäin oli ennen esitelmää, että paniikkikohtaus on kännisten pissaliisojen vaiva - "ei muutaku paperipussi naamalle ja läpsäsy poskelle"). Ystäväni eivät enää häpeä vaivaa, olen saanut toitotettua kaikille, että ihan sama onko sinulla somaattinen vaiva joka johtuu vaikkapa välilevyn pullistumasta tai pään sisäinen vaiva joka johtuu hormonin huonosta erityksestä ja toiminnasta - tasavertaisia sairauksia molemmat.

• jeesjeesjepulis

Hyvä kirjoitus edellinen!

• kyllll
      • Oireet on

Jahas.. miks mulla tuli vähän "rahat pois" fiilis tosta tekstistä? toki en katsonut edes mitä maksaa.. mut oisko liian hyvää ollakseen totta? Mut kertokaa ihmeessä jos joku on oikeesti kokeillut ja millasin tuloksin?

Tosiaan kyllähän sitä olisi valmis maksamaan jos niks naks pääsisi eroon kokonaan näistä kohtauksista!

• nutritionist

Täällä on tarjous, joka ei maksa mitään ja toimii useimmissa tapauksissa tunneissa tai muutamassa vuorokaudessa.

http://qmies.blogspot.fi/2012/09/diagnostiikka-ja-neuvontapalvelua.html

• nutritionist

Paniikkihäiriöksi kutsutaan ahdistuneisuushäiriötä joka tuottaa tietynlaisia oireita. Paniikki on aina ahdistuksen huipentuma, ei itsenäinen sairaus. Sairaus ja oireyhtymä eivät ole sama asia.

Paniikkihäiriöoireyhtymä on useimmiten kofeiinin päivittäiskäytön aiheuttaman kroonisen kofeiinimyrkytyksen oire ja voidaan parantaa vuorokaudessa tai parissa oikealla hoidolla, kuten olen jo osoittanut kahden potilaani kohdalla.

Lisää tietoa ja hoito-ohjeet löytyvät blogistani.

http://qmies.blogspot.fi

Ps. Serotoniinilla ei ole mitään tekemistä mielenterveysongelmien kanssa, sillä sekä serotoniinin lisääminen (SSRI), että sen vähentäminen (SSRE) solujen välisestä tilasta antaa prosenttiyksikön tarkkuudella saman hoitovasteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      223
      4111
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2593
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2325
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1416
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      86
      1298
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1159
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      75
      1037
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      913
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      896
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      891
    Aihe