Mun pahin pelko, se , että oma äiti ois alkoholisti - toteutui.
Sitä on jatkunut n.4-5 vuotta, joka vuosi ongelma vain pahenee. Mä aluksi jopa kielsin ongelman tyyliin: "Ei se voi kännissä olla, se on vaa väsyny... " tai " Ei se oo voinu juoda, mehän sovittiin ettei se joisi mun aikana, kun mua se asia kerta niin ahdistaa. Eihän se niin omalle tyttärelleen tekis..." Noin mä itelleni toistin, ku katoin samalla miten oma äiti kävelee pitkin seiniä puhuen sekavia. Kaikista pahinta oli mulle se, et se juo salaa. Mä en ikinä nää sitä ,ku se kittaa kaljaa - ihmettelen vaa miten se 20 min. sisällä muuttuu aivan normaalista ihmisestä niin oudoksi - ja pelottavaksi...... Sitten se ei oo enää äiti.
Mun jatkuva valehteleminen itelleni ja oman äidin suojeleminen käänty loppujen lopuks mua itteä vastaan, ja ahdistus vain kasvoi. Kunnes mä itelleni sen myönsin: Viina menee tyttären ohi.
Oon tosi kiitollinen et mullon vanhemmat eronnu, ja isän puolelta mulla on 100% tuki mukana. Äitin puolelta sukua ihmiset esittää tekevänsä asian hyväksi jotain, kun oikeasti suurin osa niistäki on juoppoja.. Että se siitä sitten.
Haluaisin tietää niiltä, jotka elävät vastaavanlaista elämää, miltä teistä asia tuntuu tai miten suhtaudutte siihen, taikka ootteko te kokenu samanlaisia asioita/tunteita ku mä. Esim:
-Meidän äiti pystyy olemaan kuivilla korkeintaan 3 päivää. Sitten aletaan keksiä tekösyitä, miksi nyt vois taas vähä ottaa. Ja musta tuntuu siltä, että vaikka mä olen realistinen ja tiedän, että se aina retkahtaa uudelleen - niin mä Petyn silti joka kerta, kun se tapahtuu. Vaikka kuinka osaisin sitä odottaa, niin ei sitä kuitenkaan vaa osaa, niin tyhmältä kuin se kuulostaakin.
- Se juo salaa, ja mulle tulee semmone olo, että se pitää mua tyhmänä. Niin kuin mä en sitä tajuais! Silti nykyään asiasta huomauttaminen tuntuu taas vaikeammalta.. Ennen olisin pystynyt ottamaan asian uudelleen puheeksi. Mutta nyt vaan tuntuu, ettei siitä ole enää mitään hyötyä. Jos mä sanon asiasta --> sillä tulee häpeä ja huono omatunto siitä = rupee juomaan. Jos mä taas en sano asiasta --> se uskoo, että juominen on mulle ok = rupee juomaan. Mä oon joutunu keskelle oravanpyörää.
- Joskus mä tunnen vihaa, joskus häpeää, syyllisyyttä,katkeruutta, välinpitämättömyyttä, säälin tunteita, pahan olon tunteita...Kaikki mun tunteen ovat ristiriidassa keskenään.
- Äitillä on jälkeenpäin aina huono omatunto, koska hän itse tietää tasan tarkkaan, miltä musta tuntuu. Sitten se alkaa hyvitellä mulle sitä niin, että se antaa mulle helposti vapauksia ja lupia tehdä asioita. Ei sekään tunnu oikealta.
- Äitillä ei ole motivaatiota parantua. Me ollaan tehty kaikki mitä voidaan, mutta totuushan on ,että äiti on se,joka jotain asialle voi tehdä. Ja pahoin pelkään,että se jättää asian sikseen. Se mielummin valehtelee itselleen ja yrittää pärjätä omin avuin. Se on väärin, ja itellä on kauheen paha olla äitin puolesta ja sen takia, etten voi tehdä asialle oikein mitään.
- Alkoholismi sairastuttaa koko perheen. Alkoholisti pystyy manipuloimaan jokaista, tietoisesti/tiedostamatta. Siihenkin lankaan olen mennyt. Koen erilaisia kausia elämässäni. Jokaisena kautena suhtaudun asiaan eri tavoin: joskus piikittelevästi, joskus taas äitiä suojelevati. Paras kausi olisi välinpitämättömyys, siihen pitäisi yrittää pyrkiä.... Mutta tässä hetkessä ja nyt en siihen pysty - ehkä joskus tulevaisuudessa.
Äitini juo multa salaa ,kokemuksia
5
341
Vastaukset
- 19+17=
Hei!
Apua ja tukea on nykyään paljon saatavilla, yllä sinulle olikin jo linkkejä laitettu. Olen itse kahden alkoholistin aikuinen lapsi, kun minä olin nuori ei tuollaista apua ollut tarjolla. Ota apu vastaan, mene rohkeasti ryhmiin ja huomaat että meitä on valtavan paljon, jotka tietävät mitä koet!! Päihdelinkin sivuja suosittelen myös. Siellä on joku verkkoryhmä nuorille.
Itse menin vasta aikuisena, ja miten ihanaa oli kun joku tiesi täsmälleen mistä puhun!
Voimia sinulle, älä jää yksin! - random123456789
Munki äiti on juoppo, se juo raakaa viinaa kahvimukista, joten yhtäkkiä kun kävele ohi huomaa vaan et silmät seisoo päässä.. Jo 6 vuotiaana (oon 15) vihasin sitä, että äiti juo. Nykyään aina kun puhe sammaltaa mä lähen ovesta ulos. Mulla ei oo enää ketään aikusitakaa, isästäni en tiiä mitään. Kotona ei pysty viettää aikaa, meillä 4 koiraa jotka ei oo sisäsiistejä ja vaikeuttaa elämistä vielä entistä enemmän. Oon alkanu miettii et mitä teen.. en tahdo luopua mun elämästä, meillä kun on silti rahaa.. Vihaan vaan tota käytöstä, en jaksa edes käydä koulussa kun neljältä yöllä herää humppamusiikkiin tai kiljumiseen koirista/puhelimen katoamisesta.. Kellään vinkkejä miten saisin muuttaa ilman sossuja omaan kotiin?
- koirat hoitoon
Tee ilmoitus eläinsuojeluun, äitisi koirat saavat huonoa kohtelua.
Jos äidilläsi on rahaa, pistä se vuokraamaan sulle tai ittellensä asunto,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242361Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3411940Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä241846Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o91649Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581478Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121012Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu17970- 63845
- 55830
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2788