Onko Jeesus Jumala vai Jumalan poika?

walking street patta

Perustelu, mieluiten Raamatusta.

t: walking street, pattaya.

62

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a s d f

      Jeesus on Jumalan ainosyntyinen Poika ja samalla itsekin Jumala. Lisäksi Jeesus on Ihmisen poika eli ihminen. Se mikä syntyy Jumalasta on Jumala ja se mikä syntyy ihmisestä on ihminen. Jeesus on siis kumpaakin eli 100% Jumala ja 100% ihminen.

      • ööööö3333ö4ö6783

        öööh..eikös tuosta tule yhteensä 200%...niinku et fifty-sixty..


      • dikduk

        Se että on luotu ja luoja ovat toisensa poissulkevia käsitteitä, aivan kuin että on 100% elävä ja 100% kuollut , tai että on sekä synnyttänyt että ei ole .


      • ??

        Evankeliumi Matteuksen mukaan 26
        Mutta ylösnoustuani minä menen teidän edellänne Galileaan." ... Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi kasvoilleen ja rukoili sanoen:

        "Isäni, jos mahdollista ... Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä. .

        Evankeliumi Matteuksen mukaan 20 luku

        Ne paikat ovat niiden, joille Isäni on ne tarkoittanut."..

        Ensimmäinen Johanneksen kirje 5

        Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?

        Evankeliumi Johanneksen mukaan 3

        Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän
        antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen ...

        Ensimmäinen Johanneksen kirje 4

        Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
        9. Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että

        Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että ...

        Eiköhän se jo noista käy ilmi,että Jeeesus on JUMALAN POIKA !


      • walking street patta

        "Jeesus on Jumalan ainosyntyinen Poika ja samalla itsekin Jumala. "

        Eli on kaksi Jumalaa, Jumala ja Jeesus, joista Jeesus on Jumalan poika?


    • Balttis

      Nisäkkäät synnyttävät kaltaisijaan jälkeläisiä: lajinsa mukaan, ja semoin tekee Jahve, synnyttäessän eikä siis luodessaan, Poikansa ja sanoo näin:

      Psal.2:6,7; >> "Minäpä olen voidellut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni." Kerron eräästä päätöksestä: Jahve sanoi minulle: "Sinä olet poikani, tänä päivänä olen sinut synnyttänyt.

      • Balttis

        Liite edelliseen: Ja juuri siitä syystä fariseuksen ja kirjanoppineet mukaan lukien ritualipapiston jäänteet, halusivat Hänet, tämän Jeesuksen Kristuksen tappaa ja kivitää, kuten hänet lopulta heidän toimestaan myös luovutettiin pilkattuna juutaliseten kuninkaana, laika tuntemattomien misten kätten kautta lynkattavaksi, viattomana uhrina väärämielistenkin puolesta, kuten heidän sanansakin todistavat:

        >> Juutalaiset vastasivat hänelle: "Mellä on laki, ja lain mukaan Hänen pitää kuoleman, koska on tehnyt itsensä (vaikka Jahve synnytti) Jumalan Pojaksi."


      • Balttis
        Balttis kirjoitti:

        Liite edelliseen: Ja juuri siitä syystä fariseuksen ja kirjanoppineet mukaan lukien ritualipapiston jäänteet, halusivat Hänet, tämän Jeesuksen Kristuksen tappaa ja kivitää, kuten hänet lopulta heidän toimestaan myös luovutettiin pilkattuna juutaliseten kuninkaana, laika tuntemattomien misten kätten kautta lynkattavaksi, viattomana uhrina väärämielistenkin puolesta, kuten heidän sanansakin todistavat:

        >> Juutalaiset vastasivat hänelle: "Mellä on laki, ja lain mukaan Hänen pitää kuoleman, koska on tehnyt itsensä (vaikka Jahve synnytti) Jumalan Pojaksi."

        Parasta aisassa on että, Hän nousi kuitenkin kuolleista, meidän tähtemme ilman syntejämme, jotka ristillä hänen päälleen Isän heittäminä:Jes.53:6; Hän oli vienyt kuoleman osaksi hautaan:1 Kor.15:55,56.


      • dikduk
        Balttis kirjoitti:

        Parasta aisassa on että, Hän nousi kuitenkin kuolleista, meidän tähtemme ilman syntejämme, jotka ristillä hänen päälleen Isän heittäminä:Jes.53:6; Hän oli vienyt kuoleman osaksi hautaan:1 Kor.15:55,56.

        Muinoin monilla jumalilla oli tapana kuolla ja nousta ylös keväällä kun luontokin heräsi. Jos uskoo että Jeesuskin nousi ylös eikä enää ole kuollut eikö ole aiheetonta syyttää ketään hänen "kuolemastaan" ja vielä sitä osapuolta joka ei häntä teloittanut ?

        Jeesus ei kuollut kenenkään kuninkaana, Rooma hallitsi ja Jeesusta kannatti vain pieni ryhmä, sitä minä he häntä pitivät emme enää tiedä, mutta jos tulevana kuninkaana, silloin Roooma tuomitsi hänet nimenmaan kapinoitsijana täysin oman valtansa puitteissa.


      • Balttis
        dikduk kirjoitti:

        Muinoin monilla jumalilla oli tapana kuolla ja nousta ylös keväällä kun luontokin heräsi. Jos uskoo että Jeesuskin nousi ylös eikä enää ole kuollut eikö ole aiheetonta syyttää ketään hänen "kuolemastaan" ja vielä sitä osapuolta joka ei häntä teloittanut ?

        Jeesus ei kuollut kenenkään kuninkaana, Rooma hallitsi ja Jeesusta kannatti vain pieni ryhmä, sitä minä he häntä pitivät emme enää tiedä, mutta jos tulevana kuninkaana, silloin Roooma tuomitsi hänet nimenmaan kapinoitsijana täysin oman valtansa puitteissa.

        Tämä on talmudismia, jonka yksi hedelmä oli Juudan valtakunnan ja temppelin tuho.


      • dikduk
        Balttis kirjoitti:

        Tämä on talmudismia, jonka yksi hedelmä oli Juudan valtakunnan ja temppelin tuho.

        Mitään Juudean valtakuntaa ei edes ollut ,oli vain Rooman miehittämä provinssi.Sinun oppisi lähtökohta näkyy olevan tietämättömyys
        Kuka sinusta hallitsi "Juudean valtakuntaa" ja miksi ihmeessä siellä oli Rooman maaherra ylimpänä virkamiehenä?.


      • Balttis kuittaa...
        dikduk kirjoitti:

        Mitään Juudean valtakuntaa ei edes ollut ,oli vain Rooman miehittämä provinssi.Sinun oppisi lähtökohta näkyy olevan tietämättömyys
        Kuka sinusta hallitsi "Juudean valtakuntaa" ja miksi ihmeessä siellä oli Rooman maaherra ylimpänä virkamiehenä?.

        Se hallitsi, joka otti sen valatikan itsellleen:1 Moos.49:10; nousten hallistsijakasi:Miika 5:1Juudan suvusta, ja syntyen Beetlehemin kaupunkiin, avin kuten kirjoitukset tuolta ajalta todistavat, mutta sinun talmudismisi valheiden uskonnollinen velvollisuus on kietää kaikki tämä totena.


      • dikduk
        Balttis kuittaa... kirjoitti:

        Se hallitsi, joka otti sen valatikan itsellleen:1 Moos.49:10; nousten hallistsijakasi:Miika 5:1Juudan suvusta, ja syntyen Beetlehemin kaupunkiin, avin kuten kirjoitukset tuolta ajalta todistavat, mutta sinun talmudismisi valheiden uskonnollinen velvollisuus on kietää kaikki tämä totena.

        Jeesus ei hallinut yhtään mitään ja Juudea ennen häntä ja hänen jälkeensä oli Rooman vallan alla.


    • dikduk

      "Nisäkkäät synnyttävät kaltaisijaan jälkeläisiä: lajinsa mukaan, ja semoin tekee Jahve, synnyttäessän eikä siis luodessaan, Poikansa .."
      Näin ehkä kristinuskossa ja meidän nisäkkäiden parissa yleensä ,mutta ne jotka muinaisesta lähi-idästä jotain tietävät , tietävät että kunkin kansan jumala(t) asetti kuninkaat jotka olivat joko jumaluuden poikia tai "poikia", jälkimmäinen ajattelu oli vallalla Israelissa.Tosin emme täydellä varmuudella tiedä palvottiinko kuninkaita sielläkin aluksi jumalina.
      Myöhemmin, monoteismin aikaan, juttu oli näin selkeä: "Minun todistajani, sanoo Jahve, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."

      "Näin sanoo Jahve, Israelin kuningas ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: -- Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa kuin minä."

      Siitä miten Israelin uskonto syntyi ja miten tultiin mihinkin ei täällä voi puhua koska muutamat henkilöt etenkin sinä balttis otatte hepulit eikä kukaan uskalla (ainakaan papit) asiaan enempää kajota peläten nimittelyä ja vastaavaa.

      • Balttis Kristuksesta

        Esikoisen* kautta Jumala loi taivaan ja maan. 1 Moos.1:1.

        Tämä on ensimmäinen täyden evankeliumin julistus kirjoituksissa.

        *Tässä on sana: re' shiyti mikä merkitsee hepreaksi: alku, ensimmäinen, ESIKOINEN, JA PARAS UUTINEN.

        Jumala aloittaa siis, Raamatun ennen varsinaisten luomistöidensä kuvaamista: PARHAALLA MAHDOLLISELLA UUTISELLA ESIKOISESTAAN JOSSA SEKÄ TAIVÄS JA MAAN OVAT LUODUT YHTENÄ; yhteenliitettyinä HÄNESSÄ myös: "echad" lopulta yhdeksi:

        [ Asisaa sivuten: 1 Kor.15:22-28; >> Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki (uusestisyntyneet) tehdään eläviksi (uusina taivaallisina ihmisinä ja Jumalan kuvia) KIRSKUTSESSA, mutta jokainen vuorollaan; ESIKOISENA (kuolemanvoittanista) Kristus, sitten omat Hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja valllan ja kaiken voiman (vastustajan). Sillä Hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes Hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle." Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: "kaikki hän on alistanut Hänen jalkainsa alle". Mutta kun Hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.Ja kunkaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut Hänen valtaansa kaiken, ETTÄ JUMALA OLISI KAIKKI KAIKISSA; ja YKSI ELI "ECHAD" ! Kuten Hän onkin: JHWH, meidän Elohimih, JHWH on YKSI merkityksessä ykseys, kuten sana echad, joka pitää siis lopulta itsessään kaiken mikä ON. ]

        Ja tältä pohjalta Paavli kirjoittaa:

        Kol.2:1:14,15; >> Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksi saaminen, ja HÄN ON NÄKYMÄTTÖMÄN JUMALAN KUVA, "RE'SHIT" ESIKOINEN ENNEN KAIKKEA LUOMAKUNTAA.


      • Balttis kyykyttää...

        Kenestä kuninkaasta eli kuninaspapista, Melkisedekin järjestyksen mukaan Jahve vannoon valan sanallaan hänen pysyvän kuolemankin kukistaneena, oikealla puolellaan hallitsisjana iäti, ellei juuri omasta Pojastaan: "Sam.7:13-16.:sta eli Jeesuksesta Kristuksesta, jota Daavid myös omaksi Herrakseen kutsuu?

        Kehen sinä nämä sanat sovitat, ettet juuri Immanueliin: Jes.7:14; 9:1-6. - ? ? ?


    • dikduk

      Fariseukset ja muut juutalaiset esitetään UT:ssa Jeesuksen vastustajina ja omaa uskontoaan ymmärtämättöminä hölmöinä, heidän olisi pitänyt tuntea vasta syntymässä oleva kristinuskonto teologioineen silloin he olisivat "tienneet" oikein.Ei selkeän psalmin ymmärtäminen voinut olla kenellekään ylivoimaista .

      "46 Kukaan ei pystynyt vastaamaan hänelle, eikä yksikään siitä päivästä lähtien enää rohjennut kysyä häneltä mitään" oppineiden toiminta ei tähdännyt kenenkään hiljentämiseen vaan päinvastoin, sai ja piti kysyä. Ei opetuksessa haettu voittajaa .

    • m k

      Jeesus sanoi Nikodemokselle: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan* Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” (Joh. 3:16)

      *alkutekstissä 'ainoa' on "ainosyntyinen" (monogene). Tämä osoittaa, ettei Isä luonut Poikaa, vaan synnytti tämän.

      Luomisen ja synnyttämisen ero on ratkaiseva: luodut asiat ovat tekijänsä luonnon (olemuksen) ulkopuolella, mutta synnytetty henkilö jakaa synnyttäjänsä luonnon. Ihminen tekee (”luo”) veistoksen (jolla ei ole ihmisluontoa), mutta synnyttää ihmisen (jolla on ihmisluonto).

      Jumala luo asioita, mutta mikään Jumalan luomus (esim. Aurinko, kivilohkare, ihminen) ei ole Jumala. Koska Poika on kuitenkin syntynyt eikä luotu, jakaa hän Isänsä jumalallisen luonnon ja on täten itsekin Jumala. Jeesus voi siis olla ja onkin samaan aikaan sekä Jumala että Jumalan Poika, eikä kyseessä ole ristiriita. (Vastaavasti jokainen ihminen on sekä ihminen että ihmisen lapsi)

      • Balttis

        Juuri tämän ainosyntyisen pojan syntymästä ja asemata Messiaskuninkaana puhutaan Psalmissa kaksi, ja Hän istuu taivaassa ja nauraa, vastustajilleen: Herra pilkaa jopa hietä, sillä turha on sotia Jahve ja Hänen Messiastansa vastaan, siispä pitää antaa pyhä rauhansuudelma, suunanto Pojalle, ettei hän vihastuisi, ja että et hänen vihollisenaan joutuisi perikatoon eli tuhoutuisi.


      • dikduk
        Balttis kirjoitti:

        Juuri tämän ainosyntyisen pojan syntymästä ja asemata Messiaskuninkaana puhutaan Psalmissa kaksi, ja Hän istuu taivaassa ja nauraa, vastustajilleen: Herra pilkaa jopa hietä, sillä turha on sotia Jahve ja Hänen Messiastansa vastaan, siispä pitää antaa pyhä rauhansuudelma, suunanto Pojalle, ettei hän vihastuisi, ja että et hänen vihollisenaan joutuisi perikatoon eli tuhoutuisi.

        En ole koskaan kiistänyt kristinuskon polyteismia , mutta juutalaisuus on monoteistinen ja siinä messias on Daavidin sukuun kuuluva mies, jonka ainoa Jumala, Jahve, valitsee tiettyyn tehtävään.

        VT:n mukaan Jahven voideltuja olivat mm kuninkaat yhdessä tapauksessa myös vieras kuningas :"Näin sanoo Jahve voidellulleen Kyyrokselle, jonka oikeaan käteen Jahve on tarttunut alistaakseen kansat hänen eteensä, temmatakseen vyön kuninkaiden kupeilta, avatakseen hänelle portit ja ovet niin ettei niitä kukaan sulje" .


    • Golfpallo

      Raamatussa sanotaan olevan yksi Jumala. Jos on olemassa Isä Jumala ja poika Jumala niin eikö tämä tarkoita olevan kaksi Jumalaa?

    • Mieti sitä

      Jumala on Henki jolla on myös ruumis, joka on katomattoman Jumalan kuva ja Hänen kirkkautensa säteily: Hebr.1:1-3..

      • et vaan osaa =)

        Ei vastaa kysymykseen onko Jeesus Jumala vaan vastaisi kysymykseen millainen Jumala on tältä Raamatunkohdan mainitsemalta ominaisuudeltaan eli henki, jolla ruumiskin, joka on Jumalan kuva ja kirkkautta säteilevä kuin aurinko mutta sitä ei nyt kysytty vaan sitä onko Jeesus Jumala.

        Jumalan poika Jeesus. Siinäpä vasta kysymys. Ollako Jumala vai eikö olla. Vai ollako tosiaan poika, jolla on jännä Isä.


      • Balttis
        et vaan osaa =) kirjoitti:

        Ei vastaa kysymykseen onko Jeesus Jumala vaan vastaisi kysymykseen millainen Jumala on tältä Raamatunkohdan mainitsemalta ominaisuudeltaan eli henki, jolla ruumiskin, joka on Jumalan kuva ja kirkkautta säteilevä kuin aurinko mutta sitä ei nyt kysytty vaan sitä onko Jeesus Jumala.

        Jumalan poika Jeesus. Siinäpä vasta kysymys. Ollako Jumala vai eikö olla. Vai ollako tosiaan poika, jolla on jännä Isä.

        Näkyvättömän Jumalan eli Isän voi nähdä vain Pojassa, siksi Jeeusus sanoi Filippukselle, joka kinusi: "Herra näytä meille Isä, niin me tyydymme".

        Joh.14:8,9; >> Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua Filippus! JOKA ON NÄHNYT MINUT, ON NÄHNYT ISÄN; kuinka sinä sitten sanot, "Näytä melle isä !"


        Älä yritä esineellistä Jumalaa, oman jäkesi valossa: kahdeksi tai kolmeksi eri Jumalaksi, sillä kaikki on Hänessä: Elohimissa sisäkkäin ja yhtenä eli "echad" = yksi.

        Jumala joka on Henki, on Isänä Pojassa, niikuin myös poika on Isässä, kuten jo seuravassa jakeessa Jeesus opettaakin Filippusta, ja siinä sinussa vähän sinuakin: 14:10.

        Jeeusksessa Kristuksessa asuu Jumalan koko täyteys ruumillisesti: Kol.2:9.


      • dikduk
        Balttis kirjoitti:

        Näkyvättömän Jumalan eli Isän voi nähdä vain Pojassa, siksi Jeeusus sanoi Filippukselle, joka kinusi: "Herra näytä meille Isä, niin me tyydymme".

        Joh.14:8,9; >> Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua Filippus! JOKA ON NÄHNYT MINUT, ON NÄHNYT ISÄN; kuinka sinä sitten sanot, "Näytä melle isä !"


        Älä yritä esineellistä Jumalaa, oman jäkesi valossa: kahdeksi tai kolmeksi eri Jumalaksi, sillä kaikki on Hänessä: Elohimissa sisäkkäin ja yhtenä eli "echad" = yksi.

        Jumala joka on Henki, on Isänä Pojassa, niikuin myös poika on Isässä, kuten jo seuravassa jakeessa Jeesus opettaakin Filippusta, ja siinä sinussa vähän sinuakin: 14:10.

        Jeeusksessa Kristuksessa asuu Jumalan koko täyteys ruumillisesti: Kol.2:9.

        Kristinuskon jumalat ovat "sisäkkäin" ja siten heistä saadaan heprean echad?
        Miksi ilmiselvästä kahdesta , isästä ja pojasta, joista poika on isän synnyttämä, kuten aiemmin olet meitä valistanut, pitää pakottaa jollain tempulla yksi?
        Isä ja poika tarkoittaa kahta eri persoonaa olkoot mitä hyvänsä , eivät ne voi ola sama.


      • Balttis
        dikduk kirjoitti:

        Kristinuskon jumalat ovat "sisäkkäin" ja siten heistä saadaan heprean echad?
        Miksi ilmiselvästä kahdesta , isästä ja pojasta, joista poika on isän synnyttämä, kuten aiemmin olet meitä valistanut, pitää pakottaa jollain tempulla yksi?
        Isä ja poika tarkoittaa kahta eri persoonaa olkoot mitä hyvänsä , eivät ne voi ola sama.

        Näin:5 Moos.6:4; >> Shama Yisra' el JHWH Eloheim ( < -- monikko, on yksi --> ) is echad JHWH.


      • dikduk
        Balttis kirjoitti:

        Näin:5 Moos.6:4; >> Shama Yisra' el JHWH Eloheim ( < -- monikko, on yksi --> ) is echad JHWH.

        elohim on monikollinen substantiivi eli sana on monikollinen oli jumalia monta tai yksi. Jahve on yksi jumala kuten oli Kemos josta myös sanottiin "Pidäthän sinäkin itselläsi kaiken sen maan, jonka jumalasi אֱלֹהֶ֖יךָ Kemos antaa haltuusi. Aivan samoin mekin otamme haltuumme sen alueen, jonka asukkaat Jahve, meidän Jumalamme אֱלֹהֵ֛ינוּ, hävittää meidän tieltämme" ei ollut kahta tai kolmea kemosta eikä monta Jahvea. Kyllä minä ymmärrän sen onko juutalaisuudessa yksi vai monta jumalaa, niitä on vain yksi , ei ole sisäkkäisiä eikä rinnakkaissa jumaluuksia eikä jumalia synny edes lisää.

        Sisälukutaito sinulla on nolla:"Minä olen Jahve. Ei ole ketään toista, ei ole muuta jumalaa kuin minä."
        "Minun todistajani, sanoo Jahve, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."

        "Näin sanoo Jahve, Israelin kuningas ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: -- Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa kuin minä. "

        Miksi ihmeessä yrität todistaa monoteistisen uskonnon polyteistiseksi?


      • Balttis
        dikduk kirjoitti:

        elohim on monikollinen substantiivi eli sana on monikollinen oli jumalia monta tai yksi. Jahve on yksi jumala kuten oli Kemos josta myös sanottiin "Pidäthän sinäkin itselläsi kaiken sen maan, jonka jumalasi אֱלֹהֶ֖יךָ Kemos antaa haltuusi. Aivan samoin mekin otamme haltuumme sen alueen, jonka asukkaat Jahve, meidän Jumalamme אֱלֹהֵ֛ינוּ, hävittää meidän tieltämme" ei ollut kahta tai kolmea kemosta eikä monta Jahvea. Kyllä minä ymmärrän sen onko juutalaisuudessa yksi vai monta jumalaa, niitä on vain yksi , ei ole sisäkkäisiä eikä rinnakkaissa jumaluuksia eikä jumalia synny edes lisää.

        Sisälukutaito sinulla on nolla:"Minä olen Jahve. Ei ole ketään toista, ei ole muuta jumalaa kuin minä."
        "Minun todistajani, sanoo Jahve, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."

        "Näin sanoo Jahve, Israelin kuningas ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: -- Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa kuin minä. "

        Miksi ihmeessä yrität todistaa monoteistisen uskonnon polyteistiseksi?

        Esität inttämistä et todista mitään ja pyyhkäisit ohi esittämäni tekstin kommentoimata sitä mitenkään, ja siinä esiintyvän Jumalan nimen monikkomuotoa: "ELoiyim" = Voimat = Valtiaat; etkä ole havaitsevinasi nimeomaan monikon sisältymistä tekstissä kohdennettuna yksikköön JHWH, eli Elohim (monikossa) on yksikössä JHWH eli "echas", joka on yksi, mutta voi muodostua silti monesta, niiden ykseydessä, kuten kuvaamani "sisäkkäisyyskin" todistaan. Vitsi: venälaiseen maatuskanukkeen voi sisältyä monta maatuskaa viakka se onkin yksi, eli echad, ja tämäkn kuvaa asia hyvin.

        Kuten Jeesus Jumalan kuvana taivaassa (Ms.1:27.) on yksi Herra Voiman = Eloah´in oikella puolella, Hänen rinnalaan istuvana on: Psalmi 110; Sak.6:12,13; ikuisena Jumalan Korkeimman kunigaspappina on ikuisuuksiin Jumalan kuvana ruumiillisesti.

        Hän on myös se ensimmäisessä Mooseksenkirjassa jakeessa 1 ja ilmaistu alku, ensimmäinen,esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa, ja siitä lähtien Paras Uutinen läpi koko Jumalan ilmoituksen, ja sitähän tarkoittaa tuo raamatun ensimmäinen sana: "Re' shiyth", vai mitä?


      • Balttis täydentää...
        Balttis kirjoitti:

        Esität inttämistä et todista mitään ja pyyhkäisit ohi esittämäni tekstin kommentoimata sitä mitenkään, ja siinä esiintyvän Jumalan nimen monikkomuotoa: "ELoiyim" = Voimat = Valtiaat; etkä ole havaitsevinasi nimeomaan monikon sisältymistä tekstissä kohdennettuna yksikköön JHWH, eli Elohim (monikossa) on yksikössä JHWH eli "echas", joka on yksi, mutta voi muodostua silti monesta, niiden ykseydessä, kuten kuvaamani "sisäkkäisyyskin" todistaan. Vitsi: venälaiseen maatuskanukkeen voi sisältyä monta maatuskaa viakka se onkin yksi, eli echad, ja tämäkn kuvaa asia hyvin.

        Kuten Jeesus Jumalan kuvana taivaassa (Ms.1:27.) on yksi Herra Voiman = Eloah´in oikella puolella, Hänen rinnalaan istuvana on: Psalmi 110; Sak.6:12,13; ikuisena Jumalan Korkeimman kunigaspappina on ikuisuuksiin Jumalan kuvana ruumiillisesti.

        Hän on myös se ensimmäisessä Mooseksenkirjassa jakeessa 1 ja ilmaistu alku, ensimmäinen,esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa, ja siitä lähtien Paras Uutinen läpi koko Jumalan ilmoituksen, ja sitähän tarkoittaa tuo raamatun ensimmäinen sana: "Re' shiyth", vai mitä?

        Raamattu alkaa siis: Esikoisessa Elohim loi taivaan ja maan.


      • Balt.
        Balttis kirjoitti:

        Esität inttämistä et todista mitään ja pyyhkäisit ohi esittämäni tekstin kommentoimata sitä mitenkään, ja siinä esiintyvän Jumalan nimen monikkomuotoa: "ELoiyim" = Voimat = Valtiaat; etkä ole havaitsevinasi nimeomaan monikon sisältymistä tekstissä kohdennettuna yksikköön JHWH, eli Elohim (monikossa) on yksikössä JHWH eli "echas", joka on yksi, mutta voi muodostua silti monesta, niiden ykseydessä, kuten kuvaamani "sisäkkäisyyskin" todistaan. Vitsi: venälaiseen maatuskanukkeen voi sisältyä monta maatuskaa viakka se onkin yksi, eli echad, ja tämäkn kuvaa asia hyvin.

        Kuten Jeesus Jumalan kuvana taivaassa (Ms.1:27.) on yksi Herra Voiman = Eloah´in oikella puolella, Hänen rinnalaan istuvana on: Psalmi 110; Sak.6:12,13; ikuisena Jumalan Korkeimman kunigaspappina on ikuisuuksiin Jumalan kuvana ruumiillisesti.

        Hän on myös se ensimmäisessä Mooseksenkirjassa jakeessa 1 ja ilmaistu alku, ensimmäinen,esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa, ja siitä lähtien Paras Uutinen läpi koko Jumalan ilmoituksen, ja sitähän tarkoittaa tuo raamatun ensimmäinen sana: "Re' shiyth", vai mitä?

        Korjaus tektiin: yksikössä JHWH eli "echad"


      • EL.a . K:IM
        Balt. kirjoitti:

        Korjaus tektiin: yksikössä JHWH eli "echad"

        Balt

        Sä unohdit mussukka sen Adonai sanan tosta echadin edestä :)


      • EL.a . k:IM
        Balttis kirjoitti:

        Näkyvättömän Jumalan eli Isän voi nähdä vain Pojassa, siksi Jeeusus sanoi Filippukselle, joka kinusi: "Herra näytä meille Isä, niin me tyydymme".

        Joh.14:8,9; >> Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua Filippus! JOKA ON NÄHNYT MINUT, ON NÄHNYT ISÄN; kuinka sinä sitten sanot, "Näytä melle isä !"


        Älä yritä esineellistä Jumalaa, oman jäkesi valossa: kahdeksi tai kolmeksi eri Jumalaksi, sillä kaikki on Hänessä: Elohimissa sisäkkäin ja yhtenä eli "echad" = yksi.

        Jumala joka on Henki, on Isänä Pojassa, niikuin myös poika on Isässä, kuten jo seuravassa jakeessa Jeesus opettaakin Filippusta, ja siinä sinussa vähän sinuakin: 14:10.

        Jeeusksessa Kristuksessa asuu Jumalan koko täyteys ruumillisesti: Kol.2:9.

        Balttis

        Kiitos :)

        Hyvä peesaus.

        Noin se menee.

        `Niinkuin Isäni on minussa`.


      • dikduk
        Balttis täydentää... kirjoitti:

        Raamattu alkaa siis: Esikoisessa Elohim loi taivaan ja maan.

        Kun jumalia ei ole kuin yksi, ei ole esikoisia tai kuopuksia .


      • dikduk
        Balttis kirjoitti:

        Esität inttämistä et todista mitään ja pyyhkäisit ohi esittämäni tekstin kommentoimata sitä mitenkään, ja siinä esiintyvän Jumalan nimen monikkomuotoa: "ELoiyim" = Voimat = Valtiaat; etkä ole havaitsevinasi nimeomaan monikon sisältymistä tekstissä kohdennettuna yksikköön JHWH, eli Elohim (monikossa) on yksikössä JHWH eli "echas", joka on yksi, mutta voi muodostua silti monesta, niiden ykseydessä, kuten kuvaamani "sisäkkäisyyskin" todistaan. Vitsi: venälaiseen maatuskanukkeen voi sisältyä monta maatuskaa viakka se onkin yksi, eli echad, ja tämäkn kuvaa asia hyvin.

        Kuten Jeesus Jumalan kuvana taivaassa (Ms.1:27.) on yksi Herra Voiman = Eloah´in oikella puolella, Hänen rinnalaan istuvana on: Psalmi 110; Sak.6:12,13; ikuisena Jumalan Korkeimman kunigaspappina on ikuisuuksiin Jumalan kuvana ruumiillisesti.

        Hän on myös se ensimmäisessä Mooseksenkirjassa jakeessa 1 ja ilmaistu alku, ensimmäinen,esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa, ja siitä lähtien Paras Uutinen läpi koko Jumalan ilmoituksen, ja sitähän tarkoittaa tuo raamatun ensimmäinen sana: "Re' shiyth", vai mitä?

        En ole havaitsevinani ? Yksi on yksi, voihan tiettyyn yhteen yksikköön sisältyä vaikka viisi miljoona alayksikköä, mutta Jahve on ERISNIMI ei maatuskanukke . Jos tunnen yhden Matin, montako häntä on? Heprealaiset kirjoitukset vielä rajaavat Jahven ainoaksi jumalaksi , ei ole muita jumalia, ei ole ei ole ollut eikä tule.Jahveen ei sisälly pikkujumalia.

        Mitä luomiseen apulaisen kera tulee niin: " Minä olen Jahve joka teen kaiken, joka yksinäni jännitin taivaan, joka levitin maan- kuka oli minun kanssani?Jes44.24


      • Balttis
        dikduk kirjoitti:

        En ole havaitsevinani ? Yksi on yksi, voihan tiettyyn yhteen yksikköön sisältyä vaikka viisi miljoona alayksikköä, mutta Jahve on ERISNIMI ei maatuskanukke . Jos tunnen yhden Matin, montako häntä on? Heprealaiset kirjoitukset vielä rajaavat Jahven ainoaksi jumalaksi , ei ole muita jumalia, ei ole ei ole ollut eikä tule.Jahveen ei sisälly pikkujumalia.

        Mitä luomiseen apulaisen kera tulee niin: " Minä olen Jahve joka teen kaiken, joka yksinäni jännitin taivaan, joka levitin maan- kuka oli minun kanssani?Jes44.24

        Ei mitään ongelmaan, sillä juurihan tekstistä havaitsimme, että "juutaisten uskontunnustus": 5 Mooses 6:4:ssä, todistuksen siitä että Elohim, joka on monikko on JHWH, joka on nimeomaan YKSI, eli ECHAD, kuten varsin hyvin tiedät varmaan, että: tämän sanan sisältämä merkitys yksi, voi sisältää monta liitetttynä yhteen, ykden sisältämässä ykseydessä. Ei kai minun tarvitse enää tätä ryhtyä, osoittaen sitä todeksi, ryhtyä sitä opettamaan hepreankielen taitoiselle, vai miten on? Ja vaikka kyseessä olisi lukusana, se on sitä samassa mielessä, kuin joukko opissa olevat samankaltaiset alkiot, jotka muodistivat yhdessä joukkonakin vain suureen yksi. Ja siksikän lopulta Poikakin antaa Isästä syntyneenä, lopulta kaiken valllan pois itseletään, että sen myötä, niinkuin Paavali sanoo: Jumala olisi kaikki kaikissa: 1 Kor.15:28; ja silloinhan on vain ikäänkuin: YKSI Minä Olen, eli JHWH, joka kaikki kaikissa tättää, ja tämän on se Jumalan sanan Paras Uutinen = Re' shiyth, joka on ollut jo alusta asti, kätkettynä Esikoisessa, mutta nyt ilmoitettu hänen pyhilleen, kuten sen vastaanottaneet sen käsittävätkin:

        1 Joh.1:1,2; >> Mikä on: Alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä käsin kosketimme, siitä me pyhymme: Elämän Sanasta - ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme TEILLE SEN IANKAKKISEN ELÄMÄN, JOKA OLI ISÄN TYKÖNÄ JA ILMESTYI MEILLE - > Heräjä sinä joka nukut, ja nouse kuollaista, niin Messies sinua valaisee "


      • dikduk
        Balttis kirjoitti:

        Ei mitään ongelmaan, sillä juurihan tekstistä havaitsimme, että "juutaisten uskontunnustus": 5 Mooses 6:4:ssä, todistuksen siitä että Elohim, joka on monikko on JHWH, joka on nimeomaan YKSI, eli ECHAD, kuten varsin hyvin tiedät varmaan, että: tämän sanan sisältämä merkitys yksi, voi sisältää monta liitetttynä yhteen, ykden sisältämässä ykseydessä. Ei kai minun tarvitse enää tätä ryhtyä, osoittaen sitä todeksi, ryhtyä sitä opettamaan hepreankielen taitoiselle, vai miten on? Ja vaikka kyseessä olisi lukusana, se on sitä samassa mielessä, kuin joukko opissa olevat samankaltaiset alkiot, jotka muodistivat yhdessä joukkonakin vain suureen yksi. Ja siksikän lopulta Poikakin antaa Isästä syntyneenä, lopulta kaiken valllan pois itseletään, että sen myötä, niinkuin Paavali sanoo: Jumala olisi kaikki kaikissa: 1 Kor.15:28; ja silloinhan on vain ikäänkuin: YKSI Minä Olen, eli JHWH, joka kaikki kaikissa tättää, ja tämän on se Jumalan sanan Paras Uutinen = Re' shiyth, joka on ollut jo alusta asti, kätkettynä Esikoisessa, mutta nyt ilmoitettu hänen pyhilleen, kuten sen vastaanottaneet sen käsittävätkin:

        1 Joh.1:1,2; >> Mikä on: Alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä käsin kosketimme, siitä me pyhymme: Elämän Sanasta - ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme TEILLE SEN IANKAKKISEN ELÄMÄN, JOKA OLI ISÄN TYKÖNÄ JA ILMESTYI MEILLE - > Heräjä sinä joka nukut, ja nouse kuollaista, niin Messies sinua valaisee "

        Emme havainneet .Sinä yrität väkisin tehdä juutalaisuudesta polyteismia , Jahve ei kuitenkaan ole nukke jonka sisällä avautuu polyteismi.

        Tuota selitystä eli yhteen kun liitetään monia yksiä niin onkin jo monta ja ykseys voi olla moninaisuus joten jumaliakin on useampia, olen kuullut loputtomiin teiltä kristityiltä. Heprean lukusanat ovat samat kuin suomen yksi(=1) kaksi (=2 ) kolme (=3), neljä(=4) Ei tässä ole kyse joukko-opista eikä muusta. Kyllä hepreassa voi sanoa että jumalia on kaksi jos niitä on kaksi .

        Minua ei kiinnosta antaako kristinuskon Poikajumaluus lopulta vallan Isälleen vai pitääkö sen itse, koska en ole kristitty .Puhun VAIN juutalaisuudesta jossa on vain YKSI Jumala. En myöskään tyrkytä juutalaisuuden käsitystä kellekään , ei siihen tarvitse muiden uskoa, mutta se kuitenkin ON juutalaisuuden opetus tässä asiassa . Sille ei kukaan voi mitään.

        "Minun todistajani, sanoo Jahve, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää , kuka minä olen. Ennen minua EI ole jumalaa syntynyt EIKÄ ollut EIKÄ minun jälkeeni tullut EIKÄ tule. "
        "Minä olen Jahve, eikä muuta jumalaa ole."

        Onko tuota nyt niin vaikea ymmärtää sieltä ulkopuoleltakaan?
        Sinä voit kristittynä uskoa mitä haluat oman uskontosi mukaan ,mutta et muuttaa yllä olevaa.


      • .............
        dikduk kirjoitti:

        elohim on monikollinen substantiivi eli sana on monikollinen oli jumalia monta tai yksi. Jahve on yksi jumala kuten oli Kemos josta myös sanottiin "Pidäthän sinäkin itselläsi kaiken sen maan, jonka jumalasi אֱלֹהֶ֖יךָ Kemos antaa haltuusi. Aivan samoin mekin otamme haltuumme sen alueen, jonka asukkaat Jahve, meidän Jumalamme אֱלֹהֵ֛ינוּ, hävittää meidän tieltämme" ei ollut kahta tai kolmea kemosta eikä monta Jahvea. Kyllä minä ymmärrän sen onko juutalaisuudessa yksi vai monta jumalaa, niitä on vain yksi , ei ole sisäkkäisiä eikä rinnakkaissa jumaluuksia eikä jumalia synny edes lisää.

        Sisälukutaito sinulla on nolla:"Minä olen Jahve. Ei ole ketään toista, ei ole muuta jumalaa kuin minä."
        "Minun todistajani, sanoo Jahve, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."

        "Näin sanoo Jahve, Israelin kuningas ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: -- Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa kuin minä. "

        Miksi ihmeessä yrität todistaa monoteistisen uskonnon polyteistiseksi?

        dikdukin esimerkkiin Kemoksesta ja elohim-sanan yksiköllistä käytöstä voi lisätä vielä vaikka kuvauksen siitä kun Saul käy noitavaimon luona nostattamassa profeetta Samuelin hengen:

        1 Sam 28:13: Vaimo vastasi Saulille: "Minä näen jumal'olennon (elohim) nousevan maasta."

        eikä tuossakaan ollut kyse kuin yhdestä vainajahengestä, Samuelin, kuten kontekstikin kertoo.


      • Balttis kuittaa...
        dikduk kirjoitti:

        Emme havainneet .Sinä yrität väkisin tehdä juutalaisuudesta polyteismia , Jahve ei kuitenkaan ole nukke jonka sisällä avautuu polyteismi.

        Tuota selitystä eli yhteen kun liitetään monia yksiä niin onkin jo monta ja ykseys voi olla moninaisuus joten jumaliakin on useampia, olen kuullut loputtomiin teiltä kristityiltä. Heprean lukusanat ovat samat kuin suomen yksi(=1) kaksi (=2 ) kolme (=3), neljä(=4) Ei tässä ole kyse joukko-opista eikä muusta. Kyllä hepreassa voi sanoa että jumalia on kaksi jos niitä on kaksi .

        Minua ei kiinnosta antaako kristinuskon Poikajumaluus lopulta vallan Isälleen vai pitääkö sen itse, koska en ole kristitty .Puhun VAIN juutalaisuudesta jossa on vain YKSI Jumala. En myöskään tyrkytä juutalaisuuden käsitystä kellekään , ei siihen tarvitse muiden uskoa, mutta se kuitenkin ON juutalaisuuden opetus tässä asiassa . Sille ei kukaan voi mitään.

        "Minun todistajani, sanoo Jahve, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää , kuka minä olen. Ennen minua EI ole jumalaa syntynyt EIKÄ ollut EIKÄ minun jälkeeni tullut EIKÄ tule. "
        "Minä olen Jahve, eikä muuta jumalaa ole."

        Onko tuota nyt niin vaikea ymmärtää sieltä ulkopuoleltakaan?
        Sinä voit kristittynä uskoa mitä haluat oman uskontosi mukaan ,mutta et muuttaa yllä olevaa.

        Kirjotat ihan puutaheinää, oman esineellistävän jumalankuvasi ja käsityksesi harahaanjohtamana, ja sana ECHAD, ON YKSEYS, JOKA VOI SISÄLTÄÄ ITSEENSÄ MONTA; kuten sitä myös useissa sanan kohdissa käytetäänkin tässä merkityksessä. kuten tulla yhdeksi, kuten Joosedin sauva, ja Juudan sauva, jotka tulivat "echad" eli yhdeksi Herran Jeesuksen Kristuksen kädellä, kun Hänen kruunattuna juutalaisten kuninkaaksi, asetettiin papilliseen virkakaansa kuninkaana, Melkisedekin katoamattoman jäjestelmän ikuisena ylipappina: Psalmi 110. Sak.6:12,13.

        Elohim on echad JHWH:ssä eli Herrassamme, jossa asuu, Jumalan koko täyteys ruumiillisesti, ja Hänen ruumiinsa on Jumalan ylörakennettu katoamaton temppeli, jossa Jumalan Henki asuu.

        Ynnäile sinä mitä ynnäilet, valheita kristittyjen eli messiaanisten käsityksistä.


      • Balttis täydentää
        Balttis kuittaa... kirjoitti:

        Kirjotat ihan puutaheinää, oman esineellistävän jumalankuvasi ja käsityksesi harahaanjohtamana, ja sana ECHAD, ON YKSEYS, JOKA VOI SISÄLTÄÄ ITSEENSÄ MONTA; kuten sitä myös useissa sanan kohdissa käytetäänkin tässä merkityksessä. kuten tulla yhdeksi, kuten Joosedin sauva, ja Juudan sauva, jotka tulivat "echad" eli yhdeksi Herran Jeesuksen Kristuksen kädellä, kun Hänen kruunattuna juutalaisten kuninkaaksi, asetettiin papilliseen virkakaansa kuninkaana, Melkisedekin katoamattoman jäjestelmän ikuisena ylipappina: Psalmi 110. Sak.6:12,13.

        Elohim on echad JHWH:ssä eli Herrassamme, jossa asuu, Jumalan koko täyteys ruumiillisesti, ja Hänen ruumiinsa on Jumalan ylörakennettu katoamaton temppeli, jossa Jumalan Henki asuu.

        Ynnäile sinä mitä ynnäilet, valheita kristittyjen eli messiaanisten käsityksistä.

        Kohta jossa kaksi tulee yhdeksi, eli echad on Hes.37:19:sta, ja samanlaisia kohtia löytyy kyllä kielioppisäännösi asti, kuten vaikka koskinen miestä ja naista, jotka tulevat yhdessä liittyessän toisiinsa, Jumalan edessä "echad" eli yhdeksi, kuten 1 Moos.2:24:ssä sanotaan, >> he tulevan "echad basar" = yhdeksi lihaksi, eli niinkuin Isä tuli luoksemme, maailmaan syntyneessä Pojassaan ! Siksi Jumala antoi myös heille sanassaan vain yhden nimen yhteisen nimenkin: "Aadam", silloin kun Jumala loi hänet ( : 1 Ms.27;) , teki Jumalan KALTAISEKSI (ykseydeksi rakkaudessa) ... ja antoi heille (echad:) NIMEN AADAM: 1 Moos.5:1,2.

        >> Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman ITSENSÄ KANSSA.


      • dikduk
        Balttis kuittaa... kirjoitti:

        Kirjotat ihan puutaheinää, oman esineellistävän jumalankuvasi ja käsityksesi harahaanjohtamana, ja sana ECHAD, ON YKSEYS, JOKA VOI SISÄLTÄÄ ITSEENSÄ MONTA; kuten sitä myös useissa sanan kohdissa käytetäänkin tässä merkityksessä. kuten tulla yhdeksi, kuten Joosedin sauva, ja Juudan sauva, jotka tulivat "echad" eli yhdeksi Herran Jeesuksen Kristuksen kädellä, kun Hänen kruunattuna juutalaisten kuninkaaksi, asetettiin papilliseen virkakaansa kuninkaana, Melkisedekin katoamattoman jäjestelmän ikuisena ylipappina: Psalmi 110. Sak.6:12,13.

        Elohim on echad JHWH:ssä eli Herrassamme, jossa asuu, Jumalan koko täyteys ruumiillisesti, ja Hänen ruumiinsa on Jumalan ylörakennettu katoamaton temppeli, jossa Jumalan Henki asuu.

        Ynnäile sinä mitä ynnäilet, valheita kristittyjen eli messiaanisten käsityksistä.

        Echad on yksi, ichud on ykseys, mutta ei uskontunnustuksessa sanota Jahve elohenu Jahve ichud, "Jahve meidän jumalamme on ykseys" vaan "Jahve meidän Jumalamme on yksi ".Jahvesta ei liioin sanota että hän tulee yhdeksi tai on kuin sauva tai maatuskanukke.

        Jahve on yksi, ei tule yhdeksi jonkun toisen kautta tai avulla,tai jonkun toisen uskonnon oppien takia. Elohim ei asu Jahvessa ruumiillisesti tai ruumiittomasti .En usko että esittämäsi on edes kristinnuskoa .
        .En jaksa loputtomasti vääntää selvästä asiasta, jos et tätä selkokieltä ymmärrä ei voi mitään:"Minun todistajani, sanoo Jahve , olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."
        "Minä olen Jahve. Ei ole ketään toista, ei ole muuta jumalaa kuin minä".


      • dikduk
        ............. kirjoitti:

        dikdukin esimerkkiin Kemoksesta ja elohim-sanan yksiköllistä käytöstä voi lisätä vielä vaikka kuvauksen siitä kun Saul käy noitavaimon luona nostattamassa profeetta Samuelin hengen:

        1 Sam 28:13: Vaimo vastasi Saulille: "Minä näen jumal'olennon (elohim) nousevan maasta."

        eikä tuossakaan ollut kyse kuin yhdestä vainajahengestä, Samuelin, kuten kontekstikin kertoo.

        Niin juuri, elohimiä voi käyttää yhdestä ja monesta ilman että sitä itseään voi tai tarvitsee päätteellä muuttaa koska se on monikollinen sana.Tyyliin minulla on housut, minulla on kahdet housut .

        Elohim on substantiivi joka tarkoittaa mitä hyvänsä henkiolentoa ,jumaluutta, vainajahenkeä , jumalankuvaa tms joten elohim ei asu Jahvessa tai missään muuallakaan .(Vrt "Elohim on echad JHWH:ssä eli Herrassamme, jossa asuu) .Ei ole elohim nimistä jumalaa tai jumalia.


      • dikduk
        Balttis täydentää kirjoitti:

        Kohta jossa kaksi tulee yhdeksi, eli echad on Hes.37:19:sta, ja samanlaisia kohtia löytyy kyllä kielioppisäännösi asti, kuten vaikka koskinen miestä ja naista, jotka tulevat yhdessä liittyessän toisiinsa, Jumalan edessä "echad" eli yhdeksi, kuten 1 Moos.2:24:ssä sanotaan, >> he tulevan "echad basar" = yhdeksi lihaksi, eli niinkuin Isä tuli luoksemme, maailmaan syntyneessä Pojassaan ! Siksi Jumala antoi myös heille sanassaan vain yhden nimen yhteisen nimenkin: "Aadam", silloin kun Jumala loi hänet ( : 1 Ms.27;) , teki Jumalan KALTAISEKSI (ykseydeksi rakkaudessa) ... ja antoi heille (echad:) NIMEN AADAM: 1 Moos.5:1,2.

        >> Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman ITSENSÄ KANSSA.

        Yrität nyt ilmeisesti kiistää lukusanan yksi merkityksen kokonaan sillä perusteella että " yksi" jotain voi aina liittoutua jonkun kanssa, ja ties mitä , joten ei Jahvekan millään voi olla yksi vaan on vähintään yhtä kolme kuin kristinuskon jumaluus.
        Nyt sitten "toista" ja "muuta" sanojen kimppuun. "Minä olen Jahve. Ei ole ketään toista, ei ole muuta jumalaa kuin minä".
        Annan lisää tehtäviä myöhemmin.


      • dikduk

        Ei vaan Jumala on Jahve, ei mikään luku, mutta ei hän ole kuin yksi Jumala, eikä hän sisälly muihin eikä hänessä asu kukaan .

        En voi sille mitään että Jumalan nimi on Jahve , montako kirjainta nimessä pitää olla jotta olisi kyseessä OIKEA Jumala?
        Kannataisiko sinun jo lopettaa,saathan sinä pitää omat jumalasi.En jatka tätä enää.


      • Balttis
        dikduk kirjoitti:

        Niin juuri, elohimiä voi käyttää yhdestä ja monesta ilman että sitä itseään voi tai tarvitsee päätteellä muuttaa koska se on monikollinen sana.Tyyliin minulla on housut, minulla on kahdet housut .

        Elohim on substantiivi joka tarkoittaa mitä hyvänsä henkiolentoa ,jumaluutta, vainajahenkeä , jumalankuvaa tms joten elohim ei asu Jahvessa tai missään muuallakaan .(Vrt "Elohim on echad JHWH:ssä eli Herrassamme, jossa asuu) .Ei ole elohim nimistä jumalaa tai jumalia.

        Mutta ei suinkaan siinä kontekstissä jossa nimi esiintyy nimeomaan Jumalasta puhuttaessa, omassa asiayhteydessään kuten tässä esim:

        1 Moos.1:26: >> Olohim sanoi (yksiskössä): "Tehkäämme (monikossa) ihminen (yksikössä) kuvaksemme (monikossa), kaltaiseksemme." (monikossa) > Minä ja Isä olemme yhtä.


    • naurettavaa....

      Isot miehet täällä tappelevat keskenään satujen tulkinnasta, heh!

      Nyt on hyvä aika erota lutterin lahkosta.

    • EL.a .K:IM

      walking street patta

      Rakas :)

      `Minä olen, mikä minä olen`.

      `Kastakaa heitä ISÄN, POJAN ja PYHÄN HENGEN NIMEEN`.

      ดังนั้นรักของฉัน พระเยซูทรงเป็นบุคคลที่มีทั้งหมดในเวลาเดียวกัน ระหว่างพระบิดา ระหว่างเด็ก บางครั้งพระวิญญาณบริสุทธิ์

    • Ei kumpikaan. Raamattu ei sitä kerro, eikä aikalaisetkaan siihen uskonut. Myöhemmin vasta kehitettiin teoria uskottavuuden vuoksi. Kukapa uskoisi tavallista miestä, mutta jospa korotettaisiin tavallinen mies Jumalaksi? Näin tapahtui Jeesuksellekkin. Raamatussa tapahtuneet yhdistämiset Jeesuksen ja Jumalan välillä on myöhempien kristittyjen aikaan saannoksia.

      Se nyt vain fakta, että Jeesus oli enintään juutalainen lahkolainen, joka noudatti lakia. Hän itse ei Raamatun mukaan korottanut itseään Jumalan rinnalle, vaan päinvastoin. Kertoi useassa kohtaa, että vain Jumala on suurin. Myöhemmin hänen kannattajansa lisäsivät tarinoita ja sanontoja, jotka "nostivat" hänen ylempään luokkaan. Kirkon väki tietää tämän, teologit tietää tämän, mutta silti kansaa huijataan. Sitä kutsutaan uskonvapaudeksi, kun instituutiot saavat huijata ihmisiä laillisesti :)...

      • Balttis

        "Faktasi" eivät ole muutakuin perättömiä väittämiä, vailla mitään todistusvoimaa.


      • Balttis kirjoitti:

        "Faktasi" eivät ole muutakuin perättömiä väittämiä, vailla mitään todistusvoimaa.

        Ei noi ole mitään salaisuuksia tai perättömiä väitteitä. Noi tiedot löytyy ihan vapaasti ja papitkin sen tietää. Kristittyjen väitteet sen sijaan on perättömiä väitteitä. Kysy papeilta noista ja noin se menee...Ihminen kehitti kristinuskon ja kehitti Raamattuun tarinoita korostaakseen Jeesuksen jumallisuuksia..Ikävää, että uskosi perustuu valheelle, mutta saahan sitä uskoa vaikka Joulupukkiin.


    • Balttis kysyy

      Ja tonttunako sinä siksi täällä hengailet?

    • Ei kumpikaan. Todista ja perustele väite Jumalan tai Jeesuksen olemassa olosta ilman Raamattua. Mikäli tahdot perusteluita Raamatun avulla niin se ei ole oikea tapa etsiä niistä tietoa. Miksi Jeesuksesta ei ole luettavissa tietoa muualta kuin Raamatusta? Eikö sellaisen asian tulisi kyseenalaistaa, mikäli ei löydy tietoa Jeesuksesta kuin yhdestä lähteestä!? Mikään muu uskonto ei kerro Jeesuksesta mitään! Puhumattakaan sellainen lähde, jonka avulla saataisi edes hieman tukea väitteellesi Jumalan tai Jeesuksen olemassa olosta!!!

      Kiellän Jumalan ja Jeesuksen. Molemmat ovat fiktiivisiä hahmoja kuin joulupukkikin!

    • Mitähän tähän soppaan sanoisi? Ainakin sen, että Isä ja Poika todella ovat eri persoonia. Aivan kuten Pyhä Henkikin on oma persoonansa. Kristinuskon ajatus Jumalan kolminaisuudesta on se, että Jumala on yksi, mutta hän toimii kolmena eri persoonana. Vähän niin kuin minulla on erilaisia rooleja eri tilanteissa. Isä on luoja, Jeesus on ihmisen muodon ottanut Jumala ja Pyhä Henki on uskon synnyttäjä ja ylläpitäjä. Yksi Jumala - kolme eri persoonaa.

      Mutta vaikeitahan nämä kysymykset on, eikä oikeastaan niiden tarkka ymmärtäminen ainakaan minulle ole edes kovin tärkeää. Minulle riittää, että tiedän Jumalan luoneen minut, rakastavan minua niin paljon, että haluaa minut luoksensa ja pitävän yllä heikkoa uskoani.

      Lotta Hatakka, pastori

      • "Minulle riittää, että tiedän Jumalan luoneen minut, rakastavan minua niin paljon, että haluaa minut luoksensa ja pitävän yllä heikkoa uskoani."

        Miten sellaisen voi tietää, mikä on osoitettu epätodelliseksi? Kyllä sinun vanhempasi ovat sinut luoneet, eikä mikään muu taho!!


      • perimätieto

        Jumala loi miehen ja naisen omaksi kuvaksensa. Isä ja poika voi olla myös Äiti ja tytär, sillä ihmiskunnan historiassa ei isää ja poikaa ei olis olemassa ilman äitiä ja tytärtä. Me emme ole maasta tulleita ja maaksi jälleen tulevia, sillä vain kasvit ovat maasta tulleita ja maaksi tulevia. Me olemme perimätiedon mukaan Jumalan lapsesta, Jumalan kuvasta, naisesta syntyneitä.


      • dikduk

        kolme eri jumalpersoonaa ei voi olla yksi Jumala. Jos on kolme eri toimijaa on kolme jumalaa.
        .


      • perimätieto
        perimätieto kirjoitti:

        Jumala loi miehen ja naisen omaksi kuvaksensa. Isä ja poika voi olla myös Äiti ja tytär, sillä ihmiskunnan historiassa ei isää ja poikaa ei olis olemassa ilman äitiä ja tytärtä. Me emme ole maasta tulleita ja maaksi jälleen tulevia, sillä vain kasvit ovat maasta tulleita ja maaksi tulevia. Me olemme perimätiedon mukaan Jumalan lapsesta, Jumalan kuvasta, naisesta syntyneitä.

        "maasta tullut ja maaksi jälleen tuleva" = pakanallinen oppi.


      • perimätieto
        dikduk kirjoitti:

        kolme eri jumalpersoonaa ei voi olla yksi Jumala. Jos on kolme eri toimijaa on kolme jumalaa.
        .

        väärin käännetty

        1 luoja, loi
        2 jumalat = mies ja nainen jokaista etnistä kansaa kohden maailmassa, jotka puolestaan loivat
        3 ensimmäiset kansanisät ja kansanäidit jokaiselle etniselle kansalle, joilta perntönä mm. kansan puhuma kieli, geneettinen perimä k. e. suomen kieli

        raamatun mukaan


      • bikarbonata
        dikduk kirjoitti:

        kolme eri jumalpersoonaa ei voi olla yksi Jumala. Jos on kolme eri toimijaa on kolme jumalaa.
        .

        pakanat helvettiin


    • perimätieto

      Ihan samalla tavalla niinkuin kaikki muutkin normaalit ihmiset, Jumalan lapsi, Jeesuksn omien sanojen mukaisesti. "Jumala on sisäisesti teissä".

      • perimätieto

        20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
        21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".

        Jumalan valtakunta on sisällisesti kaikissa ihmisissä - sielussa. Mitä sanot tai teet elämäsi aikana toiselle ihmiselle, sen mukaan Jumala tuomitsee - sinut.

        22 Ja hän sanoi opetuslapsillensa: "Tulee aika, jolloin te halajaisitte nähdä edes yhtä Ihmisen Pojan päivää, mutta ette saa nähdä.
        23 Ja teille sanotaan: 'Katso, tuolla hän on!' 'Katso, täällä!' Älkää menkö sinne älkääkä juosko perässä.
        24 Sillä niinkuin salaman leimaus loistaa taivaan äärestä taivaan ääreen, niin on Ihmisen Poika päivänänsä oleva.

        #24 todistaa paavalin joka väitti Jeesuksen ilmestyneen hänelle valehtelijaksi. Jeesus ei ilmesty yhdelle henkilölle, vaan kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa yhtäaikaa.


    • *

      Kaiken tämän väännön jälkeen on hyvä todeta, että minulle ainoassa oikeassa pyhässä kirjassa on täysin selkeä vastaus tähän hässäkkään. Jumalan ykseydestä meille kertoo Koraani aivan selvin sanoin. Alhamdulillah!

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3339
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3071
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2318
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1456
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe