miksei kerrostaloon?

Vamos, vamos

Mulla onnyt mennyt hermot. Olen pitkään etsinyt saksanpaimenkoiraa, mutta mulle ei kukaan suostu myymään sellasta kerrostaloon. Ei,vaikka ei ole edes yksiö, vaan 80neliöinen kolmio.
Niinpä olen päättänyt lähteä Espanjaan, heti tammikuun alussa,käydään tarhoilla kattomassa löytyiskö aikuista/pentua koditonta, ja jos ei löydy, menen eläinkauppaan ja ostan sieltä, vaikka se onkin pentutehtaalta.
Mun äiti asuu espanjassa ja se sano et niil pennuilla on paperit, ja siellä ei kukaan kysy asutko kerros vai missä talossa.

Ärsyttää. Vuosia sitten yritin ostaa Hesystä ison koiran, ni ne ei myyny mulle, ku väitti ettei isoa voi pitää kerrostalossa. Niinpä lähdin laivalla Tallinnaan ja kävin tarhalla, ostin koiran 40-eurolla(!!) toin suomeen ja hyvin on sujunut. Nyt olis kiva löytää sille kaveri, mutta olen saman ongelman edessä.

Eli lähdenpä tästä tukemaan pentutehtailua.

28

1610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan sama

      Hmmmm.... Mulle ei ainakaan kerrostalo ole este myydä sakua, enemmän mua kiinnostaa ihminen jolle olen koirani myymässä ja valitettavasti sellaisia ihmisiä on yllättvän paljon, joille en koiraa myisi ja osa näistä asuu kerrostalossa ja osa omakotitalossa, taitaapa muutama asua rivitalossakin.. :/

      • Vamos, vamos

        Olen netistä ettinyt, käykää vaikka apulassa,ni ymmärrätte, siellä myydään puol ilmatteeksi 1-2-vuotiaita sakuja, ja melkein jokaisessa lukee että myydään vain omakotitaloon maalle, missä oma piha jossa saa vapaana juosta.

        Sitten on olemassa se germanshepperd dog rescue, olin jo täyttämässä adoptiopapereita, ni nekään ei myy flattiin, eli kerrostaloon, eikä ne myy koiraa jos se joutuu olemaan yli 4-tuntia yksin kotona!!!!! Että hyvin pelastaa koiria, tollaset ehdot sulkee hirveesti uuden kodin saamista.

        Kävin äsken espanjan koiratarhojen sivuilla, mm. spanimal.org ja siel oli ihania sakuristeytyksiä ja ainakin yks näytti aidolta sakulta, lukikin olevan. Että varmaan se koira haetaan sitten sieltä tarhalta heti joulun jälkeen.


      • älä lyö23
        Vamos, vamos kirjoitti:

        Olen netistä ettinyt, käykää vaikka apulassa,ni ymmärrätte, siellä myydään puol ilmatteeksi 1-2-vuotiaita sakuja, ja melkein jokaisessa lukee että myydään vain omakotitaloon maalle, missä oma piha jossa saa vapaana juosta.

        Sitten on olemassa se germanshepperd dog rescue, olin jo täyttämässä adoptiopapereita, ni nekään ei myy flattiin, eli kerrostaloon, eikä ne myy koiraa jos se joutuu olemaan yli 4-tuntia yksin kotona!!!!! Että hyvin pelastaa koiria, tollaset ehdot sulkee hirveesti uuden kodin saamista.

        Kävin äsken espanjan koiratarhojen sivuilla, mm. spanimal.org ja siel oli ihania sakuristeytyksiä ja ainakin yks näytti aidolta sakulta, lukikin olevan. Että varmaan se koira haetaan sitten sieltä tarhalta heti joulun jälkeen.

        aika kummia koiran kasvattajia. ei kai se maalla olo takaa koiran hyvinvointia. monet koirat omakotitaloissa ei tee muuta kun haukkuu. jos taas on kerrostalo koira se on pakko kasvattaa että on hiljaa. neljä tuntia pystyy koira kun koira oleen yksin. kunhan sitä sit muuten lenkkeilytetään.
        on tosi surkeaa että koiria myydään netissä. ei ole kuin raha mielessä.


      • ????????
        älä lyö23 kirjoitti:

        aika kummia koiran kasvattajia. ei kai se maalla olo takaa koiran hyvinvointia. monet koirat omakotitaloissa ei tee muuta kun haukkuu. jos taas on kerrostalo koira se on pakko kasvattaa että on hiljaa. neljä tuntia pystyy koira kun koira oleen yksin. kunhan sitä sit muuten lenkkeilytetään.
        on tosi surkeaa että koiria myydään netissä. ei ole kuin raha mielessä.

        Mikä itselläsi on kun halvalla pitää saada ? Olet valmis koiran ottamaan, muttet siis valmis maksamaan, että saat kunnollisen koiran ?


    • heesveri

      Minulla on ollut saksanpaimenkoir(i)a kerrostaloasunnossa jo liki neljäkymmentä vuotta.( Yksi kerrallaan, jokainen elänyt yli 10v.. ) Nuorukainen tuossa kasvamassa. Koskaan uutta koira hankkiessani, eivät "nimekkäätkään" kasvattajat ole kyseenalaistaneet asumismuotoa.
      Olisikohan nyt ostajan asenteessa, elämäntilanteessa tms. jotain joka laittaa vastuulliset kasvattajat miettimään kasvattinsa sijoitusta? En syyttele,en osoita. en tunne aloittajaa.
      Mutta aloittajalle:
      Ehkä sinun kannattaisi harkita muuta rotua? Toki saat "sakunkin" jos niin päätät. Mutta jospa kuitenkin löytyisi rotu, joka palvelisi tarpeitasi paremmin?
      Mieti tarkkaan ennen koiran hankintaa mikä on tärkeintä: Päähänpinttymä tietystä rodusta, vai mielettömän hyvä ja antoisa "yhteiselo" , elinikäinen toveruus jonkun muun rotuisen koiran kanssa?

    • swiim

      Mullakin tuli ensimmäisenä mieleen, että olisikohan kyseessä kasvattajien puolelta vain tekosyy? Eli ostaja muuten epäilyttävä, mutta on helpompi sanoa, ettei myy koiraa kerrostaloon, kun sanoa päin näköä että tuollaiselle ihmiselle en koiraa myy. Jos ei edes eläinsuojeluyhdistyskään anna koiraa...

      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Musta tää on provo, koska ainakin toi yks näyttelykasvattjatäti myy mihin tahansa, jopa semmosiin paikkoihin joiden koiranpitoa muille arvostelee, niin useimpia koiria on sinne lykännyt.


    • Samira52

      Kyllä herää minullakin epäily siitä ettei myynnin esteenä ole ollut kerrostaloasunto vaan joku henkilökohtainen syy olla myymättä koiraa kyseiselle henkilölle. Tunnen paljon koiraharrastajia joilla on isoja koiria/työkoiria kerrostaloasunnoissa ja ovat ostaneet ihan kunnollisilta kasvattajilta ne pentuina. Aktivointihan hoidetaan enimmäkseen ulkona vaikka kyllähän aivojumpaa voi sisätiloissakin harrastaa. Jos joutuu lähtemään Espanjaan asti ostamaan arveluttavissa oloissa kasvaneen koiran vain koska täällä ei myydä kyseiselle henkilölle koiraa niin epäilyttävältä kyllä kuulostaa!

      • Vamos, vamos

        Ni oletko käyny siellä apulassa kattomassa niitä ilmoituksia? Yksikin ilmoittaja oli myymässä sakuansa sen takia, että oli saanut opiskelupaikan kaupingista, ja hänen mielestään koiran paikka on vain maseudulla. Mites sitten kun se omistaja muuttaa kaupinkiin, ja näkee että täällä jengi pitää sakujansa kerrostaloissa? On varmaan kiva fiilis....

        Kyllä mun naapurikerrostalossa kaverilla on pitkäkarvanensaku, ne kävi autolla hakemassa sen saksasta, ku niillä oli sama ongelma ku mulla.

        Oletteko muuten käyny siellä germanshepperddog rescue -sivuilla? Siellähän lukee, ettei ne myy koiraa kerrostaloon eikä kotiin jossa se joutuu olemaan yli 4-tuntia yksin, eli EI VOI OLLA OSTAJASSA VIKA, jos siellä ON JO VALMIIKSI sellaiset ehdot.

        Miten muuten tuon koiran espanjasta lentokoneella suomeen? Eli täytyy käydä eläinlääkärissä ja ostaa se lentohäkki....onko se lentomatka yhtä helvettiä koiralle? Sehän jo
        utuu rumaan?.... Tarviiko jotain rauhoittavia?
        Edellinen koira tuotiin laivalla virosta, ja kaikki meni hyvin, oli mikrosiru ja rokotukset ja passi ja paperit (tosin niitä ei kyllä kukaan kysynyt missään vaiheesa).


      • joo meilläkin on spk kerrostalossa eikä ole mitään ongelmia ollut myyjä tiesi jo ennen ostamista että koira tulee kerrostaloon eikä ole ollut sen asian kanssa mitään ongelmia eli ostajassa täytyy olla jotain mikä estää kerrostalo asian koska 80 neliöä on hyvän kokoinen asunto koiralle ja koira pärjää mainiosti 4-6h itsekseen kun muistaa lenkittää sen hyvin ennen sitä ja sen jälkeen osaa myös olla hiljaa ei hauku tms


    • stupid girl

      Meille kasvattaja sano ku kerrottiin et asutaan kerrostalossa.
      Et h*lvetin hyvä. Te lenkitätte sitä aina.
      Omakotitalossa on niin helppo aidata piha/tehdä pikku aitaus/narun päähän yms. Eikä niitä lenkitetä niinkuin kerrostalossa asujat tekee.


      Toki poikkeuksia aina on ei voi yleistää, mut noin mulle sanottiin.

      Tuon pohjalta herää kysymys voisiko se olla sun kohalla vaan tekosyy, jos joku muu asia tökkiikin vastaan...(?)

    • koira_ihminen

      Kokeileppa ottaa yhteyttä Suomen Saksanpaimenkoirayhdistykseen. Heidän sivuillaan löytyvät kotimaisten kasvattajien yhteystiedot. Laitappa kaikille kiinnostaville kasvattajille sähköpostia. En tule uskomaan, ettei ainutkaan kasvattaja sinulle pentua tarjoa.

      Apula, Keltainen Pörssi sun muut vastaavat nettitorit ovat täyttä humpukkia.

    • sakuja lähiössä

      pitäiskö kysyä ihan suoraan kunnon kasvattajilta, kyllä varmana myyvät kerrostaloon, kyllä nyt on jokin muu tässä syynä

    • fanatique

      Saksanpaimenkoira on tietääkseni hyvä vahtikoira ja paimenkoira. Minulla on ollut saksanpaimenkoira kerrostalossa mutta se ulvoi kovaan ääneen ja haukkui paljon. Luulenpa että niitä ei myydä kerrostaloon sen takia koska ne ovat isoja koiria joten niistä lähtee vähän enemmän ääntä kuin joistakin chihuahuoista...

      • Muuten vaan...

        Ei terve koira ulvo ja hauku, jos ei siihen ole syytä. Iso koira tarvitsee paljon liikuntaa, selkeät rajat ja hyvän johtajan. Harva koira räksyttää turhan päiten, jos elämässä on kaikki kunnossa.


    • 16+18

      Onhan meilläkin reilu 60-kiloinen pyreneittenmastiffi kerrostalossa, eikä se näytä kärsivän pätkääkään. Pääsee lasitetulle parvekkeellekin jäähdyttelemään ihan koska haluaa, ja tietysti juoksemaan metsään ja pellolle joka päivä. Outoa jos eivät myisi sinulle saksanpaimenkoiraa kerrostaloon?

    • Koirat <3

      Minulla oli sakun ja labbiksen risteytys (sakun kokoinen) 35 neliön yksiössä, kerrostalossa, kun olin nuori. Aivan upea koira, täydellinen kerrostalokoira, ei haukkunut eikä mölynnyt, eikä kaivannut yhtään enempää tilaa kuin meillä oli. MUTTA olin intohimoinen urheilija. Koira teki kaksi noin kymmenen kilometrin kävely/hölkkä lenkkiä JOKA PÄIVÄ aamuin illoin kelistä riippumatta. Kävin sen kanssa myös hiihtämässä ja patikoitiin metsässä. Sai olla paljon vapaana korpivaelluksilla ja kulki mukana kauppareissut ja kaikki. Autoa ei silloin vielä ollut, joten käveltiin tai pyöräiltiin kaikkialle. Koira olikin hurjan rauhallinen koko ikänsä, eikä siihen ollut mitään muuta syytä kuin se, että se sai elää kunnollista koiran elämää. Ei se pieni kerrostaloyksiö mikään este ollut. Ei koiraa asunnossa ulkoiluteta vaan pihalla.

    • _FlamingHeart_

      Mulla itselläni on punaisen irlanninsetterin & musta/ruskein merkein olevan saksanpaimenkoira mix sekä puhdasrotuinen musta/ruskein merkein oleva saksanpaimenkoira & asun kerrostalossa.

      Kerrostaloni koko on 55-neliötä.

      Ennen kuin joku EHTII sanomaan,että ASUNTONI on LIIAN pieni,niin VASTAAN,että EI ole. Tästä OLEN keskustellut eläinsuojelijan kanssa.

      Asunnon koolla EI ole mitään merkitystä,jos koirat SAAVAT tarpeeksi liikuntaa & aktiviteettiä. Jos ASUNNOSSA on vaikkapa 4 koiraa ja ENEMMÄN,niin silloin se ON eläinsuojelun vastaista,mutta jos ASUNNOSSA on 2,niin EI ole.

    • Uskokaa jo!

      siksi koska neukkukuutio!!!!

    • Mielipiteeni F

      Mulla ollut saksanpaimenia 20 v kerrostaloyksiössä yksi kerrallaan eli yhteensä kaksi. Kummankaan kanssa ei mitään ongelmia. Tämä nykyinen on suorastaan koko taloyhtiön lemmikki eikä kukaan tahtoisi häätää meitä asunnosta pois. Koirani on hiljainen ja hyvinkäyttäytyvä, ulkoilemme sen kanssa päivittäin riittävästi sekä se myös saa aktiviteettejä vuorokauden ympäri sen verran kuin on tarvis. Nykyiselläkään vuokraisännällä ei ole ollut mitään sanomista tässä, missä nykyisin asumme. Koira on erittäin lempeä kaikille eikä stressaa siitä, että "joutuu" viettämään mm. öisin aikaa omassa pesäpaikassaan eli yksiössä.

      Typerää yleistämistä sellainen, etteikö saksanpaimen sopisi kerrostalokoiraksi. Tosin jos koiran hermorakenne ei vastaa rotumääritelmää eikä omistaja osaa koiraa kouluttaa oikein, voi tulla ongelmia, myös omakohtitaloalueella asuttaessa omassa isossa talossa.

    • Mielipiteeni

      Ehkäpä sakuja pitäisi myydäkin vain kerrostaloihin. Siellä niistä on käytännön pakko koulia hiljaiset. Täällä nuo räköttää joka tontilla kun ohi kävelet. Rasittavaa kuunnella tollasta elämöintiä ja saa olla tarkkana koska sieltä ampaistaan kohti. Lenkit on kuitenkin pakko tehdä. Jokaiselta sakun ostajalta pitäisi kysyä miten aikoo koulia rähisemättömän sakun ohituksissa, ja jos (lue: kun) ei osata vastata riittävän hyvin, sakua ei saisi myydä. Valkkarit on samanmoisia rähjiä niissä on ilmeisesti arkuutta paljon. Miten se voi olla noin vaikeaa yhden rodun kohdalla? Eikö pittejä ja amstaffeja ja monia muita pidetä haastavina? Miksi ne on saatu lähes poikkeuksetta koulutettua kuitenkin? Myydäänkö sakuja ihan joka torppaan kuitenkin ja sitten 90% omistajista ei niiden kanssa pärjää? Eikö ole ihan suomen top5 koirarotu kuitenkin.

    • ei pahalla

      Ei missään nimessä kerrostaloon. Tää rivitalokin tuntuu liian pieneltä... Koira on tarkoitettu reagoimaan ääniin joka ehkä ärsyttää joitain, mutta on kultaakin kalliimpaa silloin kun joku yrittää murtautua asuntoon. Joo sakulta saa pois haukunnan kouluttamalla, mutta kun kerrostalossa ääntä tulee vähän väliä rapusta, niin minusta on kohtuutonta kouluttaa koiraa joka on tarkoitettu suojelemaan omaisuutta ja ihmistä pois siitä mihin se on tarkoitettu. Rodun vaihto on ihan ehdoton juttu tässä vaiheessa, koska koira kärsii siitä että yrittää tehdä sitä mitä sen pitäisi ja sitä kuitenkin siitä kielletään. Erikseen on sitten se että "räksytetään" kokoajan, se on myös meidän koiralta kielletty, mutta ilmoittaa saa ja sen myöskin sen pitää tehdä. Kerrostalossa ymmärräthän, se ilmoittaisi kokoajan=haukkuisi kokoajan...

      • Deutsch Schäf

        Ei se koira ehkä haukkuisi kokoaikaa, mutta stressaantuisi ihan hirveästi siitä mitä ulkopuolella asunnosta tapahtuu. Eli olen kanssasi täysin samaa mieltä, kukaan täyspäinen kasvattaja ei myy näin aktiivista rotua kerrostaloasuntoon, koska sen paikka ei ole siellä. Mielestäni sinunkin rivitalohuoneistokin on huono, niinkuin itse sen jo mainitsitkin, mutta vähemmän ärsykkeitä siellä on kuin kerrostalossa. Piste.


      • Deutsch Schäfer
        Deutsch Schäf kirjoitti:

        Ei se koira ehkä haukkuisi kokoaikaa, mutta stressaantuisi ihan hirveästi siitä mitä ulkopuolella asunnosta tapahtuu. Eli olen kanssasi täysin samaa mieltä, kukaan täyspäinen kasvattaja ei myy näin aktiivista rotua kerrostaloasuntoon, koska sen paikka ei ole siellä. Mielestäni sinunkin rivitalohuoneistokin on huono, niinkuin itse sen jo mainitsitkin, mutta vähemmän ärsykkeitä siellä on kuin kerrostalossa. Piste.

        Ja tässä tarkoitan juuri sitä että koira ehkä on oikeasti aktiivisten ihmisten kanssa, mutta jokaikinen ihminen joutuu sinne töihin jossainvaiheessa menemään ja jättämään koiran yksin. Tälläinen rotu on ehkä hiljaa, koska hänet on siihen käsketty, mutta oikeasti hänen pitäisi ilmoittaa omasta reviiristään haukkuen kun joku lähestyy sitä. Älkää rakkaat ihmiset oikeasti ottako paimenkoiraa jonka tarkoitus on suojella ja suojata, laumanvartijarotua, tai muita koiria joiden oikea tarkoitus, mihin ne on jalostettu sotii sitä vastaa missä elämäntilanteessa olette. Koiria löytyy niin moneen tarkoitukseen, varmasti jokaiselle perheelle löytyy juuri se oikea. Saksanpaimenkoira ei kuulu kerrostaloon.


    • kerrostalosaku

      Olen asunut kahden saksanpaimenkoiran kanssa kerrostaloyksiössä eli yhteensä 24 vuotta. Hyvin on mennyt eikä naapurit ole valittanut. Ei tarvinnut erityisemmin opettaa olemaan haukkumatta tietyissä tilanteissa vaan haukkuivat vasta silloin, kun aihetta oli. Seuraavakin sakuni tulee kerrostaloon. Koira ei stressaa kerrostaloasumisesta, jos se saa tarpeeksi aktiviteettia päivittäin tai niin usein kuin se sitä tarvitsee, saksanpaimenkoiratkin ovat yksilöitä.

    • tre Uros

      oikein kerrostalo saku sanoi,,,vaikka kuinka kuinka käyttolinjainenkin on ja vahti viettiä on niin osaa olla kerrostralossa haukkumata,,,,mutta vahtii ettei sinne kukaan tule,,murisee varmaan jos vieras yrittää tulla sisään,,ja puollustaa omaa aluetta,,mutta ei reakoi muihin ääniin vaikka joku koira rapusaas haukkuisikin,,harmi kun vaan omaan kokemusta neljäs uros,,ja yksi tuutö ollut,,ja kaikki osannut olla,,mukana käyttölinjaisia,,,sakemanni soputuu hyvin erilaisiin asumis oloihin,,vaikka asuisit teltassa tai metsässä,,,,aina sakulle käy,,

    • 2 koiran omistaja

      Itse asun kerrostalossa 2 koiran kanssa. Toinen on seropi ja toinen sakemanni. Ja mitään ongelmia ei ole

    • 132154646

      minä olen sitä mieltä että sakut ei kuulu kerrostaloon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe