Eikö sitä oo tässä suomen maassa yhtään viisasta miestä joka käskis sähkölinjoilta kaataa kauemma puut ,Tv ;ssä on pitkin poikin kuvissa puuta langojen päällä . Luulisi olevan säästöä kun puut olisi kauempana langoista.
MYRSKY
11
160
Vastaukset
- 465465456556454
Joutuu sähköyhtiö maksamaan korvausta käyttämästään maa-alasta maanomistajalle, kun tämä ei voi kasvattaa metsää sähkölinjan takia.
Mitä leveämpi metsätön kaista, sitä isommat korvaukset. Ei se onnistu. kuka sen valtavia aukeita linjoja metsiinsä antaisi hakata. Kuten toinenkin vastaaja mainitsee, korvaukset olisivat tähtitieteelliset linjastoa kohti joka näkyisi sitten sähkönhinnassa.
Ehkä kannattais koneurakoiitsijoiden tehdä hieman talkoita ja motoilla ja kaivureilla avustaa linjojen raivauksia. Mies pelissä pienehkökin puu on kaadettava pikkupätkinä ja se on vaarallista jokatapauksessa, Kaivuri tai moto siirtää suurenkin puun hetkessä metsään. Kaivurille ei kolmikymmenmetrinan petäjäkään paina mitään ja sen saa nostettua pystyyn ja kaadettua hallitusti toiseen suuntaan. Sahapelillä puu pätkitään halkokokoon.. koneella puu säilyy kokonaisena tai miltei kokonaisena. Ei tela-alustaisella kannata ajella lijoilla yksittäisen puun takia, mutta jos puita on läjäpäin olisi kaivuri tai moto on nopea, ja antaa hyvän valon tehdä korjauksia pimeän aikaan, Sama juttu olisi ollut viime talvena kun paksu hanki esti jopa moottorikelkat, Eikä suksilläkaan päässyt kunnolla. kaivuri tai moto olisi mennyt ongelmittä hangessakin
Jos käsky kävisi heti lähtisin kaivurillani kun tietäisi minne lähteä ja luulen että aika moni urakoitsija olisi valmis avustustyöhön.. Omaa aktiivisuutta vähentää oman lavetin puute.. Jolla on oma kuljetuskalusto olisi yksittäisten puidenkin raivaus järkevämpää. Motot pyöräalustaisena olisivat myös käteviä liikkumaan pidempiäkin matkoja.- meetsuri
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Kaikki metsät pois vaan niin ei tulisi enää moisia vahinkoja. Kyllä metsät on aivan yliarvostettu asia. Pois pois vaan.
Juu noista korvauksista vielä. Miksi sähköyhtiöiden pitäisi maksaa. Eihän se ole niiden vika että johtoalueet ovat niinkin kapaita kuin ovat. En tarkoita että johtoalueet pitäisi olla paljon leveämpi. Nyt otetaan tietoinen riski hyötyjen ja haittojen välillä. Voisihan sinne laittaa niin pitkät pylväät että sopii puut kaatumaan alitse.. Kompromisseja on vain pakko tehdä.
- Arrakis
Tätä olen minäkin miettinyt, että miksei pylväät voisi olla vähän korkeampia. Tietysti se maksaa, mutta kenties vielä enemmän maksaa jos sähköjohdot kaivetaan maan sisään.
Nämä myrskytuhot ovat saaneet miettimään sitäkin, että hajautetusta sähköntuotannosta olisi kyllä hyötyä. Mitä enemmän etenkin maaseudulla olisi käytössä varavoimaloita, aggregaatteja, omia tuulivoimaloita ja aurinkopaneeleja niin haitat jäisivät aika paljon pienemmiksi. - sähäkkä
Arrakis kirjoitti:
Tätä olen minäkin miettinyt, että miksei pylväät voisi olla vähän korkeampia. Tietysti se maksaa, mutta kenties vielä enemmän maksaa jos sähköjohdot kaivetaan maan sisään.
Nämä myrskytuhot ovat saaneet miettimään sitäkin, että hajautetusta sähköntuotannosta olisi kyllä hyötyä. Mitä enemmän etenkin maaseudulla olisi käytössä varavoimaloita, aggregaatteja, omia tuulivoimaloita ja aurinkopaneeleja niin haitat jäisivät aika paljon pienemmiksi.Hassu juttu. Olen pitäjiltä kotoisin ja siellä sähkökatkoja on ollut kautta historian. Mutta katkot ovat olleet vain maksimissaan muutaman tunnin pituisia. En muista, että sähköt olisivat olleet poissa paria tuntia pidempään koskaan.
Tuollin linjoja hoitivat kaketi paikalliset sähköyhtiöt.
Nyt kun sähkönjakelua hoitavat isot pörssiyhtiöt, joiden ainoa päämäärä on mahdollisimman suuret voitot, tingitään esim työvoimasta.
Kun ei ole porukkaa, joka hoitaa käytännön ongelmia, niin seurauksetkin ovat sen mukaisia. Ja tietokoneella on paha korjata linjavaurioita.
Ehkäpä voiton ahneutta pitäisi hieman siirtää palvelun ahneudeksi ?
Ja on hyvä muistaa, että ilman sähkön kuluttajaa ei ole myöskään sähkön toimittajaa. - Arrakis
Mieleeni tulee vielä sekin vaihtoehto, että miksei sähköpylväitä voisi vähän vahvistaa. Sitten laitetaan teräsvaijerit kulkemaan pylväästä toiseen, vähän sähköjohtoja korkeammalle suojaamaan johtoja. Toki hintalappu tälläkin vaihtoehdolla on.
- dljgtl
Ens viikolla voidaan taas olla sähköttä,täytyy toivoo ettei se myrsky yllä Suomeen asti.
- Vesa Y.
Olen lähettänyt airfoil -nimimerkin ehdotuksen sekä Fortumille että Vattenfallille. Nyt tuli vastaus Fortumilta.
Kiitos yhteydenotostanne asiakaspalveluumme. Olemme siirtäneet ehdotuksenne eteenpäin ja toivomme, että tällaistakin kanavaa pitkin voisimme jatkossa saada apua poikkeuksellisen rajujen myrskytuhojen raivaamiseksi. Juridisesti emme voi täältä sähkönsiirron asiakaspalvelun puolelta koordinoida talkoo apuvoimia.
Fortum sähkönsiirto Oy
VerkostopalvelutOho Kiitos mielenkiinnosta ehdotustani kohtaan. Viime vuonna oli paksu hanki joka vaikeutti liikkumista linjoilla, ja uutispätkässä oli jonkin suuren alueen päällikön nimi, haastattelun yhteydessä, joka johti korjaustehtäviä koko alueella, Soitin hänelle ja kerroin kuinka kaivurit menisivät paksussakin hangessa, ja puiden kopistelu ja kallistuneiden puiden oikeisu ja kallistaminen toiseen suuntaan olisi vaivatonta, turvallista ja nopeaa. Vaikka ollaan linjan alla koivurilla sopii siellä yleensä kulkemaan ja työskentelemään. Suuri puu kallistuneena linjaa, on kahdesta miehin vaikea kaataa, koska ei mies pelissä jaksa työntää puuta pois, vaan se on pätkittävä niin lyhyeksi linjaa vasten että sen latva keikahtaa yli tai sitten sen jo jaksaa kaataa kaksista miehin pois.. Kaivurilla yksi työntö ja puu on poissa lopullisesti. Ja siihen riittää yksi mies, se koneen kuljettaja. Samalla siinä tyrkkisi uhkaavia puita pois päin linjasta ja kopsauttaisi lumia pois. Mutta tämä pomo ei lämmennyt asiasta ollenkaan??
Mistä lienee johtunut, liekö ajatellut konetyön hintaa vai mikä.. Mutta kun katsoo noita inserttejä mitä uutisissa näytetään kuinka pienikin koivu/leppä kaatussaan linjalle vaatii sen kaksi miestä ja pahimmillaan useita sahauksia ennen kuin puu vapautuu linjasta.
Pitkät pylväät, Ylitse metsän aiheuttaisi taasen valtavan tuulikuorman linjaan ja niitä pitkiä pylväitä olisi vaikea löytää ja metalliset pylväät aiheuttaisi muita ongelmia.
Onkohan pylväspuiden laatuvaatimukset liian tiukat? Tuskin langat valittaa jos on lenko pylväs tai poikaoksan muodostama mutka erottuu selvästi.
Jostakin syystä tänä vuonna on ollut linjat erityisen haavoittuvia lumikuormailsille puille.. Joku vuosi sitten linjastoja levennettiin ja harsittiin konevoimalla puut toispuoleiseksi. Mutta uutta rytteikkö on näköjään kasvanut paljon ja olisi taas kunnon puhdistuksen vuoro.
Voimia sinne linjojen varteen korjausmiehille:))- Käytössä on
airfoil kirjoitti:
Oho Kiitos mielenkiinnosta ehdotustani kohtaan. Viime vuonna oli paksu hanki joka vaikeutti liikkumista linjoilla, ja uutispätkässä oli jonkin suuren alueen päällikön nimi, haastattelun yhteydessä, joka johti korjaustehtäviä koko alueella, Soitin hänelle ja kerroin kuinka kaivurit menisivät paksussakin hangessa, ja puiden kopistelu ja kallistuneiden puiden oikeisu ja kallistaminen toiseen suuntaan olisi vaivatonta, turvallista ja nopeaa. Vaikka ollaan linjan alla koivurilla sopii siellä yleensä kulkemaan ja työskentelemään. Suuri puu kallistuneena linjaa, on kahdesta miehin vaikea kaataa, koska ei mies pelissä jaksa työntää puuta pois, vaan se on pätkittävä niin lyhyeksi linjaa vasten että sen latva keikahtaa yli tai sitten sen jo jaksaa kaataa kaksista miehin pois.. Kaivurilla yksi työntö ja puu on poissa lopullisesti. Ja siihen riittää yksi mies, se koneen kuljettaja. Samalla siinä tyrkkisi uhkaavia puita pois päin linjasta ja kopsauttaisi lumia pois. Mutta tämä pomo ei lämmennyt asiasta ollenkaan??
Mistä lienee johtunut, liekö ajatellut konetyön hintaa vai mikä.. Mutta kun katsoo noita inserttejä mitä uutisissa näytetään kuinka pienikin koivu/leppä kaatussaan linjalle vaatii sen kaksi miestä ja pahimmillaan useita sahauksia ennen kuin puu vapautuu linjasta.
Pitkät pylväät, Ylitse metsän aiheuttaisi taasen valtavan tuulikuorman linjaan ja niitä pitkiä pylväitä olisi vaikea löytää ja metalliset pylväät aiheuttaisi muita ongelmia.
Onkohan pylväspuiden laatuvaatimukset liian tiukat? Tuskin langat valittaa jos on lenko pylväs tai poikaoksan muodostama mutka erottuu selvästi.
Jostakin syystä tänä vuonna on ollut linjat erityisen haavoittuvia lumikuormailsille puille.. Joku vuosi sitten linjastoja levennettiin ja harsittiin konevoimalla puut toispuoleiseksi. Mutta uutta rytteikkö on näköjään kasvanut paljon ja olisi taas kunnon puhdistuksen vuoro.
Voimia sinne linjojen varteen korjausmiehille:))Kyllä osa sähköyhtiöistä käyttää kaivinkoneita linjojen siivouksessa lumisista puista.
Konetyönä linjojen siivous on halvempaa ja turvallisempaa miestyönä.
Ainoa haittapuoli on raivauksen jälkeen vihaiset metsänomistajat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!892032- 821810
- 541459
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481415- 1461358
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481304Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1441244Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261096Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket251005- 39975