Kinesioteippi

Kenelläkään kokemuksia tai linkkejä tätä fysioterapian oheisvillitystä koskien?

Tutkimuksia en löytänyt puolueettomista lähteistä vaikka kuinka googlea haravoin.
Lähinnä kaikki tekstit mitä löytyi oli kappaskummaa teippaajien omia kokemuksia.

Aika vaarattomasta ilmiöstä näyttää olevan kyse, koska usein maksuttomana sivupalveluna kuuluu hoitoihin, mutta hieman haiskahtaa huuhaalta ja "erikoisteippien" mahdollinen markkinoille tulo olisi varma merkki kusetuksesta, koska kyseessähän on teippaustekniikasta, ei teipin erikoisluonteesta.

Eli olisiko jollakin heittää tutkimusta kinesioteippauksen vaikutuksista tai sen vaikutuksettomuudesta?

30

11786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei skeptikko

      Vuosia plantaarifascian kroonisesta tulehduksesta sekä akillesjänteen kireydestä kärsineenä voin kokemuksesta sanoa, että kinesioteippi todellakin helpottaa vaivaan. Olen nyt käyttänyt aktiivisesti kinesioteippiä noin puolen vuoden ajan ja oireet ovat lähes täysin hävinneet. Sitä en tietenkään osaa sanoa, onko parantuminen pelkän placebon vakutusta. Pelkkään placeboon en kuitenkaan usko, sillä urheillu-uraa kuitenkin takana pitkästi yli kymmenen vuotta ja ero kinesioteipin käytön jälkeen on merkittävä.

      Tutkimustuloksia en kyllä ole minäkään löytänyt kinesioteipin vaikuttavuudesta, joten itsekin voin vain todeta näin subjektiivisesti omat kokemukseni. Suurin ongelma käytän suhteen taitaa kuitenkin olla teipin erittäin kallis hinta. Mutta voin kyllä suositella ainakin jalkapohjan ja akillesjänteen vaivoista kärsiville.

      • "talonmies" apuun

        Eikös urheilijat ole muutenkin yleensä melko taikauskoisia? "Yläkerran" apua huutelevat, mutta kun se ei riitä, turvaudutaankin "talonmieheen".


      • PF-vaiva

        Mullakin oli plantaarifaskiitti, mutta se parani itsestään kolmessa kuukaudessa. En ollut edes kuullut kinesioteipistä, joten mitenkähän tuo sitten oikein tapahtui...


    • Minulla toimii

      Olen saanut teipit muutaman kerran istumisesta hyytyneeseen alaselkään ja kahdesti rattiraajan olkapäähän. Kipu häviää kuin taikaiskusta ja pysyy poissa niin kauan kuin teipit pysyvät tukevasti paikoillaan, siis kahdesta päivittäisestä suihkusta ja saunomisesta huolimatta jopa kolme päivää. Hinnasta en tiedä, koska teipataan normaalin hierontakäynnin yhteydessä; teippaajana on kyllä pitkän linjan fysioterapeutti.

      Tunnen kaksi samalla fysioterapeutilla käyvää henkilöä, jotka laillani saavat apua kinesioteippauksesta. Jos tuo on huuhaata, se on ainakin minun tapauksessani aivan loistavaa huuhaata - kun tulehduskipulääke ei auta, teippi auttaa.

    • Ei skeptikko

      Kinesioteippi tuntuu vaan olevan törkeen kallista. Ensimmäiset rullat joita ostin apteekista oli muistaakseni melkein 15 euroa/ rulla. Nyt kun menee tasaseen tahtiin kinesiota niin netistä saa tukkupakkauksia kohtuuhintaan esim. www.kinesioteippi.com

      Kaikista placebohoidoista tää taitaa kyllä olla paras, sillä kaikki jotka ovat aloittaneet kinesioteipin käytön ovat järjestäen saaneet siitä apua. Uskallan kyllä edelleen suositella.

    • Kokeiltu on

      Minua on fysioterapeutti teippaillut kahteenkin vaivaan, hartiaan ja akillesjänneongelmiin. Hartiaan auttoi erinomaisesti ja muutaman teippailusession jäkeen vuosien krooninen jännityskipu oli poissa.

      Akillesjänteen suhteen en huomannut suurtakaan vaikutusta.

      Omasta kokemuksesta sanoisin, että kannattaa kyllä kokeilla. Mutta ei se ole mitään ihmelääkettä sekään.

    • NuoriAikidoka-92

      Aikidon aktiivisena harrastajana paikat ovat tosi kipeenä, milloin tultu väärin heitosta alas, milloin tehty niveleen lukko väärin/turhan lujaa. Polvet, kyynerpäät ja ranteet ovat kovemman rasituksen alaisena ja kaikki mahdolliset tuet ja teipit kokeiltu ilman apua. Treeneissä eivät pysy paikallaan kun hikoilee. Teipit tukivat ja ehkä vähän lievittävät kipua mutta esti nivelen liikkumisen ja hikoillessa lähtivät.

      Isän kihlattu suositteli kinesiosteippiä. Ihastuin ja nyt löytyy turkoosirulla treenikassista. Kinesiosteippi pysyy hyvin paikallaan eikä estä oikein käytettynä nivelen liikkumista. En suostu käyttämään muita teippejä enää.

      Toki, eihän siittä hyötyä ole jos ei ole asiaan perehtynyt ja teippailee paloja miten sattuu. Teipin ideahan on tukea lihaksen liikerataa, joten haasteelliseksi tekee ehkä se että millä tekniikalla esim. polven teippaa.. Nykyään teippaan itse itseni (pienen harjoittelun tulos) :) Itse suosittelen lämpimästi kokeilemaan. En ole pettynyt.

      • Vähän vaikuttaa tämä todisteet kinesioteipin vaikutuksista nyt perustuvan vain omakohtaisiin kokemuksiin. Onko tästä mitään tieteellistä näyttöä, että sillä mitään todellista, plaseboa kummempaa vaikutusta on?

        Muussa tapauksessa putoaa samaan kategoriaan powerbalancejen ja homeopatioiden kanssa.

        Muoti-ilmiönähän tuo on urheilupiireissä juu ja sanonta "you look good-you feel good, you feel good-you play good" varmaan tukee syytä hehkuttaa teippiä, enemmänkin kuin teippi tukee terveyttä vaikkei siitä melko varmasti mitään haittaakaan ole.


      • twocents kirjoitti:

        Vähän vaikuttaa tämä todisteet kinesioteipin vaikutuksista nyt perustuvan vain omakohtaisiin kokemuksiin. Onko tästä mitään tieteellistä näyttöä, että sillä mitään todellista, plaseboa kummempaa vaikutusta on?

        Muussa tapauksessa putoaa samaan kategoriaan powerbalancejen ja homeopatioiden kanssa.

        Muoti-ilmiönähän tuo on urheilupiireissä juu ja sanonta "you look good-you feel good, you feel good-you play good" varmaan tukee syytä hehkuttaa teippiä, enemmänkin kuin teippi tukee terveyttä vaikkei siitä melko varmasti mitään haittaakaan ole.

        Kyllä siinä oma usko vaikuttaa olevan tärkeää. Tvssä kun käsiteltiin teippausta, sanoi urheilijoita hoitanut lääkäri kinesioteipin olevan trendi. Ensin nähdään teipit jollain toisella, hyvin pärjäävällä urheilijalla, pyydetään ne fysiosta itsellekin, ja sitten ei enää uskalleta kilpailla ilman niitä, kun teipit muuttuu urheilijalle amuletiksi.


      • twiikeri kirjoitti:

        Kyllä siinä oma usko vaikuttaa olevan tärkeää. Tvssä kun käsiteltiin teippausta, sanoi urheilijoita hoitanut lääkäri kinesioteipin olevan trendi. Ensin nähdään teipit jollain toisella, hyvin pärjäävällä urheilijalla, pyydetään ne fysiosta itsellekin, ja sitten ei enää uskalleta kilpailla ilman niitä, kun teipit muuttuu urheilijalle amuletiksi.

        Ja vielä omakohtaisesta kokemuksesta. Sairastuin spondylodiskiittiin, ja kysyin OYSissa kirurgilta auttaisiko tukiside, lämpöside tai kinesioteippaus siihen asti että antibiootin/kortisonin vaikutus alkaa toimia. Tämä sanoi, että lämpö voi rentouttaa lihaksia, mutta tukeminen ja kinesiot. ei näin vakavaan vaivaan tepsi lainkaan. Siitä heräsi kysymys, että toimiiko se sitten ollenkaan? Jos lievempiin ongelmiin on hyvä teho, luulisi edes jotain pos. vaikutusta vakavaankin vaivaan olevan.


    • Entinen-aiaiai

      Kokeilin itse, aluksi yhtä skeptisenä. Yllätyin kuitenkin melkoisesti, kun teippaus onnistui ensin kaverin selän kanssa ja sen jälkeen meni vielä oma takareisikin. Harjoittelin yhden rullan verran (halvemmalla: http://www.kinesioteippishop.fi/pinkki-kinesioteippi.html) ja nyt olen teipannut jo puoli sukua. Nykyisin ostan tosin hieman parempi laatuisempaa, koska liimapinta tuntuu olevan parempi näissä: http://www.kinesioteippishop.fi/kinesio-tex-gold-sort.html.

      Toivottavasti teippaus on toiminut sinullakin?

    • Einarsson

      Sajpilla olen paketoinut ja magneettipohjalliset Kuponkiuutisista tilannut. Ei ole tauti yllättänyt, joten kai siinä jotain on.

    • muaythai72
      • Teippari

        Aivan helvetin hyvä neuvo. Ostin tuota urheiluliikkeestä, 20 precut strips 19.90 per rulla, sievä laatikko jne. Helppo käsitellä, mutta mitä vittua? Pestyyn rasvattomaan ihoon tarttuu sen verran että ehtii päälle taputtaa, sitten suorastaan pomppaa irti, eikä tartu uudelleen. Siis ihan kuin jotain perkeleen pilailuteippiä, toisesta päästä kun taputtelee kiinni niin toinen pää ponnahtaa irti, eikä kyse ollut edes mistään dorkasta jännityksestä. Tällä kokemuksella niin sysipaska tuote, ettei kyllä voi kenellekään suositella. Ja kun kyseessä on melkoisen uusi tuote markkinoilla tässä maassa, ei oikein voi vedota siihenkään että teippi on ollut vuosia myyntihyllyssä pölyyntymässä.


    • Kiinastahan tätäkin teippiä saa, 3e kpl. Jos suomes 15e, joku sano?
      eikun EBAY.FI JA TUOS YKSI HAKUSANA:

      1 Roll Sports Athletic Muscle Care Balance Therapeutic Adhesive Tape

      Kiitos ja kuulemiin.

      • Kuka hullu tilaa tuostakin yllä olevasta linkistä 22e hintaan, ei ole iso homma tehdä tunnukset ebay sivuille joka on myös suomen kielellä. Please : 0
        Toki jos ei jaksa ja haluaa maksaa 6 kertaisen hinnan. Toki odotus onkin sitten muutaman viikon jos kiinasta tilaa.


    • memmu6

      Jos haluaa että teippi kestää ja asiakkaat ovat tyytyväisiä niin semmoiset tilaavat sitä 22e teippiä. Voin kokemuksesta kertoa että mm. apteekista ostettu kinesioteippi ei kestä hetkeäkään iholla vaan rupeaa repsottamaan samantien ja tämä teippi muistaakseni maksoi 7-9e. Seuraavaksi ostin prismasta eri merkkistä teippiä joka maksoi 9e niin johan kesti. MATERIAALILLA on suuri merkitys!!! Ja epäilen vahvasti että nuo ebayn 3e teipit tuskin sisältävät minkäänlaista liimapintaa.

    • treeeuros

      En tiedä mitään itse asiasta, mutta kommentoin vähän asian laidasta.

      "Tutkimuksia en löytänyt puolueettomista lähteistä vaikka kuinka googlea haravoin.
      Lähinnä kaikki tekstit mitä löytyi oli kappaskummaa teippaajien omia kokemuksia."

      Google ei olekaan mikään puolueeton tieteellinen tietokanta, vaan jatkuvasti muunnellun algoritmin perusteella toimiva hakukone, minkä tuloksia rahaa tavoittelevat tahot pyrkivät manipuloimaan eri tekniikoilla (SEO). Myöskin itse google avittaa heille maksavien tahojen hakutuloksia ylöspäin listassa.

      "Aika vaarattomasta ilmiöstä näyttää olevan kyse, koska usein maksuttomana sivupalveluna kuuluu hoitoihin, mutta hieman haiskahtaa huuhaalta ja "erikoisteippien" mahdollinen markkinoille tulo olisi varma merkki kusetuksesta, koska kyseessähän on teippaustekniikasta, ei teipin erikoisluonteesta."

      Erikoisteipit eivät kertoisi mitään muuta itse alkuperäisestä ilmiöstä, kuin että se on tarpeeksi suosittu aihepiiri toimiakseen tyhmien avulla helppoa rahaa tekeville sarjayrittäjille. Vertaa amiksille myydyt takaspoilerit, joista ei ole mitään hyötyä normipilistelyssä, eivätkä ne oikein edes voisi muuttaa auton aerodynamiikkaa merkittävästi ilman vastuun siirtymistä spoilerin valmistajille, mutta tämä seikka ei kumoa aerodynamiikan lakeja ja spoilereiden hyödyllisyyttä esim. moottoriurheilussa.

      • teipattu1

        No kuukauden on olkapää oireillut. Eilen fysioterapeutti teippasi sen ja kipu on lähes poissa. Toimii ainakin minun olkapäässäni. Oppikirjan ja teipin ostoon tästä taidan alkaa minä.


    • Riemann

      "Vähän vaikuttaa tämä todisteet kinesioteipin vaikutuksista nyt perustuvan vain omakohtaisiin kokemuksiin. Onko tästä mitään tieteellistä näyttöä, että sillä mitään todellista, plaseboa kummempaa vaikutusta on?

      Muussa tapauksessa putoaa samaan kategoriaan powerbalancejen ja homeopatioiden kanssa."

      Vaikka kyseessä olisikin pelkkä placebo vaikutus niin en laittaisi samaan kategoriaan homeopatian kanssa.

      Kinesioteipissä on nimittäin selkeä toimintaperiaate joka ainakin näin maallikolle näyttää mahdolliselta ja järkeenkäyvältä.

      Sen sijaan homeopatia on aikalailla ristiriidassa tunnetujen luonnonlakien kanssa.

    • Fysioterapeutti sanoi tehon perustuvan lähinnä siihen, että teippaus lisää potilaan turvallisuudentunnetta aiemmin kipeän raajan käytössä, ja siksi nopeuttaa psykologisen kipuesteen katoamista. Eli teippi raajassa vähentää kivun pelkoa helpottaen raajan monipuolista käyttöä. Eli vaikutus on lähinnä suggestiivinen. Teippi voi myös lämmittää aluetta.

      • Tyytyväinen

        Itselläni toiminut kinesioteipit aivan loistavasti. Fysioterapeuttini sitä minulle suositteli ja muutaman kerran hän sitä minulle lattoi. Toimii sen verran hyvin että ei tartte fysion luona enään käydä kuin todella harvoin ja itse pystyn teippiä lähes joka puolelle laittamaan,jos en niin kaveri apuun ( onnistuu helposti kun seuraa mitä Fysio tekee tai sitten lukee kinesio teippauksesta ). Yli vuoden käyttänyt ja nyt löytyi paras teippi tähän mennessä pk:n kinesio teipit www.pkhockeysport.com ja hyvään hintaan 7,90kpl! Suosittelen lämpimästi kokeilemaan Kinesio teippejä!


    • Mummo4

      Minulla oli vuosia n.s. jäätynyt olkapää. Kaikenlaista koululääketieteellistä yritettiin, särkypillereitä ja kortisonia, mutta ilman tulosta. Usko koululääketieteen ainutlaatuisuuteen on muutenkin kadonnut pitkän elämän aikana.

      Jossain vaiheessa, ihan sattumalta kipuun kokeiltiin perinteistä nivelen manipulaatiohoitoa. Tähän palasin kolmen kertaa. Se auttoi aina muutaman vuoden kerrallaan.

      Olin sitten ystäväperheen luona kylässä ja tuli puheeksi että taas vähän on alkanut jumottaa. Herra oli ollut illanvietossa, johon liittyi info kinesioteipin vaikutuksista ja hankkinut rullan teippiä samoin tein, varaksi.

      Vähän vitsinä hän teippasi olkapääni. Kipu hävisi välittömästi. Pidin teippiä viikon eikä kipu palannut. Hankin itsellenikin rullan, varalle. Aikaa tästä on kulunut puolisen vuotta. - Kerran tuli lievää tuntua ja teippasin itse olkapääni saman mallin mukaisesti. Taas tuntemus hävisi eikä kipua tullut.

      Placebo-hoidot on todettu varsin varteenotettaviksi. Niillähän tuetaan ihmisen omia paranemismekanismeja, joten ei pidä vähätellä!

      Teippauksessa tuntuu olevan jotain muuta. Tuskin se olisi niin levinnyt ennalta ehkäisevänä ja hoitavana, ellei näin olisi. Myönteiset omakohtaiset kokemukset tuskin vähentävät menetelmän arvoa tai muuttavat sen huuhaaksi!

      Voimakkaammin tulisi arvostella lisääntyvää lääkärimafiaa ja medikalisaatiota. Ne vievät rahat ja lääkkeet voivat lisäksi aiheuttaa pahoja sivuvaikutuksia, joista itselläni on varsin karvaita kokemuksia.

    • teipattu

      Mitä väliä sillä on löytyykö tutkimustietoa, jos siitä itselleen saa avun?! Vai syötkö lääkettäkin vain jos joku muu suosittaa? Itse ainakin saanut teippauksesta erittäin ison avun tulehtuneisiin niveliin ja aion jatkossakin käyttää vaikka kukaan muu ei siitä apua saisikaan. Ihmeellistä tutkimustietoon perustuvaa itsehoitoa, ehkä sun kannattaa vaan pitäytyä koululääketieteessä, siitä on paljon tutkimustietoa.

      • Amatööriurheilija

        Mitä ootte maksanu kinesioteipistä? Mä maksoin ennen 12e per rulla mut nyt löysin tuollasesta ku Pakkaustukku.fi teipit osastolta 4,90e/rulla tarjouksen :) Alkaa olla hinta kohillaan mut tarjoushan tuokin näkyy olevan.


      • Anonyymi
        Amatööriurheilija kirjoitti:

        Mitä ootte maksanu kinesioteipistä? Mä maksoin ennen 12e per rulla mut nyt löysin tuollasesta ku Pakkaustukku.fi teipit osastolta 4,90e/rulla tarjouksen :) Alkaa olla hinta kohillaan mut tarjoushan tuokin näkyy olevan.

        Käytän kinesioteippiä säännöllisesti.


    • Anonyymi

      Mikä auttaa kövaa n seĺkäsärkyyn

    • Anonyymi

      Perustuu plaseboon. Vaikka laittaisi ilmastointi teippiä niin sama vaikutus eli ei vaikutusta. Markkinointi miesten juttuja ihan kuin telian mainokset jossa väitetään että 5g verkko on turvallinen. Täyttä bullshittiä.

      • Anonyymi

        Sanoisin, että teippi kuin teippi mihin vaan, mutta liimoilla on merkitystä kiinnittymiseen eri pinnoille ja teipin materiaalit joustaa tai kestää eri tavoilla.

        Esim. ilmastointiteipillä ja maalarinteipillä on omat erilliset käyttötarkoituksensa ihan syystä.
        En tiedä onko siitä tieteellistä tutkimusta.


      • Anonyymi

        Asiaa pitäisi tutkia.

        Liikkuvuuteen vaikuttaa syvempien kudosten lisäksi kaiken näköistä iholle saakka.

        En siis tiedä, enkä ole kokeillut, mutta jos teipeillä on jotain vaikutusta johonkin, niin se voi liittyä siihen, että päällimmäisiin kalvoihin pääsee käsiksi ihon päältä vaikuttamalla aika pienelläkin voimalla.

        En siis tunne asiaa, mutta onko edes hieronnasta ja muista manipulaatioista, liikkuvuusharjoitteista, ruokavalioista tai voimaharjoitteista riittävää näyttöä ihan kaikille lääketieteen ammattilaisille.

        Usein kaikki muu on huuhaata, paitsi se pilleri ja leikkaus, puheiden perusteella.
        Urheilukyvytön olisin ja raajat vieläkin "eri mittaiset",
        jos ensimmäisen ammattilaisen ottaisi aina tosissaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe