Tervehtiminen on vastenmielistä?

Tere ja moro!

Minua tympäisevät työpaikalla sellaiset tyypit jotka kyllä mutisevat tervehdyksen siinä tapauksessa että minä tervehdin heitä ensin. Jos minä en aina tervehdi ensin niin sitten nämä tyypit tuijottelevat vaivautuneina seiniin ja varpaisiinsa vastaan tullessaan.

Kun olen siellä työpaikalla töiden takia enkä tervehtimisen niin olen itsekin sitten alkanut jättää tervehtimisen sikseen kun joku tällainen luimistelija marssii vastaan. Normaali kohteliaisuus olisi ihan kiva juttu mutta se ei saa olla täysin toispuoleista.

158

5633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En laske vuoroja

      Minulla on ollut sellainen periaate, että se jolla on nopeammat hoksottimet tervehtii ensin. :D

      • Tere ja moro!

        En minäkään niin tarkkaan vuoroja laske, että pitäisi aina olla joka toisella kerralla toinen ensin ja joka toisella kertaa minä. :P

        Vaan sen kyllä huomaa jos toinen osapuoli on aina se joka vain pakon edessä tervehtii.

        Mutta eihän tuo tervehtiminen pakollista ole. Kyllä minä pääsen ohi ihan tervehtimättäkin.


      • Small Talk
        Tere ja moro! kirjoitti:

        En minäkään niin tarkkaan vuoroja laske, että pitäisi aina olla joka toisella kerralla toinen ensin ja joka toisella kertaa minä. :P

        Vaan sen kyllä huomaa jos toinen osapuoli on aina se joka vain pakon edessä tervehtii.

        Mutta eihän tuo tervehtiminen pakollista ole. Kyllä minä pääsen ohi ihan tervehtimättäkin.

        Riippuu hurjan paljon tapauksesta. Täällä maaseudulla kyllä tervehditään ihan kaikkia, isommissa kaupungeissa ei oikein kukaan eikä ketään. Monesti ulkomailla ihan yllättyy kun kuulee sen Guten Tag-Good Morning niinkuin ihan luonnostaan. Englannissa tapana on tervehtiä etunimellä jos sen tietää, vanhempia henkilöitä sukunimellä. Taisit Sir / Madam.
        Juroilla suomalaisilla on paljon oppimista tässä asiassa.
        No tänään lenkitin aamuvarhaisella koiraa ja nähtiin muita aamuvirkkuja, osa kauempaakin. Riittää että heilauttaa kättä (ei tarvia alkaa karjumaan sadan metrin päähän) niin että toinen huomaa tulleensa huomatuksi. Se on kohteliasta ja saa hyvälle mielelle.


      • Älyn jättiläinen

        Ihmeen paljon on sitten niitä hidasälyisiä lähipiirissä. :D:D :D


      • Älyn jättiläinen
        Älyn jättiläinen kirjoitti:

        Ihmeen paljon on sitten niitä hidasälyisiä lähipiirissä. :D:D :D

        "Ihmeen paljon on sitten niitä hidasälyisiä lähipiirissä. :D:D :D"

        Tämän yo. viestin osoitin nimimerkille "En laske vuoroja" jos asia jäi jollekulle epäselväksi.


      • grillimestari
        Älyn jättiläinen kirjoitti:

        "Ihmeen paljon on sitten niitä hidasälyisiä lähipiirissä. :D:D :D"

        Tämän yo. viestin osoitin nimimerkille "En laske vuoroja" jos asia jäi jollekulle epäselväksi.

        minun mielestä ei kannata ollenkaan tervehtiä! Oma-aloitteisesti en tervehdi enkä ikinä ole vastannut muiden tervehdyksiin! Turha tällaisestä tehdä ongelmaa. . . Olkaamme omissa oloissa jokainen!


      • käytöstavat kunniaan
        grillimestari kirjoitti:

        minun mielestä ei kannata ollenkaan tervehtiä! Oma-aloitteisesti en tervehdi enkä ikinä ole vastannut muiden tervehdyksiin! Turha tällaisestä tehdä ongelmaa. . . Olkaamme omissa oloissa jokainen!

        grillimestarille: kaltaistesi örmyjen takia häpeän olla suomalainen. Sovit parhaiten luolaan asumaan pois ihmisten ilmoilta. Haisunäädät ja supikoirat riittävät seuraksesi...


      • En laske vuoroja
        Älyn jättiläinen kirjoitti:

        "Ihmeen paljon on sitten niitä hidasälyisiä lähipiirissä. :D:D :D"

        Tämän yo. viestin osoitin nimimerkille "En laske vuoroja" jos asia jäi jollekulle epäselväksi.

        Toivottavasti ne eivät ole sukulaisiasi. :D


      • Hiki Rasvahattu
        käytöstavat kunniaan kirjoitti:

        grillimestarille: kaltaistesi örmyjen takia häpeän olla suomalainen. Sovit parhaiten luolaan asumaan pois ihmisten ilmoilta. Haisunäädät ja supikoirat riittävät seuraksesi...

        Miksi Suomalainen tyyli ja tapa on aina huonompi kuin "hienojen ja sivistyneiden" ulkomaalaisten? Suomalainen puhekulttuuri on tehokasta viesinvälitystä ja asiapitoista. Muitakin saman tyyppisiä esimerkkejä löytyy, kuten esim. Japani, missä turpa pidetään kiinni jos ei ole mitään sanottavaa. Itse en lähtisi ylistämään Ranskalaisten sammakonsyöjien läpätyskulttuuria missä yksinkertaisen asian selvittämiseksi pitää jauhaa koko päivän sontaa suu vaahdossa.


      • niinpä olet.
        Älyn jättiläinen kirjoitti:

        "Ihmeen paljon on sitten niitä hidasälyisiä lähipiirissä. :D:D :D"

        Tämän yo. viestin osoitin nimimerkille "En laske vuoroja" jos asia jäi jollekulle epäselväksi.

        Siis vastasit itsellesi:))))))))))))))))))))))))

        taidan olla
        omahyväinen vanha lehmä, mutta vanhat harput rullaa!,olenhan itsekin sellainen,hehheh.

        Ite täällä turiset.


      • 26
        Hiki Rasvahattu kirjoitti:

        Miksi Suomalainen tyyli ja tapa on aina huonompi kuin "hienojen ja sivistyneiden" ulkomaalaisten? Suomalainen puhekulttuuri on tehokasta viesinvälitystä ja asiapitoista. Muitakin saman tyyppisiä esimerkkejä löytyy, kuten esim. Japani, missä turpa pidetään kiinni jos ei ole mitään sanottavaa. Itse en lähtisi ylistämään Ranskalaisten sammakonsyöjien läpätyskulttuuria missä yksinkertaisen asian selvittämiseksi pitää jauhaa koko päivän sontaa suu vaahdossa.

        No, eipä olekaan, mutta tervehtiminen ja toisten huomioiminen kyllä kuuluu suomalaisiin tapoihin. Eivät ole mitään hienostelua.


      • Suomikin voi muuttua
        Tere ja moro! kirjoitti:

        En minäkään niin tarkkaan vuoroja laske, että pitäisi aina olla joka toisella kerralla toinen ensin ja joka toisella kertaa minä. :P

        Vaan sen kyllä huomaa jos toinen osapuoli on aina se joka vain pakon edessä tervehtii.

        Mutta eihän tuo tervehtiminen pakollista ole. Kyllä minä pääsen ohi ihan tervehtimättäkin.

        Valitettavasti tämä pieni kansakuntamme Suomi on ns.takapajula aluetta
        joita ei esim.ole muualla skandinaviaa ja siksi täällä on niin monia käytäntöjä tervehtiä ja jättää tervehtimättä.

        Olen työni puolesta matkustellut ympäri maailmaa siksi voin verrata eri maiden kulttuurellisiin käytäntö tapoihin tervehtiä ja voin mainita,että takapajulaa asuinmaaksemme.

        Mutta sen olen noilla työ komennuksillani oppinut ja tahdon välittää meille kaikille,että "FIKSUUS EI MAKSA MITÄÄN" tämä on aforismi jonka omistan itselleni mutta toivon,että se alkaisi levitä kaikkialle tehden positiivista kehitystä kaikkialle.
        Hyvää kevään jatkoa kaikille.


      • dsasgrg
        Hiki Rasvahattu kirjoitti:

        Miksi Suomalainen tyyli ja tapa on aina huonompi kuin "hienojen ja sivistyneiden" ulkomaalaisten? Suomalainen puhekulttuuri on tehokasta viesinvälitystä ja asiapitoista. Muitakin saman tyyppisiä esimerkkejä löytyy, kuten esim. Japani, missä turpa pidetään kiinni jos ei ole mitään sanottavaa. Itse en lähtisi ylistämään Ranskalaisten sammakonsyöjien läpätyskulttuuria missä yksinkertaisen asian selvittämiseksi pitää jauhaa koko päivän sontaa suu vaahdossa.

        Niin, mutta Japanissa on taas kaikki piilotettu kohteliaisuuksien taakse. Jopa v*.ttuilu yrityksissä. En osaa sanoa tosta "pidetään turpa kiinni" kohdasta, mutta esimerkiksi jokaisen henkilön kanssa pitää käyttäytyä eri tavalla riippuen siitä, onko hän sinua ylempi vai alempi arvoinen (ts. onko hän pomosi, pomon pomo, työkaveri, nainen vai mies, koulutettavasi, kouluttajasi jne..)

        Työpaikat kulkevat suhteilla ja ystävystyminen tilanteessa jossa et tunne ketään on vaikeaa. Japanin kielellä voi loukata pienillä elevivahteilla ja sanavalinnoilla. Ja tästä en kyllä ole varma, mutta muistaakseni Japanissakin kestää kovin kauan, ennen kuin päästään asiasta puhumaan? Tietyt kohteliaisuudet on lausuttava ennen tätä ja todellakin oma mielipide ilmoitetaan kaarrellen ja toista nimenomaan hienovaraisesti loukaten/kehuen, joskus jopa ulkomaalainen ei tajua, että japanilainen on häntä sanoillaan oikeasti loukannut eikä kehunut.

        Eli Suomen vertaaminen Japaniin ei oikein toimi, vaikka olenkin samaa mieltä, ettei suomalaisten tapa ole sen huonompi kuin muuallakaan. Ja kyllä Suomessakin pääosa osaa tervehtiä ja jos eivät, niin mitä sitten? Kenen maailman se kaataa, vaikka ehkä ärsyttäisikin hiukan? Nämä välttelijät ovat yleensä erakkoluonteita tai muuten jollain tapaa eristäytyneitä/erilaisia eivätkä he ole oppineet tiettyjä tapoja tai heille kohteliaisuustapojen käyttö on epämukavaa, kun eivät ole varma, pitäisikö vai eikö pitäisi tehdä sitä sun tätä tai eivät tiedä, mikä tuntuu heille itselleen luontevalta ja myöhemmin podetaan huonoa omatuntoa, kun jälkikäteen tervehtimättömyyskään ei tunnu hyvältä. Toiset taas ovat pieniä vihaisia ihmisiä, jotka eivät halua vaivautua joka aamu tervehtimään ihmistä, joka ei heitä kiinnosta. Se ei kuitenkaan tee heistä huonompia ihmisiä, vaikka muista poikkeavatkin. Kyllä nämä henkilöt todennäköisesti jo itsekin tietävät, etteivät noudata kaikkia sääntöjä oikein omaa erilaisuuttaan, mutta ei se auta, että toinen siitä huomauttaa tai nostelee kulmiaan.


      • Juueikyllä
        Suomikin voi muuttua kirjoitti:

        Valitettavasti tämä pieni kansakuntamme Suomi on ns.takapajula aluetta
        joita ei esim.ole muualla skandinaviaa ja siksi täällä on niin monia käytäntöjä tervehtiä ja jättää tervehtimättä.

        Olen työni puolesta matkustellut ympäri maailmaa siksi voin verrata eri maiden kulttuurellisiin käytäntö tapoihin tervehtiä ja voin mainita,että takapajulaa asuinmaaksemme.

        Mutta sen olen noilla työ komennuksillani oppinut ja tahdon välittää meille kaikille,että "FIKSUUS EI MAKSA MITÄÄN" tämä on aforismi jonka omistan itselleni mutta toivon,että se alkaisi levitä kaikkialle tehden positiivista kehitystä kaikkialle.
        Hyvää kevään jatkoa kaikille.

        Jos siellä ulkomailla on niin helekkarin hyvä ja tämä kotimaa on niin jumalaton takapajula niin mikset jää sinne ulkomaille vaan palaat aina tänne vikisemään miten vääränlaisia me ollaan?

        Kirjota se aforismis paperille. Kääri se rullalle. Arvaa loppu.


      • Sissy.K
        Juueikyllä kirjoitti:

        Jos siellä ulkomailla on niin helekkarin hyvä ja tämä kotimaa on niin jumalaton takapajula niin mikset jää sinne ulkomaille vaan palaat aina tänne vikisemään miten vääränlaisia me ollaan?

        Kirjota se aforismis paperille. Kääri se rullalle. Arvaa loppu.

        No voi mahoton mikä moukka sinä oot, vastata nyt noin.


      • Kultturelliä
        Hiki Rasvahattu kirjoitti:

        Miksi Suomalainen tyyli ja tapa on aina huonompi kuin "hienojen ja sivistyneiden" ulkomaalaisten? Suomalainen puhekulttuuri on tehokasta viesinvälitystä ja asiapitoista. Muitakin saman tyyppisiä esimerkkejä löytyy, kuten esim. Japani, missä turpa pidetään kiinni jos ei ole mitään sanottavaa. Itse en lähtisi ylistämään Ranskalaisten sammakonsyöjien läpätyskulttuuria missä yksinkertaisen asian selvittämiseksi pitää jauhaa koko päivän sontaa suu vaahdossa.

        Vai Japanissa pidetään turpa kiinni, no en ihan vertais sinne suuntaan, Suomessa ei pidetä turpaa kiinni vaan lyödään turpaan, on siinä hieman eroa sivistyksessä.


      • N.L.K
        niinpä olet. kirjoitti:

        Siis vastasit itsellesi:))))))))))))))))))))))))

        taidan olla
        omahyväinen vanha lehmä, mutta vanhat harput rullaa!,olenhan itsekin sellainen,hehheh.

        Ite täällä turiset.

        Että silleen taas kerran.


      • J.I
        En laske vuoroja kirjoitti:

        Toivottavasti ne eivät ole sukulaisiasi. :D

        Ei suvussani Ne nimisiä.


      • Näin on jämpti.
        Juueikyllä kirjoitti:

        Jos siellä ulkomailla on niin helekkarin hyvä ja tämä kotimaa on niin jumalaton takapajula niin mikset jää sinne ulkomaille vaan palaat aina tänne vikisemään miten vääränlaisia me ollaan?

        Kirjota se aforismis paperille. Kääri se rullalle. Arvaa loppu.

        samaa mieltä. Minä en ala tervehtimään outoja ihan vaan herra kaupparatsun/työmatkustelijan mieliksi.


      • ......
        Small Talk kirjoitti:

        Riippuu hurjan paljon tapauksesta. Täällä maaseudulla kyllä tervehditään ihan kaikkia, isommissa kaupungeissa ei oikein kukaan eikä ketään. Monesti ulkomailla ihan yllättyy kun kuulee sen Guten Tag-Good Morning niinkuin ihan luonnostaan. Englannissa tapana on tervehtiä etunimellä jos sen tietää, vanhempia henkilöitä sukunimellä. Taisit Sir / Madam.
        Juroilla suomalaisilla on paljon oppimista tässä asiassa.
        No tänään lenkitin aamuvarhaisella koiraa ja nähtiin muita aamuvirkkuja, osa kauempaakin. Riittää että heilauttaa kättä (ei tarvia alkaa karjumaan sadan metrin päähän) niin että toinen huomaa tulleensa huomatuksi. Se on kohteliasta ja saa hyvälle mielelle.

        Minkä takia pitää heilutella randomeille aamulenkillä?


      • ggggggaaaaaaahhhh
        Hiki Rasvahattu kirjoitti:

        Miksi Suomalainen tyyli ja tapa on aina huonompi kuin "hienojen ja sivistyneiden" ulkomaalaisten? Suomalainen puhekulttuuri on tehokasta viesinvälitystä ja asiapitoista. Muitakin saman tyyppisiä esimerkkejä löytyy, kuten esim. Japani, missä turpa pidetään kiinni jos ei ole mitään sanottavaa. Itse en lähtisi ylistämään Ranskalaisten sammakonsyöjien läpätyskulttuuria missä yksinkertaisen asian selvittämiseksi pitää jauhaa koko päivän sontaa suu vaahdossa.

        Maat isolla alkukirjaimella, kielet pienellä. THANX!


      • 27
        Suomikin voi muuttua kirjoitti:

        Valitettavasti tämä pieni kansakuntamme Suomi on ns.takapajula aluetta
        joita ei esim.ole muualla skandinaviaa ja siksi täällä on niin monia käytäntöjä tervehtiä ja jättää tervehtimättä.

        Olen työni puolesta matkustellut ympäri maailmaa siksi voin verrata eri maiden kulttuurellisiin käytäntö tapoihin tervehtiä ja voin mainita,että takapajulaa asuinmaaksemme.

        Mutta sen olen noilla työ komennuksillani oppinut ja tahdon välittää meille kaikille,että "FIKSUUS EI MAKSA MITÄÄN" tämä on aforismi jonka omistan itselleni mutta toivon,että se alkaisi levitä kaikkialle tehden positiivista kehitystä kaikkialle.
        Hyvää kevään jatkoa kaikille.

        Hei Suomikin voi muuttua,

        riippuu varmaankin siitä, missä piireissä liikkuu, mitä käytöstä näkee oli sitten ulkoimailla tai Suomessa. Osoittaa aina vähän huonompaa suhteellisuuden tajua yleistää jokin asia koko kansaan tai ihmisjoukkoon. Fiksuus ei tosiaan maksa mitään, siihen kannattaa toki itsekin pyrkiä, eikä vain arvostella muita.


      • bkbjk
        Hiki Rasvahattu kirjoitti:

        Miksi Suomalainen tyyli ja tapa on aina huonompi kuin "hienojen ja sivistyneiden" ulkomaalaisten? Suomalainen puhekulttuuri on tehokasta viesinvälitystä ja asiapitoista. Muitakin saman tyyppisiä esimerkkejä löytyy, kuten esim. Japani, missä turpa pidetään kiinni jos ei ole mitään sanottavaa. Itse en lähtisi ylistämään Ranskalaisten sammakonsyöjien läpätyskulttuuria missä yksinkertaisen asian selvittämiseksi pitää jauhaa koko päivän sontaa suu vaahdossa.

        Et tiedä japanilaisesta kulttuurista yhtään mitään.


      • huhhahaheuio
        Näin on jämpti. kirjoitti:

        samaa mieltä. Minä en ala tervehtimään outoja ihan vaan herra kaupparatsun/työmatkustelijan mieliksi.

        "Outoja"

        Oikea todellinen purkissä eläjä.


    • eihän kaikki ole aamuvirkkuja!
      itsekin vedän ihan transsissa sinne 11sta asti, ei toivoakaan että ymmärtäisi ohikulkijoille jotain järkevää sanoa.

      • 19

        Ei tarvitse miettiä mitään sanottavaa. Tokaise vaan huomenta ja jatka matkaa. Vaikka tervehtii ei tarvitse jäädä juttelemaan. Sama, jos joku tuttu tulee kadulla vastaan. Ihan hyvin voi tervehtiä jäämättä rupattelemaan. Kaikki ymmärtävät, ettei aina jaksa tai ehdi jäädä rupattelamaan. Sen sijaan on aika koomista vain äkkiä kääntää katse toiseen suuntaan, ettei tarvitse tervehtiä.


    • <Fialikvdoi

      Ihan jokaista kadunmiestä ei ole pakko tervehtiä, mutta työpaikan ilmapiiri määräytyy sen mukaan miten siellä toinen toistaan kohtelee. Omasta yksityiselämästään jokainen kertoo sen verran mitä haluaa. Perinteinen ilmasta puhuminen tms. on ihan ok. Länsi-Suomeen on kiva mennä käymään ystävän luona, kun siellä tervehditään tuntematontakin eli osoitetaan kunnioitusta toiselle siitä, että on ihminen. Etiketti kai sanoo, että mies tervehtii ennen naista ja nuori ennen vanhempaa esim. oppilas opettajaa jne. Mutta kaikki hyvät tavat tuntuvat kadonneen jonnekin.....

    • Pakko jakaa oma kohtainen kokemus xD Muutama vuos takaperin työskentelin nimeltä mainitsemattomassa varastoalan yrityksessä. Täällä minua katsottiin kummasti ensimmäiset kuukaudet, kun tervehdin jokaista vastaam tullutta työntekijää tai johtajaa. Esimieheltäni jopa kysyttiin, että tietäisikö hän josko käytän huumeita??? Siiis täh!! Suomessa näköjään täytyy olla aineissa, josko voi olla ystävällinen, kohtelias tai hymyileväinen, niinkö? Minulle on ainankin opetettu kotoa, että tervehtiminen kuuluu hyviin tapoihin.

      • 13

        Tervehdin aina kaikkia, jotka tulevat meidän kerrostalon rappuun tai liikkuvat sen pihalla, kuten tapoihin kuuluu. Eräs talossa vieraileva henkilö vastasi jo usemman kerran tervehdykseen ihan normaalisti, kuten tapoihin kuuluu. Sitten kerran yllättäen hän pysähtyikin puhumaan minulle tuohtuneena ja totesi, ettei hän asu tässä taloyhtiössä. Olin ajatellut, että hän on tervehtimisen arvoinen siitä riippumatta, missä hän sitten sattuukin asumaan. Hieman huvitti. (En jaksa pitää lukua siitä, kuka missäkin asuu, mutta ihan hyvin voin huomioda kaikki "omalla tontilla" liikkujat tervehtimällä.)


      • näin on jämpti.

        älykkyyteen kuuluu kyky osata sopeutua nopeasti vallitseviin olosuhteisiin.
        Jollet huomannut miten työpaikalla oli tapana käyttäytyä, sinut tulkittiin tyhmäksi ja röyhkeäksi, ja tungettelevaksi.


    • Hölmöt suomalaiset

      Asuessani monta vuotta huomaan miten ihmeellisiä ja kateellisia suomalaiset ovat. Kun palasin Suomeen ei moni naapureistakaan halua olla minun kanssa tekemisissä, pelkäävät kuin ruttoa. Todettava on että suomalaisilla on paljon opittavaa sosiaalisissa tilanteissa.

      • näin on jämpti.

        miksi palasit, jumalauta. En minä ainakaan sinua täällä kaipaa!


    • Huomenta

      Tuttua hommaa tuo että ei tervehditä oma-aloitteisesti..olen samaa mieltä siitä että suomalaisilla on paljon opittavaa muilta kansallisuuksilta, esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa.

      • 25

        Oletko varma, että tämä on oikeasti suomalaisten ominaisuus? Miksi pitää aina yleistää kaikkiin, jonkun pienemmän ryhmän toiminta tai ominaisuus? Ovatko kaikki tässäkin keskustelussa yleensä ensin tervehtivät ulkomaalaisia? Mistä sen voi päätellä?


    • huomenta

      Tervehdin kaikkia työkavereita, jotka aamulla tulevat vastaan, oli tuttu tai ei, samassa työpaikassa ollaan.

      • .

        Olet varmasti rasittava ihminen hokeminesi!


      • Tilannetajua
        . kirjoitti:

        Olet varmasti rasittava ihminen hokeminesi!

        Avokonttorissa kun nykyään yleensä ollaan, niin monista on rasittavaa kuulla 10 kertaa huomenta, kun työ keskeytyy. Siksi moni hiipiikin paikalleen toisia häiritsemättä. Hyviin tapoihin kuuluu myös, että katsotaan ihmiseen, jota tervehditään ja jos hän näyttää keskittyvän omiin töihin, annetaan olla rauhassa. Kovimpaan tervehtivät ovat myös itsekeskeisimpiä, eikä se ole mitään sosiaalisuutta.

        Kahvihuoneessa voi sitten tervehtiä jokaista. Pitää siis ymmärtää, missä on soveliasta häiritä muita työkavereita.

        En yhtään ihmettele, jos hilpeästi hymyillen toivottelee vieraille ihmisille huomenta. Pelleltähän se vaikuttaa.


      • Zari.
        Tilannetajua kirjoitti:

        Avokonttorissa kun nykyään yleensä ollaan, niin monista on rasittavaa kuulla 10 kertaa huomenta, kun työ keskeytyy. Siksi moni hiipiikin paikalleen toisia häiritsemättä. Hyviin tapoihin kuuluu myös, että katsotaan ihmiseen, jota tervehditään ja jos hän näyttää keskittyvän omiin töihin, annetaan olla rauhassa. Kovimpaan tervehtivät ovat myös itsekeskeisimpiä, eikä se ole mitään sosiaalisuutta.

        Kahvihuoneessa voi sitten tervehtiä jokaista. Pitää siis ymmärtää, missä on soveliasta häiritä muita työkavereita.

        En yhtään ihmettele, jos hilpeästi hymyillen toivottelee vieraille ihmisille huomenta. Pelleltähän se vaikuttaa.

        Niinpä niin ja hoh hoh hoo.


      • näin on jämpti.
        Tilannetajua kirjoitti:

        Avokonttorissa kun nykyään yleensä ollaan, niin monista on rasittavaa kuulla 10 kertaa huomenta, kun työ keskeytyy. Siksi moni hiipiikin paikalleen toisia häiritsemättä. Hyviin tapoihin kuuluu myös, että katsotaan ihmiseen, jota tervehditään ja jos hän näyttää keskittyvän omiin töihin, annetaan olla rauhassa. Kovimpaan tervehtivät ovat myös itsekeskeisimpiä, eikä se ole mitään sosiaalisuutta.

        Kahvihuoneessa voi sitten tervehtiä jokaista. Pitää siis ymmärtää, missä on soveliasta häiritä muita työkavereita.

        En yhtään ihmettele, jos hilpeästi hymyillen toivottelee vieraille ihmisille huomenta. Pelleltähän se vaikuttaa.

        tuntemattomia ei kannata tervehtiä. On suuri todennäköisyys tervehtiä vahingossa hullua tai tyhmää tai muuten vaan epäkelvoksi osoittautuvaa riippakiveä josta ei sitten pääse eroon.


      • konttorirotta
        Tilannetajua kirjoitti:

        Avokonttorissa kun nykyään yleensä ollaan, niin monista on rasittavaa kuulla 10 kertaa huomenta, kun työ keskeytyy. Siksi moni hiipiikin paikalleen toisia häiritsemättä. Hyviin tapoihin kuuluu myös, että katsotaan ihmiseen, jota tervehditään ja jos hän näyttää keskittyvän omiin töihin, annetaan olla rauhassa. Kovimpaan tervehtivät ovat myös itsekeskeisimpiä, eikä se ole mitään sosiaalisuutta.

        Kahvihuoneessa voi sitten tervehtiä jokaista. Pitää siis ymmärtää, missä on soveliasta häiritä muita työkavereita.

        En yhtään ihmettele, jos hilpeästi hymyillen toivottelee vieraille ihmisille huomenta. Pelleltähän se vaikuttaa.

        Kiitos, Tilannetajua.


    • Maatuska1

      Ihan tuttua. Työpaikassani missä olin vuosia, oli monta jotka katselivat kengänkärkiä tullessani vastaa. Itse mielelläni tervehtisin kaikkia samassa työpaikassa olevia, koska se mielestäni kuuluu hyviin tapoihin. Jossain vaiheessa aloin epäillä olevani vastenmielinen, kun jotkut eivät edes vastanneet tervehdyksiini. Noh, luovutin sitten ja aloin tervehtimään vain harvoille ja valituille.
      Meillä suomalaisilla on todella oppimista mitä tulee ulkomaalaisiin tässä asiassa.

    • tervehdys.

      Mitäkähän sitä nykyjään koulussa opetetaan vain onko lapset niin arkoja ettei uskalla sanoa yhtään mitään. Minä käyn koiran kanssa ulkona lenkillä vähintään sen 5 kertaa päivä ja yleensä aika pitkälle samat on siinä menossa kouluun. Yksi, n 10 v poika vastaa kun sanon moi. Muut kahtelee taivaalle.
      Eläkeläisten ja vanhusten kanssa ihan toinen juttu. Moni pysähtyy vaihtamaan muutaman sanan, vaikkapa säästä.
      Me koiraihmiset moikataan aina toisiamme ja vaihetaan pikaiset kuulumiset.
      Tai en tiiä , pitääkö lapset sitten tätiä ihan pölähtäneenä.
      Vai pelkääkö ne vaan koiraa (ei TOD ole vihainen, sen saa vetää vaikka solmuun)
      Parhaan tervehdyksen sain ihan vastoittain, kun tuli sotaveteraanikerääjä, nuori sotilas soitteli ovikelloa. Tulipa muuten terävästi se Hyvää Iltaa !

      • näin on jämpti.

        lasten ei saa tervehtiä tuntemattomia aikuisia koska ne voivat olla pedofiilejä.


    • voisiko olla

      Kuulut varmaan niihin, jotka ovat aamulla pirteitä kuin peipponen ja innokkaana töihin. Jos on väsynyt ja vattuuntunut tuskin haluaa kuulla pirteää: Huomenta! Käyttäkää sanaa moi, hei (ei kovalla äänellä) mieluummin tai ollaan hiljaa kunnes joskus piristyy taas. :)

      • näin on jämpti.

        moi ei sovi raavaan miehen suuhun.


      • känkti2
        näin on jämpti. kirjoitti:

        moi ei sovi raavaan miehen suuhun.

        no, SPÄIVÄÄÄÄ sopii.


    • Huomenta retkut

      Minulle kävi niin juuri niin, että ei työpaikassa tervehditty. Niinpä sanoin eräänä aamuna kuuluvalla äänellä, että "sanokaa nyt edes huomenta aamulla, kun heti tulee paha mieli" no nauruksihan se meni ja sen jälkeen on kyllä tervehditty...huumorilla elämässä pärjää, eikä kyräilemällä.

    • Ehdotan, että jatkat hyvien tapojen noudattamista, vaikka ympärilläsi olisi enemmänkin sosiaalisesti vammaisia ja/tai uskomattoman ujoja suomalaisia. On todella hämmästyttävää, miten vielä nykyaikana jotkut ihmiset karttavat tuttujen kasvojen vastaan tullessa katsekontaktia. Onneksi useimmat ovat jo huomanneet, että katseeseen, ystävälliseen nyökkäykseen ja hymyyn vastaaminen ei satu, eikä ole ollenkaan vaarallista. Moni rohkenee jo tervehtiä ja keskustella jopa ihan vieraiden ihmisten kanssa. - Ilmiö leviää mielestäni vuosi vuodelta.

      Joskus joku voi tietysti kulkea niin ajatuksiinsa syventyneenä, ettei kiinnitä huomiota vastaantulijoihin.

      Vuosien varrella itselläni on ehtinyt olla monenlaisia vastaantulijoita työpaikalla ja kotiympäristössä. Mieleeni on jäänyt yksi ihminen yhdellä työpaikalla ja toinen naapurustossa, joita en lopulta enää itsekään aktiivisesti huomannut, kun he olivat pitkään vältelleet tervehtimistä.

      Ehkä sinä voit vaikuttaa omalla työpaikallasi hyvien tapojen ja yhteisöllisyyden lisääntymiseen. Jos kohteliaisuuden yksipuolisuus harmittaa sinua, ehkä hupsu huumorintaju ja mielessä keksityt lausumattomat sanat voisivat piristää omaa päivääsi ja tuoda siihen lisää positiivista energiaa. Itse en tohtisi kertoa, millaiset ajatukset ovat joskus lisänneet pilkettä silmäkulmaani tai leventäneet hymyäni harmaana aamuna tuttuja tylsiä vastaantulojoita kohdatessani.;)

      Aurinkoisia päiviä ja ystävällisiä tervehdyksiä kaikille vastaantulijoille!

      • nimim erkki

        kaikki ne eivät lue täällä tekstiäsi.

        jotenkin tekopyhää väittää että voi ja jaksaa JOKA PÄIVÄ tervehtiä kaikkia.
        entä kun sinulla on sellainen öö.. hmm.. mikäs se oli nimeltään.. ainiin HUONO PÄIVÄ
        vedätkö sillonkin tekopyhän hymyn pärställes ja tervehdit iloisena JOKAISTA vastaantulevaa, mullakin tulee päivässä semmoset valehtelematta 1000-5000 ihmistä vastaan (en tiedä ovatko samoja vai eri ihmisiä,) ei siinä nyt jumalauta vaik ois miten kova tervehtimään ja mitä ikinä, ehi kaikkia tervehtii.. osa vastaan tulevista ehtis mennä jo ohitse.
        tottakai mä ymmärrän, et jossain pikku tuppukylässä se on tapana ja oon huomannukki, että monessa on. mutta monessa paikassa, on myös niitä jotka ei tervehdi/halua, että tervehditään. tottakai saa ja pitääki olla kohtelias, mut ei kaikkia voi vaan tervehtiä, eikä aina voi vain olla hyvä päivä.
        ite kaupan jonossa tervehdin, katson silmiin. laitan kapulan sekä ostosteni eteen, että taakse, pidän pienen hajuraon, mutta en liian isoa. kiitän kun saan rahani, mahdollisesti vastaan jos siinä puhetta kehkeytyy tai puhun itse jos on jotain puhuttavaa. aina puhun jos mulle tullaan puhumaan, aina avaan ovia niille jotka tarvii jeesiä, aina jeesaan kun tarvitaan jeesiä. ravintoloissa tiedän kaikki pienimmätkin säännöt miten tulee toimia.
        olenko paha ihminen jos en tervehdi niittä 5000 ihmistä joita nään päivittäin, olenko paha ihminen jos joskus on paska päivä enkä kassalla tervehdi tai sano kiitos.
        onko epäsosiaaliset ihmiset pahoja ihmisiä, kun eivät pysty/kautta ujoudeltaan uskalla pihahtaakkaan seurassa.
        onko ihmiset joilla on sairaus sosiaalisuuteen liittyen pahoja?

        pitää ihmiset käsittää, et kaikki ei pysty samoihin hienoihin tekoihin kuin te. ja teilläkin tekopyhyyden mahtavuuksilla on ja tulee olemaan paksoja päiviä .
        kunnioittakaa itseänne sen verran, että kunnioitatte muita. tottakai kohteliaisuus on pelkästään hyvä asia. mutta sen voi osoittaa muutenkin kuin puheen kautta.


      • ent. munamaalari
        nimim erkki kirjoitti:

        kaikki ne eivät lue täällä tekstiäsi.

        jotenkin tekopyhää väittää että voi ja jaksaa JOKA PÄIVÄ tervehtiä kaikkia.
        entä kun sinulla on sellainen öö.. hmm.. mikäs se oli nimeltään.. ainiin HUONO PÄIVÄ
        vedätkö sillonkin tekopyhän hymyn pärställes ja tervehdit iloisena JOKAISTA vastaantulevaa, mullakin tulee päivässä semmoset valehtelematta 1000-5000 ihmistä vastaan (en tiedä ovatko samoja vai eri ihmisiä,) ei siinä nyt jumalauta vaik ois miten kova tervehtimään ja mitä ikinä, ehi kaikkia tervehtii.. osa vastaan tulevista ehtis mennä jo ohitse.
        tottakai mä ymmärrän, et jossain pikku tuppukylässä se on tapana ja oon huomannukki, että monessa on. mutta monessa paikassa, on myös niitä jotka ei tervehdi/halua, että tervehditään. tottakai saa ja pitääki olla kohtelias, mut ei kaikkia voi vaan tervehtiä, eikä aina voi vain olla hyvä päivä.
        ite kaupan jonossa tervehdin, katson silmiin. laitan kapulan sekä ostosteni eteen, että taakse, pidän pienen hajuraon, mutta en liian isoa. kiitän kun saan rahani, mahdollisesti vastaan jos siinä puhetta kehkeytyy tai puhun itse jos on jotain puhuttavaa. aina puhun jos mulle tullaan puhumaan, aina avaan ovia niille jotka tarvii jeesiä, aina jeesaan kun tarvitaan jeesiä. ravintoloissa tiedän kaikki pienimmätkin säännöt miten tulee toimia.
        olenko paha ihminen jos en tervehdi niittä 5000 ihmistä joita nään päivittäin, olenko paha ihminen jos joskus on paska päivä enkä kassalla tervehdi tai sano kiitos.
        onko epäsosiaaliset ihmiset pahoja ihmisiä, kun eivät pysty/kautta ujoudeltaan uskalla pihahtaakkaan seurassa.
        onko ihmiset joilla on sairaus sosiaalisuuteen liittyen pahoja?

        pitää ihmiset käsittää, et kaikki ei pysty samoihin hienoihin tekoihin kuin te. ja teilläkin tekopyhyyden mahtavuuksilla on ja tulee olemaan paksoja päiviä .
        kunnioittakaa itseänne sen verran, että kunnioitatte muita. tottakai kohteliaisuus on pelkästään hyvä asia. mutta sen voi osoittaa muutenkin kuin puheen kautta.

        Ei edellinen kirjoittaja tosiaan kirjoittanut, ettei hän huikkaile kaupungilla kaikille vastaantulijoille tervehdyksiään. Loppuikohan rautalanka kesken?

        Tieteelliset tutkimukset todistavat, että jopa väkisin kasvoille vedetty hymy parantaa omaakin oloa. Kokeile vaikka.

        Joku haluaa levittää ympärilleen hyvää, joku toinen pahaa oloa. Ei tuomita kumpiakaan, ja hymyillään peilikuvalle aamulla.


      • nimim erkki
        ent. munamaalari kirjoitti:

        Ei edellinen kirjoittaja tosiaan kirjoittanut, ettei hän huikkaile kaupungilla kaikille vastaantulijoille tervehdyksiään. Loppuikohan rautalanka kesken?

        Tieteelliset tutkimukset todistavat, että jopa väkisin kasvoille vedetty hymy parantaa omaakin oloa. Kokeile vaikka.

        Joku haluaa levittää ympärilleen hyvää, joku toinen pahaa oloa. Ei tuomita kumpiakaan, ja hymyillään peilikuvalle aamulla.

        itse hymyilen useinkin, mutta jos elämä on tän suuntasta nii siinä hymy hyytyy itse kultakin ;)


    • Tervehtijä

      Fiksumpi tervehtii aina ensin :)

    • Moikka!

      Jos Sinä tulet työpaikalle, on Sinun syytä tervehtiä siellä jo olevia, eikä odottaa, että heistä kukin vuorollaan tulee Sinulle pokkaamaan tai niiamaan. Oletpa epäkohtelias ja itsekäs.

      Myöhemmin päivällä sitten voi miettiä, josko nuorempana voisit ensin tervehtiä iäkkäämpää työtoveriasi.

      Älä nipota turhista!

    • Kylmät kädet

      Itselläni esteenä on ollut aina voimattomuus. Tervehtisin ihmisiä joka paikassa, jos energia riittäisi.

      Tervehtimättä jättäminen / pelkkä mumina ei siis mielestäni ole epäkohteliaan ihmisen merkki.

    • Näin meillä..

      Olen perusluonteeltani iloinen. Tervehdin työpaikalla kaikkia vähänkin tuttuja.
      Tervehdin myös työpaikan käytävällä vastaantulevaa, johon saan katsekontaktin.
      Tervehdin myös ”ohimennen” (en mutisten) henkilöä joka niin sanotusti ”luimuilee”, eli välttää katsekontaktia.
      Olen ilmeisesti poikkeus, sillä tervehdin liian iloisesti/ reippaasti enkä mutisten.
      Seuraus:
      ”Tuon on oltava hullu tai humalassa, eihän kukaan muuten noin iloisesti voi täällä tervehtiä ja käyttäytyä.”

      Jouduin esimiehen puhutteluun. Oletko ollut työaikana humalassa, vakavia tunnusmerkkejä kyseisestä asiasta on ilmoitettu.
      Se siitä. Paras pitää naama peruslukemilla tai saatat joutua hoitoon/irtisanotuksi.

    • Mörököllien maa

      Noilla junteilla tuppisuilla on itsensä kanssa tekemistä. Heillä täytyy olla paljon ongelmia kun eivät kykene normaaliin kanssakäymisiin.
      Lisäksi heitä ottaa päähän, jos ja kun joku tervehtii ja mikäli iloisesti, ottaa vielä enemmän aivoon.
      Kateelliset ihmiset eivät kykene olemaan normaalisti. Suomessa näitä onnettomia on pilvin pimein. Voin kuitenkin lohduttaa, että kyllä niitä on muuallakin.
      Suomessa se on vaan niin käsin kosketeltavaa.
      Hyvä neuvo on antaa mörköjen olla ja hautoa kummallisia ajatuksiaan.
      Harvoin sota yhtä miestä kaipaa, ei ainakaan näitä säälittäviä hiirulaisia.

      • näin on jämpti.

        totuus on kuitenkin se että älykkäät eivät halua tervehtiä tyhmiä, mutta toisinpäin tervehtimisinto on silmin havaittavaa.


      • jsjlkfjsj
        näin on jämpti. kirjoitti:

        totuus on kuitenkin se että älykkäät eivät halua tervehtiä tyhmiä, mutta toisinpäin tervehtimisinto on silmin havaittavaa.

        Näitä (itseään älykkäinä pitäviä) tuppisuita luullaan kyllä hyvin helposti vajaaälyisiksi. Tekisi mieli mennä hailuttamaan kättä silmien eteen ja kysyä "huhuu, onko siellä ketään kotonaaaa?"


    • Käytöstavat kunniaan

      Tervehtiminen kuuluu peuskäytöstapohin! Ihmiset jotka eivät terehdi, eivät omaa käytöstapoja!

      • näin on jämpti

        tervehtimiseen pakottavat eivät osaa käyttäytyä, ja hillitä muihin kohdistuvia alentuvia päällepäsmäröintihalujaan.


    • ei-töykeä

      Tervehdin automaattisesti kaikkia työkavereita, moikkaavat he itse tai eivät.

      Jos joku on niin hölmö ettei tervehdi, huomaa tai muista syistä tee sitä, olkoon oma asiansa.Minusta se on vähän huonoa käytöstä, mutta kaipa jokaisella syynsä on.

      Aikanaan loukkaannuin mykkyydestä, sitten päätin moikata piruuttanikin. Nykyään siitä on vain tullut tapa. Kieltämättä toivon, että se edes joidenkin kohdalla lisää vähän yhteisöllisyyden tuntua.

      Ellei lisää, ei mahda mitään.

      • näin on jämpti.

        sinua pidetään tyhmänä, ja eihän se mitenkään voi edistää asiaasi.


    • XP

      Yleensä en tervehdi ensin. Mutta jos toinen ei tervehdi, nii en mä siitä henkilöstä paljoo pidä. Tervehdin ensin myöskin. Mutta jos mulle ei vastata, niin mitä luulet minun ajattelevan...

    • grthujki

      Saapuja tervehtii, paikallaolijat vastaavat tervehdykseen. Sillä tavalla!

    • Naamanäkkärillä

      Omasta mielestään paremmathan ne jättää tervehtimättä...ei sitä kato kaikkien takia viitti suuta aukasta.Näin mie sen asian ainaki oon ymmärtäny.

      • bollyfood

        Eli et oo ymmärtänyt tervehtiä.


      • näin on jämpti.

        no on täällä näköjään yksi joka on jyvällä.


    • Se varmaan myös riippuu minkä ikäistä sakkia siellä keskimäärin työskentelee, koska vanhemmat Suomalaiset ja varsinkin miehet ovat tosiaan tottuneet hiljaiseen ja "epäsosiaaliseen" käyttäytymiseen työpaikoilla ja julkisilla alueilla. Tämän huomaa ihan kaupassa, kun kysyy vanhemman puoleiselta myyjältä jotain,vastaus voi usein olla vain tympeää murinaa. Usein jos myyjä edes aloittaa kysymällä, tarvitsettekohan apua, ovat he usein nuorempia henkilöitä.

      • näin on jämpti.

        on erittäin epäkohteliasta mennä sanomaan että tarvitsetteko apua - sehän tarkoittaa että sanoja on katsellut kauempaa ja pitänyt henkilöä tyhmän näköisenä (eihän hänellä ole vielä tuossa vaiheessa muuta tietoa kyseisestä henkilöstä kuin mitä silmällään näkee, eli on siis pääteltävissä että hän on päätynyt pitämään henkilöä avuttomana pelkästään näköaistiinsa perustuen eli pitää tätä tyhmänä ja avuttomana)


    • Hörneillä notkunut

      Näin on juttu jengistä on tullu nii ylpeitä ettei tervehditä edes samassa rabassa budjaavia . Ne on olevinaan niin snygejä etteivät tervehdi jos ovat saanneet jostain tietää ,et naapuri on duunari tai jotain vastavaa.Mä ku olin snadi nii opetettiin tevehtii naapureita ja pitää dörtsii auki ja muutenkin jesaa jos oli tarvis .Jos faija sai kuullla et oltiin oltu joteski töykeitä niin tuli korville. Gosarin sana oli laki jota kaikki byggassa budjaavat gloddit totteli.
      Tää nykyjengi on tullut niin ylpeiks ettei tervehtiä
      osata edes duunissa, sit viel yritetään vetää jalatalta duunikaverilta et oma mesta säilyis ,heitetää kaikkee skeidaa mille ei löydy mitään katetta. Ei ihme et työilmapiiri on kiree.
      Jengillä on tärkeetä et itellä menee hyvin ,muista ei oo nii välii. Tää on sitä markkinataloutta. Ei ihme ettei jutut muutu kun ei ole yhteistyöhalua . Tarttis tulla joku pahempi katastrooffi niin ehkä jengi sit heräis ja rupeis ottaa muutkin huomioon ja samalla muistuis mielleen tevehtiminenkin.

    • mies28vu

      Minullle riittää että sanon maanantai aamuna moi ja perjantain jälkeen moi. Kuka jaksaa joka päivä sanoa moi, moi,hupmenta, hei, huomenta.

      • Mörkkyli

        Ite sanon maanantaina moi yleensä ja perjantaina neljän jälkeen sitten hei, muun ajan viikosta töissä en ihmeemmin juttele jos ei oo pakko.

        Puhumatta paras on ollut minun motto elämässä.


    • tosi on

      Minulla on hermovika, joka ilmenee pään nyökkäyksenä noin minuutin välein.
      Kadulla "nyökytellessäni", saan aina vastanyökkäyksen.

      • ..... ...

        jep, iteki asun kalliossa. saattas olla vähä niskat kipeenä ja ääni menny ku jokasta vastaan tulevaa ja ohitse kiitävää tervehtis.


    • Joka aamu

      Ehtottomasti tervehdin. Kättelen oikealla kädellä ja samalla puristan vasemmalla kädellä työkaveria voimakkaasti hauiksesta.

      • näin on jämpti.

        käsivarsi on joillekin erogeenista aluetta ja tuo tapasi on heille loukkaava ja törkeä. Lisäksi puristelusta voi jäädä mustelmia.


      • nimim erkki

        haistan sarkasmin pienen tuoksahduksen tai löyhkän kukin tavallaan. :D


    • ....

      Tervehdin niitä ihmisiä joista pidän. Työpaikallani on yksi tyyppi josta en tykkää yhtään, joten en ole huomaavinani hänen tervehdyksiään.

      • 28

        No, oletpa lapsellinen.


      • ....
        28 kirjoitti:

        No, oletpa lapsellinen.

        Totta puhut, mulla on lapsia.


      • näin on jämpti.

        hän on tuleva esimiehesi.


      • 28
        .... kirjoitti:

        Totta puhut, mulla on lapsia.

        :D ja saivartelija.


    • Hyvät tavat käyttöön ja kunniaan. Viestiketjun aloittajalle - jatka vain samaan malliin tervehtimällä työkavereitasi. Mutisijat ja popisijat opetelkoot myös käytöstapoja. Ja siitä järjestyksestä - tulija aloittaa tervehdyksellä ja paikallaolijat siihen vastatkoon. Olen asiakaspalvelutyössä ja paljon on niitä, joille kassan tervehdykseen vastaaminen on ylivoimaista. Heillä on kai ajatuksena, ettei Ford ole auto eikä piika ihminen. Mutta jos kassa jättää tervehtimättä, niin siitäkös remakka nousee. Tervehdykseen vastaamaton asiakas on minun asteikollani pohjanoteeraus, tuskin ihmiseksi luokiteltava. Nyt tosin on karu kansanluonne joutunut uuden opettelun eteen, kun kessut on laitettu pois näkyviltä. Ja viimein nekin tupakantuskaiset mörököllit, joiden en ole kuullut kaupassa suutansa aukaisevan, ovat joutuneet toimittamaan asiansa ÄÄNEEN, JIPII!!!

      • näin on jämpti.

        jos olisit älykäs niin tajuaisit että jos asiakas välttelee katsekontaktia, hän ei odota eikä toivo mitään tervehdyksiä.


      • näin on jämpti. kirjoitti:

        jos olisit älykäs niin tajuaisit että jos asiakas välttelee katsekontaktia, hän ei odota eikä toivo mitään tervehdyksiä.

        Asiakaspalvelutehtävissä -alasta riippumatta- asiakastapaaminen aloitetaan tervehtimisellä. Siinä ohjeessa ei tunneta poikkeuksia. Niin se vaan menee jatkossakin, vaikka joku siitä kyyrsiintyisikin. Mikä sellainen asiakas on, joka välttelee kontaktia kaupassa? Kuule, se on MYYMÄLÄVARAS! Kyllä näillä tervehtimisestä kieltäytyneillä on muistakin elämän osa-alueista perin kummalliset ajatukset ja käsitykset. Ja tiedoksi vielä nimimerkille: omassa järjenkäytössäsi ei ole kehumista.


    • Hmph sentään!

      Töissä tehdään töitä, eikä kuluteta aikaa turhiin tervehtimisiin ja höpöttämiseen. Itse en tervehdi koskaan ketään. Korkeintaan ylempää henkilökuntaa, jos he tervehtivät ensin. Tämäkin tervehdys tulee suorittaa vajaassa sekunnissa, jottei kallisarvoista työaikaa kuluisi hukkaan.

    • Kohteliaisuus tavaks

      Mulle on maailmalta tarttunut tapa tervehtiä aina. En laske, nekä välitä siitä, että joku joskus on tokaissut: "olemme tervehtineet jo".
      Niskalihakseni kestävät kyllä pään kääntämisen ja nyökkäämisen, eivätkä nivelet sillä loppuun kulu.
      Tunnelma on paljon parempi niillä työpaikoilla joissa hymyillään ja tervehditään. Asiaan ei mene paljoa aikaa, mutta aika tulee moninkertaisesti takaisin pirteämmän mielen ja hauskemman työilmapiirin tuomana tehokkuutena.

      • näin on jämpti.

        kyllä minä pirteät tervehtijätyöntekijät tunnen. Ne kuluttavat puolet työajastaan keskinäisiin jutusteluihinsa, kas kun eivät saa sitä suuvärkkiään juuri koskaan suljetuksi.


    • Kiusattu5555

      Ketä oikiasti kiinnostaa, jos joku ei tervehdi?! Ihmiset ovat erilaisia,jotkut ujompia ja jotkut eivät ole tottuneet tervehtimään reippaasti. Heh, itsekin sain esimieheltä palautetta, että en ole aina tervehtinyt takas jotain. Itseasiassa aina tervehdin takaisin, jos joku mua tervehtii. No, siis suuressa "vielä" suomalaisessa IT firmassa aikuiset ihmiset olivat menneet itkemään esimiehelle etten muka aina sano huomenta takas. Paskat. Lisäksi syytettiin ylimielisyydestä! Esimies oli ottanut kaikki faktana mitä "aikuiset" ihmiset olivat itkeneet. Olen vain ujompi ja hiljaisempi luonne niin sain tuollaista paskaa osakseni. En esimerkiksi hakeudu kahviporukoihin kun ne tilanteet ahdistaa, koska en keksi mitään sanottavaa/en uskalla avata suutani vähemmän tuntemilleni tyypeille isossa porukassa. Nytpä ovat pitäneet huolen etten saa uutta paikkaa kun yyteet päällä.

      Muutenkin tikusta väännetty asiaa, jotta saivat mua moittia ja lisäksi valehtelivat työnteostani. Kunnon ajojahti, joka saa tänä kesänä heidän kannaltaan onnellisen päätöksen kun saan kenkää eikä uutta paikkaa talon sisältä löydy.

      • robotit

        Hei ei tuosta syystä saa ihmistä pihalle heittää ... kaikki me olemme luonteeltaan erillaisia ja se asia on elämää ... ei meitä ole liukuhihnalla tehty muutenhan me oltaisiin robotteja


    • vanha vaakku

      Ennen muinoin koulussa opetettiin ja kotonakin että pitää tervehtiä. Kyllä töissä
      jollakin sanalla tervehdittiin kaikkia tai heilautettiin kättä. Kyllä tervehtiminen
      on kuulunut hyviin tapoihin aikojen alusta. Miehillä oli tapana ulkona nostaa
      hattua tai lakkia naisia tevehtiessään. Olin joku vuosi sitten vierailulla Flori-
      dassa, aamuisin käydessäni kävelyllä Atlantin tuntumassa olevalla kadulla
      vastaantulevat oudot ihmiset toivottivat hyvää huomenta. Hekin olivat enimmäk-
      seen aamulenkillä. On se hyvä tapa ja tuo hyvän mielen.

      • näin on jämpti.

        siellä ei ehkä hulluja päästetä avohoitoon niinkuin täällä. Menepäs täällä hullua tervehtimään.


    • ihmisetovatsellaisia

      Kyllä olis´ aina kivaa, kun sanottas´ vaikka huomenta ... kaikista ei ole ehkä siihen, olen huomannut ... ehkä ovat änkkäränkkiä tai nouseet väärällä jalalla ylös sängystä ei niistä kannata välittää ... katsokoon varpaitaan tai kenkiään

    • Sutenööri Stadista

      Minä huorittelen työkavereitani ja alaisiani joka päivä! Ne on vaa nii vitun aivottomia pillun jakajia.

    • Ammuuuu!

      Kyllä vaan, tyhmiä ja käytöstavoista tietämätöntä porukkaa riittä tässä maailmassa! Ja katsos kun on vielä olemassa sellaisiakin idiootteja, jotka eivät osaa vastata mitään - eivät edes mumista - heille osoitettuun tervehdykseen! Toljottavat vain kuin lemä uutta aitaa..

      • näin on jämpti.

        pitävät sinua tyhmänä.


    • Inssi35v
    • paavaliramses

      Kieltämättä hyvää huomenta kailottelu tutussa työporukassa JOKA aamu on jopa imelää ja vastenmielistä, minua se ainakin vituttaa. Mieluummin tervehtii tyyliin mitä mies, miten menee tai jotain mutta tommonen vain hyvän tavan vuoksi lässyttely on teennäistä pas*aa! Jos on vieraita ihmisiä tai muodollinen kokoontuminen (kokous, palaveri) niin silloin ehkä muodollisella tervehtimisellä on paikkansa.

    • moro

      esim huoneeseen tulija tervehtii ensin paikallaolevia ja lähtijä moikkaa mennessään ensin,melko helppoa

    • lhgfm,.

      Lopettakaa sellainen turha huomentamoron päivää höpinä, maassa maan tavalla. Ärsyttävää tuollainen turhan toistelu, tökään mahaan etu ja keskisormella näitä urpeloita, jotka erehtyvät turhan usein lässyttämään, yleensä loppuu nopeasti.

    • katse lupaus

      Nuo vaikuttaa samoilta tyypeiltä joita itsekkään en monesti jaksa. He odottavat lupaa tervehtiä anovasti katsellen mutta eivät varmasti itse ensimmäisenä tervehdi.

      Sitä paitsi vaikka yritän lähettää jotain signaaleja katseellani että kyllä saa tervehtiä ja enemmänkin niin he vain odottavat, anelevat katseellaan, kysyvästi tuijottavat.

      Siitä syystä olen jättänyt nuo touhut kokonaan pois. Jos haluan mennä jollekkin juttelemaan jätän silmäpelit kokonaan analysoimatta ja menen silti.

    • pienenäopittua kai

      Moikkaan aina, ihan sama, vastataanko vai ei. Ei moikkaaminen ainakaan minua rasita, eikä rasita muiden moikkaamatta jättäminen.

      Omat moikkaukseni eivät ole mitenkään ylenpalttiasia, kunhan sanon "terve" tms.

      Musta se kuuluu hyviin tapoihin, ei sen kummempaa.

      Moikkaan samassa rapussa asuviakin, vaikken heitä tuntisikaan. Suurin osa ihmisistä tekee sen itsekin, kaikki eivät.

      Ei häiritse suuntaan eikä toiseen, mutta ohimennen tulee kiva fiilis.

      • normimalli

        Sama homma! Sanon "hei" kaupan kassoillekin, enkä usko, että se ketään vahingoittaa tai jonoa pidentää. Kiireistä duunia tekevät, miksei olla kohtelias ihan normimalliin.


      • nimim erkki

        kaupan kassat, naapurit, työnteko.. mutta et sä kaikille moikkaa, muuten olisit kokoajan moi. moi. moi ai hei ai säki kato en oo koskaa nähnykkää, mut mitäs sulle.

        ja aamusta sitä ei voi pitää epäkohteliaana jos mumisee vastauksen. se on monelle erittäinkin normaalia ja näin ne toimii jopa koti oloissa tai kavereille, jotka on kuitenkin PIKKURIIKKISEN tärkeempiä ihmisiä kuin ykskään duunikaveri.


      • Moikkailijamoi
        nimim erkki kirjoitti:

        kaupan kassat, naapurit, työnteko.. mutta et sä kaikille moikkaa, muuten olisit kokoajan moi. moi. moi ai hei ai säki kato en oo koskaa nähnykkää, mut mitäs sulle.

        ja aamusta sitä ei voi pitää epäkohteliaana jos mumisee vastauksen. se on monelle erittäinkin normaalia ja näin ne toimii jopa koti oloissa tai kavereille, jotka on kuitenkin PIKKURIIKKISEN tärkeempiä ihmisiä kuin ykskään duunikaveri.

        Ei tervehtimisen ja huomaamisen tarvitse aina tapahtua sanallisesti. On kohteliasta osoittaa nähneensä tutun ihmisen, ja vaikka nostaa kättä tai nyökätä tilanteen mukaan.


      • nimim erkki
        Moikkailijamoi kirjoitti:

        Ei tervehtimisen ja huomaamisen tarvitse aina tapahtua sanallisesti. On kohteliasta osoittaa nähneensä tutun ihmisen, ja vaikka nostaa kättä tai nyökätä tilanteen mukaan.

        onko kaikki työtoverisi tuttuja?


    • Heipparallaa

      Kajautan toimiston ovella huomenet ja heipat kun olen lähdössä, sillä tulen viimeiseksi ja lähden ensimmäiseksi. Tietävät, milloin olen paikalla. Omapahan on häpeänsä, jos eivät vastaa.

      • zxz.

        Taidat olla nainen? Ei miehille tollaiset heipat sovi.. Paitsi jos on Uotinen, tai Toivola, tms.


      • eemil.kinnunen
        zxz. kirjoitti:

        Taidat olla nainen? Ei miehille tollaiset heipat sovi.. Paitsi jos on Uotinen, tai Toivola, tms.

        Sie taidat olla vielä kaapissa ystäväni.


      • zxz.
        eemil.kinnunen kirjoitti:

        Sie taidat olla vielä kaapissa ystäväni.

        Miehiä ollaan, mut ei kuitenkaan miehimyksiä.


    • Käytöstavat kunniaan

      Tervehtiminen ei maksa mitään eikä ole "omista pois"
      Käytöstavat luovat omalta osaltaan työviihtyisyyttä ja hyvän työympäristön, jossa jokainen tulee huomioiduksi.

      Kun itse aloitin työt aikoinaan nykyisessä työpaikassani, niin en tuntenut juuri ketään, mutta silti tervehdin jokaista. Eipä mennyt aikaakaan kun kohdalle sattuikin tulemaan itse toimitusjohtaja, jota tietysti vaistomaisesti tervehdin. Johtaja pysähtyi ja kysyi tehtävänkuvaani, kerroin nimeni samalla kätellen ja tehtävänkuvani.
      Johtaja kysyi työsuhteeni laatua ja kerroin määräaikaisen työsopimukseni päättyvän pian. Lopuksi johtaja kiitteli hyvistä käytöstavoista.
      Meni pariviikkoa kun pyydettiin menemään päällikön juttusille, päällikkö kertoi palaveeranneensa toimitusjohtajan kans, ja sanoi johtajan olleen vakaasti sitä mieltä että minut pitää vakinaistaa. Ja siitä asti ollaan töissä oltu. Eli ei mitään "perseen-nuolentaa" vaan normaalia kohteliaisuutta.

      Joten kyllä se vähän niin on että minkä taakseen jättää sen edestään löytää, niin hyvässä kuin pahassa.

      • näin on jämpti.

        siinä johtajan persettä nuollessasi joku toinen uurasti niska hiessä töitä. Kumpikohan teistä kahdesta on kannattavampi yritykselle?


      • Jörö ja Viisas
        näin on jämpti. kirjoitti:

        siinä johtajan persettä nuollessasi joku toinen uurasti niska hiessä töitä. Kumpikohan teistä kahdesta on kannattavampi yritykselle?

        Kohtelias ja hyvin käyttäytyvä on taatusti parempi työntekijä missä tahansa yrityksessä kuin samat työtehtävät hoitava mörökölli. Jos mörökölli on usein negatiivisesti varautunut ja suhtautuu ympäristöönsä kielteisesti, hänen työtehonsakin kärsii siitä.

        Ain laulaen työtäs tee, ain...
        Onnistuinko ärsyttämään lisää?


    • tiuku111

      Älä nyt ihmeessä pilaa omaa käytöstäsi muiden käyttäytyessä huonosti.
      Aikoinaan mieheni petti minua. Ensimmäinen reaktio oli mennä myös pettämään.
      MUTTA istuin alas ja mietin jos toinen tekee huonoja asioita piotäsikö minun alentua samaan. En olis enää oma hyvä itseni. Se on koko elämääni kantava ajatusmalli.
      Sopii hyvin kaikkeen myös hyvään käytökseen. Ole ylpeä siitä että osaat

      • näin on jämpti.

        höpinät sikseen - kaikkia meitä kiinnostaa vain jätitkö miehesi vai et.


    • Ei tuo tervehtinen paljoa vaadi.

      • dolleri

        Vielä vähemmän vaatii kun ei tervehdi, ei nimittäin vaadi mitään.


      • jämpti on näin.
        dolleri kirjoitti:

        Vielä vähemmän vaatii kun ei tervehdi, ei nimittäin vaadi mitään.

        oikein.


    • 12YearOldBoy :)

      Olin menossa kouluun ja eräs vanhempi naishenkilö tervehti minua.
      Siinä sitten vaihdettiin muutama sana, ja tuli ihan hyvä mieli...
      Tosin myöhästyin vähän koulusta mutta eipä kai se ketään haitannu :)

      Käytöstavat kunniaan!

    • Seento!

      Joka armeijan käynyt poikahan oppii että korkea-arvoisempaa pitää tervehtiä ensin.Töissä sen huomaa kuka itseään vähintään upseerina pitää...

      • no good morning

        ehkäpä siksi moni lopettaa siviiliin päästyään jonniinjoutavan tervehtimisen kun se armeijassa on ollut pakollista, naurettavaa pelleilyä.
        Vastaan kyllä jos mulle sanotaan huomenta ja jos on työkaverille jotain työasiaa aamulla jolle en ole aiemmin sinä päivänä sanonut mitään, sanon ensimmäiseksi huomenta ja sitten vasta asian. Myöhemmin päivällä muutan huomenen vaikkapa hei, tai terve aloitukseksi.
        Työpaikalla ollaan vaan töissä, työasiat on saatava hoidettua asiallisesti mutta muu on jo ekstraa eikä välttämätöntä.

        Perinteinen Suomalainen jutustelu on ollut asiapohjaista, ei täällä yleensä ainakaan selvinpäin olla mitään tyhjää paskaa jauhettu, paitsi akat tietenkin on varmaan aina juoruilleet ja kälättäneet mutta miehet on olleet enemmän tekijämiehiä kuin paskanpuhujia tai tyhjännaurajia.

        Jotkut sanovat jopa että hyvää huomenta, se nyt on jo liioittelua kun töihin on joutunut tulemaan elantoaan hankkimaan. Vapaapäivät on hyviä.


      • zxz.
        no good morning kirjoitti:

        ehkäpä siksi moni lopettaa siviiliin päästyään jonniinjoutavan tervehtimisen kun se armeijassa on ollut pakollista, naurettavaa pelleilyä.
        Vastaan kyllä jos mulle sanotaan huomenta ja jos on työkaverille jotain työasiaa aamulla jolle en ole aiemmin sinä päivänä sanonut mitään, sanon ensimmäiseksi huomenta ja sitten vasta asian. Myöhemmin päivällä muutan huomenen vaikkapa hei, tai terve aloitukseksi.
        Työpaikalla ollaan vaan töissä, työasiat on saatava hoidettua asiallisesti mutta muu on jo ekstraa eikä välttämätöntä.

        Perinteinen Suomalainen jutustelu on ollut asiapohjaista, ei täällä yleensä ainakaan selvinpäin olla mitään tyhjää paskaa jauhettu, paitsi akat tietenkin on varmaan aina juoruilleet ja kälättäneet mutta miehet on olleet enemmän tekijämiehiä kuin paskanpuhujia tai tyhjännaurajia.

        Jotkut sanovat jopa että hyvää huomenta, se nyt on jo liioittelua kun töihin on joutunut tulemaan elantoaan hankkimaan. Vapaapäivät on hyviä.

        Jos jokapäivä töissä toisen näkee, niin kyllä siinä jo pitää tittelit heittää pois.

        Jos joku pitää itseään niin tärkeänä, että pitää teititellä ym. niin on parempi kun ei sano sellaiselle mitään... Ei vuodesta-toiseen viitsis sanoa huomenta.. Moi, terve, ym. riittää.


      • Elämän opiskelija ja

        Alaisten ja vaatimattomia työtehtäviä hoitavien ihmisten ystävällisellä huomaamisella ja tervehtimisellä on minusta paljon suurempi vaikutus töiden ja yhteystyön sujumiselle kuin johtajien tervehtimisellä.

        Vuosien varrella siitä on ollut paljon etua, että ihan oikeasti arvostan ja kunnioitan kaikkia ihmisiä. Se näkyy katseesta, joka ei pelkää kohdata toisen ihmisen katsetta.

        Moni kohteliaasti käyttäytyvä, ihmisiä kunnioittava ihminen on oppinut jo lapsena kohtaamaan kaikki ihmiset tasa-arvoisesti ihmisinä. Siitä on monenlaista etua. Toisaalta ei ole koskaan liian myöhäistä opetella ja oppia uutta.


    • M.Ölli

      Meikäläiset on aina olleet möllejä eivätkä muuksi muutu,niin kovin kuin haluammekin globalisoitua.

      • Good morning to...

        Suomalaiset ovat fiksuja ja suomalaiset ovat aina osanneet käyttäytyä. Hyvät tavat ovat unohtuneet osalta ihmisiä, ja jotkut ovat itse suurin este omalle menestykselleen. Siksi he kai uhoavat ja purkavat pahaa oloaan täälläkin. Toivotetaan heillekin hyvää päivää.


    • loalaoak

      Miksi tästä edes pitää keskustella. Sitä on mitä on, toinen tykkää tervehtiä, toiselta tulee luonnostaan, toinen tekee sen ollakseen kohtelias ja sit on niitä jotka ei välitä tai ei uskalla tai on vaan kusipäitä. Mutta se on jokasen oma asia, ei mua kiinnosta vastaako toinen, tervehdin jatkossakin ja oon kohtelias jos siltä tuntuu.

    • Häpeä!

      Kuinka te kehtaatte sinutella minua? Emme ole tietääkseni sinunkauppoja tehneet.

      • näin suomessa......

        Hyvien tapojen noudattamisen yleisen kustannusten nousun takia ilmoitan sinunkauppojen hinnankorotuksesta joka astuu voimaan välittömästi. Tällaiset perusteet riittävät vuokrankorotustenkin perusteeksi, miksei sinunkauppojenkin.

        Jätän kuitenkin tervehtimiset tekemättä koska jättäähän vuokranantajakin korjaukset tekemättä ns. "hyvästä kiinteistönhoidosta" huolimatta jolla perustelee vuokrankorotuksia...

        Ei ihme että moraali, tavat, usko oikeudenmukaisuuteen rappeutuu koko ajan ja kyynisyys ja tylyys vaan lisääntyy...


      • Kiinnostunut ja utel

        Mistä Te päättelette, että joku kirjoitti Teille? Kertokaapa ystävällisesti, mikä viesteistä oli se Teille osoitettu?


    • Regiina27

      Miten globalisoituminen liittyy hyviin käytöstapoihin?
      Suomalaiset ovat aina tervehtineet toisiaan, ellei sitten mitään kamalaa kaunaa ole ollut.
      Emme ole ikinä olleet sen möllimpiä kuin muutkaan, kulttuurimme vain on vähän monia, esim. keskieurooppalaisia, nuorempi.
      Mites luulet ihmisten pärjänneen tai menestyneen vanhoissa kyläyhteisöissä? Möllöttämällä? Höpöhöpö.
      Myönteisillä on ollut ja on edelleen paremmat mahikset pärjäillä kuin murjottajilla. Ei silti tarvitse olla överi, mikään alexander s.

      • jämpti on näin.

        suomalainen juomakulttuuri on onneksi leviämässä Eurooppaan. Siitä se lähtee.


    • jk

      ninkö

      • zxz.

        Se on ihmeellistä, kun soitan puhelimella jollekin, niin sanon päivää, ja kaikki menevät sanattomaksi.. Pitäisikö sitten esitellä itsensä ihmisille jotka eivät sinua tunne... Ei pidä.. Sanoo sitten vasta kuka on, jos asia etenee pitemmälle.

        Tottakai tervehdyksiin pitää vastata.. Paitsi ei sitten jos on jotakin sitä ihmistä vastaan..


      • tarkennus
        zxz. kirjoitti:

        Se on ihmeellistä, kun soitan puhelimella jollekin, niin sanon päivää, ja kaikki menevät sanattomaksi.. Pitäisikö sitten esitellä itsensä ihmisille jotka eivät sinua tunne... Ei pidä.. Sanoo sitten vasta kuka on, jos asia etenee pitemmälle.

        Tottakai tervehdyksiin pitää vastata.. Paitsi ei sitten jos on jotakin sitä ihmistä vastaan..

        kai sä nyt nimes sanot, että kuka soittaa ja millä asialla?


      • Kalle Kulmala päivää
        zxz. kirjoitti:

        Se on ihmeellistä, kun soitan puhelimella jollekin, niin sanon päivää, ja kaikki menevät sanattomaksi.. Pitäisikö sitten esitellä itsensä ihmisille jotka eivät sinua tunne... Ei pidä.. Sanoo sitten vasta kuka on, jos asia etenee pitemmälle.

        Tottakai tervehdyksiin pitää vastata.. Paitsi ei sitten jos on jotakin sitä ihmistä vastaan..

        Jokainen puhelimeen vastaaja antaa sinulle tilaa jatkaa ja kertoa nimesi. Sinulla on oikeus toimia valitsemallasi tavalla.

        Minun tapani on toinen, enkä ole kai koskaan aloittanut puhelua esittäytymättä. Siitä ei ole koskaan ollut mitään haittaa, mutta monenlaista etua. Joskus olen saanut yllättävää etua ja erikoispalvelua pelkästään esittäytymisen ansiosta. Onnekseni kaikki eivät esittäydy, joten saan nauttia poikkeuksellisista etuoikeuksistani edelleen.


      • zxz.
        tarkennus kirjoitti:

        kai sä nyt nimes sanot, että kuka soittaa ja millä asialla?

        No kyllä se nyt on selvää, että sanoo millä asialla on.. Mutta miksi pitäisi sanoa nimensä kun soittaa vieraalle ihmiselle, joka ei sinua varmasti tunne ?


      • zxz.
        Kalle Kulmala päivää kirjoitti:

        Jokainen puhelimeen vastaaja antaa sinulle tilaa jatkaa ja kertoa nimesi. Sinulla on oikeus toimia valitsemallasi tavalla.

        Minun tapani on toinen, enkä ole kai koskaan aloittanut puhelua esittäytymättä. Siitä ei ole koskaan ollut mitään haittaa, mutta monenlaista etua. Joskus olen saanut yllättävää etua ja erikoispalvelua pelkästään esittäytymisen ansiosta. Onnekseni kaikki eivät esittäydy, joten saan nauttia poikkeuksellisista etuoikeuksistani edelleen.

        En ole julkkis joka tuunnettaisiin, siksi en sano nimeäni...Kun joku soittaa minulle sanon haloo...Niin ne tekevät ulkomaillakin...Nimi sanotaan vasta sitten jos asia sitä vaatii...


    • Kohtelias voittaa ai

      Luotevaa käytöstä kaikkialle, tervehtimistä ja ovien aukomista ja "ole hyvä" perään vaikka kukaan muu ei sinulle niin koskaan tekisi.

      Kohtele kaikkia tasa-arvoisesti, myös sitä suurta johtajaa. Älä alenna äläkä nosta ketään.

      Jollakin työyhteisössä omn aina asiat niin huonosti, että järkyttyy jos joku hymyilee töihin tullessaan ja häkeltyy "hyvästä huomenesta"

    • Verkställande

      Tervehdin vain sellaisia, jotka ovat tehneet hyvän tuloksen tai ostaneet minulta jotain.

      • Kille.

        Eli et tervehdi siis ketään.


      • Voi tavatonta

        Huonosti käyttäytyviä ja sivistymättömiä johtajia tulee lisää, kun moni yhdenmiehen yrityksen perustajakin ryhtyy suureksi toimitusjohtajaksi. Joitain sellaisia on myös suuremmissa yrityksissä. Kansainvälisissä kuvioissa heille on puutteellisesta tapakasvatuksestaan vielä suurempaa haittaa kuin Suomessa. Surullista, että moni joutuu tekemään paljon töitä oppiakseen kohteliaat käytöstavat, koska eivät ole saaneet oppia kotonaan. Ihailen onnistuneita.


      • Tuco
        Kille. kirjoitti:

        Eli et tervehdi siis ketään.

        Tervehdin aina suureen ääneen kaikkia ja ilmoitan heti perään ketä en halua tervehtiä.


      • Kille.
        Tuco kirjoitti:

        Tervehdin aina suureen ääneen kaikkia ja ilmoitan heti perään ketä en halua tervehtiä.

        Tuskinpa teet noin.


      • Kille.
        Tuco kirjoitti:

        Tervehdin aina suureen ääneen kaikkia ja ilmoitan heti perään ketä en halua tervehtiä.

        Tuskinpa, teet noin.


      • Ransupelikaani
        Kille. kirjoitti:

        Tuskinpa, teet noin.

        Ulkomaalaisille ihmettelen aina suureen ääneen kuinka länsivallat nöyrtyivät aseveljiemme edessä helposti.


      • Kille.
        Ransupelikaani kirjoitti:

        Ulkomaalaisille ihmettelen aina suureen ääneen kuinka länsivallat nöyrtyivät aseveljiemme edessä helposti.

        Että silleen sulla tänään.


    • nimim erkki

      tapahtuuko ilmiö aamusta vai päiväsaikaan? itse ainakin olen törkein ihminen ikinä aamusta, mutta muuten kyllä muistan kohteliaisuudet ja avaan ovia ja autan jos vaan pystyn. olenko nyt ihan kauhea ihminen?
      ja voin vannoa, etten ole ainut ''aamuvirkku'' :D

    • tämänkinkokenut

      Mullaki oli kun olin yhessä työpaikassa, niin aina itse sai sanoa huomenta tai lähtiessä hei ja usein kävi niin ettei edes viitsineet vastata, mutta harvoin eivät oma-aloitteisesti toivotelleet mitään.

      Usein kyllä häiriköitiin työntekoa kun tultiin kyselemään mitä nyt teen tai haluanko mennä sinne ja tänne mukaan. Sitten oli varmaan tyly kun ei halunnut. Kyllä olen sitä mieltä, että töissä pitää olla ystävällinen, mutta työtä pitää saada tehdä rauhassa.
      Onneks ei tarvitse olla enää siellä oli se niin henkisesti ahdas paikka työskennellä, kun oli niin ahdastakin siellä.

      • tämänkinkokenut

        Jatkoa..tarkoitin siis, että usein eivät oma-aloitteellisesti toivotelleet huomenia tai hei heitä..


    • vakkarimorot

      Morjenstaminen sujuu multa luonnostaan. En usko, että se huonontaa työpaikan ilmapiiriä, varsinkaan kun se ei ole mitenkään teennäistä. Ja kyllä mäkin kassoja ym. moikkan, keneltä se onpois?

      Ei tarkoita, että morjenstaisin kaikkia vastaantulijoita.

      • oppiaikäkaikki

        Huvittava tappaus, jouduin aika paljon käymään Hesassa koulutuksessa ja illaksi sitten yhdestä kaupasta evästä mukaan. Siellä oli nuori poika kassalla ja aina tervehin. Ekana hän vaan mulkoili ja murahti mutta sitten alkoi sieltä irrota sekin huomenta.
        Pikkkuhiljaa jopa hymyntapainen oli naamalla.
        Sitten kerran ojensi jääkaappimagneetin että tässä sulle.


    • elämoikkaa.

      "En tarkoita, että morjenstaisin kaikkia vastaantulijoita."

      Minusta tungettelu on epäkohteliasta.

    • *ihmettelijät

      Meillä töissä sama juttu, kun aloituksessa. Nnykyään tervehinkin yhä harvemman kanssa, kun tuntui menevän ylivoimaiseksi moikata. Naapureiden kanssa sama juttu.
      Tuo tervehtimisen taito on ihmeen monelta päässyt unohtumaan, kusipäisyyden lisääntyessä keskuudessamme.
      Tämä on kai sitä ihmisen kehitystä, jossa valitettavasti suunta on kääntynyt pahemman kerran alaspäin

    • tupp1suu

      Miksi pitäisi tervehtiä? Joillakin on hirvee tarve hakea hyväksyntää, ja jossei tervehikkään niin sitten alkavat kyräilemään ja pitämään vihaa.

      Se nyt on vaan niin teennäistä avata suunsa tervehtiäkseen ellei ole mitään muuta sanottavaa, varsinkin jos just eilenkin nähtiin.

    • Se ja se sama

      Minusta semmoinen on epämiellyttävää jos pitää halata jotain tuntematonta..se ei ole kohteliasta minusta, jos se itsestä tuntuu epämiellyttävältä..

      Se taas tungettelevalta jos toinen tulee halailemaan. Eri asia jos tykkää jostain ja se halaa tai itse halaa sitä.

    • Erilaisuus kunniaan!

      Minä en tervehdi ventovieraita, enkä ymmärrä miksi niin pitäisi edes tehdä. Sittenhän joutuis parin sekunnin välein kadulla tervehtimään (toki tervehdin takaisin jos mua tervehditään.) Eri asia esim. työpaikalla: olen töissä rakennuksessa, jossa on muutama pieni yritys. Nimiä en kaikkia vielä muista, en edes omien työkaverien, sen verran uusi siellä olen, mutta tunnistan kyllä naamat ja kaikkia tervehdin. Asiakkaitakin oikeastaan aina samalla tavalla (tilitoimistossa olen siis töissä.)

      Pomoni on sellanen persoonallisuus, että tunnistaisin kai missä vaan, mutta en työkavereitani, minulla on nimittäin prosopagnosia. Yritä siinä sitten kaikki vastaantulijat tunnistaa ja miettiä, että tunnenko tuon.

      Sitten näistä joiden mielestä ihmiset, jotka jättävät tervehtimättä, ovat tervehtiviä huonompia: höpö höpö. Minunkin yleisin tervehdykseni on nyökkäys, ja sitä ei kaikki ees huomaa. Oppikoot vaan huomaamaan sen tai jättävät valittamatta. Ja myös usein kun kadulla kulkee paljon ihmisiä, niin itse en ainakaan tiedä tervehtiikö vastaantulija minua tai jotakuta takanani tulevaa, varsinkin jos en tunne tätä.

      Ja tosta katsekontaktistakin joku puhui ja sanoi, ettei katseeseen vastaaminen satu. Ei muuten pidä paikkaansa, tunnen erään naisen, jolle katsekontakti tekee pahaa ihan fyysisesti! Teki ennen minullekkin, mutta kyllä siitä eroon pikkuhiljaa pääsi. Eikä ollut niin helppoa kuin joku voisi luulla.

      Niin ja minusta sivistymättömiä eivät ole ne jotka eivät tervehdi vaan ne, jotka tervehtivät ja pitävät itseään parempina kuin niitä jotka eivät tervehdi. Erillaisuus kunniaan, ei se synti ole!

      P.S: Joku puhui sosiaalisesti vammaisesta. Kertokaa ihmeessä mullekkin, että mikä se semmonen on.

    • en tiedä

      Minua taas tympäisee tämä Suomi24-foorumi, kun koetin etsiä keskustelupalstaa tästä Suomi24:sta. jossa voisi keskustella aiheesta "etiketti ja käytöstavat", niin tämäkin palsta on aiheen "ruoka ja juoma" alla, vaikka tuskin kaikki etiketistä ja käytöstavoista keskustelemiseen kiinnostuneet haluavat kommentoida esimerkiksi ravintola-alaa.


      Miten tulee aloittajan ilmeisen vanhaan aiheeseen (näkyy olevan vuodelta 2012 aloitus), niin minulle ainakin tervehtimisestä opetettiin kotikasvatuksessani, että mies tervehti aina ensin naista, tämän tarkoittaen esimerkiksi sellaisia tilanteita, että vaikka miljoonapuljun ylin johtaja olisi mies, hänen tulee tevehtiä ensin vastaan tulevaa firmansa naispuolista siivoojaa, eikä toisin päin - jos oikein sivistynyt olisi, nii terventisi miestäkin palkkalaista. Palvelualoilla asiakasta tulee tervehtiä yrityksen palveluksessa olevien ensin, joskaan ei välttämättä vapaa-ajallaan; riippuen tilanteesta ja tunnettuuden tasosta, mutta esimerkiksi vaikkapa ruokaupassa ( ruoakaan kun tämäkin aihe liittyy) ei kukaan saa olettaa - yleisen sivistyneen etiketin jä käytöstapojen mukaan- että asiakas tervehtisi ensin. Yleisiä periaatteita.


      Lisää etikettiä ja käytöstapoja: kun nainen menee miehen edellä ovesta ulos, mies avaa oven naiselle. Kun istutaan autoon, mies ei istu ennen naista, jos on pariskunnasta tai mistään tilanteesta kyse. Purkkaa syödessä ei puhuta, jollei puhuta todella läheiselle kaverille yksityisessä tilanteessa. Jos on miesvaltainen seurue, naisssukupuolesta ei puhuta seurueen naisen tai naisten kuullen halventavia, tai mieluiten muutenkaan.


      Minäkin olen ollut joskus jossakin työpaikassa, missä juuri melkein kukaan ainakaan asemansa varmistanut ei tervehtinyt , joten ymmärrän sinua - paikka oli tosin sellainen, että mitää kaunista ei kukaan sen työntekijöistä muualla ole puhunut ja kaikki halusi sieltä pois.;) Sinun tilanteestasi en tiedä, enkä sano mistä firmasta mainitsin.


      Jos olisin esimerkiksi yrittäjä itse, olis varmaan keskeisin asia tajuta, että KAIKKI haluaa töihin sinne, missä on hyvä fiilis. Jopa palkkaa merkityksellisempi asia työnteijälle on aina työpaikan ilmapiiri, aina. Tai ehkä ykösjuttu on työpaikan status rehellisenä palkanmaksajana, mutta kakkosena tulee ilmapiiri.

      En tiedä kuka olet tai että mistä asiasta kirjoitit - vuosien takainen ja nimetön teksti, sellaista luin. Nimettömän taviksen kommentti vaan tässä. Suomi24:ssa siis ei ole etiketti-ja käytöstavat-palstaa, okay. Sellainen vois tosin olla mielenkiintoinen, kun nettiin kirjoittavat vois analysoida etikettikäsityksiään.

    • Tuskinpa ne sillä mitään pahaa tarkoittavat. Oletko tullut ajatelleeksi että moni ihminen kärsii erinäisistä sosiaalisten tilanteiden peloista, ym.?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe