* Huhtikuun teemana k e s k u s t e l u *

Mover

Keskustelu on kahden osapuolen vuorottaista sanojen avulla tapahtuvaa maailmojen avaamista:

Minulla on näkemys, jonka haluan jakaa sinun kanssasi - josta sinun näkemykses saattaa avartua.

Sitten sinä esitätä näkemyksesi minulle, josta oma näkemykseni saattaa avartua.

---

On ihan sama mistä keskustellaan.

Kunhan keskustellaan.

Kiellettyjä aiheita ei ole.

Keskusteluaiheiden teemojen hyväksyttävyys ei siis muodostu julkisella keskustelupalstallakaan ongelmaksi.

---

Kaikki puhuminen - tai kirjoittaminen - ei kuitenkaan ole keskustelua.

Toisen/toisten keskustelijan/keskustelijoiden tarkoituksellinen ja perusteeton mitätöinti ei ole keskustelua.

Se on häiriköintiä, joka ei vie keskustelua eteenpäin

----

Onko kevätväsymys vallannut jotkut rasismipalstan keskustelijat?

Huhtikuun alussa palstalle on kirjoitettu tavallista enemmän kommentteja, joissa kiroillaan, nimitellään tai esitetään muita asiattomuuksia.

Sellaista kielenkäyttöä ei missään muussa sosiaalisessa tilanteessa hyväksyttäisi. Netissä siihen rekisteröimättömän nimimerkin takaa on käytännössä kaikki mahdollisuudet.

---

Rasismipalstalla on lupa olla eri mieltä - ja monenlaisten näkemysten ennakkoluuloton vertaaminen sekä mittaaminen vasta itse asiassa tuo keskusteluun rikkauden ja mielekkyyden.

Tämä vaatii keskustelijoilta seuraavaa:

- "kuunnellaan" toisen puheenvuoro hyvin löytäen siitä ydinkohdat

- vastataan siihen kattavasti tai osin

- vasta sen lisäksi mahdollisesti kirjoitetaan uusia käsiteltyyn asiaan vaikuttavia näkökohtia toisen vastattavaksi

Kiitän henkilökohtaisesti monista asiantuntevista huomautuksista kommentteihini ja oivalluksista, joiden kautta olen saanut laajentaa näkemyksiäni!

Palveluksessanne,

Mover

P.S. Lue myös (kertauksena) huhtikuun teemaan liittyvä alla olevan vakitekstin "P.S." -osa

Ja onneksi olkoon!

Sinua voi kutsua - tämän tiedoston avanneena - yhteiskunnasta
kiinnostuneeksi vastuulliseksi kansalaiseksi! Haluathan keskusteluja
seuraamalla saada käsitystä yhteisöämme puhuttavista asioista ja ehkä
itsekin osallistua niihin. Sillä rauhanomaisesti keskustelemallahan
kansanvaltaisessa yhteiskunnassamme asioita on totuttu hoitamaan - ja
niin tulee tehdä vastakin.

Mitä rasistisuus on?

MÄÄRITELMÄ: Rasistisuus on ihmisoikeuksien loukkaus, jossa yksilön väitetyn rotuluonteen tai kulttuurin tai uskonnon perusteella oikeutetaan häneen kohdistuva syrjintä.

*

HYVÄKSYTTÄVYYS: Niin kuin kaikenlainen syrjintä on perustuslailla kielletty, on sitä myös rasismi.

*

ONGELMA: Rasismin vastaisen "taistelun" iso ongelma on, että
rasistisuutta on joskus vaikea tunnistaa. Se hiipii hyvillä tarkoituksilla kivettyä tietä pitkin sutena lampaan vaatteissa niin arkisiin kahvitunnin keskusteluihin kuin eduskunnan täysistunnon puheenvuoroihin tv-kameroiden alle.

Ihan selvä, silkka rasismi.

Onneksi - mahdotonta ei kuitenkaan rasistisuutta ole riisua sen valekaavuista - ihan kelteisilleen.

Sen vuoksi tämä palsta on olemassa. Ja sen vuoksi itse olen anonut sen sheriffin virkaa.

*

SYNTY: Toisin kuin kuulee usein mainittavan - rasistisuuden synty ei ole
suoraan riippuvainen ympäristöolosuhteista:

Rasistisuus on "sisäsyntyistä": Sitä voi esiintyä tyystin ilman
kohdetta. Toisaalta taustaltaan voimakkaastikaan heterogeenisessä
ryhmässä ei välttämättä esiinny sitä lainkaan.

Rasismi syntyy ympäristötekijöiden laukaistessa joidenkin rasistiselle
ajattelulle ja käytökselle alttiiden yksilöiden
rasistisuus.

Nämä ympäristötekijät eivät siis ole syy rasistisuuteen.

Rasistisuuteen ei ole yhteiskunnassamme hyväksyttävää syytä. Rasistisuus on yksilön valinta.

*

SILTI: Rasistisuuden ristiriita yhteiskuntamme arvojen kanssa ei tarkoita sitä, etteikö rasistisuudesta ja esimerkiksi sen määrittelystä (yllä olevan oman määrittelyn saa muun ohessa kernaasti kyseenalaistaa) ja rajoista saisi ja tulisikin keskustella.

*

HARKINTAA: Koska rasistisuus saattaa koskettaa syvältä sitä kokeneita ihmisiä, tulee tuota keskustelua kuitenkin tällä julkisella palstalla käydä harkiten ja - tätä korostan - perusteet mielipiteisiin oheistaen.

Huomio tulee kiinnittää päätöksentekoprosessiin eikä sen kohteisiin - yksittäisiin ihmisiin tai väestöryhmiin. Se on sitä maahanmuuttokriittisyyttä, joka pelittää kaikkien eduksi.

Kynä käteen, rasismipalstan asukkaat!

Terveisin,

Sheriffinne Mover
[email protected]

P.S. Sitten vielä seikka muistettavaksi keskustelussa.

Tärkeää sivistyneessä keskustelussa on ymmärtää, että häviön (lue
"väärässä olemisen") kokeminen ja tunnustaminen ei ole lopun alkua -
vaan päinvastoin: Ehdoton edellytys myös omalle kehitykselle.

Itse teen jatkuvasti virheitä. Sammakkoja tulee - ja kiitän kirjoittajia, jotka minua niistä oikaisevat.

Yhteiskunta ei kaipaa kaipaa oikeassaolemisen bakteerin sairastuttamaa
kommentointia, joita joka forumille riittää, vaan virheistä, myös
omista, oppineiden hedelmällisiä, perusteltuja ajatuksia.

110

266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moverin keskustelu-

tyyli on tyypillisesti tämä:

PÖTYÄ, ROSKAA, PUPPUA JA SITÄPAITSI SIINÄ OLI KIRJOITUSVIRHE!

• Olipas siinä rakentava kommentti heti alkuun. "Huhtikuu on kuukausista julmin"? (T.S. Eliot)

• Tuli, humanist1, tuossa tätä kuukausitiedotetta miettiessäni juuri tuo ajatus! Olen itse asiassa paljolti kyllä jostain syystä T. S.:n kanssa samaa mieltä. Tämä pääsiäisen aika on jotenkin "epävakaista"...

Itse tuosta "rakentavasta kommentista" sen verran, että olihan siinä kyllä tuo loppu konkretisoitu - ja paikkansa pitävä: Kirjoitusvirhe oli heti alussa - ja toinenkin...(!)

Olisi niin kiva korjata se oma pöty, roska ja puppu pois - mutta arvoisa nimimerkki "moverin keskustelu-" ei suvainnut, palstan aika pitkälle vakiintuneen käytännön mukaan, sitä meille ilmoittaa...

• Mover kirjoitti:

Tuli, humanist1, tuossa tätä kuukausitiedotetta miettiessäni juuri tuo ajatus! Olen itse asiassa paljolti kyllä jostain syystä T. S.:n kanssa samaa mieltä. Tämä pääsiäisen aika on jotenkin "epävakaista"...

Itse tuosta "rakentavasta kommentista" sen verran, että olihan siinä kyllä tuo loppu konkretisoitu - ja paikkansa pitävä: Kirjoitusvirhe oli heti alussa - ja toinenkin...(!)

Olisi niin kiva korjata se oma pöty, roska ja puppu pois - mutta arvoisa nimimerkki "moverin keskustelu-" ei suvainnut, palstan aika pitkälle vakiintuneen käytännön mukaan, sitä meille ilmoittaa...

"Jos Jeesus tulee uudestaan, se jälleen ristiinnaulitaan. Papit huutaa kuoroinensa: käännetään ja kaulitaan!" (Juice Leskinen)

• Islamistinen Boko H

Islamisti ystäväsi tietävät SAMAN asian" Huhtikuu on kuukausista julmin". Nigeriassa verinen pommi-isku kirkon luona
        julkaistu tänään 8.4.

Pohjois-Nigeriassa Kadunassa ainakin 20 ihmistä on kuollut kahdessa kirkon lähellä tehdyssä pommi-iskussa, kertoo pelastusviranomainen uutistoimisto AFP:lle. Nimettömänä puhunut lähde kertoo, että pommit räjähtivät kahdessa autossa kirkkoa vastapäätä.

Islamistinen Boko Haram -liike on tehnyt aikaisemmin Nigeriassa lukuisia verisiä iskuja, joista osan kohteena ovat olleet kristityt. Joulupäivänä yli 40 ihmistä kuoli iskusarjassa muun muassa kirkkoja vastaan

• Luulenpa, että
        Islamistinen Boko H kirjoitti:

Islamisti ystäväsi tietävät SAMAN asian" Huhtikuu on kuukausista julmin". Nigeriassa verinen pommi-isku kirkon luona
        julkaistu tänään 8.4.

Pohjois-Nigeriassa Kadunassa ainakin 20 ihmistä on kuollut kahdessa kirkon lähellä tehdyssä pommi-iskussa, kertoo pelastusviranomainen uutistoimisto AFP:lle. Nimettömänä puhunut lähde kertoo, että pommit räjähtivät kahdessa autossa kirkkoa vastapäätä.

Islamistinen Boko Haram -liike on tehnyt aikaisemmin Nigeriassa lukuisia verisiä iskuja, joista osan kohteena ovat olleet kristityt. Joulupäivänä yli 40 ihmistä kuoli iskusarjassa muun muassa kirkkoja vastaan

islamistit eivät ole ystäviäni eivätkä ole lukeneet Eliotin Autiota maata (The Waste Land).

• eihän sinulla
        Luulenpa, että kirjoitti:

islamistit eivät ole ystäviäni eivätkä ole lukeneet Eliotin Autiota maata (The Waste Land).

raukalla ole muutenkaan ystäviä.

• On, mutta
        eihän sinulla kirjoitti:

raukalla ole muutenkaan ystäviä.

ketä tahansa en ystävikseni kelpuuta.

• älä höpsöttele
        On, mutta kirjoitti:

ketä tahansa en ystävikseni kelpuuta.

Lukihan profiilissasi: Ei ystäviä.

• Toisilla meistä
        älä höpsöttele kirjoitti:

Lukihan profiilissasi: Ei ystäviä.

on oikeita ystäviä. Silloin ei virtuaaliystäviä niin kaipaa.

• juuri näin
        Toisilla meistä kirjoitti:

on oikeita ystäviä. Silloin ei virtuaaliystäviä niin kaipaa.

Mutta sinulla raukalla kun ei taida olla niitä virtuaalisiakaan.

• niitähän ei kaipaa
        juuri näin kirjoitti:

Mutta sinulla raukalla kun ei taida olla niitä virtuaalisiakaan.

jos oikeitakin on

• näin on,
        niitähän ei kaipaa kirjoitti:

jos oikeitakin on

mutta - kuten todettua - sinulla ei ole kumpiakaan.

• sinähän
        näin on, kirjoitti:

mutta - kuten todettua - sinulla ei ole kumpiakaan.

sen varmaan parhaiten tiedätkin

• sen tietää jokainen,
        sinähän kirjoitti:

sen varmaan parhaiten tiedätkin

joka joskus on jorinoitasi joutunut lukemaan.

• niissähän
        sen tietää jokainen, kirjoitti:

joka joskus on jorinoitasi joutunut lukemaan.

minä tosiaan säännöllisesti avaudun kavereideni määrästä, kuten tällä palstalla sopiikin

• se on kiinni
        niissähän kirjoitti:

minä tosiaan säännöllisesti avaudun kavereideni määrästä, kuten tällä palstalla sopiikin

ainoastaan tekstisisällöstä, mikä sinulla on lähes aina täyttä puppua.

Eihän noin bimbolla voi edes kavereita olla, tai sitten nekin ovat samanlaisia puoliapinoita.

• se on kiinni
        se on kiinni kirjoitti:

ainoastaan tekstisisällöstä, mikä sinulla on lähes aina täyttä puppua.

Eihän noin bimbolla voi edes kavereita olla, tai sitten nekin ovat samanlaisia puoliapinoita.

ainoastaan tekstisisällöstä, eikä se koskaan koske kavereitani. Mutta sinä nyt olet sellainen bimbo että mikään mitä minusta sanot ei pidä sen enempää kutiansa kuin muutkaan höpinäsi.

• Islamistinen Boko H kirjoitti:

julkaistu tänään 8.4.

Minulla ei ole yhtään islamistiystävää.

Varmaankin siitä syystä, että en hyväksy ääriajettelua - en sen enempää islamismia kuin rasistisuuttakaan.

• tiedämme kaikki että
        se on kiinni kirjoitti:

ainoastaan tekstisisällöstä, eikä se koskaan koske kavereitani. Mutta sinä nyt olet sellainen bimbo että mikään mitä minusta sanot ei pidä sen enempää kutiansa kuin muutkaan höpinäsi.

idioottihan sinä olet ja palstan typerin trolli

• idioottihan sä olet
        tiedämme kaikki että kirjoitti:

idioottihan sinä olet ja palstan typerin trolli

ja palstan typerin trolli

• Toki,
        idioottihan sä olet kirjoitti:

ja palstan typerin trolli

jos olisin humanist1.

• humanistiahan
        Toki, kirjoitti:

jos olisin humanist1.

ei kukaan pidä typeränä eikä trollina, mutta sinusta ei voi sanoa samaa

• sen sijaan
        humanistiahan kirjoitti:

ei kukaan pidä typeränä eikä trollina, mutta sinusta ei voi sanoa samaa

humanist1 -nimimerkillä esiintyvää trollia kaikki pitävät täydellisenä idioottina. Sama typerys tunnetaan yleisesti myös muttaneitinä.

http://www.suomi24.fi/yhteisö/humanist1

• puhumme samasta
        sen sijaan kirjoitti:

humanist1 -nimimerkillä esiintyvää trollia kaikki pitävät täydellisenä idioottina. Sama typerys tunnetaan yleisesti myös muttaneitinä.

http://www.suomi24.fi/yhteisö/humanist1

henkilöstä, mutta olemme nähtävsti eri mieltä. Onko sinulla muuten koskaan tullut mielen, että henkilöiden sijaan voisi yrittää keskittyä asioihin? Jos sinäkin tekisit niin, sinuakaan ei pidettäisi idioottina... ja tuon neidittelyn voit tosiaan kernaasti jättää typerysten huoleksi, heiltähän se käy.

• neidille:

2Pahinta pelkuruutta on se, että tietää, mikä on oikein, eikä tee sitä"

• Najis Kafir

Keskustelu kanssasi on hyödytöntä, koska et voi koskaan muuttaa mieltäsi juuri siinä asiassa, jonka haluaisin muuttaa.

Meidän eromme on siinä, että minä vastustan islamia ja siten myös muslimien maahanmuuttoa, ja sinä et.

Erityisesti meidän eromme on siinä, että minä voisin hyvinkin lakata vastustamasta muslimien maahanmuuttoa, mutta mikään ei ikinä tekisi sinusta muslimien maahanmuuton vastustajaa. Siinä on ratkaisevin ero.

Keskustelu kanssasi on siis täysin hyödytöntä. Olet niin lujasti fakkiutunut tähän kuvitelmaasi, että islam on samanlainen uskonto kuin mikä tahansa muu. Tämä typerä kuvitelmasi koituu länsimaalaisen kulttuurin tuhoksi. Tietenkin niin tapahtuu vain, jos me annamme movereiden päättää yhteiskunnamme kehityksen suunnan

• Ei islam toki ole samanlainen kuin muut uskonnot. Olen samaa mieltä siitä kanssasi.

Mutta eri mieltä siinä, miten yhteiskunnan tulee siihen suhtautua.

Kaikilla uskonnoilla on historiassa, lähempänä tai kauempana rasitteensa. Islam, sen enempää kuin mikään muukaan maailmanuskonto ei tee tässä suhteessa poikkeusta.

Minun mielestäni yhteiskunnan tulee tulee hyväksyä jäsenekseen ihminen, joka sanoo tunnustavansa islamia - tai mitä muuta hyvänsä uskontoa. Yhtäkään syytä ei nimenomaan sen tai minkään muunkaan harjoittamista ole kieltää.

Sanoit, että sinun on mahdollista ajatella lopettavasi muslimien maahanmuuton vastustaminen - ja että mikään ei tekisi minusta muslimien maahanmuuton vastustajaa.

Viimeksi mainittu ei itse asiassa pidä paikkaansa. Sellaisilta muslimeilta, jotka ovat ottaneet uskonnollisin perustein väkivaltansa kohteekseen yhteiskunnan tai sen kansalaiset, tulisi estää maahan pääsy.

Olisiko tässä pitävää maata jatkolle?

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Ei islam toki ole samanlainen kuin muut uskonnot. Olen samaa mieltä siitä kanssasi.

Mutta eri mieltä siinä, miten yhteiskunnan tulee siihen suhtautua.

Kaikilla uskonnoilla on historiassa, lähempänä tai kauempana rasitteensa. Islam, sen enempää kuin mikään muukaan maailmanuskonto ei tee tässä suhteessa poikkeusta.

Minun mielestäni yhteiskunnan tulee tulee hyväksyä jäsenekseen ihminen, joka sanoo tunnustavansa islamia - tai mitä muuta hyvänsä uskontoa. Yhtäkään syytä ei nimenomaan sen tai minkään muunkaan harjoittamista ole kieltää.

Sanoit, että sinun on mahdollista ajatella lopettavasi muslimien maahanmuuton vastustaminen - ja että mikään ei tekisi minusta muslimien maahanmuuton vastustajaa.

Viimeksi mainittu ei itse asiassa pidä paikkaansa. Sellaisilta muslimeilta, jotka ovat ottaneet uskonnollisin perustein väkivaltansa kohteekseen yhteiskunnan tai sen kansalaiset, tulisi estää maahan pääsy.

Olisiko tässä pitävää maata jatkolle?

Kiitos pienestä myönnytyksestäsi.

Minusta tuntuu, että olemme käyneet keskustelun myös tuon valikoivan muslimimaahanmuuton suhteen. Sehän kuulostaa "paperilla" hienolta, mutta valitettavasti se on osoittautunut käytännössä mahdottomaksi. Kaikkiin valtioihin on muslimimaahanmuuton seurauksena päässyt pesiytymään muslimiterroristeja.

Siksi vastustan kategorisesti muslimien maahanmuuttoa.

• Najis Kafir kirjoitti:

Kiitos pienestä myönnytyksestäsi.

Minusta tuntuu, että olemme käyneet keskustelun myös tuon valikoivan muslimimaahanmuuton suhteen. Sehän kuulostaa "paperilla" hienolta, mutta valitettavasti se on osoittautunut käytännössä mahdottomaksi. Kaikkiin valtioihin on muslimimaahanmuuton seurauksena päässyt pesiytymään muslimiterroristeja.

Siksi vastustan kategorisesti muslimien maahanmuuttoa.

Ei muslimien kategorinen maahanmuuttokielto pysäytä sen enempää muslimeita kuin terrorismiakaan.

Päinvastoin.

Ko. uskonto menisi maassa maan alle, lisäisi kannatustaan eksponentiaalisesti, politisoituisi ja radikalisoituisi.

Sitä ruokkisi jotkut arabimaat ja -tahot.

Koko jutska olisi kuin tilaus terrorismille.

Jos siis Suomi sulkisi rajansa maailmanuskonnon harjoittajilta, niin on varmaa, ettei kauaa kestäisi kun Helsingissä räjähtäisi.

Fundamentalistit taputtaisivat karvaisia käsiään.

• ¢
        Mover kirjoitti:

Ei muslimien kategorinen maahanmuuttokielto pysäytä sen enempää muslimeita kuin terrorismiakaan.

Päinvastoin.

Ko. uskonto menisi maassa maan alle, lisäisi kannatustaan eksponentiaalisesti, politisoituisi ja radikalisoituisi.

Jos siis Suomi sulkisi rajansa maailmanuskonnon harjoittajilta, niin on varmaa, ettei kauaa kestäisi kun Helsingissä räjähtäisi.

eihän

Hieman ihmetyttää sun asenne näihin uskontoihin. Täällä nyt on ilmennyt lähinnä tuo islam, mutta kun sanot olevasi uskonnoton...

Kaikki uskonnot ovat täyttä huuhaata ja niihin uskovat ovat aivopestyjä pelinappuloita jossain valtapelissä.

Jos jotain yliluonnollista on olemassa meitä johdattamassa johonkin, niin ihminen ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt olio sitä mitenkään ymmärtämään.

Seriffinä sun pitäisi hieman enemmän hallita asioita.

• ¢ kirjoitti:

eihän

Hieman ihmetyttää sun asenne näihin uskontoihin. Täällä nyt on ilmennyt lähinnä tuo islam, mutta kun sanot olevasi uskonnoton...

Kaikki uskonnot ovat täyttä huuhaata ja niihin uskovat ovat aivopestyjä pelinappuloita jossain valtapelissä.

Jos jotain yliluonnollista on olemassa meitä johdattamassa johonkin, niin ihminen ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt olio sitä mitenkään ymmärtämään.

Seriffinä sun pitäisi hieman enemmän hallita asioita.

Uskonnot paikkaavat aukkoa olemassaolon arvoituksesta.

Periaatteessa kukaan meistä ei kykene asiasta sanomaan mitään varmaa - ja sen vuoksi meidän tulee kunnioittaa toistemme vakaumuksia asian suhteen. Uskonnollisuus on yksi selitys toisten joukossa - ja yhteiskunta sallii muiden ohella myös sen harjoittajien toiminnan.

Omasta mielestäni ei ole ylimalkaan mielekästä rankata yhtä maailmanklaikkeutta selittävää mallia toisen edelle - yhtä viisaita loppujen lopuksi kun asian suhteen olemme.

Sen vuoksi parasta tämän maan päällisen elämän suhteen mielestäni on antaa toisillemme vapaus olla asiasta mitä mieltä tahansa ja elää sen mukaan.

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Päinvastoin.

Noh... Ei se kyllä noin menisi, sillä fundamentalistit itse asiassa kieltävät muslimeja asettumaan asumaan ei-muslimien valtioihin. He eivät suosittele sitä siksi, että Muhammadin opetusten mukaan muslimin on parasta asua muslimien luona, koska tällöin hänellä on parhaimmat mahdollisuudet elää hyvän muslimin mukaista elämää.

http://islamqa.info/en/ref/13363/kaafir country

Kaikkein varmimmin ehkäistään pommi-isku Helsingissä asettamalla kaikille muslimeille porttikielto Suomeen.

Tuo porttikielto ei sitä paitsi eroaisi yhtään islamin mekan porttikiellosta ei-muslimeille.
        http://www.middle-east-info.org/league/saudi/apartheidhighwaymecca2.gif

Kyllä ne sen ymmärtäisivät ja hyväksyisivät.

• Najis Kafir kirjoitti:

Noh... Ei se kyllä noin menisi, sillä fundamentalistit itse asiassa kieltävät muslimeja asettumaan asumaan ei-muslimien valtioihin. He eivät suosittele sitä siksi, että Muhammadin opetusten mukaan muslimin on parasta asua muslimien luona, koska tällöin hänellä on parhaimmat mahdollisuudet elää hyvän muslimin mukaista elämää.

http://islamqa.info/en/ref/13363/kaafir country

Kaikkein varmimmin ehkäistään pommi-isku Helsingissä asettamalla kaikille muslimeille porttikielto Suomeen.

Tuo porttikielto ei sitä paitsi eroaisi yhtään islamin mekan porttikiellosta ei-muslimeille.
        http://www.middle-east-info.org/league/saudi/apartheidhighwaymecca2.gif

Kyllä ne sen ymmärtäisivät ja hyväksyisivät.

Mitä? Muslimit eivät saisi asua muissa valtioissa?

Eiväthän sitten vapaaehtoisesti Suomeen tulleet muslimit ole kunnon muslimeja ollenkaan...?

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Uskonnot paikkaavat aukkoa olemassaolon arvoituksesta.

Periaatteessa kukaan meistä ei kykene asiasta sanomaan mitään varmaa - ja sen vuoksi meidän tulee kunnioittaa toistemme vakaumuksia asian suhteen. Uskonnollisuus on yksi selitys toisten joukossa - ja yhteiskunta sallii muiden ohella myös sen harjoittajien toiminnan.

Omasta mielestäni ei ole ylimalkaan mielekästä rankata yhtä maailmanklaikkeutta selittävää mallia toisen edelle - yhtä viisaita loppujen lopuksi kun asian suhteen olemme.

Sen vuoksi parasta tämän maan päällisen elämän suhteen mielestäni on antaa toisillemme vapaus olla asiasta mitä mieltä tahansa ja elää sen mukaan.

>Omasta mielestäni ei ole ylimalkaan mielekästä rankata yhtä maailmanklaikkeutta selittävää mallia toisen edelle - yhtä viisaita loppujen lopuksi kun asian suhteen olemme.>

Siis, jos joku väittäisi, että

vihreä spagettimonsteri muovasi maapallon pannukakun muotoiseksi, muovasti ihmisen lihaklöntistä ja pisti taivaalle jättimäiset tulikärpäset valaisemaan tietä, jotta spagettiuskonnon johtopapit eivät kompastuisi, kun he öisin kompuroivat pimeässä naapuritelttaan harjoittamaan seksiä 9-vuotiaiden vaimojensa kanssa,

niin sinä et rankkaisi tätä maailmanselitystä nykytieteen selitystä huonommaksi?

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Mitä? Muslimit eivät saisi asua muissa valtioissa?

Eiväthän sitten vapaaehtoisesti Suomeen tulleet muslimit ole kunnon muslimeja ollenkaan...?

Oletko oivaltanut Muhammadin opettamasta alkuperäisestä islamista jotain?

• Najis Kafir kirjoitti:

Oletko oivaltanut Muhammadin opettamasta alkuperäisestä islamista jotain?

En tiedä siitä paljon mitään - mutta voitko vastata kysymykseeni?

• Najis Kafir kirjoitti:

>Omasta mielestäni ei ole ylimalkaan mielekästä rankata yhtä maailmanklaikkeutta selittävää mallia toisen edelle - yhtä viisaita loppujen lopuksi kun asian suhteen olemme.>

Siis, jos joku väittäisi, että

vihreä spagettimonsteri muovasi maapallon pannukakun muotoiseksi, muovasti ihmisen lihaklöntistä ja pisti taivaalle jättimäiset tulikärpäset valaisemaan tietä, jotta spagettiuskonnon johtopapit eivät kompastuisi, kun he öisin kompuroivat pimeässä naapuritelttaan harjoittamaan seksiä 9-vuotiaiden vaimojensa kanssa,

niin sinä et rankkaisi tätä maailmanselitystä nykytieteen selitystä huonommaksi?

"---elää sen mukaan" tarkoittaa kunkin omaehtoista elämää yhteiskunnan normein.

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

En tiedä siitä paljon mitään - mutta voitko vastata kysymykseeni?

Niin, niin. Juuri tämän vuoksi keskustelu kanssasi on niin kovin turhauttavaa. Et tutustu lähettämiini aineistoihin, vaan koitat kaikin keinoin löytää jonkin oikeutuksen sille, miksi muslimien olisi päästävä Suomeen.

Jos olisit lukenut linkin päässä olevan muslimioppineen mielipiteen, olisit saattanut löytää sieltä tiedonjyväisen:
        "- - - it is impossible to issue a general ruling that will cover all countries and all individuals. Rather we should say that each Muslim has his own unique set of circumstances and his own ruling that applies to him, and each person is accountable for himself. If he is able to practise his religion in the Muslim country in which he lives more than he can in a kaafir country, then it is not permissible for him to settle in a kaafir country. But if it is the other way round, then it is permissible for him to settle in a kaafir country, subject to the condition that he is confident that he can resist the desires and temptations to be found there by taking the precautionary measures prescribed in sharee’ah. "

• Najis Kafir kirjoitti:

Niin, niin. Juuri tämän vuoksi keskustelu kanssasi on niin kovin turhauttavaa. Et tutustu lähettämiini aineistoihin, vaan koitat kaikin keinoin löytää jonkin oikeutuksen sille, miksi muslimien olisi päästävä Suomeen.

Jos olisit lukenut linkin päässä olevan muslimioppineen mielipiteen, olisit saattanut löytää sieltä tiedonjyväisen:
        "- - - it is impossible to issue a general ruling that will cover all countries and all individuals. Rather we should say that each Muslim has his own unique set of circumstances and his own ruling that applies to him, and each person is accountable for himself. If he is able to practise his religion in the Muslim country in which he lives more than he can in a kaafir country, then it is not permissible for him to settle in a kaafir country. But if it is the other way round, then it is permissible for him to settle in a kaafir country, subject to the condition that he is confident that he can resist the desires and temptations to be found there by taking the precautionary measures prescribed in sharee’ah. "

Täällä ei sitten varmaan ainakaan ole "turhapaikanhakijoita" yhtään kappaletta - kun kerran "ei ole luvallista mennä ulkomaille, jos on mahdollista asua islamilaisessa maassa"?

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Täällä ei sitten varmaan ainakaan ole "turhapaikanhakijoita" yhtään kappaletta - kun kerran "ei ole luvallista mennä ulkomaille, jos on mahdollista asua islamilaisessa maassa"?

Ei näin.

On luvallista mennä ulkomaille, jos asuminen ja islamin harjoittaminen siellä on helpompaa kuin islamilaisessa maassa.

Tosi turhauttavaa, että minun pitää vääntää rautalangasta samaa tekstiä, jonka olisit voinut itsekin lukea.

Follow up!

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

"---elää sen mukaan" tarkoittaa kunkin omaehtoista elämää yhteiskunnan normein.

Vastaisitko kysymykseeni, relativisti?

• Najis Kafir kirjoitti:

Vastaisitko kysymykseeni, relativisti?

Että jokainen saa pitää uskonsa - kunhan ei sen kautta loukkaa toisten oikeuksia.

• Najis Kafir kirjoitti:

Ei näin.

On luvallista mennä ulkomaille, jos asuminen ja islamin harjoittaminen siellä on helpompaa kuin islamilaisessa maassa.

Tosi turhauttavaa, että minun pitää vääntää rautalangasta samaa tekstiä, jonka olisit voinut itsekin lukea.

Follow up!

Luuletko, että esimerkiksi Iranin uskonnollinen johtaja suopeasti toivottaa Iranista lähteneet pakolaiset matkaan - ja tekee vielä eväspussin mukaan?

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Että jokainen saa pitää uskonsa - kunhan ei sen kautta loukkaa toisten oikeuksia.

Ei ollut vastaus esittämääni kysymykseen.

Väännetään taas rautalangasta.

Sinun mielestäsi "ei ole ylimalkaan mielekästä rankata yhtä maailmanklaikkeutta selittävää mallia toisen edelle - yhtä viisaita loppujen lopuksi kun asian suhteen olemme."

Minä esitin esimerkin älyttömästä ideologiasta, jonka kannattajilla on tuhoisia vaikutuksia toisiin ihmisiin - mm. lapsiin.

Nyt tulee siis se kysymys, johon sinun piti vastata.

Onko tuo älytön ideologia sinusta täysin samanarvoinen kuin nykytietämys?

Tämän pitäisi olla helppoa, koska älytön ideologia on oma keksimäni, eikä sen mollaamisen pitäisi loukata ketään - ei edes minua.

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Niin, ja miten sinä otat uskon pois muslimiterroristilta?

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Luuletko, että esimerkiksi Iranin uskonnollinen johtaja suopeasti toivottaa Iranista lähteneet pakolaiset matkaan - ja tekee vielä eväspussin mukaan?

En luule. Miten niin?

Et taida ymmärtää ollenkaan asiaa, josta keskustelemme.
        Lukisit näitä kirjoituksiani huolellisesti.

• Najis Kafir kirjoitti:

Ei ollut vastaus esittämääni kysymykseen.

Väännetään taas rautalangasta.

Sinun mielestäsi "ei ole ylimalkaan mielekästä rankata yhtä maailmanklaikkeutta selittävää mallia toisen edelle - yhtä viisaita loppujen lopuksi kun asian suhteen olemme."

Minä esitin esimerkin älyttömästä ideologiasta, jonka kannattajilla on tuhoisia vaikutuksia toisiin ihmisiin - mm. lapsiin.

Nyt tulee siis se kysymys, johon sinun piti vastata.

Onko tuo älytön ideologia sinusta täysin samanarvoinen kuin nykytietämys?

Tämän pitäisi olla helppoa, koska älytön ideologia on oma keksimäni, eikä sen mollaamisen pitäisi loukata ketään - ei edes minua.

Ajattelisin mainitsemani periaatteen soveltamisen tuohon fiktiiviseen ideologiaasi olevan aika vaivattomasti kuviteltavissa?

• Najis Kafir kirjoitti:

Niin, ja miten sinä otat uskon pois muslimiterroristilta?

Ase terrorismiin ajautuneelta "uskovaiselta" tulee pois ottaa.

• Najis Kafir kirjoitti:

En luule. Miten niin?

Et taida ymmärtää ollenkaan asiaa, josta keskustelemme.
        Lukisit näitä kirjoituksiani huolellisesti.

Luin läpi ne.

a) Hyväksyykö uskonnollinen johtaja siis muuttamisen ulkomaille?

b) jos, niin miksi islamin harjoittaminen islamilaisessa maassa on niin vaikeaa, että lähtö sallitaan?

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Ase terrorismiin ajautuneelta "uskovaiselta" tulee pois ottaa.

Uuden aseen saa aina hankittua helposti, mutta uskoa et voi ottaa pois.

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Luin läpi ne.

b) jos, niin miksi islamin harjoittaminen islamilaisessa maassa on niin vaikeaa, että lähtö sallitaan?

Uskonnollinen johtaja Al-Munajjid näyttää hyväksyvän tietyillä kriteereillä.

Sitä ei tuossa tekstissä määritellä.

• Najis Kafir kirjoitti:

Uuden aseen saa aina hankittua helposti, mutta uskoa et voi ottaa pois.

Tarkoitan, että mahdollisimman pysyvästi.

Yhteiskunnallisella tasolla jo se, että terroristisuus on yleisesti tuomittavaa, sitä vähentää.

Totta, että pois uskonnollisuutta ei saa. Eikä ole tarpeen yrittääkään. Se ei ole tie.

Ja aivan helposti paras konsti sen terrorismin torjumiseksi on se, että tarjoamme mahdollisimman oikeudenmukaisen ja syrjinnästä vapaan yhteiskunnan - päämääränä, että kukaan ei syrjäytyisi.

Aijai kun se näivettäisi kaikenmaaliman hihhulointia...

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Tarkoitan, että mahdollisimman pysyvästi.

Yhteiskunnallisella tasolla jo se, että terroristisuus on yleisesti tuomittavaa, sitä vähentää.

Totta, että pois uskonnollisuutta ei saa. Eikä ole tarpeen yrittääkään. Se ei ole tie.

Ja aivan helposti paras konsti sen terrorismin torjumiseksi on se, että tarjoamme mahdollisimman oikeudenmukaisen ja syrjinnästä vapaan yhteiskunnan - päämääränä, että kukaan ei syrjäytyisi.

Aijai kun se näivettäisi kaikenmaaliman hihhulointia...

>Tarkoitan, että mahdollisimman pysyvästi.

Ahaa! Siis nirri pois? ;)

>Totta, että pois uskonnollisuutta ei saa. Eikä ole tarpeen yrittääkään. Se ei ole tie.

Miksi ei? Mikä on tie?

>Ja aivan helposti paras konsti sen terrorismin torjumiseksi on se, että tarjoamme mahdollisimman oikeudenmukaisen ja syrjinnästä vapaan yhteiskunnan - päämääränä, että kukaan ei syrjäytyisi.

Miksi Suomen pitäisi tarjota koti kaiken maailman muslimihihhuleille, jotka vielä ryhtyvät harjoittamaan terrorismia?

Suomalaisten velvollisuus on järjestää suomalaisille mahd. hyvä yhteiskunta. Pidetään me täällä Suomessa huoli omasta kansastamme ja muut kansat pitäkööt huolen omistaan - varsinkin niistä hihhuleistaan.

>Aijai kun se näivettäisi kaikenmaaliman hihhulointia...

Ja tästä sinulla on esittää esimerkkejä?

Niin kuin Norja on näivettänyt Mullah Krekaria?

• Najis Kafir kirjoitti:

>Tarkoitan, että mahdollisimman pysyvästi.

Ahaa! Siis nirri pois? ;)

>Totta, että pois uskonnollisuutta ei saa. Eikä ole tarpeen yrittääkään. Se ei ole tie.

Miksi ei? Mikä on tie?

>Ja aivan helposti paras konsti sen terrorismin torjumiseksi on se, että tarjoamme mahdollisimman oikeudenmukaisen ja syrjinnästä vapaan yhteiskunnan - päämääränä, että kukaan ei syrjäytyisi.

Miksi Suomen pitäisi tarjota koti kaiken maailman muslimihihhuleille, jotka vielä ryhtyvät harjoittamaan terrorismia?

Suomalaisten velvollisuus on järjestää suomalaisille mahd. hyvä yhteiskunta. Pidetään me täällä Suomessa huoli omasta kansastamme ja muut kansat pitäkööt huolen omistaan - varsinkin niistä hihhuleistaan.

>Aijai kun se näivettäisi kaikenmaaliman hihhulointia...

Ja tästä sinulla on esittää esimerkkejä?

Niin kuin Norja on näivettänyt Mullah Krekaria?

Nirri pois...?!!

Millä lailla nirrin saamme rikosprosessissa keneltäkään pois??!!

Pysytäänpä asiassa. Kysymys toki on siitä, että tialnteessa kuin tilanteessa - pahimmassakin - sovellemme arvoihimme pohjautuvaa lainsäädäntöä.

"Miksi Suomen pitäisi tarjota koti kaiken maailman muslimihihhuleille, jotka vielä ryhtyvät harjoittamaan terrorismia?"

Samasta syystä kuin kotoperäisille: Ryhmästä löytyvät ne mustaat lampaat.

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Ajattelisin mainitsemani periaatteen soveltamisen tuohon fiktiiviseen ideologiaasi olevan aika vaivattomasti kuviteltavissa?

Ei ole vastaus kysymykseeni edelleenkään, ja poistit tästä edellisen vastineeni.

• Najis Kafir kirjoitti:

Ei ole vastaus kysymykseeni edelleenkään, ja poistit tästä edellisen vastineeni.

Koska tiedät suhteeni ihmisen perusoikeuksiin, niin eikö kantani esittämääsi "ideologiaankin" sen mukaan ole aika selvä?

Mutta sanotaan se tässä selvällä suomen kielellä:

Koska se sisältää muiden perusoikeuksiin kajoamista, se ei ole hyväksyttävä.

• Najis Kafir kirjoitti:

Uskonnollinen johtaja Al-Munajjid näyttää hyväksyvän tietyillä kriteereillä.

Sitä ei tuossa tekstissä määritellä.

Näyttää siltä, että ihmiset eivät paljon teologien puheista perusta, jos maa alkaa polttaa jalkojen alla.

• ihq älykkö humanisti

Toki raiskaukset, pahoinpitelyt ja muut rikokset lisääntyvät, mutta ainakin he ovat turvassa täällä suomessa ja me kaikki saamme lisää kulttuuria.

• Niin, ja

seksikkäämpiä lapsia, parempaa ruokaa, ja hienoja taiteellisia juttuja.

• oletko pedofiili?

Vai että seksikkäämpiä lapsia? No, muhammed antoi hyvän esimerkin tuosta touhusta.

Parempaa ruokaa? Mädäntynyttä kebabbia.

Hienoja taiteellisia juttuja? Khattipilvessä merenguen tanssimista.

• Mielenkiintoista!

Esität erikoislaatuisen teoreeman: Rasismi ei aiheudu ympäristötekijöistä vaan on sisäsyntyistä! Siis osa maistä syntyy rasisteina? Onko osalla ihmisiä siis jokin rasistigeeni joka aiheuttaa tämän sisäsyntyisen asenteen? Jos näin on, silloinhan rasismia vastaan on turha taistella, mikään ulkoinen herätehän ei voi poistaa tätä sisäsyntyistä ominaisuutta, on vain hyväksyttävä että tietty osa kansaa käyttäytyy rasistisesti.

Vai liekö sittenkään...

• Onhan se todettu

muslimeille serkku on kaukaisin sukulainen jota ne naivat.

• joo -
        Onhan se todettu kirjoitti:

muslimeille serkku on kaukaisin sukulainen jota ne naivat.

sama pätee humanist1iinkin

• Tarkoitan, että rasistisuudella ei ole suhdetta väitettyyn kohteeseensa:

Eihän ole mitenkään ymmärrettävää, että syytön ihminen saa kokea sanallista tai fyysistä väkivaltaa vain siksi, että kuuluu johonkin viiteryhmään?

Esitän asian toisella tavalla:

Rasistisuus on allergia: Se muodostaa vasta-aineita sinänsä täysin vaarattoman kohteen kohdatessaan.

• Mielenkiintoista!

Jokin negatiivinen kokemus tähän viiteryhmään on silti taustalla. Ei pieni lapsi, jolla ei kokemuksia ole, ole rasistinen kohdatessaan eri näköisiä ihmisiä. Hän saattaa viattomasti ihmetellä erilaista ulkonäköä mutta hyväntahtoisesti. Ihmislajin ajattelu vain kulkee kaavojen, joukkojen ja toimintamallien kautta, yleisestä-yksittäiseen. Jos olet polttanut sormesi jo yhdeksässä kynttilänliekissä varot kymmenettä vaikka voihan olla että se onkin täysin vaaraton. OK, triviaaliesimerkki mutta pitkästi näin se rasismikin syntyy eikä aina ole välttämättä oire ihmisen absoluuttisesta pahuudesta. Tällöin tulee ymmärrettäväksi myös palstan kirjoittelu, jos tietty yleisessä normistossa negatiiviseksi mielletty käyttäytyminen vaikuttaa yleisemmältä tietyn vaikkapa maahanmuuttajaryhmän keskuudessa, se ruokkii rasistisia ennakkoluuloja. Pahin virhe on tällöin sen käyttäytymisen vahvistaminen, "hyysäys" kuten palstan termi kuuluu.

• Uskoisin, että rasistisuuden kaltaisen sinänsä irrationaalin käyttäytymisen taustalla on pitkälle konformistisuus.

Toisin sanoen rasisti ei välttämättä ole itse kokenut ensimmäisen ensimmäistä huonoa kokemusta rasismin kohdetta edustavan ryhmän taholta. Hän "vain menee mukaan": Samaistuu rasistisen ryhmän arvoihin, kuuntelee heidän juttujaan ja alkaa käyttäytymään sen mukaan.

Ihmisuroksethan pakkaavat jossain kehityksensä vaiheessa erityisesti hakemaan "vastustajia". Tähän johtaa osaltaan testosteronin runsas eritys, joka osin jopa syrjäyttää tarpeen johdonmukaiseen ajatteluun. Tunnemehan kaikki "maalaisten ja kaupunkilaisten järjettömät tappelut".

Esimerkkisi kynttilänliekistä ei vertaudu rasitisen käyttäytymisen syntyyn:

Kyllä se kymmeneskin kynttilänliekki on polttava...(!)

• parempi esimerkki
        Mover kirjoitti:

Uskoisin, että rasistisuuden kaltaisen sinänsä irrationaalin käyttäytymisen taustalla on pitkälle konformistisuus.

Toisin sanoen rasisti ei välttämättä ole itse kokenut ensimmäisen ensimmäistä huonoa kokemusta rasismin kohdetta edustavan ryhmän taholta. Hän "vain menee mukaan": Samaistuu rasistisen ryhmän arvoihin, kuuntelee heidän juttujaan ja alkaa käyttäytymään sen mukaan.

Ihmisuroksethan pakkaavat jossain kehityksensä vaiheessa erityisesti hakemaan "vastustajia". Tähän johtaa osaltaan testosteronin runsas eritys, joka osin jopa syrjäyttää tarpeen johdonmukaiseen ajatteluun. Tunnemehan kaikki "maalaisten ja kaupunkilaisten järjettömät tappelut".

Jos käärme puree sinua pari kertaa, osaa hölmömpikin olla seuraavalla kerralla varuillaan, kun näkee sellaisen.

• stereotypioista
        Mover kirjoitti:

Uskoisin, että rasistisuuden kaltaisen sinänsä irrationaalin käyttäytymisen taustalla on pitkälle konformistisuus.

on kyse, kun mover jauhaa rasismista. Stereotypiat ovat osa normaalia käyttäytymistä.

"Stereotypiat ovat tapa hallita kulttuurista ja etnistä erilaisuutta. Ne ovat eräänlaisia ajattelumalleja. Tutkijan mukaan stereotypioita tarvitaan peilauspinnoiksi – ja ovatpa ne myös keino estää sellaisia suuren mittakaavan konflikteja kuin sodat.

– Stereotypioita tarvitaan sosiaalisissa suhteissa. Niitä tarvitaan siitä yksinkertaisesta syystä, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia, mutta kaikki eivät myöskään ole joka suhteessa ainutlaatuisia. On sanomattakin selvää, että meissä ihmisissä on yhteisiä ja eroavia piirteitä, sanoo tietokirjailija ja Suomen Akatemian tutkijatohtori Olli Löytty.

Ihmisten on helpompi tulla keskenään toimeen, kun toisten tavat toimia ovat ainakin pääpiirteissään tiedossa jo entuudestaan. Täydellinen arvaamattomuus voisi tuntua epämiellyttävältä."

http://www.mtv3.fi/matkailu/ulkomaat/artikkeli.shtml/1507173/stereotypiat-ovat-hyodyllisia-ja-niita-tarvitaan

Eli jos tietää jonkun kansanryhmän etukäteen roistoiksi ja raiskaajiksi, on niiden kanssa helpompi tulla toimeen. Kyseessä on täysin hyväksyttävä ja luonnollinen toiminta.

• parempi esimerkki kirjoitti:

Jos käärme puree sinua pari kertaa, osaa hölmömpikin olla seuraavalla kerralla varuillaan, kun näkee sellaisen.

Se oli parempi.

Ainakin siinä mielessä, että "käärmeinähän" - tai niihin rinnastettavina jotkut maahanmuuttajia pitävät.

Tiedät kuitenkin mainiosti, että viikonloppuna klo 2 jälkeen saman rinnastuksen mukaan kaupungin kaduilla luikertelee myös kantasuomalaisia käärmeitä

Maahanmuuttajat, sen enempää kuin kantasuomalaisetkaan eivät kuitenkaan ole käärmeitä. He ovat ihmisiä.

Tiedät myös, että valtava valtaenemmistö heistä täysin harmittomia ja vielä yleensä toisiaan tarpeen tullen tukevia - ryhmästä riippumatta.

Eikä rasistisuus tokikaan ole sitä, että ottaa huomioon olosuhteet - vaan se on sitä, että kohdistaa väkivaltaa sinne, minne se ei kuulu.

Ok. Käärme on lupa tappaa ilman, että se on vielä purrut - mutta syytöntä ihmistä ei tule syrjiä - missään tilanteessa.

• stereotypioista kirjoitti:

on kyse, kun mover jauhaa rasismista. Stereotypiat ovat osa normaalia käyttäytymistä.

"Stereotypiat ovat tapa hallita kulttuurista ja etnistä erilaisuutta. Ne ovat eräänlaisia ajattelumalleja. Tutkijan mukaan stereotypioita tarvitaan peilauspinnoiksi – ja ovatpa ne myös keino estää sellaisia suuren mittakaavan konflikteja kuin sodat.

– Stereotypioita tarvitaan sosiaalisissa suhteissa. Niitä tarvitaan siitä yksinkertaisesta syystä, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia, mutta kaikki eivät myöskään ole joka suhteessa ainutlaatuisia. On sanomattakin selvää, että meissä ihmisissä on yhteisiä ja eroavia piirteitä, sanoo tietokirjailija ja Suomen Akatemian tutkijatohtori Olli Löytty.

Ihmisten on helpompi tulla keskenään toimeen, kun toisten tavat toimia ovat ainakin pääpiirteissään tiedossa jo entuudestaan. Täydellinen arvaamattomuus voisi tuntua epämiellyttävältä."

http://www.mtv3.fi/matkailu/ulkomaat/artikkeli.shtml/1507173/stereotypiat-ovat-hyodyllisia-ja-niita-tarvitaan

Eli jos tietää jonkun kansanryhmän etukäteen roistoiksi ja raiskaajiksi, on niiden kanssa helpompi tulla toimeen. Kyseessä on täysin hyväksyttävä ja luonnollinen toiminta.

Yleistykset ovat hyvä renki mutta huono isäntä.

Suomalaisethan ovat "hiljaisia" - ja latinot "vilkkaita" - eikö niin?

On kuitenkin täysin suustaan pitelemättömiä helppoheikkisuomalaisia ja lähes mykkiä, jähmeitä latinoita.

Aiemman elämämme perusteella muodostuneet käsitykset muodostavat meille odotuksia.

Odotukset tekevät elämästämme ennustettavampaa sekä helpompaa ja näin energiaa säästyy mielekkääseen elämiseen.

Tärkeätä on, ettemme kuitenkaan hirttäydy noihin odotuksiin, jottei niistä tulee elämäämme kahlitsevia stereotypioita: Suulaita suomalaisia - hiljaisia latinoita kun on.

Sillä se olisi rasismia - ja yksiselitteisesti väärin.

• taas tyypillinen
        Mover kirjoitti:

Se oli parempi.

Ainakin siinä mielessä, että "käärmeinähän" - tai niihin rinnastettavina jotkut maahanmuuttajia pitävät.

Tiedät kuitenkin mainiosti, että viikonloppuna klo 2 jälkeen saman rinnastuksen mukaan kaupungin kaduilla luikertelee myös kantasuomalaisia käärmeitä

Maahanmuuttajat, sen enempää kuin kantasuomalaisetkaan eivät kuitenkaan ole käärmeitä. He ovat ihmisiä.

Tiedät myös, että valtava valtaenemmistö heistä täysin harmittomia ja vielä yleensä toisiaan tarpeen tullen tukevia - ryhmästä riippumatta.

Eikä rasistisuus tokikaan ole sitä, että ottaa huomioon olosuhteet - vaan se on sitä, että kohdistaa väkivaltaa sinne, minne se ei kuulu.

Ok. Käärme on lupa tappaa ilman, että se on vielä purrut - mutta syytöntä ihmistä ei tule syrjiä - missään tilanteessa.

hyysärin kommentti: Mamujen väkivalta on täysin oikeutettua, koska kyllä suomalaisetkin..

Rasistisesta - suomalaisten tekemästä - väkivallasta haluaisin kuulla lisää. Eikä sitten mitään humalaisten nakkikioskitappeluita. kiitos. Puheittesi mukaan voisi päätellä kyseessä olevan eräs yhteiskuntamme pahimmista ongelmista.

Syytöntä ihmistä ei tarvitse syrjiä - eikä tavallinen ihminen siihen pystyisikään - mutta varuillaan oleminen on tervettä itsesäilytysvaistoa.

• et siis viitsinyt
        Mover kirjoitti:

On kuitenkin täysin suustaan pitelemättömiä helppoheikkisuomalaisia ja lähes mykkiä, jähmeitä latinoita.

Aiemman elämämme perusteella muodostuneet käsitykset muodostavat meille odotuksia.

Odotukset tekevät elämästämme ennustettavampaa sekä helpompaa ja näin energiaa säästyy mielekkääseen elämiseen.

Tärkeätä on, ettemme kuitenkaan hirttäydy noihin odotuksiin, jottei niistä tulee elämäämme kahlitsevia stereotypioita: Suulaita suomalaisia - hiljaisia latinoita kun on.

lukea linkkiä.

"Olli Löytty pitää stereotypioita ongelmallisina silloin, kun niihin uskotaan liian vakaasti.

– Omaa suhtautumistaan on osattava muuttaa silloin, kun stereotypia ei vastaakaan todellisuutta. Stereotypioiden hyödyntäminen edellyttää niiden joustavaa käyttämistä; myönnetään stereotypioiden tarpeellisuus, mutta samalla pidetään mielessä niiden likimääräisyys ja suhteellisuus, hän sanoo.

Stereotypioita on siis toisin sanoen osattava päivittää tarvittaessa. Joustaminen on tärkeää."

Esim. somaleista ei suomalaisilla ollut 20 vuotta sitten mitään stereotypioita, mutta ajan kuluessa ne ovat päivittyneet vastaamaan todellisuutta.

"Pilkanteolla estetään sotia

Jo pelkästään sanaan stereotypia liittyy kielteinen vivahde. Stereotypiat ovatkin usein miinus-merkkisiä. Niissä on ivallinen tai pilkallinen sävy.

Tutkija Olli Löytty on niillä linjoilla, että pilkanteon tarkoituksena on estää suuremmat konfliktit erilaisten ryhmien välillä. Kyse voi olla hyväntahtoisesta piikittelystä naapurikylää, toista heimoa tai toista kansaa kohtaan. Stereotypioilla esimerkiksi pohjalaisista, hämäläisistä tai savolaisista vahvistetaan myös oman ryhmän yhtenäisyyttä.

Toisinaan stereotypiat antavat ihmisille kasvot. Löytty mainitsee lukeneensa hiljattain juttua Homsin pommituksesta. Jutussa Suomessa asuvalta syyrialaistaustaiselta mieheltä kysyttiin kommenttia pommituksista. Hän mainitsi, että Homsissa asuvat Syyrian huumorintajuisimmat ihmiset. Tämä pieni huomio antoi Löytyn mielestä kasvot Homsin ihmisille. Homsin asukkaat ovat siis paitsi arabeja, myös huumorintajuisia. Stereotypiat muuttuivat ihmisiksi."

Kopioin juttua tähän enemmän, kun tiedän moverin kuitenkin jättävän linkin lukematta.

• Mielenkiintoista!
        Mover kirjoitti:

Silloin kun useita kielteisiksi miellettyjä stereotypioita keskittyy tiettyyn ryhmään, on kasvualusta rasismille otollinen. Jos esimerkiksi tiedetään, tai "tiedetään", että jonkin ryhmän edustajat jättävät koulunsa kesken useammin kuin muut, eivät työllisty eivätkä pahemmin edes yritä ja syyllistyvät usein rikoksiin, on epämieluisa keitos valmis. Ei toki siltikään ole oikein kohdistaa syrjintää ko. ryhmän yksilöön mutta on melko inhimillistä käyttäytymistä jos joku näin tekee, todennäköistä on että ennakkoluulolle on aihetta. Siksi näitä syitä tulee purkaa, ei vahvistaa lisäerivapauksin ym.

• taas tyypillinen kirjoitti:

hyysärin kommentti: Mamujen väkivalta on täysin oikeutettua, koska kyllä suomalaisetkin..

Rasistisesta - suomalaisten tekemästä - väkivallasta haluaisin kuulla lisää. Eikä sitten mitään humalaisten nakkikioskitappeluita. kiitos. Puheittesi mukaan voisi päätellä kyseessä olevan eräs yhteiskuntamme pahimmista ongelmista.

Syytöntä ihmistä ei tarvitse syrjiä - eikä tavallinen ihminen siihen pystyisikään - mutta varuillaan oleminen on tervettä itsesäilytysvaistoa.

Sanoinko että mamujen väkivalta on oikeutettua?

Jos sanoin, niin oletko hyvä ja tuot ko. sitaatin kommenttiisi?

Tämä palsta on teemoittunut rasismiin. Sen vuoksi täällä rasistisuudesta keskustellaan. En ollenkaan halua liioitella rasistisuutta ongelmana Suomessa. Piilorasistisuus on kuitenkin hyvin yleistä (tämän palstan kirjoituksista voi nähdä, että myös avoin rasismi) ja tämä palsta puolustaa paikkaansa.

Toivon, että mamuista syntyvää haittaa ei myöskään liioiteltaisi - kaikkein vähiten siihen suuntaan, joka kulminoituu tähän palstaan: Silkkaa rasismia salakuljetetaan muka yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Olen täsmälleen samaa mieltä viimeisesta lauseestasi.

• et siis viitsinyt kirjoitti:

lukea linkkiä.

"Olli Löytty pitää stereotypioita ongelmallisina silloin, kun niihin uskotaan liian vakaasti.

– Omaa suhtautumistaan on osattava muuttaa silloin, kun stereotypia ei vastaakaan todellisuutta. Stereotypioiden hyödyntäminen edellyttää niiden joustavaa käyttämistä; myönnetään stereotypioiden tarpeellisuus, mutta samalla pidetään mielessä niiden likimääräisyys ja suhteellisuus, hän sanoo.

Stereotypioita on siis toisin sanoen osattava päivittää tarvittaessa. Joustaminen on tärkeää."

Esim. somaleista ei suomalaisilla ollut 20 vuotta sitten mitään stereotypioita, mutta ajan kuluessa ne ovat päivittyneet vastaamaan todellisuutta.

"Pilkanteolla estetään sotia

Jo pelkästään sanaan stereotypia liittyy kielteinen vivahde. Stereotypiat ovatkin usein miinus-merkkisiä. Niissä on ivallinen tai pilkallinen sävy.

Tutkija Olli Löytty on niillä linjoilla, että pilkanteon tarkoituksena on estää suuremmat konfliktit erilaisten ryhmien välillä. Kyse voi olla hyväntahtoisesta piikittelystä naapurikylää, toista heimoa tai toista kansaa kohtaan. Stereotypioilla esimerkiksi pohjalaisista, hämäläisistä tai savolaisista vahvistetaan myös oman ryhmän yhtenäisyyttä.

Toisinaan stereotypiat antavat ihmisille kasvot. Löytty mainitsee lukeneensa hiljattain juttua Homsin pommituksesta. Jutussa Suomessa asuvalta syyrialaistaustaiselta mieheltä kysyttiin kommenttia pommituksista. Hän mainitsi, että Homsissa asuvat Syyrian huumorintajuisimmat ihmiset. Tämä pieni huomio antoi Löytyn mielestä kasvot Homsin ihmisille. Homsin asukkaat ovat siis paitsi arabeja, myös huumorintajuisia. Stereotypiat muuttuivat ihmisiksi."

Kopioin juttua tähän enemmän, kun tiedän moverin kuitenkin jättävän linkin lukematta.

Kiitos. Luin liian kursorisesti.

Lienemme Löytyn kanssa kummatkin aika samalla kannalla.

• Mielenkiintoista! kirjoitti:

Silloin kun useita kielteisiksi miellettyjä stereotypioita keskittyy tiettyyn ryhmään, on kasvualusta rasismille otollinen. Jos esimerkiksi tiedetään, tai "tiedetään", että jonkin ryhmän edustajat jättävät koulunsa kesken useammin kuin muut, eivät työllisty eivätkä pahemmin edes yritä ja syyllistyvät usein rikoksiin, on epämieluisa keitos valmis. Ei toki siltikään ole oikein kohdistaa syrjintää ko. ryhmän yksilöön mutta on melko inhimillistä käyttäytymistä jos joku näin tekee, todennäköistä on että ennakkoluulolle on aihetta. Siksi näitä syitä tulee purkaa, ei vahvistaa lisäerivapauksin ym.

Olet oikeassa.

• Mover kirjoitti:

Olet oikeassa.

ei pitäisi puhua maahanmuuttajista (mamuista), jos ei todella myös tarkoita kaikkia maahanmuuttajia.

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Olet oikeassa.

Olet siis samaa mieltä, että esim. maahanmuuttajanaisten uimahallivuorot vahvistavat ennakkoluuloja?

• Najis Kafir kirjoitti:

Olet siis samaa mieltä, että esim. maahanmuuttajanaisten uimahallivuorot vahvistavat ennakkoluuloja?

Kysymys ei ole tuo.

Kysymys on: Ovatko musliminaisten uimahallivuorot yhdenvertaisuuperiaatteen mukaisia?

Koska jos kysytään, mikä vahvistaa ennakköluuloja, mikä ei - aletaan päätöksenteon perusteena pitämään rasistien satumaailmaa.

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Kysymys ei ole tuo.

Kysymys on: Ovatko musliminaisten uimahallivuorot yhdenvertaisuuperiaatteen mukaisia?

Koska jos kysytään, mikä vahvistaa ennakköluuloja, mikä ei - aletaan päätöksenteon perusteena pitämään rasistien satumaailmaa.

Nimimerkki "Mielenkiintoista!" kirjoitti: "Siksi näitä syitä tulee purkaa, ei vahvistaa lisäerivapauksin ym."

Johon sinä vastasit: "Olet oikeassa."

Eikö musliminaisten uimavuoro olekaan mielestäsi lisäerivapaus?

>Kysymys on: Ovatko musliminaisten uimahallivuorot yhdenvertaisuuperiaatteen mukaisia?

Ovatko ne?

>Koska jos kysytään, mikä vahvistaa ennakköluuloja, mikä ei - aletaan päätöksenteon perusteena pitämään rasistien satumaailmaa.

Miten niin?
        Ovatko suomalaiset päättäjät sinusta rasisteja?

• 5+20
        Mover kirjoitti:

Sinullahan on sellainen jähmeä latino perceessäsi.

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Kiitos. Luin liian kursorisesti.

Lienemme Löytyn kanssa kummatkin aika samalla kannalla.

Hyh hyh.

Moverin tuli vedettyä liian nopeita johtopäätöksiä ja syytettyä tohtori Löyttyä yleistämisestä. Mover myös muistutti yleistämisen ja rasismin seuraussuhteesta.

Eli tavallaan Mover laittoi Olli Löytyn syytetyn penkkiin. 'Ettei vain olisi rasisti kun yleistää.'

Noh, kun jälleen kerran osoitettiin Moverin olleen laiska ja jättäneen opiskelut väliin, hän pikkuisen malttaa torua itseään "voi voi , luinpas liian kursorisesti" (HUOM: ja syytit tutkijaa väärin perustein), mutta välittömästi sen jälkeen hän nostaa itsensä tutkijatohtorin rinnalle heittäen käden tämän olalle: "Myö ollaan tohtorin kanssa samalla kannalla."

• iso d
        Mover kirjoitti:

Kysymys ei ole tuo.

eiköhän muffe hyvä se satumaailma ole teidän moku-kiimaisten ihannemaailma.

kaikki ovat kilttejä toisilleen, jokaisella on suomalainen elintaso, kenekään ei tarvitse tehdä töitä, vaan elämä on ilmaista, panna saa aina ja siinä paikassa kun sattuu panettamaan... paitsi että se ei ole satua, vaan totta kunniakansalaisten kohdalla.

• Najis Kafir kirjoitti:

Hyh hyh.

Moverin tuli vedettyä liian nopeita johtopäätöksiä ja syytettyä tohtori Löyttyä yleistämisestä. Mover myös muistutti yleistämisen ja rasismin seuraussuhteesta.

Eli tavallaan Mover laittoi Olli Löytyn syytetyn penkkiin. 'Ettei vain olisi rasisti kun yleistää.'

Noh, kun jälleen kerran osoitettiin Moverin olleen laiska ja jättäneen opiskelut väliin, hän pikkuisen malttaa torua itseään "voi voi , luinpas liian kursorisesti" (HUOM: ja syytit tutkijaa väärin perustein), mutta välittömästi sen jälkeen hän nostaa itsensä tutkijatohtorin rinnalle heittäen käden tämän olalle: "Myö ollaan tohtorin kanssa samalla kannalla."

Näin siinä tapahtui.

Haittaaks se?

• Najis Kafir
        Mover kirjoitti:

Näin siinä tapahtui.

Haittaaks se?

Joo.

• Najis Kafir kirjoitti:

Joo.

Otan osaa.

• dfghjklpi8yhg878765

Jotenki minusta tuntuu että jopa mover:ia tyhmempiä ovat ne jotka varta vasten tulevat tänne haukkumaan, lapsellista porukkaa jokainen

• iso d

varsinkin

• Kiitos...

• iso d
        Mover kirjoitti:

Kiitos...

siinä taas parhaatkin puhujat, muffe etunenässä.

kun täällä yrittää puhua, tai edes kysyä mielipidettä yksinkertaisella kysymyksellä, yhtäkään vastausta ei tule, koska kysymykseen on vain kaksi mahdollista vastausta, kyllä tai ei.

toinen on valhetta, jonka pikku lapsikin valheeksi ymmärtää, toinen taas totuus, mutta sitä ei voi ääneen lausua, koska se ei ole mokutus-propagandan mukainen.

siksi keskustelu joko poistetaan, keskusteluun ei osallistuta ollenkaan, tai se käännetään pois aiheestaan.

miten esim "iso d varsinkin" liittyy tähän keskusteluun?

ei mitenkään. keskustelu olisi helpompaa, jos mokuttajilla olisi jotain konkreettista faktaa asiansa tueksi. nyt heidän jutuillaan on saman verran todellisuuspohjaa, kuin turvapaikkaa hakevan somalialaisen "sotalapsen" tarinoilla.

minun puolestani voitte nuolla ja hyysätä kunniakansalaisianne niin paljon kuin haluatte.

kun vain teette sen omalla kustannuksellanne.

minä haluan huolehtia suomalaisten, vauvasta vaariin, elämän laadusta ja tulevaisuudesta.

• iso d kirjoitti:

siinä taas parhaatkin puhujat, muffe etunenässä.

kun täällä yrittää puhua, tai edes kysyä mielipidettä yksinkertaisella kysymyksellä, yhtäkään vastausta ei tule, koska kysymykseen on vain kaksi mahdollista vastausta, kyllä tai ei.

toinen on valhetta, jonka pikku lapsikin valheeksi ymmärtää, toinen taas totuus, mutta sitä ei voi ääneen lausua, koska se ei ole mokutus-propagandan mukainen.

siksi keskustelu joko poistetaan, keskusteluun ei osallistuta ollenkaan, tai se käännetään pois aiheestaan.

miten esim "iso d varsinkin" liittyy tähän keskusteluun?

ei mitenkään. keskustelu olisi helpompaa, jos mokuttajilla olisi jotain konkreettista faktaa asiansa tueksi. nyt heidän jutuillaan on saman verran todellisuuspohjaa, kuin turvapaikkaa hakevan somalialaisen "sotalapsen" tarinoilla.

minun puolestani voitte nuolla ja hyysätä kunniakansalaisianne niin paljon kuin haluatte.

kun vain teette sen omalla kustannuksellanne.

minä haluan huolehtia suomalaisten, vauvasta vaariin, elämän laadusta ja tulevaisuudesta.

Turvapaikkaa hakevat somalialaiset sotalapset ovat pääsääntöisesti puhuneet totta.

• iso d
        humanist1 kirjoitti:

Turvapaikkaa hakevat somalialaiset sotalapset ovat pääsääntöisesti puhuneet totta.

ahha. taas tuli soopaa. "yli 75% valehteli ikänsä..."

mutta muuten ihan takuullavarmasti puhuivat totta.

yksikää,KOROSTAN YKSIKÄÄN, ei ole oikeutettu turvapaikkaan tai oleskelulupaan suomessa.

tämä pohjaa lakeihin, ja kansainvälisiin sopimuksiin.

oudosti juuri niihin lakeihin, ja kansainvälisiin sopimuksiin esim. biubaut ja suurpäät perustavat pötypuheensa. "joutuisimme kävelemään ulos eu:sta ovet paukkuen..."

nyt somalit kävelevät suomeen elätettäväksi, ovet paukkuen...

kumma juttu muuten, etteivät maat, jotka eivät laita tuontisonnan elättämiseen latiakaan, ole joutuneet kävelemään ulos eu:sta "ovet paukkuen"

köyhyys ei ole peruste turvapaikkaan, eikä toissijaiseen suojeluun.

lisäksi niin kauan, kun somalit teleporttaavat itsensä ilman papereita suomeen (yksikään laiva tai lentokone ei ota paperittomia matkustajia...)

he ovat tulleet turvallisen maan kautta suomeen. heidän tulisi hakea turvapaikkaa sieltä. suomeen tullaankin siksi, ettei missään ole niin helposti huijattavaa systeemiä, ja virkailijoita, eikä varsinkaan suomen kaltaista sosiaaliturvaa.

kaikki järjestyy: asunto, kalusteet, teevee lupineen ja satelliittilautasineen, ajokortit autoineen, omat asunnot "ottolapsille", IHAN KUULKAA KAIKKI!!!

• iso d kirjoitti:

ahha. taas tuli soopaa. "yli 75% valehteli ikänsä..."

mutta muuten ihan takuullavarmasti puhuivat totta.

yksikää,KOROSTAN YKSIKÄÄN, ei ole oikeutettu turvapaikkaan tai oleskelulupaan suomessa.

tämä pohjaa lakeihin, ja kansainvälisiin sopimuksiin.

oudosti juuri niihin lakeihin, ja kansainvälisiin sopimuksiin esim. biubaut ja suurpäät perustavat pötypuheensa. "joutuisimme kävelemään ulos eu:sta ovet paukkuen..."

nyt somalit kävelevät suomeen elätettäväksi, ovet paukkuen...

kumma juttu muuten, etteivät maat, jotka eivät laita tuontisonnan elättämiseen latiakaan, ole joutuneet kävelemään ulos eu:sta "ovet paukkuen"

köyhyys ei ole peruste turvapaikkaan, eikä toissijaiseen suojeluun.

lisäksi niin kauan, kun somalit teleporttaavat itsensä ilman papereita suomeen (yksikään laiva tai lentokone ei ota paperittomia matkustajia...)

he ovat tulleet turvallisen maan kautta suomeen. heidän tulisi hakea turvapaikkaa sieltä. suomeen tullaankin siksi, ettei missään ole niin helposti huijattavaa systeemiä, ja virkailijoita, eikä varsinkaan suomen kaltaista sosiaaliturvaa.

kaikki järjestyy: asunto, kalusteet, teevee lupineen ja satelliittilautasineen, ajokortit autoineen, omat asunnot "ottolapsille", IHAN KUULKAA KAIKKI!!!

Siinähän korostat. Kaikki mitä kirjoitat on roskaa. IHAN KUULKAA KAIKKI!!!

• argumentit loppuivat
        humanist1 kirjoitti:

hyysäri-muttaneidiltä, ja alkoi lapsellinen kiukuttelu.

Niinhän siinä aina käy, kun keskustelu pysyy asiassa, eikä vedetä jotain hassunhauskoja höpisijöitä mukaan sotkemaan faktaa.

• iso d
        argumentit loppuivat kirjoitti:

hyysäri-muttaneidiltä, ja alkoi lapsellinen kiukuttelu.

Niinhän siinä aina käy, kun keskustelu pysyy asiassa, eikä vedetä jotain hassunhauskoja höpisijöitä mukaan sotkemaan faktaa.

on siis se paljonpuhuttu hyysäri-muttaneiti, sillä sehän täällä sotkee asiallisia keskusteluja ainoana valttikorttinaan lapsellinen kiukuttelu

• taas..
        iso d kirjoitti:

on siis se paljonpuhuttu hyysäri-muttaneiti, sillä sehän täällä sotkee asiallisia keskusteluja ainoana valttikorttinaan lapsellinen kiukuttelu

lapsellinen yritys kääntää asiat päinvastaisiksi.

Itkettääkö, muttaneiti?

• kysy
        taas.. kirjoitti:

lapsellinen yritys kääntää asiat päinvastaisiksi.

Itkettääkö, muttaneiti?

muttaneidiltä

• hyvin tiesit
        kysy kirjoitti:

muttaneidiltä

taas nimesi.

• iso d
        humanist1 kirjoitti:

olipa taas vakuuttavaa argumentointia. vai että roskaa. totuus saa taas hyssen vinkumaan...

itse et ole kyennyt perustelemaan löpinöitäsi ensimmäistäkään kertaa.

luulet, että kun perustelet omasi, tai jonkun muun hyysärin mielipiteitä, omat yhtä naurettavat mielipiteesi kumoavat realistien esittämät faktat.

lisäksi suhteellisuuden tajua teillä ei ole vähääkään. menepä kysymään raiskatuilta ja ryöstetyiltä, sekä pahoinpidellyiltä ihmisiltä mielipidettä siitä, kuinka vakavana ongelmana he pitävät "rasistista" nettikirjoittelua.

teidän viher-kasvis-homo-pedofiilien mielestä se on suurin ongelma tällä hetkellä.

ainakin vikinästänne päätellen. mikä teitä pelottaa? sekö, että somalit kuulevat, että täällä esitetään maahanmuuttokriittisiä kirjoituksia, ja menevätkin johonkin toiseen maahan?

• iso d
        hyvin tiesit kirjoitti:

taas nimesi.

se on

• iso d kirjoitti:

se on

no niin, pellet. iso d onkin tästä lähin mutumba.

• humanist1 kirjoitti:

ahha. kansainväliset sopimukset siis ovat huuhelo-humanistin mielestä roskaa?

ja somalien sadut faktaa?

muistaakseni kerroin aikaisemmin siitä, että mkuttajien todellisuudessa kaikki asiat ovat päinvastoin. sosiaalitukihuijarit puhuvat totta... jne...

otapa selvää, paljonko somalin taskuun kilahtaa vaikkapa espanjassa tai italiassa. ehkä sitten ymmärrät, miksi teleporttaus maapallon toiselle puolelle kannattaa...

• iso d
        mutumba kirjoitti:

ahha. kansainväliset sopimukset siis ovat huuhelo-humanistin mielestä roskaa?

ja somalien sadut faktaa?

muistaakseni kerroin aikaisemmin siitä, että mkuttajien todellisuudessa kaikki asiat ovat päinvastoin. sosiaalitukihuijarit puhuvat totta... jne...

otapa selvää, paljonko somalin taskuun kilahtaa vaikkapa espanjassa tai italiassa. ehkä sitten ymmärrät, miksi teleporttaus maapallon toiselle puolelle kannattaa...

ja mutumba eivät sitten kumpikaan ole ymmärtäneet mitään siitä mitä humanisti kirjoitti

• - mutta
        mutumba kirjoitti:

pellenä se silti pysyy

• mutumba kirjoitti:

näkyykö teidän muitten koneissa mun posteja, kun tästä multa ne on hävinny jonnekkin melkein kaikki.

• MmaujaSuojellaan

"Poliisin tulee kuitenkin olla hyvin pidättyväinen tiedottaessaan rikoksesta epäillyn taustasta.
      Mikäli taustan mainitseminen on esimerkiksi rikollisen kiinnisaamiseksi tai yleisön
      varoittamiseksi tarpeellista, ennen julkistamista epäiltyä koskevat tiedot on ehdottomasti
      tarkistettava. Syylliseksi epäillyn etnisen alkuperän kertomista on vältettävä. Jos
      tuntomerkkien kuvaileminen on välttämätöntä rikollisen kiinnisaamiseksi tai vaarallisen henkilön tunnistamiseksi, niin etninen alkuperä voidaan kertoa." (Sisäministeriön määräyskokoelma, 2005)
      http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/files/ohjejulkinen/$file/ohjejulkinen.pdf
      Vastaa lainauksen kanssa

• ¢

mihin tästä on hävinnyt kommenttini?

Tätä voisi sanoa jo vainoksi.

• iso d

jos totuus on mokuttajien kannalta kiusallinen, siitä vaietaan.

tai yritetään kääntää asia päälaelleen. terveisiä vain päiville...

• 4+7

ABB on oikeassa puhuessaan demareista.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5515
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      61
      2476
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1910
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      148
      1782
    5. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      36
      1652
    6. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1643
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1428
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1125
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1098
    10. Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?

Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se
      Maailman menoa
      228
      1089
    Aihe