Kissan barffaus ja typerä kysymys

Typeryss

Voiko kissalle syöttää pääasiassa vain kokonaisia hiiriä? Toki syöttäisin välillä lisäksi lihoja, sisäelimiä ja sen sellaisia, mutta ajattelisin sen olevan kaikista luonnollisinta ravintoa, koostuuhan metsäkissankin ravinto liki kokonansa vain pienistä jyrsijöistä. Kasvattaisin itse / tilaisin hyvältä ruokakasvattajalta hyvin ja oikein ruokittuja ja hoidettuja hiiriä. Ja silloin ei tarvitsisi kai pahemmin vitamiinejakaan lisäillä?

Olen vasta suunnittelemassa barffaukseen siirtymistä.

29

592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MikkiHiili

      Periaatteessa kyllä, mutta ongelmaksi voi tulla hiirien kasvatus koska jos kissa syö 2-3 hiirtä päivässä niitä menee kuukaudessa jo 100, eli sulla tarttis olla jo 500 hiiren 'farmi', ja sitten tuelvat kin hygieenia ongelmat, jne.

      • Typeryss

        Kiitos vastauksesta :) ehken ihan joka ruokintakerralla anna kokonaista hiirtä mutta hiiriä pyrin sitten mahdollisimman usein tarjoamaan, mutta vielä yritän opiskella barffauksesta mahdollisimman paljon.


    • kaukkarifan

      Myisitkö kissasi pentuja kaukasianpaimenkoirani ruuaksi?

      • öö.

        Ei epäilystäkään, kaukkari on teidän perheen järkevin otus.


      • ää
        öö. kirjoitti:

        Ei epäilystäkään, kaukkari on teidän perheen järkevin otus.

        Onko järkevää kasvattaa toista nisäkäslajia toisen ravinnoksi?

        Hiiri on ihan yhtä ihana ja fiksu eläin siinä kuin kissa tai koirakin, eli niiden ruuaksi kasvattaminen on epäesteettistä.

        Jos hiiriä kasvatetaan ruuaksi, samaa voidaan siis tehdä esim. kissan kuin koirankin pennuilla!


      • ää
        ää kirjoitti:

        Onko järkevää kasvattaa toista nisäkäslajia toisen ravinnoksi?

        Hiiri on ihan yhtä ihana ja fiksu eläin siinä kuin kissa tai koirakin, eli niiden ruuaksi kasvattaminen on epäesteettistä.

        Jos hiiriä kasvatetaan ruuaksi, samaa voidaan siis tehdä esim. kissan kuin koirankin pennuilla!

        Korjaus: epäeettistä

        Tosin on varmasti myös epäesteettistäkin


      • Provooo?
        ää kirjoitti:

        Onko järkevää kasvattaa toista nisäkäslajia toisen ravinnoksi?

        Hiiri on ihan yhtä ihana ja fiksu eläin siinä kuin kissa tai koirakin, eli niiden ruuaksi kasvattaminen on epäesteettistä.

        Jos hiiriä kasvatetaan ruuaksi, samaa voidaan siis tehdä esim. kissan kuin koirankin pennuilla!

        Itse asiassa näin jo tehdäänkin, ethän ole unohtanut idän koirakeittoa :) Siihen on jalostettu ihan oma koirarotukin vielä. Kissaakin napostellaan sielläpäin muttei yhtä suurella innolla.

        "Onko järkevää kasvattaa toista nisäkäslajia toisen ravinnoksi?"
        Tietääkseni maailmalla kasvatetaan vaikka ja mitä eläimiä IHMISEN ravinnoksi.


      • 66+6
        Provooo? kirjoitti:

        Itse asiassa näin jo tehdäänkin, ethän ole unohtanut idän koirakeittoa :) Siihen on jalostettu ihan oma koirarotukin vielä. Kissaakin napostellaan sielläpäin muttei yhtä suurella innolla.

        "Onko järkevää kasvattaa toista nisäkäslajia toisen ravinnoksi?"
        Tietääkseni maailmalla kasvatetaan vaikka ja mitä eläimiä IHMISEN ravinnoksi.

        Oletko kuullut kasvissyöjistä?


      • Muu
        ää kirjoitti:

        Onko järkevää kasvattaa toista nisäkäslajia toisen ravinnoksi?

        Hiiri on ihan yhtä ihana ja fiksu eläin siinä kuin kissa tai koirakin, eli niiden ruuaksi kasvattaminen on epäesteettistä.

        Jos hiiriä kasvatetaan ruuaksi, samaa voidaan siis tehdä esim. kissan kuin koirankin pennuilla!

        Niin siis... ne valmisruokien sisältämät lihat ja eläinperäiset aineksethan eivät tule ruoaksi kasvatetuista nisäkkäistä? o_O Eettisempää se hiirien kasvattaminen ruoaksi on niin kauan kun se tehdään oikein ja hiiret elävät stressittömän virikkeellisen elämän.

        Vaikka itse kuinka kasvissyöjä olisitkin, kissa ei pelkällä kasvipohjaisella ravinnolla pitkään selviä. Kyseessä on kuitenkin lihaa syövä petoeläin.


      • satiinihiiri
        Muu kirjoitti:

        Niin siis... ne valmisruokien sisältämät lihat ja eläinperäiset aineksethan eivät tule ruoaksi kasvatetuista nisäkkäistä? o_O Eettisempää se hiirien kasvattaminen ruoaksi on niin kauan kun se tehdään oikein ja hiiret elävät stressittömän virikkeellisen elämän.

        Vaikka itse kuinka kasvissyöjä olisitkin, kissa ei pelkällä kasvipohjaisella ravinnolla pitkään selviä. Kyseessä on kuitenkin lihaa syövä petoeläin.

        Kuinka tappaisit kissasi ravinnoksi kasvattamasi hiiret? Eettisesti ja aiheuttamatta eläimelle hätää, tuskaa, kauhua ja kärsimystä?

        Kesyhiiri on jalostettu lemmikkieläin jota täytyy hoitaa yhtä hyvin ja ruokkia oikeaoppisesti kuten mitä tahansa muuta kotieläintä.

        Tuotantoeläin ja lemmikkieläin ovat kaksi eri asiaa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kesyhiiri

        http://www.hiiret.fi/fin/kasvatus/?pg=2&sub=4


      • Muu
        satiinihiiri kirjoitti:

        Kuinka tappaisit kissasi ravinnoksi kasvattamasi hiiret? Eettisesti ja aiheuttamatta eläimelle hätää, tuskaa, kauhua ja kärsimystä?

        Kesyhiiri on jalostettu lemmikkieläin jota täytyy hoitaa yhtä hyvin ja ruokkia oikeaoppisesti kuten mitä tahansa muuta kotieläintä.

        Tuotantoeläin ja lemmikkieläin ovat kaksi eri asiaa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kesyhiiri

        http://www.hiiret.fi/fin/kasvatus/?pg=2&sub=4

        Tuotanto- ja lemmikkieläimet eivät eläiminä eroa toisistaan (lukuunottamatta tietysti ylijalostusta massatuotettujen eläinten suhteen yms.). Kesyhiiriä kasvatetaan jo käärmeidenkin ruoaksi, miksi ei siis myös muiden hiirtä ravinnoksi käyttävien eläinten?

        Itse en ole kissalleni hiiriä kasvattamassa, enkä siis ole hiiren asianmukaiseen lopettamiseen tarkemmin perehtynyt. Sen verran kuitenkin tiedän, että jo ihan lemmikiksi hiiriä kasvattavat joutuvat säännöllisesti mm. karsimaan poikuekokoja emon hyvinvoinnin takaamiseksi. Jos/kun lopetus tehdään oikein, eläin ei koe kipua tai kärsimystä, hädästä tai kauhusta nyt puhumattakaan.

        Itsekasvattamisen eettisyys nimenomaan piileekin siinä, että tuolloin voit olla varma, että ne ovat olleet oikein ruokittuja, rakkaudella hoidettuja ja varsin onnellisena eläneitä otuksia verrattuna esim. tehotuotettuihin, stressaantuneisiin ja mahdollisesti kovissa kivuissa elämänsä eläneisiin eläimiin, joita valmisruoissa käytetään. Kumman itse valitsisit?


      • 7+44
        Muu kirjoitti:

        Tuotanto- ja lemmikkieläimet eivät eläiminä eroa toisistaan (lukuunottamatta tietysti ylijalostusta massatuotettujen eläinten suhteen yms.). Kesyhiiriä kasvatetaan jo käärmeidenkin ruoaksi, miksi ei siis myös muiden hiirtä ravinnoksi käyttävien eläinten?

        Itse en ole kissalleni hiiriä kasvattamassa, enkä siis ole hiiren asianmukaiseen lopettamiseen tarkemmin perehtynyt. Sen verran kuitenkin tiedän, että jo ihan lemmikiksi hiiriä kasvattavat joutuvat säännöllisesti mm. karsimaan poikuekokoja emon hyvinvoinnin takaamiseksi. Jos/kun lopetus tehdään oikein, eläin ei koe kipua tai kärsimystä, hädästä tai kauhusta nyt puhumattakaan.

        Itsekasvattamisen eettisyys nimenomaan piileekin siinä, että tuolloin voit olla varma, että ne ovat olleet oikein ruokittuja, rakkaudella hoidettuja ja varsin onnellisena eläneitä otuksia verrattuna esim. tehotuotettuihin, stressaantuneisiin ja mahdollisesti kovissa kivuissa elämänsä eläneisiin eläimiin, joita valmisruoissa käytetään. Kumman itse valitsisit?

        Arvovalintakysymys!

        Voisihan sitä ihan yhtä hyvin kasvattaa kissoja tai kääpiökoiria suurikokoisten koirien tai vaikkapa eläintarhan tiikereiden ruuaksi jos oma luonto ja omatunto sen sallii.

        Kumman itse valitsisit? Koirasi ruokakuppiin itse kasvattamasi kissanpentu vai sikanautajauheliha marketista?

        Ehkä olen jeesustelija, mutta minä valitsen sikanaudan!


      • Muu
        7+44 kirjoitti:

        Arvovalintakysymys!

        Voisihan sitä ihan yhtä hyvin kasvattaa kissoja tai kääpiökoiria suurikokoisten koirien tai vaikkapa eläintarhan tiikereiden ruuaksi jos oma luonto ja omatunto sen sallii.

        Kumman itse valitsisit? Koirasi ruokakuppiin itse kasvattamasi kissanpentu vai sikanautajauheliha marketista?

        Ehkä olen jeesustelija, mutta minä valitsen sikanaudan!

        Niin noh. Koirilla ja kissoilla on niin vahva lemmikkiarvo Suomessa, että monella nousee karvat pystyyn jo ihan ajatuksesta, että niitäkin voisi käyttää ravintona. Kuitenkin mm. monet hevosenomistajat hevosesta luopumisen hetkellä vievät hevosen teuraaksi, jolloin rakas lemmikki ja kumppani päätyy viimeisellä matkallaan vielä hyötykäyttöön.

        Tuo sikanaudan valitseminen marketista kuvastaa nyky-yhteiskunnan aika yleistä "poissa silmistä, poissa mielestä"-ajattelumaailmaa. Ei se tyhjästä se jauheliha sinne markettiin ilmesty, sinä et vain itse henkilökohtaisesti ole näkemässä eläinten elinoloja teurastuksesta ja lihankäsittelystä puhumattakaan, jolloin sinä itse saat asiasta paremman mielen. Se parempi mieli ei kuitenkaan paranna niiden tuotantonautojen ja -possujen oloja eikä vähennä niiden kärsimyksiä pätkän vertaa.

        Myönnän kyllä, ettei itsestäni välttämättä olisi kasvattamaan kissoja toisen eläimen ruoaksi, ei siksi etteikö se mielestäni olisi oikein, vaan siksi, että kissoilla on ainakin tällä hetkellä sen verran erityinen paikka minun elämässäni, etten mitä todennäköisimmin luopumisen hetkellä siihen enää pystyisikään. Sen sijaan haaveenani on ollut, jos siis joskus kaupungista pääsen siirtymään maalle, kasvattaa jonkin verran omaa lihaa esim. lihakanien muodossa.


      • 7+0
        Muu kirjoitti:

        Niin noh. Koirilla ja kissoilla on niin vahva lemmikkiarvo Suomessa, että monella nousee karvat pystyyn jo ihan ajatuksesta, että niitäkin voisi käyttää ravintona. Kuitenkin mm. monet hevosenomistajat hevosesta luopumisen hetkellä vievät hevosen teuraaksi, jolloin rakas lemmikki ja kumppani päätyy viimeisellä matkallaan vielä hyötykäyttöön.

        Tuo sikanaudan valitseminen marketista kuvastaa nyky-yhteiskunnan aika yleistä "poissa silmistä, poissa mielestä"-ajattelumaailmaa. Ei se tyhjästä se jauheliha sinne markettiin ilmesty, sinä et vain itse henkilökohtaisesti ole näkemässä eläinten elinoloja teurastuksesta ja lihankäsittelystä puhumattakaan, jolloin sinä itse saat asiasta paremman mielen. Se parempi mieli ei kuitenkaan paranna niiden tuotantonautojen ja -possujen oloja eikä vähennä niiden kärsimyksiä pätkän vertaa.

        Myönnän kyllä, ettei itsestäni välttämättä olisi kasvattamaan kissoja toisen eläimen ruoaksi, ei siksi etteikö se mielestäni olisi oikein, vaan siksi, että kissoilla on ainakin tällä hetkellä sen verran erityinen paikka minun elämässäni, etten mitä todennäköisimmin luopumisen hetkellä siihen enää pystyisikään. Sen sijaan haaveenani on ollut, jos siis joskus kaupungista pääsen siirtymään maalle, kasvattaa jonkin verran omaa lihaa esim. lihakanien muodossa.

        Pieni korjaus, sillä minä asun maaseudulla ja naapurissani on emolehmätila jossa myös kanoja kotitarpeeksi. Teurastusta en ole nähnyt kun en ole teurastomalla käynyt enkä aiokaan käydä, enkä myöskään ole mennyt katsomaan kun kukkopoikia lahdataan. Nehän tilalla joutuvat pataan kun ei pihapiirissä kovin montaa kukkoa voi olla.

        Silti valitsen kuitenkin kissalleni mieluummin sikanautaa kuin että alkaisin itse sille toista nisäkäs- tai edes lintulajia ravinnoksi kasvattamaan. Poissa silmistä, poissa mielestä? Eiköhän se ole suurimmalla ihmisellä niin, vai luuletko että kovinkaan moni on esimerkiksi broilerkasvattamossa tai edes maitotilalla käynyt, eikä kaikille tiloille edes ulkopuolisia lasketa töllistelemään! Toista oli ne idylliset vanhat mummoloiden navetat ja muut eläinsuojat kuin nykyinen suurtaloustuotanto! Kuinka moni meistä muka ajattelee navetassa koko elämänsä seisovaa lehmää kun maitopaketin kaupasta ostaa? Ajatteletko edes sinä?

        Tuotantoeläinten olot eivät ole Suomessakaan tarpeeksi hyvällä mallilla kun eihän esimerkiksi monikaan lehmä pääse edes kesällä sinistä taivasta näkemään, eikä eläinkuljetuksetkaan ole vielä inhimillisiä vaikka evira on ohjeistustaan uusinut vastikään kalkkunoiden osalta.

        http://kokeile.yle.fi/uutiset/kalkkunakuljetuksilla_ei_vielakaan_selkeita_standardeja/6218105

        Tietysti jos katsotaan sekä lemmikki- että tuotantoeläinten oloja ja kohtelua esim. keski- tai etelä-Euroopassa, kaukaisemmista manosista puhumattakaan, niin onhan meillä Suomessa edes yritetty laein ja ohjeistuksin em. seikkoja korjata, sekä yleinen suhtautuminen eläimiin on varmasti parempi kuin monessa muussa maassa. Mutta noudattaako kaikki tuottajat tai lemmikin omistajat annettuja säädöksiä? Tuskin, sillä monelle lait ovat muita, ei itseä varten. Seikka jonka on monesti huomannut myös täällä kissakeskustelussa!

        http://www.animalia.fi/


      • Muu
        7+0 kirjoitti:

        Pieni korjaus, sillä minä asun maaseudulla ja naapurissani on emolehmätila jossa myös kanoja kotitarpeeksi. Teurastusta en ole nähnyt kun en ole teurastomalla käynyt enkä aiokaan käydä, enkä myöskään ole mennyt katsomaan kun kukkopoikia lahdataan. Nehän tilalla joutuvat pataan kun ei pihapiirissä kovin montaa kukkoa voi olla.

        Silti valitsen kuitenkin kissalleni mieluummin sikanautaa kuin että alkaisin itse sille toista nisäkäs- tai edes lintulajia ravinnoksi kasvattamaan. Poissa silmistä, poissa mielestä? Eiköhän se ole suurimmalla ihmisellä niin, vai luuletko että kovinkaan moni on esimerkiksi broilerkasvattamossa tai edes maitotilalla käynyt, eikä kaikille tiloille edes ulkopuolisia lasketa töllistelemään! Toista oli ne idylliset vanhat mummoloiden navetat ja muut eläinsuojat kuin nykyinen suurtaloustuotanto! Kuinka moni meistä muka ajattelee navetassa koko elämänsä seisovaa lehmää kun maitopaketin kaupasta ostaa? Ajatteletko edes sinä?

        Tuotantoeläinten olot eivät ole Suomessakaan tarpeeksi hyvällä mallilla kun eihän esimerkiksi monikaan lehmä pääse edes kesällä sinistä taivasta näkemään, eikä eläinkuljetuksetkaan ole vielä inhimillisiä vaikka evira on ohjeistustaan uusinut vastikään kalkkunoiden osalta.

        http://kokeile.yle.fi/uutiset/kalkkunakuljetuksilla_ei_vielakaan_selkeita_standardeja/6218105

        Tietysti jos katsotaan sekä lemmikki- että tuotantoeläinten oloja ja kohtelua esim. keski- tai etelä-Euroopassa, kaukaisemmista manosista puhumattakaan, niin onhan meillä Suomessa edes yritetty laein ja ohjeistuksin em. seikkoja korjata, sekä yleinen suhtautuminen eläimiin on varmasti parempi kuin monessa muussa maassa. Mutta noudattaako kaikki tuottajat tai lemmikin omistajat annettuja säädöksiä? Tuskin, sillä monelle lait ovat muita, ei itseä varten. Seikka jonka on monesti huomannut myös täällä kissakeskustelussa!

        http://www.animalia.fi/

        Itseasiassa ajattelen kyllä sitä navetassa elämänsä seisovaa lehmää ja pyrin tekemään elintarvike- ja kissanruokavalintani niin, että turvautuisin tehotuotettuihin eläinkunnan tuotteisiin mahdollisimman vähän. Tämä on myös taustalla siinä, miksi haaveenani on kasvattaa ainakin osa käyttämästäni lihasta itse. Todennäköisesti tehtävänjako tuolloin menisi niin, että itse olisin se joka vastaa eläinten hoidosta, hellimisestä ja muusta mitä nyt eläimen lemmikinomaiseen elämään kuuluu, kun taas avomies vastaisi lopetuksesta ja lihankäsittelystä.

        Alkuperäinen pointti ei kuitenkaan ollut se, minkälaisia tuotteita itse käytän tai edes se, onko minusta kasvattamaan toista nisäkästä toiselle ruoaksi, vaan se, että ne jotka tuota kasvatustyötä tekevät - tarkoittaen nyt siis vastuullista ja huolehtivaa kasvatusta - toimivat mielestäni (ja varmaan myös sinun mielestäsi?) eettisesti oikein. Tämä siis nimenomaan siksi, että tuolloin ruokaeläimet eivät ole kärsineet vaan ovat eläneet elämänsä hyvinvoivina ja onnellisina, ja kun aika on kypsä, ei eläin ehdi lopetustilanteeseen reagoimaan, saati pelkäämään tai kärsimään.

        Mitä "poissa silmistä, poissa mielestä"-kommenttiini tulee, en tarkoittanut että jokaiselle tulisi määrätä pakkoreissu maitotiloille ja broilerikasvattamoon, vaan että jokaisen tulisi edes jollain tasolla tiedostaa, ettei se liha sinne kaupantiskille ilmesty tyhjästä vaan taustalla on ihan oikeita eläviä olentoja, joiden elämänlaadussa on ainakin vielä nykypäivänä valtavia puutteita. Niin valtavia, että ainakaan itse en haluaisi kyseistä toimintaa tukea.


      • Muu
        7+0 kirjoitti:

        Pieni korjaus, sillä minä asun maaseudulla ja naapurissani on emolehmätila jossa myös kanoja kotitarpeeksi. Teurastusta en ole nähnyt kun en ole teurastomalla käynyt enkä aiokaan käydä, enkä myöskään ole mennyt katsomaan kun kukkopoikia lahdataan. Nehän tilalla joutuvat pataan kun ei pihapiirissä kovin montaa kukkoa voi olla.

        Silti valitsen kuitenkin kissalleni mieluummin sikanautaa kuin että alkaisin itse sille toista nisäkäs- tai edes lintulajia ravinnoksi kasvattamaan. Poissa silmistä, poissa mielestä? Eiköhän se ole suurimmalla ihmisellä niin, vai luuletko että kovinkaan moni on esimerkiksi broilerkasvattamossa tai edes maitotilalla käynyt, eikä kaikille tiloille edes ulkopuolisia lasketa töllistelemään! Toista oli ne idylliset vanhat mummoloiden navetat ja muut eläinsuojat kuin nykyinen suurtaloustuotanto! Kuinka moni meistä muka ajattelee navetassa koko elämänsä seisovaa lehmää kun maitopaketin kaupasta ostaa? Ajatteletko edes sinä?

        Tuotantoeläinten olot eivät ole Suomessakaan tarpeeksi hyvällä mallilla kun eihän esimerkiksi monikaan lehmä pääse edes kesällä sinistä taivasta näkemään, eikä eläinkuljetuksetkaan ole vielä inhimillisiä vaikka evira on ohjeistustaan uusinut vastikään kalkkunoiden osalta.

        http://kokeile.yle.fi/uutiset/kalkkunakuljetuksilla_ei_vielakaan_selkeita_standardeja/6218105

        Tietysti jos katsotaan sekä lemmikki- että tuotantoeläinten oloja ja kohtelua esim. keski- tai etelä-Euroopassa, kaukaisemmista manosista puhumattakaan, niin onhan meillä Suomessa edes yritetty laein ja ohjeistuksin em. seikkoja korjata, sekä yleinen suhtautuminen eläimiin on varmasti parempi kuin monessa muussa maassa. Mutta noudattaako kaikki tuottajat tai lemmikin omistajat annettuja säädöksiä? Tuskin, sillä monelle lait ovat muita, ei itseä varten. Seikka jonka on monesti huomannut myös täällä kissakeskustelussa!

        http://www.animalia.fi/

        Korjauksena vielä aiempaan viestiini: vastuullisesti ruokaeläimiä omaan käyttöön kasvattavat toimivat siis eettisesti _oikeammin_. Absoluuttisesta eettisesti oikein toimimisesta kun voidaan lähteä pohtimaan jo niin monia asioita esim. koko lemmikkieläinten pidon eettisyydestä jne.


      • 2+39
        Muu kirjoitti:

        Korjauksena vielä aiempaan viestiini: vastuullisesti ruokaeläimiä omaan käyttöön kasvattavat toimivat siis eettisesti _oikeammin_. Absoluuttisesta eettisesti oikein toimimisesta kun voidaan lähteä pohtimaan jo niin monia asioita esim. koko lemmikkieläinten pidon eettisyydestä jne.

        Toki pienimuotoinen tuotanto-/kotieläinten pito tuntuu paremmalta ratkaisulta kuin suurtuotanto ja sitä se usein onkin, mutta sekin on pakko tässä todeta, että eivät kaikki vain muutaman eläimen tai edes yhden kesäpossun, -lampaan tai kesäkanojenkaan omistajat automaattisesti huolehdi eläimistään kunnolla. Laiminlyöntejä, heitteillejättöä ja jopa eläimelle suoran kärsimyksen aiheuttamista esiintyy vielä nykypäivänäkin valitettavan paljon. Sama myös lemmikkieläinpuolella.

        En todellakaan puolusta näitä hehtaarinavetoita, -sikaloita ym. "tehtaita" mutta niitä sentään edes auttavasti valvotaan säännöllisin tarkastuksin ja niillä on tarkat säännöt eläinten pidon ja hoidon suhteen. Mutta esim. liian lyhyessä lieassa ulkoileva kesälammas tai pienessä pimeässä kopissa kyyhöttävä kesäkana ei sekään voi hyvin, eikä sitä eläinlääkäri käy virkansa puolesta edes ohimennen vilkaisemassa. Valitettavasti nuo esimerkkini eivät olleet keksittyjä.

        Se on niin eläimen omistajasta / hoitajasta kiinni millaisessa oloshteissa se elää, miten sitä ruokitaan ja muutenkin hoidetaan niin terveyden kuin sairauden päivinä!

        Mutta silti en siis suurtuotantoa kannata. Nykyinen EU:n maatalouspolitiikan tuoma tuotantotilojen kasvun vaatimus ei todellakaan ole tie onneen. Ei ainakaan eläimille, eikä niille pienviljelijöille jotka ovat joutuneet tilansa myymään tai tehneet komean konkurssin kun eivät ole pystyneet vastaamaan laajennus- ja investointivaatimuksiin. Meidänkään kylällä ei ole enää kuin tämä yksi emolehmätila, suuri sekin, mutta onneksi lehmät saavat olla vapaasti ulkona. Kaikki pientilat ovat lopettaneet toimintansa ja niitä sentään ennen oli täälläkin useita.

        Lemmikkieläinten pidon eettisyydestä sen verran, että kaikki lemmikiksi- tai muiksi kotieläimiksi jalostetut / jalostuneet eläimet eivät enää pärjää ilman ihmisen apua ja hoivaa, ei ainakaan talvisin. Ne ovat kesyjä, eivät luonnon eläimiä.

        Mitä tehtäisiin jos esimerkiksi lemmikkieläinten pito kiellettäisiin? Tapettaisiinko ne vai laskettaisiin vapauteen? Vapauteen jossa ne enemmän tai vähemmän kärsisivät? Vapauteen jossa ne saattaisivat aiheuttaa suurta tuhoa Suomen luonnonvaraisessa eläinkanssassa? Seura- ja hyötyeläinten paikka on olla ihmisen hoivissa, ja ihmisen tehtävä on pitää eläimistään paras mahdollinen huoli!

        J.K. Naapuri on tarjonnut meille monesti pois päiviltä saatettuja kukkopoikia, toki teurastettuina ja kynittyinä. Varmasti hyvää, puhdasta, melkein luomuruokaa olisi ollut siis tarjolla, mutta ei meidän perhe suostunut tipun tipua syömään. Niitä kun on itsekin käynyt lähes päivittäin ihailemassa, ruokkimassa ja sylissään pitämässä, niin kaveria ei vaan voi syödä. Nostan hattua jos pystyt itse kasvattamasi ja hoitamasi eläimen syömään, minulta se ei vaan onnistuisi millään. Ehkä tuntemattomia on siis helpompi syödä kuin tuttuja.


      • Muu
        2+39 kirjoitti:

        Toki pienimuotoinen tuotanto-/kotieläinten pito tuntuu paremmalta ratkaisulta kuin suurtuotanto ja sitä se usein onkin, mutta sekin on pakko tässä todeta, että eivät kaikki vain muutaman eläimen tai edes yhden kesäpossun, -lampaan tai kesäkanojenkaan omistajat automaattisesti huolehdi eläimistään kunnolla. Laiminlyöntejä, heitteillejättöä ja jopa eläimelle suoran kärsimyksen aiheuttamista esiintyy vielä nykypäivänäkin valitettavan paljon. Sama myös lemmikkieläinpuolella.

        En todellakaan puolusta näitä hehtaarinavetoita, -sikaloita ym. "tehtaita" mutta niitä sentään edes auttavasti valvotaan säännöllisin tarkastuksin ja niillä on tarkat säännöt eläinten pidon ja hoidon suhteen. Mutta esim. liian lyhyessä lieassa ulkoileva kesälammas tai pienessä pimeässä kopissa kyyhöttävä kesäkana ei sekään voi hyvin, eikä sitä eläinlääkäri käy virkansa puolesta edes ohimennen vilkaisemassa. Valitettavasti nuo esimerkkini eivät olleet keksittyjä.

        Se on niin eläimen omistajasta / hoitajasta kiinni millaisessa oloshteissa se elää, miten sitä ruokitaan ja muutenkin hoidetaan niin terveyden kuin sairauden päivinä!

        Mutta silti en siis suurtuotantoa kannata. Nykyinen EU:n maatalouspolitiikan tuoma tuotantotilojen kasvun vaatimus ei todellakaan ole tie onneen. Ei ainakaan eläimille, eikä niille pienviljelijöille jotka ovat joutuneet tilansa myymään tai tehneet komean konkurssin kun eivät ole pystyneet vastaamaan laajennus- ja investointivaatimuksiin. Meidänkään kylällä ei ole enää kuin tämä yksi emolehmätila, suuri sekin, mutta onneksi lehmät saavat olla vapaasti ulkona. Kaikki pientilat ovat lopettaneet toimintansa ja niitä sentään ennen oli täälläkin useita.

        Lemmikkieläinten pidon eettisyydestä sen verran, että kaikki lemmikiksi- tai muiksi kotieläimiksi jalostetut / jalostuneet eläimet eivät enää pärjää ilman ihmisen apua ja hoivaa, ei ainakaan talvisin. Ne ovat kesyjä, eivät luonnon eläimiä.

        Mitä tehtäisiin jos esimerkiksi lemmikkieläinten pito kiellettäisiin? Tapettaisiinko ne vai laskettaisiin vapauteen? Vapauteen jossa ne enemmän tai vähemmän kärsisivät? Vapauteen jossa ne saattaisivat aiheuttaa suurta tuhoa Suomen luonnonvaraisessa eläinkanssassa? Seura- ja hyötyeläinten paikka on olla ihmisen hoivissa, ja ihmisen tehtävä on pitää eläimistään paras mahdollinen huoli!

        J.K. Naapuri on tarjonnut meille monesti pois päiviltä saatettuja kukkopoikia, toki teurastettuina ja kynittyinä. Varmasti hyvää, puhdasta, melkein luomuruokaa olisi ollut siis tarjolla, mutta ei meidän perhe suostunut tipun tipua syömään. Niitä kun on itsekin käynyt lähes päivittäin ihailemassa, ruokkimassa ja sylissään pitämässä, niin kaveria ei vaan voi syödä. Nostan hattua jos pystyt itse kasvattamasi ja hoitamasi eläimen syömään, minulta se ei vaan onnistuisi millään. Ehkä tuntemattomia on siis helpompi syödä kuin tuttuja.

        Eli loppujen lopuksi ajatusmaailmamme ei olekaan ihan niin kaukana toisistaan kun aluksi vaikutti.

        Vistissäsi oli paljon fiksuja pointteja, joihin en kuitenkaan kummemmin ota kantaa koska ne menevät jo niin kauas ketjun alkuperäisestä aiheesta, mutta ihan vain mahdollisen väärinkäsityksen välttämiseksi: en vastusta lemmikkien pitoa!

        Kirjoitusteni tarkoitus oli perustella, minkä takia alkuperäisen kirjoittajan sanojen mukaan "hyvin ja oikein ruokittujen ja hoidettujen hiirien" kasvattaminen/tilaaminen hyvältä kasvattajalta kissan syötäväksi on huomattavasti eettisempi ratkaisu kuin ostaa valmiita kissanruokia ... non, ehkä myös hieman nostaa esiin sitä tekopyhyyttä mikä vallitsee kun kritisoidaan ap:n mainitsemaa lihatuotantoa perusteella "Onko järkevää kasvattaa toista nisäkäslajia toisen ravinnoksi?" kun mielummin halutaan, että se ruoka tulee siististi säilyketölkissä kaupasta, sen kummemmin miettimättä mistä ne eläinperäiset tuotteet sinne purkkiin ovat päätyneet. Toivottavasti tavoite edes jotenkin täyttyi. :)


      • Vegaani :)
        ää kirjoitti:

        Onko järkevää kasvattaa toista nisäkäslajia toisen ravinnoksi?

        Hiiri on ihan yhtä ihana ja fiksu eläin siinä kuin kissa tai koirakin, eli niiden ruuaksi kasvattaminen on epäesteettistä.

        Jos hiiriä kasvatetaan ruuaksi, samaa voidaan siis tehdä esim. kissan kuin koirankin pennuilla!

        Oletko miettinyt kysymyksesi loppuun asti? Tekeväthän ihmiset sitä koko ajan kasvattamalla mm. nautaa, sikoja, kanoja, kaniineja yms yms OMAKSI ravinnokseen, vaatteeksi, koe-eläimiksi, tai ihan vaan huvin ja urheilun vuoksi. Mikä siitä tekee eettisempää? Sekö että ihminen on jollain tapaa eläintä tärkeämpi tai ainutlaatuisempi? Itse kasvatettu hiiri mahdollisesti terveempi ja onnellisempi, kuin teolleisen lihatuotannon uhriksi joutunut eläin. Esim. siathan ovat aivan ihania eläimiä ja niiden sanotaan olevan jopa koiraa fiksumpia! Eli jos on pakko jotain lihaa lemmikilleen syöttää (kissa 100% lihan syöjä!), niin eikö olisi eettisempää jos voisi sekä tarjota kissalleen ihanteellisen ruokavalion, että välttää teollisten lihatuotteiden käytön tarjoamalla sille kotikasvatettuja hiiren tai kanan poikia?


    • Koko12

      Kissat syo hiiria.
      Jos syotat valmiita kissanruokia niissa on lehmaa, sikaa yleensa...joskus kengurua, buffaloa tai muuta eksoottista. Onko parempi etta naita kasvatetaan kissojen ruoaksi? Jos haluamme pitaa kissoja lemmikkeina on otettava vastuu kissan terveellisesta ruokkimisesta. Kissat ovat LIHANSYOJIA.
      Kokonaisissa hiirissa on kaikki mita kissa tarvitsee ravinnoltaan.

    • Ibbaa-

      Ja hiiriä kasvatetaa tosi paljon ravinnoks, tosin ne on yleensä sitte käärmeille, ja eläinkaupoista voi käydä ostamassakii pakastettuja hiiriä. Mikspä ei vois kasvattaa kissanki ruuaks ne kuitenki syödää sitä tahtii ku ne syntyy ja ehtii kasvaa, mut ite en kuitenkaa pystyis tohon, sen varran hiirirakas olen :) tai siis omistan gerbiilejäkin ja ne on tosi rakkaita ni ei ihan heti tulis mielee syöttää niit kissalle :D

    • DiNoSauRus

      Kissan ja käärmeen ero on siinä että käärmeet eivät puskemua nekkuun joka päivä, puhumattakaan nuolemisesta

      • ibbaa--

        Toi on kyl totta :D Aattelin vaa et siis hiirii kasvatetaa ruuaks ja söishän se kissa/kissat tosi paljon enemmän ku käärme :D


    • 17+19

      Hiiriä tosiaan kasvatellaan käärmeille ruuaksi, enkä näe syytä miksei niitä voisi kasvattaa myös kissoille - ja käsitykseni mukaan jotkut näin tekevätkin. Hiiri"tuotannossa" tulee syötäväksi sekä aikuisia että ns. pinkkejä eli 0-3 vrk ikäisiä poikasia; hiirinaaras pystyy hoitamaan 4-6 poikasen poikueen, joten isommista poikueista on poikasia lopetettava pienenä, ettei emo rasitu liikaa. Poikaset lopetetaan iskulla päähän, silmänsä avanneet (joilla ei ole enää sukellusrefleksiä) ja siitä isommat hiilidioksidilla, johon on oltava asianmukaiset laitteet.

      Koetin hieman laskeskella mitä esim. 20 naarasta 5 urosta kokoonpanolla saisi aikaan (uroksia pitää olla tarpeeksi suhteessa naaraisiin). Naaras astutetaan ekan kerran 3-4 kk iässä ja tiineys kestää 3 vk; poikasia jätetään 4-6 ja ekasta poikueesta on fiksua jättää jo kasvamaan seuraava sukupolvi ruokatuotantoon eli vaikkapa yksi per naaras, jos ei ole tarkoitus lisätä naaraiden määrää. 20 naarasta tuottaa siis yhdellä "kierroksella" n. 80 hiirtä (ka 4/poikue jotka kasvatetaan ruoaksi), jotka ovat "ruokakoossa" siinä parin kuukauden kieppeillä, jos haluaa vähintään 30-grammaista tarjota. Oikean kokoisessa poikueessa poikaset ovat luovutusiässä (5 vk) vähintään 20-grammaisia, isokokoisessa linjassa parikuiset urokset voi olla jo yli 40-grammaisia.

      Eettiseen ruokatuotantoon kuuluu, että urokset asuu omissa bokseissaan ja naaraat omissaan. Naaraiden kuuluu saada ainakin kuukauden lepotauko poikasten välillä; tämän jälkeen ne astutetaan uudelleen (n. 6-7 kk iässä) ja ne voidan lopettaa kun poikaset on vieroitettu (3,5 vk) - näin saadaan 20 uutta ruokahiirtä lisää. Toisesta poikueesta ei välttämättä tarvitse jättää poikasia kasvamaan, ekan poikueen naaraat on tässä kohtaa hyvää vauhtia kasvamassa kohti astutusikää. Tällöin 5 poikasen keskiarvolla 20 naarasta tuottaa 100 poikasta.

      Tällä laskelmalla 20 naarasta tuottaa siis n. 200 ateriaa (poikaset emot itse), mihin voinee laskea pinkkejä n. 120 kpl, jos kuhunkin poikueeseen syntyy 3 poikasta "ylimääräistä" - määrä siis voi olla paljon isompikin tai sitten pienempi, riippuu minkä kokoisia poikueita linjasta syntyy. Pinkit painaa n. gramman kappaleelta ja ne kissa syö kokonaan, joten pelkillä pinkeilläkin saa aikaan 120 grammaa hyvää ruokaa aikaiseksi.

      Kustannuspuoli taas... Se on erinäisiä euroja. Jokainen uros tarvii oman boksin. Synnyttäville naaraille on fiksua varata jokaiselle oma boksi - ja tässä tullaan siihen, miksi on fiksua aloittaa kasvatus pienemmällä hiirimäärällä ja kasvatella määrää vähitellen - ei ole kaikki naaraat samaan aikaan paksuna ja tarvitsemassa sitä omaa boksia. Silti n. 10 laatikkoa on hyvä varata jo tuolle määrälle naaraita synnytysbokseiksi. Sitten tarvitaan naaraslaumojen asumukset; joko vanhoja akvaarioita tai dunia useampi kappale, että mahtuu sekä emot että ruuaksi kasvavat, vieroitetut poikaset (sekä uroksia että naaraita). Juomapulloja tarvitsee erinäiset määrät. Kuivikkeena purua, puru-turveseosta tai pellavahaketta. Sisusteeksi käy hyvin erinäiset pahvilaatikot, wc-paperirullan hylsyt, pesämateriaaksi wc-paperi (oltava paljon!) ja katosta roikkumaan vaikkapa paksua sisalköyttä. Karkkilaatikoista ja verkosta saa tehtyä kuljetuslaatikoita ja niihin on kätevä majoittaa hiiret siivouksen ajaksi. Siivottavaakin sitten riittää tuollaisessa laumassa jo jonniin verran ja kuivikkeita tuppaa lentämään pihalle ainakin bokseista, joissa on verkotus jossain sivulla. Ruokahiiret siis tulevat maksamaan, mutta ainakin tiedät, mitä hiiret on syöneet, miten eläneet ja miten kuolleet. Ulkomailta tukuista rahdatut eläimet voi olla loisten vaivaamia, haavaisia, langanlaihoja, kerran-pari matkalla sulaneita ja ties mitä. Tukkukasvattamoiden arkipäivää on aamulla kerätä kuolleet laatikoista (jotka tuskin on paljon karkkilaatikkoa isompia) pois ja ruokkia loput. Ei mitään eettistä ruokaa siis.

      • onko järkee vai ei?

        Kasvatin mä lehtikotilon hiiren ravinnoksi, hiiren kissan ravinnoksi, kissan koiran ravinnoksi, koiran käärmeen ravinnoksi ja käärmeen itselleni korkokengiksi!

        Itse asiassa voisin hankkia kotiini häkkilintuja, jyrsijöitä, akvaarioita, hyönteis- ja matelijaterraarioita, kissoja, koiria, kaneja, frettejä ym. jotta niiden kaikkien ravinnontuotanto olisi taattu! Siinäpä niillä aikakin hyvin kuluisi kun toisiaan jahtailisivat pitkin pihoja.

        Pssst. pinkistä ei ole kissalle kuin pieneksi herkkupalaksi, eli kyllä kissa aikuisia hiiriä tarvitsee kun eihän pinkkirukassa ole edes kunnolla lihaa eikä luuta.

        Pssssssst. Parasta olisi hankkia leikkaamaton narttukissa joka pyöräyttää pennut säännöllisin väliajoin. Vastasyntynyt kissanpentu on jo huomattavasti ruokaisampi ja ravintorikkaampi kuin pieni pinkki. Siis kissallekin!


    • ddff.

      Tuota miksi niitä pitää kasvattaa itse? Jos niitä joka tapauksessa kasvatellaan herppi puolelle niin mikset osta valmiiksi pakastettuja hiiriä kissallesi? Meidän kissoille uppoaa heittämällä sulatettu hiiri, pinkki ja tipu. Rottaa emme ole vielä kokeilleet :)

      Mutta on siis mennyt ihan häntineen nahkoineen/nokkineen..

      • 17+19


    • hiiripienipalleroine

      Joskus varmaan voi saada elävänkin hiiren?

      Jos annat sitten vain lihaa lisänä, ajattele, että kalkin tarve täytyy tulla tyydytetyksi. Sitä tulee hiirten luista.
      Kissaa ei voi ruokkia pelkällä lihalla, sisäelimillä. Niistä ei tule kalkkia tarpeeksi. Kaikkea netin huuhaata ei tartte uskoa.

      • Varpahainen

        Saatan olla väärässä, mutta oon ymmärtänyt, että käärmeillekään ei enää saisi antaa eläinsuojelullisista syistä eläviä hiiriä, joten tuskin saa kisallekaan. Oma kissani on syönyt hyvällä halulla, kun oon antanut vanhuuteen kuolleen hamsterin tai kuolleena syntyneen marsunpoikasen. Pää on joskus tökkinyt, mutta muuten on mennyt luineen karvoineen päivineen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe