Kaivo mökille

hinta-arvio

Onko kellään heittää mitään hinta-arviota, mitä tulisi kaivo kaikenkaikkiaan maksamaan? Itsellä ei mitään käsitystä hinnasta.

51

11875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monenlaisia on

      Vesikaivo, paskakaivo, imeytyskaivo, mikä?

      • hinta-arvio

        Unohdin mainita, vesikaivosta oli kysymys.


      • mahdotonta sanoa
        hinta-arvio kirjoitti:

        Unohdin mainita, vesikaivosta oli kysymys.

        todella vaikea sanoa kun ei tiedä tarkemmin. Jos vesi löytyy alta 3 metrin ja tehdään kaivonrenkailla...ei siis porakaivoa niin uskon että n. 3000-5000 euroa riippuen missä mökki on jne....Kaivoon voi mennä todella paljon rahaa jos maa kalliota ja vesi todella syvällä...kuka kaivon paikantaa vai onko se jo selvillä?


      • melko_varma
        mahdotonta sanoa kirjoitti:

        todella vaikea sanoa kun ei tiedä tarkemmin. Jos vesi löytyy alta 3 metrin ja tehdään kaivonrenkailla...ei siis porakaivoa niin uskon että n. 3000-5000 euroa riippuen missä mökki on jne....Kaivoon voi mennä todella paljon rahaa jos maa kalliota ja vesi todella syvällä...kuka kaivon paikantaa vai onko se jo selvillä?

        Alle 3 metriä 3000-5000 €. Siinä hyvä vinkki yrittäjille. No joo, saa siinä olla mökki vähän kauempanakin.


    • Juuri naapurit rakennutti kaivon Turun saaristoon. Vaikka matkaa oli ja veneellä piti myös liikkua, ei hinta ollut läheskään noin korkea. Ilman venematkaa hinta oli muistaakseni alle 2000e renkaineen, kansineen ja töineen. Oli muistaakseni tällainen sivu kuin www.vesikaivot.fi.

    • Ja uskokaa tai älkää, itse miehet katsoivat jollain metallivirityksellä ja vitsalla kaivonpaikan. Omin silmin näin kun vitsa taipui ja metalli vääntyi. Ja vettä tulee. Samasta firmasta tilataan kun muut remppahommat hoidossa. Taitaa olla niin, että perinteisen vesikaivon vitsalla etsityn paikan "taikauskoksi" mollaaminen on vuosien mittaan porakaivofirmojen viljelemä selitys.

      • 2014 jo...

        Vaikea on selittää tieteellisesti, että mikä mitä materiaalia tahansa olevaa varpua vetää puoleensa. Taikausko on ihan hyvä selitys.


      • skepsis tietää

        "Taikavarpu" on lukuisissa tutkimuksissa teilattu, tarkkuus on yhtä hyvä kuin sammakon selästä ennustettu sää. Talvella on kylmää mutta juhannukseen mennessä lämpenee.

        Mitään "vesisuonia" ei ole myöskään havaittu, uskon että ne sekoitetaan orsiveteen. Orsivesi on vesikerros vettä läpäisemättömän (esim savi tai kallio) aineksen yläpinnalla. Se on siis ylempänä kuin pintavesi.

        http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/taikavarpu.html


    • siinä se

      Vaikea sanoa kun ei tiedä miten syvältä sitä vettä joudutaan hakemaan.

      Sanotaanko että 1500-20000 euroa, tuolla luulisi jo kaivon saavan.

      Meillä se maksoi pari sataa kun vesi tulee suoraan lähteestä.

    • Juttelin tuosta kaivon syvyydestä myös työmiesten kanssa kun siinä tyhmänä naapurin pihalla pällistelin. Vaikuttaa se hintaan, mutta siinä kohtaa puhutaan korkeintaan satojen eurojen eroista. Kaivurilla se kuoppa kaivetaan, eikä kuulemma yli viiden metrin kaivoja usein tehdä. Osaavat katsoa paikan jossa on enemmän kuin yksi "virtaus", jolloin on todennäköistä, että vettä tulee alta viiden metrin. Jos ei viiteen metriin mennessä ole vettä tullut, pohjalle hakataan rautaputkea toiset viisi metriä, ja räjäytetään putken pää auki. Kuulemma vesi etsii reittinsä itse usein, joten turha on kymmentä metriä kuoppaa kaivaa, ja tuollainen putken lisäys ja räjäytys ei todellakaan nosta hintaa 20 000 euroon. Näin he ainakin lupasivat. Antoivat myös takuun vedentuloon.

      • Mitenkäs...

        Meidän kaivossa tehtiin huolto paikallisen toimesta / pohjalta paljastui myös putki. Ei tullut vettä vieläkään kun ei saanut tuttu putkea auki.Mahtaako semmoi räjäytys auttaa, kuulostaa kyllä loogiselta , joskus jos kaivoon vettä on tullut..

        Tuskin kuitenkaan nyt viittä metriä edes peruskaivot useimmiten ovat.Ja kuka hakkaa viisi metriä putkea kaivon pohjalle??? On varmasti oikea tapa kaivo tehdä,mutta taitaa emäntä laitella tai muistella vääriä metrejä. Kaikilla täällä päin on kaivot,enkä ole kuulluet kuin kerran neljän metrin kaivosta.(kahdeksan rengasta joista yhden puolikasmaan pinnaalla)


      • mökkeilijät

        No itsellä tuli kaivon syvyydeksi 6.5m. Kaivuri kaivoi itselleen syvemmän kuopan jotta pääsi kaivamaan syvemmälle. Renkaat n600e(1m läpimitta) kaivuu n500e kuorma soraa 80e hyvää vettä.


    • En muista firman nimeä,mutta jostain turun lähistöltä olivat kotoisin kun kyselin viiime syksynä.Hinta oli muistaakseni haarukassa 1000-3000 ja vesitakuu.jostain osasta olisi saanut myös kotitalousvähennyksen.jäi tilaamatta koska olin liian myöhään liikkeellä,oli joo maa liian kova kuulemma.talvella appiukko vakuutti että pitää ottaa porakaivo mökille. toimihan se mutta hinta nousi yli 10 000e:n. tekivät kolme reikää joista kahdesta tuli merivettä.kyllä porakaivo toimii,mutta vieläkin tuo hinta mietityttää rengaskaivoon verrattuna...

      • Hyvää vettä

        Olisko ollut joku tämmöinen:

        www.vesikaivot.fi


      • Hyvää vettä kirjoitti:

        Olisko ollut joku tämmöinen:

        www.vesikaivot.fi

        Juuri tuo oli !! harmittaa vielä kun liian myöhään soittelin eikä voinut enää kaivaa


      • Anonyymi
        kokkiman456 kirjoitti:

        Juuri tuo oli !! harmittaa vielä kun liian myöhään soittelin eikä voinut enää kaivaa

        Tämä on kyllä maailman huvittavin mainos


    • kokkiman....

      Tulipas turhaan rekisteröityä. enpäs tiennytkään että saa palstalle kirjoitettua ilman profiilia

    • hiekkarantakaivo

      Teimme rantakaivon hiekkamaahan siten, että ostimme parin metrin mittaisen ylijäämäpätkän lasikuituputkea, halkaisija runsas metri. Lisäksi ostimme putkeen sopivan kannen. Kaivoimme putken hiekkamaahan. Siitä on kai yli 10 vuotta ja hyvin on toiminut.

      Putken myynyt firma kuumensi putken uunissa että jotkut kaasut hävisivät ja putki kelpaisi kaivoon terveysmielessä.

      Putken hintaa en muista, luultavasti olisi euroissa muutama satanen. Kaivoon ei mennyt muuta rahaa kun lapio löytyi ennestään.

      Pumppu (Mamec) ja vesijohtoputket piti kyllä ostaa mutta nehän eivät ole kaivon kustannuksia.

      Saamme vettä myös talvella vaikka putki kulkee maanpinnassa.

      • Vastaranta9

        Teimme aivan samanlaisen ratkaisun joitain vuosia sitten! itse hankimme labko-pumpun kuitenkin.. Kaivonpaikan etsi naapurin Jore ja hänen hamsterinsa Vipe(naaras), ja vesi kulkee todellakin ympäri vuoden! Jos pakkanen nousee yli 25c:n, laitamme kynttilöitä putken viereen ympäri vuorokauden; Ja vesi kulkee!!! Ei mitään ongelmaa!!!


      • noh noh
        Vastaranta9 kirjoitti:

        Teimme aivan samanlaisen ratkaisun joitain vuosia sitten! itse hankimme labko-pumpun kuitenkin.. Kaivonpaikan etsi naapurin Jore ja hänen hamsterinsa Vipe(naaras), ja vesi kulkee todellakin ympäri vuoden! Jos pakkanen nousee yli 25c:n, laitamme kynttilöitä putken viereen ympäri vuorokauden; Ja vesi kulkee!!! Ei mitään ongelmaa!!!

        Asiallista, kiitos... vaikkei kaivot kiinostsa,eipä tarvitse sellaisia häritä joita kiinnostaa ja haluaa vipetömästi tietää ...


    • mökkiläinen

      Varmaan 5 metristä viimeistään löytyy vesi, tämä kustantaa metrin renkailla 5* 150€ kansi 100€. Päivä kaivinkonetyötä 8*60€(n. 500€) ja kuorma hiekkaa mahdollisesti kaivon ympärille(200-250€), riippuen ympäröivästä maasta. Itse apuna ollen työmiehen palkka jää pois joten kustannukset näillä töillä max 2000€. 4 rengaskaivoa tehty ja kaikki sopineet tähän hintaan

      • Aamukahvi

        Jos saa kysyä..

        "Itse apuna ollen"???
        Mikä järkevä ja/tai laillinen yritys ottaa asiakkaan töihin?

        "4 rengaskaivoa tehty..."
        Olet siis - ihan itse - ollut apuna työmiehen sijasta tekemässä kaivoja 4kpl? Minne? Omalle tontille?

        Viestistäsi voi ainoastaan järkevästi päätellä pähkinänkuoressa:
        Olet rakennuttanut omalle tontillesi 4kpl rengaskaivoja, joista olat maksanut 8000euroa, ja joissa kaikissa olet itse ollut "apuna työmiehen sijasta".

        ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????


      • kaivoon katsoja
        Aamukahvi kirjoitti:

        Jos saa kysyä..

        "Itse apuna ollen"???
        Mikä järkevä ja/tai laillinen yritys ottaa asiakkaan töihin?

        "4 rengaskaivoa tehty..."
        Olet siis - ihan itse - ollut apuna työmiehen sijasta tekemässä kaivoja 4kpl? Minne? Omalle tontille?

        Viestistäsi voi ainoastaan järkevästi päätellä pähkinänkuoressa:
        Olet rakennuttanut omalle tontillesi 4kpl rengaskaivoja, joista olat maksanut 8000euroa, ja joissa kaikissa olet itse ollut "apuna työmiehen sijasta".

        ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

        Järkevä ja taloudellisesti ajatteleva mökkiläinen hankkii / tilaa itse tarvikkeet, sorat yms. Kaivamaan tulee lähistöltä löytyvä kaivuriurakoitsija, jolle korvaus maksetaan suoraan käteen. Lähistöltä voi hyvinkin löytyä myös sorakuoppa, josta maajussi tuo traktorin peräkärryllä sorat kaivon ympärille.
        Itse siinä sen verran apuna, että saadaan renkaat paikoilleen.. Ei se sen vaikeampaa ole ja hinta pysyy kohtuullisena.

        Jos ei ole rahasta kiinni, niin sitten tilataan kaivofirma hoitamaan homma alusta loppuun. Eipä siinäkään mitään, mutta joku 3500 € on ainakin minulle niin iso raha, että tein homman joku vuosi sitten tuon ensimmäisen vaihtoehdon mukaan. Sain aika kivan tuntipalkan omalle työlle.. 5000 € tietämissä pyytelivät täyshoidosta, selvisin noin 1500 eurolla.


      • jeesus juo vaan...
        Aamukahvi kirjoitti:

        Jos saa kysyä..

        "Itse apuna ollen"???
        Mikä järkevä ja/tai laillinen yritys ottaa asiakkaan töihin?

        "4 rengaskaivoa tehty..."
        Olet siis - ihan itse - ollut apuna työmiehen sijasta tekemässä kaivoja 4kpl? Minne? Omalle tontille?

        Viestistäsi voi ainoastaan järkevästi päätellä pähkinänkuoressa:
        Olet rakennuttanut omalle tontillesi 4kpl rengaskaivoja, joista olat maksanut 8000euroa, ja joissa kaikissa olet itse ollut "apuna työmiehen sijasta".

        ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

        Jopa on järkevä kysymys. Olen ollut itse firmassa jossa kukaan ei tiennyt mitään alan hommista. Apumies ei kouluja tarvitse ja yrittäjä ottaa halvimman mitä saa.


    • Kai Vo

      Jos mökkitontilla kasvaa tuuhea paju, sen alla on mitä ilmeisemmin vesisuoni.
      Kaivoin itse betonirengas kaivon mökille, neljän metrin syvyydeltä alkoi vesi pulputa. Aluksi parimetriä syvä kuoppa ilman renkaita, senjälkeen renkaat monttuun ja renkaiden sisäpuolelta renkaita lisäten, kunnes vettä tulee. Kun ei pysty hettämään maata lapiolla, kaivon yläpuolelle voi laittaa vinssin, jolla nostetaan hiekkaämpärit. Kaivajan on hyvä tulla pois kaivosta kun hiekkaämpäriä nostetaan.

      • Joskus...

        Koitin samaa, mutta muutama kuoppa piti kaivaa. hyvhän siitä tuli loppupeleissä. Suosittelen kuitenkin jos haluaa itse tehdä että pyytää edes ammattilaisen katsomaan paikan se ei paljon maksa. Pääsee vähemmällä vaivalla kun tietää varmana että siitä vettä johon kaivaa


      • suoneton tontti

        Normaalissa Suomen maaperässäi ole olemassa mitään vesisuonia. Vettä löytyy aina, kun mennään tarpeeksi syvälle.

        Wikipediasta kopioitua, taidatko tätä paremmin sanoa?

        "Vesisuoni tarkoittaa kansanuskomusten mukaista maan alla kulkevaa pohjaveden väylää tai kanavaa, joka muistuttaa lähinnä maanalaista puroa. Todellisuudessa tällaiset väylät ovat harvinaisia, ja suurin osa vesisuonia koskevista käsityksistä on näennäistiedettä ja kansanuskomuksia. Vedellä ei ole taipumusta muodostaa itselleen suonia. Suurin osa pohjavedestä liikkuu maan huokoisissa kerroksissa kuten hiekassa ja sorassa. Kallioperässä esiintyy joskus halkeamia ja esimerkiksi kalkkikivessä luoliakin, joissa on vettä"


    • mökkiläinen

      Aamukahvin juojalle pitää vääntää yksinkertaisesta asiasta rautalankaa. Tilaat siis kaivinkoneen ja avustat kuskia kaivon teossa, niissä pikkkuhommissa ettei konemiehen aikaa mene niihin. 4 kaivoa tehty tuttavapiirissä ja kaivo tuli valmiiksi päivään joten siihen perustan hinta-arvion 2000€. Tietenkin uusavuttomille pitää varata apumiehen päiväpalkka lisäksi jos se lapio ei pysy kädessä tai ei ole mahdollista olla itse mukana hommassa. Ei yksinkertaisesta asiasta kannata tehdä liian vaikeaa, järjen käyttö ei ole kiellettyä.

    • aamukahv1

      Ok. ymmärrän. Pahoittelut väärinymmärryksestä. itse kuitenkin kun hankin firman kautta, hinta oli alta 2000e n. kaksi metriä syvässä kaivossa ja etsivät myös paikan. täytyy kuitenkin harkita ensi kerralla esim. lasten mökille itse rakennettua.. jos kuitenkin samaan hintaan tulee ammattilaiset kaivinkoneineen niin turhaan siinä itse hikoilen...

    • iltakahvi

      Eli voinemme todeta että rengaskaivon hinta on n. 2000€, kaivonkatsojan hinta sopii muutamaan kymppiin

    • iltapala &saunakalja

      Varmaankin näin perushommassa, jos ei odottamattomia ihmeellisyyksiä. kaivon katsominen oli suunnilleen tuota luokkaa, rriippuu kai sekin matkasta. Nyt pitää syödä välillä,tulee kahvia jo joka kolosta

    • kaivomies

      Vanha kekustelu, pakko vaan sanoa, niin kuin se on.
      Kaivinkone on ainoa oikea ja pettämätön kaivonpaikan katsomiskone.
      Asia on helppo todistaa, kun kysytte kaivonkatsojalta mihin ei tule kaivoa ja kaivatte tai kaivatatte sitte siihen kaivon.
      On nimittäin perin vaikea löytää paikka mihin kaivetaan 5-6m syvä monttu mihin vesi ei tule. Siis sellaisella alueella missä kaivot on yleensä 4-5m.
      Minä saan varvun taipumaan missä kohtaa vaan, eikä sillä ole mitään tekemistä veden kanssa.
      Kahden tonnin paikkeilla 4-5m kaivon saa tänä pääivänäkin.

      • mökkimies

        turun lähellä piikkiös oli aikoinaan sellaiset miehet kun tekivät kaivoja lapiolla ja kaivon paikan tutkivat koepumppauksella mist tiesivät veden tulon ja kuinka korkealle vesi nousi ja antoivat aina työlleen vesitakuun


    • 16 + 17

      Kaivoa ei saa kahdella tonnilla, vaan hinta on kyllä enemmänkin 5 tonnin paikkeilla. Lisäksi pitää olla jätevesijärjestelmät olemassa jos aikoo sähköpumpulla vedet nostaa kaivosta. Joten kyllä sitä hintaa tulee.

      • kaivoon katsoja

        Kuka sitä sun kaivoa ja sähköpumppua tulisi koskaan katselemaan? Tuossa aiemmin jo totesinkin, kaivosta saa maksaa 2, tai 5 tonnia - ihan oma valintahan se..

        Aika pätevän vesiautomaatin saa hintaluokassa 350 euroa. Meillä on ollut tällainen jo pari vuotta, enkä ainakaan vielä osaa kuin kehua. Toimii syvässäkin kaivossa yhtä varmasti kuin junan vessa, eikä tarvitse ikinä leikkiä siemenvesien kanssa.
        http://www.clen.fi/fi_clen_item_26.html
        Jos vaan kukkuu ja kestää jatkossakin, niin ikinä en perinteistä vesiautomaattia hommaa tilalle.


    • varpumies

      Viime kesänä kaivettu kaivomme tuli maksamaan n. 3000e, siinä on mukana kaivuri, kaivon tarvikkeet, pumppu sekä kaikki putkitarvikkeet mitä tarvittiin veden vetämiseen mökkiin. Ulkopuolista työtä vain kaivurin osalta.

      Pelkkä kaivon kaivaminen renkaineen ja kansineen olisi jäänyt selvästi alle 1500e nettona. 5 100x100 rengasta, tiivisteet ja kansi sekä vajaa päivä kotitalousvähennettävää kaivurityötä 70e/h.

    • Tarska kempeleeltä

      Mites sellanen tapaus kun tontilla on metsä lähde josta ei nyt pulppuamalla, vaan liruttamalla tulee vettä, miten sellanen putki viritys tehtään, että saisi veden tulemaan putkesta? tökätäänkö se putki vaan sinne lähteen syöveriin, vai miten sellanen tehtään?

    • kaivomies

      En ole aivan varma ovatko lähteet rauhoitettuja, (ainakin metsähakkuissa pitää jättää suojavyöhyke) mutta olen nähnyt lähteeseen kaivettavan kaivonrenkaita ja pumppu, tai imuputki renkaiden sisään, niinkuin normi kaivossa. Vesi- ja sähköjohdoille läpivientireikä renkaan kylkeen tai saumaan. Ja kansi päälle.

      Tuolle 16 17 totean, että meillä tehtiin kaivo viime vuonna ja kustannukset jäi kympin vaille 2000€ verollisena. (toteutunut kaivon teko, ei mutua)
      Renkaat tiivisteillä 5m ja kansi lukittavalla luukulla 750€, kasettikuorma puhdasta soraa ja kaivurityö 1240€
      Siis pelkkä kaivon teko, sitähän täällä ensimmäisessä viestissä kysyttiin.
      Hintaan vaikuttaa moni tekijä, kuinka kaukaa kaivosora, renkaat ja kaivuri tuodaan ja pääseekö kuorma-autolla kaivon viereen ja kaivettava maa, ym.

    • MJK.

      Meillä kaivo mökille maksoi 7000,- kaikkine töineen ja osineen. syvyyttä on 150 m

    • kariu12

      Minkälainen pumppu aurinkovoimalla eli 12 volttia veden nostoon ?
      Tuleeko sen kaivoon vai sisälle hanan viereen ?

    • typerykset

      jaa a kaivinkoneen tuntihinta on joku 70 e tunti kuinka monta tuntia muhumaahan kaivetaan parin kolmen metrin koloa onko joku 180 e
      siihen kaivonrenkaita kelkkoaa jostakin nurkista joku kympin kipale eli 30 e
      siihen ympärille rivitalotyömaan roskalavalta muovia 0 e
      paljonko ne nyt sitten tekikään yhteensä
      eimits

      • rahat kaivoon

        Ja tulee sellainen kaivo, mistä saa juomakelvotonta savivelliä.

        Nähty on...


      • melko_varma

        Tuntihinta riippuu koneen koosta. Kolmen metrin kaivon voi tehdä helposti pienellä koneella ja veloitukset on jotakin alkaen 40 tunti. Ei tule paljon kaivolle hintaa, kun puolessa päivässä alkaa olla renkaat paikoillaan. Toki Uudellamalla on kalliimpaa.


    • Finn-gred

      Teen paikasta riippumatta 2500€!
      Sisältää pumpunkin. Max poraus 100m. Ylimenevät 10€ metri.

      • mökkeilijää

        Laitappas yhteystietosi näkyville Finn-gred


    • yötönyö2

      Minulla lähde rannalla, reilun sadan metrin päässä mökistä. Vedin 25mm:n putken järven pohjaa pitkin mökin vierellä olevalle pumpulle. Pumppu on pieni invertterin perässä oleva 230V:n pumppu. Pumppu pumppaa kalliolle nostettuun säiliöön veden, josta vesi tulee käyttökohteisiin.

    • knhbknbkhb
    • Heikki_K

      Rotomon-nimisellä firmalla on mielenkiintoinen muovinen vesikaivo. Tuttu asenti itselleen ja kehui helppoutta. Sisälti pumpun eikä paisuntasäiliötä tarvittu. Toki tuolla ei hirmu syvään päästä, mutta korkean pohjaveden kohdalla fiksun oloinen kaivo: http://www.rotomon.fi/tuotteet/kaivot/puhdasvesikaivo/

      • Terbuske

        Kuinkahan paljon tämä Rotomon muovinen puhdasvesikaivo mahtoi kustantaa? Itsellänikin tämä kyseinen tuote harkinnassa.


    • autossavesimökille

      Kannattaa miettiä mikä on kaivoveden tarve ? Ruokavetenä sitä ei kovin paljon kulu. Pesuvesi saadaan yleensä järvestä, pumpulla tai kantaen. Voiko ruokaveden ottaa kaupan seinästä kauppakäynnin yhdeytessä ? Näin menettelee jyvin moni niinkuin teen itsekkin. Olen tähän systeemiin ihan tyytyväinen. Otan mukaan aina kaksi 18-litran vesiastiaa, ja sillä ruokavedellä pärjää viitisen päivää. Jos olen mökillä pitempään niin silloin on asiaa jo kauppaankin.
      Matalan rengas kaivon saa jo tonnilla. Joskus vesi tulee vasta poraamalla jopa sadanmetrin syvyydestä ja silloin hinta hyppää jo kymmeniin tonneihin.
      Kaivon teko on helppoa jos sattuu sitä rahaa olemaan vähän reilummin...

    • kaivolletarvetta

      Ei saada pesuvettä "yleensä" järvestä, kun mökki on meren rannalla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe