rehellinen mielipide

naikkonen23.

onko teidän mielestä alkoholiongelma jos ottaa joka päivä n. 3-4 keskiolutta iltaisin ja sitten perjantaina vähän enemmän (n. 5-6 pulloa) Tai onko tämä terveydelle kovinkin haitallista. Omat juomatottumukset on alkanut ahdistaa vähän mieltä kun tulee "kausijuoppouduttua" enemmän aina kun kesä on tulossa. Ikinä ei silti ole krapulaa.

25

213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuori lääkäri

Ei huolta.

Voit lisätä reippasti alkoholinkäyttöäsi, etenkin kesäaikaan. Alkoholi sisältää paljon hyödyllisiä ravintoaineita ja vitamiineja!

• viina, täystuho

Heh, mitä ihanaa sarkasmia. Taidat olla suomi24:n omalääkäri :)

• Parempi tänään kuin

Tuskin olet pahoissa ongelmissa, mutta lievä ongelma sulla on, jos et voi tai halua olla muutamia päiviä viikossa ottamatta. Montako vuotta olet juonut?

Viiden vuoden päästä voisit verrata tilannettasi ikätovereihin, siis vaikkapa luokkatovereihisi. Ulkonäkö, talous, työura, perhe, ihmissuhteet, seksielämä, harrastukset, terveys, rokulit ovat hyviä vertailukohtia, oikeastaan jo nyt..

• naikkonen23.

olut ei vielä tunnu vaikuttavan elämääni kuin ehkä mielialaan joskus. Kouluttauduin juuri ja liikun noin 2 tuntia päivässä reipasta liikuntaa. Siis ei vaikuta VIELÄ

• Parempi tänään kuin
        naikkonen23. kirjoitti:

olut ei vielä tunnu vaikuttavan elämääni kuin ehkä mielialaan joskus. Kouluttauduin juuri ja liikun noin 2 tuntia päivässä reipasta liikuntaa. Siis ei vaikuta VIELÄ

Siksipä kehotin tarkkailemaan pitempiaikaisen juomisen vaikutusta. Pärjäät varmaankin koulutuksessa hyvin, mutta liikutko porukassa tai kaverin kanssa vai yksin?

• .piste.piste.piste.

Noin korillisen juot viikossa eli jotain 100 pulloa kuukaudessa. Vai laskinko oikein? Toisaalta et varmaankaan rahan tai pullomäärien takia juokaan. Ilmeisesti juominen on sulle kuitenkin jo ongelma, koska mietit sitä jo ongelmana. Onko painoa alkanut kertymään? Veikkaan, että mielialasi on hieman alavireinen melkein joka päivä, johon sitten otat muutan oluen lääkkeeksi. Itse olen tehnyt tätä, mutta nyt tovin täysraittiina ollessani mieliala on kohonnut ihan itsestään ilman oluen apuja.

Sun teksti on muuten juuri sellainen, joka löytyy monen raitistuneen alkoholistin tarinasta alkoholismistaan: "ensin vain muutaman pullo iltaisin ja sitten viikonloppuna vähän enemmän..". En sano, että susta olisi tulossa alkoholistia, koska en ole mikään asiantuntija, mutta kannattaa kuitenkin pohtia, miten alkoholi vaikuttaa sun arkeen ja jaksamiseen, kun se on noin voimakkaasti läsnä. Eihän onnellisuus ja jaksaminen voi olla vain oluesta kiinni?

• naikkonen23.

Ei ole painoon vaikuttanut ainakaan vielä...pituutta 170cm ja painoa 58 kg eli ihan normaali mitoissa tietääkseni. Mietin vaan sitä että käyttö varmaan lisääntyy kun aikaa menee ja toleranssi kasvaa. Mä tiedän mitä alkoholismi on ja tiedän että pullomäärät vaan lisääntyy joka vuosi mut omalla kohdalla on mennyt aika iisisti..mun isoisä kuoli viinaan kymmenessä vuodessa ja läheisin sukulaiseni juo noin 100 pullo keppanaa viikossa ...aloitin juomaan säännöllisesti ehkä siinä 17 vuotiaana, silloin ehkä noin pari kertaa viikossa. Määrät on pysynyt aika hyvin otteessa ja juon ne kolmisen pulloa illalla ihan rentoutuakseni esim telkkaa kattomalla ja et saisin paremmin nukuttua. Ja liioittelin kun sanoin että joka päivä juon tuon määrän. Joskus saatan juoda yhden tai en ollenkaan.

• Tässä
        naikkonen23. kirjoitti:

Ei ole painoon vaikuttanut ainakaan vielä...pituutta 170cm ja painoa 58 kg eli ihan normaali mitoissa tietääkseni. Mietin vaan sitä että käyttö varmaan lisääntyy kun aikaa menee ja toleranssi kasvaa. Mä tiedän mitä alkoholismi on ja tiedän että pullomäärät vaan lisääntyy joka vuosi mut omalla kohdalla on mennyt aika iisisti..mun isoisä kuoli viinaan kymmenessä vuodessa ja läheisin sukulaiseni juo noin 100 pullo keppanaa viikossa ...aloitin juomaan säännöllisesti ehkä siinä 17 vuotiaana, silloin ehkä noin pari kertaa viikossa. Määrät on pysynyt aika hyvin otteessa ja juon ne kolmisen pulloa illalla ihan rentoutuakseni esim telkkaa kattomalla ja et saisin paremmin nukuttua. Ja liioittelin kun sanoin että joka päivä juon tuon määrän. Joskus saatan juoda yhden tai en ollenkaan.

jotain tietoa sinulle

Toistuvan päihteiden käytön – esimerkiksi viisi keskikaljaa joka viikonloppu – katsotaan aiheuttavan rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia aivojen mielihyväkokemuksia välittävissä hermoverkoissa. Nämä muutokset aiheuttavat päihderiippuvuutta ja ne voivat olla pysyviä.

Tsekkaa ihmeessä esim. päihdelinkin sivut.

http://www.paihdelinkki.fi/Mediassa/nuorten-aivot-herkkia-alkoholille

• iasduyg

on maksasi ei saa levätä koskaan.

• naikkonen23.

kylläpäs saa siinä päivisin kun olut on yön aikana palanut. Ei kolmella oluella mene kuin ehkä 5-6 tuntia palaa

• juopon akka

Mielestäni on ongelma;"tissuttelet" joka päivä ja viikonloppuna enemmänkin.Kohta nämä määrät eivät riitä ja pitää juoda enemmän saavuttaakseen saman olotilan kuin aiemmin.

• naikkonen23.

täysin totta, mutta miten pystyä pysäyttämään kierre?

• Jos sinulla
        naikkonen23. kirjoitti:

ei ole tarpeeksi motivaatiota ja tahdonvoimaa lopettaa omasta takaa, niin hae apua. Mene vaikka terapeutille, siis kokeile vaikka jotain avohoitotyyppistä toimintaa. Siellä ne voi kartottaa, miksi juot jne. ja tukea siinä lopettamisessa. Netissä on myös paljon tietoa alkoholin haitoista, voi vaan mennä aikaa seuloa se kunnon tieto sieltä kaikenmaailman kohtuukäyttösekamelskan keskeltä.

• puolipiste;
        naikkonen23. kirjoitti:

No, yksi tapa olisi alkaa valmistamaan kotiviiniä. Edulliset juotavat ja olisi tekemistä. Sillä se olutkierre katkeaisi. Jos tulee juomisesta krapula, silloin tietää juoneensa liian paljon kerralla.

• tgreter

Sinulla on jo alkoholiongelma. Sinä juo jo nyt melko paljon alkoholia, ja jos et lopeta, niin määrä vain kasvaa ja se alkaa näkymään sitten myös naamasta.

• AA:n kyylä

Olet alkoholisti. Kohtuukäyttöä olisi se, jos joisit alkoholia korkeintaan yhden alkoholiannoksen kymmenen vuoden välein. Alkoholin käyttäminen tätä useammin on selvä osoitus alkoholismista.
      Ei kuitenkaan hätää, sillä voit toipua AA-palavereissa päivä kerrallaan loppuelämäsi ajan. Percettä penkkiin vain!

• Parempi tänään kuin

Osittain olet oikeassa, mutta ei sinulla ole valtuuksia määritellä jotakuta alkoholistiksi sen perusteella että hän kirjoittaa tänne.

Olen AA.ssa, ja juotuani riittävästi tein itse havainnon, että olen alkoholisti. Tänään raittiina päivä kerrallaan. Ei AA määritä kohtuujuomisen ja alkoholismin rajaa. Jokainen voi liittyä jäseneksi, kun haluaa lopettaa juomisen. Erota voi milloin tahansa, esimerkiksi lähtemällä juomaan. Percettä penkkiin on osoittautunut monelle juopolle pelastukseksi alkoholismin helvetistä. Muutenkin tietysti voi oppia elämään ilman alkoholia, mutta palavereista saatu vertaistuki on hienoa juttu sekä ensikertalaiselle että pitkään mukana olleelle.

• Päättymätön tarina
        Parempi tänään kuin kirjoitti:

Osittain olet oikeassa, mutta ei sinulla ole valtuuksia määritellä jotakuta alkoholistiksi sen perusteella että hän kirjoittaa tänne.

Olen AA.ssa, ja juotuani riittävästi tein itse havainnon, että olen alkoholisti. Tänään raittiina päivä kerrallaan. Ei AA määritä kohtuujuomisen ja alkoholismin rajaa. Jokainen voi liittyä jäseneksi, kun haluaa lopettaa juomisen. Erota voi milloin tahansa, esimerkiksi lähtemällä juomaan. Percettä penkkiin on osoittautunut monelle juopolle pelastukseksi alkoholismin helvetistä. Muutenkin tietysti voi oppia elämään ilman alkoholia, mutta palavereista saatu vertaistuki on hienoa juttu sekä ensikertalaiselle että pitkään mukana olleelle.

"palavereista saatu vertaistuki on hienoa juttu sekä ensikertalaiselle että pitkään mukana olleelle."

Jos ja kun turvautuu vertaistukeen, niin sen avulla saatu hyöty(?) saavutetaan ensimmäisen raittiusvuoden aikana. Jos taas jostain syystä AA:sta tulee elämäntapa, niin helposti käy samoin, kuin monelle pitkänlinjan AA:laiselle on käynyt, samoja ryyppy&raitistumis juttuja jauhetaan loputtomiin ja tarinat kuulostaa vielä vuosien raittiina olon jälkeenkin samalta, kuin sellaisella joka on vasta viikon kärvistellyt raittiina.

• Parempi tänään kuin
        Päättymätön tarina kirjoitti:

"palavereista saatu vertaistuki on hienoa juttu sekä ensikertalaiselle että pitkään mukana olleelle."

Jos ja kun turvautuu vertaistukeen, niin sen avulla saatu hyöty(?) saavutetaan ensimmäisen raittiusvuoden aikana. Jos taas jostain syystä AA:sta tulee elämäntapa, niin helposti käy samoin, kuin monelle pitkänlinjan AA:laiselle on käynyt, samoja ryyppy&raitistumis juttuja jauhetaan loputtomiin ja tarinat kuulostaa vielä vuosien raittiina olon jälkeenkin samalta, kuin sellaisella joka on vasta viikon kärvistellyt raittiina.

Kirjoitin liian yleistävästi. Haluan siis sanoa: Vertaistuki on minulle hieno juttu sekä ensimmäisestä palaverista alkaen että tänäänkin, vuosia kestäneen raittiuden aikana.
        AA:n ohjelmassa on mm 12 askelta ja 12 perinnettä. Minä ainakin olen kiinnostunut kuulemaan, miten toiset jäsenet ovat toimineet säilyttääkssen raittiuden. Arkuuteni ja alemmudentunteeni ovat vähentyneet saadessani kuulla toisten selviytymistapoja arkielämän hankaluuksista. Esim 4.askeleen itsetutkistelu on auttanut työelämässä, kun olen voinut kartoittaa avujani ja puutteitani.

Parempi tänään kuin ei milloinkaan.

• On

ongelma ja on terveydelle haitallista. Kannattaa lopettaa vielä kun ehtii. Alkoholi missä muodossa vaan on etanolia ja se on solumyrkkyä.

• jenniepk

Aika ongelmalta kuulostaa ja tuosta vaan pahenee jos et lopeta tai vähennä. Ei se määrä vaan se että ylipäätään juo..Mieti miksi juot? Etkö osaa pitää hauskaa ilman alkoholia, se on aika ongelma tiedän kokemuksesta.

• viina, täystuho

Olet sen verran nuori vielä, ettei juoduista oluista ole vielä tullut ylimääräisiä kiloja, mutta usko pois, niitä alkaa tulla ajan kanssa. Myös sisäelimesi tottuvat alkoholiin ja alkavat "vaatia" hieman isompia annoksia, jotta olosi ja toivottu vaikutus tuntuisi samalta kuin aloittaessasi. Olet jo nyt alkoholiriippuvainen ja vuosien saatossa alkoholisoidut, mikäli et vaihda tyyliä.

Sanoit, että on alkanut jo ahdistaa, joten tavasta kannattaa pyrkiä eroon. Voisitko ajatella tekeväsi jotain muuta silloin kun olet tottunut ottamaan oluen? Olen kuullut tarinan naisesta, joka pääsi tupakasta eroon ompelemalla nappeja kankaaseen aina kun olisi tupakkaa tehnyt mieli. Mielitekohan kestää vain hetken aikaa ja menee ohi. Itse pääsin tupakasta eroon, kun otin tupakkatakin niskaan, hypistelin taskussa oleita tupakoita ja jäin takki päällä katsomaan seuraavan mainoskatkon telkkarista ennenkuin menisin parvekkeelle. Ohjelman jatkuessa voinkin sitten viedä jo takin takaisin naulaan, enkä käynyt tupakalla. Kuukauden päästä pystyin jo antamaan naapurille taskussani olleet tupakat ja samalla myin varaamani kartongin. Enkä ole tarvinnut tupakkaa sen jälkeen, vaikka ennätin tupakoida yli 30 vuotta. Se ei vain enää olen minun tapani toimia, enkä enää halua jatkaa itseni myrkyttämistä.

Alkoholin käyttö näkyy naamasta, aiheuttaa turvotusta, pöhötystä ja silmäpusseja., samoin kuin suolainen ruoka. Päihdetyöntekijät näkevät jo heti päältä, ketkä käyttävät alkoholia. Monesti nämä ihmiset näyttävät ikäistään vanhemmilta. Jos siis haluat säilyttää kasvosi ja raikkautesi, lopeta tissuttelu. Mieti, tarvitsetko alkoholia oikeasti, sehän on keinotekoinen turruttaja, rentouttaja tai piristäjä. Näihin tarpeisiin löytyy tasan tarkkaan muitakin, terveellisempiä keinoja. Mikäli olet käyttänyt alkoholia saadaksesi unta, perehdy netin kautta termiin "unihygienia".

Nuorena ryyppäsin itsekin, meni parin vuoden ansiot suurin piirtein iltaisin ravintolassa ja baareissa samanhenkisen ystäväpiirin kanssa. Jo tällöin mietin omaa alkoholin käyttöäni ja sitä mihin tarkoitukseen sitä tarvitsin. Jotkut käyttävät rähinäviinaa, minä käytin itkuviinaa. Tulin siihen tulokseen, että ihminen purkaa alkoholin avulla niitä tuntojaan, mitä ei selvin päin osaa tai uskalla purkaa. Olen sittemmin opetellut purkamaan surujani ja herkkyyttäni uusin keinoin, esim. itkemällä silloin kun itkettää. Se ei vain ollut sallittua alkoholistiperheessä, joten se jäi aikuisuuden projektiksi.

• On se

Kyllä tuo jo on alkoholiongelma. Kannattaisi lopettaa ainakin se viikolla juominen. Ottaisit vaikka vain perjantaina ja lauantaina 3-6 olutta.

• Röde Riksusta

Ei kannata ottaa viikolla alkoholia, otat sitten perjantaina ja lauantaina vähän reippaammin.
      Rafloissa ei ole koskaan liikaa tukevassä kännissä olevia muijia.

• jonkun kaljan otin

Kyllä se on lievä (ei aivan lieväkään) ongelma. Ongelma se on siinä vaiheessa, jos ei pysty kontrolloimaan juomista, vaan se 3-4 keskiolutta on pakko ottaa. Kysy itseltäsai pystynkö päättämään itse milloin ja kuinka paljon. Määrällisestikin ajateltuna laatikko viikossa on aika paljon. Suosittelen ennakoivaa vähentämistä, vaikka haittoja ei vielä olisikaan. Kun määrä alkaa lisääntyä sitten ongelma on todellinen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      43
      3040
    2. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      35
      2258
    3. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      58
      2171
    4. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      80
      2039
    5. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      56
      1757
    6. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      18
      1563
    7. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      64
      1498
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      44
      1295
    9. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      126
      1228
    10. Puuma Martina iski nuoren miehen

Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      981
    Aihe