Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

Anonyymi-ap

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verrattuna."

MOT.

https://yle.fi/a/74-20231110

Palkansaaja on palkkasummansa ansainnut. Ne rahat eivät kuulu kenellekään muulle.

191

2030

Vastaukset 191

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Vaikene jo Atte Harjanne, eläkeläisten psykopaattivihaaja.

• Anonyymi00020

Tuo aloittaja on lopetettava.

• Anonyymi00032

Harjanne on yhden sortin kitisijä joka ei kunnon miestä ole nähnytkään .

• Anonyymi00042

Takuueläke pois pummeilta.

• Anonyymi00063
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Kelan tuet pois pummeilta ja setalaisilta.

• Anonyymi00064

Harjanne ei tietääkseni ole työeläkeloinen, vaan on itse työeläkeloisten uhri.

• Anonyymi00087
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Harjanne on yhden sortin kitisijä joka ei kunnon miestä ole nähnytkään .

Joo toi inisevä persläpi voi vetää hameen päälle. Kummonenhan ämmä tuotakin kotona kattelee? Taitaa sekin olla latvakakkonen.

• Anonyymi00100
        Anonyymi00064 kirjoitti:

Harjanne ei tietääkseni ole työeläkeloinen, vaan on itse työeläkeloisten uhri.

Ei ole mitään työeläkeloisia, mutta sinä olet itse loinen!! JA KATKERA JA KATEELLINEN SELLAINEN!

• Anonyymi00107
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Eli tarkoitat niitä jotka ei esim. jonkun vamman tai sairauden takia ole voineet käydä töissä ja kartuttaa eläkettä ja saavat siksi vain pienen noin 900 e/kk olevan takuueläkkeen.

Voi herran jestas mitä porukkaa täällä!! 🫣 hävettää melkein näiden puolesta onkohan ees kouluja käyneet muuta kun ne pakolliset ja nekin meni huonosti.

• Anonyymi00134
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Tuo aloittaja on lopetettava.

Pitäisikö myös lopettaa työeläkemaksujen pidättäminen nykyisistä palkoista - eli heille työeläkettä ei kertyisi lainkaan.

Ajat muuttuu kuten palkat ja jopa valuuttakin muuttunut.
        Kun minä - eläkeläinen, aloitin työurani sain palkkaa aluksi ( silloin tietysti mk ) 1.3e/h.
        Siitä silloin maksoin samoin kuin nytkin tehdään eläkemaksuja.
        Nämä kertyneet varat eläkeyhtiöt ovat sijoittaneet - käsittääkseni suhteellisen hyvin tuottavasti.

Eli olisiko aloittajan mielestä töiden lopettamisen jälkeen elettävä kertyneillä säästöillä

• Anonyymi00149
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Kelan tuet pois pummeilta ja setalaisilta.

Kelan tuet pois isorikkailta. Ensimmäisenä lapsilisät. Perhevapaat. Kelakyydit. Lääkkeiden Kela-korvaukset. jne. jne.

• Anonyymi00150
        Anonyymi00107 kirjoitti:

Eli tarkoitat niitä jotka ei esim. jonkun vamman tai sairauden takia ole voineet käydä töissä ja kartuttaa eläkettä ja saavat siksi vain pienen noin 900 e/kk olevan takuueläkkeen.

Voi herran jestas mitä porukkaa täällä!! 🫣 hävettää melkein näiden puolesta onkohan ees kouluja käyneet muuta kun ne pakolliset ja nekin meni huonosti.

Joo mutta saman saa sekin pienellä palkalla työskennellyt joka saa kuitenkin osan työeläkkeenä ja osan kansaneläkkeenä.
        Aikoinaan kunnatkin ketjutti omia työssä käyviä eronmaksajiaan kunnallisissa töissä tekemällä määräaikaisia työsopimuksia.
        Vaikka henkilö oli katkeamattomassa työsuhteessa vuosikymmeniä, eläkettä ei kertynt lainkaan. Aina tetiin uusi määräaikainen työsopimus. Lain vastaisesti.
        Onko oikein ?

• Anonyymi00164
        Anonyymi00087 kirjoitti:

Joo toi inisevä persläpi voi vetää hameen päälle. Kummonenhan ämmä tuotakin kotona kattelee? Taitaa sekin olla latvakakkonen.

Olisi kiva nähdä sinut livenä: näkisi millainen ihminen on idiootti ja katkera elämäänsä.

Hommaa itsellesi syanidikapseli, loppuu tuo inhottava kitinä.

• Anonyymi00171
        Anonyymi00149 kirjoitti:

Kelan tuet pois isorikkailta. Ensimmäisenä lapsilisät. Perhevapaat. Kelakyydit. Lääkkeiden Kela-korvaukset. jne. jne.

Niin ja tuskin tuohon loppuu jos oikein tutkis asiaa mitä kaikkea saavat.

Mutta onhan se kyllä hullua että varakkailla joilla ei mitään tarvetta lapsilisiin ja nekin menee suoraan säästöön tai sijoituksiin niin onko mitään järkeä heille maksaa.

Sitten on niitä köyhiä perheitä joissa lapset ei saa edes kunnollista ruokaa tai vaatetusta. Muusta puhumattakaan.

• Anonyymi00172
        Anonyymi00150 kirjoitti:

Joo mutta saman saa sekin pienellä palkalla työskennellyt joka saa kuitenkin osan työeläkkeenä ja osan kansaneläkkeenä.
        Aikoinaan kunnatkin ketjutti omia työssä käyviä eronmaksajiaan kunnallisissa töissä tekemällä määräaikaisia työsopimuksia.
        Vaikka henkilö oli katkeamattomassa työsuhteessa vuosikymmeniä, eläkettä ei kertynt lainkaan. Aina tetiin uusi määräaikainen työsopimus. Lain vastaisesti.
        Onko oikein ?

Kyllä pienelläkin palkalla saa isomman eläkkeen jos vaan tekee koko työikänsä töitä.

Kyllä se 900 e on niin pieni eläke ettei riitä mihinkään ja kun se yleensä tulee juuri sellaiselle jolla niitä lääke- ja sairauskuluja on koko ajan maksettavana.

Lisäksi asuminen, ruoka ja vaatteet ym. Ja mielestäsi vois vaan kuolla lumihankeen. Kyllä on itsekkyys voimissaan täällä. 🙄

• Anonyymi00179
        Anonyymi00107 kirjoitti:

Entäpä pienyrittäjät , väki joka on tehnyt homman kuin homman omalta ammattialaltaan mutta se vuositulo on sesonkiluoteisen työn tai muun syyn takia jäänyt pieneksi , ehkä satasen pari yli rajan mutta ovat saamansa työt hoitaneet , jälkikasvunsa kasvattaneet maailmalle , hävettääkö näidenkin puolesta ?Tai ehkä jokin sairaus tai vamma on hidastanut askelta , pitäisikö näidenkin puolesta jonkun hävetä .. vai kiusata hankaloittamalla , valehdellen , varastellen ja levittäen juoruja ?

• Anonyymi00203
        Anonyymi00150 kirjoitti:

Onko oikein ?

Kyllä eläkettä kertyy, vaikka kuinka ketjutetaan työsopimuksia.

• Anonyymi00002

viheriääät helekettiin palstoilta kunnon ihmisiä ärsyttämästä

• Anonyymi00173

Ja sinäkö oot mielestäsi sellanen ”kunnon” ihminen? 🙄

• Anonyymi00003

"Nyt palkansaajat maksavat 24,9 prosenttia eläkemaksuja."

Tästä on kymmeniä kertoja täälläkin muistuttu, vaan työeläkeloinen jaksaa aina vähätellä tuota ryöstöä.

Viime vuonna palkansaajilta varastettiin työeläkeloisille 28,2 miljardia euroa, eli keskimäärin 12 tuhatta euroa per palkansaaja.

• Anonyymi00004

Siinä tapauksessa valtion pitää maksaa minulle korkojen kera maksamani eläkkeet työntekovuosilta, jotka alkoi 16 vuotiaana ja päättyi 66 vuotiaana eli 50 vuoden ajalta maksamani työeläkemaksut + korko. Lisäksi valtion pitää maksaa minulle "aikaansaannokseni" kahdesta nuoresta aikuisesta, työssäkäyvästä lapsesta, joille olen opettanut, että töitä pitää tehdä eikä jäädä loisimaan muiden taskuille. Tähän riittää miljoona puhtaana käteen.

• Anonyymi00005

Höpö höpö….🤯👎👎

• Anonyymi00006
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Siinä tapauksessa valtion pitää maksaa minulle korkojen kera maksamani eläkkeet työntekovuosilta, jotka alkoi 16 vuotiaana ja päättyi 66 vuotiaana eli 50 vuoden ajalta maksamani työeläkemaksut korko. Lisäksi valtion pitää maksaa minulle "aikaansaannokseni" kahdesta nuoresta aikuisesta, työssäkäyvästä lapsesta, joille olen opettanut, että töitä pitää tehdä eikä jäädä loisimaan muiden taskuille. Tähän riittää miljoona puhtaana käteen.

Ei sinulle makseta mitään. Saatat joutua päinvastoin rikosoikeudelliseen menettelyyn, koska olet elänyt muilta varastetuilla rahoilla.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Ei sinulle makseta mitään. Saatat joutua päinvastoin rikosoikeudelliseen menettelyyn, koska olet elänyt muilta varastetuilla rahoilla.

Eivät eläkeläiset ole niitä rahoja muilta varastaneet vaan ansainneet ne omalla kovalla työnteolla!

Eivät ne ole muilta varastettuja rahoja vaan heidän itsensä ansaitsemia!

• Anonyymi00015
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Eivät eläkeläiset ole niitä rahoja muilta varastaneet vaan ansainneet ne omalla kovalla työnteolla!

Väärin. Viime vuonna palkansaajilta varastettiin 28,2 miljardia euroa, ja työeläkeloisille siirrettiin vääryydellä hankittua rahaa 37,3 miljardia euroa.

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/tyoelakkeiden-rahoitus/tyoelakejarjestelman-elakevarat-ja-rahavirrat/

• Anonyymi00022

Ei eläkemaksut ole mitään ryöstöä, vaan fiksu järjestelmä jolla taataan kohtalainen eläke aikanaan jokaiselle joka on osallistunut työpanoksellaan maamme ylläpitämiseen.
        Niissä maissa joissa ei ole vastaavaa järjestelmää, niin joskus heille on käynyt niin, ettei heillä ole lainkaan eläketuloja kun joku yritys on mennyt nurin tai omat eläkesäästöt ja sijoitukset ovat jostain syystä menneet pahasti pieleen ja rahat sen mukana. Olen nähnyt jenkkilässä kuinka siellä on töissä todella vanhoja ja huonokuntoisia ja yrittävät sinnitellä hengissä ja pysyä tahdissa mukana, se on säälittävä näky.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Siinä tapauksessa valtion pitää maksaa minulle korkojen kera maksamani eläkkeet työntekovuosilta, jotka alkoi 16 vuotiaana ja päättyi 66 vuotiaana eli 50 vuoden ajalta maksamani työeläkemaksut korko. Lisäksi valtion pitää maksaa minulle "aikaansaannokseni" kahdesta nuoresta aikuisesta, työssäkäyvästä lapsesta, joille olen opettanut, että töitä pitää tehdä eikä jäädä loisimaan muiden taskuille. Tähän riittää miljoona puhtaana käteen.

Niinhän eläkeyhtiö tekee sinulle kokoajan ja pitää huolen ettet tuhoa koko panostasi liian aikaisin niin että rahasi loppuisi liian aikaisin.

• Anonyymi00024

• Anonyymi00026

siis maksatte tulevia omia eläkkeitänne varten saatana pösilö.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Sama!! Minäkin aloitin työt jo 17 vuotiaana mutta eipä niistä vuosista ole eläkettä tullut eli 17-23 vuodet ei yhtään eläkettä vaikka eläkemaksut pidätettiin palkasta!!

Lisäksi lasten saaminen ei kerryttänyt eläkettä lainkaan 3 lasta tehty ja kotona niiden kanssa monta vuotta ei eläkettä karttunut. Päivähoito oli maksullista jos molemmat puolisot töissä. Ei ollut ilmaista päivähoitoa kaikille. Että joo hyvähän se on huudella kun ei ole asiaan riittävästi perehtynyt.

Nyt saan eläkettä noin 1500 e/kk brutto ja 1300 e netto!! Jippii on ihan luxusta tämä elämä. 😅

• Anonyymi00033
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Tässä on taas yksi mielensäpahoittaja joka yrittää viesteillään pahoittaa toisten mielen.Menepä raskaisiin töihin ja tee töitä niska limassa niin saat purettua vihamielisyytesi ja samalla kertyy eläkekertymäää...............

• Anonyymi00034
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Näin on.Ennen vuotta 23 tehtyjä työuria ei huomioitu ja nuorena jaksoi tehdä kellon ympäri töitä josta kertyi valtiolle sievoiset summat eläkemaksuja ja veroja.Toinen aika oli kun oli vanheimpanvapaalla ei huomioitu verotuksessa niinkuin nykyään se otetaan huomioon.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Tuo on niin totta mulle kanssa kaikki maksettu takaisin sehän sopii.Harjanne on juuri tuollainen loisija ynisee joutavia ,ei ole työmiestä hänestä.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Älä viitsi tuota samaa toistaa viikosta ja vuodesta toiseen, olet jo niin nolo.
        Oletko huomiota vailla? Mene Persuihin tai seurakuntaan ja saat siellä huomiota.

Huomaa että olet persu, koska puolustat rikollisia keinoja. Toinen mistä huomaa, kun kirjoitat persun suuraakkosella.

Tuossa etk.fi linkissä on kerrottu, kuinka työeläkeloiset varastavat meidän palkansaajien rahaa.

• Anonyymi00044

Tää on taas perussuomalaisille suunnattua propagandaa. Niille uppoaa kaikki valeet niinkuin kuuma veitsi voihin.

Veroja maksetaan neljännes palkasta. Sitten tulee sairasvakuutusmaksu, työvvömyysvakuutusmaksu ym. Meinaatko, että töistään ei jää läteen yhtään mitään jos eläkemaksutkin on melkein neljännes palkasta?

• Anonyymi00053
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Eläke alkoi kertymään vasta 24 vuotiaana, maksettiin kyllä, mutta se ei kertynyt ennen 24 ikävuotta.

• Anonyymi00054
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Sama!! Minäkin aloitin työt jo 17 vuotiaana mutta eipä niistä vuosista ole eläkettä tullut eli 17-23 vuodet ei yhtään eläkettä vaikka eläkemaksut pidätettiin palkasta!!

Lisäksi lasten saaminen ei kerryttänyt eläkettä lainkaan 3 lasta tehty ja kotona niiden kanssa monta vuotta ei eläkettä karttunut. Päivähoito oli maksullista jos molemmat puolisot töissä. Ei ollut ilmaista päivähoitoa kaikille. Että joo hyvähän se on huudella kun ei ole asiaan riittävästi perehtynyt.

Nyt saan eläkettä noin 1500 e/kk brutto ja 1300 e netto!! Jippii on ihan luxusta tämä elämä. 😅

Eikä myöskään eläkettä kertynyt opiskelusta , eikä työttömyysajalta.

• Anonyymi00058
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Oletko huomiota vailla? Mene Persuihin tai seurakuntaan ja saat siellä huomiota.

Kyllä se on kommari, ja oikein tulipunainen.
        Poikkea Kontulan Valintaan, niin saat helpotusta vaivaasi.

• Anonyymi00059
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Huomaa että olet persu, koska puolustat rikollisia keinoja. Toinen mistä huomaa, kun kirjoitat persun suuraakkosella.

Tuossa etk.fi linkissä on kerrottu, kuinka työeläkeloiset varastavat meidän palkansaajien rahaa.

Sinä et ole palkansaaja vaan punikki. Mene
        muualle haisemaan.

• Anonyymi00065
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Sinä et ole palkansaaja vaan punikki. Mene
        muualle haisemaan.

Taas yksi lisätodiste, että olet persu, niitä rikollisella mielenlaadulla varustettuja muilta varastetulla rahoilla loisivia.

• Anonyymi00078

Ei pdiä paikkaansa, 7 % on se minkä palkansaaja oikeasti maksaa joten pidä sinä katkera loinen pääsi kiinni tai se tullaan sulkemaan!!

• Anonyymi00079
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Ei ole mitään varastettuja rahoja!! Joten voisit jo lopettaa tuon ajojahdin!!

• Anonyymi00081
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Ne eivät nauti omaisuudensuojaa koska eläkevakuutusmaksu on nimensä mukaisesti vakuutusluoteinen maksu. Tästä on sikäli turha edes väitellä.
        Mitä tulevaan eläkkeeseeni tulee niin kuulun siihen surkeimpaan ryhmään joka saa vain 1,7 kertaisena maksamansa rahat, jos siis pääsen 67,7 vuoden ikäisenä eläkkeelle (raskasta metallipajahommaa). Itkettäis ellei niin kovin naurattais.

• Anonyymi00088
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Perusteet, kiitos.

• Anonyymi00090

• Anonyymi00091
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Sinä, jos joku täällä, olet itse rikollinen. Pummi, toisten taskuilla loisija. Toivottavasti Purra vie viimesetkin tukiaiset.

• Anonyymi00092
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Taas yksi lisätodiste, että olet persu, niitä rikollisella mielenlaadulla varustettuja muilta varastetulla rahoilla loisivia.

Me persut olemme hankkineet työllä rahamme ja jouduttiin maksamaan työttömyysvakuutusmaksua vaikkei päivääkään ole loisittu! Mutta, sinun kannattaa mennä nyt hoidattamaan tuo pakkomielteesi. Pyydä äippää viemään sut kallonkutistajalle. Käy hakees se sieltä räkälästä, että olis huomenna selvin päin, jotta voi taluttaa sut lataamoon.

• Anonyymi00101
        Anonyymi00065 kirjoitti:

EI OLE LOISIA EIKÄ VARKAITA, SINÄ OLET AINOA LOINEN JA VARAS!!

• Anonyymi00108
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Ja meille muille myös kaikki vaan takas mitä meikäläisenkin palkoista maksettu ja kun ei ne nuorena aloitetun työn eläkemaksut ees kerryttäny omaa eläkettä lainkaan vaikka palkasta vähennettiin.

Tosi reilua!! Ajalta kun olin töissä 17-23 v. eläkemaksut perittiin joka palkasta mutta eipä näy eläkkeessä kun niitä ei siellä ole meni muille nekin.

• Anonyymi00109
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Johan on provoa taas. Kehtaat valehdella täällä täyttä soopaa! 🤬

• Anonyymi00146
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Käsket tuon idiootin mennä persuihin. Sehän on srlkeä vihervassari eikä persu. Åersut on paljon fiksumpia.

• Anonyymi00151

Ei se nyt sitten millään mene jakeluun että palkansaaja maksaa omaa eläkettään n. 7,5 % bruttopalkastaan ja työnantaja loput.
        Tämä aivonsa juonut kirjoittelijaloinen jämähtää tähän samaan asiaan, josta ei edes ymmärrä hönkäsen pöläystä.

• Anonyymi00152
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Suosittelen ryhtymään kansaedustajaehdokkaaksi ja ajamaan ttä asiaa eduskunnassa eteenpäin.
        Kristilliset otavat kyllä riveihinsä. Kenties Tuksukin menee ehdolle ?

• Anonyymi00153
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Väärin. Viime vuonna palkansaajilta varastettiin 28,2 miljardia euroa, ja työeläkeloisille siirrettiin vääryydellä hankittua rahaa 37,3 miljardia euroa.

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/tyoelakkeiden-rahoitus/tyoelakejarjestelman-elakevarat-ja-rahavirrat/

Tämä eläkkeitä kadehtiva on henkisesti aivan samalla tasolla kun yli 16 vutta sitten julkistettiin että jokainen kansalainen on 10 000 euroa velkaa.
        Eräs henkilö väänsi oikein itkua ja sanoi ettei minulla sellaisia rahoja ole !

• Anonyymi00154
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Ei taideta jaksaa persussa eika kristillisissäkän kuunnella näitä järjettömiä jankutuksia.

• Anonyymi00156
        Anonyymi00101 kirjoitti:

Harvoin tällä palstalla saa lukea näin vastavuoroista ja älykästä keskustelua.
        Se kertoo ansan syvien rivien vireästä ja älykkäästä ajatuksenjuksusta.
        Upeeta mahtavaa ?
        Voin olla ylpeä Suomalainen !

vai voinko sittenkään ?

• Anonyymi00157
        Anonyymi00101 kirjoitti:

Mene hoitoon.

• Anonyymi00174

No eihän palkansaajat maksa sitä 24,9% vaan sen n. 7% ja työnantaja sen lopun.

Ihan kun täällä kirjoittelevat ei ois saanu koskasn palkkaa kun sitä palkkakuittia ei oo tutkittu.

• Anonyymi00177
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Voi hyvää päivää miten tyhmää porukkaa täält löytyy.😳 Ne nyt eläkkeellä olevat on jo työssä ollessaan maksaneet niitä eläkemaksuja.

Nyt heille sitten maksetaan eläkettä eli kaikki maksaa töissä ollessaan eläkemaksuja ja sitten eläkkeelle jäätyä heille maksetaan eläkettä.

Eläkevarojahan on sijoitettu tuottavasti jo alusta asti eli siellä on ihan hyvä potti nytkin odottamassa jopa näitä älämölö huutelijoita.

• Anonyymi00178
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Todella nolo eikä ite tajua. Ei vissiin oo systeemiin ees tutustunu tarkemmin huutelee vaan typeryyttään täällä.🙄

• Anonyymi00189
        Anonyymi00092 kirjoitti:

Me persut olemme hankkineet työllä rahamme ja jouduttiin maksamaan työttömyysvakuutusmaksua vaikkei päivääkään ole loisittu! Mutta, sinun kannattaa mennä nyt hoidattamaan tuo pakkomielteesi. Pyydä äippää viemään sut kallonkutistajalle. Käy hakees se sieltä räkälästä, että olis huomenna selvin päin, jotta voi taluttaa sut lataamoon.

Me persut 😂😂😂😂turhaa akkamaista porukkaa. Sori naisille tästä vertauksesta, tehän olette parempia jos ette ole persulehmiä.

• Anonyymi00007

Oletpa yksinkertainen.

• Anonyymi00110

No tämäpä just. Taitaa tää onneton Ap kuvitella ettei eläkemaksuja oo kerätty ennen kuin vasta tuosta 2007v. alkaen mikä just tossa tilastotaulukossa näkyy. Siis joku täysidiootti ilmeisesti?

• Anonyymi00008

Menkäähän nyt itseenne.

Kun minun nuoruudessa tehtiin eläkeuudistus niin sitähän sitä on eletty,
      Lähtökohta oli karkeasti, että noin 1,5% vuosiansiosta on eläkkeen suuruus. Kun olet tehnyt 40 vuotta töitä, niin maksimissaan 40v jälkeen olet eläkkeen ansainnut, joka olisi 60% ansiosta. Ei silloin ajateltu sen kummemmin.

Töitä tehtiin ja reilusti yli 40 vuotta. Ennen vuotta 23 tehty työ pyyhittiin pois. Eli jos sen aikaisella palkalla olisi ansio ollut vaikka 3000€ (vaikka elettiin osin markka- aikaa) niin siitä eläkettä olisi kertynyt maksimissaan 0,6 x 3 000€ eli 1 800€.

Se mitä on tapahtunut sen jälkeen on politiikkaa. mutta kyllä minä pidän sen ajatuksen vahvana, että kyllä työeläkkeen saaja on palkkansa ansainnut.

Jos palkka oli pienempi TAI oli välivuosia, niin eläke sitten oli pienempi.

Hyvin selvä systeemi ja ei se ole työeläkkeen saajaan vika tai hyöty, että näin se meni. Tiedetty on, että eläkkeellä ei pröystäillä. Ei työeläkkeellä tai muutenkaan.

Mikä tuossa nyt mättää, että tuosta ollaan kateellisia? Tietysti työtä tekemättömiä harmittaa, kun ei eläkettä kerrykään, jos ei työ kiinnosta.

Siis mikä on nyt vialla, jos näitä kadehditaan?

• Anonyymi00009

Lisäys edelliseen, että eihän ne palkat ennen olleet lähelläkään tuota 3 000€ ei todellakaan. Se vain oli esimerkki, miten eläke kertyi.

• Anonyymi00010

Ei sillä ole mitään merkitystä mitä sinä olet joskus tehnyt. Stalinkin tappoi miljoonia ihmisiä, mutta ei se oikeuta Putinia tekemään samaa.

Fakta on, että palkansaajien palkkasummasta varastetaan tällä hetkellä 1/4 luvatta pyradmidihuijaukseen nimeltään työeläkehimmeli. Se toiminta on lopetettava välittömästi.

Palkansaaja on rahansa ansainnut.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Ei sillä ole mitään merkitystä mitä sinä olet joskus tehnyt. Stalinkin tappoi miljoonia ihmisiä, mutta ei se oikeuta Putinia tekemään samaa.

Fakta on, että palkansaajien palkkasummasta varastetaan tällä hetkellä 1/4 luvatta pyradmidihuijaukseen nimeltään työeläkehimmeli. Se toiminta on lopetettava välittömästi.

Olipas höyrypäällä mahtava vertaus. Oletan, että että jokin ihmeellinen katkeruus paistaa kommentistasi. Jos kerran olet palkansaaja, niin sinullahan menee hyvin. Ei sinua kukaan riistä. Palkansaajan reaaliansiot ovat vain nousseet ja taitetun indeksin kautta enemmän kuin eläkkeet.

Sinä et maksa 25% mistään. Palkansaajan työeläkemaksu on 7,3%. Työnantaja maksaa 17,1% ja sen verran varmaan valopäänä ymmärrät, että kaikki työnantajan maksamat on vähennyskelpoisia.

Tuo örvellys on ylimielistä

• Anonyymi00016
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Olipas höyrypäällä mahtava vertaus. Oletan, että että jokin ihmeellinen katkeruus paistaa kommentistasi. Jos kerran olet palkansaaja, niin sinullahan menee hyvin. Ei sinua kukaan riistä. Palkansaajan reaaliansiot ovat vain nousseet ja taitetun indeksin kautta enemmän kuin eläkkeet.

Sinä et maksa 25% mistään. Palkansaajan työeläkemaksu on 7,3%. Työnantaja maksaa 17,1% ja sen verran varmaan valopäänä ymmärrät, että kaikki työnantajan maksamat on vähennyskelpoisia.

Eipä nyt kovin hyvin mene, kun palkkasummasta varastetaan neljäsosa työeläkeloisille.

Sinä tässä olet ylimielinen. Jos minä varastan sinulta 25 prosenttia, niin tuskinpa kehuisit kuinka olen rahat "ansainnut".

• Anonyymi00036

Vialla on ilmeisesti väärät kuvitelmat kun ei ole tarkkaa tietoa esim. juurikin naisten erilaisesta asemasta eläkkeen kertymisestä jota on nyt viimeisen vuosikymmenen aikana paljon psrannettu.

Naisillla se eläkkeen karttuminen on ollut erittäin huono miehiin verrattuna aiemmin. Miehet eivät jääneet hoitovapaille eikä hoitovapailta/äitiyslomilta karttunut lainkaan eläkettä naisille. Lapsia kuitenkin tehtiin enemmän kuin nykyään joten eläke jäi naisilla paljon paljon pienemmäksi kuin nykyään kun miehetkin osallistuu hoitovapaan pitämiseen. Lisäksi ne vuodet sinne 23 vuotiaaksi asti jos olit töissä niin maksoit eläkemaksuja mutta ett saanut niistä mitään itsellesi. Siinä meni paljon rahaa hukkaan.

Lapsia myös tehtiin paljon enemmän kuin nykyisin joten ei ihme että juuri naisilla ne eläkkeet ovat ihan naurettavan pienet sellaiset 700-1400 e/kk brutto on aika tavallinen eläke ja juuri niillä jotka teki lapsia (tulevia veronmaksajia) noin 3-8. Eli ei sillä kulutusjuhlia vietetä.

• Anonyymi00052
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Sinä olet vain hikinen kommari, etkä ole ansainnut mitään.

• Anonyymi00055
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Vialla on ilmeisesti väärät kuvitelmat kun ei ole tarkkaa tietoa esim. juurikin naisten erilaisesta asemasta eläkkeen kertymisestä jota on nyt viimeisen vuosikymmenen aikana paljon psrannettu.

Naisillla se eläkkeen karttuminen on ollut erittäin huono miehiin verrattuna aiemmin. Miehet eivät jääneet hoitovapaille eikä hoitovapailta/äitiyslomilta karttunut lainkaan eläkettä naisille. Lapsia kuitenkin tehtiin enemmän kuin nykyään joten eläke jäi naisilla paljon paljon pienemmäksi kuin nykyään kun miehetkin osallistuu hoitovapaan pitämiseen. Lisäksi ne vuodet sinne 23 vuotiaaksi asti jos olit töissä niin maksoit eläkemaksuja mutta ett saanut niistä mitään itsellesi. Siinä meni paljon rahaa hukkaan.

Lapsia myös tehtiin paljon enemmän kuin nykyisin joten ei ihme että juuri naisilla ne eläkkeet ovat ihan naurettavan pienet sellaiset 700-1400 e/kk brutto on aika tavallinen eläke ja juuri niillä jotka teki lapsia (tulevia veronmaksajia) noin 3-8. Eli ei sillä kulutusjuhlia vietetä.

Vähän naisten ja miesten eläkkeistä.
        Oli jossain aivän äsken juttu ja siinä laskuri josta näki millä kertoimella sai eläkemaksunsa takaisin.
        Itse olen 65 syntynyt ja mulla oli kerroin 1,5, kun katsoin naisten kerrointa niin yllätys yllätys kerroin oli 2,2.
        Tiedoksi nyt nuori aikuinen saa saman 1,6 kertoimena joten tarkalleen saman arvoinen eläke kuin minulla.
        Jos nyt nainen saa pienemmän eläkkeen kuukaudessa niin hän nauttii siitä eläkkeestä vuosikausia pidempään.

• Anonyymi00060
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Sinä et ole palkansaaja vaan punikki.
        Haaahahahahahahahahahahahahaha.
        🥦🥦🥦🥦🥦🥦🥦🥦🥦🥦🥦🥦
        Kaalipieru lörtsyperse punikki.

• Anonyymi00082

Ei siinä kateudesta ole kyse. Ymmärrät tämän varmasti jos asennoidut hetkeksi vaikka 1980-luvulla tai sen jälkeen syntyneen duunarin nahkoihin. Joo, se politiikka, iso eläkeläisten määrä vaikuttaa tehtäviin päätöksiin ja siihen kenet heitetään junan alle ja kenestä pidetään huolta.
        Onhan myös eläkeläisiä joilla nk. superkarttuma, eläke saattoi määräytyä työuran viimeisimpien eli hyväpalkkaisimpien vuosien mukaisesti, silloin ei mitään merkitystä vaikka eläke alkoi kertyä vasta 24-vuotiaana.
        Lisäksi on niin, että mitä nuorempi sukupolvi, sen risaisempi ja katkonaisempi työura, ja osa-aiakatyötä yms. joten jo lähtökohtaisesti eläkekertymä tulee olemaan huonompi kuin nykyisillä eläkeläisillä. Tämä tulee yksilön lisäksi vaikuttamaan voimakkaasti koko sisämarkkinoiden luonteeseen, kokonaisten sukupolvien ostovoimaan ja yhä edelleen valtion verotuloihin. Noidankehä jota ei haluta ymmärtää kun se oma napa on niin mielenkiintoinen?

• Anonyymi00083
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Mutta toisaalta, ei hän ihan väärässäkään ole. Loput maksaa toki työantaja, mutta silti ne ovat palkkakuluja, palkan sivukuluja tarkemmin sanottuna. Tämä nostaa kokonaisveroasetta ja varsinkin työvoimavaltaisten alojen kuluja ja siten se siirtyy hintoihin. Nyt saamme nauttia Suomessa peruselämisen kohonneista kustannuksista, joka syö sisämarkkinoita rotan lailla ja on aiheuttanut varsinaisen konkurssiaallon.

• Anonyymi00084
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Naisten ja miesten eläkkeistä sen verran, että itse kuulun siihen ikäryhmään joka tulee saamaan maksamansa eläkevakuutusmaksun takaisin (ehkä) 1,7 kertaisena kun saman ikäinen nainen tulee saamaan ne 2,4 kertaisena. Tämä johtuu siitä, että odotettu elinajanennuste on naisilla merkittävästi pidempi. Mikä onkaan tässä valossa naisen eläke-euro mieheen verrattuna?

Yleisellä tasolla olen sitä mieltä, että pienimpiä eläkkeitä tulisi korottaa jo siitäkin syystä, että se antaa taloudelle, sisämarkkinoille sen kauan kaipaamaa piristystä. Sen lisäksi, että sekin raha menisi enimmäkseen talouden kiertoon se myös pienentäisi tai jopa poistaisi kokonaan muun taloudellisen tuen tarpeen ja sitä myötä osaltaa palauttausi kuluttajien luottamusta.
        Oikeisto ei tätä ainakaan tule tekemään joten heitä ei kannata äänestää.

• Anonyymi00093
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Ota nyt ne lääkkeesi. Olet ihan sekasin. Pyydä jotakuta viemään sut hoitoon. Olet todella sekasin, pakkomielteinen.

• Anonyymi00111
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Et siis halua itsellesikään eläkettä joskus aikanaan etkä muille ikäisillesi? Oot kyllä täysidiootti!

• Anonyymi00112
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Eipä nyt kovin hyvin mene, kun palkkasummasta varastetaan neljäsosa työeläkeloisille.

Sinä tässä olet ylimielinen. Jos minä varastan sinulta 25 prosenttia, niin tuskinpa kehuisit kuinka olen rahat "ansainnut".

Etkö ymmärtänyt mitään? Ei se palkansaaja maksa itse 25 prosenttia. Oot niiin tyhmä että koulutkin on tainnu jäädä käymättä.

• Anonyymi00113
        Anonyymi00082 kirjoitti:

Ei siinä kateudesta ole kyse. Ymmärrät tämän varmasti jos asennoidut hetkeksi vaikka 1980-luvulla tai sen jälkeen syntyneen duunarin nahkoihin. Joo, se politiikka, iso eläkeläisten määrä vaikuttaa tehtäviin päätöksiin ja siihen kenet heitetään junan alle ja kenestä pidetään huolta.
        Onhan myös eläkeläisiä joilla nk. superkarttuma, eläke saattoi määräytyä työuran viimeisimpien eli hyväpalkkaisimpien vuosien mukaisesti, silloin ei mitään merkitystä vaikka eläke alkoi kertyä vasta 24-vuotiaana.
        Lisäksi on niin, että mitä nuorempi sukupolvi, sen risaisempi ja katkonaisempi työura, ja osa-aiakatyötä yms. joten jo lähtökohtaisesti eläkekertymä tulee olemaan huonompi kuin nykyisillä eläkeläisillä. Tämä tulee yksilön lisäksi vaikuttamaan voimakkaasti koko sisämarkkinoiden luonteeseen, kokonaisten sukupolvien ostovoimaan ja yhä edelleen valtion verotuloihin. Noidankehä jota ei haluta ymmärtää kun se oma napa on niin mielenkiintoinen?

Risainen ja katkonainen ura oli myös naisilla ennen koska äitiyslomat eivät kerryttäneet eläkettä lainkaan ja lisäksi moni joutui jäämään töistä pois koska lasten päivähoito ei ollut ilmaista vielä tuolloin paitsi jos olit yksinhuoltaja saatoit saada päiväkodista hoitopaikan.

Muut joutuivat viemään lapsensa yksityiselle hoitajalle josta maksoit ihan kunnon palkan joten omasta palkasta ei jäänyt käteen juuri mitään.

• Anonyymi00114
        Anonyymi00083 kirjoitti:

Mutta toisaalta, ei hän ihan väärässäkään ole. Loput maksaa toki työantaja, mutta silti ne ovat palkkakuluja, palkan sivukuluja tarkemmin sanottuna. Tämä nostaa kokonaisveroasetta ja varsinkin työvoimavaltaisten alojen kuluja ja siten se siirtyy hintoihin. Nyt saamme nauttia Suomessa peruselämisen kohonneista kustannuksista, joka syö sisämarkkinoita rotan lailla ja on aiheuttanut varsinaisen konkurssiaallon.

Oikein keksimällä keksitään jotain. Eiköhän tuo ole aivan se ja sama lisäksi nykyisillä palkoilla se eläkkeen kertymä on aivan toista luokkaa kuin nyt eläkkeellä olevilla ja erityisesti naisilla jotka saivat lapsia mutta äitiyslomilta eläkettä ei karttunut.

• Anonyymi00158
        Anonyymi00082 kirjoitti:

Superkarttuma oli hyvin lyhytaikainen, ja sitä sai vasta, kun eläkeiän jälkeen jatkoi työuraa, vaikka kolme neljä vuotta ja sit vasta jäi eläkkeelle.
        Se koski vain suuria ikäluokkia 1946- 1950 syntyneitä, minä synt 1954 minua se karttuma ei enää koskenut.

• Anonyymi00180

Naisillahan niitä välivuosia on lasten teon ajalta kertyny. Jos useampi lapsi niin eläke on pieni.

Kannatti tehdä uusia veronmaksajia. Miehet sai olla töissä kun naiset jäi äitiyslomille eli miehille on kertyny parempi eläke.

Tasa-arvoista oli no yhä tänä päivänäkin on paljon miehiä jotka ei pidä edes isyysvapaita. Eli naisten eläkkeet pysyy pienempinä jatkossakin.

Onkohan tää eläkkeistä huutelija muuten mies? Miten musta tuntuu ett mieshän se on.

• Anonyymi00181
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Lisäys edelliseen, että eihän ne palkat ennen olleet lähelläkään tuota 3 000€ ei todellakaan. Se vain oli esimerkki, miten eläke kertyi.

Noinhan se on ja indeksikertoimet oli myös pienemmät kuin nyt. Silti tämä nuorempi sukupolvi huutaa ett nykyiset eläkeläiset saanu kaiken.

Pitäiskö kaikkien käydä tuolla eläketurvakeskuksen sivuilla kattomaasa nykyeläkkeiden määriä. Ei meinaan oo hääppösiä.

• Anonyymi00182
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Palkastasi otetaan 7,2% eläkemaksua lopun maksaa työnantajasi ett sinä!!

• Anonyymi00183
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Etkö ymmärtänyt mitään? Ei se palkansaaja maksa itse 25 prosenttia. Oot niiin tyhmä että koulutkin on tainnu jäädä käymättä.

Todennäköisesti Ap ei ole ollut töissä ollenkaan tai eikö hän koskaan ole katsonut palkkakuittiaan.

Eikä sitten ole hajuakaan siitä ettei hän yksin sitä työeläkemaksua maksa vaan myös työnantajansa joka maksaa sen isomman osan eläkemaksusta hänelle jää vain noin 7% siitä maksettavaksi.

Aika noloa tuo älämölö asiasta josta hän ei selvästi näytä tajuavan läheskään kaikkea.

• Anonyymi00011

Eläkeläiset ovat eläkkeensä omalla työllään ansainneet eikä niiden maksantaa ole kenelläkään oikeus lähteä "perumaan".

• Anonyymi00085

Luulla voi mitä haluaa, mutta eläkevakuutusmaksun kertymät eivät ole korvamerkittyjä kenellekään yksilölle ja eivät kuulu omaisuudensuojan piiriin.
        Itseni kohdalla eläkeikääni on ihan vain yksipuolisella sanelulla nostettu jo kahteen kertaan. Mikään ei ole pyhää. Onneksi sentään tuhlaavalta oikeistohallitukselta on kaukaa viisaasti estetty pääsy yksityisten eläkevakuutusyhtiöiden varallisuuteen.
        "Eläkeläiset ova eläkkeensä omalla työllään ansainneet", en ihan allekirjoita.
        Mutta se on totta, että enimmäkseen eläkeläisten, -menneiden, -nykyisten ja -tulevienkin rahojen turvin ovat eläkevakutuusyhtiöt kasvattaneet sijoitusvarallisuutensa liki 300 miljardiin euroon. Nyt kun sallitaan hieman isompi riskinotto sijoitusten suhteen tullee tuo summa kasvamaan nopeammin kuin ennen.

• Anonyymi00014

Kannattaisi edelleen tutustua suomalaiseen työeläkejärjestelmään ja sen periaatteisiin ja toimintaan oikeasti.

• Anonyymi00115

Aloitus on pelkkä provo!! Joku idiootti taas päästää höyryjä päästään vaikka ei oo hitusen vertaa käsitystä eläkkeistä tai sen kertymisistä.

• Anonyymi00017

Nää on näitä ASP- aloituksia joita tulee säännöllisesti yksiltä ja samoilta aloitusten tekijöiltä.
      Kai nämäkin jotakin nautintoa tekijöilleen antavat heidän sitkutellessaan Kela- korvauksillaan.

• Anonyymi00018

"HULLUN AVAUS"!!!

• Anonyymi00019

Ketjun aloittajalle : älä piipitä katkerana siellä vaan ryhdy toimeen lainsäädännön ja käytäntöjen muuttamiseksi.

• Anonyymi00050

Tai mene ainakin töihin.

• Anonyymi00021

Avaaja ei ilmeisesti ymmärrä koko työeläkejärjestelmää ja sen tutkiminen on liian vaativa tehtävä.
      Ajattele asiaa yksinkertaisesti, eli jokainen palkkaa nauttiva työntekijä maksaa isoon uima-altaaseen palkkansa mukaisen summan säästöön tulevaa eläkettään varten ja eläkeyhtiö sijoittaa tätä rahaa tuottavalla tavalla ja sitten kun eläkeikä koittaa, niin saat sieltä ansaitsemasi summan eläkettä kuukausittain. Ei siellä ole erikseen määritelty mikä kolikko on sinun maksamasi tai jonkun muun maksama, vaan se kaikki on yhteistä rahaa jotka siihen ovat osallistuneet ja jokainen saa sieltä hänelle kuuluvan osansa aikanaan. Kelan eläkkeet eivät kuulu tähän asiaan mitenkään ja he jotka sitä saavat, eivät ole osallistuneet yhteisen eläkekassan rahoitukseen riittävästi ja yhteiskunta jatkaa heidän elättämistään. Syitä voi olla sairaus, perheen kasvatus ja kodin ylläpito kotona, alkoholismi/päihteet tai suunnaton laiskuus tms..
      Kumpaan ryhmään itse kuulut?

• Anonyymi00117

Näyttää olevan juuri noin!! Ei mitään alkeellisintakaan käsitystä eläkkeistä tai niiden kertymisistä. Joku idiootin tasolla oleva pelle provoomassa.

• Anonyymi00025

Opiskelijoilta kaikki avustukset ja opintorahat pois. Turha maksaa siitä ettei mitään opita muuta kuin juhlimaan ja haistattelemaan ihmisiä. Turhat ihmiset myös pois turhista viroista, kuten Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari Paavo Arhinmäki, jonka julkinen käyttäytyminen ja porsastelu on hävettävää, kuin myös se että hän saa yhä jatkaa julkisessa korkeassa nimellisessä ja kalliissa virassa, joka on myös pelkkä kupla ja täysin turha virka. Näin entisiä ministereitä palkitaan keksityillä viroilla ja kansa maksaa, vaikka hallitus muka yrittää säästää tasapuolisesti.

• Anonyymi00028

Ottaako päähän kun ei ole eläkettä ansaittu?

• Anonyymi00029

Ne vanhimmat sukupolvet tarkoittaa 40-luvulla syntyneitä jotka nyt jo yli 80 vuotiaita. Monet jo kuolleet ja ne loputkin sen ikäisiä etteivät enää kauan eläkettä nauti. Että on sitä taas revitty otsikoita.

Jo 50 luvulla syntyneet ovat maksaneet saman verran eläkemaksuja mitä nykypolvikin maksaa eikä heillä ole ollut mahdollisuutta samoihin etuihin kuin niillä 40-luvulla syntyneillä.

Lisäksi heillä eläkkeeseen ei ole lisätty koulutusajalta ja lasten saamisista mitään plussaa. Nythän sekin on tuonut lisäeläkettä. Väliinputoajat olivat niitä 50-luvulla syntyneitä jotka ovat tehneet enemmän lapsia kuin nykyinen sukupolvi mutta lasten saamisesta ei tullut mitään plussaa eläkkeisiin päinvastoin eläke pieneni sitä enemmän mitä enemmän lapsia ja niiden kanssa kotona.

Yksi ainoa sukupolvi pääsi eläkkeelle aiemmin ja eläkemaksut olivat heille pienempiä ja tuo sukupolvi alkaa jo olla lähes kaikki hautuumaalla. Tästä kuitenkin pidetään hirmuista meteliä!!!

• Anonyymi00038

Nyt lasketaan kaikki palkkatulot eläkkeisiin ja vielä 60-luvulla syntyneetkin maksoivat eläkemaksuja kaikesta palkastaan ja eläkkeisiin laskettiin vasta 23 vuotta täyttämisen jälkeen, eli minäkin maksoin eläkemaksuja 16 - 22 vuotiaana ihan turhaan.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Nyt lasketaan kaikki palkkatulot eläkkeisiin ja vielä 60-luvulla syntyneetkin maksoivat eläkemaksuja kaikesta palkastaan ja eläkkeisiin laskettiin vasta 23 vuotta täyttämisen jälkeen, eli minäkin maksoin eläkemaksuja 16 - 22 vuotiaana ihan turhaan.

Kyllä vaan ja kuinka paljon on sellaisia eläkkeensaajia jotka tekivät töitä ennen 23 vuoden ikää.Kyllä on sellainen olo että on huijattu ja raskaasti.Kansalaisaloite pitäisi tehdä että kenen taskuun nämä rahat menivät ja maksuun ainakin osa.Ihmetellä täytyy tätä yhteiskuntaa että samat lait ja pykälät ei koske kaikkia vaan tuosta noin vaan keksitään että kuka saa mitäkin.Eli elätin nuoruusvuosina seitsemän vuotta jotakin tuntematonta vaikka minulle annettiin nuorena tiedoksi että eläkemaksut kerrytetään tulevaan eläkkeeseen.Yhteiskunta valehteli ja kuinka monelle.

• Anonyymi00056

Huomioikaa lisäksi että nuo yli 80 vuotiaat ovat vanhuspalvelun piirissä ja heidän maksut määräytyy eläkkeen mukaan, eli eläke kuitataan maksuissa pois.
        Jos heiltä vietäisiin eläkkeet niin heidän palvelut pitäisi kustantaa verovaroin.
        Eli joutuu maksamaan kuitenkin joko eläkemaksuina tai veroina.

• Anonyymi00120
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Kyllä vaan ja kuinka paljon on sellaisia eläkkeensaajia jotka tekivät töitä ennen 23 vuoden ikää.Kyllä on sellainen olo että on huijattu ja raskaasti.Kansalaisaloite pitäisi tehdä että kenen taskuun nämä rahat menivät ja maksuun ainakin osa.Ihmetellä täytyy tätä yhteiskuntaa että samat lait ja pykälät ei koske kaikkia vaan tuosta noin vaan keksitään että kuka saa mitäkin.Eli elätin nuoruusvuosina seitsemän vuotta jotakin tuntematonta vaikka minulle annettiin nuorena tiedoksi että eläkemaksut kerrytetään tulevaan eläkkeeseen.Yhteiskunta valehteli ja kuinka monelle.

Koska kyse on eläkevakuutuksesta, rahat ei ole korvamerkittyjä. Osa ei ehdi saada penniäkään ja joku on 40 vuotta eläkkeennauttija.
        Ei palovakuutuksestakaan saa rahojaan pois jos talo ei palanutkaan

• Anonyymi00147
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Huomioikaa lisäksi että nuo yli 80 vuotiaat ovat vanhuspalvelun piirissä ja heidän maksut määräytyy eläkkeen mukaan, eli eläke kuitataan maksuissa pois.
        Jos heiltä vietäisiin eläkkeet niin heidän palvelut pitäisi kustantaa verovaroin.

Eipä nuo rassukat ymmärrä, että vanhuksilla jää eläkkeistään käyttörahaa n 100€/kk. Sillä ostavat lääkkeet ja muut tarvittavat.

• Anonyymi00159
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Ei kaikki 80 vuotiaat ole missään palvelukodeissa aika monet asuu omissa asunnoissaan.

• Anonyymi00160
        Anonyymi00147 kirjoitti:

Eipä nuo rassukat ymmärrä, että vanhuksilla jää eläkkeistään käyttörahaa n 100€/kk. Sillä ostavat lääkkeet ja muut tarvittavat.

Minun äitini asuu yksin omassa rivarissaan ja on kohta 90 v eikä hänellä ole mitään lääkitystä, terve vanhus.

• Anonyymi00184
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Aivan totta tuo. Eli ne jotka nyt eläkkeellä tai kohta ouoliin ne 60-luvulla syntyneet ja ehkä vielä 70-luvulla syntyneet on häviäjiä tässä eläkeasiassa. Ja erityisesti naiset jotka ainoastaan jäivät kotiin niiden lasten kanssa eikä eläke karttunut. Myös eläkekertymä muutoinkin oli paljon pienempi kuin nykynuorille.

• Anonyymi00185
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Ja syntymävuodestasi riippuu ootko häviäjä vai voittaja. Nyt tämä vanhempi sukupolvi ja erityisesti naiset jotka synnytti paljon lapsia ovat häviäjiä ei nuorempi sukupolvi.

• Anonyymi00031

Joko vihreät taas heräsivät ,menkää kaikki vihertävät tuonne Sofian perässä erikoisjoukkojen kanssa harjoittelemaan kunnon elämää.tulis kitisijöille kuumat paikat.Naurasin ja nauttisin.

• Anonyymi00037

Mikä sulle tuli ja mitä oikein kiukuttelet.
        Onko niin ette tule saamaan työeläkettä kun työ ei maistu vai oletko työkyvytön fyysisesti vai henkisesti? Oletko Persu?

• Anonyymi00039

Jess!!!

Loistava idea tuo työeläkkeiden maksamisen lopettaminen heti, eli työeläkeyhtiöiden varallisuus maksettakoon takaisin.

Minä ainakin suurituloisena ottaisin ilomielin kertakorvauksena takaisin oman osuuteni työeläkeyhtiö Varman sijoituspotista. Ne työeläkevarathan joita työeläkeyhtiö on työeläkemaksuilla kartuttanut, kuuluu palauttaa niille jotka niitä ovat sinne maksaneet jos järjestelmä puretaan. Minä ja työnantajani ollaan niitä maksettu ja työnantajani osuus on ollut osa palkkaani lakiteknisesti.

Voi veljet - eläisin herroiksi loppuelämäni, tosin pienempituloiset joille niillä minunkin työeläkemaksuilla kerätyillä pääomilla työeläkettä maksetaan, jäisivät miinukselle, mutta;

So what? Oma napa ensin.

Ja tulevaisuuden eläkeläiset jääkööt oman onnensa varaan.

Selvennys: Sarkasmia

• Anonyymi00118

No Ap suorastaan kannustaa meitä nyt jo eläkkeellä olevia ottamaan koko potin mitä sieltä lähes teini-ikäisestä asti kun ekat työt aloitettu on pottiin on eläkemaksuja maksettu. Minäkin jäänyt paitsi niitä 16-23 v. tehtyjä työn palkasta maksettuja työeläkemaksuja jotka menny muiden iloksi.

• Anonyymi00041

Aloittaja.
      Mitä ajan tuhlausta.
      Miten sulla on aikaa.

Tee ahkerasti töitä, niin saat sinäkin eläkettä.

Ei aloittajan aivot ym. riitä käsittämään koko koukeroa.

• Anonyymi00119

Ilmeisesti on liikaa ap:n aivoille tämä eläkejärjestelmän ymmärtäminen. Kuvittelee vissiin ettei eläkemaksuja palkoista oo ollu ennen kuin nyt viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. 😅😂

• Anonyymi00045

Persut on taas aivopesun typeriä uhreja. Työnantajat haluavat näitä palkan sivvumenoja pois, koska he maksavat työttömyysvakuutusmaksua ja työeläkemaksua. Turha luulla, että jos työeläkemaksu menisi pois, niin palkkaa tulisi lisää. Kyllä ne rahat jäisivät sinne työnantajan taskuun.

Työnantaja haluaa kaikki sille pienelle kela-eläkkeelle.

Työntekijän maksuosuus: Kaikille 17–69-vuotiaille samansuuruinen 7,3 % palkasta.

Työnantajan maksuosuus: Keskimäärin 17,1 % palkasta (vaihdellen työnantajan koon ja eläkeyhtiön mukaan).

• Anonyymi00121

Noinhan se menee mut ilmeisesti tää Ap tosissaan kuvittelee että se koko eläkemaksu menee siitä työntekijän omasta palkasta vaikka työnantaja sen suurimman osan maksaa.

Ja se herättää kysymyksen onko Ap ollu koskaan töissä kun ei yhtäkään palkkakuittia oo nähny mistä sen työnantajan ja työntekijän maksaman eläkemaksun osuuden näkee.

• Anonyymi00049

Kyllä kaikki vakuutuskorvauksest pitää jättää maksamatta.
      Ne kuuluu valtiolle, joilla sitten paikataan kurjaa taloutta.
      Vuosittain maksetaan suuria summia, tapaturma, liikenne,
      palo, yms. Kaikki nämä kuuluu valtiolle eikä vakuutuksen-
      ottajalle. Kyllä valtio on vakuutuskorvauksensa ansainnut.

• Anonyymi00061

Tuo mitä ehdotat on kommunismia, mutta sehän on lähellä äärioikeistolaista maailmankuvaa.

Työeläkeyhtiöiden varallisuus on yksityisomaisuutta, pökiö.

• Anonyymi00057

Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verrattuna."

Jos on tehnyt 50 vuotta töitä, niin eikö se ole luonnollista.
      Jos on tehnyt 1-3 vuotta töitä, niin ei saa eläkettä. Mikä
      siinä on niin vaikeaa ymmärtää. Ps. Tulevat sukupolvet ei
      ole tehneet päivääkään töitä.

• Anonyymi00066

On NIIIN ryöstetty olo.

• Anonyymi00122

Sitä se tietämättömyys teettää. Uhriutujia kylä piisaa.
        Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten tässäkin asiassa. Perehtykää asiaan edes hiukan ennen kuin nillitätte.

• Anonyymi00067

Jutussa esitetty laskelma on BS.

• Anonyymi00068

Olisi aika valtion pakko-ottaa kaikki työeläkevarat itselleen. Näin saataisiin valtiovelka kuitattua ja jatkossa joka iikalle vain Kelan takuueläke. Paitsi loistuki-matuille ei.

• Anonyymi00069

Tuo on kommunismia, ja lähellä laitaoikeistolaista komentotaloutta, eli silleen toki persulaisittain ajatellen houkuttelevaa populisimia.

Tuollaista harjoitettiin Neuvostoliitossa.

Meillä markkinatalousmaissa on omaisuudensuoja joka suojaa myös työeläkeyhtiöiden omaisuuden.

• Anonyymi00073

Rikoshyöty menee tietenkin aina valtiolle.

• Anonyymi00074
        Anonyymi00069 kirjoitti:

Tuo on kommunismia, ja lähellä laitaoikeistolaista komentotaloutta, eli silleen toki persulaisittain ajatellen houkuttelevaa populisimia.

Meillä markkinatalousmaissa on omaisuudensuoja joka suojaa myös työeläkeyhtiöiden omaisuuden.

"Meillä markkinatalousmaissa on omaisuudensuoja"

Mutta täällä Suomessa ei ole. Palkansaajilta varastetaan palkkasummasta ilman lupaa 25 pesenttia työeläkeloisille.

Suomessa ei ole omaisuudensuojaa kuten markkinatalousmaissa. Täällä eletään kommunismissa.

• Anonyymi00097
        Anonyymi00069 kirjoitti:

Tuo on kommunismia, ja lähellä laitaoikeistolaista komentotaloutta,

Kommunismi on äärivasemmistolaista komentotaloutta.
        Opettele historiaa, vaikka se punikeille onkin vaikeaa.

• Anonyymi00103
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Mutta täällä Suomessa ei ole. Palkansaajilta varastetaan palkkasummasta ilman lupaa 25 pesenttia työeläkeloisille.

Suomessa ei ole omaisuudensuojaa kuten markkinatalousmaissa. Täällä eletään kommunismissa.

ETKÖ SÄ PERKELEEN PELLE TAJUA VIELÄKÄÄN ETTEI TYÖNTEKIJÄT MAKSA 25% PALKASTAAN TEL-MAKSUJA VAAN 7% JA SE EI OLE VARASTAMISTA JA JOKAINEN MAKSAA OMAN ELÄKKEENSÄ JOTEN PIDÄ SINÄ PÄÄSI KIINNI!!!

• Anonyymi00106
        Anonyymi00103 kirjoitti:

ETKÖ SÄ PERKELEEN PELLE TAJUA VIELÄKÄÄN ETTEI TYÖNTEKIJÄT MAKSA 25% PALKASTAAN TEL-MAKSUJA VAAN 7% JA SE EI OLE VARASTAMISTA JA JOKAINEN MAKSAA OMAN ELÄKKEENSÄ JOTEN PIDÄ SINÄ PÄÄSI KIINNI!!!

Minkä vuoksi huutaa mekastat? Tunsitko piston sydämessäsi?

Valtaosalta palkansaajista varastetaan palkkasummasta noin 1/4 työeläkeloisintaan. Viime vuonna se summa oli 28,2 miljardia euroa. Luku on niin suuri, ettei tikkukirjainkääkkä sitä edes ymmärrä. Sillä olisi saanut noin 180 kappaletta F-35-hävittäjiä.

• Anonyymi00123
        Anonyymi00106 kirjoitti:

Minkä vuoksi huutaa mekastat? Tunsitko piston sydämessäsi?

Valtaosalta palkansaajista varastetaan palkkasummasta noin 1/4 työeläkeloisintaan. Viime vuonna se summa oli 28,2 miljardia euroa. Luku on niin suuri, ettei tikkukirjainkääkkä sitä edes ymmärrä. Sillä olisi saanut noin 180 kappaletta F-35-hävittäjiä.

Jos teet töitä ja pääset eläkkeelle, niin ehkä jo ymmärrät vakuutusmaksun merkityksen.

• Anonyymi00125
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Ei se palkanmaksaja itse tuota koko 25% maksa vaan ainoastaan sen työntekijän osuuden noin 7% ja työnantaja sen suurimman osan.

Tämä ei ole tiedossasi ilmeisesti eli et ole ollut vielä päivääkään töissä etkä siis yhtäkään palkkakuittia katsellut kun kuvittelet että työntekijä maksaa itse tuon koko osuuden 25%?? Oot työtön lusmu siis.

• Anonyymi00126
        Anonyymi00103 kirjoitti:

Tää Ap ei oo saanu yhtäkään palkkakuittia mistä hän tuon näkis hän on siis työtön luuseri joka ei oo päivääkään töitä tehny!!!

• Anonyymi00127

Pummit vinkuu lisää. Takuueläkkeet ei ole ansaittua tuloa, toisin kuin työeläkkeet.

• Anonyymi00140
        Anonyymi00097 kirjoitti:

Tuo on kommunismia, ja lähellä laitaoikeistolaista komentotaloutta,

Opettele historiaa, vaikka se punikeille onkin vaikeaa.

"Anonyymi00097
        2026-06-16 18:04:25
        Opettele historiaa, vaikka se punikeille onkin vaikeaa."
        +++++++++++
        Valkokeilla ei ole historiaa.
        Siis Työ historiaa.

• Anonyymi00070

Työeläkeyhtiöiden varallisuutta ei voi sosialisoida yhteiskunnan varallisuudeksi, mutta sen voi jakaa sen kartuttamiseen osallistuneille jos systeemi lopetetaan.

Suurta eläkettä nauttivat saisivat tolkuttomat rahakasat siitä potista ja ne jotka eivät ole vielä eläkkeellä, kartuttamiensa osuuksien mukaan. Sitäkö tässä halutaan?

Pientä työeläkettä nauttivat saisivat vähän, ja tulevat eläkeläiset ei mitään.

Noin oletan se älämölötetyn työeläkesysteemin lopettamisen menevän.

• Anonyymi00076

Kirjoitat ristiriitaisesti: Ne, "jotka eivät vielä ole eläkkeellä, kartuttamiensa osuuksien mukaan" mutta samalla kerrot että "tulevat eläkeläiset eivät mitään"...
        Sekin on varsin mielenkiintoista että mitä voidaan ottaa mihinkin, nimittäin nykyinen eduskunat/hallitus ottivat jo miljrdin muuhun käyttöön työeläkerahastoista eikä siitä sen kummempaa porua ja hälyä syntynyt. Kun näin päänavaus on tehty, siitä on hyvä jatkaa...

• Anonyymi00096
        Anonyymi00076 kirjoitti:

Kirjoitat ristiriitaisesti: Ne, "jotka eivät vielä ole eläkkeellä, kartuttamiensa osuuksien mukaan" mutta samalla kerrot että "tulevat eläkeläiset eivät mitään"...
        Sekin on varsin mielenkiintoista että mitä voidaan ottaa mihinkin, nimittäin nykyinen eduskunat/hallitus ottivat jo miljrdin muuhun käyttöön työeläkerahastoista eikä siitä sen kummempaa porua ja hälyä syntynyt. Kun näin päänavaus on tehty, siitä on hyvä jatkaa...

Olihan tuossa epäselvää, siis tulevat eläkeläiset jotka eivä sitten työeläkemaksuja maksa, eivät saa mitään.

Työeläkerahoja ei ole sosialisoitu, valtio on kyllä niitä lainannut.

• Anonyymi00071

Syökää makkaraa äijät ja muuta paskaa, lisätkää stressiä ja viinaa, niin teidäkin eläkekertymä menee femakoille, jotka osaa elää terveellisesti ja pitkään :DDD

• Anonyymi00072

EIlen söin puoli paketti Hullun tuhtia. Tänään syön toisen puolen. Ja kaljaa juon kyytipoikana.

• Anonyymi00075

Kuules se ei ole äijä eikä mikään, joka ei nosta vähintään 100 kg penkistä, juo kaljaa ja viinaa runsaasti ja syö makkaraa ja pihviä! 💪

• Anonyymi00077

LOPETA JO TOI PASKANSUOLTAMINEN! TYÖELÄKELÄISET ON ELÄKKEENSÄ ANSAINNEET!

• Anonyymi00124

Kyllä ja ei. Eläkejärjestelmä on varsin hyvä sukupolvisopimus. Nykyiset eläkkeet ja eläkemaksut on vain hieman liian suuria.

Omien työeläkemaksuja maksavien jälkeläisten maksuilla pitäisi olla vaikutus eläkkeen suuruuteen - se olisi kohtuullista.

• Anonyymi00129
        Anonyymi00124 kirjoitti:

Kyllä ja ei. Eläkejärjestelmä on varsin hyvä sukupolvisopimus. Nykyiset eläkkeet ja eläkemaksut on vain hieman liian suuria.

Omien työeläkemaksuja maksavien jälkeläisten maksuilla pitäisi olla vaikutus eläkkeen suuruuteen - se olisi kohtuullista.

Eläkemaksut ovat suuria, koska työeläkerahastoja halutaan kasvattaa taivaaseen saakka.

Nyt koossa on 290 miljardia ja viimeisen kahden vuoden aikana rahastot ovat kasvaneet 35 miljardia.

• Anonyymi00131
        Anonyymi00124 kirjoitti:

Ai? Onko 1200 euroa kuussa sun mielestäsi liian suuri eläke? Wahlroosilla on liian suuri eläke, ei minulla!

• Anonyymi00142
        Anonyymi00129 kirjoitti:

Eläkemaksut ovat suuria, koska työeläkerahastoja halutaan kasvattaa taivaaseen saakka.

Nyt koossa on 290 miljardia ja viimeisen kahden vuoden aikana rahastot ovat kasvaneet 35 miljardia.

Se eläkevarojen suuruus on suoja maailman talouden ja Suomen talouden tilannetta varten. Siellä ne varat kasvavat tulevaisuutta varten maksukykyä ettei eläkemaksuja tarvitse nostaa. Ja kun asiat hoidetaan hyvin ja nyt kun yhtiöt saavat sijoittaa enemmän tuottaviin kohteisiin, niin eläkemaksuja voidaan mahdollisesti joka laskea.

• Anonyymi00086

Kuka mitenkin ja osa fiksuista on jo aikaa sitten kuitannut omansa ns firapelipuolella heh.

• Anonyymi00094

MOT : henkilöt eivät tiedä miten 40 v, kuluttua yhteiskunta toimii . Kuten ei aloituksentekijäkään , voin kertoa ettei Kela tuet hyödytä eläkekertymää

• Anonyymi00095

Pyramidihuijaus hyödyttää korkeintaan muutamia ylimpiä tasoja. Tässä tapauksessa ensimmäiset osallistauivat 5 prosentin osuudella palkkasummastaan ja jäivät saamapuolelle. Nykyisiltä viedään jo 25 prosenttia, eivätkä tule koskaan näkemään senttiäkään myöhemmin.

100-prosenttisen rikollista toimintaa. Suomi ei ole oikeusvaltio.

• Anonyymi00098
        Anonyymi00095 kirjoitti:

Pyramidihuijaus hyödyttää korkeintaan muutamia ylimpiä tasoja. Tässä tapauksessa ensimmäiset osallistauivat 5 prosentin osuudella palkkasummastaan ja jäivät saamapuolelle. Nykyisiltä viedään jo 25 prosenttia, eivätkä tule koskaan näkemään senttiäkään myöhemmin.

Ei todellakaan ole jos sen täytyy korvata sinunkin tekohampaat ja
        lasisilmän, puujalasta puhumattakaan. Kun sinut viedään peräpukama
        leikkaukseen, niin sekin tulee työntekijöille kalliiksi. Kaikki me maksamme
        ne veroina, jopa 25 % tuloista menee sinun hoitamattomiin pukamiin.
        Eikö hävetä yhtään. Olet epäilemättä kommunisti ja sinulla on maksan
        kanssa ongelmia. Se taas johtuu runsaasta juomisesta ja kohta olet kinuamassa
        uutta maksaa. Lopulta kun sinulle suoritetaan lobotomia, niin sen me maksamme
        keräyksillä, niin ei mene työntekijöiden rahat siihen.

• Anonyymi00104
        Anonyymi00098 kirjoitti:

Ei todellakaan ole jos sen täytyy korvata sinunkin tekohampaat ja
        lasisilmän, puujalasta puhumattakaan. Kun sinut viedään peräpukama
        leikkaukseen, niin sekin tulee työntekijöille kalliiksi. Kaikki me maksamme
        ne veroina, jopa 25 % tuloista menee sinun hoitamattomiin pukamiin.
        Eikö hävetä yhtään. Olet epäilemättä kommunisti ja sinulla on maksan
        kanssa ongelmia. Se taas johtuu runsaasta juomisesta ja kohta olet kinuamassa
        uutta maksaa. Lopulta kun sinulle suoritetaan lobotomia, niin sen me maksamme
        keräyksillä, niin ei mene työntekijöiden rahat siihen.

Älä viitsi persuilla. Tiedät kyllä hyvin, että veroilla ylläpidetään yhteiskuntaa ja veroja maksavat kaikki tavalla tai toisella jossain vaiheessa elämäänsä, ja saavat myös nauttia palveluista, kuten vaikkapa liikenneinfrasta.

Sen sijaan tämä työeläkeloisinta on täysin rikollista toimintaa. Siinä varastetaan palkansaajien palkkasummasta neljäsosa, jolla lihotetaan rälssiä, joka ei kyseisiä rahoja ole ansainnut millään tavalla. Ne ovat palkansaajan rahaa, viimekin vuonna ryöstöpotti oli 28,2 miljardia euroa, ja paskamahat lihoivat melkein 40 miljardin euron edestä.

Yksikään palkansaaja ei ole antanut lupaa tälle omaisuutensa anastamiselle, minä vähiten. Ja nyt tämä asia nostetaan pinnalle, ja eduskunnan tehtävä on laittaa rikolliset vastaamaan teoistaan.

Työeläkeloisinta on 100-prosenttisesti Suomen perustuslain vastaista toimintaa, ja tämän vuoksi Suomea ei voi pitää oikeusvaltiona - puuttuuhan meiltä myös perustuslakituomioistuin.

• Anonyymi00130
        Anonyymi00104 kirjoitti:

Älä viitsi persuilla. Tiedät kyllä hyvin, että veroilla ylläpidetään yhteiskuntaa ja veroja maksavat kaikki tavalla tai toisella jossain vaiheessa elämäänsä, ja saavat myös nauttia palveluista, kuten vaikkapa liikenneinfrasta.

Sen sijaan tämä työeläkeloisinta on täysin rikollista toimintaa. Siinä varastetaan palkansaajien palkkasummasta neljäsosa, jolla lihotetaan rälssiä, joka ei kyseisiä rahoja ole ansainnut millään tavalla. Ne ovat palkansaajan rahaa, viimekin vuonna ryöstöpotti oli 28,2 miljardia euroa, ja paskamahat lihoivat melkein 40 miljardin euron edestä.

Yksikään palkansaaja ei ole antanut lupaa tälle omaisuutensa anastamiselle, minä vähiten. Ja nyt tämä asia nostetaan pinnalle, ja eduskunnan tehtävä on laittaa rikolliset vastaamaan teoistaan.

Työeläkeloisinta on 100-prosenttisesti Suomen perustuslain vastaista toimintaa, ja tämän vuoksi Suomea ei voi pitää oikeusvaltiona - puuttuuhan meiltä myös perustuslakituomioistuin.

Ei ole mitään loisia, vain sinä olet loinen! Ja eläkeläiset EI OLE mitään rikollisia, mutta sinä olet koska herjaat toisia!!

• Anonyymi00099

Palkansajalle luvattiin aikoinaan tietty eläke, nyt jälkeenpäinkö pitäisikö heitä pettää???
      Etsikää vastuulliset tähän petokseen, eli vallanpitäjät, kukas muu!!!

Joillakin looginen ajattelu ei toimi, huomaatteko??

• Anonyymi00102

Syytä kokoomusta ja ek mafiaa, jotka ovat polkeneet palkat niin pieniksi ettei niistä kerry enää eläkettä niin paljoa. Samalla voit kysellä em tahoilta, minne suomalaisten työpaikat ovat kadonneet

• Anonyymi00116

Ajattelusi on hauskan ristiriitaista: Et ymmärrä että Suomessa edelleen työntekijän palkaaminen on työnantajalle kaikkine palkan oheiskuluineen kalliimpaa kuin missään muualla. Jos siis maksettaisiin vielä parempia palkkoja, ne vihoviimeisetkin työpaikat katoaisivat Aasiann tms.
        Palkat ylös, työpaikat ulos!

• Anonyymi00105

Sinä aloittaja et edes ole ansainnut eläkettä toisinkuin me jotka ollaan oltu työssä monet vuodet!! Siitäkös oletkin katkera ja kateelllinen!!

• Anonyymi00128

Ylen uutinen osoittaa, että sukupolvien välinen tasa-arvo toteutuu hyvin työeläkkeissä. Tänä vuonna eläkkeelle pääsevät iän puolesta he, jotka ovat syntyneet 1961. He saavat maksamilleen eläkemaksuille noin 1,9 -kertaisen tuoton. Vuoden 1984 jälkeen syntyneet saavat 1,8 -kertaisen.

Ne suurten ikäluokkien (syntyneet ennen 1955), jotka ovat yhä hengissä ovat onnistuneet saamaan epäreilun hyvät eläke-edut maksamiinsa maksuihin nähden, mutta se on maahan kaatunutta maitoa ja kuolema korjaa ongelmaa joka vuosi kiihtyvään tahtiin.

Eläkejärjestelmä on kunnossa ja erittäin vakavarainen. Työeläkejärjestelmän tulot olivat 2025 n. 15 miljardia suuremmat kuin työeläkkeiden maksamiseen tarvittiin. Vuonna 2024 ylijäämää kertyi noin 20 miljardia. Voi kysyä pitäisikö järjestelmän olla näin ylijäämäinen edelleen ja tarvitaanko monta päällekkäistä työeläkeyhtiötä, mutta itse eläkkeiden maksaminen ei ole mikään ongelma.

• Anonyymi00139

Mitä vitun merkitystä tuolla "tuotto osuudella" on minkään kanssa?
        Taitaa olla vaan niin, että Kokoomus ja Persut haluavat pitää tuon tyylistä juttua yllä, että asiaa ymmärtämättömät nuoret olisivat suopeita eläkkeiden leikkauksiin, vaikka itse siinä lopulta häviävät.
        Hauskaa tässä on toinenkin juttu kun eilen kirjoitettiin lehdissä kun oli taas laskettu tulevien eläkemaksun riittävyyttä ja laskelmat osoittivat, että niitä voitaisiin jopa hieman laskea tulevaisuudessa, eli se järjestelmän kaatuminen onkin juuri tosin päin.

• Anonyymi00141

Kerrot jostain epäreilun suurista eläkkeistä mutta mietitkö esim. miten tehokkaasti pelkkä verotus korjaa tilannetta. Työeläkekiden verotus on progressiivista ja progressio on taiten rakennettu kasvamaan jyrkästi heti kun eläke alkaa olla luokkaa hyvä ja kasvaa kasvamistaan yhä jyrkemmin kun eläke alkaa olla esim. luokkaa 4000 €/kk. Esim. itselläni vero on aika tasan 30 % mitä se ei ollut lähelläkään missään vaiheessa työuran ajan palkoista.
        Vero on tehokas kikka siirtää iso osa hyvää työeläkettä saavien rahoista valtion kassaan.
        Eri asia on sitten se, miksi eläkkeitä ylipäätään heikennetään kun, kuten kerrotkin, tyäeläkerahastoissa on varallisuutta ihan hurjan paljon. Ja onhan meillä niitä vähän väliä julkisuuteen tunkevia professoreja tms. joiden mielestä eläkkeitä pitää leikata...kun rahaa on niin miksi ihmeessä sitä ei saisi käyttää siihen mihin se on tarkoitettu?

• Anonyymi00165

Suuret ikäluokat ovat syntyneet 1945-1950, sodan jälkeen syntyneet, viisikymmenluvulla jo syntyvyys laski.

• Anonyymi00132

Naispuolisille leskille maksettavat leskeneläkkeet lopetettava.Veroeuroista tuetaan tällaista, mikä asettaa naimattomana ja miehen kanssa eläneet kuoleman edessä eriarvoisiksi.

• Anonyymi00137

Leskeneläke on perusteltu, koska useimmiten perheenäiti on ollut pienipalkkaisissa töissä sen jälkeen kun on ensin hoitanut kotia ja muutaman lapsen maailmalle ja eläke jäänyt siksi kovin pieneksi ja leskeneläke auttaa selviämään elämän muutoksesta ja kuluista. Ei sitä eläkettä makseta loputtomasti.

• Anonyymi00143
        Anonyymi00137 kirjoitti:

Leskeneläke on perusteltu, koska useimmiten perheenäiti on ollut pienipalkkaisissa töissä sen jälkeen kun on ensin hoitanut kotia ja muutaman lapsen maailmalle ja eläke jäänyt siksi kovin pieneksi ja leskeneläke auttaa selviämään elämän muutoksesta ja kuluista. Ei sitä eläkettä makseta loputtomasti.

Entä pienipalkkainen yksineläjä?
        Hänenkin tulee kärvistellä pienellä työeläkkeellä?Ei sovi nykyaikaan!

• Anonyymi00144
        Anonyymi00137 kirjoitti:

Jos jää alaikäisiä huollettavia niin silloin jonkinlainen leskeneläke mahdollista, mutta nyky-yhteiskunnalla kattavat sosiaalipalvelut mistä voi saada/hakea apua taloudelliseen tilanteeseen.

• Anonyymi00162

Kyllä mieslesketkin saa leskeneläkettä.

• Anonyymi00163
        Anonyymi00137 kirjoitti:

Ja se tulee puolison työeläkkeestä, ei kelasta.

• Anonyymi00133

ALOTTAJA SINÄHÄN SAHURI OLET TULEHAN TORILLE ET KERKII YHTÄÄN ELÄKETTÄ KUITATA .

• Anonyymi00135

Työeläkkeen motto:
      Pitää tehdä töitä!?

Jos et töitä tee olet KansanEläkeLoinen

Itse olen EloLainen

• Anonyymi00136

Se olisikin melkoinen suoritus heille jotka aikanaan ovat työeläkejärjestelmän luoneet jos se oli sellaisenaan ilman minkäänlaista muutosta toimiva ja pätevä kautta historia ja tulevaisuuden. Oikeasti se on todella hyvä ja toimiva systeemi joka on saanut paljon kehuja maailmalta.

• Anonyymi00138

Leskeneläkkeistä luopuminen sopii kuoleman edessä asetetaan miehen kanssa eläneet ja yksineläneet eriarvoiseen asemaan.
        Leskeneläkkeet lopettamisella ei ole mitään tekemistä omalla työllään ansaittuun eläkkeeseen.
        Kannatan!

• Anonyymi00175
        Anonyymi00138 kirjoitti:

Leskeneläkkeistä luopuminen sopii kuoleman edessä asetetaan miehen kanssa eläneet ja yksineläneet eriarvoiseen asemaan.
        Leskeneläkkeet lopettamisella ei ole mitään tekemistä omalla työllään ansaittuun eläkkeeseen.
        Kannatan!

Vai vertaat yksineläjää ja pariskuntaa tuon leskeneläkkeen suhteen, melkoinen nero.

• Anonyymi00145

Itse maksettu eläkkeet joka tilistä. ,lopetetaan elökkeiden maksu, kun itse tjlet eläke ikään.

• Anonyymi00148

Antakaa taannehtivasti ne kaikki tuet meille eläkeläisille, jotka ei niitä ole saaneet koskaan. Kun nimittäin tehtiin töitä elääkseen ja maksettiin eläkemaksuja. Ei oltu työttöminä ja asuttu kunnan maksamissa asunnoissa ilmaisella ruokarahalla.

• Anonyymi00166

Ja pitäisi ainakin vielä elossa oleville palkansaajille maksaa niin paljon ryöstösaalista takaisin kuin mahdollista.

Laskennallisesti 300 000 miljoonaa jaettuna 2,5 miljoonalla on 120 tuhatte euroa keskimäärin, mutta toki se jakautuu sitten eri tavalla kuinka pitkään on rikoksen uhrina ollut.

• Anonyymi00169

Kommentin lähettäjä on lopetettava.

• Anonyymi00170

Etkö osaa uusavuton huru-ukko edes solmua tehdä?

• Anonyymi00176

Hyvä aloitus. Kiitos.

• Anonyymi00186

Sossupummeilta sossutuki pois! Eihän ne oo tehny yhtään mitään sen rahan eteen.

• Anonyymi00187

Työeläkeikä nousee kaiken aikaa. Minulle se tulee olemaan lopulta varmaankin 70v. Tulenko olemaan yhtään sen terveempi ja pidempään elävä tuossa iässä kuin nykyiset vanhukset? Tuskin. Eli mitä luultavimmin työkyvyttömyyseläkettä joutuisi hakemaan jo 10-15 vuotta ennen oikeata eläkeikää, mutta kun senkin myöntäminen käy Suomessa aina vain vaikeammaksi.

Päätelmä: Maksan palkastani kalliisti eläkemaksuja joista tuskin tulen näkemään euroakaan takaisin.

Tästä aiheesta olen usein itsekin nostanut puhetta ja mielestäni eläkemaksut pitäisi olla vapaaehtoisia. Eläkesäästöjä joutuu kerryttämään jokatapauksessa varhaisessa vaiheessa jos aikoo pärjätä vanhana. Eipä ole yllätys, että nuoremmat polvet ymmärtävät tämän ja ovatkin usein kanssani samaa mieltä, vanhemmat polvet eritoten ne jotka ovat juuri jääneet eläkkeelle tai pian jäämässä jopa nostavat asiasta riidan ja huudon.

• Anonyymi00188

Moni talouden tuntijakin on povannut koko eläkesysteemin poistuvan tulevien vuosikymmenten aikana. Jos näin käy, niin aikooko valtio ja eläkefirmat maksella palkansaajille takaisin palkoista verotetut eläkemaksut?

Voin sen tässä ja nyt luvata, että ei varmasti. Tätä seikkaa usein mietin kun töitä teen ja veroja makselen ja kyllä aina etsii keinoja viedä valtiolta rahaa, kiertää veroja, tehdä harmaan talouden tuloja, jopa rikollista toimintaa koska Suomessa valtio ryöstää työtä tekevältä kansalta aivan liikaa siihen nähden mitä suuri osa työläiskansasta saa vastineeksi niille veroille ja maksuille.

• Anonyymi00195

Todellinen käytännön keskimääräinen työeläkkeellepääsyikä on yhä alle 65 vuotta, tuo pelkäämäsi 70 vuotta tuskin sinun elinaikanasi toteutuu jos tuskin koskaankaan mutta joku 67 voi tulla. Onhan kaiken aikaa ollut niin, että osa kuolee niin varhain etteivät senkään takia ehdi saada juuri ollenkaan eläkettä vaikka ovat maksaneet esim. 40 vuotta kaikki eläkevakuutusmaksut.
        Itse asiassa työnantajasi maksaa enemmän eläkemaksuja puolestasi kuin itse maksat.

• Anonyymi00190

Mielenkiintoisin kysymys lähitulevaisuudessa ei ole eläkkeet, vaan mitä sitten tehdään, kun tekoäly on syönyt suurimman osan työpaikoista. Mistä revitään elanto miljoonille työttömille ja mistä verovarat, kun ei ole kuin kourallinen palkallista työtä tekeviä?
      Eikä ALV:ista ole apua, koska ilman palkkaa on varsin vaikeaa kuluttaa yhtään mitään. Tämä koskee kaikkia maita, joiden talous perustuu työn verottamiseen. Eli kaikkia Pohjoismaita ja ehkä Norjaa hieman vähemmän koskettaen.

• Anonyymi00191

Tästä aiheesta on paljon juttua ja odotettavissa onkin jonkinlainen tekoäly kriisi-aika kun massiivisempi muutos alkaa ja tekoäly teknologiat edelleen kehittyy ja yleistyy.

Yhteiskunnan tuotanto puskee ulos uutta teknologiaa ja toimintatapaa nopeammin kuin mihin yhteiskunta ehtii reagoimaan. Vastaava kriisi tapahtui internetin tulon kanssa, mutta tästä tulee huomattavasti rumempaa ja kylmempää.

Lyhyt vastaus: Ei, globaali yhteiskunta eikä suomalainen yhteiskunta yhtään sen paremmin ole valmis tähän muutokseen. Työttömiä tulee, menot kasvaa, politiikka ja yhteiskunta tukijärjestelmä kylmenee ja muuttuu aggressiiviseksi. Kukaan ei ainakaan tuolla arkadian mäellä tiedä, mitä pitäisi tehdä ja miten toimia ennakoivasti.

• Anonyymi00202
        Anonyymi00191 kirjoitti:

Tästä aiheesta on paljon juttua ja odotettavissa onkin jonkinlainen tekoäly kriisi-aika kun massiivisempi muutos alkaa ja tekoäly teknologiat edelleen kehittyy ja yleistyy.

Yhteiskunnan tuotanto puskee ulos uutta teknologiaa ja toimintatapaa nopeammin kuin mihin yhteiskunta ehtii reagoimaan. Vastaava kriisi tapahtui internetin tulon kanssa, mutta tästä tulee huomattavasti rumempaa ja kylmempää.

Lyhyt vastaus: Ei, globaali yhteiskunta eikä suomalainen yhteiskunta yhtään sen paremmin ole valmis tähän muutokseen. Työttömiä tulee, menot kasvaa, politiikka ja yhteiskunta tukijärjestelmä kylmenee ja muuttuu aggressiiviseksi. Kukaan ei ainakaan tuolla arkadian mäellä tiedä, mitä pitäisi tehdä ja miten toimia ennakoivasti.

Jos ihminen ei hahmota yhdyssanoja, kuten tuon kirjoitaja, hänen tekstejään ei kannata lukea! Ei vaikka hän kuvittelee olevansa viisas muita neuvomaan ja tilannetta analysimaan?

• Anonyymi00192

Ne jotka on työeläkkeensä työllä ansainneet saisivat vielä omansa,mutta jos työeläkkeiden maksu poistettaisiin niin se tietäisi yrityksille hyvää jopa yli 20% ,näin olisi varaa maksaa parempaa palkkaa ja jokainen pystyisi itse säästämään omaan vanhuuteensa.

• Anonyymi00201

Mikään ei estä sitä omaa säästämistä nytkään! Mutta onko keskivertoihmisistä siihen, siinäpä se, ei ole, tekemättä ja säästämättä se useimmilta jää. Tuo onnistuu vain jos se perustuu jonkin asteiseen pakkoon kuten nyt on ollut ja on.
        Aivan turha kuvitella että jos nykyinen järjestelmä poistettaisiin ja se kohtuullisen pieni eläkemaksuosuus siirtyisi palkkoihin, sitten ihmiset alkaisivat ahkerasti laittaa rahaa säästöön jotta voisivat alkaa nostaa eläkettä joskus 30 vuoden kuluttua jäädessään eläkkeelle. Ihmiset eivät edes osaisi sijoittaa niitä säästörahoja niin että ne säilyttäisivät ostovoimansa kymmeniä vuosia...

• Anonyymi00193

Samoin yhteisövero poistettava kokonaan,saataisiin julkinen talous kuntoon kun turhat virkamiehet pääsis rimapojiksi

• Anonyymi00196

Yhteisöveron poisto ei virkamiehiä vähennä, vero on vain yksi verottajan suuresta verokarderoobista.

• Anonyymi00194

Ja Purrahan sen viime metreillä keksi että työttömät risuja keräämään,kaikki Suomen metsät siihen kuntoon että pystyy kävellä kädet leviällä,siinä se 100 000 katoaa kortistosta helposti

• Anonyymi00199

Erittäin hyvä keksintö, sinunlaisellesi pierulle se vaan on kauhistus!

• Anonyymi00197

Kaikille sama eläke. Ellei sitten itse ole maksanut jotain lisäeläkevakuutusta itselleen. Sama takuueläkkeen verran jokaiselle. Eihän töissä käydä vain tulevan eläkkeen vuoksi. Kyllä sitä muitakin intressejä pitää olla, kuin tuleva eläke.

• Anonyymi00200

Miksi ihmeessä kaikille sama? Jos ei ymmärrä, että palkkatasolla ja eläketasolla pitää olla korrelatiota, pitää olla noko nuori tai lapsi tai vihervasemmistolainen ? No en usko, että Sofia Virta tai Timo Furuholmkaan samansuuruista eläkettä toivoisivat kaikkien kesken?

• Anonyymi00198

Voisiko tyhmemmin kirjoittaa? En näe mitään mahdollisuutta, että voisi!

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 171
      1860
    2. Onko kaivattusi seksipommi?

Minun kaivattuni on😅😍
      Ikävä
      84
      1337
    3. Hyvää yötä kivalle miehelle!

Samasta kylästä! 😊
      Ikävä
      114
      973
    4. Realistisesti

Miten toivoisit, että asiat etenisivät hänen kanssaan? Kuka tekisi mitä?
      Ikävä
      96
      861
    5. Olen osastolla

Henkisesti olen aivan rikki siitä mitä olen tehnyt. Lisäksi olen vakavasti sairas. Verikokeet kertoo sen.
      Ikävä
      66
      716
    6. Oletkohan tajunnut mitä olen päättänyt

En tule koskaan, ikinä, sanomaan sinulle mitään, ei tervehtimistä, ei aloitetta, ei katsetta, ei mitään, koska et ole si
      Ikävä
      41
      639
    7. Minkälaista ajattelisit elämänne olevan

jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä?
      Ikävä
      59
      627
    8. millaiset hiukset

kaivatullasi on? :)
      Ikävä
      29
      562
    9. Sinulle nainen

Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M
      Ikävä
      75
      555
    10. Miksi et edistä asiaa...

Kaivattusi suhteen??
      Ikävä
      42
      544
    Aihe