Savonlinnan torikahvilat

HooDee

Kävin torilla lörtsykahveilla.
Lihalörtsyssä ei ollut lihaa muussa, kuin nimessä. Riisilörtsy sopisi uudeksi nimeksi paremmin. Ison kahvin kera lysti kustansi 4,40 euroa.

Taisi olla kesän viimenen lörtsytorikahvi.
Torikahvilat ovat hinnoitelleet itsensä pihalle ja hiljaiseksi on tori mennyt.

Onko kaikilla torikahviloilla yhtä laadukkaat ja edulliset tuotteet?
Mikä torikahvila on paras ja miksi?

244

6653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiina p.

      Ensimmäinen torikahvila näkyy olevan ainakin suosituin.

      Onko kukaan käynyt torilla Kahvila Kaislassa? Mites siellä...

      • turn over

        Mikä on Kahvila Kaisla? Torillako?


    • 1euro=1markka

      joo, on tämä euron tulo , hiukkasen hintoja tarkistuttanut....yleistiottaen.
      Jos olisi markka-aika vielä... ( muistaako kukaan muu vielä tätä aikaa ?? ) ....26mk ja pennit päälle, pienestä kahvikupposesta ja rasvaisesta "lörtsystä". Mutta, 4.40eur tuntuu pienemmältä lukemalta. Kun tuon ostoksen maksaisi markan kolikoilla, niin niitä saisi olla kourakaupalla. Perperin tasku pullottaisi...kolikoista....
      Oli minullakin tänään, kesän ainoa käynti torilla, "kahvilla & lörtsyllä". Mutta, meitä kerrankävijöitä kun riittävästi, niin business kukoistaa.... Talvella sitten hiukkasen hiljaisempaa, torikahviossa.
      Sama "rahat pois"-meininki joka paikassa, etenkin Suomessa.

      • 1euro=1markka

        Paljonkohan on hintoja tarkistettu sitten viimekesän ? Inflaation verran ? Muutaman vuoden inflaatio kerralla laitettu hintoihin ? heh ..
        Pitänee tänä kesänä vain kävellä ohi, pitikin torisiltaa.


    • lörtsyhkö

      elekää nyt hitossa tuomitko kaikkia torikahviloiden paskojen lörtsyjen perusteella eihän niitä syö sikakaan vinkumatta!! Laurikainen on ainut joka osaa tehdä kunnon lörtsyn! Niitä saa ainakin torikulman nakkarilta ja Lippakioskilta

      • Kaappooja

        Mikäs vika niissä Sirkan lörtsylöissä on?


      • Kullinaristi
        Kaappooja kirjoitti:

        Mikäs vika niissä Sirkan lörtsylöissä on?

        Sirkan lörtsyt on täyttä p..kaa ,otin lörtsyn käristemakkaralla ,ni eka haukun jäläkeen nyppäsin sen roskikseen ja painuin torinakkarille.


      • Liisa K.
        Kullinaristi kirjoitti:

        Sirkan lörtsyt on täyttä p..kaa ,otin lörtsyn käristemakkaralla ,ni eka haukun jäläkeen nyppäsin sen roskikseen ja painuin torinakkarille.

        Mielestäni torin huonoimmat lörtsyt ovat Sirkan leipomon ja Sirkan torikahvion kahvikin on ihan kauheata kuraa.


      • tiina s.

    • lihakukko

      ostin kerran sirkalta lihakukon mökille kun rupesin syömään se olikin muikkukukko joten syömättä jäi koska olen kalaallerginen en ole sen jälkeen ostanut sirkalta edes kahvia

      • Liisa K.

        Ihmekös tuo. Makeiden lörtsyjen täytteet menevät asiakkaille kuuleman mukaan sekaisin tämän tästä. Ostaessasi lakkalörtsyn, saatkin omenalörtsyn.

        On muuten sillä Sirkalla kohtalaisen iso ego. Kuuluu torin toiseen päähän, kun on itse liikkeellä ja mersulla ajetaan suoraan torille, oli autoon/sta lastaustarvetta tai ei. Pois alta, kun MINÄ tulen.....


    • Ikävä vanhaa

      Torppaa, sen laatua, tunnelmaa ja henkeä unohtamatta. Nykyinen omistaja on epäonnistunut täysin perinteiden jatkajana ja asiakkaat ovat kaikonneet.

      • fedu

        Eikös se Turunen pitänyt ennen torikahvilaakin? Siinä Sirkan vieressä.


      • J.S.
        fedu kirjoitti:

        Eikös se Turunen pitänyt ennen torikahvilaakin? Siinä Sirkan vieressä.

        Kyllä piti.


      • Hyvät kahvit

        Täynnä asiakkaita se tänään ainakin oli ja hyvin heillä kuuluu menevän muutenkin.

        "Nykyinen omistaja on epäonnistunut täysin perinteiden jatkajana" minkä perintee ?? Olisi täysin typerää jatkaa jotain mukimiehen perinnettä. Tällä yrittäjällä on sentään tyyliä!


      • J.S.
        Hyvät kahvit kirjoitti:

        Täynnä asiakkaita se tänään ainakin oli ja hyvin heillä kuuluu menevän muutenkin.

        "Nykyinen omistaja on epäonnistunut täysin perinteiden jatkajana" minkä perintee ?? Olisi täysin typerää jatkaa jotain mukimiehen perinnettä. Tällä yrittäjällä on sentään tyyliä!

        Tässä ketjussa käsitellään torikahvilateemaa. Entisen Torpan kahvi saattaa olla ihan hyvääkin, mutta miten on torikahviloissa? Onko torikahviloiden kahvi hyvää ja tuoretta vai tärpättisumppia?


      • Huonot kahvit
        J.S. kirjoitti:

        Tässä ketjussa käsitellään torikahvilateemaa. Entisen Torpan kahvi saattaa olla ihan hyvääkin, mutta miten on torikahviloissa? Onko torikahviloiden kahvi hyvää ja tuoretta vai tärpättisumppia?

        Sumppia sumppia. Ei tule kunnon kahvia niistä tarpeista (Joulukahvi, Costarica, Luxus mokka jne. vaikka laittaisi poroja liikaakin.


      • Jos kyselet
        Hyvät kahvit kirjoitti:

        Täynnä asiakkaita se tänään ainakin oli ja hyvin heillä kuuluu menevän muutenkin.

        "Nykyinen omistaja on epäonnistunut täysin perinteiden jatkajana" minkä perintee ?? Olisi täysin typerää jatkaa jotain mukimiehen perinnettä. Tällä yrittäjällä on sentään tyyliä!

        vanhaa Torppaa, sen perinteitä tai henkeä niin oikeastaan turha sinulle on edes vastata. Eipä juuri näy Torpan vanhoja asiakkaita Sataman Helmessä entisistä kanta-asukkaista puhumattakaan. Kyllä se kertoo jotakin paikasta, sen tasosta ja hengestä.


    • lihanhimoinen

      Savonlinnassa ei ole kuin yksi oikea lörtsynvalmistaja. Toisten tekeleet on skeidaa. Tämän parhaankaan lörtsylöissä ei lihaa ole liikaa mutta nipin napin tarpeeksi.
      Jauheliha on kallista riisiin verrattuna ja lörtsykkeet ovat pitkälti käsityötä. Markkinatalous jyrääää....

      • Kunnon lihapiirakoit

        saa Lappeenrannasta ja Joutsenosta. Ei miula muuta.


      • Savolaisia rupesi
        Kunnon lihapiirakoit kirjoitti:

        saa Lappeenrannasta ja Joutsenosta. Ei miula muuta.

        harmittamaan kun joku kertoi totuuden savonlinnalaisista tuotteista. Sama juttu makkaroiden kanssa. Laadutonta ja pahanmakuista pskaa en syö.


      • K Y L L Ä Ä Ä
        Kunnon lihapiirakoit kirjoitti:

        saa Lappeenrannasta ja Joutsenosta. Ei miula muuta.

        Vety ja Atomi ovat jotakin aivan muuta kuin hikinen Lörtsy.


      • Nythän Savonlinnan
        K Y L L Ä Ä Ä kirjoitti:

        Vety ja Atomi ovat jotakin aivan muuta kuin hikinen Lörtsy.

        vänkylät vasta kateellisia ovatkin. Eikun lisää lörssöjä vaan kitusiin ja väliin rasvassa tiristettyjä muikkuloita - Y Ä K -


      • Tuli maistettua
        K Y L L Ä Ä Ä kirjoitti:

        Vety ja Atomi ovat jotakin aivan muuta kuin hikinen Lörtsy.

        muutama viikko sitten aito Lappeenrantalainen Vety. (Paikallinen lihapiirakka, kinkkusiivu ja siivutettu keitetty kananmuna sisällä) ja on pakko tunnustaa rehellisesti että hyvää oli Lörtsyyn verrattuna. Söin vielä seuraavana iltana toisen ja vaikutelma senkun vahvistui, olivatpa muut savonlinnalaiset mitä mieltä hyvänsä. Täällä kuvitellaan että paikallinen on aina parasta mutta eihän se niin ole. Karjalanpiirakatkin täällä täyttä paskoa maultaan aitoihin verrattuna.


      • Uuraansalmi

        Kävin Hesassa ostoksilla Arabian ostoskeskuksessa,siellä on myynnissä Savonlinnalaisen lörtsyn valmistajan "Lörtsypojat" tuotteita ostin lohilörtsyn melkoisen maukas.
        (mutta kukaan ei valmista lörtsyä niinkuin teki hra Stöm onko nimi lähesoikein)
        Aikaa on vuosikymmäniä sitten(ei nimi ollut lörtsy).Torin tuotteista en tiedä mitään.


      • Ei_Lörssyjä
        Tuli maistettua kirjoitti:

        muutama viikko sitten aito Lappeenrantalainen Vety. (Paikallinen lihapiirakka, kinkkusiivu ja siivutettu keitetty kananmuna sisällä) ja on pakko tunnustaa rehellisesti että hyvää oli Lörtsyyn verrattuna. Söin vielä seuraavana iltana toisen ja vaikutelma senkun vahvistui, olivatpa muut savonlinnalaiset mitä mieltä hyvänsä. Täällä kuvitellaan että paikallinen on aina parasta mutta eihän se niin ole. Karjalanpiirakatkin täällä täyttä paskoa maultaan aitoihin verrattuna.

        Karjalanpiirakoiden suhteen tilanne parani silloin kun Lidlin paistopiste avattiin. Hinta-laatusuhdehan on hyvä ellei jopa loistava.


    • Riisisoijalörtsy

      Niinhän se taitaa olla, että jos riisien välistä löydät haukatessasi jotain tummempaa möhnää, se ei suinkaan ole lihaa, vaan soijaseosta.
      Kuulin, että lihaa laitetaan täytemassaan alle kilo 100 kiloa kohti. Saadaan tuoiteselosteeseen maininta, että sisältää naudanlihaa. Näitä seoksien koostumuksia ja vastaavuutta tuoteselosteisiin ei kukaan ilmeisesti mitenkään valvo?

      Olkoon lihalörtsyn uusi nimi siis riisisoijalörtsy.

      • tarkkasilmä

        Kyllä niitä "valvotaan". Paikallinen terveystarkastaja näkyy istuvan kaiket päivät keskikesällä torikahvilassa. Sinä minulle, minä sinulle......?


      • fedu
        tarkkasilmä kirjoitti:

        Kyllä niitä "valvotaan". Paikallinen terveystarkastaja näkyy istuvan kaiket päivät keskikesällä torikahvilassa. Sinä minulle, minä sinulle......?

        Ihan aikuisten oikeesti....onkohan noita lörtsyjen täytemöhniä koskaan oikein tarkastettu, että mitä kaikkea niissä oikein on?

        Tekijä taitaa olla ainut, joka tietää? Syöjä tietänee vähiten....

        Ne möhnät muuten vaihtelee samallakin valmistajalla. Pitäisi ottaa pistokoeluontoisesti koe-eriä analysoitavaksi. Myös eri toimituserissä saattaa olla erilainen täyte.

        Totuus ei kai liene pahasta tässäkään asiassa?


    • Kukko aamuisin kieku

      Sirkasta on hyvä muisto kun eräs mies ylpiästi partaansa kehuskeli et nooh, Sirkka tykkätsie? Sirkkahan tokas et PAH! Mie oon kussu tuollasen läpi jo vuosia!
      Siinä jäi monet miehet hiljaseksi. Niiku miekn!

      • Savolax1

        Onpas ktosi karvanen töröhkä siten Sirkalla!


      • Ei sitä ole edes
        Savolax1 kirjoitti:

        Onpas ktosi karvanen töröhkä siten Sirkalla!

        kovin vaikeaa kuvitella. Ei liene Sirkka posliinia, ei.


    • ja kaappa kävis...

      Joku vois ruveta tekemään muikkulrtsyjä. Varmaan rupeaiskin jos jostain sais synteettisiä muikkuja jotka olis tehty vaikka silakan teurasjätteistä....

      • hyvveee33

        Niin, laittais vaikka Rapalan uistimen lörtsyn sisään!


    • ovaskaloja

      Minkälaista porukkaa käy mielestänne missäkin torikahvilassa? Jonkilaisia eroavaiksuuksia perusasiakkaissa olen ollut havaitsevinani.
      Turisteille taitaa olla se ja sama.....

      • -tunnintappaja-

        Siinä yhessä käypi selaisia lökäpöksyisijä kellukkamahoja. Viereisen kioskin luukulla olen nähnyt useimmiten lanttuperseisiä naisia mutta joskus joukossa joitain kuikeloitakin. Timpsakoita naurispyllyjä poikkeilee satunnaisesti kaikilla luukuilla mutta vähemmän.


    • remakka

      Häväistys. Savonlinna on kuuluisa lihapiirakoistaan(lörtsyistä) yx perkeleen sm on sotkenu koko touhun ,mitä ei syö erkkikään.

      • karppooja

        Makkosen lörtsyt on siis tällä foorumilla haukuttu maan rakoon ja
        Laurikaisen kehuttu oksalle ylimmälle
        .
        Mites Lörtsypoikien, Pika-Pullan, Keri-Hyvän...ja mitä niitä torille leipovia paakareita nyt onkaan? Antakaas tulla totuuden torven töräytys.


    • €= mielessä

      Kovasti tässä nyt jotakin Sirkkaa moititaan. Sirkka on bisneihminen ja on osannut tatakoa rahaa huiputetuilta mielin määrin. Hän on tahtoihminen ja tekee sen minkä tahtii eikä muilta kysele. Monet meistä haluasivat olla saa mutta alkupääomaa ei ole ollut eikä kaikilla omatuntokaan anna periksi noin jyrkkiin liiketoimiin.
      Nyt Sirkalla pyykii hyvin liikeasioisa mutta jääkö hänelle aikaa elämiseen. Kaikessa pitää muistaa että olemme kuolevaisija ja kun kupsahdamme niin maallista mammonaa ei saa mukaa latin killinkiäkään.
      Sirkka kuolee siinä missä minäkin ja kummankin mersut ovat jo silloin arvotonta maalista romurautaa. Niillä ei tuonpuoleisesa ole arvoa.
      Se on totta että joku voimakashahmoinen ja varakas yrittäjä saattaa pilata paljon pelkkää ahneuttaan ja typeryyttään.

      • fedu

        En pitäisi Sirkkaa nyt mitenkään varakkaana tai menestyneenä.
        Nappikauppa on nappikauppaa ja tuollaisilla lörtsyn leipomisilla tai torikaupalla ei omaisuuksia luoda.

        Syntyperä, kun on mikä hänelläkin on, niin se vain ampuu helposti yli heti, kun siihen on vain mahdollisuus. Ulos pitää näkyä, että karamelli kiiltää....tyypillinen nousukas.

        Oikea iso raha ei näy kansalle, vaan pysyy viisaasti kätkettynä.
        Se on omistajansa etu.

        Silloin on ihminen oikeasti rikas, kun hänellä on yllin kyllin aikaa tehdä ihan mitä haluaa. Joka juoksee pää kolmantena jalkana, juoksee takaa tätä puuttuvaa aikaa, jonka puuttuvalla rahalla saavuttaisi...


      • Nousukkuus tai
        fedu kirjoitti:

        En pitäisi Sirkkaa nyt mitenkään varakkaana tai menestyneenä.
        Nappikauppa on nappikauppaa ja tuollaisilla lörtsyn leipomisilla tai torikaupalla ei omaisuuksia luoda.

        Syntyperä, kun on mikä hänelläkin on, niin se vain ampuu helposti yli heti, kun siihen on vain mahdollisuus. Ulos pitää näkyä, että karamelli kiiltää....tyypillinen nousukas.

        Oikea iso raha ei näy kansalle, vaan pysyy viisaasti kätkettynä.
        Se on omistajansa etu.

        Silloin on ihminen oikeasti rikas, kun hänellä on yllin kyllin aikaa tehdä ihan mitä haluaa. Joka juoksee pää kolmantena jalkana, juoksee takaa tätä puuttuvaa aikaa, jonka puuttuvalla rahalla saavuttaisi...

        sanotaanko typeryys näkyy tässä tapauksessa jo auton rekisteritunnuksesta SLM-XXX. Onhan niitä tietysti muitakin vastaavia mutta kun nyt on Zirkasta puhe.


      • mnkjhi76

        Sirkalle on noussut torikahvila päähän! Tuotteet ovat skeidaa ja mitä se kertoo ihmisestä, jonka oma isokokoinen kuva koristaa kojun päätyä.


      • if...
        Nousukkuus tai kirjoitti:

        sanotaanko typeryys näkyy tässä tapauksessa jo auton rekisteritunnuksesta SLM-XXX. Onhan niitä tietysti muitakin vastaavia mutta kun nyt on Zirkasta puhe.

        Kuulin että Sipen mese olisi romuna ja lunastettu. Liekkö perää, tai paskaaaks sillä on väliä...


      • samppala
        mnkjhi76 kirjoitti:

        Sirkalle on noussut torikahvila päähän! Tuotteet ovat skeidaa ja mitä se kertoo ihmisestä, jonka oma isokokoinen kuva koristaa kojun päätyä.

        Mitäkö kertoo....

        MINÄ olen täällä se, joka omistan ja määrään.
        MINÄ olen se, jonka edessä te kumarratte tiskilläni ja jonka jaloissa istutte.
        MINÄ olen aina teitä ylempänä ja nauran teille ansionne mukaan.
        MINÄ valvon ja seuraan toimianne yötäpäivää.

        Vähän vielä muutakin tulee mieleen, mutta jääköön nyt tällä kertaa sanomatta....


      • fedu
        if... kirjoitti:

        Kuulin että Sipen mese olisi romuna ja lunastettu. Liekkö perää, tai paskaaaks sillä on väliä...

        Oli kuulemma myynnissä ja ei mennyt kaupaksi. Tuolla tavallahan sekin pulma ratkesi kannattavasti?


      • Ja lisäksi vielä:
        samppala kirjoitti:

        Mitäkö kertoo....

        MINÄ olen täällä se, joka omistan ja määrään.
        MINÄ olen se, jonka edessä te kumarratte tiskilläni ja jonka jaloissa istutte.
        MINÄ olen aina teitä ylempänä ja nauran teille ansionne mukaan.
        MINÄ valvon ja seuraan toimianne yötäpäivää.

        Vähän vielä muutakin tulee mieleen, mutta jääköön nyt tällä kertaa sanomatta....

        MINÄ olen se joka Pesosen kanssa torilla määräämme mitä muut tekevät.


      • samppala
        Ja lisäksi vielä: kirjoitti:

        MINÄ olen se joka Pesosen kanssa torilla määräämme mitä muut tekevät.

        Oikein.

        Ja niin se tori kehittyy ja paranee...

        Tietääkseni juuri nämä kaksi päättävät viime kädessä kaikista vuokrattavista myyntipaikoistakin. Kaupunki toimittaa asiapojan tehtäviä.


    • Lörtsy ja kahvi

      Pitäis välillä antaa Torikahvilan pito muillekkin kuin samat Pesonen ja Makkonen

      Ne on molemmat kuin Euroopan omistajia!!!!!

      • Onni H.

        Tällaiset kahvilanpitopaikathan tietysti kilpailutetaan muualla yleensä vuosittain.
        Savonlinnassa, jonka hallinto on ollut läpeensä kor_uptoitunut, ei se tietysti ole onnistunut. Vaan, jospa onnistuisi piankin.

        Olisi kaiken kansan ja itse torin etu, että nämä kaksi antaisivat tilaa nuoremmille ja fiksummille. Tuo heidän palvelukonseptinsa on tänä päivänä todella tehokas asiakaskarkoitin.

        Torikahvilapaikat on avattava kilpailulle, kuten jo sovellettava lainsäädäntökin määrää. Herätys Harri Halko!

        Asia on saatava vireille toimivaltaiseen viraomaiseen.
        Tehkää joku aloite asiassa!


      • simply the best L...
        Onni H. kirjoitti:

        Tällaiset kahvilanpitopaikathan tietysti kilpailutetaan muualla yleensä vuosittain.
        Savonlinnassa, jonka hallinto on ollut läpeensä kor_uptoitunut, ei se tietysti ole onnistunut. Vaan, jospa onnistuisi piankin.

        Olisi kaiken kansan ja itse torin etu, että nämä kaksi antaisivat tilaa nuoremmille ja fiksummille. Tuo heidän palvelukonseptinsa on tänä päivänä todella tehokas asiakaskarkoitin.

        Torikahvilapaikat on avattava kilpailulle, kuten jo sovellettava lainsäädäntökin määrää. Herätys Harri Halko!

        Asia on saatava vireille toimivaltaiseen viraomaiseen.
        Tehkää joku aloite asiassa!

        Laurikainen on se ainoa ja oikea. Aikoinaan, kun enonkoskella oli vielä 10 vuotta sitten kesänakkari, niin sain se lörtsyistä näppylöitä. Ei ollut ainakaan Laurikaisen tuotteita.

        Sirkka jyrää egollaan, koollaan ja mersullaan kaikki alleen, Juvolantiellä on parempi siirtyä ojanpientareelle, kun näkee Sirkan tulevan.

        Savonlinnalaisena syön vain ja ainoastaan Laurikaisia. Ja kesäaikaan, jolloin turisteja on joka paikka täynnä, ovat Laurikaiset kesälomalla. Silloin en syö lörtsyjä, koska en saa parasta. Turistiraukat saa skeidaa....


    • timppanen

      Älä HooDee valita. Oma on päätöksesi, missä kahvilassa käyt.
      Enhän minäkään ole käynyt torikahvilassa kupattavana huonoista tuotteista enää aikoihin. Miksi ihmeessä minä niin tekisi, kun tiedän, mikä on pelin henki?

      Eikä se miljöö sosiaalitapauksineen minua vedä yhtään. Samat kasvot istuu aamusta iltaan maailmaa parantamassa ja tarkaillemassa ympäristöä ihmisineen. Säälittävää....

    • -sirkka suohon-

      Eikos se SLM ala olla jo ikäihmisiä ja kohta lopeta savonlinnalaisten kusettamasta.
      Alkaisi olla jo toisillakin aika yrittämiseen siten ettei joku matroona suhteillaan torppaa kaikkea.

      • Erkki Nimimerkki

        Vanhakos nyt vielä, vauhti sen kun näkyy kiihtyvän. Ja tyttöhän siihen torille on jo sisäänleivottu jatkaja, kun se aika koittaa. Kaupungin varmasti hyväksymä kuvio. Ei varmaan kuitenkaan Sirkka hellitä otettaan vielä ainakaan pariin vuosikymmeneen. Kyllä se SLM jatkaa ihan "maailman tappiin."

        Tuollaiset ihmiset eivät nimittäin koskaan ansaitse tarpeeksi, heiltä jää aina jokunen euro joka kesä puuttumaan....

        Toivo on sananlaskun viisaudessa: "Ahneella on paskanen loppu."
        Jospa vaikka tukehtuisi keskellä kirkasta päivää torilla lörtsyihinsä? Mistä sitä ihminen päivänsä tietää. No, ketään tällä loukkaamatta....Sirkkaakaan.


    • Ypy

      Ei ne torikahviloiden pitäjät, Kauko Pesonen, Sirkka Makkonen ja Jukka Hyytiäinen välitä tällaisesta kritiikistä yhtään mitään. Uskoakseni heille on ihan sama mitä täällä kirjoitetaan. Toimivat niin kuin toimivat ja kansa kantaa heille killinkinsä vanhasta muistista. Ei sillä ole mitään väliä saako rahalleen vastinetta hyvän palvelun tai tuotteen muodossa.

      Kuitenkin itse toteaisin, että huononpaan suuntaan on mennyt koko tori ja erityisesti kahvilat kaiken aikaa. Ei siellä ole enää yhtään mitään nimenomaan vanhalle torikulttuurille leimallista.

      Tyhmiltä rahat pois on pelin henki.

      • Ypy

        Tuohon edelliseen jatkaen...

        Ketään loukkaamatta ja pahaa tarkoittamatta. Kyse on vain omasta käsityksestäni.


      • Tämä keskustelu

        näkyy vaikuttaneen (säikäyttäneen) kolmikon kun Savonmaassa näkyy olevan koko sivun ilmoitus näiden kahviloiden erinomaisuudesta. Sanoisko että pientä paniikkia on havaittavissa.


      • simpauhuttaja
        Tämä keskustelu kirjoitti:

        näkyy vaikuttaneen (säikäyttäneen) kolmikon kun Savonmaassa näkyy olevan koko sivun ilmoitus näiden kahviloiden erinomaisuudesta. Sanoisko että pientä paniikkia on havaittavissa.

        Ilmoitus mainitussa mediassa kuvastaa paniikin lisäksi kolmikon poliittista suuntausta. Tätä väriä on Savonlinnassa välttämättä tunnustettava, että voi toimia teknisen lautakunnan ja toimialan suojeluksessa. Ainakin tähän vaalikauteen saakka.

        Saimaa-lehdellä ja sen ilmoittajilla on sitten se toisenvärinen maailmankuva.
        Torilla yhtälö vain ei toimi.


      • tero58
        simpauhuttaja kirjoitti:

        Ilmoitus mainitussa mediassa kuvastaa paniikin lisäksi kolmikon poliittista suuntausta. Tätä väriä on Savonlinnassa välttämättä tunnustettava, että voi toimia teknisen lautakunnan ja toimialan suojeluksessa. Ainakin tähän vaalikauteen saakka.

        Saimaa-lehdellä ja sen ilmoittajilla on sitten se toisenvärinen maailmankuva.
        Torilla yhtälö vain ei toimi.

        Käsitykseni mukaan torikahvilan pidon perusedellytys Savonlinnassa on kuuluminen Suomen Sosiaalidemokraattiseen puolueeseen. Siellähän nykyään oikein kovat kommaritkin vaikuttavat.

        Muutamakin on koettanut toimia vapaan yrittäjyyden pohjalta sitoutumatta politiikkaan, mutta kyllä punikit ovat savustaneet heidät kaikki ulos. Minä olen tuota menoa sivusta seurannut jo 1970-luvun alusta.

        Savonlinnassa on pitkään ollut ja on edelleen mielestäni kaksi paikallisesti keskeistä kommunistikuntavaikuttajaa, teknisen lautakunnan pj ja teknisen toimialan johtaja. Molemmat pestit ovat jo pitkään olleet punikkien käsissä, miehet vaihtuu, mutta aate näyttää pysyvän.


      • Liisa K.

    • AJATELKAA!!!!!!
      • TX

        Tuskin kukaan täällä Makkoselle on kateellinen, miksi ihmeessä?
        Kommentit lienevät tarkoitettu lähinnä ihan torin parasta ajatellen.

        Minä en ainakaan ole hänelle kateellinen.
        Tunnen lähinnä sääliä tuollaisia ihmisiä kohtaan.


      • Sirkka pormestariksi
        TX kirjoitti:

        Tuskin kukaan täällä Makkoselle on kateellinen, miksi ihmeessä?
        Kommentit lienevät tarkoitettu lähinnä ihan torin parasta ajatellen.

        Minä en ainakaan ole hänelle kateellinen.
        Tunnen lähinnä sääliä tuollaisia ihmisiä kohtaan.

        Kyllä Makkonen sopisi hyvin vaikkapa teknisen lautakunnan ylineuvonantajaksi. Eikähän kaupungin kukkaron nyöreissä sen verran löysää ole, että perustavat Sirkalle tällaisen kunniaviran?

        Mitaleitakin on jo valmiiksi kaupungilta ja ties mistä saatu rintapielet väärälleen...


      • Noista mitaleista.
        Sirkka pormestariksi kirjoitti:

        Kyllä Makkonen sopisi hyvin vaikkapa teknisen lautakunnan ylineuvonantajaksi. Eikähän kaupungin kukkaron nyöreissä sen verran löysää ole, että perustavat Sirkalle tällaisen kunniaviran?

        Mitaleitakin on jo valmiiksi kaupungilta ja ties mistä saatu rintapielet väärälleen...

        Kyllä vaan naurattaa kun katsoo, minkälaiset ihmiset ja millä perusteella Savonlinnassakin ovat erilaisia "mitaleja" saaneet. No sellaiset jotka ovat suunapäänä tyrkyttämässä itseään joka paikkaan vailla minkäänlaista kritiikkiä omista kyvyistään. Mitalin rintaan saa vaikka hikisin juoppo jota on roikutettu kaupungin töissä 10 vuotta tai hyvässä tapauksessa se pystyy tulemaan omin voimin työpaikalle vielä 10 vuoden jälkeenkin. Raaka totuus on kuitenkin se ettei näistä kaupungin eläteistä olisi yksityisellä sektorilla mihinkään. Senhän näkee jo kaupungin eri toimintojen tehokkuudesta.
        Että tällaista ansioitumista ja mitalisadetta.

        Tämä tuli vaan mieleen kun puhuttiin mitaleista ja niiden arvostuksesta. Sitä arvostusta ei nimittäin ole ja mieleen tulee väkisinkin suomalainen versio entisistä neuvostoliittolaisista "työn sankareista". Väkisinkin alkaa naurattaa.


      • mitaliton
        Noista mitaleista. kirjoitti:

        Kyllä vaan naurattaa kun katsoo, minkälaiset ihmiset ja millä perusteella Savonlinnassakin ovat erilaisia "mitaleja" saaneet. No sellaiset jotka ovat suunapäänä tyrkyttämässä itseään joka paikkaan vailla minkäänlaista kritiikkiä omista kyvyistään. Mitalin rintaan saa vaikka hikisin juoppo jota on roikutettu kaupungin töissä 10 vuotta tai hyvässä tapauksessa se pystyy tulemaan omin voimin työpaikalle vielä 10 vuoden jälkeenkin. Raaka totuus on kuitenkin se ettei näistä kaupungin eläteistä olisi yksityisellä sektorilla mihinkään. Senhän näkee jo kaupungin eri toimintojen tehokkuudesta.
        Että tällaista ansioitumista ja mitalisadetta.

        Tämä tuli vaan mieleen kun puhuttiin mitaleista ja niiden arvostuksesta. Sitä arvostusta ei nimittäin ole ja mieleen tulee väkisinkin suomalainen versio entisistä neuvostoliittolaisista "työn sankareista". Väkisinkin alkaa naurattaa.

        Totta puhut!!!!


      • pasta nakki
        Noista mitaleista. kirjoitti:

        Kyllä vaan naurattaa kun katsoo, minkälaiset ihmiset ja millä perusteella Savonlinnassakin ovat erilaisia "mitaleja" saaneet. No sellaiset jotka ovat suunapäänä tyrkyttämässä itseään joka paikkaan vailla minkäänlaista kritiikkiä omista kyvyistään. Mitalin rintaan saa vaikka hikisin juoppo jota on roikutettu kaupungin töissä 10 vuotta tai hyvässä tapauksessa se pystyy tulemaan omin voimin työpaikalle vielä 10 vuoden jälkeenkin. Raaka totuus on kuitenkin se ettei näistä kaupungin eläteistä olisi yksityisellä sektorilla mihinkään. Senhän näkee jo kaupungin eri toimintojen tehokkuudesta.
        Että tällaista ansioitumista ja mitalisadetta.

        Tämä tuli vaan mieleen kun puhuttiin mitaleista ja niiden arvostuksesta. Sitä arvostusta ei nimittäin ole ja mieleen tulee väkisinkin suomalainen versio entisistä neuvostoliittolaisista "työn sankareista". Väkisinkin alkaa naurattaa.

        Nomenklatuura jakaa omille 'kulttilaisilleen' mitaleita ja muita jonninjoutavia prenikoita. Suhmuroinnin sivussa.

        Tittelintuuramaista pelleilyä ja narsismia parhaimmillaan.

        Hyvävelisysteemit ulottuvat myös hyväsiskopiireihin.


      • Taku
        Sirkka pormestariksi kirjoitti:

        Kyllä Makkonen sopisi hyvin vaikkapa teknisen lautakunnan ylineuvonantajaksi. Eikähän kaupungin kukkaron nyöreissä sen verran löysää ole, että perustavat Sirkalle tällaisen kunniaviran?

        Mitaleitakin on jo valmiiksi kaupungilta ja ties mistä saatu rintapielet väärälleen...

        http://yle.fi/uutiset/savonlinnan_torikesa_olikin_vilkas_-_valttina_lahiruoka/933025
        Sirkalle Savonlinna Mitali ja Vuoden Yrittäjä-titteli


      • kappas vaan
        Taku kirjoitti:

        http://yle.fi/uutiset/savonlinnan_torikesa_olikin_vilkas_-_valttina_lahiruoka/933025
        Sirkalle Savonlinna Mitali ja Vuoden Yrittäjä-titteli

        Näyttää olevan Sirkka valittu myös "Torin Henkenä" Mustaksi Pässiksi 2005.

        Mustan Pässin arvonimi voidaan myöntää siihen liittyvine riipuksineen hyvämaineiselle ja menestyksekkäästi "rakasta Savonlinnaamme" tunnetuksi tehneelle tahi kaikkinaisia elämänmuotoja itsenäisellä ajattelulla edistäneelle henkilölle.

        http://www.savonlinnaseura.net/mustapassi.html


      • Sutimestari minäkin
        kappas vaan kirjoitti:

        Näyttää olevan Sirkka valittu myös "Torin Henkenä" Mustaksi Pässiksi 2005.

        Mustan Pässin arvonimi voidaan myöntää siihen liittyvine riipuksineen hyvämaineiselle ja menestyksekkäästi "rakasta Savonlinnaamme" tunnetuksi tehneelle tahi kaikkinaisia elämänmuotoja itsenäisellä ajattelulla edistäneelle henkilölle.

        http://www.savonlinnaseura.net/mustapassi.html

        Mites se että Mustalta Pässiltä on vuosittain joku kehveli maalannut munat.
        Tapahtuisiko jatkossa että joku kehveli kävisi vaikka tervaamassa sen tuheron jonka läpi Sirkulaattori on kussut jo vuosia.


    • Viitsivitsi

      Tiedättekö mistä se SLM tulee? Sirkka"Laatu"Makkonen.

      • Totuus

        Turhaan valitatte, saa ostaa kerran, jos ei maistu, osta toiselta, jos ei vieläkään maistu, tee itse. Turistit eivät tiedä (eikä nykynuoret), miltä oikeat "Römperin" lihapiirakat maistuivat. Tehtiin muuten 60-luvulle saakka Iloniemenkadulla, sithän se loppukin. Kärräsin itsekin joskus torille kaverien kanssa "kuormasta söin palkalla". Silloin ei vielä lörtsy-nimeä tunnettu. Nimeä ei suinkaan keksinyt Mutkan Pepe eikä kukaan ennen kerrottu, vaan kaksi tyttöä 70-luvulla, jotka ostivat lihikset Viremolta ja jokainenhan sen tietää, jos syöt lörden "kärki" edellä, se lerpahtaa ja tämä tokaisu oli tarkoitettu vihjeeksi mukana olleille poikaystäville.


      • enuskoettätiedät
        Totuus kirjoitti:

        Turhaan valitatte, saa ostaa kerran, jos ei maistu, osta toiselta, jos ei vieläkään maistu, tee itse. Turistit eivät tiedä (eikä nykynuoret), miltä oikeat "Römperin" lihapiirakat maistuivat. Tehtiin muuten 60-luvulle saakka Iloniemenkadulla, sithän se loppukin. Kärräsin itsekin joskus torille kaverien kanssa "kuormasta söin palkalla". Silloin ei vielä lörtsy-nimeä tunnettu. Nimeä ei suinkaan keksinyt Mutkan Pepe eikä kukaan ennen kerrottu, vaan kaksi tyttöä 70-luvulla, jotka ostivat lihikset Viremolta ja jokainenhan sen tietää, jos syöt lörden "kärki" edellä, se lerpahtaa ja tämä tokaisu oli tarkoitettu vihjeeksi mukana olleille poikaystäville.

        Tiedätkö edes itse römperiläisten tarinaa?


      • Totuus
        enuskoettätiedät kirjoitti:

        Tiedätkö edes itse römperiläisten tarinaa?

        Muisti pätkii, ei ollut Strömberg Iloniemenkadulla, , tarinaa en todellakaan tiedä.


      • Mie tiijän.
        Totuus kirjoitti:

        Muisti pätkii, ei ollut Strömberg Iloniemenkadulla, , tarinaa en todellakaan tiedä.

        Jos et tarinaa tiedä, en sitä jaksa tässä kertoakaan. Römperiläisistä oli joskus juttu paikkakunnan lehdessä, aikaa 10-15 vuotta, lehti oli Savonmaa tai Itä-Savo. Jos joku jutun jostain saa kaivettua, lukisin mielelläni uudelleen.

        Valmistuspaikka oli Mirrilä Kellarpellossa, josta (Kellarpellosta) muuten yhä tulee tämän ajan parhaat lörpäkkeet.

        Valmistus lopetettiin niin kauan aikaa sitten, ettei moni nykyisin elävä muista niitä, tai on edes maistanut.


      • höhhöh
        Totuus kirjoitti:

        Turhaan valitatte, saa ostaa kerran, jos ei maistu, osta toiselta, jos ei vieläkään maistu, tee itse. Turistit eivät tiedä (eikä nykynuoret), miltä oikeat "Römperin" lihapiirakat maistuivat. Tehtiin muuten 60-luvulle saakka Iloniemenkadulla, sithän se loppukin. Kärräsin itsekin joskus torille kaverien kanssa "kuormasta söin palkalla". Silloin ei vielä lörtsy-nimeä tunnettu. Nimeä ei suinkaan keksinyt Mutkan Pepe eikä kukaan ennen kerrottu, vaan kaksi tyttöä 70-luvulla, jotka ostivat lihikset Viremolta ja jokainenhan sen tietää, jos syöt lörden "kärki" edellä, se lerpahtaa ja tämä tokaisu oli tarkoitettu vihjeeksi mukana olleille poikaystäville.

        Taidat ihan omias kertoilla, kun jotenkin pistää epäilyttämään se seikka, että olisit muka kavereides kanssa kärräillyt niitä...


      • Totuus(ko)
        Totuus kirjoitti:

        Turhaan valitatte, saa ostaa kerran, jos ei maistu, osta toiselta, jos ei vieläkään maistu, tee itse. Turistit eivät tiedä (eikä nykynuoret), miltä oikeat "Römperin" lihapiirakat maistuivat. Tehtiin muuten 60-luvulle saakka Iloniemenkadulla, sithän se loppukin. Kärräsin itsekin joskus torille kaverien kanssa "kuormasta söin palkalla". Silloin ei vielä lörtsy-nimeä tunnettu. Nimeä ei suinkaan keksinyt Mutkan Pepe eikä kukaan ennen kerrottu, vaan kaksi tyttöä 70-luvulla, jotka ostivat lihikset Viremolta ja jokainenhan sen tietää, jos syöt lörden "kärki" edellä, se lerpahtaa ja tämä tokaisu oli tarkoitettu vihjeeksi mukana olleille poikaystäville.

        Iloniemenkadulla oli Natusen piirakkaleipomo 50-luvulla, näin se pettää muisti, jos joku muukin. Kärrättiin todella torille piirakoita nassikkana.


      • lihakasa78623

        Ei vaan "Sonta Lörtysjä Makkoselta...


      • Tottahan se olikin
        Totuus(ko) kirjoitti:

        Iloniemenkadulla oli Natusen piirakkaleipomo 50-luvulla, näin se pettää muisti, jos joku muukin. Kärrättiin todella torille piirakoita nassikkana.

        Niin kärräsit kai sitten niitä Natusen piirakoita, etkä römperiläisiä. Tiedän kyllä nimittäin kuka toimitti römperiläiset myyntiin....

        Mitäs se tämä Natusen leipomo teki, kun en ole koskaan siitä kuullutkaan, kun en silloin ollut vielä syntynytkään...


      • Totuusko
        Tottahan se olikin kirjoitti:

        Niin kärräsit kai sitten niitä Natusen piirakoita, etkä römperiläisiä. Tiedän kyllä nimittäin kuka toimitti römperiläiset myyntiin....

        Mitäs se tämä Natusen leipomo teki, kun en ole koskaan siitä kuullutkaan, kun en silloin ollut vielä syntynytkään...

        Natuset olivat Natusia, oikeita lörtsyjä ja karjalanpiirakoita, teki äiti poikiensa ja Malisen Salmen kanssa. Muistatkos Mähösen nakkarin ja kuuluisan sinapin?
        Silasen nakkarin? Kaikki nykyisen Sokkarin luona.


      • hyvää Haikinpohjasta
        Totuusko kirjoitti:

        Natuset olivat Natusia, oikeita lörtsyjä ja karjalanpiirakoita, teki äiti poikiensa ja Malisen Salmen kanssa. Muistatkos Mähösen nakkarin ja kuuluisan sinapin?
        Silasen nakkarin? Kaikki nykyisen Sokkarin luona.

        Siinä Savolankadun risteyksestä eli nyky-Sokkarin kulmasta monena iltana käytiin hakemassa lörtsyt -60 - -70 -luvulla. Koppi oli pieni, mutta eväs sitäkin parempaa. Vieläkin sen lörtsyn ja sinapin maku säilyny mielessä. Siitä tais koppi siirtyä Olavinkadun toiselle puolelle ja radan kulmaan linja-autoaseman suuntaan.Mut siitä on aikaa..


      • Vehkalainen
        enuskoettätiedät kirjoitti:

        Tiedätkö edes itse römperiläisten tarinaa?

        50-luvulla,kun tulin Savonlinnaan torilta ekana ohuetlihapiirakat.Kyllä' maistuivat. Se isomies myiniitäNIISS'Ä OLI MAKUA.


      • Natucka Hämmeestä
        Totuusko kirjoitti:

        Natuset olivat Natusia, oikeita lörtsyjä ja karjalanpiirakoita, teki äiti poikiensa ja Malisen Salmen kanssa. Muistatkos Mähösen nakkarin ja kuuluisan sinapin?
        Silasen nakkarin? Kaikki nykyisen Sokkarin luona.

        Tervehdys Savolaiset!
        Mielenkiintoista keskustelua ja asiasta. Piti minunkin laittaa lusikkani tähän soppaan. Turistina voin sanoa, että jokakesäisen lörtsyn makuelämys on vuosivuodelta heikentynyt. Eipä noita enää tarvitse ostaa, kuin yksi kesässä. Mainonta on mielestäni harhaanjohtavaa, sääliksi käy kaikkia turisteja varsinkin ulkolaisia. Hävettää ihan Savolaisten puolesta. Yleensä kun turisteille pyritään myymään vain parasta laatua, että tulevat toistekkin, mutta Sirkka vaan laatua heikentää. Ahneuttaanko? Ehkä rasvassa keitetyn ruuan aika on jo ohi ja täytyisi alkaa kehitteleen jotain hiilaritonta. Muistan isäni ehdottomuuden, sen piti aina päästä ostamaan noita yllä mainittuja Natusen leipomon lörtsyjä ja karjalan-piirakoita. Oliskoo niissä Natusen leipurisuvussa jatkajia niin hyville lörtsyille. Mahtuuhan tuonne torille useampikkii lörtsymyyjä.


      • torikauppias.
        Natucka Hämmeestä kirjoitti:

        Tervehdys Savolaiset!
        Mielenkiintoista keskustelua ja asiasta. Piti minunkin laittaa lusikkani tähän soppaan. Turistina voin sanoa, että jokakesäisen lörtsyn makuelämys on vuosivuodelta heikentynyt. Eipä noita enää tarvitse ostaa, kuin yksi kesässä. Mainonta on mielestäni harhaanjohtavaa, sääliksi käy kaikkia turisteja varsinkin ulkolaisia. Hävettää ihan Savolaisten puolesta. Yleensä kun turisteille pyritään myymään vain parasta laatua, että tulevat toistekkin, mutta Sirkka vaan laatua heikentää. Ahneuttaanko? Ehkä rasvassa keitetyn ruuan aika on jo ohi ja täytyisi alkaa kehitteleen jotain hiilaritonta. Muistan isäni ehdottomuuden, sen piti aina päästä ostamaan noita yllä mainittuja Natusen leipomon lörtsyjä ja karjalan-piirakoita. Oliskoo niissä Natusen leipurisuvussa jatkajia niin hyville lörtsyille. Mahtuuhan tuonne torille useampikkii lörtsymyyjä.

        Mahtuuhan sinne torille lörtsynmyyjiä, mutta luvan myyntiin myöntävät K ja S.
        Arvaa saako luvan?


    • -jalka kipsissä-

      Olin aikoinani nuorempi ja laihempi.
      Torin kioskilla häkellyttävän kaunis myyjätär kysyi että mitäs sie halluut?
      Mie siihen että lörtsyyhän mie siulta halluun, ja lörtsyy sain.
      Takana seisoneet turistirouvat paheksuivat ilmaisuani pitäessään savolaispoikia siveettöminä.
      Myöhemmin asialle naurettiin tämän häkellytttävän kauniin kanssa.

    • Kahvi kolmeen euroon

      Laimeata näytti Juhannusaattona kahviloissa olevan.
      Hiipumaan päin, hiipumaan päin.

      Nostakaa vähän vielä hintoja, ehkä vilkastuu?

    • Next week i`m there

      Totta puhuu aloittaja, kitalakeen se mössö jää ja on jäänyt jo vuosia. Suurennuslasilla saa etsiä torikahviloissa jauhelihaa. Entisenä savonlinnalaisena minäkin tiedän, että laurikaisen lörtsyt ovat täyttä tavaraa ja sentään maistuvat jollekin, puhumattakaan kuoresta! Kuoren pitää olla ohut ja rapsakka, ei mitään paksua taikinamössöä!!!

      Tulen taas lomilla sinne ja ostan vain ja ainoastaan laurikaisen lörtsyjä ja linnakäristeitä tuliaisiksi kotiin. Linnakäristeet ovat mielestäni ainoita "oikeita" grillimakkaroita, niissä pitää rasva tiristä ja laadusta en tingi tippaakaan :))

      • samusirkka

        Minä koetin syöttää kerran torilta ostamaani lörtsyä kaikkiruokaiselle metsästyskoiralleni. Luulin, että hotkaisee makupalan samantien, mutta ei.
        Nuuhkimisen jälkeen jätti rauhaan. Mitä lie haistanut, ei ainakaan lihaa.

        Lörtsyn väitettiin olevan tänään leivottu ja koira tosiaan on kova syömään kaikenlaista. Koiran hajuaistia ei voi pettää, ihmisen voi.

        Tehkääpä koe. Jättäkää soijariisimössölörtsy muutamaksi päiväksi jääkaappiin. Siitä lähtevä haju on niin kuvottava, että pitää desinfioida koko kaappi. Mikään pilaantumaan alkanut oikea ruoka, jauheliha tms. ei haise sellaiselle kitkerälle, kuin em. lörtsy.

        Ei tuollaisia epämääräistä mössöä sisältäviä kukaan tervepäinen uskalla suuhunsa laittaa. Minä en syö ainakaan enää yhtään.


      • fedu
        samusirkka kirjoitti:

        Minä koetin syöttää kerran torilta ostamaani lörtsyä kaikkiruokaiselle metsästyskoiralleni. Luulin, että hotkaisee makupalan samantien, mutta ei.
        Nuuhkimisen jälkeen jätti rauhaan. Mitä lie haistanut, ei ainakaan lihaa.

        Lörtsyn väitettiin olevan tänään leivottu ja koira tosiaan on kova syömään kaikenlaista. Koiran hajuaistia ei voi pettää, ihmisen voi.

        Tehkääpä koe. Jättäkää soijariisimössölörtsy muutamaksi päiväksi jääkaappiin. Siitä lähtevä haju on niin kuvottava, että pitää desinfioida koko kaappi. Mikään pilaantumaan alkanut oikea ruoka, jauheliha tms. ei haise sellaiselle kitkerälle, kuin em. lörtsy.

        Ei tuollaisia epämääräistä mössöä sisältäviä kukaan tervepäinen uskalla suuhunsa laittaa. Minä en syö ainakaan enää yhtään.

        Koiranruokien teollinen valvonta on nykyään niin tarkkaa, että varmasti tuollaisia mössölörtsyjä ei koiranruokana hyväksyttäisi yleiseen myyntiin.

        Kyse on tässä lähinnä suuren ihmismassan tyhmyydestä ja myös ilmeisesti siitä, että valvova terveysviranomainen ei tee asiassa mitään. Miksi ei tee? Sitä voi jokainen tykönänsä miettiä....


      • fedu
        fedu kirjoitti:

        Koiranruokien teollinen valvonta on nykyään niin tarkkaa, että varmasti tuollaisia mössölörtsyjä ei koiranruokana hyväksyttäisi yleiseen myyntiin.

        Kyse on tässä lähinnä suuren ihmismassan tyhmyydestä ja myös ilmeisesti siitä, että valvova terveysviranomainen ei tee asiassa mitään. Miksi ei tee? Sitä voi jokainen tykönänsä miettiä....

        Ajatuskatko....Koiranruokien teollinen valmistus ja valvonta on nykyään niin tarkkaa....jne.


    • Stadin pärstsäri

      Luin tämän ketjun ja lähdin katsomaan paikan päälle, onko väitteissä perää. Ostin lörtsyn keskimmäisestä torikahvilasta ja kyllä se vaan minulla syömättä jäi.

      Eikö näiden tuotteiden laatua tosiaan valvota mitenkään?

      • Vety ja atomi

        rulaa Itä-Suomessa. Niitä voi sentään syödä.


    • Torilla kuultua

      Aito lörtsy on. Ihan yhtä vähän lihaa kuin aidossa.

      • maitolörtsy

        Ai, että ihan yhtä vähän lihaa, kuin maidossa.

        Jo tokkiinsa, senhä miekii uson!


    • Torilla nähtyä

      Aika monilla näkyy jäävän aidot soijariisimössölörtsyt pöytiin.
      Lokeille kyllä tuntuu kelpaavan.

      Aitojahan ne on, aitoja tietenkin ja vasta paistettuja. Aina ja iänkaikkisesti.

      • Vain 1 on paras!

        Kävin rismassa ja sain Laurikaisia. Laurikaiset voisivat pistää sivumyyntipisteen torille kesäksi, ja ilmoittaa, että heillä on ihan oikeasti ne aidot ja parhaat lörtsyt. Ja sitten siihen kojun viereen adressin, johon kaikki voisivat laittaa nimensä, ja todistaa myös turisteille, että asia on näin. Ja sitten seuraavana vuonna Laurikainen voisi ihan todennetusti olla Savonlinnan paras, ainoa ja oikea lörtsy, ja sitä voisi sitten mainostaa kunnolla,

        "Laurikaisen lihatsut. Paikkakuntalaisten ainoa oikea valinta. Et pety."


      • dp
        Vain 1 on paras! kirjoitti:

        Kävin rismassa ja sain Laurikaisia. Laurikaiset voisivat pistää sivumyyntipisteen torille kesäksi, ja ilmoittaa, että heillä on ihan oikeasti ne aidot ja parhaat lörtsyt. Ja sitten siihen kojun viereen adressin, johon kaikki voisivat laittaa nimensä, ja todistaa myös turisteille, että asia on näin. Ja sitten seuraavana vuonna Laurikainen voisi ihan todennetusti olla Savonlinnan paras, ainoa ja oikea lörtsy, ja sitä voisi sitten mainostaa kunnolla,

        "Laurikaisen lihatsut. Paikkakuntalaisten ainoa oikea valinta. Et pety."

        Olihan sillä Laurikaisella myyntikoju torilla pitkän aikaa. Siellä mahdollisimman kaukaisessa kulmassa torikahviloihin nähden :)

        Oliskohan kolme vuotta sitten lopettaneet torimyynnin.
        Kova prässi siinä melko varmasti Makkosen ja Pesosen puolelta niskassa koko ajan oli. Kuuleman mukaan kuittia tuli ajoittain oikein olan takaa...

        Ei ollut siis torilla tilaa Laurikaisen lihatsuille, niille ainoille oikeille!

        Makkosen sana on laki ja muiden on nöyrryttävä.


      • konen Makkonen Makko
        dp kirjoitti:

        Olihan sillä Laurikaisella myyntikoju torilla pitkän aikaa. Siellä mahdollisimman kaukaisessa kulmassa torikahviloihin nähden :)

        Oliskohan kolme vuotta sitten lopettaneet torimyynnin.
        Kova prässi siinä melko varmasti Makkosen ja Pesosen puolelta niskassa koko ajan oli. Kuuleman mukaan kuittia tuli ajoittain oikein olan takaa...

        Ei ollut siis torilla tilaa Laurikaisen lihatsuille, niille ainoille oikeille!

        Makkosen sana on laki ja muiden on nöyrryttävä.

        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen


      • Häjyt tuloo...
        konen Makkonen Makko kirjoitti:

        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen
        Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen Makkonen

        Perkeles...nuonko monta Makkoosta niitä oikeen on?


      • Sivuseuraaja
        dp kirjoitti:

        Olihan sillä Laurikaisella myyntikoju torilla pitkän aikaa. Siellä mahdollisimman kaukaisessa kulmassa torikahviloihin nähden :)

        Oliskohan kolme vuotta sitten lopettaneet torimyynnin.
        Kova prässi siinä melko varmasti Makkosen ja Pesosen puolelta niskassa koko ajan oli. Kuuleman mukaan kuittia tuli ajoittain oikein olan takaa...

        Ei ollut siis torilla tilaa Laurikaisen lihatsuille, niille ainoille oikeille!

        Makkosen sana on laki ja muiden on nöyrryttävä.

        Makkosella näkyy olevan oma parkkipaikka jäätelökioskin edessä. Paikassa erityisesti kielletään liikennemerkillä pysäköinti, sillä kaupunki on näin ilmeisesti varannut paikan Makkoselle.

        Seuratkaa, valkoinen paku seisoo kaiken päivää torin sisäänkäyntiväylällä.

        Tekninen johtaja Kari Tikkanen, joka on myös kaupungin pysäköinninvalvoja, ei varmasti ole puuttunut Makkoselle annettuun erivapauteen seisottaa autoaan torisisäänkäynnin tulppana erillisesti pysäköintikieltomerkillä varustetussa kohdassa.

        Makkosen sana on laki ja muiden Savonlinnassa on häntä aina kumarrettava.


      • Osula kyykkyyn!
        dp kirjoitti:

        Olihan sillä Laurikaisella myyntikoju torilla pitkän aikaa. Siellä mahdollisimman kaukaisessa kulmassa torikahviloihin nähden :)

        Oliskohan kolme vuotta sitten lopettaneet torimyynnin.
        Kova prässi siinä melko varmasti Makkosen ja Pesosen puolelta niskassa koko ajan oli. Kuuleman mukaan kuittia tuli ajoittain oikein olan takaa...

        Ei ollut siis torilla tilaa Laurikaisen lihatsuille, niille ainoille oikeille!

        Makkosen sana on laki ja muiden on nöyrryttävä.

        Osuuskauppa Suur-Savo se lopetti Laurikaisen lörtsyjen myynnin torilla.
        Sellaista olen kuullut.

        Yrittäjän vihollinen nr 2 on osuuskauppa ja nr 1 on...


    • turisti etelästä

      Liha oli kateissa minunkin torilihalörtsystä, riisiä sen sijaan riitti.

    • stadin pärstsäri
      • serif

        Ei ole ehditty vielä rakentamaankaan, kaupunki kuulemma pani homman puihin.
        Tyypillistä touhua täällä punikkilassa.


    • ss

      Savonlinna on kaupunki, jossa kokoomuslaiset kin kulkevat kiltisti työväenyhdistyksen talutusnuorassa. Aikaansaannokset ovat sen mukaisia, torillakin.

    • A rto

      Minä olin Makkosen leipomossa vuoden töissä ja näin yhtä ja toista.
      En laita niitä suuhuni, vaikka maksettaisiin.

    • forssalaiset

      Tuli käytyä Savonlinnassa torikahveilla monen vuoden jälkeen.

      Mitä oikein on tapahtunut? Harvakseltaan joku asiakas silloin tällöin poikkesi, kun silmäilin tilannetta. Istuimme lähes yksiksemme vaimon kanssa koko kahvilan etualueella, vaikka oli heinäkuun puoliväli ja puolen päivän aika. Eikä edes satanut.

      Tuntuu oudolta, kun muistelee muutaman vuoden taakse. Silloin oli torilla ihmisiä ja kahvilat väärällänsä asiakkaita.

      Vaisu on kahviloiden lisäksi koko tori. Myyntipaikoistakin ainakin kolmasosa tyhjänä. Keskellä heinäkuuta?

      Ei voi kuin ihmetellä. Ehkä joku valaisee mistä tässä tosiaan on kyse? Jotain löytyy tästä keskustelustakin, mutta siinäkö on totuus?

      • Hiljaista on

        illallakin. Nuorisokin on hävinnyt kun entisellä Torpallakaan ei käy juuri ketään, en ainakaan ole ohiajellessani huomannut. Ehkä oopperahumu ei vedä enää muuta porukkaa torille ja keskustaan yleensäkään. Huono juttu mutta minkäs teet.


      • kesänkulkija.
        Hiljaista on kirjoitti:

        illallakin. Nuorisokin on hävinnyt kun entisellä Torpallakaan ei käy juuri ketään, en ainakaan ole ohiajellessani huomannut. Ehkä oopperahumu ei vedä enää muuta porukkaa torille ja keskustaan yleensäkään. Huono juttu mutta minkäs teet.

        hupsista.... kesä 2012 kohtapuoliin ns. voiton puolella. Kunhan Pyhän Olavin päivät 29.7. ( sunnuntaina ) juhlittu ja kalja&viinipöhnästä porukat ( ml. turistit ) selvinneet autolla-ajokuntoon, niin Savonlinna uinahtaa taas heti alkuviikosta, talvihorrokseen. Herätäkseen sitten kesään 2013 ( jos tuo ennustettu maailmanloppu jää väliin/tulematta 21.12.2012 ).
        Ei siis kuitenkaan enää tänäkesänä, tuskaisia autoruuhkia / seisovia autojonoja keskustassa. Eikä enää lakanankuivattajia ( purjeveneellä , mutta ei purjein liikkuvia ) , jotka avaututtavat Kyrönsalmen sillat tasatunnein ja halvaannuttavat puoleksitunniksi kerrallaan , koko tämän tuppukylän liikenteen.
        Torin, jos saa mainita, ylihintaiset kahvit&lörtsyt... Ilman näitäkin pärjää. Ja moni tekeekin niin ja jättää ne ostamatta. Pers'aukiset paikalliset ei niitä semminkään osta ja turistit miettivät myös kaks kertaa ostopäätöstään. Enin romantiikka torikaupasta hävinnyt jo aikapäiviä sitten. Tilalle tullut ahneus. Tilanteessa ei auta edes ne nätit tytöt, jotka palkattu myyntitiskien taakse, ostajia houkutteleemaan....


      • Naulapää56
        kesänkulkija. kirjoitti:

        hupsista.... kesä 2012 kohtapuoliin ns. voiton puolella. Kunhan Pyhän Olavin päivät 29.7. ( sunnuntaina ) juhlittu ja kalja&viinipöhnästä porukat ( ml. turistit ) selvinneet autolla-ajokuntoon, niin Savonlinna uinahtaa taas heti alkuviikosta, talvihorrokseen. Herätäkseen sitten kesään 2013 ( jos tuo ennustettu maailmanloppu jää väliin/tulematta 21.12.2012 ).
        Ei siis kuitenkaan enää tänäkesänä, tuskaisia autoruuhkia / seisovia autojonoja keskustassa. Eikä enää lakanankuivattajia ( purjeveneellä , mutta ei purjein liikkuvia ) , jotka avaututtavat Kyrönsalmen sillat tasatunnein ja halvaannuttavat puoleksitunniksi kerrallaan , koko tämän tuppukylän liikenteen.
        Torin, jos saa mainita, ylihintaiset kahvit&lörtsyt... Ilman näitäkin pärjää. Ja moni tekeekin niin ja jättää ne ostamatta. Pers'aukiset paikalliset ei niitä semminkään osta ja turistit miettivät myös kaks kertaa ostopäätöstään. Enin romantiikka torikaupasta hävinnyt jo aikapäiviä sitten. Tilalle tullut ahneus. Tilanteessa ei auta edes ne nätit tytöt, jotka palkattu myyntitiskien taakse, ostajia houkutteleemaan....

        Hyvä, että edes kerran kuussa on tässäkin teltakylässä ELÄMÄÄ.Muutenhan täälöä on kuin hautausmaalla.. Heinäkuun ruuhka täällä on sellainen kuin yleensä Helsingissä joka päivä. Turha siitä on valittaa. Kävelkää tai pyöräilkää, pakkoko sillä autolla on ajaa joka paikkaan.


    • Heikiltä halvalla...

      Tänäänkin aurinko paistaa ja ihmisiä torilla todella vähän.
      Ei ihme...pikku kappa perunoita 10e, kilo tomaatteja 5e.

      Sitä rataa, niin loppuu koko tori.

      Kahvilat lähes tyhjiä. Ei taida ylihinnoiteltu riisisoijalörsty enää vedota nykyväkeen?

      • lörtsykörmy

        Makkonen ja Pesonen oisi saatava sieltä torilta pois......Uutta verta kehiin,joilla olisi uusia ideoita!! Tulioita olis........


      • kahvihampia kolottaa
        lörtsykörmy kirjoitti:

        Makkonen ja Pesonen oisi saatava sieltä torilta pois......Uutta verta kehiin,joilla olisi uusia ideoita!! Tulioita olis........

        Joka kevät pitäisi olla JULKINEN huutokauppa TORILLA, jossa torikahvioiden pitäjät valikoituisi.

        Fazer voisi olla yksi myyjä, joka myisi vaikkapa Laurikaisen lörtsyjä...


      • Liisa K.
        kahvihampia kolottaa kirjoitti:

        Joka kevät pitäisi olla JULKINEN huutokauppa TORILLA, jossa torikahvioiden pitäjät valikoituisi.

        Fazer voisi olla yksi myyjä, joka myisi vaikkapa Laurikaisen lörtsyjä...

        Samaa mieltä. Avoin huutokauppa on paras vaihtoehto. Reilu peli ja pulinat pois.

        Ei kuitenkaan toteudu Savonlinnassa, jossa aina on ollut pääasia KUKA tekee/toimii, ei niinkään MITEN tai millä hinnalla tekee/toimii.

        Kyllä torikahvilanpitäjällä täytyy olla oikean värinen jäsenkirja tässä kylässä.

        Sinä minulle ja minä sinulle...ja Makkonen nauraa teidät kaikki kyykkyyn!


      • timppa 67
        lörtsykörmy kirjoitti:

        Makkonen ja Pesonen oisi saatava sieltä torilta pois......Uutta verta kehiin,joilla olisi uusia ideoita!! Tulioita olis........

        Niin pitäisi, mutta ei he sieltä mihinkään lähde.
        Heillä on kuulemma elinkautinen torikahvilalupa, joka on kaiken lisäksi perinnöllinen seuraaville polville....

        Pesonen ja Makkonenhan päättävät ymmärtääkseni kaikkien toripaikkojen vuokraamisesta. Kaupungin Halko toiminee vain asiassa esittelijänä...


      • Veturiville

        Eihän siellä saa myydä perunoita, kuin yksi kauppias ja tomaatteja, kuin yksi kauppias. Jaa miksikö? Kysykää Pesoselta.

        Monopoliasemassa voi kiskoa ihmiseltä vaikka viimeiset hikipisarat, jos ilkeää.


      • Ja toisaalta
        Veturiville kirjoitti:

        Eihän siellä saa myydä perunoita, kuin yksi kauppias ja tomaatteja, kuin yksi kauppias. Jaa miksikö? Kysykää Pesoselta.

        Monopoliasemassa voi kiskoa ihmiseltä vaikka viimeiset hikipisarat, jos ilkeää.

        ihmiset voi jättää kokonaan ostamatta. Se siitä monopoliasemasta. Itse ostan tavallisista marketeista samaa tavaraa selvästi halvemmalla.


      • KAIKKI UUSIKSI!
        Ja toisaalta kirjoitti:

        ihmiset voi jättää kokonaan ostamatta. Se siitä monopoliasemasta. Itse ostan tavallisista marketeista samaa tavaraa selvästi halvemmalla.

        Äänestäneet ovat jo jaloillaan torilta näköjään aika monet.
        Tosi törkeää myydä pottuja 10e/kg, kun parempi laatu kaupassa alle euron/kg.

        Miten hemmetissä kuvio voi olla torilla noin? Monopolilupa?
        Mikä se Pesonen oikein on miehiään?


      • Timi
        KAIKKI UUSIKSI! kirjoitti:

        Äänestäneet ovat jo jaloillaan torilta näköjään aika monet.
        Tosi törkeää myydä pottuja 10e/kg, kun parempi laatu kaupassa alle euron/kg.

        Miten hemmetissä kuvio voi olla torilla noin? Monopolilupa?
        Mikä se Pesonen oikein on miehiään?

        Samahan se on vaikkapa mansikan kanssa. Kokeilepa mennä torille mansikkakaupan tekoon noin vain, niin näet viipymättä kuka sinulle antaa kyytiä.

        Seuraus kaikesta tästä on heinäkuussa kauppiaista puolityhjä tori.


      • muikkukukko1
        kahvihampia kolottaa kirjoitti:

        Joka kevät pitäisi olla JULKINEN huutokauppa TORILLA, jossa torikahvioiden pitäjät valikoituisi.

        Fazer voisi olla yksi myyjä, joka myisi vaikkapa Laurikaisen lörtsyjä...

        Ei siä mitään Fazereita kaivata, vaan alkuperäis savolaisia joilla on lörtsyntekotaito ja savonkielentaito


      • Mielummin
        muikkukukko1 kirjoitti:

        Ei siä mitään Fazereita kaivata, vaan alkuperäis savolaisia joilla on lörtsyntekotaito ja savonkielentaito

        kuitenkin Vetyjä ja Atomeja lörssyn sijaan.


      • sam barefoot
        Mielummin kirjoitti:

        kuitenkin Vetyjä ja Atomeja lörssyn sijaan.

        Savonlinnassakin alkaa monopolit ja kartellit pikku hiljaa murenemaan.
        Tästä on viime ajoilta monta esimerkkiä.

        Kuka tekee kuntalaisaloitteen veromaksajien puolesta?
        Torikahvilapaikat vapaaseen kilpailutukseen, kuten muuallakin.
        http://www.ita-savo.fi/uutiset/lähellä/pian-voit-tehdä-kotikunnallesi-aloitteen-internetissä-67511


    • Sumppitärpätti
    • lomalla savossa

      Torikahvilat, harmaan talouden tyyssija. Mitenhän mahtaa kassakoneet kilkattaa Savonlinnan torilla? ai niin eihän niitä edes ole siellä. Oluttakin myydään, kai minä saan oluestani kuitin ja jokin kontrollihan kassassa pitäisi olla niistä myydyistä kaljoistakin, mutta ei näy kassakonetta.eikä tietenkään mitään kontrollinauhojakaan ole.
      ja kun myydään olutta niin myyntipisteessä vaaditaan mm. WC, missä on torikahvioiden WC? vai kustaanko kalakoppien taakse?

      mutta jos savonlinnan torilla otan kahvin niin mielummin Sirkalta kuin Kaukolta.

    • Ei kuittia ja ok!

      Eihän sitä nyt ravintola-anniskelussa kassakonetta tarvita.
      Torikahvilat noudattavat tarkasti seuraavaa ohjetta:
      http://www.sttv.fi/alkoholi/alkohje.pdf

      Kuittia ei asiakkaalle anneta ja sillä hyvä!
      Lienee sovittu juttu alkoholitarkastaja Urpo Teittisen kanssa?

      Mitäs harmaata tässä nyt on?

      WC-tilaa ei asiakkaat tarvitse Savonlinnan torilla, sillä kaikilla on vaipat.

    • lexi.
    • Ei kuittia

      Ostin oluen torikahvilasta, enkä saanut mitään kuittia. Eikä sitä tarjottu.
      Eipä silti, että sillä mitään tekisin, mutta kyllä tällainen myynti on epäilyttävää.

      Parempi olisi rehellinen peli kaikille, niin yrittäjille, asiakkaille, kuin valtiollekin.
      Mikä vastuu tässä on Savonlinnan kaupungilla, kun sallitaan vuodesta toiseen moinen?

      • yöntarkkaaja

        "Mikä vastuu tässä on Savonlinnan kaupungilla, kun sallitaan vuodesta toiseen moinen?"

        Kaupungin viran- ja toimenhaltijat istuvat päivät pitkät lämpiminä kesäpäivinä torikahviloissa nauttien "asemansa heille tuomista eduista".
        Mikä vastuu Savonlinnan kaupungilla asiassa voisi edes olla?

        Yrittäjiksi on ymmärtääkseni valikoitu mahdollisimman sopivat henkilöt?

        http://www.uusisuomi.fi/raha/52601-kylma-kuva-suomalaisesta-korruptiosta-laki-ei-suojele-verottaja-haluton
        Olisikohan jotain tähän liittyvää....?


    • Huutokauppako?

      On kuulemma tulossa yksi torikahvilapaikka taas haettavaksi.
      Huhut kertoo, että Pesonen lopettaa. Terveys kuulemma renaa.

      • just niin

        vai että terveys renaa? hah, taitaa renata se että ei löydy tositteita torilla tapahtuneista kaupoista, marjan ym rehujen myynnistä saatikka kahvilatoiminnasta.

        se on se verottajan perkele ja valvira joka niitä renaa. seuraavana Sirkka.:))


      • Topi L.
        just niin kirjoitti:

        vai että terveys renaa? hah, taitaa renata se että ei löydy tositteita torilla tapahtuneista kaupoista, marjan ym rehujen myynnistä saatikka kahvilatoiminnasta.

        se on se verottajan perkele ja valvira joka niitä renaa. seuraavana Sirkka.:))

        Eikös se Sirkka ole verottajan kaveri?


      • Tomppa K.
        Topi L. kirjoitti:

        Eikös se Sirkka ole verottajan kaveri?

        Taitaa Pesonenkin vielä kuitenkin sinnitellä?
        Kahvipömpeli näkyy seistä tönöttävän paikoillaan.


      • L.Oma
        Tomppa K. kirjoitti:

        Taitaa Pesonenkin vielä kuitenkin sinnitellä?
        Kahvipömpeli näkyy seistä tönöttävän paikoillaan.

        Vauhti ei kun kiihtyy Kaukolla. Vielä muutamaa euroa puuttuu...
        Jos vielä saisi jonkin prenikan rintaan tai lipakkaan käteen?

        Mitähän muuta kesäelämää tällaisilla hepuilla oikein on?


    • Lihaa vain nimessä?
    • markkinointi jylläää

      Lihasta nyt niin väliks kunhan tarjoilijat olisvat yläosattomissa ja vaikka kerran tunnissa omistajat heittäisvät nakuna voltteja kahvilan edessä.
      Tasapuolisuuven nimessä kaikki omistajat volttaisivat.

      • Ei se vika oo lörtsyissä vaan kahvi on paskaa! Sitä helvetin pumppukahvia ylihintaan... Tiskivettä höystettynä jäteöljyllä. Lörtsyt ok!


      • tärpättiä
        sawolainen kirjoitti:

        Ei se vika oo lörtsyissä vaan kahvi on paskaa! Sitä helvetin pumppukahvia ylihintaan... Tiskivettä höystettynä jäteöljyllä. Lörtsyt ok!

        Elä nyt höpäjä.
        Termoksessa Aromi-Mokka sen kun vuan paranoo.
        Par tuntii ku tekkeytyy, nii avot.


    • Härski Lörtsy

      Kauppatorilla Savonlinnassa on kahvi on huonoa, mutta sitäkin kalliimpaa.

      • Todista!!!

        Todista!!!


    • Härski Lörtsy

      Kauppatorilla Savonlinnassa on kahvi on huonoa, mutta sitäkin kalliimpaa.

      • Todista!!!

        Todista!!!


    • Härski Lörtsy

      Kauppatorilla Savonlinnassa on kahvi on huonoa, mutta sitäkin kalliimpaa.

      • Todista!!!

        Todista!!!


    • Mummon nuoruudessa

      ruoka oli huonoa, mutta onneksi sitä oli vähän;-P

    • turistillepurilainen

      Onko ne lörtsyt vielä tänä vuonnakin siellä torilla soijasta värkättyjä?

      • kuckensleber

        En tiedä mistä ovat, mutta aitoja Laurikaisia ei ainakaan saanut yhdestäkään torikahvilasta. Pelkästään surkeita kopioita. Kannattaa käydä lippakioskilta, sieltä saa aitoja.


    • torikahvilat hiipuu

      Saako Waahdosta lörtsyjä?

      • Tuskinpa vaan.

        Sieltä saa KALJAA.


    • Keropää

      Lipalta saa oikean (Laurikaisen) kahvilla...

    • eko1954

      Aion muuttaa kohtapuolin Savonlinnaan ja olen tottunut istumaan suvisin torikuppilassa. Kolme näkyy olevan kuppiloita torilla rivissä.
      Onko niissä kummoista eroa?
      Kenen kantapeikoksi kannatta ryhtyä?

      • kahvijalörtsy

        nimimerkki "eko1954".
        Oletko täten ensimmäinen Savonlinnaan, ahvrikan sarvesta muuttanut multivirtuoosi ? Nämä tuolta mainitulta alueelta muuttaneet, tottuneet istuskelemaan päivät pitkät, kahvilloissa.


    • Seudulta kotoisin

      Älkää hyvät ihmiset mollatko Savonlinnan lörtsyjä kun ne ovat parhaat maailmassa!

      Minusta lörtsyssä ei pidäkään olla paljon lihaa, ettei siitä sentään ähky tule syödessä. Rapea ja makoisa kuori tekee kunnon lörtsyn.

      • Lihaa nimessä

        Parhaat tietysti. Kaikkihan Savonlinnassa on maailman parasta. Sehän on selvä.

        Kysymys kuitenkin kuuluu; onko lihalörtsyissä yhtään oikeaa lihaa?
        Lihalta saadaan oikein prosessoitaessa näyttämään ja maistumaan, vaikka minun vanhojen kenkieni pohjanahka.

        Lihalörtsy, nimensä veroinen?


      • Kun muualla

        Suomessa elää Amissan "lörtsyjen" varassa, alkuperäiset savonlinnalaiset voittavat lähes aina 10-0. Amissan piiraat ovat ok, mutta lörtsy-nimi on harhaanjohtava.


    • Nälissään

      No ei se pippuripihvikään ihan täynnä pippuria ole. Lihalörtsy on lihalörtsylle hyvä niomi.

    • Ei kuittia

      Ostin torikahvilasta eilen oluen ja lörtsyn. Kuittia en saanut.

      Anniskellusta alkoholijuomasta pitää asiakkaalle antaa käsittääkseni
      pyytämättä kuitti.

      Kassakoneet olen nähnyt kaikissa muissa anniskelupaikoissa, mutta en Savonlinnan torikahviloissa. Taitavat olla saaneet viranomaisluvan toimia alkolilainsäädännön vastaisesti? Muuten tuota ei voi käsittää.

      Saako veroviranomaiset osansa tästä?

    • tomppa57

      Näyttää hiipuvan torikahvilat. Asiakkaita on paljon takavuosia vähemmän.
      Olisikohan jo aika uudistaa koko palvelukonseptia ja toimintaympäristöä?

      Junnaamalla samalla kaavalla vuosikymmenet taataan vain negatiivinen kehitys.
      Ainakin mielestäni....

      Auttaisiko uudet yrittäjät?

      • Sama hiipuminen

        näkyy katukuvassa yleisemminkin. Onko kysymyksessä ohikulkutien vetäminen, ihmisten yleinen rahattomuus, kyllästyminen samaan konseptiin Savonlinnalaiseen tapaan vai mikä, en tiedä. Keskustassa on selvästi hiljaisempaa kuin menneinä kesinä. Toisaalta se on hyvä kun ruuhkat ovat osaksi helpottaneet.


      • Piirimyyjä123
        Sama hiipuminen kirjoitti:

        näkyy katukuvassa yleisemminkin. Onko kysymyksessä ohikulkutien vetäminen, ihmisten yleinen rahattomuus, kyllästyminen samaan konseptiin Savonlinnalaiseen tapaan vai mikä, en tiedä. Keskustassa on selvästi hiljaisempaa kuin menneinä kesinä. Toisaalta se on hyvä kun ruuhkat ovat osaksi helpottaneet.

        Omalla kohdallani ohikulkutie on ainakin pudottanut käyntejä, pidin ennen usein kaffepaussin torilla, n.2-3 kertaa viikossa.
        Tänä kesänä olen käynyt yhden kerran. Ajan ohitustietä käytännössä päivittäin.


    • Huputiti hei

      Savonlinna on hinnoitellut itsensä hiljaiseksi!! Oopperahinnat, jotka jää aina päälle, on niin korkeat laatuun ja palveluun verrattuna, etten ihmettele yhtään, että väki vähenee!! Ei yks haitarin soittaja torilla riitä viihdyttämään lomalaisia eikä paikallisia. Turistien viihtymiseksi ei tehdä mitään ylimääräistä! Mutta onhan meillä tosi komeasti suihkuttava norppa sillan kupeessa.......mitä? Ettekö ole huomanneet sitä? Kun oikein kurkistaa torisillan kaiteen yli, niin siellä se lirittää, jos sattuu toimimaan! :)

      • S.Iiskonen

        Torilla uusi peruna maksaa koko loppukesän 10e/pikku kappa (=reilu kilo).
        No, onko se nyt sitten kalliisti hinnoiteltu? Sentään toriperunaa...


      • Kontkanen
        S.Iiskonen kirjoitti:

        Torilla uusi peruna maksaa koko loppukesän 10e/pikku kappa (=reilu kilo).
        No, onko se nyt sitten kalliisti hinnoiteltu? Sentään toriperunaa...

        Mansikka torilla eilen vitosen litra, tomaatti vitosen kilo....halpaa, kuin saippua!

        Kyllä tällaiset hinnat vetää kansaa torille magneetin lailla.


    • missäsavolaisuus

      kahvilat uusiksi ja lörtsyt karppaajille lihaisammiksi.. Uusia ruoka nautintoja ja juoma

    • herkkuherne

      Heinäkuu puolivälissä ja lähes tyhjiltä näytti torikahvilat, kun
      poikkesin herneiden ostossa torilla.

      Jotain kummaa tässä nyt on. Aika aikaansa kutakin?

      • markettii markettii

        Joo, sama havainto. Tällaiset torikahvilat ovat hiipuvaa kansanperinnettä.
        Sama taitaa olla edessä koko torikauppakulttuurilla.

        Torilla ei ole myyjiä!
        Oopperajuhlat ovat puolivälissä ja ainakin joka toinen ruutu on nyt puotailmallakin tyhjänä.


    • wanhapieru...

      Liekkö tuo uusi ohitustie vai mikä, mutta ei sellaista ruuhkaa ja ryysistä ole enää tänä kesänä ollut kuin oli aikaisempina kesinä. En noita jumiruuhkia kaipaile ja ei varmaan moni muukaan.
      Mutta... jotain on tapahtunut. Oopperakausi "pahimmillaan" ja ei enää sellaista vilskettä kuin menneinä "hyvinä" aikoina.
      Nuo eurooppaa ja itseasiassa koko maailmaa koskettavat talousvaikeudet.... Taitavat liplatella ja ulottua niiden aallot myös tänne Savonlinnan rannoille.

    • tortillat

      Ei nuoriso lähde enää toreille kaupantekoon.
      Luonnollinen poistuma pitää siitä huolen, että torit ja torikahvilat
      ovat kohta historia kauppapaikkoina. Toki jonkinlaisina vanhemman ikäpolven oleilu- ja kävelyaukioina pitävät vielä pintansa vastakin.

    • näkyleipä..

      On näköjään sentään vaihtanut kioskinsa päädystä sen dekoratiivin. Passikuva vaihtunut kukka-aiheeseen. Tällä SLM:llä.
      Huomasin, kun ohikävelin tässä päivänä muutamana.
      Kyllä on tämä kylä hiljentynyt kun muistelee ja vertaa menneiisiin vuosiin. Aika aikaansa kutakin..

    • sampparalli

      Torikahvilat kaipaavat radikaalia uudistusta, muutoin hiipumisen vauhti sen kuin vain kiihtyy. Mitä kunnollista ostamista näissä kahviloissa esim. on?

      • Yök

        Ostaahan voi vaikka eilisen lörtsyn ja parin tunnin vanhaa sumppia.


      • h ahaa
        Yök kirjoitti:

        Ostaahan voi vaikka eilisen lörtsyn ja parin tunnin vanhaa sumppia.

        Joo, mutta onhan ne sentään ostettu sitten TORIKAHVILASTA.


    • Fadus

      Onkohan alkoholitarkastaja tänään Pyhän Olavin päivänä Sirkan kaveri?
      Ai, miten niin? Arvatkaa!

    • Kauppamatkusta ja

      Minä en ymmärrå tuota teidän Savolaisten lörtsyilyä sitten yhtään.

      Lihalörtsy on minusta kuin huonolaatuinen lihapiirakka. Kaikki jotka ovat syöneet lihapiirakkaa vaikkapa Lappeenrannassa, Oulussa, Tapmereella tai Porissa sen varmaankin ovat huomanneet.
      Eikä makea lörtsy missään nimessä pärjää kunnon possumunkille tai kolmiomunkille.

      No okei, sen verran pointseja savolaisille, että Kuopiossa Hanna Partasen lihapiirakat on ihan ok.
      Mutta Savonlinnassa ei kunnollisia löydy.

      • piirakan_ystävä

        ...kyllä Savonlinnassa on lihaisaa piirakkaa tarjolla Kenties hieman jo ikääntynyttä, mutta silti kelpo tawaraa. Eikä maksa paljon ! Nauti kuitenkin "suojapaperin" kera. :-D


    • stukkis

      Makkosen torikahvilan lörtsyt taas ykkösiä!
      http://www.ita-savo.fi/uutiset/lähellä/lörtsyn-hinnan-nousu-aiheuttanut-närkästystä-64237

      Ainakin lukijakommenttien perusteella.

    • Turistit tuppukylään

      "Makkosen Sirkan kahviosta, torilta, sain kyllä parhaan omenalörtsyn, jota voi näin pastallakin estottomasti kehua." nimim. Turisti.

    • torilla tavataan

      waahto on mukava paikka käydä oluella

    • shemale number 1

      shemale oli kukossa....kuulemma..

    • little-dick

      mina kävin "äidin" kanssa kahvilla torilla kesällä. Kyllä äiteen "nanna" kuitenkin on parempaa. Ollaan vaan kotona.

    • Eero K.

      Kävin eilen lauantaina lörtsykahvilla torilla.
      Valitan....kahvi oli vanhaa sumppia ja lörtsyssä täytteenä vain riisiä.
      Pöytään piti jättää.

      • Kake 70v.

        Termareistako ne sitä sumppia siellä laskevat?

        Ovat tainneet jämähtää sinne 70-luvulle...


    • muhammetti

      Synkän mustalta näyttää tuo Sirkan pömpelin uusi outluukki.
      Passaa miljööseen, kuin nenä perseeseen. Eiks jeh?

      • Timppa K.

        Ketään loukkaamatta pitää todeta, että kyllähän aika on ajanut ohi tuollaisten vuosikymmeniä vanhojen "kahvipömpeleiden". Ei tuollaisesta faceliftistä ole mitään apua.

        Väreistä sen verran, että yhtä synkältä näyttää, kuin Savonlinnan torin tulevaisuus.


    • Sohvi S.

      Lörtsyjen hinnat ovat kuulemma torilla laskeneet.
      Olisko kilpailu kansan killingeistä kiristynyt?

    • IHI

      Kuka siellä nyt on lörtsyjen hintoja laskenut?
      Makkonen on kuulemma nostanut.

      • Little-Dick

        "elä kysele"..
        Parempi näin, kun et tiedä ihan kaikkea..
        Varastan,,,,


    • Mistä saa lörstyjä?

      Menin torille ostamaan lörtsyä. En löytänyt.
      Mihin kaikki lörtsyt ja kauppiaat ovat kadonneet?

      • sirkanko lienee

        Varkauden Tokmannilla on usein perjantaisin Savonlinnanleipureiden (karjalan)piirakoita.

        Ovat sellaisia paksuja, vaaleita ja vähän kuivannäköisiä.
        Hintakaan ei ole kuin 0.30euron luokkaa.

        Kertokaa Savonlinnalaiset, mikä tämä tämmönen leipomo on?

        Eiväthän ne ole perinteisesti valmistetun karjalanpiirakkaa nähneetkään!


      • tattista jo etukätee
        sirkanko lienee kirjoitti:

        Varkauden Tokmannilla on usein perjantaisin Savonlinnanleipureiden (karjalan)piirakoita.

        Ovat sellaisia paksuja, vaaleita ja vähän kuivannäköisiä.
        Hintakaan ei ole kuin 0.30euron luokkaa.

        Kertokaa Savonlinnalaiset, mikä tämä tämmönen leipomo on?

        Eiväthän ne ole perinteisesti valmistetun karjalanpiirakkaa nähneetkään!

        Vastatkaa hyvät ihmiset, onko tämä jokinketju, siis useampia leipomotuotteiden toimittajia?


    • pettää pettää..

      Eikö se ole petosta jos mainostaa "Sirkan Kotileipomo" ja tuote tulee tehtaasta? Kotona EI saa pyörittää leipomoa...

      • paakarit

        Sirkan kohdalla tällaista ei lueta. Taitaa olla eri säännöt...?


    • little-dick

      Minun äiteen lörtsy on tuollainen, kuin nämä nykypiirakat. Ruttuinen ja kuplia täynnä. I Like it ! Olen aika pervortikko.

    • The Barefoot

      Kuulemani mukaan kaikki kolme torikahvilayrittäjää olisivat Sdp:n jäseniä.
      Tietääkö kukaan, onko asiassa perää?

      • leppes

        Niinhän sitä huhutaan... jäsenyydestä en tiedä, mutta väriä lienee pakko tunnustaa? Muutoinhan paikat menisi julkiseen hakuun, kuten monissa kaupungeissa.


      • maalaispitäjässä

        Mitäs n pitäis olla, kepulaisiako?


    • lörtsy

      Joensuun torilla kävi lörtsymyyjä Makkonen. Ostinpa puolenkymmentä lihalörtsyä kun aattelin että ovat kuitenkin Savonlinnalaisia. Enpä oo ikinä syönyt niin huonoja lörtsyjä kuin nämä oli. Pullamössöä ja riisiä täynnä, jauheliha mitä lie epämääräistä ja mautontamössöä. Jos tällä tavalla joku markkinoi Savonlinnalaisia lörtsyjä, niin enpä ihmettelisi yhtään että lörtsykauppa hiipuu ulkopaikkakunnilla. Mikkelin Prismasta sai ainakin joku vuosi sitten oikeita Savonlinnalaisia lörtsyjä, valmistajaa en muista, mutta kuori oli ohut ja sisällä runsaasti lihaa. Ja olivat hyviä.

      • yök,kerimäki

        Ei ne ole lörtsyjä nähnytkään,ovat keri-hyvän lihapiirakoita.Kauhean makuisia.Osta joskus Laurikaisen lörtsyjä.


    • sikafarmari

      Ei syö muuten sikakaan näitä lörtsyjä. Nuuhkii, muttei syö. Lähes kaiken muun ne ovat syöneet. Niillä on nimittäin krooninen nälkä ja pohjaton vatsa. Taitaa olla ihminen siis ainut nisäkäs, joka kelpuuttaa nämä nykyajan lörtsyt eineekseen?

    • 1+2

      Laurikaisen lörtsyt ovat parhaita. Muut ovat piraattituotteita.

      • tebbo

        Älä Laurikainen jaksa kehua omia p askojasi. Ei niistä kukaan tykkää. Snagarillakin käytetään Lörtsypoikien tuotteita, jotka ovat sata kertaa parempia kun sun teurasjätteet.


    • saukki60

      Onkos sillä lörtsyn pojalla torilla kuppila? Tietääkö kukaan?

    • History

      Onko enää tietoa römperin lihatsuista, millon ja missä ja kuka teki, möi ja kuskasi ym?

    • Berliner4

      Vieläkö nuo kahvilat siellä torilla ovat? Entinen meininki?

      • lörtsylöetänuammaan

        Siellähän ne tönöttäävät:D:D Ja entine on meeninkikkii:D:DXD


      • lörtsylöetänuammaan
        lörtsylöetänuammaan kirjoitti:

        Siellähän ne tönöttäävät:D:D Ja entine on meeninkikkii:D:DXD

        Muisttooksen joskus muutama vuos sitte ol kaapunnilla suunnitelma purkkoo nuo kojut ja rakenttoo uuvvet. Mut taes loppuva rahat siihennii hommaan het alakkuusa:D Ee oo kuulunna ennee mittää:D Siinäpähä oovvat vanahat rötisköt torirrannan kaanistuksena:D:DXD


      • Tekosavo
        lörtsylöetänuammaan kirjoitti:

        Muisttooksen joskus muutama vuos sitte ol kaapunnilla suunnitelma purkkoo nuo kojut ja rakenttoo uuvvet. Mut taes loppuva rahat siihennii hommaan het alakkuusa:D Ee oo kuulunna ennee mittää:D Siinäpähä oovvat vanahat rötisköt torirrannan kaanistuksena:D:DXD

        ärsyttää, erityisesti kirjoitettuna.


      • Tekosavo kirjoitti:

        ärsyttää, erityisesti kirjoitettuna.

        Kuuleppas sinä kielpuol! Ee oo meekäpoejjan kiel mittää tekosavvoo vua ihan sitä oekkeeta ja aettoo savvoo:D:D Se se on mualiman sulavin ja kaannein sekä haaskin kiel:D:D:D Ruppee vuan sinnäe opettelemmaa!:D


      • Savonsönkkääjä
        tiälläsitäkirjutettaan kirjoitti:

        Kuuleppas sinä kielpuol! Ee oo meekäpoejjan kiel mittää tekosavvoo vua ihan sitä oekkeeta ja aettoo savvoo:D:D Se se on mualiman sulavin ja kaannein sekä haaskin kiel:D:D:D Ruppee vuan sinnäe opettelemmaa!:D

        Toisaalta, voi katsoa myös nettivideon jossa ei savonkieltä puhutaan vaan tärkeänä sössötetään. Videon nimi on "Suomalaisen lapsiperheen elämä Pietarissa". Liittyykö tähän savonsönkkään - kyllä liittyy.


    • magaohjaaja

      Ampparit ärsyttää

    • kassu59

      Vieläkö siellä Savonlinnan torikahviloissa on entinen meno päällä?

      • qIp

        Makkosen vauhti tuntuu näköjään ainakin vaan kiihtyvän.


      • saukki55

        Mihin se siellä torilla oikein kiihdyttää? Maaliin kait.

        Kävin kahvilla. Vanhaa sumppia sain pahvimukista kovaan hintaan.
        Mikä näissä torikahviloissa on oikein se idea? Minulle ei ole valjennut.
        Itseäänkö näytille panna vai mikä? Juoruaminen ja toisten kyttääminen?
        Yhteiskunnan elättien ajantappaminen?

        Asiakaskunta näyttää kahviloissa olevan tavallista rahvasta tai jotenkin alempaa sosiaaliluokkaa. Käytöstavat, olemus, vaatetus... ei tällaisissa taida enää paljon fiksummat ihmiset käydä? Kahvin ja kahvileipien laatu on mielestäni heikko. Hygieniakin näyttää olevan niin ja näin.


      • Uninen_nukkuja

    • ysköspulla

      Saatteko torikahvilasta tuhkarokkopullaa vaiko ihan tavallista räkäpullaa?

      "Tuhkarokko voi pahimmillaan tappaa. Virus tarttuu herkästi hengitysilmasta.
      Influenssa tarttuu helposti, mutta tämä tarttuu moninkertaisesti helpommin.
      Se voi tarttua myös syljen, yskösten tai aivastuksen välityksellä"

      http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201707042200245463_u0.shtml

    • LosA

      Vieläkö se Sirkka juoksee siellä torilla lörtsyineen?

      Ennen kävi useamman kerran päivässä setelirahat torikahvilan kassasta, samalla aina söi samalla lörtsyjään ja piti kauheaa älämölöä mennessään. Onko vauhti hidastunut vai kiihtynyt?

      • kriu

        Vielä näkyy juoksevan. Askel ripeä.


    • Anonyymi

      Vieläkö ne kahvilakopit siellä torilla on hengissä?

    • Anonyymi

      Ennen istuttiin kahvilla ja lörtsyllä tuttavia tapaamassa, mutta kun hinnat on hypänneet super-hyper-kahvila-hinnoiksi, niin eipä enää viitsi mennä kahvillekaan. Juokoot ne oopperavieraat kerran kahvit ja kauhistukoot! Keski-Eurooppalaiset eivät varmasti maksa toista kertaa kahvista ja lörtsystä Savonlinnan torin riistohintaa ...
      Voihan sitä tuollakin tavalla häätää kahvittelivat torilta!

    • Anonyymi

      Poikkesin kevätmarkkinoilla.
      Ihmettelin ikäihmisten paljoutta ja keski-ikäisten, sekä erityisesti lapsiperheiden puuttumista.
      Tuntui, kuin olisin tullut johonkin vanhainkodin ulkoilmatapahtumaan, sillä väki oli 70 ikäistä ihan järjestään. Kukaan ei ostanut paljon mitään. Vanhukset vain istuivat ja ihmettelivät toisiaan, kuka missäkin. Sää oli mainio tällaiseen.

      Kuoleva tori, ihan kuilun partaalla.
      Vielä muutama vuosi niin.... aamen.

    • Anonyymi

      Näin on väkisin haluttu Savonlinnan ikäjakaumaksi - ne nuoremmat ovat naapurikaupungeissa, joissa on paljon muutakin elämää kuin pari kauppaa ja tori! Keskustalainen valtiovalta sai kokoomuslaisen Sanni Grahn-Laasosen avustamana tämän Savonlinnan kurjistumisen syöksyyn, joten jospa nyt kaupungin keskustalainen johto korjaisi tilanteen, ennen kuin Savonlinnan kaupunkialue kuihtuu kokonaan pois. Vai sekö lie tarkoituskin!?! Että oltaisiin kaikki samanlaista kylämäistä maaseutua, josta kuitenkin löytyy 'kansakoulu' joka kyläpahasesta parille oppilaalle kustannettuna.
      Torille tinkimään, kun hinnat on nostettu köyhimpien eläkeläisten ulottumattomiin ...

    • Anonyymi

      Onko savonlinnalaisten katkeruudella mitään rajaa. Jos kaupunki olisi niin viihtyisä ja yritysystävällinen, niin miksi siellä ei ole innovatiivisia yrityksiä ym. Teille ei kelpaa Kokoomus, demarit. Vain ainainen valittaminen ja vihreän kahelin naisen valitseminen eduskuntaan näköjään kelpaa.

    • Anonyymi

      Sitäpä Savonlinnan viihtyisyyttä ja yritysystävällisyyttä pitäisi kysyä Savonlinnan keskustalaisilta, kun ne on sinne johtoon haluttu!
      Toria sitten eivät ole vielä saaneet kokonaan pois, vaikka se tuntuu potkivankin jo viimeisillään - kaupanteon suhteen.
      Heinäkuussa tehdään tilit, että jos selvittäisiin taas vähän etipäin ...

    • Anonyymi

      Ahneudella eivät torikauppiaat lörstykahvilat ainakaan pitkälle pötki ...

      • Anonyymi

        Tuo torikauppiaiden ahneus on vain suomalainen erityispiirre. Kaikissa muissa maailman maissa toreilta saa edullisemmin kuin esim. marketeissa. Vain Suomessa toreilla on kalleinta ja siitä voi syyttää vain suomalaisia itseään, kun suostuvat maksamaan.


    • Anonyymi

      Eipä enää maksetakaan, joten tehkööt supervoittonsa oopperavierailta, kerran, nauttikoot sitten itse tuotteistaan ...

    • Anonyymi

      Kävin eilen torikahvilassa. Hiivatti, mitä tärpättiä kahvi oli!
      Eihän tuollaista tököttiä juo erkkikään.
      Kiskurihinta vielä mokomasta.

    • Anonyymi

      Paljonko on kahvin hinta Sirkalla torilla?

      • Anonyymi

        3 euroa otti ainakin minulta kahvista.


    • Anonyymi

      No, jos oli 3 euroa, niin halusit sitten päivän kunniaksi torikahviosta erikoiskahvin kermavaahdon kera! Silloinhan se pitää vähän jo maksaakin ... toivottavasti oli hintansa väärtti!
      Minä aina haluan vaan tuoretta tavallista kahvia ja tuoreen pikkusen tavallisen kahvipullan ... eikä maksa paljon, kun on tuoretta ja hyvää.

    • Anonyymi

      Kyllähän oli torikahvi ihan täyttä tärpättiä!
      Eihän tuollaista juo erkkikään. Pitäisi nyt ymmärtää kunnollinen kahvi keittää ja myydä asiakkaille, kun siitä osataan kiskurihintakin ottaa.

      Kysyin mistä kahvilaadusta keitte kahvin, mutta vastaukseksi sain vain vihaisen mulkaisun. Asiakaspalvelussakin on siis opeteltavaa.

      En ihmettele yhtään, jos tori tyhjenee tällä tavoin toimien.
      Kovin on vaisuksi muutamassa vuodessa mennyt.

    • Anonyymi

      Yksi torikahvilan omistaja kertoi, että tuotteiden hintoja on ollut pakko reilusti nostaa, että kesän bruttomyynti pysyy vähintäänkin edellisvuoden tasolla, kun asiakkaiden ja kauppojen yksikkömäärä on koko ajan laskussa.

      Mielestäni kummallinen ajatusmalli, jolla omistaja varmasti sahaa omaa oksaansa.

    • Anonyymi

      Pakko kiskoa sen aikaa, kun torille riittää porukkaa sille yhdelle reilusti hinnoitetulle sumpille. Savonlinnan paikallinen väki vanhenee ja vähenee toriltakin ... ja kuolee pois.

    • Anonyymi

      Niinhän ne kaikki muutkin maksut ja verot Savonlinnassa koko ajan ovat nousseet, kun väki on samaan aikaan vähentynyt. Torikahvilankin täytyy saada myyntikertymä pysymään aina vähintäänkin samana, mutta asiakaskadon kohdatessa tuotehintoja on ollut pakko nostaa rajusti.

      Tämä on sitä savonlinnalaista logiikkaa ja matematiikkaa.
      Jatkakaa samaan malliin, niin hyvä tulee. Todella hyvä.

    • Anonyymi

      Torikahvilat ettivät nyt näköjään kesätyöntekijöitä. Minkälaistahan työtä tuokin on? Kannattaisko hakea?

      Joku, jos on ollut, niin kiva ois kuulla.

      • Anonyymi

        Alaikäisten hommia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alaikäisten hommia

        Ei taida alaikäisistä olla alkoholin anniskelijoiksi?
        Palkka on kuulemma viime vuonna ollut 8-8,5 euroa tunnilta. Lisistä en tiedä.


    • Anonyymi

      Lörtsyistä. Kaikkia olen syönyt, mutta ehdottomasti parhaita ovat Laurikaisen tekemät!

    • Anonyymi

      Mitenkäs Savonlinnan torikahvilat nykyisin?

      • Anonyymi

        Hiipuneet parhaista vuosistaan.
        Mitenkuten sinnittelevät..


    • Anonyymi

      Missä niistä torin kolmesta kopista on parhaat lörtsyt ( Laurikaisen ) ?

      • Anonyymi

        Ei missään niistä saa Laurikaista.


    • Anonyymi

      Kun kerran ostin sellaisen riisivoittoisen lihapiirakan, niin enhän minun toista kertaa ole siihen kahvikojuun enää mennäkään.
      Nykyisin käyn aina siinä katetussa tilassa, missä saa aina tuoretta kahvia ja oikeasti lihapiirakoita kaikilla mausteilla.

      Jaloilla pystyy kertomaan kahviloitsijoille, mistä ei tykkää ja sanomalla kiitokset hyvistä tarjottavista ja palvelusta. Toimii!!!

    • Anonyymi

      Aina kun saat hyvää palvelua ja hyvää tarjontaa, KERRO SE MYYJÄLLE suoraan ystävällisin ja rakentavin sanoin .... kas kummaa palvelu paranee ja tarjoilustakin voit ehkä kiittää.

    • Anonyymi

      Jos yrittäjä haluaa pysyä haluttuna, niin taatusti kuuntelee asiakkaita tai sitten on niitä tompeloita, jotka kaatuvat ahneuteensa ja riittämättömään palveluunsa.
      Toiset osaa yrittää ja toiset katuu ahneuden tyhmyyteensä.

      Mutta myös Savonlinnan torilla meillä jokaisella on mahdollisuus kertoa se kyseiselle yrittäjälle joko suoraan tai epäsuoraan jaloilla.
      Enää ei tarvitse sietää liian kallista tarjoilua tai liian huonoa palvelua - se on meistä asiakkaista kiinni. Siis kerro, kun olet tyytyväinen tai jos et ole tyytyväinen!!!

    • Anonyymi

      Sirkan lörtsyt oli kuivia kuin mummon v1ttu

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe