Mikä estää työllistymisesi?

Sulanut bitti

Mulla on huippuhieno CV, mutta uutta työpaikkaa en ole kuitenkaan onnistunut saamaan.
Olen huomannut että mulla suurimmat ongelmat ovat nimenomaan Java ja C kokemuksen puute. Tai ainakin se ilmoitetaan syyksi, kun uusi työpaikka ei ole napannut. (Yleensä eivät edes ilmoita syytä, eivät vaikka kysyisi.) Joitakin Javaskriptejä olen kirjoittanut harrastuksen vuoksi. Plarasin pari viikkoa sitten Java EE:n ohjeita läpi ja huomasin, että niissä ei ole mitään sellaista jota en osaisi tehdä pienen sisäänajon jälkeen.

Ongelmana on se että ei saa töitä kun ei ole Java-kokemusta eikä Java kokemusta saa kun ei ole tehnyt Javaa työkseen. (Sama ilmiö kun nuorilla ensi kertaa työelämään astuvilla. Itse olen jo aika vanha.)

Esimerkki: Hain yhdelle maksupäätefirmalle töihin. Sen toimiala on erittäin vahvaa ydinosaamistani aina kortin sirusta pankin järjestelmiin asti. Silti en saanut hommaa, kun se kaatui Java-kokemuksen puutteeseen. Java on kokeneelle ohjelmistosuunnittelijalle helposti hankittava taito, sen sijaan maksukortti- ja rahaliikenneosaaminen vaatii työuraa alalla.

Minusta monet työnantajat panevat liian paljon painoa yksittäisille ohjelmointikielille tai kehitystyökaluille. Niiden hallita ei takaa vielä mitään. Se osaaminen on muualla.

Yksi firma taas uusii jatkuvasti työpaikkailmoitustaan. (Ei vuokrafirma.) Ei kelpuuta ketään kun sen mielestä ilmeisesti kukaan ei ole riittävän hyvä ja laaja-alainen taidoiltaan.

53

883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Burana

      Todennäköisesti tällä firmalla ei olekkaan tarkoitus palkata ketään, pitävät ilmoitusta esillä vain kartoitaakseen hakijoiden osaamista/tasoa. Arvatenkin toimittaja/konsulttifirma kysymyksessä? Pitävät hakijatietokantaa ja soittavat perään jos ja kun heille tulee aktuuttitarve osaajille.

      • Sulanut bitti

        "Todennäköisesti tällä firmalla ei olekkaan tarkoitus palkata ketään, pitävät ilmoitusta esillä vain kartoitaakseen hakijoiden osaamista/tasoa. Arvatenkin toimittaja/konsulttifirma kysymyksessä?..."

        Edellä mainittu "yksi firma" on tämä:
        http://nayta.monster.fi/OHJELMISTOSUUNNITTELIJA-SULAUTETUT-JÄRJESTELMÄT-Työpaikka-Vantaa-Uusimaa-Suomi-111791350.aspx

        Täytän vaaditut ehdot, joskaan minulla ei ole kokemusta kaikista ilmoituksessa luetelluista työkaluista. Hakemuksen tuohon samaan tehtävää jätin jo keväällä. Silloin viimein hakupäivä oli toinen.

        Myös muita vastaavia tapauksia on tullut vastaan. Alkaa miettiä että olikohan ikä esteenä. Käytetyt työkalut oppii hetkessä.


    • IT-hemmo

      CV:si hienous ei nyt paljon auta, koska työn antajat lukee niitä kymmenittäin kuukaudessa ja tavallisella rumalla Word-dokumentillakin pärjää.

      Niin ja on työn antajia jotka pitää ilmoituksia mollissa vaan mainostaakseen yritystään. Ja yrityksiä jotka keräävät vain CV-pankkia.

      Mä hain yhteen firmaan töihin J2EE-koodarin paikkaan ja ne ilmoittivat sitten haastattelun jälkeen että eivät halua tehdä minun kanssa yhteistyöä J2EE:n suhteen mutta lisäävät PHP:n tarjontaansa ja ottavat yhteyttä kun projekteja PHP:n tiimoilta ilmaantuu. Syytä en saanut, että miksi. Mutta sain vanhalta työkaverilta joka oli töissä ks. firmassa syyn, että en kuunnellut ohjeita työhaastattelussa. Eli siis koska täytin psygoloogisensoveltuvuustestin väärin.

    • IT-hemmo

      Etkö voi hankkia Java-kokemusta hankkimalla jonkin halvan virtuaalipalvelimen? Asennat sinne sitten Tomcatin ja alat tekemään palvelinpuolen sovelluksia. Voit sitten työhakemuksessasi demota tekemiäsi ohjelmistoja työn antajalle.

      • Sulanut bitti

        Olenkin vakavasti harkinnut alkaa tehdä jotain Java-sovelluksia omaan piikkiin vain sen takia että saisin työkokemusta Javasta. Sovelluksen olisi syytä olla jotain muutakin kuin pelkkä mitätön demo, eli ihan hyödyllinen sovellus. Onko ideoita mikä se voisi olla?
        Myös Androidiin tehty kännykkäohjelma voisi tulla kysymykseen. (Niitä tehdään Javalla.)


      • IT-hehmo
        Sulanut bitti kirjoitti:

        Olenkin vakavasti harkinnut alkaa tehdä jotain Java-sovelluksia omaan piikkiin vain sen takia että saisin työkokemusta Javasta. Sovelluksen olisi syytä olla jotain muutakin kuin pelkkä mitätön demo, eli ihan hyödyllinen sovellus. Onko ideoita mikä se voisi olla?
        Myös Androidiin tehty kännykkäohjelma voisi tulla kysymykseen. (Niitä tehdään Javalla.)

        Elämäni aikana olen itse käynyt sadoissa työhaastatteluissa ja pyöritellyt omaa IT-firmaa ja tehnyt jos minkälaisia projekteja. Työn antajien on helpompi ottaa minut alihankintasuhteeseen, koska siinä ei ole mm. irtisanomisaikoja ja työlainsäädäntö ei päde ollenkaan.

        Sanoisinko sulle, että esim. Liferay-portaalilla monet firmat tekee WWW-sivuja isoille yrityksille ja näissä projekteissa on projektipäällikkö, koodari ja AD. AD tekee Adobe Photoshopilla PSD-tiedoston jossa on 1x1 kuva siitä minkänäköinen asiakkaalle tehtävän kotisivun on oltava. Koodarin tehtävä on vain leiskata tämä PSD-tiedosto Liferay-portal templaatiksi. Ja mitään kovin vaativaa osaamista ei tarvita.


      • IT-hemmo
        Sulanut bitti kirjoitti:

        Olenkin vakavasti harkinnut alkaa tehdä jotain Java-sovelluksia omaan piikkiin vain sen takia että saisin työkokemusta Javasta. Sovelluksen olisi syytä olla jotain muutakin kuin pelkkä mitätön demo, eli ihan hyödyllinen sovellus. Onko ideoita mikä se voisi olla?
        Myös Androidiin tehty kännykkäohjelma voisi tulla kysymykseen. (Niitä tehdään Javalla.)

        Tossa on vaan se riski, että työn antajat eivät kuitenkaan usko että osaat kun sulla ei ole työtodistuksia. Tosin multa ei ole koskaan kysytty työtodistuksia ja on sanottu että niihin ei uskota.


      • Sulanut bitti
        IT-hemmo kirjoitti:

        Tossa on vaan se riski, että työn antajat eivät kuitenkaan usko että osaat kun sulla ei ole työtodistuksia. Tosin multa ei ole koskaan kysytty työtodistuksia ja on sanottu että niihin ei uskota.

        Minultakaan ei ole kysytty koskaan työtodistuksia. Alan työpaikkoja minulla on ollut vain kaksi. Ekaan paikkaan kävin nuorena poikana sisään ovesta ja kysyin että mikä firma tämä on. Näyttää olevan mielenkiintoinen tuote teillä. Ja ihan omaa tuotantoa. Onko töitä kun kiinnostaa. Yksi kaveri oli juuri lähdössä pois ja pääsin hänen tilalleen tekemään "hanttihommia". Myöhemmin nousin sen firman pääsuunnittelijaksi. Tässä lafkassa olin sitten 27 vuotta jona aikana se kasvoi alan markkinajohtajaksi. Homma loppui tuotekehityksen ulkoistukseen.

        Toissa paikassa olin n. viisi vuotta. Sinne pääsin ns takaoven kautta, kun oli entuudestaan tuttu firma ja tutut kaverit töissä. Täällä homma loppui kaupan hiipumiseen.


      • Sulanut bitti
        IT-hehmo kirjoitti:

        Elämäni aikana olen itse käynyt sadoissa työhaastatteluissa ja pyöritellyt omaa IT-firmaa ja tehnyt jos minkälaisia projekteja. Työn antajien on helpompi ottaa minut alihankintasuhteeseen, koska siinä ei ole mm. irtisanomisaikoja ja työlainsäädäntö ei päde ollenkaan.

        Sanoisinko sulle, että esim. Liferay-portaalilla monet firmat tekee WWW-sivuja isoille yrityksille ja näissä projekteissa on projektipäällikkö, koodari ja AD. AD tekee Adobe Photoshopilla PSD-tiedoston jossa on 1x1 kuva siitä minkänäköinen asiakkaalle tehtävän kotisivun on oltava. Koodarin tehtävä on vain leiskata tämä PSD-tiedosto Liferay-portal templaatiksi. Ja mitään kovin vaativaa osaamista ei tarvita.

        "Koodarin tehtävä on vain leiskata tämä PSD-tiedosto Liferay-portal templaatiksi. Ja mitään kovin vaativaa osaamista ei tarvita. "

        Eli siis IT-hanttihommia. Olen yrittänyt myös niitä, eli sellaisia töitä joita jokainen osaa, mutta niissä nuoremmat vetää ohi. Parhaat mahdollisuuteni ovat kuitenkin vaativissa töissä. Mutta niissäkin näköjään heikot.


      • IT-hemmo
        Sulanut bitti kirjoitti:

        Minultakaan ei ole kysytty koskaan työtodistuksia. Alan työpaikkoja minulla on ollut vain kaksi. Ekaan paikkaan kävin nuorena poikana sisään ovesta ja kysyin että mikä firma tämä on. Näyttää olevan mielenkiintoinen tuote teillä. Ja ihan omaa tuotantoa. Onko töitä kun kiinnostaa. Yksi kaveri oli juuri lähdössä pois ja pääsin hänen tilalleen tekemään "hanttihommia". Myöhemmin nousin sen firman pääsuunnittelijaksi. Tässä lafkassa olin sitten 27 vuotta jona aikana se kasvoi alan markkinajohtajaksi. Homma loppui tuotekehityksen ulkoistukseen.

        Toissa paikassa olin n. viisi vuotta. Sinne pääsin ns takaoven kautta, kun oli entuudestaan tuttu firma ja tutut kaverit töissä. Täällä homma loppui kaupan hiipumiseen.

        Siis oliko sillä lafkalla oma tuote. Tasit tehdä nyt setäkääri sillä nyt fyffee diilin. Eli setä käärii nyt fyffee työpanoksellasi ja on ulkoistanut työn halvoille alihankkijoille?


      • Sulanut bitti
        IT-hemmo kirjoitti:

        Siis oliko sillä lafkalla oma tuote. Tasit tehdä nyt setäkääri sillä nyt fyffee diilin. Eli setä käärii nyt fyffee työpanoksellasi ja on ulkoistanut työn halvoille alihankkijoille?

        Aivan oikein. Ja menestynyt tuote. Juuri niin! Vi***ttaa sekin puoli tässä asiassa. Sinäkin olet nähnyt niitä jos et asu jossain umpiossa takahikiällä.


      • IT-hemmo
        Sulanut bitti kirjoitti:

        Aivan oikein. Ja menestynyt tuote. Juuri niin! Vi***ttaa sekin puoli tässä asiassa. Sinäkin olet nähnyt niitä jos et asu jossain umpiossa takahikiällä.

        Mun kokemuksella työnantajilla ei ole kokemusta siitä milläs syyllä työntekijöitä irtisanotaan ja nehän eivät usko mitään mitä koitat selittää. Ja tuollaista syytä irtisanomiselle on noloa kertoa.

        Olin kerran yhdessä firmassa haastattelussa ja haastattelijoita oli 3 kpl. Kaikille haastattelijoille ei ilmeisesti oltu kerrottu että firma jossa olen CTO:na on mun oma firma kun yksi haastattelijoista kysyi, että onko mut irtisanottu ks. firmasta koeajalla. Se varmaan ihmetteli sitä miksi mulla luki CV:ssä vaan muutama kuukauden pätkä ks. firmassa koska kirjanpitäjä oli kirjoittanut mulle työtodistukset tuloksen makaan että miten hyvin olin onnistunut firman pyörityksessä. Menin vähän hiljaiseksi ks. kysymyksestä ja selitin vaan jotain epäselvää.


    • Sulanut bitti

      "CV:si hienous ei nyt paljon auta, koska työn antajat lukee niitä kymmenittäin kuukaudessa ja tavallisella rumalla Word-dokumentillakin pärjää."

      En tarkoita dokumentin ulkonäköä vaan työuraa. Sen tiedän että olen ollut joissakin viiden parhaan joukossa vaikka hakemuksia on tullut satoja. Suurin osa hakemukistahan on ihan huuhaata tyyliin "olen suorittanut kansalaisopiston ATK-ajokortin" tai "olen käyttänyt sekä Windows XP:tä että Suse Linuxia". (Ehkä vähän liioittelua, mutta taustat ovat täysin heppoista.)

    • Pienempi toive..

      Olisiko syynä epärealistinen palkkatoivomus?

      Koska nykyään on koodareita vapailla markkinoilla laumoittain, niin pienemmän palkkatoiveen esittäjät palkataan, vaikka sitten hieman heppoisimmilla taidoillakin.

      "Plarasin pari viikkoa sitten Java EE:n ohjeita läpi ja huomasin, että niissä ei ole mitään sellaista jota en osaisi tehdä pienen sisäänajon jälkeen."

      Koska valmiita osaajiakin on markkinoilla vapaana, niin ei firmat ala nykyään ketään "sisäänajamaan".

      • ohjeita lukemalla

        JEE:ssä ei riitä, että osaa kielen. Pitää lisäksi hanskata useita eri frameworkkeja ja teknologioita: Spring, Hibernate (JPA/JPA2), Vaadin, Wicket, web servicet, EJB (3, 3.1), JMS ja tässä vasta alkua. Perus-servlet & jsp -roinan osaaminen oletetaan automaattisesti. Sitten on vielä selainpuolen setit erikseen, jotka nekin pitää hallita: alkaen tietty HTML:stä ja CSS:stä Javascriptiin (jQuery, Dojo ja mitä niitä nyt kaikkia onkaan). Arkkitehtuuriosaaminen siihen päälle.

        Mutta ei siinä vielä kaikki. Lisäksi pitää olla kokemusta / osaamista mahdollisimman monelta business-alueelta, jotta osaa puhua asiakkaan kanssa samaa kieltä.


      • IT-hemmo
        ohjeita lukemalla kirjoitti:

        JEE:ssä ei riitä, että osaa kielen. Pitää lisäksi hanskata useita eri frameworkkeja ja teknologioita: Spring, Hibernate (JPA/JPA2), Vaadin, Wicket, web servicet, EJB (3, 3.1), JMS ja tässä vasta alkua. Perus-servlet & jsp -roinan osaaminen oletetaan automaattisesti. Sitten on vielä selainpuolen setit erikseen, jotka nekin pitää hallita: alkaen tietty HTML:stä ja CSS:stä Javascriptiin (jQuery, Dojo ja mitä niitä nyt kaikkia onkaan). Arkkitehtuuriosaaminen siihen päälle.

        Mutta ei siinä vielä kaikki. Lisäksi pitää olla kokemusta / osaamista mahdollisimman monelta business-alueelta, jotta osaa puhua asiakkaan kanssa samaa kieltä.

        Heh.. ei koodarit toimi asiakasrajapinnassa. Asiakasrajapinnassa toimii sellaiset 40-50 vuotiaat liituraitapukumiehet ja bisnessjakkupukunaiset. Koodaria harvemmin pyydetään mukaan neukkariin kun se haisee pahalle ja se ei ole käynyt ikinä hammaslääkärissä ja sillä on rähjäiset vaatteet. Sinne pyydetään vain tietyt koodarit jotka kehtaa pyytää.


      • döflkgdöfhk
        IT-hemmo kirjoitti:

        Heh.. ei koodarit toimi asiakasrajapinnassa. Asiakasrajapinnassa toimii sellaiset 40-50 vuotiaat liituraitapukumiehet ja bisnessjakkupukunaiset. Koodaria harvemmin pyydetään mukaan neukkariin kun se haisee pahalle ja se ei ole käynyt ikinä hammaslääkärissä ja sillä on rähjäiset vaatteet. Sinne pyydetään vain tietyt koodarit jotka kehtaa pyytää.

        Hei, jos aiot trollata, niin tee se edes kunnolla. Yrityksesi on lähinnä hävettävä.


      • IT-hemmo
        döflkgdöfhk kirjoitti:

        Hei, jos aiot trollata, niin tee se edes kunnolla. Yrityksesi on lähinnä hävettävä.

        Aikomukseni ei ollut trollata. Ja mua ottaa pattiin että te netin anonyymit "kaiken kokeneet" tuutte uhoon. Anteeksi vaan mutte teidän motiivina näihin postauksiin on nyt vaan lannistaa ja päästä pätemään. Sä olet korkeintaan ollut yhdessä firmassa kokoikäs töissä ja se ei anna laajamittaista kokemusta siitä minkäs laisia firmoja niitä on olemassa ja minkälaisia työntekijöitä niissä on. Mä olen ollut aikas monessa firmassa lyhyessä keikkatyössä alihankintasuhteessa. NDA-velvollisena en voi paljastaa nimiä koska siitä voin saada 50000 € sakot.


      • Sulanut bitti

        "Olisiko syynä epärealistinen palkkatoivomus?"

        Ei ole. Palkkatoivomus on ollut erittäin alhaalla, jopa liian alahaalla. Jos palkkatoive on liian alahinen, niin firmat alkaa olettaa että ehkä se ei osaa. Yksi headhuntteri oli pudottaa silmät päästään kun kerroin haastattelussa palkkatoiveeni yhteen tiettyyn muuhun paikkaan. Sanoi että ei se sitten ole ainakaan palkasta kiinni.

        "Koska nykyään on koodareita vapailla markkinoilla laumoittain, niin pienemmän palkkatoiveen esittäjät palkataan, vaikka sitten hieman heppoisimmilla taidoillakin."

        Tiedän sen ja otan sen huomioon.


        [""Plarasin pari viikkoa sitten Java EE:n ohjeita läpi ja huomasin, että niissä ei ole mitään sellaista jota en osaisi tehdä pienen sisäänajon jälkeen.""

        Koska valmiita osaajiakin on markkinoilla vapaana, niin ei firmat ala nykyään ketään "sisäänajamaan".]

        Et ymmärtänyt yskää. Totta kai tiedän että valmiita Java-osaajia on. Mutta näillä Java osaajilla ei ole välttämättä yhtään osaamista siitä toimialasta johon ollaan palkkaamassa. Esim jos firman toimiala on maksupäätteet, ja hakijalla on laaja sirukorttiosaaminen ja rahaliikenneosaaminen jota sillä Java-osaajalla tuskin on, niin työkaluun liika tuijottaminen ei ole viisasta. Paitsi jos toimenkuva on olla pelkkä tyhmä koodiapina joka ei ymmärrä kokonaisuutta vaan tekee juuri sitä mitä käsketään. Mutta ilmeisesti juuri näitä koodiapinoita ollaan palkkaamassa. En ole vaan tottunut sellaiseen, vaan olen ollut aina mukana koko systeemin luonnissa.

        "JEE:ssä ei riitä, että osaa kielen. Pitää lisäksi hanskata useita eri frameworkkeja ja teknologioita..."
        Riippuu siitä mitä on tekemässä sillä Javalla.


      • Sulanut bitti
        ohjeita lukemalla kirjoitti:

        JEE:ssä ei riitä, että osaa kielen. Pitää lisäksi hanskata useita eri frameworkkeja ja teknologioita: Spring, Hibernate (JPA/JPA2), Vaadin, Wicket, web servicet, EJB (3, 3.1), JMS ja tässä vasta alkua. Perus-servlet & jsp -roinan osaaminen oletetaan automaattisesti. Sitten on vielä selainpuolen setit erikseen, jotka nekin pitää hallita: alkaen tietty HTML:stä ja CSS:stä Javascriptiin (jQuery, Dojo ja mitä niitä nyt kaikkia onkaan). Arkkitehtuuriosaaminen siihen päälle.

        Mutta ei siinä vielä kaikki. Lisäksi pitää olla kokemusta / osaamista mahdollisimman monelta business-alueelta, jotta osaa puhua asiakkaan kanssa samaa kieltä.

        "Mutta ei siinä vielä kaikki. Lisäksi pitää olla kokemusta / osaamista mahdollisimman monelta business-alueelta, jotta osaa puhua asiakkaan kanssa samaa kieltä. "

        Kun sanoin että tuijotetaan liikaa työkaluihin ja kieliin, niin tarkoitin sitä että sitä osaamista pitää olla juuri siitä mitä on tekemässä.


      • IT-hemmo
        Sulanut bitti kirjoitti:

        "Olisiko syynä epärealistinen palkkatoivomus?"

        Ei ole. Palkkatoivomus on ollut erittäin alhaalla, jopa liian alahaalla. Jos palkkatoive on liian alahinen, niin firmat alkaa olettaa että ehkä se ei osaa. Yksi headhuntteri oli pudottaa silmät päästään kun kerroin haastattelussa palkkatoiveeni yhteen tiettyyn muuhun paikkaan. Sanoi että ei se sitten ole ainakaan palkasta kiinni.

        "Koska nykyään on koodareita vapailla markkinoilla laumoittain, niin pienemmän palkkatoiveen esittäjät palkataan, vaikka sitten hieman heppoisimmilla taidoillakin."

        Tiedän sen ja otan sen huomioon.


        [""Plarasin pari viikkoa sitten Java EE:n ohjeita läpi ja huomasin, että niissä ei ole mitään sellaista jota en osaisi tehdä pienen sisäänajon jälkeen.""

        Koska valmiita osaajiakin on markkinoilla vapaana, niin ei firmat ala nykyään ketään "sisäänajamaan".]

        Et ymmärtänyt yskää. Totta kai tiedän että valmiita Java-osaajia on. Mutta näillä Java osaajilla ei ole välttämättä yhtään osaamista siitä toimialasta johon ollaan palkkaamassa. Esim jos firman toimiala on maksupäätteet, ja hakijalla on laaja sirukorttiosaaminen ja rahaliikenneosaaminen jota sillä Java-osaajalla tuskin on, niin työkaluun liika tuijottaminen ei ole viisasta. Paitsi jos toimenkuva on olla pelkkä tyhmä koodiapina joka ei ymmärrä kokonaisuutta vaan tekee juuri sitä mitä käsketään. Mutta ilmeisesti juuri näitä koodiapinoita ollaan palkkaamassa. En ole vaan tottunut sellaiseen, vaan olen ollut aina mukana koko systeemin luonnissa.

        "JEE:ssä ei riitä, että osaa kielen. Pitää lisäksi hanskata useita eri frameworkkeja ja teknologioita..."
        Riippuu siitä mitä on tekemässä sillä Javalla.

        Totanoin jos palkkatoiveesi on liian alhainen niin ei kukaan sua ota koska työn antaja pelkää ammattiliittoja ja jos ammattiliitolle vuotaa tieto että työn antajalle on alipalkattu työntekijä niin työn antaja joutuu vaikeuksiin ammattiliiton kanssa.

        Eli tää on nyt sellainen laki homma. Ei ne työn antajat oleta että sä et osaa.

        Työn antajat ovat kokeneita haastattelijoita.

        Niin ja kyllä mullakin luki CV:ssä joskus kauan aikaa sitten että olen tehnyt kansainvälistäbisnestä vaikka todellisuudessa olin vain ostanut kaiken näköistä krääsää eBays:tä ja kuvittelin että mulla on kokemusta kansainvälisestä liiketoiminnasta.


      • Sulanut bitti
        IT-hemmo kirjoitti:

        Heh.. ei koodarit toimi asiakasrajapinnassa. Asiakasrajapinnassa toimii sellaiset 40-50 vuotiaat liituraitapukumiehet ja bisnessjakkupukunaiset. Koodaria harvemmin pyydetään mukaan neukkariin kun se haisee pahalle ja se ei ole käynyt ikinä hammaslääkärissä ja sillä on rähjäiset vaatteet. Sinne pyydetään vain tietyt koodarit jotka kehtaa pyytää.

        "Heh.. ei koodarit toimi asiakasrajapinnassa. Asiakasrajapinnassa toimii sellaiset 40-50 vuotiaat liituraitapukumiehet ja bisnessjakkupukunaiset. Koodaria harvemmin pyydetään mukaan neukkariin kun se haisee pahalle ja se ei ole käynyt ikinä hammaslääkärissä ja sillä on rähjäiset vaatteet. Sinne pyydetään vain tietyt koodarit jotka kehtaa pyytää."

        Toimin vuosikausia asiakasrajapinnassa sekä myös määrittelijänä ja toteuttajana. Silloin firma kasvoi. Sitten pomot keksi että siihen väliin pitää laittaa "liituraitapukumiehiä". Niille sitten piti vääntää rautalangasta mistä on kysymys. Eikä ne silti aina ymmärtäneet. Vanhat tutut asiakkaat ottivat kuitenkin mieluummin suoraan yhteyttä meihin "koodareihin" ja toimialan osaajiin, kuin tähän välikerrokseen joka usein vain sähläili.

        Oletat varmaan että olen nuori kun sanot että "Asiakasrajapinnassa toimii sellaiset 40-50 vuotiaat liituraitapukumiehet ja bisnessjakkupukunaiset." Olen paljon yli 50v.


      • näin...
        IT-hemmo kirjoitti:

        Totanoin jos palkkatoiveesi on liian alhainen niin ei kukaan sua ota koska työn antaja pelkää ammattiliittoja ja jos ammattiliitolle vuotaa tieto että työn antajalle on alipalkattu työntekijä niin työn antaja joutuu vaikeuksiin ammattiliiton kanssa.

        Eli tää on nyt sellainen laki homma. Ei ne työn antajat oleta että sä et osaa.

        Työn antajat ovat kokeneita haastattelijoita.

        Niin ja kyllä mullakin luki CV:ssä joskus kauan aikaa sitten että olen tehnyt kansainvälistäbisnestä vaikka todellisuudessa olin vain ostanut kaiken näköistä krääsää eBays:tä ja kuvittelin että mulla on kokemusta kansainvälisestä liiketoiminnasta.

        Jos alhainen palkkatoive tuottaa työnantajalle ongelmia, niin voihan työnantaja nostaa sun palkkaa sulta kysymättä. Alhainen palkkatoive on signaali työnantajalle että en saa töitä normaalipalkalla, minussa on jotain vikaa.


      • Isolla A:lla
        IT-hemmo kirjoitti:

        Aikomukseni ei ollut trollata. Ja mua ottaa pattiin että te netin anonyymit "kaiken kokeneet" tuutte uhoon. Anteeksi vaan mutte teidän motiivina näihin postauksiin on nyt vaan lannistaa ja päästä pätemään. Sä olet korkeintaan ollut yhdessä firmassa kokoikäs töissä ja se ei anna laajamittaista kokemusta siitä minkäs laisia firmoja niitä on olemassa ja minkälaisia työntekijöitä niissä on. Mä olen ollut aikas monessa firmassa lyhyessä keikkatyössä alihankintasuhteessa. NDA-velvollisena en voi paljastaa nimiä koska siitä voin saada 50000 € sakot.

        "lannistaa ja päästä pätemään"

        Siis hetkinen. Edellinen kirjoittaja kuvasi mielestäni erittäin hyvin JEE-ohjelmoijalta vaadittavia asioita ja osaamista. Millä tavalla tämä on lannistamista tai pätemistä. Ei se ole muiden vika, jos sinä lannistut tosiasioista. Siihenhän tietysti ei tässä tapauksessa voi olla kuin yksi syy: sinulta puuttuu täysin mainittu osaaminen.


      • että näin
        Sulanut bitti kirjoitti:

        "Olisiko syynä epärealistinen palkkatoivomus?"

        Ei ole. Palkkatoivomus on ollut erittäin alhaalla, jopa liian alahaalla. Jos palkkatoive on liian alahinen, niin firmat alkaa olettaa että ehkä se ei osaa. Yksi headhuntteri oli pudottaa silmät päästään kun kerroin haastattelussa palkkatoiveeni yhteen tiettyyn muuhun paikkaan. Sanoi että ei se sitten ole ainakaan palkasta kiinni.

        "Koska nykyään on koodareita vapailla markkinoilla laumoittain, niin pienemmän palkkatoiveen esittäjät palkataan, vaikka sitten hieman heppoisimmilla taidoillakin."

        Tiedän sen ja otan sen huomioon.


        [""Plarasin pari viikkoa sitten Java EE:n ohjeita läpi ja huomasin, että niissä ei ole mitään sellaista jota en osaisi tehdä pienen sisäänajon jälkeen.""

        Koska valmiita osaajiakin on markkinoilla vapaana, niin ei firmat ala nykyään ketään "sisäänajamaan".]

        Et ymmärtänyt yskää. Totta kai tiedän että valmiita Java-osaajia on. Mutta näillä Java osaajilla ei ole välttämättä yhtään osaamista siitä toimialasta johon ollaan palkkaamassa. Esim jos firman toimiala on maksupäätteet, ja hakijalla on laaja sirukorttiosaaminen ja rahaliikenneosaaminen jota sillä Java-osaajalla tuskin on, niin työkaluun liika tuijottaminen ei ole viisasta. Paitsi jos toimenkuva on olla pelkkä tyhmä koodiapina joka ei ymmärrä kokonaisuutta vaan tekee juuri sitä mitä käsketään. Mutta ilmeisesti juuri näitä koodiapinoita ollaan palkkaamassa. En ole vaan tottunut sellaiseen, vaan olen ollut aina mukana koko systeemin luonnissa.

        "JEE:ssä ei riitä, että osaa kielen. Pitää lisäksi hanskata useita eri frameworkkeja ja teknologioita..."
        Riippuu siitä mitä on tekemässä sillä Javalla.

        "Riippuu siitä mitä on tekemässä sillä Javalla."

        Tässä tapauksssa puhuttiin nimenomaan JEE:stä, eli Java Enterprise Edition:sta. Tällöin ei riipu siitä mitä on tekemässä sillä Javalla. Tällöin pitää hallita eriäisiä frameworkkeja ja tekniikoita. Jos teet selainkäyttöisiä enterprise-sovelluksia, kukaan, toistan: ei kukaan, palkkaa sinua, jos osaat pelkän kielen. Tai voi palkata, mutta silloin aloitat käytännössä täysin nollilta harjoittelijan palkalla.

        Työpöytä- ja J2ME-sovellukset sitten erikseen. Niissä varmaan riittää pelkkä kielen hallinta.


      • Sulanut bitti
        että näin kirjoitti:

        "Riippuu siitä mitä on tekemässä sillä Javalla."

        Tässä tapauksssa puhuttiin nimenomaan JEE:stä, eli Java Enterprise Edition:sta. Tällöin ei riipu siitä mitä on tekemässä sillä Javalla. Tällöin pitää hallita eriäisiä frameworkkeja ja tekniikoita. Jos teet selainkäyttöisiä enterprise-sovelluksia, kukaan, toistan: ei kukaan, palkkaa sinua, jos osaat pelkän kielen. Tai voi palkata, mutta silloin aloitat käytännössä täysin nollilta harjoittelijan palkalla.

        Työpöytä- ja J2ME-sovellukset sitten erikseen. Niissä varmaan riittää pelkkä kielen hallinta.

        "Tässä tapauksssa puhuttiin nimenomaan JEE:stä"

        Kaikissa työpaikkailmoituksissa ei ole tarkennettu sitä mikä Java on kyseessä vaikka sanoin selanneeni Java EE:n manuaaleja. No hyvä.... pitää kiinnittää entistä enemmän huomiota siihen mikä Java on kyseessä. Ja ilmeisesti sivuuttaa kaikki paikat joissa edes sana Java mainitaan.

        Työpaikkailmoituksessa se Java saattaa olla mainittuna yhtenä rivinä pitkässä vaatimuslistassa jota tuskin kukaan täyttää kaikilta osin. Tai aina se ei ole edes vaatimus, vaan asia esiintyy muodossa "Arvostamme kokemusta ... ja tässä pitkä luettelo ..."


      • IT-hemmo
        Isolla A:lla kirjoitti:

        "lannistaa ja päästä pätemään"

        Siis hetkinen. Edellinen kirjoittaja kuvasi mielestäni erittäin hyvin JEE-ohjelmoijalta vaadittavia asioita ja osaamista. Millä tavalla tämä on lannistamista tai pätemistä. Ei se ole muiden vika, jos sinä lannistut tosiasioista. Siihenhän tietysti ei tässä tapauksessa voi olla kuin yksi syy: sinulta puuttuu täysin mainittu osaaminen.

        Nyt sä väärin ymmärrät mua.

        Siis väitin viestissäni vaan että alla oleva on paskaa:

        "Mutta ei siinä vielä kaikki. Lisäksi pitää olla kokemusta / osaamista mahdollisimman monelta business-alueelta, jotta osaa puhua asiakkaan kanssa samaa kieltä."

        Niin ja kyllä mä tiedän mitä JEE-koodarilta vaaditaan. Ja monesti siltä vaaditaan juuri ne asiat mitkä alkup. kirjoitta listasi.

        Pätemisestä: Niin mun mielestä se oli vaan pätemistä että tulee väittään että trollaan. Kun todellisuudessa et voi tietää onko joku trollaaja vai ei.

        PS: Mä halusin nyt vaan antaa tämän koko treadhin aloittajalle vähän toivoa. Mutta nyt olen sitä mieltä että sillä ei ole nyt ihan realiteetit kunnossa joten mitimpä kaksi kertaa viitsinkö enää jatkaa tätä keskustelua.

        PSS: Me en ollut tässä lannitumassa.


      • Sulanut bitti
        IT-hemmo kirjoitti:

        Nyt sä väärin ymmärrät mua.

        Siis väitin viestissäni vaan että alla oleva on paskaa:

        "Mutta ei siinä vielä kaikki. Lisäksi pitää olla kokemusta / osaamista mahdollisimman monelta business-alueelta, jotta osaa puhua asiakkaan kanssa samaa kieltä."

        Niin ja kyllä mä tiedän mitä JEE-koodarilta vaaditaan. Ja monesti siltä vaaditaan juuri ne asiat mitkä alkup. kirjoitta listasi.

        Pätemisestä: Niin mun mielestä se oli vaan pätemistä että tulee väittään että trollaan. Kun todellisuudessa et voi tietää onko joku trollaaja vai ei.

        PS: Mä halusin nyt vaan antaa tämän koko treadhin aloittajalle vähän toivoa. Mutta nyt olen sitä mieltä että sillä ei ole nyt ihan realiteetit kunnossa joten mitimpä kaksi kertaa viitsinkö enää jatkaa tätä keskustelua.

        PSS: Me en ollut tässä lannitumassa.

        "PS: Mä halusin nyt vaan antaa tämän koko treadhin aloittajalle vähän toivoa. Mutta nyt olen sitä mieltä että sillä ei ole nyt ihan realiteetit kunnossa joten mitimpä kaksi kertaa viitsinkö enää jatkaa tätä keskustelua."

        Minusta tämä keskustelu on ollut hyödyllinen. Minulla ei ole ollut realiteetit siinä mielessä kunnossa, että en ole ole nähnyt sitä miten tärkeää Java- KOKEMUS on ja miten iso paino sillä on monessa työpaikassa. Samoin monella muulla ohjelmakehitystyökalulla.

        Itse olen tehnyt ohjelmakehitystä enimmäkseen siten että kirjoittelen lähdekoodikoodit ja makefilet vapaasti valitsemallani tekstieditorilla. Komennolla "make" käännetään ja linkataan lopputuote. Mutta ei aina. Olen käyttänyt myös palon erilaisia IDEjä.

        Olen enimmäkseen tehnyt tuotteita mikrokontrollereille. Alkuaikoina käytin paljon emulaattoreita, mutta myöhemmin vaihdoin tekniikan sellaiseksi että tein kehityksen alaiselle tuotteelle simulaattorin PC:hen. Sovelluskoodi oli alustariippumatonta, joten pystyin kääntämään sen sekä todelliselle laitteelle että PC:lle. Kumpaankin oli tehty yhteneväiset rajapinnat ulkomaailmaan. Esim. todellisessa laitteessa saattoi olla LCD-näyttö ja simulaattorissa näyttö oli toteutettu GTK:lla suoraan PC:n kuvaruudulle. Liityntä sovellusohjelmasta oli identtinen kummassakin tapauksessa.

        Näiden laitekohtaisten simulaattoreiden tekoon meni tietenkin jonkin verran aikaa, mutta kun tuotteiden elinkaari oli hyvinkin pitkä ja niitä kehitettiin jatkuvasti, niin simulaattoriin satsattu aika saatin pitkässä juoksussa takasin säätyneenä tuotekehitysaikana. Kun todellista laitetta todellisine ympäristöineen ei tarvinnut olla läsnä, niin sillon ohjelmamuutokset tuli tuli tehtyä
        myös pienemmissä nopeatempoisissa sykleissä, eli ihan pikku muutos ja heti sen perään testaus PC:ssä. Todellisessa ympäristössä testaus olisi ollut paljon hankalampaa.

        Aloitusaihe oli että mikä estää työllistymisesi. Sanoin että minulla se on ollut C ja Java kokemuksen puute. Sitä samaa on sanonut myös yksi työtön tuttavani. Sen takia olen kiinnostunut mikä yleensä on se joka estää saamasta IT-alan töitä. Yksi syy on tietenkin Nokian ja alihankkijoiden irtisanomiset. Mutta entä tässä kilpailutilanteessa, mikä on syynä siihen että sinä et ole saanut töitä, jos olet työtön?


      • hajoo
        IT-hemmo kirjoitti:

        Nyt sä väärin ymmärrät mua.

        Siis väitin viestissäni vaan että alla oleva on paskaa:

        "Mutta ei siinä vielä kaikki. Lisäksi pitää olla kokemusta / osaamista mahdollisimman monelta business-alueelta, jotta osaa puhua asiakkaan kanssa samaa kieltä."

        Niin ja kyllä mä tiedän mitä JEE-koodarilta vaaditaan. Ja monesti siltä vaaditaan juuri ne asiat mitkä alkup. kirjoitta listasi.

        Pätemisestä: Niin mun mielestä se oli vaan pätemistä että tulee väittään että trollaan. Kun todellisuudessa et voi tietää onko joku trollaaja vai ei.

        PS: Mä halusin nyt vaan antaa tämän koko treadhin aloittajalle vähän toivoa. Mutta nyt olen sitä mieltä että sillä ei ole nyt ihan realiteetit kunnossa joten mitimpä kaksi kertaa viitsinkö enää jatkaa tätä keskustelua.

        PSS: Me en ollut tässä lannitumassa.

        "mitimpä kaksi kertaa viitsinkö enää jatkaa tätä keskustelu"

        "Mitippä" sinä kaksi kertaa, minä voin kertoa miettimättäkin: älä jatka. Sinusta ei ole siihen.


      • IT-hemmo
        hajoo kirjoitti:

        "mitimpä kaksi kertaa viitsinkö enää jatkaa tätä keskustelu"

        "Mitippä" sinä kaksi kertaa, minä voin kertoa miettimättäkin: älä jatka. Sinusta ei ole siihen.

        Haista kuule vittu. Mä en sua usko.

        Täällä kukaan ei ole se oikea henkilö auttamaan tämän treadhin aloittajaa koska ei me mistään oikeasti mitään teidetä.


      • Sulanut bitti
        IT-hemmo kirjoitti:

        Haista kuule vittu. Mä en sua usko.

        Täällä kukaan ei ole se oikea henkilö auttamaan tämän treadhin aloittajaa koska ei me mistään oikeasti mitään teidetä.

        Enpä minä apua pyytänyt, mutta kiitos empatiasta. Tämä keskustelu on joka tapauksessa saanut minut kiinnittämään huomiota joihinkin sellaisiin näkökulmiin joihin en olisi muuten kiinnittänyt huomiota.

        Aloittaja.


    • IT-hemmo

      Mietin tässä vastausta vähän pidempään. Mun on vähän vaikea sanoa tämä (koska tämä voi kuullostaa masentavalta) mutta ehkäpä voisit mennä palkattomaan työharjoitteluun sellaiseen firmaan joka viitsii maksaa palkaa jollekkin sellaiselle joka sinua kädestäpitäen neuvoo ja opastaa.

      • Sulanut bitti

        "...mutta ehkäpä voisit mennä palkattomaan työharjoitteluun sellaiseen firmaan joka viitsii maksaa palkaa jollekkin sellaiselle joka sinua kädestäpitäen neuvoo ja opastaa."

        Jokaisessa uudessa työpaikassa on uudet haasteet ja uudet opettelut. Vaikka osaisit aivan kaikki maailman IT-työkalut ja ohjelmointikielet, niin et tunne uuden työnantajasi järjestelmiä etkä käytäntöjä. Alkuvaiheessa joudut kyselemään hyvinkin paljon.

        Edellistä työpaikkaani pidin alkuvaiheessa harjoittelupaikkana sillä minulla ei ollut mitään Linux osaamista kun sinne tulin. Opin työni kautta Linuxin, joskin siinä ohessa opiskelin kotonakin ahkerasti. Tällä hetkellä minulla on sellaista Linux osaamista joita edes "opettajillani" ei ole. En silti ole heitä etevämpi, osaamisemme ovat painottuneet eri lailla ja täydentävät toisiaan. (Esim. minä olen ainoa koko talossa joka osaa tehdä graafisia käyttöliittymiä Linuxilla.)

        PS. Nimimerkki "döflkgdöfhk" ei ole minä. Vastaat kuitenkin tähän: "Sä olet korkeintaan ollut yhdessä firmassa kokoikäs töissä ja se ei anna laajamittaista kokemusta siitä minkäs laisia firmoja niitä on olemassa ja minkälaisia työntekijöitä niissä on."

        Tässä olet täysin oikeassa. Tiedän tämän rajoitteeni.


      • pöpppkpk
        Sulanut bitti kirjoitti:

        "...mutta ehkäpä voisit mennä palkattomaan työharjoitteluun sellaiseen firmaan joka viitsii maksaa palkaa jollekkin sellaiselle joka sinua kädestäpitäen neuvoo ja opastaa."

        Jokaisessa uudessa työpaikassa on uudet haasteet ja uudet opettelut. Vaikka osaisit aivan kaikki maailman IT-työkalut ja ohjelmointikielet, niin et tunne uuden työnantajasi järjestelmiä etkä käytäntöjä. Alkuvaiheessa joudut kyselemään hyvinkin paljon.

        Edellistä työpaikkaani pidin alkuvaiheessa harjoittelupaikkana sillä minulla ei ollut mitään Linux osaamista kun sinne tulin. Opin työni kautta Linuxin, joskin siinä ohessa opiskelin kotonakin ahkerasti. Tällä hetkellä minulla on sellaista Linux osaamista joita edes "opettajillani" ei ole. En silti ole heitä etevämpi, osaamisemme ovat painottuneet eri lailla ja täydentävät toisiaan. (Esim. minä olen ainoa koko talossa joka osaa tehdä graafisia käyttöliittymiä Linuxilla.)

        PS. Nimimerkki "döflkgdöfhk" ei ole minä. Vastaat kuitenkin tähän: "Sä olet korkeintaan ollut yhdessä firmassa kokoikäs töissä ja se ei anna laajamittaista kokemusta siitä minkäs laisia firmoja niitä on olemassa ja minkälaisia työntekijöitä niissä on."

        Tässä olet täysin oikeassa. Tiedän tämän rajoitteeni.

        Korostat aika paljon järjestelmänäkökulmaa. Omasta kokemuksesta tällä hetkellä arvostetaan konsultteja, jotka voidaan laittaa asiakkaan projekteihin mukaan ja saman tien koodaa palikoita ilman suurempaa järjestelmäosaamista. En ota kantaa siihen onko tuo hyvä vai huono asia, mutta tuntuisi sille että pitäisi olla helposti myytävissä eli osata juurikin sopivat työkalut ja tekniikat että asiakkaalle saadaan mahdollisimman pian jotain näytettävää. Lisäksi pitäisi olla sopivan nuori, suihkunraikas ja miellyttävä persoona ja vaikuttaa kuitenkin sille että tekninen osaaminen on huippuluokkaa... Ei nyt sentään, jollakin omaa osaamista olisi kuitenkin hyvä pystyä näyttämään 'olen tosi hyvä oppimaan' ei ehkä riitä, jos kilpailee paikoista kokemusta omaavien koodareiden kanssa.


    • Suurin syyllinen on

      Kokkarit, SDP RKP ja vihreät.

    • Angst

      Olen nuorehko parikymppinen kaveri jolla on mielestäni laaja osaaminen ja ok koulutus näistä hommista mutta ei se vaikuta.
      CV ralli ja soittelu sekä haastattelut pitkin suomea ovat aika tuttua minulle mutta ei kun ei.

      Toisaaltaa puolikkaita koulutuksia omaava sinisilmäinen puhelahjoilla varustettu mies pärjää paremmin, hänen pitää vähän valikoida mihin menisi töihin kun pitää tehdä se maailman ympärys matkakin.

      Koulutksella, osaamisella, taidoilla ole mitään tekemistä työpaikan saamisen kanssa. Harmillista tietenkin että olen uhrannut aikaa niden hankkimseen.

      • Sulanut bitti

        Olen vanhahko kohta kuusikymppinen kaveri, jolla on mielestäni laaja osaaminen ja ok koulutus ja päälle yli 30 v kokemus näistä hommista, mutta ei se vaikuta.
        CV ralli ja soittelu sekä haastattelut pitkin suomea ovat aika tuttua minulle mutta ei kun ei.

        Huomenna on taas yksi haastattelu. Saas nähdä miten äijän käy. Alkaa olla jo vaan aika väsynyt koko rumbaan.


      • Sulanut bitti

        "Olen nuorehko parikymppinen kaveri jolla on mielestäni laaja osaaminen..."

        Mitä on "laaja osaaminen"? Mitä kaikkea se mielestäsi sisältää? Sen olen huomannut, että mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän tajuaa osaavansa. Näin siitä huolimatta, että osaaminen on kasvanut koko ajan. Esim. jos mun pitäisi konfiguroida joku asterisk-palvelin, niin voisi mennä sormi suuhun ainakin vähäksi aikaa. Tai kerran kun mun piti tehdä sovelluskoodia VoIP-systeemeihin, niin huomasin kuinka vähän osaan. Piti opiskella lisää todella paljon, jotta selvisin hommasta.


      • 17 vuotta alalla
        Sulanut bitti kirjoitti:

        Olen vanhahko kohta kuusikymppinen kaveri, jolla on mielestäni laaja osaaminen ja ok koulutus ja päälle yli 30 v kokemus näistä hommista, mutta ei se vaikuta.
        CV ralli ja soittelu sekä haastattelut pitkin suomea ovat aika tuttua minulle mutta ei kun ei.

        Huomenna on taas yksi haastattelu. Saas nähdä miten äijän käy. Alkaa olla jo vaan aika väsynyt koko rumbaan.

        Tiedät varmaan itsekin, että tuo ikä on se kynnyskysymys. Ei puuttuva osaaminen. Jotakin niiden pitää keksiä kun eivät voi suoraan kertoa mistä kiikastaa. Tämä ala vaan on tällainen nuorten miesten leikkikenttä.


      • Sulanut bitti
        17 vuotta alalla kirjoitti:

        Tiedät varmaan itsekin, että tuo ikä on se kynnyskysymys. Ei puuttuva osaaminen. Jotakin niiden pitää keksiä kun eivät voi suoraan kertoa mistä kiikastaa. Tämä ala vaan on tällainen nuorten miesten leikkikenttä.

        "Tiedät varmaan itsekin, että tuo ikä on se kynnyskysymys. Ei puuttuva osaaminen. Jotakin niiden pitää keksiä kun eivät voi suoraan kertoa mistä kiikastaa. Tämä ala vaan on tällainen nuorten miesten leikkikenttä. "

        Näin on. Kerran yksi (minua vanhempi) headhuntteri yritti saada minua yhteen työtehtävään, johon olin ihan pätevä. Kävin hänen haastattelussaan, ja kaikki oli ihan ok. Sitten yhtä-äkkiä tehtävässä vaadittiinkin myös kokemusta Javasta. Alun perin sitä ei mainittu vaatimuksissa. Eikä sitä edes tarvita niissä laiteläheisissä tehtävissä, joista oli kyse. CV:ssäni ei ollut mainittu javakokemusta, joten se oli hyvä tekosyy, että ei kelpaa. Olisi ollut paljon mukavampi, jos olisivat sanoneet suoraan, että ei huolita sinua ikäsi takia.


      • n00bmaster
        Sulanut bitti kirjoitti:

        Olen vanhahko kohta kuusikymppinen kaveri, jolla on mielestäni laaja osaaminen ja ok koulutus ja päälle yli 30 v kokemus näistä hommista, mutta ei se vaikuta.
        CV ralli ja soittelu sekä haastattelut pitkin suomea ovat aika tuttua minulle mutta ei kun ei.

        Huomenna on taas yksi haastattelu. Saas nähdä miten äijän käy. Alkaa olla jo vaan aika väsynyt koko rumbaan.

        Miksi haluat tehdä IT hommia vielä tuossa iässä? olet eläkkeellä parin, korkeintaan 5 vuoden päästä. Itse o olen 30v, ja nyt jo en enään jaksa vääntää koodia kun 50-60h viikossa. Keksi jotain muuta tekemistä.


      • Sulanut bitti
        n00bmaster kirjoitti:

        Miksi haluat tehdä IT hommia vielä tuossa iässä? olet eläkkeellä parin, korkeintaan 5 vuoden päästä. Itse o olen 30v, ja nyt jo en enään jaksa vääntää koodia kun 50-60h viikossa. Keksi jotain muuta tekemistä.

        Ei ne IT-hommat pelkkää koodin vääntöä ole. Miksi sitä ei tekisi sitä mitä parhaiten osaa? Oikeastaan IT-hommissa ei ole ollenkaan kyse IT-hommista, vaan esim. jonkun uuden asian luomisesta. IT on vain väline jolla se uusi asia tehdään. On kiva nähdä omien kättensä jälkeä.

        Olen miettinyt myös vakavasti alan vaihtoa. Aivokirurgiksi en pääse, kun en ole ennen leikannut edes upisuolia. Entä bussikuskiksi. Niistä on kuulema pulaa ja on helppo homma. Mutta huomasin, että bussikuskien eläkeikä on niin alhainen, että olisin jo eläkkeellä.

        Alan vaihto tietäisi kouluttautumista esim. lääkiksessä tai sitten vaihtoa johonkin helppoon ei-kolutusta vaativaan hommaan, kuten vessojen pesuun. Onko realistista tai motivoivaa?

        Tekemistä kyllä on mutta ei tuloja. Säästöt meni upean kesäpaikan hankintaan, ja heti sen jälkeen tuli potkut. Ei huvittaisi myydä kesäpaikkaa.


    • kuninkaanpuhekoulu

      Voi kuule Java-osaamattomuus voidaan laittaa myös rekrytoinnin esteeksi naispuolisille hakijoille. Sain juuri viikko sitten rekrytointikonsultin hieman vaikean puhelun, että "kukaan ei kelpaa näistä 60 hakijasta, joten paikka laitetaan uudestaan hakuun, he yllättäen huomasivat, että pitääkin olla kokenut Java-osaaja"... ja viesti oli, ettei kannata vaivautua uudestaan.

    • Vaihda alaa

      Vain vuosien työkokemuksen omaavat saavat töitä, eivätkä aina edes hekään.

      Nyt on työnantajilla, mistä valita. Ei tarvitse valita kokeneita henkiloöitä "vähän sinne päin" osaamisella, kun voi valita henkilöitä juuri oikeanlaisella osaamisella.

      Miten ilman tai vähäisellä työkokemuksella voi saada alan töitä? Luultavasti ei oikein millään. Toki jotakin ilmaisharjoittelu (=hyväksikäyttö) töitä voi löytyä, mutta siinä kuviossa ei hyödy kuin joku *******firma.

      Vaihda alaa.

      • konsuultentti

        jep! it-ala on aika pysähtyneessä tilassa, eläkepoistumaa ei käytännössä (oikeasti) ole, hommia siirretään offshoreen, rekrytoinnit menevät aika pitkälti puskaradion kautta (täsmäosaaminen!) .... sap/dynamics konsulenteilla j2ee osaajilla näyttää olevan jonkin verran kysyntää


    • realismia!

      Näin on.

      On firmoja jotka hakevat jatkuvasti yhteen ja samaan hommaan tekijää, mutta eivät löydä. Karrikoiden esim. jos firma X tekee melkein ainoana firmana maailmassa tuotetta "nanokokoiset pipetöintilaitteet", niin se edellyttää että hakijalla pitää olla vähintään viiden vuoden kokemus nanokokoista pipetöintilaitteista.

    • sasdasdaadsadasdasda

      Olisiko firmojen helpompaa ottaa Sulanut bitti toiminimen kautta alihankkijaksi sopivalla tuntihinnalla?

      Sehän olisi kuin työsuhde, mutta ilman vanhaan työntekijään liittyviä terveysriskejä tai imago-ongelmia.

    • Guinnesin ennätys

      Taisit saada uuden ennätyksen vittuilussa.

      • it deeku

        Miten muuten onko oma firma ja sen kautta työskenely edes noin rahallisesti mahdollista ja/tai kannattavaa.


    • Sulanut bitti

      Ei ole omaa firmaa. Jos olisi, niin mistä asiakkaat? Miksi minä niitä saisin, kun tunnetulla työnantajallanikin on asiakaskato. Tai ei kato, mutta asiakasfirmoillakin on hiljaista.

      • sasdasdaadsadasdasda

        Onhan kaikilla softataloilla ulkopuolisia konsultteja jostain ns. bodyshoppausfirmoista tuntiveloitusta vastaan duunissa. Muuten tekevät ihan normaalia työtä, mutta heistä pääsee eroon ilman YT:tä. Vastaavasti tuntihinta kovempi kuin työntekijän palkka.

        Helpoin keino saada palkankorotus on jo pitkään tainnut olla se, että irtisanoutuu ja tulee omaan työhönsä toiminimen kautta takaisin. Kun kyse ei enää ole palkasta, voi firma maksaa enemmän.

        Eli minä ajattelisin, että kun haet työpaikkaa, voisit vaikka siinä ehdottaa, että voit myös tehdä työtä alihankintana, jos se sopii paremmin.


      • it deeku
        sasdasdaadsadasdasda kirjoitti:

        Onhan kaikilla softataloilla ulkopuolisia konsultteja jostain ns. bodyshoppausfirmoista tuntiveloitusta vastaan duunissa. Muuten tekevät ihan normaalia työtä, mutta heistä pääsee eroon ilman YT:tä. Vastaavasti tuntihinta kovempi kuin työntekijän palkka.

        Helpoin keino saada palkankorotus on jo pitkään tainnut olla se, että irtisanoutuu ja tulee omaan työhönsä toiminimen kautta takaisin. Kun kyse ei enää ole palkasta, voi firma maksaa enemmän.

        Eli minä ajattelisin, että kun haet työpaikkaa, voisit vaikka siinä ehdottaa, että voit myös tehdä työtä alihankintana, jos se sopii paremmin.

        Tämän halusinkin kuulla!


    • Sulanut bitti

      "Eli minä ajattelisin, että kun haet työpaikkaa, voisit vaikka siinä ehdottaa, että voit myös tehdä työtä alihankintana, jos se sopii paremmin. "

      Olen ehdottanutkin kerran yhdessä työhaastattelussa. Ei mennyt läpi. Mutta sitä voi yrittää uudelleenkin uusissa paikoissa. Sinänsä ihan hyvä ajatus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2689
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      236
      2577
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2337
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      191
      1808
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1318
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1297
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      21
      1259
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe