Mistä Pugglen pentu??????

Pugglefani

Olisin ostamassa Pugglen pentua.
Osaako kukaan sanoa mistä niitä voi ostaa, vai saako niitä edes Suomesta??
En löytänyt nettisivuilta niiden myynnistä ollenkaan tietoa.

56

3207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pugglefani

      Puggle on siis Mopsin ja Beaglen risteytys, jos nimi Puggle ei tunnu tutulta. ;-)

    • No, vaikeaa on..

      Et tuolla nimellä varmaan löydä, ei ole yleisiä nuo risteytysnimet Suomessa. Sitkeästi vain etsintää niin ehkä nappaa. Voisit laittaa oikean ilmoituksen jonnekin.

    • PuggleFani

      Kiitti, oon ettiny jo aika paljon, ei vaan löydy...

      • Ehkäpä ;)

        Amerikassa nuo mixirodut ovat suosittuja mutta Suomessa ei. Tiibetinspanieli muistuttaa ulkonäöltä "pugglea" mutta pitkäkarvaisena :)


    • Dogs 101?

      Tuskin Suomesta löytyy ja eihän tuosta mixistä saa samanlaista kuin Amerikoissa, suomalaiset beaglet ovat huomattavasti kovempia, riistaviettisempiä ja vilkkaampia kuin Amerikan serkut.
      Amerikassa beagle on siis ollut jo kauan pelkkänä seurakoirana.

    • Pugglefani

      Kitti kaikille!!!

    • looney-

      Englannista. Siellä nämä mix-rodut on ihan yhtä suosittuja kuin Amerikassa. Osaa saa jopa eläinkaupoista. Oli ainakin labradoodlea ja juggia (jackrussel x mopsi).

    • Sanna777

      Frankfurtissa olen tavannut yhden huippusuloisen Puggle-pennun. Muistaakseni sanoivat, että tuli englannista? Mutta puhuivat vähän kehnoa englantia niin ehkä tarkoittivat "rodun" tulevan sieltä. Ryan Airilla Frankfurtiin hakemaan :) Se pentu oli niiiiiin ihana!!!

    • Eläinten Ystävä

      Pentutehtailun tuotoksia nämä Mixrodut.

      • Puggle lower

        Jos itselläni olisi jompi kumpi: mopsi tai beagle, yrittäisin saada astutettua. Olen jenkeissä nähnyt tätä"rotua" paljon ja ovat aivan ihania! Mm. Mopsin hengitys- ja silmäpngelmat eliminoitu. Tehtailijat tuskin välittävät terveysongelmista, kunhan vain saavat rotukoirastaan mahdollisemman korkean hinnan. Jos jvain joku beagle/ mopsinomistaja lyövät hynttyyt yhteen, niin minä olen heti valmis ostamaan pugglepennun omaan kotiini, ja vielä kunnon hinnalla.


      • ilovebostons
        Puggle lower kirjoitti:

        Jos itselläni olisi jompi kumpi: mopsi tai beagle, yrittäisin saada astutettua. Olen jenkeissä nähnyt tätä"rotua" paljon ja ovat aivan ihania! Mm. Mopsin hengitys- ja silmäpngelmat eliminoitu. Tehtailijat tuskin välittävät terveysongelmista, kunhan vain saavat rotukoirastaan mahdollisemman korkean hinnan. Jos jvain joku beagle/ mopsinomistaja lyövät hynttyyt yhteen, niin minä olen heti valmis ostamaan pugglepennun omaan kotiini, ja vielä kunnon hinnalla.

        Bostoninterrieri:
        -ei hauku(enemmänkin ääntelee)
        -paino 7-12kg välillä
        -helppohoitoinen turkki
        -energinen hassuttelija
        -pieni koira, ison koiran olemuksella
        -ei pelkää mtn
        -helppo opettaa koska haluaa miellyttää, mutta luonnettakin löytyy.
        -rakastaa olla kaikessa mukana
        -rakastaa syliä ja hellimistä
        - sosiaalinen, tulee kaikkien ihmisten ja eläinten kanssa toimeen.
        -ällistyttävä kyky sopeutua uusiin ja erikoisiinkin tilanteisiin

        Ainut huono puoli mitä keksin:talvella vaatii pukemisen


      • Keski-Suomeen
        Puggle lower kirjoitti:

        Jos itselläni olisi jompi kumpi: mopsi tai beagle, yrittäisin saada astutettua. Olen jenkeissä nähnyt tätä"rotua" paljon ja ovat aivan ihania! Mm. Mopsin hengitys- ja silmäpngelmat eliminoitu. Tehtailijat tuskin välittävät terveysongelmista, kunhan vain saavat rotukoirastaan mahdollisemman korkean hinnan. Jos jvain joku beagle/ mopsinomistaja lyövät hynttyyt yhteen, niin minä olen heti valmis ostamaan pugglepennun omaan kotiini, ja vielä kunnon hinnalla.

        Meille tehdään pugglepentue jos vaan löydetään uros mopsi.


    • terveys on pop

      "Both Beagles and Pugs can suffer from cherry eye and epilepsy. Puggles can also inherit hip dysplasia from one or both of their parents. Some Puggles can suffer from food and environmental allergies. --- Puggles who have longer snouts like the Beagle parent are at a reduced risk of respiratory problems. However, Puggles can suffer from the respiratory ailments commonly found in Pugs (a breed known for being brachycephalic), which can be problematic."

      Och samma på suomeksi: ei todellakaan risteyttäminen eliminoi mitään, vaan mahdollisesti yhdistää kahden rodun sairaudet yhteen koiraan.

      Hianoa sinänsä, että joku miettii noita naaman muodon vaikutuksia koiraan, mutta järkevämpää silti olisi ottaa oikeasti mahd terve rotu. Eli ei esim toi bostoni, jonka huonoihin puoliin bostonilover ei vieläkään ole osannut tuon kylmänarkuuden lisäksi lisätä sitä oikeaa ongelmaa...

      • asianiinkuinseon

        kerroppa terveys on pop:
        Mitä huonoja puolia olet bostonista löytänyt?
        Minun mieleeni ei tule kuin tuo kylmän arkuus. Ja toki se että on tosi energinen pelle joka tekee kaikkensa jotta saisi kokoajan huomiota. Toki yleensä sekin piirre on vain plussaa, on kiva kun koira haluaa osallistua ja touhuta kaikenlaista.
        Jos mietit hengitysvaikeuksia, niin mielestäni bostonilla on niitä vähemmän kuin monella molossirodulla. Itselläni on ollut 8bossua, joista yhdellä oli lieviä hengityskatkoksia sillointällöin, ja sekin asia hoitui leikkauksella, ja kyseinen bossu Maisa nimeltään eli 13vuotiaaksi. Ja yhdellä oli löysät polvinivelet ja samaisella jonkinlaista allergiaa. Muut olivat ja nykyiset ovat terveitä hulivilejä, yksi näistä omistani kuoli jo8vuotiaana, muut 10-14vuotiaiksi. Yksi nykyisistäni on nyt 14vuotias, muuten terve mutta vauhti alkaa hidastumaan ja pian varmistetaan eläinlääkärillä oisko kaihia silmissä, mutta ei se ihmisilläkään vanhuus tule ilman vaivoja!


      • terveys on pop
        asianiinkuinseon kirjoitti:

        kerroppa terveys on pop:
        Mitä huonoja puolia olet bostonista löytänyt?
        Minun mieleeni ei tule kuin tuo kylmän arkuus. Ja toki se että on tosi energinen pelle joka tekee kaikkensa jotta saisi kokoajan huomiota. Toki yleensä sekin piirre on vain plussaa, on kiva kun koira haluaa osallistua ja touhuta kaikenlaista.
        Jos mietit hengitysvaikeuksia, niin mielestäni bostonilla on niitä vähemmän kuin monella molossirodulla. Itselläni on ollut 8bossua, joista yhdellä oli lieviä hengityskatkoksia sillointällöin, ja sekin asia hoitui leikkauksella, ja kyseinen bossu Maisa nimeltään eli 13vuotiaaksi. Ja yhdellä oli löysät polvinivelet ja samaisella jonkinlaista allergiaa. Muut olivat ja nykyiset ovat terveitä hulivilejä, yksi näistä omistani kuoli jo8vuotiaana, muut 10-14vuotiaiksi. Yksi nykyisistäni on nyt 14vuotias, muuten terve mutta vauhti alkaa hidastumaan ja pian varmistetaan eläinlääkärillä oisko kaihia silmissä, mutta ei se ihmisilläkään vanhuus tule ilman vaivoja!

        Siis ihan itse osaat tuohon kirjoittaa, että niillä on hengitysvaikeuksia, ja sitten kysyt, että mitä huonoja puolia niissä on??

        "Niitä on vähemmän", kuin esim englannin buldoggilla, ei tarkoita ettei niitä olisi. Kuten itsekin myönsit.

        Miksi ostaa sairas koira? Ihan tieten tahtoen, kaikista terveistä eläimistä mitä on, niin ei, kun minä haluan, että koirallani on huono olla.

        I love bostons. Niin se kait on, että joskus love hurts. Valitettavaa, että se kipu kohdistuu eläimeen, joka ei siltä pysty suojautumaan.


      • asianiinkuinseon
        terveys on pop kirjoitti:

        Siis ihan itse osaat tuohon kirjoittaa, että niillä on hengitysvaikeuksia, ja sitten kysyt, että mitä huonoja puolia niissä on??

        "Niitä on vähemmän", kuin esim englannin buldoggilla, ei tarkoita ettei niitä olisi. Kuten itsekin myönsit.

        Miksi ostaa sairas koira? Ihan tieten tahtoen, kaikista terveistä eläimistä mitä on, niin ei, kun minä haluan, että koirallani on huono olla.

        I love bostons. Niin se kait on, että joskus love hurts. Valitettavaa, että se kipu kohdistuu eläimeen, joka ei siltä pysty suojautumaan.

        Edelleen olen sitä mieltä että bostoninterrieri on terveempi rotu kuin moni muu rotu.
        Harvalla bostonilla on hengitysvaikeuksia. Esim. saksanpaimenkoira hyvin suosittu rotu ja sairauksia enemmän kuin bostoninterrierillä. Kysyinpä tuossa tuttavaltani jolla on aina ollut saksanpaimenkoiria, vain 1 niistä ollut koko ikänsä terve. Erilaisia ja eri asteisia luustosairauksia on kaikilla ollut viimeistään 5vuotiaana ilmentyneet, ja monella oli ollut jotain perinnöllistä silmäsairautta kuin pannus tms.
        Samoin moni muu hyvin yleinen rotu on paljon sairaampi kuin bostoninterrieri!
        moni vain olettaa että lyhytkuonoinen on tosi sairas rotu. Mutta ei ne kaikki ole. Kun on lyhyt kuono niin niillä on yleisemmin kuin pitkäkuonoisella hengitysvaikeuksia mutta silti moni lyhytkuonoinen rotu on niin että vain ne jotkut rodun yksilöt ovat niitä hengitysvaikeuksia. Kun taas itse näen monet luusto-ongelmat paljon pahempina, koska voivat aiheuttaa jatkuvaa kipua koiralle, vaikeampia korjata leikkauksella täysin kuntoon!


      • terveys on pop
        asianiinkuinseon kirjoitti:

        Edelleen olen sitä mieltä että bostoninterrieri on terveempi rotu kuin moni muu rotu.
        Harvalla bostonilla on hengitysvaikeuksia. Esim. saksanpaimenkoira hyvin suosittu rotu ja sairauksia enemmän kuin bostoninterrierillä. Kysyinpä tuossa tuttavaltani jolla on aina ollut saksanpaimenkoiria, vain 1 niistä ollut koko ikänsä terve. Erilaisia ja eri asteisia luustosairauksia on kaikilla ollut viimeistään 5vuotiaana ilmentyneet, ja monella oli ollut jotain perinnöllistä silmäsairautta kuin pannus tms.
        Samoin moni muu hyvin yleinen rotu on paljon sairaampi kuin bostoninterrieri!
        moni vain olettaa että lyhytkuonoinen on tosi sairas rotu. Mutta ei ne kaikki ole. Kun on lyhyt kuono niin niillä on yleisemmin kuin pitkäkuonoisella hengitysvaikeuksia mutta silti moni lyhytkuonoinen rotu on niin että vain ne jotkut rodun yksilöt ovat niitä hengitysvaikeuksia. Kun taas itse näen monet luusto-ongelmat paljon pahempina, koska voivat aiheuttaa jatkuvaa kipua koiralle, vaikeampia korjata leikkauksella täysin kuntoon!

        On terveemPI, muttei terve.

        Kysyn samaa kuin ennen, miksi ostat tieten tahtoen sairaan koiran itsellesi?


      • asianiinkuinseon
        terveys on pop kirjoitti:

        On terveemPI, muttei terve.

        Kysyn samaa kuin ennen, miksi ostat tieten tahtoen sairaan koiran itsellesi?

        minä en ainakaan tietentahtoen osta sairasta koiraa itselleni.
        Mietin monta vuotta mikä rotu sopisi luonteeltaan parhaiten minulle, turkki on helppohoitoinen, ei ole haukkuherkkä, rohkea eli ei herkkää rotua, energinen ja mielellään pieni(koko ei ollut niin tarkka kriteeri), ja sellainen joka haluaa olla touhuissa mukana, ja kun sellaisia rotuja kävin läpi niin loppusuoralle pääsivät mm.bokseri, ranskanbulldoggi, bullterrieri ja bostoninterrieri.
        Näistä terveimmäksi totesin bostoninterrierin. (bullterrierin sairauksia en enään muistakaan).
        Ja sitten oli joukossa monia rotuja jotka muuten olisivat luonteeltaan sopineet meille, mutta niistä moni oli haukkuherkkiä, tai vaikeampi turkinhoito, olisivat osa olleet hiukan terveempiä kuin bostoninterrieri. Mutta olen tyytyväinen kun valitsin bostonin, on kuin tarkoitettu meille, minulla on ääni-ja tuntoyliherkkyyttä joten en olisi pärjännyt esim.räksyttäjän kanssa.
        Mielenkiinnosta kysyn sinulta TERVEYS ON POP:
        Mitä rotuja suosittelisit minunlaiselleni ihmiselle?siis sellaisia jotka olisi terveempiä kuin bostoninterrieri? Voisin tutustua rotuihin.


    • Terveys on pop:
      Vastaa ihmeessä tuohon asianiinkuinseon-nimimerkin kysymykseen.
      Minuakin kiinnostaa millaisia terveempiä rotuja kuin bostoninterrieri keksit vastaukseksi!!!!!!!!!

    • terveys on pop

      "mutta niistä moni oli haukkuherkkiä, tai vaikeampi turkinhoito, olisivat osa olleet hiukan terveempiä kuin bostoninterrieri" jne jne

      Eli, ostat sairaan koiran, koska... vaikeampi turkinhoito? Anna mun kaikki kestää... Onko se koira pakko hankkina, eikö Anttilasta löytyisi jotain pehmolelua, joka ei hauku, josta ei lähde karvaa, joka mahtuu käsilaukkuun. Joissain niissähän on patterit, ne voisivat vaikka hyppiä pallon perässä. Kun kyse nyt kuitenkin on siitä, mitä sinä millin tarkaan haluat, eikä sinua haittaa tietää, että koirasi on sairas, jotta saat kaiken tämän.

      Terveimmät koirat löytyvät rotujen käyttölinjoista, sekä joissain tapauksissa sekarotuisista koirista. Tärkeää on sukusiittoisuuden vähäisyys, mutta ennen kaikkea se, ettei jalostukseen käytetä epämuodostuneita koiria, kuten lyttynaamoilla tehdään. Koirilta lyhennetään jalat ja pidennetään selkää kuten mäyräkoirilla, tai koira jalostetaan sairaalloisen raskasrakenteiseksi kuten vaikkapa berhandilaisilla nykyään, huulten alue tehdään liioitellun raskaaksi, kuten vaikka vihikoirilla,ja sharpeista nyt en edes aloita puhumaan.

      Mitä lähempänä koira on mitään luonnollista, sitä terveempi se on. Whippet listataan usein terveimmäksi koiraroduksi, muutenkin vinttikoirat ovat suht terveitä. Muita esim lhasa apso, chihu, beagle ulkomailta (suomalaiset erittäin sisäsiittoisia), musta snautseri, kääpiövillakoira. Nuo on joitain esimerkkejä, joku niistä voi hyvin olla jossain tilastossa huonommalla sijalla, kuin nuo teidän rakkaat kuonopuolet pallosilmänne. Kokonaiskuvaa on myös hyvä katsoa.

      Niin, ja osahan noista haukkuu... Saiskohan niiltä äänihuulet leikkattua pois? Se olis hyvä idea varmasti. Maksaisko enemmän vai vähemmän, kun buldoggin hengitysteiden avaaminen?

      • asianiinkuinseon

        ne rodut jotka haukkuvat paljon, se kuuluu niiden luonteeseen ja/tai käyttötarkoitukseen. Siksi mielestäni äänihuulten pois leikkaaminen olisi väärin. Mutta jos koiralla on hengitysvaikeuksia ja hengitystiet avataan, sehän on koiran auttamista!
        Kun valitsee lyttykuonoisen koiran niin voi tutkia sukutauluja, käydä useammalla kasvattajalla, ja käyttää omaakin järkeä, niin voi valita koiran sellaisesta paikasta jossa suositaan oikeasti niitä terveitä koiria jalostukseen. Luuletko tosiaan että kaikki kasvattavat rotujaan vain ulkomuodon suosimistarkoituksessa?
        Huomaan että et ole viitsinyt lähemmin tutustua näihin kuonopuoliin pallosilmäisiin rotuihin!
        Mitenkähän se lelukoira nauttisi meidän perheestä?
        Entä luuletko että nauttisin lenkkeilystä lelukoiran kanssa?
        Voisinhan sitoa sen naruun niin se seuraisi minua ja osallistuisi askareisiini ja kun rentoudun sohvalla, voisin sen nostaa syliini ja paijata!
        Johan siitä nauttisi niin minä kuin lelukoirani.
        Lapsetkin oppisivat vastuuta kun ruokkisivat ja ulkoiluttaisivat lelukoiraamme!
        Hyvä idea!
        Suurin osa bostoninterriereistä ei kärsi hengitysvaikeuksista!
        Paljon suurempi osa ns.luonnollisemmista roduista kärsii kun niitä otetaan sellaisiin koteihin jossa eivät saa toteuttaa rodunomaisia tarpeitaan, eivät saa liikuntaa ja ulkoilua tarpeeksi jne....
        Asioilla on yleensä monta eri puolta, kannattaisi joskus miettiä niitäkin ja laittaa omat pinttyneet mielipiteensä sivuun ja miettiä asioita tarkemmin.
        Myös ihmiset ovat muuttuneet aikojen kulussa, ja harva pystyy tarjoamaan luonnollisemmille roduille kaikkea mitä rotu tarvitsee!
        En usko että mikään noita roduista sopisi meille, enkä sellaista siis ottaisi, myöskään siksi että se ei olisi koiralle oikein!
        Taidat olla sitä mieltä että suurin osa ihmisistä joilla on esim.kehitysvammaa, tai vaikka sairauksia ovat hyödyttömiä? ihmisethän vaikuttavat esim. allergioiden lisääntymiseen liiallisella hygieenisyydellä ja pakokaasut yms.. ovat ihmisten aikaansaannosta.
        Sinä et varmaan aja autolla? ja suosi tätä nyky-yhteiskunnan luonnontuhoamista jne...?


      • terveys on pop
        asianiinkuinseon kirjoitti:

        ne rodut jotka haukkuvat paljon, se kuuluu niiden luonteeseen ja/tai käyttötarkoitukseen. Siksi mielestäni äänihuulten pois leikkaaminen olisi väärin. Mutta jos koiralla on hengitysvaikeuksia ja hengitystiet avataan, sehän on koiran auttamista!
        Kun valitsee lyttykuonoisen koiran niin voi tutkia sukutauluja, käydä useammalla kasvattajalla, ja käyttää omaakin järkeä, niin voi valita koiran sellaisesta paikasta jossa suositaan oikeasti niitä terveitä koiria jalostukseen. Luuletko tosiaan että kaikki kasvattavat rotujaan vain ulkomuodon suosimistarkoituksessa?
        Huomaan että et ole viitsinyt lähemmin tutustua näihin kuonopuoliin pallosilmäisiin rotuihin!
        Mitenkähän se lelukoira nauttisi meidän perheestä?
        Entä luuletko että nauttisin lenkkeilystä lelukoiran kanssa?
        Voisinhan sitoa sen naruun niin se seuraisi minua ja osallistuisi askareisiini ja kun rentoudun sohvalla, voisin sen nostaa syliini ja paijata!
        Johan siitä nauttisi niin minä kuin lelukoirani.
        Lapsetkin oppisivat vastuuta kun ruokkisivat ja ulkoiluttaisivat lelukoiraamme!
        Hyvä idea!
        Suurin osa bostoninterriereistä ei kärsi hengitysvaikeuksista!
        Paljon suurempi osa ns.luonnollisemmista roduista kärsii kun niitä otetaan sellaisiin koteihin jossa eivät saa toteuttaa rodunomaisia tarpeitaan, eivät saa liikuntaa ja ulkoilua tarpeeksi jne....
        Asioilla on yleensä monta eri puolta, kannattaisi joskus miettiä niitäkin ja laittaa omat pinttyneet mielipiteensä sivuun ja miettiä asioita tarkemmin.
        Myös ihmiset ovat muuttuneet aikojen kulussa, ja harva pystyy tarjoamaan luonnollisemmille roduille kaikkea mitä rotu tarvitsee!
        En usko että mikään noita roduista sopisi meille, enkä sellaista siis ottaisi, myöskään siksi että se ei olisi koiralle oikein!
        Taidat olla sitä mieltä että suurin osa ihmisistä joilla on esim.kehitysvammaa, tai vaikka sairauksia ovat hyödyttömiä? ihmisethän vaikuttavat esim. allergioiden lisääntymiseen liiallisella hygieenisyydellä ja pakokaasut yms.. ovat ihmisten aikaansaannosta.
        Sinä et varmaan aja autolla? ja suosi tätä nyky-yhteiskunnan luonnontuhoamista jne...?

        Siis.
        - äänihuulten poistattaminen oli sarkasmia, koska kuka ottaa koiran, joka vaatii rotunsa puolesta leikkauksen voidakseen olla?
        - kun otat lyttynaaman, suosit koirien sairaaksi jalostamista, vaikka itse olisitkin tutkinut sukutauluja jne
        - jollet kestä koiran ääniä etkä karvanlähtöä, etkä myöskään aio koiraa trimmata, niin kyllä, ota lelukoira. Lenkillä voit käydä kaverin kanssa, lapset oppivat vastuuta niin, että kotiyöt tehtävä, tai tule seuraamuksia ( tai oikeastaan vaikka millä muulla tavalla paremmin kuin siten, että me nyt otettiin tämmönen tukehtuva koira tänne, jotta opit kävelemään tontin ympäri)
        - joku muu voi ottaa koiran ja jättää ulkoiluttamatta, mikä on väärin, mutta miten se vähentää sinun koirasi tukalaa oloa, kun se ei saa henkeä, ei pysty jäähdyttämään itseään jne? Mikä perustelu tuo on?
        - "Asioilla on yleensä monta eri puolta, kannattaisi joskus miettiä niitäkin ja laittaa omat pinttyneet mielipiteensä sivuun ja miettiä asioita tarkemmin." Siis mitä? Koska on terveitä rotuja, joita jotkut eivät hoida, niin muiden kannattaa ottaa sairaita rotuja ja hoitaa niitä? Etkö voisi vaan ottaa tervettä koiraa, hoitaa sitä kunnolla? Miten muiden koiranhoito pakottaa sinut ottamaan sairaan koiran?
        - "En usko että mikään noita roduista sopisi meille, enkä sellaista siis ottaisi, myöskään siksi että se ei olisi koiralle oikein!" Sinulle sopii parhaiten sairas koira. Oletko itse mieleltäsi sairas vai mitä, kun niin hyvin yhteen sovitte... Tunteeton olet ainakin.
        - missä vaiheessa olen sanonut, että kehitysvammaiset ihmiset ovat hyödyttömiä? Voin ihan suoraan sanoa, että tuollaisen lukeminenkin oksettaa.
        Kukaan ihminen ei ole hyödytön. Mikään koirakaan ei ole "hyödytön", mutta nyt tuli sinulta vuosisadan huonoin perustelu aktiivisesti sairaaksi jalostamisen puolesta. Lakattiin talidomidiakin käyttämästä, kun sen huomattiin aiheuttavan vammautumisita. Uskoivatkohan tämän kiellon tehtailleet, että kehitysvammaiset ovat hyödyttömiä? Siksi se varmaan kiellettiinkin... Silti lyttynaamoja teetetään joka päivä uusia.
        - en nyt tosiaankaan tiedä mihin tämä liittyy, mutta en omista autoa, koska asun kaupungissa. Ajokortti minulla on. Jos esim sähköautotekniikka kehittyy, ottaisin mielummin sellaisen, kuin perinteisen bensa-auton.


    • miksi aktiivisen perheen, joka ei nauti turkinhoidosta tai irtokarvoista,pitäisi ottaa lelukoira? tai kerros-tai rivitaloon herkkähaukkuinen rotu?
      Jos kerran on vaihtoehtoja, myös terveitä rotuja.
      Esim. meidän bostoninterrierit viihtyvät juoksulenkillä montakin tuntia ilman mtn hengitysvaikeuksia. Ja kun ei tee mieli rupatella kaverin kanssa juoksulenkillä niin sosiaaliset bostonit ovat mitä parhainta seuraa!
      Kesällä meidän bossut löhöävät monta tuntia auringossa, ei ole tarvinnut pahemmin jäähdytellä. Kun vaikutat niin asiantuntevalta koirien hengitysvaikeuksista, niin ihmettelen miksi suosittelit chihuja, joilla on useammin sneezing-kohtauksia kuin bostoneilla? Vai luuletko että kaikki lyttykuonoiset ovat kuin mopsit tai englanninbulldogit, jotka krohisevat, joten sen kuulee että hengitys ei kulje kunnolla.
      Suosittelit mm.beagleä, en ottaisi rivitaloasuntoomme, koska otan myös naapurit huomioon, beagle on haukkuherkkä ja ääni on kova! Enkä voisi pitää vapaana metsissä kun voi lähteä jänön perään, korvatulehduksia on beaglellä useammin kuin bostonilla joka on valittu huolella niinkuin meidän, joilla ei ole hengitysvaikeuksia eikä mitään muutakaan sairautta(vanhin bossuistani on nyt 8v). Tai kerran oli koirillamme nenäpunkki.
      Chihu ja villakoira turhan herkkiä ja heiveröisiä menevään menoon lapsiperheessä mielestäni!
      Snautseria harkitsimme hetken: koska sillä on luonnetta, ei liian heiveröinen lapsiperheeseen, energinen, leikkisä,perusterve, laumassa voisi olla useampi snautseri, nyppimisenkin olisin opetellut, mutta kun 2vuotta mietimme snautseria,bostonia ja staffia, niin päädyimme bostoniin siksi että:
      Staffi jääräpäisempi kuin bostonit, vastaamme tuli aika monta snautseria jotka olivat epävarmoja ja siksi haukkuivat ja poukkoilivat, kuulimme että niillä on kynsitulehduksia ja voi joutua poistamaan kynsiä, yhdeltäkin oli poistettu kynsiä parin vuoden välein, ei kuulosta kivalta olla huolissaan koska taas kynsitulehdus, ja kyllähän koira kynsiä tarttee tarttumiseen ja kivillä kiipeilyyn jne.
      mieluummin otimme bostonin, jonka vanhempiin ja sukutauluihin tutustuimme huolella, katsoimme että kuono ei ole liian lyhyt, sieraimet avonaiset, hengitys kuulostaa hyvältä, häntä ei liian lyhyt, eikä kiertynyt, suvussa ei keisarinleikkauksia moneen sukupolveen yms...
      Ja hyvin kävi! Koirilla ei ole vaivan vaivaa!
      Ihmisilläkin on astmaa, jonka kanssa on vaikeampi elää ilman piippua, kuin bostonin hengitys!

    • selitämpä tarkemmin tuota yhtä lausettani.
      Eli beaglella on useammin korvatulehduksia kuin bostonilla mitään hengitysvaikeuksia.
      Näin ainakin niillä beagleillä ja niillä bostoninterriereillä joita minä olen tavannut.
      Monilla roduilla joilla on herkästi korvatulehduksia niistä muodostuu herkästi myös korvatulehduskierre.
      Minun ei silti tulisi mieleenkään moittia miksi joku ottaa rodun jolla on herkästi korvatulehduksia!
      Jos rotu sopii muuten perheen arkeen ja perhe ja koira voi hyvin niin miksi moittia?
      Rotuja on paljon, ja ihmisiä hyvinkin erilaisia ja siksi jokaiselle ei voikaan sopia samat rodut!
      Toki myöskin olen sitä mieltä että jotkut rodut ovat jalostettu äärimmäisyyksiin.
      En silti moittisi ketään!
      Harva haluaa tietentahtoen sairasta koiraa, niinkuin TERVEYS ON POP vihjaisi.
      Ja toivoisinkin että tulevaisuudessa rotuja kehitettäisiin terveyttä silmälläpitäen eikä ulkomuodon vuoksi.
      Meille se on se bostoninterrierin luonne ja sopivuus meidän perheeseen tärkein, ulkonäkö on sivuseikka! Ottaisin mielelläni joukkoomme koiran jolla olisi bostonin luonne ja ominaisuudet mutta pidempi häntä ja pidempi kuono, siis kunhan se koira ei olisi sairaampi kuin yleisesti bostonit!
      Aloituksessa puhuttiin buggleista, vaikuttavat kivoilta, sosiaalisilta koirilta!
      Toivottavasti buggleja kehittämällä saataisiin terveitä versioita jotka voisivat miellyttää niitä jotka pitävät mopseista mutta haluaisivat terveempiä versioita.
      Mutta voihan buggle-villitys myös johtaa siihen että mopsin vaivoihin lisääntyvät mm. korvatulehdukset, ja jotain häntävaivaakin beagleillä on, ja sellaisen kun risteyttää kippurahäntäisen kanssa, niin voihan se lisätä häntä-tai selkärankavaivoja.
      mutta toivottavasti ei lisäisi sairauksia vaan päinvastoin!
      Niinkuin itse toivoisin että bostonkasvattajat jotka suosivat normaalisti synnyttäneitä, pidempi kuonoisia ja häntäisiä koiriaan jalostuksessa lisääntyisivät! Niin samalla toivoisin että ne jotka ymmärtävät genetiikkaa yms..
      alkaisivat sekoittamaan mm.rakkaaseen bostoniimme jtn rotua jolla ei ole synnytysvaikeuksia, hengitysvaikeuksia tai selkärankaongelmia.
      Tavallisena pulliaisena en kuitenkaan voi näihin asioihin vaikuttaa! Vaikka haluaisin.
      Mutta onneksi rotujen terveysongelmista puhutaan kokoajan enemmän ja enemmän!

      • Ja luinpa uudelleen terveys on pop-nimimerkin juttuja ja pisti silmään suositus Lhasa apsosta.
        Hyvin erilainen luonne kuin bostoninterrierillä, joten miksi kukaan joka pitää bostonin luonteesta ottaisi lhasa apson.
        Vain siksikö kun on alkukantainen ja terveempi rotu kuin bostoninterrieri?
        Lhasa apso on itsenäinen koira joka mielellään vartioi omaa reviiriään.
        Sopii ihmiselle jolla on aikaa ja haluja näprätä turkin kanssa, joka pitää rodusta joka on itsenäinen ja ei sulata esim.vieraita tai ainakin on varautunut.
        Bostonit eivät ole varautuneita juuri koskaan, kaikki ihmiset ja eläimet ovat tervetulleita meidän joukkoon! Sopii meille! Eikä tarvitse huolehtia että bostoni tympääntyisi ohi juoksevaan lapseen ja näykkäisi! Sitä nimittäin Lhasa apsot tekevät herkästi!
        Lisäksi harva Lhasa apso sallii perheeseen toista koiraa, ja itse nautin kun koiria on vähint.2.
        Ja Lhasa apso tuntemusta minulla on suht paljon!
        Lapsuudessa äitini ystävällä oli Lhasa apso johon äitini ihastui.
        Ja harkitsimme silloin rotua ja kävimme usealla kasvattajalla.
        Mutta päädyimme vehnäterrieriin, joka sopi meille kun isäni oli lievästi allerginen koirille.


      • terveys on pop
        bostonsuski kirjoitti:

        Ja luinpa uudelleen terveys on pop-nimimerkin juttuja ja pisti silmään suositus Lhasa apsosta.
        Hyvin erilainen luonne kuin bostoninterrierillä, joten miksi kukaan joka pitää bostonin luonteesta ottaisi lhasa apson.
        Vain siksikö kun on alkukantainen ja terveempi rotu kuin bostoninterrieri?
        Lhasa apso on itsenäinen koira joka mielellään vartioi omaa reviiriään.
        Sopii ihmiselle jolla on aikaa ja haluja näprätä turkin kanssa, joka pitää rodusta joka on itsenäinen ja ei sulata esim.vieraita tai ainakin on varautunut.
        Bostonit eivät ole varautuneita juuri koskaan, kaikki ihmiset ja eläimet ovat tervetulleita meidän joukkoon! Sopii meille! Eikä tarvitse huolehtia että bostoni tympääntyisi ohi juoksevaan lapseen ja näykkäisi! Sitä nimittäin Lhasa apsot tekevät herkästi!
        Lisäksi harva Lhasa apso sallii perheeseen toista koiraa, ja itse nautin kun koiria on vähint.2.
        Ja Lhasa apso tuntemusta minulla on suht paljon!
        Lapsuudessa äitini ystävällä oli Lhasa apso johon äitini ihastui.
        Ja harkitsimme silloin rotua ja kävimme usealla kasvattajalla.
        Mutta päädyimme vehnäterrieriin, joka sopi meille kun isäni oli lievästi allerginen koirille.

        Tarinoinnistasi huolimatta pidän kiinni kannastani, että jos vaihtoehdot ovat sairaaksi jalostettu koira tai ei koiraa ollenkaan, valitsee vastuullinen ihminen sen pehmolelun.

        "Rotuja on paljon, ja ihmisiä hyvinkin erilaisia ja siksi jokaiselle ei voikaan sopia samat rodut!" Kuten aiemmin mainitsin, kait sitten bossun omisajille se bossu sopii; omistaja mielenvikainen, koira epämuodostuneena syntynyt. Hyvä pari ootte. Valitettavasti vain toisella teistä on tukala olla...

        Tosta bossun iiiihanasta luonteesta aina puhutaan. Se on juuri sellainen ajattelematon peruste, joka minua inhottaa. MINÄ haluan juuri semmoisen ja tämmöisen koiran, minä haluan että se innostuu, haluan ettei se hauku, haluan kaiken mulle heti nyt.

        Älä hanki koiraa, jos vaadit siltä samaa "suoritustasoa" kuin joltain robotilta.


    • asianiinkuinseon
      • asianiinkuinseon

        Ja laitampa tässä kommentteja muutamiin kommentteihisi
        terveys on pop:

        " jos vaihtoehdot ovat sairaaksi jalostettu koira tai ei koiraa ollenkaan, valitsee vastuullinen ihminen sen pehmolelun."

        Jos näin ajateltaisiin niin maailmassa olisi aika paljon enemmän pehmoleluja!
        Sinulla itsellä ei taida olla koiraa?

        " Kuten aiemmin mainitsin, kait sitten bossun omisajille se bossu sopii; omistaja mielenvikainen, koira epämuodostuneena syntynyt. Hyvä pari ootte. Valitettavasti vain toisella teistä on tukala olla..."

        Toivottavasti jokaisen bossun omistajille se bossu sopii, sen jokainen bostoninterrieri ansaitsee! Niinkuin asianlaita on muita rotuja omistavillekkin.
        Tuosta olen samaa mieltä kanssasi! Mutta se sinun jatkosi:

        Luulen että harva bossun omistaja olisi mielenvikainen, koska joutuu olemaan viisas ja harkitsevainen, sekä kärsivällinen jotta bossun saa itselleen, itse odotin ensimmäistäni 2v4kk kärsivällisesti ja olin sen ajan viisas ja harkitsin moneen kertaan sopiiko bostoni meille ja millainen on terveys, koska bostonin hintakin on niin suuri että ihan jokainen ei siihen pysty satsaamaan, ja jos olisi suuri riski että tulee paljon lääkärilaskuja niin uskaltaisiko ottaa sellaisen rodun?!

        Omani eivät ole epämuodostuneita vaan aivan tyypillisiä bostoninterriereitä,
        ja jos epämuodostuneita syntyy niin jos epämuodostus haittaa koiran elämää niin kaikki tuntemani kasvattajat lopettavat sellaisen yksilön tai jos epämuodostuma ei haittaa elämää niin ainakaan jalostukseen sitä ei käytetä!
        Ja edelleenkin voin kertoa että meidän laumassa kenelläkään ei ole tukala olla, ei hengitysvaikeuksien tai muidenkaan syiden vuoksi!

        "Tosta bossun iiiihanasta luonteesta aina puhutaan. Se on juuri sellainen ajattelematon peruste, joka minua inhottaa. MINÄ haluan juuri semmoisen ja tämmöisen koiran, minä haluan että se innostuu, haluan ettei se hauku, haluan kaiken mulle heti nyt. "

        Oletko kateellinen jos joku puhuu rotunsa iiiihanasta luonteesta?
        Sehän vain kertoo että siinä perheessä on sinne sopiva koira, ja koiralla sopiva koti!
        Jollekin se iiiihana luonne voi olla jonkin laumanvartijarotuisen rauhallinen olemus, itsenäisyys, halu suojella perhettään ja reviiriään tarpeen vaatiessa.
        Meille koiriemm iiihana luonne on sitä että koira on joskus kuin pelle, on energinen touhottaja, joka jaksaa liikkua vaikka koko pvän, osallistuu kaikenlaisiin touhuihin, ja kun rentoudumme se makaa tyytyväisenä kainalossa. Koskaan ei tarvitse huolehtia että koira stressaantuisi lasten touhuihin ja näykkisi, ei se vain osallistuu touhuihin jos saa luvan!

        Miten se voisi olla ajattelematon peruste ottaa jokin tietty rotu?

        Entä miten se ketään haittaa jos meillä on rotu joka ei ole haukkuherkkä? Eipä tarvi huolehtia että naapurit kärsii. Minun ei tarvitse herätä haukkumiseen yöllä kun mies tulee yövuorosta!

        Ja kukaan bostonin omistaja ei voi olla sitä ihmistyyppiä joka haluaa kaiken heti!
        Bostonia ei noin vain saa, sitä joutuu odottamaan vuosiakin, joten luultavammin bostonin omistajat ovat kärsivällisiä. Ja harvoin näkee tai kuulee että bostoninterrieri etsisi uutta kotia, vaikka ne osaavat välillä testata omistajan kärsivällisyyttä, joten luultavammin tätä rotua omistavat enimmäkseen viisaat ja kärsivälliset ihmiset!


      • asianiinkuinseon
        asianiinkuinseon kirjoitti:

        Ja laitampa tässä kommentteja muutamiin kommentteihisi
        terveys on pop:

        " jos vaihtoehdot ovat sairaaksi jalostettu koira tai ei koiraa ollenkaan, valitsee vastuullinen ihminen sen pehmolelun."

        Jos näin ajateltaisiin niin maailmassa olisi aika paljon enemmän pehmoleluja!
        Sinulla itsellä ei taida olla koiraa?

        " Kuten aiemmin mainitsin, kait sitten bossun omisajille se bossu sopii; omistaja mielenvikainen, koira epämuodostuneena syntynyt. Hyvä pari ootte. Valitettavasti vain toisella teistä on tukala olla..."

        Toivottavasti jokaisen bossun omistajille se bossu sopii, sen jokainen bostoninterrieri ansaitsee! Niinkuin asianlaita on muita rotuja omistavillekkin.
        Tuosta olen samaa mieltä kanssasi! Mutta se sinun jatkosi:

        Luulen että harva bossun omistaja olisi mielenvikainen, koska joutuu olemaan viisas ja harkitsevainen, sekä kärsivällinen jotta bossun saa itselleen, itse odotin ensimmäistäni 2v4kk kärsivällisesti ja olin sen ajan viisas ja harkitsin moneen kertaan sopiiko bostoni meille ja millainen on terveys, koska bostonin hintakin on niin suuri että ihan jokainen ei siihen pysty satsaamaan, ja jos olisi suuri riski että tulee paljon lääkärilaskuja niin uskaltaisiko ottaa sellaisen rodun?!

        Omani eivät ole epämuodostuneita vaan aivan tyypillisiä bostoninterriereitä,
        ja jos epämuodostuneita syntyy niin jos epämuodostus haittaa koiran elämää niin kaikki tuntemani kasvattajat lopettavat sellaisen yksilön tai jos epämuodostuma ei haittaa elämää niin ainakaan jalostukseen sitä ei käytetä!
        Ja edelleenkin voin kertoa että meidän laumassa kenelläkään ei ole tukala olla, ei hengitysvaikeuksien tai muidenkaan syiden vuoksi!

        "Tosta bossun iiiihanasta luonteesta aina puhutaan. Se on juuri sellainen ajattelematon peruste, joka minua inhottaa. MINÄ haluan juuri semmoisen ja tämmöisen koiran, minä haluan että se innostuu, haluan ettei se hauku, haluan kaiken mulle heti nyt. "

        Oletko kateellinen jos joku puhuu rotunsa iiiihanasta luonteesta?
        Sehän vain kertoo että siinä perheessä on sinne sopiva koira, ja koiralla sopiva koti!
        Jollekin se iiiihana luonne voi olla jonkin laumanvartijarotuisen rauhallinen olemus, itsenäisyys, halu suojella perhettään ja reviiriään tarpeen vaatiessa.
        Meille koiriemm iiihana luonne on sitä että koira on joskus kuin pelle, on energinen touhottaja, joka jaksaa liikkua vaikka koko pvän, osallistuu kaikenlaisiin touhuihin, ja kun rentoudumme se makaa tyytyväisenä kainalossa. Koskaan ei tarvitse huolehtia että koira stressaantuisi lasten touhuihin ja näykkisi, ei se vain osallistuu touhuihin jos saa luvan!

        Miten se voisi olla ajattelematon peruste ottaa jokin tietty rotu?

        Entä miten se ketään haittaa jos meillä on rotu joka ei ole haukkuherkkä? Eipä tarvi huolehtia että naapurit kärsii. Minun ei tarvitse herätä haukkumiseen yöllä kun mies tulee yövuorosta!

        Ja kukaan bostonin omistaja ei voi olla sitä ihmistyyppiä joka haluaa kaiken heti!
        Bostonia ei noin vain saa, sitä joutuu odottamaan vuosiakin, joten luultavammin bostonin omistajat ovat kärsivällisiä. Ja harvoin näkee tai kuulee että bostoninterrieri etsisi uutta kotia, vaikka ne osaavat välillä testata omistajan kärsivällisyyttä, joten luultavammin tätä rotua omistavat enimmäkseen viisaat ja kärsivälliset ihmiset!

        "Älä hanki koiraa, jos vaadit siltä samaa "suoritustasoa" kuin joltain robotilta."

        Tuossa asiassa olen kanssasi samaa mieltä!
        Sopisikohan sinullekkin bostoninterrieri=)
        Saisit iloa ja menoa elämääsi!

        Niille ihmisille jotka haluavat koiraltansa samaa "suoritustasoa" kuin robotilta
        ei sopisi bostonit!
        Mieluummin vaikka jokin sellainen palveluskoirarotu joka toimii kuin robotti laumanjohtajansa toiveiden mukaan tai muutenkin toimii niinkuin siltä odotetaan!

        Bostonit nimittäin rakastavat haasteita ja mielellään välillä testaavat rajojaan, teeskentelevät välillä kuuroa, menevät piiloon kun kurjalla ilmalla pitäisi lähteä lenkille! Voivat vaikka teeskennellä jalkakipua jottei tarvitsisi lähteä ulos sateeseen! Huumoria tarvitaan bossun kanssa ja oveluuttakin!


    • terveys on pop

      Luepas tuo artikkelisi.

      "Sairastavuudessa kärkipaikkaa on jo kauan pitänyt bokseri"

      "Biologiset seikat sanelevat, että pienikokoisten rotujen yksilöt elävät yleensä pidempään kuin suurikokoisten rotujen yksilöt. Joillakin pienikokoisilla roduilla, kuten cavalier kingcharlesinspanielilla ja mopsilla, esiintyy kuitenkin paljon sellaisia terveysongelmia, jotka tappavat jo nuoria koiria"

      Kerropa, miten bokseri ei ole lyhytkuonoinen? Tai mopsi?

      Sakemmannien järkyttävä terveystilanne on tiedetty jo kauan, enkä sitä suosittelisi kellekään oli kuono kuinka pitkä tahansa. Tietenkään vinoutunut kuonon malli ei ole ainoa ongelma jalostuksessa, mutta muiden ongelmien yleisyys ei vähnnä tämän ongelman merkitystä.

      Artikkelissa mainitaan suursnautseri. Tekstissäni puhuin mustasta snautserista, olin näköjään jättänyt pois sanan keskikonkoinen, jos sitä olisit kaivannut. "Snautseri"han viittaa nimenomaan siihen keskikokoiseen. MOnilla roduilla, josta on eri kokoisia ja värisiä versioita, on eroja eri mallien välillä. Kysehän on siitä, kuinka sairaista yksilöitä minkäkin tyypin jalostamiseen on käytetty.

      • asianiinkuinseon

        Kiitos, luin artikkelin ja omat tekstinikin uudelleen!

        Bokseri ja mopsi ovat lyhytkuonoisia.
        Kyllä.
        Ja olivat siellä listalla.

        Sekö tarkoittaa että muutkin lyhytkuonoiset rodut ovat sairaita?

        Saksanpaimenkoira oli myös siellä.
        Kyllä.
        voinko siitä päätellä että muutkin pitkäkuonoiset ovat sairaita?

        No en!

        Voisinko päätellä että kaikki muutkin paimenkoirarotuiset kärvivät erilaisista luusto-ongelmista?

        No en!

        Arvasin kyllä että puhuit keskikokoisesta snautserista!
        Huudatin sinua!

        Mutta tuolla aikaisemmissa teksteissä on myös puhuttu snautserista eli keskikokoisesta, joilla on mm.kynsiongelmia?

        Tarkoittako se että jos haluaisin keskikok.snautserin, ei se kannattaisi koska niillä on kynsiongelmia, ei vaikka snautseri muuten olisi kuin tehty meidän perheeseen?

        No ei tietenkään!

        Joudun vain miettimään asioiden monia puolia ja tekemään päätökseni sen mukaan!


    • aehjuih<uhue

      Tämäpä on mielenkiintoinen keskustelu. Toivottavasti terveys on pop kertoo onko hänellä koira ja kiinnostaisi tietää minkä rotuinen! ilmeisesti jokin rotu jolla ei ole mtn sairauksia. Mutta aloittajalle toivon että hän löytää bugglen, ne ovat valloittavia ja joita olen yhdysvalloissa nähnyt ovat vaikuttaneet helpommin hengittäviltä kuin mopsit. Hyvä kun rotusekoituksia kokeillaan!

    • terveys on pop

      Perheessämme ollut terrieri kuoli munuaisten vajaatoimintaan, joka on rodulle tyypillinen sairaus. Katsottuani vierestä, kun se kunto heikkeni, se ei pian pystynyt syömään, ei juomaan eikä lopulta liikkumaan, ymmärsin, mitä te niille eläimillenne teette, kun ostatte sairaita rotuja. Voin muuten sen sanoa teille, jotka selittelette sinisin silmin, ettei koirallanne ole tukala olla: enemmistö koirista ei kerro, kun niihin sattuu. Meidän koira ei kertaakaan vinkaissut, ei edes viimeisenä aamunaan, kun päätimme, että nyt on meiltä ainoa oikea teko antaa kaverin mennä. Alunperin idea oli, että se olisi saanut nukkua kotona pois, mutta sillä oli sisua niin, ettei se olisi meitä jättänyt edes silloin, kun se ei voinut muuta kuin maata ja katsoa.

      Toinen koiramme oli alkukantainen vinttikoira, rodulla sairautena sydänvika, joka johtaa äkkikuolemaan parin vuoden iässä... Väärin sekin, mutta sentään koiralla ei ole koko ikänsä huono olla. Tämä kuoli eläinlääkärin hoitovirheeseen pari vuotta taaksepäin. Nyt ei ole koiraa minulla, kun elämän tilanne sen sallii, aion ottaa aikuisen koiran, joka kaipaa kotia. Tällä hetkellä olemassa olevissa roduissa ei tosiaan ole paljon yhtäkään, jonka pennun ostamalla tukisi mitään muuta, kuin vastuutonta toimintaa... Yksittäiset terveet yksilöt eivät ole mikään saavutus, kun massat voivat huonosti.

      Tuohon sakemanni-bossu-vertaukseen. Sakemannin sairaudet liittyvät muuhun kuin kuonon rakenteeseen, joten miten niiden tilastot kertoisivat pitkäkuonoisuuden vaikutuksista? Lonkkiin? Karvapeitteeseen?

      Bossun ongelma on juurikin sen kasvojen vääristynyt muoto, joka on ongelma kaikilla tuon mallisilla koirilla. Toisia haitta näkyvämmin, kuin toisia. Koko elämänsähän ne vaivojensa kanssa elävät, jos vaikuttavat silmiinne pirteältä niin voi vain miettiä, mite ihanaa niiden elämä olisi, jollei niitä olisi jalostettu niinkuin on.

      Mietin miten paljon olisi pehmoleluja, ja sitten hoksaan, että suuri osa niistä "pehmoleluista" on tämän hetkisessä systeemissä sairaita eläimiä. Sitä ajatellen ei yksi nallevuori haittaa. Enkä siis tosissani ehdottanut miljoonia nalleja maailmaan, ihan selvyyden vuoksi. Mutta kun koiran hyvinvointi jää omien vaateiden taa kakkoseksi, olisi hyvä olla hankkimatta koiraa.

      Ehkä minulle bossu toisi juu iloa... Heti kun alan nauttimaan siitä, että olen oman viihtyvyyteni vuoksi maksanut rahaa ilmiselle, joka kasvattaa bossuja. Heti kun minua ei haittaa tieto siitä, että koirani on vääristyneiden kauneuskäsitysten vuoksi jalostettu kuonottomaksi, hännättömäksi otukseksi, joka ei pysty säätelemään omaa lämpöään jne.

      Ihan oikeasti yritän näillä kommenteillani popittaa eläinten hyvinvointia, mutta te mielummin selittelette siitä, kuina kiva on kattoa, kun teidän lapset leikkii teidän koiralaa ilman, että koira hermostuu...

      • terveys on pop

        Katsokaa Pedigree Dogs Exposed, kuunnelkaa kun siinä kasvattajat selittää, että englannin bulldoggi on terve koira, joka voi hyvin, joka on sen näköinen kun se on historiallisista syistä jne jne.

        Sitten lukekaa nuo perusteluunne tuolta ylempää.

        Lopuksi, katsokaa peiliin.'
        Ette ole yhtään sen parempia, kuin vaikka se Rhodesian Stridebackien kasvattaja, joka tapatta kaikki pennut, täysin terveet, mutta joiden karvat eivät selästä kasva oikeaan suuntaa. Perusteena se, että ne ovat virheellisiä. Kuten teidän mielestänne on virhe jos koira haukkuu jne.


    • asianiinkuinseon

      Onko kuonon rakenne pahempi kuin luusto-ongelmat jotka johtuvat kun esim.saksanpaimenkoiraa on jalostettu takapäätä alemmaksi ja alemmaksi?
      Entä onko oikein ottaa vinttikoiraa suomeen kun palelee talvella?
      Saiko vinttikoirasi juoksuharjoitusta? nimittäin se henkinen hyvinvointi on myös tärkeää?
      terveys on pop: Ymmärrän näkökulmasi ja tietyssä mielessä ymmärränkin.
      Mutta menet kyllä liiallisuuksiin. Suurin osa kasvattajista kuitenkin pyrkii ottamaan terveysasiat huomioon, ja jos ostaja on tarkkana niin huomaa kyllä mikä kasvattaja ajattelee vain näyttelymenystystä jne...
      Asenteet ovat muuttumassa koiramaailmassa.
      Toisin kuin monessa muussa asiassa.
      Nytkin on ilves tapettu, kun häiritsi ihmisiä!
      Kehitetään kokoajan lisää elektroniikka ja lapset istuvat päivät pelaamassa, ja normaali elämänkäsitys vääristyy jne...
      Nuo ovat mielestäni paljon huolestuttavampia asioita mitä kehitetään ihmisten käyttöön kuin se että koiria on alettu jalostamaan ihmisten kumppaneiksi.
      Jos nykykoirat olisivat vielä villejä esi-isiään, olisiko niillä mielestäsi hyvä olla tässä pakokaasuisessa maailmassa jossa ihmiset valtaavat niiden elinpiiriä?
      Itselläni ollut 8bostonia joista vain yhdellä ollut lievää hengitysvaikeutta, ja yhdellä oli löysä polvinivel. Testeillä pystyy testaamaan kuinka hengittää/koira saa happea!
      mielestäni jos1/8 ollut hengitysvaikeuksia niin kyllä se jo jtn kertoo!
      Tuntemistani ihmisistä yli puolella on jos jonkinlaista vikaa,vaivaa,sairautta!
      Kyllä se ihmiskunta on vielä sairaampaa kuin suurinosa koiraroduista.
      Mistäköhän johtuu?
      Toki on monia rotuja joissa ollaan menty liiallisuuksiin.
      Toivoisin että et yliampuisi tuossa sinun yleistyksessä!
      Ja jos et tunne rotua niin älä muodosta mielipidettä sen mukaan että millaisia sairauksia vastaavan näköisillä roduilla on.
      Tiesitkö että mm. englanninbulldogista on alettu kehittämään rotua joka vastaa sitä alkuperäistä ei niin liioiteltua bulldoggia. En nyt muista mitä rotuja siinä on käytetty, mutta tällä käyttölinjaisemmalla rodulla nimeltä Vanha englannin bulldoggi ei ole mtn perinnöllisiä sairauksia!

      • terveys on pop

        Siis oletko nyt jotenkin huono lukemaan?

        Missään vaiheessa en ole vähätellyt sakemannin ongelmia, vaan nimenomaan toin ne kommentissani esiin.

        Yhäkään muitten rotujen suuret ongelmat eivät vähennä yksilön huonoa oloa kun se ei saa henkeä.
        Yli kymmenesosalla on hengitysongelmia -> ongelma on valtava.

        Myöskään ihmisten vaivat eivät vähennä koiran huonoa oloa. Alkaa kuulostamaan siltä, että sinun on jotenkin vaikeaa erottaa asiat, jotka liittyvät toisiinsa, ja asiat, jotka ovat olemassa samaan aikaan samassa paikassa, mutta ovat täysin erillisiä asioita.

        Lasten tietikoneet ovat myös huono tekosyy kasvattaa sairaita eläimiä, yhtä lailla asiaan liittymätön kuin sun kavereittes selkäongelmat tm.

        Jos suurin osa kasvattajista ottaa terveysasiat huomioon, niin miksi brakykefalisia rotuja yhä jalostetaan?

        Tiesin, että enlannin bulldoggista on jalostettu terveempi muoto, itseasiassa kaksikin. Vanha doggi, ja sveitsissa continental bulldog. Tällaista toivoisin muissakin sairaissa roduissa, mutta esim juuri bossut, mopseista puhumattakaan, ovat ihan yhtä vinkuralla tänään, kuin mitä olivat kymmenen vuotta sitten.

        Nuo pakokaasut eivät taida olla yhtään hauskempia hengitettäviä vain siksi, ettei koira saa kunnolla henkeä. Enkä missään vaiheessa ole sanonut, että "villien" koirien olisi hyvä elää ihmisten parissa. Puhun koiran rakenteellisesta terveydestä.

        Vinttarini oli venäjänvinttikoira, eli se siitä kylmän arkuudesta. Voisit sinäkin tehdä niitä taustatutkimuksia ennen kuin alat yleistämään :D Koirapuistossa käytiin päivittäin, ja juoksuradalla pienempänä, mutta koira ei ollut kiinnostunut "jäniksestä", jonka perässä siellä juostiin. Oikeitten pupujen perään se olisi aina lähtenyt, tiedä häntä hoksasiko tulevansa huijatuksi vai oliko tilanne muuten vaan liian outo...


    • agjeiojauiöphgj

      Aivan tahallaanko ymmärrät asioita väärin?
      Puhuit tuolla aikasemmin että sakemannien sairaudet liittyvät muuhun kuin kasvojen vääristyneeseen muotoon!
      minullekkin tulee käsitys että pidät lyhytkuonoisuutta suurempana terveysongelmana kuin monien rotujen luustoongelmat!
      Itselläni on astmaa, joten tiedä miltä tuntuu kun joskus ei hengitys kulje.
      Monilla lyttykuonoilla hengittäminen on vain kiihtyessä vaikeaa.
      Itselläni on myös selkärankareuma, joka on erittäin tuskallista!
      Olen itse sitä mieltä että jos ihminen haluaa, niin pystyy kyllä näkemään oman koiransa voinnin, vaikka koira ei valita.
      Itselläni on bostoninterrieri jonka hengitys kulkee hyvin, vain erittäin kiihtyessään näkee että joutuu tehdä töitä jotta saa tarpeeksi ilmaa(sääli), kun taas toinen koirani jonka otin huonoista olosuhteista, puolet mopsia, tosi usein näkee että jotuu oikeen vetämään ilmaa sisäänsä(ei silti niin pahasti kuin mopseilla).
      Bostoninterrierilläni on korkea kipukynnys, ja on oikea adhd.
      Sillä on muutoksia 2kohtaa selkärankaa. Ja eläinlääkärin mukaan toinen kohdista aiheuttaa vielä hetken kipua. Sitäpä ei helposti muut huomaa!
      Itse kyllä huomaan! koira nostelee hiukan takajalkojaan kun juoksee, mutta ei aina ja nostelua ei huomaisi jos ei haluaisi.
      No, jokatapauksessa olen sitä mieltä että jos ei ole liiallisen lyhytkuonoinen niin moni näistä roduista voi paremmin kuononsa kanssa kuin selkärankavaivaiset selkäKIPUJENSA kanssa!
      Omieni kanssa käyn säännöllisesti lääkärillä, pidän painon kurissa, annan kunnon ruokaa, harrastamme paljon liikuntaa ja käytän selkävaivaistani fysioterapeutilla uimassa!
      Pitäisikö ihmisten olla kokonaan ilman koiria?
      Mitä mielestäsi norm.ihminen voisi tehdä jotta rotuja alettaisiin kehittämään terveempään suuntaan? Eipä siihen pysty vaikuttamaan.
      Voi vain miettiä tarkasti millaiselta kasvattajalta koiransa hankkii.
      Itse pysyn aina bostonissa, se vain sopii minulle täydellisesti.
      Koiria kuitenkin on maailmassa ja sellaisen kanssa haluan elää, ja oikealuontoisella koiralla on hyvä olla minun kanssani.
      Niin mitä se ketään auttaisi tai muuttaisi rotujen jalostusta jos ottaisin esim.jonkin alkukantaisen rodun joka ei sopisi minulle ja minun elämän menooni?

    • terveys on pop

      Eäh, mietin että viitsiikö tuohon nyt vastata, koska olen aika varma, että trollaat, mutta miksipäs ei...

      Se, että jollain rodulla on isompia ongelmia kuin bostonilla, on huono tekosyy ostaa niitä. Tuo sakun kuonon muoto liityi päättömään kommenttiin, että bostoneiden kuonon muoto ei olisi syy niiden hengitysvaikeuksiin, koska sakemannin kuonon muoto ei ilmeisestikään ole syy niiden lonkkavikaan. Otin siis sakemannit itse esiin, ja totesin, etten myöskään niitä ikinä kellekään suosittelisi.

      Varsinkin E-lonkat, ja käytännössä aina myös D-lonkat aiheuttavat koiralle jatkuvaa kipua. Tämä on väärin, mutta selittäkääpä nyt mulle, kun en ymmärrä: miten se, että maailmassa on labradoreja, joilla on lonkat sökönä, vähentää teidän koirienne huona oloa?

      En tiedä, mikä on vakavampi ongelma, eikä sillä ole väliä, sillä koko ajan olen yrittänyt yhäkin popittaa koirien terveyttä. Kaikkien koirien.

      ( Molossiroduilla on koiramaailman pahimmat lonkkaviat joten pissitte omiin muroihinne, kun otatte ne esiin. Lyhytkuonoisuus ja muut luusto-ongelmat kulkevat käsi kädessä, kumpikin tulosta vastuuttomasta koirankasvatuksesta. Juujuu bossu on "seurakoira", joka on jalostettu ranskanbuldoggista, bokserista ja jostain jo kadonneesta terrieristä. Nyt en puhukaan siitä, mikä rotu on paperila, vaan koirista jotka on jalostettu sairaiksi. Koiranetistä näkee, että esim vuosien 1995 ja 2013 välillä suomessa on syntynyt 1648 pentua ja tutkittu 11 koiraa lonkkavikojen varalta. Näiden tilastojen perusteella lonkat eivät ole valtava ongelma bossuilla, viidesosalla A, kolmasosalla B, toisella mokomalla C ja kymmesenosalla E. Tilanne siis verrattain hyvä, mitä noihin numeroihin nyt voi luottaa. Käytännössähän voidaan sanoa, ettei lonkkia bossuilla testata. )

      Tavallinen ihminen voisi olla ostamatta sairaita koiria. Koirien jalostuksessa raha on valtaa, jos rahaa saavat ainoastaan terveitä rotuja kasvattavat, loppuisi noiden lyttyjen tekeminen. Ja kyllä, uskon ettei teidän koiranne kasvattaja koe olevansa rahan perään, mutta jos yhtäkään pentua ei saisi myytyä, olisi touhu pakko lopettaa. Vaikka päämotiivi ei alunperinkään olisi ollut raha.

      Teillä on valitettavasti laillinen oikeus ostaa vaikka kuinka kipeitä koiria päivät pitkät. On maita, joissa lähestymiskulma on eri. Esimerkiksi juuri sveitsissä, missä continental bulldog on jalostettu, eläinsuojelulaki kieltää jalostamasta eläimiä niin, että ne kärsivät. Suomen lakihan sanoo eläinten kärsimyksestä sen verran, ettei eläintä saa lyödä esineellä, joka sitä haavottaisi jne...

      • ijw938ut+83y

        Siihen on syynsä miksi bostoninterrierin lonkkia ei paljoa testata!
        Lonkkavikaa on vähän tässä rodussa!
        ainakin vielä.
        toivotaan että suomessa kiinitetään jatkossakin paljon huomiota millaisia yhdistelmiä keskenään yhdistetään. Paljon käytetään ulkolaisiakin koiria astutuksissa, joten sukusiittoisuus ongelma ei ole niin paha kuin monella muulla rodulla.


    • asianiinkuinseon

      Mielestäni se ei ole huono tekosyy ostaa bostoneita että on olemassa vielä sairaampia rotuja! Jos löytäisin rodun joka olisi terveempi kuin bostonit mutta luonteeltaan kuin boston, vaihtaisin heti siihen rotuun! Mutta kun näin ei ole asian laita tässä maailmassa. Jos ajattelisin kuin sinä, vaihtoehtoni olisivat ei koiria ollenkaan tai rodut jotka olisivat terveempiä(mikä on hyvä asia) mutta koira ei sopisi meille, joten se ei olisi koirallekkaan oikein.

      Mielestäni kukaan ei ole väittänyt etteikö bostonin kuonon muoto olisi syy hengitysvaikeuksiin. Tai että sakemannien pitkä kuono olisi syynä niiden luusto-ongelmiin!
      Ja kysyit: miten se, että maailmassa on labradoreja,joilla on lonkat sökönä,vähentää teidän koirienne huonoa oloa?

      Tämä on juuri se asia mikä sinussa ärsyttää, kukaan ei ole väittänyt labradorien sököt lonkat tai vaikka sakemannien sairaudet vähentäisi bostonien huonoa oloa!

      Kun olen saanut käsityksen että täällä ei kenenkään bostonilla ole huono olla hengitysvaikeuksien takia. Ja jos omilla bostoneilla olisi esim.mopsien hengitystapa, niin kävisin leikkauttamassa koiran? Se on kurjaa katsoa kun viaton eläin kärsii!

      Katsoin sen Pedigree Dogs Exposedin, ja se hyöty siitä oli että kuuntelin omia koiriani kauan ja yritin todeta josko hengitys näyttäisi vaikealta. Ja vaikka koirat ei kipujaan näytä helposti, niin jos eläimen on vaikeaa hengittää, sen näkee ja pahassa tapauksessa kuuleekin!

      Näin ei onneksi ole meillä. Ja tarkkana saa olla kun tälläisiä rotuja itselleen ottaa. Mutta sen ihmeellisempään en tavallisena ihmisenä pysty, koska ilman koiria en osaisi elää! tietyllä tavalla ymmärrän että se on mielestäsi itsekästä.
      Mutta maailmassa on niinniin paljon vakavempiakin itsekkyyden aiheita.
      En voi esim.lopettaa syömistä koska monissa maissa on nälänhätää!
      Ei se auttaisi ketään ihmistä hädässä!

      Kait sinä sen ymmärrät, ja miksi otan tuollaisen vertauksen.

      Sinun tapasi ei edesauta yhtään mtn koirajalostuksen suhteen.
      Ja etkö millään voi myöntää että koirien lyhytnaamaisuus ei ole se vakavin terveysongelma? miksi siihen tartut hanakammin kuin muihin terveysongelmiin?
      En ymmärrä syitäsi!!!!
      Ihan kuin yrittäisit tyrkyttää ihmisille tietoa että lyttynaamaisuus on pahempi ongelma kuin esim. cavalierin liian pieni kallo sen aivoille, tai monen rodun epilepsiakohtauksen.

      Ulkonäöllisesti lyttynaamat toki näyttävät sairaammilta, mutta kun ei ole koiriin karvoihin katsomista!

      Ja tosia asia on niin että itsekin säälin monia rotuja, ja jos voisin auttaisin asiaa parempaan suuntaan, mutta ei tässä pieni ihminen paljoa voi vaikuttaa!
      Ja tosi asia on että bostoninterrierin hengitysongelmat eivät ole sitä luokkaa kun yrität antaa ymmärtää! ja tosi asia on että minä en ole kieltämässä tässä etteikö lyhytkuonoisuus altista hengitysvaikeuksille! Älä jaksa enään liioitella, ei se mtn hyödytä!

      • Sivusta.

        EN YMMÄRRÄ ITEKÄÄN TOTA SAIRAIDEN ROTUJEN PUOLUSTELUA VAAN SEN PERUSTEELLA ETTÄ "KUN SE ON NIIIIIIIN IHANA JA SOPIVA MEILLE".

        Oikea koiran hyvinvoinnista välittäjä EI halua ylläpitää sairaita rotuja, varsinkaan noita millä hengitysvaikeudet OVAT kaikkein vakavin ja TÄYSIN VARMA ENNALTA TIEDETTÄVÄ periytyvä sairaus.
        Sanot että jos ei bossua olisi niin ei löytyisi mitään sulle sopivaa rotua.... Uskoo ken tahtoo, ite en ainakaan. Kyllä ihan satavarmaan löytyy sullekin rotu kun et VAADI SITÄ BOSSUA vaan jonkun normaalin koiran näköisen, esim sen beaglen mitä joku ehdotteli.


    • terveys on pop

      Koko keskustelu alkoi siitä, että joku suositteli bostonin hankkimista toisille, joten kai tässä nyt bostonien terveysongelmista puhutaan. En missään vaiheessa ole sanonut, että lyttynaamaisuus olisi suurin ongelma. (vaikka aika top kolmsessa se kyllä on)

      Kuka on väittänyt, että sakujen naama aiheuttaa niiden ongelmat? Annas kun mietin...

      "Bokseri ja mopsi ovat lyhytkuonoisia.
      Kyllä.
      Ja olivat siellä listalla.

      Sekö tarkoittaa että muutkin lyhytkuonoiset rodut ovat sairaita?

      Saksanpaimenkoira oli myös siellä.
      Kyllä.
      voinko siitä päätellä että muutkin pitkäkuonoiset ovat sairaita?"

      Luepa tuosta nyt jotain muuta, kuin ettei lyhytkuonoisuus mielestäsi aiheuta sairautta. Vähän on muistissa sulla nyt hankaluuksia :D

      Käytännössä kaikki possuja tässä keskustelussa puolustelleet ovat maininneet, että heillä on ollut hengitysvaikeuksisia koiria.

      Koko ajanhan te puolustelette valintaanne bossun ostoon silä, että muillakin koirilla on sairauksia, kun kysyn miten kestätte olla sairaan koiran kanssa saamatta omantunnontuskia. Asiat eivät vain liity toisiinsa.

      Voisi vähitellen lopettaa tämän keskustelun, sinä haluat tukea koirien jalostamista sairaaksi, koska bossulla on iiiihana luonne, ja olet valmis ottamaan sen riskin, että eläin käsrsii ikänsä tämän valintasi takia. Sinä kykenet sen valintasi kanssa elämään, ei tunnu missään. Eiku miten se meni, vähän sen puolesta surettaa tm...

      Yritin alkuperäisellä kommentillani kiinnittä mahdollisesti uuden bossunostajan huomion siihen, että on tuhat ja yksi parempaa vaihtoehtoa, kun brakykefalisen koiran hankkiminen. Lisäksi on todella vastutonta väittää, että bostonin isoin ongelma olisi joku kylmänarkuus.

      Minun "tapani" ei auttaisi koiran jalostuksessa? Siis terveiden rotujen suosimisesta ei oli hyötyä, kun haluan, ettei sairaita jalosteta? Wut?
      Jos yhtäkkään bossua, ranskista, englannin bulldoggia ei kymmennen vuoteen ostettaisi, niin niitä ei tasan kukaan enää kasvattaisi : sairaita koiria ei syntyisi. Tadaa.

      Cavalieeria en suosittelisi ikinä kellekään.

      Voivat vain tätä keskustelua lukevat muut miettä, miksi teillä on tarve vetää joka maailman pakokaasut, tietokonepelit ja sakemmannin peliin, kun ehdotetaan, että koiranne ovat sairaita. Jos ne olisivat terveitä, pystyisitte sen todistamaan. Ja koska ette pysty, mitä tämä kertoo?
      Tai kait kyse on mielestänne siitä, että koirat ovat sairaista, mutta se on teille ok. Koska mun koira on mulle sopiva. Mulle on sairas koira just oikea valinta.

    • asianiinkuinseon

      "Bokseri ja mopsi ovat lyhytkuonoisia.
      Kyllä.
      Ja olivat siellä listalla.

      Sekö tarkoittaa että muutkin lyhytkuonoiset rodut ovat sairaita?

      Saksanpaimenkoira oli myös siellä.
      Kyllä.
      voinko siitä päätellä että muutkin pitkäkuonoiset ovat sairaita?"

      Olet ymmärtänyt tuon aivan väärin. Tuolla viitattiin siihen kun annat ymmärtää että lyhytkuonoisuus olisi suurin ongelma koirien sairauksissa. Ei kuononmallista voi päätellä että kaikki sellaiset rodut ovat sairaita. Eikä myöskään että jos on normaalikuonoinen että ei olisi sairas rotu. Kun monetkaan vakavatkaan sairaudet eivät näy päällepäin. ei ole olemassakaan rotua millä ei olisi jtn sairautta. Ja jos koiralle vanhetessa tulee sairauksia se voi myöskin olla vanhenemisesta johtuvaa niinkuin edellä on mainittu, sinä kun lasket sellaisenkin koiran näihin sairaisiin koiriin, vaikka koira olisi yli 10v ollut muuten terve!
      Ei sinun tarvitsekkaan myöntää liiotteluitasi!
      Varoitteletko jokaikistä rotua harkitsevia että rodulla on niitä ja näitä sairauksia.
      Haluatko ettei kukaan ostaisi mtn koiria? Nimittäin ei niitä bostoniakaan tervempiä koiria ihan paljoa ole!
      Itse kävin satoja rotuja läpi ennenkuin päädyin bostoniin, ja terveysasiat olivat kärkipäässä rotua valitessamme!

      ja jaksat väittää että koirani eivät ole terveitä!
      Mutta kun ovat, ja voisin todistaakkin jos voisin koirani sinulle esitellä, ja voisin viedä ne kanssasi eläinlääkärin arvioitavaksi!

      Yksikään lääkäri ei ole kertonut että olisi hengittämisen kanssa ongelmia kun sitä olen erikseenkin kysynyt! valehtelevatko ne kaikki. Jos näin olisi niin ihmettelen kun kauan sitten kysyin silloisen Maisa bostonini hetkittäisistä hengityskatkoksista, niin totuudenmukaisesti lääkäri totesi tutkittuaan että ei se henki aivan 100% kulje mutta paremmin kuin monella muulla ja hänen mielestä ei vaatinut leikkausta ainakaan vielä. No leikattiin silti, koska en halunnut koirani kärsivän asiasta yhtään kun oli myös se leikkaus vaihtoehtona!

      Ja meidän seudun eläinlääkäreissä on jopa sellaisia jotka kieltäytyvät hoitamasta mopseja koska eivät halua auttaa ylläpitämään sairasta rotua!
      Joten olen kyllä luottanut näiden lääkäreiden mielipiteisiin koiristani!
      mutta mielestäni nämä lääkärit jotka kieltäytyvät hoitamasta mopseja, toimivat väärin! Ymmärrän tuon samanlaisen mielipiteen asiasta mitä sinäkin kannatat, mutta kun asioihin ei voida vaikuttaa noin. Todellisuudessahan pakko ne kaikki lemmikit on hoitaa, noilla mielipiteillähän vain pahoitetaan toisten mieltä.

      En sitten tiedä näistä ylisairaista roduista niin tarkasti, mutta voihan olla että niillekään ei vain löydy terveempää vaihtoehtoa samoilla luonteenpiirteillä.
      Mutta jos löytyy, niin olisihan se mukava ajatus että nämä ihmiset alkaisivat suosimaan niitä terveempiä rotuja.

      Yrittäisit mieluummin vaikuttaa siihen että alettaisiin kehittämään roduista terveempiä! Kuin että nämä rodut kokonaan häviäisivät.
      Monet rodut esim.mäyräkoira on alkujaan ollut pidempi raajainen, jolloin selkävaivoja oli vähemmän.

      Asenteita voi muuttaa muullakin tavalla kuin totaalisella kieltämisellä ja hyljeksimällä tiettyjä rotuja!

      Oletko tavannut montakin bostonia kun olet noin jyrkästi sitä mieltä että rotu on niin sairas että jokainen yksilö niistä on sairas?

      1/8 on aika hyvä luku, mutta toki minulla on varmasti ollut myös tuuria, mutta voin vaikuttaa myöskin niin että valitsen kasvattajan tarkkaan!

    • terveys on pop

      haha :D

      eli yhteenvetona

      Olemme samaa mieltä, että bostonissa on sairaita yksilöitä. Olemme eri mieltä siitä, kuinka paljon yksi kahdeksasta on. Sinä sanot sen olevan hyvä luku, minä sanon yli yhden kymmenestä olevan järkyttävän paljon.

      Olemme samaa mieltä, että kaikissa koirissa on sairauksia. Olemme eri mietä siitä, miten tämän tilanteen kanssa tulisi toimia. Sinä sanot, että sairaita rotuja kannattaa jalostaa, kunhan on olemassa sairaamipakin rotuja. Minä sanon, että jalostustoimintaa, josaa yhdelle kymmenestä tulee hengitysvaikeuksia, ei tule jatkaa.

      Olemme samaa mieltä, että eri rotuisilla koirilla on erilaiset luonteenpiirteet. Olemme eri mietlä luonteen arvosta mukavuustekijänä omistajalle koiran teveyden yli. Sinulle on tärkeää, että koirasi on mielestäsi kiva, minulle on tärkeää, että koira on terve.

      Olemme samaa mieltä, että kasvatustoiminnan lopettaminen aiheuttaisi tiettyjen rotujen katoamisen. Eri mieltä olemme siitä, onko tällä mitään merkitystä. Sinun mielestäsi on tärkeää, että eri rotuja on paljon. Minun mielestäni on tärkeää, että olemassa olevat rodut ovat mahdollisimman terveitä. En näe mitä tämä maailma menettäisi, jos englannin bulldoggit, mopsit ja ranskikset lakkaisivat olemasta. Selvyyden vuoksi, en siis missään nimessä ehdota, että nykyiset yksilöt lopetettaisiin, en alkuunkaan. Mutten näe yhtäkään hyvää syytä synnyttää enää yhtäkään koiraa, joka ei saa henkeä, koska se on jalostettu niin. Mistä päästäänkin aasinsiltana ainoaan asiaan, josta emme ole alkuunkaan ollet samoilla linjoilla.

      Olemme eri mieltä rodulle ominaisen hengitysvaikeuden merkityksestä. Sinusta se ei ole kovinkaan paha ongelma, minä en pystyisi kuvittelemaan pelottavampaa tunnetta, kuin tukehtuminen. Sinun mielestäsi on ok hankkia koira, jonka hengitysteitä voidaan joutua kirurgusesti avaamaan. Minun mielestäni toiminta, jossa koirat jalostetaan muotonsa puolesta elinkelvottomiksi, on kestämätöntä. Kaikkein vakavimpien lonkkavikojen jälkeen suurimpien jalostuksellisten ongelmien listalle nousee minulla lyttynaamaisuus, sekä tietyt yksittäisille roduille tyypilliset sairaudet.

      Täällä mun päässä terveys on pop.

      • huiahpeq8paq4

        Terveys on pop:
        Olemme samaa mieltä, että eri rotuisilla koirilla on erilaiset luonteenpiirteet. Olemme eri mietlä luonteen arvosta mukavuustekijänä omistajalle koiran teveyden yli. Sinulle on tärkeää, että koirasi on mielestäsi kiva, minulle on tärkeää, että koira on terve.

        Tuo tekstisi...
        Eikös täällä ole kirjoitelleet sellaiset ihmiset jotka nimenomaan ovat huolissaan koiriensa terveydestä. Joku tuolla edellä jopa sanoi että terveys on kärkiasioita rotuja valitessaan, ja bostoniin oli päätynyt.
        Ehkä hänelle se koiran luonne ja ominaisuus tulevat toisena tärkeysjärjestyksessä. Sehän on hieno asia: että mietitään koiran sopivuutta itselleen.

        Vai oletko erimieltä?

        Koirahan on alkujaan jalostettu sudestako? En muista.

        Mutta ihminen halusi seuralaisen, ja apulaisen mm.metsästykseen.
        Nykyihmisistähän vain harva metsästää tai tarvitsee alkukantaisen kaltaista koiraa, joten on hyvä kun koirien luonteita on jalostettu seurakoiramaiseksi, jollaista moni kaipaa.

        Harmi vaan kun koiranäyttelyjen alettua vuonna ? alettiin kiinnittää liiaksi huomiota koirien ulkonäköön, ja ulkonäöllisesti monet rodut alkoivat muuttua liiallisen ruttuisiksi, lyhytkuonoisiksi, lyhytjalkaisiksi yms....

        Mutta näistä ajoista ollaan taas menossa siihen suuntaan että rotuominaisuuksissakaan ei vaadita enään niin vääristyneitä juttuja, asiat pikkuhiljaa muuttuvat, mielipiteet muuttuvat, se vain ottaa aikaa, mutta minä ainakin uskon että jossain vaiheessa meidän koiramme ovat taas terveempiä mutta toivottavasti luonteissa on vielä paljon vaihtoehtoja, kun meitä ihmisiäkin on niin paljon erilaisia!

        Väitätkö sinä että koirien luonteilla ei ole suurta merkitystä ihmisille?
        Ymmärsinkö siis oikein että sinulle koiran luonteella ei ole väliä, kunhan on terve rotu?
        Ja mikä rotu on terve? Itse en keksi yhtäkään!


      • tallukka
        huiahpeq8paq4 kirjoitti:

        Terveys on pop:
        Olemme samaa mieltä, että eri rotuisilla koirilla on erilaiset luonteenpiirteet. Olemme eri mietlä luonteen arvosta mukavuustekijänä omistajalle koiran teveyden yli. Sinulle on tärkeää, että koirasi on mielestäsi kiva, minulle on tärkeää, että koira on terve.

        Tuo tekstisi...
        Eikös täällä ole kirjoitelleet sellaiset ihmiset jotka nimenomaan ovat huolissaan koiriensa terveydestä. Joku tuolla edellä jopa sanoi että terveys on kärkiasioita rotuja valitessaan, ja bostoniin oli päätynyt.
        Ehkä hänelle se koiran luonne ja ominaisuus tulevat toisena tärkeysjärjestyksessä. Sehän on hieno asia: että mietitään koiran sopivuutta itselleen.

        Vai oletko erimieltä?

        Koirahan on alkujaan jalostettu sudestako? En muista.

        Mutta ihminen halusi seuralaisen, ja apulaisen mm.metsästykseen.
        Nykyihmisistähän vain harva metsästää tai tarvitsee alkukantaisen kaltaista koiraa, joten on hyvä kun koirien luonteita on jalostettu seurakoiramaiseksi, jollaista moni kaipaa.

        Harmi vaan kun koiranäyttelyjen alettua vuonna ? alettiin kiinnittää liiaksi huomiota koirien ulkonäköön, ja ulkonäöllisesti monet rodut alkoivat muuttua liiallisen ruttuisiksi, lyhytkuonoisiksi, lyhytjalkaisiksi yms....

        Mutta näistä ajoista ollaan taas menossa siihen suuntaan että rotuominaisuuksissakaan ei vaadita enään niin vääristyneitä juttuja, asiat pikkuhiljaa muuttuvat, mielipiteet muuttuvat, se vain ottaa aikaa, mutta minä ainakin uskon että jossain vaiheessa meidän koiramme ovat taas terveempiä mutta toivottavasti luonteissa on vielä paljon vaihtoehtoja, kun meitä ihmisiäkin on niin paljon erilaisia!

        Väitätkö sinä että koirien luonteilla ei ole suurta merkitystä ihmisille?
        Ymmärsinkö siis oikein että sinulle koiran luonteella ei ole väliä, kunhan on terve rotu?
        Ja mikä rotu on terve? Itse en keksi yhtäkään!

        Kyllä täällä nopeesti lukasemalla on aika haukkana puolusteltu sellaisten rotujen ostamista, joilla on hengitysvaikeuksia. On olemassa seurakoiria, joilla on terveet mittasuhteet, ei se luonne siitä pään muodosta johdu.


    • asianiinkuinseon

      No, ei muuta kuin hyvää jatkoa sinulle! Toivottavasti pääsi kestää pitkään noita sinun vääristyneitä, katkeria ja turhautuneita mielipiteitäsi!

      Minäkään en pystyisi kuvittelemaan pelottavampaa tunnetta kuin tukehtuminen!
      No, ehkä hukkuminen!

    • eo3p5rg8qu

      27.2 terveys on pop suositteli terveempiä koirarotuja: mm. beagle

      Beagle

      Kilpirauhastoiminnan vajavuus, punkkisyyhy ja ihovauriot, tyrät, epilepsia, kivesten laskeutumattomuus ja kasvanut syöpäriski, kääpiökasvuisuus, lonkan kasvuhäiriö, selkänikamavauriot ja halvausriski, polvilumpion siirtymät.

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011101814589465_uu.shtml

      Etpä vaikuta kovin viisaalta terveys on pop!

      Puhut vain huonoista puolista kun kysymys on lyhytkuonoisista roduista,
      silti 27.2 suosittelit mm. lyhytkuonoista Lhasa apsoa!

      Onko sulla kaikki kotona?

    • terveys on pop

      huoh

      Juujuu olen sekaisin, koska en suosisi rotuja, jotka eivät pysty hengittämään, joilla on valtavia ongelmia silmien kanssa, kun ne on jaostettu pullahtamaan päästä, jonka polvet lumpsahtelevat paikoiltaan jne.

      Tuo beagle oli yritys löytää rotu noihin kilontarkkoihin vaatimuksiin, joihin kuului mm ettei turkkia saa joutua hoitamaan jne.

      Olen siis _yhä_kaikkea sairaaksijalostamista vastaan, tässä keskustelussa on tivattu siitä haittaako hengitysvaikeudet koiraa vai se siksi, että keskustelu alkoi käsittämättömästä suosituksesta hankkina brakykefalinen rotu, kun kysyjä oli nimenomaan kiinnostunut koirasta, jolla näitä ongelmaia olisi mahd vähän. Huoleni on, että joku uskoo teitä, ja taas pennutetaan.

      Ton sun uutises tokan kuvan alla lukee kissan kokosin kirjaimin, että lyhytkuonoisilla roduilla on hengitysvaikeuksia.
      ps bostoneilla on ihan samaa napatyrää, polvien sijoiltaan menoa, ja lonkkavikaa. Epilepsia on koiramaailmassa yleinen, vakava ongelma. Kohtauksethan sinällään eivät satu. Ihan en tuossa (Iltasanomien :D) artikkelissa sitä ymmärrä, että miten punkin aiheuttama syyhy on luokiteltu rodun sairaudeksi?

      Voit jalostaa sen sun rottas naaman vaikka sisään päin kasvamaan, siihen on sulla oikeus. En alota tätä keskustelua nyt enää yhdenkään bulldogloverin kanssa. On valitettavaa, että otatte henkilökohtaisesti ehdotuksen siitä, että koirasi saattaa kärsiä sinun valintojesi tähden.

      Hyvää tarkoitan, koirille kivaa elämää. Pöysti kuittaa.

      • terveys on pop

        *Iltalehden

        Sitä jään tänne miettimään, että luuletteko, etteivät muitten rotujen ostajat tutki sukutauluja jne, kuten te uhoatte tehneenne. Vaikka tuon beaglen kanssa, on niitäkin terveitä yksilöitä, niin kuin teidän omat pirteät bossunne. Aivan varmasti niitäkin yritetään terveemmiksi jalostaa. Joko kokonaiset rodut ovat sairaita, tai sitten ne eivät ole. Minä sanon, etteivät terveet yksilöt vähennä roduille tyypillisten ongelmien merkitystä.

        Ette voi piilotella rotunne ongelmia sanomalla, että te yritätte niile jotain tehdä. Ainakaan samaan hengenvetoon, kun haukutte muita rotuja niiden sairauksista.

        Mutta nyt, once and for all, siirryn takavasemmalle.


    • 86rf56rf

      Ainakaan samaan hengenvetoon, kun haukutte muita rotuja niiden sairauksista.

      Näin juuri. kukaan ei nimittäin ole tässä keskustelussa piilotellut mtn, paitsi sinä.
      kun niitä sairauksia on kaikilla roduilla.

      Joko kokonaiset rodut ovat sairaita, tai sitten ne eivät ole. Minä sanon, etteivät terveet yksilöt vähennä roduille tyypillisten ongelmien merkitystä.

      Kyllä, KAIKKI rodut ovat sairaita,enemmän tai vähemmän. Minäkin olen sitä mieltä, etteivät terveet yksilöt vähennä roduille tyypillisten ongelmien merkitystä.
      Ja juuri näistä syistä ei vaihtoehtoja ole jos haluaa jonkin koiran kanssa elää!

      meille se on mm.bostoninterrieri.
      Mopseja ja boxereita nykyään vältän, paitsi jos haluan kodinvaihtajan.
      Omat aiemmat mopsit ja boksut ovat olleet aika sairaita ja en pysty sitä enään elämään. mutta bostonimme kanssa ei vielä mtn suurempia terveysongelmia.

      elämä on täynnä valintoja!

    • olennaisesti sairas
    • asianiinkuinseon

      Hyvä linkki toi edellisen laittama.
      On aina hyvä muistuttaa noista asioista itselleen jos omistaa lyhyt kuonoisen rodun.
      niinkuin meilläkin on useampi. Muutama kohta tuosta linkistä, joihin lyhytkuonoisia vastustavien kannattaa lukea uudelleen:

      Brakykefaalisten rotujen koirat voivat kärsiä hengitysvaikeuksista johtuen mm. liian pitkästä pehmeästä kitalaesta tai huonosti kehittyneistä ja kapeista sieraimista. Liian lyhyt kuono voi siis vaikeuttaa hengityksen normaalia toimintaa ja on siksi eläimelle suuri terveys- ja hyvinvointiongelma.

      Tuossa sanotaan koirat VOIVAT kärsiä....
      Lyhyt kuono VOI siis vaikeuttaa...

      Eli ei lue että koirat kärsii
      tai lyhyt kuono aiheuttaa

      Eli kaikilla näiden rotujen edustajilla ei ole hengitysvaikeuksia. Ja jos ei halua sulkea asialta silmiään ja korviaan, niin sen kyllä huomaa jos oma koira kärsii. Niinkuin minunkin yksi bostoninterrieri! Ja autoimme sitä leikkauksella!
      Ja kysymme aina eläinlääkärissä miten koiramme hengitys kulkee.

    • asianiinkuinseon

      Tuosta linkistä, ja kun siellä sanotaan:

      Brakykefaalisessa oireyhtymässä (Brachycephalic Obstructive Airway Syndrome, BOAS) ilman vapaa virtaus hengitysteissä on estynyt pään rakenteesta johtuen. Oireita ovat muun muassa vaikeutunut hengitys, kuorsaaminen ja korina sekä haluttomuus liikkumiseen, yökkääminen ja oksentaminen.

      Eli Jos on tuo oireyhtymä niin koira kärsii kun ilma ei virtaa hengitysteissä vapaasti.
      Eli koiran hengitys on vaikeaa, kuorsaa ja korisee, haluton liikkumaan, yökkääminen ja oksentaminen.

      Ja järkevä koiran omistaja kyllä huomaa nuo merkit, ja jos ei luota itseensä, voi kysyä eläinlääkärin mielipidettä.

      Toki tuota kuorsaamista on monilla normaalikuonoisellakin koiralla, eli ei välttämättä ole kysymys brakykefaalisuudesta!

      Joka tapauksessa esim. minulla sattuu olemaan sellaisia bostoneita joilla ei noita oireita ole, no muutama joskus kuorsaa yöllä niinkuin moni muukin rotu aina joskus. Se yksi koiristani oli poikkeus ja sitäkin autettiin.

      Joten esim. TERVEYS ON POP:
      Et voi väittää täällä että ihmiset ja koirat joita et ole nähnyt tai tarkkaillut, ovat ottaneet kärsivän koiran, koira on sairas tms....

    • uuuu

      Tänne on ehkä tulossa sukulaisrodun pentuja (frengle)

    • Puggle

      Meillä kotona amerikasta tuotu puggle. Aivan ihana mutta järkyttävän tyhmä :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe