Näin monille lapsille sanotaan jo pienestä pitäen. Lapsi voidaan tällä tavalla nujertaa ja vammauttaa pahastikin.
Tässä eräs tositarina uskovaisen perheen tyttärestä. Tämä kohta tuntui erityisen kammottavalta. Voin vaivoin kuvitella mitä pienen tytön päässä on liikkunut.
"Jyrkkään ja vääristyneeseen fundamentalistiseen kasvatukseen kuului, että jos vanhempi ei saanut lasta tottelemaan, hän otti selustakseen Jumalan.
”Pienen lapsen kannalta on kohtuutonta, kun omaa tahtoa vastassa on Kaikkivaltias.”
Kiukuttelevaa lasta eivät hylkää vain vanhemmat, vaan väitetään, että myös Jumala näkee lapsen huonona. Nähdyksi tulemisessa paljastuu lapsen täydellinen kelpaamattomuus, joka luo pohjan häpeäidentiteetille."
http://www.esse.fi/551-paha-tytto-lankesi-ajatteluun
Paha, paha, paha
28
96
Vastaukset
- zyrt
Sitä lapsille uskonnollisissa piireissä väitetään, että ovat syntyessään pahoja. Liittyy tarinaan jossa puhutaan luomisesta ja syntiinlankeemuksesta.
- kokolailla kohtuuton
Pienen lapsen kannalta kohtuutonta on sekin, jos hän saa tehdä mitä tahtoo, kun vanhemmat eivät pysty asettamaan hänelle rajoja - Jumalalla tai ilman.
- ------------
Ehkä sinun kannattaisi lukea tuo juttu ennen kuin kommentoit. Et ilmeisesti edes ymmärtänyt mistä tuossa on kysymys.
- kokolailla kohtuuton
------------ kirjoitti:
Ehkä sinun kannattaisi lukea tuo juttu ennen kuin kommentoit. Et ilmeisesti edes ymmärtänyt mistä tuossa on kysymys.
Ärsyynnyit suotta. En kommentoinut tuossa juttua, vaan ajatusta siitä, mikä kaikki onkaan kohtuutonta, kun asiaa mietitään.
Itse asiasta; on väärin käyttää hyväksi Jumalaa ja joissakin tapauksissa jopa keksittyjä väittämiä Hänestä vain lapsen nujertamiseeen, kun muita keinoja kurinpitoon ei enää osata tai haluta käyttää.
Tuosta huolimatta kohtuutonta on minusta sekin, miten tällaista juttua yritetään taas käyttää perusteena väitteille kristinuskon kamaluudesta ja Jumalaan uskomisen hölmöydestä. Senhän takia tämä tänne on tuotu, eikö vain? - ------------
kokolailla kohtuuton kirjoitti:
Ärsyynnyit suotta. En kommentoinut tuossa juttua, vaan ajatusta siitä, mikä kaikki onkaan kohtuutonta, kun asiaa mietitään.
Itse asiasta; on väärin käyttää hyväksi Jumalaa ja joissakin tapauksissa jopa keksittyjä väittämiä Hänestä vain lapsen nujertamiseeen, kun muita keinoja kurinpitoon ei enää osata tai haluta käyttää.
Tuosta huolimatta kohtuutonta on minusta sekin, miten tällaista juttua yritetään taas käyttää perusteena väitteille kristinuskon kamaluudesta ja Jumalaan uskomisen hölmöydestä. Senhän takia tämä tänne on tuotu, eikö vain?Toin tuon tänne siksi, että ihmiset pysähtyisivät ajattelemaan millä tavalla lapsia ei saa kohdella. Tuo on julmaa henkistä väkivaltaa. Eikä se ole harvinaista, vaikka sinä muuta saatat väittääkin.
- ateistit maksavat?
kokolailla kohtuuton kirjoitti:
Tuosta huolimatta kohtuutonta on minusta sekin, miten tällaista juttua yritetään taas käyttää perusteena väitteille kristinuskon kamaluudesta ja Jumalaan uskomisen hölmöydestä. Senhän takia tämä tänne on tuotu, eikö vain?OLen samaa mieltä. Kyllä näitä juttuja tällä palstalla riitää ja olen joskus sangen huvittunut, kun kirkko maksaa tämän kristillisvihamielisen propagandan, jota kyllä esiintyy ihan riittävästi maallisessa mediassa ja niitä sitten paisutellaan yrittäen väittää, että koko kristinusko on paha, ja oikeastaan pääosa porukasta tuollaista. Nyt sitten tässä kirkkoriidassakin on jo ruvettu käyttämään fundamentalisti-leimaa sellaisesta, joka ei ihan kaikkeen suostuisi tässä kirkossa.
- ------------
ateistit maksavat? kirjoitti:
OLen samaa mieltä. Kyllä näitä juttuja tällä palstalla riitää ja olen joskus sangen huvittunut, kun kirkko maksaa tämän kristillisvihamielisen propagandan, jota kyllä esiintyy ihan riittävästi maallisessa mediassa ja niitä sitten paisutellaan yrittäen väittää, että koko kristinusko on paha, ja oikeastaan pääosa porukasta tuollaista. Nyt sitten tässä kirkkoriidassakin on jo ruvettu käyttämään fundamentalisti-leimaa sellaisesta, joka ei ihan kaikkeen suostuisi tässä kirkossa.
Onko se kristillisvihamielisyyttä jos tänne laittaa linkin jonkun ihmisen kurjasta lapsuudesta? Mitä sinä oikein vaadit? Että saatte pahoinpidellä ja nujertaa lapsianne uskonnolla kuinka paljon ikinä kehtaatte?
- 14+2
------------ kirjoitti:
Onko se kristillisvihamielisyyttä jos tänne laittaa linkin jonkun ihmisen kurjasta lapsuudesta? Mitä sinä oikein vaadit? Että saatte pahoinpidellä ja nujertaa lapsianne uskonnolla kuinka paljon ikinä kehtaatte?
Kyllä se itseasiassa on vihamielisyyttä kristinuskoa kohtaan. Ethän sinä nimittäin tuota juttua tänne sen takia tuo, että kirkko saisi lisää kunnioitusta, myönteistä julkisuuskuvaa ja jäsenmäärän kasvua. Tarkoituksesi ovat aivan päinvastaiset, ja se tekee aloituksestasi kristinuskolle vihamielisen.
- ------------
14+2 kirjoitti:
Kyllä se itseasiassa on vihamielisyyttä kristinuskoa kohtaan. Ethän sinä nimittäin tuota juttua tänne sen takia tuo, että kirkko saisi lisää kunnioitusta, myönteistä julkisuuskuvaa ja jäsenmäärän kasvua. Tarkoituksesi ovat aivan päinvastaiset, ja se tekee aloituksestasi kristinuskolle vihamielisen.
Eivät Katriina Järvisen vanhemmat käsittääkseni evankelisluterilaisen kirkon jäseniä olleet, vaan fundamentalistisia helluntailaisia. Älä sinä siinä viitsi alkaa puhumaan motiiveistani tuoda tuota tarinaa tänne. Et ilmeisesti edes sitä lukenut, koska et tajunnut, että se artikkeli oli Espoon seurakuntasanomista.
Voisin kysyä sinun motiiveistasi vähätellä hänen kertomaansa. En vaan viitsi kysyä vieläkö hakkaat lapsiasi raamatulla päähän. - zyrt
14+2 kirjoitti:
"14 2"
Oletpa sinä ärhäkkä. Eikö uskonnollisten ihmisten sitten kannattaisi toimia inhimillisesti, jotta tuollaisia tragediota ei tapahtuisi? Onko se liikaa pyydetty? Sinun mielestäsi kukaan ei saisi kirjoittaa kipeistä asioista joita elämässä on joutunut kokemaan, eikä varsinkaan silloin, jos on joutunut uskonnon uhriksi. Haluaisit lakaista ne asiat maton alle. - Dara
14+2 kirjoitti:
Tuo aloituksen tarinahan on julkaistu alunperin kirkon seurakuntalehdessä, josta aloittaja siitä osia tänne lainasi. Miksi tällä palstalla ei saisi keskustella aiheesta, josta kirkko omissa lehdiassäänkin itse katsoo aiheelliseksi keskustella? Miten uskot kirkon loukkaantuvan siitä, että ihmiset lukevat sen omia lehtiä ja kommentoivat niiden artikkeleita täällä?
Katriina Järvisen tarina on karmiva, surullinen - eikä valitettavasti ainoa laatuaan. Minkä tahansa uskonnon/ideologian varjolla saatetaan toimia tuolla tavalla. On käsittämätöntä, että auktoriteettiasemassa olevien pitää etsiä omalle toiminnalleen oikeutusta uskonnosta. Kasvatukseen liittyvissä asioissa onneksi aika myös tekee tehtävänsä. Tämän päivän viisikymppiset elivät aikana jolloin vastaantyyppiseen mankeliin saattoi joutua vaikkeivat vanhemmat uskonnollisia olleetkaan. Nykyään toivottavasti lisääntynyt viisaus lapsen kasvusta ja kehityksestä saavuttaa kaikenlaiset vanhemmat.
Toivon kuitenkin, että muistettaisiin se, että erittäin monet uskovat vanhemmat kasvattavat lapsiaan hyvällä tavalla, rohkaisten ja tervettä kasvua tukien. Ei usko/uskonto ole automaattisesti se, joka aiheuttaa pahaa. Mutta kyllä itsekin monta kertaa olen ihmetellyt, mihin näiltä tietynlaisilta vanhemmilta on unohtuneet Jeesuksen sanat, jotka löytyvät Matteuksen 18. luvusta:
1. Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
2. Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
3. ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
4. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
5. Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
6. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Ajatus ihmisen kyvystä pahaan, syntiin, ymmärretään liian usein niin, että se tarkoittaisi ettei ihmisessä ole mitään hyvää. Se ymmärretään väärin niin kristinuskon sisällä kuin ulkopuolellakin. Se, että ihminen kykenee tekemään väärin, ei sulje pois sitä, että ihminen on kaunis, ihana, osaava, hyvä ihminen. Kasvua ja tervettä itsetuntoa pitää tukea. Vaikka tiedän itsestäni, että pystyn tekemään väärin, olemaan ilkeä yms, silti ajattelen, että olen hyvä ja arvokas ihminen. Ihmisarvo on ainutlaatuista.
Meidän kristillisessä perinteessämme on minusta aivan liikaa tätä "oivoi kun olen niin kamalan huono ja surkea ja onneton ihmisparka" -tyyliä. Niin paljon kuin olen virsistä tällä palstalla kirjoittanut ja niistä tykkään, niin joskus menee hermo kun yritän löytää johonkin tilanteeseen sopivaa virttä ja tuntuu että jokaikisessä virressä vaan ruikutetaan ihmisen surkeutta. Ihmisen hyvyys ja ihanuus ja upeus eivät kadota ihmisen kykyä tehdä pahaa eikä ihmisen kyky tehdä pahaa sulje pois hänessä olevaan hyvyyttä ja ihanuutta ja upeutta.
Huomaan, että on vaikea selittää sitä, mitä yritän sanoa, mutta näillä vajavaisilla sanoilla nyt mennään.
Aija-pappi- Pohdittavaa Aijalle
Aija, jos todella ymmärtäisit Katriinaa, hylkäisit väkivaltaisen taikauskosi.
- zyrt
Aija
Sinun uskontosi lähtee siitä, että lapsi on syntyessään paha. Sitähän perisynnillä tarkoitetaan. Ikävää on että tuota käytetään kasvatuskeinona, mutta ota huomioon, että uskontosi näin saarnaa. - Toisaalta taas
Nyt on kyllä sitten menty toiseen äärimmäisyyten lapsen kanssa. Oikeasti voisi sanoa, lapsi hyppyyttää vanhempia pillinsä mukaan.
zyrt kirjoitti:
Aija
Sinun uskontosi lähtee siitä, että lapsi on syntyessään paha. Sitähän perisynnillä tarkoitetaan. Ikävää on että tuota käytetään kasvatuskeinona, mutta ota huomioon, että uskontosi näin saarnaa.zyrt,
Huomaan, etten osaa selittää, mitä tarkoitan. Yritän kuitenkin taas.
Perisynti tarkoittaa minun mielestäni sitä, että ihmisellä on kyky tehdä pahaa. Ja vaikkei ajattelisi perisynnin olevan totta, niin oletko eri mieltä kanssani kun sanon, että jokainen ihminen pystyy tekemään pahaa? Siis olemaan toiselle ilkeä, ajattelemaan toisesta pahaa yms. Minä nimittäin en usko, että yksikään ihminen kykenee elämään ilman ainuttakaan väärää ajatusta tai tekoa. Kukaan meistä ei ole pyhimys. Tästä näkökulmasta siis ihminen on paha - tai itse puhun mieluummin siitä, että ihmisessä on kyky tehdä väärin.
Kun sitten mietitään asiaa itsetunnon ja terveen kasvun näkökulmasta, samanaikaisesti sanon, että ihminen ei ole paha. Ihmisessä on kaikki elementit hyvään ja terveeseen kasvuun ja sitä hyvää pitää kaikin tavoin tukea. Se on sitä, kun me aikuiset ihailemme pienen lapsen saavutuksia, otamme hänet syliin, rakastamme häntä silloinkin, kun hän on tehnyt väärin, autamme häntä kehittämään osaamistaan jne jne.
Näin minä ajattelen ihmisestä ja ihmisyydestä ja ajattelen näin ilman uskonnollista kontekstiakin.
Aija-pappi- ------------
Toisaalta taas kirjoitti:
Nyt on kyllä sitten menty toiseen äärimmäisyyten lapsen kanssa. Oikeasti voisi sanoa, lapsi hyppyyttää vanhempia pillinsä mukaan.
Puolusteletko sinä noita vanhempia, jotka omaa tytärtään tuolla tavalla kiusasivat?
- zyrt
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
zyrt,
Perisynti tarkoittaa minun mielestäni sitä, että ihmisellä on kyky tehdä pahaa. Ja vaikkei ajattelisi perisynnin olevan totta, niin oletko eri mieltä kanssani kun sanon, että jokainen ihminen pystyy tekemään pahaa? Siis olemaan toiselle ilkeä, ajattelemaan toisesta pahaa yms. Minä nimittäin en usko, että yksikään ihminen kykenee elämään ilman ainuttakaan väärää ajatusta tai tekoa. Kukaan meistä ei ole pyhimys. Tästä näkökulmasta siis ihminen on paha - tai itse puhun mieluummin siitä, että ihmisessä on kyky tehdä väärin.
Kun sitten mietitään asiaa itsetunnon ja terveen kasvun näkökulmasta, samanaikaisesti sanon, että ihminen ei ole paha. Ihmisessä on kaikki elementit hyvään ja terveeseen kasvuun ja sitä hyvää pitää kaikin tavoin tukea. Se on sitä, kun me aikuiset ihailemme pienen lapsen saavutuksia, otamme hänet syliin, rakastamme häntä silloinkin, kun hän on tehnyt väärin, autamme häntä kehittämään osaamistaan jne jne.
Näin minä ajattelen ihmisestä ja ihmisyydestä ja ajattelen näin ilman uskonnollista kontekstiakin.
Aija-pappiTietenkin jokainen pystyy tekemään pahaa. Siitä vaan on erilaisia tulkintoja mitä pahan tekeminen on. Perisynti nyt kuitenkin on kristinuskon käsite ja sen sanotaan johtuvan muinaisen kuvitteellisen pariskunnan tottelemattomuudesta.
On vaikea ymmärtää, että jotkut iskostavat lapseensa sellaisen ajatuksen, ettei hän kelpaa, että hän on jo syntyessään paha. - luminarsku.
zyrt,
Aija-pappiAija-pappi,
Pahan tekemisestä ihan konkreettinen esimerkki tältä päivältä (tai lieneekö jo poistatettu eilen). Olet siis päivystänyt palstaa, oletko poistanut viestini neljän vuoden takaisesta ketjusta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6037297/#comment-31733806
Laitoin tuohon poistettuun vanhaan viestiini linkin ketjussa:
"Paranemistuntemukset ja todellisuus - Sapere aude"
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10825347/#comment-56524679
Poistetussa viestissä esitin Miettisen ja Hirsilän tutkimuksista esitettyä kritiikkiä. Miksi ihmeessä poistetaan täysin asiallinen viesti? Poistattaja on liikkeellä ihan pelkästä pahuudesta. - Toisaalta taas
------------ kirjoitti:
Puolusteletko sinä noita vanhempia, jotka omaa tytärtään tuolla tavalla kiusasivat?
Tuo oli vain yksi groteski esimerkki, joka ei todellakaan ole tätä päivää edes.
Yritän elää vähän tässä nykyajassa ja olen huomannut, että asia on ihan erilainen nykyään. Lapsilla ei ole rajoja, mennään toiseen äärimmäisyyteen ja heistä on alettu hemmotelemaan narsisteja, toisen komentelijoita, keskipisteenä oloa, heikkoa sietokykyä muita ihmisiä kohtaan, vanhempien komentelijoita ja komentelevat sitten töissäkin vanhempia ihmisiä, pilkkaavat päin naamaa jne.
Elän siis nykyajassa, enkä siinä miten jossain joku yksittäistapaus on toiminut tai jos ennen on mahdollisesti ollut joillain ankaraa kasvatusta. Itse olen 50-kymppinen, eikä itsellä ole tuollaisesta kasvatuksesta kokemusta ollenkaan enkä usko sen enää edes tässä sukupolvessa olleen kovin yleistä. Paljon tällä palstalla puhutaan menneisyydestä eikä nykyisyydestä. - Kristinuskon kirja.
zyrt,
Aija-pappiAija-pappi.
Sinun kommenttisi, käsityksesi ovat mielestäni aivan ok. Et voi kirkon jäsenenä todeta perisynnin olevan eräs keksitty ihmisten alistamismuoto kirkon valtaan.
Miksi kukaan ei ole markkinoinnut perihyvettä ? Todella ihmisen mahdollisuus ymmärtää täysin väärin lähimmäisen rakkaus on aivan yhtä oikea kun ihmisen ymmärtämys tajuta oikein Jumalan tahto.
Uskoville, Jumala on luonut ihmisen ja antanut kaiken pohjan hyvän tekemiseen, lähimmäisen rakkauden olevan perusta koko olemassaolomme jatkumiselle. Tämä ominaisuus on geeneissämme, ja siitä voidaan kirjoittaa " käskyjä " kymmenen kertaa kymmenen. Toisaalta taas kirjoitti:
Yritän elää vähän tässä nykyajassa ja olen huomannut, että asia on ihan erilainen nykyään. Lapsilla ei ole rajoja, mennään toiseen äärimmäisyyteen ja heistä on alettu hemmotelemaan narsisteja, toisen komentelijoita, keskipisteenä oloa, heikkoa sietokykyä muita ihmisiä kohtaan, vanhempien komentelijoita ja komentelevat sitten töissäkin vanhempia ihmisiä, pilkkaavat päin naamaa jne.
Elän siis nykyajassa, enkä siinä miten jossain joku yksittäistapaus on toiminut tai jos ennen on mahdollisesti ollut joillain ankaraa kasvatusta. Itse olen 50-kymppinen, eikä itsellä ole tuollaisesta kasvatuksesta kokemusta ollenkaan enkä usko sen enää edes tässä sukupolvessa olleen kovin yleistä. Paljon tällä palstalla puhutaan menneisyydestä eikä nykyisyydestä.Tuota, jos luit tuon linkin, kyse oli varsin nuoresta ihmisestä. Edelleenkin on paljon vanhempia, jotka kasvattavat lasta häpeään.
Tapaan paljon ihmisiä, ja tunnistan tuon häpeään kasvattamisen aika monella - myös nuoremmilla. Uskalla väittää ettei tuo tapa ole ollut mitenkään erikoinen 50 ja 60 luvulla syntyneille. Ehkä vain et tunnista sitä? Olet itse elänyt ”pumpulissa” -anteeksi ilmaisu, mutta karrikoiden näin.
Emme saa ummistaa silmiämme tältä. Vaikka on myös vanhempia, jotka eivät enää uskalla kasvattaa lapsiaan. Sitä en kiellä. Voi olla että häpeään kasvanut lyö toiselta laidan ohi, eli koettaa varjella vähän liikaakin lasta ja lapsen tunteita?- zyrt
Toisaalta taas kirjoitti:
Elän siis nykyajassa, enkä siinä miten jossain joku yksittäistapaus on toiminut tai jos ennen on mahdollisesti ollut joillain ankaraa kasvatusta. Itse olen 50-kymppinen, eikä itsellä ole tuollaisesta kasvatuksesta kokemusta ollenkaan enkä usko sen enää edes tässä sukupolvessa olleen kovin yleistä. Paljon tällä palstalla puhutaan menneisyydestä eikä nykyisyydestä."Toisaalta taas"
Millaisia tuttavia sinulla oikein on, jos tuolla tavalla voit nykyajan lapsia yleistää? Jotenkin tuntuu siltä, että yrität mitätöidä Katriina Järvisen lapsuudessaan kokemat asiat. Kai sinä sen ymmärrät, että monien ihmisten lapsuudessaan kokemat kauheudet seuraavat läpi elämän. Ei kaikilla, mutta useilla kuitenkin.
Onko sinua lapset pilkanneet, vai mistä moinen kiukku? - Dara
luminarsku. kirjoitti:
Aija-pappi,
Pahan tekemisestä ihan konkreettinen esimerkki tältä päivältä (tai lieneekö jo poistatettu eilen). Olet siis päivystänyt palstaa, oletko poistanut viestini neljän vuoden takaisesta ketjusta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6037297/#comment-31733806
Laitoin tuohon poistettuun vanhaan viestiini linkin ketjussa:
"Paranemistuntemukset ja todellisuus - Sapere aude"
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10825347/#comment-56524679
Poistetussa viestissä esitin Miettisen ja Hirsilän tutkimuksista esitettyä kritiikkiä. Miksi ihmeessä poistetaan täysin asiallinen viesti? Poistattaja on liikkeellä ihan pelkästä pahuudesta.Et kai sinä luminarsku tosissasi usko Aija-papin poistattelevan sinun viestejäsi ateismipalstalta ketjusta johon kukaan ei ole kirjoittanut mitään yli neljään vuoteen??
- ....
Dara kirjoitti:
Et kai sinä luminarsku tosissasi usko Aija-papin poistattelevan sinun viestejäsi ateismipalstalta ketjusta johon kukaan ei ole kirjoittanut mitään yli neljään vuoteen??
Miten voisikaan, koska kirjoitus oli eri palstalla. Ei kai näillä seriffeillä ole muille palstoille oikeutta mennä? Se näköjään kuitenkin on mahdollista, että voivat jonnekin muulle palstalle viestejä siirtää, mikä tuntuu kyllä oudolta.
Löysin monta tuttua elementtiä lapsuudestani. Vaikka kasvoinkin luterilaisessa kodissa, jossa mummoni oli vahva uskonnollinen vaikuttaja.
Kriittinen arvostelukyky merkitsi, että ”Saatana kuiskuttaa epäilyksiä…”.
Oman ajattelun demonisointi
Kiinnostus ”vääristä asioista”.
Öiset pelot lapsena, uhkaava rangaistus aina läsnä. ( Nämä onneksi ohitin sillä, että äitini osasi rahoittaa.)
Häpeään kasvattaminen on julminta mitä lapselle voi tehdä. Oma sukupolveni vielä kuuluu näihin häpeään kasvatettuihin, eli se oli yleisempää (ei siis koske kaikkia!) ;
”Moni uskonnon uhri yrittää aikuistuessaan selviytyä häpeästään hylkäämällä hylkäävät vanhemmat ja hylkäävän Jumalan. Silloinkin jää jäljelle syyllisyys.”
”Kuinka vahva vallankäytön väline seksuaalisten tunteiden nimeäminen kielletyiksi onkaan: kuka tahansa voi tällä saralla tuntea itsensä syntiseksi.”
Näistä seuraisi todellakin raju irtiotto. Teetti paljon työtä päästä tasapainoon, tuntemaan olonsa turvalliseksi ja löytää tie takaisin Jumalan luo.
Näistä sitä edelleen haluaa varoittaa muita.- t-rj
Pelkäsin lapsena kaiken näkevää jumalaa. Kyllä minä siihen taisin uskoa, koska miksi muuten olisin pelännyt. Minuun istutettiin jo hyvin varhain ajatus, että olen huono. Meitä lapsia oli monta ja oli aivan selvät suosikit ja sitten ne huonot. Kasvatuskeinona oli synnistä puhuminen ja ja mitätöinti. Suosikeille annettiin ihan erilainen vapaus ja he osasivat sitä myös hyväkseen käyttää.
Kun itsetunto lytätään, niin ihmisen elämä saattaa olla jatkossa kamppailua. Arka ihminen ei nykymaailmassa pärjää ja vaikka älyäkin riittäisi, niin ei uskalla edes yrittää.
En usko jumalaan, en kuolemanjälkeiseen elämään, en palkintoihin tai rangaistuksiin "tuonpuoleisessa".
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006524
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313900törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303315Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3811792- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471053Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889