AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  /  / 35min vaihto Kööpenhaminassa

35min vaihto Kööpenhaminassa

35 Vastausta 1 492 Lukukertaa
Hei! Paluu olisi siis Kööpenhaminan kautta Pariisista Suomeen. Vaihtoaikaa on kuitenkin vain 35 minuuttia tuolla Kööpenhaminan kentällä. Terminaali 3:sta tulee ja samasta lähtee kone Suomeen. Lentokentän sivuilla kuitenkin luki, että terminaali 3:ssa olevat menevät passitarkastuksen läpi. Miten näin lyhyt vaihtoaika käy ko. kentällä? Onko helppo kenttä? En ole ikinä käynyt Kööpenhaminan kentällä, muita vaihtoja olen tehnyt kyllä muualla mutta paljon suuremmalla vaihtoajalla. Huolettaa vähän tuo minimivaihtoaika, mutta pakko oli lippu ostaa kun muita vaihtoehtoja ei ollut..
Miten käy, jos 1. lento on vähänkin myöhässä, vaikkapa muutaman minuutin ja sen vuoksi myöhästyy 2. lennolta? Korvataanko?

Kiitos vastauksista!
Jos koko matka on samalla varauksella ja myöhästyt jatkolennolta ensimmäisen lennon myöhästymisen takia, niin sinut hoidetaan määränpäähän jollain muulla lennolla.

Jos vaihto on tuollal yhteydellä myyty, niin teoriassa katsotaan, että on mahdollisuus ehtiä. Hyvällä tuurilla jatkolento lähtee viereiseltä portilta (näin on joskus minullekin käynyt), huonommalla joutuu tietysti kävelemään pitkänkin matkan.

Helppohan tuo kenttä on; en tosin tiedä, mikä kenttä olisi vaikea kun tuntee numerot ja kirjaimet. :)
Kaikilla lentoyhtiöillä homma EI toimi näin joustavasti. Monet halvemmat (eivät pelkästään varsinaiset halpayhtiöt) myyvät vaihtoyhteyksellisiä lentoja, jotka eivät vastaa heidän omia sääntöjään. Kannattaa siis lukea erittäin tarkkaan, mikä on kyseisen yhtiön käytäntö.

Itse olen ostanut Helsinki-Tukholma-Lontoo liput, 45 min vaihdolla, ajatellen juuri näin ettei yhtiöt myy liian lyhyitä vaihtoaikoja. Helsinki-Vantaalla sitten selvisi että yhtiö ei ole vastuussa jatkolennoista ellei vaihtoaika ole vähintään 90 minuuttia. Lähtöselvitystä ei tehty Helsingissä, vaan sain juosta Arlandan kentällä lähtöselvitykseen, joka tietysti sulkeutuu 45 minuuttia ennen lennon lähtöä.
Lopulta pääsin lennolle, koska kone oli itseasiassa sama jolla olin juuri Tukholmaan saapunut, mutta opin kyllä lukemaan lentoyhtiöiden säännöt jatkossa.
Mikä lentoyhtiö myy vaihtolentoja, joita ei voi selvittää perille saakka?

Sellainen lentoyhtiö ei taatusti kuulu mihinkään allianssiin.
Pariisi-Helsinki ja vaihtaa konetta Köpiksssä? Miksi kun suoraan pääsee alle 3 tunnin?
Taas näkee tän ihmisten hesakeskeisyyden
Tämä kone ei lähdekkään Helsingistä, vaan muualta Suomesta...
Lähde mistä lähdet, mutta älä vaan tule takaisin!
Miksi en?

(Taisi olla ensimmäinen ja viimeinen kerta kun tätä palstaa käytän, kun ei asiallista vastausta saa...minkä ikäistä porukkaa täällä liikkuu, huhh?)
Minäkään en täällä kyllä koskaan kysy mitään. Yritän joskus vastata, ja sinullekin kyllä yritin vastata ihan asiallisesti (tuo ensimmäinen vastaus). En tiedä, miksi koit sen epäasialliseksi - pahoitteluni.

Tiedoksi esim. nimimerkille 'on meitä': Kyllä vaihdollisiin lentoihin voi olla monia syitä. Joskus ei esim. suorilla lennoilla ole tilaa, joten jos tiettynä päivänä on matkustettava, niin sitten otetaan vaihdollinen yhteys.
Joo, ei köpis paha ole mutta pitkä. Ei siellä mitään passintarkastuksia tuolla välillä ole. "On meitä" on näitä joskus reissanneita besswissereitä, itse kuljen tampereelta ja köpistä tullut käytettyä paljon. Jos lennot samalla lipulla voit olla rauhassa kyllä sinut sieltä kotiin laitetaan ja laukutkin tulevat joskus.
Kuulostaa kovin lyhyelta ajalta tama 35 minuuttia, itse en lahtisi tallaiseen matkaan. Entas jos yhtakkia Kopiksella on jokin lakko ? Ja terminaali vaihdetaan, valimatkat ovat todella pitkat kentalla.
No jos jokin lakko on, niin eipä siinä sitten auta, vaikka olisi pitempi vaihtoaika. Jos lippu tuolla vaihtoajalla myydään, niin miksi sitä ei voisi ottaa? Lähtökohtainen oletus on, että vaihto onnistuu. Jatkoyhteys on lentoyhtiön päänsärky.
nainen nainen on nyt täysin poissa kartalta
35 min on turhan tiukka, pienikin viivästys syystä tai toisesta, niin jäät koneesta.
Onko siellä edes samalla alianssilla toista lentoa samaan kohteeseen myöhemmin?
Uskokaa nyt, että ei siinä mitään omaa plan B:tä tarvita. Kyllä Köpiksestä Suomeen pääsee. Matkustakaa joskus itsekin, niin huomaatte, miten asiat hoituvat. :)
Pääsee, mutta mitä maksaa... ja kauanko joutuu venaamaan seuraavaa lentoa.
Jos vaihtoyhteys on myyty samana lippuna, niin ei maksa mitään ylimääräistä. Seuraavaa sopivaa yhteyttä voi toki joutua odottaaan, mutta Euroopassa kustannetaan hotelliyökin jos se menee yön yli. Tämä tietenkin vain jos myöhästyminen johtuu ensimmäisen lennon myöhästymisestä tai jostain poikkeustilanteesta lentokentällä. Jos itse jää kaljalle baariin ja sen takia myöhästyy, saa maksaa ihan itse.
Turha näitä on selittää "plan b" tyyppisille kanarian matkaajille, jotka ei tiedä koneenvaihdoista hölkäsen pöläystä ja pitävät ajatustakin mahdottomana. Tosin heidän ei pitäs tulla myöskään tänne kommentoimaan asioita mistä eivät tiedä mitään.
CPH-HEL välillä näyttäis olevan päivittäin noin 15 lentoa.
No kyllä sekin on ihan huomioonotettava asia, että uudelleenreititys missatun vaihdon jälkeen ei ole aina ihan läpihuutojuttu. Aina olen perille päässyt, mutta en joka kerta sillä aivan seuraavalla yhteydellä ja joskus on saanut seisoskella toista tuntia tiskillä kun uutta yhteyttä järjestellään. Eli jos lähelle minimiä meneviä vaihtoja voi vaan järkevästi välttää, se kannattaa tehdä, tai ainakin varautua että voi pahimmillaan mennä reissu aika pitkäksi.
Yleensä tälläisissä helpoissa myöhästymis tapauksissa lentoyhtiö on jo valmiiksi uudelleen reitityttäny asiakkaan, joka hakee uuden boarding passin lentoyhtiön (transfer) tiskiltä. Vaikeimmissa mannertenvälisissä uudelleen reitityksissä voi joutua setvimään pitkääkin. Tai jos myöhästymisen syy johtuu esim sääolosuhteista ja myöhästyjiä on satoja.
Ainakin omien kokemusten perusteella tuo "yleensä" on ennemminkin "joskus". Ja kerran meinasivat olla sitä mieltä, että olisi pitänyt ehtiä vaikka ensimmäinen näyttötaulu sen jälkeen kun pääsin koneesta ulos näytti jo, että "gate closed" ja siinä oli vielä passintarkastus ja turvatarkastus välissä. Silloin meni ensimmäinen 20 minuuttia transfer-tiskillä siitä tapellessa kun täti soitteli esimiehilleen ja sitten vihdoin suostui tekemään muka poikkeuksen. Toisella kerralla sain odotella jonotuslistalla ensin kaksi mahdollista jatkoyhteyttä ja kolmannella vasta tärppäsi ja siitäkin tuli ylimääräinen vaihto. Ja pitkiä selvittelyjä on ollut muitakin. Paremmasta päästä palvelua on sitten ollut, että jo ensimmäisen lennon lähtöportilla on saanut uudet boarding passit kun jo siellä oli selvää että yhteys kusee. Kuten sanottu, perille kyllä olen aina päässyt, mutta mielummin sen myöhästymisen riskin minimoi jos vain mahdollista.
Kannattaa opetella lukemaan ne sopimusten pikkuprintit.

Itse ostin yhtenä matkana lennot Helsingistä Lontooseen, vaihto Tukholmassa. Vaihtoaikaa oli 50 minuuttia.
Helsinki-Vantaalla sain sitten tietää, että laukku menee Lontooseen asti, mutta minun on käytävä lähtöselvityksessä, joka menee kiinni 45 minuuttia ennen koneen lähtöä. Konetta odotellessa sitten ihmettelin, miksi lentoyhtiö tekee näin, ja löysin firman nettisivuilta pikkuprintin, jossa luki suunnilleen näin: "Vaihtoajan on oltava vähintään 90 minuuttia, muuten lentoyhtiö ei ole korvausvelvollinen" - eikä täten myöskään huolehdi matkustajia korvaavalle lennolle. Koko lennon ajan Tukholmaan istuin kuvainnollisesti löysät housussa, lento oli myöhässä ja Arlandassa juoksin lähtöselvitykseen. Tiski oli jo kiinni, mutta hetken aneltuani virkailija heltyi soittamaan kapteenille, joka hyväksyi minut lennolle. Juoksin lähtöselvityksen ja passintarkastuksen läpi portille, ja putkessa tajusin olevani menossa samaan koneeseen (paikka pari riviä edellisen takana).
Todennäköisesti jos matkalaukkuni ei olisi jo ollut kyseisessä koneessa, en olisi päässyt enää lennolleni.

Monet firmat myyvät halpoja lentoja, joiden vaihtoyhteydet ovat vastoin firman omia sääntöjä. Tämän vuoksi siellä on aina se "Olen lukenut ehdot ja hyväksyn ne". Jos ostaja hyväksyy lentoyhdistelmän omalla riskillään, saa hän halvat lennot. Jos ei hyväksy, saa kalliimmat "oikealla" vaihtoajalla.
Itse en enää osta lentoja lukematta pikkuprinttejä.
Oliko mikä yhtiön pikkupräntti? Osaa jatkossa välttää sen.
No ei maksa mitään eikä Köpiksessä välttämättä edes kauaa joudu odottamaan. Ja jos ottaa pitkän vaihtoajan, niin odottaahan silloinkin pitää...
Köpis on kompakti ja helppo kenttä. Periaatteessa 35 minuutin vaihtoaika riittää. Ripeästi koneesta ulos ja lähtöportille. Mitään passintarkastusta ei ole näiden kahden Schengen-maan välillä.

Matkatavarat sen sijaan eivät välttämättä ehdi samaan koneeseen. Pakkaa Pariisissa kaikki tärkeimmät ja tarpeelliset tavarat käsimatkatavaraan.

Jos myöhästyt koneesta ja lennot on kirjoitettu samalle varaukselle, niin uudesta reitityksestä ja ylimääräisistä kustannuksista vastaa lentoyhtiö. Jos liput ovat eri varauksella, niin sitten vastaat itse uusista lennoista.
Köpis on kyllä kaikkea muuta kuin kompakti ja helppo kenttä. Samassa terminaalissa sinulla on edes teoreettinen mahdollisuus ehtiä jos portit eivät ole terminaalin eri päissä.

Köpis on omalla kohdallani inhokkikenttä nr 1. Siellä vaan ei mikään tunnu toimivan, ei opasteet, ei henkilökunta, ei turvatarkastukset eikä palvelu. Ainoa kenttä jossa minulla eivät matkatavarat ole kulkeneet mukana, vaikka vaihtoaikaa oli lähes 4 tuntia.
Lensin Koopenhaminan kautta, vaihto vain samalla lentoyhtiolla ja aikaa oli reilut 2 tuntia. Annapas olla, kentalla oli turvallisuus tyontekijoiden lakko, kaikki seisoi, terminaalit oli vaihdettu ja jouduin kavelemaan kilometreja.
tulos : just ja just ehdin lennolleni, ja olin onnekas myos siina suhteessa etta 80% lennoista ei lahtenyt vaikka oma koneeni kylla (miehisto ehti lennolle !)

Joten yllatyksia voi aina tulla matkaan yhtakkia. tuo 35 min vaihtoaika tuntuu aika lyhyelta, itse en sita ottaisi.
Jos se vaihto köpiksessä on terminaali3 sisällä (eli siis kone saapuu kolmoseen ja jatko lähtee kanssa sieltä) niin ei siinä mitään passintarkastusta ole ja jos koneet ajallaan niin ihan ok.Ehtii vaikka käydä kiskasemassa pullon tax-free konjakkia vessassa röökin kera. Usein jatkava lento jopa ihan naapuriportissa.

Jos taas joudut vaihtamaan teminaalia esim 3->2 niin kuljet tarkastusten läpi ja ajoituksia mietittävä vähän tarkemmin.
Keskustelua kayty siis siita jos on yhtakkia lakkoja jms. silloin EI ehdi lennolle.
Itse en ottaisi nain pienella ajanvaihdolla jatkolentoa.
Katsokaapas vain Eurooppaa ja lentojen peruutuksia saiden takia.
Höpö höpö sun juttujas. Niinku tuossa yllä aiemmin kerroin niin CPH-HEL välillä näyttäis olevan päivittäin noin 15 lentoa. Joten jos ei ole tulossa ihan sillä illan/yön viimeisellä lennolla kotiin niin kyllä Köpiksestä aina Suomeen pääsee saman päivän aikana vaikka jatkolennolta myöhästyisikin. Sekin on täällä moneen kertaan sanottu että on lentoyhtiön vastuulla viedä asiakas määränpäähän.
"Sekin on täällä moneen kertaan sanottu että on lentoyhtiön vastuulla viedä asiakas määränpäähän."

Ei ole enää 100% varmaa.
Moi. Meille sattui viime kesänä sama juttu: vaihtoaika 35 min Köpiksessä. Tultiin muistaakseni Amsterdamista ja Hesaan olimme menossa. Stressasin tuota vaihtoa kamalasti. Hyvion ehdimme, todella hyvin. Amstedamin kone oli nimitääin se sama joka jatkoi Hesaan.
Miä lähtisin rauhallisin mielin matkaan. Jos tuo on Norwegianin lento, niin lähtöportit tod.näk. ovat aika lähekkäin ja koneet ovat oman kokemukseni mukaan ollet ajoissa. Totta kai mitä vain voi sattua, mutta toivotaan kaiken sujuvan hyvin. Monet tuon yhtiön Hesaan lentävät koneet taitavat vaihtaa juuri tuohon aikaan Köpiksessä.
Vastasit naisen raskausajan verran myöhässä
Ei lentoyhtiöt myy mahdottamia yhteyksi, ellet järjestä vaihtoja itse. Asiat järjestetään, jos outoja tapahtuu. Vastuu ei lankea sinulle.
 /   /  /  / 35min vaihto Kööpenhaminassa

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Viikon keskustelluimmat

Tietoa mainosten kohdentamisesta