Kokemuksia k-piikin poistosta vaivaisenluuleikkauksen jälkeen

k-piikkikammo

hei kaikki te, joille on tehty vaivaisenluuleikkaus ja/tai jalkaterän luudutus. Minulla leikkaus tehtiin Heinäkuun lopussa ja ensi viikon alussa olisi edessä kontrolli k-piikin poisto isovarpaasta. Olen googlannut ja etsinyt tietoa k-piikistä. Tänään jopa soitin Peijaksen kirralle ja kyselin hoitajalta, sattuuko k-piikin poisto kamalasti, kun pelottaa niin älyttömästi. hoitaja kertoi, että toiset eivät poistamista edes huomaa, toiset taas kokevat, että "se tuntuu"...mitä se sitten tarkoittaneekaan...ja sitä siis tässä nyt kyselen, eli kokemuksia k-piikin poistosta pliis! Olen todella kipukammoinen, yritin itse leikkaustakin saada yleisanestiassa mutta puhuivat mut suostumaan spinaalipuudutukseen. Se oli ihan ookoo, paitsi ettei koko hommasta meinannut tulla yhtään mitään. Aika monta kertaa saivat neulalla tökkiä, ennen kuin kanyyli saatiin menemään perille. Mutta ei siitä mitään (ihme!) kummempaa traumaa tai kammoa jäänyt. Mutta koko sairausloma on mennyt siinä, että jännitän tuon hiivatin piikin pois vetämistä. Onko kukaan itse ottanut piikkiä pois kotonaan? Ennen siis varsinaista poisto ajankohtaa? Kuulin yhdeltä hoitsulta sairaalassa, että joskus ovat irronneet itsekseen (!) potilaalla kotona. Tuntuu kyllä miltei mahdottomalta, kyllä tuo piikki niin tiukassa istuu varpaan sisällä. Mutta siis kertokaa kokemuksia ja ei haittaa, vaikka joku ystävällinen sielu lähestyisi tässä asiassa spostitse, olisin erittäin kiitollinen: [email protected]

25

11026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalotoveri

      Tervehdys. Ei sinun tarvitse pelätä k-piikinpoistoa yhtään, sillä se ei satu. Itselläni on ollut varpaissa kyseisiä piikkejä ja yksi niistä tosiaan irtosi kotioloissa ennen aikojaan. Asensivat paikallispuudutuksella terveyskeskuksessa sen takaisin, koska luiskahti pois aivan liian aikaisin, silloin varpaan puudutus sattui se täytyy myöntää, mutta itse piikkien poisto ei satu. Piikkejä irrottava ortopedi oli fiksu siinä mielessä, että antoi minun istua toimenpidesängyn reunalla, kun veti pihdeillä piikit pois. Olisin varmaan enemmän pelännyt jos en olisi nähnyt itse mitä tapahtuu. Vähän samaan verrattava asia, että verikoeneulaa vedetään pois, ei satu, mutta pisto voi sattua. K-piikki leikkaus tehtiin minullekin spinaalilla, joten ei sattunut laittokaan operaation aikana. No hätä:) ja levollisin mielin piikkien poistoon.

    • suuri kiitos

      Voi kiitos tuhannesti!
      Olen koko 6 viikkoa ollut täällä kökkelit housuissa, jännittänyt ja pelännyt niin maan p-keleesti...tuo kyllä lohduttaa.
      Ajattelin jo, että näinköhän täytyy mennä lasarettiin toimenpiteeseen ennen kuin kukaan ehtii/viitsii vastata, mutta ei! Siitä suuri, suuri kiitos! Pelastit mun tulevan viikonloppuni. (Poisto ens viikon keskiviikkona).

      • Kohtalotoveri

        Mukava kuulla, että viestistäni oli apua. Itsekin pelkäsin tätä kyseistä toimenpidettä, niin ajattelin, että vastaan sinulle. Voinet pyytää, että näkisit, kun piikkejä poistetaan, itseäni ainakin helpotti, että näin, toki se vähän jännitti silloinkin mutta ei sattunut pätkääkään.Levollista viikonloppua.


    • 13+15

      Minulla oli 4 piikkiä ranteessa kokonaan ihon alla. Myös jännitin etukäteen jonkin verran ja olin youtubesta katsonut noita poistovideoita ja pahaa teki.

      Sain onneksi olla makuulla, enkä halunnut katsoa toimenpidettä. Puudutus sattui mielestäni yllättävän paljon, piikkien poisto vain hieman vihlaisi. Minulla piikit olivat niin laajalla alueella, että reunimmaisen piikin kohdalta iho ei ollut puutunut. Tunsin kun lääkäri teki viillon, veti piikin ja tikin ompelukin nipisteli, se sattui kuitenkin vähemmän kuin puudutus, joten en sanonut mitään. Piikit pyysin vielä muistoksi kotiin mukaan. Tsemppiä, ei se ole niin kauheaa kuin luulet!

    • k-piikkikammo

      hei vaan,

      nuo youtuben videot olen itsekin katsonut, tai no mitä nyt sormien välistä näkyviin pilkahti...roisia touhua.
      Tikkien poisto paikoittain nippasi, mutta en minä sitä pelännyt yhtään: sen verran on joutunut ommeltavaksi, että tikkien poisto on tuttua puuhaa. Tämä piikin ulosvetäminen luun ja lihasten sisästä tuntuu niin epätodelliselta ja oudolta, että se jotenkin kammoksuttaa. Ja pelottaa, kun siitä ei ole kokemusta eikä näin ollen yhtään osaa odottaa, mitä tuleman pitää. Mutta nyt sain kuullakseni kaksi erilaista kokemusta ja osaan edes jollain tavalla suhtautua, kun menen tähän toimenpiteeseen.

    • k-piikkikammo

      tervehdys taas, ajattelin muutaman rivin kirjoittaa nyt, kun tuo piikki on vihdoin otettu pois. Mitenköhän sen nyt ilmaisisi, ettei kuulostaisi liian dramaattiselta: en suosittelisi edes pahimmalle vihamiehelle, jos sellaisia minulla olisi. Ei mennyt nk. kuin leffoissa, ei. Piikki istui todella tiukassa, lääkäri pahoitteli moneen otteeseen, että pitikin sattua juuri minulle. Oli kuulemma hankalin tapaus hänen urallaan...no se varmasti kertookin, miten mukava kokemus tämä oli kaikenkaikkiaan. Ja olin siis niin doupattu, että hyvä kuin kieli kääntyi suussa. Eli vinkkinä kaikille, jotka ko operaatioon ovat menossa: ottakaa tuntia ennen kaksi panacodia yksi burana 600. Ja pyytäkää hoitajalta ennen toimenpidettä Diapam (eli olkaa ajoissa paikalla). Lääkkeitä saa kyllä ja niitä kannattaa pyytää, jos vaikka piikki ei suostukaan tulemaan suosiolla pois...varatkaa myös mukaanne sandaalit tai muut avokärkiset kengät. Varpaan pää on niin kipeä, että normi jalkineet on vaikea saada jalkaan saati kävellä niillä. Muille toivon parempia kokemuksia piikin poistossa.

      • Kipuliina

        Huh-huh-phuuuu! Itselläkin on supertiukka K-piikki kuulineen töksöllään isossa varpaassa ja hermot niin riekailena että ihan hulmuavat kauhistuksen myrskytuulessa. Kuula kyllä pääsee liikkumaan vaikka varpaaseen kiinni, sen saa kyllä kaksilla pihdeillä takaisin piikin nokkaan, mutta keljulta sekin tuntuu piikkiä pitkin varpaassa. Taidan purra itteäni kämmensyrjään, poistoon 3 viikkoa vielä... pitäisköhän laitta joku hakemaan Sörkän mutkasta jotain ehkä vähän vaffempaa. Noi jotku sandaalitki pitää sit hommata ja eiku just marraskuussa, ei jummatsu naurata pätkääkään...Aaaaawwäwwäää....


    • the day after tomorr

      hui
      mulla huomenna aamulla mentävä Peijakseen K-piikin poistoon...apuva..otan kyl semmoset arsenaalit ennen lähtöö että meen taksilla jotten kompurois yleisillä.Mulla on viel särkeny ihan hirveesti tätä piikkivarvasta nyt 5 päivää en tiiä mix.
      Jos oon elävien kirjoissa huomisen jälkeen mä tulen olemaan jokapäivästä nöyrä.'Tack adjö.

    • positiivinen asenne

      Minullakin k-piikin poisto 9.12. oik.jalan kolmannesta varpaasta Peijaksessa. Taidan myös ottaa Buranaa ja Panacodia ennakkoon. Eli kiitokset neuvoista ja mielipiteistä
      kaikille!

    • EiRiemullaRajaa

      Vaimollani oli k-piikki isovarpaassa 6 viikkoa josta häntä pelotti ja hirvitti kaikki 6 viikkoa, pienen(10 cm) piikin poisto. Sain hyvissä ajoin ennen poistoa käskyn pysyä vieressä ja pitää kädestä kiinni, koska häntä tulisi jännittämään. Tärinä ja vapina oli melkoista piikkiä poistettaessa, ei siksi että se sattuisi tai tuntuisi inhottavalta vaan, että hän oli katsonut pelottelu videoita youtubesta ja kaiken maailman facetwitsnapwhatsasta ja lukenut pelottelu tekstejä suomi24sta..
      Diipadaapa ja trallalallalaa, eipä huomannut vaimoni vapinaltaan että, piikki oli poissa 15sta sekunnissa ja loppu päivän naureskeli kaiken maailman kauhukuville.
      Näin meillä
      Piikki poistettiin peijaksessa 12/2015

    • Tupu56

      Itsellä ensviikolla varpaasta piikin poisto....jännitin, mut onnex löysinvastauksen täältä....turha pelätä....huh huh....kiitos

    • 53vee

      Eilen otettu 2 piikkiä pois, toinen pari senttiä ja toinen yli 10 cm. Kakkos- ja kolmoisvarpaissa olivat. Hoitaja otti pois Taysissa ja hengissä ollaan! Ei mitään kivaa, mutta nopeasti hoitui, eikä hirveesti sattunut. Se on kyllä tosi, että nyt jalka kipeempi, kuin kertaakaan tässä 4:n viikon aikana. Olivatko niin kotiutuneet, että nyt jotakin puuttuu😁?.

    • eisattunut

      Multa on otettu reilu vuos sitten k-piikki isovarpaasta pois. Jännitin sitä tosi paljon, mutta piikin poisto ei tuntunu miltään ja se oli äkkiä ohi. Tosin varvas oli sen jälkeen vielä jäykkä ja kipeä, mutta pikku hiljaa alkoi sekin paranemaan.

    • Miiru52

      Piikki ollut varpaassa kolme viikkoa. Löin sen kaapin oveen reilu viikko sitten ja piikki painui sisemmäs (en kyllä sitä painumista silloin huomannut eikä lyönti tehnyt kipeää). Oli tullut verenpurkauma varpaan päähän ja pää turposi. Helmi oli kiinni varpaan päässä ja turvonnut pää sen ympärillä. Kipua oli melkoisesti, mutta se rauhoittui särkylääkkeellä, joten en lähtenyt päivystykseen vaan odotin 1,5 vkoa ennen kuin menin.Lääkäri oli vihainen, että olisi pitänyt tulla aiemmin, koska on luutulehduksen vaara. Lääkäri veti pihdeillä piikkiä ulospäin, mutta se oli niin tiukassa ettei meinannut millään tulla. Yhtäkkiä sitten hulahti ulos miltei kokonaan. Lääkäri takoi sitä takaisin sisään ja puristi turvonneesta päästä sinne kertynyttä verta pois. Tämä kaikki tehtiin ilman mitään rohtoja. Tässä vaiheessa oli kyllä vitsit vähissä. Kun piikki vihdoin saatiin takaisin sisään ja helmi paikalleen, sain pyynnöstäni Buranan. Ajattelin, että voi taivas, eihän tässä Buranat auta, mutta kun operaatio oli ohi, varpaan kipu kyllä rauhoittui ihmeesti sillä Buranalla.
      Nyt seurataan ja odottelen verikokeiden tuloksia ettei olisi tulehdusta.

    • sirpa0602

      Tindevee olisitko ystävällinen ja laitat s-postia miten piikin poisto ja senjälkeinen toipuminen meni????????Pelottaa ihan sairaasti ja toimenpide [email protected]

    • nopeastiohi

      Tänään poistettiin DIP-nivelen yli menevä piikki etusormesta. Kesti 2 sekuntia eikä sattunut toimenpiteen aikana tai edes jälkikäteen. Vähän vuosi tietysti verta. Ei tarvittu puudutusta eikä tikkejä. Piikin sain muistoksi.

      • Makkaratikku

        Onko dip-nivel koukussa vai suora? Itsellä yhteensä 6 piikkiä 2.-4. sormissa. Hui!


    • Toimenpiteestä

      K-piikki poistettiin kolmannesta varpaasta toissapäivänä keskussairaalassa. Pelkäsin ihan mahdottomasti toimenpidettä, joten söin etukäteen Burana 800 mg. Noin 10 cm piikki lähti hetkessä pois ja sattui vain jalkapohjassa hetken aikaa. Varvas on nyt hieman kipeä, mutta kävely kantakengällä jatkuu...

    • V1rveli

      Kiitos teille kaikille K-piikeistä ja niiden poistosta kirjoittaneille. Olen nauranut vedet silmissä, vaikka ei kyllä pitäisi🤭. No huomenna menen sit itse yhtä ulos pyrkivää piikkiä poistamaan. Ohjeenne huomioiden otan kaikki mahdolliset kipulääkkeet, kiitos vinkeistä. Wish me luck!
      Pa. Kaksi piikkiä vielä jää poistettavaksi myöhemmin

    • Anonyymi

      Ortopedi poistaa k-piikin pihdeillä reippaalla vedolla ja ilman puudutusta, voi kuulua hiukan kitinää tai narinaa vedon aikana. Toimenpide ei satu potilaaseen.

    • Anonyymi

      K- piikki poistettu toistamiseen molempien leikkauksien jlk ei todella sattunut yhtään kummallakaan kertaa ,aivan turhaan siis jännitin piikin poistoa.

    • Anonyymi

      Mulle tehdään 6 viikon päästä toi piikkien poisto. Ne näyttää pelottavilta ne piikit. Niissä on sellaset pallot päällä. Voin sanoa että itseänikin pelottaa niiden piikkien poisto. Ajattelin että tarttisin siihe jotai rauhoittavaa kun ne piikit poistettaisiin sillä pelkään piikkejä paitsi rokotuspiikejä. Olenhan ottanut tänä vuonna keväällä sellasia kaksikin :) Terv: 14v

    • Anonyymi

      Mikähän tämän piikin estoon on hyvä tai miten sen voi estää tulemasta aina uudelleen ?

    • Anonyymi

      Mulla kahdessa varpaassa K-piikki,olleet vajaat kaksi viikkoa,potkaisin rahiin sohvalta noustessa,toinen meni sisäänpäin niin että halmi painui ihoon,kävin Peijaksessa päivystyksessä,sairaanhoitaja avasi helmen ja nosti sitä vähän ylemmäs,on kyllä vieläkin mielestäni kiinni varpaassa,mutta ei painu siihen,kuulemma varvas voi mennä kuolioon,jos helmi kiinni ihossa,eivät varoita tarpeeksi,ylihuomenna tikkien poisto terveysasemalla,katsotaan mitä sanovat

      • Anonyymi

        Korjasin itse,mulla on ihan pieni,joku kelloruuvari,sain nostettua helmen irti ihosta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe