Forumin nimeä pitäisi rukata?

Kersantti Ärjylä

Minusta tämän ateismi-forumin nimi pitäisi päivittää. Onko kukaan koskaan miettinyt myös, että "Ateismi" ei ole paras mahdollinen nimi tälle?

Itse pitäisin nimeä "Uskonnottomuus" tai "Uskonto- ja uskomuskritiikki" -nimeä, tai siihen suuntaan viittaavaa taikka yhdistelmää parempana. Tai Vapaa-ajattelu? Uskonnoista vapaat? Täällä kun jotkut uskikset tulevat inisemään palstalle kuulumattomuudesta, vaikka itse ovat riippuvaisia tästä forumista ja täällä julistamisesta. Mihin minäkin muka kirjoittaisin, jos en tänne? Eri asia olisi, jos alkaisin kysellä täällä vaikka kesämökin remontista.

Sitä paitsi kaikki uskonnottomat eivät ehkä ole ateisteja. Eli tarkoitan niitä, jotka uskovat kyllä jumalaan tai jumaliin, mutta eivät usko uskontoon ja karttavat tällaisia toisten keksimiä oppirakenntelmia. Toisaalta taas uskonnottomille ei ole muuta palstaa kuin tämä ateismi. Uskonnottomuus -otsikko kattaisi sekä jumaluskosta pesäeron tekevät ja muitakin uskomuksia kritisoivat ja karttavat. Toisaalta joku voi uskoa Joulupukkiin. Pitäisikö Lentävän Spaghettihirviön kirkolle saada myös oma forumi?

Kertokaa, onko teillä hyviä ehdotuksia? Voisi vaikka ehdottaa ylläpitäjälle.

13

210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole syytä vaihtaa koska tämä on nimenomaan palsta jossa kritisoidaan uskoa jumalaan/jumaliin ja siinä sivussa myös uskontoja, koska ne liittyvät oleellisesti toisiinsa.

• Kersantti Ärjylä

Moi Weccu.

Eräs perässäni roikkuva ja tekstejäni poisteleva valittaa juuri päin vastoin. Täällä ei kuulemma saisi puhua lainkaan uskonnosta eikä kritisoida niitä, vaan saisi kirjoittaa pelkästään ateismista, ks ketju verkostomarkkinoinnista. Minä olen toki eri mieltä, mutta otin tämän argumenttina ajatukseen, että jos tämä olisi Uskonnottomuus -forumi, niin nämä kitisijät joutuisivat olemaan hiljaa. Koska lähes kaikki mikä ei liity uskontoon on hyväksyttyä forumille.

Esimerkkinä kerron poistetusta viestistäni, joka käsitteli profetioiden odotuksen ja wincapitatuottojen lihaksi tulemisen ilosanomaa, tai oikeammin niiden tulemattomuutta ja näiden uskomuksien horjumattomuutta, vaikka ne on todettu jo uskomuksiksi. Molemmat odottelijat vakuuttelevat/vakuuttelivat omilla palstoillaan uskovansa että se tempaus/hillo tulee, sivut aukeaa, jeesus tulee aivan varmasti aivan varmuudella heti. Eli usko omiin uskomuksiin on suurempi kuin itse tulemukseen.

Näinhän on myös Jeesuksen odotuksessa. Kristillisen kirkon olemassa olo loppuisi siihen paikkaan, jos Jeesus tosiaan tulisi. Mitä uskikset sitten enää odottaisi ja kelle saarnaisivat jJeesus-juttujaan? Jeesus voisi itse puhua puhuttavansa, ja nämä uskikset muuttuisivat täysin tarpeettomiksi eikä muuttelisi hänen juttujaan omiin nimiinsä vaan saisivat tuta tekijänoikeudenrikkomuksen seuraukset.

• .,.,.
        Kersantti Ärjylä kirjoitti:

Moi Weccu.

Eräs perässäni roikkuva ja tekstejäni poisteleva valittaa juuri päin vastoin. Täällä ei kuulemma saisi puhua lainkaan uskonnosta eikä kritisoida niitä, vaan saisi kirjoittaa pelkästään ateismista, ks ketju verkostomarkkinoinnista. Minä olen toki eri mieltä, mutta otin tämän argumenttina ajatukseen, että jos tämä olisi Uskonnottomuus -forumi, niin nämä kitisijät joutuisivat olemaan hiljaa. Koska lähes kaikki mikä ei liity uskontoon on hyväksyttyä forumille.

Esimerkkinä kerron poistetusta viestistäni, joka käsitteli profetioiden odotuksen ja wincapitatuottojen lihaksi tulemisen ilosanomaa, tai oikeammin niiden tulemattomuutta ja näiden uskomuksien horjumattomuutta, vaikka ne on todettu jo uskomuksiksi. Molemmat odottelijat vakuuttelevat/vakuuttelivat omilla palstoillaan uskovansa että se tempaus/hillo tulee, sivut aukeaa, jeesus tulee aivan varmasti aivan varmuudella heti. Eli usko omiin uskomuksiin on suurempi kuin itse tulemukseen.

Näinhän on myös Jeesuksen odotuksessa. Kristillisen kirkon olemassa olo loppuisi siihen paikkaan, jos Jeesus tosiaan tulisi. Mitä uskikset sitten enää odottaisi ja kelle saarnaisivat jJeesus-juttujaan? Jeesus voisi itse puhua puhuttavansa, ja nämä uskikset muuttuisivat täysin tarpeettomiksi eikä muuttelisi hänen juttujaan omiin nimiinsä vaan saisivat tuta tekijänoikeudenrikkomuksen seuraukset.

Yhden ihmisen kitinän takia ei palstan nimeä ole syytä vaihtaa. Ateismi nimi sopii vallan hyvin niille jotka ei jumaliin usko, koska se on sana kuvaamaan ihmistä joka ei usko jumaliin. taidan muuten tietää kuka tämä kitisijä on.

• Kersantti Ärjylä kirjoitti:

Moi Weccu.

Moi vaan.
        Aivan kuten tämä välimerkkijono omassa vastauksessaan totesi: Ei yhden ihmisen kitinän takia ruveta nimiä vaihtelemaan.
        Minun ateismini on kriittistä suhtautumista uskoon/uskontoihin ja kirjoitukseni ovat siis kriittisiä näitä tahoja kohtaan..

Aika osuvaa muuten verrata keskenään uskonlahkoja ja verkostomarkkinointia. Sopii mielestäni hyvin tänne ateismi palstalle..

• ...

Jos ei usko jumaliin, eikä kannata mitään uskontoja, niin on uskonnoton eli a-teisti. Ihan yksinkertaista.

• Kersantti Ärjylä

"Jos ei usko jumaliin, eikä kannata mitään uskontoja, niin on uskonnoton eli a-teisti. Ihan yksinkertaista. "

Olen toista mieltä edelleen. Uskontotiedettä yliopistossa päntänneenä voin vakuuttaa, että sellaisia ihmisiä on, jotka uskovat Jumalaan/Jumaliin, mutta eivät uskontoihin, eivätkä myöskään tunnusta mitään uskontoa. He eivät siis voi olla ateisteja, mutta ovat uskonnottomia. Uskonnolla pitäisi olla kirja tai muu perinne, tunnustus, kirkko ja seurakunta tai muu yhteisö. Jos ei tunnusta, eikä kuulu mihinkään, niin sellainen ihminen on uskonnoton. Tai ei ole vielä keksinyt itselleen sopivaa järjestelmää. Uskonnon määrittelyjä ja reunaehtoja löytyy mm. Helsingin yliopiston teol.tdk: sivuilta.

Esimerkiksi henkisen tien kulkijat uskovat Universaaliin voimaan, Jumalaan tai Suureen Henkeen tai miten tätä kosmista voimaa nimittävätkin mutta he eivät välttämättä tunnusta mitään uskontoa, tai poimivat parhaat elementit monesta uskontojärjestelmästä tai keksivät omansa tai sellaista ei ole vielä keksitty. Kirkon tutkimuskeskuksen tutkimuksessa monet ihmiset vastasivat, että uskovat Jumalaan, mutta eivät kristinuskon tai muiden uskontojen jumalaan/jumaliin.

• En näe käytännön syytä miksi nimi pitäisi vaihtaa.
      Jos jotain niin ehkä sijoitus. Tai oma lokero. Uskonnot ja uskomukset alle tämä mielestäni ei jotenkin sovi.

Esim valikko - usknnottomuus, -Agnostismi, ateismi jne.

Tosin epäilen muuttaisiko sekään käytännössä foorumin sisältöä.

• Näin on näreet

Tämän forumin nimeksi sopisi "Vanhojen kommarien kitinäpalsta"

• Näin on näreet

Syynä on Kristinuskon eli Islamien jatkuvat suuttumiset jostain pila-leffasta.

Uskovaisilta ei puutu pommvyötä mutta huumorintaju on hukassa - toivoisin sen olevan toisinpäin!

• Walde

Ei. Tämä on palsta ateisteille. Ateismi= epäuskoa Jumalaan. Pitäisikö "uskonnottomille" sitten olla oma palsta? Pitäisi varmaan.

• Kersantti Ärjylä
      aloitti
      >>>Forumin nimeä pitäisi rukata?...Itse pitäisin nimeä "Uskonnottomuus"...yhdistelmää parempana.

• yks jumalaton

Jumalattomat voisi olla yksi,siitähän kävisi ilmi ihmisen suhde jumaliin.Uskomattomat voisi olla toinen mutta ei ehkä niin hyvä,kaksoismerkityksen takia.

• Tämähän oli juuri sitä keskustelua jota minäkin tahdoin.
      Mitä on ateismi

1. Ensinnäkään se ei ole uskomista ollenkaan joten jo pääluokka on väärin.
      2. Weccu ekassaan sanoi että täällä ” koska tämä on nimenomaan palsta jossa kritisoidaan uskoa jumalaan/jumaliin ja siinä sivussa myös uskontoja, koska ne liittyvät oleellisesti toisiinsa. ”
      - Toi on hyvä, Weccu, kunpa se lukisi tuolla ylhäällä, silloin se olisi niin !!

Mutta kun siellä lukee ” Keskustele ateismista.”
      Silloin täällä jutellaan ateismista eikä pilkata uskovaisia uskontoa jumalaa tai raamattua.
      On siellä muuten raamatullekin ihan oma palsta.
      Mutten Weccu, vaikka Sinun määritelmäsi on ihan hyvä ja kannatan sitäkin ajatusta, tärkeä osa ateismia, mutta vain suhteessa ateismiin monet varsinkin ikiateistin aloitukset on puhdasta herjaa naapuripalstan aiheita kohtaan
      Minä yritin jutella ateismista – te olette hairahtuneet asiasta.

” Keskustele ateismista.” tarkoittaa että kaikki saavat keskustella ajatuksistaan ateismista jos se on jonkun mielestä Satttanan palvomista niin se pitää sitten korjata eikä tuolleen hyökätä niin kuin monikin teistä teki minulle . Paitsi atac oli ainoa joka jaksoi selittää ja hyvin selittikin siitä olisin halunnut jatkaa. Vaikka se ei ollut alun kyssä. Alun pohdintanihan oli että miksi kirkko opettaa niin ? Ajatuksia siitä tahdoin. Ja mitä sille voisi tehdä. Uskisten asioiden haukkuminen ei poista vaan vahvistaa sitä käsitystä, kuten huomasimme.

3. A) Pääotsikoissa pitäisi olla uskonnottomuus ja sinne eri lohkot ateismi agnostikko positiivinen ja negatiivinen ateismi

3. B) Mielestäni olisi kyllä hyvä jos olisi palsta kuten homoilla ”vain homot juttelee täällä” niin pitäisi olla ”vain ateistit juttelevat täällä kaikesta taivaan ja maan väliltä.

3. C) Kuten myös ”vain jehovat juttelevat siellä ” Tätähän ehdotin ja hellu sinne pomoksi kun kerta hinkusi sinne.

Sitten olisi yleistä keskustelua jossa sana olisi vapaa KAIKILLE.

Oikeesti ei kenelläkään ole hinkua jutella aiheen / sääntöjen vastaisesti. Ongelma on siitä että ypi kohtelee syrjivästi kirjoittajia kun jollekin sallitaan palstanvastaiset aloitukset ja toisille ei - niin se on syrjimistä!

NYT == Suomi24 / Yhteiskunta / Uskonnot ja uskomukset / Ateismi / ….
      PO == Suomi24 / Yhteiskunta / Uskonnotomuus / Ateismi / ….
      PO == Suomi24 / Yhteiskunta / Uskonnotomuus / Agnostismi / ….

Tämä ateismi pitäisi saada pois uskonnoista se teillä ateisteilla olisi vaatia, niin kauan kun tämä on uskonnon alla niin uskikset kyllä on täällä.

Ja mitä tulee Lentävään spaghettihirviö uskontoon niin sille varmaan saadaan oma laatikko jahka se saadaan rekisteröidyksi – se ei ole mitään Suomessa ennekö se saadaan uskonnoksi.

Ja se on uskonto ei uskonnottomuus kuten ateismi on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      541
      4698
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      3781
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      284
      2362
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      487
      2236
    5. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      122
      1600
    6. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      89
      1588
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1413
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      73
      1371
    9. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      86
      1364
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      84
      1174
    Aihe