Akne on pilannut elämäni

effi briest

Olen 32-vuotias ja sanon suoraan, että akne on pilannut elämässäni lähes kaiken. Minulla on kasvoissa pahoja aknen jättämiä arpia. Yläasteikäisenä kuvittelin, että minulla oli hyvin paha akne. No ei se varmaan silloin vielä kovin paha ollut, repimällä ja puristelemalla vain sain naamani kauhean näköiseksi. Jouduin kiusatuksi, masennuin, itsetunto laski aivan nollaan, ja sillä tiellä olen edelleen. Lisäksi lehahtelin joka tilanteessa jatkuvasti punaiseksi... Vihaan vieläkin sitä, jos joku huomauttaa kasvojen punoituksesta.

Jossain vaiheessa sitten tajusin lopettaa puristelun ja mennä lääkäriin. Sain jotain kuorivia voiteita, ja iho paranikin hieman. Silti 16-vuotiaana posket paukahtivat täyteen syviä paiseita. Diane Nova -merkkiset pillerit auttoivat, joskin hitaasti. Kävin lukiota ahkerasti vaikka masensi ja vitutti. Onneksi sentään kukaan ei enää kiusannut. Jossain vaiheessa tein sen virheen, että lopetin pillerit, ja yo-kirjoitusten jälkeen naama äityi ihan hirveäksi. Jouduin Roaccutan-kuurille, joka kyllä auttoi finneihin, mutta taisi jättää ihon pysyvästi araksi ja ohueksi.

Nyt olen sitten yli kolmekymppinen, ja finnejä pukkaa toisinaan edelleen. Ne saa kyllä hoidettua pois, mutta ärsyttää nuo ARVET. Ne ovat vääristäneet kasvonpiirteeni, tehneet kasvoni epämuodostuneen näköiseksi. Lisäksi iho punoittaa herkästi milloin missäkin tilanteessa, ja on todella epätasaisen näköinen, joskus ärtynyt... Punoitus häviää yleensä joksikin aikaa, jos käyn viileässä suihkussa tms. Mutta eipähän ihmisten ilmoilla tai töissä ollessa pääse suihkuun. Pelkään sosiaalisia tilanteita ja vihaan huomion keskipisteenä olemista, joskus tunnen itseni kiusaantuneeksi jopa kavereiden ja tuttujen ihmisten seurassa. En tiedä kumpi on pahempaa, punoitus/ärtyneisyys vaiko isot vääristävät kuoppa-arvet :( Ehkä tuo punoitus kuitenkin, se on niin kiusallista. Joskus hyvänä päivänä ihon väri näyttää miltei normaalilta ja arvetkin ovat melko huomaamattomat. Tosin niitä päiviä ei ole usein... Turhauttaa, kun vaikka kuinka paljon käyttäisi naamioita, hoitavia rasvoja jne. ja meikkaisi kalliilla tuotteilla (Joe Blasco ym.), silti iho on karsea. Epätasainen, kauhean värinen, punoittava ja epäpuhdas. Olisi edes normaali ihonväri, kyllä noiden arpien kanssa pystyy jotenkuten elämään.

Välillä tuntuu, että mielialani on täysin riippuvainen ihon kunnosta. Voin rehellisesti sanoa aknen pilanneen elämäni. Se aiheutti minulle pahan masennuksen ja sosiaalisen fobian. Akne on pilannut itsetuntoni, minäkuvani, sosiaaliset suhteeni, mielenterveyteni, kaiken. Joten mistään pikkuvaivasta ei tosiaankaan ole kyse. Ärsyynnyn, kun joku sanoo, "siskoni söi liikaa karkkia ja nyt sille on tulossa akne", tai jotain vastaavaa. Ihan kuin se nyt siitä johtuisi... nuorempana en edes syönyt karkkia, joten mikään suklaan mässytys ei minulle aknea aiheuttanut. Lisäksi veljeni söi kotona ihan samaa ruokaa kuin minäkin, ja hänellä on hyvä persikkaiho, ollut elämänsä aikana noin kaksi finniä. On todella loukkaavaa kun ihmiset luulevat, että paha akne johtuu ruokavaliosta, huonosta hygieniasta tai laiskuudesta hoitaa ihoa.

Sen vielä lisään, että tunnen ihan kauheaa syyllisyyttä tämän asian takia. Joskus 13-15 -vuotiaana revin ja puristelin finnejäni (jotka ehkä kuitenkin olivat silloin vielä melko lieviä), ja siitä varmaan jäi arpia. No olin tietysti ihan penska silloin, mutta harmittaa todella paljon silti. Toisaalta olisihan noita arpia jäänyt silti, kun myöhemmin tuli syviä paisemaisia finnejä. Silti kauhea masis ja syyllisyys! Vieläkin ajattelen, "kunpa en olisi repinyt kasvojani" ja "kunpa olisin hoitanut ihoani paremmin". Plääh.

Huonon itsetunnon ja masennuksen takia olen tehnyt paljon jos jonkinlaisia typeryyksiä, ajautunut huonoihin suhteisiin jne. Tietysti sitten on parisuhteissakin saanut kokea jos jonkinlaista vittuilua milloin mistäkin, myös ulkonäöstä. Pari tyypin mielestä olin LIIAN LIHAVA! Vaikka olin kyllä ihan normaalipainoinen silloin. Että ruma naama ja läskikin vielä. Eipä paljon enää kiinnosta suhteet, kun ei saa arvostusta omana itsenään. Olen välillä niin masentunut, että olen syömättä, ja olenkin varmaan laihtunut. En tiedä onko minulla jonkinlainen lievä syömishäiriö vai johtuuko syömättämyys vain masennuksesta.

Suututtaa, masentaa, kiukuttaa. Itkettää, kun katson peiliin. Makaan kotona ja haudon itsetuhoisia ajatuksia. Eikä tämä ole edes ainoa syy masennukseeni... Silti en voi olla miettimättä, millainen minusta olisi tullut jos ihoni olisi ollut normaali.

Tietääkö joku, auttavatko esim. Restylanen tai Botoxin tyyppiset pistettävät täyteaineet aknearpiin? Käytetäänkö niitä edes? Ja onko olemassa mitään keinoa, jolla tuota ällöttävän punoittavaa ja epätasaista ihonväriä saisi parannettua PYSYVÄSTI? Onko minulla toivoa vai tapanko itseni?

48

3889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuppanen

      Älä luovuta! Oletko käynyt ihotautilääkärillä kyselemässä laserista tai muista kuorinnoista tai hionnoista?
      Itselläkin jonkin verran kuoppa-arpia ja kyllä ne masentaa. Monesti syytän itseäni siitä, että olen ne aiheuttanut puristelemalla ja repimällä. Tosiasia on kuitenkin se, että ne on tulleet siksi, että finni on jäänyt ihon alle pahasti jumiin, kasvanut siellä ja tehnyt kuopan. Repiminen ei tietenkään ole auttanut asiaa, mutta uskon että arpi olisi tullut joka tapauksessa, koski siihen finniin tai ei.
      Minua hävettää kulkea ihmisten ilmoilla kun ajattelen että kaikki tuojottaa vain noita kuoppia. Uskon kuitenkin, että sinullekin hoitokeino löytyy. Arvista ei koskaan pääse kokonaan eroon, mutta kun finnit saa parannettua ja ihon värin tasaiseksi, ei arpiakaan enää niin helposti huomaa.

    • effi briest

      Ihotautilääkärit ovat yleensä näissä arpiasioissa aika kökköjä. Minulle on sanottu, etten tarvitse mitään laseria, ja että laser voi jättää entistä pahemmat arvet. Tiedä häntä sitten... Näköjään moni muukin tällä palstalla kävijä on saanut samanlaista tietoa. Että arville ei muka voi tehdä "yhtään mitään". Aika masentavaa.

      Itsestäni kyllä laser kuulostaa vähän pelottavalta, vaikka sitä toisinaan riskittömänä mainostetaan. Pelkään ihon palamista (?), ärtymistä ja pysyviä ihovaurioita. Myöskin kemialliset kuorinnat ja mekaaniset hionnat kuulostavat karmeilta. Ihoni on erittäin helposti punoittava ja ärtyvä, joten mitään kovin suuria riskejä en haluaisi ottaa. Pari viikkoa kestävä ihon punoitus ja ärtyneisyys ei todellakaan houkuttele, etenkin kun lopputuloksesta ei ole takeita.

      Itseäni kiinnostaisivat lähinnä nuo täyteaineet, mutta niiden käyttö aknearpiin ei taida olla kovin yleistä. Lisäksi luin jostain neulahoidosta, joka on ilmeisesti hellävarainen, tasoittaa ihoa ja auttanee myös arpiin, toipumisaikakin lyhyt. Vissiin on olemassa myös jokin pulssivärilaser (?), jota käytetään couperosan ja ruusufinnin hoitoon. Itse kun tuosta epätasaisesta ihonväristä ja punoituksesta kärsin, tuo kuulostaa minusta houkuttelevalta, ehkä jopa paremmalta kuin arpihoidot.

      No niin... Pitää ottaa selvää näistä hoitokeinoista, hinnoista ja riskeistä. Olen valmis matkustamaan vaikka toiselle paikkakunnalle hoitamaan ihoani. Rahaa on tiedossa, joten sekään ei ole kynnyskysymys. Toivottavasti iholleni on mahdollista tehdä jotain. Ihminen on käynyt kuussakin, jo on kumma jos ei aknearpia pystytä hoitamaan :(

      • effi briest

        Niin ja se vielä, että vaikka vihaankin syviä kuoppa-arpiani suuresti, vielä enemmän inhoan kiusallista ihon punoitusta. Pienimmät arvet eivät minua haittaa, kun vain ihon väri olisi parempi! :( Itse asiassa kun on parempi päivä ja ihon väri vaaleahko/normaali punoituksen sijaan, arpeni eivät näytä minusta kovin pahoilta. Jollain oudolla tavalla jopa pidän niistä... (Kuulostaa varmaan oudolta, mutta taidan olla jotenkin tottunut niihin.) Mutta jos naama punoittaa, arvetkin korostuvat ja loistavat tulipunaisina... sitä vihaan yli kaiken. :(


    • adasdasd2222

      AP - oletko neitsyt?

      Ja arvista sen verran että mulla on armottomat arvet vaikka en ole KOSKAAN edes koskenut finneihin käsilläni. Olen tehnyt kaiken niin ettei arpia missään tapauksessa jäisi mutta niin vain on naama yhtä arpea. Köyttä etsimään-->

    • effi briest

      Öh, miten ihmeessä seksielämäni tai mahdollinen neitsyyteni liittyy tähän? Aika tökerö kysymys.

    • joitain ehdotuksia

      Jätä gluteeniviljat pois. Ala syödä MSM-rikkiä, Macaa, sinkkiä ja D-vitamiinia. Juo paljon vettä, syö paljon terveellisiä rasvoja. Tutki näitä lisäravinteita netistä niin tiedät, miksi niitä kannattaa syödä, miksi vaihtaa ruokavaliota. Ainakin voit kokeilla, tuovatko ne helpotusta.
      Mitä tulee laseriin, kyllä sitä suositellaan lääkärien toimesta, mutta jos sinulla on ohut ja herkkä iho, ei se ehkä ole hyvä ideä. Jotkut ovat saaneet apua arpiin kosmetologian miedommasta kemiallisesta kuorinnasta, puna/sini led-valohoidosta, argaaniöljystä. Arpien korjaustakin on monenlaista, ei pelkästään laseria, ja ihotautilääkärillä saat tietää mitä vaihtoehtoja on. Yleensä on kyllä niin, että no pain, no gain.

    • kuoppiska

      Oletko kokeillut BM-voidetta, josta näillä keskustelupalstoillakin on jokun verran kirjoitettu? Sitä saa apteekista. Minulla väheni näppylät ja punaiset jäljet aika pian käytön aloittamisen jälkeen ja iho tuntuu nykyään paljon sileämmältä vaikka kuoppa-arpia ja jokunen näppylä löytyy. Minuakin hirvittää nuo hionnat ja laserit, kun kuitenkin joudun olemaan ihmisten ilmoilla töiden takia ja pelottaa että toipuminen viekin enemmän aikaa kuin viikon tai iho meneekin pahemmaksi. Olen käyttänyt tuota BM-voidetta pidempään ja siinä pysyn kun ei parempaakaan kai ole tarjolla.

      • effibriest

        No ehkä tuota BM-voidetta voisi kokeilla. Saako sitä tavarataloista, mikä on hinta? Ihonhoitotuotteissa en pihistele, voin maksaa hyvästä voiteesta vaikka 100 € jos on hyvä tuote.

        Tuo voide kuulostaa hyvältä, kun itselleni kiusallisinta on tuo ihon epätasaisuus, punoitus jne. Kuoppien kanssa pystyn elämään, kunhan iho ei olisi niin karsean värinen.


      • effibriest
        effibriest kirjoitti:

        No ehkä tuota BM-voidetta voisi kokeilla. Saako sitä tavarataloista, mikä on hinta? Ihonhoitotuotteissa en pihistele, voin maksaa hyvästä voiteesta vaikka 100 € jos on hyvä tuote.

        Tuo voide kuulostaa hyvältä, kun itselleni kiusallisinta on tuo ihon epätasaisuus, punoitus jne. Kuoppien kanssa pystyn elämään, kunhan iho ei olisi niin karsean värinen.

        Niin ja se vielä, että minulla Diane Nova/Cypretyl tuntuu pitävän isoimmat finnit poissa. Minulla oli pillereissä parin vuoden tauko, mutta aloitin ne viime keväänä uudestaan, kun poskiin alkoi tulla finnejä. Myös leuan mustapäät ovat vähentyneet jonkin verran sen jälkeen, kun aloitin pillerit taas. Että joo, akneni on nykyään kyllä näköjään hoidettavissa... nuo vanhat kuopat ja ihon yleinen ällöttävyys lähinnä vaivaavat :( Jospa tuo BM-voide auttaisi.


      • kuoppiska
        effibriest kirjoitti:

        Niin ja se vielä, että minulla Diane Nova/Cypretyl tuntuu pitävän isoimmat finnit poissa. Minulla oli pillereissä parin vuoden tauko, mutta aloitin ne viime keväänä uudestaan, kun poskiin alkoi tulla finnejä. Myös leuan mustapäät ovat vähentyneet jonkin verran sen jälkeen, kun aloitin pillerit taas. Että joo, akneni on nykyään kyllä näköjään hoidettavissa... nuo vanhat kuopat ja ihon yleinen ällöttävyys lähinnä vaivaavat :( Jospa tuo BM-voide auttaisi.

        Voidetta saa apteekista, en muista tarkkaan hintaa mutta jossain 30 euron paikkeilla....siihen saa sellaista seerumiakin, Gel 28, mutta olen ihan hyvin pärjännyt pelkällä voiteella. Stockmann ainakin myy myös, mutta en tiedä mistä muualta löytyy.


    • tosi kyllästynyt

      Täyttä humpuukia tuollaiset voiteet, saa vielä lisäksi uusia ihotauteja kun pakkaa naamallensa säilöntäaineita ja käsiteltyä rasvaa. Mutta turha tälle palstalle on kirjoitella mitään järkevää, täällä tyrkytetään noita hyödyttömiä kalliita puteleita. Niitä ihmiset haluaa ostaa ja taas valitetaan kun ei auttanut. En usko, että monikaan edes on kiinnostunut pääsemään eroon aknesta, se on kai tullut osaksi persoonaa ja sitä halutaan vaalia hamaan hautaan. Vaihtoehtoisia tehokkaita hoitoja on, mutta mitäpä niistä.

      • effibriest

        No kerropa sitten meille oma ihmekeinosi? Jonkinlainen väri- tai ruohoterapia kenties? Parantavat kristallit? Jos rukoilisi vaikka Jeesusta tai Buddhaa, auttaisiko se? Kerro toki, kuuntelemme mielellämme. Älä vain sano että pitäisi tilata internetistä jotain sontaa. Mieluummin käytän apteekin voiteita.

        Ei kun siis joo, totta kai me mielellämme kärsimme aknesta. Etenkin sellaisesta kystisestä, joka on paitsi ikävän näköinen, myös kipeä ja jättää arvet.


      • Akne on syvältä
        effibriest kirjoitti:

        No kerropa sitten meille oma ihmekeinosi? Jonkinlainen väri- tai ruohoterapia kenties? Parantavat kristallit? Jos rukoilisi vaikka Jeesusta tai Buddhaa, auttaisiko se? Kerro toki, kuuntelemme mielellämme. Älä vain sano että pitäisi tilata internetistä jotain sontaa. Mieluummin käytän apteekin voiteita.

        Ei kun siis joo, totta kai me mielellämme kärsimme aknesta. Etenkin sellaisesta kystisestä, joka on paitsi ikävän näköinen, myös kipeä ja jättää arvet.

        akne on niin perseestä ja kun siitä on NIIN vähän tietoa. Itse olen lukenut että stressistä voi tulla aknetta,suklaasta,kahvista,sokeri juomista, ja sitten jossain sanotaan syö mitä haluat ei vaikuta. AIVA TAJUTTOMAN ÄRSYTTÄVÄÄ ETTÄ KAIKILLA ON ERILAISET MIELIPITEET AKNEN HOIDOSTA. Olen yrittänyt kaikkea mahdollista hoito,käyty on kosmetologit,syöty on roat ja 100 muuta akne pilleria mutta MISSÄ HYÖTYakmen hoiton kulunu noin ~1000e siis tuohon kuuluu vain kosmetologit ja roa lääkäri käynnit. Olen testannut myös niin että olen vain huuhdellut naaman vedellä kuin rasvainen kutakin "tyyliä hoitaa aknea" olen sen pariviikkoa testannut ottamalla kuvan naamasta ja vertaamalla 2vk vanhaan. Milloin tähän aknen hoitoon saadaa jotain JÄRKEVÄÄ TIETOA eikä mitään humpuukia kuten elä juo maitoa=akne katoaa ja v1tut.


      • rumilus
        Akne on syvältä kirjoitti:

        akne on niin perseestä ja kun siitä on NIIN vähän tietoa. Itse olen lukenut että stressistä voi tulla aknetta,suklaasta,kahvista,sokeri juomista, ja sitten jossain sanotaan syö mitä haluat ei vaikuta. AIVA TAJUTTOMAN ÄRSYTTÄVÄÄ ETTÄ KAIKILLA ON ERILAISET MIELIPITEET AKNEN HOIDOSTA. Olen yrittänyt kaikkea mahdollista hoito,käyty on kosmetologit,syöty on roat ja 100 muuta akne pilleria mutta MISSÄ HYÖTYakmen hoiton kulunu noin ~1000e siis tuohon kuuluu vain kosmetologit ja roa lääkäri käynnit. Olen testannut myös niin että olen vain huuhdellut naaman vedellä kuin rasvainen kutakin "tyyliä hoitaa aknea" olen sen pariviikkoa testannut ottamalla kuvan naamasta ja vertaamalla 2vk vanhaan. Milloin tähän aknen hoitoon saadaa jotain JÄRKEVÄÄ TIETOA eikä mitään humpuukia kuten elä juo maitoa=akne katoaa ja v1tut.

        Monesti niitä "hyviä" neuvoja antaa ne joilla on noin kaksi finniä naamassa. Kyllä tässä on testattu 15 vuoden aikana aika paljon eri voiteita, hoitoja ym. niin tiedän kyllä asioista aika paljon. Ikää on nyt 33 v.
        Itse olen sitä mieltä, että akne loppuu sitten kun sitä huvittaa. Siihen saakka täytyy lotrata voiteilla ja kaikella mahdollisella, että ne syntyvät finnit saa parannettua. En kuitenkaan väitä, että ne (esim. tuo mainitsemani BM-voide) toimisi kaikilla, totesin vain että minulla se toimii.
        Monesti olen vaipunut epätoivoon kun voiteet ja hoidot ei ole pidemmän päälle auttaneet, mutta jostakin sitä saa revittyä uutta toivoa ja tulee kokeiltua jotain uutta. Minä olen hyväksynyt sen että tämä on loputon taistelu, mutta omapahan on taisteluni ja laitan naamaani mitä huvittaa.
        Seuraavan kerran kun taas surkeana tihrustan itkua peilin edessä, yritän muistaa että ai niin, enhän minä edes halua parantua tästä aknesta...


      • voi elämä
        rumilus kirjoitti:

        Monesti niitä "hyviä" neuvoja antaa ne joilla on noin kaksi finniä naamassa. Kyllä tässä on testattu 15 vuoden aikana aika paljon eri voiteita, hoitoja ym. niin tiedän kyllä asioista aika paljon. Ikää on nyt 33 v.
        Itse olen sitä mieltä, että akne loppuu sitten kun sitä huvittaa. Siihen saakka täytyy lotrata voiteilla ja kaikella mahdollisella, että ne syntyvät finnit saa parannettua. En kuitenkaan väitä, että ne (esim. tuo mainitsemani BM-voide) toimisi kaikilla, totesin vain että minulla se toimii.
        Monesti olen vaipunut epätoivoon kun voiteet ja hoidot ei ole pidemmän päälle auttaneet, mutta jostakin sitä saa revittyä uutta toivoa ja tulee kokeiltua jotain uutta. Minä olen hyväksynyt sen että tämä on loputon taistelu, mutta omapahan on taisteluni ja laitan naamaani mitä huvittaa.
        Seuraavan kerran kun taas surkeana tihrustan itkua peilin edessä, yritän muistaa että ai niin, enhän minä edes halua parantua tästä aknesta...

        Minulle lääkäri sanoi, että kun vaihdevuodet tulee, nii näppyjä ei enää tule.


      • effibriest
        Akne on syvältä kirjoitti:

        akne on niin perseestä ja kun siitä on NIIN vähän tietoa. Itse olen lukenut että stressistä voi tulla aknetta,suklaasta,kahvista,sokeri juomista, ja sitten jossain sanotaan syö mitä haluat ei vaikuta. AIVA TAJUTTOMAN ÄRSYTTÄVÄÄ ETTÄ KAIKILLA ON ERILAISET MIELIPITEET AKNEN HOIDOSTA. Olen yrittänyt kaikkea mahdollista hoito,käyty on kosmetologit,syöty on roat ja 100 muuta akne pilleria mutta MISSÄ HYÖTYakmen hoiton kulunu noin ~1000e siis tuohon kuuluu vain kosmetologit ja roa lääkäri käynnit. Olen testannut myös niin että olen vain huuhdellut naaman vedellä kuin rasvainen kutakin "tyyliä hoitaa aknea" olen sen pariviikkoa testannut ottamalla kuvan naamasta ja vertaamalla 2vk vanhaan. Milloin tähän aknen hoitoon saadaa jotain JÄRKEVÄÄ TIETOA eikä mitään humpuukia kuten elä juo maitoa=akne katoaa ja v1tut.

        Niin, monesti neuvoja antavat juuri ne, jotka eivät itse aknesta kärsi. Minun nuoruudessani uskottiin, että suklaa ja rasvaiset ruuat aiheuttavat aknen. Nykyään viljatuotteet, erityisesti vehnä on julistettu paholaisen keksinnöksi ja syyksi joka ikiseen sairauteen, myös akneen. Olen ihan samaa mieltä tuosta, että mistä sitä tietää mikä on oikein ja mikä v'äärin, kun joka tuutista tulvii hyvää tarkoittavia neuvoja ja kaikki erilaisia. Ja tämä pätee muutenkin ruokavalioon ja terveyteen.

        Onhan se ihan totta, että ihmisen elimistö ei tarvitse valkoisia jauhoja, valkoista sokeria jne. Mutta pitää kai ihmisen joskus elämästä nauttia ja jotain hyvää syödä. Jos kerran tietynlaisella ruokavaliolla saa aknen ehkäistyä kokonaan, sitten kai sitä ruokavaliota olisi pitänyt noudattaa jo pitkään ennen murrosikää? Mistä näitä tietää.


    • pattinassu

      Ja kun niitä kuoppia tulee koko ajan lisää....en käsitä miten sen voi estää. Nytkin on poskessa iso patti ja tiedän mitä siitä seuraa. Vaikka olen sen antanut olla rauhassa, on se ollut tuossa jo monta viikkoa. Ei se parane ja kun joku kaunis päivä se paska tulee sieltä ulos tai hermostun ja revin sen, on tuloksena kuoppa...taas. Miten sen saisi pois tai miten siinä vaiheessa kun se kuoppa on paranemisvaiheessa, saisi sen jotenkin "pikaparannettua" niin että se kuoppa menis umpeen. Alkaa tuo toinen poski olla yhtä kuoppaa kuopan perään ja se jos mikä masentaa ja hävettää.

    • bored to death

      Tolla asenteella voitte vaan ostella niitä geelejä ja rasvoja edelleen. Mitäpä sillä on väliä vaikka ne ei toimi, ja muuta ette haluukaan.

      • tämä on arka aihe

        Kyllä sillä on aika paljon väliä. Minä haluan tämän naaman terveeksi niin perkeleesti, että en mitään muuta niin paljon halua. Oikeasti. Kun olet niin viisas niin kerro heti mikä toimii niin jätän heti nämä turhat kokeilut pois. Jos voisin niin ostaisin kokonaan uuden naaman. Tuommoset mitään ymmärtämättömät kusipäät voi painua vittuun. Toivotan sulle oikeen pahaa ja arpeuttavaa aknea koko loppuelämäksi.


      • effibriest

        Kuulehan nyt. Moni täällä kertoo kokeilleensa kaikki mahdolliset ruokavaliot, lisäravinteet ja luontaistuotteet, silti finnejä tulee. Se mikä toimii yhdelle, ei välttämättä sovi kaikille muille.

        Minulla auttavat parhaiten e-pillerit. EHKÄISEN niillä aknea ja siten varmaan myös arpien syntymistä. Tietysti sanot nyt, että myrkytän kehoani pillereillä, mutta itse koen niistä olevan enemmän hyötyä kuin haittaa. Lisäksi elämä ei muutenkaan ole täysin riskitöntä, maailmassa on kaikenlaisia vaaroja.

        Ja mitä tulee akneen ja ruokavalioon, tottakai terveellisellä ruokavaliolla on vaikutusta yleisterveyteen ja siten myös ihon kuntoon. Mutta turha syyllistäminen pois!


    • kaiken kokenut 38

      Itselläni on ollut arpia jo parikymmentä vuotta kystisen aknen seurauksena ja olen kokenyt varmasti kaikki tehokkaat arpihoidot.Älä nyt missään nimessä tuhlaa rahojasi voiteisiin!Eivät ne auta kuoppa-arpiin.niin ikään mikrohiontasarja ja syväkuorinnat olivat yhtä tyhjän kanssa arville.Hiilidioksidilaserissa olen käynyt kahdesti ja ensimmäinen kerta auttoi, toinen ei.Sitten aloitin tca-happohoidot.Olen käynyt yhteensä 4 kertaa, joista 2 etsaushoitoa.Vain etsaushoito auttoi arpiin jonkin verran.
      Tämän jälkeen kokeilin kerran fraktionaalista laseria,joka oli yhtä tyhjän kanssa.Kaksi kertaa olisi kuulemma riittäny mulle.Turhautuneena suunnittelin jo Jenkkeihin lähtöä, jossa tehdään tca-hoitoja 100% hapolla, kunnes päätin kokeilla vielä arpien täyttämistä täyteaineella.Tämä on osoittautunut itselläni parhaimmaksi keinoksi.Kalliiksi tosin tulee ellei tulevaisuus tuo tullessaan jotai radikaalia hoitoa.Kerran vuodessa aion siis mennä laittamaan täytettä pahimpiin arpiini.Kustannus n.400 €.Poskissani on silti rosoisuutta, johon ei täyteainetta voi laittaa ja inhoan seistä esim. keinovalon alla, mutta pahimmat kuopat ovat siis piilotettu täyteaineella.

    • effibriest

      Mitä ainetta sinulle laitettiin? Botoxia, Restylanea? Itsekin olen noita täyteaineita miettinyt laitettavaksi juuri syvimpiin kuoppiin. Sattuiko pistäminen, entä miltä tuntui jälkeenpäin? Näyttikö iho heti tasaisemmalta?

      Ja tuo aiemmin tässä ketjussa suositeltu voide: toki tiedän, ettei mikään voide vie kuoppa-arpia pois. Haluaisin vain kokeilla jotain, mikä auttaisi tehokkaasti ihon punaisuuteen (silloin nimittäin arvetkaan eivät häiritsisi niin paljon).

    • kaiken kokenut 38

      Mulle laitettiin Revanessea.Kesto n. vuosi toivottavasti.Eipä sattunut juuri lainkaan.Vähän nipisti.Vähän oli turvotusta, mutta ei mustelmia.Heti näytti tasaisemmalta, mutta aina aamulla pelkäsin, että montut ovat taas tulleet takaisin.No eivät onneksi veilä ole.
      Iho-ongelmien vaikutuksesta itsetuntoon ei voi sellainen kuvitellakaan, kuka ei kärsi iho-ongelmista!Vaikka olisi kuinka huoliteltu meikkeineen, hiuksineen ja vaatteineen, niin kaiken tuntuu pilaavan huono iho!Kärsin ja häpesin ihoani vuosikaudet.Aiheutti masennusta ja sosiaalista eristyneisyyttä.Vieläkin koen katkeruutta, että elämä on mennyt "ohi" vakavan itsetunto-ongelman vuoksi.No toiv. elämää vielä edessä ja mitä tasaisemmaksi ihoni saan,sen parempi on mielenikin.Onko joku kokeillut Sculptraa aknearpiin?
      Mataliin kuoppa-arpiin voi tepsiä muukin hoito, mutta itselläni oli vaikeat ja syvät arvet, jotka ovat parantuneet vasta monilla hoidoilla vuosien saatossa ja parhaiten näyttää tepsivän vain täyttö.

      • kiitos

        Jes, juuri tätä infoa olen kaivannut. Itse en halua laseriin enkä hiontoihin, kun se vaatii sairaslomaa ts. piilottelulomaa ja lopputuloksesta ei ole takeita. Ja pelottaa se myös, että iho menee jotenkin pahemmaksi niistä. Mua on kovasti kiinnostaneet nuo täyteaineet, jossakin on puhuttu restylanesta. En vain millään löydä kunnolla tietoa niistä vaikka jossain mainittiin että pistoksen jälkeen voi mennä vaikka heti töihin kun siitä ei jää jälkiä. Pitääkö täyteaineita varten mennä ihotautilääkärille vai plastiikkakirurgille?


      • effibriest

        Kiitos tiedosta. Kuinka kauan täyteaine pysyy kasvoissa? Puoli vuotta, vuoden?

        Onko kukaan tätä palstaa lukeva käynyt sellaisessa laserhoidossa, jossa hoidetaan ruusufinniä supistamalla ihon pintaverisuonia?


    • kaiken kokenut

      Mulle lupailtiin 9-12 kk kestoa.Ainakin vielä on pari pahaa arpea täytettynä.Ollut n. 5 kk nyt.Täyteainehoitoja tehdään kosmetologilla ja plastiikkakirurgilla.
      Semmoinenkin aine on kuin restylane vital, jota kuulemma suositellaan arpiseen ihoon.Ei tosin kokumiksia.Onko joku käynyt?
      Pistoshoitojen jälkeen kannataa olla pari vapaata, jos tulee mustelmia tai turvotusta pistoskohtaan?

    • arpipäääää

      Minunkin elämäni on akne pilannut. Naama on kuin petolinnun perse ja millään ei saa pois noita arpia.

      Käyn tasan TCA-hoidoissa ja jos se ei auta, otan täyteaineita. Jos niilläkään ei tulee siedettävää, tapan itseni.

    • Kokeileppa ihon kuorintaa salisyylihapolla ja TCA hapolla. Kyseiset aineet kuorii ihoa niin voimakkaasti, että syvemmätkin arvet kyllä katoavat. Laita googleen hakusanaksi salisyylihappokuorinta ja TCA kuorinta, niin löydät nettikauppoja, joista aineita saa tilattua kotikäyttöönkin.

      • lopeta jo

        Ja tämä on taas tämä sama huijari joka on ennenkin mainostanut täällä näitä kuorintojaan...


      • eri mieltä

        Ja höpö höpö, minulla ei edes matalat arvet lähtenyt minnekkään useammankaan hoidon jälkeen.

        Joillakin tuo etsaus kuulemma tehoaa erityisesti ns. icepick-arpiin, minulla ei.


    • Miriam777

      tiedän mitä on akne ihosta kärsiminen, mulla oli murrosiässä paha ja nyt olen 25v. arpia ja jälkiä on jäänyt ja turhauttaa ihon jatkuva hoitaminen ja meikkaaminen.paljon on ollut ahdistusta ja sosiaalisia paineita ja itkua peilin eessä ja vaikka mitä, ja kun ei ole muutenkaan mikään kaunotar vaikka mieheni arvostaa mua tällaisena. olen vihannut pitkään itseäni, nyt kun olen käynyt kuntosalilla ja liikun usein, olen alkanut nähdä itseni paremmassa valossa. ja niin terveellinen ja monipuolinen ruokavalio auttaa ihoa pysymään paremmassa kunnossa. isälläni on pari kirjaa ja kun rasva proteiini ja hiilihydraatit on suunnilleen ateriassa tasan (hiili- kuitenkin eniten) se auttaa moneen, isälläkin katosi tällä tavalla ihottuma käsivarresta :)

      näistä oli kuitenkin mulle kaikkein eniten nykyään apua, toivottavasti teillekin voisi olla. roat ja monet lääkekuurit kokeiltu aikoja sitten, mutta nyt olen löytänyt kaupan (Sokos) tuotteista hyvät, mitkä on vähentäny huomattavasti finnejä ja vaalentanut jälkiä.

      ihoa ei myös kannata hoitaa liian voimakkailla tuotteilla, koska ne voivat kuivattaa ja lisätä finnejä entisestään...

      - new clearasil annostelija joka on hygieeninen, superfruit extracts ja vitamin e
      - nivea visage: pure ja natural, cleansing milk: sarja, kasvovesi myös olemassa
      - lumene code sarja: clear it up gel wash, stay in control kasvovesi (mulla on sekaiho, t alue kiiltää ja muuten kuiva) glow without shine ohut hyvä meikin alla oleva kosteusvoide jättää mattapinnan.

      lisäksi nyt käytössä herbinan marjaspa kuorinta parikertaa viikossa

      käytän meikkinä tosi hyvää max factorin x perience meikkivoidetta (peittää tosi hyvin) ja max factorin facefinity compact foundation (mun sävy porcelain) yllättävää oli kun on porcelain ja se ei yleensä peitä, tämä teki sen. mun yks ystävä suositteli sitä ja ihastuin siihen heti. kestää pitkään ja mukana peili.

      • Miriam777

        ainiin ja diane nova pahensi vain ihoania, se ei hyödyttänyt mitään ja nykyään en edes syö noita pillereitä koska se voi vaikuttaa hedelmällisyyteen negatiivisesti, tosin mulla on lääkkeitä, jotka voivat aiheuttaa saman , ettei sitten joskus saakaan lapsia :/ on tää mennyt niin kemialliseksi tää maailma... mutta tietyt lääkkeet voi pelastaa ihmisen, tosin toivon et akneen keksíttäs oikeesti parantava aine, kun toi roakin oli ihan turhaa mun kohdalla. lisäksi vielä psoriasis, onneks nyt lievänä, mutta silti pienetkin läntit häiritsee, en kai koskaan pääse tästä tulehduksellisesta ihosta tän ajan aikana täällä...


    • vinkki111
    • Kokemato

      Marhuni kärsii aknesta ja se on mielestäni vakava sairaus. Itselläni ei ole kokemusta mutta arvelen oireiden olevan jotain olkapääsupistajalihaksen sätkimistä/nykimistä???

    • effibriest

      Hyviä uutisia.

      Olen jatkanut pillereiden syöntiä, ja mielestäni ihoni on parantunut entisestään. Ihon värikin on parantunut, meikkivoiteen kanssa iho on melko ok:n näköinen. Viime talvena ihossani oli paljon enemmän epäpuhtauksia, ja silloin tällöin tuli yksittäisiä isoja patteja, etenkin leukaan. Nyt isoja finnejä ei enää tule. Lisäksi iho ei ole enää yhtä rasvainen eikä talivuotoinen kuin ennen vaan pikemminkin välillä jopa hieman kuiva. Talveksi taidan tarvita paksumman ja ravitsevamman kosteusvoiteen. Muutenkin taitaa olla ihonhoitotuotteiden päivitys edessä. BM-voidetta en ole vielä kokeillut, koska paikkakuntani apteekissa ei myydä sitä.

      Hyvinä päivinä iho näyttää siedettävältä ja on suht normaalin värinen... Ehkä tulevina kuukausina iho muuttuu vielä paremmaksi. Sitten jos vähän vanhempana laitatan Restylanet isoimpiin arpiin, voin ehkä sanoa olevani tyytyväinen naamaani :)

      Olen alkanut syödä myös monivitamiineja sekä B- ja D-vitamiineja. Yritän muutenkin syödä monipuolisesti, sillä olen lievästi aneeminen.

      Että tämmöistä... Toivoa näemmä siis on! Lisäksi yritän pitää mielessä, että sentään en enää kärsi pahasta tulehduksellisesta aknesta kuten nuorempana. Täydellistä ihoa en saa koskaan, mutta ainakin ihoni on helppohoitoisempi kuin ennen.

    • scarfacee

      Kiva kuulla, että näyttää paremmalta! Tämä ketju on jo vähän vanhempi, mutta ajattelin kuitenkin tulla kommentoimaan. Itselläni puhkesi paha akne ihan yllättäen ja ennen virheetön ihoni on nyt pelkkää kuoppaa ja paisetta. Roa kuuri on vielä päällä eli arpien hoito ei nyt ole ajankohtaista, mutta olen etsinyt paljon tietoa eri vaihtoehdoista, koska elämä tällaisena arpinaamana tuntuu todella masentavalta..
      Parhaalta vaihtoehdolta minusta kuulostaa mikroneulaus. Siinä siis pienet neulat rikkovat arpikudoksen ja tilalle pitäisi syntyä terveempi, tasaisempi iho. Myös noiden hoitovoiteiden pitäisi neulauksen jälkeen imeytyä jopa 100 kertaa paremmin. Tiedä sitten tämänkään toimivuudesta, kokemuksia olisi kiva kuulla!
      Tässä toimenpiteessä toipumisaika on lyhyt, seuraavana päivänä pitäisi jo ihon näyttää täysin normaalilta. Noita neulateloja saa tilata ihan kotiinkin, jos ei halua kosmentologille mennä ja sillä saa sitten rullailla 1-4 vkon välein riippuen neulojen pituudesta. Telojen hintakin (40-70e) on mielestäni lähes ilmainen esim. laseriin verrattuna.
      Ja vielä piti sanoa, että C-vitamiinia kannattaa syödä, sen pitäisi tehostaa kollageenin tuotantoa ja näin edesauttaa paranemista.

    • tipu

      Mulla akne ei ole pilannut elämää, mutta kyllä se päivittäin vaivaa mieltä. Onneksi akne tuli mulle vasta parikymppisenä niin herkimmät vuodet sai olla rauhassa - ja kärsiä sitten muista ongelmista, kuten tisseistä ja "lihavuudesta" =). Tälleen talvella kyllä tuntuu, että jotain pitää keksiä kun kaikki arvet ja värivirheet korostuu kylmässä valossa ja iho on niin väritön - ja silti punainen.

      Mä oon kokeillu N-lite laseria 10 kerran sarjana. Eka kerta maksoi 250 € ja viimeinen 40 € kun käsittelyalue oli pienentynyt. Kyllä se vei punaisuutta ja madalsi matalimpia arpia, mutta ei se merkittävää apua tuo. Voisi ehkä suositella kerran vuoteen tehtäväksi ylläpidoksi.

      Kaksi kertaa olen käynyt TCA-kuorinnassa. Ensimmäinen kerta auttoi aika mukavasti, toisesta ei ollut niin huomattavaa apua. Nämä maksoi vajaa 400 € / kerta.

      Nyt kävin plastiikkakirurgin konsultaatiossa ja hän suositteli mekaanista hiontaa. Siinä kuulemma päästään helposti sopivaan syvyyteen joten riskit ei ole niin suuria kuin laserissa. Eipä lääkäri perisikkaihoa lupaillut, väriin hionta ei auta, mutta arpien pitäisi kyllä tasoittua entisestään. Face liftillä saa sitten viimeisteltyä, mutta jos nyt ei vielä siihen mennä... Tuo tulee kustantamaan n. 2500 €, eli aika paljon. Mutta rahat on siihen olemassa ja jotain se on kokeiltava, ja onhan noihin tehottomampiin mennyt sama raha. Sairalomaa ei tarvi vaan operointipäivä ja viikonloppu tekee tehtävänsä. Tulen vaikka sitten kertomaan voinko suositella muillekin!

      • ____________________

        Tarkoititko että face liftiin ei tarvi sairaslomaa? Olen käsittänyt että hionnan jälkeen tarvitaan ainakin viikon toipumisaika kun naama punoittaa. Minuakin kiinnostaisi niin kovasti tca tai hionta tms, eli kerro ihmeessä miten toimi.

        Auttaako tuo tca hyvin sellaisiin melko laajoihin kuoppa-arpiin? Minulla ei ole mitään niitä syviä pieniä kuoppia vaan muutama iso ja laaja, jotka tosin on omasta mielestä aika syviä.


      • toinen arpinen
        ____________________ kirjoitti:

        Tarkoititko että face liftiin ei tarvi sairaslomaa? Olen käsittänyt että hionnan jälkeen tarvitaan ainakin viikon toipumisaika kun naama punoittaa. Minuakin kiinnostaisi niin kovasti tca tai hionta tms, eli kerro ihmeessä miten toimi.

        Auttaako tuo tca hyvin sellaisiin melko laajoihin kuoppa-arpiin? Minulla ei ole mitään niitä syviä pieniä kuoppia vaan muutama iso ja laaja, jotka tosin on omasta mielestä aika syviä.

        Jos sinulla on ns. rolling arpia (kuulosti siltä), niin en kyllä suosittelisi TCA:ta vaan "subcision" nimistä toimenpidettä, jonka pitäisi nostaa arpia ja rikkoa sidekudossäikeet, jotka pitävät arpea montulla. Tämä subcision siis toimii vain ns. rolling arpiin ja sen pitäisi olla hyvin tehokas.

        Itsellä ei näitä ole, niin en ole etsinyt mistä Suomesta tuota hoitoa saisi. Mutta luulisin, että joku plastiikkakirurgi varmastii tekee. Itse sinuna koittaisin saada tuon hoidon. Toinen vaihtoehto on ns. fraktionaalinen CO2 -laser kuten Ultrapulse, joka luultavasti tehoaisi hyvin, mutta se on jo intensiivisempi ja riskit ovat suuremmat..


    • jajajajajaa
    • Eitäydellinen

      Tsemppiä kaikille iho-ongelmista kärsiville. Itse olen kärsinyt finnisestä, punoittavasta ja nykyään hivenen arpisesta ihosta noin 15 vuotta ja tuntuu että iho-ongelmat vaikeuttavat elämääni aika paljon. Olen 31-v ja pelottaa ajatella että jos ihon kunto huononee tähän tahtiin, miltä näytän 45-vuotiaana...Nyt olen kuitenkin päättänyt antaa itselleni hieman anteeksi, tuijottaa vähemmän peiliin ja lopettaa ihon ylihoitamisen (liian usein tehdyt kasvonaamiot ym. jotka pitkässä juoksussa vain lisäävät arpia, joskin kirkastavat ihoa hetkellisesti. Siksi ovatkin niin kuokuttavia aineita). Saa nähdä onnistuuko mutta tästä päivästä lähtien aion hyväksyä itseni sellaisena kun olen, vaikka naama ei olekaan täydellinen. Positiivisin mielin kaikesta huolimatta :)

    • StrongYouth

      http://www.makeupartistschoice.com/

      Täältähän saa sitten tilattua noita kemiallisia kuorintoja ja muita hoitoja akneen. Kallista on postitus, mutta halvemmaksihan se tulee, kun jos kävisi kosmetologilla.

      Rakettitiedettähän asia ei ole, joten kuka vaan voi tehdä, jos ohjekirjaa lukea osaa ja ainahan YouTubesta videoita löytyy asiaan liittyen.

      Aika parantaa, mutta ajan kanssa ei kannata alkaa pelleilemään, nuoruus se on ohi hetkessä.

    • Mie

      Itse olen kärsinyt aknesta, ja arvethan siitä jäi! Puristelu ja repiminen ei todellakaan ollut hyvästä. Olen nyt 17 vuotias. Finnejä alkoi tulla siinä 12v, mutta 13 vuoden ikäisenä oikeen urakalla. Se oli erittäin ärsyttävää, silloin en vielä edes meikannut. Joten finnit näkyivät selvemmin kuin meikatulla iholla. En meikannut 12 vuotiaana siis ollenkaan iho meikeillä, mutta 13 vuotiaana aloin käyttämään sellasita Aco merkkistä peite voidetta. Olin todellakin tietämätön meikeistä, ja länttäsin kuivattavan peitevoiteen suoraan koko kasvoilleni meikkivoiteen tavoin. Sehän toki kuivatti finnit, ja ihonkin. En käyttänyt edes minkäälaista kosteusvoidetta teininä. Iho kärsi aika paljon. Finnit kuivuivat, ja revin niitä sitten, kun luulin että ne vain lähtevät ja eikä mitään jälkiä jää. :\ . Revin aina vain...sitten pikkuhiljaa aloin huomata ihollani punaisia pikkuisia jälkiä. Tietämättömänä en tiennyt että ne eivät lähtisi pois. Tähän päivään mennessä kärsin yhä arvista ympäri naamaa, JA SELKÄÄ. Olen aloittanut käyttämään 10% (prosenttista) Salisyylihappokuorintaa viikottain! Suosittelen!

    • jokuvaan2

      Hyvät ihmiset, ei näistä asioista pidä tapella, mikä parantaa aknen ja mikä ei.... Jokaisen pitää löytää se henkilökohtainen aknen aiheuttaja.
      Oma mielipiteeni on, että akne ei parannu ulkoisesti hoitamalla mitenkään täysin. Voit saada ihoa paremman näköiseksi, mutta niitä finnejä pukkaa sieltä alta kokoajan lisää, jos et sisäisesti itseäsi hoida. En puhu nyt siis kenestäkään, kenellä on pari finniä siellä täällä. Tarkoitan pahempia tapauksia.

      Sanoisinko että yleisimmät virheet, mitä akneihoiset tekevät, ovat ihon liika pesu sekä ruokavalio. Älä pese ihoasi 10 kertaa päivässä, puhumattakaan noista syväpuhdistavista aineista. Kun se ihon oma rasva pestään pois siitä naamalta, elimistö alkaa puolustautumaan sitä kuivuutta vastaan tuomalla lisää rasvaa iholle... koita olla myös koskematta naamaasi, ei mielellään puristelua tai muuta nypläystä, sillä käsistäsi tulee kauheasti bakteereja, jotka voivat ärsyttää ihoa entisestään.

      Sanoisin, että kannattaa koittaa jättää gluteeniviljat pois, moni on saanut tuosta apua. Syö hitaita hiilihydraatteja, jätä nopeat hiilihydraatit pois ruokavaliostasi. Myös maitotuotteet aiheuttavat aknea joillakin....
      Omega 3 ja 6 tasapaino länsimaiden ruokakulttuurissa voi olla pahimmassa tapauksessa jopa 1:30
      testaa syödä omega 3 enemmän, rasvaista kalaa, tai pillereinä. Itselläni tuo auttoi jonkun verran myös. Moni sanoo, että sinkki ja muut vitamiinit voivat auttaa myös, itse en ole vielä päässyt kokeilemaan. Onnea jokaiselle aknesta kärsivälle, toivotaan, että iho paranee!

      • ei kiitti

        Mitä siis syöt? Ei leipää, ei leivonnaisia, ei jogurttia, ei maitoa, ei rahkaa, ei makeisia, ei hedelmiä eikä sokeripitoisia vihanneksia, ei liikaa rasvaa kun naama ärtyy siitäkin... Pelkkiä pillereitä ja maissihiutaleita, niinkö? Pari pähkinää päivän herkkutteluihin ja ehkä laihaa teetä? Pelkkää sosiaalisesti eristävää salaatin puputusta seuraavat 70 vuotta? Elämäsi laihana läskinä vailla lihaksia on todella ankeaa.


    • näillä

      Se mikä toimii yhdellä ei toimi toisella välttämättä. Voi vain ehdottaa mikä mulla on toiminut vaikeaan akneen. Paljon vettä (siis 2 litraa, ei mitään mega-annoksia) joka ikinen päivä. Vihreää teetä. Terveellistä ruokaa johon ei kuulu gluteeinia, maitotaloustuotteet minimiin, ei suklaata, ei limsoja tai cokiksia, ei karkkia. Paljon ja monipuolisesti erilaisia vihanneksia, kalaa monta kertaa viikossa.

      Kokeilin myös korkea-annoksista A-vitamiinia tablettina lääkärin reseptillä (kyseessä yksityinen lääkäri) ja kyllä se kuivasi mustapäitä ja vähensi finnejä ihosta suht nopeasti mulla. Toimiiko se jollain muulla, tiedä häntä. Voi kokeilla, ties vaikka auttaisi.

    • aloittaja-e

      Tämä on minun aloittamani ketju. Löysin tämän helposti, koska otsikko oli jäänyt mieleeni sanasta sanaan. Täytyy kyllä sanoa, että nykypäivänä en enää kirjoittaisi samalla tavalla kuin 2012 - tuonaikainen kirjoitukseni on pakkomielteisyyden sävyttämä ja kielii enemmän vaikeasta masennuksesta kuin mistään muusta.

      Hyvää alkanutta vuotta kaikille tätä lukeville.

      T: Aloittaja

    • VHH-lainen

      Lue kirja Vaaralliset Viljat, jos vaikka se avaisi silmät, mita viljatuotteet vaikuttavat ihon terveyteen. VHH- ruokavalio auttaa useimmissa tapauksissa, mutta ottaa aikaa tapauksesta riippuen.
      Joka tapauksessa et menetä mitään siirtymällä VHH ruokavalioon.Muutenkin yleinen terveystaso kohenee.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe