Lihasmassan kasvatus nuorena?

Habapoika

Onko hyvä aloittaa lihasmassan kasvatus 11-vuotiaana.
Meinaan itse olen 11v.
Ja onko toi kasvumyytti totta, että jos lihasmassaa kasvattaa niin jaa lyhyeksi? Kauanko menee lihasten kasvaessa jos lenkkeilee päivässä 4km, juoksee juoksupyörässä 30min ja nostelee parisataa kertaa 4kg painavia käsipainoja.
2kg yks käsipaino ja kummallaki kädellä harjottelen.
Ja millanen ruokavalio on sopiva, että saa lihaksia näkymään sekä kasvattamaan.

190

13666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • randomi98

      En osaa vastata kaikkii, mutta kyllä sinä voit aloittaa lihaksien kasvatuksen(:
      Urheilian ruokavali on: 1/3 osa salaattia, 1/3 perunoita, riisiä, pastaa jne. ja 1/3 osa lihaa uten esim. kalaa tai kanaa.
      Toivottavast autto(-:
      PS: Aluks, ku alkaa treenata nii lihakset hakee nestettä, joten paino voi nousta 1-3kg. Älä siis anna sen hämätä(|

      • Treeni

        Tähän on nyt kyllä pakko sanoa, että tuollaisella syömisellä ei lihasmassa kehity. Lihasmassan kehittämiseen tulee syödä proteiinia n. 2g/rasvaton painokilo plus hiilihydraatit ja rasvat päälle. Tuolla 1/3, 1/3, 1/3 ruokavaliolla menee jotkut jääkiekkoilijat, jalkapalloilijat yms. Tämä oli noin karkeasti sanottuna. Urheilussa on kaikki aina yksilöllistä.

        Kuitenkaan EN SUOSITTELE, että 11 vuotiaana aletaan hankkimaan lihasmassaa, koska pituuskasvu vaatii paljon energiaa ja lihasten kasvatus vaatii myös paljon energiaa. Tuohon, että loppuuko pituuskasvu, en sano juuta enkä jaata. Se on vähän ristiriitainen juttu, sillä toist sanoo että punttitreenaaminen vaikuttaa pituuskasvuun, roiset sanoo taas, että ei vaikuta. Mutta toistan nyt, että en suosittele, että 11 vuotiaana aletaan lihasmassaa kasvattamaan. Mm. loukkaantumisriski on suurempi.

        Kannattaa treenata kropan omalla painolla (punnerrukset, vatsalihakset, selkälihakset, leuanvedot yms). Tämä kehittää lihaskestävyyttä. Suositellaan, että massaa ei aleta kasvattaa ennen pituuskasvun loppumista.

        Kysy vaikka koulun terveydenhoitajalta tai koululääkäriltä, että mikä olisi turvallista treeniä tuossa iässä ja kehitysvaiheessa. He myös osaavat ravintopuolta neuvoa paremmin. Tuohon lihaskestävyystreeniin, eli juurikin punnerrukset yms. kyllä varmastikkin toimii tuo 1/3, 1/3, 1/3 ruokavalio. Ja kasvuvaiheessa on tärkeää syödä monipuolisesti terveellistä ruokaa, eli ei kannata alkaa tarkkailemaan mitään proteiinien yms. määriä ruokavaliossa vielä.

        Kiitos jos jaksoit tämän pitkän tekstin lukea. Jos joku huomaa virheitä näissä neuvossa, niin korjatkaa toki, en minäkään sentään ihan kaikkea tiedä, mutta yritin saamaani tietoa tähän kertoa. :D


    • Habapoika

      Ok, kiitti. Luulen kyllä että auttaa. Kiitti hei vinkistä!

    • Habapoika

      Pystyykö tolla kuntoilulla edes kunnolliseen lihasten kasvatukseen? Lisätkää tänne, jos jotenkin saisi paremmin kasvamaan.
      Kauan menee lihaksien kasvamiseen?

      • 13v,punttijäbä;)

        No jos noita liikkeitä teet niin sulle ei kasva minkäänlaisia lihaksia, vaan viimeisetkin lihakset katoavat..
        Ala käymään kuntosalilla, ja vedä joku 2krt viikossa 5km lenkki, ja käy salilla 4krt viikossa (treenaa joka päivä eri aluetta, jalat,selkä,kädet ymsyms.) syö normaalisti niin et laihdu vaan tulee lihaksia. Ja jos vielä tekee mieli tehostaa lihaste kasvua osta proteiinijauhetta. Toivottavasti oli jotain hyötyä :)


    • elikkäs

      Jos nostelet parisataa kertaa 2kg painoja niin ei siitä oo paljookaa hyötyä. lihasmassa hankkimisee sun pitäs joka kerta lisätä painoo ja tehä toistoja sen verran et just ja just pystyt tekee.
      Mut siis 11-vuotiaana kannattaa tehä sellasia harjotuksia mis ei käytetä painoja. Vaan käytät omaa ruumiinpainoas. Keskity punnerruksiin ja leukoje vetämisee ja sellasiin. Laita youtubeen Bodyweight exercises niin sieltä tulee aika paljon kaikkee mitä voi tehä ilman painoja ne on englanniks mut näät ainaki liikkeitä.
      Voithan sä niitä käsipainojaki käyttää jos haluut esitellä habaa kamuille mut sun pitää käyttää sellasia painoja mitkä on sulle haastavempia kun 2kg painot jos pystyt parisataa tekee :D
      Maastavedot ja kyykyt on sellasia mitkä rasittaa selkärankaa joka saattaa pysäyttää kasvun ja sellaset missä painoja nostetaan pään yläpuolelle. Kaikki sellaset mitkä rasittaa selkärankaa.
      Kunhan syöt hyvin ja liikut se on tärkeintä tos iäs. Ja et sä voi paljoo lihasta saadakkaan jos ei oo murrosikä viä.

    • Habapoika

      Murrosikä on vauhdissa ja joululahjaksi saan levytangon, jota olen toivonut. Mutta kuinka paljon selkää täytyy rasittaa, että kasvu pysähtyy? Mutta en tietenkään halua testata. Ja onko se kasvuhomma totta oikeesti?

      • qwertyok

        ite ainakin teen joka ilta 200 vatsalihasta, 100 vinoa vatsalihasta, 100 soveltavaa vatsalihasliikettä (eli muuta kuin istumaannousua) ja myös 100 selkää ja 100vinoa selkää, sekä 6kg painoilla erilaisia hauiskääntöjä ja nostoja. Ja sumokyykyt ovat myös hyvä harjoitus! Vaikka 100 sumokyykkyä per ilta on hyvä. Oon nyt 14v ja soitin tämmösen rutiinin 11vuotiaana :) 160cm ja 50kg on mitat ja ihan tyytyväinen olen
        Ahkera harjoittelu ja oikea ruokavalio tuottaa tulosta. Jos haluat vielä lihaksia selvemmin NÄKYMÄÄN niin suosittelen lenkkeilyä ja kuntopyörää niin rasva palaa pois ja lihakset näkyvät selvemmin. Myös salilla on välillä hyvä käydä niin pääsee laitteisiin tekemään toistoja. Toivottavasti tästä nyt oli jotain apua :)


      • Jyyrgen

        Niin pitkään kun teknikka on kunnossa ei tule mitään kasvuongelmia. 200 toistoa on käytännössä sama kun runkkaisit kyrpääs. Sarjat kannattaa pitää max 15 toistossa. Lihaskasvu vaatii plussakalorit ja riittävät unet.


      • ilpo
        qwertyok kirjoitti:

        ite ainakin teen joka ilta 200 vatsalihasta, 100 vinoa vatsalihasta, 100 soveltavaa vatsalihasliikettä (eli muuta kuin istumaannousua) ja myös 100 selkää ja 100vinoa selkää, sekä 6kg painoilla erilaisia hauiskääntöjä ja nostoja. Ja sumokyykyt ovat myös hyvä harjoitus! Vaikka 100 sumokyykkyä per ilta on hyvä. Oon nyt 14v ja soitin tämmösen rutiinin 11vuotiaana :) 160cm ja 50kg on mitat ja ihan tyytyväinen olen
        Ahkera harjoittelu ja oikea ruokavalio tuottaa tulosta. Jos haluat vielä lihaksia selvemmin NÄKYMÄÄN niin suosittelen lenkkeilyä ja kuntopyörää niin rasva palaa pois ja lihakset näkyvät selvemmin. Myös salilla on välillä hyvä käydä niin pääsee laitteisiin tekemään toistoja. Toivottavasti tästä nyt oli jotain apua :)

        Ilmeeni kun heikko ja hoikka tytyystäväni painaa sinun verran.


      • lihasperuna
        qwertyok kirjoitti:

        ite ainakin teen joka ilta 200 vatsalihasta, 100 vinoa vatsalihasta, 100 soveltavaa vatsalihasliikettä (eli muuta kuin istumaannousua) ja myös 100 selkää ja 100vinoa selkää, sekä 6kg painoilla erilaisia hauiskääntöjä ja nostoja. Ja sumokyykyt ovat myös hyvä harjoitus! Vaikka 100 sumokyykkyä per ilta on hyvä. Oon nyt 14v ja soitin tämmösen rutiinin 11vuotiaana :) 160cm ja 50kg on mitat ja ihan tyytyväinen olen
        Ahkera harjoittelu ja oikea ruokavalio tuottaa tulosta. Jos haluat vielä lihaksia selvemmin NÄKYMÄÄN niin suosittelen lenkkeilyä ja kuntopyörää niin rasva palaa pois ja lihakset näkyvät selvemmin. Myös salilla on välillä hyvä käydä niin pääsee laitteisiin tekemään toistoja. Toivottavasti tästä nyt oli jotain apua :)

        Oot aika siima


      • faktavain
        qwertyok kirjoitti:

        ite ainakin teen joka ilta 200 vatsalihasta, 100 vinoa vatsalihasta, 100 soveltavaa vatsalihasliikettä (eli muuta kuin istumaannousua) ja myös 100 selkää ja 100vinoa selkää, sekä 6kg painoilla erilaisia hauiskääntöjä ja nostoja. Ja sumokyykyt ovat myös hyvä harjoitus! Vaikka 100 sumokyykkyä per ilta on hyvä. Oon nyt 14v ja soitin tämmösen rutiinin 11vuotiaana :) 160cm ja 50kg on mitat ja ihan tyytyväinen olen
        Ahkera harjoittelu ja oikea ruokavalio tuottaa tulosta. Jos haluat vielä lihaksia selvemmin NÄKYMÄÄN niin suosittelen lenkkeilyä ja kuntopyörää niin rasva palaa pois ja lihakset näkyvät selvemmin. Myös salilla on välillä hyvä käydä niin pääsee laitteisiin tekemään toistoja. Toivottavasti tästä nyt oli jotain apua :)

        VATSA JA SELKÄLIHAKSIA TULEE AINA TEHDÄ YHTÄ MONTA KERTAA!! jos tekee vatsoja enemmän kuin selkiä tulee vakavat ongelmat.

        nimimerkillä n.8 vuoden urheilu ja nyt elinikäiset vammat ja treenikielto...


      • pallihiki700
        ilpo kirjoitti:

        Ilmeeni kun heikko ja hoikka tytyystäväni painaa sinun verran.

        ilmeeni kun nussin äitiäs


      • Failddldld
        qwertyok kirjoitti:

        ite ainakin teen joka ilta 200 vatsalihasta, 100 vinoa vatsalihasta, 100 soveltavaa vatsalihasliikettä (eli muuta kuin istumaannousua) ja myös 100 selkää ja 100vinoa selkää, sekä 6kg painoilla erilaisia hauiskääntöjä ja nostoja. Ja sumokyykyt ovat myös hyvä harjoitus! Vaikka 100 sumokyykkyä per ilta on hyvä. Oon nyt 14v ja soitin tämmösen rutiinin 11vuotiaana :) 160cm ja 50kg on mitat ja ihan tyytyväinen olen
        Ahkera harjoittelu ja oikea ruokavalio tuottaa tulosta. Jos haluat vielä lihaksia selvemmin NÄKYMÄÄN niin suosittelen lenkkeilyä ja kuntopyörää niin rasva palaa pois ja lihakset näkyvät selvemmin. Myös salilla on välillä hyvä käydä niin pääsee laitteisiin tekemään toistoja. Toivottavasti tästä nyt oli jotain apua :)

        Oot aika lyhyt. Selvästi on vaikuttanut toi sun "bodaukses" heh. ite oon saman ikän ja jotai 179 cm luokan lyhin poika 168 eli oot tosi lyhyt.


      • 14v185cm
        qwertyok kirjoitti:

        ite ainakin teen joka ilta 200 vatsalihasta, 100 vinoa vatsalihasta, 100 soveltavaa vatsalihasliikettä (eli muuta kuin istumaannousua) ja myös 100 selkää ja 100vinoa selkää, sekä 6kg painoilla erilaisia hauiskääntöjä ja nostoja. Ja sumokyykyt ovat myös hyvä harjoitus! Vaikka 100 sumokyykkyä per ilta on hyvä. Oon nyt 14v ja soitin tämmösen rutiinin 11vuotiaana :) 160cm ja 50kg on mitat ja ihan tyytyväinen olen
        Ahkera harjoittelu ja oikea ruokavalio tuottaa tulosta. Jos haluat vielä lihaksia selvemmin NÄKYMÄÄN niin suosittelen lenkkeilyä ja kuntopyörää niin rasva palaa pois ja lihakset näkyvät selvemmin. Myös salilla on välillä hyvä käydä niin pääsee laitteisiin tekemään toistoja. Toivottavasti tästä nyt oli jotain apua :)

        Ei vittu C`mon !! oot jo kasilla ja 160 cm !?!?!?!?!? vittu mä olin 3 luokalla 160 cm... oot ehkä vähä niinku rasittanu ittees et su pituus kasvu on stopannu-.-


      • ÖHÖHÖHÖ
        14v185cm kirjoitti:

        Ei vittu C`mon !! oot jo kasilla ja 160 cm !?!?!?!?!? vittu mä olin 3 luokalla 160 cm... oot ehkä vähä niinku rasittanu ittees et su pituus kasvu on stopannu-.-

        niin, tai sitten ton teksti oli jtn toiveajattelua.
        JA KUITENKIN, ei 160cm ole vähän? ja yleensä ne lähel 160cm kaikki 14v't on kun jotai 185


      • yli pitkä äijä
        Failddldld kirjoitti:

        Oot aika lyhyt. Selvästi on vaikuttanut toi sun "bodaukses" heh. ite oon saman ikän ja jotai 179 cm luokan lyhin poika 168 eli oot tosi lyhyt.

        hei oon 203 cm ja oon 14 ja meijän luokan lyhyin poika on 176cm ennustus 223cm


      • myöhästynyt vastaus
        qwertyok kirjoitti:

        ite ainakin teen joka ilta 200 vatsalihasta, 100 vinoa vatsalihasta, 100 soveltavaa vatsalihasliikettä (eli muuta kuin istumaannousua) ja myös 100 selkää ja 100vinoa selkää, sekä 6kg painoilla erilaisia hauiskääntöjä ja nostoja. Ja sumokyykyt ovat myös hyvä harjoitus! Vaikka 100 sumokyykkyä per ilta on hyvä. Oon nyt 14v ja soitin tämmösen rutiinin 11vuotiaana :) 160cm ja 50kg on mitat ja ihan tyytyväinen olen
        Ahkera harjoittelu ja oikea ruokavalio tuottaa tulosta. Jos haluat vielä lihaksia selvemmin NÄKYMÄÄN niin suosittelen lenkkeilyä ja kuntopyörää niin rasva palaa pois ja lihakset näkyvät selvemmin. Myös salilla on välillä hyvä käydä niin pääsee laitteisiin tekemään toistoja. Toivottavasti tästä nyt oli jotain apua :)

        Oot tosi lyhyt! Oks varma ettei pituuskasvu oo pysähtyny? Ja se pituuskasvu pysähtyy kun epifyysilevyt sulkeutuvat, mikä voi tapahtua liian raskaiden painojen nostosta.


    • Voi herranjumala

      • kullimuna

        älä saatana


    • auttaja

      (siis tietysti voit aloittaa,mutta lue tekstini loppuun)olet aivan liian nuori. kehosi ei varmasti vielä tuota mieshormoonia joten et todennäköisesti ole sukukypsä, etkä myöstkään siinä iässä että lihakset kasvaisivat kunnolla. aloita sitten 13v tai jtn. ja se miten esim teet auiskäännöksiä vaikuttaa paljon, pystyt huijaamaan siinä, eli liike ei ole oikea eikä kokonainen. myös liian pienet painot, niin lihas ei tee kaikkeaan sen nostamiseen. lämmittele 2kg ja sitten ostat jostai 5kg käsipainot ja vedät niillä, mutta todennäköisesti sinulla ei ole oikeaa tekniikkaa joten kysele iskältäs neuvoa ja pyydä näyttämään miten se tehdään. sinun ikäisellä lihakset eivät kasva kovinkaan nopeasti, ja menee kuukausia (jos teet liikkeet oikein hauiskäännöksissä) ennenkuin näet/huomaat edistystä. muuten joukseminen pitää kyllä kuntoa koholla, ja pohkeet ja reisi kasvaa ja vahvistuu nopeammin koska ne ovat isompia lihaksia. muista, että lihakset kasvavat levossa, joten tee vaikka joka toinen päivä hauiskääntöjä. jousta voi jokapäivä sillä ei niin väliä. onnea vaan sinulle =) JA SYÖ VALION PROFEEL JUGURTTEJA JA RAHKAA! NIISSÄ ON PALJON PROTEIINIA JOKA AUTTAA LIHASTEN PALAUTUMISESSA. SE TEKEE SIITÄ NOPEAMPAA!

      • auttaja

        oops pari kirjotusvirhettä mutta tajuat varmaan =)


    • Siis periaattesahan sä voit jo kasvattaa lihasmassaa tai siis jos olet aktiivinen urheilija niin sinulla kasvaa jo lihasmassa. Mutta siinäkin on rajoituksensa esimerkiksi sinun ei kannata nostaa painoja jotka ovat liian painavia vaan aloitat pienimmästä painomäärästä. Sitte että muistat myös syödä ja juoda tarpeeksi proteiiniä ja sitten nämä terveelliset elämäntavat vaikuttavat siihen myös. Hyvät urheilulajit joissa lihasmassan kasvu on tärkeää ja sitä myös tulee ovat ainakin minun mielestäni Jalkapallo ja Uinti eli niitä kannattaa harrastaa mutta myös muitakin. Urheilessa pitäisi muistaa toi juominen ettei ala huimauttaa ja että se nestetasapaino pysyy hyvässä kunnossa. Mutta aktiivisille urheilijoille se proteiini on se a ja o asia. Eli jos haluat kasvattaa lihasmassa urheile oman tasosi mukaan ja juo vettä ja syö/juo proteiinituotteita.

      • 4+4+4+4+4+4+4+4=???

        Jos joskus alkaa pyörryttää, ku oot urheillu oikein paljo tai hikoillu, nii siihen auttaa wishy, moni valmentaja on ihan sanonut urheilioille, että kantsii ottaa wishyy veden sijasta:)


      • Anonyymi
        4+4+4+4+4+4+4+4=??? kirjoitti:

        Jos joskus alkaa pyörryttää, ku oot urheillu oikein paljo tai hikoillu, nii siihen auttaa wishy, moni valmentaja on ihan sanonut urheilioille, että kantsii ottaa wishyy veden sijasta:)

        Ota wiskiä viikonloppuisin pullollinen, niin saat hyvän rapulan, joka ajaa sinut huimiin urheilusuorituksiin.


    • 14+88

      Ei mitään järkeä aloittaa lihasmassan hankkimista noin nuorena, eikä sitä kyllä tuolla tavalla tulisikaan. Pitää paikkansa, että vaikuttaa pituuskasvuun. Aloita vasta sitten kun on kasvupyrähdys ohi ja muutenkin olet muutenkin kehittynyt. Siinä 15:n vuoden paikkeilla on hyvä aloitella. Joskus näkee salilla ala-asteelaisia pikkupoikia leikkimässä, eikä siinä tiedä itkeäkö vai nauraa.

      Suosittelen kuitenkin jo tuossa iässä aloittamaan hyvän peruskunnon hankkimisen, eli juokse vaan ja tee punnerruksia ja muita vastaavia ilman lisäpainoja tehtäviä liikkeitä. Helpompi aloittaa massanhankinta sitten tulevaisuudessa, kun on hyvä peruskunto pohjalla.

      Tulevaisuutta varten voin jo tässä vaiheessa neuvoa, että noin ei massaa hankita. Juoksemalla ei lihasmassaa keräänny, eikä missään nimessä nostella jotain pikkupainoja pariasataa kertaa. Otetaan sen verran isot painot, että menee kerralla se korkeintaan noin 10 toistoa ja tehdään muutama sarja. Eikä massaa niin hankita, että tehdään salilla pelkkää hauiskääntöä ja penkkiä, vaan treenataan koko vartaloa jalat mukaanlukien. Jokapäivä ei myöskään kannata treenata, vaan antaa lihasten palutua kunnolla. Syödä pitää luonnollisesti paljon, erityisesti proteiinia, koska ei se lihas tyhjästä ilmesty.

    • Habapoika

      Pituutta 164cm ja painoa n. 66kg. Eli olen hieman ylipainoinenkin.

      • VIPRA

        No nyt en kyllä ihan usko,että joku kymmenvuotias olisi tuon kokoinen..


      • Hmm..
        VIPRA kirjoitti:

        No nyt en kyllä ihan usko,että joku kymmenvuotias olisi tuon kokoinen..

        Nimimerkille VIRPA: Kyllä 11-vuotiaat voivat olla tuon pituisia.
        Itse olen tyttö ja olen 158cm, noin 45kg painava ja 11-vuotiaskin.


    • Habapoika

      Jos joku ehdottelee salia vielä, niin sanon nyt ettei ole varaa käydä salilla.

    • jyyrgen

      ota pilleriä niin saat pään sekaisin vielä

    • Habapoika

      Never

    • muscleless

      Ei minun mielestä ainakaan tuon ikäisellä tarvitse olla vielä lihasmassaa. Mutta tottakai sen voi aloittaa. Mutta älä sit odota et oot kehonrakentaja vuodessa tai parissa

    • Kyllä painoja saa nuorenakin kantaa kuhan ei kanna liian painavia. Esimerkiksi tiiän yhen 14 vuotiaan tytön joka on kilpauimari niin hän nostaa yleensä vain kahen kilon painoja koska hänellä on peruskunto kunnossa muta hän ei silti halua loukata itseään. Joten kannattaa niitä painoja nuorenakin nostella mutta kuhan et nostele mitään 11 kilon tai 9 kilon painoja vaan alotat ihan niistä 0.5 ja 1.0 kilon painoista.

      • Jyyrgen

        11 kilon painot ovat pikkupainot

        Tiimarista ostettuja 1 kilon ''käsipainoja'' ei voi edes painoiksi kutsua.


      • Jyyrgen kirjoitti:

        11 kilon painot ovat pikkupainot

        Tiimarista ostettuja 1 kilon ''käsipainoja'' ei voi edes painoiksi kutsua.

        11 kilon painot eivät suinkaan ole mitääk pikkupainot! Niillä kannattaa nostella jos painoa on esimerkiksi yli 65 kg tai jopa yli 70 kiloa mutta ei suinkaan alle 60 kg.


    • Ei kannata

      Habapoika... Et saa lihaksias näkymään mitenkään...
      Eli voit ihanrauhassa tehdä tuon kaiken mutta ulkomuodollesi ei käy mitään paitsi saisit ehkä vatsalihakset.
      Nämä ihmiset joilla näkyy kunnolla lihakset ei kuntoile paljoakaan, he menevät tietynlaiseen leikaukseen joka voi olla hengen vaarallinen ja he syövät paljon hormooneita, leikkaus on sallittu vasta 25vuotiaille. Operaatio on myös tuskallinen koska siinä ei paljoa käytetä puudutusta. Ja jos aloitat lihaskunnon alle 15vuotiaana niin syöpäriski suurentuu ja kuolet nuorena ylirasitus joka on mielenterveydellesi vaarallinen ja samoin muulle terveydellesi. Ja jos tyttöjä aijot iskeä niin et sinä niitä saa, varsinkaan jos kuntoilet noin paljon kun tuonne ylös laitoit sillä sinusta tulisi kärttyisö jollaista kukaan ei halua! Itse aloitin 10vuotiaana ja olen nyt 30vuotta. Kävin leikkauksessakin joka toi esille lihakset. En ole ikinä menbyt kenenkanssa naimisiin koska olin niin kärttyisä ja nyt olaan todettu että elän enää 2vuotta ja että minulle kehityy syöpä.
      Eli jätä sikseen mutta puntteja kannataa nostella.

    • Hdkdksls

      Ei murrosikä 11vuotiaana voi olla mahdollista -_-
      Tieteelisesti todistettu että pojalla voi alkaa murrosikä 12vuotiaana. Vain kahdella 11vuotiaalla pojalla on murrosikä käynnissä ja sä et oo toine niist todellakaan...
      Haista paska vaa vitun valehtelia! Voit liikuu nii pal ku halut mut ei lihakset mihinkää kasva vaa pienenee liian nuorena urheilussa jossa ylirasitut... Eli mee maksimissaa 2
      2km lennkejä.

      • James-95

        "Ei murrosikä 11vuotiaana voi olla mahdollista -_- "

        Sama asia, että sanoisit kouluaineidesi keskiarvon olevan 7, mutta ei voi olla mahdollista, että yksi aine on 9.

        Eli joillakin alkaa aikaisemmin ja joillakin myöhemmin murrosikä. Tuo 11v on vain keskimääräinen ikä.


      • joku vaan

        sori vaan mutta mulla alkoi murrosikä n.11 vuotiaana joten revi siitä. huomasin sen siitä kun rintakarvat alkoivat kasvaa


      • plörth

        Ei siinä mitään että ystävälläni alkoi murrosikä 10vuotiaana ;)
        harvinaista MUTTA MAHDOLLISTA


      • Käynnissä on

        Oon 11-vuotias tyttö, ja mulla on alkanu menkat, häpykarvoja on tullu, mieliala muuttuu jatkuvasti, rinnat on kasvanu, oon kehittyny henkisesti ja fyysisesti jamulle on tullut finnejä.

        Vai ei voi 11-vuotiaalla olla murrosikää!?


      • Hormoonejq hamsterei

        Kyllä mulla jo kasvo karvoja ja tytöt kiinnosti 11-vuotiaana. Ääni rupes madaltuun vuodenvaihteessa.


      • 14v poika

        Kyllä mulla ainaki alko murrosikä 11 vuotiaana, kaverilla alko ku se oli 10. Ja se 12 vuotta on vaan keskiarvo.


      • Anonyymi

        Mun rinnakkais luokkalaisella pojalla tuli äänenmurros jo 11v ja parta ja finnit


    • En suosittele

      Tässä elämänohje niille jotka ei ole yläasteella:
      Jos menet leuhkimaan kavereillesi habastasi ja menet yläasteelle niin he tulevat joukolla kimmpuusi. Aluksi voit ehkä saada lyötyä muutamaa mutta sen jälkeen olet pulassa. Aluksi he hakaa sua ja sen jälkeen he autaa sinua pesemään veresi koulun vessanpöntössä, sama vinkki myös huonoille hävijöille.
      Kokemusta on kun näytin 5luokkakavereilleni habaani kun vertailtiin niin mulla oli heitä isompi haba. No 7luokalla heillä oli uusia kavereita ja kaikki tapahtui kuten kirjoitin tohon yläpuolel

    • Jtn jännää

      Tässä elämänohje niille jotka ei ole yläasteella:
      Jos menet leuhkimaan kavereillesi habastasi ja menet yläasteelle niin he tulevat joukolla kimmpuusi. Aluksi voit ehkä saada lyötyä muutamaa mutta sen jälkeen olet pulassa. Aluksi he hakaa sua ja sen jälkeen he autaa sinua pesemään veresi koulun vessanpöntössä, sama vinkki myös huonoille hävijöille.
      Kokemusta on kun näytin 5luokkakavereilleni habaani kun vertailtiin niin mulla oli heitä isompi haba. No 7luokalla heillä oli uusia kavereita ja kaikki tapahtui kuten kirjoitin tohon yläpuolel

    • Habapoika

      Hdkdksls, hmmm??

    • EI OO MITÄÄN JÄRKEÄ

      PITUUS KASVU TYSSÄÄ TAINO TULLEE VAAN NIIN VITUN TYHMÄN NÄKÖSEKSI KU ON SEMMONEN VERISUNIKAS PERUNA.

    • Syö paljon ja jätä herkut pois. enemmän toistoja ja ala käymään salilla. juo paljon maitoo jajaja pleikka kiinni :)

    • kapteeni_kaihi

      Tossa iässä pitäisi vielä keskittyä aerobiseen liikuntaan ja kunnon kohottamiseen. Sitten kun kasvipyrähdys on tullut on aikaisintaan hyvä aloittaa lisäpainoilla harjoitteleminen. Tai mikäs siinä jos haluaa jäädä tapiksi. Mutta siihen asti omaa kehoa kannatta käyttää painona: leuanvetoja, punnerruksia, selkälihasliikkeitä, vatsalihasliikkeitä yms.

    • hgjhglj

      Tossa iässä et yksinkertaisesti vain saa lihaksia kasvamaan, (kokemusta) kaikki energia menee pituuskasvuun. Pituuskasvu ei pysähdy mikäli et käytä mömmöjä, mutta saatat vaurioittaa selkääsi ja niveliäsi loppuiäksesi

      • niijust

        mömmöjä?? mitä mömmöjä? selitäppä vähän minkälaisia "mömmöjä" herra tarkoittaa.? varmaa lisäravinteita? nii justii ja tuomoset normi aineet mitä on normi ruuiissa pysäyttää pituuskasvun vai? ok.


      • Anonyymi

        Taito haara kyykkäs yli sata kiloo, kun sillä oli taitoo, iso maha ja VOIMAA!


    • tietavatorvix

      Ei todellakaan kannata aloittaa lihasmassan kasvatusta 11vuotiaana, olet pienikin vielä! Ja jos totta puhutaan niin kasvaminen lakkaa. Tuttuni (mies) on 159cm, koska aloitti 12v, lihasmassan kasvatuksen. Joten älä tee sitä:)

    • Habapoika

      Itse olen 164cm pitkä, 11v ja murrosikä alkanut sekä painan n 65kg

      • aha...

        Jo oooo ketä kiinnostaa -.-


    • kilpailija1

      moi habapoika! olen nyt 14-vuotias poika. harrastan kilpatanssia eli urheilen paljon... olen saanut PALJON valmennusta kysymyksiisi liittyen, enkä suosittele kuntosalia/saleja vielä tuon ikäisenä! ja suosittelen lämpimästi lopettamaan liian rehkimisen lihasten kanssa tuossa iässä. lihas kuntoa tietysti saa ja kannattaakin harjoitella, mutta tuon ikäisenä perus liikunta riittää! jos rehkii liikaa, murrosikä hidastuu ja varsinknin kuntosali pilaa pituuskasvun. iässäsi lihakset kerryttävät energiaa ja mitä enemmän teet, sitä enemmän kulutat. monipuolisella ruokavaliolla saat moninkertaisen hyödyn, normaalia liikuntaa harrastaen (pelejä kavereiden kanssa, pieniä lenkkejä...) ei mitään suurta! kuten jo jossain viestissä on mainittukin, on todella tärkeää pitää vapaa päiviä, sillä ne vapaa päivät ja yöt kehittävät lihaksiasi tuossä iässä eniten. pidässiis mielessä: kohtuus kaikessa :) toivottavasti oli apua :D

      • Jyyrgen

        Kilpailija1 voisi käydä äidinkielen tunnilla ja opetella ainakin seuraavat asiat:
        - Kappalejako
        - Yhdyssanat
        - Lauseen aloittaminen

        Voisit myös lopettaa paskan jauhamisen ja opetella mihin koko homma perustuu. Lihastenkasvu ei todellakaan hidasta murrosikää, vaan ennemminkin nopeuttaa sitä.


    • SETIEMME VETERAANI

      EI LIHASMASSAA ALETA KASVATTAA ALLE NELIKYMPPISENÄ! SE ON LIIAN ISO TERVEYSRISKI ALKAA AIKASEMMIN!

    • jussi2390

      Ite oon käyny jo 3 vuotta sillee rennosti salilla nii ei oo tullu mitää kasvu vikoja tai selkä vikoja joten voi käyää sillee vaik joka päivä kuhan et nostele mitään maksimii ja ite oon ny 14 ja ruokavalio kannatta syyä paljo kasviksii ja ja proteini pitost ruokaa koska pelkkä salil käynti ei tuota tulost kauheesti jos ei oo hyvä ruokavalio ja kannattaa nostaa vähä painavampii käsipainoja ja pitää olla salil semmone 1-1.5 tuntii päiväs jos haluu hyvät lihakset ja älä tee samaa lihas ryhmää koko aja vaan olkapäit,
      vatsoja, jalkoja, selkää , ranteit ja hauista ja kannataa alkaa juomaan proteini juomia sit 14v paikkeil ei mul muuta.

      • jussi2390

        ja ite nosta ny 75 killo penkist ja täytin 14 kaks viikkoo takaperin ja painan 50 ja oon pitkä 168 ja nostelen semmosii 10kg painoja vasara otteel ja hauis käännös


      • Ei kantti
        jussi2390 kirjoitti:

        ja ite nosta ny 75 killo penkist ja täytin 14 kaks viikkoo takaperin ja painan 50 ja oon pitkä 168 ja nostelen semmosii 10kg painoja vasara otteel ja hauis käännös

        Ketä sää yrität tässä lyhyeks saada!!!!!!


    • 15wee

      joka pohan unelmanahan on saada isot lihakset mutta sinun kannattaisi oikeastaan palata asiaan vasta parin vuoden päästä :)

    • jaska jokunen§1

      menkää vittuun kakarat....

    • 98 kalakukko poika

      Itse olen 14v aloitin punttaamisen 12v ja Hera80 käytön 13v ja sanon sen että lihasmassa on tullut todella hiljaa ja oon kasvanut 185cm. .. . penkistä ei nouse varmaan ees 50? haukal kyllä menee se 20, mutta itselläni tullut lihasta ja massaa hitaasti (olen 60kg eli noin 3kg alipainoinen) mutta ei se kasvua ole hidastanut. . . luulisi että nopeuttanut vaan :D

      • juuuuuu2

        185 cm :DDD????? 60 kg :DDDD ite oon 184 cm ja 75 kiloo...


      • vägö

        Eihän sulla ole yhtään lihasta 98 kalakukko poika, jos noin vähän painat! JOS olisit kunnon bodari, painaisit yli sata kiloa. Siihen on tosin vielä matkaa, olethan harrastanut salia vasta kaksi vuotta. Arvelen, että ruokavaliosikin on aivan pielessä, syö paljon, paljon enemmän!


    • jaska jokunen§1

      kalakukko on homo

    • lol

      Kyllä sinusta tulee pieni palosammutin jos treenaat kasvu-iän aikana...

    • hfjyk

      Oon kanssa saman ikänen ja koitan samaa!
      Ei mitään sokerista!!!! Ja paljon salaattii? ja kasviksii??



      ps. Aijotko kasvattaa lihaksias jonkun tytön takii jos on älä ota hirveesti paineita tossa on kans paljon riskejä!!

    • näin on

      Ei ole mitenkään suositeltavaa nostella isoja painoja 11vuotiaana...15v aikoihin voit alotella.
      Terveellinen ravinto ja sopiva liikunta siinä se. Ei mitään hampaat irveessä vääntämistä...teet todella vahinkoa kehollesi.

    • StyxRiver

      Mihin muka 11-vuotias lihaksia tarvitsee? Kannattaa elää lapsuus lapsuutena, eikä kopsata jotain ylipumpattuja suomi-räppäreitä.

      • 14+88

        Ahahaha! Repesin viimeiselle lauseelle. Kenellä suomiräppärillä muka on lihakset?


      • Hormooneitahamsterei
        14+88 kirjoitti:

        Ahahaha! Repesin viimeiselle lauseelle. Kenellä suomiräppärillä muka on lihakset?

        Elastisella ja Nost3 ja Protron Vilholla


    • wegafrght

      jonne nostele vaan niitä ES-tölkkejä

    • 6+17

      Sinun ikäisenä ei kannata vielä alkaa kasvattamaan lihas massaa, sillä se vaatii pienempiä toistoja isolla kuormituksella, joka taas rikkoo niveliä. Suosittelen treenaamista omalla painollasi, lenkkeilyä sekä muuta kestävyysurheilua. Voit myös nostella pieniä painoja ja hakea sitä oikeaa tekniikkaa, että 3-4:n vuoden päästä salitreenisi kulkisi paremmin.

      Kestävyysliikunta tuo hapenottokykyä ja lihaskestävyyttä paremmaksi, jolloin sitten myöhemmin saat salilla treenattua isoilla painoilla. Myös tekniikka on hyvä hioa nyt kuntoon.

      Tsemppiä!

    • sdfsdg

      Kuules nyt Habapoika. Tässä sulle isällinen neuvo: Olet 11-vuotias. Ei 11-vuotias voi kasvattaa lihasmassaa. Ei kenenkään 11-vuotiaan sisu voi riittää ensinnäkään siihen ja toiseksi, jos riittäisi ni jäisit lyhyeksi ja rikkoisit vain itsesi.

      Harrasta liikuntaa, erityisesti olisi hyvä, jos sinua kiinnostaa joukkuelajit. Niissä liikkuminen on hauskaa ja kehityt niin kuin tuon ikäisen kuuluukin.

      Vinkiksi, että kun menet armeijaan, niin siellä toivottavasti sisuunnut ja se antaa hyvän boostin lihasmassan kasvatukseen. Itse kotiuduin tammikuussa ja olen siitä lähtien käynyt aktiivisesti salilla. Harrastan lisäksi uintia, jääkiekkoa ja paljon muuta. Ja vaikka itse sanonkin, olen melko näyttävässä kunnossa. En ole siis lihasmassankasvattaja vaan pidän itseni sotilaallisessa kondiksessa. Naisiakin saa todennäköisesti paremmin sotilaallisella vartalolla, kuin kehonrakentajanvartalolla. Kiitos ja hei! Terv. asd 20-v.

      Muista: Älä bodaa
      Pelaa pelejä
      Juokse
      Pompi
      Ui
      Pyöräile
      Kehonpainolla tehtävät lihaskuntoliikkeet.

      Tee kaikkea monipuolisesti! Ja tuon ikäiselle riittää, että syöt mitä koulussa ja kotona tarjotaan!

    • 000000009999999999

      Sun elimistö ei ole vielä valmis lihasmassan kasvatukseen. Suosittelen punnerruksia ja leuanvetoa yms.

      • homon hommaa

        parempi harrastaa aku ankkoja ja muita kivoja harrastuksia tuossa iässä vielä unohda lihasmassa touhut pilaat vain aivosi kaiken maailman nappeja popsimalla


      • sfadsdsa
        homon hommaa kirjoitti:

        parempi harrastaa aku ankkoja ja muita kivoja harrastuksia tuossa iässä vielä unohda lihasmassa touhut pilaat vain aivosi kaiken maailman nappeja popsimalla

        miten painojen nostelu ja urheile liitty steroideihin 11v ikäiselle ?
        en usko että tämä poika on steroideja vetämässä ... dumfuck


    • ....................

      Lenkkeily ei pahemmin lihaksia kasvata, vaan se kasvattaa enemmän fyysistä kuntoa ja kestävyyttä.

      Mutta en suosittele, että vielä tuolla iällä rupeat suuremmissa määrin lihaksia kasvattamaan.

    • rapesssstaa

      hejj oon 12 v poika nostelen 5 kg painoi 350 kertaa aamul ja illal oks se hyvö vai huono? sit 200 leukoi mun omalla painolla joka on 63 kg

    • vcxvxxx

      Nuorena luiden päät ovat vielä pehmeät ja voivat vaurioitua jos liian kovia painoja nostelet. Itse en kyllä usko, että painojen nostelu pituuskasvua keskeyttää jos vaan saat riittävästi ravintoa sekä lihasten kasvuun että pituuskasvuun.

      Sinun panostaisin oman kehon painoilla ja pienillä painoilla tehtäviin liikkeisiin, liikkeiden oikeaoppisen suorittamisen harjoitteluun ja peruskunnon parantamiseen. Eli juoksemista, uimista, joukkuepelejä, yksilölajeja ym. Kehität monipuolisesti kroppaasi, jolloin sinulla on hyvä pohja lähteä kasvattamaan lihasmassaa kun olet vanhempi.

    • Teenäin

      se on kuule semmonen homma että, jätä herkut pois mutta on JOPA suositeltavaa pitää yksi karkki päivä vaikka perjantaina. Heitä ne puntit vielä pois ja käytä omaa painoasi, esim. vatsalihakset, etunojapunnerrukset kyykyt ym. kun juokset/hölkkäät, kuntosi kasvaa mutta rasva ei pala, todellinen rasvan palaminen alkaa ku olet kävellyt noin puolituntia. Ja on varsin ymmärrettävää että ei ole varaa salikorttiin, sehän maksaa jopa 50e kuukaudelta täälläpäin. Syöminen: KATSO RUOKAYMPYRÄ. Ja vaikka sinulla olisikin jo murrosikä alkanut niin älä käytä puntteja. Toivottavasti tämä auttoi, ainakin toivon niin.

    • no joo

      Kohtuullinen lihaskuntoharjoittelu tekee hyvää jokaiselle ihan vauvasta vaariin! Mutta sellasta 2h joka päivä suurilla painoilla kehonrakennusta ei kannata lapsen/ nuoren tietenkään aloittaa.

    • Smoukka

      11 vuotias jos bodaa, oikeesti se jää lyhyeksi. Tiedän pari tapausta. Ne jätkät jotain 160 cm nyt aikuisena. Lihaskasvu vaatii ruokaa ja lepoa sekä treeniä ja myös pituuskasvu vaatii ruokaa ja lepoa. Keho pitää jostain syystä tärkeempänä lihaskasvua kuin pituuskasvua joten pituuskasvu loppuu. Niin se vaan on kysy vaikka keneltä huippuvalmentajalta tai keltään vähänkin asioista oikeesti tajuuvalta. Ei pysty syömään tarpeeks milläään kovimman pituuskasvun aikana että samalla lihakset kasvais. Tai ehkä voi syödä mutta maha ei ehdi käsitellä sitä ruokamäärää...

      MUTTA sun lihakset kyllä kasvaa kun syöt paljon kunnollista ruokaa ja liikut jonkun verran, järkevästi. Mutta älä syö itseäsi läskiksi eli ei kovin paljoo rasvaa eikä lähes ollenkaan karkkia ja muuta sokeria.

      Äläkä stressaa tätä hommaa tai susta tulee vaan kaheli ja ruipelo. Ota rennosti toi homma, bodauksessa yksi tärkeä juttu on oikea asenne, vaikuttaa meinaan hormonitoimintoihin eli kasvuun.

    • niin.

      Voihan sitä urheilla omaksi iloksi. Mutta ei aikuisetkaan liialla lihasmassalla tee mitään. Se voi enemmän haitata.

    • habapoika

      minusta tuntuu että mikään muu ei ole kasvanut kuin pippeli viime aikoina

    • jann92

      Siis joo oon 20v nainen joka käy salilla ja oon tyytyväinen kroppaani ja olen järkyttynyt. Siis joo ei 11-vuotiaan kuulu mtään lihaksii miettii oikkesti!? Siis on tervettä miettii et ruokavalioo ja sitä liikuntaa et on terve, mut lihaksii kuuluu kasvattaa vast 14-16v iäs ja seki ikä riippuu yksilöstä...

    • Habapoika

      Oukei, kiitti kaikille vastauksista. Oon tullu siihen tulokseen, että alotan lihasten kasvatuksen parin vuoden päästä. Mutta kyllä edelleen juoksen 30min päivässä, 50x selkiä ja vatsoja sekä 100 kertaa painoja. Ja toi ''habapoika'' joka tuon ''minusta tuntuu että mikään muu ei ole kasvanut kuin pippeli viime aikoina '' kommentin pisti, niin se en ollut minä. Joku trolli

      Vastauksia en sitte tartte enää.

    • Habapoika

      Jatkan edellist.

      Aloitin tänään nostamaan 5kg painoja nostelee. Vedän päivässä niillä 100x hausiskääntöjä kummallaki kädellä. Ja toi 50x selät ja 50x vatsat, 30min juoksu sekä silloin tällöin n. 2.5km lenkki. Tällä luultavasti ei lihaskunto kasva, mutta toivon että yleiskunto kasvaisi. Tuo ruokavalio on pysyny myös samana, kuin aihetta luodessani.

      • 342112324t

        lihakset alkavat kasvaa ainoastaan jos ne saavat kovan treenin jälkeen 48h lepoa, joten jos joka päivä nostelet 100x 5kg painoilla niin ei ole kovinkaan järkevää. nopeampia tuloksia saat jos vaikka 2-3 kertaa nostelet viikossa.


    • ersgdbger

      noin nuoressa iässä ei kannata alkaa bodailemaan/nostelee painoi.

      muutenkin 200x 4kg on älytöntä --- parempi ois esim. 10x 10-15kg.

      eli älä jatka --- aloita mieluummin vaikka uinti harrastus. :-)

    • Miksi pitäisi?

    • laura911

      Mä sanon sulle Habapoika, et ota iha iisisti, ala sitä habaa kasvattaa 15-vuotiaana, silloin se kasvaa luonnollisesti eikä tarvihe väkisin vääntää. :)

    • punttipoju

      itse lenkkeilin ja tein vatsoja sekä punnerruksia tuon ikäisenä,sittenku alkoi murrosikä olemaan ohi niin aloin käymään salille ja alotin sillonkin aika pienillä painoilla ja kyllä siinä aikaa meni ennenku kehitystä alko näkymään joten muista olla kärsivälline äläkä lyö heti hanskoja tiskiin ku ei 2 viikon päästä nouse 100kg penkistä :D ja yks tärkeä kannattaa pitää mielessä JÄTÄ EGO KOTIIN KU LÄHET PUNTILLE :)

      • älä vielä 11vuotiaana

        Itse aloitin puntilla käymisen 13vuotiaana ja nyt olen 14 painnan 70kg ja olen m175 pitkä saan penkistä 107.5kg


      • no huh hui
        älä vielä 11vuotiaana kirjoitti:

        Itse aloitin puntilla käymisen 13vuotiaana ja nyt olen 14 painnan 70kg ja olen m175 pitkä saan penkistä 107.5kg

        Vuonna 1933 pieni tyttö joutui murhaajan uhriksi. Murhaaja hautasi tytön elävältä maahan toistaen samalla sanoja: "Toma sota balcu"
        Nyt kun olet nähnyt ja toistanut mielessäsi nämä sanat, tulet tapaamaan murhatun tytön. Ensi yönä, kun olet nukahtanut, tyttö ilmestyy makuhuoneesesi kattoon ja tukehduttaa sinut samalla tavalla kuin hän tukehtui itse.


    • B-blue

      Kasvupyrähdyksen aikaan voi todellakin tuolla vauhdilla mennä rakennusmassa kaikkeen muuhun kuin kasvuun.
      Ensimmäinen -vaikkakin kliseeltä kuulostaa- on sinun miettiminen tuon itsetunnon suhteen. - Vaikutat varsin fiksulta kaverilta vielä noin kysymyksestä päätellen, eikä sinulla pitäisi olla mitään itsetunto-ongelmia edes median painostuksesta (se kyllä on varsin painostava tekijä sukupuoleen katsomatta - joka pitäisi ymmärtää.).

      Sinun toimintasuunnitelma tuntuu varsin pakkomielteiseltä. Luonnollisissa olosuhteissa tuo ei ole mitään, mutta mielen pakkomielteitä tulee välttää jos haluaa lihaksen kasvavan surkastumisen sijaan (tai sen kierteen) - alitajuinenkin stressi kuluttaa lihasta.
      Joten nauti siitä mitä teet ja suunnittele ohjelma noita pakkotoistoja varten miedommin.
      Kasvisproteiinia suosittelen ruoaksi, joka hoitaa asioita kehossa laajemmin kuin eläinperäinen.

    • Harri96

      oon käyny jo 5 vuotta salil ja alotin 10 v ja oon kasvanu ihan tavallisesti vaik käyn 5 viikossa 1,5 tuntii iha rankasti salilla ja oonnyt 185 pitkä tuo on kusetusta et jos käy salil nii lyhyeks!!!! ja oon tehny aina pakkotoistoja niinkin kauan et pyörtyyki välil

      • 322r34t52d

        joooo ja lehmät lentää kuuhun


    • haba insinööri

      Minusta ei ole järkeväää kasvattaa habaaaa liian nuorena

    • Unbreakable 97

      Ite teen 40 vatsaa punnerrusta ja selkää joka ilta. Pelaan futista. Alotin futiksen joskus 6v ja oon ny 15v. Polvessa Osgood Schlatterin tauti. Jatkan silti.

    • sterkkamatti

      Ei tolla juoksemisella saa mitään lihasmassaa aikaan. Mä sanon että kunnon salipodailu ja steroidit kasvattaa lihaksia.

    • lissu000

      Oon 14v tyttö ja alotin puntilla käymisen viime syksynä. Oon nyt vasta huomannu et lihakset on kasvanu, ku alkaa tuleen eri liikkeis enkkoja ja saan nyt jo kaks leukaa mut esim. kesällä en saanu yhtää. Habakin näyttä olevan kasvanut vähän ja reidet on kiinteytyny. Mut paino on noussut, koska lihas painaa enemmän, kun läski. Ja mun kaveri aloitti liian aikasin kovan puntti treenaamisen ja sillä oli pituuskasvu kesken ja sen selkään tuli rasitusvamma. Se ei oo saanu moneen kuukauteen urheilla ja ne joutuu maksaan ite kaikki magneettikuvaukset jne. joten en suosittele alottaan liian aikasin treenaamista puntilla. Ehkä siten kun menee yläasteelle.

    • koulujuttu1

      sillo ku ei enää kasva

    • ***

      Lissu000:lle sanoisin, et ehkä kovin ei kannata salilla rehkiä, naisten kroppa kun on herkempi kun miesten: olet jo 14 v, mut jos menkat alkaa viivästymään tai huomaat muita muutoksia hormonaalisesti, niin kannattaa ainakin vähentää treenaamista. En kuitenkaan usko, että kokonaan kannattaa lopettaa.

    • lissu000

      Mun valmentaja taas sanoo, että mun pitäis käydä 2-3 kertaa viikossa puntilla, että se voima tarttuis paremmin, kun harrastan aika paljon muutakin urheilua. Mutta ei ainakaan menkat oo viivästyny että ei se treenaamine niihin oo vaikuttanu.

    • Kirsi<3

      Moi:)

    • Treenari 21

      11-vuotiaan ei edes tarvitse miettiä sitä miltä se oma kroppa näyttää, tai miten sitä pitäisi muokata, 11-vuotias on vasta lapsi. Lisäksi monet painononnostoliikkeet aiheuttavat kovan rasitteen selälle, ja juuri sen takia kuntosalien ikäraja on 16-vuotta. 16-vuotiaalla on yleensä jo selän kasvu ja luutuminen siinä vaiheessa, että se alkaa kestämään kuntosaliharjoittelun aiheuttamaa rasitusta.

      Itse olen 21-vuotias ja pari vuotta tavoitteellisesti käynyt salilla, se lihasten kasvatus vaatii: 8h hyvälaatuista unta joka yö, sopivasti lihaksia rasittavan treenin, ja PROTEIINIA. Ne lihakset ei millään pastalla tai salaatilla kasva, vaan valkuaisella, ja todennäköisesti joudutu isojen lihasten toisovossa ruveta syömään ravintolisiä. 2 grammaa proteiinia yhtä painokiloa kohti on hyvä kuntosalitreenaajalle. Eli minä olen 180cm pitkä ja 80kg painoinen, syön ainakin 160g proteiinia. Joudun säännöllisesti tilaamaan proteiinilisiä netistä, joten lihasten kasvattaminen ei ole mitään halpaa hommaa.

      Näin isoveljen neuvona ;)

      • Jatkoa....

        Ja se kysymäsi kasvumyytti saattaa pitää jossain määrin paikkansa, voinee haitata selän kasvua, jos nostelet raskaita painoja sen varassa. Lisäksi lihasten kasvattaminen vie enrgiaa siitä mitä kehosi käyttää pituuskasvuusi. Ehkäpä odotat ensin, että kasvat fyysisesti aikuiseksi, ja alat sitten tavoittelemaan sitä unelmakroppaa....


    • GLX

      Saliharjoittelun voi aloittaa jo 13-16-vuotiaana, jolloin on kuitenkin treenattava kevyemmin ainakin selkärankaan kohdistuvat liikkeet. Selkärangan epifyysilinjat eivät tällöin kasvuikäisillä ole vielä sulkeutuneet ja kova painoharjoittelu voi pysäyttää pituuskasvun. Murrosikäisenä vois siis treenata salillakin, mutta suositeltavaa on tehdä se kevyesti ja enemmänkin harjoittaa peruskuntoa paremmaksi aerobisilla lajeilla. Hyvästä pohjakunnosta on suuri hyöty myöhemmin aloitettavalle saliharjoittelulle.

      Salitreenin voi aloittaa kuka tahansa joka haluaa; parantaa omaa kuntoaan, parantaa lihaskestävyyttä, kasvattaa lihasmassaa, nostaa omaa painoaan lihasmassan kasvatuksen kautta, päästä eroon ylipainoisuudesta, kasvattaa maksimi/nopeusvoimiaan tai muun liikunnan tukemiseksi eli päälajiharjoittelun tueksi. Vastineeksi oikein toteutettu treenaaminen antaa kaiken yllämainitun, sekä tietysti hyvän mielen.

      Hyväkuntoinen lihaksisto pitää vartalon ryhdikkäänä, auttaa jaksamaan töissä ja arjessa (ja näyttää hyvältä...). Ennen kuin avaat kuntosalin oven, mieti mikä on lähtötasosi. Määritä toistot, sarjat ja painot oman tasosi ja tavoitteidesi mukaan. Haluatko kestävää voimaa, maksimivoimaa vai räjähtävää voimaa? Jos haluat pysyä kunnossa ja kiinteät lihakset, tavoitteenasi on kestävä voima.

      Hyvä pohjakunto on oleellista kun aloitetaan kuntosaliharjoittelu, mutta sen voi hankki kuntosalillakin. Salilla harjoittelemisen voi aloittaa jo teininä, mutta treenin kannattaa olla tällöin kevyttä, kuten muunkin urheilun.

      Murrosikäisellä painoharjoittelu ja voimaharjoittelu voi pysäyttää kasvun mikäli treenataan liian kovaa. Etenkin selkärangan epifysiililinja on murrosikäisillä heikko. Kuntosali liikkeet kannattaa valita tarkoin. Kuntosali treeni sopii kaikille.

      Moni salilla treenaava haluaa parantaa kuntoaan, nostaa painoaan lihasmassana, parantaa kestävyyttä tai vähentää kehon rasvan määrää. Voimannostajat haluavat erityisesti kasvattaa treenipainoja. Salitreeni on myös loistava tapa tukea muita urheiluharrastuksia, kuten juoksua tai jalkapalloa.

      Lähde:
      http://www.punttis.net/static/kuntosaliharjoittelu

    • salikonkari6
    • kalijaa juonu jo 40 vuotta eikä oo minkään näkösiö ylipaino ongelmia

    • haba tyttö

      Omasta mielestä on näis koht 14 vuoden sisällä kasvannut lihasta
      koska ravi hevosten parissa 24/7.. meen niil seläst ja kärreilt ja ne oikeesti kiikuttaa jos ei ole habaa... mut ei ole onneksi sellaisia ''ongelmia XD''
      itteni mielest mul on paljo voimaa ja kuntoo vaikka poltankin tupakkaa
      ja sit jos jotkutsanoo et ei noil siimoilla saa ees kalaa nii kyl siit ny loukkaantuu
      :-(

    • mä vaan

      Noin 12- v voi aloittaa kevyen lihaskuntoharjoittelun salillakin valvotusti/ ohjatusti. Myös erilaiset lihaskuntojumpat, jossa treenataan tasapuolisesti kaikki lihasryhmät läpi kehon omaa painoa käyttäen on hyviä nuorelle.

    • köntti_pena

      suoraan suosittelen 12-vuotiaalle Mavea maksimipainoilla, 3 x 1 toistoa
      kyykyt myös maksimipainoil on ihan jees, jos tahtoo viel vähäse kasvattaa takareisii
      sit on tietekii penkki jos vedetää ain kerra se maksimi mikä salil saadaan!!

      • köntti_pena

        Sit et mitään perkeleen rehuja rupee syömään vaan Hera80 ja creatiinii siin samal mukaa, pelkkää lihaa ja perkele sitte ku nostat sen 100kg ni lyöt kädet pöytää ja huudat et VITTU MISSÄ ON MUN PROTEIINIT VITUN AKKA TEE SITÄ RUOKAA PERKELE'


    • Nosto

      Nosto

    • Habapoika

      mulla on myös vino penis, haittaako se lihasmassan kasvua?

      • Köntti_pena

        Ei jos rehkit ja ähkit salilla ku mikäki kyrpäperse sanal ku nostat macrr AAAAaAhh!!!


    • vindaski

      Sanon vaan, alota kasvatus jos haluut jäädä lyhyeks. Ellei siis sun kasvupyrähdykses oo tullu jo, js oot aikuisen pitunen. Mut muuten.. :)) Siis jos oot lyhyt, ni älä alota. Jos oot pitkä (yli 170), ni alota ihmeesä..

    • tyttö-bodari

      oon tyttö 13v... alotin painojen noston 2012 keväällä ja koska mul oli vielä pituus kasvu kesken niin multa putos pari senttii pois kasvusta, koska mulla alko murrosikä 9-10vuotiaana mut kasvupyrähdys tuli vasta myöhemmin ja hitaasti mut mua se pari senttii ei haittaa koska oon 170 ja mun mielestä ihan sopiva pituus!

      ÄLÄ ALOTA ENNEN KUIN OOT SAANU PITUUS PYRÄHDYKSEN POIS ALTA!!!

      • Köntti_pena

        Vitu ajat teistä nihikää oo ku vaa keittiöö tekemää miehille proteiinipitosta ruokaa, sen mää vaa sanon et heti k opitaa jävelee ni alotetaa maastaveto ja kyykkäämine. Penkkiä vii tehä ilma jalkojaki että sinne perkele penkkaamaa vaa perkeleen vätykset


      • bodari4
        Köntti_pena kirjoitti:

        Vitu ajat teistä nihikää oo ku vaa keittiöö tekemää miehille proteiinipitosta ruokaa, sen mää vaa sanon et heti k opitaa jävelee ni alotetaa maastaveto ja kyykkäämine. Penkkiä vii tehä ilma jalkojaki että sinne perkele penkkaamaa vaa perkeleen vätykset

        tää on nykyään 2000luku.....


      • Köntti_pena
        bodari4 kirjoitti:

        tää on nykyään 2000luku.....

        Sitä paremmalla syyllä voisivat akat tehä ruokaa miehet käy salilla


    • tyttö bodari

      en mä kulta salilla käykään... joillakin on varaa omiin laitteisiin

      • Köntti_pena

        Ai niiku veitsi ja hella vai? Keep making food my love


    • tyttö bodari

      joo just ne mut kato näiden treenattujen käsien avulla mikään ei oo vaikeeta ;)

      • Köntti_pena

        Lihastasapaino on kaiken a ja o, minulla se keskittyy rintalihaksiin, sinulla se keskittyy lähinnä noihin käsiin. Jalkojahan naiset ei tarvii, naisen päivittäinen kuljettu matka pn sen hellan ja keittiöpöydän väli


    • lolZZZZZ
    • tyttö bodari

      kulta pieni kun mä treenasin jo kaikki muut niin jäljelle jäi vaan kädet pikaluistelussa kun ne ei olekaan ne tärkeimmät

      mut perkele mua vituttaa noi plus laskut ku ei oo matikka vahvin mut eihän sitä keittiössä niin paljoo tarvi... eiku??

      • Köntti_pena

        Akat ei muuta tarvii ku liikkuvat kädet, veitsen niihin kätösiin ja hellan naamaneteen. Kunhan sinä kultarakas jatkat sitä hyvän ruuan tekemistä, en valita. Naisten aivothan on tutkittu gorillan aivojen kokoisiksi


    • tyttö bodari

      Bilsa ei oo mun vahvin laji... mut eiks gorilloilla oo aika ison kokoset päät? enkä kyllä oo ihan varma että onko mun tekemä ruoka hyvää... mullakin se hella ylikuumenee aika helposti

      • Jea naisetKeittiöönjea

        We dont need any poor likkas here


    • youngbuilderstrong

      Ei kannata alkaa tekee kyykkyjä eikä maastanostoja nuorena. Eikä selkäliikkeitä koska voi aiheuttaa selkä kipuja. Tee penkkiä, hauiskääntöjä, keskivartaloliikkeitä ja hölkkäämistä. Se riittää kyllä. Ja proteiinin tarve? Parilla juustosiivulla saa ne ylimääräset proteiinit.

      • Köntti_pena

        Ahahagg kyykyt lisää (jonkun hormonin?) tuottoa, joka lisää kasvua. Tärkeintä on oikea tekniikka. Penkkiä taas en suosittele noin nuorille siksi että siin nousee helposti kusi päähän. Todsa toissapäivänä tein kapeeta penkkiä 40kg, siihen tuli sitten tämmönen 15vuotias poika porukka kysymää että voivatko "treenata" samaan aikaan, sanoin että mikäs siinä, paljonkos laitetaan? Hirvee uhoomis äänellä "nohhh, laitetaan 10kg lisää" siinä sitten laitoin 50kg ja siirryin sivuun, hauskoa olivat poikien maximinostot kun oikea käsi nousi ja vasen jäi alas.
        Todellisudessahab mavea en suosittele edes 17v


    • Pala sakke

      Kyllä 11v voi mennä salille, sehän on vain Plussaa
      - Oppii tekniikat
      - Saa hyvän kestävyys pohjan

      Karkeasti sanottuna tuossa iässä ei hirveästi muussa edistytä.
      Jos kaiken tekee päin helvettiä niin
      -Paikat menee rikki
      -Pituus kasvu tyrehtyy

      Sillon ei osata tehdä tekniikoita oikein ja käytetään liian suuria painoja
      Itse aloitin Voimanoston 14 vuotiaana ja kestävyys treenin NN: 7 kk sitä ennen ja hyvin on paikat kestänyt. Nyt olen 16

      • salisika keijo

        itte alotin 13v käymään oon nyt 15v 175cm ja rauta nousee mukavasti mutta 11v en aloittais viel kummiskaan...


    • Tequ606

      Moi oon 14v , ja reenaan 7 kerta päiväs ja nosteln isoil painoil ja kaikee Alotin vuos sit sillo nous penkist 10kg ja nyt nousee 80kg enkä käytä mitää muuta ku proteini pirtelöö ja kasvan iha normisti ja oon laihtunu 25kg ku olin aika läski :) eli käy salil ja syö kanaa ja riisii

    • ugherougheou

      ?ref=709877

    • rakkaudestajii

      Voivoi mitkä keskustelut täällä.....
      kokemuspohjaiset tarinat ovat asia erikseen, mut niihinki pitäs suhtautuu epäillen.

      Oon ite 15vee tyttö ja ku mä olin 11vee treenasin taitoluistelua ammattilaisvalmentaijien kanssa 6 kertaa viikossa. Se kaikki mitä tehtii on sitä todellista treenaamista mitä moni ei osaa ees kuvitella. Tehtiin liikkeitä jotka on lihasmassan ja kestävyyden kasvatuksen liikelistoilla ja syötiin riittävästi ja ravitsevasti.

      Yli 8 treenivuoden lopputuloksena kasa anorektisen näköisiä ylikuntoisia pienia tyttöjä ja poikia. Itsellä, kuten monella muulla fyysisiä vammoja rasituksesta vaikka meitä valmensivat ammattilaiset, jotka huolehi ettei polvi mee väärän suuntaan kyykyissä yms. Lääkäri ja fysioterapeutti jotka makso omaisuude vakuutuksist huolimat sitte sano et jos haluun viel kävellä kakskymppisen ni taitoluistelun on loputtava mun kohalta.

      Nyt on kuitenkin elinikäiset rasituksesta johtuvat vammat ja oon edelleen pienikokoinen = näytän ala-asteikäseltä...

      Liika treeni vahingoittaa pituuskasvua pässitkin tajuaa sen.

      Mee kavereittenkaa futaa tai jos perheellä on sijottaa ni alota vaik koris niil pelaajil kehittyy hyvät kropat ku treeni on koko keholle eikä jaloille tai käsille painotettu.

      Käy juttelee jonku lääkärin kaa, se kertoo sulle totuuden, mut älä missää nimes ylitreenaa :) pidä ainaki 2 lepopäivää viikossa ja nuku koska sillon sun kehossa erittyy hormoonia joka saa sut kasvamaa! Ruokavalio on sun iässä #1 eli kaurapuuroo ja pinaattii poskee ja sitte vaik potkii palloo!

      • korispoitsu

        asiaa!

        #rakkaudestlajii

        maitoa ja d-vitamiinia ;)


    • 15+3

      Lihasmassan kasvatus kannattaa aloittaa aikaisintaan 14-vuotiaana. Ihmisen pituuskasvu loppuu siihen, kun epifyysilevyt pitkien luiden päässä luutuvat kiinni. Painoharjoittelu ei aiheuta epifyysilevyjen luutumista kiinni kunhan treenaa oikein. Liian raskailla painoilla väärin tehdyt liikkeet voivat lisätä luutumisen nopeutta. Erityisesti maastaveto ja kyykky kannattaa jättää vasta pituuskasvun loppumisen jälkeisiin treeniohjelmiin.

      11-vuotiaan lihakset eivät kasva samalla tavalla kuin vaikkapa yli 15-vuotiaan. Testosteronia ei erity yhtä paljoa, joten lihasmassa ei vielä kasva eivätkä sarjapainot nouse nopeasti. Lisäksi riskit ovat suuret, 11-vuotiaan vielä kehittymätön luusto ei kestä suuria painoja.

      Vaikutat liikkuvan paljon, oletko huolehtinut myös energiansaannistasi? Energiaa ei jää pituuskasvuun jos käytät kaiken harjoitteluun. Harjoittelusta saatu hyöty jää pienemmäksi jos et syö tarpeeksi. Kyseinen treeniohjelmasi ei myöskään kasvata lihasmassaa tai voimaa, vaan lähinnä kestävyyttä. Jokapäiväinen treenaaminen ei ole hyväksi keholle, vaan lepopäivät on tärkeitä. Älä treenaa peräkkäisinä päivinä.

      Itse suosittelen seuraavaa: Treenipäivät 3 kertaa viikossa ei peräkkäisinä päivinä (esim. ma, ke, pe), 3x20 punneruksia omalla painolla, 3x20 istumaannousu (vatsalihakset), 3xMAX leuanveto. Sarjojen välissä n. 5 min tauko. Lenkillä voit käydä vaikkapa 2 kertaa viikossa, 4 km on ihan hyvä. Jos haluat treenata hauista käsipainoilla, käytä sellaisia painoja jotka mahdollistavat 10 toistoa. 3 sarjaa on hyvä.

    • poika1000

      suosittelen anabolisia steroideja. olen käyttänyt kyseistä ainetta ja on pirteä olo ja jaksaa tehdä

    • Pieni lisäys viel

      Ja jos noita proteiinijauhoja mietit ni suosittelen iha vaa maitorahkaa ku siit saa tosi hyvin proteiinia huomattavasti halvempaa;) mut tosiaan tos iässä on toosi vaikee saada viel massaa:/

      • Köntti_pena

        Itse suosittelen steroideja ja 12krt viiikkoon salillakäyntiä, yksi lepopäivä pitää kuitenkin olla. Sitkun aletaan treenata kunnolla käydään se täysi 14krt per viikko!


    • 10+2

      Nauran partaani, kun 13-14 -vuotiaat "isot pojat" yrittävät neuvoa täällä "asiantuntevasti" jotain 11-vuotiaaksi esittäytyvää trollia, vaikka eivät itsekään ole käyneet salilla eivätkä ole edes kypsiä siihen. Ja suurin osa neuvoista onkin ihan päin persettä :D

      Olisikin hauskaa jos kaikki Suomen 11-vuotiaat pojat laitettaisiin salille treenaamaan kuin aikuiset miehet ja heidän epifyysilevynsä luutuisivat kiinni ennen aikojaan. Suomalaisen miehen keskipituus tippuisi n. 30 senttiä ja ulkomaalaiset tulisivat tänne naureskelemaan pienille suomalaisille miehille. Naisetkin olisivat reilusti pidempiä :D

      • Köntti_pena

        Saatanan penikka olet hirveä jonne kun mace, kyykkyjä ja penkkiä tekee ei ne mihinkään luudu! Sit vielku vetää terkkaa suonee voi tehdä salia 2krt päivään


    • vuosia taaksepäin

      Kun ite olin vielä pentu, silloin leikittiin. Surullista nähdä jo n 10-vuotiaita salitreenaamassa.. Lapsuudesta pitää nauttia silloin kun vielä voi. Hauskaa nähdä, minkälaisia ihmisiä näistäkin kasvaa. Huomaavat ehkä vasta myöhemmin mistä kaikesta on jääty paitsi, kun lapsuus jää elämättä.

    • essyllyx

      15v on mielestäni raja. :/

      ------

      15v, Turku, Fashion. Käykää liittymässä!

    • pillitvittuun

      Suosittelen reeniä sulle tossa iässä just jotkut 10-12 kg käsipainot auttaa helvetisti! Semmosilla vedät 2-3 krt viikossa ne 8-12 toistoa 4-8 sarjaa ni voi poijat ku lihas kasvaa suosittelen sulle myös maastavetoa ja kyykkyä koska tossa iässä (ja sullahan oli jo murrosikä) joten vedät vaa rohkeesti maksimilla ei se selkä siitä paskaks mee pikku painot turhia ja rasittaa vaan sun käsiä vitusti

      PILLIT VITTUUN

    • Habapoika

      Mikä vittu teitä vaivaa? Ei mulla ole tarkotuksena bodata hullunlailla tai käyttää lapsuutta tohon. Suunnilleen vaan harrastuksena pidän tota.

      • Köntti_pena

        Salille ei mennä perkele harrastelemaan se on isojen miesten paikka jota löytyy ainakii 5 eri kyykky, penkki ja mave paikkaa ja pelkkiä 50kg levypainoja


    • tämä on oma mielipid

      Eipä kyllä kannata, houkutus aloittaa steroidien vetäminen nuorena on yleensä todella suuri kavereiden takia. Tästä osoituksena se että moni 16-vuotiaskin nykyään saa penkistä yli 160 kiloa, kun on aloittanut aineiden käytön jo 14-vuotiaana. Ainakin sillä salilla millä itse treenaan alle 18 vuotiaat teinit treenaa aivan järkyttävillä raudoilla ja lihakset pullottaa kuin michelin-miehellä. Ei kovin tervettä minusta.

      Aineiden käyttö on perusteltua mielestäni vasta sitten, kun on todennut ettei naturaalina pysty enää kehittymään. Osalla raja tulee vastaan paljon aikaisemmin kuin toisilla (esim. itse en saa penkistä 5 vuoden jälkeen edes 120 kiloa vaikka panostukseni on aina ollut 100%:sta. toisilla vain on parempi perimä!)

      Mutta 11-vuotiaana parempi unohtaa koko juttu!

      • Uskkoo!!

        Elä lapsuus lapsuutena!!!!


    • Habapoika

      En tule vetämään steroideja. -.- Ymmärtäkääääää

    • epic?

      Ei ne nuoret välttämättä mitään steroideja edes vedä? Ne ostaa Fitnesstukusta yms. Jauheita ja bodaa ja vetää niitä jauheita ku on lihakset kipeät treenauksesta? Tällä menetelmällä saa sen 160kg ja lihakset pullottaa. Itse en tätä suosittele enneku on 16v sitte on jo kehittyny lihakset yms. Toki korjatkaa koska en välttämättä ole edes ymmärtänyt onko tämä väite/juttu totta.. Siis meinaan sitä heraproteiinia jota voi ostella..

      • Föglxlx

        Ei kannata viel 16 vuotiaana ees alottaa "kunnolla" treenaaman, oman kaverin paikat ihan paskba


    • Lihaksillaeioomerkit

      SIIS DAA ONKO SE NY NII VAIKEET LOPETTAA SE LIHA SYÖMINE? JOS ALKAISIT VEGAANIKSI TULISIT IHANAN LAIHAKSI

    • ETÄISESTI

      voi v i t t u näitä nykykakaroita

    • mikkomm69

      Moro haba

      Mä oon 43v opettaja ja haluun sanoo sulle kaikki mitä mä oon kokenu.
      Jos et usko niin mä olin sm 5 judossa vuonna 86
      Ja mä oon valmentaja... Voisitko ottaa vaikka pm please

      • Massamonster

        Judo on täysille pussyille


    • Moona-Moor

      Hei c'moon!!

    • salamavastaaja

      Lihasmassan kasvatus on syytä aloittaa jo ennen syntymää. Ei se ketään lyhennä.

    • 11v ittekki

      Muuten se ei haittaa mutta 11v ei saisi kasvattaa lihaksia painoilla eli kaikki painot pois!!! :)

    • fswf

      Ei 11 vuotiaalla kasva lihakset lähes ollenkaan, pientä muotoa voi tulla mutta lihakset kasvavat itsekseen jo nopeempaa murrosiässä

    • aaaassssssdaaadsdada

      Itse aloitin reenaamisen oman faijankaa 16vuode iässä. Nyt oon 18v kyykky 160kg Penkki vain 105 Mavea en pysty tekemään. Itse sanoisin et 15vuode iäs voi alkaa reenailee kuhan oikeesti tietää mitä tekee ja on joku jeesaamas vieres. Ja muistakaa reenata jokaista lihasryhmää ei se penkki niin tärkeä oo;D

    • tavisreenaaja

      Habapoika. Jos liia nuorena alottaa reenaamisen tulee pituuskipuja ja voi tulla muitakin vakavia juttuja. Odota että "kasvupyrähdys" ohi ja sitten voit hiljokseen alkaa reenaamaan. Itse olen 17v. ja alotin reenaamisen. Nämä "bodarit" eli joilla lihakset "pullottaa" :) syövät steroideja, herajauheita(auttaa lihasten kasvuun). Jos pidät reenaamista harrastuksena ja haluat pysyä tavallisena ihmisenä, niin en suosittele steroideja/hormonien syöntiä. Ja tuo penkistä nosto on vaa nuorilla hirvee "buumi(ko)?, et kuka nostaa eniten... huvittavaa :D
      Föglxlx, sama juttu on kaverilla jonka tunnen.... alotti liia aikasin ja hirveet kasvukivut... ei kiva.

      • Föögöövv

        Toi on taas että "isommat lihakset, käyttää steroideja" monta isoa kaveria tunnen jotka eivät käytä. Ja mikäs siinä jos tahtoo itseään niillä huijata, kaikki tietävät riskit


      • 1514

        "herajauheita (auttaa lihasten kasvuun )", Herahan on proteiinia, jauhona joka on samaa asiaa kun joku normi proteiini. Heraa käytetään yleensä palautusjuomissa tai "välipalana" jos on todella kiire eikä kerkee kokkailla mitään. Ja ei kasvu lopahda ellet nosta 200kg maasta ja sitä rataa. Kun tekee oikein niin pieni riski tulla mitään kipuja


    • teinixdomi

      Joo oot liian nuori tälläsee :D

    • gytt5

      Pituus on geeneistä kiinni, eikä mistään muusta.

    • siima1

      itse olen suht hyvä kuntoinen 14 vuotias olen about 175 pitkä ja painan alle 60,ja haluaisin lisää lihasmassaa koska olen varsinkin käsistä ihan siima :D niin kertokaa jotain neuvoja millä aloittaisin tuon lihasmassan kasvatuksen. ja anteeksi kaikki kirjotusvirheet

    • Salionnuorille

      Olen itse 14-vuotias poika, ja olen nyt käynyt puolivuotta salilla ja syönyt hyvin ja tulosta ja painoa on tullut paljon. Mutta 11-vuotiaana ei ole mitään järkeä alkaa käymään salilla! Alotin salilla käymisenkun olin täyttänyt 14, ehkä jopa liian nuorena. Murrosikä alkoi kun olin melkein 12. Mutta salilla ei kannata missään nimessä käydä vielä!

      Ja miettikää vähän mitä tänne nettiin pistätte! ketään ei kiinnosta teidän häpykarvat, nolaatte vain itsenne..

    • veggsa

      Entäs voinko hankkia lihasmassaa 13-vuotiaana? Olen tyttö. 5 kertaa viikossa juoksulenkki 6,5km ja vatsa- ja selkälihaksia olen tehnyt joka päivä (tiedän, että pitäisi pitää välipäiviä, jotta lihas kehittyy, mutta en malta). Olen vegaani, esimerkki päivän ruoista:

      Aamu: 3dl sokerittomia maissilastuja tai TalkMuruja, 1dl maustamatonta soijajogurttia, hedelmiä/marjoja

      Lounas: Salaattia puoli lautasta, paistettua tofua muutama siivu (proteiinirikas jalotofu), keitettyä täysjyväohraa pari desiä, kaksi viipalettä täysjyväruisleipää, 20g kasvirasvamargariinia 60%, 4dl kaurajuomaa (lisätty kalsiumia ja E-, B6-, B2-, A-, B9-, D2-, ja B12-vitamiineja), joskus "jälkiruoaksi" Nestle Bona-pilttiä 125g purkki, jossa ei lisättyä sokeria banaania

      Päivällinen: Porkkanaa tai tomaattia pari kpl, 2dl kastiketta, jossa soijasuikaleita (kaurakermaan tehty), täysjyväpastaa 2dl, kaksi viipaletta täysjyväruisleipää, 20g kasvimargariinia 60%, 4dl kaurajuomaa (lisätty kalsiumia ja E-, B6-, B2-, A-, B9-, D2-, ja B12-vitamiineja), samoja sokerittomia maissilastuja kuin aamulla 2dl, joskus "jälkiruoaksi" Nestle Bona-pilttiä 125g purkki, jossa ei lisättyä sokeria banaania

      Iltapala: Esim. kaurapuuroa kaurajuomaan tehtynä lautasellinen, kaurajuoman kanssa nautittuna ( =D paljon kauraa), kuivattuja hedelmiä (esim.viikunat) 100g, soijaproteiinijauhetta yli 1/2 dl kaurajuomaan sekoitettuna, joskus vielä täysjyväleipää esim. tomaatti-basilikalevitteellä tai kasvimargariinilla 60%

      Syön myös välillä saksanpähkinöitä, avokadoa yms.

      P.S. Olen kuullut, että vegaanit kehonrakentajat suosivat paljon banaaneja, siksi koitan niitä syödä. Minulla on jo hieman lihasta, mutta haluaisin niistä näkyvät.

      http://www.youtube.com/watch?v=83hYTT1o-JY

    • veggsa

      Tällä hetkellä treenaan seuraavasti:
      Joka toinen päivä lihaksia, esim.
      Maanantai: 2x noin 20 min. kestävä harjoittelu, jossa vatsalihakset, jalat, kädet, selkälihakset
      Tiistai: juoksulenkki 6,5km, ei lihasharjoittelua, koululiikunta
      Keskiviikko: 2x noin 20 min. kestävä harjoittelu, jossa vatsalihakset, jalat, kädet, selkälihakset
      Torstai: vapaapäivä, aamulla tosin koululiikunta, esim. pesistä
      Perjantai: juoksulenkki 6,5km ja 2x noin 20 min. kestävä harjoittelu, jossa vatsalihakset, jalat, kädet, selkälihakset
      Lauantai: juoksulenkki 6,5km, ei lihasharjoittelua
      Sunnuntai: juoksulenkki 6,5km ja 2x noin 20 min. kestävä harjoittelu, jossa vatsalihakset, jalat, kädet, selkälihakset

      • uirfii

        Oon 11vuotias tyttö ja mitat on 151cm ja 34kg urheilun joka päivä vuorotellen sekä lihas että aerobista ja lihas erottuu jo ja mun veli on kans 11v ollaan kaksosia ja sen mitat on 170cm ja 63kg ja se on vähän rotevammanpuoleinen herkuttelija:-);-):-(


    • jhuuu

      paskavitut, mää alotin 11v enkä jääny tapiks

    • Judo tyttö

      Turha käydä salil 11-vuotiaana muutaku vaa vähä nostelemassa kevyitä painoja. Ite 11-vuotias tyttö ja pituus 159 cm ja paino jotai 50-60 kg. En ite käy salil enkä nostele punttei muutennku harrastuksen takia. Harrastus on nimittäin Judo ja sitä on tullu harrastettuu jo 6-vuotta. Ja ku siel on tavallaa pakko käyä nostelemas painoin ku se on määräys jos haluu semmosee kunnon kisa ryhmään.

      Mutta jos haluaa lihasta oikeesti kasvavan niin alota joku kunnon harrastus kuten Judo tai uu taistelu laji. Siinä kasvaa lihas varsinkkin jos pääsee kaks buotta vanhempien ryhmään.

      Mut jos alottaa painon noston liian aikaisin nii jää iha hirvee lyhyeks eikä se taas oo oikee kivaa.

      Ja jos joku kuvittelee et tyttöt kuuluu keittiään nii se on paska puhetta!! Tytöt on tuplasti järkevämpiä ja vahvempia. Ei ykskään poika joka on ollu mua vastas kisois ei oo pärjänny.

    • JäätäväHauis

      kannattaa aloittaa jokin liikuntaharrastus kuten crossfit. Sielä opetetaan tekemään liikkeet oikein ettei pasko omaa kroppaansa. Sitku osaa tehdä liikkeet oikeen nii voi käydä esim salilla treenaamas. proteinia kannattaa vetää treenin jälkee. Toivottavast autto

    • 13-Vuotiaspoika

      Hei! Olen 13-vuotias poika ja nostelen 4-10Kg painoja 2-5 kertaa viikossa ja oon joku 155Cm pitkä eli ite suosittelen aloittamaan :)

    • Uninited_

      Älä ala kasvattaa lihasta, mutta kannattaa lenkkeillä ja muute urheilla ja treenatakki saa... mut älä kasvata mitää lihasta oot vasta 11 hei haloo!

    • Lentäväperuna

      Oon 12v tyttö ja oon joka päivä aina jonkun aikaa lankus. Sitte vähän vatsoi ja punnerruksii. Mulla alkanu lihakset kasvaa näin.

    • ffsgsgd

      varoitan teitä kasvuiässä olevia henkilöitä. lihasten kasvatus vaikuttaa pituuskasvuun. painoilla vaan laitatte alaselän lihakset jumiin. ette varmaan halua jäädä 160cm tumpiks. parasta on aloittaa lihasten harjoitus vasta kun isoin kasvupyrähdys on hiipumaan päin.

      • Anonyymi

        Voi voi, et tiedä mistä puhut.


    • Anonyymi

      Haluaisin ohjeita sixpack treeniin ja lihasmassan kasvatukseen esim. millainen ruokavalio millainen treeni rytmi ja olen 10v. 5k niin olen 11

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe