Vesikiertoinen lattialämmitys betonilaatan päälle

an1986

Olen rakentamassa itselleni omakotitalon, ja viime yön kunnon pakkanen johtui siiheen että lattialämmitysputket jäähtyi (ei ollut alkoholia putkien sisällä :( , ja sitten tänään ne puhkesivat, ja lattiajärjestelmä menisi näin ollen uusiksi :(

en nyt ihan heti lähtis betonilattia piikkaamaan pois, myös kantavat väliseinät jo paikoillaan.

semmoista tässä tuli mieleen että onnistuuko jos laittaa vaan uudet 20 mm:n putket valmiin laatan päälle, ja sitten pikku pintavalu sen päälle, riittääkö kokonaispaksuus 35- 40 mm? tai lattiatasoitteella?
onko joku ollut vastaanvaisessa tilanteessa, ja onko kokemuksia?

Tottakai haluan tehdä tätä nyt niin edulliseksi kuin mahdollista.
onko tietoa hyväsä tasoitteesta?
esim vetonit 5400 tiedän, mutta muita?
ja huom, lattia ei saa "kasvaa" enenmmän kuin max 40 milliä että parketit sen päälle vielä voin lattiaa, muuten menee jo valmiiksi asennetut ulko-ovien kynnykset pask***i...

kiitoksia etukäteen!

18

3000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kari789

      Enpä valitettavasti osaa auttaa, mutta pikku vinkki.

      Ongelmasi ratkaisu tulee maksamaan sen verran, että ulko-oven kynnyksellä ei ole siinä mitään merkitystä. Älä anna ulko-oven kynyksen säästämisen rajoittaa ongelman järkevää ratkaisua.

      • an1986

        kiitos vastauksesta, tottakai se ei saa rajoittaa järkevää ratkaisua, mutta myös pitää huomioida lattian korkeus, kun ajattelee keittiö tasot jne... myös kattokorkeus tulee olla niin lähellä 2,60 kuin mahollista =)

        olen kyllä valmis nostamaan ulko-oven ja sen sivuilla olevat ikkunat jos on tarvetta

        mutta, katsotaan mihin päädytään.


    • Voi että..

      Pelkään tasoitekerroksia. Kävisikö koolaus ja sinne väliin lämmitysputket ja puulattia päälle?

      Yleensäkin nesteputket valussa aiheuttavat rakennuksen tuhon koska vuotavat jossakin vaiheessa.

      Onko lattiabetoni nyt imenyt paljon vuotovettä?

      • an1986

        kiitos vastauksesta. Lattia ei ole imennyt palon vettä, vielä olen antanut olla pakkasen puolella, huomenna olisi tarkoitus saada lämpö päälle, ja tyhjentää loput vedet järjestelmästä. saan työpaikalta hommattua kuivaimia, ja sen kautta kyllä onnistuu jos tarve.

        miten tämmöinen ratkaistu : ensin kuivataan laattaa, niin että se on ihan sata-varmasti kuiva . sen jälkeen siivous huoleellisesti, sitten putket laatan päälle, lattiakipsilevy saneerauslaasti putkien väliin, lopuksi lattiakipsi sen päälle, ja sen jälkeen parketti.

        se on vaan se, voidaan puusta (esim. 22x100) tehdä myös, ja siiheen alu-pellit sen jälkeen kipsi parketti. mutta onko kokemuksia, leviääkö myös kipsilevyn kautta lämpö hyvin ?

        kiitos taas etukäteen


      • ....................

        Takaatko etteivät vesiputket koolatussa puulattiassa koskaan vuoda ja kastele alla olevaa betonia?


      • Voi että..
        .................... kirjoitti:

        Takaatko etteivät vesiputket koolatussa puulattiassa koskaan vuoda ja kastele alla olevaa betonia?

        On se betonin päällä helpompi tarkkailla ja vaihtaakin putket joskus kuin sisällä valussa.
        Putket betonin päällä voisivat olla kourussa tai putkessa ja mahdollinen vuoto keräytyisi tiettyyn paikkaan, joka on tarkkailtavissa.
        Jos on varauduttu vesikiertoiseen lämmitykseen voi sen laittaa seinille vanhaan malliin ja sähkövastukset lattiaan.


    • enuskoen..

      Ei voi olla totta aloitusviesti, noin tyhmää ihmistä ei ole olemassa.

    • y..

      toimisko tossakin, ihan perinteinen Y haara?

      • an1986

        voitko vähän paremmin minulle selittää "Y-haaran" ? kiitoksia...


    • +36787+78+83

      Jos noin on tosiaan päässyt käymään, mitä vähän epäilen, voisi yksi edullinen ratkaisu olla asentaa siihen betonin päälle sähkövastus ja tasoittaa sitten yli. Nostaa lattiaa vain vastuksen verran pari kolme milliä niin että vastus peittyy joka kohdasta. Ohuimmat lattialämmitysvastukset ovat vain nelisen milliä paksuja, joten sentin korotuksella varmasti selvitään.

      Mutta syy miksi vesikiertoinen lattialämmitys olisi päässyt jäätymään, on minulle kyllä epäselvä. Asiansa osaava asentaja kyllä olisi osannut ennakoida pakkasen, ettei olisi itse asennettu?

      Älkää nyt mitään liitoksia ja jatkoja laittako sinne lattian alle ja valuun, jos vesikiertoinen...

      • minävaantaas

        sähkölle pisteet minultakin, 3mm saneerauskaapeli ja tasoite pintaan.
        säästätpähän varaajan verran raksakuluja.-mlp:stä puhumattakaan.


      • an1986

        kiitokset tästä.

        kyllä putkifirma ne putket asensivat jo kesällä ennen valua, sitten putkiin laitettiin painetta, ja veden kanssa, nyt olin juuri saanut valmiiksi villat paikoilleen talossa, rakennuspuhallin siinä päällä oli, mutta näköjään ei jaksanut kun pakkanen olin ton verran :/

        sähköä ajattelin kans, mutta siinähän seisoo jo maalämpöpumppu pihalla, ja reikä jo porattu, eli vesikiertoista olisi kyllä se millä mennään =)

        en missään nimessä lähde tästä liittämään/korjaamaan mitään, sitä en kyllä uskalla, viimeinen mahdollisuus olisi uraleikkurilla pari päivää ton ylitse pyöriä, ja siiten uudet putket lattiaan. luulen että näin edetään, kokeilin siinä timanttilaikalla, ja betoni oli vielä aika "yhteistyökykyinen" sitten putket uudestaan urien sisään, massaa ympärillä ja sitten tasoitekerros sen päällä. paljon töitä, mutta uskon tämän olevan paras vaihtoehto!?


      • noin kannattaa tehdä.
        an1986 kirjoitti:

        kiitokset tästä.

        kyllä putkifirma ne putket asensivat jo kesällä ennen valua, sitten putkiin laitettiin painetta, ja veden kanssa, nyt olin juuri saanut valmiiksi villat paikoilleen talossa, rakennuspuhallin siinä päällä oli, mutta näköjään ei jaksanut kun pakkanen olin ton verran :/

        sähköä ajattelin kans, mutta siinähän seisoo jo maalämpöpumppu pihalla, ja reikä jo porattu, eli vesikiertoista olisi kyllä se millä mennään =)

        en missään nimessä lähde tästä liittämään/korjaamaan mitään, sitä en kyllä uskalla, viimeinen mahdollisuus olisi uraleikkurilla pari päivää ton ylitse pyöriä, ja siiten uudet putket lattiaan. luulen että näin edetään, kokeilin siinä timanttilaikalla, ja betoni oli vielä aika "yhteistyökykyinen" sitten putket uudestaan urien sisään, massaa ympärillä ja sitten tasoitekerros sen päällä. paljon töitä, mutta uskon tämän olevan paras vaihtoehto!?

        Melko hidasta hommaa mutta lopputulos on paras. Ota vuokraamosta siihen tarkoitettu timanttileikkuri ja imuri.


      • an1986
        noin kannattaa tehdä. kirjoitti:

        Melko hidasta hommaa mutta lopputulos on paras. Ota vuokraamosta siihen tarkoitettu timanttileikkuri ja imuri.

        jep, siinä varmasti menee aikaa, mutta tehdään nyt sitten kunnolla. Ramirentin sivuista katsoin että niillä on niitä, eli ei muuta kuin hommiin vaan :S


      • moikk1
        an1986 kirjoitti:

        kiitokset tästä.

        kyllä putkifirma ne putket asensivat jo kesällä ennen valua, sitten putkiin laitettiin painetta, ja veden kanssa, nyt olin juuri saanut valmiiksi villat paikoilleen talossa, rakennuspuhallin siinä päällä oli, mutta näköjään ei jaksanut kun pakkanen olin ton verran :/

        sähköä ajattelin kans, mutta siinähän seisoo jo maalämpöpumppu pihalla, ja reikä jo porattu, eli vesikiertoista olisi kyllä se millä mennään =)

        en missään nimessä lähde tästä liittämään/korjaamaan mitään, sitä en kyllä uskalla, viimeinen mahdollisuus olisi uraleikkurilla pari päivää ton ylitse pyöriä, ja siiten uudet putket lattiaan. luulen että näin edetään, kokeilin siinä timanttilaikalla, ja betoni oli vielä aika "yhteistyökykyinen" sitten putket uudestaan urien sisään, massaa ympärillä ja sitten tasoitekerros sen päällä. paljon töitä, mutta uskon tämän olevan paras vaihtoehto!?

        Nyt ulevana talvena asennan vesikietoisen lattialämmityksen, entisen betonilaatan
        päälle, en meinaakkaan repiä paikallaan olevaa muovimattoa pois.
        Asennan seuraavasti, ensin pölyuretaanilevy 30mm uritettu valmiiksi lattialämmitystä varten, uriin sitten lämmönluovutuslevyt, sitten 20mm putki.
        Sitten päälle jo 15mm parketti tai 16mm lastulevy ja sen päälle matto.
        Kattelin uponorin sivuilta tätä systeemiä, on varmaan muillakin firmoilla
        vastaavia järjestelmiä.


    • joko

      Kysyppä putkifirmalta miksi putkissa oli vettä, yleensä tämä "esipullistus" on tehty paineilmalla.

      • kari789

        On tosiaan hyvä, jos putkissa on paineilmaa, varsinkin valun aikana. Jos jossakin on vuoto, niin se näkyy sitten ilman kuplimisena. Samaan tapaan kuin haetaan polkupyörän renkaasta vuotoa. Täytetään ilmalla ja laitetaan veteen. Pienikin vuoto näkyy kuplimisena.


    • Mika V

      Meillä on laattaan upotettuna vesikierto lämmitys. Toimii tosi pienellä tehollakin kun meillä on petsattu betonilattia. Säästää energiaakin kuulemma n. 20%. On lisäksi vielä kivan näköinenkin:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe