Grand Vitara tai Rav4 ?

kumpi

Nuo kaksi autoa kiinnostaa ja jomman kumman hankin bensakoneisena ja 2-3 vuoden ikäisenä.
Laittakaahan hyviä ja varsinkin huonoja puolia ja mieliisti omaan kokemukseen perustuen. Tuo GV tuntuisi enemmän maastoautolta tikapuu runkoineen ja alennusvaihteineen ja taas Toyotat enemmän ajettuja ja aavistuksen kalliimpia?

127

4458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GV;)

      Itselläni oli sama valinnan paikka juurikin tuon kaksikon välillä, tosin diesel-padalla. Ravi tuntui enemmän hlöautomaiselta. Gv on mielestäni enemmän työkalumainen, mutta jotenkin enemmän sitä aitoa maasturihenkeä. Gv:ssä mielestäni paremman näköinen sisusta -ajattomampi. Etenemisominaisuudet tietenkin Gv:n etu, jos vielä täytyy painavia kärryjä siirrellä, niin hidas nelikko todella tarpeen. Huoltoverkosto Tojolla ihan ylivoimainen, koska Suzuki Suomessa onnettoman pieni pieni merkki. Oletan, että käyttökustannukset Ravilla pienemmät. Ilmeisesti ketjukoneita molemmat(Gv:n isommasta padasta en tiedä). Raveja Suomen tiet pullollaan, joten jos haluaa erottua, niin Gv on se auto.

      Oma valintani oli Gv, koska ilman hidasta nelikkoa olisin polttanut kytkimen jarrukärryjä peruutellessa. En ole katunut...

    • GV -09

      Ravista ei koeajojen lisäksi kokemusta, mutta juuri nuo runsaat kilometri määrät kielisi ravin olevan enempi maantie ajokki(henkilöautomainen)? Grand Vitarasta sitten kokemusta piisaakin, ekalla dieselillä ajoin 180tuh ja nykyisellä 2.0 bensakoneisella ajokilometrejä takana 91tuh.
      GV:n valitsin toistamiseen vankan laadun ja kestävyyden takia, jatkuva neliveto ja alennusvaihteet keskitasauspyörästön lukolla painoivat myös. Gv:ssä ei ole turhia dingeli tangeleita eikä ledejä, vaan kaikki tarpeellinen ja nykyisessäni myös esp. Bensan kulutus pyörii kesät talvet 10- 10.8 välillä, ei siis lilimainkaan valmistajan ilmoittamassa, mutta tämän tiesin jo autoa ostaessani, eikä asialla ole väliä. Tämä bensakoneellinen on ollut edullisempi huollattaa.

    • G Vitaristi

      GV varsin huoleton auto perus varusteilla ja maastossa ja huonoilla teillä sekä raskaassa vetohommissa omimmillaan.
      Jos olet "miehen kokoinen"kuten minä 186/98, niin hyvän ajoasennon löytyminen on haastavaa. Ratti kaipaisi ehdottomasti pituussäädön ja penkin etureunaa pitäisi saada säädettyä reilusti nykyistä ylemmäksi. Ajoasento olisi täydellinen, kun penkki ääriasennössa takana ja alhaalla, mutta kädet ei yllä rattiin ja kytkin poljin liian kaukana. Itse muutatin penkin kiinnityskiskoja edestä 4 cm ylemmäksi ja nyt on täydellinen.

    • GV -11

      Kyllä se päätös on tehtävä ihan ite eikä siihen kannata muitten mielipiteitä kuunnella. Itse valitsin GVn vaikka "asiantuntiat" autoa moittivatkin, ei vielä ainakaan ole tarvinut katua ja tuntuu muutenkin just siltä mitä autoa ostaessani hainkin.

    • GV myös harkinnassa

      Mites paljon tuon GV:n 1.9 dieselin kulutus ns. seka-ajossa on todellisuudessa?, entäs osaako joku kertoa paljonko kulutus kesällä n. 1400kg matkailuvaunun kanssa?

      • GV -09

        Minulla diesel GV kulutti 1500kg matkailuvaunua vetäessä n11l/100km, tosin ajelin reipasta vauhtia, vetokilometrejä tuolla dieselillä tuli kaikkiaan n 7000. Nykyinen 2.0 bensa GV kuluttaa samaa vaunua vetäessä n 12.7-13.5l100km. Bensa koneesta puuttuu dieselin alavääntö, mutta kun käyttää kierroksia, niin kulkee rivakasti ja vauhtia mäen päällä enempi, kuin dieselillä. Silti suosittelen dieseliä, jos paljon vedät.
        Kuten ylempänä saat lukea on GV varsin hyvä maasturi, itse luokittelen GV:n maasturiksi, mutta jotkut ammattitoimittavat sanovat sen olevan järeä citymaastyri???, mitäköhän sitten etuvetoiset citymaasturit ovat, jos kerran alennusvaihteistolla ja jatkuvalla nelivedolla oleva on vielä cittari :)


      • GV;)
        GV -09 kirjoitti:

        Minulla diesel GV kulutti 1500kg matkailuvaunua vetäessä n11l/100km, tosin ajelin reipasta vauhtia, vetokilometrejä tuolla dieselillä tuli kaikkiaan n 7000. Nykyinen 2.0 bensa GV kuluttaa samaa vaunua vetäessä n 12.7-13.5l100km. Bensa koneesta puuttuu dieselin alavääntö, mutta kun käyttää kierroksia, niin kulkee rivakasti ja vauhtia mäen päällä enempi, kuin dieselillä. Silti suosittelen dieseliä, jos paljon vedät.
        Kuten ylempänä saat lukea on GV varsin hyvä maasturi, itse luokittelen GV:n maasturiksi, mutta jotkut ammattitoimittavat sanovat sen olevan järeä citymaastyri???, mitäköhän sitten etuvetoiset citymaasturit ovat, jos kerran alennusvaihteistolla ja jatkuvalla nelivedolla oleva on vielä cittari :)

        Mulla diesel vie sekarissa seiskan molemmin puolin. Pihasta löytyy 1500 kg a-vaunu, jonka kuskailusta vielä hintsusti kokemusta, mutta uskoisin tuon 10 - 11 olevan ihan totuus. Ihan kuriositeettinä todettakoon, että 2 l bensa Forester vei ilman vaunua matka-ajossa 8,5 ja tuon vaunun kanssa 18,5 ja sekin yhtä tuskaa!


      • GV myös harkinnassa
        GV -09 kirjoitti:

        Minulla diesel GV kulutti 1500kg matkailuvaunua vetäessä n11l/100km, tosin ajelin reipasta vauhtia, vetokilometrejä tuolla dieselillä tuli kaikkiaan n 7000. Nykyinen 2.0 bensa GV kuluttaa samaa vaunua vetäessä n 12.7-13.5l100km. Bensa koneesta puuttuu dieselin alavääntö, mutta kun käyttää kierroksia, niin kulkee rivakasti ja vauhtia mäen päällä enempi, kuin dieselillä. Silti suosittelen dieseliä, jos paljon vedät.
        Kuten ylempänä saat lukea on GV varsin hyvä maasturi, itse luokittelen GV:n maasturiksi, mutta jotkut ammattitoimittavat sanovat sen olevan järeä citymaastyri???, mitäköhän sitten etuvetoiset citymaasturit ovat, jos kerran alennusvaihteistolla ja jatkuvalla nelivedolla oleva on vielä cittari :)

        Ok ja kiitos vastauksesta, toi alennusvaihde on yksi syy miksi juuri GV:tä olen harkitsemassa.


    • jenkkipeli

      No eipä kumpaakaan, leluja ovat.

      • GV;)

        Odotinkin jo sinua rakas höppänä! Saatiin onnellinen loppu tällekin keskustelulle...


      • kumpi

        Et taida osaa lukea, kirjoitin aloituksessa, että "jomman kumman hankin bensakoneisena ". Oli leluja tai ei. Eli vastauksesi "No eipä kumpaakaan" on täysin väärä tähän keskusteluun. Sitä en voi kokemattomuuttani väittää, etteikö olisi leluja jenkkien rinnalla, hyvä että sulla on kokemusta nimenomaan Ravista. GV:sta ja jenkeistä.


      • jenkkipeli
        kumpi kirjoitti:

        Et taida osaa lukea, kirjoitin aloituksessa, että "jomman kumman hankin bensakoneisena ". Oli leluja tai ei. Eli vastauksesi "No eipä kumpaakaan" on täysin väärä tähän keskusteluun. Sitä en voi kokemattomuuttani väittää, etteikö olisi leluja jenkkien rinnalla, hyvä että sulla on kokemusta nimenomaan Ravista. GV:sta ja jenkeistä.

        Siis ei ikinä ole tullut mieleenikään mitkään ravit tai gv:t, ei todellakaan, vaikka lapsuudessanikaan ei ollut legoja niin en kaipaa niitä nytkään.

        Edelleen jos vaihtoehdot on noinkin vähissä, vaikka taloudellisesti, niin kannattaa vielä muutama vuosi hankkia lisää pääomaa.Sitten voi vaihtoehtoja löytyä enempi.
        Minulla ei ollut muita vaihtoehtoja kuin jenkit, niillä on tunnetusti hyvät ominaisuudet erilaisiin olosuhteisiin ja ovat myös normaaliliikenteessäkin erittäin hyviä ajettavia.
        Voimaa ja vääntöä riittää harrastuksiini, ison matkailuvaunun vetoonkin.


      • kumpi
        jenkkipeli kirjoitti:

        Siis ei ikinä ole tullut mieleenikään mitkään ravit tai gv:t, ei todellakaan, vaikka lapsuudessanikaan ei ollut legoja niin en kaipaa niitä nytkään.

        Edelleen jos vaihtoehdot on noinkin vähissä, vaikka taloudellisesti, niin kannattaa vielä muutama vuosi hankkia lisää pääomaa.Sitten voi vaihtoehtoja löytyä enempi.
        Minulla ei ollut muita vaihtoehtoja kuin jenkit, niillä on tunnetusti hyvät ominaisuudet erilaisiin olosuhteisiin ja ovat myös normaaliliikenteessäkin erittäin hyviä ajettavia.
        Voimaa ja vääntöä riittää harrastuksiini, ison matkailuvaunun vetoonkin.

        Kirjoitat varmasti täyttä asiaa, mutta miksi ihmeessä juuri tässä keskustelussa? Katson noin 22- 28 tuhannen hintaista autoa, jonka ostan säästöilläni ja eiköhän tuolla hinnalla saisi jenkinkin ostettua, mikäli haluisi ja nykyisen n 25 tuhannen arvoisen Volvoni laitan vasta myyntiin kunhan olen uuden ostanut, joten unohdetaan taloudellinen puoli.. Mulla oli lapsena legoja ja muita leluja paljon, joten aikuisena en enää leluja tarvitse, siksi suljen jenkit pois. Kortin saatuani 80 luvun alussa sorruin kolmeenkin velkarahalla ostettuun jenkkiin ja voin sanoa ettei ikinä enään leluja.
        En hetkeäkään epäile kokemustasi jenkeistä ja väittämiesi paikkansa pitävyydestä, mutta jaa niitä asian omaavissa keskusteluissa, älä täällä, vai eikö paukut ja tietämys riitä keskusteluissa, joissa on alan tietäjät mukana ja missä ei piilouduta nimimerkin taakse?.
        Minä ostan joko Suzukin tai Ravin, todennäköisesti Suzukin, olet sinä mitä mieltä tahansa. Ps, nämä keskustelu palstat ovat huona paikka purkaa pahaa oloa :)


    • Suitsa eli Suihake

      Älä välitä provoista. Minä ottaisin Grand Vitaran. Se on muuttunut mallivuosi mallivuodelta parempaan suuntaan. Lienee jo RAVia tilavampi ja alennusvaihde on plussaa.
      Suzuki on hyvä ja luotettava merkki siitä huolimatta ettei Suomessa paljon myydä. Pienemmistä esim SX4 on luokassaan mainio peli (kokemusta on).

    • lukutoukka

      Lukutaidosta vielä, ilmoitit ostavasi jomman kumman ja halusit kokemuksia laitteista. Saatuasi kommentteja ja arvioita, että molemmat yhtä syvältä.
      Osta mitä haluat olet ansainnut noista kumman vaan, mutta miksi kyselet kun et vastauksia kestä.
      Sinä ostajana, niin olisin mielelläni automyyjä.

      • kumpi

        Haluan nimenomaan hyviä ja huonoja puolia Ravista ja suzukista, en jenkkien ylivoimaisista puolista.Jos sinä nimimerkkiä vaihtava jenkkipeli olisit fiksu, niin kertoisit miltä osin mainitut Japsit ovat mielestäsi huonoja ja perustuuko tietosi luuloon vaiko kenties kokemukseen, olisit tiedoistasi kiitollinen. Luen myös mieliisti Jenkki maastureista faktaa, vaikka en sellaista ostakkaan, kunhan ne on asiallista luettavaa.
        En kommentoi enää tässä keskustelussa provoja, eli jenkkifanille HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2013!!! ja jatka keskustelua ylempänä avamassasi keskustelussa, me Japsileluilla leikkivät emme häiritse sitä.


      • GV;)
        kumpi kirjoitti:

        Haluan nimenomaan hyviä ja huonoja puolia Ravista ja suzukista, en jenkkien ylivoimaisista puolista.Jos sinä nimimerkkiä vaihtava jenkkipeli olisit fiksu, niin kertoisit miltä osin mainitut Japsit ovat mielestäsi huonoja ja perustuuko tietosi luuloon vaiko kenties kokemukseen, olisit tiedoistasi kiitollinen. Luen myös mieliisti Jenkki maastureista faktaa, vaikka en sellaista ostakkaan, kunhan ne on asiallista luettavaa.
        En kommentoi enää tässä keskustelussa provoja, eli jenkkifanille HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2013!!! ja jatka keskustelua ylempänä avamassasi keskustelussa, me Japsileluilla leikkivät emme häiritse sitä.

        Eipä noihin asiattomiin kommentteihin kannata puuttua. Kaikkihan me joilla joskus jenkkipeli on oikeasti ollut, tiedämme totuuden niiden ylivertaisuudesta. Eikä niistäkään kovin moni oikeasti ole oikeata ameriikkaa nähnytkään. Hauskoja pelejä niille, jotka tykkäävät harrastella muutakin kuin ajamista. Meille joilla ei ole aikaa piehtaroida selällään auton alla, on sitten nämä muut merkit...


      • jenkkipeli
        kumpi kirjoitti:

        Haluan nimenomaan hyviä ja huonoja puolia Ravista ja suzukista, en jenkkien ylivoimaisista puolista.Jos sinä nimimerkkiä vaihtava jenkkipeli olisit fiksu, niin kertoisit miltä osin mainitut Japsit ovat mielestäsi huonoja ja perustuuko tietosi luuloon vaiko kenties kokemukseen, olisit tiedoistasi kiitollinen. Luen myös mieliisti Jenkki maastureista faktaa, vaikka en sellaista ostakkaan, kunhan ne on asiallista luettavaa.
        En kommentoi enää tässä keskustelussa provoja, eli jenkkifanille HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2013!!! ja jatka keskustelua ylempänä avamassasi keskustelussa, me Japsileluilla leikkivät emme häiritse sitä.

        Siis oletko noin urpo, jenkkipeli on jenkkipeli, älä sekoita pakkaa enempi mihin älysi ei riitä.
        Jos ja kun olet noin köyhä niin älä avaudu täällä ollenkaan, toivoo nimimerkkiä vaihtamaton jenkkipeli.


    • älä

      molemmat yhtä huonoja, miksi haluat itseäsi nöyryyttää kyselemällä tyhmiä?

      • UrpoJurpo

        Ei juma miten vähä-älyistä porukkaa! Laittakaa puskasta huutelijat niitä "parempia" vaihtoehtoja pöytään, että olis edes rahtusen katetta teidän munattomien ja autottomien jutuissa. Ja oikeasti, jos joku alkaa autoilla ja tuloilla edes yrittämään lesoilla, niin tervetuloa suolihuuhteluun!


    • jenkkipeli

      Nöyrin anteeksi pyyntöni tämän keskustelun häiriköinnistä. Näin krapula aamuna on totuus nöyrää kerrottavaa. Katkeruuteni syy on tossa pihalla. 22 tuhatta on tosta jenkistä osamaksua jäljellä ja auto on n 10 tuhannen arvoinen, eikä liikkeet sitä huoli vaihtoon, eli kusessa olen ja siksi huutelen jenkkien ylivoimasta täällä. Eli ANTEEKSI ja toivon ettei kukaan feikkaa minua nimimerkkiniäni käyttäen eikä muutenkaan.

      • GV -09

        No siinä oli MIEHEN puhetta. Hienoa, että löytyi selitys tuolle häirinnälle. Ei muuta , kuin hyvää uutta vuotta vaan ja koeta saada auto asiat järjestykseen : )


      • jenkkipeli

        Noinkos ottaa pilipalilelun "omistajaa" pattiin että pitää toisten nimimerkeillä "ratsastaa"?

        Vedä peitto silmille kakara.


      • GV -09
        jenkkipeli kirjoitti:

        Noinkos ottaa pilipalilelun "omistajaa" pattiin että pitää toisten nimimerkeillä "ratsastaa"?

        Vedä peitto silmille kakara.

        Eli krapula hellittänyt, kun muutama olut otettu ja taas mieliala masentunut, joten vi...tuilu jatkukoon. Hoida itsesi kuntoon hyvän sään aikana.


      • GV-11
        GV -09 kirjoitti:

        Eli krapula hellittänyt, kun muutama olut otettu ja taas mieliala masentunut, joten vi...tuilu jatkukoon. Hoida itsesi kuntoon hyvän sään aikana.

        Jotenkin arvasin mihin tämmöinen kysymys johtaa!!


      • jenkkipeli
        GV-11 kirjoitti:

        Jotenkin arvasin mihin tämmöinen kysymys johtaa!!

        Siis mikä kysymys.?


      • he he
        jenkkipeli kirjoitti:

        Siis mikä kysymys.?

        Laitappa asuinkuntasi nimi tänne, niin annan lähimmän AA kerhon ja päihdehuoltoyksikön yhteys tiedot sinulle. Ps. ei epäonnistunut autokauppa ole syy juomiseen.


      • jeespeli
        he he kirjoitti:

        Laitappa asuinkuntasi nimi tänne, niin annan lähimmän AA kerhon ja päihdehuoltoyksikön yhteys tiedot sinulle. Ps. ei epäonnistunut autokauppa ole syy juomiseen.

        Tuutti.


      • töttöröö vaan
        jeespeli kirjoitti:

        Tuutti.

        Siellä asuu muitakin masennukseen sairastuneita alkoholisteja ,joiden alamäki alkoi juuri samalla lailla, kuin sinulla, eli ylihintaisesta jenkkimaasturista, kokonaan osamaksulla hankitusta, jonka arvo korkeintaan 20& velan määrästä.

        AA kerho 045900176547, päihdehuolto 013 912(400412) oleppa hyvä.


      • jenkkipeli
        töttöröö vaan kirjoitti:

        Siellä asuu muitakin masennukseen sairastuneita alkoholisteja ,joiden alamäki alkoi juuri samalla lailla, kuin sinulla, eli ylihintaisesta jenkkimaasturista, kokonaan osamaksulla hankitusta, jonka arvo korkeintaan 20& velan määrästä.

        AA kerho 045900176547, päihdehuolto 013 912(400412) oleppa hyvä.

        Soitin numeroihin mutta sanottiin että ei mahdu kun siellä on kaltaisiasi vatipäitä jo ruuhkaksi asti.

        Muuten autoni on erittäin hyvä ja käteisellä ostettu.


      • vatipää, ei juoppo
        jenkkipeli kirjoitti:

        Soitin numeroihin mutta sanottiin että ei mahdu kun siellä on kaltaisiasi vatipäitä jo ruuhkaksi asti.

        Muuten autoni on erittäin hyvä ja käteisellä ostettu.

        Autosi on huonoa laatua oleva jenkkien "lada", osamaksulla hankittu ja saldoa piisaa vaikka muille jakaa, joten lopeta unennäkö käteiskaupoista. Spurgu tason kundit ei osta käteisellä muuta, kun alkoholia tai alkoholin valmistukseen tarvittavia aineksia.


    • GV 1.9 ddis 2009

      Kyllä on taas ollut "kirjoittajia" liikkeellä! Aloittajan vilpittömästä kysymyksestä sikisi tälle palstalle tavanomainen väittely kenellä on parempi auto! Väittelyjä ei tulisi jos kukaan ei kommentoisi noita provoja.

      Meillä on kolmisen vuotta sitten uutena ostettu GV ddis, enkä ole katunut. Valintaan vaikutti hinta / laatusuhde sekä mahdollisimman hyvä mutta samalla edullinen veturi vaunulle.

      Kesäisin vedämme noin 1400 kilon kok.painoista vaunua pääasiassa Lapissa, mutta myös täällä etelä-suomessa. Vaunu tulee hyvin perässä, eikä cruiseria tarvitse ottaa pois päältä oikeastaan missään. Vitosella vetää hyvin, eikä kulutuskaan nouse juurikaan 11 litran yli. Toki jatkuva vastatuuli vaikuttaa jonkin verran kulutukseen.

      Kovilla tuulilla on ollut vähän pelottavan kiikkerä vetää vaunua, mutta joka kerta on vielä heijaus saatu loppumaan vetoa helpottamalla. Vaunussa on kyllä kitkavetopää ja ihan oikein lastattu, siitä ei nyt ole kyse.

      Peruutuksiin tehoja kyllä riittää, vaikkakin olen kytkimen saanut vähän tuoksahtelemaan, automaatti olisi poikaa jos se olisi saatavilla!

      Kuinka moni teistä jenkeillä vetävistä on saanut kulutuksen pysymään alle 12 litrassa ;-) ?

      • ja automaatilla

        Ei nyt tosiaan voi verrata autoa ja mopoa keskenään, autiolla kun voidaan vetää reilusti yli 2000kg.


    • älä nyi mopolla

      Minulle ei ainakaan litra tai pari vaunua hinatessa vaikuta suuntaan tai toiseen.
      Sinä kun sitä litraasi säästelet tehottomalla autolla, niin siitä kärsii itsesi lisäksi muut tiellä kulkijat.
      Mielestäni vaunua vetäessä pitää vetopainossa olla toleranssia, eikä juuri ja juuri jaksamista eivät sitten tuuletkaan haittaa olivatpa vastaisia tai sivulta.
      Oman autoni koukkuun saa laittaa 2800kg ja se on vaunuillessa tuntunut riittävältä.

      • GV 1.9 ddis 2009

        Ei tosiaankaan pitäisi näitä provoilijoita ruokkia, mutta muutama sananen nyt kuitenkin.

        Et ole sitten lukaissut GV teknisiä tietoja? Siellä mainitaan väännöksi 300 Nm ja vetopainoksi sallitaan 2000 kiloa. Vaunumme painaa lastattuna mainitun 1400 kiloa, joten kyllä meillä sitä toleranssia on!

        Kyllähän esimerkiksi Ford Rangerilla saa vetää 3000 kiloa, mutta vähän on turhan järeä tavallisessa käytössä. Meillä tuollaiset maatila-traktorit eivät tule kyseeseen, koska autolla on tarkoitus ajaa myös pitkiä matkoja.

        Toisekseen minä arvostan kaikkia mukavuuksia, jotka autoon on mahdollista saada. Tämän vuoksi kaikki vanhemmat romut ilman "herkkuja" jäävät pois. Työpaikallani on joillakin noita ameerikan traktoreita, mutta ruosteisilta paskoilta näyttävät, sellaisia en kyllä pihaani ihan pienestä hinnasta huolisi!

        Jos yleensä "ala nyi mopolla" minulle viestisi tarkoitit, en maininnut omassa viestissäni laskevani senttejä minäkään harrastuskäytössä. Vastasinpa vain, kun aloittaja kyseli GV:n kulutusta vaunun vedossa.


    • Älä nyi mopolla

      Mutta kytkin haisee peruuttaessa ja taitaa hermosjesi kanssa olla sama juttu.
      Harmittaisi kai minuakin jos sattuis omalle kohdalle.
      Älä hermostu ethän ole itse sitä viehettä tehnyt olet vaan joutunut taitavan kauppurin uhriksi.

      • GV Pover

        älä sinä nyi käteen, runkku. Mulla työajokkina 580 hevosvoimainen V8 Scania ja viime viikolla viimeksi peruuttaessa pelkällä nupilla kuorma päällä ylämäkeen kytkin haisi!!!!! Eli kerroppa osamaksuhelvetissä oleva alkoholisoitutunut mölli, että mitä tekemistä kytkimen hajulla ja mopolla on?? Kyllä jätkää sapettaa oikein kunnolla, kun ei saa romuaan myydyksi ja joka kuukausi tipahtaa lyhennyslappu postiluukusta vielä pari vuotta. Ai ai, kun olisit valinnut Grand Vitaran, niin ei tarvitsisi runkata, ryypätä eikä häiritä muiden keskusteluja. Kerro vielä, että johtuuko katkeruutesi siintä, kun sua kiusattiin koulussa??


    • ja taas haisee

      Ai,nyt ymmärrän tuohtumuksesi olet siis ammatiksesi ajava jotkut sanovat känsäpepuksi.
      En esitä enää kiusallisia totuuksia vaan säälin, ajatella sait sitten scaniankin kytkimen haisemaan.
      Olisko alan vaihto mitään tai autokoulu, vaihtoehtoja on ei heitetä kirvestä kaivoon.

      • ite haiset

        Sinä olet jannu, joka ei pienenä päässyt ikinä leikkeihin mukaan, jota aina syrjittiin ja kiusattiin. Tämä jatkuu vielä aikusenakin, sääli. Olet mitään sanomaton häviäjä, takarivin taulapää ja vieläpä runkkari. Katsoppa ajokortistasi syntymä aikasi, tuosta päivämäärästä tasan 9 kuukautta taakseppäin olisi isäsi ollut sankari, jos ei olisi kännipäissään unohtanut kortsua.


    • ja taas haisee

      Älä nyt hermostu muista vain otettu lääke auttaa tai sinun kohdallasi myös turkinhiha.
      Sinut vaan kaadetaan hihaan ja nussit..n uudelleen, eipä ainakaan huonommaksi voi tulla.

      • _-_-_-_--

        Susta ilmoitetty ylläpidolle. Oli jo häirintä tiedossa.


      • GV -
        _-_-_-_-- kirjoitti:

        Susta ilmoitetty ylläpidolle. Oli jo häirintä tiedossa.

        Hyvä, noista häiriköistä kannattaa aina ilmoittaa. Moni tosin käyttää julkista verkkoa tai prepaid liittymää ja sitten on kirjoittaja mahdotonta jäljittää.


    • kumpi

      Kiitoksia asiallisten vastauksien kirjoittajille. Eilen kävin Siilinjärveltä ostamassa 2009 mallisen 2.0 GV:n, ajettu 59 tuh ja varsin mukavalta tuntuu. Edellisen omistajan mukaan keskikulutus ollut uudesta asti 10 litran molemmin puolin, juurikin kuten täälläkin mainittiin. Asuntovaunua vedän max 800km vuodessa ja minua kiehtoo suzukin oma japanilainen moottori jakoketjulla, ajokilometrejä tulee n 20tuh /v. Kovasti ihmetyttää nuo astinlaudat, joihin jalka osuu autoon noustessa ja pois liaten housut ja madaltaen maavaraa, mutta ne poistan tämän päivän aikana.

      • GV -09

        Onnittelut, hyvän ajokin valitsit. Juuri samaisesta syystä poitin omastanikin typerät astinlaudat, joku maksaa liki tonnin asennettuna moisista?????? Poistin myöskin omastani pesuvadin kokoiset lisävalot, koska ajan todella vähän taajaman ulkopuolella, lisävaloraudan jätin, mutta joku tiesi kertoa, että se ei saisi olla paikoillaan ilman valoja??Eipä ole tuokaan hankala poistaa, jos katsastus setä niin haluaa.
        Tuo kympin keskikulutus on tosiaan faktaa ja se ei ole yllätys, kun sen jo ostaessaan tietää. Ei muuta, kun mukavia kilometrejä laatu ajokilla :)


    • Suitsa eli Suihake

      Onnea hankintaan. Tosi vähän ajettu. Astinlaudat kannatta tosiaan poistaan. Omassa toisenmerkkisessä katumaasturissa ne ovat kiinteät (tai ainakin hankalammin poistettavissa) ja ihan turhat.

    • myös jenkki

      Eikös tämä ollutkaan maasturipalsta kun täällä joistain kinnereistä keskustellaan.

    • Suitsa eli Suihake

      Katsos katumaasturit valtaavat alaa, koska oikeita maastureita on vain offroad-rakentelijoilla. Ja nekin vedetään vinsseillä mutahaudoista ylös.

    • jep jeepillä

      Huvittavaa tässä keskustelussa on se että jostain kinneristä höpistään, joku vieläpä kehuu ominaisuuksilla, ja pyh, ei ole sitten oikealla autolla koskaan ajanut?

      • jep katsastukseen

        Minulla oli kolme Jeeppiä perän jälkeen, joista kaksi uutena ostettua ja voin sanoa, että ei paljoa huvittanut, kun yksikään noista ei läpäissyt katsastusta kerralla, eli varsinaisia kinnereitä. Mutta mutta, nykyinen uutena ostettu kinnerini Grand Vitara -06 on läpäissyt katsastuksen laakista joka helvetin kerta ilman huomautuksia. On ne japsit niin kinnereitä että oikein minuakin huvittaa.
        Mutta huomaan myös, että Jeeppi kuskitkin lukevat silmä ja pieni pili kovana ja kommentoivat keskustelua, jonka otsikossa sanat Rav ja Grand Vitara.


      • jep jeepillä
        jep katsastukseen kirjoitti:

        Minulla oli kolme Jeeppiä perän jälkeen, joista kaksi uutena ostettua ja voin sanoa, että ei paljoa huvittanut, kun yksikään noista ei läpäissyt katsastusta kerralla, eli varsinaisia kinnereitä. Mutta mutta, nykyinen uutena ostettu kinnerini Grand Vitara -06 on läpäissyt katsastuksen laakista joka helvetin kerta ilman huomautuksia. On ne japsit niin kinnereitä että oikein minuakin huvittaa.
        Mutta huomaan myös, että Jeeppi kuskitkin lukevat silmä ja pieni pili kovana ja kommentoivat keskustelua, jonka otsikossa sanat Rav ja Grand Vitara.

        Terävä huomio, koska tämän pitäisi olla maasturit-palsta, siksi kiinnostaa tietää mitä selän takana höpistään, no taas selveni että leluista täällä enempi höpistäänkin.


      • 4x4
        jep jeepillä kirjoitti:

        Terävä huomio, koska tämän pitäisi olla maasturit-palsta, siksi kiinnostaa tietää mitä selän takana höpistään, no taas selveni että leluista täällä enempi höpistäänkin.

        Tossa parkkipaikalla seisoo uusi Jeeppi ja näyttää olevan etuvetoinen, varsinainen MAASTURI. Harmi, kun Grand Vitaraa ei saa, kuin jatkuvalla nelivedolla ja alennusvaihteistolla. Nooh, antaa etuveto kuskienkin selailla maasturit palstaa.


      • 4x2
        4x4 kirjoitti:

        Tossa parkkipaikalla seisoo uusi Jeeppi ja näyttää olevan etuvetoinen, varsinainen MAASTURI. Harmi, kun Grand Vitaraa ei saa, kuin jatkuvalla nelivedolla ja alennusvaihteistolla. Nooh, antaa etuveto kuskienkin selailla maasturit palstaa.

        Mikä haitta siitä on jos ei saa kuin jatkuvalla nelivedolla ja alennusvaiteistolla? jos niitä ei tarvi niin silloin pitää ostaa joko Rav,Jeep,dodge tai joku muu jossa on feikki neliveto joka kytkeytyy sähköisesti päälle tarvittaessa.


      • nitroisti
        4x2 kirjoitti:

        Mikä haitta siitä on jos ei saa kuin jatkuvalla nelivedolla ja alennusvaiteistolla? jos niitä ei tarvi niin silloin pitää ostaa joko Rav,Jeep,dodge tai joku muu jossa on feikki neliveto joka kytkeytyy sähköisesti päälle tarvittaessa.

        Jäi hieman epäselväksi missä Jeepissä ja Dodgessa on jokin feikki neliveto, ainakin minun Dodgessa saa itse määritellä koska neliveto on päällä, se on parempi kuin jatkuva.


      • nitroisti kirjoitti:

        Jäi hieman epäselväksi missä Jeepissä ja Dodgessa on jokin feikki neliveto, ainakin minun Dodgessa saa itse määritellä koska neliveto on päällä, se on parempi kuin jatkuva.

        Kirjoittaja varmaan viittasi Compassiin ja Patriottiin.

        Itse henk.koht. tykkään enemmän jatkuvasta nelikosta, jonka keskitasauspyörästön saa lukittua. Onko tossa Nitrossa muuten tasauspyörällinenkin neliveto, silloinkin kun kyseessä on tuo takavetoiseksikin kytkettävä loota?


    • Ikuisuuskysymys: Mihin loppuu cittari ja mistä alkaa maastoauto? Itse vetäisin rajan ainakin tähän Ravin ja Gv:n väliin. Mutta kuskihan sitä autoa ajaa ja hyvä kuski menee cittarilla siitä mihin kokemattomampi maasturilla jää... Fiksumpaa olisi tietysti puhua SUVeista kuin cittareista.

    • Käännäpä se

      Hyvä huomio. Mutta mikä olisi sopiva suomennos SUV:Ile? Katumaasturi ei liene sopiva, koska siinä on se paha, harhaanjohtava maasturi -sana.

      • +587+878u+78

        SUVeista puhuttaessa ne voitaisiin yleistää enemmänkin juuri cittareihin. Minun GV:stäni ei voida oikein mitenkään keskustella urheilullisista ominaisuuksista, kun auto on pikemminkin työjuhta.
        En kyllä muutenkaan ala väittelemään auton suorituskyvystä lukuunottamatta vääntöä, minulle kun noille ei ole mitään merkitystä! Pääasia on että pääsen autollani paikasta A paikkaan B, milloin tahansa ja millä kelillä tahansa. Matkaan kulutetulla ajalla ei ole niinkään merkitystä, kuten ei myöskään sillä miten nopeasti autoni kiihtyy.
        Kiihtyvyyttä paljon tärkeämpää on minulle miten pääsen esimerkiksi liukkaasta risteyksestä liikkeelle tai miten suoriudun mökkini pihaan vaikka mökkitietä ei olisi aurattu.


      • G vitaristi
        +587+878u+78 kirjoitti:

        SUVeista puhuttaessa ne voitaisiin yleistää enemmänkin juuri cittareihin. Minun GV:stäni ei voida oikein mitenkään keskustella urheilullisista ominaisuuksista, kun auto on pikemminkin työjuhta.
        En kyllä muutenkaan ala väittelemään auton suorituskyvystä lukuunottamatta vääntöä, minulle kun noille ei ole mitään merkitystä! Pääasia on että pääsen autollani paikasta A paikkaan B, milloin tahansa ja millä kelillä tahansa. Matkaan kulutetulla ajalla ei ole niinkään merkitystä, kuten ei myöskään sillä miten nopeasti autoni kiihtyy.
        Kiihtyvyyttä paljon tärkeämpää on minulle miten pääsen esimerkiksi liukkaasta risteyksestä liikkeelle tai miten suoriudun mökkini pihaan vaikka mökkitietä ei olisi aurattu.

        Kirjoitat täyttä asiaa. Löytyyhän Urheilullista suorituskykyä ja polttoainekulutusta 3.2 litraisesta GV:sta, ken niitä kaipaa.
        Minä valitsin GV:n juurikin mainitsemiesi seikkojen perusteella ja eipä ole kaduttanut.


    • (Pahoittelut ketjun aloittajalle, kun menee niin vahvasti offtopic!)

      Mutta miksi se pitää kääntää?

    • Omalla kielellä

      Ainahan suomenkielinen uudissana kieltä rikastuttaa. Ulkomaanväännöksiä on ihan riittävästi. Jos ei esim. muovia olisi keksitty, puhuisimme edelleen plastikista.

    • Ei mopoilija

      Suv = TURHAKE sopii hyvin suomennokseksi , siinähän on kaikki yhsessä sanassa.

      • Kyllä mopoilija

        Krr = Kyrvän runkkaaja, sopii hyvin kaltaisellesi runkulle.


      • )9)9)9)99)

        Okt = OIKEINKIRJOITUSTAITO, jota sulla ei ole. Mitä helvettiä tarkoittaa "yhsessä" ???. Jos heität mielestäsi fiksua kommenttia, niin kirjoita edes oikein, aasi.


    • Ei mopoilija

      Vaikuttaako omat tekstinne fiksuilta?

      • Hoh hoijaa.. Hommatkaa pojat hotellihuone ja nahistelkaa siellä! Tätä jargonia voitte jatkaa vaikka noissa "alahuulen väpätys"-ketjuissa. Eiköhän tämä ketju ollut tässä!


      • )99)9)

        Ei ollut fiksuudesta kyse, vaan OIKEINKIRJOITUKSESTA!!!!!! Helvetin lukihäiriöinen tampio.


      • prtpwoiptoij
        )99)9) kirjoitti:

        Ei ollut fiksuudesta kyse, vaan OIKEINKIRJOITUKSESTA!!!!!! Helvetin lukihäiriöinen tampio.

        Minun mielestäni fiksuus ja oikein kirjoitus kulkevat kyllä "käsi kädessä"!
        Täälläkin on paljon kirjoittajia, jotka eivät tunnu tietävän mitä tarkoittaa oikoluku.
        Naputellaan vaan kovasti tekstiä katsomatta tulosta lainkaan!
        Tai sitten nämä kyseiset kaverit eivät muuten vaan tajua tekevänsä kovasti kirjoitusvirheitä...


    • Ei surkastuneella

      Mielestäni kirjoitusvirhe on useimmiten vahinko, eikä loukkaa tarkoituksella ketään.
      Toisin on sitten nuo jotka eivät osaa kirjoittaa muuta, kuin alatyylisiä apusanoja.
      Tuosta kovasta kiroilusta ja nimittelystä on jopa tehty tutkimus ja aivan oikein tuollaiset kirjoittelijat ovat tavallaan sairaita.
      Sairaus on sukupuolielimen surkastumistauti ja oireet ovat juuri tuollaiset purkaukset , nimittely ja yleinen räyhääminen.

    • turhaa täytettä

      Miksi tätä alunperinkin typerää keskustelua venytetään, ei mitään järkeä edes avauksesta lähtien.

      • 05404605609706760987

        Moni viesti on kyllä sivunnut aloitusta aika vähän, jos lainkaan!

        Taidat olla "turhaa täytettä" Toyotan suosija :-) . Toyota on kyllä hyvä automerkki, mutta tässä yhteydessä se jää kakkoseksi, siitä ei päästä yli eikä ympäri!

        Kaikki väitteet vastakkaisesta ovat mielipiteitä, eivätkä perustu tosiasioihin!


      • turhaa täytettä
        05404605609706760987 kirjoitti:

        Moni viesti on kyllä sivunnut aloitusta aika vähän, jos lainkaan!

        Taidat olla "turhaa täytettä" Toyotan suosija :-) . Toyota on kyllä hyvä automerkki, mutta tässä yhteydessä se jää kakkoseksi, siitä ei päästä yli eikä ympäri!

        Kaikki väitteet vastakkaisesta ovat mielipiteitä, eivätkä perustu tosiasioihin!

        Kuten mainitsin niin tällaiset keskustelut ovat aivan tarpeettomia, turhaa palstan täytettä, jos vastakkainasettelussa olisi ollut kunnon autot (ei mitään kinnereitä) niin olisi jopa saattanut ottaa osaa keskusteluun.
        Siis aloituksena aivan turha.


      • ;kjhG
        turhaa täytettä kirjoitti:

        Kuten mainitsin niin tällaiset keskustelut ovat aivan tarpeettomia, turhaa palstan täytettä, jos vastakkainasettelussa olisi ollut kunnon autot (ei mitään kinnereitä) niin olisi jopa saattanut ottaa osaa keskusteluun.
        Siis aloituksena aivan turha.

        Kaikki jenkin ovat tosiaankin kinnereitä, joita ei saa millään ilveellä laakista katsastettua. Ovat surkeita ajaa sekä heikkolaatuisia. Hyvä pointti sulta.


    • geezer4x4

      Tällä topikilla tuntuu olevan kaikenlaista kirjoittelijaa tietämättä asioista juuri mitään. Alunperin kyseltiin eroja RAV4 ja GV :n välillä ja homma on lähtenyt monella käsistä...ruvettiin höpisemään feikkinelivedoista ja haukkumaan muita merkkejä. Luen molemmat autot katujeeppi- sarjaan (parempi termi kuin paljon parjattu citymaasturi). Perustelin termivalinnan jo aikoja sitten, jeeppi sanaa pienellä kirjoitettuna voidaan yleisesti käyttää automerkistä riippumatta. RAV4 kuuluu siihen ehdottomasti, mutta luen siihen myös GV:n. GV:n paljon mainostettu tikapuurunko on itseasiassa koriin integroitu palkistorakenne, ei varsinainen erillinen runko. Erillisenä runkona pidän rakennetta johon moottori, penkit, polkimet, pyöräripustukset ym. on sijoitettu kuten ennen autoja tehtiin. Autolla pystyisi tällöin ainakin periaatteessa ajamaan ilman koria ;). GV:n neliveto on hyvä mutta ei ylivertainen, varsinkaan kun valtaosa liikenteessä olevista ei selviä ristiriipunnasta. Ristiriipunta taas ei vaadi välttämättä maastoajoa, esim.talvella siihen saattaa joutua lumen peittämällä metsätiellä ristikkäisten pyörien löytäessä jäiset kuopat...ja eteneminen loppuu. Vasta uusin malli osaa kaiketi hyödyntää luistonestoa ja jarruja hyväksi käyttäen akselikohtaista tasauksen lukitusta eli ns. EDS -toimintoa. GV:n nelivedon ainoa plussa tulee alennusvaihteesta mutta valtaosan tilanteista joihin katujeepeillä joutuu selvittää ilmankin.

      Erityisesti tietämättömyys Jeepin malleista tuntuu huvittavalta. Jeep on nelivedon taitaja vuosikymmenten takaa ja osaa varmasti virittää kuhunkin autoluokkaan riittävän nelivedon. Katujeepeistä ainoastaan Compass löytyy suomessa nelivedon lisäksi pelkästään etuvetoisena, sen sijaan kaikki suomessa myydyt Patriot-mallit ovat nelivetoisia...asia varmistettu maahantuojalta.

      Patriotin (kuten myös Compass) nelivetoviritys ei ole suoraan sama kuin jenkkimallien Freedom Drive 1 vaan eräänlainen FD1:n ja FD2:n väliviritys. Sisältää elektronisesti ja kokoaikaisesti säädeltävän voimanjaon etu- ja taka-akselille. Se osaa hyödyntää ajotilanteita, kaasun käyttöä, luistonestoa, ESP:n informaatiota, auton kääntökulmaa ym. Siis käytännön ajossa yksi markkinoiden parhaiten viritettyjä nelivedon ja ESP:n yhdistelmiä, pystyen siirtämään voimaa takavetopainotteisesti 40/60 suhteessa. Lisäksi nelivedon voi lukita kiinteäksi 50/50 suhteessa alle 60 nopeuksissa, tällöin jarrujärjestelmä siirtyy ns. offroad-tilaan. Mudassa tai paksussa lumessa luistoneston menoa rajoittavat tekijät kuten moottorikierrosten rajoitus voidaan pudottaa pois, auton akselikohtainen lukitustoiminto (EDS) pysyy päällä ja viimeisenä niittinä koko ESP voidaan kytkeä pois päältä auton etenemistä haittaamasta. Suomimalleista puuttuu ainoastaan FD2 vakioviritykseen kuuluva alennusvaihteisto, jota ilman ainakin itse olen tähän asti pärjännyt.

      Kohta viisi vuotta Patriotin nelivedolla ajelleena, joskus vähän syrjemmässäkin ryvenneenä ja monenlaista keliä nähneenä, voin vain ihastella sen toimintaa. Nämä sähköisesti ohjatut voimanjaot kuten esim. neljännen polven Haldex, ovat nelivedoissa nykypäivää ja feikkinelivedoista höpöttävät tuovat esiin vain tietämättömyytensä ja typeryytensä. Monet näistä eivät ole haukkumillaan autoilla edes ajaneet...käytännön kokemattomuus suoltaa ulos vain mutu-juttuja.

      • turhaa täytettä

        Nämä jenkki maasturit ovat kinnereitä sanan varsinaisessa merkityksessä. Turhakkeita, jotka ei kylläkään maksa juuri mitään. Sopii hyvin köyhille, jotka haluavat maastokinnerin.


      • turhaa täytettä
        turhaa täytettä kirjoitti:

        Nämä jenkki maasturit ovat kinnereitä sanan varsinaisessa merkityksessä. Turhakkeita, jotka ei kylläkään maksa juuri mitään. Sopii hyvin köyhille, jotka haluavat maastokinnerin.

        Kiitoksia vain nimimerkinlainaaja, hävettääkö olla jonkun japsikinnerin haltija, omistajahan et voi olla.


      • RAV GV
        turhaa täytettä kirjoitti:

        Kiitoksia vain nimimerkinlainaaja, hävettääkö olla jonkun japsikinnerin haltija, omistajahan et voi olla.

        Surkeita kinnereitä jenkkimasturit. Muistakaa aina kehuessanne jenkkimaastureita, ette suomessa niiden hylkäysprosentti ensi katsastuksessa on 49.8 ja esim Grand Vitaran on vain 1.8% !!!!!!! Ravin 1.9% !!!. Tämä on faktaa, joten turha mussuttaa jotain epätoivosta skeidaa. Jokainen voi asian todenperäisyyden tarkistaa suomen A katsastuksen sivuilta ja Trafin sivuiltakin tuo jenkki möllien painajainen näkyy olevan. Surkeita kinnereitä ovat.


      • RAV GV

        Jaa, eikös kunnon maastureissa ole JATKUVA NELIVETO, tämänhän ihan vahingossa unohdit mainita Grand Vitaran kohdalla, kun myös Patriotin hylkäys prosentin ensimmäisessä katsastuksessa. Ja kuten tiedät, nämäkin kaksi asiaa ovat FAKTAA.


      • Toyota RaV 4 -12
        RAV GV kirjoitti:

        Jaa, eikös kunnon maastureissa ole JATKUVA NELIVETO, tämänhän ihan vahingossa unohdit mainita Grand Vitaran kohdalla, kun myös Patriotin hylkäys prosentin ensimmäisessä katsastuksessa. Ja kuten tiedät, nämäkin kaksi asiaa ovat FAKTAA.

        Itse vaihdoin Patriotin vuosi sitten Toyotaan juurikin kyllästyttyäni katsastus ongelmiin. Auto oli kaksi vuotta ja kymmenen kuukautta vanha, ajettu 42 tuhatta ja ensi katsastuksessa ajokieltoon.


      • paalu kamaa
        Toyota RaV 4 -12 kirjoitti:

        Itse vaihdoin Patriotin vuosi sitten Toyotaan juurikin kyllästyttyäni katsastus ongelmiin. Auto oli kaksi vuotta ja kymmenen kuukautta vanha, ajettu 42 tuhatta ja ensi katsastuksessa ajokieltoon.

        heh heh, juuri tosta syystä nuo jenkki kinnerit on niin surkeita. Kertakaikkiaan surkeita kinneri roppanoita.


      • geezer4x4
        RAV GV kirjoitti:

        Jaa, eikös kunnon maastureissa ole JATKUVA NELIVETO, tämänhän ihan vahingossa unohdit mainita Grand Vitaran kohdalla, kun myös Patriotin hylkäys prosentin ensimmäisessä katsastuksessa. Ja kuten tiedät, nämäkin kaksi asiaa ovat FAKTAA.

        Faktaa löydät vaikka alla olevasta linkistä. suurelle yleisölle kun ei vain muistettu ilmoittaa lehtien palstoilla että viime kevään suurista hylkäysprosenteista Patriotin kohdalla suurin osa oli todnäk. turhia. Auton etuakselistossa kuuluu olla tietty toimintavälys jonka katsastusviranomaiset nyt tietävät. Itselläni on nyt yli 90000 takana ja viime kevään katsastus meni normaalisti läpi...ilman vikoja ja alkuperäisin nivelin.

        Sinäkin olet taas niitä jatkuvan nelivedon vouhkaajia...vouhkaa rauhassa. Lue uudesta Moottorista vertailu Freelander 2 vastaan GLK 220. Kaksi katumaasturia, toinen ns. jatkuvalla nelivedolla ja toinen 4. polven ohjaamalla Haldex:lla. Puhutaan taas oikealla termillä eli sähköisesti ohjattu voimanjako on nykypäivää.

        Tässä maahantuohan uudet ohjeet mm. Patriotin katsastukseen.

        http://www.trafi.fi/filebank/a/1330006701/f3349cb19741fa0a700a20190cc99245/9321-Autofennica_Oy_tiedottaa_katsastusviranomaisia.pdf


      • ei ikuna enää usa
        geezer4x4 kirjoitti:

        Faktaa löydät vaikka alla olevasta linkistä. suurelle yleisölle kun ei vain muistettu ilmoittaa lehtien palstoilla että viime kevään suurista hylkäysprosenteista Patriotin kohdalla suurin osa oli todnäk. turhia. Auton etuakselistossa kuuluu olla tietty toimintavälys jonka katsastusviranomaiset nyt tietävät. Itselläni on nyt yli 90000 takana ja viime kevään katsastus meni normaalisti läpi...ilman vikoja ja alkuperäisin nivelin.

        Sinäkin olet taas niitä jatkuvan nelivedon vouhkaajia...vouhkaa rauhassa. Lue uudesta Moottorista vertailu Freelander 2 vastaan GLK 220. Kaksi katumaasturia, toinen ns. jatkuvalla nelivedolla ja toinen 4. polven ohjaamalla Haldex:lla. Puhutaan taas oikealla termillä eli sähköisesti ohjattu voimanjako on nykypäivää.

        Tässä maahantuohan uudet ohjeet mm. Patriotin katsastukseen.

        http://www.trafi.fi/filebank/a/1330006701/f3349cb19741fa0a700a20190cc99245/9321-Autofennica_Oy_tiedottaa_katsastusviranomaisia.pdf

        Omassani vuoden -09 Patriotin katsastuksessa hylkääminen oli ainakin aiheellinen, kuskin puolen etu pyörän tuennan välys oli todella iso verrattuna hantin puoleiseen ja takuulla oli yli tehdasvälyksen. Lisäksi oikea takajarru oli täysin poissa toiminnasta sylinterin jumiuduttua (ruosteessa). Olin jopa tyytyväinen, kun hylättiin vaarallinen auto. Uusinta katsastuksen jätinkin seuraavan omistajan murheeksi ja nykyinen OIKEALLA JATKUVALLA NELIVEDOLLA oleva Grand Vitara meni heittämällä läpi ekan katsastuksen.
        Tuo mainitsemasi sähköinen voimanjanjako on nykyaikaa tosiaankin ja toimiikin suht hyvin Toyotassa ja hondassa sekä Suzuki SX 4:ssa, mutta varsinkin amerikan kinnereissä täysin lelu.
        Kaksi faktaa: Ainoa oikea ratkaisu voimanjaossa on jatkuva neliveto ja 2000 luvun jenkkimaasturit ovat surkeita kinnereitä ja sopivat kavereille, jotka tykkäävät korjata jatkuvasti jotain kohtaa nyrkit rasvassa. Piste.


      • geezer4x4
        ei ikuna enää usa kirjoitti:

        Omassani vuoden -09 Patriotin katsastuksessa hylkääminen oli ainakin aiheellinen, kuskin puolen etu pyörän tuennan välys oli todella iso verrattuna hantin puoleiseen ja takuulla oli yli tehdasvälyksen. Lisäksi oikea takajarru oli täysin poissa toiminnasta sylinterin jumiuduttua (ruosteessa). Olin jopa tyytyväinen, kun hylättiin vaarallinen auto. Uusinta katsastuksen jätinkin seuraavan omistajan murheeksi ja nykyinen OIKEALLA JATKUVALLA NELIVEDOLLA oleva Grand Vitara meni heittämällä läpi ekan katsastuksen.
        Tuo mainitsemasi sähköinen voimanjanjako on nykyaikaa tosiaankin ja toimiikin suht hyvin Toyotassa ja hondassa sekä Suzuki SX 4:ssa, mutta varsinkin amerikan kinnereissä täysin lelu.
        Kaksi faktaa: Ainoa oikea ratkaisu voimanjaossa on jatkuva neliveto ja 2000 luvun jenkkimaasturit ovat surkeita kinnereitä ja sopivat kavereille, jotka tykkäävät korjata jatkuvasti jotain kohtaa nyrkit rasvassa. Piste.

        En nyt yleensä viitsi kommentoida näitä fanaattisia höpinöitä mutta heitän muutamat faktat minäkin.

        Väitätkö todella että sähköinen voimanjako ja neliveto seuraavilla ( RAV4, CR-V tai SX4) on Jeeppien (Patriot, Compass) järjestelmää parempi...pelkkää huuhaata. Itse olen ajanut Hondan nelivedolla neljä vuotta ja tunnen Ravin ja Suzukin vastaavat. Jeep pesee nämä järjestelmät selvästi eikä Jeepin nelikossa ole kertaakaan mitään vikaa ilmennyt.Täysin luotettavasti pelannut joka kelillä.

        Jos oma Patriottisi ei läpäissyt katsastusta ensimmäisellä, se ei pilaa koko automallin mainetta. Itse asiassa saatat olla niitä kuskeja joilla mikään auto ei kestä joten kerro kokemuksia sitten vasta kun on useampi katsastus takana.

        Omat autoni ovat myös aina menneet ensikerralla läpi heittämällä. Ei tässä jenkissä ole ollut yhtään enempää ongelmia.Oma Patriot on vuosimallia -08 eikä vieläkään häpeä uuden auton rinnalla...piste minunkin puolesta.


      • Gee ja Vee
        geezer4x4 kirjoitti:

        En nyt yleensä viitsi kommentoida näitä fanaattisia höpinöitä mutta heitän muutamat faktat minäkin.

        Väitätkö todella että sähköinen voimanjako ja neliveto seuraavilla ( RAV4, CR-V tai SX4) on Jeeppien (Patriot, Compass) järjestelmää parempi...pelkkää huuhaata. Itse olen ajanut Hondan nelivedolla neljä vuotta ja tunnen Ravin ja Suzukin vastaavat. Jeep pesee nämä järjestelmät selvästi eikä Jeepin nelikossa ole kertaakaan mitään vikaa ilmennyt.Täysin luotettavasti pelannut joka kelillä.

        Jos oma Patriottisi ei läpäissyt katsastusta ensimmäisellä, se ei pilaa koko automallin mainetta. Itse asiassa saatat olla niitä kuskeja joilla mikään auto ei kestä joten kerro kokemuksia sitten vasta kun on useampi katsastus takana.

        Omat autoni ovat myös aina menneet ensikerralla läpi heittämällä. Ei tässä jenkissä ole ollut yhtään enempää ongelmia.Oma Patriot on vuosimallia -08 eikä vieläkään häpeä uuden auton rinnalla...piste minunkin puolesta.

        Mutta mies hyvä, faktat puhuu puolestaan. Katso Trafin tai A Katsastuksen tilastot viime vuodelta. Vm -09 Patrioteista hylättiin katsastuksessa 48,9 %, eli n puolet ja Vm -08, jollainen sinullakin on, hylättiin 47,7%, eli kyllä ko auton maine on pilattu ihan yleisesti ja TODISTETTAVASTI.
        Eli, jos ja kun sinulle on sattunut hyvä yksilö, ei se tarkoita, että muut ovat yhtä hyviä.
        Nuo uudet ohjeet katsastukseen ovat TODELLISTA HÖPINÄÄ, auton etuakselistossa ei edes venäläisissä ole mitään tehdas klappia.
        Pääkaupunki seudulla ainakin kolmessa Jeep merkkihuollossa kertoivat hämmästelleensä tuota välys ongelmaa, joka monessa tapauksessa oli vaarallisen suuri apumiehen puolella. Eiköhän ne amiriikkalaiset olisi laittaneet molemmille puolille samat välykset.


    • Ei rahasta kiinni

      Ai Vitarassa onkin jatkuva neliveto, eli aina neljä pyörää vetää.
      Mahtaa olla kankia parkkeeratessa ja jyrkissä kulmissa.
      Mahtaiskos se sähköinen voimanjako kuitenkin antavan voimaa vain pariin pyörään.
      Kyllä se on niin , jotta täytyy löytyä euroja hieman lisää kun ostetaan kunnon maastoauto.
      Tommoset vitarat ovat autosia.

      • Rahalla saa

        Nimenomaan JATKUVA NELIVETO, kääntyy parkkeeratessa näppärästi ja jyrkissä kulmissa tasauspyörästön ansiosta. Eli sullekkin tiedoksi, että Grand Vitarassa ei ole sähköistä voiman jakoa, vaan jatkuva neliveto.
        Joo noista euroista, ostin vuonna 09 Patriotin uutena hintaan 24300 euroa, silloin uusi halvin Grand Vitara maksoi 32990 euroa, eli kuten sanoit, olisi pitänyt jo silloin löytyä euroja lisää muutama tonni, että olisi saanut Grand Vitaran. Nyt löytyi ja tallissa Grand Vitara vm 2013, joka maksoi talvirenkaineen ja vetokoukkuineen 48990 euroa. Kiva autonen eikä mikään jenkki kinneri.


      • rahat hukkaan
        Rahalla saa kirjoitti:

        Nimenomaan JATKUVA NELIVETO, kääntyy parkkeeratessa näppärästi ja jyrkissä kulmissa tasauspyörästön ansiosta. Eli sullekkin tiedoksi, että Grand Vitarassa ei ole sähköistä voiman jakoa, vaan jatkuva neliveto.
        Joo noista euroista, ostin vuonna 09 Patriotin uutena hintaan 24300 euroa, silloin uusi halvin Grand Vitara maksoi 32990 euroa, eli kuten sanoit, olisi pitänyt jo silloin löytyä euroja lisää muutama tonni, että olisi saanut Grand Vitaran. Nyt löytyi ja tallissa Grand Vitara vm 2013, joka maksoi talvirenkaineen ja vetokoukkuineen 48990 euroa. Kiva autonen eikä mikään jenkki kinneri.

        Siis tuollaisesta v*****tun kinneristä melkein 50000€, ei hittolainen, tuolla rahalla saa jo autonkin. Onhan se koukku keulassa että saa kinneriä hinattua. Eihän sillä takapäässä mitään virkaa olisikaan.


      • Rahaa on paljon
        rahat hukkaan kirjoitti:

        Siis tuollaisesta v*****tun kinneristä melkein 50000€, ei hittolainen, tuolla rahalla saa jo autonkin. Onhan se koukku keulassa että saa kinneriä hinattua. Eihän sillä takapäässä mitään virkaa olisikaan.

        Katsos pee aukinen mölli, kun sitä rahaa on sen verran paljon, ettei viiskyt donaa tunnu missään. RAHAA ON!!! Koukku on nimenomaan takana, jolloin mainitsemiasi "jenkki" kinnereitä voi hinailla, kun sähköset voimanjaot reistailee ja auto siis pelkän etuvedon armoilla, kuten niin usein käy. Mutta ei hätääkään, kun apuun rientää JATKUVALLA NELIVEDOLLA vakiona varustettu viidenkymmenen tonni Grand Vitara ja hinaa kinnerin korjaamolle, mikäli sellainen löytyy läänistä, joka noita jenkki kinnereitä korjaa.


      • hummum
        Rahaa on paljon kirjoitti:

        Katsos pee aukinen mölli, kun sitä rahaa on sen verran paljon, ettei viiskyt donaa tunnu missään. RAHAA ON!!! Koukku on nimenomaan takana, jolloin mainitsemiasi "jenkki" kinnereitä voi hinailla, kun sähköset voimanjaot reistailee ja auto siis pelkän etuvedon armoilla, kuten niin usein käy. Mutta ei hätääkään, kun apuun rientää JATKUVALLA NELIVEDOLLA vakiona varustettu viidenkymmenen tonni Grand Vitara ja hinaa kinnerin korjaamolle, mikäli sellainen löytyy läänistä, joka noita jenkki kinnereitä korjaa.

        Minä kun tulen Hummerilla niin siinä on pitäjän kaikki japsikinnerit liean päässä, sanokaa vaan mihin vedetään. Vaikka paaliin jos teidän sardiinirasiat sinnekään kelpaa.


      • Suz Suz
        hummum kirjoitti:

        Minä kun tulen Hummerilla niin siinä on pitäjän kaikki japsikinnerit liean päässä, sanokaa vaan mihin vedetään. Vaikka paaliin jos teidän sardiinirasiat sinnekään kelpaa.

        Tule sinä Hummerilla, minä kun tulen muijasi sisään ja olen tullut aikas momastikin, joten mietippäs sitä.
        Nuo Hummarit ja Patriotit on suunniteltukkin vain kestämään pari kolme vuotta, siksi niihin ei saa leimaa ainakaan suomen katsastuskonttoreissa, siksi Kuusakoski kerää ne ilmaiseksi nurkista ja eiku paaliin moiset kinnerit. Toki voidaan me Suzukin omistajatkin hinata kinnerinne romuttamoon ja käydään matkalla vaikka katsastamassa Suzuki, leima tulee ja perässä roikkuva kinnerikin pääsee samalla hallin läpi ensi kerran huomautuksetta.


      • euroilla parempi
        Rahalla saa kirjoitti:

        Nimenomaan JATKUVA NELIVETO, kääntyy parkkeeratessa näppärästi ja jyrkissä kulmissa tasauspyörästön ansiosta. Eli sullekkin tiedoksi, että Grand Vitarassa ei ole sähköistä voiman jakoa, vaan jatkuva neliveto.
        Joo noista euroista, ostin vuonna 09 Patriotin uutena hintaan 24300 euroa, silloin uusi halvin Grand Vitara maksoi 32990 euroa, eli kuten sanoit, olisi pitänyt jo silloin löytyä euroja lisää muutama tonni, että olisi saanut Grand Vitaran. Nyt löytyi ja tallissa Grand Vitara vm 2013, joka maksoi talvirenkaineen ja vetokoukkuineen 48990 euroa. Kiva autonen eikä mikään jenkki kinneri.

        Parempi onkin säilyttää sitä tallissa, muutenhan naapurit kuolisivat nauruun. Ihmettelisivät vaan että onhan köyhä ja autoista mitään tietämätön vajakki.


      • Euroilla paras
        euroilla parempi kirjoitti:

        Parempi onkin säilyttää sitä tallissa, muutenhan naapurit kuolisivat nauruun. Ihmettelisivät vaan että onhan köyhä ja autoista mitään tietämätön vajakki.

        Niin, katsoppas kun mulla on autotalli.
        Juuri soittivat, että pitää lähteä hinaus keikalle Grand Vitara Maasturillani, kaverin Patriotista lähti kilvet katsastuskonttorilla ja joku hummeri kävi hinaamaan sitä, mutta levisi, kun ulkona on 10 astetta pakkasta, joten käyn nykäsemässä molemmat kinnerit, että pääsevät pojat kotiin Perjantai ehtoon viettoon.


      • melkoisia pentuja
        Euroilla paras kirjoitti:

        Niin, katsoppas kun mulla on autotalli.
        Juuri soittivat, että pitää lähteä hinaus keikalle Grand Vitara Maasturillani, kaverin Patriotista lähti kilvet katsastuskonttorilla ja joku hummeri kävi hinaamaan sitä, mutta levisi, kun ulkona on 10 astetta pakkasta, joten käyn nykäsemässä molemmat kinnerit, että pääsevät pojat kotiin Perjantai ehtoon viettoon.

        Tulkaahan Eevertti ja Vili jo nukkumaan sieltä, olette taas koko illan naputelleet sitä iskänne tietokonetta.


      • GV 1.9 ddis 2009
        Rahalla saa kirjoitti:

        Nimenomaan JATKUVA NELIVETO, kääntyy parkkeeratessa näppärästi ja jyrkissä kulmissa tasauspyörästön ansiosta. Eli sullekkin tiedoksi, että Grand Vitarassa ei ole sähköistä voiman jakoa, vaan jatkuva neliveto.
        Joo noista euroista, ostin vuonna 09 Patriotin uutena hintaan 24300 euroa, silloin uusi halvin Grand Vitara maksoi 32990 euroa, eli kuten sanoit, olisi pitänyt jo silloin löytyä euroja lisää muutama tonni, että olisi saanut Grand Vitaran. Nyt löytyi ja tallissa Grand Vitara vm 2013, joka maksoi talvirenkaineen ja vetokoukkuineen 48990 euroa. Kiva autonen eikä mikään jenkki kinneri.

        Sulla on siis GV 2.4 bensa ja automaatti? Hinta tuolle ilman lisävarusteita on rapiat 42000 euroa. Renkaat tai vetokoukku tai lohkolämmitin sisäpistokkeella saa yleensä kaupan päälle tai ainakin näennäisellä (verotuksellisella) summalla.
        Mitä sinä autoosi laitatit, jos todella maksoit siitä mainitsemasi 48990 euroa?

        Ihan vaan vertailun vuoksi, saimme omaan automme lohkolämmittimen sisäpistokkeella 300 euron "verotushinnalla", vetokoukku ja talvirenkaat autossa olivat jo valmiina. No, meidän ei kyllä ollut ihan ajamaton kärry, vaan esittely käytössä ollut noin 5000 km ajettu...

        Automme hinnaksi on tullut nyt 38000 euroa, nousua 5000 kolmessa vuodessa! Jos tuo nousu huomioitaisiin myös vaihtoautoissa, olisi hinnan alennus meillä vain muutama tonni kolmessa vuodessa!


      • vaunua vedellen
        GV 1.9 ddis 2009 kirjoitti:

        Sulla on siis GV 2.4 bensa ja automaatti? Hinta tuolle ilman lisävarusteita on rapiat 42000 euroa. Renkaat tai vetokoukku tai lohkolämmitin sisäpistokkeella saa yleensä kaupan päälle tai ainakin näennäisellä (verotuksellisella) summalla.
        Mitä sinä autoosi laitatit, jos todella maksoit siitä mainitsemasi 48990 euroa?

        Ihan vaan vertailun vuoksi, saimme omaan automme lohkolämmittimen sisäpistokkeella 300 euron "verotushinnalla", vetokoukku ja talvirenkaat autossa olivat jo valmiina. No, meidän ei kyllä ollut ihan ajamaton kärry, vaan esittely käytössä ollut noin 5000 km ajettu...

        Automme hinnaksi on tullut nyt 38000 euroa, nousua 5000 kolmessa vuodessa! Jos tuo nousu huomioitaisiin myös vaihtoautoissa, olisi hinnan alennus meillä vain muutama tonni kolmessa vuodessa!

        Minäkin meinasin haksahtaa tuollaiseen pommiin huonona aikan, onneksi alkoi tulemaan rahaa kuin tuutista niin sain ostettua kunnon auton, jenkkipelin.

        Enpä minä sillä olisi mitään tehnytkään koska harrastuksiini kuulu matkailuvaunuilu, niiden veturiksi tuollaiset japsikinnerit ei sovellu.


      • GV -13
        GV 1.9 ddis 2009 kirjoitti:

        Sulla on siis GV 2.4 bensa ja automaatti? Hinta tuolle ilman lisävarusteita on rapiat 42000 euroa. Renkaat tai vetokoukku tai lohkolämmitin sisäpistokkeella saa yleensä kaupan päälle tai ainakin näennäisellä (verotuksellisella) summalla.
        Mitä sinä autoosi laitatit, jos todella maksoit siitä mainitsemasi 48990 euroa?

        Ihan vaan vertailun vuoksi, saimme omaan automme lohkolämmittimen sisäpistokkeella 300 euron "verotushinnalla", vetokoukku ja talvirenkaat autossa olivat jo valmiina. No, meidän ei kyllä ollut ihan ajamaton kärry, vaan esittely käytössä ollut noin 5000 km ajettu...

        Automme hinnaksi on tullut nyt 38000 euroa, nousua 5000 kolmessa vuodessa! Jos tuo nousu huomioitaisiin myös vaihtoautoissa, olisi hinnan alennus meillä vain muutama tonni kolmessa vuodessa!

        Ei bensa vaan dsl, nahkasisusta talvirenkaat aluilla, vetokoukku, astinlaudat, lisävaloteline xenon lisävalot, toimituskulut = 48990 euroa.


      • kiehkieh
        GV -13 kirjoitti:

        Ei bensa vaan dsl, nahkasisusta talvirenkaat aluilla, vetokoukku, astinlaudat, lisävaloteline xenon lisävalot, toimituskulut = 48990 euroa.

        Ilman astinlautoja ja vetokoukkua vitura ei pysyisi kuosissaan.


      • heko heko hee
        kiehkieh kirjoitti:

        Ilman astinlautoja ja vetokoukkua vitura ei pysyisi kuosissaan.

        vetokoukku on van sen takia, kun joutuu hinaamaan patriootteja sekä nitruja katastuskonttorilta, kun niistä on kilvet lähteny. Buahahahahahaaaahh!!!


      • GV 1,9 ddis 2009
        GV -13 kirjoitti:

        Ei bensa vaan dsl, nahkasisusta talvirenkaat aluilla, vetokoukku, astinlaudat, lisävaloteline xenon lisävalot, toimituskulut = 48990 euroa.

        No juu, noilla lisävarusteilla maksamasi hinnan ymmärtää :-)

        Miksi muuten halusit astinlaudat, eihän niistä ole oikein mitään käytännön hyötyä, vain ehkä ulkonäön vuoksi? Joillakin GV:lla on täälläpäin teräksiset kromatut putket astinlautojen tilalla, mutta oikeastaan helman alla. Nuohan madaltavat muutenkin maasturille tarpeellista maavaraa!

        Vaikka minäkin olen ostanut GV:n ja olen siihen tyytyväinen, en ehkä laittaisi 50000 euroa Grand Vitaraan. Saisihan sillä jo melkein parin vuoden ikäisen Toyota Land Cruiserin :-)


      • GV -13
        GV 1,9 ddis 2009 kirjoitti:

        No juu, noilla lisävarusteilla maksamasi hinnan ymmärtää :-)

        Miksi muuten halusit astinlaudat, eihän niistä ole oikein mitään käytännön hyötyä, vain ehkä ulkonäön vuoksi? Joillakin GV:lla on täälläpäin teräksiset kromatut putket astinlautojen tilalla, mutta oikeastaan helman alla. Nuohan madaltavat muutenkin maasturille tarpeellista maavaraa!

        Vaikka minäkin olen ostanut GV:n ja olen siihen tyytyväinen, en ehkä laittaisi 50000 euroa Grand Vitaraan. Saisihan sillä jo melkein parin vuoden ikäisen Toyota Land Cruiserin :-)

        Auto oli maahantuojan varustama yksilö, joten tilpehöörit oli valmiina. Maavara minulla aivan yhdentekevä, kun en poikkea maastoon. Vedän asuntovaunua ja venetraileria hyvillä teillä. 50 tuhatta ei ole minulle paljoa uudesta maasturista, ja Land Grusereita ollut kaksikin kappaletta HJ-60 ja HJ -61.
        On jokaisen mietittävä asia uusi GV vai 300000 tuhatta ajettu Toyota liki viidelläkymmenellä tuhannella, minä valitsin Suzukin. GV ja Land G eivät ole vertailukelpoisia, ainakaan minun käyttötarkoitukseen.


      • GV on hyva peli
        GV -13 kirjoitti:

        Auto oli maahantuojan varustama yksilö, joten tilpehöörit oli valmiina. Maavara minulla aivan yhdentekevä, kun en poikkea maastoon. Vedän asuntovaunua ja venetraileria hyvillä teillä. 50 tuhatta ei ole minulle paljoa uudesta maasturista, ja Land Grusereita ollut kaksikin kappaletta HJ-60 ja HJ -61.
        On jokaisen mietittävä asia uusi GV vai 300000 tuhatta ajettu Toyota liki viidelläkymmenellä tuhannella, minä valitsin Suzukin. GV ja Land G eivät ole vertailukelpoisia, ainakaan minun käyttötarkoitukseen.

        Ei kait se maahantuoja niitä autojaan varustele, automyyjät sensijaan voivat laitella esittelyautoihinsa vaikka mitä sälää, jotta malli myisi paremmin.

        Maavaralla on silloin merkitystä kun uppoaa mökkitiellä mahaansa myöten kovaksi pakkautuneeseen lumeen ja helmaan tulee naarmuja.

        Vielä en ole GV:llä mihinkään kiinni jäänyt, vaikka ei ole vinssiä nokalla (koputtaa puuta...).


    • ei meille vitraa

      Vitara on rahattomien ns.maasturi.
      Hyvähän se on että köyhillekkin tehdään muka maastureita on heilläkin hetkensä.

      • ei meille jenkkiä

        Rahamiehet ostaa uuden Grand Vitaran käteisellä ja perseaukiset lähiö juopot hankkivat käytetyn jenkkikinnerin osamaksulla. Sitten kun taas koittaa katsastuksen aika, on kinnerimiehellä hermo kireä, kun tietää hylkäyksen olevan tosiasia. Siinä saa taas laittaa kolmen-neljän kuukauden työttömyys päivärahat remonttiin ja muija sekä pennut saavat kuulla kunniansa, kun hermo ei pidä, niin ei se pidä. Surkeita surkeiden lähiöjuoppojen ajepelejä nuo jenkkiromut, paalattavaksi vaan kaikki.


      • melkoisia pentuja
        ei meille jenkkiä kirjoitti:

        Rahamiehet ostaa uuden Grand Vitaran käteisellä ja perseaukiset lähiö juopot hankkivat käytetyn jenkkikinnerin osamaksulla. Sitten kun taas koittaa katsastuksen aika, on kinnerimiehellä hermo kireä, kun tietää hylkäyksen olevan tosiasia. Siinä saa taas laittaa kolmen-neljän kuukauden työttömyys päivärahat remonttiin ja muija sekä pennut saavat kuulla kunniansa, kun hermo ei pidä, niin ei se pidä. Surkeita surkeiden lähiöjuoppojen ajepelejä nuo jenkkiromut, paalattavaksi vaan kaikki.

        Jaahas, Eevertti ja Vili, lopettakaas jo iskänne koneella naputtelu, iskänne tulee kohta yöreissulta.


    • hummum
      • Onhan upee

        Hmm, taidanpa unohtaa vitarat ja ravit, tuossapa auto minun makuun.


      • Eiköhän lopeteta jo
        Onhan upee kirjoitti:

        Hmm, taidanpa unohtaa vitarat ja ravit, tuossapa auto minun makuun.

        Höh! Kuorma-auto! Kas kun ei Scanian linkkiä laittanut!


      • Just joo
        Onhan upee kirjoitti:

        Hmm, taidanpa unohtaa vitarat ja ravit, tuossapa auto minun makuun.

        Hmm, taidanpa unohtaa vitarat ja ravit, tuossapa KUORMA-auto minun makuun.


      • unimog

      • Nissan Qashqai only
        Just joo kirjoitti:

        Hmm, taidanpa unohtaa vitarat ja ravit, tuossapa KUORMA-auto minun makuun.

        Sinä olet malliesimerkki kundista, joka elää unessa. Et saa ikinä, huom IKINÄ Hummeria ja luulempa että sama koskee myöskin pillua.
        Minä itse ajan uudella Nissan Qashqai citymaasturilla, johon laisesi lähiö juoppo ei istu nuutuneilla sekarotuisen rakin karvoissa kylpevillä verkkari housuilla istu nahkapenkeille.


      • Grandeeee

      • melkoisia pentuja
        Grandeeee kirjoitti:

        Tolle ei pärjää muu kuin Suzuki Grand Vitara (jatkuva neliveto ja ajalennusvaihteet), harmi vain, kun kaikilla ei moiseen ole varaa, vaan minullapa oli.

        Uskokaas nyt Eevertti ja Vili, pois sieltä iskänne koneelta, iskänne tulee aivan juuri kotiin ja se pahalla päällä.


      • Heheh...

        Ei tuo ole oikeaa Hummeria nähnytkään.

        Tuo on ihan perus GMC/Chevroletin lava-auton alustalla, takana suora akseli, edessä päällekkäsiet kolmiotukivarret.

        Kaikki oikean Hummerin hyödylliset ominaisuudet puuttuu. Ei ole portaalianpoja, ei torsen tasauspyörästöjä, ei CTIS järjestelmää ilmanpaineiden hallintaan, ei kunnollista erillisjousitusta takana ja edessäkin aika heikosti tehty. Näistä johtuen maavara varsinkin akselin alla on surkea. Edessä ei ole koukkuja, jotta autoa voisi ostaa helikopterilla, kuten H1:stä.

        Lisäksi auto painaa 3000 kg, joka on huono asia maastossa, koska se uppoaa pehmeisiin paikkoihin, kuten suolle ja hiekkaan. V8 bensakone on aivan pelle moottori sotilas käyttöön tarkoitettuun maastoautoon; suuri kulutus, huono vääntö verrattuna dieseliin, herkempi sähköjen suhteen.

        Tuon auton ainut idea piilee siis sen ulkonäössä; ne jotka eivät tekniikan päälle ymmärrä, pitävät sitä hyvänä autona, koska se näyttää oikealta hummerilta. Mutta oikeaa hummeria siinä ei ole mitään muuta kuin ulkonäkö, teknisesti se on aivan sama kuin mikä tahansa chevroletin lava-auto. Sen sijaan esimerkiksi H1 hummer onkin teknisesti erittäin hyvä auto käyttötarkoitukseensa. Se on H2:sta kevyempi, tuplasti parempi maavara, toimiva neliveto. Leveä se on sen takia, jotta sillä voi ajaa panssarivaunun tekemissä urissa.

        PS. Hummereissa käytetään myös Isuzun dieseleitä, Detroitin lisäksi.


    • loppu ny

      Grant Vitaran maahantuonti lopetetaan tähän vuoteen, kuulemma huonon kannattavuuden ja kovan kilpailun vuoksi.
      Eipä tarvitse enää tuostakaan kinata.

      • 4wdhi

        Mistä tällainen tieto on peräisin? Harmi jos näin, auto on ehdottoman kiinnostava.


      • 367+3973+998

        Mahtaako pitää paikkaansa? Löysin Tekniikan Maailman artikkelin vuoden 2013 mallin esittelystä, jossa mainitaan vain ettei uusien mallien maahantuonnista ole vielä tehty päätöstä (8/2012).

        Tuo on eri asia kuin toitottaa mallin maahantuonnin kokonaan loppuvan!


    • nitroisti

      Naapuri oli taas vituran nokkapelti auki valmiina starttikaapeleiden kera, et viittis antaa virtaa kun ei tämä riisikippo taas lähde omalla patterilla.
      Viimeviikolla sillä oli köysi valmiina että vois vetää sen parkkiruudusta pois, oli nääs tullut 3 senttiä lunta.

      • sydänlääke

        No saikos se naapuris annettua sulle virtaa? On ne Grand Vitarat vaan sen verran kovia pelejä, että niistä riittää virtaa Nitronkin käynnistykseen. Miksi helvetissä pidät moista amiriikan ladaa, vie se paaliin ja otat osamaksulla Grand Vitara, maastoautojen kiistaton ja halutuin KUNKKU.
        Itse kävin eilen hinaamassa Patrioitin katsastuskonttorilta pois, kun olivat poistaneet siintä kilvet, oli kuulemma etupyörät olleet putoamaisillaan. Oli siinä myös pari kolme Nitroa myös kilvet poistettuna, eli ajokieltoon olivat laittaneet hengenvaaralliset kinnerit. Minä ne Vitarallani hinasin romuttamoon.


      • nitroisti
        sydänlääke kirjoitti:

        No saikos se naapuris annettua sulle virtaa? On ne Grand Vitarat vaan sen verran kovia pelejä, että niistä riittää virtaa Nitronkin käynnistykseen. Miksi helvetissä pidät moista amiriikan ladaa, vie se paaliin ja otat osamaksulla Grand Vitara, maastoautojen kiistaton ja halutuin KUNKKU.
        Itse kävin eilen hinaamassa Patrioitin katsastuskonttorilta pois, kun olivat poistaneet siintä kilvet, oli kuulemma etupyörät olleet putoamaisillaan. Oli siinä myös pari kolme Nitroa myös kilvet poistettuna, eli ajokieltoon olivat laittaneet hengenvaaralliset kinnerit. Minä ne Vitarallani hinasin romuttamoon.

        Kyllä siinä vituran kinnerissä fillarit lonksottaa miten milloinkin kun/jos sen ensin saa tien päällä omin neuvoin liikkumaan, Nitron perässähän se tulee vaikka poikittain, silloin ei vituran fillarit hanttaa yhtään.


      • Oleellinen kysymys

        Väpättikö alahuulensa?


      • vitaristi
        nitroisti kirjoitti:

        Kyllä siinä vituran kinnerissä fillarit lonksottaa miten milloinkin kun/jos sen ensin saa tien päällä omin neuvoin liikkumaan, Nitron perässähän se tulee vaikka poikittain, silloin ei vituran fillarit hanttaa yhtään.

        Mutta katsastusasemilla ei Vitarat seiso ilman kilpiä, niinkuin Nitrut ja Patrioootit. Kikkereitä nua jenkkien pohjasakat, paaluun vaan.


      • leimaa pukkaa
        vitaristi kirjoitti:

        Mutta katsastusasemilla ei Vitarat seiso ilman kilpiä, niinkuin Nitrut ja Patrioootit. Kikkereitä nua jenkkien pohjasakat, paaluun vaan.

        Eipä ne seiso kilpienkään kanssa, katsastus on vain sellainen symbolinen hallin läpiajo jenkeille.


      • ajokieltoa
        leimaa pukkaa kirjoitti:

        Eipä ne seiso kilpienkään kanssa, katsastus on vain sellainen symbolinen hallin läpiajo jenkeille.

        leimaa noihin paatriotteihin ja nitruihin ei todellakaan saa laakista. erittäin todennäköisesti menee ajokieltoon jo ekalla katsastuskerralla vaikka auto vasta kolme vuotias. Tämähän on ihan tarkistettavissa Trafin ja A katsastuksesnkin sivuilta, joten turha selitellä, paskoja ovat ja eikun paaliin moiset kinnerit.


      • melkoisia pentuja
        ajokieltoa kirjoitti:

        leimaa noihin paatriotteihin ja nitruihin ei todellakaan saa laakista. erittäin todennäköisesti menee ajokieltoon jo ekalla katsastuskerralla vaikka auto vasta kolme vuotias. Tämähän on ihan tarkistettavissa Trafin ja A katsastuksesnkin sivuilta, joten turha selitellä, paskoja ovat ja eikun paaliin moiset kinnerit.

        No niin Eevertti, tules jo iltapuurolle, Vili on jo kohta syönyt, sitten pääsette vähäksi aikaa leikkimään ja sitten nukkumaan, huomenna on taas kerhopäivä.


      • Eevertti ja Vili
        melkoisia pentuja kirjoitti:

        No niin Eevertti, tules jo iltapuurolle, Vili on jo kohta syönyt, sitten pääsette vähäksi aikaa leikkimään ja sitten nukkumaan, huomenna on taas kerhopäivä.

        Me saadaan tzättäillä tällä iskän koneella iha vapaasti, kun meillä on Nitro maasturi ja isä korjaa sitä yöt ja päivät, kun ei menny taaskaan katsastuksesta läpi.


      • geezer4x4
        ajokieltoa kirjoitti:

        leimaa noihin paatriotteihin ja nitruihin ei todellakaan saa laakista. erittäin todennäköisesti menee ajokieltoon jo ekalla katsastuskerralla vaikka auto vasta kolme vuotias. Tämähän on ihan tarkistettavissa Trafin ja A katsastuksesnkin sivuilta, joten turha selitellä, paskoja ovat ja eikun paaliin moiset kinnerit.

        Eihän tässä tarvi selitellä mitään kun tosiasiat puhuu puolestaan. Oman Patriotin ajoin katsastukseen normaalisti ja leiman kanssa pois.

        Missä katsastusasemilla niitä seisoo oikein jonoksi asti, Patriotia myytiin vuonna -08 muistaakseni 110 kpl joten jos hylkyjä ensikatsastuksessa tuli päälle 40 % ja niistä korkeintaan muutama vaati auton jäämisen asemalle niin se tarkoittaa elon veikkauksella noin viittä autoa...koko suomessa.


    • Äs-Baru

      Hehe, hilpeää keskustelua :) Viimeistään kun Hummum tarjosi auton malliksi tuota lisenssi-Tahoeta, naurahdin ääneen.

      Hispano-suitzaa hankkimassa itsekin.

      • veekuus

        Miten täällä nämä jenkkipellet luulevatkin joittenkin patriottien ja ym muitten kompassien olevan muka laadukkaampia kuin japsimaasturit?ostakaahan poijaat auto niin lopuu ne puheet jenkeistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe