Onnellinen 15-lapsinen perhe

Onnellinen isosisko

Olen kasvanut suurpehreessä, meillä kotona oli 15 lasta. Oli ehdottomasti tosi mukava lapsuudenkoti, ja minulla on täysin hyvät muistot lapsuudesta. Sisarukset ovat edelleen minulle hyviä ystäviä. Nuorin on vielä alle kouluikäinen ja on mukava katsella hänen varttumistaan.

Sisarukseni käyvät meillä kylässä usein, samoin naimisissa olevien sisarusten lapset.

Äiti ja isä ovat edelleen virkeitä ja tasapainoisia ihmisiä. Samoin me lapset joista kaikki eivät ole enää lestadiolaisia, olemme onnellisia ja tasalapinoisia elämässämme. Itselläni on myös lapsia.

Mielestäni suurperhe tarjoaa juuri sitä turvaa ja yhteisöllisyyttä, jota niin monet nykyajan ihmisistä kaipaavat

34

1384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erilainen lapsuus

      Aikuisuudessa suurperhe on toi jees! On ihanaa kun on sisaruksia, joiden kanssa jakaa asioita. Sisarukset ovat tärkeä turvaverkko elämän karikoissa ja kun vanhemmat kuolevat, niin ei ole niin orpo olo, kun on sisaruksia.

      Mutta kyllä lapsuudessa on paljon asioita, joita muuttaisin. Kotona aina tappelu ja rähinä päällä. Ei ollut omaa rauhaa, omaa tilaa, omia tavaroita otettiin ilman lupaa. Vanhin veli oli väkivaltainen ja löi ilman syytä.. vanhemmilla ei ollut aikaa ja halua puuttua tilanteisiinl. Lapsuuteen liittyy paljon turvattomuutta. Tunnetasolla en tullut kohdatuksia. En muista koskaan olleeni kummankaan vanhemman sylissä. Vanhempien aikaa ja läsnäoloa en saanut koskaan, koska perheessä oli aivan vauva.

      • tappeluseis

        Hei!
        Lapset riitelevät aina. Ei siihen tarvita suurperhettä. Minulla oli iso veli ja pikkusisko ja, niin osasimme aina tapella. Oli pieni perhe tai suuri perhe, on vanhempien velvollisuus puuttua tappeluihin!!!!


      • Läheltä nähtyä
        tappeluseis kirjoitti:

        Hei!
        Lapset riitelevät aina. Ei siihen tarvita suurperhettä. Minulla oli iso veli ja pikkusisko ja, niin osasimme aina tapella. Oli pieni perhe tai suuri perhe, on vanhempien velvollisuus puuttua tappeluihin!!!!

        Väärin eivät lapset tappele aina. Se riippuu luonteesta ja kemiasta. Mutta jos on 15 lasta niin siihen sakkiin kun osuukin 5 paria jotka tappelevat keskenään lähes päivittäin, niin on siinä vanhemmilla erotumarin tehtäviä aamusta iltaan!!

        Koska vanhempien tehtävä ON PUUTTUA TAPPELUIHIN ja lopettaa ne ettei äidy liian vakaviksi niin kerkiääkö siinä huomioida lapsiaan jotka ovat niitä hiljaisia?

        Entä kotityöt, ruoan teko, kaupassa käynnit, pyykkäys, siivous, puhtaus, lääkärissä/neuvolassa käynnit, oman jaksamisen hoito, harrastusten järjestäminen, loma reissailut, läksyjen auttaminen, jatkokoulutusten avustaminen, yleensäkin rauhallinen kotielämä??

        Jo kolmenkin lapsen kanssa on kädet täynnä työtä ja kukkaronnyörit tiukalla. Eräs suurperheen äiti vielä, toisessa ketjussa, väittää tämän kakarapaljouden keskellä tekevänsä vieläpä kahta työtä kodin ulkopuolella.

        Täytyy sanoa että hulluja on moneksi ja nähtävästi näitä satuilijoitakin :)


      • Syntiä synnin päälle
        Läheltä nähtyä kirjoitti:

        Väärin eivät lapset tappele aina. Se riippuu luonteesta ja kemiasta. Mutta jos on 15 lasta niin siihen sakkiin kun osuukin 5 paria jotka tappelevat keskenään lähes päivittäin, niin on siinä vanhemmilla erotumarin tehtäviä aamusta iltaan!!

        Koska vanhempien tehtävä ON PUUTTUA TAPPELUIHIN ja lopettaa ne ettei äidy liian vakaviksi niin kerkiääkö siinä huomioida lapsiaan jotka ovat niitä hiljaisia?

        Entä kotityöt, ruoan teko, kaupassa käynnit, pyykkäys, siivous, puhtaus, lääkärissä/neuvolassa käynnit, oman jaksamisen hoito, harrastusten järjestäminen, loma reissailut, läksyjen auttaminen, jatkokoulutusten avustaminen, yleensäkin rauhallinen kotielämä??

        Jo kolmenkin lapsen kanssa on kädet täynnä työtä ja kukkaronnyörit tiukalla. Eräs suurperheen äiti vielä, toisessa ketjussa, väittää tämän kakarapaljouden keskellä tekevänsä vieläpä kahta työtä kodin ulkopuolella.

        Täytyy sanoa että hulluja on moneksi ja nähtävästi näitä satuilijoitakin :)

        Noita sinun mainitsemia harrastuksia ei tarvita lestadiolaisten keskuudessa koska lähes kaikki muu kuin seurapenkissä istuminen on syntiä.


      • Hyvä haastattelu

        Tämä lestadiolaisperheessä kasvanut kertoo haastattelussa, miten joutui jo nelivuotiasta lähtien huolehtimaan sisaruksistaan. Murrosiässä hän pyöritti 13-lapsisen perheen ruokahuoltoa ja toimimaan äidin korvikkeena sisaruksilleen. Siinä vaiheessa perheen äiti oli lamaantunut liian tiheiden raskauksien ja kompikaatioiden seurauksena.

        http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288740355612.html


      • ihmettelenpä vaan
        Syntiä synnin päälle kirjoitti:

        Noita sinun mainitsemia harrastuksia ei tarvita lestadiolaisten keskuudessa koska lähes kaikki muu kuin seurapenkissä istuminen on syntiä.

        Ai mistäköhän sää tuonlaista tietoa repäisit ??


    • Ihana pikkusisko

      Oliko tämä taas se hupsu Lissu?
      "...suurpehreessä...tasalapinoisia"

    • suurperheestä

      On tosi mukava kuulla jotain positiivitä.ole vain onnellinen äläkä katkeroitu noista tyhmistä kirjoituksista. tosiaan meillä jokaisella on omat mutkat elämässä ja jokainen voi oppia uusia asioita takertumatta siihen kalkkeutuneeseen vanhaan aikaan . Ja tämän päivän Yhteis elo on suurin riitä saada aina viimeistä huutoa oleva laite, eikä olla siihenkään tyytyväisiä. olisipa minullakin joku ystävä myötämielinen. niitä löytyy harvasta.

    • suurperheestä

      En ymmärrä miksi kirjoituksestasi on miinus lukuja noin paljon ?

      • Läheltä nähtyä

        Varmaan siksi, että se on huuhaata. Totuus suurperheestä on ihan erilainen. Tuo "erilainen lapsuus" on todenmukaisempi.


      • Manipuloitu lehti

        Ehkä siksi miinustivat, koska teksti oli kuin suoraan Päivämiehestä, joka on lestadiolaisten (SRK) päälehti. Siellä on vain kiiltokuvamaisia haastatteluja. Kaikki tapahtuu "rakkauden hengessä ja veljellisessä ja sisarellisessa hengessä.


      • älykäteenihmiset
        Läheltä nähtyä kirjoitti:

        Varmaan siksi, että se on huuhaata. Totuus suurperheestä on ihan erilainen. Tuo "erilainen lapsuus" on todenmukaisempi.

        Huutelee ihminen joka ei itse ole asunut suurperheessä!!
        Naurettavaa touhua tuollainen½


    • Pienperheellinen

      Näin minäkin ajattelen, enkä ole lestadiolainen. Enkä itse lähtöisin suurperheestä (vain yksi sisarus). Eikä itselläni ole suurperhettä (kolme lasta). Eivätkä vanhempanikaan ole kotoisin mistään suurilapsilukuisesta perheestä. Eivät isovanhempanikaan, yksi oli jopa ainut lapsi. Mutta koen että perhe on se joka sitoo yhteen, niin puolisot kuin sisaruksetkin ja jos lapsia on enemmän, on enemmän sitä mikä sitoo kaikki yhteen. :) Enkä ymmärrä negatiivisia mielipiteitä, jokainen tyylillään, antaa toisten hankkia vapaasti pieniä perheitä, toisten suuria ja toisten ei vaikka ollenkaan. Ihan niin kuin kullekin on parasta, mitä siihen muut puuttumaan. ;)

      • äitix6

        Olen itse suurperheestä ja minulla on nyt suurperhe. Ei uskontoa. Itse korjaan perheeni kanssa ne mahdolliset "vääryydet" joita koin lapsena :) Suurperhe on in


      • Vähemmän palkitsevaa
        äitix6 kirjoitti:

        Olen itse suurperheestä ja minulla on nyt suurperhe. Ei uskontoa. Itse korjaan perheeni kanssa ne mahdolliset "vääryydet" joita koin lapsena :) Suurperhe on in

        Paitsi että, sinunkin lapsesi kyllä sitten aikuisena kertovat mikä oli pielessä ja sinut syyllistetään ihan 15 voimin.


      • Myötätuntoinen 32
        Vähemmän palkitsevaa kirjoitti:

        Paitsi että, sinunkin lapsesi kyllä sitten aikuisena kertovat mikä oli pielessä ja sinut syyllistetään ihan 15 voimin.

        Vaikka sinun pienperheesi onkin dysfunktionaalinen, se ei (epäilemättä kovin sinulle katkeruutta aiheuttaen) ole todistus siitä että maailman kaikki muut perheet olisivat yhtä surkeita.


    • erikoista lukea...

      Ei muuta sanottavaa, kuin että ööh..jos jollakin on 15 lasta, niin kuinkahan suuri summa (enkä mieti pahalla) on sitten valtion maksamat lapsietuudet ko. kaltaisille perheille? Jos yhdestä lapsesta vähän yli satanen lapsilisää joka kuukausi kakaran 17- ikävuoteen asti ja että kun kerrotaan 15:a lapsilisät yhdelle perheelle ja mahdolliset äitiysrahat ja kotihoidontuet ja muut perhe-etuudet viidentoista lapsen edestä, niin en sori vaan välttämättä mä lapsettomana ihmisenä tykkää, että mun pitäis niska limassa raataa vaikka 1000:n euron tuloillakin, että joku saa minun verovaroistani lapsilleen potkuhousut tai talon...

      Ihan kunnioitettavaa ja onnea vaan perheellesi, mutta itse en edes tajua, miten kukaan nainen jaksaisi synnyttää 15 kertaa. Jos joku nainen kantaa ja synnyttää 15 kakaraa, niin eihän sellainen nainen ehdi elämänsä aikana tehdä melkein mitään muuta, kuin olla maha paksuna. Ja en halua loukata, mutta en usko, että 15 lapsen perheessä kukaan lapsi ehtii saada mitään yksilöllistä huomiota. Mitä itse olen tuntemiani lapsiperheellisten arjesta tehnyt huomioita, niin jo kahden tai kolmen lapsen perheessä on aika vilske ja vilinä. Minusta olis loukkaus lapsia kohtaan tehdä niitä paljon ja sitten olettaa, että lapset keskenään kasvattaa itsensä. En tunne lestiksiä, mutta eräs kerran kauan sitten keroi mulle, miten lestismiehestä eroaminen oli jo työn ja vaivan takana: olis ollut anopit ja koko suku muuttamassa samaan boksiin. Ja tarinaa kuuluu, että lestis-isää ei "hyveellisenä" kiinnostanut jälkikasvunsa avioeron jälkeen. Ilmeisesti Jumala määräsi ja määrää sellaisten mielestä, että tosi symppistä käytöstä on muka olla taloudellosesti tai muutenkaan olla ottamatta lapsiinsa mitään yhteyttä tai kantamatta siitoksistan mitään huolta, jos herran kiesus niin erikoinen asia kuin avioero. Inhoan uskiksia, paitsi moderneja sellaisia. On käsittämätöntä, että joidenkin uskonopit 2013 vuoden Suomessa kieltää ehkäisyn. Mikäs siinä niillä naisilla, jotka tykkää sellaisissa oloissa elää, mutta mitäs kun mä vähän veikkaan, että aika moni lestiskin kuitenkin salaa katselee telkkariakin ja käy just näillä nettipalstoilla ja jotenkin niinku kuitenkin kiinnostaa niitä se meikäläisten maallinen tavis-elämä. Suomi24 jos muodostuu arjesta irtaantuneiden uskisten huutokanavaksi, alkaa ehkä melkein ärsyttää...

      15 lasta, jossakin perheessä? Ihanko todella?! Huh, huh!

      • lisäys, erikoista lu

        Ja lisään vielä, että olen ilmeisesti saanut viruksen tästä Suomi24:a, koska koneeni sammuu itsestään aina, kun olen tällä sivustolla tai jos olen kirjoittanut johonkin - mihin vain - tässä Suomi24:a...

        Eipä ole suurperheitä vastaan mitään, mutta melkein löydän sisäisen kokoomuslaiseni (ja se on pelottava ajatus itsellenikin, koska yleensä äänestän vassareita), kun luen juttuja 15 lapsisista perheistä. Kunnon vassareiden äänestäjänä tässä kai pitäisi olla, että jee, ihanaa teillä on lapsia ja syntyy uusia. May I maksaa lisää veroja, että sä ja sun lapset saatte namia ruokaa, mulle sopii matapalkkatyötkin perheesi hyvinvoinnin auttamiseen! Jee! kÖyhälle opiskelijalle sopii oikein hyvin, että sitten kun viimeinkin vuosien korkeakoulussa raatamisen jälkeen saan pätkätyön, mistä tienaan ehkä kuukausittain about määrittelemättömän ajan maksimissaan 2000 euroa minus verot sulle, niin toki, toki sitten ilomielin, ilomielinen olen ensimmäisenä maksamassa Sinun perheellesi ja puklukakaroillesi potkuhousuja ja hoploppeja ja kaikkee kivaa! Lapsettomathan ei tarvii mitään, jee! Kelvatan kyllä veronmasajiksi, mutta ei niinku hei mitään mä en niinku rarvi, että jollakin 15-lapsisella perheellä olisi pötyä pöydässä!

        Ensin mä inhosin poliitikko Saul Schubakia mielipiteineen, mutta nyt voisin suorastaan melkein lähteä puolustamaan tai kannattamaan sitä, jos tulisi tarve. Se ihminenhän lynkattiin julkisuudessa, kun se uskalsi tarttua Suomessa ns. "pyhään lehmään", eli lapsilisiin. Suurin osa lapsiperheistä ja suurperheellisistä on varmaan ok sakkia. Mutta on on aivan takuulla niitäkin, jotka tekee niitä lapsia paljon yhteiskunnan tukien vuoksi. Jos lopetettaisiin täysin lapsiperheellisten tuet, niin kuinkahan nopeasti näkyisi synnytysinnon hiipuminen: varmaan sitten ainoastaan työssä käyvät harkinnasta tekisi lapsia. Vai kuka väittää, että muka ei mikään 15 lapsinen porukka koskaan ole syntynyt siksi, että siten saa paljon tukia? Tai tekaistut avioerot, jne. jne.?


      • näin
        lisäys, erikoista lu kirjoitti:

        Ja lisään vielä, että olen ilmeisesti saanut viruksen tästä Suomi24:a, koska koneeni sammuu itsestään aina, kun olen tällä sivustolla tai jos olen kirjoittanut johonkin - mihin vain - tässä Suomi24:a...

        Eipä ole suurperheitä vastaan mitään, mutta melkein löydän sisäisen kokoomuslaiseni (ja se on pelottava ajatus itsellenikin, koska yleensä äänestän vassareita), kun luen juttuja 15 lapsisista perheistä. Kunnon vassareiden äänestäjänä tässä kai pitäisi olla, että jee, ihanaa teillä on lapsia ja syntyy uusia. May I maksaa lisää veroja, että sä ja sun lapset saatte namia ruokaa, mulle sopii matapalkkatyötkin perheesi hyvinvoinnin auttamiseen! Jee! kÖyhälle opiskelijalle sopii oikein hyvin, että sitten kun viimeinkin vuosien korkeakoulussa raatamisen jälkeen saan pätkätyön, mistä tienaan ehkä kuukausittain about määrittelemättömän ajan maksimissaan 2000 euroa minus verot sulle, niin toki, toki sitten ilomielin, ilomielinen olen ensimmäisenä maksamassa Sinun perheellesi ja puklukakaroillesi potkuhousuja ja hoploppeja ja kaikkee kivaa! Lapsettomathan ei tarvii mitään, jee! Kelvatan kyllä veronmasajiksi, mutta ei niinku hei mitään mä en niinku rarvi, että jollakin 15-lapsisella perheellä olisi pötyä pöydässä!

        Ensin mä inhosin poliitikko Saul Schubakia mielipiteineen, mutta nyt voisin suorastaan melkein lähteä puolustamaan tai kannattamaan sitä, jos tulisi tarve. Se ihminenhän lynkattiin julkisuudessa, kun se uskalsi tarttua Suomessa ns. "pyhään lehmään", eli lapsilisiin. Suurin osa lapsiperheistä ja suurperheellisistä on varmaan ok sakkia. Mutta on on aivan takuulla niitäkin, jotka tekee niitä lapsia paljon yhteiskunnan tukien vuoksi. Jos lopetettaisiin täysin lapsiperheellisten tuet, niin kuinkahan nopeasti näkyisi synnytysinnon hiipuminen: varmaan sitten ainoastaan työssä käyvät harkinnasta tekisi lapsia. Vai kuka väittää, että muka ei mikään 15 lapsinen porukka koskaan ole syntynyt siksi, että siten saa paljon tukia? Tai tekaistut avioerot, jne. jne.?

        Menisin heti töihin ja laittaisin alle yksivuotiaan hoitoon. Ei meillä vaikuttaisi sen kummemmin.


    • 17+5

      Aloittajan perheessä on 17 eri mielipidettä perhe-elämän onnellisuudesta. Hänen kokemuksensa ei ole koko perheen kokemus.

      • Apps1

        Jostain syystä kuitenkin yksitttäinen negatiivinen kokemus hyvksytään tällä palstalla yleistettäväksi.


      • Omaelämä

      • Hui mikä kokemus
        Omaelämä kirjoitti:

        Varmaankin perheen varallisuus ja vanhempien ja lasten terveydentila vaikuttavat suuresti siihen millaiseksi laasten elämä muotoutuu suurperheessä.-kin.

        Yksi elämäntarina tässä, lapsen kokemana.

        "Äitini kohtalo lapsen silmin"

        http://freepathways.wordpress.com/2012/09/29/aitini-lapsen-nakokulmasta/

        Ei olisi otettu Päivämiehen sivuille


      • Niin aina tällä pals
        Apps1 kirjoitti:

        Jostain syystä kuitenkin yksitttäinen negatiivinen kokemus hyvksytään tällä palstalla yleistettäväksi.

        Näin täällä tomitaan aina. Kielteinen juttu on aina just niin ja "oikein", peukut-ylös. Jos jotain myönteistä löytyy niin se on hirveän vihan kohteena.


      • Pakko samaa mieltä
        Hui mikä kokemus kirjoitti:

        Ei olisi otettu Päivämiehen sivuille

        Itsekritiikki omia oppeja kohtaan ei ole lestadiolaisessa liikkeessä sallittua.


      • Joo, kokemusta on
        Pakko samaa mieltä kirjoitti:

        Itsekritiikki omia oppeja kohtaan ei ole lestadiolaisessa liikkeessä sallittua.

        Tämä on tosi, mitään kielteistä ei saa sanoa eikä ainakaan julkisesti. Kaikki on yksimielistä "Jumalan valtakunnassa".

        Jos joku erehtyy sanomaan mitä oikeasti ajattelee niin seuraa puhuttelu.

        Mut kovin ulospäin väitetään että "meillä on avoin keskusteluilmapiiri". Se mitään avoin ole, tai yhtä avoin ja tasapuolinen kuin Putinin venäjällä.


    • Vapaa mielummin

      Varmaankin lestadiolaisessa perheessä on sitä yhteisöllisyyttä, mitä kaivataan. Vaan onko yhteisöllisyys aina hyve kun on tiukat käyttäytymisssäännöt, syntikäsite, naisten hiljentaminen ja sosiaalinen kontrollli ja toisten syntien kyttääminen ja mustavalkoisuus siinä vaakakupissa painamassa negativiisella puolella.

      Pieniltä lapsilta kielletään esim. luontainen rytminen liikkuminen ja musiikkiliikunta syntisenä. Vaikka lapsi luonnostaan heiluu ja keinuu kun kuulee musiikkia. Aikuinen lestadiolainen pitää siis sitä houkutuksena seksiin, vaikka kyseessä on taapero. Ei oikein kuulosta terveeltä yhteisöllisyydeltä muutenkaan, kun isät nusssivat tyttäriään kun äiti ei jaksa jatkuvia synnytyksiä.

      Muita uskonnollisia yhteisöjä:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Jonestown

      http://www.uskontojenuhrientuki.fi/joukkoitsemurhat/waco.html

      Mielummin henkisesti ja fyysisesti vapaa ja ilman yhteisöä kuin epäterveiden lahkojen kahlitsemina.

    • skdhrufhtuhyuhy

      I5- LASTA?:DDD Hyvä jumala, eikö sillä synnyttäjällä jo persaus revennyt jakuvasta raskaana olemisesta? Anteeksi, mutta vaikuttaa todella järkytttävältä, jos joku tekee 2010-luvun Suomessa VIISITOISTA LASTA. Ja en ole herjaamassa ketään, olen herjatu, kun vastaan Suomi24n etusivun aloituksiin.

      Suurperheet oli tavallisia korkeintaan Suomen 1950-luvun maaseuduilla.

      • ...

        Ei olleet. 4-8 oli tavallista.


    • Hakattukin

      Olen viisitoistalapsisen perheen vanhin tytär, ja olen totisesti tuntenut sen nahoissani, juu leeviperheestä. Itselläni on nyt 3 lasta ja mielestäni resurssit riittävät näihin, ei enempään. Vaikka hoidinhan minä jo 12 -vuotiaana yhdeksää pikkusisarusta kun äiti oli niin masentunut ja uupunut.

      • sellanen perhe

        Meillä oli 10 lasta. Ihan tavallinen työläisperhe. Jälkeenpäin ajatellen on siinä ollut vanhemmilla hitonmoinen työmaa. Kaikki kunnia heille. Enempää ei voinut vaatia niillä resusseilla mitä silloin oli.


      • Mr. A. Bird

        Kirjavinkki: salaatinvihreä kantinen kirja, Elisabeth Sjö...jotakin, Kuinka lapsikatrasluku vaikuttaa identiteettiin..


        Musiikki:

        Kelly's Family

        musisoiva matkustava suurperhe takavuosilta


    • Normiperhe

      Uskon, että avaaja on onnellinen. Eihän kukaan täysjärkinen synnytyskoneeksi ryhtyisikään.

    • Angry Bird

      harva nainen haluaa tai saa suurta perhettä. Jokainen syntymä on lahja. Lestadiolaiset ovat hyvä poikkeus ja esimerkki muille, Suomea vaivavasta syntyvyyden laskusta.

      Uskonto pitää moraalit korkealla. Sielu vahvistuu ja ihminen.

      Itse usein ajattelen, että jos minulla olisi tosi paljon sisaruksia, niin en olisi aina loputtoman yksinäinen ja elämä merkityksetön. Perheeni, joka on ollut muutenkin pieni, harvenee entisestään ja se tekee pahaa minulle, enkä löydä ketään nykynaisesta stabiiliä, joka näkisi vaivaa suhteen ja perheen eteen, puhumattakaan suurperheestä. Kunnia ja Ilo teille!

      kiitos aloitteestasi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe