Mitä hedelmiä ja vihanneksia saa antaa/ei saa antaa gerbiilille?

Gerbuhullu

Eli huomaatte jo otsikosta mistä on kyse. Mutta olen miettinyt että mikä vihannes/hedelmä olisi eniten vaarallista? Itselläni on 2gerbua 2naarasta ne on nyt 3-4kk ikäsiä. Ja kyllä mä nyt nää perus vihannekset tiiän esim. kurkku,porkkana,salaatti yms. Ja oon huomannut että ainakin noi 2 ei tykkää paljookaan kurkusta vaan salaatista. Sitä ne tykkää syödä(: Mutta mikä olis semmonen mitä ei sais antaa? Esim. Saako paprikaa antaa vai onko se liikaa polttelevaa/kirpeetä? Ja myös hedelmissä sama juttu en oo vaan antanu mitään hedelmiä vielä? Ottaisin vastauksia innolla vastaan! ((:

7

3947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aksuuuuu

      Eksoottisia hedelmiä, eikä sitrus hedelmiä (appelsiini, mandariini yms) ei saa antaa gerbiileille.

      • Hups...

        Apua! Mä oon antanu appelsiinii!!!! :(


      • Sedä
        Hups... kirjoitti:

        Apua! Mä oon antanu appelsiinii!!!! :(

        Mä tutkin itse asiaa vähän aikaa sitten (tosin rottien kohdalta), enkä löytäny mitään erityisen hyvää selitystä miksei esim. appelsiinia saisi antaa. Ei se ainakaan myrkyllistä oo, päättelin et kai lähinnä liian vahvan makuista.


    • Sedä

      Älä anna sitrushedelmiä, avokadoa, kaaleja, puna-apilaa, ulkomaisten hedelmien kuoria, hedelmien siemeniä, ja kasvikset mieluusti keittämättöminä että vitamiinit on tallessa :)

      Hyviä on esim just paprika (ei siemeniä), erilaiset salaatit, erilaiset yrtit (basilika, persilja jne.), erilaiset juurekset (porkkana, lanttu, nauris retiisi, punajuuri jne), marjat ja omena ja päärynä :) Mut jos tulee mieleen joku erikoisempi ruoka-aine, niin kannattaa kokeilla kirjottaa googleen se ja gerbiili, ja jos sillä ei löydy niin vaikka hamsterilla on ihan samat perussäännöt eli silläkin kannattaa kokeilla hakea.

    • gerpiili :)

      uu gerpiilit on söpöjä itellä oli kaks toinen kuoli ja toisen annan pois :( minun kaverille minun gepiilit oli mustia ja vikkeliä ne oivat hyvän kunntoisia :) kuoletta gerpiiliä minulla on kova ikävä mutta toista ei ku se on viellä meillä :( :) löysin tämän sivun kaks viikkoa sitten ja löysin tämänkin sivun :)

    • jokujjdj

      älä anna mitään kaaleja tai herneitä eikä eksoottista niinkuin onkin jo mainittu, meidän pepe tykkää ainakin kovasti perunamuussista ja perunasta ja marjoista

    • GerbiileihinIhastuin

      Kiitoa näistä ohjeista ne tulevat tarpeen. Minulla on gerbiili kaverillani ja se on ahmatti:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe