Miten pysyä tahdissa?

HidasHidasNopeeNopee

Olen nyt käynyt tanssin peruskurssilla ja foksia ollaan treenailtu. Kurssilla ope huutaa alkuun aina tahtia ja sen myötä on helppo saada rytmistä kiinni.

Kotona kun yritän vähän harjotella askeleita niin en edes tiedä olenko rytmissä vai en. Fiilispohjalta sanoisin että en varmaankaan ole.

Onko jotain vinkkejä miten rytmin löytää parhaiten? Onko jotain kappalesuosituksia mistä olisi erityisen helppo saada kiinni?

Kaikkia vinkkejä arvostetaan!

85

1643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Humppajäbä

      Kokeile tätä.

      Lyö ekaksi tahtia vaikka polviin.

      Sitten lyöt tahtia jalalla lattiaan

      sitten siirtelet painoa jalalta toiselle tahtiin pailallasi ,

      sitten kävelet tahtiin ja lopuksi

      tanssit, hoet itsellesi ääneen tahtia:
      hidas hidas nop-nop

      http://www.youtube.com/watch?v=ydnHhNhBYxw

      • Mistä rytmi HHNN

        Niimpä. Mutta miten askeleet menee tahtiin ja iskuihin?

        Mitä tarkoittaa hidas askel ja mitä tarkoittaa nopea askel?

        Onhan noilla askelilla joku ero , mikä?

        Mikä kohta on se mihin hoen hidas ja mikä kohta on se mihin hoen nop?


    • Vesivehmaan jenkka

      Jos kuuntelet erilaista musiikkia ja yrität aluksi vain kävellä musiikin tahtiin, niin tulosta syntyy ellet sitten kuulu siihen vähäiseen joukkoon, jolla ei ole rytmitajua lainkaan.

      Rytmi erottuu milestäni erittäin selkeästi oheisesta tutusta musiikkinäytteestä:

      http://www.youtube.com/watch?v=Y7cUuADnHXM

      • Rytmin Mursi

      • tanssi on nautinto
        Rytmin Mursi kirjoitti:

        Mieleni erottuu rytmistä erittäin selkeästi oheisesta musiikkinäytteestä:
        http://www.youtube.com/watch?v=gg7WG6tCbrw
        HHNN saa myös kärmeksen kankistumaan.

        Jup! Mielellään saapi tulkita musiikkia ja liikkua juurikin niin kuin se musiikki, tai poimimasi instrumentti, kuljettaa - eipä pääse kyykään povellasi... siis se haettavakaan, kaavoihin kangistumaan.

        Tästä vastauksesta ei aloittaja varmaankaan saanut juuri mitään irti, mutta tuon
        Rytmin Murtajan kanssa kun pääsisi tanssimaan


      • Rytmin Mursi
        tanssi on nautinto kirjoitti:

        Jup! Mielellään saapi tulkita musiikkia ja liikkua juurikin niin kuin se musiikki, tai poimimasi instrumentti, kuljettaa - eipä pääse kyykään povellasi... siis se haettavakaan, kaavoihin kangistumaan.

        Tästä vastauksesta ei aloittaja varmaankaan saanut juuri mitään irti, mutta tuon
        Rytmin Murtajan kanssa kun pääsisi tanssimaan

        No pientähän tämä.
        http://www.youtube.com/watch?v=YEEy615Jzg4
        Huomatkaa miten askeleet osuvat "oikein" iskuille.


      • Rytmin Mursi
        tanssi on nautinto kirjoitti:

        Jup! Mielellään saapi tulkita musiikkia ja liikkua juurikin niin kuin se musiikki, tai poimimasi instrumentti, kuljettaa - eipä pääse kyykään povellasi... siis se haettavakaan, kaavoihin kangistumaan.

        Tästä vastauksesta ei aloittaja varmaankaan saanut juuri mitään irti, mutta tuon
        Rytmin Murtajan kanssa kun pääsisi tanssimaan

        "Tästä vastauksesta ei aloittaja varmaankaan saanut juuri mitään irti, mutta tuon
        Rytmin Murtajan kanssa kun pääsisi tanssimaan


      • tanssi on nautinto
        Rytmin Mursi kirjoitti:

        "Tästä vastauksesta ei aloittaja varmaankaan saanut juuri mitään irti, mutta tuon
        Rytmin Murtajan kanssa kun pääsisi tanssimaan

        Toivehajatelmiahan ne, meikäläisen intuitiot. ..

        Toiveissa vain on tanssiminenkin tänään, mutta huomenna kaikki on toisin


      • Rytmin Mursi
        tanssi on nautinto kirjoitti:

        Toivehajatelmiahan ne, meikäläisen intuitiot. ..

        Toiveissa vain on tanssiminenkin tänään, mutta huomenna kaikki on toisin

        Bis Morgen


      • tanssi on nautinto
        Rytmin Mursi kirjoitti:

        Bis Morgen

        Na endlich mal! Biss Abend! ;D


      • Rytmin Mursi
        tanssi on nautinto kirjoitti:

        Na endlich mal! Biss Abend! ;D

        Taivas varjele, kuinka meidän käy.


      • Rytmin Mursi

      • Hermopartaan raunio

      • Töissä käyvä
        Hermopartaan raunio kirjoitti:

        Ei tullu, ei tullu. Jaksanko enää toivoa, että tyttö tulisi torstaina Plogmannia dikkaamaan tai lauantaina Kari Piirosta tai Tulkkia tanssimaan.

        Tarvitsisin nyt kyllä syliä ja peukaloa parempaa imettävää.

        Mennäänkös tätä silleen HHNN: http://www.youtube.com/watch?v=EDPZQIpPIxg

        Nurkkaan joutaisi tuollase joutilaat kirjoittajat. Eivät käy töissä kun päivät kirjottavat. Ja mitä tuollaista ulkomaista himphamppua täälä soitetaan. Aavan meren tuolla puolella sen olla pitää.


    • Kaksi iskua

      Riittää kun erotat iskut ja askelien kestot määräytyy iskujen mukaan. Hidas askel on kestoltaan kahden iskun mittainen ja nopea askel on kestoltaan iskun mittainen. Neljäiskuisessa tai kaksi-iskuisessa tahdissa periaatteessa rittää kun laskee kahteen, eli hitaat lasketaan niin että askeleelle lasketaan Yksi-Kaksi ja nopeat lasketaan niin että nope askel on Yksi ja toinen nopea on Kaksi.

      Jos perusaskelluksessa pitäydytään hidas, hidas, nop, nop, niin se lasketaan näin:

      Yksi-Kaksi, Yksi-Kaksi, Yksi, Kaksi,...

      Usein lasketaan kuuteen Yksi-Kaksi, Kolme-Neljä, Viisi, Kuusi,... Eli askellus on 6-count rytminen eli kuuteen laskien tai tarkemmin 4-step 6-count eli neljä askelta kuuteen laskien.

      Kun askellus monipuolistuu, niin hitaita voi tanssia vapaita määriä yleensä 1-4 askelta ja nopeita parillinen määrä yleensä 2, 4 tai 6kin askelta ja nopeissa pyörimisissä enemmänkin.

      Kun opit kuulemaan tahdin iskut ja tunnistat ykkösen niin se on siinä.

      • Veron maksaja

        Menikö rooli päälle? Sano tuo havainnollisemmin tai selitä termit, joita ei todennäköisesti ole tullut vastaan tanssin peruskurssilla.


      • Niin se on siinä
        Veron maksaja kirjoitti:

        Menikö rooli päälle? Sano tuo havainnollisemmin tai selitä termit, joita ei todennäköisesti ole tullut vastaan tanssin peruskurssilla.

        No hänhän sanoi ja selitti termit. Voiko tuon perusteellisemmin sanoa. Miten muuten on tuo luetun ymmärtäminen?


      • 8ui8
        Niin se on siinä kirjoitti:

        No hänhän sanoi ja selitti termit. Voiko tuon perusteellisemmin sanoa. Miten muuten on tuo luetun ymmärtäminen?

        Liian monimutkaisesti sanottu aloittelijalle.
        Kokeile vaan kävelemistä erilaisiin rytmeihin, jos se onnistuu niin rytmi siirtyy kyllä tanssiin itsestään aikanaan.


      • Kävellään vain
        8ui8 kirjoitti:

        Liian monimutkaisesti sanottu aloittelijalle.
        Kokeile vaan kävelemistä erilaisiin rytmeihin, jos se onnistuu niin rytmi siirtyy kyllä tanssiin itsestään aikanaan.

        Kävely on jäänyt päälle liika monelle kävelijälle. Se on iso vaara kun vaan kävellään erilaisiin rytmeihin, niin sitä kävellään usein koko tanssihistoria ajan. Ja se on siinä.


      • Osaatko muuta...
        Veron maksaja kirjoitti:

        Menikö rooli päälle? Sano tuo havainnollisemmin tai selitä termit, joita ei todennäköisesti ole tullut vastaan tanssin peruskurssilla.

        Osaatko muuta kuin vittuilla. Siinähän se oli kaikessa yksinkertaisuudessaan.


      • Osaan, saat sä
        Osaatko muuta... kirjoitti:

        Osaatko muuta kuin vittuilla. Siinähän se oli kaikessa yksinkertaisuudessaan.

        Kysyjä puhuu tahdista ja rytmistä. Nimim. Kaksi iskua puhuu iskuista, askelista, kestoista, hitaista askelista, nopeista askelista, kaksi- ja neljäiskuisista tahdeista, 4-stepistä 6-countista ynnä muusta, jonka tarkoitus on pikemminkin näyttää kirjoittajan asianhallinta kuin saada aloittelija jyvälle oikean ajoituksen saamiseksi tanssiinsa.
        Humppajäbän ohje on yksinkertaisuudessaan selkeämpi.


      • Apua iskuihin ja tah
        Osaan, saat sä kirjoitti:

        Kysyjä puhuu tahdista ja rytmistä. Nimim. Kaksi iskua puhuu iskuista, askelista, kestoista, hitaista askelista, nopeista askelista, kaksi- ja neljäiskuisista tahdeista, 4-stepistä 6-countista ynnä muusta, jonka tarkoitus on pikemminkin näyttää kirjoittajan asianhallinta kuin saada aloittelija jyvälle oikean ajoituksen saamiseksi tanssiinsa.
        Humppajäbän ohje on yksinkertaisuudessaan selkeämpi.

        Humppajäbän ohjeesta ei olle mitään apua aloittelijalle kun askeleet pitää saada tahtiin. Miten hitossa löydän oikeat kohdat askelille ja miten pysyn tahdissa. Onhan se tietenkin helppo laskea hidas, hidas, nopea, nopea tahtia ja ohjaajan mukaan tietty jotenkin onnistuu mutta pitäisi ne askeleet saada ilman ohjaajankin lukua tahdissa pysymään. Ja nyt vasta selvisi että hidas kestää kaksi iskua ja nopeat kaksi iskun askelta peräkkäin. Mutta näyttäisikin ongelmaa riittävän kun sarjan kesto on kuusi iskua ja tahdissa on neljä iskua. Miten kuuden iskun sarjaa askelletaan neljän iskun tahteihin.


      • 8ui8
        8ui8 kirjoitti:

        Liian monimutkaisesti sanottu aloittelijalle.
        Kokeile vaan kävelemistä erilaisiin rytmeihin, jos se onnistuu niin rytmi siirtyy kyllä tanssiin itsestään aikanaan.

        SIIS kävelyllä haetaan rytmin löytymistä ja siirtämistä jalkoihin, kokeilua että onnistuuko se. Tanssi on sitten eri asia. Jos ei osaa kävellä rytmissä niin turha on lähteä tanssiaskeleita harjoittelemaan.


      • Peukuttaja + - 0
        Niin se on siinä kirjoitti:

        No hänhän sanoi ja selitti termit. Voiko tuon perusteellisemmin sanoa. Miten muuten on tuo luetun ymmärtäminen?

        Niimpä. Mutta miten askeleet menee tahtiin ja iskuihin?

        Mitä tarkoittaa hidas askel ja mitä tarkoittaa nopea askel?

        Onhan noilla askelilla joku ero , mikä?

        Mikä kohta on se mihin hoen hidas ja mikä kohta on se mihin hoen nop?


      • tangon huumaa
        Apua iskuihin ja tah kirjoitti:

        Humppajäbän ohjeesta ei olle mitään apua aloittelijalle kun askeleet pitää saada tahtiin. Miten hitossa löydän oikeat kohdat askelille ja miten pysyn tahdissa. Onhan se tietenkin helppo laskea hidas, hidas, nopea, nopea tahtia ja ohjaajan mukaan tietty jotenkin onnistuu mutta pitäisi ne askeleet saada ilman ohjaajankin lukua tahdissa pysymään. Ja nyt vasta selvisi että hidas kestää kaksi iskua ja nopeat kaksi iskun askelta peräkkäin. Mutta näyttäisikin ongelmaa riittävän kun sarjan kesto on kuusi iskua ja tahdissa on neljä iskua. Miten kuuden iskun sarjaa askelletaan neljän iskun tahteihin.

        Koita löytää "sopivasta"musiikista esim. rumpujen iskut ja hakkaa sormin sitä tahtia, vaikka pöydän kanteen.
        Jahka saat sen meneen samaan tahtiin. 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4 (tai1-8)
        Voit kokeilla H-H-N-N.
        Eka hidas1askel napautat sormella iskun,tanssiessa paino tällä jalaala1ja 2 rummun lyöntiä.
        Toinen hidas2askel, napautat sormella kerran,tanssiessa paino tällä jalalla 3 ja 4 rummun lyöntiä.
        Eka nopee3askel, napautat iskun.Tanssiessa paino vain yhden rummun,iskun ajan.
        Toinen nopee4. napautat iskun. Tanssiessa paino yhden iskun ajan.
        Eli isku
        1--3--1-2-3--1--3-4-1--3--1-2-3--1--3-4-1...Ehkä nää numerot kannattaa unohtaa.
        v--o--v-o-v--o--v-o-v--o--v-o-v--o--.v-o-v..


      • tangon huumaa
        tangon huumaa kirjoitti:

        Koita löytää "sopivasta"musiikista esim. rumpujen iskut ja hakkaa sormin sitä tahtia, vaikka pöydän kanteen.
        Jahka saat sen meneen samaan tahtiin. 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4 (tai1-8)
        Voit kokeilla H-H-N-N.
        Eka hidas1askel napautat sormella iskun,tanssiessa paino tällä jalaala1ja 2 rummun lyöntiä.
        Toinen hidas2askel, napautat sormella kerran,tanssiessa paino tällä jalalla 3 ja 4 rummun lyöntiä.
        Eka nopee3askel, napautat iskun.Tanssiessa paino vain yhden rummun,iskun ajan.
        Toinen nopee4. napautat iskun. Tanssiessa paino yhden iskun ajan.
        Eli isku
        1--3--1-2-3--1--3-4-1--3--1-2-3--1--3-4-1...Ehkä nää numerot kannattaa unohtaa.
        v--o--v-o-v--o--v-o-v--o--v-o-v--o--.v-o-v..

        v--o--v-o-v--o--v-o-v--o--v-o-v--o--.v-o-v..

        Ehkäk annatta kokeilla,pistä sopiva kappale soimaan ja katselet näytöltä tätä v--o--v-o-v--o--v-o-v--o--v-o-v--o--.v-o-v.. ja koitat saada istuessasi napajutettua kyseistä jalkaa.


      • Stanssija
        Apua iskuihin ja tah kirjoitti:

        Humppajäbän ohjeesta ei olle mitään apua aloittelijalle kun askeleet pitää saada tahtiin. Miten hitossa löydän oikeat kohdat askelille ja miten pysyn tahdissa. Onhan se tietenkin helppo laskea hidas, hidas, nopea, nopea tahtia ja ohjaajan mukaan tietty jotenkin onnistuu mutta pitäisi ne askeleet saada ilman ohjaajankin lukua tahdissa pysymään. Ja nyt vasta selvisi että hidas kestää kaksi iskua ja nopeat kaksi iskun askelta peräkkäin. Mutta näyttäisikin ongelmaa riittävän kun sarjan kesto on kuusi iskua ja tahdissa on neljä iskua. Miten kuuden iskun sarjaa askelletaan neljän iskun tahteihin.

        "Mutta näyttäisikin ongelmaa riittävän kun sarjan kesto on kuusi iskua ja tahdissa on neljä iskua."
        Sarja eli askelikko josta tässä puhutaan on siis kuuden iskun mittainen.
        Se käyttää musiikista tahdin neljä iskua ja sitten vielä seuraavasta tahdista kaksi iskua.
        Kun aletaan tanssia seuraavaa askelikkoa se käyttää ko.tahdin kaksi jäljellä olevaa iskua ja sitten seraavan tahdin iskut kokonaan. J.n.e...
        Toisin sanoen: Kun olet tanssinut perusaskelikon olet käyttänyt musiikista 1,5 ( puolitoista ) tahtia eli kuusi iskua.


      • Osaatko muuta...
        Stanssija kirjoitti:

        "Mutta näyttäisikin ongelmaa riittävän kun sarjan kesto on kuusi iskua ja tahdissa on neljä iskua."
        Sarja eli askelikko josta tässä puhutaan on siis kuuden iskun mittainen.
        Se käyttää musiikista tahdin neljä iskua ja sitten vielä seuraavasta tahdista kaksi iskua.
        Kun aletaan tanssia seuraavaa askelikkoa se käyttää ko.tahdin kaksi jäljellä olevaa iskua ja sitten seraavan tahdin iskut kokonaan. J.n.e...
        Toisin sanoen: Kun olet tanssinut perusaskelikon olet käyttänyt musiikista 1,5 ( puolitoista ) tahtia eli kuusi iskua.

        Osaatko muuta kuin vittuilla.


      • 56567
        Osaatko muuta... kirjoitti:

        Osaatko muuta kuin vittuilla.

        Onks sulla jääny levy päälle vai etkö vaan osaa sanoa tästä asiasta mitään muuta.?


      • 56567
        56567 kirjoitti:

        Onks sulla jääny levy päälle vai etkö vaan osaa sanoa tästä asiasta mitään muuta.?

        Stassija on oikeassa, noin juuri asia on vaikkakin ei ole jokaisen helppo ymmärtää.


      • Jää kaksi iskua
        56567 kirjoitti:

        Onks sulla jääny levy päälle vai etkö vaan osaa sanoa tästä asiasta mitään muuta.?

        Riittää kun erotat iskut ja askelien kestot määräytyy iskujen mukaan. Hidas askel on kestoltaan kahden iskun mittainen ja nopea askel on kestoltaan iskun mittainen. Neljäiskuisessa tai kaksi-iskuisessa tahdissa periaatteessa rittää kun laskee kahteen, eli hitaat lasketaan niin että askeleelle lasketaan Yksi-Kaksi ja nopeat lasketaan niin että nope askel on Yksi ja toinen nopea on Kaksi.

        Jos perusaskelluksessa pitäydytään hidas, hidas, nop, nop, niin se lasketaan näin:

        Yksi-Kaksi, Yksi-Kaksi, Yksi, Kaksi,...

        Usein lasketaan kuuteen Yksi-Kaksi, Kolme-Neljä, Viisi, Kuusi,... Eli askellus on 6-count rytminen eli kuuteen laskien tai tarkemmin 4-step 6-count eli neljä askelta kuuteen laskien.

        Kun askellus monipuolistuu, niin hitaita voi tanssia vapaita määriä yleensä 1-4 askelta ja nopeita parillinen määrä yleensä 2, 4 tai 6kin askelta ja nopeissa pyörimisissä enemmänkin.

        Kun opit kuulemaan tahdin iskut ja tunnistat ykkösen niin se on siinä.


      • Stanssija
        Jää kaksi iskua kirjoitti:

        Riittää kun erotat iskut ja askelien kestot määräytyy iskujen mukaan. Hidas askel on kestoltaan kahden iskun mittainen ja nopea askel on kestoltaan iskun mittainen. Neljäiskuisessa tai kaksi-iskuisessa tahdissa periaatteessa rittää kun laskee kahteen, eli hitaat lasketaan niin että askeleelle lasketaan Yksi-Kaksi ja nopeat lasketaan niin että nope askel on Yksi ja toinen nopea on Kaksi.

        Jos perusaskelluksessa pitäydytään hidas, hidas, nop, nop, niin se lasketaan näin:

        Yksi-Kaksi, Yksi-Kaksi, Yksi, Kaksi,...

        Usein lasketaan kuuteen Yksi-Kaksi, Kolme-Neljä, Viisi, Kuusi,... Eli askellus on 6-count rytminen eli kuuteen laskien tai tarkemmin 4-step 6-count eli neljä askelta kuuteen laskien.

        Kun askellus monipuolistuu, niin hitaita voi tanssia vapaita määriä yleensä 1-4 askelta ja nopeita parillinen määrä yleensä 2, 4 tai 6kin askelta ja nopeissa pyörimisissä enemmänkin.

        Kun opit kuulemaan tahdin iskut ja tunnistat ykkösen niin se on siinä.

        Kaikki tässä mainitut asiat ovat juuri oikein.
        Vastasin tuossa aikaisemmin jonkun ihmettelyyn musiikin tahtijaosta ja askelikon iskujen määrästä.
        Askeleet voi laskemisen sijasta lukea myös:
        Hi-das , Hi-das , nop , nop . Jos se tuntuu luontevammalta.

        Kuuntele musiikkia ja opettele tosiaan tunnistamaan tahdin ensimmäinen isku.
        On luontevaa lähteä tanssimaan 1. iskulle.
        Kun askellus sitten monipuolistuu voit alkaa tanssia askelsarjoja, useita hitaita peräkkäin tai useita nopeita. Esim 8 nopean sarja vastapäivään kääntyen on melko tavallinen.


      • Kaksi iskua
        Stanssija kirjoitti:

        Kaikki tässä mainitut asiat ovat juuri oikein.
        Vastasin tuossa aikaisemmin jonkun ihmettelyyn musiikin tahtijaosta ja askelikon iskujen määrästä.
        Askeleet voi laskemisen sijasta lukea myös:
        Hi-das , Hi-das , nop , nop . Jos se tuntuu luontevammalta.

        Kuuntele musiikkia ja opettele tosiaan tunnistamaan tahdin ensimmäinen isku.
        On luontevaa lähteä tanssimaan 1. iskulle.
        Kun askellus sitten monipuolistuu voit alkaa tanssia askelsarjoja, useita hitaita peräkkäin tai useita nopeita. Esim 8 nopean sarja vastapäivään kääntyen on melko tavallinen.

        Kaksi iskua yhdellä kärpäsellä


    • 40589634098678257298

      Joskus tanssimista vaikeuttaa myös se että musiikki soi liian hiljaa, ts. siitä on vaikeaa erottaa rytmi kunnolla. Varsinkin isommilla tanssipaikoilla tällaista sattuu joskus, että salin toisella reunalla tahtia saa oikein hakemalla hakea.

      Harvinaistahan musiikin liian hiljaa soittaminen kylläkin on, yleensä soittavat liian lujaa, että korvissa saisi olla korvatulpat! Asian vierestä, mutta - joskus ihmettelin ihmisiä jotka tansseissa pitivät korvatulppia, enää en ihmettele ja määrättyjen artistien esiintyessä sellaisia pidänkin!

      • Rytmissä

        Joillakin vaan ei ole rytmitajua ja sille ei voi mitään ja voin sanoa, että silloin ei tanssista tule mitään, valitettavasti.


      • Joka 10. omassaan
        Rytmissä kirjoitti:

        Joillakin vaan ei ole rytmitajua ja sille ei voi mitään ja voin sanoa, että silloin ei tanssista tule mitään, valitettavasti.

        Valssia en aina tanssi ja kun istun siinä miettesnäni auringon laskuun tuijotellen, huomaan, että aika moni menee valssin omaan tahtiinsa. Naiset tietenkin seuraa viejiään.


    • Mistä rytmi HHHNNHNN

      Nyt ollaan jo tässä.

      Hidas, Hidas, Nop, Nop tai Hi-das, Hi-das,... tuntuu nyt luontevalta kun on tietoa siitä miten se menee iskuihin.

      Ja nyt ymmärsin mitä ohjaaja tarkoitti sillä kun otetaan Hidas, Nop, Nop askelsarja tai Hidas, Hidas, Hidas, Nop, Nop,... askelsarja. Kun Nop, Nop,... askelsarjaa edeltävällä hitaalla käännetään rintamaa miehen suunnasta vasemmalle ja suunnataan askelien liikettä hieman oikealle, niin Nop, Nop toimiikin myös "toiselle puolelle" aika hyvin, ja sillä saa tanssin selvästi vaihtelevammaksi. Eli kun otetaan hitaita askelia pariton määrä niin Nop, Nop, askelien järjestys ja puoli vaihtuu. Onko todella näin yksinkertaisesta asiasta kysymys kun halutaan vaihtelua tanssin askellukseen ja ilmeeseen.

      • Stanssija

        Kyllä askelluksessa on kaiken aikaa mahdollisuuksia variaatioihin.
        Silloin avain asemaan nousee sinun vientisi eli haluamasi askelluksen viestittäminen tytölle.
        Tyttö ei voi tietää jos et sitä selvästi osoita että haluat poiketa perusaskeleesta ja tehdä omia kuvioitasi.
        Suljetun otteen tanssissa vienti tapahtuu pääasiallisesti vartalolla eli vartalosi osoittaa tytölle mitä haluat tehdä.
        Jos tanssisi on tällä hetkellä siinä vaiheessa että yrität hahmottaa iskut musiikista niin sinun kannattaa keskittyä perusaskeleen hyvään tanssimiseen ja oikeaan tahtiin.
        Erikoisuuksia voit ottaa mukaan kun olet saavuttanut varman perustanssimisen pohjan.


      • 1262 lettu meni nuus
        Stanssija kirjoitti:

        Kyllä askelluksessa on kaiken aikaa mahdollisuuksia variaatioihin.
        Silloin avain asemaan nousee sinun vientisi eli haluamasi askelluksen viestittäminen tytölle.
        Tyttö ei voi tietää jos et sitä selvästi osoita että haluat poiketa perusaskeleesta ja tehdä omia kuvioitasi.
        Suljetun otteen tanssissa vienti tapahtuu pääasiallisesti vartalolla eli vartalosi osoittaa tytölle mitä haluat tehdä.
        Jos tanssisi on tällä hetkellä siinä vaiheessa että yrität hahmottaa iskut musiikista niin sinun kannattaa keskittyä perusaskeleen hyvään tanssimiseen ja oikeaan tahtiin.
        Erikoisuuksia voit ottaa mukaan kun olet saavuttanut varman perustanssimisen pohjan.

        "Suljetun otteen tanssissa vienti tapahtuu pääasiallisesti vartalolla eli vartalosi osoittaa tytölle mitä haluat tehdä."

        Kyllä kaksi nopeaa askelta on ajallisesti saman pituinen kuin yksi hidas.
        Eli kumpaankin menee kahden musiikki - iskun pituinen aika.
        h,h,n,n. ei siis tarkoita askelien pituutta vaan nimenomaan askeleen päällä vietettyä aikaa.
        Tietysti aseltaessa hitaalla askeleella saa otettua pitemmän askeleen kuin nopealla.


      • Kaksi iskua
        1262 lettu meni nuus kirjoitti:

        "Suljetun otteen tanssissa vienti tapahtuu pääasiallisesti vartalolla eli vartalosi osoittaa tytölle mitä haluat tehdä."

        Kyllä kaksi nopeaa askelta on ajallisesti saman pituinen kuin yksi hidas.
        Eli kumpaankin menee kahden musiikki - iskun pituinen aika.
        h,h,n,n. ei siis tarkoita askelien pituutta vaan nimenomaan askeleen päällä vietettyä aikaa.
        Tietysti aseltaessa hitaalla askeleella saa otettua pitemmän askeleen kuin nopealla.

        Koita löytää "sopivasta"musiikista esim. rumpujen iskut ja hakkaa sormin sitä kapulaasi, vaikka pöydän kanteen.
        Näin: Vaari se illalla kotia tuli, iski sormella pöytään.
        Jahka saat sen meneen samaan tahtiin. 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4 (tai1-8)
        Voit kokeilla H-H-N-N.
        Eka hidas1askel napautat sormella iskun,tanssiessa paino tällä jalaala1ja 2 mummun lyöntiä.
        Toinen hidas2askel, napautat sormella kerran,tanssiessa paino tällä jalalla 3 ja 4 rummun lyöntiä.
        Eka nopee3askel, napautat iskun.Tanssiessa paino vain yhden rummuniskun ajan.
        Toinen nopee4. napautat iskun. Tanssiessa paino yhden iskun ajan.
        Veto
        1--3--1-2-3--1--3-4-1--3--1-2-3--1--3-4-1...Ehkä nää numerot kannattaa unohtaa.
        v--o--v-o-v--o--v-o-v--o--v-o-v--o--.v-o-v.
        Taivutus.


      • Etsitään etsitään
        Stanssija kirjoitti:

        Kyllä askelluksessa on kaiken aikaa mahdollisuuksia variaatioihin.
        Silloin avain asemaan nousee sinun vientisi eli haluamasi askelluksen viestittäminen tytölle.
        Tyttö ei voi tietää jos et sitä selvästi osoita että haluat poiketa perusaskeleesta ja tehdä omia kuvioitasi.
        Suljetun otteen tanssissa vienti tapahtuu pääasiallisesti vartalolla eli vartalosi osoittaa tytölle mitä haluat tehdä.
        Jos tanssisi on tällä hetkellä siinä vaiheessa että yrität hahmottaa iskut musiikista niin sinun kannattaa keskittyä perusaskeleen hyvään tanssimiseen ja oikeaan tahtiin.
        Erikoisuuksia voit ottaa mukaan kun olet saavuttanut varman perustanssimisen pohjan.

        On ensisijaisesti opetettu HHHNNHNN askelta, ja perusteena on se että HHNN ei lukkiutuisi päälle, niin kuin sillä yleensä ohjaajan mukaan tahtoo käydä. Sitä HHNN askelta tanssitaan välillä ja kyllä tiedetään että lavoilla saattaa tulla ongelmia jos yrittää jotain muuta kuin HHNN askelta. Periaate kun tuntuisi olevan ihan sama käyttää kaavaa tai vaihtelee. Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin H=2 iskua, HH=4 iskua, HHH=6 iskua, N=1 isku, NN=2 iskua, mutta N askelia tanssitaan aina parillinen määrä. Ja se aloituskaan ei ole muuten tarkkaa, mutta ykköselle tai kolmoselle sen aloityuksen täytyy osua. Nyt pitää oppia etsimään se ykkönen. Mutta pelkästään hitaita ja nopeita hokemalla se ykkönen tai kolmonen ei löydy. Variaatioita etsitään vasta sitten kun ensin opitaan vaihtelemaan hitaiden askelten määrää.


      • Kerran ma erehdyin
        Etsitään etsitään kirjoitti:

        On ensisijaisesti opetettu HHHNNHNN askelta, ja perusteena on se että HHNN ei lukkiutuisi päälle, niin kuin sillä yleensä ohjaajan mukaan tahtoo käydä. Sitä HHNN askelta tanssitaan välillä ja kyllä tiedetään että lavoilla saattaa tulla ongelmia jos yrittää jotain muuta kuin HHNN askelta. Periaate kun tuntuisi olevan ihan sama käyttää kaavaa tai vaihtelee. Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin H=2 iskua, HH=4 iskua, HHH=6 iskua, N=1 isku, NN=2 iskua, mutta N askelia tanssitaan aina parillinen määrä. Ja se aloituskaan ei ole muuten tarkkaa, mutta ykköselle tai kolmoselle sen aloityuksen täytyy osua. Nyt pitää oppia etsimään se ykkönen. Mutta pelkästään hitaita ja nopeita hokemalla se ykkönen tai kolmonen ei löydy. Variaatioita etsitään vasta sitten kun ensin opitaan vaihtelemaan hitaiden askelten määrää.

        Se on HHHMNHNM eikä HHHNNHNN.
        Perusaskelikkoon kuuluu neljä askelta, kaksi hidasta ja kaksi nopeaa. Hitaalla askeleella paino viipyy jalalla kaksi kertaa niin kauan kuin nopealla. Jos aikayksiköksi valitaan nopean askeleen kesto, yksi neljän askeleen perusaskelikko vie siis kuusi aikayksikköä. Musiikki kuitenkin koostuu neljän aikayksikön jaksoista, jotka puolestaan muodostavat selvästi kahdeksan aikayksikön pareja. Musiikin jaksot eivät siis mene yksiin askeljaksojen kanssa. Jos askelikko aloitetaan musiikin jakson alusta, toinen askelikko alkaa seuraavan kahdeksikon seitsemännellä osalla, kolmas askelikko toisen kahdeksikon puolestavälistä ja neljäs askelikko kolmannen kahdeksikon kolmannella osalla. Kuvio havainnollistaa asiaa. V tarkoittaa vasemman jalan askelta, O oikean jalan askelta ja luvut musiikin iskuja. Rytmikuvio on miehellä seuraava:

        V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...
        1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...

        Naisella rytmikuvio on vastaavasti:

        O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...
        1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...

        Tanssia harjoitellessa on parempi laskea rytmi askelten mukaan hidas - hidas - nopea - nopea. Seuraavassa kaaviossa on selvyyden vuoksi esitetty sekä musiikin tasainen rytmi että askelten laskenta. Kaavio vasemmanpuoleisessa sarakkeessa tahdinosat on numeroitu juoksevasti; edelläsanotun mukaisesti sarakkeen ykkönen osuy musiikin ykkösen kohdalle vain joka kolmannella askelikolla.


      • HHHNNHNN
        Kerran ma erehdyin kirjoitti:

        Se on HHHMNHNM eikä HHHNNHNN.
        Perusaskelikkoon kuuluu neljä askelta, kaksi hidasta ja kaksi nopeaa. Hitaalla askeleella paino viipyy jalalla kaksi kertaa niin kauan kuin nopealla. Jos aikayksiköksi valitaan nopean askeleen kesto, yksi neljän askeleen perusaskelikko vie siis kuusi aikayksikköä. Musiikki kuitenkin koostuu neljän aikayksikön jaksoista, jotka puolestaan muodostavat selvästi kahdeksan aikayksikön pareja. Musiikin jaksot eivät siis mene yksiin askeljaksojen kanssa. Jos askelikko aloitetaan musiikin jakson alusta, toinen askelikko alkaa seuraavan kahdeksikon seitsemännellä osalla, kolmas askelikko toisen kahdeksikon puolestavälistä ja neljäs askelikko kolmannen kahdeksikon kolmannella osalla. Kuvio havainnollistaa asiaa. V tarkoittaa vasemman jalan askelta, O oikean jalan askelta ja luvut musiikin iskuja. Rytmikuvio on miehellä seuraava:

        V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...
        1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...

        Naisella rytmikuvio on vastaavasti:

        O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...
        1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...

        Tanssia harjoitellessa on parempi laskea rytmi askelten mukaan hidas - hidas - nopea - nopea. Seuraavassa kaaviossa on selvyyden vuoksi esitetty sekä musiikin tasainen rytmi että askelten laskenta. Kaavio vasemmanpuoleisessa sarakkeessa tahdinosat on numeroitu juoksevasti; edelläsanotun mukaisesti sarakkeen ykkönen osuy musiikin ykkösen kohdalle vain joka kolmannella askelikolla.

        Se oli hidas, hidas, hidas, nop, nop, hidas, nop, nop.

        Lähes vastaavaan pääsee hidas, hidas, nop, nop, hidas nop, nop, askeleella.

        Näitä molempia käytetään kun halutaan eroon sosiaalifoksin kaavasta.

        Kun opetetaan erityisesti hidasta foksia, niin silloin perustana HNN ja NNH toimii hyvin.


      • Ei paljon uutta
        Kerran ma erehdyin kirjoitti:

        Se on HHHMNHNM eikä HHHNNHNN.
        Perusaskelikkoon kuuluu neljä askelta, kaksi hidasta ja kaksi nopeaa. Hitaalla askeleella paino viipyy jalalla kaksi kertaa niin kauan kuin nopealla. Jos aikayksiköksi valitaan nopean askeleen kesto, yksi neljän askeleen perusaskelikko vie siis kuusi aikayksikköä. Musiikki kuitenkin koostuu neljän aikayksikön jaksoista, jotka puolestaan muodostavat selvästi kahdeksan aikayksikön pareja. Musiikin jaksot eivät siis mene yksiin askeljaksojen kanssa. Jos askelikko aloitetaan musiikin jakson alusta, toinen askelikko alkaa seuraavan kahdeksikon seitsemännellä osalla, kolmas askelikko toisen kahdeksikon puolestavälistä ja neljäs askelikko kolmannen kahdeksikon kolmannella osalla. Kuvio havainnollistaa asiaa. V tarkoittaa vasemman jalan askelta, O oikean jalan askelta ja luvut musiikin iskuja. Rytmikuvio on miehellä seuraava:

        V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...
        1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...

        Naisella rytmikuvio on vastaavasti:

        O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...
        1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...

        Tanssia harjoitellessa on parempi laskea rytmi askelten mukaan hidas - hidas - nopea - nopea. Seuraavassa kaaviossa on selvyyden vuoksi esitetty sekä musiikin tasainen rytmi että askelten laskenta. Kaavio vasemmanpuoleisessa sarakkeessa tahdinosat on numeroitu juoksevasti; edelläsanotun mukaisesti sarakkeen ykkönen osuy musiikin ykkösen kohdalle vain joka kolmannella askelikolla.

        Tuo on väärän jalan hidas, hidas, nop, nop


      • Vaihtuvan jalan hhnn
        Ei paljon uutta kirjoitti:

        Tuo on väärän jalan hidas, hidas, nop, nop

        Joo... ja kun siihen lisätään hidas, nop, nop niin saadaan vaihdettua oikealle jalalle. Joskus ammoisina aikoina näin tanssittiinkin yleisesti eli joskus 50 - 60 luvuilla ja aikaisemmin. Ja vielä 70 luvullakin aika yleisesti.

        Kun lavatanssin romahdus alkoi olla todellisuutta, niin siihen hätään karsittiin kaikki mahdollinen ja jäljelle jäi vain hidas,hidas,nopea,nopea askelsarja. Ja tätä kun alettiin opettamaan kaikissa mahdollisissa yhteyksissä, niin lopputuloksena oli askelluksen yksinkertaistuminen ja vakioituminen muotoon hidas,hidas,nopea,nopea.


      • taitanssii
        Kerran ma erehdyin kirjoitti:

        Se on HHHMNHNM eikä HHHNNHNN.
        Perusaskelikkoon kuuluu neljä askelta, kaksi hidasta ja kaksi nopeaa. Hitaalla askeleella paino viipyy jalalla kaksi kertaa niin kauan kuin nopealla. Jos aikayksiköksi valitaan nopean askeleen kesto, yksi neljän askeleen perusaskelikko vie siis kuusi aikayksikköä. Musiikki kuitenkin koostuu neljän aikayksikön jaksoista, jotka puolestaan muodostavat selvästi kahdeksan aikayksikön pareja. Musiikin jaksot eivät siis mene yksiin askeljaksojen kanssa. Jos askelikko aloitetaan musiikin jakson alusta, toinen askelikko alkaa seuraavan kahdeksikon seitsemännellä osalla, kolmas askelikko toisen kahdeksikon puolestavälistä ja neljäs askelikko kolmannen kahdeksikon kolmannella osalla. Kuvio havainnollistaa asiaa. V tarkoittaa vasemman jalan askelta, O oikean jalan askelta ja luvut musiikin iskuja. Rytmikuvio on miehellä seuraava:

        V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...
        1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...

        Naisella rytmikuvio on vastaavasti:

        O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...
        1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...

        Tanssia harjoitellessa on parempi laskea rytmi askelten mukaan hidas - hidas - nopea - nopea. Seuraavassa kaaviossa on selvyyden vuoksi esitetty sekä musiikin tasainen rytmi että askelten laskenta. Kaavio vasemmanpuoleisessa sarakkeessa tahdinosat on numeroitu juoksevasti; edelläsanotun mukaisesti sarakkeen ykkönen osuy musiikin ykkösen kohdalle vain joka kolmannella askelikolla.

        Täällä monilla tuntuu olevan virheellinen käsitys tanssin askelista.

        Menin kerran tuntemattoman naisen kanssa h-h-n-n-h-n-h-h-h-h-n-n-n-n -askelilla ja hän vastasi siheen h-n-n-h-n-h-n-h-h-h-n-h-n-h-n-
        Kaikki meni loistavasti kun tärkeintähän on hyvä vienti.

        Hyppyaskelia ei pidä sekoittaa muuhun kuin masurkaan ja jenkkaan. Jenkkaa voidaan varoida mm hyppy-h--h-hyppy-n-hyppy-hyppy-h jolloin askelien vaihtelu luo harmoonisen kokonaisuuden. Kaikki on tässäkin kiinni viennistä jossa hyvä nainen osaa seurata muutaman sadasosan viivellä.

        Tango on mielestäni helppo kun unohtaa turhat säännönmukaisuudet ja luo turvallisen - ei niin suorituskeskeisen - ilmapiirin tanssiparin välille. Siitä rentoudesta voi sitten rakentaa hyvinkin vaativan ja näyttävän h-h-h-h-n-h-h-h-n-n-h -kaavan joka varmasti huomataan.

        Älkää tehkö tanssistanne liian teknistä, tärkeintä on ilo.


      • IskuilleJaTahdeille
        Kerran ma erehdyin kirjoitti:

        Se on HHHMNHNM eikä HHHNNHNN.
        Perusaskelikkoon kuuluu neljä askelta, kaksi hidasta ja kaksi nopeaa. Hitaalla askeleella paino viipyy jalalla kaksi kertaa niin kauan kuin nopealla. Jos aikayksiköksi valitaan nopean askeleen kesto, yksi neljän askeleen perusaskelikko vie siis kuusi aikayksikköä. Musiikki kuitenkin koostuu neljän aikayksikön jaksoista, jotka puolestaan muodostavat selvästi kahdeksan aikayksikön pareja. Musiikin jaksot eivät siis mene yksiin askeljaksojen kanssa. Jos askelikko aloitetaan musiikin jakson alusta, toinen askelikko alkaa seuraavan kahdeksikon seitsemännellä osalla, kolmas askelikko toisen kahdeksikon puolestavälistä ja neljäs askelikko kolmannen kahdeksikon kolmannella osalla. Kuvio havainnollistaa asiaa. V tarkoittaa vasemman jalan askelta, O oikean jalan askelta ja luvut musiikin iskuja. Rytmikuvio on miehellä seuraava:

        V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...
        1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...

        Naisella rytmikuvio on vastaavasti:

        O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...O.......V.......O...V...
        1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...

        Tanssia harjoitellessa on parempi laskea rytmi askelten mukaan hidas - hidas - nopea - nopea. Seuraavassa kaaviossa on selvyyden vuoksi esitetty sekä musiikin tasainen rytmi että askelten laskenta. Kaavio vasemmanpuoleisessa sarakkeessa tahdinosat on numeroitu juoksevasti; edelläsanotun mukaisesti sarakkeen ykkönen osuy musiikin ykkösen kohdalle vain joka kolmannella askelikolla.

        No kerro miten hidas, hidas, nopea, nopea rytiminen tanssi tanssitaan niin että askeleet menee iskuille ja tahdeille oikein?


      • tangon huumaa
        IskuilleJaTahdeille kirjoitti:

        No kerro miten hidas, hidas, nopea, nopea rytiminen tanssi tanssitaan niin että askeleet menee iskuille ja tahdeille oikein?

        Iskuile.
        Tanssiin lähtiessäsi,lähdet 1.iskulla liikkeelle. Toinen hidas osuu 3.iskuun, nopeet. 4. ja 5. iskuun. Seuraava hidas 6 .seuraava H. 8.
        "Tahdit" sekoo, niin sen kuuluukin seota.

        Näin tanssit muutaman vuoden(1v.-10v),saat "viennin" opeteltua.Sen jälkeen voi jo osaavien daamien kanssa sekottaa noita hitaita ja nopeita mielin määrin.


      • Mitenkähän lie
        tangon huumaa kirjoitti:

        Iskuile.
        Tanssiin lähtiessäsi,lähdet 1.iskulla liikkeelle. Toinen hidas osuu 3.iskuun, nopeet. 4. ja 5. iskuun. Seuraava hidas 6 .seuraava H. 8.
        "Tahdit" sekoo, niin sen kuuluukin seota.

        Näin tanssit muutaman vuoden(1v.-10v),saat "viennin" opeteltua.Sen jälkeen voi jo osaavien daamien kanssa sekottaa noita hitaita ja nopeita mielin määrin.

        ..."nopeet. 4. ja 5. iskuun"... OHO! Tahallasko tuon kirjoitit?


      • tangon huumaa
        Mitenkähän lie kirjoitti:

        ..."nopeet. 4. ja 5. iskuun"... OHO! Tahallasko tuon kirjoitit?

        Oho, vahinkossa.
        Tietysti hidas kestää kaksi iskua, joten H 1(ja2iskun). toinen H 3. iskuun(ja 4.), nopeet 5, ja 6. iskuun...

        Toi oin vaikee päässään laskee...mielestäni ei tanssin opettelijankaan kannata sitä tolai miettiä.
        Lähteen vaan ykkösellä liikkelle H-H-NNH-H-NNH-H-...


    • kerro ja perustele

      "kun halutaan eroon sosiaalifoksin kaavasta" Jos ja kun.
      Miksi halutaan eroon SOSAALIfoksin kaavasta?

      • Enempimuusta kysymys

        Eiköhän ollut kysymys enempi sosiaalifoksikaavariippuvuudesta päästä eroon. Ja enempi kysymys tanssin monipuolisuuden lisäämisestä. Useitakin alkeiskursseja missä aloitetaan noilla muilla vaihtavilla.


      • HMM,MHN,FWB
        Enempimuusta kysymys kirjoitti:

        Eiköhän ollut kysymys enempi sosiaalifoksikaavariippuvuudesta päästä eroon. Ja enempi kysymys tanssin monipuolisuuden lisäämisestä. Useitakin alkeiskursseja missä aloitetaan noilla muilla vaihtavilla.

        Kysymys kuului:
        "Olen nyt käynyt tanssin peruskurssilla ja foksia ollaan treenailtu. Kurssilla ope huutaa alkuun aina tahtia ja sen myötä on helppo saada rytmistä kiinni.
        Kotona kun yritän vähän harjotella askeleita niin en edes tiedä olenko rytmissä vai en. Fiilispohjalta sanoisin että en varmaankaan ole.
        Onko jotain vinkkejä miten rytmin löytää parhaiten? Onko jotain kappalesuosituksia mistä olisi erityisen helppo saada kiinni?"

        Kaiken maailman valopäät tyrkyttävät kaavojaan kysyjälle, joka haluaisi vain varmuutta omaan tanssiinsa harjaantumiseen.

        Itse asiassa ei se tanssi ole sitä, miten jalat steppaavat, vaan mikä on asenne korvien välissä.


      • 56567
        HMM,MHN,FWB kirjoitti:

        Kysymys kuului:
        "Olen nyt käynyt tanssin peruskurssilla ja foksia ollaan treenailtu. Kurssilla ope huutaa alkuun aina tahtia ja sen myötä on helppo saada rytmistä kiinni.
        Kotona kun yritän vähän harjotella askeleita niin en edes tiedä olenko rytmissä vai en. Fiilispohjalta sanoisin että en varmaankaan ole.
        Onko jotain vinkkejä miten rytmin löytää parhaiten? Onko jotain kappalesuosituksia mistä olisi erityisen helppo saada kiinni?"

        Kaiken maailman valopäät tyrkyttävät kaavojaan kysyjälle, joka haluaisi vain varmuutta omaan tanssiinsa harjaantumiseen.

        Itse asiassa ei se tanssi ole sitä, miten jalat steppaavat, vaan mikä on asenne korvien välissä.

        Kuule... Ei se tanssi ole pelkkä asenne korvien välissä.
        Vaan siihen tarvitaan asenne sekä steppaavat jalat ja niiden jalkojen pitää vielä stepata ihan oikein ennenkuin saa kroppansa liikkeelle siten, että sitä voi tanssiksi sanoa.


      • James Potkukelkka
        56567 kirjoitti:

        Kuule... Ei se tanssi ole pelkkä asenne korvien välissä.
        Vaan siihen tarvitaan asenne sekä steppaavat jalat ja niiden jalkojen pitää vielä stepata ihan oikein ennenkuin saa kroppansa liikkeelle siten, että sitä voi tanssiksi sanoa.

        Toinen koulukunta opettaa, että kroppa liikkuu ensin ja sitten jalat seuraa kroppaa. Eli heillä tanssikin perustuu vastaliikkeeseen. Seuraavalla supermarketreissulla täytyykin katsella, kuinka moni siellä kävelee jalat edellä. Tällöin saamme puolueetonta tutkimustietoa siitä, kuinka ihminen itseään vaistomaisesti (hänellä on kaikkea muuta kuin kropan oikeaoppista liikuttamista mielessään) liikuttaa.


      • 4711
        56567 kirjoitti:

        Kuule... Ei se tanssi ole pelkkä asenne korvien välissä.
        Vaan siihen tarvitaan asenne sekä steppaavat jalat ja niiden jalkojen pitää vielä stepata ihan oikein ennenkuin saa kroppansa liikkeelle siten, että sitä voi tanssiksi sanoa.

        Kun nuo säännöt, joita täällä innosta piukkana esille tuodaan, oppii ja kun ne unohtaa jää jäljelle tanssi.
        Vaan tämä taitaa olla kuin rekkamiehen elämää, missä aikaa kuluu enemmän Esson baarissa kertoessa, miten liukkaalla ajetaan, kuin itse ajamisessa.


      • Julkaise ohjeesi
        HMM,MHN,FWB kirjoitti:

        Kysymys kuului:
        "Olen nyt käynyt tanssin peruskurssilla ja foksia ollaan treenailtu. Kurssilla ope huutaa alkuun aina tahtia ja sen myötä on helppo saada rytmistä kiinni.
        Kotona kun yritän vähän harjotella askeleita niin en edes tiedä olenko rytmissä vai en. Fiilispohjalta sanoisin että en varmaankaan ole.
        Onko jotain vinkkejä miten rytmin löytää parhaiten? Onko jotain kappalesuosituksia mistä olisi erityisen helppo saada kiinni?"

        Kaiken maailman valopäät tyrkyttävät kaavojaan kysyjälle, joka haluaisi vain varmuutta omaan tanssiinsa harjaantumiseen.

        Itse asiassa ei se tanssi ole sitä, miten jalat steppaavat, vaan mikä on asenne korvien välissä.

        No selitä sitten miten hidas askel otetaan tahtiin ja iskuihin. Vaikka ohjaaja huutaa kuinka rytmissä hidas,hidas,nopee,nopee ja siinä saan rytmistä kiinni, mutta kun itsenäisesti yritän samaa, niin homma ei olekaan niin yksinkertainen.

        No niin , anna tulla!


      • Miten löytää rytmin
        Julkaise ohjeesi kirjoitti:

        No selitä sitten miten hidas askel otetaan tahtiin ja iskuihin. Vaikka ohjaaja huutaa kuinka rytmissä hidas,hidas,nopee,nopee ja siinä saan rytmistä kiinni, mutta kun itsenäisesti yritän samaa, niin homma ei olekaan niin yksinkertainen.

        No niin , anna tulla!

        Mihinkäs asiaan (kommenttiin) tämä liittyi?


      • tangon huumaa
        Julkaise ohjeesi kirjoitti:

        No selitä sitten miten hidas askel otetaan tahtiin ja iskuihin. Vaikka ohjaaja huutaa kuinka rytmissä hidas,hidas,nopee,nopee ja siinä saan rytmistä kiinni, mutta kun itsenäisesti yritän samaa, niin homma ei olekaan niin yksinkertainen.

        No niin , anna tulla!

        Kokeile etsiä sitä rytmiä pelkillä "hitailla"
        Kuuntele musiikkia. Siinä on kaiken laisia sointuja iskuja sun muita.
        Yritä vain löytää siitä t a s a n e n "rytmi" Vaikka rummun iskut.
        Dum-dum-dum-dum-...toista tätä vähän aikaa.
        H-----H-----H-----H----... Koita vasta sen jälkeen lisätä ne nopeet.
        H-----H----N--N--H-----


      • Se oli tähän
        Miten löytää rytmin kirjoitti:

        Mihinkäs asiaan (kommenttiin) tämä liittyi?

        Se oli tähän

        HMM,MHN,FWB 26.1.2013 18:14


      • 6+8
        Julkaise ohjeesi kirjoitti:

        No selitä sitten miten hidas askel otetaan tahtiin ja iskuihin. Vaikka ohjaaja huutaa kuinka rytmissä hidas,hidas,nopee,nopee ja siinä saan rytmistä kiinni, mutta kun itsenäisesti yritän samaa, niin homma ei olekaan niin yksinkertainen.

        No niin , anna tulla!

        Nimim. "tangon huumaa" tuossa alempana jo selittikin hyvin mutta tässä vielä neuvoja: Kuuntele muusikista rumpuja ja yritä löytää siitä rytmi esim. pum,pum,pum. Sitten yritä kävellä samaan tahtiin. Aika pian varmaan löydät sopivan rytmin siihen musiikkiin kävelemiseen. Jos kävely tuntuu nopealta niin askeleesi vastaavat rytmiä nop-nop-nop, jos hitaalta niin hidas-hidas-hidas. Sitten kun olet vähän aikaa kävellyt rytmiin hidas-hidas-hidas niin yritä ottaa yhden tai useamman hitaan jälkeen pari nopeata huolehtien siitä että kaksi nopeata vastaa yhtä hidasta.

        Kyllä se siitä. Tsemppiä!


      • HMM,MHN,FWB
        Se oli tähän kirjoitti:

        Se oli tähän

        HMM,MHN,FWB 26.1.2013 18:14

        Voi, minä olen tanssinut jo niin paljon, että olen unohtanut sen.


      • yks tai kaks
        6+8 kirjoitti:

        Nimim. "tangon huumaa" tuossa alempana jo selittikin hyvin mutta tässä vielä neuvoja: Kuuntele muusikista rumpuja ja yritä löytää siitä rytmi esim. pum,pum,pum. Sitten yritä kävellä samaan tahtiin. Aika pian varmaan löydät sopivan rytmin siihen musiikkiin kävelemiseen. Jos kävely tuntuu nopealta niin askeleesi vastaavat rytmiä nop-nop-nop, jos hitaalta niin hidas-hidas-hidas. Sitten kun olet vähän aikaa kävellyt rytmiin hidas-hidas-hidas niin yritä ottaa yhden tai useamman hitaan jälkeen pari nopeata huolehtien siitä että kaksi nopeata vastaa yhtä hidasta.

        Kyllä se siitä. Tsemppiä!

        Parempi kaks nopeeta ku yks hidas.
        Tai parempi ykski hidas ku ei mitään.


      • 1230
        yks tai kaks kirjoitti:

        Parempi kaks nopeeta ku yks hidas.
        Tai parempi ykski hidas ku ei mitään.

        Kannattas kokeilla vaikka tätä: Hakkaa itseäsi teflon paistinpannulla päähän,
        ensin ilman musiikkia.
        Sitten pistät musiikin soimaan ja yrität ajoittaa hakkaamisen musiikin iskuihin.
        Kun se alkaa luonnistua voit alkaa tallaamaan jaloilla vuoron perään ja kun se luonnistuu olet voiton puolella ...... sinusta on tullut tanssija.


      • Pavilla perillä
        yks tai kaks kirjoitti:

        Parempi kaks nopeeta ku yks hidas.
        Tai parempi ykski hidas ku ei mitään.

        Parempi povi pivossa kuin jumalattoman suussa.


      • Se oli tähän
        tangon huumaa kirjoitti:

        Kokeile etsiä sitä rytmiä pelkillä "hitailla"
        Kuuntele musiikkia. Siinä on kaiken laisia sointuja iskuja sun muita.
        Yritä vain löytää siitä t a s a n e n "rytmi" Vaikka rummun iskut.
        Dum-dum-dum-dum-...toista tätä vähän aikaa.
        H-----H-----H-----H----... Koita vasta sen jälkeen lisätä ne nopeet.
        H-----H----N--N--H-----

        Ulkojalka hyppy, sisäjalka hyppy, hyppy, hyppy, syrjähyppy, hyppy.


    • tangon huumaa

      Muistellaas menneitä.
      Vasen --Vasen---Vasen-2-3---1---2---3
      Meille alokasaikana huudettiin tommosta askellusta. Ton sinä varmaan osaat.
      Mitenkä ton nyt sitten kääntäis "tanssikieleen."

      • tatu

        Jotenkin tuntuu, ettei tähän rytmitajuttomuuteen ole mitään lääkettä. Se taju joko on tai sitä ei sitten ole.

        Tanssitaipaleeni alkuaikoina kävin Koivuloiden kurssilla ja parini kanssa rumban tanssimisesta ei oikein tullut mitään... tajusin vasta myöhemmin, ettei parillani ollut rytmitajua ollenkaan. Hän meni aina liian aikaisin askeleelle.

        Viime viikolla menin eräälle kurssille, jossa olin viimeksi käynyt neljä vuotta sitten. Sama tyttö oli samalla kurssilla myös silloin aikoinaan ja rytmitaju oli yhtä kateissa.

        Eräs toinen daami meni opettajalta kurssin päätteeksi kysymään neuvoa, kun ei mistään oikein tullut mitään... en kuullut mitä ope vastasi, mutta rytmitajun puute se syyllinen oli tässäkin tapauksessa. Daami askelsi aivan omassa rytmissään.

        Naiset voitte kertoa miehistä varmaan vastaavaa, mä en ole tanssinut kuin kerran miehen kanssa...


      • Muita harrastuksia?
        tatu kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu, ettei tähän rytmitajuttomuuteen ole mitään lääkettä. Se taju joko on tai sitä ei sitten ole.

        Tanssitaipaleeni alkuaikoina kävin Koivuloiden kurssilla ja parini kanssa rumban tanssimisesta ei oikein tullut mitään... tajusin vasta myöhemmin, ettei parillani ollut rytmitajua ollenkaan. Hän meni aina liian aikaisin askeleelle.

        Viime viikolla menin eräälle kurssille, jossa olin viimeksi käynyt neljä vuotta sitten. Sama tyttö oli samalla kurssilla myös silloin aikoinaan ja rytmitaju oli yhtä kateissa.

        Eräs toinen daami meni opettajalta kurssin päätteeksi kysymään neuvoa, kun ei mistään oikein tullut mitään... en kuullut mitä ope vastasi, mutta rytmitajun puute se syyllinen oli tässäkin tapauksessa. Daami askelsi aivan omassa rytmissään.

        Naiset voitte kertoa miehistä varmaan vastaavaa, mä en ole tanssinut kuin kerran miehen kanssa...

        Rytmitajuttomalle tanssi ei varmaankaan voi olla ykkösharrastus.


      • Jörnin huumaa
        Muita harrastuksia? kirjoitti:

        Rytmitajuttomalle tanssi ei varmaankaan voi olla ykkösharrastus.

        Tuostapa tulikin Mieleeni, että millä rytmillä te jörnitte? Itse pitäydyn arkisin rytmikaavaan HHNN, mutta joskus ja jouluna saatan käyttää kaavaa hii das hii das nop nop hii das hiiiiii das nopoti nopoti nop. Jos nai jollakin kävelytahdilla, ei voi nauttia niin paljon kuin oikealla kaavalla.


      • Eppäillä soppii
        Jörnin huumaa kirjoitti:

        Tuostapa tulikin Mieleeni, että millä rytmillä te jörnitte? Itse pitäydyn arkisin rytmikaavaan HHNN, mutta joskus ja jouluna saatan käyttää kaavaa hii das hii das nop nop hii das hiiiiii das nopoti nopoti nop. Jos nai jollakin kävelytahdilla, ei voi nauttia niin paljon kuin oikealla kaavalla.

        Ootzä hullu!? Naisen mielestä kaikkein passelein aika vuodesta ilmoittaa sulle, ezä oot historiaa on nimenomaan Joulu. Tämän vuoksi kaikki kokeneet miehet ovat Jouluisin tavoittamattomissa. Epäilen, ettet ole silläkään alalla lähestulkoonkaan niin kokenut kuin viestissäsi annat ikäänkuin ymmärtää.


      • Ent. kilpajörnijä
        Eppäillä soppii kirjoitti:

        Ootzä hullu!? Naisen mielestä kaikkein passelein aika vuodesta ilmoittaa sulle, ezä oot historiaa on nimenomaan Joulu. Tämän vuoksi kaikki kokeneet miehet ovat Jouluisin tavoittamattomissa. Epäilen, ettet ole silläkään alalla lähestulkoonkaan niin kokenut kuin viestissäsi annat ikäänkuin ymmärtää.

        Kaikesta näkee ettei ole käynyt koskaan lähelläkään riverdalia.


    • Robinson Crusoe

      "Olen nyt käynyt tanssin peruskurssilla ja foksia ollaan treenailtu. Kurssilla ope huutaa alkuun aina tahtia ja sen myötä on helppo saada rytmistä kiinni.
      Kotona kun yritän vähän harjotella askeleita niin en edes tiedä olenko rytmissä vai en. Fiilispohjalta sanoisin että en varmaankaan ole.
      Onko jotain vinkkejä miten rytmin löytää parhaiten? Onko jotain kappalesuosituksia mistä olisi erityisen helppo saada kiinni?
      Kaikkia vinkkejä arvostetaan!"

      Arvostaisitko sellaistakin vinkkiä, että laulaisit valittua kappaletta laulajan mukana?
      Kirjoitit tuossa, että opettaja huutaa kurssilla alkuun aina tahtia ja sen myötä on helppo saada rytmistä kiinni. Jospa sinä laulaisit aina alkuun sitä tahtia, ihan vaikka melodian mukaisesti. Oman äänen käyttäjillä on enemmän välineitä käytettävänään musiikin ilmentämiseen kuin mykällä tanssijalla.
      http://www.youtube.com/watch?v=WdvsQZc13xU&feature=share
      Videon pieni poika laulaa melodiaa, välillä vapaastikin tulkiten, mutta huomatkaa jalat ja muu liikkuminen, jotka ilmentävät soitetun musiikin rytmiä. Kokonaisuudesta tulee tanssi, vaikka se ei olekaan vaihtoaskellusta. Tästä ei ole enää pitkä matka saada musiikin rytmi sisältä päin kehoa ohjaavaksi liikkumisen moottoriksi.

    • tyypillinen tilanne....

      Kun lähtee täysin nollilta niin jopa alkeiskurssi on liian haastava, käyttävät sinua vain maksumiehenä.

      Sait ihan oikeita ohjeita, kävele rytmiin.
      Älä edes ajattele tässä vaiheessa mitään lajinmukaisia askeleita.

      Kun lävely alkaa sujua eri rytmeihin niin sitten vasta nopeat askeleet peliin.

      Niin ja varaudu etta tuo rytmiinkävelyn treenaamisessa voi mennä kuukausi- kaks tai jopa 3.
      Tässä asiassa ei ole oikotietä.

      Tai tietenkin voit opetella tanssimaan ulkoa tietyllä rytmillä (näkee tanssipaikoilla), mutta ei sellainen ole oikeasti tanssimista ( musiikin mukaan liikkumista ja itsensä ilmaisemista).

      • hyvinkin tyypillinen

        "mutta ei sellainen ole oikeasti tanssimista ( musiikin mukaan liikkumista ja itsensä ilmaisemista)."

        Mikä on oikeata tanssimista?


      • Siis......
        hyvinkin tyypillinen kirjoitti:

        "mutta ei sellainen ole oikeasti tanssimista ( musiikin mukaan liikkumista ja itsensä ilmaisemista)."

        Mikä on oikeata tanssimista?

        Musiikin mukaan liikkumista ja itensä toteuttaminen on sitä oikeaa tanssimista.

        Motoorisesti ennalta ulkoa opetellun rytmin ja askelluksen toistaminen ei ole tanssimista, se on esittämistä.


      • OK tämmä gäy
        Siis...... kirjoitti:

        Musiikin mukaan liikkumista ja itensä toteuttaminen on sitä oikeaa tanssimista.

        Motoorisesti ennalta ulkoa opetellun rytmin ja askelluksen toistaminen ei ole tanssimista, se on esittämistä.

        Joitakin malleja menemiseen opetellut ja niitä luovasti toteuttaen menevä on näiden kahden tyypin välimuoto.


    • SeenKaksKolme

      Armeijassahan opetetaan marssimaan musiikin tahtiin;
      Silloin kun "isorumpu" kumahtaa vasenjalka on maassa.

      Ehkä oletki "sivari" etkä ole saanut yhtään harjoitusta.
      Sitte on paree kun jäät vaan kotia.

    • Taina H.

      "Ehkä oletki "sivari" etkä ole saanut yhtään harjoitusta.
      Sitte on paree kun jäät vaan kotia."

      Kenen pitäisi jäädä kotiin?

      • Hmmm..

        ..vissiin naisten, jotka eivät ole käyneet inttiä.. vai mitähän tyyppi meinas.. naiset pysyy imo rytmissä paremmin kuin miehet, oli inttiä tai ei


    • SeenKaksKolme

      Jaa nykkö Naisekki on ruvennu jo viemään?
      Sitte on kyllä "tasa-arvo" menny liiiian pitkälle!
      Jos akka rupiaa viemään; siihen jää kuin nalli kalliolle.

      Siis sitä tarkoitti....sonni vie ja määrää tahdin. Ei lehmä.

      • Naulan kantaan..

        Sonni..


    • kokelas82

      Mites varusteet ? Jos kengät on jotain mallia turvakenkä,raskas niin aika vaikeeksi tekee aloittelijan taipaleen. Hyvät tanssikengät ovat sopivan napakat jalkaan, taipuisat ja antavat hyvän tuntuman lattiasta. Ehkä tämäkin osaltaan helpottaisi rytmiin pääsyä ?

    • HidasHidasNopNop

      Isot kiitokse kaikista vinkeistä. Aika alkaa purkamaan niitä ja treenaamaan!

    • Pseudonymin huumaa

      Naiset nimittävät minua tahdittomaksi olioksi, vaikka tanssin kuin sweitsiläinen käkikello.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      95
      1836
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1208
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      62
      1098
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      71
      947
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe