Miten skootterit nykyään rikotaan

vanhempi.tsedai40

Aikoinaan "ennenvanhaan" minun nuoruudessa 80-luvulla oli Suomessa mopomaailma hiukan erilainen. Oli Raisu mm, Tunturi Pappa, tunturi super sport, turnturi tiger, tunturi city, tunturi dx, suzuki pv ja honda monkey, suzuki love ja siinäpä ne kaikki sitten olikin lueteltu.

Moottorit oli Italialaisia, japanilaisia tai itävaltalaisia, rungot suomalaisia tai japanilaisia, kaikki verrattain yksinkertaisia kakstahtisia, ilmajäähdytteisiä ja kestäviä pelejä. Viat joita näihin tuli, oli joko kaatumisesta aiheutuvia tai ihan härskistä virittämisestä aiheutuvia mutta perustehoinen oli kestävä työjuhta. Käytettyjä myytiin toimivina vaikka ikää olisi ollut toistakymmentä vuotta.

Nyt, 2010 luvulla kun olen ajatellut josko pistäisi oikein ranttaliksi, ja ostaisi skootterin lyhyitä kaupunkiasiointeja varten niin olen perehtynyt käytettyjen markkinoihin, ja vähän uusiinkin. Eniten mykistää tämä rikkinäisten skootterien invaasio palstoilla.

Kertokaa tällaiselle vanhalle kalkkikasaumalle nyt, miten uuden skootterin saa rikki niinkin pian kun 3 vuodessa?!? myyntipalstat pullottaa kiinalaisia skootteeita, joissa on pitkät vikalistat, on sähkövikaa, poljinvikaa, voimansiirtovikaa ym.

ja sitten toinen ilmiö: paperittomat eli varastetut skootterit. Miten voi olla, että omistajuushistoria katoaa mystisesti 3 vuoden päästä, ja sitten pokkana laitetaan ilmoitus ettei tiedetä historiasta mitään?!

Miksi näitä kiinalaisia skoottereita myydään uusia vuodesta vuoteen, jos ne on heikkoja ja jos ne ei ole heikkoja, niin miksi skootteri pitää rikkoa?
80-luvulla mopolla matkattiin kouluun, kauppaan, harkkareihin, kaupungille ym. Mitä httoa skoottereilla, jotka myydään rikkinäisenä alle 3 vuoden päästä, oikein tehdään?!? realitysarjaa? kuka hyppää soramonttuun suurimmalla nopeudella ja ei joudu ensiapuun ja saa myytyä skootterin kuun loppuun mennessä?!

Vastauksia toivoisin erityisesti niiltä kun omistaa näitä kiinalaisia skottereita

21

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 33tu

      Sisääänajoa ei tehdä kunnolla ja muutenki niillä ajetaan huolimattomasti, tehdään omia sähköviritelmiä ja myös kaatuillaan paljon.

      • samaa ihmettelijä

        Kyl 80 luvulla mopolla ajettiin aina kaasu pohjassa eikä sekään sisänajon aikana mitään rikkonut


    • Totta kai? KYLLÄ!

      Älä odotakaan että saisit teinixiltä, eli äidin pikku talttahampailta, tai vatsamakkarapissiksiltä vastausta tähän. Tuskin jaksoivat lukea hyvää kirjoitustasi edes loppuun.
      Ja jos jaksoivatkin, niin eivät pysty kirjoittamaan kun pitää olla facessa, mesessä, ja chattailla samaan aikaan.
      Sen jälkeen lähtevät kaksi päällä leventyneine persseineen ajamaan tientukoksi.

    • tyhmä kysymys

      ei niitä tarvitse rikkoa, ne hajoaa ihan omatoimisesti (kiinalaiset)

    • janijanijani

      no on mullakin ollut kaikenlaisia ongelmia mutta kyllä ne yleensä saa kuntoon kun ei kiinalaiset mopot kestä suomen pakkasta ym.

    • Köröttelijä

      Se on käyttäjästä kiinni. Mikä tahansa kiinan rakkine kestää, kunhan ajat siististi sisään, huollat suunnilleen ajallaan ja ennenkaikkea ajat normaalisti. Alussa joutuu aina muutamat ruuvit kiristeleen ja pikkuviat korjaamaan. 10 000km lähestymässä havimmasta päästä olevalla kiinan vekottimella ja murheet on ollut vähäisiä. Korjaukset niihin maksaneet 30e.

      Aivan niin järeää tekoahan nämä eivät enää ole, että jos tähtäät jokaiseen monttuun (itse kierrän ne) ja kiihdyttelet täysiä jarruttaaksesi heti perään (pyrin tasaiseen ajotapaan), niin toki elinikä lyhenee ja paikat hajoaa. Puhumattakaan, että harjoitat maastoajoa ja kaatuilua. Siistissä ajossa asfaltilla elinikää on paljon.

      • Kiina - mopojen kestävyys kiinnostaa aina vain enemmän siksikin, että Länsimaiset skootteritehtaat kuten Peugeot ja Piaggio ovat siirtäneet tuotantoaan Etelä - Koreaan ja Kiinaan. Onhan heillä varmasti laadunvalvonta hiukan parempi kuin paikallisilla merkeillä, mutta mutta...
        Ei oikein tältä istumalta viitsisi 3000 euroa Yamahan skootteristakaan maksaa, eikä toisaalta 490 euron kiinalaista. Joku laadukas keskiväli jos löytyisi.


    • ragerg

      Skootterissa on enemmän tehoa kuin moposkootterissa ja sillä saa ajella letkeää matka-ajoa.

      • eivaraakuin50cc

        niin ja maksella letkeää 700 eur/vuosi vakuutusmaksua


      • cheapest-drive !
        eivaraakuin50cc kirjoitti:

        niin ja maksella letkeää 700 eur/vuosi vakuutusmaksua

        No sinä et mistään mitään tiedä, itse ajelen moottoripyörää alle 50 eurolla / vuosi, täyskaskolla ja silleen. Porsaanreikö on melkoinen minkä löysin, mutta se on suuri salaisuus. Suuren yleisön tietoon tullessa ongelmaksi muodostuisi vakuutusyhtiöiden valtavat tappiot, ja sitä kautta tämäkin porsaanreikä tukittaisiin hyvin nopeasti. Yleinen mielipide noista maksuista näyttää olevan edelleen vahva ja hyvä niin, niille harvoille, jotka tämän keinon ovat löytäneet.


      • 125
        eivaraakuin50cc kirjoitti:

        niin ja maksella letkeää 700 eur/vuosi vakuutusmaksua

        Täytyy olla huono vakuutusyhtiö, jos tuollaisia summia joutuu maksamaan. Esim. kevariskootteriin vakuutus n. 170€ kasko jos huvittaa...


      • vertailtu 2014
        125 kirjoitti:

        Täytyy olla huono vakuutusyhtiö, jos tuollaisia summia joutuu maksamaan. Esim. kevariskootteriin vakuutus n. 170€ kasko jos huvittaa...

        Saanko ystävällisesti kysyä mikä vakuutusyhtiö noin omituisen edullisesti tarjoaa 125 kuutioisen moottoripyörän vakuutusta ja onko tuossa jo laskettu jotain henkilökohtaisia bonuksia ?

        Sen lisäksi että halvin jonka kaikkien yleisimpien vakuutusyhtiöiden vertailussa löytyi oli 670 e kk, ovat kaikki vakuutusyhtiöt siirtyneet kuin yhteisestä sopimuksesta käytäntöön jossa liikennevakuutus hinnoittelussa on valittava joko a. Seisontakuukaudet madollistava härskin hintakategorian vakuutus (mm. Kallein n. 1600 e kk
        ) tai b. Ympärivuotinen ilman seisontamahdollisuutta, joista juuri huokein hinta oli ed mainittu 670 e kk.


      • vertailtu 2014
        vertailtu 2014 kirjoitti:

        Saanko ystävällisesti kysyä mikä vakuutusyhtiö noin omituisen edullisesti tarjoaa 125 kuutioisen moottoripyörän vakuutusta ja onko tuossa jo laskettu jotain henkilökohtaisia bonuksia ?

        Sen lisäksi että halvin jonka kaikkien yleisimpien vakuutusyhtiöiden vertailussa löytyi oli 670 e kk, ovat kaikki vakuutusyhtiöt siirtyneet kuin yhteisestä sopimuksesta käytäntöön jossa liikennevakuutus hinnoittelussa on valittava joko a. Seisontakuukaudet madollistava härskin hintakategorian vakuutus (mm. Kallein n. 1600 e kk
        ) tai b. Ympärivuotinen ilman seisontamahdollisuutta, joista juuri huokein hinta oli ed mainittu 670 e kk.

        Korjaus yllä olevan tekstin hintakausiin eli 670 euroa per vuosi ja 1600 euroa per vuosi


      • ei yli 50 cm3

        Kuka törppö laittais 5000 egeä skootteriin että vois ajaa auton vauhtia ?! Moposkootterissa on edullisuuden logiikka sentään, yli 50 kuutioisessa skootterissa taas yksilön kognitiivisuushäiriö että ollaan jo autoiässä


    • fiksa

      Hei. Nykyskootterien laatu on heikkoa tasoa. Lisäksi kun usein vanhemmat maksaa, niin skootterin käyttö on sen mukaista. Myös yleinen asenne on halpojen kiinalaismopojen myötä muuttunut: Ei tarvitse tai kannatakaan korjailla kun uuden mopon maksaessa 700 euroa vanha merkkimopokin jää käsiin.

      Myöskin nuorten kiinnostus ja taito mopojen laitteluun on katoavaa kansanperinnettä.

      • Tunturi Sport

        Omassa nuoruudessa 1971 mopo oli arvoesine. Uuden sellaisen sai vain harva, pari koululuokkamme pojista. Varakkaimpien kersat.
        Me muut saimme sitten parhaimmillaan käytetyn pelin.

        Yhtä kaikki, mopoa arvostettiin ja himoittiin. Sen saamiseksi nähtiin paljon vaivaa, kitkettiin rikkaruohoja jne.
        Nyt kiinanmopon saa pikkurahalla kuka vaan. Sellaisetkin jotka eivät ole kaksipyöräisistä oikeastaan kiinnostuneita.
        Eivät sellaiset viitsi tai jaksa mopoa hoitaa.


      • hinta versus kohtelu
        Tunturi Sport kirjoitti:

        Omassa nuoruudessa 1971 mopo oli arvoesine. Uuden sellaisen sai vain harva, pari koululuokkamme pojista. Varakkaimpien kersat.
        Me muut saimme sitten parhaimmillaan käytetyn pelin.

        Yhtä kaikki, mopoa arvostettiin ja himoittiin. Sen saamiseksi nähtiin paljon vaivaa, kitkettiin rikkaruohoja jne.
        Nyt kiinanmopon saa pikkurahalla kuka vaan. Sellaisetkin jotka eivät ole kaksipyöräisistä oikeastaan kiinnostuneita.
        Eivät sellaiset viitsi tai jaksa mopoa hoitaa.

        Joo. Kyseessä on siten tavallaan asenne ajoneuvoa kohtaan, yhdistettynä ajoneuvon yleislaatuun. Kiinalainen skootteri ei lähtökohtaisesti ole hyvälaatuinen, olisikin ensimmäinen kerta kun joku sellaista edes yrittäisi väittää.

        Ehkä lopulta on hyvä että yamahat, hondat, vespat, piaggiot ja peugeotit maksaa vähän enemmän kuin 500 euroa. On edes pientä motivaation poikasta pitä siitä huolta.


    • törkyjärven olavi

      itellä on 11v vanha kiinan skootteri ja hyvin olen pärjänny.
      Muutaman vuoden ajan olen lainaillu sitä naapurin pojankoltiaiselle ja 90% skopon vioista tulee tuon pojan ajossa eli eivät osaa pitää huolta, ajaavat siellä missä ei pitäis, ei tajuta mitään skootterin korjauksesta/huollosta.

      Osa nukyjannuista on ihan käteviä käsistään ja osaavia mutta suurin osa ei tajua edes moottorin perustoimintaa. Eivät osanneet avata tulppaa, eivät osaa pienintäkään vian etsintää. Jos jotain on vähäsen vialla, kone pätkii tai sähköt rätisee niin se ei haittaa , kovaa ajoa kunnes kone lopullisesti hajalla.

      Nyky skopoissa on kovasti monimutkasemmat sähköt kuin entisaikoijen oikeissa mopoissa. suurin osa vioista löytyykin sähköosat/liittimet/johdotukset tarkastamalla.

    • Aika Yamahan jälkeen

      Minä 56V. Vanha jäärä, entinen motoristi ja nykyään perseaukinen eläkeläinen ostin "Kiinan ihmeen" kesäpäivien ratoksi ja kulunut kesä ollut helevetin hauska!! Ajattelin että ei aina tarvitse autoa nurkkamatkoilla vaan näppärästi skootterilla. Perehdyin tekniikkaa ja historiaan kiinan vehkeistä ja sain loistavan kumppanin hellepäiville ja HALVALLA ! Varaosat ei maksa mitään (Virijavara, sory mainos) ja pienillä muutoksilla kulkee 65-70 ja kulkee n.2L/100km Pomminvarmoja vehkeitä kun on ns. normiajoa ja perushuollot tekee. Suosittelen ennen rollaattoria!!

      • helkamaukko

        aivan pöljää haukkua,et Kiinanvehje ei kestä.hankkikaa Suomalainen moposkootteri ja kestää.No oikeesti sieltä Kiinastahan tuo oma Helkamakin taitaa olla,mut tosi varma ja hyvä peli .Kaikki kulkupelit hajoo on ne tehty vaikka missä jos niitä ei huolla ja korjaa heti niitä vikoja ,vaan hulluna ajaa kunnes pysähtyy jonnekin korpeen.Aikuisen oikeesti täälläkin ne ketkä kyselee vaan ohjeita miten sitä virittelis,et kulkis tuhatta ja sataa keskittyisivät ennen kyselemään neuvoja siihen kuinka teen huollot ja korjaukset itse omaan mopooni tai moposkootteriini, et ei heti mene sormi tai varvas suuhun .


      • oletko laskeutunut marss
        helkamaukko kirjoitti:

        aivan pöljää haukkua,et Kiinanvehje ei kestä.hankkikaa Suomalainen moposkootteri ja kestää.No oikeesti sieltä Kiinastahan tuo oma Helkamakin taitaa olla,mut tosi varma ja hyvä peli .Kaikki kulkupelit hajoo on ne tehty vaikka missä jos niitä ei huolla ja korjaa heti niitä vikoja ,vaan hulluna ajaa kunnes pysähtyy jonnekin korpeen.Aikuisen oikeesti täälläkin ne ketkä kyselee vaan ohjeita miten sitä virittelis,et kulkis tuhatta ja sataa keskittyisivät ennen kyselemään neuvoja siihen kuinka teen huollot ja korjaukset itse omaan mopooni tai moposkootteriini, et ei heti mene sormi tai varvas suuhun .

        Voiko joku tosiaan elää noin pää puskassa ja luulla, että 2000 luvun helkamat olisi eurooppalaista laatutekoa ja millään lailla verrattavussa 80 luvun laadukkaisiin suomi runkoihin, italomoottori minarelleihin ja morineihin ?!?

        Uutis-isku yllä olevalle ; helkamat on kiina tuotoksia, ja samaa sorttia kun mitkä tahansa kinuski skotsat.
        Ei sitten koskaan ole juolahtanut mieleen pysähtyä funtsimaan, miksi yamaha, honda ja vespa maksaa 4 - 5 kertaa enemmän ja yhtiöt porskuttaa ja voi silti hyvin ? ...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe