Wilsonin syndrooma?

Meeri -68

Hei! Olen 45- vuotias nainen. Minulle on tehty kilpirauhas verikokeet aina muutaman vuoden välein ja niiden mukaan minun pitäisi olla kunnossa. Silti minulla on vuosia ollut mm. seuraavia oireita:
- Kovaa väsymystä, uupumusta
- Muistin heikkenemistä
- Jalkojen särkyä
- Kuivat harvat hiukset, päänahka kutisee
- Selkäpiitä palelee vaikka olen pukeutunut lämpimästi
- Usein kuumeinen olo vaikka ei ole kuumetta
- Harventuneet kulmakarvat
- Sanat ja ajatukset hakusessa
- Uutena oireena kirvelevät ja kuivat silmät
- Vatsa toimii huonosti
Luin, että Wilsonin syndrooman kilpirauhasongelma eivät näy verikokeissa ja, että sen verikoe tutkitaan USA:ssa. Kannattaisiko minun teettää tallainen ja mitä se maksaisi? Kiitos mahdollisista vastauksista :)!

47

7351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rT3

      Siis onko sinulla nyt minkäänlaista lääkitystä? Vai eikö se tehoa ollenkaan (thyroxin)? Mulla oli /on samoja oireita, enkä thyroxiinista saanut vastetta. Teetin Tuon MDD:ltä tilattavan kilpirauhaspaneelin (maksoi muistaakseni 270€), ja siitä löytyi juurikin tuo käänteinen rT3 ongelma. Kyllä kannattaa tuo teetättää, jos muut keinot on jo käytetty :)

      • Meeri -68

        Kiitos vastauksesta! En ole saanut mitään lääkitystä koskaan. Ottaa tosiaan pannuun tämä kaamea väsymys ja pakolla kaiken tekeminen. Eli yksityiselle sitten vaan, ei tuo 270€ onneksi maata kaada jos syy löytyisi :)


      • .1.1.1.1.1.1.1
        Meeri -68 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! En ole saanut mitään lääkitystä koskaan. Ottaa tosiaan pannuun tämä kaamea väsymys ja pakolla kaiken tekeminen. Eli yksityiselle sitten vaan, ei tuo 270€ onneksi maata kaada jos syy löytyisi :)

        Voisitko vielä kertoa kilpparilabrojesi tulokset viitearvoineen. Niiden perusteella saattaisit saada vielä lisävarmuutta asiaan.

        Tsemppiä!


      • Meeri -68
        .1.1.1.1.1.1.1 kirjoitti:

        Voisitko vielä kertoa kilpparilabrojesi tulokset viitearvoineen. Niiden perusteella saattaisit saada vielä lisävarmuutta asiaan.

        Tsemppiä!

        TSH oli 2,91 viitearvo 0,4-4 ja T4-V oli 13 viitearvo 10-23. Eli hyvin ovat viitearvojen sisällä:)


      • rT3
        Meeri -68 kirjoitti:

        TSH oli 2,91 viitearvo 0,4-4 ja T4-V oli 13 viitearvo 10-23. Eli hyvin ovat viitearvojen sisällä:)

        vaikka ovat viitteissä, niin ei silti ole erityisen hyvät, etenkään tuo T4, sen olis hyvä olla viitteen yläkolmanneksella ja TSH:n alle 2, tai näin lääkäri on minulle sanonut. Ja kuulemma enemmän pitäisi huomioida tuo T4, koska on parempi mittari. Ei mikään ihme jos oireita on kun on noin alakantissa. Mulla oli T4 oli 16,7 (11-22), kun sain thyroksiinit ja tsh 4.
        Mutta jos rahasta ei ole ongelmaa, niin kannattaahan tuo testi teetättää, jos et noilla arvoilla lääkitystä saa edes kokeeksi.


    • Vajaa rouva

      Meeri -68, onko sinulta mitattu vasta-aineet TPOab? Arvosi ovat jo kohti vajaatoimintaa, oireet myös.

      • Meeri -68

        Kiitos paljon kaikille vastauksista:)! Kävin joulukuussa erilasisissa verikokeissa, koska koko syksyn olin ihan kuoleman väsynyt ja jalkoja särki. En tiedä mitä kokeita tuolloin ottivat, mutta kaikki olivat kuulemma kunnossa. Pitää vielä selvittää terveyskeskuksesta onko minulta otettu tuo TPO vasta-aineet. Nyt taasen on flunssainen/kuumeinen olo, totaalisesti veto pois (viimeksi sama pari viikkoa sitten), vaikka ei oikein flunssaa olekaan. Ääni on tuon tuosta käheä vaikka en tupakoi. Ääni myös väsyy helposti, joka on hankalaa, koska joudun töissä puhumaan paljon.


    • Vajaa rouva

      Kannattaa pyytää itselleen tuloste kaikista verikokeista. Siinä tulosteessa näkyvät sitten (yleensä) viitearvot myös. Näit on hyvä säilytellä ja vertailla.

      • Piti olla nyt kommentoimatta, mutta kun en voi. Olen itse sisätautien erikoislääkärii ja valvonta tietää kuka olen. Olen isossa sairaalassa töissä.
        Älkää jääkö jankuttamaan kilpirauhasta, jos arvot ovat normaalit. Jokainen on väsynyt ja nuutunut. Jos on erityisen väsy ja nuutunut, kannattaa tarkistaa sokeri ja infektiot ja kortisoli yms ja kohottaa kuntoa. Jos ne arvot ovat normaalit, ne ovat normaalit eikä se tyroksiinin syömisellä muutu miksikään.
        Ihan turha mitata reverse T3. Sitä mitattiin Suomessa vuoteen 1982 asti, jolloin todettiin monissa kansainvälisissä tutkimuksissa, että siitä ei ole mihinkään.
        Sitä oltiin jo epäilty sitä ennenkin. Sitä paitsi Wilsonin ihan oletettu ongelma paranee kun yleiskunto paranee ja muut taudit paranevat. Siitähän koko ilmiössä on teoriassakin kyse.
        Kilpirauhashormonia kannattaa ottaa, jos TSH on korkeahko, T4V matalahko ja /tai TO-va koholla. T3V kannattaa ottaa myös. Siinä se sitten onkin. Muu on rahan tuhlausta. Sinänsäkyllä vaaratonta tuhlausta.
        Liika kilpirauhashormonin syönti vain provosoi mm. eteisvärinä-nimistä rytmihäiriötä ja väsyttää. Joka iikka on väsynyt joskus. Normaali testitulos on normaali testitulos. Tsempillä.


      • osakepeliä
        boxi kirjoitti:

        Piti olla nyt kommentoimatta, mutta kun en voi. Olen itse sisätautien erikoislääkärii ja valvonta tietää kuka olen. Olen isossa sairaalassa töissä.
        Älkää jääkö jankuttamaan kilpirauhasta, jos arvot ovat normaalit. Jokainen on väsynyt ja nuutunut. Jos on erityisen väsy ja nuutunut, kannattaa tarkistaa sokeri ja infektiot ja kortisoli yms ja kohottaa kuntoa. Jos ne arvot ovat normaalit, ne ovat normaalit eikä se tyroksiinin syömisellä muutu miksikään.
        Ihan turha mitata reverse T3. Sitä mitattiin Suomessa vuoteen 1982 asti, jolloin todettiin monissa kansainvälisissä tutkimuksissa, että siitä ei ole mihinkään.
        Sitä oltiin jo epäilty sitä ennenkin. Sitä paitsi Wilsonin ihan oletettu ongelma paranee kun yleiskunto paranee ja muut taudit paranevat. Siitähän koko ilmiössä on teoriassakin kyse.
        Kilpirauhashormonia kannattaa ottaa, jos TSH on korkeahko, T4V matalahko ja /tai TO-va koholla. T3V kannattaa ottaa myös. Siinä se sitten onkin. Muu on rahan tuhlausta. Sinänsäkyllä vaaratonta tuhlausta.
        Liika kilpirauhashormonin syönti vain provosoi mm. eteisvärinä-nimistä rytmihäiriötä ja väsyttää. Joka iikka on väsynyt joskus. Normaali testitulos on normaali testitulos. Tsempillä.

        Ei hoideta, kun ettei lääkärille tuu paha mieli - vai?
        Ja, oireita saa kärsiä sen vuoksi vuosikaupalla - vai?
        Puolisoni lääkettä ei vaihdettu ja sitten tutkittiin yli puoli vuotta - vaikka kaikki ois korjaantunut lääkettä vahtamalla. Lääke antoi oireita vuosia ja paheni lopulta.
        siinä olis säästetty rahaa ja etenkin ihmistä turhalta kivulta.


      • Meeri -68
        boxi kirjoitti:

        Piti olla nyt kommentoimatta, mutta kun en voi. Olen itse sisätautien erikoislääkärii ja valvonta tietää kuka olen. Olen isossa sairaalassa töissä.
        Älkää jääkö jankuttamaan kilpirauhasta, jos arvot ovat normaalit. Jokainen on väsynyt ja nuutunut. Jos on erityisen väsy ja nuutunut, kannattaa tarkistaa sokeri ja infektiot ja kortisoli yms ja kohottaa kuntoa. Jos ne arvot ovat normaalit, ne ovat normaalit eikä se tyroksiinin syömisellä muutu miksikään.
        Ihan turha mitata reverse T3. Sitä mitattiin Suomessa vuoteen 1982 asti, jolloin todettiin monissa kansainvälisissä tutkimuksissa, että siitä ei ole mihinkään.
        Sitä oltiin jo epäilty sitä ennenkin. Sitä paitsi Wilsonin ihan oletettu ongelma paranee kun yleiskunto paranee ja muut taudit paranevat. Siitähän koko ilmiössä on teoriassakin kyse.
        Kilpirauhashormonia kannattaa ottaa, jos TSH on korkeahko, T4V matalahko ja /tai TO-va koholla. T3V kannattaa ottaa myös. Siinä se sitten onkin. Muu on rahan tuhlausta. Sinänsäkyllä vaaratonta tuhlausta.
        Liika kilpirauhashormonin syönti vain provosoi mm. eteisvärinä-nimistä rytmihäiriötä ja väsyttää. Joka iikka on väsynyt joskus. Normaali testitulos on normaali testitulos. Tsempillä.

        Kiitos asiantuntijan kommentista:) Sokeri on normaali, mitään infektioita ei pitäisi olla. Hmm. kortisoli ei minulle maallikkona kerro mitään.... Kuntoa tuskin voin kauheasti kohottaa, sillä jaksan kävellä reippaasti pitkiä lenkkejä. Olen myös hoikka ja elän terveellisesti. Vaikka olenkin usein poikkeuksellisen väsynyt, raahaan itseni väkisin pitkälle lenkille. Onneksi tähän ikään asti, olen pärjännyt ilman lääkityksiä, ja en ihan huvikseni niitä haluaisi jatkossakaan syödä. Tiedä häntä mikä lienee vaivaa. Tämä väsymys, jalkojen särky, silmien kirvely ja muut mainitsemani oireet alkavat pikku hiljaa ottamaan pannuun... :) Mukavaa kevättä!


      • Nina Saine
        boxi kirjoitti:

        Piti olla nyt kommentoimatta, mutta kun en voi. Olen itse sisätautien erikoislääkärii ja valvonta tietää kuka olen. Olen isossa sairaalassa töissä.
        Älkää jääkö jankuttamaan kilpirauhasta, jos arvot ovat normaalit. Jokainen on väsynyt ja nuutunut. Jos on erityisen väsy ja nuutunut, kannattaa tarkistaa sokeri ja infektiot ja kortisoli yms ja kohottaa kuntoa. Jos ne arvot ovat normaalit, ne ovat normaalit eikä se tyroksiinin syömisellä muutu miksikään.
        Ihan turha mitata reverse T3. Sitä mitattiin Suomessa vuoteen 1982 asti, jolloin todettiin monissa kansainvälisissä tutkimuksissa, että siitä ei ole mihinkään.
        Sitä oltiin jo epäilty sitä ennenkin. Sitä paitsi Wilsonin ihan oletettu ongelma paranee kun yleiskunto paranee ja muut taudit paranevat. Siitähän koko ilmiössä on teoriassakin kyse.
        Kilpirauhashormonia kannattaa ottaa, jos TSH on korkeahko, T4V matalahko ja /tai TO-va koholla. T3V kannattaa ottaa myös. Siinä se sitten onkin. Muu on rahan tuhlausta. Sinänsäkyllä vaaratonta tuhlausta.
        Liika kilpirauhashormonin syönti vain provosoi mm. eteisvärinä-nimistä rytmihäiriötä ja väsyttää. Joka iikka on väsynyt joskus. Normaali testitulos on normaali testitulos. Tsempillä.

        Olen aktiivinen vertaistuen saaja ja antaja sekä Wilsonin syndroomasta/rT3-dominanssista toipuva vuosia kuntoutustuella elelevä ihminen. Kerron oman tarinani: Kärsin teini-ikäisestä asti omituisesta ajoittaisesti pahentuvasta väsymyksestä, säryistä ja mielialaongelmista. Joskus lukioaikoina kilpirauhasarvoja mittailtiin ja sanottiin niiden olevan alakantissa. Sanottiin että asiaa tulee seurata mutta sitten se jäi. Kahden synnytyksen jälkeen tilanne paheni niin että menetin työkykyni. Sain Thyroxin-lääkityksen josta ei koskaan ollut paljonkaan apua vaikka annosta olisi venkslannut mihin suuntaan tahansa. Kukaan ei kertonut minulle että muitakin lääkitysvaihtoehtoja on, kuten eläinperäiset ja Liothyronin, joka on synteettistä T3-hormonia. Eläinperäinen taas sisältää kaikkia terveen kilpirauhasen erittämiä hormoneja: T4, T3, T2, T1 ja kalsitosin. Minun ongelmiani hoidettiin vuosia masennuksena ja fibromyalgiana. Tuli kokeiltu kaikenmaailman kolmiolääkkeitä sun muita vahvoja särkylääkkeitä, monia eri masennus- ja psyykelääkkeitä, jopa psykiatrisessa sairaalassa sähköhoitoja. Mistään ei ollut mainittavimmin apua ja inhosin itseäni ja toivoin kuolevani. Hengellinen vakaumus ja pienet lapset kuitenkin pitivät minut hengissä. Kunto huononi niin pahaksi että oli pakko alkaa ottamaan asioista selvää. Ihmettelin miksi Thyrox-annoksen nosto toi jopa vajaatoimintaoireet pahemmiksi. Aloin ahmia tietoa asioista ja kyselin muitten kokemuksia sekä suomalaisilla että ulkolaisilla nettifoorumeilla. Tilasin kirjoja ja tankkasin tietoa. Sen tuloksena päätin ottaa selvää onko minulla vain tavallinen vajaatoiminta johon voisi paremmin purra eläinperäinen lääkitys vai onko kyseessä rT3-dominanssi eli Wilsonin syndrooma jolloin lääkityksen tulisi ainakin muutaman kuukauden ajan olla T3-hormonia jolla estetään rT3:n krooninen muodostus samalla kun eliminoidaan mahdollisia syitä jotka rT3-dominanssin on aiheuttanut. Halusin myös selvittää liittyykö tilaani myös lisämunuaisten uupuminen, joka vaivaa yllättävän monia kilpirauhasongelmaisia. Teetin nuo kalliit testit enkä kadu päivääkään. Sitten etsin lääkärin, joka asiaa tuntee ja painelin vastaanotolle testitulosten kanssa tietäen jo valmiiksi mitä haluan. Minun kaltaiseni potilaat jotka ottavat osaa aktiivisesti hoitooni eivätkä vain sokeasti usko mitä lääkäri puhuu ovat usealle lääkärille kauhistus ja ottavat egon päälle, mutta minun lääkärini kanssa sain jutella kuin ihminen ihmiselle. Joitakin lisätestejä otettiin ja aloitettiin ruokavaliomuutos autoimmuunireaktion hillitsemiseksi ja joitakin tärkeitä lisäravinteita otettiin käyttöön. Aloitin myös Liothyronin-hoidon ja lisämunuaisiani alettiin tukea luonnollisin keinoin. Muutamassa viikossa 17-vuoden masennukseni alkoi hälvetä, fibromyalgiakivut katosivat, pääsin eroon päiväväsymyksestä ja aloin taas muistaa paremmin asioita, pystyin jälleen keskittymään hyvin ja oppimaan uusia asioita vaivatta. Iso elämänmuutos toi stressiä niin paljon elämään että lisämunuaisten tukemiseksi olen hiljattain aliottanut fysiologisena annostuksena hydrokortisonin, jotta T3-hormoni pääsee vaikuttamaan kudostasolla. Olen kuin uusi ihminen ja pystyn aloittamaan lääketieteen opinnot Kairon Instituutissa tähtäimenä valmistua funktionaaliseksi ravitsemusneuvojaksi voidakseni auttaa tulevaisuudessa ihmisiä voimaan paremmin.

        Voit olla sisätautilääkärinä isossa sairaalassa, mutta kaltaisiani et pysty auttamaan vaikka kuinka vakuuttaisit että rT3-ongelmat ovat puppua. Tieteellisesti asiaa et pysty perustelemaan joko siksi ettet näistä asioista runsaasta koulutuksestasi huolimatta riittävästi tunne tai haluat niinkuin useammat alasi lääkärit painaa pääsi puskaan ja olla hyväksymättä muutoksen tarvetta potilastyössä. Te ette siellä sairaalassa tiedä mitä tapahtuu potilaille jotka lähtevät julkisen hoidon piiristä saamatta kunnollista apua koska he menevät yksityisille lääkäreille jotka ovat halukkaita heitä hoitamaan ja tuntevat kilpirauhassairauksien kokonaisvaltaista hoitoa. Voit väittää että tämä kaikki mistä kerron on hölynpölyä mutta olen päivittäin tekemisissä ihmisten kanssa jota on kohdeltu epäasiallisesti isoissa sairaaloissa ja joita ei niissä ole osattu hoitaa. Ovat sitten saaneet tai saamassa apua muualta. Nämä eivät ole helppoja sairaudentiloja hoitaa, mutta onko se peruste olla hoitamatta potilasta jos pitää vain osata enemmän ja olla sinnikäs?


      • Lettukin.
        boxi kirjoitti:

        Piti olla nyt kommentoimatta, mutta kun en voi. Olen itse sisätautien erikoislääkärii ja valvonta tietää kuka olen. Olen isossa sairaalassa töissä.
        Älkää jääkö jankuttamaan kilpirauhasta, jos arvot ovat normaalit. Jokainen on väsynyt ja nuutunut. Jos on erityisen väsy ja nuutunut, kannattaa tarkistaa sokeri ja infektiot ja kortisoli yms ja kohottaa kuntoa. Jos ne arvot ovat normaalit, ne ovat normaalit eikä se tyroksiinin syömisellä muutu miksikään.
        Ihan turha mitata reverse T3. Sitä mitattiin Suomessa vuoteen 1982 asti, jolloin todettiin monissa kansainvälisissä tutkimuksissa, että siitä ei ole mihinkään.
        Sitä oltiin jo epäilty sitä ennenkin. Sitä paitsi Wilsonin ihan oletettu ongelma paranee kun yleiskunto paranee ja muut taudit paranevat. Siitähän koko ilmiössä on teoriassakin kyse.
        Kilpirauhashormonia kannattaa ottaa, jos TSH on korkeahko, T4V matalahko ja /tai TO-va koholla. T3V kannattaa ottaa myös. Siinä se sitten onkin. Muu on rahan tuhlausta. Sinänsäkyllä vaaratonta tuhlausta.
        Liika kilpirauhashormonin syönti vain provosoi mm. eteisvärinä-nimistä rytmihäiriötä ja väsyttää. Joka iikka on väsynyt joskus. Normaali testitulos on normaali testitulos. Tsempillä.

        Netistä toisaalta tännekin:

        RT3-Ongelma selvitettäisiin helposti!

        Taija Sompin vastine Satakunnan Kansassa käytyyn kilpirauhaskeskusteluun 21.3.2013

        Kilpirauhasen lievä vajaatoiminta ja rT3- ongelma ovat erittäin yleisiä, mutta valitettavan moni jää vaille oikeaa hoitoa. Diagnosoimatta jäänyt Kilpirauhasen subkliininen vajaatoiminta ja rT3 -ongelma ovat mm. merkittävä sydän- ja verisuonitautien riskitekijä.

        T3 eli Trijodityroniini on yksi kilpirauhasen tuottamista päähormoneista. Se vaikuttaa lähes jokaiseen fysiologiseen toimintaan kehossamme, kuten kasvuun ja kehitykseen, aineenvaihduntaan, kehon lämmönsäätelyyn ja sydämen rytmiin, rasva-aineenvaihduntaan, suoliston kuntoon ja ravintoaineiden imeytymiseen sekä aivojen toimintaan monin tavoin. Kilpirauhasen tuottama T4 -hormoni eli tyroksiini muuntuu kudoksissa T3 -hormoniksi. Kilpirauhasen erittämistä hormoneista noin 80 % on T4 hormonia ja vain 20 % T3-hormonia. T4 toimii käytännössä ns. varastohormonina, josta keho muuntaa soluissa aktiivista T3:a tarpeen mukaan normaali tilanteessa.

        Sen sijaan inaktiivista rT3 -hormonia muodostuu erilaisissa pitkittyneissä stressitilanteissa. Emotionaalinen, fyysinen tai psyykkinen stressi ja erityisesti pitkään jatkunut stressitila saavat aikaan aktiivisen T3:n muuttumisen inaktiiviseksi, käänteiseksi T3:ksi. Myös jatkuva sairastelu, leikkauksen jälkitila, mutta myös akuutti vakavampi vamma saavat myös aikaan rt3-ongelmaa. Kroonisen stressin aiheuttama korkea kortisolintuotanto, pitkäaikainen altistuminen kylmälle, diabetes, ikääntyminen, sekä tiettyjen lääkkeiden, kuten beta-salpaajien ja amiodaronin käyttö aiheuttavat myös rT3-dominanssia.

        Kilpirauhashormonien puutteesta kärsivillä henkilöillä T3-hormonikorvaushoito (esim. Armour Thyroid tai Liothyronin) parantaa kognitiivisia toimintoja, kuten keskittymiskykyä ja muistia. Korvaushoito kohottaa mielialaa, vähentää masennusta ja väsymystä. Myös altistuminen
        erilaisille kroonisille sairauksille vähenee huomattavasti.

        Verisuonikirurgin näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeää tunnistaa subkliinista hypothyreoosia ja rT3 -ongelmasta kärsivät potilaat, koska hoitamattomana kyseisillä potilailla mm. sydän- ja verisuonisairauksien riski on huomattavasti kohonnut.

        Miksi rT3 -ongelmaa ei tunnisteta perus- tai erikoissairaanhoidossa?
        Normaalit Suomessa käytettävät kilpirauhaskokeet näyttävät vain selvät kilpirauhasen sairaudet, kuten selvän kilpirauhasen vajaatoiminnan tai liikatoiminnan. Laboratoriokokeiden perusteella subkliiniset ja lievemmät vajaatoiminnan muodot jäävät diagnosoimatta ja hoitamatta, koska Suomessa ei enää laboratoriokokein seulota inaktiivista eli käänteistä T3 –hormonia (rT3). TSH, T4V ja T3V eivät siis kerro yhtään mitään subkliinisestä hypothyreoosista tai rT3 -ongelmasta. Suomessa on onneksi muutamia laboratorioita, jotka ottavat ko. näytteitä, jotka sitten lähetetään Yhdysvaltoihin Genova Diagnostics -laboratorioon analysoitavaksi.

        Klinikallamme olemme hoitaneet useita mystisiä oireyhtymiä ja selvittämättömistä oireista useita vuosia kärsineitä ihmisiä, joilta on löytynyt selvä rT3-ongelma. Surkuhupaisaa on, että yksikertaisella laboratoriokokeella ja laskukaavalla pystyttäisiin asia selvittämään sen sijaan että potilaalle on tehty kaikki mahdolliset yliopistosairaalan tutkimukset ja erikoislääkärien konsultaatiot. Ja jäljelle on jäänyt vain epätietoinen ja ahdistunut potilas, joka pahimmillaan on leimattu luulosairaaksi tai psykiatriseksi tapaukseksi.

        Taija Somppi
        Yleis- ja verisuonikirurgian erikoislääkäri
        Amplia Klinikka
        Suomen Luontaisterveyden Liitto ry vpj.
        (Suomen Terveysjärjestö STJ:n vpj.)


      • Sairas terve
        boxi kirjoitti:

        Piti olla nyt kommentoimatta, mutta kun en voi. Olen itse sisätautien erikoislääkärii ja valvonta tietää kuka olen. Olen isossa sairaalassa töissä.
        Älkää jääkö jankuttamaan kilpirauhasta, jos arvot ovat normaalit. Jokainen on väsynyt ja nuutunut. Jos on erityisen väsy ja nuutunut, kannattaa tarkistaa sokeri ja infektiot ja kortisoli yms ja kohottaa kuntoa. Jos ne arvot ovat normaalit, ne ovat normaalit eikä se tyroksiinin syömisellä muutu miksikään.
        Ihan turha mitata reverse T3. Sitä mitattiin Suomessa vuoteen 1982 asti, jolloin todettiin monissa kansainvälisissä tutkimuksissa, että siitä ei ole mihinkään.
        Sitä oltiin jo epäilty sitä ennenkin. Sitä paitsi Wilsonin ihan oletettu ongelma paranee kun yleiskunto paranee ja muut taudit paranevat. Siitähän koko ilmiössä on teoriassakin kyse.
        Kilpirauhashormonia kannattaa ottaa, jos TSH on korkeahko, T4V matalahko ja /tai TO-va koholla. T3V kannattaa ottaa myös. Siinä se sitten onkin. Muu on rahan tuhlausta. Sinänsäkyllä vaaratonta tuhlausta.
        Liika kilpirauhashormonin syönti vain provosoi mm. eteisvärinä-nimistä rytmihäiriötä ja väsyttää. Joka iikka on väsynyt joskus. Normaali testitulos on normaali testitulos. Tsempillä.

        Herra/Rouva Asiantuntija taitaa kuulua siihen koulukuntaan, joka mielummin hoitaa rT3-dominanssi potilaita masennuslääkkeillä, Tiedoksi vain sinulle 'kaikkitietäv'', että kun rT3-ongelmainen puhuu väsymyksestä, hän ei puhu mistään 'pikku väsymyksestä' - vaan väsymyksestä, joka pahimmassa tapauksessa johtaa totaaliseen toimintakyvyn menettämiseen. Tämä seurauksena toki usein ilmenee masennusta ja muita lieve ilmiöitä. Mutta jotta hoidettaisiin todellista väsymyksen ja masennuksen syytä, tulisi hoitaa alkuperäistä ongelmaa - eikä alkuperäisen ongelman aiheuttamia seurauksia.

        Itselläni on lähes kaikki kilpirauhasen vajaatoiminnon oireet, mutta Suomessa otettavat (toisin sanoen lääketieteellisesti kompetentit) kilpirauhasarvot ovat viiterajoissa. Myös muuta samoja oireita aiheuttavat sairaudet on tutkittu ja todettu, että mitään poikkeavaa ei löydy. Näin ollen lääkärit pitävät minua täysin terveenä ja periaatteessa ovat jättäneet täysin oman onneni nojaan, koska olenhan paperilla täysin terve. Itse en kuitenkaan tunne itseäni terveeksi - päin vastoin. Elämäntyylini myös tukee sitä, että minun PITÄISI kaiken järjen mukaan voida todella hyvin, Syön terveellisesti ja riittävästi, liikun moninkertaisesti suosituksiin nähden, nukun riittävästi ja vietän muutenkin säännöllistä elämää.

        Selitäppä se, tohtori!


      • Anonyymi
        Nina Saine kirjoitti:

        Olen aktiivinen vertaistuen saaja ja antaja sekä Wilsonin syndroomasta/rT3-dominanssista toipuva vuosia kuntoutustuella elelevä ihminen. Kerron oman tarinani: Kärsin teini-ikäisestä asti omituisesta ajoittaisesti pahentuvasta väsymyksestä, säryistä ja mielialaongelmista. Joskus lukioaikoina kilpirauhasarvoja mittailtiin ja sanottiin niiden olevan alakantissa. Sanottiin että asiaa tulee seurata mutta sitten se jäi. Kahden synnytyksen jälkeen tilanne paheni niin että menetin työkykyni. Sain Thyroxin-lääkityksen josta ei koskaan ollut paljonkaan apua vaikka annosta olisi venkslannut mihin suuntaan tahansa. Kukaan ei kertonut minulle että muitakin lääkitysvaihtoehtoja on, kuten eläinperäiset ja Liothyronin, joka on synteettistä T3-hormonia. Eläinperäinen taas sisältää kaikkia terveen kilpirauhasen erittämiä hormoneja: T4, T3, T2, T1 ja kalsitosin. Minun ongelmiani hoidettiin vuosia masennuksena ja fibromyalgiana. Tuli kokeiltu kaikenmaailman kolmiolääkkeitä sun muita vahvoja särkylääkkeitä, monia eri masennus- ja psyykelääkkeitä, jopa psykiatrisessa sairaalassa sähköhoitoja. Mistään ei ollut mainittavimmin apua ja inhosin itseäni ja toivoin kuolevani. Hengellinen vakaumus ja pienet lapset kuitenkin pitivät minut hengissä. Kunto huononi niin pahaksi että oli pakko alkaa ottamaan asioista selvää. Ihmettelin miksi Thyrox-annoksen nosto toi jopa vajaatoimintaoireet pahemmiksi. Aloin ahmia tietoa asioista ja kyselin muitten kokemuksia sekä suomalaisilla että ulkolaisilla nettifoorumeilla. Tilasin kirjoja ja tankkasin tietoa. Sen tuloksena päätin ottaa selvää onko minulla vain tavallinen vajaatoiminta johon voisi paremmin purra eläinperäinen lääkitys vai onko kyseessä rT3-dominanssi eli Wilsonin syndrooma jolloin lääkityksen tulisi ainakin muutaman kuukauden ajan olla T3-hormonia jolla estetään rT3:n krooninen muodostus samalla kun eliminoidaan mahdollisia syitä jotka rT3-dominanssin on aiheuttanut. Halusin myös selvittää liittyykö tilaani myös lisämunuaisten uupuminen, joka vaivaa yllättävän monia kilpirauhasongelmaisia. Teetin nuo kalliit testit enkä kadu päivääkään. Sitten etsin lääkärin, joka asiaa tuntee ja painelin vastaanotolle testitulosten kanssa tietäen jo valmiiksi mitä haluan. Minun kaltaiseni potilaat jotka ottavat osaa aktiivisesti hoitooni eivätkä vain sokeasti usko mitä lääkäri puhuu ovat usealle lääkärille kauhistus ja ottavat egon päälle, mutta minun lääkärini kanssa sain jutella kuin ihminen ihmiselle. Joitakin lisätestejä otettiin ja aloitettiin ruokavaliomuutos autoimmuunireaktion hillitsemiseksi ja joitakin tärkeitä lisäravinteita otettiin käyttöön. Aloitin myös Liothyronin-hoidon ja lisämunuaisiani alettiin tukea luonnollisin keinoin. Muutamassa viikossa 17-vuoden masennukseni alkoi hälvetä, fibromyalgiakivut katosivat, pääsin eroon päiväväsymyksestä ja aloin taas muistaa paremmin asioita, pystyin jälleen keskittymään hyvin ja oppimaan uusia asioita vaivatta. Iso elämänmuutos toi stressiä niin paljon elämään että lisämunuaisten tukemiseksi olen hiljattain aliottanut fysiologisena annostuksena hydrokortisonin, jotta T3-hormoni pääsee vaikuttamaan kudostasolla. Olen kuin uusi ihminen ja pystyn aloittamaan lääketieteen opinnot Kairon Instituutissa tähtäimenä valmistua funktionaaliseksi ravitsemusneuvojaksi voidakseni auttaa tulevaisuudessa ihmisiä voimaan paremmin.

        Voit olla sisätautilääkärinä isossa sairaalassa, mutta kaltaisiani et pysty auttamaan vaikka kuinka vakuuttaisit että rT3-ongelmat ovat puppua. Tieteellisesti asiaa et pysty perustelemaan joko siksi ettet näistä asioista runsaasta koulutuksestasi huolimatta riittävästi tunne tai haluat niinkuin useammat alasi lääkärit painaa pääsi puskaan ja olla hyväksymättä muutoksen tarvetta potilastyössä. Te ette siellä sairaalassa tiedä mitä tapahtuu potilaille jotka lähtevät julkisen hoidon piiristä saamatta kunnollista apua koska he menevät yksityisille lääkäreille jotka ovat halukkaita heitä hoitamaan ja tuntevat kilpirauhassairauksien kokonaisvaltaista hoitoa. Voit väittää että tämä kaikki mistä kerron on hölynpölyä mutta olen päivittäin tekemisissä ihmisten kanssa jota on kohdeltu epäasiallisesti isoissa sairaaloissa ja joita ei niissä ole osattu hoitaa. Ovat sitten saaneet tai saamassa apua muualta. Nämä eivät ole helppoja sairaudentiloja hoitaa, mutta onko se peruste olla hoitamatta potilasta jos pitää vain osata enemmän ja olla sinnikäs?

        Hyvä kirjoitus. Itse minäkin löysin sairauteni,kun väsymystä hoidettiin masennuslääkkeillä ja verenpainetta kohottavalla lääkkeellä. Pyysin kilp.rauh.verikoetta ja sieltä se löytyi. Vajaatoiminta ja autoimmuunitulehdus,jota ei ole laisinkaan hoidettu tähän pvn.mennessä. Vuosi kului,eikä thydoxin auttanut,löysin julkaisun T3 hormonista. Menin yksityiselle,jotta sain labdan, T3 oli yksi pykälä,(en muista numeroa). Sain reseptin ja siitä olotila vähän parani. Lääkäri lähti eläkkeelle ja tässä olen etsinyt hyvää lääkäriä,onneksi olen saanut reseptin,mutta hoito on vajavaistsa. Kilppari on kokonaan kyhmyinen ja struumakyhmyt molemmissa lohkoissa. Henkitorvi on kaventunut,lauluääni mennyt ja ääni käheä. Kilpparia ei leikata,kun se ei ole syy hengenahdistukseen,joka on jatkuva. Kärsin muistivaikeudesta,keskittymiskyky on heikko ja monet muut kärsimykset ja ainainen väsymys. Tätä on kestänyt -93 luvulta ja tyhdoksinin -08 ja T3 hormonin. Elämä ei ole helppoa näiden vaivojen kanssa ja pää on pienestäkin rasituksesta hiestä märkä.,hengenahdistuksen takia.


    • säätöä

      Suunnilleen samoilla arvoilla oon ite saanu koelääkityksen 12 vuotta sitten. Oireet helpotti ja siitä lähtien oon thyroxiinia ottanu.

      Melkei kaks vuotta sain vääntää lääkärin kanssa et suostu antaa koelääkityksen.
      Miulla pitää olla T4V 16 tai yli et on oireeton olo. Joutuu annosta säätelee keväisin ja syksyisin.

      Tsemppiä, toivottavasti löyät lääkärin joka kuuntelee oireita eikä tuijota noita arvoja!

    • Nina Saine

      Moi Meeri! Selvittääksesi tilannettasi kehottaisin otattamaan tuon rT3-arvon. Samalla kertaa tulisi myös ottaa T3v, koska niiden välisen suhteen perusteella voidaan päätellä onko sinulla rT3-dominanssi eli Wilsonin syndrooma. Jos Wilsonin syndroomaa ei ole on sinulla vaihtoehtoina Thyroxin tai eläinperäiset valmisteet jos haluat kokeilla muuttuuko olo paremmaksi lääkityksellä. Mitattavia kilpirauhasen vasta-aineita on kaksi ja ne kannattaa molemmat mittauttaa, sillä toinen voi olla korkea toisen ollessa matala. jos jompikumpi vasta-aine tai molemmat ovat koholla, on sinulla autoimmuunimuotoinen kilpirauhasen vajaatoiminta. Lisää tietoa tästä saat etsimällä netistä sanoilla autoimmuunityreoidiitti ja Hashimoton tauti. Koululääketiede ei tunne hoitoa autoimmuunityreoidiittiin muutoin kuin että joskus joudutaan tappamaan kilpirauhanen radiojodihoidolla tai leikkaamaan osa kilpirauhasesta tai jopa kokonaan jos tilaan liittyy pahaa struumaa tai jos kilpirauhasarvot sahailevat ylös tai jos autoimmuunireaktio johtaa ylitoimintaan jota ei onnistuta lääkkeitse hoitamaan. Funktionaalinen lääketiede ja luontaislääketiede tuntee lempeämpiä ja toimivampia keinoja, joihin sisältyvät ruokavaliohoito, ravintolisät ja yrtit. Itsellänikin on ruokavaliolla vasta-aineet laskeneet. Jos Wilsonin syndrooma löytyy, on hoitona T3-hormoni, jota myydään Suomessa kauppanimellä Liothyronin. Ennen hoidon aloittamista tulee ottaa selville mahdollisia hoidon esteitä jotka tulee ottaa huomioon ja hoitaa jotta hoido onnistuu. Tässä lisää aiheesta: http://www.adressit.com/ennen_t3-hormonia_sisaltavaa_laakitysta_tarvitaan_kokeita#form Vertaistukea, tietoa ja kokemuksia jaetaan Facebookin ryhmässä nimeltä rT3-dominanssi/Wilsonin syndrooma. Tervetuloa!

      • Hyvä adressi

        Tuo on hyvä adressi! Kannattaa allekirjoittaa se.


      • liisa3

        Hei

        Sain lääkäriltä Thyroxinin kokeeksi kun TSH oli 4,32 ja T4V 12. Olen syönyt lääkettä huhtikuusta 2014 lähtien pikkuhiljaa annosta nostaen. Arvot on kyllä parantuneet mutta oireet eivät ole helpottaneet. Olen syönyt vitamiineja, hydrocortisolia ja DHEA lisä on käytössä. Nyt viimeisimmän labran mukaan TSH 0,34, T4V 16, T3V 4,4. Nyt funktionaalinen lääkäri määräsi Liothyroninin koska epäili, että on rt3 ongelma. Ja lisäksi määräri gluteenittoman ruokavalio labrojen perusteella. Olo kyllä aivan kamala kun on väsynyt muttei saa yöllä eikä päivälläkään nukuttua. Yöllä muutaman hetken melatoniinin ja nukahtamislääkkeen avulla. Tätä on jatkunut jo vuoden. Välillä iskee kamalia hikoilupuuskia ja tuntuu ettei kestä tuota hellettä lainkaan. Ruokaa en uskalla syödä kuin ihan vähän kerralla, koska tulee kamalan tukkoinen olo. Paniikkikohtauksia meinaa myös välillä iskeä. Masentaa, mikään ei kiinnosta, mikään ei naurata, pää ihan sumuinen, elämän ilo aivan loppu. Saan Lion reseptin huommenna. Siitä menee sitten joku aika kun saa sen erityisluvan ja lääkkeen. Toivottavasti siitä löytyy apu muuten en enää jaksa. Miten kauan sinulle meni ennenkuin lääke alkoi vaikuttaa?


    • wilsoninsairastanut

      "Joka iikka on väsynyt joskus. Normaali testitulos on normaali testitulos. Tsempillä."

      Vai että väsynyt. Liikuttavaa sinisilmäisyyttä.

      Moni potilas, jolta löytyvät ainoat ongelmat missään kokeissa ovat korkea rt3 ja heittelevät kortisolit ovat lopenuupuneita, eivät pääse kävelemään portaita alas saati jaksa käydä missään lenkillä, kun jalat eivät kanna, heitä huimaa niin etteivät he kykene ajamaan autoa, ajattelemaan selkeästi, tuottamaan järkevää puhetta, painoa tulee rytinällä 20 kg lisää.. lista on loputon ja ihminen on työkyvytön raato, jolle tuputetaan masennusta lääkäristä ja sanotaan, että olet terve, mene töihin.

      Että terveisiä vain sinne ison sairaalaan lääkärille, joihin usko meni lopullisesti silloin, kun itse sairastuin ja syy oli se parjattu rt3, joka ei muka aiheuta mitään ongelmia. Tästälähin tiedän tasan tarkkaan mille lääkäreille kannan rahani.

    • dyddeliii90

      Hei

      anteeksi jos tungen tähän ketjuun oman tarinani.
      Minulla todettiin 2009 autoimmuunityreoidiitti ja sain heti Thyroxinin lääkkeeksi. Sitä syötyäni n.vuoden verran labra-arvojen olevan ihanteelliset,mutta se tärkein eli OLO kaikkea muuta kuin ihanteellinen varasin ajan Töölön Mehiläiseen ja sain Thyroidin. Tyhmyyksissäni ja malttamattomana nostin annosta liian nopeasti ja sain rajun liikatoiminnan. En saanut hoitavaan lääkäriini Töölön puolessa yhteyttä tarpeeksi nopeasti ja jouduin menemään paikkakuntani terveyskeskukseen,jossa tietenkin purettiin Thyroid lääkitys ja betasalpaajalla saatiin liikatoiminta kuriin ja parin viikon kilpirauhaslääkkeettömyys ja sen jälkeen paluu takaisin Thyroxiniin. Olin niin voimaton ja masentunut etten jaksanut välittää mistään mitään ja tein kuten terveyskeskuksessa sanottiin. Pari kuukautta tämän jälkeen otin mielialalääkkeen lääkärin kehotuksesta osaksi parantumistani (ja sillä tiellä olen edelleen kun ei mukamas kannata luopua siitä!)Myös yöksi sain unta edistävän mielialalääkkeen.
      Elämä heitteli ylä ja alamäkineen,uniongelmat vain pahenivat ja alkoholinkäyttö lisääntyi, yritin sillä hoitaa sairauttani vaikka se vei vain ojasta allikkoon. Jotenkin sitten siinä rämpien eteenpäin, päätin että haluan ammatin opiskella itselleni vaikka olo ei sitä sallinutkaan. Koulutuksia jäänyt kesken juurikin voimakkaan väsymyksen takia.Keskustelupalstoilta toisille hyppelehtiessä luin tietoa Liothyroniinista ja ajattelin että jos siitä saisin apua Thyroxinin rinnalle. Sain ajan ko. lääkkeen tuntevalle lääkärille ja ohjeeksi 3/4 tablettia Thyroxinia ja alkuun 10 mg Lioa alkuun. Olo alkoikin siitä paranemaan ,mutta vain n.kuukauden päiviksi. Sama aivosumu,väsymys ym palasivat kun pelkällä Thyroxinilla ollessa.
      Rahanpuutteen ja pitkän välimatkan takia Lion määränneen lekurin kanssa hoitosuhde katkesi ja jäin oman onneni nojaan. Päätin lopettaa omin keinoin keskustelupalstoja lukien Thyroxinin kokonaan koska en siitä mitään selvää hyötyä saanut ja jatkaa pelkällä Liolla.Tällä hetkellä mene 20 mg päivässä. Epäilen siis Wilsonin syndroomaa. En tiedä olenko hirveän fiksusti tehnyt,mutta kun ei ole rahaa hoitaa itseä niin ei voi mitään. Nyt sain Rt3-ongelman tuntevalle lääkärille ajan kesäksi. Aloeverasta ja ohranorasjauheesta olen todellakjin saanut verenpaineita ja sykkeitä normalisoitumaan! Ennen olivat korkealla Liosta johtuen.

      Voisiko esim.Nina Saine,joka tuntuu tietävän asiasta paljon,kommentoida tilannettani. Olisin kiitollinen kun tuntuu että olen niin yksin asian kanssa ja en hirveästi ole uskaltanut asioista kysellä muilta palstoilta. Lukenut vain ja vertaillut toiden kokemuksia itseeni.

      • Liioittelua

        Alkaa jo tympiä koko Nina Saine, joka on tukkinut itsensä jokaiseen kilpirauhasta koskevaan keskustelufoorumiin ruotien päivästä ja tunnista toiseen omia ongelmiaan. Kaikkea ei pidä laittaa kilpirauhasenkaan piikkiin, kuten yksikin mies valitteli joutuvansa tekemään töitä 9 euron tuntipalkalla ja motivaation olevan hukassa. Pitäisikö asioita hoitaa kuntoon ettei joudu moiseen tilanteeseen ja ottaa vastuu elämästään.
        Etsin foorumin, johon nämä samat tyypit eivät osallistu -ei jaksa enää.
        Vaikka opiskelisi lääketiedettä on siitä vielä pitkä matka ammattilaiseksi ja osa kilpirauhasasioistakin on täyttä huppapuppaa. Itsellänikin on vaivoja ja lääkitys, mutta siitä huolimatta en kaikkia ongelmiani sen piikkiin sysää.
        Miten kenelläkään voi olla aikaa pohtia vain vaivojaan, pitäisikö elää välillä ja nauttia siitä vaivoineen päivineen.

        Wilsonin syndoomaahan ei ole virallisesti olemassakaan. Uskon lääkäreitä.


    • Mää vaan :)

      Minäkin tungen tarinani tänne. Maaliskuussa alkoi totaalinen väsymys , erilaiset oireet hiipiä kuvioihin, lihominen, "mikään ei tunnu miltään" , turvotus, makuaistin heikkeneminen, näköhäiriöt, huimaus, päänsärky, ja lista jatkuu.... Terveyskeskuksessa otettiin heti verikokeita, mm. kilpirauhasarvot, arvot olivat nätisti arvojen sisällä.

      Asia jäi kuitenkin sen verran kaivelemaan, että otin yhteyttä kaveriini, joka aktiivinen kilpirauhasasioissa. Hän sanoi heti, että kyllä , se on kilpirauhanen. Jatkoin tk lääkäreiden ahdistelua, sain aikaiseksi vain suurta ahdistusta itselleni, koska joka kerta sain saman vastauksen: kaikki on aivan normaalia. Sain palan tunteeseen kurkussa närästyslääkettä ja olotilaan debressio lääkettä...

      Hakeuduin yksityiselle, jolta sain lähetteen MDD-kilpirauhas analyysiin.

      Tulokset saapuivat vihdoin, paha rt3 vika... nyt on aika varattu yksityiselle jotta katsotaan lääkitys kuntoon, toiveet ovat todella korkealla että palataan vielä elävien kirjoihin :)

    • RT3

      Millaisella T3/rT3 suhteella olette saaneet rT3 dominanssin lausunnon / lääkityksen tähän? Itsellä rT3 32,8ng/dl ja T3-V 5,9pmol/l eli kaavalla (5,9pmol/l x 650.9776) / 32,8ng/dl / 10 saadaan suhteeksi 11,7 , kun normaalisti voivalla ihmisellä tulisi olla 20 tai enemmän. Monella hoitoa saaneella näkyy olleen suhde alle 10 ja mietinkin, että joko tuo lasketaan hoitoa vaatiaksi Wilsonin syndroomaksi.

      • aba1

        On selvä wilsonin syndrooma.
        Itse sain lääkityksen suhdeluvun ollessa yli 12.
        Ei toiminut Thyroidkaan,koska liikaa T4:ää.


    • huijarit kuriin
    • roskariisi

      Jos Wilsonin syndrooma on huijausta, miksi siitä kärsivät ihmiset paranevat lääkityksellä?

    • wilson=huijausta

      Placebo-efekti on vanha ja varsin ilmeinen ilmiö näissä tapauksissa. Lääkityksen voisi vaihtaa sokeripillereihin eikä lääketieteellistä vaikutusta tai muutosta näiden potilaiden oireisiin olisi.

      p.s. aiemmin sisätautilääkärin kirjoittama kommentti on harvinaisen paikkansa pitävä, kuten myös "huijarit kuriin" -nimimerkin viesti. Valitettavasti tämän tyyppinen järkipuhe tahtoo aina hukkua näiden asioista mitään tietämättömien "Wilson" -oireilijoiden harhojen alle.

      • yks hoitaja

        No näitä gestapolääkäreitä täälä Suomessa kyllä riittää.


      • SportCracker

        Miten placebolla paino putoaa monta kiloa per viikko -tahtia? Sinänsä placeboa tukisi ainoastaan se, ettei niitä huonoja sivuvaikutuksia tule.

        Oikeastaan vielä ennen tuon "placebon" toimimista vaadittiin olemattoman sairauden (lisämunuaisten uupuminen) hoito piellä kortisoniannoksella; ei myöskään sivuoireita.

        Myös ruumiinlämpö nousi; hiukset/ripset/kulmakarvat tuuhenivat; mieliala kohosi; kaikenlainen "pikkukremppa" väheni jne.

        Ennen T3-hoitoa kilpirauhasarvot aika ookoo, mutta olo, turvotus, väsymys yms. aivan "tapissa". MDD:n testi taas näytti todella pahaa rT3-dominanssia. T3 toimi hetken, kunnes taas olo yms. huononi. Kortisoni kun alkoi "potkia", kaikki helpottui. Nyt uskaltaa jo pikkuhiljaa aloittaa liikuntaa enemmän kuin vähän ulkoilua ja sekin ilman rasitusta.

        Aikanaan Thyroxin toimi muutamia kuukausia, kunnes ns. maksimiannostuskin vain pahensi oloa. Sitä ennen testattiin sydäntä laajasti (todella matala syke ja rytmihäiriötuntemuksia). Masennuslääkkeet on "luonnollisesti" testattu, lähes "kaikki" taudit käyty läpi (sellaiset joita normaalisti on ehkä joka kymmenennellä yksi kappale elämässään).

        Tämä on vaimoni tarina. Avun löysimme viime hetkellä, melko kaukaa. Ilman sitä ei ehkä "Meitä" enää olisi olemassa muodossa "Me".

        Saapi nähä vieläkö jatkossa on lavuaarit ja lattiakaivot täynnä hiuksia...


    • yks järkeään käyttäv

      Tiedätkö mitä Suomessa riittää vielä enemmän? Hyväuskoisia hölmöjä.... Wilsonin-oireyhtymä.....joopa joo....jos oirelistassa on 60 täysin ympäripyöreää hyvin yleistä oiretta/kriteeriä, niin hyväuskoiset hölmöt tätä lukevat ja päättelevät, että heillä luonnollisesti täytyy olla tälläinen täysin keksitty oireyhtymä.

      Uskokaa mitä haluatte ja heittäkää rahanne kankkulan kaivoon, mutta lukekaa edes asiasta ja perehtykää kunnolla siihen miksi endokrinologit pitävät asiaa täytenä huuhaana. Siihen on kyllä ihan looginen selitys.

    • Vajaa rouva

      Nimimerkki boxi on jo aiemmin diabetesketjussa paljastettu valelääkäriksi.

      rT3 syndroomaa hoidetaan T3 monoterapialla eli pelkällä Liothyroninilla. Liothyronin on täysin laillinen lääke ja on aivan laillista käyttää sitä monoterapiana.

    • hohohohhh

      Neljä vuotta sitten elämässäni ei ollut mitään vikaa. Minulla oli kavereita, harrastuksia ja opiskeluni sujuivat erinomaisesti. Sitten aloin hitaasti luopua kaikista asioista. En jaksanut nähdä kavereita, halusin kyllä, mutta bussipysäkille oli liian pitkä matka. En jaksanut käydä enää lenkilläkään, soittoharrastukseni loppui ja jäin istumaan kotiin. Lihoin, vaikka söin edelleen ihan normaalisti. Jossain vaiheessa heräsin tajuamaan, että olin muuttunut ja käytökseni perusteella ajattelin, että olin masentunut, vaikka minusta ei tuntunut milloinkaan, että olisin surullinen tai mitään, olo oli pikemminkin vetämätön ja aikaansaamaton, ei ollut kysymys, ettenkö olisi halunnut tehdä asioita, en vain saanut aikaiseksi. Menin juttelemaan psykologille, joka ei masennuslääkkeitä kirjoittanut, koska en ollut hänenkään mielestä ollut masentunut. Ehdotti sen sijaan, että menisin otattamaan kilpirauhasarvoni. Niin tein ja normaalit olivat, viiterajoissa kaikki kolme. Aivokasvainta aloin jo pelätä, kun käytös oli näin muuttunut ja lähisukulaisella sellainen ollut. Mutta eipä ollut sellaistakaan, kun lääkäri asian tutki. Paskamainen epätietoisuus, kun tietää, että jokin on vialla, näkihän sen jo kaikki kaverit ja sukulaisetkin mun muuttuneesta käytöksestä, mutta silti kukaan ei tuntunut tietävän, mistä kaikki johtui. Sitten lääkäri keksi ottaa rT3-arvot ja siellähän se arvo roikkui 36,2 ng/dL:ssä ja suhdeluku 7,2. Kun kaikki muu on tutkittu ja todettu normaaliksi ja ainoastaan yksi arvo on pielessä, pitäisikö uskotella, että ainoa asia, joka tämän voisi selittää on täyttä paskaa vai? Jos teistä keittiölääkäreistä joku osaa antaa minulle paremman diagnoosin, kuuntelen sen kernaasti. Missä vika on?

    • booalas

      "Kun kaikki muu on tutkittu ja todettu normaaliksi ja ainoastaan yksi arvo on pielessä, pitäisikö uskotella, että ainoa asia, joka tämän voisi selittää on täyttä ****** vai?"

      Kyllä, täyttä sontaa se on ja voit syödä lääkityksen sijaan vaikka riisinjyviä ja samanlainen vaikutus sillä on oloosi.

      "jos teistä keittiölääkäreistä joku osaa antaa minulle paremman diagnoosin, kuuntelen sen kernaasti. Missä vika on?"

      Ei meistä kukaan tunne sinua eikä varmaan haluakaan tuntea, joten vaikea asioistasi on puhua. Objektiivisesti tutkittua tietoa ns. "wilsonin oireyhtymästä" kyllä on yllin kyllin ja tästä voivat kaikki tervejärkiset tehdä johtopäätöksensä näistä diagnooseista.

      "Lihoin, vaikka söin edelleen ihan normaalisti....."

      Heh...luepa pari lausetta, jotka kirjoitit ennen tuota lainattua osuutta. Kirjoitit jo itse todellisen syyn eikä se mikään "Wilson" ole.

    • bool2

      Annatko vielä niiden objektiivisesti tehtyjen tutkimusten osoitteet, jotta voin varmistua itsekin tästä suuresta totuudesta?

      • etsivä löytää

        Nina Saine, voitko hiukan kertoa mitä teit ruokavaliollesi ja mitä
        ravintolisiä otat, mielenkiintoinen juttu tuo on.
        Ja onko lisämunuaisen tuottama liika kortisolipitoisuus yhteydessä
        tuohon syndroomaan?
        Kortisoliahan ihminen tuottaa ns. pakotilanteissa, energian lisäämiseksi
        mutta jos elimistö saa jatkuvasti kortisolia ilman mitää henkistä
        hätätilaa, se rassaa elimistöä aika tavalla.
        Eli missä se "sylttytehdas" on. Jos näin on kuten edellä kuvailin
        mikä saa lisämunuaisen jatkuvaan aktiivitilaan? Onko se jokin henkinen
        järkytys, yms? Joka jää päälle?


      • eljii
        etsivä löytää kirjoitti:

        Nina Saine, voitko hiukan kertoa mitä teit ruokavaliollesi ja mitä
        ravintolisiä otat, mielenkiintoinen juttu tuo on.
        Ja onko lisämunuaisen tuottama liika kortisolipitoisuus yhteydessä
        tuohon syndroomaan?
        Kortisoliahan ihminen tuottaa ns. pakotilanteissa, energian lisäämiseksi
        mutta jos elimistö saa jatkuvasti kortisolia ilman mitää henkistä
        hätätilaa, se rassaa elimistöä aika tavalla.
        Eli missä se "sylttytehdas" on. Jos näin on kuten edellä kuvailin
        mikä saa lisämunuaisen jatkuvaan aktiivitilaan? Onko se jokin henkinen
        järkytys, yms? Joka jää päälle?

        >> Nina Saine, voitko hiukan kertoa mitä teit ruokavaliollesi ja mitä
        ravintolisiä otat, mielenkiintoinen juttu tuo on.


      • Välimäellä romahdus?

        Onko Välimäki ruvennut julkaisemaan roskatiede.com sivustolla? Ennen Välimäki sentään julkaisi kansainvälisissä tieteellisissä lehdissä ja Lääkärilehdessä, nyt roskatiede. com. Niin, alamäki se voi vissiin tulla professorillekin...


      • eljii
        Välimäellä romahdus? kirjoitti:

        Onko Välimäki ruvennut julkaisemaan roskatiede.com sivustolla? Ennen Välimäki sentään julkaisi kansainvälisissä tieteellisissä lehdissä ja Lääkärilehdessä, nyt roskatiede. com. Niin, alamäki se voi vissiin tulla professorillekin...

        On sentään professori Välimäki JOSSAIN asiassa endojen linjoilla,

        Muutenhan hän vaatii potilaan oireiden huomioimista, hyi hyi
        Muutenhan hän vaatii hoidettavan vaikka olisi "viitearvoissa", yäk yäk
        Muutenhan hän puoltaa hoitokoetta empimisen sijaan, murr murr
        Muutenhan hän tarvittaessa käyttää yhdistelmähoitoakin, tosikamalaa


    • Kunpa joku auttais

      Nostetaanpa vanha mutta hyvä keskustelu taas pöydälle.

      Niimpä. On tämä aivan kummallista, kun minäkin olen aivan terve, mutta en jaksa kokonaista työpäivää toimistotyössä. Toisinaan voimat häviävät parin tunnin työskentelyn jälkeen, yleensä jaksan viisi-kuusi tuntia. Loppupäivä menee siihen, että yritän pysyä hereillä ja olla tekevän näköinen. Osaan kyllä erottaa normaalin ja epänormaalin väsymyksen toisistaan. Hoitona v...ttuilua. ja thyroxinia. Ikääkään ei vielä ihan hirmuisesti ole. Me meikäläiset ollaan tosi kalliita ihmisiä yhteiskunnalle. Olisi kiva olla oikeasti hyödyksi, mutta kun ei jaksa. Tutkittu on, liikuntaa harrastan, syön ja elän terveellisesti. Masennuskin on poissuljettu. Lääkärit eivät oikeasti kovin paljon osaa tässä maassa. Useimmat riskeeraavat potilasturvallisuuden ja aiheuttavat suurta ja tarpeetonta kärsimystä, eivätkä ihan oikeasti kiinnostu potilaan hyvinvoinnista.

      Niin...ne sellaiset lääkärit vasta kalliita yhteiskunnalle ovatkin.

      • eljii

        Ystävättärellä lakkasi Thyroxin toimimasta pari vuotta sitten.
        Terveyskeskuksesta on onneksi saanut kinutuksi labrakokeita.
        Voi seurata ravintolisien (rauta, jodi seleeni, D B12-vitam.) vaikutusta.
        Mitään hoitoa ei ole aloitettu

        Varmaan hirmuhalvaksi tullut veronmaksajille nuo sata tk-käyntiä.
        Varmaan olisi maksanut veronmaksajille miljardin siirtyä yhdistelmähoitoon?
        Jälkimmäisessä olisi parantunut parissa kuukaudessa


      • Kysymys.

        "Lääkärit eivät oikeasti kovin paljon osaa tässä maassa."

        Missä maassa ne lääkärit mielestäsi osaavat?


      • komediaa
        Kysymys. kirjoitti:

        "Lääkärit eivät oikeasti kovin paljon osaa tässä maassa."

        Missä maassa ne lääkärit mielestäsi osaavat?

        "Missä maassa ne lääkärit mielestäsi osaavat?"

        Sellaisessa maassa, jossa lääkärit tekevät rahasta niinkuin "eljii" ja "kunpa joku auttaisi" pyytävät. Tokihan Googlella heille on löytynyt sopiva ja täysin luotettava diagnoosi. Tyhmät lääkärit eivät mitään luonnollisesti tiedä ja eivät vaan kiusallaan lääkitystä kirjoita tälläiseen sairauteen.

        Nimimerkille eljii ja muille luulosairaille vielä sen verran, että kommentoit Matti Välimäestä: "Muutenhan hän vaatii hoidettavan vaikka olisi "viitearvoissa", yäk yäk". Välimäki ei ole kylläkään missään vaiheessa suositellut kilpirauhaslääkkeiden kirjoittamista kenelle tahansa ympäripyöreiden oireiden perusteella laboratoriokokeista huolimatta. Kannattaa ehkä tarkistaa asia ajatuksen kanssa eikä vain toistella toisten levittämää soopaa. Yleinen virheluulo kaltaisestenne hörhöjen parissa, kuten oireennekin.


      • eljii
        komediaa kirjoitti:

        "Missä maassa ne lääkärit mielestäsi osaavat?"

        Sellaisessa maassa, jossa lääkärit tekevät rahasta niinkuin "eljii" ja "kunpa joku auttaisi" pyytävät. Tokihan Googlella heille on löytynyt sopiva ja täysin luotettava diagnoosi. Tyhmät lääkärit eivät mitään luonnollisesti tiedä ja eivät vaan kiusallaan lääkitystä kirjoita tälläiseen sairauteen.

        Nimimerkille eljii ja muille luulosairaille vielä sen verran, että kommentoit Matti Välimäestä: "Muutenhan hän vaatii hoidettavan vaikka olisi "viitearvoissa", yäk yäk". Välimäki ei ole kylläkään missään vaiheessa suositellut kilpirauhaslääkkeiden kirjoittamista kenelle tahansa ympäripyöreiden oireiden perusteella laboratoriokokeista huolimatta. Kannattaa ehkä tarkistaa asia ajatuksen kanssa eikä vain toistella toisten levittämää soopaa. Yleinen virheluulo kaltaisestenne hörhöjen parissa, kuten oireennekin.

        "komediaa" voi lukea allaolevasta Välimäen "teesit" (pinkki ruutu lopussa)

        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/12/11/kilpirauhasen-vajaatoiminta-ei-nay-aina-testeissa

        Jos on pahat oireet, pitää "viitearvoissa" oleviakin hoitaa


      • Academica.Medicine
        komediaa kirjoitti:

        "Missä maassa ne lääkärit mielestäsi osaavat?"

        Sellaisessa maassa, jossa lääkärit tekevät rahasta niinkuin "eljii" ja "kunpa joku auttaisi" pyytävät. Tokihan Googlella heille on löytynyt sopiva ja täysin luotettava diagnoosi. Tyhmät lääkärit eivät mitään luonnollisesti tiedä ja eivät vaan kiusallaan lääkitystä kirjoita tälläiseen sairauteen.

        Nimimerkille eljii ja muille luulosairaille vielä sen verran, että kommentoit Matti Välimäestä: "Muutenhan hän vaatii hoidettavan vaikka olisi "viitearvoissa", yäk yäk". Välimäki ei ole kylläkään missään vaiheessa suositellut kilpirauhaslääkkeiden kirjoittamista kenelle tahansa ympäripyöreiden oireiden perusteella laboratoriokokeista huolimatta. Kannattaa ehkä tarkistaa asia ajatuksen kanssa eikä vain toistella toisten levittämää soopaa. Yleinen virheluulo kaltaisestenne hörhöjen parissa, kuten oireennekin.

        Taidat olla sinä joka se luulosairas olet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe