Kannattaako nollatuntisopimus?

Ei huuhaa-kursseille

Jos työnantaja tarjoaa 0 (nolla) tuntityösopimusta, niin miten työkkäri siihen suhtautuu? Sitähän ei tiedä onko moneen kuukauteen yhtään työtuntia vai ei.

Saako silti työkkäristä täyttä työttömyyspäivärahaa, jos on kuukausia ettei ole lainkaan työtunteja?

Voiko työkkäri tällöin määrätä lopettamaan työsuhteen?
Vai voiko olla jopa vuosia nollatuntisopimuksella "töissä" siten ettei ole yhtään työtunteja eikä saa yhtään palkaa, mutta saa täyttä peruspäivärahaa eikä työkkäri voi pakottaa jollekin huuhaa kursseille?

16

10548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soviteltua joka kk

      Osa-aika työstähän maksetaan soviteltua työttömyysrahaa ikuisuuden, mutta miten on nollatuntisopimuksen kanssa? Maksetaanko sitä ikuisuus, vaikkei niitä työtunteja tulis lainkaan?

      • EIOsa-aikaPALKKATUKi

        Niin paitsi jos työnantaja saa PALKKATUKEA.

        Silloin työntekijä EI saa soviteltua lainkaan, vaan hänen tulee tulla toimeen PELKÄLLÄ PALKALLA!!!


    • löksy9

      Elä ota nollatunti sopimusta. Tee sellainen sopimus että tarvittaessa työhön kutsuttava, tällöin voi olla kuukaudessa tunteja esim. 40h tai sitten ei yhtään. Ei työkkäri voi puuttua työnantajan antamiin työtunteihin, silti olet oikeutettu täyteen päivärahaan silloin kun tunteja ei ole. Ja Silloin kun tunteja on niin tulee soviteltu päiväraha. Itselläni on tarvittaessa sopimus ja äskettin kävin uusimassa työnhaun, virkailija kysyi että onko koulutussuunnitelmia, minä että ei ole kun käyn tarvittaessa töissä. Sanoi vaan, että on se hyvä kun on edes vähän töitä, ja kiitos ja näkemiin. Tervetuloa tuloa seuraavan kerran uusimaan työnhaku marraskuun lopussa 2013, vielä lopuksi muistutti että ilmoita vaan tehdyt tunnit sähköpostilla tänne.

    • Palkka-95%=ei mitään

      Pätkätyö ei kannata, toimittajatkin on ns. freelanceja tai 0-tuntisia:

      "Elävän elämän (itse koettu) esimerkki:
      1) Työtön kirjoittaa esim. alion sanomalehteen 1.1.2013.
      2) Se julkaistaan 12.1.2013.
      3) Palkkio ja mahd. kulut miinus sivutulovero-% (38%) ja muut sos.menot (6,1%): 38% 6,1% = 44,10% maksetaan työttömälle kuun lopussa 31.1.2013: netto on 100€ - 44,10€ = 55,90€. Päätuloksi katsotaan työttömyysetuus, joten kaikki työ on "sivutuloa".
      4) Siitä saa palkkatodistuksen 5.2.2013: 100€ - 44,10€ = 55,90€.

      5) Työtön täyttää nyt MOL-/työttömyyskassalomakettaan näin:
      a) työ (6 tuntia) tehty 1.1.13, jolloin oli "osittain työssä"
      b) palkkio saatu 31.1.13
      c) liittää mukaan palkkatodistuksen ja ilmoituksen julkaisupäivästä
      d) muina päivinä "työtön".

      6) Työttämyyskassa maksaa korvauksen seuraavan kuun lopussa 28.2.13, mutta vähentää palkkion bruttomäärästä puolet: 100€ - 50€ = 50€.
      7) Verottaja oli jo ottanut em. 44,1% pois, joten palkasta jää käteen: 100€ - 50€ - 44,10€ = 5,90€.

      Tämä on yhden artikkelin kirjoittamisen seuraus: a) kaamea byrokratia; b) käteen ei jää kuin muru. Työtön siis lihottaakin 94,1%:sti järjestelmää, jos hän hairahtuu pikku toimeen. Tässä olisi poliitikoilla helppo työsarka: fiilataan vain vähän ajatuksenjuoksulla säädöksiä. Mutta kun ei."

      Siis miten on MAHDOLLISTA ETTÄ TÄMÄ MENEE NÄIN?!!!
      Eihän tässä ole mitää JÄRKEÄ!?!

      • SAIRASTA RIISTOA

        Ja HUOM! TYÖNANTAJA MAKSAA SUN PALKAN LISÄKS 1,7 2 KERTASEN MÄÄRÄN SILLE MÄÄRÄTTYJÄ MAKSUJA!

        Eli työnantajalta kuluu ainakin 170 e - 200 e, siitä hyvästä että se maksaa sulle 100 e palkan, josta sulle jää käteen vaan 5,90 e.

        Valtio saa siis 200 eurosta 194,10 euroo ja sää sen 5,90 e!

        Älkää siis syyttäkö yrittäjää vaan VALTIOTA!

        Eihän tossa ole mitään järkee kummankaan kannalta,
        ei yrittäjän eikä työntekijän?!

        Ei mikään ihme että mielummin maksetaan pimeesti?!


    • keikaus

      Outoa, että työkkäriin pitää tunnit ilmoittaa, kuten joku kirjoitti.Itselläni kummallinen työsuhde, erilainen sopparissa kuin muissa... Sopparissa lukee että 0-111 h per kolme viikkoa. Ta:n jokaisessa palkkalaskelmassa on kuitenkin x.x xxxx- eli niinkuin työ muka olisi toistaiseksityötä, tämä sopimus on oikeasti kuiteskin kolmas peräkkäinen määräaikainen.
      Saako sopparissa olla ehtoja useita, määräajan ja 0 tuntinen esimerkiksi?
      Tuotosta tulee liksa, tunniltaan, aina, sairasjuttuja ei makseta, ja mitään mikä ei liity suoraan asiakastyöhön.(välinejutut/järjestelyt, jne omaa aikaa ja siirtymät.)

      Miten suhtautuu tälläiseen ehkäontöitä, huomenna tunti, seur pv 10 h, joku kela esimerkiksi? Työtoveri puhui työssäoloehdon täyttyvän, ja kertyvän työssä ollessa.Nyt en sitten ole hakenut päivärahaa koko kesältä, vähentääkö se mistä en hae etuutta, sitä 500 päivää?
      Tilausten suhteen hiljenee alkutalvi-keskitalvi. silloin joudun hakemaan taas päivärahaa, ja tietenkin toimitan tulotiedot kesän ajalta, mutten siltä ole saanut siis päivärahaa.
      Minulla kesti, kun asiat sai rullaamaan. Sanktioiko kela, minua kun en ole toimittanut sinne tuntejani/hakenutkaan mitään, vaan puskenut töitä.

      Osaisko joku noihin vastata?

      • Byro B

        Ei 500 kulu, jos et pvrahaa saa. Uusi työssäoloehto täyttyy, jos/kun teet 18h/vk.
        Työkkärisysteemiin voit kirjata pankkitunnusten avulla, miten oli työpäiviä kesällä.

        Itse aloitin joskus osa-aikaisena ja ajattelin jättää kesäkuulta hakematta sovitellun, kun tienasin niin, etten pvrahaa ajatellutkaan saavani. Hain heinäkuulta ja sain komennon selvittää kesäkuun tunnit "sillä hakulomakkeella"!
        Sain sitt kesäkuulta hylkypäätöksen ja rahat heinäkuulta. Väiinjättö ei silloin onnistunut. Se oli siis ennen nettisysteemejä. Voit varautua byrokratiaan, kun talvella pvrahaa haet: varmaan pitää selvittää kesän ja syksyn tekemiset.


    • keikaus

      Työkkäri kyllä uteli jo, vieläkö olen silläjasillä duunissa. Olen katsonut joutavaksi touhuksi(töiden paperiasioiden lisäksi), tiedottaa kelalle(ai työkkäriin tarttee erikseen, en oo edes tiennyt!) Tunnit- kun tililaskelmista näkyy selkeesti etten olisi mitään saapa Touko-Elokuu kuiteskaan. Työkamulla joka on ollut 6 v. on työssäoloehto kulunut, en kysynyt monesko kierros, välillä ruuhka-aikoja lukuunottamatta on tosiaan niin hiljaista.
      Ta ei halua lomauttaa, eli 2 jakaa hiljaisina aikoina vähää. Kiva ois voida vapaasti hakee muutakin työtä- mutta: se nolla-jotaintuntinen estää, kun samalla määräaikainen... Teen niin tai näin, olen nesteessä! Eli en voi taata, toiselle ta.lle että voin jonain päivänä olla hänellä töissä.
      Työvuorolistoja ei ole, on vain asiakasjutut, ja puhelin tuo sillointällöin lisää- nopeesti tehtävää.
      olen tätä koittanut ottaa puheeksi, sekä työkamun kans ja ylemmäskin, mutta ymmärrystä ei heru, että tietäisin viikonkin kerrallaan, missä mennään.
      Voiko ta tosiaan pitää niin, että ei anna mitään ohjeellisiakaan vuoroja? Kolmas vuosi jos tätä systeemiä, käyrät on jo ylempänä... Muuten mukava työ, missei kukaan kohteissa hengitä niskaan, voikin olla yhtä työkamujen välistä sumplaamista, sensijaan et ois jaettu hommia reilusti.
      karenssiahan minulle ei voida työntää, olen kait työnhakija... näin ainakin virkailija minulle sanoi- mutta totuus on, etten voi ottaa vastaan muuta työtä määräaik. vuoksi.ellen voi tehdä sitä kun aikaa tältä ta:lta on. Pakkopalo joka tapauksessa?

      • reilusuomi

        Keikaus, olet vaikeassa tilanteessa. Tuo on yksi asioista, jotka meidän pitäisi korjata. Sekin juuri passivoi meitä, koska emme pysty ottamaan vastaan kaikenlaista työtä, koska joutuisimme juuri kuvailemaasi asemaan. Siksi pitää yrittää arvata jo ennen työpaikan hakemista, onko se eduksi toimeentulolle vai ei. Koska jos on tullut ottaneeksi työn, tai jos on tullut menneeksi haastatteluun, ei siitä työstä sitten voi kieltäytyä vaarantamatta tukiaan. Ja ottamalla työn, joka roikottaa löysässä hirttosilmukassa, voi vaarantaa toimeentulonsa.

        Jos freelanseri ansaitsee kuuden tunnin työstä vain vajaat kuusi euroa, sehän on alle euron tunti. Työmarkkinatuki sentään on neljä euroa tunti! Tosin voihan sitä ajatella, että olihan se hyvä, että yhteiskunnan (meidän veronmaksajien, mukaanluettuna freelanseri itse) tarvitsi maksaa viisikymppisen verran vähemmän, ja sen osan plus kuusi euroa maksoi työnantaja. Mutta eipä se työntekijää paljon ilahduta. Eurolla saa vain niin paljon, riippumatta siitä, mistä lähteestä se on hankittu.

        On varmaan vaikea luoda systeemiä, joka toimisi täydellisesti. Voisimmehan me yhdessä ideoida, miten työttömyysturvalakia pitäisi tältä osin muuttaa, jotta se ottaisi huomioon väärinkäytön mahdollisuudet, ja samalla mahdollistaisi työnteon ilman rankaisua. Onhan se tietysti niin, että jos kaikki olisi vapaata, palkkatyöläiset rynnisivät työmarkkinatuille loikoilemaan viidelläsadalla eurolla. Vai onko? Eiköhän se rynniminen tapahtuisi sinne työpaikkojen suuntaan, jos työtä voisi tehdä ilman riskiä ajautumisesta umpikujaan.


    • pitkäaikaistyötön

      Suosittelen. Tosin vain siihen 300 €/kk tai 279 €/4 vk asti. Sen jälkeen minulta lähtee 50% leikkuri ansiosidonnaisesta, 40% lisäveroprosentti ja 6,055% työttömyys- ja eläkemaksu. Ei kannata kuitenkasn tehdä 80% normaalityöajasta tai enemmän ylälaitaan. Niiltä viikoilta, joilla teet 80% tai yli täysipäiväisen tunneista, et saa ansiosidonnaista. Esim. 0-20 h/vk on OK.

    • Apuvirkailija

      Jos tekee freekeikkoja esim. 100 euron edestä kuukaudessa, niin veroprosentti ei voi olla 40-50 prosenttia. Verottaja kyllä tarjoaa sitä lukua. Oikea prosentti on jotain 0:n ja 10 välillä. Pienille sivutöille kannattaa hakea verokortti suoraan verotoimistosta kasvokkain verovirkailijan kanssa. Mielellään verottaja laittaa "varmuuden vuoksi" prosentin, koska olettaa, että pienituloinen ei pysty maksamaan mätkyjä. Tietysti, jos haluaa saada veronpalautusta joulun alla niin sitten voi hyväksyä minkä tahansa prosentin.

      • FreelanceKortti

        Mikset hommaa Freelance-verokorttia?! Siihen saa kiinteän prosentin ja sitä voit kopioida vaikka sadalle eri palkan/palkkion maksajalle ihan surutta. Itse vaan huolehdit siitä, ettei vuositulot ylitä kortissa olevaa rajaa..


      • Keikaus

        Ainakin pam aloilla kyse ei ole free-työstä, vaan itsenäisestä matalapalkkahommasta. Nollasoppari on silleen juuri ikävä, toistaisenakin, että oikeasti ei voi ennakoida- miten työt ja muu asettuu, ja soviteltua hakeakseen taas on oltava työkkärin kyykkyyn-ylös asennossa... Minulle ehdottelivat koulutuksia työn oheen. Kerroin että keikkaa, sekalaisiin aikoihin. Minkä muut olette tehneet, joilla keikkatyö? Sinnittelettekö vain sillä palkalla plus ns. muilla ansioilla- vai miten? Suorastaan kun työkkäri ei ymmärrä tämmöistä työttömyyttä, jossa liukuma kk ja toisen välilää on toisinaan valtava. Ja riippuu monta keikkatekijää kulloinkin ta on palkannut.
        Osa kesätekijöitä vaikka vakit kärsivät työpulasta, alle 2-3 h pv mennään nyt... Saako ta polkea näin omia vakinaisiaan?


    • hittitaihuti

      Riippuu todella paljon työnantajasta kannattaako nollasoppari ts. miten paljon sinulle tarjotaan töitä ja miten paljon olet halukas töitä tekemään. Itselläni joskus aikoja sitten oli nollasoppari vapaaehtoisesti ja työtunteja sain tosi mukavasti, mutta se edellytti hyvää työnantajaa ja toki myös hyvää pomoa, joka tarjosi niitä tunteja eli ts. pärstäkertoimesta kiinni todella paljon. Nollasoppari siis voi olla hitti tai huti, koskaan ei tiedä.

      Jos on nollasoppari ja eikä sää yhtään ainutta työtuntia vuosiin niin sitä soviteltua maksetaan vaikka ikuisuuden. Tietysti te-keskus voi tarjota jotain työpaikkoja, mutta nykymallin mukaan sieltä te-keskuksesta ei tarjota ainoatakaan työtä ellet ole nuori eli alle 25v. Varmasti jossain poikkeustapauksissa te-keskus voi kehoittaa tai jopa kai pakottaa lopettamaant tuollainen työ ilman siis että tulee karenssia.Tällaista tapahtuu varmasti harvoin.

      Riippuu myös paljon koulutus/työkokemustaustasi, iästäsi, paikkakunnastasi, te-keskuksista ja virkailijoista pakottavatko he sinua mihinkään huuhaakursseille. Nykyään niitä kurssejakin on niin vähän, työttömiä on pilvin pimein joten et ainakaan ainut työtön ole. Voi olla myös niin, että kukaan ei sinua pakota mihinkään ja itse saat taistella tiesi takaisin työmarkkinoille ja te -keskus ei mitenkään auta yhtään (kuten minulla).

    • 1ja19

      Kysymys oli, että miten työkkäri suhtautuu nollatunti- ja muihin osa-aika, joissa hyvin vähäiset työtunnit. No itselläni on mennyt niin, että ilmoitin Oma asioinnin kautta aloittaneeni osa-aikatyön, työtunneista heitin ihan oman arvion n. muutama tunti/vko. Te-toimiston virkailija oli kuitannut ilmoitukseni ja siirsi samalla seuraavaa asiointipäivää puolella vuodella eteenpäin. Nyt minut on Oma asioinnissa merkitty työssä olevaksi. Eikä TE-toimistolla ole mitään tietoa, millaisen sopparin olen tehnyt ta:n kanssa, eikä miten paljon työtunteja minulla on ollut. Eivät ole niitä kyselleet. Tehdyt tunnit (jos niitä on), ilmoitan etuuden maksajalle. Oletan saavani olla aika rauhassa, olenhan nyt työmarkkinoilla. On niitä kokonaan työttömiä asiakkaita varmaan ihan tarpeeksi.

    • Anonyymi

      Multa taas poistettiin tuo töissä osa-aikaisena status 2kk sitten, perässä luki Lakimuutos.
      Eli olen työtön heidän mielestään, mutta minäpäs en voi olla työtön töissä ollessani.
      Siinäpäs se pulma. Työtunnit mulla 0-30h kk merkattuna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe