Daaliani kuolee?

tietämätön kukkailija

Ostin 3 daaliaa pojalleni aurinkoiselle paikalle tuossa viikko sitten. Nyt kukat ikävä kyllä näyttävät siltä kuin ne olisivat kuolemassa... Lehdet roikkuvat ja ovat nuupahtaneet ja kukatkim näyttävät kuivanneilta ja osassa kukkia on vaaleita kohtia. Osaako joku viherpeukalo minua raukkaa neuvoa kuinka saisin daaliani elvytettyä...? Kukat ovat ruukuissa, yksi aina yhdessä ruukussa. Kukat ovat myös aurinkoisella paikalla. Ne olivat aiemmin vierekkäin mutta nyt siirsin ne erilleen toisistaan kun jostain luin että eivät saisi kovin tiiviisti olla... Auttakaa minua! En halua kukkieni kuolevan...

7

4610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietämätön kukkailija

      Pojalleni = pihalleni... Hups...

    • mutu-arvaus

      Onkohan ne olleet liian kuumassa/aurinkoisessa paikassa ensin alkuun istutuksen jälkeen ?
      Kokeile vaihtaa puolivarjoon/hajavaloon muutamaksi päiväksi.
      Muutenkin monen kasvin lehdet nuupahtavat kun aurinko porottaa, mutta illemma/iltayöllä ne taas virkoavat.

    • poltinkarva

      Daaliasi ovat tainneet kuivahtaa. Istuta, mikäli vain mahdollista, kukat maahan kukkapenkkiin. Tai sitten voit istuttaa daaliat samaan, isoon piharuukkuun.

      • tietämätön kukkailija

        Kiitos vastauksista. Tuli tässä mieleen, että miten daaliat reagoivat liikakasteluun? Etten vain sillä niitä ole pilannut... Ja tänään myös netistä luin, että kastelulannoitetta ei saa laittaa kukkaan tai lehtiin vaan ainoastaan multaan... Ja minä pöljä sitä kaadoin koko kasvin päälle... :/ voiko tämä vaikuttaa kukkiini kyseisellä tavalla? Jos teillä on neuvoja antaa niin kaikesta olen kiitollinen :)


      • poltinkarva
        tietämätön kukkailija kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Tuli tässä mieleen, että miten daaliat reagoivat liikakasteluun? Etten vain sillä niitä ole pilannut... Ja tänään myös netistä luin, että kastelulannoitetta ei saa laittaa kukkaan tai lehtiin vaan ainoastaan multaan... Ja minä pöljä sitä kaadoin koko kasvin päälle... :/ voiko tämä vaikuttaa kukkiini kyseisellä tavalla? Jos teillä on neuvoja antaa niin kaikesta olen kiitollinen :)

        Vahva kastelulannos lehtien päälle voi polttaa lehtiä. Daalia on lämpimän ja aurinkoisen paikan kasvi. Lyhyen päivän kasvina daalia alkaa rehottaa ja kukkia kunnolla vasta heinäkuun puolivälin jälkeen. Lannoitus kannattaa aloittaa vasta kun daaliatkin alkavat kasvaa. Iso piharuukku on hyvä kasvupaikka daaliolle, kunhan ruukku on materiaalia, mitä ei auringonpaiste ylenmäärin kuumenna.


      • tietämätön kukkailija
        poltinkarva kirjoitti:

        Vahva kastelulannos lehtien päälle voi polttaa lehtiä. Daalia on lämpimän ja aurinkoisen paikan kasvi. Lyhyen päivän kasvina daalia alkaa rehottaa ja kukkia kunnolla vasta heinäkuun puolivälin jälkeen. Lannoitus kannattaa aloittaa vasta kun daaliatkin alkavat kasvaa. Iso piharuukku on hyvä kasvupaikka daaliolle, kunhan ruukku on materiaalia, mitä ei auringonpaiste ylenmäärin kuumenna.

        Mitä suosittelette minun nyt tekevän noille rupsahtaneille daalioille? Jos haluan istuttaa ne kukkapenkkiini niin pitääkö se daalia ensin leikata ihan kokonaan? Siis pitäisikö kaikki kuivuneet leikkoa ensin pois? Vai lyönkö ne penkkiin kokonaisuudessaan?


      • poltinkarva
        tietämätön kukkailija kirjoitti:

        Mitä suosittelette minun nyt tekevän noille rupsahtaneille daalioille? Jos haluan istuttaa ne kukkapenkkiini niin pitääkö se daalia ensin leikata ihan kokonaan? Siis pitäisikö kaikki kuivuneet leikkoa ensin pois? Vai lyönkö ne penkkiin kokonaisuudessaan?

        Leikkaa kaikki kuivuneet osat pois, mutta ja kaikki elossa oleva jätä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe