AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Pienkoneturma KUOPIO

Pienkoneturma KUOPIO

77 Vastausta 7 334 Lukukertaa
Aika liki kesämökkiämme.En ole silminnäkijä. Sukeltajat tuolla näkyvät olevan.
Tosi järkyttävä tapaus! Menehtyikö mahdollisesti perhe, lukuunottamatta 9v poikaa? Voimia läheisille.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288578400093.html
11-vuotias poika, ei 9-v.
Lieneekö tullut joku tekninen tai terveyshäiriö kun vesitaso oli heti nousun jälkeen yrittänyt laskeutua... näillä helteillä on sekä tekniikka että ihmiset aika kovilla.
Tekniikan pitäisi toimia,sillä lennellään sitä kuumemmissakin,sekä myös kylmemmissäkin paikoissa.

Tosin,valmistusvirhe,tai huomaamatta jäänyt vika on saattanut johtaa tekniikan pettämiseen.

Järkyttävää joka tapauksessa ja aina kun lapsille sattuu,niin tulee todella paha olo itsellekin.
Minkäköhänlainen kone ollut kyseessä,lähinnä väritys kiinnostaa..
Lehtitietojen mukaan onnettomuudella oli jopa sata silminnäkijää - miksi he eivät menneet pelastamaan perhettä?!
Tämä on niitä kuuluisia ensimmäisen kiven heittäjiä. Ja vielä harvinaisen typerä sellainen. Aivan kuten jo allakin todettiin: mitäpä heidän olisi pitänyt tehdä?
Mene itseesi. Kone upposi sekunneissa. Kyllä meitä sinne hyppi useampikin perään ja yritti kaikkensa. Sinä olisit varmaan pelastanut koko perheen sieltä lentobensiinin ja rojun keskeltä samalla kun se sekunti sekunnilta painui pohjaa kohti. Huh huh, mitä tekstiä ihmisoliolta.
Menneet minne? Rannalta uimalla sukeltamaan veteen jossa näkyvyys on nolla ja syvyys tuntematon. Eikös vene noukkinut henkiinjääneen parin minuutin sisällä.
Varmasti karmaiseva näky silminnäkijöillekin, ei saata uni tulla tänä yönä...
taisipa olla sama sinivalkoinen kone joka iisalmen kaupungin rannassa kävi tänään... pojalla oli joku supermies asu päällä. sääliksi käy poikaa :(
Eilen vaan oli kuopion keskustan tuntumassa parkissa army eli tummanvihreeks maalattu kone. Yhdestä turmakuvasta ainakin koneen osat on aika tummia,väriä en osaa sanoa.
Venäjällä eräs matkustajakone putosi, kun kapteeni päästi poikansa ohjaimiin.

silminnäkijähavaintojen mukaan kone oli nousun jälkeen kaartanut oudon jyrkästi vehmersalmen kylän yläpuolella ja palannut takaisin veden päälle moottori oudon kovasti jyristen. kone oli laskeutunut liian lähelle veden pintaa ja saanut kosketuksen siihen, jonka jälkeen kiepsahtanut ympäri.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013062917207192_uu.shtml
Onnettomuudessa menehtynyt lentäjä Hans Tefke oli kokenut alan pioneeri. Oma firma ( Werner-Air Oy ) huolsi ja korjasi pienkoneita Kuopion lentoaemalla. Lisäksi Hans toimi onnettomuustutkintakeskuksessa lentoturmien tutkijana.
Joko tekninen vika tai sairaskohtaus. Surullinen onnettomuus kerta kaikkiaan. Lentäjä oli erittäin kokenut. Kone oli vesitaso Cessna, maailman yleisimpiä pienkoneita.

Henkiinjäänyt poika pystynee kertomaan mahdollisesti mikä meni vikaan, lienee ollut isänsä kanssa lentämässä useasti. Jaksamista hänelle, kaamea kohtalo menettää perhe yhdellä kertaa.
Poika kaiketi onnistunut ikkunan kautta pakenemaan, kuvien perusteella koneen ikkunat eivät ole kovin isoja joten tämä on kyllä todellinen ihmepelastuminen.

Mielessä on pyörinyt että menettivätköhän muut henkilöt tajuntansa koneen kipatessa katolleen eivätkä siksi kyenneet pelastautumaan ulos? En tiedä lentokoneista mitään joten en tiedä myöskään onko tällaisissa koneissa turvavöitä jotka ehkä olisivat pitäneet matkustajat paikallaan ympärimenossa eikä kolhineet itsensä tajuttomaksi koneen sisäosiin?

Karmea tapaus kaikenkaikkiaan. Jos tällaista tapahtuu ilmeisesti lentokonealan ammattilaisellekin niin lentokoneet ovat mielestäni sitten niin epäluotettavia että en voi millään suostua sellaisen kyytiin.
Taivaalta pudotessa ei pysty jarruttamaan eikä väistämään tai muutenkaan minimoimaan vahinkoja kuten autolla ajaessa.
Käytännössä kaikissa lentokoneissa on vyöt ja niitä myös käytetään.

Tuota, kirjoitti että et uskalla mennä lentokoneen kyytiin jos ammattilaisillekin sattuu onnettomuuksia. Miten uskallat pyöräillä, kävellä tai autoilla? Lentokoneella matkustaminen on 100 % varmuudella turvallisempaa kuin yksikään muu liikkumismuoto. Itse asiassa koti taitaa olla kaikista vaarallisin paikka mitä tulee onnettomuuksiin.
Lentokoneet aivan varmasti luotettavampia kuin autot. Suurin osa cessnoista on 60-80-luvulta, ja kunto hyvä. Moniko vastaavan ikäinen auto on edes liikenteessä? Jos minä saisin valita menenkö esim Helsingistä Rovaniemelle auton vai pienkoneen kyydissä, ehdottomasti pienkoneella. Se on turvallisempaa, nopeampaa ja hieno kokemus.

Finnairin lentokone on viimeksi 60-luvulla kohdannut onnettomuuden missä kuolonuhreja. Montako uhria sen jälkeen vaatinut maantie- ja raideliikenne? Tuhansia, tuhansia, tuhansia.
Rissalan lähelle putosi muistaakseni 1978 DC-3 kone. En kylläkään muista oliko Finnairin , mutta aika monta "tärkeässä" asemassa olevaa menehtyi..
Osanotot suruun!

Lentäjä kanttuvei, vierestä tai takapenkiltä ohjaten koetettu laskeutua tuhoisin seurauksin?

Kova ääni, suuri nopeus- potkuriin säädetty nousu- ylösvetopyörimisnopeus, ahtopainetta ei vähennetty hitaamman lähestymislennon arvoon? Potkurin ulkokehällä virtausnopeus äänen nopeudessa ja potkurin ääni on terävää yliäänirätinää?

Kone lennetty suurehkolla nopeudella ja pienellä kohtauskulmalla veteen, koskapa kuperkeikkaan hajosi. Laskuun tullaan hiljaisella proseduurinopeudella, veteen ei tyhjäkäynnillä liitäen, vaan nokka korkeahkolla, moottorilaskuna, säätäen teholla pystynopeutta ja vedolla vaakanopeutta.
Onnettomuustutkijana ja lentokonemekaanikkona HT tiesi tarkalleen
mitä tapahtuu kun jokin menee pahasti pieleen,siitä johtui suhtautumisen
vakavuus ilmailussa työhön ja harrastukseen.

Lentokoneet on suunniteltu siten että ne antavat ohjaajalle hyvinkin
raakoja ohjausvirheitä anteeksi,mutta on siinäkin rajat sekä fysiikanlait vastassa ja varsinkin matalalla,jossa korjaantumiselle on vähän aikaa ja tilaa.

Minulla on sellainen tunne tämän hetkisten tapahtumien kuvausten perusteella,että jotain vakavaa on täytynyt tapahtua joko teknisesti tai ohjaajan toimintakyvyn osalta.
Tutkinta saanee siihen aikanaan vastaukset.

Tunsin "Hanneksen" siitä lähtien kun hän kentälle tuli ja perusti firmansa.
Itse pyörin harrastelentäjänä kentällä yli 20v. ajan ja niin toiset ilmailijat kuin tekninen
ja kenttähenkilöstö tulevat tutuksi toiminnassa,kaikki tuntevat toisensa.

Rissalassa ja ilmailupiireissä on suruviikonloppu ja sitä syventää perheen muiden jäsenten kohtalo.
Perheenjäsenet olivat innokkaita ilmailunparissa olevia myös.

Tämä tapaus kun tuli tietooni oli sen vaikutus lamauttava.
Tefke oli huumorimeihiä,työhönsa vakavasti suhtauva.
Häneen tutustui tuntematonkin sekunnissa,aivan kuin olisi ollut jo
entuudestaan vanhoja tuttuja. Ihmissuhteiden luominen oli hänelle helppoa.
Hänen paikkaansa ei huoltohallissa täytä kukaan.

Seuraavan on paikka täytettävä itsellään.
Jos ja toivottavasti hänen paikalleen tulee mekaanikko,koska Kuopiossa ja ympäristössä on paljon huollettavia koneita ja toiminnalle on kannattavuutta.

Suru tuppaa joskus sotkemaan elämää.
Elämä jatkuu kaikesta huolimatta.
Yksi mahdollinen syy voisi olla toisen kellukkeen täyttyminen vedellä, joko ennen lähtökiitoa ja tai lähtökiidossa. Raskaasti ylipainoinen ja epätasapainossa olevan koneen lentäminen oli lähes mahdotonta ja laskua yritettiin kovalla nopeudella sakkauksen ehkäisemiseksi.
Tämä tuli itsellänikin ensimmäisenä mieleen kun silminnäkijät kertoivat koneen lentäneen matalalla vauhtia ottaakseen.

Jos ponttonin etulohkoihin on tullut vettä koneen painopiste menee eteen ja täyttyneen ponttoonin puolelle sivuun,silloin peräsinteho ei toimi toivotulla tavalla pienillä nopeuksilla.
Kone on myös silloin voinut olla ylipainoinen ottaen huomioon jo neljän henkilön massa,silloin ei kovinkaan paljoa vettä tarvita ponttooneissa kun menee ylipainoiseksi. Tankkaus tietenkin vaikuttaa painolaskelmiin.
Sakkausnopeus kasvaa ja uudelleen laskuuntultaessa kone nyökkää lähestymisnopeudella ennen veteen kosketusta haukaten ponttoonilla vettä,peli on silloin pelattu ja maisemat pyörii villisti. Helteinen keli on myös tehoihin ja lähtömatkohin vaikuttava tekijä jota ei voi jättää huomioimatta.
Toisaalta, eikö kokeneen lentäjän tulisi huomata jo nousukiidossa koneen ylipaino mikäli ponttoonissa vuoto? Ts. kiihtyy hitaasti, ui normaalia syvemmällä, nousee plaaniin huonosti.

Kyydissä oli perhe ja kone oma, taatusti lennetty aiemminkin samalla kokoonpanolla ja sääkin ns. normikesäsää. Etusektorin esteen (ranta, karikko, veneitä tms.) kone vedetty ylös, tehty tiukka kaartto ja yritetty laskeutua heti kun sopiva väylä edessä.
Flightforumille kirjoittanut turmapilotin aikoinaan kouluttanut henkilö, silminnäkijöiden kuulemisen perusteella vaikuttaa että pilotti suoritti lentoonlähdön, teki 360 asteen kaarron takaisin lentoonlähtöpaikalle ja suurella nopeudella ohilennon matalalla. Toinen kelluke osui veteen ja kone päreiksi. Eli olisi pilotin virhe.

No, onnettomuus tutkitaan. Paikalla oli runsaasti silminnäkijöitä, luulisi että joku olisi kuvannut lentoonlähdön, varsinkin jos kyseessä oli suunniteltu ohilento. Ja onneksi...hmmm...henkiin jäi yksi koneessa ollut.
Tarkoittanet ehkä kuitenkin 180 asteen kaarron??

Aika vaikea kuitenkin uskoa, että kokenut pilotti tekisi noin alkeellisen virheen etenkin jos kone oli oma ja tuttu.
Ymmärsin että olisi tehnyt täyden ympyrän. Tälläiset liikkeet tyypillisiä näytösohilentoja ja ihan turvallisia kunhan ei mennä liian matalalle.

Mitä tulee pelastumisiin, kone hajosi useaksi kappaleeksi eli vauhtia ollut paljon. Ts. mahdollisesti törmäyksessä jo jo joku voinut kuolla ja tai jäädä puristuksiin ja upota koneen mukana.
Jos tosiaan noin, niin näytöstelyt pitäisi jättää näytöksiin!

Pilotin moka, mitäpä tuota surkuttelemaan.
Mahtoiko Hannes tehdä yleisölennätyksiä vesitasolla 90-luvulla.?? Tuli oltua Kuopiolaisen vesitason kyydissä tällöin. Pilotit oli ammattimiehiä vaikka kone vaikuttikin jo parhaat päivänsä nähneeltä...
Ei kellään sattus oleen videota tästä äksidentistä...? Laita jakoon, jos löytyis =)

Sentäs sata silminnäkijää, niin kumma, jos jollain ei känny recordannu... =)
Idiootti ehdotus, jonka takana ei voi heilua täyspäinen. Masentavaa.
Kuinka niin? Itse en ollut paikalla, joten toivoisin näkeväni miten tuo meni... kuvaukset edeltävistä tapahtumista ovat olleet epäselviä (maallikolle, koska en tunne niin paljoa ilmailusanastoa)...

Joko löytyy Ytuubista? =)
Löytyy!!

"Poliisilla on hallussaan kännykällä kuvattu video koneen noususta. Sen sijaan putoamisesta ei ole kuvaa. Pohjois-Savon poliisi pyytää, että kaikki mahdollinen kuvamateriaali toimitettaisiin sille."

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/tutkija-vehmersalmen-turmakone-putosi-vauhdilla/1348226
Todella sääliksi käy henkiin jäänyttä 11v poikaa, miten hän tulee koskaan selviämään tästä. Toki myös muut sukulaiset ja isovanhemmmat, mutta pojan tilanne on karmaiseva. Niin murheellinen tapaus keskellä kaunista kesää :(
Nämä ovat tällaiselle täysin ulkopuolisellekin murentavia uutisia, vasta muutama päivä sitten Kirveslahden uimarannalla hukkui nuori mies ilmeisesti mitättömän liukastumisen lopputuloksena ja nyt tämä vesitaso-onnettomuus!

Hitto kun alkaa hajottaa miettiessä miten helpolla henki voi lähteä pois, mitään ei pitäisi koskaan tehdä eikä pitäisi poistua kotoaan... tai mieluiten pitäisi pysyä liikkumattoman auton sisällä faradayn häkissä niin ei salamakaan saisi mahdollisuutta....
Pojan mukaan perhe pelasti hänet. Tällaista arvelin itse jo turmapäivän iltana. Eli ainakin joku perheenjäsenistä on ollut tajuissaan pojan lisäksi ja ehtinyt pukera pojan päälle pelastusliivit. Poika on tietysti työnnetty ensimmäisenä ulos, mutta muut eivät ehtineet ajoissa ulos.
Ei niitä liivejä enää siinä vaiheessa pukata päälle. Ne on vesitasossa päällä jo valmiiksi.
Juuri näin. Poika oli lentänyt veteen törmäyksessä ulos , jäi pinnalle kellumaan. Veneilijät nostivat vedestä.
Tuolta löytyy juttu vesilentotaksin alottamisesta Kuopiossa sivulla 9. Mukana myös HT:n haastattelu ja kuva http://www.kuopio.fi/documents/31210/2060134/Kuopio-lehti_2_2013

vesilentotaksina toimii täsmälleen samanlainen kone kuin pudonnut, mutta ei ole sama kone.
Tuo kiinnitti heti huomiota linkkisi artikkelissa että melutason alentamiseksi ainakin vesitaksi koneisiin on asennettu jokin kolmilapainen potkuri, ilmeisesti alkuperäinen on erilainen? Liekö Vehmersalmen koneessa ollut tällainen myös?

Jos oli, olikohan muutella potkurilla osuutta tapahtuneeseen, alentaako se käytännössä koneen tehoa, vaikeuttaako lentoonlähtöä, hallittavuutta, kestääkö osa varmasti käyttöä, nythän jotkut oli sanoneet että moottorin ääni oli jotenkin outo, kenties muunneltu potkuri oli hajonnut jotenkin?

Valtavasti kysymyksiä on vain mielessä tapahtuneesta, toivottavasti niihin saadaan vastaukset...
Juuri omallaan koneella niitä "räimäsyjä" tehdään.. Koska tunnetaan kone..
No vahinkoja sattuu, harmi, että ne vaan on peruuttamattomia.
Tämän tapauksen johdosta tulee VÄLITTÖMÄSTI perustaa työryhmä pohtimaan, mitä pitäisi kieltää jottei näin pääsisi tapahtumaan!
sattunut jo tänävuonna tosi monta.
nyt pitäisi alkaa mitata näitten liidokkien ääniä ja sallia ainoastaan alle 45 desibelin kulkineet....säästyisi kansalaisten korvat ja lentomatkustajien henki.t.moottoripyöräilijä....
On muuten senverran vaikeaa vesikoneessa arvioida tyynen vedenpinnan korkeus
laajalla vesialueella laskeutuessa, että siinä jujutettiin meitä lento-oppilaita jopa metreillä... Laskutumiset tehtiin moottorilaskuina nokka valmiiksi ylhäällä ja teholla
vajoamista säädellen. Kellukkeen kihinöistä ja perstunnolla sitten huomattiin, koska kaasun sai vetää kiinni. Mitkään nopeat manööverit pinnan lähellä eivät tule kysymykseen. Kuopion kone oli kyllä sen näköinen, että vesi on päässyt hauk-
kaamaan ja pahasti. Tuskin senioripilotti koneen vaikeissakaan olosuhteissa sakkaamaan päästää. Mikä sitten on johtanut äkkinäisiin valmistelemattomiin
hätämanöövereihin? Kas siinäpä meille kysymys..
Onko tällaisissa pienkoneissa sitä "mustaa laatikkoa", lentotietotallenninta? Edes uusissa koneissa? Esim. autoissa erinäiset anturit tallentavat tietoa kiihtyvyyksistä, asennoista, jne. koska auton on tiedettävä esim. milloin laukaista turvatyynyt, OBD:n kautta saadaan tietoa moottorinohjaustietokoneen kautta tehoista, nopeudesta, jne. ja OBD järjestelmähän luetaan jokaisessa katsastuksessa. Äskettäin uutisoitiin että auton tietojärjestelmien tallentamista tiedoista saadaan selville esim. nopeus ennen kolaria jne. mitkä tiedot olisivat varmaan hyödyllisiä pienlentokone-onnettomuuksia tutkiessakin.

Suurissa matkustajalentokoneissahan on tietysti se hyvin tunnettu musta laatikko joka ilmeisesti on jykevärakenteinen ja lähes tuhoutumaton mutta varmaan liian raskas pienkoneeseen. Pienkoneeseen varmaan paremmin soveltuisi joku auton OBD järjestelmän kaltainen tietojenkeruulaite, se vain pitäisi olla vedenpitävä järvenpohjassakin.
Ei ole OBD:tä 60-luvun Cessnoissa ei. Kyllä hiljaiseksi vetää Kipparin tuntien... :(
Eikä sitä oranssia "mustaa" laatikkoakaan.
Taas täysin turha ja järjetön viestiketju,typerää ja tietämätöntä spekulointia asiasta.Eikö ihmisillä ole enää muuta kuin tonkia ja kaivella toisten asioita.
Tämän ketjun viestit eivät ole koskeneet kenenkään yksityiselämää ja menneet millään tavalla henkilökohtaisuuksiin. Isoa joukkoa ihmisiä mietityttää kovasti tapahtumien kulku, miksi oikein kävi näin ja mitä opittavaa tapauksessa mahdollisesti on? Ei siis todellakaan aina mitään pahaa tarkoittavaa....koska iso joukko ihmisiä näki/ kuuli tilanteen, jokainen varmasti haluaa jonkinlaisen selityksen tapaukselle pystyäkseen pääsemään eteenpäin, ettei tapaus jää mysteerinä vaivaamaan pitemmäksi aikaa.
Tunsin henk.koht pilotin, isän ja hyvän aviomiehen.

Ystävä hyvä näemme tuonpuoleisessa kun aika koittaa.
Lepää rauhassa toivottavasti liidät enkelin siivellä :(
Kirjoittelen tämän hyvin kaukaa.
Uutiset leviää nopeasti ja tämän ketjun kirjoittelijoita kiitän asiallisuudesta.
Näitä tietoja ei ole päivälehdissä, joten tapauksen kulku selviää helposti.

Voimia omaisille.
Toivotaan, että pysytäänkin ihan asialinjalla. Mielenkiinnolla olen lukenut nuita alaa tuntevien ihmisten kommentteja ymmärtääkseni tavallisena maallikkona tapahtunutta paremmin. Samalla yritän oman perheemme lapsien ja nuorten kanssa jutella tapahtuneesta niiden tietojen pohjalta, mitä asiasta saamme, jotta hekin pääsisivät asiasta sisäiseen rauhaan.
Eiköhän se nuoriso teilläkin etsi ja löydä tietoa netistä ohi virallisen perheenpään jakamien tiedotteidenkin :P Vai onko netin käyttökin perheenpään hyppysissä, laajakaistamodeemiin virta-avaimet tai jotain :P
Hyvä, että ihmisillä on tälläinen mahdollisuus käydä läpi asioita ja ihan hyvässä hengessä, se ei ole keneltäkään pois.

Tälläinen tragedia mietityttää suurta osaa kansastamme ja sille halutaan löytää selitys. Syyn löytymien ei poista tosiasiaa, että kone vei kolme perheen jäsentä mennessään, mutta asian pohdiskeleminen on tavallaan koko kansan "surutyötä".

Voimia perheen 11-vuotiaalle pojalle sekä perheen läheisille <3
Tuntien pilotin lapsuudesta lähtien ja hänen perheensä, toivon hartaasti, että kaikenlainen spekulointi jätetään asiasta kirjoittamatta.
Asiantuntijat tutkivat asian. On tapahtunut onnettomuus.

Tämän pienen pojan ja isovanhempien vuoksi pyydän, älkää kirjoitelko mitään, sillä tuo pieni poika osaa lukea. Hän on nähnyt jo tarpeeksi ja kokenut tuon valtavan onnettomuuden. Annetaan heidän toipua ilman kirjoitteluita.

Lämmin osanottoni sekä voimia asiodien hoitamiseen.
Oliko kyseessä rannalla olijoille ns. NÄYTÖSLENTO , koska virallista lentonäytöstä sillä suunnilla siloinkaan ei ollut?
Lentoturvallisuudessa tärkeää, koneessa vain 1 päällikkö / pilot kerrallaan,varsinkin pienkoneissa,maltti on valttia lentäessä.nousut ja laskut ovat vaativia aina,
käsittääkseni hän oli todella vastuu tuntoinen ammatilainen,että en usko näyttämisen haluun varsinkin kun perhe kyydissä
Vesi hölskyi vuotavassa kellukkeessa.Kone tais olla vanhempi kuin pilotti.On maamme köyhä...
Onneksi ei jäännyt ketään veneineen alle .kun lentsikka tuli kovaa niin alas.olikohan pilotti normaali lentokunnossa? ( onkohan alkoholilla osuutta asiaan tai lääkkeilläkin) taitolennot tehtävä muualla,
Mikä ihme siinä on, että lento-oneettomuuksista jauhetaan niin älyttömästi ?

Suomessa kuolee joka viikko yli 1000 ihmistä - varovasti arvioiden. Tieliikenteessä keskimäärin 8 ihmistä viikossa. Paha kolari tai suistuminen, jossa useampi kuolonuhri, kuitataan yhdellä lehtiuutisella.

Harrasteilmailu on kaiken kaikkiaan täysin turhaa touhua. Muutama harrastaja haskaa energiaa taivaalla ja tuhannet kärsivät melusta. Onnettomuuksia lentotuntia kohden ihan liikaa.
Kuolla voit kotonaskin sängyssä maaten.... Se on semmonen asia elämässä, joka ei mene ohi keltään kun kun on tullut sen aika, pakoon et pääse. Me kaikki ollaan vain ihmisiä virheinemme. Toisinaan aina sattuu asioita, mihin ei koskaan välttämättä löydy selitystä, vaikka kuinka ihmismieli sitä etsisi ja haluaisi. Elämä on.
Sun on paree muuttaa jonnekkin perämettään missä saat olla ihan yksinäsi ilman mitään ääniä ja häiriötekijöitä! Jos sinun mielestä harrasteilmailu on täysin turhaa, niin se on sinun ongelma. Mun mielestä moni muu harrastus on turgaa, mutta en mä niihin puutu ja niistä valita. Jokainen harrastaa sitä mistä tykkää.

Ja toki, ihmisiä kuolee joka päivä. Luonnollisesti tai toisella tapaa. Se vaan on väistämätön tosiasia. Jos yhtään osaisit miettiä, tässä surullisessa tapauksessa varmasti jokaista empatiakykyistä ihmistä surettaa sen pienen orvokis jääneen pojan jaksaminen ja selviäminen.

Aina kun onnettomuuksissa on pieniä lapsia mukana, kolahtaa se sieluun huimasti kovempaa.
Alustava tutkimustuloshan tuli jo että moottori on ainakin päällisin puolin kunnossa, toki odottaisin vielä moottorin purkamisen löytyykö sieltä jotain odottamatonta ennenkuin vetäisin johtopäätöksen missä kunnossa moottori on.

Arvelisin koneen olevan kuitenkin teknisesti hyvässä kunnossa kun omistajansa oli ilmeisesti lentokonemekaanikko ja vieläpä tutkijalautakunnan jäsen. En ihan helpolla uskoisi mihinkään "näytös" lentoihinkaan, lentäjä lienee nähnyt tarpeeksi monta romukasaa ja ruumista pelleilyn seurauksena ryhtyäkseen sellaiseen itse ja vielä perhe kyydissä.
Jäljelle jää oikeastaan terveydellinen ongelma tai sitten ihan joku ufo häiriö jota ei saada selville koskaan. Terveysongelmakin kuulostaa hieman kaukaa haetulta, 45v ei ole vielä kovin vanha että ainakaan iän takia tulisi vielä mitään mutta eihän sitä tietysti koskaan tiedä. Olikohan muut perheenjäsenet yhtään lentotaitoisia, jos olisivat havainneet jonkun sairaskohtauksen lentäjässä niin olisiko joku matkustajista kyennyt tuomaan koneen ehjänä alas?

Odotan mielenkiinnolla tutkimustuloksia onnettomuuden syistä vaikken olekaan lentokoneiden kanssa missään tekemisissä enkä tuntenut lentäjää jne. mutta jotenkin tämä tapaus on vain niin käsittämätön ja surettava, kolme menetti henkensä vaikka turvalliselle kyydille piti olla parhaat mahdolliset edellytykset. Pojalle oli onni selviytyä hengissä tuosta mutta samalla kolikolla on myös varmasti vaikea kääntöpuoli, miten jatkaa tapahtuneen jälkeen normaalia elämää, viimeiset hetket koneessa eivät varmasti hevillä unohdu. Ja se jos joku työnsi pojan ulos koneesta mutta itse ei kerennyt edes laukaista paukkuliiviä vaan hukkui koneen mukana :( Todella surullista ja epäreilua.

Jooh, pitäisi varmaan miettiä jotain muita asioita, hulluksi saattaa tulla vähemmälläkin...
jaa että päällisin puoliin on moottori kunnossa, ei kait nyt sentään. on tapahtunut ihmeellinen onnettomuus! toivotaan pojalle parasta!
"joku ufo häiriö jota ei saada selville koskaan" ...
Eiköhän se hengissä selvinnyt poitsu kykene sopivan tilanteen tullen kertomaan koneen ohjaamon viime hetken tapahtumat.
Silminnäkijöiden mukaan 200m lentoa yhden metrin korkeudessa, en ymmärrä.
Miksi? Ohilento? Näytöslento?
Ehkäpä jotain semmoista, perheen sisäisiä asioita, mitä ulkopuolisten ei koskaan tulekkaan tietää jos vikaa koneesta ei löydy eikä lentäjän fyysisestä terveydestä. Tottahan se on, että sitä tässä monet epäilee, valehdellaan, jos kielletään asia. Vain poika tietää. Voimia hänelle ja lähiomaisille.
Tukea ja turvaa lapselle ja läheisille. Rauhaa ja kunnioitusta yksityisyyteen.
Mitä pidempi hiljaisuus, sen epätodennäköisempää tekninen virhe/vika.
Hansin kyydissä monesti olleena intin mekaanikkona voinen aavistaa että jotain todella yllättävää on tapahtunut... Osanottoni sekä voimia omaisille !
Jos ette perhettä tunteneet tippaakaan, niin miten kehtaatte arvuutella oliko teko tahallinen, alkoholilla osuutta asiaan, poika ohjaamassa!? Törkeää! Itse en usko näihin tippaakaan. Perhe oli todella ns.kunnollinen eikä varmasti mistään näyttämisen halusta tietoakaan. Jos olisitte edes vähän tunteneet perhettä, niin monen ajatukset kääntyisivät aivan päälaelleen.

Todella surullista että tällaista tapahtuu ja kun se tapahtuu vielä tutulle perheelle :'(
No tässähän tämä oli, nostellaanpa. Tämän päivän Savon Sanomissa oli onnettomuudesta.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/lentoturma-ohjaaja-teki-matalaa-ohilentoa/1368180
Siinähän se sitten on kirjoitettu auki, jonka ulkopuolinen "tiesi" heti turman kuultuaan. Sattuu sitä ammattimiehellekin virhearvioita!! Missä nyt ne puolustajat ovat? Räimäsy mikä räimäsy!!
Muissakin asioissa ns. ammattimiehet on tulleet ylimielisiksi, luulevat olevansa kaikkivoipia ja sitten ylpeys käykin lankeemuksen edellä, tapahtuu jotain odottamatonta mille eivät mahdakaan mitään. Fukushimassakin lienevät kuvitelleet että hallitsevat luontoakin, sitten kun tulikin tarpeeksi suuri tsunami mitä insinöörit ei älynneet ottaa huomioon, kaikkivoipa ylvästely osoittautuikin pelkäksi kuplaksi, kukaan ei ensinnäkään tiennyt mitä tehdä, vara-akut ja agregaatit olivat valmiina 40km päässä mutta kukaan ei älynnyt käskeä helikoptereita niitä noutamaan ja voimaloiden ytimet saivat sulaa kaikessa rauhassa kaaoksen ja paniikin keskellä. Siinä meillä oli taas kaikkitietäviä ammattilaisia...
Helppohan maalta on huudella kun merellä myrskyää.
 /   /  /  / Pienkoneturma KUOPIO

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta