perusluontokuvaajan varusteet

onko liian vaikeaa

minkä laista kamera ym. Muuta varustusta tarvii luonto kuvauksen alottamiseen. Tykkään liikkua luonnossa ja kiinnostaisi kuvata elukoita ja maisemia mutta tarvitsisin tietoa tarpeellisista varusteista mitä siihen tarvii. Minulla on normaalit retkivarusteet ja maastokuvioitu asustus jos tarvii "sulautua maastoon"

16

1343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wtegw

      Se, mitä tarvitsee riippuu täysin kuvauskohteista.
      Minkä kokoisia elukoita?

      Tarvitaan jokin runko. Merkillä ei ole väliä, mutta yleensä halvimmista kameroista puuttuu tiettyjä luontokuvauksessa tärkeitä ominaisuuksia, kuten terävyysalueen tarkistus, tai liitin kaukolaukaisimelle.

      Pienet vaatii makro-objektiivin, tai jopa mikroskoopin.
      Suuria eläimiä kuvaa helposti 200-400 millisellä, mielellään valovoimaisella teleellä.
      Maisemat puolestaan hoituu jollakin laajakulma zoomilla. Maisemakuvaus on myös ainut alue, jossa zoomi on lähes välttämätön.

      Luontokuvaajille ja muillekin myydään paljon turhaa tavaraa, esim. maastokuviot. Asusteissa ainut vaatimus on, että niissä ei ole huomiota herättäviä värejä, eikä hajuja. Uusimpien tutkimusten mukaan mm. coretex tyyppiset asut tulisi kieltää niihin laitettujen vaarallisten homeen esto ja hyönteismyrkky kemikalien vuoksi.

      Tulokset riippuu sitten kuvaajan taidoista liikkua ja oleskella luonnossa. Riittää, kun vain osaa valita paikan, ajan ja jaksaa istua muutaman tunnin paikoillaan, niin elukat tulee viereen ihmettelemään. Silloin on hyvä olla kääntyvällä näytöllä varustettu kamera, ettei sitä tarvitse nostaa, vaan voi kuvata vaikka polvenpäältä.
      Etsimettömät kamerat on sikäli huonoja, ettei niitä voi pitää päällä pitkiä aikoja ja seurata tapahtumia etsimestä sopivaa kuvaustilannetta odottaessa.

      Jos on oikein köyhä, tai ei jaksa suurta rojumäärää kantaa, eikä tarvitse makro-ominaisuuksia, eikä juuri julkaise painokuvia, silloin pärjää jollakin kiinteä objektiivisella superzoomilla. Kuvanlaatu telekuvauksessa ei kuitenkaan ole järjestelmän luokkaa ja Bridgekamerat ei yleensä sisällä RAW-kuvausmahdollisuutta.
      Jos taas kuvaa vain lintuja voi hankkia kaukoputken ja liittää siihen tavallisen pokkarin, jolloin saa kuvattua tosikaukaa.

    • maisemia mutta

      ”kiinnostaisi kuvata elukoita”
      —kuvaatko kirppuja vai hirviä?

      Esim Nikon D600
      AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8
      Nikkor AF 180/2.8 telejatke
      Samyang 16 mm f/2

    • Itse aloittaisin Nikon D5100 ja 35 mm 1.8 maisemiin. Kaveriksi makro 85 mm on halvempi. Turistikuviin joku Zoomi - Kitti kelpaa joka tulee usein rungon mukana

    • kuvaaja..

      n 20 000 eurolla pääsee jo alkuun. Luontokuvaus on kallis harrastus.

    • fotari61

      laajakulma zoomi 24-100 mm ja telezoomi 100-400 mm pärjää komeasti

    • Canonisti minäkin

      Canonin halpa perussetti:
      - Canon 7D
      - Canon f/2.0 35 mm
      - Canon f/2.8 100 mm
      - Canon f/4.0 300 mm
      - Samyang f/2.8 14 mm

      - pokkariksi esim Canon G 1X

      - järeä jalusta kuulapäällä
      - tukeva monopodi

      - rengassalama
      - pari kolme salamalaitetta, jotka on kytkettävissä yhteen

      - kamerareppu

      - muistikortteja
      - muutamia akkuja
      - puhdistusvälineet

      Noilla pääsee alkuun monipuolisesssa luontokuvauksessa. Jos haluaa aloittaa vain esimerkiksi maisemakuvauksen, voi telen, macron ja rengsasalaman jättää pois.

      Ennen kuin syöksyy suin päin kauppaan, kannattaa pitkään miettiä haluttuja kuvauskohteita. Objektiivit ja todellisuudessa runkokin valikoituvat sen mukaan.

      • piowrh

        Canonin halpa perussetti:
        - Canon 7D
        Kuuluisa huonosta kuvanlaadusta, eikä tarkenna tummiin kohteisiin. Erityisesti tuolla 100 millisellä makrolla. Nähty tänään viimeksi.
        - Canon f/2.0 35 mm
        Siedettävä normaaliobjektiivi
        - Canon f/2.8 100 mm
        Siedettävä makro, vaikka vaativa käsivaralta.
        - Canon f/4.0 300 mm
        Käyttökelpoinen
        - Samyang f/2.8 14 mm
        Muuten hyvä, mutta paha vaikeasti korjattava "viiksivääristymä" pilaa arkkitehtuurin ja muutkin suorat linjat

        - pokkariksi esim Canon G 1X
        Mihin luontokuvaaja pokkaria tarvitsee?

        - järeä jalusta kuulapäällä
        Jalustan pitää olla järeä, mutta kuulapäästä voi olla erimieltä. Monissa tilanteissa kinopää on mukavampi.
        - tukeva monopodi
        Turhake, ei paljon auta. "Hernepussi" on tärkeämpi.

        - rengassalama
        Kiva lelu, jos osaa käyttää
        - pari kolme salamalaitetta, jotka on kytkettävissä yhteen
        Sama kuin edellä. Salamaa kannattaa vältää, jos mahdollista

        - kamerareppu
        Hyvä kuljettaa, mutta kauhu käytössä. Hidas. kaikki irtohihnat kannattaa poistaa, ettei jää männynoksaan roikkumaan, kuten minä kerran.

        - muistikortteja
        - muutamia akkuja
        - puhdistusvälineet
        Tarpeellisia kaikki

        "Noilla pääsee alkuun monipuolisesssa luontokuvauksessa. Jos haluaa aloittaa vain esimerkiksi maisemakuvauksen, voi telen, macron ja rengsasalaman jättää pois.

        Ennen kuin syöksyy suin päin kauppaan, kannattaa pitkään miettiä haluttuja kuvauskohteita. Objektiivit ja todellisuudessa runkokin valikoituvat sen mukaan."

        Kuvauskohteet todella ratkaisee tarvittavat laitteet. Jos pitäytyy omaan nischiinsä niin säästää paljon rahaa ja selkää.
        Se mikä on hyvä lintukuviin ei kelpaa maisemiin, eikä lähikuviin. Jos kuvaa pääasiallisesti maisemia kannattaa hankkia "täysikennoinen". Pikkupilpuilla ei kovin hyvin pärjää. Jo kennon koko vaikuttaa kuvanlaatuun, kuvakulmaan ja terävyysalueeseen.


      • Canonisti minäkin
        piowrh kirjoitti:

        Canonin halpa perussetti:
        - Canon 7D
        Kuuluisa huonosta kuvanlaadusta, eikä tarkenna tummiin kohteisiin. Erityisesti tuolla 100 millisellä makrolla. Nähty tänään viimeksi.
        - Canon f/2.0 35 mm
        Siedettävä normaaliobjektiivi
        - Canon f/2.8 100 mm
        Siedettävä makro, vaikka vaativa käsivaralta.
        - Canon f/4.0 300 mm
        Käyttökelpoinen
        - Samyang f/2.8 14 mm
        Muuten hyvä, mutta paha vaikeasti korjattava "viiksivääristymä" pilaa arkkitehtuurin ja muutkin suorat linjat

        - pokkariksi esim Canon G 1X
        Mihin luontokuvaaja pokkaria tarvitsee?

        - järeä jalusta kuulapäällä
        Jalustan pitää olla järeä, mutta kuulapäästä voi olla erimieltä. Monissa tilanteissa kinopää on mukavampi.
        - tukeva monopodi
        Turhake, ei paljon auta. "Hernepussi" on tärkeämpi.

        - rengassalama
        Kiva lelu, jos osaa käyttää
        - pari kolme salamalaitetta, jotka on kytkettävissä yhteen
        Sama kuin edellä. Salamaa kannattaa vältää, jos mahdollista

        - kamerareppu
        Hyvä kuljettaa, mutta kauhu käytössä. Hidas. kaikki irtohihnat kannattaa poistaa, ettei jää männynoksaan roikkumaan, kuten minä kerran.

        - muistikortteja
        - muutamia akkuja
        - puhdistusvälineet
        Tarpeellisia kaikki

        "Noilla pääsee alkuun monipuolisesssa luontokuvauksessa. Jos haluaa aloittaa vain esimerkiksi maisemakuvauksen, voi telen, macron ja rengsasalaman jättää pois.

        Ennen kuin syöksyy suin päin kauppaan, kannattaa pitkään miettiä haluttuja kuvauskohteita. Objektiivit ja todellisuudessa runkokin valikoituvat sen mukaan."

        Kuvauskohteet todella ratkaisee tarvittavat laitteet. Jos pitäytyy omaan nischiinsä niin säästää paljon rahaa ja selkää.
        Se mikä on hyvä lintukuviin ei kelpaa maisemiin, eikä lähikuviin. Jos kuvaa pääasiallisesti maisemia kannattaa hankkia "täysikennoinen". Pikkupilpuilla ei kovin hyvin pärjää. Jo kennon koko vaikuttaa kuvanlaatuun, kuvakulmaan ja terävyysalueeseen.

        Hyviä kommentteja nimimerkillä piowrh:lla. Selittelen tässä vähän valintojani vaikka tiedän, että selittely vain pahentaa asiaa.

        7D sen takia, että sille on tulossa seuraaja ja kameraa saa edullisesti. Siinä on kuitenkin jonkinlainen sääsuojaus, joka on luontokuvaajan kamerassa oleellinen ominaisuus. Halpaa 50D:tä ei enää saa mistään ja hyvät ykköset ovat aika arvokkaita käyettynäkin.

        Pokkaria ei välttämättä tarvita, jos on mukana toinen runko ja siinä esimerkiksi pannari. Minulla ainakin on aina kaksi kameraa tuon tyyppisessä kuvauksessa. Jos käyttö rungossa on esimerkiksi lintukeikalla tuo 300 mm, niin objektiivia ei tarvitse vaihtaa joka välissä kun haluaa jonkun yleiskuvan. Ideaalihan olisi, jos toisena runkona olisi 5D normaalilla, mutta hinta on silloin pilvissä. Olen tosin nähnyt kaverilla tuollaisenkin varustuksen, eikä telenäkään ollut silloin 300 mm eikä valovoimana 4.0.

        Olen joskus kuvannut kinopäällä ja nyt jo muutaman vuoden kuulapäällä. Yleensä pidän kuulapäätä parempana, mutta joskus hyvin harvoin kaipaan kinopäätä. Hernepussista olen samaa mieltä, mutta varsinkin pitkien teleobjektiivien kanssa on monopodi käyttökelpoinen.

        Salamasta olen samaa mieltä ja tuon takia laitoin ne tuohon järjestykseen luontoa kuvatessa. Itse en käytä salamaa.

        Reppuja on monenlaisia. Itse käytän tällä hetkellä Lowepron slingiä. Kalustoni on tosin paljon tuota esimerkkiä pienempi ja kevyempi perustuen Fujin X Pro1:een.


      • Canonisti minäkin
        Canonisti minäkin kirjoitti:

        Hyviä kommentteja nimimerkillä piowrh:lla. Selittelen tässä vähän valintojani vaikka tiedän, että selittely vain pahentaa asiaa.

        7D sen takia, että sille on tulossa seuraaja ja kameraa saa edullisesti. Siinä on kuitenkin jonkinlainen sääsuojaus, joka on luontokuvaajan kamerassa oleellinen ominaisuus. Halpaa 50D:tä ei enää saa mistään ja hyvät ykköset ovat aika arvokkaita käyettynäkin.

        Pokkaria ei välttämättä tarvita, jos on mukana toinen runko ja siinä esimerkiksi pannari. Minulla ainakin on aina kaksi kameraa tuon tyyppisessä kuvauksessa. Jos käyttö rungossa on esimerkiksi lintukeikalla tuo 300 mm, niin objektiivia ei tarvitse vaihtaa joka välissä kun haluaa jonkun yleiskuvan. Ideaalihan olisi, jos toisena runkona olisi 5D normaalilla, mutta hinta on silloin pilvissä. Olen tosin nähnyt kaverilla tuollaisenkin varustuksen, eikä telenäkään ollut silloin 300 mm eikä valovoimana 4.0.

        Olen joskus kuvannut kinopäällä ja nyt jo muutaman vuoden kuulapäällä. Yleensä pidän kuulapäätä parempana, mutta joskus hyvin harvoin kaipaan kinopäätä. Hernepussista olen samaa mieltä, mutta varsinkin pitkien teleobjektiivien kanssa on monopodi käyttökelpoinen.

        Salamasta olen samaa mieltä ja tuon takia laitoin ne tuohon järjestykseen luontoa kuvatessa. Itse en käytä salamaa.

        Reppuja on monenlaisia. Itse käytän tällä hetkellä Lowepron slingiä. Kalustoni on tosin paljon tuota esimerkkiä pienempi ja kevyempi perustuen Fujin X Pro1:een.

        7D:tä näyttää saavan alta tonnin. Minusta se on käypä ensimmäiseksi rungoksi, mutta kannattaa ottaa huomioon nuo piowrh'n kommentit.


    • aloittamiseen tarvii
      • Canonisti minäkin

        Nopeus ei oikeasti riitä. Sattumalta voi onnistua.


      • Herkkäuskoisille

        "aloittamiseen tarvii
        22.8.2013 22:10"

        hyvin todennäköisesti linkkisi video ei ole kuvattu mainitulla kameralla, tuntuu tutulta videolta jo useiden vuosien takaa.
        Lisäksi itsekin olen kuvannut eri kameralla mitä olen www.youtube.com sitten kertonut.

        Mainosmielessä kirjoitetut blogit ja linkki www.youtube.commiin tuottaa varusteita ilmaiseksi.


    • Ka mera

      Tarviit vain kameran, paras kamera on se joka on mukana eikä kaupan hyllyllä.

      • Canonisti minäkin

        Tuo pitää paikkansa. Sen takia minulla on aina pokkari mukana, kun järjestelmäkamera on kotona. Pokkarina on tällä hetkellä G9 ja Fujin pikkuinen XP. Jälkimmäisenongelma on etsimen puute, mutta tällä hetkellä on tosi vaikea saada vedenpitävää pikkukameraa etsimellä.


    • Kysyn?

      Kaikki sanovat näemmä, ettei zoomi kelpaa lintukuvaukseen. Entä onko 2.8 ja 4.0 valovoimilla iso ero 300:ssa? Entä merkillä, kun ostaa teleä Canoniin?

    • ja taas

      Takaisin koulun penkille (jos olet ikinä päässytkään sieltä pois).

      "minkä laista, luonto kuvauksen"...
      Isot alkukirjaimet, yhdyssanat, pilkut ja pisteet aivan väärin tai puuttuvat kokonaan. Ihan tekee pahaa lukea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1721
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1323
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe