Haluaisin oman ponin

vilpu32

Olen 10 (syyskuussa 11) v tyttö joka on harrastanut hevosia n.4 vuotta mutta en iha. Säännöllisesti.
Osaan hoitaa hevosia ja käyn tällä hetkellä 1 viikossa ratsastamassa kun tallille pyörällä en pääse.olen toivonut hevosta 2 vuotta. Jos saisin hevosen se tulisi ehdottomasti täysihoitotalliin jossa on osaavia aikuisia auttamassa tarpeen tullen.
Tiedän että näitä keskusteluja on paljon ja niissä lukee aina "olet vasta 11v kasva vielä toiset 11v!" Tiedän että tämä on totta mutta mä en kestä odottaa noin kauaa.
Käyn hoitamassa kaverin arabia välillä joka on vähän äksy ja pärjään sen kanssa hyvin. Haluaisin tietää mitä kaikki kuluja ponin tulee, haluan siis tietää kaikki sairaala ja muut hoito kulut sun muut :)
Kiitos kaikista vastauksista!

10

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katherine

      No, kuulostat harvinaisen fiksulta nuorelta, kun osaat miettiä hevosen kulujakin :)

      Tässä nyt lyhyt arvio hevosen kuluista:
      - Täysihoitotallin tallivuokra: sijainnista riippuen noin 300-700€/kk
      - Kengitys: 8 viikon välein noin 80-120€
      - Lisäruuat (kivennäiset, vitamiinit, lisärehut): varaa noin 20€/kk, riippuen hevosesta
      - Varusteet: laita säästöön noin 50€/kuukausi
      - Rokotus/raspaus: varaa noin 200€/vuosi
      - Vakuutus: riippuu hevosen arvosta, muutamia satasia vuodessa
      - Madotus: noin 20€/kerta, hevoset madotetaan 2-4krt vuodessa
      - Ratsastustunnit: opettajasta riippuen 20-50€/h, käy tunneilla vähintään 1krt viikossa, eli kuukaudessa menee noin 80-200€

      Lyhesti hevoseen menee siis kuukaudessa noin tallivuokra 200€ ratsastustunnit.
      Kannattaa varatua maksamaan mieluummin vähän enemmän, koska tällöin sitten jää ehkä vähän säästöönkin ja jos tarvitaan vaikka eläinlääkäriä, on säästössä rahaa.


      Kuten huomaat, itse et mitenkään voi hevosta maksaa.
      Vanhempien pitää olla täysillä mukana hommassa ja valmiita maksamaan kaikki hevosen kulut. Vaikka vanhemmat vaikuttaisi rikkailta, he eivät välttämättä halua sitoutua hevoseen. Hevosen kulut on kuitenkin suuret ja hevonen rajoittaa paljon elämää, kun tallilla pitää käydä päivittäin. Jos et pääse tallille edes itse, vanhemmat joutuvat kuskaamaan sinua, mikä vie heidänkin aikaa.

    • 76474747

      Joiltakin talleilta voi vuokrata hevosen omaan käyttöönsä, jolloin samalla hevosella saa ratsastaa esimerkiksi neljä kertaa viikossa. Talli huolehtii hevosesta ja käyttää sitä ratsastustunneilla silloin kun "omistaja" ei sitä tee. Tämä maksaa 5000-7000 euroa vuodessa eli tulee halvemmaksi kuin oman hevosen omistaminen.

    • mörrinkäinen

      Toisaalta tuo 5000-7000e vuodessa voi joillakin talleilla riittää omankin hevosen ylläpitoon, ja silloin voi ratsastaa päivittäin. Miksi maksaa monta tonnia vuodessa hevosesta jolla rastastaa muutaman kerran viikossa, jos samalla summalla voi saada oman jota ratsastaa päivittäin? Tallista riippuen voisi käydä niinkin, että se oma tulisi halvemmaksi.

      • lompakkoratsastaja

        Ja Lapissa kaikilla on oma kotipiha, jossa hevonen syö ruohoa ilmaiseksi ympäri vuoden.


    • oma polle

      En erittele hintoja ylläpitokustannuksista, ne voivat hieman vaihdella. Sanon nyt kuitenkin, että hevonen ei nykyään ole kalliskaan ostaa, mikä jo monet yllättää, mutta ylläpito on kallista. Oma hevonen sitoo paljon ja onko koulun kannalta vielä hyvä, että ostatte sinulle oman hevosen. En halua murtaa sinun haaveitasi, mutta monesti tallityöntekijänäkin olen lapsia nähnyt, joilla jo hevosten hoito vie kiinnostusta kouluasioihin. Olet kyllä harvinaisen hyvin ikäiseksesi miettinyt kaikkea, mutta miettikää vielä tarkasti vanhempien kanssa, sekä tallin johon hevosesi mahdollisesti vietäisiin.

    • Vilpu32

      Kiitos kaikille vastauksista :)

      Katherine: kiitos, kuluihin menee kyllä paljon rahaa.
      Haluaisin esim. Ylläpito hevosen 1kk mutta mistään en semmoista löydä :(

      76747474: no en minä ole tullut ajatelleeksi. Mielestäni siinä ei ole paljoa järkeä..

      Mörrikäinen: tätä minäkin ajattelin :)

      Lompakkoratsastaja: niin, itse en asu Lapissa

      Oma polle: niin, tiedän etten itse noita summia saa kerättyä, eikä vanhempanikaan maksa.. Pitäisiköhän vaan tässä yrittää keräillä ja samalla odottaa vuosia? En kyllä mitenkään jaksaisi :-/


      Ainakun näen hevosen liven tai kuvassakin haluan päästä äkkiä ponin luokse ja laittaapääni sen pehmoinen karvaan.. Kysyn nyt kaikilta miten voisin keräillä rahaa? Äitini lupasi että voisin käydä joka päivä nyt kesälomalla (tietenkin en silloin jos on jotain) mutta siinä voisin katsoa jaksanko käydä joka päivä tallilla.

      Kiitos vielä kerran vastauksista ! :)

    • katherine

      Hevosta ei säästörahoilla elätetä, eli pitää olla säännölliset kuukausitulot että hevosen voi pitää. Jos vanhemmat ei maksa, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin odottaa siihen asti että on aikuinen ja käy itse töissä.


      1kk tai 2kk ylläpito ei vielä paljoa hevosen omistuksesta kerro.

    • Jullaw

      Ota vuokraponi, niin minäkin tein. Kehityin ponin kanssa talven aikana hurjasti ! Mun nykyinen vuokris on mulle melkein kuin oma hepo, saan ratsia sillä milloin haluan, kisata, käydä tunneilla...

    • Omaponi

      Haluaisin kannssa oman ponin/hevosen. Olen ratsastanut 7v. Olen olen 11v. Täytän elokuussa. Mulla on kaks Islanninhevosta. Joilla ratsastan viikonloppuisin ja käyn 2 kertaa viikossa Peikin ratsastuskoululla. Mutta ponit/hevoset ei niinkään paljon maksa mutta sen ylläpito maksaa enemmän. Kannattaa Vuokrata, ottaa ylläpitoon tai ottaa puoliylläpitoon. 👍🐎🙂

    • inksukka

      oon 10v ja halusin aina oman ponin olen ratsastanut 6v ja nyt sain toiveeni. poni on mulla puoliylläpidossa eli maksan puolet ponini kuluista. on hyvä alottaa sillä ja harjotella elämää oman ponin kaa. sit kun tuntee olevansa valmis maksamaan hirveesti ponista tai hepasta voit sen hankkia.kannattaisi vielä ennen hankintaa etsiä tallipaikkaa ja ponia ja jos sopiva löytyy niin onnea ponista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe