Kysyn kuulevalta kirkolta vanhaa asiaa, kun olen asiaan saanut kovin erilaisia vastauksia. Pitkään pidin itseäni "kristittynä", kun kerran kuuluin kirkkoon, osallistuin satunnaisesti kirkon rituaaleihin ja olin lapsesta asti oppinut ymmärtämään olevani kristitty, ja onhan minut lapsena kastettu. Kotimaa24:llä joku pappismies asetti kuitenkin kristityn nimen käyttämiselle uskomisen suhteen sellaisia vaatimuksia, joita agnostikkona en mitenkään pysty täyttämään. Jos kirkkoon kuuluva agnostikko ei voi esimerkiksi ulkomailla muslimien kanssa keskustellessaan sanoa olevansa kristitty, niin miten oma uskontonsa pitäisi määritellä?
Kuka on kristitty
43
136
Vastaukset
- 2 + 6
"Kotimaa24:llä joku pappismies asetti kuitenkin kristityn nimen käyttämiselle uskomisen suhteen sellaisia vaatimuksia"
No aseta sinä omat vaatimukset ja sano pappismiehelle suorat sanat. Sehän on normaali käytäntö. - Uno
Voi herran jestas !
Missähän esimerkiksi Päivi Räsäsen poliittiset päätökset ovat!
On tietinkin kiva olla ministerinä, mutta vastuu zero.
Ehkä Katainen on valinnut oikean henkilön?
Mooseksen opit kunniaan tarkoittaa kai tämä ministerimme? - kirkon liberaali
Ap, ehkä sun pitää tehdä testi Kirkkopalveluiden sivulla, otsikko on: Kuinka pyhä olet?
;-) - selvä raja
Kuka on kristitty.
Homouden hyväksyjät eivät ole. Kristitty ei asetu Jumalan sanaa vastaan.- agnus D
Tuossa esimerkki vaikeasta fundamentalistiuskovaisuudesta, jossa pyritään todistamaan, että 85% aktiiviuskovaisistakaan ei täytä uskovan kriteerejä = hänen omia kriteerejään..
agnus D kirjoitti:
Tuossa esimerkki vaikeasta fundamentalistiuskovaisuudesta, jossa pyritään todistamaan, että 85% aktiiviuskovaisistakaan ei täytä uskovan kriteerejä = hänen omia kriteerejään..
Olen vaikeafundis.
Jos kuuluu mihin tahansa kristilliseen seurakuntaan, on kristitty. Se on siinä.- Hekohekoheko
boxi kirjoitti:
Olen vaikeafundis.
Jos kuuluu mihin tahansa kristilliseen seurakuntaan, on kristitty. Se on siinä.Tästä voi johtaa sen asian, joka muslimeja usein naurattaa: monet kristityistä eivät usko Jahveen. Ja kirkot kumisevat tyhjinä...
- selvä raja
Uskon Jeesusta,"Kaikki on kutsutut harvat valitut."
Tässä ystävällinen kehoitus oman kantasi tarkistamiseen.- 6242
Tuo varmaan aika lähellä kyseisen oululaisen papin näkemyksiä. Vilpittömästi sanottuna minulla ei ole suurta halua edes kuulua mihinkään rajattuun ryhmään. Kysymys onkin siitä, onko kristitty on nimityksenä sillä tavoin rajattu, etten kirkkoon kuuluvana agnostikkona sitä itsestäni käyttää, kun uskontoa kysytään.
Käsittääkseni olen fundamentalisti.
Kristitty on kristillisen seurakunnan jäsen. Mihinkään kirkkokuntaan kuulumaton ei mielestäni ole kristitty. Jollain lailla täytyy näyttää, minkä tien on valinnut. Eli jos kuulut kristilliseen seurakuntaan, olet mielestäni kristitty.
- 6242
Nostan tämän ylemmäs tyrkylle.
- *Faith*
Jos on kasteessa otettu kristillisen seurakunnan jäseneksi, niin silloin on kristitty. Se on sitten eri asi, onko kristitty "uskova kristitty" tai "uskovainen kristitty", ja miten nuo käsitteet tulkitaan.
- kirkko tekee hyvää?
Onko kristityillä takanaan niin hieno historia, että vieläkin kannattaa toitottaa olevansa kristitty?
Lähihistoriaa vuodelta 1918
"Sotapoliisit tekivät pidätyksiä Jämsässä ja lähiseuduilla ja kuljettivat pidätetyt Jämsässä sijainneeseen tilanomistaja Jalmari Saaren eli Saaren Jallun omistamaan Saaren taloon. Täällä pidätettyjä kuulusteltiin ja myös kidutettiin. Teloitukset tapahtuivat Jämsän KIRKON kivisen kellotapulin alakerrassa." - miettikäähän tarkemm
Faith, mistä kohtaa Raamatusta löytyy tuo kristityksi tekeminen kastamalla? Merkillisen syvälle tuo harha on suomalaisiin juurrutettu, kun jollain toimituksella muka kyettäisiin toisen ihmisen sydämen tila muuttamaan. Raamatun mukaan usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Room 10:17
- jotain hyvääkin
miettikäähän tarkemm kirjoitti:
Faith, mistä kohtaa Raamatusta löytyy tuo kristityksi tekeminen kastamalla? Merkillisen syvälle tuo harha on suomalaisiin juurrutettu, kun jollain toimituksella muka kyettäisiin toisen ihmisen sydämen tila muuttamaan. Raamatun mukaan usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Room 10:17
Kuuroista ei voi tulla kristittyjä!
- kirkon liberaali
jotain hyvääkin kirjoitti:
Kuuroista ei voi tulla kristittyjä!
Voihan tulla, lukemalla.
- niinkö?
kirkon liberaali kirjoitti:
Voihan tulla, lukemalla.
Missä niin sanotaan? Moniko kuuro osaa lukea?
- Kui
Nostan.
- sanan ilmoitus
Apt 11:26 Ja he (Barnabas ja Saulus) vaikuttivat yhdessä kokonaisen vuoden seurakunnassa, ja niitä oli paljon, jotka saivat heiltä opetusta; ja Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi.
Selkeä Raamatun sana, jonka mukaan Jeesukseen uskovat eli hänen opetuslapset ovat kristittyjä.
Kristitty ei siis ole jos on esim kastettu tai on jäsenenä jossain kirkkokunnassa eikä siisti ulkoinen elämäkään tee ihmisestä kristittyä vaan usko Jeesukseen ja Jeesuksen nimen tunnustaminen, siinä se on, silloin on kristitty - esther
Ulkomailla sanot olevasi a Protestant, kotimaassa kuitenkin se agnostikko.
- 4+18
Kristitty on sellainen, joka uskoo kuten uskontunnustuksissa sanotaan. Sitten on näitä "me kans ..."-kummjaiskristittyjä, jotka eivät usko, mutta haluavat silti kuulua kirkkoon. Jos kerran maksaa satoja euroja vuodessa kannatusjäsenmaksua, niin kai nekin saa sanoa itseään kristityiksi.
- syväpohdiskelija
Omalta kohdaltaan sitä vasta onkin mielenkiintoista miettiä, onko kristitty. Mietiskelen usein tällaista. Uskon kyllä, mutta mielestäni se ei näy missään elämässäni.
- selvä raja
syväpohdiskelija
Olet valinnut väärän uskonkohteen. Usko näkyy elämässä.- syväpohdiskelija
Se olisikin mielenkiintoista tietää, miksi usko Kristukseen voi aiheuttaa tällaista eräänlaista suolattomuutta. En edes rukoile säännöllisesti, vaikka välillä saatan olla hyvinkin innostunut. Ehkäpä kyseessä onkin luonteeni ja olen aina tullut siihen tulokseen, että Kristus ei kaipaa lisää suolattomia seuraajia. Joka tapauksessa en kehtaa kovin usein sanoa olevani kristitty juuri tästä syystä. Vai onko tässä ajassa jotain, mikä tekee monista suolattomia?
Hei keskustelijat,
Kysymystä voisi lähestyä sen kautta, miten kristityksi tullaan. Joka on kastettu oikein kolmiyhteisen Jumalan nimeen, on kristitty ja seurakunnan (tai laajemmin kristillisen kirkon) jäsen.
Terveisin Jussi-teologi- Bond, James Bond
"Joka on kastettu oikein kolmiyhteisen Jumalan nimeen, on kristitty ja seurakunnan (tai laajemmin kristillisen kirkon) jäsen."
Tossahan se on hyvin selvennetty. Sana kristitty tulee ilmeisesti sanasta christos joka tarkoittaa voideltua.
http://en.wiktionary.org/wiki/Χριστός
http://en.wiktionary.org/wiki/χριστός
En sitten tiedä saako ihminen pelastusta pelkästään voitelun avulla. Voihan se olla että Jeesus tai Jumala edellyttäisi meiltä ihmisiltä muutakin kuin pelkästään voitelua. Kaipa ne suksetkin kaipaisi muutakin kun voitelua. Jee-suksetkin kaipaisi välillä hiihtoa voitelun lisäksi.
- Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', tule menemään taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaissa olevan Isäni tahdon. (Matteus 7:29)
On tietysti mahdollista että pelastus tulee sitä kautta kun sukset on voideltu ja sanoo "Herra, Herra". Tuskin se mitään tekoja vaatii se taivasten valtakunta. Riittää että chillailee riippumatossa oljenkorsi suussa ja sanoo "Herra, Herra". Saattaa olla myös tärkeää pitää ne sukset siinä riippumaton vieressä. Voideltuina, ei ravistettuna. - Eetu-Valtteri
Jussi-teologin vastauksesta huomaa, että elanto tulee kirkon kukkarosta. Jos maksaa kirkolle veroa, eli Jussi-teologile palkkaa, on kelvon kristitty. Ei se taivaspaikka ihan pelkällä aneiden maksamisella aukea.
- kastamaton
Eetu-Valtteri kirjoitti:
Jussi-teologin vastauksesta huomaa, että elanto tulee kirkon kukkarosta. Jos maksaa kirkolle veroa, eli Jussi-teologile palkkaa, on kelvon kristitty. Ei se taivaspaikka ihan pelkällä aneiden maksamisella aukea.
Vieläkö joku "taivaspaikkaa" hamuilee? Pitäisi muutakin kuin raamattua lukeneiden tajuta, että raamattu on vain satukirja.
- satusetiä kirkossa
Jussi-teologille
Kovinpa on köykäiset eväät teologilla, kun kuvittelee kastamalla tekevänsä kristittyjä. No sittenhän lähes kaikki suomalaiset olisivat kristittyjä jos noin olisi, mutta kun ei asia ole noin. Jussi-teologi voisi joskus kurkistaa sinne Raamatun sivuille ja tarkistaa sieltä, löytyykö noita toimenpidekristittyjä joilla ei ole uskosta Jeesukseen tietoakaan.
Kunhan pappien neuvomina ja massan mukana tekevät sitä mitä käsketään, etteivät joutuisi silmätikuksi. - eikö näin
satusetiä kirkossa kirjoitti:
Jussi-teologille
Kovinpa on köykäiset eväät teologilla, kun kuvittelee kastamalla tekevänsä kristittyjä. No sittenhän lähes kaikki suomalaiset olisivat kristittyjä jos noin olisi, mutta kun ei asia ole noin. Jussi-teologi voisi joskus kurkistaa sinne Raamatun sivuille ja tarkistaa sieltä, löytyykö noita toimenpidekristittyjä joilla ei ole uskosta Jeesukseen tietoakaan.
Kunhan pappien neuvomina ja massan mukana tekevät sitä mitä käsketään, etteivät joutuisi silmätikuksi.16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Mark. 16:16
- syväpohdiskelija
Sääli, että palstalla ei koskaan pohdita hyvässä hengessä mitään mieltä askarruttavia asioita. Ettekö te koskaan omalta kohdaltanne tosiaan pohdiskele, oletteko kristityitä?
Taidan sitten olla murto-osakristitty, tulin lopulta siihen tulokseen. Kristuksen pitäisi kasvaa jotenkin, mutta miten se näissä oloissa onnistuu? Emmehän edes enää elä yhteisöllisyyden aikoja. Viime sunnuntainakin olin vähän aikaa kristitty kuunneltuani jumalanpalveluksen. Minä ehkä sinuna 6242 sanoisin olevani kristitty agnostikko. Silloin olisit rehellinen. Protestantti on ulkomailla myös hyvä. Sehän on nykyinen uskontosi.
Juu sillä ei pelastu, että maksaa kirkon työntekijälle palkkaa. Se on väärä käsitys. Pelastus on vain Jeesuksessa Kristuksessa ja sovitustyössään. Kristus on kristillisen kirkon olennaisin asia. Näin ei Jussi teologikaan sanonut, että pelastus on siinä meidän palkanmaksussa. Vaikka työmies ja -nainen onkin palkkansa ansainnut.
Luterilaisen kirkon jäseneksi tullaan kasteen kautta ja samalla kaste liittää ihmisen maailman laajan Kristuksen kirkon jäseneksi.
Sitten on ihmisen oma valinta uskooko hän vai ei. M illä ihmisillä on myös erilaisia vaiheita hengellisen elämän ja uskon elämän kulussa, niin kuin elämässä yleensä.
Ja ihminen voi lähteä pois uskon tieltä ja kirkostakin, niin kuin tiedämme. Uskon tielle ja kirkkoon voi myös palata takaisin. Tervetuloa.
Kyllä kuuro ihminen voi olla kristitty. Hän voi viittoa tai lukea ihan tavallisesti ja joskus puhuakin ja heistä suurin osa kirjoittaa myös. Meillä on myös korkeasti koulutettuja kuuroja ihmisiä niin täällä Suomessa kuin muuallakin. Jopa Ylen uutisissa on kuuroja työntekijöitä ja luterilaisella kirkollamme on yksi kuuro pappi.
Tuula -pappi- 6242
Kiitoksia hyvästä vastauksesta.
Minä en suostu pitämään oikeana sellaista ajatusta, että hengellisesti etsivän oikea rasti olisi jonkinlainen kristinusko. Näitä ilmikristittyjen puheita lukiessa tuntuu siltä, että pikemminkin päinvastoin. Lopulta minulle ei edes ole tärkeää, voinko käyttää itsestäni kristityn nimeä ja varmaan on parempi, että en enää itseäni kutsu kristityksi. Ulkomailla sitten protestantiksi. Mutta miksi sitten kuulun kirkkoon? - Kristinuskon kirja.
Tuula-pappi
Kirkon opin mukaan pelastus on siinä, että uskoo ihmisten ehkä äänestyksen jälkeen tekemään päätökseen, että Jeesus on Jumala. Nikea 325.
Jeesuksen mukaan pelastuksen edellytys on eläminen Jumalan tahdon mukaisesti ja niin saaden Jumalan hyväksymisen elämälleen. - oletko synnitön
Kristinuskon kirja. kirjoitti:
Tuula-pappi
Kirkon opin mukaan pelastus on siinä, että uskoo ihmisten ehkä äänestyksen jälkeen tekemään päätökseen, että Jeesus on Jumala. Nikea 325.
Jeesuksen mukaan pelastuksen edellytys on eläminen Jumalan tahdon mukaisesti ja niin saaden Jumalan hyväksymisen elämälleen.Kykenetkö sinä kaikessa tekemään Jumalan tahdon? Jos kykenet noin elämään, olet ansainnut itse itsellesi iankaikkisen elämän, etkä tarvitse Jeesusta pelastajaksesi, koska olet täydellinen ja synnitön.
- syväpohdiskelija
6242 kirjoitti:
Kiitoksia hyvästä vastauksesta.
Minä en suostu pitämään oikeana sellaista ajatusta, että hengellisesti etsivän oikea rasti olisi jonkinlainen kristinusko. Näitä ilmikristittyjen puheita lukiessa tuntuu siltä, että pikemminkin päinvastoin. Lopulta minulle ei edes ole tärkeää, voinko käyttää itsestäni kristityn nimeä ja varmaan on parempi, että en enää itseäni kutsu kristityksi. Ulkomailla sitten protestantiksi. Mutta miksi sitten kuulun kirkkoon?Toisaalta tässä on kyse ehkä käsitteistä. Ehkä on kuitenkin parempi pitää käsitteet ateisti, agnostikko ja kristitty erillään. Eihän agnostikko voi olla sekä agnostikko että kristitty samaan aikaan. Parempi nimitys olisi epäilevä kristitty agnostikko-sanan tilalla.
Mutta en ole lukenut kyseistä juttua, johon alussa viittasit, joten en tiedä tarkemmin, mistä on kyse.
Olen kyllä itseäni kohtaan aika ankara, mitä kristitty-nimen käyttämiseen tulee. Vai pitäisikö sitten käyttää niistä, jotka eivät voi mitään hyväksyä kristinuskossa, nimeä kulttuurikristitty? Toisaalta on vaikea sanoa ulkopuolelta, kuka uskoo ja kuka ei, joten arvostelenkin vain itseäni. Mutta sekaannuksia voi tulla, jos agnostikostakin aletaan käyttämään kristitty-käsitettä. - 6242
syväpohdiskelija kirjoitti:
Toisaalta tässä on kyse ehkä käsitteistä. Ehkä on kuitenkin parempi pitää käsitteet ateisti, agnostikko ja kristitty erillään. Eihän agnostikko voi olla sekä agnostikko että kristitty samaan aikaan. Parempi nimitys olisi epäilevä kristitty agnostikko-sanan tilalla.
Mutta en ole lukenut kyseistä juttua, johon alussa viittasit, joten en tiedä tarkemmin, mistä on kyse.
Olen kyllä itseäni kohtaan aika ankara, mitä kristitty-nimen käyttämiseen tulee. Vai pitäisikö sitten käyttää niistä, jotka eivät voi mitään hyväksyä kristinuskossa, nimeä kulttuurikristitty? Toisaalta on vaikea sanoa ulkopuolelta, kuka uskoo ja kuka ei, joten arvostelenkin vain itseäni. Mutta sekaannuksia voi tulla, jos agnostikostakin aletaan käyttämään kristitty-käsitettä.Varmaan on hyvä pitää käsitteet selvinä, mutta olisiko sitten oikeampaa erota kirkosta kaikkien niiden, jotka eivät mahdu kirkon omaan kristityn käsitteeseen. Koska siitähän tässä oikeasti on kysymys. Voin ulkomailla sanoa, että minut kasvatettiin kristityksi eikä asiasta nouse suurempaa meteliä. Mutta missääntapauksessa en suostu olemaan kolmannenluokan jäsen yhtään missään sellaisessa yhteisössä, johon ei ole pakko kuulua. Voin olla jäsen satavuotta vanhoihin ajatuksiin perustuvassa puolueessa, kunhan minua ei jäsenenä arvioida sillä perusteella, miten suhtaudun niihin ajastaan jälkeen jääneisiin ajatuksiin, joihin puolueen perustaminen alun perin perustui.
- syväpohdiskelija
6242 kirjoitti:
Varmaan on hyvä pitää käsitteet selvinä, mutta olisiko sitten oikeampaa erota kirkosta kaikkien niiden, jotka eivät mahdu kirkon omaan kristityn käsitteeseen. Koska siitähän tässä oikeasti on kysymys. Voin ulkomailla sanoa, että minut kasvatettiin kristityksi eikä asiasta nouse suurempaa meteliä. Mutta missääntapauksessa en suostu olemaan kolmannenluokan jäsen yhtään missään sellaisessa yhteisössä, johon ei ole pakko kuulua. Voin olla jäsen satavuotta vanhoihin ajatuksiin perustuvassa puolueessa, kunhan minua ei jäsenenä arvioida sillä perusteella, miten suhtaudun niihin ajastaan jälkeen jääneisiin ajatuksiin, joihin puolueen perustaminen alun perin perustui.
Käsittääkseni kirkossamme ei ole minkäänlaista kristityn käsitettä tällä hetkellä, eli nyt täytyy ihan itse huolehtia siitä, onko kristitty ja olla ikään kuin oma paimenensa. Meidät on nyt siis jätetty heitteille. Hyvä olisi minusta henkilöseurakunnat, mutta en tiedä miksi niihin ei lähdetä. Silloinhan sinäkin voisit ihan muiden kanssa perustaa sinne sellaisen, joka ei ole mielestäsi jälkeenjäänyt, nyt ne ovat siellä ihan sikin sokin eikä niistä saa mitään selvää. Itse en tarvitse mitään, olen jo saanut ruokani ja olen jo suuren Paimenen ohjauksessa, eikä minua Hänen kädestään riistä kukaan.
- Kristinuskon kirja.
oletko synnitön.
Kukaan meistä ihmisistä ei kykene täysin noudattamaan Jumalan tahtoa, lähimmäisen rakkautta, elämässään. Pyrkimys siihen saa Jumalan hyväksynnän ja antaa mahdollisuuden ns. pelastukseen. Jeesus - Kaikki laki ja profeetat.- oletko synnitön
Raamatun sanan mukaan pelastus on yksin uskosta ja yksin armosta. Vaikka pyrkisimme kuinka hyvin ja vakavasti tekemään Jumalan tahtoa niin se ei kuitenkaan riitä Jumalalle, joka vaatii kaikessa täyttä täydellisyyttä. Joten ainoaksi pelastuksen tieksi meille ei jää mitään muuta kuin turvautua uskossa Jeesuksen Kristuksen Golgatalla hankkimaan syntien sovitukseeen.
Meidän parhaimmatkin pyrkimykset ovat vajaita ja kelvottomia pelastusmielessä tyydyttämään Jumalan vanhurskauden vaatimusta, joten ainoaksi keinoksi pelastua on ottaa vastaan Jeesuksen hankkima anteeksianto ja syntien sovitus, ja siihen ei voi mitään lisätä eikä siitä voi myöskään mitään pois ottaa. - Kristinuskon kirja.
oletko synnitön kirjoitti:
Raamatun sanan mukaan pelastus on yksin uskosta ja yksin armosta. Vaikka pyrkisimme kuinka hyvin ja vakavasti tekemään Jumalan tahtoa niin se ei kuitenkaan riitä Jumalalle, joka vaatii kaikessa täyttä täydellisyyttä. Joten ainoaksi pelastuksen tieksi meille ei jää mitään muuta kuin turvautua uskossa Jeesuksen Kristuksen Golgatalla hankkimaan syntien sovitukseeen.
Meidän parhaimmatkin pyrkimykset ovat vajaita ja kelvottomia pelastusmielessä tyydyttämään Jumalan vanhurskauden vaatimusta, joten ainoaksi keinoksi pelastua on ottaa vastaan Jeesuksen hankkima anteeksianto ja syntien sovitus, ja siihen ei voi mitään lisätä eikä siitä voi myöskään mitään pois ottaa.oletko synnitön
Jeesuksen tuoma sanoma ja Raamatun, kirkon, sanoma ovat kaksi aivan erilaista sanomaa. Jos tätä et sisällä, niin en voi sille mitään. Minun puoleltani keskustelumme jää tähän.
- Pertsan linjoilla
Kirkkona katoliset, ortodoksiset ja rajatapauksena vaikkapa luther-säätiöläiset ovat kristittyjä. Kirkkona Suomen luterilainen kirkko ei ole enää kristitty kirkko, vaikka luterilaiset sanovat itse olevansa kristitty kirkko. Yksilöitä ajatellessa Suomen luterilaisesa kirkossa on varmasti yksittäisiä kristittyjä, joita voi kutsua kristityiksi, mutta kirkkona Suomen luterilaista kirkkoa ei voi pitää enää kristittynä. Enkä usko, että parannusta tulee tapahtumaan luterilaisen kirkon osalta kirkkona sille kaidalle tielle, josta Jeesus puhuu. Maailman valtakirkkojen olisi lopetettava kaikkinainen yhteistyö Suomen luterilaisen kirkon kanssa, mitä pikemmin sitä parempi.
Sitten siitä, että kristityt eivät täytä Raamatussa asetettuja vaatimuksia kristityille. Siellä on asetettu vaatimukset ja tavoitteet, joita kohti pyrkiä. Harvapa näitä ehtoja täyttää, vaikka eläisi täydellisessä erakkomunkkiudessa. Jos hairahtuu, niin kristitylle on tarjolla Jumalan armo ja mahdollisuus ojentautua takaisin oikealle kaidalle tielle. Luterilainen kirkko poikkeaa siinä muista kirkoista, että kirkon mielestä kaitoja teitä on useita rinnakkain, melkeinpä moottoriteitä, mistä valita Sanasta piittaamatta.
Lähiaikoina Kari Mäkinen tapaa jälleen ekumenian nimissä erään kirkkokunnan johtavia piispoja. Olisi kiinnostavaa tietää, mitä näissä keskusteluissa sanotaan kirkkojen linjauksista. Ainoastaan Moskovan ortoksisen patriarkaatin ja luterilaisen kirkon keskusteluista on valunut julkisuuteen tietoja - sekin tieto on tullut Moskovasta eikä oma-aloitteisesti Suomen luterilaisen kirkon taholta.- totuuden torvi
Älkää mainostako sitä Pertsaa, Pertsa vie konservatiiveilta maineen. Lisäksi konservatiivi voi kyllä sinällään hyväksyä naispappeudenkin.
Pertsa on mielestäni vain sellainen erehtynyt yksinään toitottaja ja sooloilija, yhden miehen seurakunta, kuten aika moni täällä. Tämän kirkon kanssa Pertsalla ei ole paljonkaan tekemistä. Sen sijaan kyllä hyväksyn lähetyshiippakuntalaiset tähän kirkkoon, vaikka kirkko ei itse hyväksyisikään. Naispappeutta en kuitenkaan sinällään vastusta.
Nettiaikakausi nyt kuitenkin kumpuaa näitä itsetehtyjä pappeja, sooloilijoita ja evankelistoja kuten Pertsa. Mutta kun Jumalaltakin tarvitsisi jotain kysyä. Heidät voi kuitenkin jättää omaan arvoonsa, eikä Pertsalla ole työlupaa Jumalalta. Hän on tainnutkin saada jo aika paljon vahinkoa aikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as983792Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna373263- 603219
- 683039
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)682894Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.672819On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle632524Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802331- 692168
- 452162