Koulumatkan vaarallisimpia paikkoja on suojatie

Valitettavasti näin

35

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asennevammaisia...

      ...autoilijoita.

      Suojatie pitäisi olla jalankulkijoille se tuvallinen paikka ylittää tie. Suojatie nimenomaan tarkoittaa sitä että siinä kohtaa jalankulkijat haluavat yli.

      Se ei voi koksaan tulla autoilijoille yllätyksenä että suojatien kohdalla voi olla jalankulkijoita kulkemassa yli. Surkea tekosyy väittää että suojatien kohdalla jalankulkijat olisivat yllätys.

      Lisäksi laki velvoittaa erityisesti varomaan lapsia, oli tilanne tai paikka mikä tahansa.

      "Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä."

      • ei pidä väheksyä

        Jalankulkijan varovaisuutta.


      • varominen jäänyt

        Olen havainnut tälläistä käytöstä. Silloin kun muutettiin pyöräilijöille väistämisvelvollisuus ajoradalle tullessa kevyenliikenteenväylältä, niin autollaliikkujat alkoivat käyttäytymään röyhkeästi myös jalankulkijoita kohtaan. Kun autollaliikkuja joutui aikaisemmin varomaan oikealta tulevia pyöräilijöitä, niin silloin tultiin kevyenliikenteenristeyksiin/suojateille paljon varovaisemmin.

        Nyt ajatellaan aina niin, että jalankulkijat liikkuvat niin hiljaa, ettei niitä tarvitse varoa, ja polkupyöräilijäthän joutuvat väistämään muutenkin.


      • Näin se kuitenkin on
        ei pidä väheksyä kirjoitti:

        Jalankulkijan varovaisuutta.

        Autoilija pitää tilanteessa olla varovaisempi kuin jalankulkija. Autoilija isompana varoo jalankulkijoita ja erityisesti lapsia kaikissa tilanteissa. Laki sanoo että autoilijoilla on varovaisuusvastuu suojateiden kohdilla. Pitää aina pystyä pysäyttää, kun tilanne vaatii.

        Suoraan laista: "Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Toki jalankulkijoidenkin pitää olla varovaisia

        Suoraan laista: "Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät."

        Mutta lapset ovat ennalta arvaamattomia eivätkä osaa sääntöjä kuten aikuiset joten aikuisilla on se suurempi vastuu.


      • Se on juuri noin!
        Näin se kuitenkin on kirjoitti:

        Autoilija pitää tilanteessa olla varovaisempi kuin jalankulkija. Autoilija isompana varoo jalankulkijoita ja erityisesti lapsia kaikissa tilanteissa. Laki sanoo että autoilijoilla on varovaisuusvastuu suojateiden kohdilla. Pitää aina pystyä pysäyttää, kun tilanne vaatii.

        Suoraan laista: "Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Toki jalankulkijoidenkin pitää olla varovaisia

        Suoraan laista: "Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät."

        Mutta lapset ovat ennalta arvaamattomia eivätkä osaa sääntöjä kuten aikuiset joten aikuisilla on se suurempi vastuu.

        "Mutta lapset ovat ennalta arvaamattomia eivätkä osaa sääntöjä kuten aikuiset joten aikuisilla on se suurempi vastuu."


    • Sydämen asialla

      "Kyselystä ilmeni myös, että lapsia kyyditsevät vanhemmat koetaan yhdeksi merkittävimmistä turvallisuusriskeistä lasten koulumatkalla. Kolmasosa kyselyyn vastanneista suurten koulujen rehtoreista oli sitä mieltä, että lapsia kouluun tuovat vanhemmat eivät noudata liikennesääntöjä koulun läheisyydessä."

      Tuossakin olisi pohdittavaa...

      • 10+8

        Eihän silloin tarvi muista murehtia, kun oma kullannuppu on turvassa omassa autossa.


      • samaa ihmetelly

        Olen huomannu että kun vie oman muksun aamulla alakoululle, niin osa mammoista ajaa lasten seassa kuin jotku pullopersepaviaanit. Ihmeen vähän tapahtuu onnettomuuksia, ilmeisesti lapset ovat sen verran kerreriä ja väistämään tottuneita että heidän ylitseen on aika vaikea ajaa.


    • ....

      Muistakaa lapset varoa autoilijoita jotka ovat huolissaan teidän turvallisuudestanne.

      He kuvittelevat turvallisuuden syntyvän heitä ympäröivästä auton korista eivätkä siitä, että he itse noudattaisivat liikennesääntöjä, nopeusrajoituksia ja tarkkailisivat liikennettä.

      • Kansanperinnettä

        "Älä tee niinkuin minä teen vaan tee niinkuin minä sanon".


    • ....,,,,

      Meillä tuo koulutie on aina turvallinen, ei ole suojateitä mailla halmeilla, lähin on viidentoista kilometrin päässä.

      • Turvallinen kuski?

        Kai teilläpäin kuitenkin on kuskeja jotka kuvittelevat turvallisuuden syntyvän heitä ympäröivästä auton korista eivätkä siitä, että he itse noudattaisivat liikennesääntöjä, nopeusrajoituksia ja tarkkailisivat liikennettä?


    • dterfhgb33

      Liikenteessä on vaarallista, jos siellä ei osaa liikkua ja ainakaan lapsella sitä
      osaamista ei ole, eikä kokemusta eikä itseluottamusta.

      Jos tänään olisin kävellyt pysähtymättä niin bmw:llä ajava naiskuski ajanut ylitseni Helsingissä Tilkankadulla noin kello 16 aikoihin. Yleensä kun määrätietoisesti menee eikä juokse suojatielle niin kaikki menee hyvin, suurin osa pysähtyy antaamaan tietä.

      Valitettavasti kun illat nyt pimenee niin kohta tulee uutinen miten joku ja varmaan useitakin eri tilanteita missä joku jää auton alle. Kannattaa sitä nopeutta pitää sellaisena tilanteen mukaan että ei aiheuta kenellekkään vahinkoa, kaikkeen ei voi varatua mutta jos nyt edes suojatien kohdalla.

      Moni ei muuten katso yhtään kun vastaantulevalla puolella on liikenne pysähtynyt suojatien kohdalla, jää siis kahden auton väliin suojatie ja oletat että sieltä ei voi tulla ketään suojatielle, todellinen miina tälläinen, hiljentää nyt herranjumala tuollaisissa tilanteissa! Ellei nyt ole niin hyvä näkyvyys että sieltä ei ketään voi tulla niin asia erikseen..

    • Tyhmiltä kortti pois

      On se vaan kummaa että joillekkin autokuskeille voi olla yllätys että joku voi kävellä suojatielle. Suojatie on nimenomaan se paikka jossa jalankulkijat ylittävät tien. Aika pässejä kuskeja löytyy jos älykkyys on tuota luokkaa.

    • Todetaan myös tässä

      "Vain 60 prosenttia suomalaisista vastasi oikein kysymykseen autoilijan velvollisuudesta antaa tietä jalankulkijalle, joka on astumassa suojatielle toisella puolella katua."

      Lähde: http://www.iltalehti.fi/autot/2013112017742133_au.shtml

      • Uncle Ben

        Liikenneturva on asettanut kysymyksen huolimattomasti ja siitä on mahdoton saada selville mitä oikein tarkoitetaan.
        Jos jalankulkija lähtee ylittämään katua ajoneuvosta katsoen vasemmalta puolelta, niin kaikissa tapauksissa ei ajoneuvoliikenteen tarvitse pysähtyä.
        Tuossa esimerkkinä 2 2-kaistainen katu, jossa vielä raitiovaunukaista keskellä. Jalankulkija lähtee vasemmalta puolen katua ylittämään eikä oikealla puolella oikeaa kaistaa ajavan auton liikkumisella ole mitään vaikutusta tai estettä jalankulkijan etenemiseen, niin ei ole mitään syytä pysähtyä. Vastaisin tähän tilanteeseen ettei tarvitse pysähtyä, mutta se on tämän tutkimuksen mukaan väärä vastaus.
        http://goo.gl/maps/Shlur
        Tutkimuksen tekijä tarkoittaa tällaista tilannetta, mutta ei selitä sitä
        http://goo.gl/maps/WqLbF
        Huono tutkimus


      • Mikä on esteetöntä?
        Uncle Ben kirjoitti:

        Liikenneturva on asettanut kysymyksen huolimattomasti ja siitä on mahdoton saada selville mitä oikein tarkoitetaan.
        Jos jalankulkija lähtee ylittämään katua ajoneuvosta katsoen vasemmalta puolelta, niin kaikissa tapauksissa ei ajoneuvoliikenteen tarvitse pysähtyä.
        Tuossa esimerkkinä 2 2-kaistainen katu, jossa vielä raitiovaunukaista keskellä. Jalankulkija lähtee vasemmalta puolen katua ylittämään eikä oikealla puolella oikeaa kaistaa ajavan auton liikkumisella ole mitään vaikutusta tai estettä jalankulkijan etenemiseen, niin ei ole mitään syytä pysähtyä. Vastaisin tähän tilanteeseen ettei tarvitse pysähtyä, mutta se on tämän tutkimuksen mukaan väärä vastaus.
        http://goo.gl/maps/Shlur
        Tutkimuksen tekijä tarkoittaa tällaista tilannetta, mutta ei selitä sitä
        http://goo.gl/maps/WqLbF
        Huono tutkimus

        Laissa lukee näin:

        "Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

        Mitä mahtaa lain säätäjä tarkoittanut tuolla "esteetön kulku" lauseella?

        Itse tulkitsen sen siten että suojatiellä oleva jalankulkija on aina "etuajo-oikeutettu" autoilijoihin nähden kun hän suojatiellä on. Tällöin autoilijoilla ei ole oikeus olla suojatiellä yhtä aikaa jalankulkijan kanssa, ellei väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.


      • tommi_j
        Mikä on esteetöntä? kirjoitti:

        Laissa lukee näin:

        "Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

        Mitä mahtaa lain säätäjä tarkoittanut tuolla "esteetön kulku" lauseella?

        Itse tulkitsen sen siten että suojatiellä oleva jalankulkija on aina "etuajo-oikeutettu" autoilijoihin nähden kun hän suojatiellä on. Tällöin autoilijoilla ei ole oikeus olla suojatiellä yhtä aikaa jalankulkijan kanssa, ellei väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        Jokainen fiksu autoilija tietää että jalankulkijoiden ympärillä on "vaara-alue" jonne autoilla ei ole asiaa, mutta sitä ei ole mitenkään määritelty metreissä. Liian läheltä ei siis ajeta.


    • Uncle Ben

      Suomenkielen sanakirjan mukaan
      Esteetön
      jolle ei ole estettä, rajoittamaton, vapaa. esim. Esteetön näköala. Esteetön kulku. Tavaroiden esteetön tuonti. Esteetön avioliittoon, todistajaksi.

      Esteetön jalankulkijalle = ei aiheuteta estettä kulkemiselle eikä keskeytetä sitä.
      Ei edellytä pysähtymistä tässä oikealla kaistalla mikäli jk lähtee vasemmalta puolelta suojatielle, koska ei vaikuteta jk kulkuun millään tavalla, ei estetä eikä keskeytetä
      http://goo.gl/maps/Shlur

      Tuo vapaa ajokaista välissä on hyvä määritelmä ( vaikka suojakorokkeesta ja vapaasta kaistasta puhutaankin laissa vain suojatiesäännön kohdalla ).
      Myös mm. kävelykadun ja pihakadun kohdalla puhutaan esteettömyydestä jk. Jätäthän sinäkin tuon kaistanleveyden eli n. 3 m tyhjää tilaa jk ympärille ajaessasi pyörällä kävely-/pihakadulla.

      • parempi pysähtyä

        Eipä yleistetä omia mieltymyksi ja tulkintoja mikä olisi hyväkäytäntö. Jos ei ole suojakoroketta välissä, niin on hyvin epäilyttävää olla antamatta jalankulkijalle esteetön eteneminen. Vaikka välissä olisi vapaakaista, niin jalankulkijan on hyvin vaikea vauhdillaan enää siinä kohdassa joustaa autojen hyväksi.

        Usein huonolla rapakelillä tarvitaan enemmän väliä ajoneuvoihin. Jos autot vielä siinä vaiheessa suhaavat pysähtymättä, kun jalankulkija on jo suojatiellä, niin on hyvin epämukavaa jatkaa kävelyä eteenpäin.


      • Uncle Ben
        parempi pysähtyä kirjoitti:

        Eipä yleistetä omia mieltymyksi ja tulkintoja mikä olisi hyväkäytäntö. Jos ei ole suojakoroketta välissä, niin on hyvin epäilyttävää olla antamatta jalankulkijalle esteetön eteneminen. Vaikka välissä olisi vapaakaista, niin jalankulkijan on hyvin vaikea vauhdillaan enää siinä kohdassa joustaa autojen hyväksi.

        Usein huonolla rapakelillä tarvitaan enemmän väliä ajoneuvoihin. Jos autot vielä siinä vaiheessa suhaavat pysähtymättä, kun jalankulkija on jo suojatiellä, niin on hyvin epämukavaa jatkaa kävelyä eteenpäin.

        Siis sinun mukaan tuossa kuvan tilanteessa yksi jalankulkija pysäyttää kaiken liikenteen kaikilta muilta tuon suojatien yli jk ylityksen aikana.
        http://goo.gl/maps/Shlur
        Tuohon aikaan 2009 ei erikseen maalattu suojateitä pyöräteille, nykyäänhän niitäkin pyritään selvyyden vuoksi maalaamaan, jotta A) pyöräilijä huomaa siinä olevan jk erityisalue ja B) jk huomaa siinä olevan pyörätien. Siis pyöräilijöidenkin kuvassa oikealla puolen olevalla pyörätiellä täytyy pysähtyä jos jk _lähtee_ ylittämään vasemmalta puolen katua.
        Tuon ylityksen aikanahan jk saattaa huomata, että lompsa jäi kotiin ja kääntyykin ympäri ja palaa tuolta keskeltä takaisin tulosuuntaan. Tätä vartenhan täytyy kaikkien muiden odottaa niin kauan, että ylitys on tapahtunut loppuun asti. Myös jk takana olevien ajoneuvojen. Eikö vain?

        Katsotaan muutama muu tilanne laista, jossa puhutaan samanlaisesta esteettömästä kulusta kuin jk suojatiellä.
        Kävely- ja pihakadulla on jk annettava esteetön kulku.
        Oletetaan 100 m pitkä kävelykadun pätkä ja siinä on 1 jk kulkemassa suuntaan A.
        Tällä suunnalla A kaikkien pyöräilijöiden pitää pysähtyä ja poistua tuolta kävelykadulta ( eihän suojatien päällekään jäädä seisoksimaan autolla tai pyörällä ), koska muuten ei toteudu tuo käsittämäsi esteetön kulku niin kuin suojatiellä.
        Katkaiseeko risteys tämän pyöräilijöiden poistumisvelvollisuuden, kun kävelykatu jatkuu risteyksen takanakin ( vrt. Vaasankatu Hki tänä kesänä )? Ts. pitääkö pyöräilijöiden poistua vielä tuolla risteyksen takana jatkuvalta kävelykadultakin?
        Entä jos jk kävelee pientä metrin halkaisijaista ympyrää tuolla kävelykadulla vaihtaen rintamasuuntaa A-B-A-B…? Aina kun rintamasuunta olisi jompaankumpaan näistä niin sen suunnan pyöräilijöiden pitäisi kiireen vilkkaa poistua tältä kävelykadulta, jotta jk olisi esteetön kulku.

        Junalle ja muille rautatiekiskoilla kulkeville laitteille täytyy antaa esteetön kulku.
        Yksikin liikkuva juna kiskoilla jossain päin Suomea pysäyttää kaiken liikenteen tasoristeyksissä koko Suomessa, koska kaikki kiskot ovat yhteydessä toisiinsa ( vrt. yksi suojatie kuvassa ).
        Koskeeko se myös asemilla tai varikoilla _seisovia_ junia?
        Meillä on varsin tiheä rautatieverkosto, niin auto- ja pyöräliikenne rajoittuisi siis tasoristeyksien rajaamalla alueelle, koska aina joku juna liikkuu kiskoilla.

        Kulkueelle ja marssille, joka käyttää ajorataa, täytyy antaa esteetön kulku.
        Aina täytyy autoilijan ja pyöräilijän olla etukäteen selvillä missäpäin ja mitä reittiä jokin kulkue, mielenosoitusmarssi tai vappumarssi tai muu kulkee. Reitin risteyksiin ei risteäviltä kaduilta koko marssin aikana saa ajaa sen alkamisesta lähtien.

        Näin se siis sinun mielestä toimii…


    • ....

      Pelkkä suojatien olemassaolo on riittävä että autoilijat varovat siinä kohtaa. Tyhmiltä kuskeilta pitäisi pystyä ottamaan kortti pois lopullisesti.

    • OLEN IHMETELLYT SEURATESSANI NÄITÄ KESKUSTELUJA NÄILLÄ PALSTOILLA, MIKSI PITÄÄ MOLLATA JA MANATA TOISTEN TEKEMIÄ VIRHEITÄ.
      MIKSI EI VOI KÄYDÄ RAKENTAVAA KESKUSTELUA, VIRHEET ON INHIMILLISIÄ JA NIITÄ TEKEE JOKAINEN.
      OLISIKKOHAN LIIKENTEEN NYKYKULTUURIIN JA TURVATTOMUUTEEN SYYNÄ NYKYTYYLINEN LIIKENNEKASVATUSTYÖ???
      OPETETAAN VAIN MITÄ OIKEUKSIA ON LIIKENTEESSÄ, MIELESTÄNI KANNATTAA KUITENKIN JOKAISEN PITÄÄ MIELESSÄ, ( KUTSUTAAN MYÖS NIMELLÄ ITSE SUOJELU VAISTO )MITÄ KEVYEMMÄLLÄ LAITTEELLA ON LIIKENTEESSÄ, SITÄ KIPEÄMMIN KÄY VAHINKOTILANTEESSA.
      OLLESSANI JOSKUS VAHINKOTILANTEESSA ( EI LIIKENNE TURMA ) JA LUULLESSANI, ETTÄ LENTO ON VIIMEINEN, ENNEN TAJUNNANMENETYSTÄ NOPEA " ELOKUVA " PYÖRII LÄPI AJATUSTEN, KÄYDEN LÄPI KOKO ELETYN ELÄMÄN, TÄSSÄ TILANTEESSA EI VARMAANKAAN LOHDUTA TIETO JA VIIMEINEN AJATUS SIITÄ, ETTÄ PITÄESSÄNI KIINNI OIKEUKSISTANI JOUDUIN TÄHÄN TILANTEESEEN, MUTTA OLIN OIKEASSA.
      -60 LUVULLA, JO ENNEN KOULUN KÄYNNIN ALOITTAMISTA OLI LAULU, MUISTA AINA LIIKENTEESSÄ, MONTA VAARAA OMPI EESSÄ...., TUTTU.
      LAPSIA OPETETTIIN, ETTÄ KUN MENNÄÄN KADUN TAI TIEN YLI, OLI SUOJATIE, TAI EI, KATSO ENSIN VASEMPAAN, SITTEN OIKEAAN, JA VIELÄ KERRAN VASEMPAAN JA VASTA SITTEN, JOS EI TULE MUITA VOI REIPPAASTI YLITTÄÄ TIEN.
      NYKYOHJE TUNTUU JA KUULLOSTAA... LAPSELLE LAITETAAN KORVALAPPUSTEREOT KORVILLE JA MUSA SOIMAAN, MUSTAT VAATTEET PÄÄLLE PIMEÄLLÄ, ILMAN HEIJASTINTA JA EVÄSTEEKSI MUKAAN, ÄLÄ VILKOILE SIVUILLE, HYPPÄÄ SUOJATIELLE, SE TYHMÄ AUTOSETÄ ON VÄÄRÄSSÄ, SULLA ON OIKEUS MENNÄ ENSIN.
      LIIKENTEESSÄ TOISEN HUOMIOON OTTAMINEN ON TÄRKEÄÄ,ITSE AJELEN MONENLAISILLA KULKUPELEILLÄ, ESIM MOOTTORIPYÖRÄLLÄ, JONKA KANSSA EI SOVI OLLA YHTÄÄN OIKEASSA, TAI TULEE OMA NENÄ KIPEÄKSI HETI, TÖRMÄÄ SITTEN JALANKULKIJAN TAI REKAN KANSSA. TÄYTYY PYRKIÄ ELIMINOIMAAN OMAT VIRHEET JA YRITTÄÄ ENNAKOIDA MIHIN VIRHEISIIN KANSSAKULKIJAT " PYSTYVÄT " JA PYRKIÄ ELIMINOIMAAN MYÖS NE, PROVOSOITUMATTA.
      AJAN VUOSITTAIN, VUODESTA 1979 LÄHTIEN, LIIKENTEESSÄ KESKIMÄÄRIN 170. TKM., EN SANO TÄTÄ SILLÄ, ETTÄ KEHUISIN OLEVANI HYVÄ AUTONKULJETTAJA, ERILAISILLA KULKUVÄLINEILLÄ JA OLEN 2 KERTAA JOUTUNUT LIIKENNE ONNETTOMUUTEEN, ENSIMMÄINEN TAPAHTUI, KUN STOP-MERKIN TAKAA PÄÄTIELLE ENNALTA ARVAAMATTA ETEENI AJOI HENKILÖ-AUTO, TOINEN KERTA, VASEMMALLE KÄÄNTYESSÄNI JA ODOTTAESSANI VUOROANI JA RIITTÄVÄÄ RAKOA LIIKENNEVIRRASSA PERÄÄNI AJOI HENKILÖ AUTO, JONKA KULJETTAJA EI OLLUT HUOMANNUT KOLMEA AUTONI PERÄPÄÄSSÄ VILKKUVAA VALOA.
      KYLLÄ ENSIMMÄINEN RAKTIONI OLI MENNÄ KYSELEMÄÄN ETTÄ SATTUIKO PAHASTIKKIN, EIKÄ MENNÄ SYYTÄVÄ SORMI PYSTYSSÄ, KIROSANOJEN SÄESTÄMÄNÄ ANTAMAAN AJOOPETUSTA.
      ONNEKSI JA ONNEKSENI EI MITÄÄN PAHEMPAA SATTUNUT, POHDITTIIN VAIN IKÄVÄÄ MATKAN KATKEAMISTA, JOKA MYÖS MINUA HARMITTI HEIDÄN OSALTAAN.
      MIELESTÄNI VAUUTUSYHTIÖT JA TYÖSUHDE AUTOILU OVAT OSALTAAN EDISTÄNEET LIIKENNE TURVATTOMUUDEN SYNTYÄ, EI OLE ENÄÄ PYHÄÄ PELTILEHMÄÄ JOTA EI RIKOTA, TAI KOLHITA TAHALLAAN, MONELLA ON KÄSITYS ETTÄ EI TARVITSE VAROA, KUN EI OLE OMA.
      NYKY-AIKANA TÄTÄ ENTISAJAN PYHÄÄ PELTILEHMÄÄ EI KUNNIOITETA, EI VÄLITETÄ ONKO KOLHUJA TAI NAARMUJA, KUN EI OLE OMA, VAKUUTUS ANTAA UUDEN, TAI SIJAISAUTON JOS MENEE RIKKI, JOPA TOIMITTAA VAHINKOPAIKALLE. KIITOS TYÖSUHDE- JA LEASING-AUTOJEN, JOITA AJAVAT NÖRTIT JOTKA ON ÄIDINMAIDOSSA IMENEET LIIKENNEKULTTUURIN ISTUEN BABY-SIITERISSÄ TAI TURVAKAUKALOSSA, JOSTA SEURANNEET ISIN TAI ÄIPÄN LIIKENNEKÄYTTÄYTYMISTÄ JA KANSAINVÄLISIÄ KÄSIMERKKEJÄ KIROSANOJEN SÄESTYKSELLÄ.
      MIKSI UUDET PAHAT JA HUONOT TAVAT ON HELPOMPI OPPIA KUN SÄILYTTÄÄ VANHAT HYVÄT???.
      ELIKKÄ VANHAT HYVÄT HERRASMIES / NAIS TAVAT KUNNIAAN, ESIMERKKIÄ RUOTSIN LIIKENNE KÄYTTÄYTYMISESTÄ, TOSIN SIELLÄKIN ON POIKKEUKSIA.

      • ennen oli ennen

        "LAPSIA OPETETTIIN, ETTÄ KUN MENNÄÄN KADUN TAI TIEN YLI, OLI SUOJATIE, TAI EI, KATSO ENSIN VASEMPAAN, SITTEN OIKEAAN, JA VIELÄ KERRAN VASEMPAAN JA VASTA SITTEN, JOS EI TULE MUITA VOI REIPPAASTI YLITTÄÄ TIEN."

        Ennen autokoulussa opetettiin myös kuljettajan suojatiesääntö jonka mukaan suojatielle astuvalle ON ANNETTAVA ESTEETÖN kulku. Mutta nykyisin ajokorttivaatimukset on madaltuneet.


      • Minimoi mahdollisuus

        "VIRHEET ON INHIMILLISIÄ JA NIITÄ TEKEE JOKAINEN."

        Ei pidä siloitella asioita sillä että virheitä tekee jokainen. Virheet liikenteessä voivat olla kohtalokkaat. Liikenteessä pitää liikkua siten että minimoi kaikki mahdollisuudet virheisiin. Jos ei tällaista ymmärrä, ei ole sovelias liikkumaan siellä. Lapset ovat sitten asia erikseen, kuten tuolla ylempänä on todettu.


    • #""Ennen autokoulussa opetettiin myös kuljettajan suojatiesääntö jonka mukaan suojatielle astuvalle ON ANNETTAVA ESTEETÖN kulku. Mutta nykyisin ajokorttivaatimukset on madaltuneet.""#

      JUU, juuri näin, kun autonkuljettaja huomaa että jalankulkija on astumassa suojatielle, mutta jos jalankulkija, tai muu kevytliikenne " maastoutuu " liikenteessä on autonkuljettajan täysin mahdotonta nähdä tätä, elikkäs alkuun.

      Jotta jalankulkijan tai muun kevyen liikenteen edustajan velvollisuuksien lisääminen on aiheellista heidän turvallisuuden parantamiseksi, heijastimia ja valoja kuten autoihinkin.
      Vaikka autonkuljettaja ajaa kuinkavarovasti ja kaikkien taiteensääntöjen mukaisesti, tieliikennelakia noudattaen, täytyy myös kevyenliikenteen ja jalankulkijoiden kantaa omakortensa kekoon, elikkä tehtävä itsensä näkyväksi.
      Näkymätöntä = olematon, ei voi väistää.

      • vahvemmat klasit

        Tieliikennelain mukaan autoa on kuljetettava sellaisella nopeudella, että kerkeää pysähtymään tien näkyvällä osalla. Ellei näe pimeää jalankulkijaa, ei varmasti näe paljon muutakaan, ja nopeus on liian suuri. Suojatiemerkinnän pitäisi olla hälytyskello, että siellä saattaa ihan oikeasti olla ihmisiä.


      • vahvemmat klasit kirjoitti:

        Tieliikennelain mukaan autoa on kuljetettava sellaisella nopeudella, että kerkeää pysähtymään tien näkyvällä osalla. Ellei näe pimeää jalankulkijaa, ei varmasti näe paljon muutakaan, ja nopeus on liian suuri. Suojatiemerkinnän pitäisi olla hälytyskello, että siellä saattaa ihan oikeasti olla ihmisiä.

        Suojatienmerkki on hälyytysmerkki, mutta jos " maastoutunut " jalankulkija, tai pyöräi-
        lijä on näkymätön = olematon, ei laki edellytä kaikenvaralta pysähtymään suojatien eteen odottelemaan, että jos jostain pusikoista sattuisi tulemaan joku, joka ei piittaa omasta turvallisuudestansa.

        Tehköön kevytliikenne itsensä näkyväksi, niin voimme autoiliojina huomioida teidät,
        antakaa meille mahdollisuus siihen, että teidänkin liikkuminen olisi turvallista.
        Kantakaa oma kortenne kekoon omaltaosaltanne.

        " Ellei näe pimeää jalankulkijaa, ei varmasti näe paljon muutakaan, ja nopeus on liian suuri. "

        Tähän nyt on jo biologisia esteitä, evoluutio ei ole vielä muokannut ihmissilmää
        yösaalistajan silmäksi, kuten kissalla tai pöllöllä, sen takia tarvitsemme apuvalineitä
        pimeänaikaan liikuttaessa, kuten valoja ja heijastimia.


      • selvä sääntö
        sonnypruitti kirjoitti:

        Suojatienmerkki on hälyytysmerkki, mutta jos " maastoutunut " jalankulkija, tai pyöräi-
        lijä on näkymätön = olematon, ei laki edellytä kaikenvaralta pysähtymään suojatien eteen odottelemaan, että jos jostain pusikoista sattuisi tulemaan joku, joka ei piittaa omasta turvallisuudestansa.

        Tehköön kevytliikenne itsensä näkyväksi, niin voimme autoiliojina huomioida teidät,
        antakaa meille mahdollisuus siihen, että teidänkin liikkuminen olisi turvallista.
        Kantakaa oma kortenne kekoon omaltaosaltanne.

        " Ellei näe pimeää jalankulkijaa, ei varmasti näe paljon muutakaan, ja nopeus on liian suuri. "

        Tähän nyt on jo biologisia esteitä, evoluutio ei ole vielä muokannut ihmissilmää
        yösaalistajan silmäksi, kuten kissalla tai pöllöllä, sen takia tarvitsemme apuvalineitä
        pimeänaikaan liikuttaessa, kuten valoja ja heijastimia.

        Jos ei näe, ei saa ajaa.


      • selvä sääntö kirjoitti:

        Jos ei näe, ei saa ajaa.

        Kyllä näkee, jos katsottava kohde heijastaa valaistuna riittävästi valoa takaisin, kuten heijastin tai turvaliivi.

        Sääntö jonka mainitsit on sinänsä selvä, nyt on kylläkin kysymys kevyenliikenteen ja jalankulkijan turvallisuudesta, miten autoilialle annetaan mahdollisuus havaita heidät.


      • et näe vai et osaa?
        sonnypruitti kirjoitti:

        Kyllä näkee, jos katsottava kohde heijastaa valaistuna riittävästi valoa takaisin, kuten heijastin tai turvaliivi.

        Sääntö jonka mainitsit on sinänsä selvä, nyt on kylläkin kysymys kevyenliikenteen ja jalankulkijan turvallisuudesta, miten autoilialle annetaan mahdollisuus havaita heidät.

        Jos et näe suojatiemerkkiä tai osaa rajoitetuissa olosuhteissa sovittaa nopeutta sen mukaiseksi että kykenisit noudattamaa lakia niin älä aja. Sinun kohdalla suurepi vika taitaa olla osaamisessa kuin näkökyvyssä.


      • et näe vai et osaa? kirjoitti:

        Jos et näe suojatiemerkkiä tai osaa rajoitetuissa olosuhteissa sovittaa nopeutta sen mukaiseksi että kykenisit noudattamaa lakia niin älä aja. Sinun kohdalla suurepi vika taitaa olla osaamisessa kuin näkökyvyssä.

        " et näe vai et osaa? "


        Kyllä näkee, jos katsottava kohde heijastaa valaistuna riittävästi valoa takaisin, kuten heijastin tai turvaliivi.
        Myös suojatienmerkki on maalattu heijastavalla maalilla, joten näkyy hyvin, mutta maastoutunut pyöröiliä tai jalankulkia ei näy!

        Ja mitä osaamiseen tulee, en todellakaan ole täydellinen, jokapäivä tulee eteen uusia asioita ja tilanteita vielä 40 vuoden liikennekokemuksen ja muutaman miljoonan ajokilometrin jälkeen.

        Alla linkki, josta voi katsoa tilanteen miltä " pimeä " jalankulkia näyttää tuulilasin takaa, jos sitä ei ole päässyt aidosti koskaan seuraamaan.
        Tilanne on suhteellisen aidon tuntuinen ja jos siihen lisätään vielä vesisade niin tilanne pahenee edelleen.
        Siinä on myös " nappeja " josta saa jalankulkialle heijastimet, matkaa saa säädettyä, lyhyet vapuolivalot voi testata myös, miten se vaikuttaa tilanteeseen.

        Turvallistamatkaa!!!

        http://extrat.liikenneturva.fi/heijastin/


      • Take it easy
        sonnypruitti kirjoitti:

        Suojatienmerkki on hälyytysmerkki, mutta jos " maastoutunut " jalankulkija, tai pyöräi-
        lijä on näkymätön = olematon, ei laki edellytä kaikenvaralta pysähtymään suojatien eteen odottelemaan, että jos jostain pusikoista sattuisi tulemaan joku, joka ei piittaa omasta turvallisuudestansa.

        Tehköön kevytliikenne itsensä näkyväksi, niin voimme autoiliojina huomioida teidät,
        antakaa meille mahdollisuus siihen, että teidänkin liikkuminen olisi turvallista.
        Kantakaa oma kortenne kekoon omaltaosaltanne.

        " Ellei näe pimeää jalankulkijaa, ei varmasti näe paljon muutakaan, ja nopeus on liian suuri. "

        Tähän nyt on jo biologisia esteitä, evoluutio ei ole vielä muokannut ihmissilmää
        yösaalistajan silmäksi, kuten kissalla tai pöllöllä, sen takia tarvitsemme apuvalineitä
        pimeänaikaan liikuttaessa, kuten valoja ja heijastimia.

        Pelkkä suojatien olemassa olo velvoittaa ottamaan tilanteen iisisti sillä auto on tilanteessa yli pyrkivään jalankulkijaan nähden väistämisvelvollinen.


      • niin se on
        sonnypruitti kirjoitti:

        " et näe vai et osaa? "


        Kyllä näkee, jos katsottava kohde heijastaa valaistuna riittävästi valoa takaisin, kuten heijastin tai turvaliivi.
        Myös suojatienmerkki on maalattu heijastavalla maalilla, joten näkyy hyvin, mutta maastoutunut pyöröiliä tai jalankulkia ei näy!

        Ja mitä osaamiseen tulee, en todellakaan ole täydellinen, jokapäivä tulee eteen uusia asioita ja tilanteita vielä 40 vuoden liikennekokemuksen ja muutaman miljoonan ajokilometrin jälkeen.

        Alla linkki, josta voi katsoa tilanteen miltä " pimeä " jalankulkia näyttää tuulilasin takaa, jos sitä ei ole päässyt aidosti koskaan seuraamaan.
        Tilanne on suhteellisen aidon tuntuinen ja jos siihen lisätään vielä vesisade niin tilanne pahenee edelleen.
        Siinä on myös " nappeja " josta saa jalankulkialle heijastimet, matkaa saa säädettyä, lyhyet vapuolivalot voi testata myös, miten se vaikuttaa tilanteeseen.

        Turvallistamatkaa!!!

        http://extrat.liikenneturva.fi/heijastin/

        Eli et vain osaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe