Mykät lapset

Kayana

Pahoittelut otsikosta, mutta minä nyt tapaan nimittää näitä nuoria mykiksi lapsiksi. Siis heitä, jotka eivät osaa vastata yhtään mitään jos joku muu kuin heidän vanhempansa kysyvät heiltä tai puhuvat heille. Esimerkki: törmäsin tuttavaani, joka oli juuri tullut elokuvista lastensa kanssa. Kun kysyin n. 10-vuotiailta lapsilta, että oliko kiva leffa, molemmat tuijottivat minua hölmö ilme kasvoillaan eivätkä vastanneet mitään. Teki mieli tokaista tuttavalleni, että anteeksi kun en tiennyt että lapsesi ovat mykkiä.

Toinen esimerkki: olen usein hyvän ystäväni luona kylässä pidempiä jaksoja, joten olen hänen perheessään tuttu tapaus. Silti hänen jo teini-ikäinen lapsensa ei koskaan puhu minulle mitään. Ei edes vastaa, vaikka kysyn suoraan kasvotusten.

Koen moisen käytöksen erittäin epäkohteliaana. Koska se näyttää kuitenkin olevan varsin yleistä, uskoisin tämänkin palstan lukijoiden lapsissa olevan näitä mykkiä lapsia. Voisiko joku kertoa, mihin tämä perustuu? Eikö kotona ole opetettu peruskäyttäymissääntöjä? Vai onko joidenkin lapset vaan sellaisia, että voivat vapaasti käyttäytyä tai olla käyttäytymättä? Minä ainakin häpeän näiden lasten puolesta.

58

913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Oletko koskaan kuullut selektiivisestä mutismista? Lapset/nuoret eivät halua puhua sinulle.

    • Kayana

      Tuleeko näistä aikuisina ihan samanlaisia? Meillä on nimittäin töissä pari vastaavaa ja koskaan ei tiedä, milloin heitä huvittaa puhua ja milloin ei. Itsekästä käytöstä, oli se sitten nuorelta tai aikuiselta.

      • Mene pois

        Sinussa on ehkä jotain vikaa, jos sulle ei haluta puhua? Ehkä olet utelias ja kerrot muiden asioita eteenpäin? Tai sitten puhut vain omista asioistasi tauotta, etkä osaa kuunnella muita? Jos olisit työkaverini, tervehtisin sinua aamulla, mutta kahvitauolla voisin ehkä syventyä lehden lukuun. Et voi pakottaa ihmisiä juttelemaan kanssasi, etkä edes kuuntelemaan juttujasi, jos heitä ei huvita kuunnella. Työpaikalla tehdään töitä ja tauot jokainen käyttää siten, kuin tuntee virkistyvänsä parhaiten.


    • ahdistavaa!

      Olet puhunut väärään aikaan, tulisitpa vastaan tytärtämme, hän yleensä tervehtii kaikkia naapurin tätejä ja setiä, niin mummoja kuin vaareja, jopa kaupoissakin kaikkia myyjiä, voisi olla ettei sulle sanoisi mitään. Olet pelottava.

    • Kayana

      Olette todella hauskoja kun menette persoonaani vaikka emme ole koskaan tavanneet. Jos minä kysyn lapsilta, että oliko hyvä leffa, miten muka puhun itsestäni liikaa? Työpaikallani olen suosittu, en puhu yhtään enempää kuin muutkaan ja minua pyydetään päivittäin lounasseuraksi.

      ahdistavaa! miksi olen muka pelottava? Mistä niin päättelet?

      Mene pois: sinähän se olet varsinainen työpaikan tylyttäjä. Siis jos lähdettäisiin siihen oikoviivaiseen päättelyyn, jonka perusteella kirjoitit vastauksesi.

      Ja lopuksi: suurin osa lapsista ja nuorista puhuu minulle koska heidät on kasvatettu hyvin kotonaan. Mutta sitten on näitä tosiaan selektiivisesti mutistisia.

      • Mene pois

        Tietenkin päättelyni oli oikoviivaista, mutta miksi sinä etsit ensimmäisenä syitä muista? Jos kerran olet työpaikalla niin suosittu ja hyvää lounasseuraa, niin entäs ne pari muuta tyyppiä, joita ei edes huvita joka päivä puhua sinulle. :D

        Sinä et ehkä olekaan kaikkien "suosima" ja se on vain voi, voi. Yritä elää sen kanssa.


      • Kayana
        Mene pois kirjoitti:

        Tietenkin päättelyni oli oikoviivaista, mutta miksi sinä etsit ensimmäisenä syitä muista? Jos kerran olet työpaikalla niin suosittu ja hyvää lounasseuraa, niin entäs ne pari muuta tyyppiä, joita ei edes huvita joka päivä puhua sinulle. :D

        Sinä et ehkä olekaan kaikkien "suosima" ja se on vain voi, voi. Yritä elää sen kanssa.

        Nämä tuppisuut työpaikallani eivät puhu kenellekään ellei ole äärimmäinen pakko. Ilmeisesti valtaosa meistä siis ei olekaan kivoja tai siis täh?


      • Mene pois
        Kayana kirjoitti:

        Nämä tuppisuut työpaikallani eivät puhu kenellekään ellei ole äärimmäinen pakko. Ilmeisesti valtaosa meistä siis ei olekaan kivoja tai siis täh?

        Täytyy vain arvailla, kun en näitä tuppisuita tunne. Ehkäpä he ovat omissa ajatuksissaan ja miettivät työasioita tai onko tullut mieleesi, että heitä ei vain kiinnosta keskustella kansanne? Heillä voi myös olla yksityiselämässään sellainen tialle, ettei heitä huvita lörpötellä. Kuka tietää?


      • Mene pois
        Mene pois kirjoitti:

        Täytyy vain arvailla, kun en näitä tuppisuita tunne. Ehkäpä he ovat omissa ajatuksissaan ja miettivät työasioita tai onko tullut mieleesi, että heitä ei vain kiinnosta keskustella kansanne? Heillä voi myös olla yksityiselämässään sellainen tialle, ettei heitä huvita lörpötellä. Kuka tietää?

        tilanne.


      • en ymmärtänyt
        Mene pois kirjoitti:

        tilanne.

        Mikä viesti toi oli?


      • Mene pois
        en ymmärtänyt kirjoitti:

        Mikä viesti toi oli?

        Korjausta ed. viestiin. :D


      • mykkä

        Muistan, kun olin pieni ja joku kysyi jotain, en uskaltanut vastata! Kyse huonosta kasvatuksesta, muttei niin, että olisin ollut töykeä, vaan niin, että äitini oli maailman tuomitsevin ihminen. Kaikki oli aina joko oikein tai väärin, yleensä väärin. Yhä olen toisaalta puhelias ja sosiaalinen, mutten pidä tilanteista, joissa saatan "erehtyä", esim kun joku kysyi vaikkapa juuri, että "mitäs elokuvaa olitte katsomassa", meni luu kurkkuun, enkä kyennyt vastaamaan. En usko, että kukaan äitini kavereista koki hänet sellaisena, kuin minä hänet koin. Mutta muistan silti fiiliksen, kun joku kysyi jotain, enkä kyennyt kuin kysyvästi katsomaan äitiä, jotta tämä vastaisi puolestani.


      • Mykkä ja herkkä
        mykkä kirjoitti:

        Muistan, kun olin pieni ja joku kysyi jotain, en uskaltanut vastata! Kyse huonosta kasvatuksesta, muttei niin, että olisin ollut töykeä, vaan niin, että äitini oli maailman tuomitsevin ihminen. Kaikki oli aina joko oikein tai väärin, yleensä väärin. Yhä olen toisaalta puhelias ja sosiaalinen, mutten pidä tilanteista, joissa saatan "erehtyä", esim kun joku kysyi vaikkapa juuri, että "mitäs elokuvaa olitte katsomassa", meni luu kurkkuun, enkä kyennyt vastaamaan. En usko, että kukaan äitini kavereista koki hänet sellaisena, kuin minä hänet koin. Mutta muistan silti fiiliksen, kun joku kysyi jotain, enkä kyennyt kuin kysyvästi katsomaan äitiä, jotta tämä vastaisi puolestani.

        Hienosti kirjoitettu, mutten usko että avaajan kaltainen täysin empatiakyvytön ihminen pystyy kirjoitustasi ymmärtämään. Vain toinen saman kokenut käsitää, mitä voi olla taustalla, kun lapselta ei vastauksia (tai edes sitä tervehdystä) tule kuin "apteekin hyllyltä".


    • saman kokenut

      Olen itse törmännyt ihan samaan. Onhan se ymmärrettävää jos 4-5 -vuotiasta ujostuttaa puhua aikuisille, mutta ei kouluikäisten enää pitäisi noin mykkiä olla. Mutta vanhemmathan siinä vaan petaa muksuilleen vaikeampaa tulevaisuutta. Tänä päivänä sosiaalisuus on se, millä esim. työmarkkinoilla tunnutaan pärjäävän.

      • ettäpä näin

        Kaikki eivät kuitenkaan ikinä tule olemaan sosiaalisia.


      • ottakaahan

        selvää selektiivisestä mutismista! Kasvatukseslla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.


      • Mene pois
        ettäpä näin kirjoitti:

        Kaikki eivät kuitenkaan ikinä tule olemaan sosiaalisia.

        Sosiaalisuutta on niin monenlaista. Minusta sosiaalinen ihminen osaa myös kuunnella, eikä ITSE olla aina äänessä. Hiljaiset ihmiset ovat usein hyviä kuuntelijoita ja siten sosiaalisia.


      • Kayana
        Mene pois kirjoitti:

        Sosiaalisuutta on niin monenlaista. Minusta sosiaalinen ihminen osaa myös kuunnella, eikä ITSE olla aina äänessä. Hiljaiset ihmiset ovat usein hyviä kuuntelijoita ja siten sosiaalisia.

        Mutta kyllä sosiaalinen ihminen osaa vastata, jos hänelle sanotaan Hei!/Hyvää huomenta! jne. Muu käytös on moukkamaista ja itsekästä ja täysin epäsosiaalista.


      • ...
        Kayana kirjoitti:

        Mutta kyllä sosiaalinen ihminen osaa vastata, jos hänelle sanotaan Hei!/Hyvää huomenta! jne. Muu käytös on moukkamaista ja itsekästä ja täysin epäsosiaalista.

        Jos ei saa suunvuoroa? :D


      • Täh?
        ... kirjoitti:

        Jos ei saa suunvuoroa? :D

        Miten ei muka saa suunvuoroa, jos sanoo hei?!


    • kjium

      joo toi on kasvatuksesta kiinni.tuttava pariskunnan lapset on opetettu halaamaan vaaria ja mummiaan kun mennään kylään tai jonnekkin muualle niin tervehditään kuuluvasti jne..ja nämä lapset ovat erittäin miellyttäviä ja tietenkin heistä on tulleet sosiaalisia kun taas nämä perheet missä lapselta eo odoteta mitään ääntä missään..

      • Mene pois

        Sosiaalisuutta on niin monenlaista. Minusta sosiaalinen ihminen osaa myös kuunnella, eikä ITSE olla aina äänessä. Hiljaiset ihmiset ovat usein hyviä kuuntelijoita.


    • outoa,

      tulee mieleen läheiseni poika, jolta isomummo (yli 80-vuotias) kysyi että miten koulussa on mennyt. Ei mitään vastausta. Olisi edes vastannut että "ei mitään erikoista" tai edes JOTAIN! Mutta ei! Piti vaan suunsa kiinni. Kyseessä kuitenkin ihan puhekykyinen lapsi. Sanoin sitten hänelle että on epäkohteliasta olla vastaamatta, että kyllä mummolle pitää vastata! Tuli ikävä fiilis asiasta...

      • Käytöstavat kunniaan

        Puhumattomat lapset ovat huonokäytöksisiä ja se taas johtuu vapaasta kasvatuksesta = kasvatuksen puutteesta.


      • kuten yllä
        Käytöstavat kunniaan kirjoitti:

        Puhumattomat lapset ovat huonokäytöksisiä ja se taas johtuu vapaasta kasvatuksesta = kasvatuksen puutteesta.

        sanottu niin ota selvää puhumattomuudesta ennen kuin omia päätelmiä teet.Itsellä lapsi jolla selektiivinen mutismi,lapsi ei asialle itse mitään voi joten älytöntä leimausta kasvatuksesta.Kaikki me olemme erilaisia erilaisten pelkojemme kanssa,on vaan niin helppoa nostaa itsensä jonnekkin jalustalle ja arvostella muita.


      • Käytöstavat kunniaan
        kuten yllä kirjoitti:

        sanottu niin ota selvää puhumattomuudesta ennen kuin omia päätelmiä teet.Itsellä lapsi jolla selektiivinen mutismi,lapsi ei asialle itse mitään voi joten älytöntä leimausta kasvatuksesta.Kaikki me olemme erilaisia erilaisten pelkojemme kanssa,on vaan niin helppoa nostaa itsensä jonnekkin jalustalle ja arvostella muita.

        Älä nyt hernettä nenään vedä. Tälläiset diagnoosit ovat varmasti melko harvinaisia ja ovat eri asia. Tavallista sen sijaan on nykypäivän huonosti kasvatetut lapset jotka eivät osaa esittäytyä, kiittää, odottaa vuoroaan tai edes tervehtiä. Nämä ovat kasvattamattomuuden tulos, kun eihän lasta voi nyt pakottaa jos se ei halua. Kolme vuotiaiden kanssa yritetään keskustella erinäisistä asioista.....Lopputuloksena uusavuttomien vanhempien häviö.


      • Kayana
        Käytöstavat kunniaan kirjoitti:

        Älä nyt hernettä nenään vedä. Tälläiset diagnoosit ovat varmasti melko harvinaisia ja ovat eri asia. Tavallista sen sijaan on nykypäivän huonosti kasvatetut lapset jotka eivät osaa esittäytyä, kiittää, odottaa vuoroaan tai edes tervehtiä. Nämä ovat kasvattamattomuuden tulos, kun eihän lasta voi nyt pakottaa jos se ei halua. Kolme vuotiaiden kanssa yritetään keskustella erinäisistä asioista.....Lopputuloksena uusavuttomien vanhempien häviö.

        Olen samaa mieltä. Tai sitten näitä diagnosoituja selektiivisiä mutisteja on ihan hirveästi nykyään. ;


      • Raivostuttavaa!
        Käytöstavat kunniaan kirjoitti:

        Puhumattomat lapset ovat huonokäytöksisiä ja se taas johtuu vapaasta kasvatuksesta = kasvatuksen puutteesta.

        Onko ihmiset oikeasti noin tyhmiä.
        Vanhemmalla lapsellani on todettu valikoiva puhumattomuus eli selektiivinen mutismi.Käynyt tutkimuksissa, hoidoissa ja yhä edelleen terapiassa.
        Puhuu ihan normaalisti kotona,sekä tutuille ja sukulaisille. Koulussa puhuu vain luotto opettajansa kanssa.Toisille lapsille ei lainkaan.Varsinkaan kun joutui vielä koulukiusatuksi.
        Sairaus se on sekin, eikä sillä piruvieköön ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa.
        Kannattaisi ottaa asioista selvää ennenkun alkaa huutelemaan ja arvostelemaan!!!!!


      • Mene pois
        Kayana kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Tai sitten näitä diagnosoituja selektiivisiä mutisteja on ihan hirveästi nykyään. ;

        Onhan kaikkia muitakin lasten sairauksia diagnosoitu nykyään enemmän kuin aiemmin. Puhumattomia lapsia on ollut aina. Se että aikuiset hyökkäävät heidän kimppuunsa ei paranna asiaa, vaan pahentaa.
        Muistan, että minua ei lapsena huvittanut puhua ihmisille, jotka vaikuttiavat minusta suulailta ja hölmöiltä ja jos tapasin hiljaisemman aikuisen ihmisen, jolla oli ajatuksia, saimme aikaan tosi hyviä keskusteluja. Lapset eivät aina viitsi puhua niille aikuisille, joiden he huomaavat olevan eri aaltopituudella. Jotkut lapset ovat myös varautuneempia ja "hitaasti lämpiävämpiä", eikä se tee heistä huonostikasvatettuja tai tyhmiä - päinvastoin!


      • Mutisijat
        Raivostuttavaa! kirjoitti:

        Onko ihmiset oikeasti noin tyhmiä.
        Vanhemmalla lapsellani on todettu valikoiva puhumattomuus eli selektiivinen mutismi.Käynyt tutkimuksissa, hoidoissa ja yhä edelleen terapiassa.
        Puhuu ihan normaalisti kotona,sekä tutuille ja sukulaisille. Koulussa puhuu vain luotto opettajansa kanssa.Toisille lapsille ei lainkaan.Varsinkaan kun joutui vielä koulukiusatuksi.
        Sairaus se on sekin, eikä sillä piruvieköön ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa.
        Kannattaisi ottaa asioista selvää ennenkun alkaa huutelemaan ja arvostelemaan!!!!!

        Älä vedä sitä johtopäätöstä, että kaikki hiljaiset laspet olisivat jonkin sairauden lamaannuttamia.
        Eivät nykypäivän lapset ole sen sairaampia kuin edellisten sukupolvienkaan.

        Teet diagnoosit melko hepposin perustein, kun väität jokaisen puhumattoman lapsen sairastavan mutismia. Jopa heitä olisi maailma täynnä.

        Vanhemmat eivät ole tänä päivänä yhtään viisaampia kuin ennen, ja kun käytöstapoja halveksitaan aivan yleisesti, niin seuraus on tätä luokkaa.


      • mutta mistäpä
        Mutisijat kirjoitti:

        Älä vedä sitä johtopäätöstä, että kaikki hiljaiset laspet olisivat jonkin sairauden lamaannuttamia.
        Eivät nykypäivän lapset ole sen sairaampia kuin edellisten sukupolvienkaan.

        Teet diagnoosit melko hepposin perustein, kun väität jokaisen puhumattoman lapsen sairastavan mutismia. Jopa heitä olisi maailma täynnä.

        Vanhemmat eivät ole tänä päivänä yhtään viisaampia kuin ennen, ja kun käytöstapoja halveksitaan aivan yleisesti, niin seuraus on tätä luokkaa.

        sitten tiedät kenellä on mutismi? Täällä haukutaan jotain lasta tietämättä kuitenkaan tosiasioita.


    • motorman 67

      Otsikon olisi pitänyt kuulua: mykät vanhemmat!!
      Kertokaas mistä johtuu tällänen käyttäytyminen: Asumme suht pienessä kaupungissa ja sen pienessä osassa, kun haen lastani esikoulusta kotiin niin vanhemmat joihin törmään eskarin pihalla tai käytävillä eivät ota mitään kontaktia,ei vilkaise, saatikka vastaisi hyvään päivään. Siis tämä koskee noin 25-35 vuotiaita vanhempia. Ei ole ihme, että lapsetkin pitävät suunsa kiinni. Siittä huolimatta aion jatkaa hyvän päivän sanomista näille mykille ja katseensa pois kääntäville isille ja äideille. V***tu ihan kiusallanikin..

      • "kotiutuneita"

        Mykät vanhemmat ovat usein ns. mökkihöperöitä, esim. työttömiä tai kotiäitejä. Pelkäävät puhua vieraille ihmisille, koska ovat olleet liikaa neljän seinän sisällä.


      • Juueikylläkai
        "kotiutuneita" kirjoitti:

        Mykät vanhemmat ovat usein ns. mökkihöperöitä, esim. työttömiä tai kotiäitejä. Pelkäävät puhua vieraille ihmisille, koska ovat olleet liikaa neljän seinän sisällä.

        Höpsis. Jokaisella työpaikalla tapaa yhä enemmän työkavereita, jotka eivät koskaan tervehdi.
        He katsovat ohi, ja jos jotakin kysytään, he sanovat "juu" tai "ei", mieluiten "en tiedä".


      • "kotiutuneita"
        Juueikylläkai kirjoitti:

        Höpsis. Jokaisella työpaikalla tapaa yhä enemmän työkavereita, jotka eivät koskaan tervehdi.
        He katsovat ohi, ja jos jotakin kysytään, he sanovat "juu" tai "ei", mieluiten "en tiedä".

        Ei meidän työpaikalla ole mykkiä. Meillä jokainen tervehtii työkaveriaan, ainakin ensimmäisen kerran tavattuaan aamulla ja töistä lähdettyään heitämme: "huomiseen!"

        Jos satumme ruokiksella törmäämään kaupungilla moikkaamme taas. Milläköhän alalla sinä työskentelet?


      • Raivostuttavaa!
        "kotiutuneita" kirjoitti:

        Mykät vanhemmat ovat usein ns. mökkihöperöitä, esim. työttömiä tai kotiäitejä. Pelkäävät puhua vieraille ihmisille, koska ovat olleet liikaa neljän seinän sisällä.

        Minä olen se työtön kotiäiti ja osaan kyllä tervehtiä niin niin tuttuja ja tuntemattomia vaikka en vastausta saisikaan.
        Ja lääkäri on antanut lapselleni tämän diaknoosin jo ennen eskarin aloittamista, en minä.Lapsi on nyt 14 vuotias.


      • "kotiutuneita"
        Raivostuttavaa! kirjoitti:

        Minä olen se työtön kotiäiti ja osaan kyllä tervehtiä niin niin tuttuja ja tuntemattomia vaikka en vastausta saisikaan.
        Ja lääkäri on antanut lapselleni tämän diaknoosin jo ennen eskarin aloittamista, en minä.Lapsi on nyt 14 vuotias.

        No sinun tapauksessasi lapsestasi tuli "mökkihöperö", tämä mutismihan on yleisempää kotihoidetuilla lapsilla. ;)
        Se sana on muuten diagnoosi. :)


      • Raivostuttavaa!
        "kotiutuneita" kirjoitti:

        No sinun tapauksessasi lapsestasi tuli "mökkihöperö", tämä mutismihan on yleisempää kotihoidetuilla lapsilla. ;)
        Se sana on muuten diagnoosi. :)

        "kotiutuneita"
        Anteeksi paljon kirjoitusvirheeni.
        Oletkos ihan ottanu selvää että mutismi on yleisempää kotihoidetuilla lapsilla?
        Minun lapseni on ollut koulukiusattu jo ala-asteelta lähtien.
        Ei häntä tarvitse enää tuommosten tekopyhien tietoviisaitten kusipäitten enää pilkata.Ja vielä muka aikuinen voi jeesus.


      • Raivostuttavaa!
        Raivostuttavaa! kirjoitti:

        "kotiutuneita"
        Anteeksi paljon kirjoitusvirheeni.
        Oletkos ihan ottanu selvää että mutismi on yleisempää kotihoidetuilla lapsilla?
        Minun lapseni on ollut koulukiusattu jo ala-asteelta lähtien.
        Ei häntä tarvitse enää tuommosten tekopyhien tietoviisaitten kusipäitten enää pilkata.Ja vielä muka aikuinen voi jeesus.

        "kotiutuneita"
        Jatkoa vielä sen verran että toinen lapseni ei ole "mökkihöperö", niin kuin sinä sanoit, vaan ihan normaalisti koulussa puhuva, harrastuksissa ja kavereiden tykönä käyvä nuori.
        Niin että menipä sinunki DIAGNOOSI ihan perseelleen:):):)


      • "kotiutuneita"
        Raivostuttavaa! kirjoitti:

        "kotiutuneita"
        Jatkoa vielä sen verran että toinen lapseni ei ole "mökkihöperö", niin kuin sinä sanoit, vaan ihan normaalisti koulussa puhuva, harrastuksissa ja kavereiden tykönä käyvä nuori.
        Niin että menipä sinunki DIAGNOOSI ihan perseelleen:):):)

        Hienoa, ettei kaikilla lapsillasi ole mutismia. :)
        Mutta oikeasti, tiedän hyvin mistä kirjoitan. Nykypäivänä lapsen saa viedä päivähoitoon, jos se lapsen kehityksen kannalta on parempi vaihtoehto kuin kotihoito. Jos lapsesi oli jo ala-asteella koulukiusattu, näin jälkiviisaana voisi sanoa, että hänestä olisi voinut tulla sosiaalisempi jossakin päiväkotiryhmässä - ken ties?


      • Raivostuttavaa!
        "kotiutuneita" kirjoitti:

        Hienoa, ettei kaikilla lapsillasi ole mutismia. :)
        Mutta oikeasti, tiedän hyvin mistä kirjoitan. Nykypäivänä lapsen saa viedä päivähoitoon, jos se lapsen kehityksen kannalta on parempi vaihtoehto kuin kotihoito. Jos lapsesi oli jo ala-asteella koulukiusattu, näin jälkiviisaana voisi sanoa, että hänestä olisi voinut tulla sosiaalisempi jossakin päiväkotiryhmässä - ken ties?

        "kotiutuneita "
        Molemmat lapseni ovat olleet satunnaisesti päiväkodissa.


      • "kotiutuneita"
        Raivostuttavaa! kirjoitti:

        "kotiutuneita "
        Molemmat lapseni ovat olleet satunnaisesti päiväkodissa.

        Sinä voit haukkua minua kusipääksi, muttet tienyt sitä, että olen lapsena itse kärsinyt selektiivisestä mutismista. Minusta se on eniten ehkä psyykkinen sairaus tai lukihäiriöstäkin johtuva, mutta mutismin syntyyn vaikuttavat myös monet muut tekijät.

        Selektiiviseen mutismiin liittyy usein merkittäviä persoonallisuudenpiirteitä, kuten sosiaalista ahdistuneisuutta, vetäytymistä, herkkyyttä tai vastarintaa. Itsestäni tuli myös roolini vanki. Olisin halunnut puhua, mutta en enää uskaltanut astua ulos roolistani.

        Minulla elämäntilanteen muutos, eli muutto ja koulun vaihto toi tilanteeseeni merkittävän parannuksen. Entisestä kiusatusta pienestä eka-tokaluokkalaisesta tuli uuden koulun myötä pidetty kolmasluokkalainen. Onneksi minulla oli ymmärtävät vanhemmat, eikä tuohon aikaan ollut myöskään nettiä, jossa äitini olisi raivonnut.


      • fgh+åpk

        On muuten keskimäärin nuoria eskari-ikäisten vanhempia. Meidän lasten tarhassa eskareiden vanhemmat ovat ennemminkin 33-43 v.

        No, tällainen sivuhuomio vain.


    • Pummitäti

      Sanoisin, että kysymyksessä on vanhempien kyvyttömyys ohjata lapsiaan.
      Kun lapselle pienestä pitäen puhutaan ja häntä kannustetaan kertomaan asioistaan, kehoitetaan tervehtimään ja katsomaan silmiin, niin lapsesta tulee sosiaalisempi ja avoimempi kuin "mykän" perheen lapsesta.

      Usein huomaa, että pikkulapsi yrittää puhua asiaansa vanhemmalleen, mutta tämä ei vastaa vaan jatkaa oman asiansa toimittamista tai suorastaan käskee olla hiljaa.
      Ihan joskus sääliksi käy kun lapsi kauniisti kysyy yhä uudelleen samaa asiaa saamatta vastausta.

      On vanhempien velvollisuus opettaa lapsensa tervehtimään ja vastaamaan "kiitos hyvää", kun joku kysyy, mitä kuuluu.

      Omassa suvussani on lukiolainen, joka ei ikinä ole vastannut mihinkään minun tervehdykseeni ta muuhun puheeseen. Hänen äitinsä ei ole koskaan sanonut asiasta mitään. Kerran kysyin toiselta sukulaiselta, onko lapsi autistinen, ja hän nauroi ja sanoi, että on vilkas ja kova puhumaan, jos haluaa.
      Minua hän tuijottaa vain sanaakaan sanomatta.
      Olen jo vuosia sitten vastannut samalla mitalla. En minä tarvitse häntä, eikä hän minua.

      Sain kyllä kutsun rippijuhlaan, jonne vein hänelle shekin onnittelukortin sisällä. Hän avasi kuoren ja pihahti halveksivasti.
      Ylioppilasjuhlaan en mene enkä ole tietääksenikään koko asiasta.

      Kun kemiat eivät kohtaa, niin on turha väkisin yrittää, kasvatusta sekin on, puolin ja toisin.

      • _einsteinium_

        "Sanoisin, että kysymyksessä on vanhempien kyvyttömyys ohjata lapsiaan.
        Kun lapselle pienestä pitäen puhutaan ja häntä kannustetaan kertomaan asioistaan, kehoitetaan tervehtimään ja katsomaan silmiin, niin lapsesta tulee sosiaalisempi ja avoimempi kuin "mykän" perheen lapsesta."

        Tämä toimii varmaan useimpien lapsien kohdalla vaan ei minun kohdallani. Minulla on asperger eli lievä autismin muoto. Minusta ei tullut sen sosiaalisempaa, vaikka vanhemmat kehottivat puhumaan ja tervehtimään. Minä lähinnä häpesin vanhempieni puolesta tällaisissa tilanteissa, sillä he ikäänkuin tekivät puhumattomuudestani numeron. En muistanut/tajunnut katsoa esim. päiväkodin tätejä silmiin ja sitten en enää halunnut tehdä niin kun he muistuttivat minua siitä.

        Meillä on koko faijan puolen suku tuollaisia. Serkuista suurin osa on todella hiljaisia, he eivät suostu puhumaan aikuisille ainakaan ensimmäisiin kolmeenkymmeneen minuuttiin. Silti me serkukset tulemme hyvin toimeen keskenämme. Ehkä aikuiset ovat joidenkin pienten lasten mielestä vain pelottavia?


    • Hhhöböö

      Hyvänen aika, kysymys voi olla yksinkertaisesti siitä, että lapsi pelkää sinua. Liika hymyily ja lässytys saavat rohkeammankin lapsen vetäytymään kuoreensa.

      • Kayana

        Kerrotko hieman tarkemmin, miten mielestäsi lasten ja nuorten kanssa tulisi toimia sen sijaan että moitit? Eri lapset pelkäävät erilaisia asioita, osa ei mitään jne. Miten normaalisti käyttäytyvällä aikuisella voisi aina olla anturit ojollaan eri tavoilla käyttäytyvien lasten varalta? Siinähän joutuu heittämään oman persoonansa vaikka rippijuhlissa vaihtoon 15 kertaa jos paikalla on niin monta nuorta ja ajatus on se, että mykälle nuorelle hiljaa, reippaalle oma itsensä jne. Eikö lasten enää tarvitse enää itse tehdä mitään käyttäytymisensä eteen? Ilmankos ongelmakäyttäytyminen on lisääntyminen jos vanhemmat eivöt opeta käyttäytymisen perusasioita.


      • ei kokemusta moisest
        Kayana kirjoitti:

        Kerrotko hieman tarkemmin, miten mielestäsi lasten ja nuorten kanssa tulisi toimia sen sijaan että moitit? Eri lapset pelkäävät erilaisia asioita, osa ei mitään jne. Miten normaalisti käyttäytyvällä aikuisella voisi aina olla anturit ojollaan eri tavoilla käyttäytyvien lasten varalta? Siinähän joutuu heittämään oman persoonansa vaikka rippijuhlissa vaihtoon 15 kertaa jos paikalla on niin monta nuorta ja ajatus on se, että mykälle nuorelle hiljaa, reippaalle oma itsensä jne. Eikö lasten enää tarvitse enää itse tehdä mitään käyttäytymisensä eteen? Ilmankos ongelmakäyttäytyminen on lisääntyminen jos vanhemmat eivöt opeta käyttäytymisen perusasioita.

        Khöm.

        Normaalit aikuiset ihmiset hienosäätävät käytöstä lapsen mukaiseksi AUTOMAATTISESTI. Ei sitä edes tarvitse erikseen ajatella. Jos AP jyrää omalla "reippaalla" tyylillään tilanteessa, kuin tilanteessa, en ihmettele, miksi konflikteja syntyy.


    • ei kokemusta moisest

      Lasten suusta totuuden kuulee.

      Käytöksesi on epäaitoa ja aggressiivista, sen näkee jo tavasta, jolla vastaat täällä kirjoittaneille. Siksi lapsi ei halua vastata sinulle.

      Minä en ole tavannut yhtään kuvaamaasi mykkää lasta. Ja jos tapaisinkin, en suinkaan HÄPEÄISI näiden lasten puolesta (???), enkä tulisi keskustelupalstalle puhumaan pahaa heidän vanhemmistaan. Ei kaikkia huvita aina höpötellä kaikkien kanssa. Jos vanhemmilla on lupa joskus vaieta, miksei lapsilla ole? Mikäs elämää suurempi asia se on, jos pienestä small-talkista on kysymys?

      Ovatko kaikki, jotka eivät toimi ennakko-oletustesi tai vaatimustesi mukaisesti epäkohteliaita tai epäsosiaalisia?

      • Kayana

        Sanonta "lasten suusta totuuden kuulee" viittaa valitettavasti johonkin ihan muuhun. Jos et ole koskaan tavannut yhtään mykkää lasta, mitä sinä tiedät asiasta? Mielestäni kohtelias keskustelu on sekä aikuisten että lasten normaaliin käyttäytymiseen.

        Kun kirjoitit, että käytökseni on epäaitoa ja aggressiivista, luepa vastauksia joita sain heti alkuun. Olikohan se nettipoliisi vai kuka, joka kuukausi sitten sanoi että aikuiset käyttäytyvät netissä huonommin kuin nuoret. Tätä palstaa lukiessa olen vakuuttunut. :)


      • ...
        Kayana kirjoitti:

        Sanonta "lasten suusta totuuden kuulee" viittaa valitettavasti johonkin ihan muuhun. Jos et ole koskaan tavannut yhtään mykkää lasta, mitä sinä tiedät asiasta? Mielestäni kohtelias keskustelu on sekä aikuisten että lasten normaaliin käyttäytymiseen.

        Kun kirjoitit, että käytökseni on epäaitoa ja aggressiivista, luepa vastauksia joita sain heti alkuun. Olikohan se nettipoliisi vai kuka, joka kuukausi sitten sanoi että aikuiset käyttäytyvät netissä huonommin kuin nuoret. Tätä palstaa lukiessa olen vakuuttunut. :)

        Hienoa, että huomasit omassa käytöksessäsikin vikaa. Sinähän olet aikuinen?


    • Mene pois

      Vaikuttaa siltä, että hyvän ystäväsi lapsi ei pidä sinusta Kayana. Hän ehkä myös toivoo, ettet kävisi lainkaan heillä kylässä, enkä ollenkaan ihmettele (kirjoitustesi perusteella) miksi näin on.

      Ystäväsi lapsi saattaa myös tunteä myötähäpeää sinun puolestasi, mutta sinä et voi tätä ymmärtää, koska olet tyypiltäsi erilainen ihminen kuin hän. Olet myös ihminen, joka etsii usein vikaa muista, mutta syy voi olla vain siinä, että teidän kahden henkilökemiat eivät toimi yhteen. Sinun pitäisi yrittää oppia ymmärtämään, että myös sinussa voi olla vikaa.

    • Joskus näinkin

      Jotkut lapset on varmaan tottuneita siihen, ettei itse tarvitse (/saa) puhua mitään, kun vanhemmat hoitavat puhumisen lapsen puolesta. Jos äiti tai iskä sitten jossain tilanteessa jättääkin lapselle tilaa vastata, ipana jää vähän hölmistyneenä seisoskelemaan.

    • scarychrildren

      Lapset on peloteltu hiljaisiksi ja kotona on selvästi jotain vakavisa ongelmia. Ei ole normaalia olla vastaamatta kkun kysytään jotain. Tiedätkö enemmän lasten asioista ja oloista?

      • Kayana

        Lapsi on avioerolapsi ja toinen vanhemmista kertoi, että hän lopetti puhumisen joskus 7-vuotiaana (vanhemmat erosivat jo muutama vuosi aikaisemmin). Sanoi, että johtuu siitä että toinen vanhemmista puhuu koko ajan, mutta ei kuitenkaan asunut tämän luona. Niinpä en usko, että johtuu toisen vanhemman jatkuvasta puheripulista jos kerran ei altistunut sille kuin satunnaisesti. Sen sijaan vanhemman roolia päivittäin suorittava passaa lasta todella paljon, huolehtii ettei lapsi joudu koskaan vastaamaan kenellekään mitään, tämä nuori ei edes ravintolassa joudu lukemaan ruokalistaa koska vanhempi lukee sen hänelle alusta loppuun asti valmiiksi luetellen ne ruoat, joista lapsi "ei ehkä pidä". Jne.


    • kokemus-k

      Minusta alkuperäisen aloittajan ongelma on siinä että hän tekee niin suuren numeron siitä että lapsi ei vastaa. Hän saattaa myös lähestyä huomaamattaan lasta tavalla joka ei näytä tai tunnu lapsen silmin ystävälliseltä tai hyväntahtoiselta.
      Lapset ovat aina yksilöitä ja hyvin erilaisia. Ja heihin pitää myös suhtautua yksilöinä ja kunnioittaa heidän erilaisuuttaan.
      Olen itse urheiluharrastuksen takia tekemisissä kymmenien eri ikäisten lapsien kanssa ja olen nähnyt miten monet avautuvat vasta hyvin pitkän tuttavuuden jälkeen kun taas jotkut ovat heti alusta puheliaita ja sosiaalisia. Silti tuosta alun hiljaisuudesta ei voi mitenkään päätellä sitä minkälainen lapsi lopulta on tai miten hän on kasvatettu. Moni alussa hiljainen lapsi on lopulta vapauduttuaan oikeasti hyvinkin syvällisiä puhuva ja fiksu lapsi siinä kuin alussa ihanan sosiaaliselta tuntuva lapsi on lopulta samoja juttuja loputtomiin höpöttävä, ihan yhtä arvokas sellaisena toki kuitenkin.
      Mutta näiden kokemusten takia olet itse ottanut käytönnön jossa puhelen kaikille lapsille ihan riippumatta siitä paljonko he minulle vastailevat. Hiljaisellekin juttelen silti enkä edes odota vastausta. Sillä osoitan heille että olen heistä kiinnostunut vaikka he eivät aina vastaisikaan. En kuitenkaan "ahdistele" kysymyksillä vaan juttelen asioita joihin ei välttämättä tarvitse vastata. Kehun ja kannusta suorituksista ja kertoilen omasta elämästäni ja kokemuksistani lajista.
      Enkä muista ketään lasta joka ei olisi lopulta avautunut ja josta ei olisi paljastunut se oma persoona kun en ole painostanut turhaan sosiaalisuuteen niitä joille se ei ole luonnollista. Ehkä oma ujouteni lapsena on antanut minulle perspektiiviä ymmärtää asiaa myös lapsen näkökulmasta.

      • loistavaa

        Ihana kirjoitus :)


    • xor

      Aikoinaan sukulaisvierailujen yhteydessä olin puhumaton, vastasin jos kysyttiin mutta ei mitään ylimääräistä. Lapsi vaistoaa jos aikuinen ei ole kiva. En ole pitänyt yhteyttä täteihin, sun muihin sukulaisiin. Pappa oli ainoa jonka kanssa hlausin puhua. En halunnut puhua isän kanssa , äidin kanssa tietysti. Näin vanhempana sitä on aika sosiaalinen ja puhelias, osaa kuunnella mutta valitsen seurani tarkkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe