muutama kysymys kattoristikoista

efweffwwef

Kuinka olette mitoittaneet kattoristikon alapaarteen pituuden? Jos vaikkapa perustuksien ulkomitat alapaarteen suuntaisesti on 8000mm.

Entäs tukikorkeus? Paljonko se normaalisti on?

Paljonko pitää olla korkeudessa tilaa yläpohjassa jotta on järkevää ostaa käyttöullakkokattoristikkoja?

Millaisia kattoristikkoja olette ostaneet ja mitä ne ovat maksaneet?

19

4882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N.Erkki

      Kattoristikoita ei kannata itse tehdä kuin joihinkin pikku vajoihin. Rakennesuunnittelija tekee mitoituksen. Valmiit ristikot ovat lujia ja kevyitä. Tehdasristikot saa käytännössä lähes puutavaran hinnalla.

      • Tuoliton

        Kyllä kannattee ottaa valmiit kattotuolit. Jos ei haksahda näihin pieniin toimittajiin. Esim. RP ELEMENTTI OY. Somerolta. Josta ei ole kuin huonoja kokemuksia. Tuolit on mitä sattuu. Ja toimitukset heittelee. En kyllä suosittle.


    • Perustuksen ja puuseinän liittymässä usein otetaan puurunko sisemmäki kuin perustuksen ulkoreuna. Erotus on useimmiten joko tuulensuojalevyn verran, tai jos puuverhouksen alla on ristikoolaus, tuulensuojalevyn ja sen sisemmän koolauksen verran. Tuo erotus sitten kaksi kertaa pois perustuksen ulkomitasta, niin päästään ristikkotarjouksia kyselemään...

      Tukikorkeudesta sen verran, että useimmilla kattotuolitehtailla on hinnastossa porrastus tukikorkeuden mukaan - ja yleisimmät rajat on 650 mm ja 1000 mm - tästä johtuen itse piirrän oletusarvoisesti aina tuon 650 mm tukikorkeuden, sillä yleensä 651 mm tukikorkeudella hinta nousisi 10 % - ja ihan samasta syystä esimerkiksi eräällä tunnetulla talopakettifirmalla on kaikissa putkiullakkomalleissaan ristikot, joiden tukikorkeus on tasan 1000 mm :-)

      Käyttöullakkotilasta on iloa melko matalanakin, sillä vanhaviisaushan tietää kertoa, että tarpeettoman tavaran määrä on suorassa suhteessa säöilytystiljen määrään. Joku 2,5 metriä harjakorkeudeltaan oleva ristikko jo mielestäni suorastaan huutaa käyttöullakkovarausta - eikä käyttöullakkovaraus nosta tavallisen harjaristikon hintaa kuin 1/3 perusmuodossaan (siis sellainen vinoilla sivusauvoilla varustettu tavaransäilytystila) - huonetilavarauksella hinnannousu vähintään 1/2....

      Ristikoiden hinnoittelu on aika monimuotoista puuhaa, sillä hintaan vaikuttavia tekijöitä on paljon: sarjapituus, malli, tukikorkeus, kattokaltevuus, alapaarteen pituus etc... Mutta suuruusluokkien arvioimiseksi oheen tyypillinen 10...20 kpl perus-harjaristikko 8 m alapaarteella 1:2,5 tukikorkeudella 650, vakioräystäillä ja ilman mitään koukkuja = 85 €/kpl (sis. alv) rahtia noin 300 €/erä....

      Tarkempia hintoja saa pyytämällä em. tiedoilla sopivalta ristikkotehtaalta.

      • 3r3r3r

        rauno_kangas ymmärsi mitä olen kysymässä. kiitoksia vastauksesta.

        Kattoristikot tulevat autotalliin, jossa sokkelin ulkomitat kattoristikon suuntaisesti on 8870mm.

        Kattokaltevuus on 1:3. Onko 444mm tukikorkeus ollenkaan järkevä? (Minusta se on aika matala). Minulla on lupakuvat, mutta ei kattoristikkokuvia.

        Käyttöullakolle jäisi yhden "tarjousluonnoksen mukaan" tilaa korkeudessa 1200mm.

        Minusta tuntuu että minun saamat tarjoukset on aika huonoja kun hinnat on 120-150e/kpl (toimituskuluineen).


      • wewqeq
        3r3r3r kirjoitti:

        rauno_kangas ymmärsi mitä olen kysymässä. kiitoksia vastauksesta.

        Kattoristikot tulevat autotalliin, jossa sokkelin ulkomitat kattoristikon suuntaisesti on 8870mm.

        Kattokaltevuus on 1:3. Onko 444mm tukikorkeus ollenkaan järkevä? (Minusta se on aika matala). Minulla on lupakuvat, mutta ei kattoristikkokuvia.

        Käyttöullakolle jäisi yhden "tarjousluonnoksen mukaan" tilaa korkeudessa 1200mm.

        Minusta tuntuu että minun saamat tarjoukset on aika huonoja kun hinnat on 120-150e/kpl (toimituskuluineen).

        Ja sokkelin ylin harkko on 125mm ja sisäpuolella pystyssä on 50mm eriste. Rungoksia on piirretty 48x123.


      • 3r3r3r kirjoitti:

        rauno_kangas ymmärsi mitä olen kysymässä. kiitoksia vastauksesta.

        Kattoristikot tulevat autotalliin, jossa sokkelin ulkomitat kattoristikon suuntaisesti on 8870mm.

        Kattokaltevuus on 1:3. Onko 444mm tukikorkeus ollenkaan järkevä? (Minusta se on aika matala). Minulla on lupakuvat, mutta ei kattoristikkokuvia.

        Käyttöullakolle jäisi yhden "tarjousluonnoksen mukaan" tilaa korkeudessa 1200mm.

        Minusta tuntuu että minun saamat tarjoukset on aika huonoja kun hinnat on 120-150e/kpl (toimituskuluineen).

        444 mm tukikorkeus on ihan OK - ennen 2010 energianormeja, kun yläpohjaeristykset oli 300 mm luokka asuinrakennuksissa, itsekin piirtelin oletusarvona nimeomaan 450 mm tukikorkeuksia.

        444 8870/2/3 = 1922 (eli kuvaamasi tapauksen ristikon suurin korkeus) - siihen saa mahtumaan jotakuinkin 1,4-1,5 metriä korkean käyttöullakon, johon kyllä suksia ja lankkutavaraa keräilee ihan kivasti.

        Ja jos nuo sun ristikot on ullakkovarauksella niin katsoppas tarkemmin mun edellistä viestiä - siitä voisi laskea KU-ristikot käypäseksi hinnaksi tapauksessasi:

        8,81 m (alapaarre) / 8,00 (vertailuhintani) * 1,33 (KU-ristikon hinta suhteessa tavalliseen) * 85 €/kpl = 124,50 €/kpl ja tuohon vielä rahdt päälle jopa 30 €/kpl - eli sun saamat ristikkohinnat on täysin yleisellä tasolla (olettaen, että olivat niitä KU-ristikoita).


      • qweqee
        rauno_kangas kirjoitti:

        444 mm tukikorkeus on ihan OK - ennen 2010 energianormeja, kun yläpohjaeristykset oli 300 mm luokka asuinrakennuksissa, itsekin piirtelin oletusarvona nimeomaan 450 mm tukikorkeuksia.

        444 8870/2/3 = 1922 (eli kuvaamasi tapauksen ristikon suurin korkeus) - siihen saa mahtumaan jotakuinkin 1,4-1,5 metriä korkean käyttöullakon, johon kyllä suksia ja lankkutavaraa keräilee ihan kivasti.

        Ja jos nuo sun ristikot on ullakkovarauksella niin katsoppas tarkemmin mun edellistä viestiä - siitä voisi laskea KU-ristikot käypäseksi hinnaksi tapauksessasi:

        8,81 m (alapaarre) / 8,00 (vertailuhintani) * 1,33 (KU-ristikon hinta suhteessa tavalliseen) * 85 €/kpl = 124,50 €/kpl ja tuohon vielä rahdt päälle jopa 30 €/kpl - eli sun saamat ristikkohinnat on täysin yleisellä tasolla (olettaen, että olivat niitä KU-ristikoita).

        Ahaa. Kiitoksia tästäkin infosta. Sinulta saa paremmin tietoa kuin omalta vastaavalta :)


    • qweqweee

      Miten suunnitellaan kattoristikkojen kohdat...eli jako on 900mm (k900). Eli tuleeko päädyt ristikosta eli tuleeko ristikkot aivan päätyjen tasaan ja sitten siitä sopivasti jakaen. Vai päädyissä hieman "sisemmäksi". Jos vaikkapa rakennus on 12,6metriä pitkä niin meneekö siihen 13, vai 14 vai jopa 15 kattoristikkoa? 900mmx14=12600mm.

      Eli on vähän epäselvä miten päädyissä toteutetaan räystäsrakennelma.

      Kattomuoto on tuollainen "moderni" murrettu harjakatto tai mikälie sen oikea nimitys.

      • Pulpetti

        Pulpettikattoako tarkoitit? Se on kalliimpi kuin harjakatto.


      • Kahta tapaa on tuossa päädyn rakentamisessa. Toisessa ensimmäinen ristikko asennetaan 900 mm päähän päätyseinärungon sisäpinnasta ja toisessa aloitetaan ristikolla rungon sisäpinnasta - eli vastauksena kysymykseesi 13 tai 15 joissain tapauksissa myös 14 .... ai niinhän sää sanoitkin :-(

        Murrettu harja on fiksuinta tuteuttaa suoraan ristikkoon tehden. Tuollainen ristikko on leimallisesti 10 % kalliimpi kuin tavallinen harjaristikko.


      • rgsgsgsd
        rauno_kangas kirjoitti:

        Kahta tapaa on tuossa päädyn rakentamisessa. Toisessa ensimmäinen ristikko asennetaan 900 mm päähän päätyseinärungon sisäpinnasta ja toisessa aloitetaan ristikolla rungon sisäpinnasta - eli vastauksena kysymykseesi 13 tai 15 joissain tapauksissa myös 14 .... ai niinhän sää sanoitkin :-(

        Murrettu harja on fiksuinta tuteuttaa suoraan ristikkoon tehden. Tuollainen ristikko on leimallisesti 10 % kalliimpi kuin tavallinen harjaristikko.

        Aloin tuota miettimään itse myös kun toiselta sain neuvoa että 14 kattoristikkoa kun tekisi toisen päädyn rungosta ja toisen ei. No tuli mieleen että miksi sitä toistakin pääty ei sitten tekisi rungosta?

        Rakennus on sellainen että siinä on autotallitalli varasto vierekkäin ja edessa sitten autokatos. En tiedä vaikuttaako se jotenkin asiaan...


    • qweqeee

      Murrettu harjakatto esim.http://www.muurametalot.fi/index.php?page=t62&lang=1

      Ei pulpetti.

    • suunnittelijan homma

      Eiköhän nämä mitoitusta koskevat kysymykset kuulu ihan johonkin muualle kuin suoli24 palstalle.

      Tavisrakentaja vain tilaa tarvitsemansa ristikot ja se on valmistajan asia miettiä mitoitukset ja toivottavasti muuten kuin täältä kyselemällä.

      • qweqwe

        Vittuako se sinulle kuuluu. Samahan se sitten on auto-osioissa...jotkut kyselevät huolloista. Eikö sekin sitten kuulu muualle kuin Suolipalstalle.
        Olen tavisrakentaja ja minulle on piirretty lupakuvat. Vastaava ei ole antanut sen kummemmin ohjeita kuin että mittaa perustukset (sokkeli) ja loput näkyykin kuvasta.

        Kyllä nuo kattoristikkotehtaat tekevät omat suunnitelmasa. Ja timpurihan tietää että miten nuo päädyt tehdään , mutta kun itselleni haluan selvittää asiaa....kun kiinnostaa.

        Ja Rauno Kangas on koko ajan antanut hyvää infoa. Toisinkuin sisnä, Vitun torspo, tulit pilaamaan hyvän topikin.


      • kutruhloj
        qweqwe kirjoitti:

        Vittuako se sinulle kuuluu. Samahan se sitten on auto-osioissa...jotkut kyselevät huolloista. Eikö sekin sitten kuulu muualle kuin Suolipalstalle.
        Olen tavisrakentaja ja minulle on piirretty lupakuvat. Vastaava ei ole antanut sen kummemmin ohjeita kuin että mittaa perustukset (sokkeli) ja loput näkyykin kuvasta.

        Kyllä nuo kattoristikkotehtaat tekevät omat suunnitelmasa. Ja timpurihan tietää että miten nuo päädyt tehdään , mutta kun itselleni haluan selvittää asiaa....kun kiinnostaa.

        Ja Rauno Kangas on koko ajan antanut hyvää infoa. Toisinkuin sisnä, Vitun torspo, tulit pilaamaan hyvän topikin.

        Raunohan antaa kyllä hyvää tietoa ja saahan sitä kysyä. Hieman kuitenkin nämä kyselysi ihmetyttävät, sillä sinullahan tietenkin on rakentamismääräysten edellyttämät, rakennesuunnitelijalla teettämäsi rakennesuunnitelmat, joissa nämä asiat on piirretty. Pelkillä ristikkokuvilla, vaikka tarpeelliset ovatkin, ei rakenneta mitään. Ei myöskään pelkillä lupakuvilla.


      • rakentajarane1
        kutruhloj kirjoitti:

        Raunohan antaa kyllä hyvää tietoa ja saahan sitä kysyä. Hieman kuitenkin nämä kyselysi ihmetyttävät, sillä sinullahan tietenkin on rakentamismääräysten edellyttämät, rakennesuunnitelijalla teettämäsi rakennesuunnitelmat, joissa nämä asiat on piirretty. Pelkillä ristikkokuvilla, vaikka tarpeelliset ovatkin, ei rakenneta mitään. Ei myöskään pelkillä lupakuvilla.

        Kyllä maaseudulla tehdään rakennuksia pelkillä lupakuvilla missä on 1 rakenneleikkaus samassa, muuta ei tarvita ainakaan autotalleihin, varastoihin jne. talosta en ole varma, kun aina on ollut talopaketti mitä olen ollut tekemässä.


    • mukavuuden haluinen

      Kysykää ristikoista tarjousta www.puu10.fi !


      Ei tarte päätä ite vaivata!

    • Helppoa hommaa

      Käykäähän pyytämässä ristikoista tarjousta www.puu10.fi!


      Ei tarvi ite piätä vaivata ! Ostin ite omaan taloon ristikot ja hyvät tuli.

    • Ristikko

      Vanha ketju, mutta vastaan silti.

      Rauno Kankaan ohje muuten hyvä, mutta 1 kerroksiseen rakennukseen kannattaa tilata kattoristikko jonka alapaarteen pituudestä vähennetään 2x tuulensuoja sekä 2x 22 mm.

      Tuo 22m x 2 vähennetään siksi, että kun tukikorkeutta on korotettu esim. 600 mm niin tuulensuoja tulee ulottua yleensä yläpaarteen alapintaan saakka ja tällöin voi tuolle korotetulle osalle naulata 22x100 mm vaakalaudat sille korkeudelle mihin tulee tuulensuojalevyn jatkos ja toinen lauta aivan yläpaarteen alareunaan.

      Näin ollen ei tarvi sahailla mitään laudan pätkiä kattoristikoiden väliin ja vinonaulailla niitä, että saa tuon korotetun osan tehtyä.

      Tuossa kuva
      http://i.imgur.com/A4BlMxj.jpg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe