Oletteko huomanneet?

rst.

Miltei aina montaa koiraa kerrallaan lenkitettävien koirien käytös on ala-arvoista. Syy ei tietenkään ole koirien vaan sen lenkittäjän, joka haalii ympärilleen koiratarhan vaikka ei osaa kasvattaa edes sitä ensimmäistään.

8

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huomattu on

Jeps, samanlaisia havaintoja. Mutta kannattanee ottaa huomioon että osassa saattaa silti olla kyse naapurin/tutun sessestä jota viedään naapuriapuna mäelle. Itse aikoinaan harrastin tota kun ei mummini enää jaksanut viedä, niin itse notkeajalkaisena vein omaamme, mummin ja isotädin koiraa samanaikaisesti lenkille. Ja taisi vielä joku muukin naapurihaukku saada extralenkin joskus samalla vaivalla. Ei nuorena olisi aika riittänyt jokaista erikseen. Mutta sen se kyllä opetti miten hullua touhua on ottaa kolme koiraa puhumattakaan vielä useammasta. Kahden kanssa vielä juuri ja juuri pärjää, mutta siitä isomman orkesterin hallinta vaatii jo todella maagisia kykyjä.

Monella noista on varmaan kyse juuri siitä että kun on eka koulutettu ja näyttää että kahdenkin kanssa on pärjätty, niin sitten otetaan se kolmas jonka kouluttaminen osoittautuukin samalla lenkillä mahdottomaksi. Aikaa kuitenkin on vain 24 tuntia meillä kullakin. Joten, tuloksena on häröilevä, sinnetänne sinkoileva sekalainen rakkilauma jota muut joutuvat sitten varomaan parhaan kykynsä mukaan.

• Rytöjaakko

Aika yleistähän tuo on kieltämättä.

Käyttäytyisikö tuollaisen taluttajalla yksittäinen pikkukoira sen paremmin? Kertautuuko ongelma jotenkin laumassa vielä?

Oikeissa käsissä koiria voisi olla varmasti vaikka pataljoona ja homma toimisi.

Isompien koirien kohdalla lauman koulutus on käytännön pakko, koska fyysinen hallinta ei enää riitä?

• Huomattu on
        Rytöjaakko kirjoitti:

Aika yleistähän tuo on kieltämättä.

Käyttäytyisikö tuollaisen taluttajalla yksittäinen pikkukoira sen paremmin? Kertautuuko ongelma jotenkin laumassa vielä?

Oikeissa käsissä koiria voisi olla varmasti vaikka pataljoona ja homma toimisi.

Isompien koirien kohdalla lauman koulutus on käytännön pakko, koska fyysinen hallinta ei enää riitä?

Sanoisin että yksittäisen koiran kanssa on helpompi pärjätä kuin lauman. Erityisesti jos mukana on toisten koiria kuten aikanaan minulla oli, niin hallinta enemmän kuin määränsä verran vaikeampaa.

Jos koirat on kaikki omia, niin ajan kanssa hallinta varmaan helpottuu, mutta silti sanoisin että kaksi koissua on maksiimi yhtä taluttajaa kohti.

Enpä ole täälläpäin kyllä nähnyt että kukaan noista kolmen-neljän-jopa viiden koiran laumoja taluttelevista olisi kovin mairittelevasti onnistumaan laumansa hallinnassa. Ei noista varmaan kukaan ole tahallaan kouluttamatta jättänyt, mutta silmät vaan ei riitä seuraamaan koko lauman jokaisen jäsenen kiinnostuksen kohteita. Ja kun yksi alkaa häröillä niin muut on yleensä heti laumana mukana. Ja showtime on alkanut.

Mitä noita muutamaa isompien koirien laumoja olen seurannut, niin niiden kanssa pärjäävät joinkuin, koska aina pakenevat paikalta paluusuuntaan kun joku tulee vastaan. Kait se eräänlaista hallintaa sekin on.

• Laumaonlauma

Tottakai ne käyttäytyy huonommin. Monta koiraa on lauma, ja lauma käyttäytyy aina eritavoin kuin yksinäinen koira ihmisen kanssa. Juurikin siksi en ymmärrä että ihminen haalii kotiinsa useamman koiran, saati että tähtee niiden kanssa raitille. Jos keskikokoisista tai isoista vallankaan on kyse, voi tulla ihan turvallisuusonglemiakiakin.

• en allekirjota

Kauheaa ylestämistä. Suurempi osa (eli prosentteina laskettuna) tapaamistani yhden koiran ulkoiluttajista on taluttanut huonokäytöksistä koiraa kuin usemman koiran kanssa samaan aikaan ulkoilleista.

Onhan se ihmisten haukkuminen kyllä helppoa ja leppoisaa, mutta tuntuu olevan liian herkkänä tapana monilla koiranomistajilla ja koirattomillakin.

• tavis koiranomistaja

Olen täysin samma mieltä. Eivät kaikki koiratkaan opi yhtä helposti koska on kuitenkin yksilöistä kyse. Helppoahan se on omistajaa heti haukkua. Kaikki koirat kun eivät ole hyvältä kasvattajalta tulleet eivätkä kaikki harrasta koiransa kanssa tokoa tai agilityä. Meillä ainakin kerhot ovat jo niin täynnä niitä "eliittejä", ettei sinne edes tavis koiranomistaja mahdu mukaan.

Koira ei tietenkään saa muita satuttaa. Jos koira ei osaa vielä muita koiria tai ihmisiä ohittaa hienosti, niin ei sitten ohiteta ollenkaan. Silloin lähdetään kiltisti tien toiselle puolelle. Olen useaan otteeseen törmännyt koiran omistajiin jotka ovat päästäneet koiransa minun koirani kimppuun. Sitten sanovat vaan että "oho! ". Toiset omistajat saattavat vain nauraa hermostuneesti.

Ne jotka väittävät että aika ei riitä koirille. Miksi olette sitten laumaa menneet hankkimaan? Se on koiranomistajan velvollisuus järjestää jokaiselle koiralle riitävästi aikaa.

• edelllinen
        tavis koiranomistaja kirjoitti:

Olen täysin samma mieltä. Eivät kaikki koiratkaan opi yhtä helposti koska on kuitenkin yksilöistä kyse. Helppoahan se on omistajaa heti haukkua. Kaikki koirat kun eivät ole hyvältä kasvattajalta tulleet eivätkä kaikki harrasta koiransa kanssa tokoa tai agilityä. Meillä ainakin kerhot ovat jo niin täynnä niitä "eliittejä", ettei sinne edes tavis koiranomistaja mahdu mukaan.

Koira ei tietenkään saa muita satuttaa. Jos koira ei osaa vielä muita koiria tai ihmisiä ohittaa hienosti, niin ei sitten ohiteta ollenkaan. Silloin lähdetään kiltisti tien toiselle puolelle. Olen useaan otteeseen törmännyt koiran omistajiin jotka ovat päästäneet koiransa minun koirani kimppuun. Sitten sanovat vaan että "oho! ". Toiset omistajat saattavat vain nauraa hermostuneesti.

Ne jotka väittävät että aika ei riitä koirille. Miksi olette sitten laumaa menneet hankkimaan? Se on koiranomistajan velvollisuus järjestää jokaiselle koiralle riitävästi aikaa.

Tarkoitinkin sitä, että useimmissa tapaamassani tapauksissa, joissa useampaa kuin yhtä koiraa ulkoilutetaan kerralla, vaikuttaa kaikkiin koiriin toisistaan vain hyvät tavat tarttuneen.

Ja joo, on helppoa haukkua ihmisiä niiden koirien huonon käytöksen takia, kun ei itse joudu omistamaan kyseista rähinäkoiraa. Ihmisillä on tapana kasvattaa itsetuntoa syyttelemällä muita.

• Ihanat rekkuni

Kyllä lauma on lauma ja jo pari rekkua on lauma. Itselläni pari koiruutta ja käytös vielä nuorella hakusessa, mutta kylläpä tuo vanhempikin yrittää ottaa nuorelta huonoja tapoja, tottakai. Sen vuoksi onkin erittäin tärkeää, että käydään välillä yhden koiran kanssa lenkilla ja samalla tokoa ihan vaan sille. Jotta voi mennä kahden koiran kanssa esim. kesällä syömään terassille pitääpi ne olla hyvin ruodussa. Tällä tarkoitan sitä, että kun hallitsen koiran niin hyvä on. Hallinta on mielestäni sitä, että koira keskittyy minuun tilanteessa missä tahansa. Esim. joku aika sitten ollessani lenkillä tuli koira polulla irrallaan vastaan ja yritti käydä kiinni toiseen koiraani. Omani pysyivät rauhallisena koska itse olin päättäväisen rauhallinen enkä päästänyt vierasta koiraa omani kimppuun. Siis koirani tietävät, että minä hoidan homman ja niiden ei tarvi reagoida asiaan. Nuorempi tietty tukeutuu onneksi vielä enemmän minuun ja ei niinkään peloissaa vaan hämmentyneenä siitä, että mitä nyt tapahtuu. Ja kyllä käyttäytyvät välillä huonosti omanikin ja aina silloin ovat yhdessä. Tätä huonoa käytöstä ei tapahdu erikseen. Ehkä kun nuori on joskus saatu koulittua kunnolla, niin mennään yhdessäkin melkein aina hyvin. Perus periaate on kumminkin, että minä saan hyvän mielen hyvin opetetuista koirista, mutta pakko sanoa, että ovatpa nuokin minua paljon kouluttaneet ja ihan syystä, koska olen ihminen ja en aina ymmärrä miten pitäisi toimia. Ylpeydellä jo katselen kun tuo nulikkakin ottaa aina katsekontaktin kun pyydän. Monet luulevat, että kun ottaa toisen koiran niin se korjaa ensimmäisen ongelmia. Tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa vaan sitten on kaksi ongelmaa. Itse otin toisen koiran, koska halusin ja olin utelias itseni suhteen, että onko minusta koulimaan vielä pennusta lähtien ja ylläpitämään myös vanha koira ruodussa. No, ehkä on, katsotaan. Pakko on kumminkin sanoa, että kyllä se pennun hoitaminen, kasvattaminen jne. on ollut välillä raskasta sekä erittäin haastavaa, mutta päivääkään en vaihtaisi. Olimme juuri liki seitsemän km lenkillä ja kaikki sujui hyvin, vaikka vastaan tuli ties mitä ihan kettua myöten, mutta se on toinen juttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?

Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.
      Ikävä
      168
      7200
    2. Yritystuet pois ja työeläkevaroilla maksettava valtion velka pois

Nyt on teille kerrottu keino kuinka Suomen velkaongelmasta päästää eroon kertalaakista. Älkää saatanat enää minulle tul
      Maailman menoa
      43
      3969
    3. Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen

Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji
      Maailman menoa
      366
      3501
    4. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      114
      3066
    5. Ylen juttu sisäministeristä oli selvän tarkoitushakuinen

haluttiin vielä vuoden loppuun saada joku "kohu". (Olisiko Yle tehnyt jutun jos sisäministerinä olisi esim. RKP:n, jota
      Maailman menoa
      89
      2945
    6. Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota

Muualla maailmassa yrittäjät elävät asiakkaiden rahoilla, Suomessa palkansaajien maksamilla veroilla. Palkansaajahan ma
      Maailman menoa
      14
      2413
    7. Milloin näit kaivattusi edellisen kerran?

Olitteko juttusilla vai sivusta vain? Miten reagoit?
      Ikävä
      21
      1923
    8. Liikaa vauhtia

Nuorukainen 17v. on ajanut 114 km/h 60 km:n alueella Nesteen kohdalla ja onneksi poliisi oli paikalla ja hurjastelu lopp
      Suomussalmi
      52
      1919
    9. 16
      1765
    10. Ulkoministeriön konsulipäällikkö arvostelee rajusti Haavistoa: "Täällä on pelon ilmapiiri"

"– Täällä on ministerin toimien takia aivan selvästi pelon ilmapiiri. Jos sellaisen annetaan pesiytyä virkamieskulttuuri
      Maailman menoa
      5
      1704
    Aihe