Erikoinen kiekko

phonisti

Millä tekniikalla on tehty tällainen turbiinipyörää muistuttava kiekko n. 5000 vuotta sitten ? Löydetty Egyptistä prinssi Sabun haudasta.

Kiekko näyttäisi olevan jonkin isomman kokonaisuuden osa päätellen tuosta keskellä olevasta reiästä johon sopisi jonkinlainen akseli.

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDcQFjAB&url=http://s8int.com/phile/page52.html&ei=-fYtUo2PMcjKtQbnyoHYBg&usg=AFQjCNFn1IyT7eyM-5TUyFRlklLb4rEmxQ

30

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nota bene

      Tuossahan kun kelaa kohtaan Method of Manufacturing, löytyy jotain infoa.

      www.oocities.org/unforbidden_geology/Tomb_3111.html

      Ei sitä ole kukaan turbiinipyöränä pitänyt, vaan lamppuna tai muuna palvontamenoissa käytettävänä esineenä, jossa siis poltettu jotain.

      • phonisti

        Niin, onhan siitä spekuloitu että se olisi esimerkiksi jonkinlainen suitsutusastia. En minä sitä turbiinipyöräksi väittänytkään vaan että äkkiä vilkaisten siitä saa sellaisen mielikuvan. Ainakin se mielestäni näyttää enämpi turbiinipyörältä kuin vaikkapa puurokattilalta.

        Eikä sen käyttötarkoitus sinänsä minua niin paljon kiinnostakkaan mutta se että millä opilla tuommoinen esine on tehty. Sehän on nimittäin kivestä, vieläpä liuskekivestä joka on kohtalaisen haurasta ja helposti lohkeavaa. Voi olla hyvinkin että esineellä on metallista valmistettu esikuva ja tämä kivinen arvoitus on siitä tehty kopio.

        Tällaisena yksinkertaisena sieluna en pysty käsittämään että tuo esine olisi tehty hakkaamalla kupari-ja kivityökaluilla. Varsinkin nuo ohuet reunakaaret ! Jos sanon ihan rehellisen mielipiteeni niin tuollaista esinettä ei edes pitäisi olla olemassa. Se on yksinkertaisesti mahdoton.

        Olisin kiinnostunut kuulemaan teidän valistuneita mielipiteitänne kyseisen esineen tekotavasta.


      • 28x...
        phonisti kirjoitti:

        Niin, onhan siitä spekuloitu että se olisi esimerkiksi jonkinlainen suitsutusastia. En minä sitä turbiinipyöräksi väittänytkään vaan että äkkiä vilkaisten siitä saa sellaisen mielikuvan. Ainakin se mielestäni näyttää enämpi turbiinipyörältä kuin vaikkapa puurokattilalta.

        Eikä sen käyttötarkoitus sinänsä minua niin paljon kiinnostakkaan mutta se että millä opilla tuommoinen esine on tehty. Sehän on nimittäin kivestä, vieläpä liuskekivestä joka on kohtalaisen haurasta ja helposti lohkeavaa. Voi olla hyvinkin että esineellä on metallista valmistettu esikuva ja tämä kivinen arvoitus on siitä tehty kopio.

        Tällaisena yksinkertaisena sieluna en pysty käsittämään että tuo esine olisi tehty hakkaamalla kupari-ja kivityökaluilla. Varsinkin nuo ohuet reunakaaret ! Jos sanon ihan rehellisen mielipiteeni niin tuollaista esinettä ei edes pitäisi olla olemassa. Se on yksinkertaisesti mahdoton.

        Olisin kiinnostunut kuulemaan teidän valistuneita mielipiteitänne kyseisen esineen tekotavasta.

        Hyvä nimim. phonisti!
        Lähestymme juuri sitä aihepiiriä mitä ns. tiede ei selvitä koska tietoa ei ole. Meitä ihmettelijöitä jotka avaamme suumme pidetään hihhuleina. Pelkkä kysymys muinaishistorian saavutuksista saavat muut ihmiset pitämään meitä outoina.
        Olen matkustellut paljon; usein on päämääräni ollut mennä katsomaan mitä kuparityökaluilla on aikaan saatu. Sitten näin eka x pyramidit; seisoin juurella että vau!
        Kyllä jo pelkästään sen elämyksen perusteella voin sanoa varmasti ettei nuo näyttäneet oikein sen ajan kulttuurin saavutuksilta. Ns. kammion graniittipaadet keskellä pyramidiä olivat kai kymmenien tonnien painoisia, hienosti hiottuja sekä tarkalleen sovitettuja sekä tuotu n. 500 km:n päästä. Kaikki tämä oppaan mukaan oli tehty kuparityökaluilla, joka on parin lyönnin jälkeen graniittiin jo tylsä. Nykyiset asukkaat asuvat kamelinpaskamajoissa ja myyvät turisteille postikortteja. Ei näy sivistyksen kehitykseltä? Pyydän anteeksi pitkää jorinaani, mutku innostuin...
        Jatkan mielelläni jutustelua laisesi älykkään pohdiskelijan kanssa!

        Yst. terv.


      • 73383
        28x... kirjoitti:

        Hyvä nimim. phonisti!
        Lähestymme juuri sitä aihepiiriä mitä ns. tiede ei selvitä koska tietoa ei ole. Meitä ihmettelijöitä jotka avaamme suumme pidetään hihhuleina. Pelkkä kysymys muinaishistorian saavutuksista saavat muut ihmiset pitämään meitä outoina.
        Olen matkustellut paljon; usein on päämääräni ollut mennä katsomaan mitä kuparityökaluilla on aikaan saatu. Sitten näin eka x pyramidit; seisoin juurella että vau!
        Kyllä jo pelkästään sen elämyksen perusteella voin sanoa varmasti ettei nuo näyttäneet oikein sen ajan kulttuurin saavutuksilta. Ns. kammion graniittipaadet keskellä pyramidiä olivat kai kymmenien tonnien painoisia, hienosti hiottuja sekä tarkalleen sovitettuja sekä tuotu n. 500 km:n päästä. Kaikki tämä oppaan mukaan oli tehty kuparityökaluilla, joka on parin lyönnin jälkeen graniittiin jo tylsä. Nykyiset asukkaat asuvat kamelinpaskamajoissa ja myyvät turisteille postikortteja. Ei näy sivistyksen kehitykseltä? Pyydän anteeksi pitkää jorinaani, mutku innostuin...
        Jatkan mielelläni jutustelua laisesi älykkään pohdiskelijan kanssa!

        Yst. terv.

        Ei ole välttämättä tehty hakkaamalla vaan hiomalla. Kvartsihiekkaa väliin ja hiomaan toisella kivellä niin homma etenee pikkuhiljaa. Jossain dokumentissa näytettiin puolivalmista kiveä jossa oli käytetty tuota tekniikkaa. Samaten Inkojen muurien kivet viimeisteltiin hiomalla toisella kivellä.

        Pehmeämpikin materiaali kuluttaa kiveä kunhan vaan aikaa on tarpeeksi. Ei tarvitse kuin katsoa paljon käveltyjä rappusia niin näkee mitä kumi- tai nahkakengät ovat saaneet aikaiseksi.

        Päämateriaali pyramideissahan on kalkkikivi jonka kovuus on vain 3-4 joten sen on ollut helppoa työstää kuparityökaluilla. vrt. graniitti 5-7, kvartsi 7.

        (dokkari oli kenties National Geographic - Sunken Treasures of Nile tai toinen jonka katsoin samoihin aikoihin)

        Mitä taas tulee tuon kiekon tekemiseen edellä olevassa linkissähän sanotaan:

        "The weak metamorphism of siltstone indurates the rock and increases the cohesiveness of the mineral grains (i.e. rock hardness), making the rock less susceptible to fracture during carving"


      • phonisti
        73383 kirjoitti:

        Ei ole välttämättä tehty hakkaamalla vaan hiomalla. Kvartsihiekkaa väliin ja hiomaan toisella kivellä niin homma etenee pikkuhiljaa. Jossain dokumentissa näytettiin puolivalmista kiveä jossa oli käytetty tuota tekniikkaa. Samaten Inkojen muurien kivet viimeisteltiin hiomalla toisella kivellä.

        Pehmeämpikin materiaali kuluttaa kiveä kunhan vaan aikaa on tarpeeksi. Ei tarvitse kuin katsoa paljon käveltyjä rappusia niin näkee mitä kumi- tai nahkakengät ovat saaneet aikaiseksi.

        Päämateriaali pyramideissahan on kalkkikivi jonka kovuus on vain 3-4 joten sen on ollut helppoa työstää kuparityökaluilla. vrt. graniitti 5-7, kvartsi 7.

        (dokkari oli kenties National Geographic - Sunken Treasures of Nile tai toinen jonka katsoin samoihin aikoihin)

        Mitä taas tulee tuon kiekon tekemiseen edellä olevassa linkissähän sanotaan:

        "The weak metamorphism of siltstone indurates the rock and increases the cohesiveness of the mineral grains (i.e. rock hardness), making the rock less susceptible to fracture during carving"

        Täällä oli aiemmin mielenkiintoinen keskustelu siitä että millä tekniikalla kiviin on porattu reikiä ennenmuinoin. Siinä keskustelussa ehdotettiin putkiporaa ja kvartsihiekkaa mikä on periaatteessa täysin hiontatekniikkaa.

        On ihan selvää tietenkin että tuolla tavalla kiveen saa tehtyä reiän varsinkin jos käyttää hioma-aineena kvartsihiekan lisäksi piikarbidia (sic) Tämähän on todettu ihan empiirisellä kokeella mm. Dunn et al.

        Mutta tässä on vain se ristiriita että edellä mainitulla menetelmällä tehdyn reiän työstöjälki ei vastaa ollenkaan Egyptistä löydettyjen poranreikien työstöjälkeä. Noissa rei`issä on selvästi nähtävissä spiraalimainen ura josta päätellen pora on uponnut aivan uskomattomalla teholla kovaan graniittiin. Niitä reikiä ei ole tehty hiomalla. Samoin voimme nähdä samanlaisen spiraaliuran egyptiläisissä kiviastioissa joita on koverrettu poraamalla.

        Pyydän anteeksi tätä pitkää aasinsiltaa mutta tarkoitukseni on sanoa että jos kerran muinaisilla egyptiläisillä oli käytössään tuollaista kivenkäsittelytekniikkaa ja nähtävästi he jopa pystyivät valamaan kiviä niin miksi ihmeessä he olisivat tehneet tuon esineen vaivalloisesti hiomalla sitä vuosikausia ?


      • Hoonaus
        phonisti kirjoitti:

        Täällä oli aiemmin mielenkiintoinen keskustelu siitä että millä tekniikalla kiviin on porattu reikiä ennenmuinoin. Siinä keskustelussa ehdotettiin putkiporaa ja kvartsihiekkaa mikä on periaatteessa täysin hiontatekniikkaa.

        On ihan selvää tietenkin että tuolla tavalla kiveen saa tehtyä reiän varsinkin jos käyttää hioma-aineena kvartsihiekan lisäksi piikarbidia (sic) Tämähän on todettu ihan empiirisellä kokeella mm. Dunn et al.

        Mutta tässä on vain se ristiriita että edellä mainitulla menetelmällä tehdyn reiän työstöjälki ei vastaa ollenkaan Egyptistä löydettyjen poranreikien työstöjälkeä. Noissa rei`issä on selvästi nähtävissä spiraalimainen ura josta päätellen pora on uponnut aivan uskomattomalla teholla kovaan graniittiin. Niitä reikiä ei ole tehty hiomalla. Samoin voimme nähdä samanlaisen spiraaliuran egyptiläisissä kiviastioissa joita on koverrettu poraamalla.

        Pyydän anteeksi tätä pitkää aasinsiltaa mutta tarkoitukseni on sanoa että jos kerran muinaisilla egyptiläisillä oli käytössään tuollaista kivenkäsittelytekniikkaa ja nähtävästi he jopa pystyivät valamaan kiviä niin miksi ihmeessä he olisivat tehneet tuon esineen vaivalloisesti hiomalla sitä vuosikausia ?

        Ensin porataan reikä ja sitten se hoonataan. Hoonaus tuottaa spiraalimaisia jälkiä.

        https://www.google.fi/search?q=hoonaus&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=uLcBVKizJKSgyAPa2YCgBw&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1536&bih=733#q=hoonata&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=nAUOXw0zqaY3zM:;rIWqwNPmQH-U3M;http://i714.photobucket.com/albums/ww144/waltter-racing/huuhteluapuhallettuhoonijlki.jpg?t=1305043659;http://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php?f=2&t=2027&start=140;800;600


    • 28x...

      Itse olen kiinnostunut ihmisen syntyhistoriasta joka ei ole pitkä.
      phonisti oli löytänyt mielenkiintoisen laitteen joka ei ole Egyptin kansallismuseossa ainakaan enää. Sieltä on poistettu paljonkin esineistöä joita siellä oli vielä v- 69 jolloin olin siellä ensi x. Museosta on poistettu vanhoja kivikirjoituksia, ihmisten kallot joita oli porattu timanttiporalla ym kaikkea. On niin että meiltä salataan tietoa mitä tiede ei pysty selittämään. Egyptin holveissa on paljon mielenkiintoisia esineitä mitä ei kaduntallaajille esitetä kuin isolla rahalla. Silloinkaan ei saa kuvata...
      Onneksi eivät ole sentään menneet pyramideja räjäyttämään paskaksi vaikka sellainenkin aikomus oli.

      Minulla on omakohtainen ehkä hauskakin kokemus pyramidikäynniltäni juuri ensi x v- 69. Selitän sen kun on aikaa ja lukijoilla kiinnostusta.

      Rupattelen oikein mielelläni muinaisista kulttuureista kiinnostuneiden kanssa.
      Pysykööt skeptikot omilla sivuillaan!

    • Kovvoo hommoo
    • nota bene

      phonisti, kirjallisuuden mukaan ne urat porausreiässä tulivat timanteista tai muista hyvin kovista puolijalokivistä - ne oli sellaisina nystyinä kiinni terässä.

      "Kyllä jo pelkästään sen elämyksen perusteella voin sanoa varmasti ettei nuo näyttäneet oikein sen ajan kulttuurin saavutuksilta."

      Niin tuossahan on se keskeinen syy miksi ihmetellään menneiden kulttuurien saavutuksia. Olemme itse niin kökköjä kädentaidoissamme ettemme tajua että aikaisemmin eri aikoina on voinut olla kehittyneempiä tekijöitä.

      Mutta kyllähän museot ovat täynnä esineitä ihan tuosta parin kolmen sadan vuoden ajalta takaperin, ja niissäkin on niin kehittynyttä käsityötä, ettei nykyisin kukaan ko. kulttuurissa saati muualla osaa sellaista pelkin käsin tehdä. Länsimainen ihminen on vaan niin ylväs nykyteknologiansa kanssa ettei edes tajua mitä ei itse osaa. Sitä kai se osittain on.

      Olen nähnyt paljonkin taitavien harrastelijoiden valmistamia replikoita vastaavista esineistä, ja vaikka nykypojilla on käytössä teknologiaa ja tietoa, niin lopputulos on usein aika tökerö verrattuna alkuperäiseen. Usein pelkillä silmillä ja digikuvilla ja mittaamalla ei pysty työstämään täysin samankaltaista esinettä. Pitäisi olla 3D digitekniikkaa ja sitten enemmän tietoa materiaaleista ja niiden käytöstä.

      Se, että ennen tehtiin vaikkapa "turbiininpyöriä" useassa sukupolvessa ja paremmalla ajalla sekä kärsivällisyydellä kuin nykyään antaa tuota lisäarvoa. Ihmisellä oli myös usein paljon syvällistä tietoa materiaalien laadusta, kuten tuossa yllä annetusta lainauksesta käy ilmi.

      Aika mielenkiintoinen dokkari taitaa vielä löytyä Ylen Areenasta, nimeltä Historiaa: Tietokone antiikin ajalta. Liittyy vähän tähän samaan aiheeseen.

      Kairon Egyptiläisessä museossa on valtavasti esineistöä, joka karttuu koko ajan - kuten muissakin museoissa, koskaan ei kaikki esineet voi olla näytteillä jo valtavan määrän vuoksi. Lisäksi osa esineistä saattaa olla lainassa (toisessa museossa) tai konservoitavana tai tutkijoiden nähtävinä. Museot myös vaihtavat näytteillä olevia esineitä, jotta osa pääsee välillä "lepäämään": valot ja olosuhteet museon näyttelytiloissa sekä rakennustyöt ovat usein haitallisia esineille. Salamavalolla kuvaaminen on siksi kielletty vaikka monissa museoissa sitä ei pystytä valvomaan. Esineitä ihailevat ottavat sitten kuvia, ja aiheuttavat ihailemilleen esineille tuhoa - siinä sitä sivistystä, huoh.

      Salaliittoteoriat esineiden piilottamisesta tahallaan ovat siis aika kaukaa haettuja.

      • 73383

        http://aijaa.com/vvO6bS

        Tässä yksi hieno esimerkki upeasta käsityöstä johon tuskin kukaan nykyään pystyisi paremmilla työstötekniikoillakaan eli islamilainen yli tuhat vuotta vanha kristallista käsin kaiverrettu astia. Täydellisen kristallikiven löydettyään he kaiversivat ensin ulkokuoren ja alkoivat sitten kovertamaan ontoksi sisältä kunnes kivi oli vain muutaman millin paksuinen.


      • Hoo Moelanen
        73383 kirjoitti:

        http://aijaa.com/vvO6bS

        Tässä yksi hieno esimerkki upeasta käsityöstä johon tuskin kukaan nykyään pystyisi paremmilla työstötekniikoillakaan eli islamilainen yli tuhat vuotta vanha kristallista käsin kaiverrettu astia. Täydellisen kristallikiven löydettyään he kaiversivat ensin ulkokuoren ja alkoivat sitten kovertamaan ontoksi sisältä kunnes kivi oli vain muutaman millin paksuinen.

        Sisäpuolen ja ulkopuolen muodon tekemisessä on varmaan käytetty sorvaamista ja kaiverrukset tehty jälkeenpäin. Nykyäänkin joku voisi tuon tehdä käsityökaluilla mutta projekti veisi järjettömästi aikaa. Luultavasti tuon on tehnyt taitava käsityöläinen tai useampi ja lopputulos on maksanut enemmän kuin miesten elinikäiset ansiot tai tuon on tehnyt taitava käsityöläisorja jonka elämäntehtävä tuo on ollut.


      • Hoo Moelanen
        Hoo Moelanen kirjoitti:

        Sisäpuolen ja ulkopuolen muodon tekemisessä on varmaan käytetty sorvaamista ja kaiverrukset tehty jälkeenpäin. Nykyäänkin joku voisi tuon tehdä käsityökaluilla mutta projekti veisi järjettömästi aikaa. Luultavasti tuon on tehnyt taitava käsityöläinen tai useampi ja lopputulos on maksanut enemmän kuin miesten elinikäiset ansiot tai tuon on tehnyt taitava käsityöläisorja jonka elämäntehtävä tuo on ollut.

        Cnc-koneistamalla tuo pystyttäisiin kopioimaan aika nopeasti. Kristallia leikkaavat timattiterät ja kiillottimet vaan suihkimaan ja noita voisi tehdä sarjatyönä.


      • phonisti
        73383 kirjoitti:

        http://aijaa.com/vvO6bS

        Tässä yksi hieno esimerkki upeasta käsityöstä johon tuskin kukaan nykyään pystyisi paremmilla työstötekniikoillakaan eli islamilainen yli tuhat vuotta vanha kristallista käsin kaiverrettu astia. Täydellisen kristallikiven löydettyään he kaiversivat ensin ulkokuoren ja alkoivat sitten kovertamaan ontoksi sisältä kunnes kivi oli vain muutaman millin paksuinen.

        Upea esine kertakaikkiaan.

        On myös löydetty obsidiaanista tehtyjä sylinterin muotoisia korvakoruja joita E. Amerikan intiaaniylimykset käyttivät. Materiaali on erittäin kovaa ja on kyllä rankka urakka jos sellaiset käsityönä hiomalla tekee.


      • -N.B.-
        Hoo Moelanen kirjoitti:

        Cnc-koneistamalla tuo pystyttäisiin kopioimaan aika nopeasti. Kristallia leikkaavat timattiterät ja kiillottimet vaan suihkimaan ja noita voisi tehdä sarjatyönä.

        Enpä usko. Tässä Fatimidien kristalliveistossa ei ole kyse valmistetusta lasista, vaan erittäin hauraasta materiaalista joka on kvartsikiveä, siis luonnollinen kivi, jossa kiteet kulkevat kuten kulkevat.

        Esineet on siis tehty yhdestä kivestä ja ovat muodoltaan kannuja, joissa on pyöreä maljaosa ja kapea kaula, joissakin vielä kiinteä kädensija.

        Kivi pitäisi ensin kovertaa n. 2 mm paksuiseksi kauttaltaan niin ettei hauras materiaali rikkoudu ja että saadaan kannun muoto.

        Kovertaminen pitäisi tehdä kapeasta suuosasta käsin eli vaatii suurta tarkkuutta ja hellää kättä. Silmällä seurattava materiaalin elävää pintaa, ettei rikkoudu.

        Lisäksi kannun pinta pitäisi varovasti hioa ja kaivertaa matalalla reliefillä (kuviot).

        www.vam.ac.uk/content/articles/a/a-rock-crystal-ewer-from-egypt/

        Aika vaikea siis tehdä sarjatyönä koneella kun jokainen kivi olisi uniikki.

        Eipä näitä ole kukaan käsinkään pystynyt tuottamaan, Ludvig XIV palkkasi italialaisia mestareita tekemään hieman vastaavia maljoja aikoinaan Ranskassa, hienoja ovat mutta siis avoimia vateja, joten paljon helpompi muoto käsitellä.

        Ja kun se yksi Fatimidien kannu joka löytyi jokunen vuosi sitten maksoi huutokaupassa 5,6 miljoonaa dollaria - eiköhän se jo kerro ettei näitä perus-Pertti Koneistaja pysty tekemään.


      • Hoo Moelanen
        -N.B.- kirjoitti:

        Enpä usko. Tässä Fatimidien kristalliveistossa ei ole kyse valmistetusta lasista, vaan erittäin hauraasta materiaalista joka on kvartsikiveä, siis luonnollinen kivi, jossa kiteet kulkevat kuten kulkevat.

        Esineet on siis tehty yhdestä kivestä ja ovat muodoltaan kannuja, joissa on pyöreä maljaosa ja kapea kaula, joissakin vielä kiinteä kädensija.

        Kivi pitäisi ensin kovertaa n. 2 mm paksuiseksi kauttaltaan niin ettei hauras materiaali rikkoudu ja että saadaan kannun muoto.

        Kovertaminen pitäisi tehdä kapeasta suuosasta käsin eli vaatii suurta tarkkuutta ja hellää kättä. Silmällä seurattava materiaalin elävää pintaa, ettei rikkoudu.

        Lisäksi kannun pinta pitäisi varovasti hioa ja kaivertaa matalalla reliefillä (kuviot).

        www.vam.ac.uk/content/articles/a/a-rock-crystal-ewer-from-egypt/

        Aika vaikea siis tehdä sarjatyönä koneella kun jokainen kivi olisi uniikki.

        Eipä näitä ole kukaan käsinkään pystynyt tuottamaan, Ludvig XIV palkkasi italialaisia mestareita tekemään hieman vastaavia maljoja aikoinaan Ranskassa, hienoja ovat mutta siis avoimia vateja, joten paljon helpompi muoto käsitellä.

        Ja kun se yksi Fatimidien kannu joka löytyi jokunen vuosi sitten maksoi huutokaupassa 5,6 miljoonaa dollaria - eiköhän se jo kerro ettei näitä perus-Pertti Koneistaja pysty tekemään.

        Jos nuo on käsin tehty eikä ufot ole tehneet moisia tuntemattomalla tekniikalla niin kyllä pystyy koneistamaan. Koneen saa ohjelmoitua ottamaan paljon hellemmin ja tarkemmin materiaalia pois kuin yksikään ihminen kykenisi.
        Cnc-koneen saa poistamaan materiaalia vaikkapa tuhannesosamilli kerrallaan ja pistää työstönopeuden vain niin pieneksi ettei rikkoudu.
        Halpaa moinen koneistaminen ei olisi eikä siihen peruskoneistaja kykenekään ja veisi aikaa sekin mutta olisi ihmistä nopeampi.
        Videolla työstetään puuta mutta kristallia voi käsitellä samoin kun vain valitsee toiset terät ja erilaiset nopeudet.
        http://www.youtube.com/watch?v=Yxq3piGChg4


      • phonisti

        Enpä oikein jaksa uskoa että egyptiläiset olisivat käyttäneet timanttiporia. Timantit pitäisi jotenkin kiinnittää poraan niin että eivät irtoa siitä kovassakaan käytössä. Ei ole mitään näyttöä että he olisivat kehittäneet niin sofistikoitunutta tekniikkaa mitä tuollainen ehdottomasti vaatii.

        Jos ajatellaan että pora on uponnut graniittiin 0.100 tuumaa (n.2.5 mm.) kierroksella pitäisi poraa painaa vähintään 2000 kilon voimalla kiveä vasten. Ei se onnistu, ei kestä vehkeet ja kuparinen poraputki rusentuu ja timantit lentävät huitsin nevadaan jo ensimmäisellä poran kierroksella. Tämänhän ymmärtää insinöörinkin järki.Ja kaikenlisäksi aika hämmästyttävä juttu on sekin kun he ovat poranneet kovaa graniittia paljon paremmalla teholla kuin pehmeää maasälpää. Tämäkin jo kertoo että heillä oli kovempia kivilaatuja varten "kikkakolmonen" joka oli luultavasti vain harvojen ja valittujen tiedossa, toisin sanoen "jumalallista tietoa " kuten Siriuksen nousu taivaanrantaan ennen Niilin tulvaa.

        Nykyiset porat pyörivät 900 kierrosta minuutissa ja uppoavat graniittiin vaivaiset 0.0002 tuumaa kierroksella. Nämä suureet ovat pysyneet muuttumattomina siitä lähtien kun poraustekniikka kehitettiin.

        Egyptiläisillä on ollut käytössään tekniikkaa josta emme tiedä mitään. Näyttää erittäin vahvasti jopa siltä että heillä on ollut käytössään koneita. He sahasivat ja porasivat kivilohkareita koneellisesti. Usein kivissä näkee "Oho-uria " kun koneellinen työstö on alkanut väärästä kohtaa tai pora on lipsahtanut. Käsityönä vaivalloisesti pikkuhiljaa hinkkaamalla noita lipsahdusjälkiä ei voi syntyä.


      • -N.B.-
        Hoo Moelanen kirjoitti:

        Jos nuo on käsin tehty eikä ufot ole tehneet moisia tuntemattomalla tekniikalla niin kyllä pystyy koneistamaan. Koneen saa ohjelmoitua ottamaan paljon hellemmin ja tarkemmin materiaalia pois kuin yksikään ihminen kykenisi.
        Cnc-koneen saa poistamaan materiaalia vaikkapa tuhannesosamilli kerrallaan ja pistää työstönopeuden vain niin pieneksi ettei rikkoudu.
        Halpaa moinen koneistaminen ei olisi eikä siihen peruskoneistaja kykenekään ja veisi aikaa sekin mutta olisi ihmistä nopeampi.
        Videolla työstetään puuta mutta kristallia voi käsitellä samoin kun vain valitsee toiset terät ja erilaiset nopeudet.
        http://www.youtube.com/watch?v=Yxq3piGChg4

        Niin tuossa tehdään puuhun kaiverrusta syvällä reliefillä, lisäksi puulevy on tasapintainen ja suora.

        Miten tuolla vehkeellä pystyisi tekemään matalaa reliefiä epäsäännölliselle kaarevalle pinnalle?

        Pelkästään kuvioiden kaivertaminen vaatisi kenties 3D lasertekniikkaa, mutta vaikea sanoa onnistuisiko käytännössä materiaalin haurauden takia.

        Ja ensiksi et edelleenkään tajua että kyse ei ole (valmiista) kristallilasista vaan kvartsikivestä. Siis miten tuolla välineellä pystyisi kovertaamaan kivenmurikan kannuksi, jossa on kapea kaula? Eihän tuo osa jossa terä on edes mahdu kovertamaan kiven sisempiä osia, saati niin ettei kaula rikkoontuisi.

        Ja vielä niin ettei tekele rikkoonnu työstön aikana?

        Esine pitäisi myös jotenkin saada kiinnitettyä työstön ajaksi niin ettei se liiku terän alla, muttei niin että se rikkoontuu. Kädensijan veistäminen matalalla reliefillä joka sunnalta tuskin onnistuisi mitenkään sekään.


      • -N.B.-
        phonisti kirjoitti:

        Enpä oikein jaksa uskoa että egyptiläiset olisivat käyttäneet timanttiporia. Timantit pitäisi jotenkin kiinnittää poraan niin että eivät irtoa siitä kovassakaan käytössä. Ei ole mitään näyttöä että he olisivat kehittäneet niin sofistikoitunutta tekniikkaa mitä tuollainen ehdottomasti vaatii.

        Jos ajatellaan että pora on uponnut graniittiin 0.100 tuumaa (n.2.5 mm.) kierroksella pitäisi poraa painaa vähintään 2000 kilon voimalla kiveä vasten. Ei se onnistu, ei kestä vehkeet ja kuparinen poraputki rusentuu ja timantit lentävät huitsin nevadaan jo ensimmäisellä poran kierroksella. Tämänhän ymmärtää insinöörinkin järki.Ja kaikenlisäksi aika hämmästyttävä juttu on sekin kun he ovat poranneet kovaa graniittia paljon paremmalla teholla kuin pehmeää maasälpää. Tämäkin jo kertoo että heillä oli kovempia kivilaatuja varten "kikkakolmonen" joka oli luultavasti vain harvojen ja valittujen tiedossa, toisin sanoen "jumalallista tietoa " kuten Siriuksen nousu taivaanrantaan ennen Niilin tulvaa.

        Nykyiset porat pyörivät 900 kierrosta minuutissa ja uppoavat graniittiin vaivaiset 0.0002 tuumaa kierroksella. Nämä suureet ovat pysyneet muuttumattomina siitä lähtien kun poraustekniikka kehitettiin.

        Egyptiläisillä on ollut käytössään tekniikkaa josta emme tiedä mitään. Näyttää erittäin vahvasti jopa siltä että heillä on ollut käytössään koneita. He sahasivat ja porasivat kivilohkareita koneellisesti. Usein kivissä näkee "Oho-uria " kun koneellinen työstö on alkanut väärästä kohtaa tai pora on lipsahtanut. Käsityönä vaivalloisesti pikkuhiljaa hinkkaamalla noita lipsahdusjälkiä ei voi syntyä.

        "Ei ole mitään näyttöä että he olisivat kehittäneet niin sofistikoitunutta tekniikkaa mitä tuollainen ehdottomasti vaatii."

        Kyllähän kirjallisuudessa on timanteista puhetta. Lisäksi eikö näytöksi kelpaa ne olemassaolevat esineet.

        Siinä olen samaa mieltä että tietyt artisaanit ovat olleet lahjakkaampia kuin toiset. Osaaminen on ollut huipussaan tiettyinä aikoina, mutta sitten hävinnyt.

        "Koneita"? No tuollahan toisessa ketjussa oli puhettakin eri koneista joita heillä oli käytössä, tosin tässä kyse siis käsikäyttöisitä porista ja sahoista - ei mistään laserufoilusta.


      • phonisti
        -N.B.- kirjoitti:

        "Ei ole mitään näyttöä että he olisivat kehittäneet niin sofistikoitunutta tekniikkaa mitä tuollainen ehdottomasti vaatii."

        Kyllähän kirjallisuudessa on timanteista puhetta. Lisäksi eikö näytöksi kelpaa ne olemassaolevat esineet.

        Siinä olen samaa mieltä että tietyt artisaanit ovat olleet lahjakkaampia kuin toiset. Osaaminen on ollut huipussaan tiettyinä aikoina, mutta sitten hävinnyt.

        "Koneita"? No tuollahan toisessa ketjussa oli puhettakin eri koneista joita heillä oli käytössä, tosin tässä kyse siis käsikäyttöisitä porista ja sahoista - ei mistään laserufoilusta.

        Joo, timanteista kyllä on puhetta kun on yritetty pähkäillä miten nuo esineet on tehty mutta tietääkseni ei ole löydetty yhtäkään timanttikärkistä työkalua Egyptistä eikä muualtakaan.

        Niin että timanttiporat ovat edelleen lähinnä spekulaation asteella. Kuuluvat näinollen samaan kategoriaan laserufojen kanssa. Ja kyllähän tuollainen pora olisi jo melkoisen sofistikoitunutta tekniikkaa 5000 vuotta sitten.


    • 28x...

      Salaliittoteoriat minua vasta kiinnostavatkin sillä ne ovat usein täyttä totta. Meiltä taviksilta salataan tietoa koska niiden julkistaminen aiheuttaisi ratkaisevia muutoksia tavalliseen elämänmenoon. On täyttä totta että egyptin kansallismuseosta on poistettu esineistöjä jotka nykytieteen valossa aiheuttaisivat liikaa kysymyksiä.

      Olen kuitenkin erittäin vaikuttunut herrojen phonisti ja nota benen älykkyydestä.
      Kiitän herroja kommenteista; toivon että voimme jatkaa höpinöitämme!

    • nota bene

      Mihin perustat väitteesi että Zahi olisi poistattanut esineitä Egyptiläisestä museosta tuollaisista mainitsemistasi syistä?

    • Rauni Leena af Grann

      Olen salaisten todisteiden pohjalta sitä mieltä, että kyseessä on Ramses Evinruden ensimmäisen perämoottorin potkuri.

    • Onko tuo pölykapseli faaraon vankkureista? Enpä tiedä, mutta mitään turpiinipyörää muistuttavaakaan tuo ei esitä. Nimittämällä hienolla nykytekniikan sanalla saadaan lukija ja katselija muodostamaan pyörästä tietty ennakkokäsitys, jonka mukaan ko. pyörä ei kuuluisikaan historialliseen taustaansa.

    • phonisti

      Olen tässä odotellut että teillä olisi jonkinmoinen kipinä syttynyt siellä älynystyröissä mutta turhaan odotin.

      Kaikki todisteet ovat silmienne edessä mutta ette näe niitä vaikka olen hienovaraisesti yrittänyt opastaa teitä oikeaan suuntaan.

      Miksi ja miten intiaanit siloittivat kokonaisen kallion Sacsayhuamanin yläpuolella ?
      Miksi se näyttää siltä kuin se olisi jääkauden siloittama vaikka Perussa ei ollut mitään jääkautta ? Miksi siinä on samanlaisia "kökköjä" mitä syntyy märkään betoniin kun sen pintaa vedetään liipalla ja betoni kasaantuu liipan eteen ?

      Ei ole muuta järkevää selitystä kuin se että heillä oli keino pehmentää kiveä, ehkä he käyttivät joitain alkaloidisia kasveja joista puristivat nestettä. He tunsivat luonnon ja he tunsivat kasvit.

      Kallion pintaan pirskotettiin tuota nestettä ja kun kivi oli pehmennyt he kaapivat kiviainesta irti kalliosta ja siksi se näyttää siloitetulta.

      Tällä kiviaineksella joka siis tässä vaiheessa muistutti märkää betonia he rappasivat Sacsayhuamanin muurin kivet. Kun rappaus kovettui sitä ei mitenkään voinut erottaa oikeasta kivestä, ei tietenkään koska sehän OLI kiveä.

      Joistakin kivistä on nähtävissä että se koostuu useasta pikkukivestä joiden päällä on kauttaaltaan rappaus joten äkkiä katsottuna se näyttää muka olevan kiinteä usean tonnin painoinen järkale.

      • nota bene

        Tuota noin eikös tuolla ollut esim. andesiittiä rakennusmateriaalina. Sehän on kivilaji, joka on syntynyt kun aikoinaan laavaa on jähmettynyt. Mukaan on voinut jähmettyä muuta kivimateriaalia, joko pikkukiviä tai vähän isompiakin.

        Luulenpa että havaintosi eivät siis pidä paikkaansa vaan et tunne ko. kivilajia ja tulkitset siksi väärin. Tai sitten laita kuva, josta näkee tuota mainitsemaasi laastia ja "pehmennettyä kiveä".

        Lisäksi eikö rappaus näkyisi kivien välissä, tukkisi sen - sehän on laastin tehtävä ja käyttötapa. Nythän joka kiven voi erottaa toisesta selvästi vaikka veitsenkärkeä enemmän ei väliin saa työnnettyä.

        Lisäksi, JOS inkoilla olisi kiveä pehmentävää ainetta, miksi he olisivat valinneet hankalan tavan rakentaa keskenään erikokoisista ja epäsymmetrisisistä kivilohkareista?


      • phonisti
        nota bene kirjoitti:

        Tuota noin eikös tuolla ollut esim. andesiittiä rakennusmateriaalina. Sehän on kivilaji, joka on syntynyt kun aikoinaan laavaa on jähmettynyt. Mukaan on voinut jähmettyä muuta kivimateriaalia, joko pikkukiviä tai vähän isompiakin.

        Luulenpa että havaintosi eivät siis pidä paikkaansa vaan et tunne ko. kivilajia ja tulkitset siksi väärin. Tai sitten laita kuva, josta näkee tuota mainitsemaasi laastia ja "pehmennettyä kiveä".

        Lisäksi eikö rappaus näkyisi kivien välissä, tukkisi sen - sehän on laastin tehtävä ja käyttötapa. Nythän joka kiven voi erottaa toisesta selvästi vaikka veitsenkärkeä enemmän ei väliin saa työnnettyä.

        Lisäksi, JOS inkoilla olisi kiveä pehmentävää ainetta, miksi he olisivat valinneet hankalan tavan rakentaa keskenään erikokoisista ja epäsymmetrisisistä kivilohkareista?

        Inkoilla oli kyllä muunkinlaista muuraustyyliä. Esimerkiksi Qoriquanchan muurit on tehty neliskanttisista kivistä. Mutta Sacsayhuamanin kaltaista polygonista muurausta löytyy mm. Kreikasta. Ehkä tuota tapaa on käytetty siksi että se kestää paremmin maanjäristyksiä.

        Tottakai tiedän että kivien pehmennys on hullulta kuulostava ajatus näin äkkiseltään joten en suinkaan moiti ketään joka sitä pitää naurettavana.

        Mutta kun katselee noita Inkojen rakennelmia niin se ajatus tulee väistämättä mieleen koska kaikki muut selitykset ovat jos ei mahdottomia niin vieläkin omituisempia. Kaiken lisäksi kivissä tosiaan on nähtävissä jälkiä siitä että ne ovat olleet pehmeitä kun niitä on työstetty. Vaikka kivien väliset saumat on tehty käsittämättömällä tarkkuudella niin hassua kyllä kivet ovat ulkopinnaltaan hyvinkin karkeita.

        Lisäksi kivissä näkyy noita kaapimisjälkiä joita on ainoastaan kolmentyyppisiä: kuppimaiset, neliöt ja pitkittäiset urat. Lisäksi nuo kummalliset nystyrät ihmetyttävät. Ne ovat yleensä liian matalia tai pyöreäkulmaisia jotta niistä olisi mitään apua kivien kankeamisessa paikalleen. Ja nystyröitä on kivissä ihan randomisti ja joissain ei ole ollenkaan.

        Mutta oli niiden tarkoitus sitten mikä hyvänsä niin niiden tekemisessä on ollut valtava lisätyö. Kiveä pitää hakata pois ulkopinnasta valtavasti jotta tuollainen nystyrä saadaan jäämään ulokkeeksi kiven pintaan. Miksi tuollainen vaiva ?

        Mutta jos kiven pinta on pehmeä niin asia muuttuukin radikaalisti aivan toiseksi Nyt nystyrän aikaansaaminen onkin erittäin helppoa koska se voidaan muotoilla siihen kaapimalla.

        Entä sitten kivien käsittämätön yhteensopivuus ja saumat joiden väliin ei saa veitsen terääkään ?

        Voi olla että he ovat käyttäneet lankasahausta. Se tapahtuu siten että paikalleen sovitettava kivi sahataan yhtä aikaa viereisten sekä alimmaisen kiven kanssa.
        Tällöin ei tarvita sovittelemista eikä mittailua vaan kivi sopii kuin nakutettu paikalleen ja sauma on kerralla tiivis. Jos Sacsayhuaman olisi rakennettu siten kuin arkeologit väittävät niin se ei olisi vieläkään valmis.


      • phonisti
        nota bene kirjoitti:

        Tuota noin eikös tuolla ollut esim. andesiittiä rakennusmateriaalina. Sehän on kivilaji, joka on syntynyt kun aikoinaan laavaa on jähmettynyt. Mukaan on voinut jähmettyä muuta kivimateriaalia, joko pikkukiviä tai vähän isompiakin.

        Luulenpa että havaintosi eivät siis pidä paikkaansa vaan et tunne ko. kivilajia ja tulkitset siksi väärin. Tai sitten laita kuva, josta näkee tuota mainitsemaasi laastia ja "pehmennettyä kiveä".

        Lisäksi eikö rappaus näkyisi kivien välissä, tukkisi sen - sehän on laastin tehtävä ja käyttötapa. Nythän joka kiven voi erottaa toisesta selvästi vaikka veitsenkärkeä enemmän ei väliin saa työnnettyä.

        Lisäksi, JOS inkoilla olisi kiveä pehmentävää ainetta, miksi he olisivat valinneet hankalan tavan rakentaa keskenään erikokoisista ja epäsymmetrisisistä kivilohkareista?

        Various types of rock were used, including enormous diorite blocks from nearby for the outer walls

        Read more: http://www.roughguides.com/destinations/south-america/peru/cusco-and-around/inca-sites-near-cusco/sacsayhuaman/#ixzz3BnsxHDi2

        Käyttivät myös dioriittia joka on yksi kaikkein kovimmista kivilajeista.


    • 723839

      Tuota sinun teoriaasi ei kyllä usko erkkikään ellet kehitä menetelmää millä kiviä pehmennetään ja siten todista siitä :)

    • nota bene

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe