Oman -09 2.0 d4d huippunopeus naviin testattu 193 km/h. Mielenkiintoista asiassa on se, että samalla suoralla ko. nopeus sama 5. ja 6. vaihteella. Ne joiden autot kelaavat helposti tehtaan lupauksen (pois lukien urheiluautot) tai yli, älkää vaivautuko kommentoimaan. Asun varalaskukentän vieressä ja n. 10 autoa muutama moottoripyörä tullut testattua,niin japseja kuin saksalaisiakin. Yhteistä on ollut se, että yksikään kulkuneuvo ei ole kulkenut "tehtaan lupausta".
Ave huippunopeus + huomioita..
24
527
Vastaukset
- Tunnettu kaahaaja
Varkku korolla 1,6. Kiihtyvyys ei ole varsinaisesti räjähtävää, mutta navigaattorin mukaan kelaa huippuja enemmän kuin on luvattu. Youtubessakin on pätkä puolasta, jossa farkku rollalla kelataa kaksi markkaa mittariin tasamaalla.
- VETECCIVIC
Vanha Civic kulkee 200 milloin vain, mutta eri asia, kuka näillä japanin kinnereillä uskaltaa ajaa kamikaze vauhtia.
PS. Mopolle jopa 100km/h on vaarallinen vauhti!
- mitämerkitystä?
Mullakin oli poikasena tapana testata, kuinka lujaa autot kulkivat. Mutta aikuistuttuani se harrastus jäi...
- Tunnettu kaahaaja
On sillä sellainen merkitys että saa tietää onko moottori apulaitteineen täydessä toimintakyvyssään. Vaikka onpa tuota tullut testautettua Rototestin dynossakin. Keski-ikäisiähän tässä jo ollaan itsekin.
- samma här
Tuli sitä joskus nuorempana ajettua 3-litraisella Omegalla yli 200 km/h keskinopeudella pidempikin matka kuin jokin kotimainen varalaskupaikka. Paikkana oli saksalainen autobahn.
- huvitestaaja
Tunnettu kaahaaja kirjoitti:
On sillä sellainen merkitys että saa tietää onko moottori apulaitteineen täydessä toimintakyvyssään. Vaikka onpa tuota tullut testautettua Rototestin dynossakin. Keski-ikäisiähän tässä jo ollaan itsekin.
Samaa mieltä. Lisäksi samalla tulee puhdistettua moottoria, nyky dieseleissä on tarvetta tähän. En usko, että pienillä vaihteilla huudattamalla on sama vaikutus. Tuo sama nopeus 5. ja 6. vaihteella oli mielenkiintoinen, kertonee nyky dieselien hyvästä väännöstä alakierroksilla. Muistelen, että jossakin 5. vaihteisessa bensa-autossani huiput oli 4. vaihteella. Taisi tosin olla joku 1.6 litrainen corolla.
- Kertoo mitä kertoo
huvitestaaja kirjoitti:
Samaa mieltä. Lisäksi samalla tulee puhdistettua moottoria, nyky dieseleissä on tarvetta tähän. En usko, että pienillä vaihteilla huudattamalla on sama vaikutus. Tuo sama nopeus 5. ja 6. vaihteella oli mielenkiintoinen, kertonee nyky dieselien hyvästä väännöstä alakierroksilla. Muistelen, että jossakin 5. vaihteisessa bensa-autossani huiput oli 4. vaihteella. Taisi tosin olla joku 1.6 litrainen corolla.
"...kertonee nyky dieselien hyvästä väännöstä alakierroksilla."
Kertonee lähinnä siitä, että vitosvaihteella moottorin pyörimisnopeus kasvaa niin suureksi, että tehokäyrä kääntyy jo laskuun.
Henkilöautojen bensamoottorit antavat yleensä suurimman tehonsa noin 6000 rpm:n pyörimisnopeudella, eikä 6500 rpm ole sekään mikään harvinaisuus. Jos suurimmalla vaihteella moottorin pyörimisnopeus satasen nopeudessa on vaikka 2900 rpm, niin huipputehon pyörimisnopeudella (6000rpm) auto kulkisi noin 207 km/h - jos kulkisi.
Tästä voidaankin helposti päätellä, että hyvin suurella todennäköisyydellä se 85hp Corolla on saavuttanut huippunopeutensa nelosvaihteella.
Dieseleissä tilanne on vähän toinen. Henkilöauton dieselmoottori antaa suurimman tehonsa yleensä jo noin 4000 rpm:n pyörimisnopeudella. Jos vaihteiston välityssuhteet ovat sellaiset, että suurimmalla vaihteella 100km/h:n nopeudessa moottorin pyörimisnopeus onkin 2000 rpm, niin suurimman tehon pyörimisnopeudella auto kulkisi 200 km/h. Tähän se uuden dieselin 160 hevosvoimaa riittää helposti. Riittäisi pidemmällekin, mutta kun välitykset loppuu kesken... - riittävästi
Nykyisin kaikki kiiinnostavat autot kulkevat sen 200, - jotakin. Käytännössä siis kaikki tarpeeksi. EIpä näiden huippuja ole tullut testatuksi sitten 70-luvun.
- vapaapudotuksessa?
Virallisesti valmistajien ilmoittamat huippunopeudet mitataan testiradalla kahteen suuntaan tuulen ja korkeuserojen eliminoimiseksi. Suomen varalaskupaikat ovat lähes poikkeuksetta johokin suuntaan viettäviä ainakin osan matkaa, ehkä sinunkin käyttämäsi.
Saksalaisissa koeajoissa, joissa myös huippunopeudet tutkitaan, ei Toyotat kulje kovenpaa kuin on ilmoitettu.- Tunnettu kaahaaja
Tuulilasin tai VM:n penkissä vakiokutoisesta 1,4 corollasta irtosi 110 hv kun luvattu oli 97 hv. Vuosi oli jotain 2005.
Kaiken merkkisissä autoissa on plus- ja miinusyksilöitä. Aikanaan ysärillä volvon tehovaihtelu 170 hv mallissa tehtaan speksien sisällä oli 150-190 hv. - jahas!!
Tunnettu kaahaaja kirjoitti:
Tuulilasin tai VM:n penkissä vakiokutoisesta 1,4 corollasta irtosi 110 hv kun luvattu oli 97 hv. Vuosi oli jotain 2005.
Kaiken merkkisissä autoissa on plus- ja miinusyksilöitä. Aikanaan ysärillä volvon tehovaihtelu 170 hv mallissa tehtaan speksien sisällä oli 150-190 hv.Niistäkös tässä keskustelussa olikin kysymys?
- Tunnettu kaahaaja
jahas!! kirjoitti:
Niistäkös tässä keskustelussa olikin kysymys?
No mistä nyt kenellekin on kysymys. Itse pidän tärkeänä sitä että auto on säädöissään ja kaikki ponit on pilttuussa. Huippunopeuskoe osoittaa helposti ja nopeasti (joskus myös edullisesti = ei aina sakkoa) onko auto säädöissään vai ei. Kun auto on iskussaan, kulutus ja päästöt ovat optimaaliset. Säästyy rahaa. Hevosvoimat ja newtonmetrit ovat tärkeitä. Huippunopeuden testaaminen on vain väline, jonka avulla autoa testaan. Tosiasiallisesti tarvitsisin vain räjähtävää kiihtyvyyttä välille 80-120. Sellaista corolla tosin ei tarjoa, mutta rahat eivät riitä unelmiin.
Vaikka olen tunnettu kaahaaja, ajan enimmäkseen rauhallisesti ja puolet ajoista alle rajoitutusten. Silloin tällöin pihistelen kokeillakseni kuinka vähällä voi päästä. Voin sanoa että omalla autoyksilöllä pystyn alittamaan normikulutuslukemat. Ja kyllä, on tullut hurjasteltua (kaahattua) Saksoissa jo kymmeniä vuosia takaperin. - Du du daa
Tunnettu kaahaaja kirjoitti:
Tuulilasin tai VM:n penkissä vakiokutoisesta 1,4 corollasta irtosi 110 hv kun luvattu oli 97 hv. Vuosi oli jotain 2005.
Kaiken merkkisissä autoissa on plus- ja miinusyksilöitä. Aikanaan ysärillä volvon tehovaihtelu 170 hv mallissa tehtaan speksien sisällä oli 150-190 hv.Golfin 2008 1,4GT luvattu 170hv, mitattu 196hv. Kulkee todella pirteästi, mutta mihin noita tehoja sitten suomessa tarvitsee? Parempi on , jos autossa on yleisesti hyvät väännöt.
PS.Aina jollakin on nopeampi auto kun toisella, sitä on turha edes unelmoida omistavansa nopimman auton, koska sitten viime tingassa joku vetää 400km/h ohi lentokenttätesteissä, esimerkiksi speedpartyissa
- lusttester
06 vecculi navin mukaan 252 kmh.
- daciapremiumtester
13 duster navin mukaan 2,1 machia.
- pappamopedi
Zyndabb Nokia-karttojen mukaan 42km/h, niska kyyryssä....
- huvitestaaja
Nyt testattu samoissa olosuhteissa 2.0 d4d vm -12, huiput 190 km/h 6. vaihteella. Ehkä ilmanpaineet hiukan alakanttiin tuohon vauhtiin, 2,5 bar. Oletteko saaneet ko. autoa ruoskittua kovempaan vauhtiin??
- The Köle
huvitestaaja kirjoitti:
Nyt testattu samoissa olosuhteissa 2.0 d4d vm -12, huiput 190 km/h 6. vaihteella. Ehkä ilmanpaineet hiukan alakanttiin tuohon vauhtiin, 2,5 bar. Oletteko saaneet ko. autoa ruoskittua kovempaan vauhtiin??
Mä olen tullut vainoharhaiseksi (=vanhaksi?) mutta en enää uskalla nykyisillä palkkatuloillanni kokeilla autojeni huippunopeuksia, mutta taloudellisuusajoa harrastan........2,5bar->2,8bar parantaa taludellisuutta, jopa useita desejä/100km!
-en epäile yhtään, että asialla olisi merkkittävä vaikutus myös huoppunopeuteen!
PS. Tojolla ihan eri suositukset yli 160km/h ajoon, sivistäpäs itseäsi ja selvitä ne oikeat.....itse olen käyttänyt suurinpiirtein niitä jo 15v, koska niillä paineilla säästää arkiajossakin polttoainetta, eikä nykyrenkaat mitään keskeltä kulu, vaikka tosi moni niin luuleekin...... - Essonvaareille fakta
The Köle kirjoitti:
Mä olen tullut vainoharhaiseksi (=vanhaksi?) mutta en enää uskalla nykyisillä palkkatuloillanni kokeilla autojeni huippunopeuksia, mutta taloudellisuusajoa harrastan........2,5bar->2,8bar parantaa taludellisuutta, jopa useita desejä/100km!
-en epäile yhtään, että asialla olisi merkkittävä vaikutus myös huoppunopeuteen!
PS. Tojolla ihan eri suositukset yli 160km/h ajoon, sivistäpäs itseäsi ja selvitä ne oikeat.....itse olen käyttänyt suurinpiirtein niitä jo 15v, koska niillä paineilla säästää arkiajossakin polttoainetta, eikä nykyrenkaat mitään keskeltä kulu, vaikka tosi moni niin luuleekin......kyllä ne nykyrenkaat kuluvat keskeltä, mutta liian pienellä paineella.
- lepakkoauto lentää
huvitestaaja kirjoitti:
Nyt testattu samoissa olosuhteissa 2.0 d4d vm -12, huiput 190 km/h 6. vaihteella. Ehkä ilmanpaineet hiukan alakanttiin tuohon vauhtiin, 2,5 bar. Oletteko saaneet ko. autoa ruoskittua kovempaan vauhtiin??
no huhuu! En epäile vauhtia, mutta kuka nyt uskaltaa tuollaisella ajokoiralla ja hemputtimella ajaa noin lujaa? Itsesuojeluvaistoa ei ainakaan ole hitustakaan.
- The Köle
Essonvaareille fakta kirjoitti:
kyllä ne nykyrenkaat kuluvat keskeltä, mutta liian pienellä paineella.
Jep! -tämän voin uskoakin......
PUHUIN YLIPAINEEN vaikutuksesta keskeltä kulumiseen.....en ALIPAINEEN.... PRKL :-) - The Köle
lepakkoauto lentää kirjoitti:
no huhuu! En epäile vauhtia, mutta kuka nyt uskaltaa tuollaisella ajokoiralla ja hemputtimella ajaa noin lujaa? Itsesuojeluvaistoa ei ainakaan ole hitustakaan.
Sellainen uskaltaa, jolla ei ole TM:n tai TL:n ENNAKKOLUULOJA....
Mm. ITSE Olen esitellyt kahdelle tuttavapiirin takamatkustajalle Avensistani mittarinopeutta 150km/h..... takapenkin vastaus: -TÄH! ei tunnu missään, mutta maisemat näyttää vaihtuvan aika vilkkaasti.......
- kyllä kulkee!!!
Omalla -12 Avella ennätyshuiput 147 km/h talla pohjassa runsaaseen alamäkeen. 1,8 litraa, 147 hv, 180 Nm. Ja tiellä pysyin... just.
- The Köle
Ja lehmät lentää :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p571922Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,491672- 521594
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.51527Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61505Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61425Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81316Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121281Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41173Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni41148