Kitkoilla 32,2 % pidemmät jarrutusmatkat nastoihin verrattuna

nasta4ever

Jos verrataan jarrutusmatkaa liukkaimmalla ja vaarallisimmalla alustalla eli jäällä joka on talvirenkaiden heikoin linkki, saadaan seuraavat erot jarrutusmatkoissa:

TM talvirengastesti 2013:

Paras kitka 53,8m ja paras nasta 40,7m, eli kitkalla 32,2% pidempi jarrutusmatka. Jarrutuksessa jopa vain 50km/h nopeudesta kitka luistelee vielä noin 13m kun nasta on jo pysähtynyt.

Jos otetaan 3 parasta kumpaakin rengastyyppiä saadaan kitkojen keskiarvoksi 55,3m ja nastoille 43,6m, tällöin kitkoilla on keskimäärin 26,8% pitempi jarrutusmatka mikä sekin on paljon.

Ero on hieman pienentynyt viime vuodesta mikä johtunee lähinnä tiukentuneista nastamääräyksistä.

Kumotaan lopuksi vielä pari myyttiä:
TM testissä on peilijää koska vain sillä saa vertailukelpoisia tuloksia renkaiden välille. Aine on kuitenkin ihan sama kuin yleisillä teilläkin, eli vesi kiinteässä muodossa. Lisäksi todennäköisesti nastat hyötyvät enemmän karheasta jäästä joten turha tällä on selitellä että ero muka ei todellisuudessa olisi noin suuri.

Nastojen pito heikkenee kilometrien myötä mutta samoin kitkojen pito kuukausien myötä kun kitkoille tärkeä pehmeä kumi kovettuu. Lisäksi ei ole mitään järkeä tuoda esiin parin yksittäisen, tuntemattoman, käytetyn rengassarjan vertailua joka kerran nähtiin TM:ssä. Tälläinen testi ei tietenkään todista mitään kun kyseessä oli satunnaiset yksittäiset rengassarjat.

Loppupäätelmänä voi todeta että jos haluaa pitoa kaikkein liukkaimmalla alustalla kannattaa valita nastat. Muutenhan vois yhtä hyvin ajella kesärenkailla ympäri vuoden.

22

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Idiot-detector

      Kyllä on nastamiehen elämä sitten masentavaa. Mikä mieltä kalvaa iltaisin on se, miten pitkä jarrutusmatka mahtaa olla, jos lähtee ajelemaan vastajäädytetyn luistelukentän peilijäälle. Kitkarengas on ehdoton EI, koska se on suunniteltu puremaan jäisen pinnan pieniin epätasaisuuksiin, joita löytyy vain talvisilta teiltä, ei vastajäädytetyltä luistelukentältä. Koko elämää ohjaa se, miten pystyisi minimoimaan jarrutusmatkan. Se mikä tässä unohtuu on, että kaksi jarrutusmatkan kannalta ratkaisevinta tekijää ovat kuitenkin ajoneuvon massa ja nopeus. Annan muutaman vinkin tähän mieltä varjostavaan ongelmaan:

      A) Hanki mahdollisimman kevyt auto. Esim. vanha kunnon Citroen AX painaa vain 650kg. Keskiverto 1500-kiloisen henkilöauton jarrutusmatka on 130 % pidempi jo pelkästään sen suuremman painon takia.

      B) Aja hieman hiljempaa. Nopeudella 80km/h jarrutusmatka on 30 % pidempi kuin jos ajaisit 70km/h.

      C) Hanki auton sijaan mopoauto. Se toteutta molemmat ehdot. On kevyt eikä kulje kovaa. Massa korkeintaan 350kg ja nopeus 45km/h. 1500-kiloisen nopeudella 80km/h kulkevan henkilöauton jarrutusmatka on 1300 % pidempi kuin täysiä paahtavan mopoauton!

      • kusi sukassa??

        miksi valita se huonompi ja turvattomampi rengastyyppi?? No tietenkin hiljaisuuden takia, turvallisuudesta viis. Näin toimii ajattelematon lepuuttajapelle ja tukostaa teitä kun joutuu pelkäämään jokaista mutkaa ja risteystä.


      • musi mukissa
        kusi sukassa?? kirjoitti:

        miksi valita se huonompi ja turvattomampi rengastyyppi?? No tietenkin hiljaisuuden takia, turvallisuudesta viis. Näin toimii ajattelematon lepuuttajapelle ja tukostaa teitä kun joutuu pelkäämään jokaista mutkaa ja risteystä.

        Ja höpö höpö taas näitä nastapellen juttuja


      • osssss
        kusi sukassa?? kirjoitti:

        miksi valita se huonompi ja turvattomampi rengastyyppi?? No tietenkin hiljaisuuden takia, turvallisuudesta viis. Näin toimii ajattelematon lepuuttajapelle ja tukostaa teitä kun joutuu pelkäämään jokaista mutkaa ja risteystä.

        Jaha.Nastarenkaat on monesti se hiljaisin rengas...


    • nasta4ever

      Ok, eli kitkat sopivat lähinnä mopoautoihin mielestäsi.

      Jarrutusmatka jäällä on kuitenkin kaikista kriittisin asia renkaalle, pysähtyminen on tärkeämpää kuin kiihdytys ja jää on se liukkain alusta.

      Missä sull on todisteet että väitteelläsi kitkojen paremmasta pidosta karhealla jäällä olisi jotain perää? Siis suhteutettuna nastojen pitoon, molemmat varmaan pitää vähän paremmin karhealla jäällä. Hyvin voi olla että ero on suurempi nastojen hyväksi karhealla jäällä, ei sitä tiedä ennen kuin saa todisteita siitä.

      • turhaa väittää muuta

        Aivan, nastarenkaankin lamellit toimivat samoin kuin kitkojen vastaavat, mutta nastarenkaalla on ne nastat tekemässä sen suurimman työn, mitä etua ei kitkarenkaalla ole.


    • että näin

      Mielenkiintoiseksi tämän keskustelun tekee aina se, että kuinka usein tuolla tiellä on todellisuudessa testeissä vertailukelpoisuuden mahdollistava PEILIJÄÄ? Itse törmäsin viime talvena tasan yhtenä päivänä sellaiseen keliin, että oli yhtä liukasta kun voi luistelukentällä olla ja olisin toivonut nastaa alle. Ja siinäkin kelissä auttoi se kuuluisa tilannenopeus. Noh...ajelkaa mun puolesta edelleenkin millä haluatte. Itselleni kitkojen antama pito riittää täysin.Nautin hiljaisuudesta ja hyvästä pidosta käytännössä talven jokaisena päivänä

      • nasta4ever

        Ne tulokset peilijäällä ovat kuitenkin vertailukelpoisia teillä esiintyvällä jäällä ajeluun. Vai onko sulla esittää jotain todisteita että pitoerot nastan ja kitkan välillä muuttuisivat paljon kun siirrytään peilijäältä karheammalle jäälle? Kyllä minä uskon sitten kun näen tutkimuksen siitä. Tällä hetkellä taitaa kuitenkin nämä "tutkimukset" sijaita lähinnä kitkamiesten korvien välissä.

        Tuskin rengastestejä tehtäisiin peilijäällä jos tulokset eivät olisi vertailukelpoisia tiejäällä. Sen takia omasta mielestäni on mielenkiintoista kuinka kitkamiehiltä aina tulee tällaisia itse keksittyjä teorioita jos rengastestin tulos ei miellytä.


      • Idiot-detector

        Ja kuinka usein todellisuudessa tienpäällä on autossa alla testien kanssa vertailukelpoiset täysin uudet nastarenkaat, joiden nastat eivät ole vielä pyöristyneet, tylsistyneet, katkeilleet, irtoilleet ja joiden ulkonema on edelleen yhtä suuri kuin uudessa renkaassa?


      • nasta4ever
        Idiot-detector kirjoitti:

        Ja kuinka usein todellisuudessa tienpäällä on autossa alla testien kanssa vertailukelpoiset täysin uudet nastarenkaat, joiden nastat eivät ole vielä pyöristyneet, tylsistyneet, katkeilleet, irtoilleet ja joiden ulkonema on edelleen yhtä suuri kuin uudessa renkaassa?

        Kuinka usein todellisuudessa on alla testien kanssa vertailukelpoiset upouudet kitkat joiden kumi ei ole vielä kovettunut yhtään? Monet kitkoja kokeilleet sanoo että jo toisena talvena pito häviää kitkoista kun alkavat kovettumaan.


      • että näin
        nasta4ever kirjoitti:

        Ne tulokset peilijäällä ovat kuitenkin vertailukelpoisia teillä esiintyvällä jäällä ajeluun. Vai onko sulla esittää jotain todisteita että pitoerot nastan ja kitkan välillä muuttuisivat paljon kun siirrytään peilijäältä karheammalle jäälle? Kyllä minä uskon sitten kun näen tutkimuksen siitä. Tällä hetkellä taitaa kuitenkin nämä "tutkimukset" sijaita lähinnä kitkamiesten korvien välissä.

        Tuskin rengastestejä tehtäisiin peilijäällä jos tulokset eivät olisi vertailukelpoisia tiejäällä. Sen takia omasta mielestäni on mielenkiintoista kuinka kitkamiehiltä aina tulee tällaisia itse keksittyjä teorioita jos rengastestin tulos ei miellytä.

        No minun puolestani voit ajella ihan vapaasti nastarenkailla. Ei juuri hetkauta. Ei minua kiinnosta testien antamat numerotarkat erot nasta ja kitkarenkaiden välillä. Ei tässä tarvitse mitään teorioita keksiä vaan kerron oman mieltymykseni talvirenkaiden ominaisuuksista. Ja kumma kyllä kun noista nykykitkoista löytyy pitoa testienkin mukaan hyvin..tietyissä oloissa jopa yhtä hyvin. Niinkuin monikin tätä samaa jo on sanonut, mutta valitettavan paljon ihmiset nollaa jääkelillä nastojen tuoman hyödyn omalla ajotavallaan...minä puolestaan parannan mahdollisuuksiani liukkaalla kelillä oikeilla tilannenopeuksilla jota nastarengaskin vaatii yhtälailla. Eli jos jotain on korvieni välissä niin korkeintaan sitä järkeä liukkaalla kelillä. Ja nautin samalla hiljaisesta äänimaailmasta.


    • ....................

      Onko kukaan oikeasti miettiny, että tarvitseeko todella nastoja?
      Itse olen siirtymässä nastattomiin renkaisiin, koska omassa käytössä ei oikeesti ole tarvetta edes nastoille.

      • tyttöjen logiikkaa

        Järjätöntä logiikkaa. Jokainen ostaa pitävät kesärenkaat ja ottaa huomioon myös vesiliirto-ominaisuudet ja sitten kuitenkin talveksi hankkii sen surkeamman vaihtoehdon. Oikeasti kesällä pärjää huonoimmillakin renkailla hyvin, mutta talvella huonilla keleillä joutuu hissuttelemaan ja varomaan, ja sitten itketään kun nastarenkaiset kaahaa ohi.


      • totuus ja tuli

        mistä sen tiedät etukäteen, arvaamallako??
        TM:n testissä jos verrataan vaikka Nokia nastaa ja kitkaa, niin nasta on kaikessa joko parempi tai yhtä hyvä kuin kitka, ainoastaa melussa ja vierintävastuksessa jäi jälkeen.
        Joten nasta toimii tasaisemmin ja turvallisemmin kuin oikukas kitkarengas.
        Ja ihan turha sanoa, että ennakoimalla pärjää, no kaikke ei voi ennakoida se on varma, tai sitten pitää hissutella ihan kokoajan muiden tiellä.


      • että näin
        tyttöjen logiikkaa kirjoitti:

        Järjätöntä logiikkaa. Jokainen ostaa pitävät kesärenkaat ja ottaa huomioon myös vesiliirto-ominaisuudet ja sitten kuitenkin talveksi hankkii sen surkeamman vaihtoehdon. Oikeasti kesällä pärjää huonoimmillakin renkailla hyvin, mutta talvella huonilla keleillä joutuu hissuttelemaan ja varomaan, ja sitten itketään kun nastarenkaiset kaahaa ohi.

        Miehenä uskallan sanoa, että toi se vasta miesten logiikkaa onkin...kyllä naurattaa. Eli kun alla on tuoreet nastarenkaat niin voi ajaa hissuttelematta ja varomattomammin...ei hyvää päivää näitä meidän suomalaisia keskimääräistä parempia kuskeja.


    • Kiit kit kit kit

      Kyllä nämä jarrutus testit pitäisi tehdä myös märällä ja kuivalla asfaltilla. Ovat kuitenkin yleisimmät keliolosuhteet talviaikaan.

    • Olen ihmetellyt

      näitä testituloksia testataanko ne tiellä jossa on lunta ja jäätä vain jossakin tasaisella järvenjäällä.Silloin ne ei ole vertailussa tasarvoisia.

    • Hookan

      Jossain ruotsalaisten testeissä testataan jarrutusmatkat oikealla jäisellä tiellä. Löytyiskö jostain tuloksia??

    • korpiukko

      No, Suomessa on eri keliolosuhteita. Itse asun syrjemmällä ja joudun lähtemään oli keli mikä oli. Joka pakkasten jälkee tie kuin sulhasen piip hääyön jälkeen. Näissä olosuhteissa on nastat ainoa vaihtoehto, jollei sitten ketjut ja kitkat. Varmasti iso osa asuu olosuhteissa joissa on kitkat riittävän hyvät, jäätä eivät näe kun ehkä ojanpohjalla. Vielä, jos voi sovittaa lähtöään niin sopii vielä paremmin kitkojen käyttö. Eli ei ole oikeaa rengastyyppiä ja ne tulee valita järjellä, eikä tunteella.

    • ........

      Olen ajanut vuodesta 1999 lähtien yksinomaan kitkarenkailla. Asun maalla, joten myös liukkaita sivuteitä olen joutunut ajamaan. Ei tosiaankaan mieleeni edes juolahda ostaa nastarenkaita. Tuli keväällä uusi auto kaksin renkain. Oli jonkun tekemän tilausmokan takia tulleet nastarenkaat. Eivät minulle kelvanneet, vaan kiltisti tilasivat samankoikiset Continentalin kitkarenkaat, jotka tässä lähiaikoina ensimmäistä kertaa pistän auton alle.
      Ihan asiallista olisi pistää nastarenkaille ylimääräinen kulutusvero, niin kauheaan kuntoon sorvataan niillä nuo kestopäälysteiset tiet muutamassa vuodessa. Jotkut tieosuudet ovat sitten ihan hengenvaarallisessa kunnossa, kun on pahimmillaan 4-5 sentin urat tiessä. Lisäksi tuolla pinnalla renkaat kuluvat loppuun huomattavasti nopeammin ja auton polttoaineen kulutus nousee 0,3-0,4 litraa/100km. Lasku kansantaloudelle siis on vuodessa todellisuudessa satoja miljoonia.Kitkarenkailla pärjää aivan loistavasti, kyllä syy on ratin ja penkin välissä, ei renkaissa., jos onnettomuuksia tulee.

    • Minkälaiset

      ovat sellaiset renkaat jolla voi ajaa?

    • mitenkäs tilanne on se et jos on suolattu kuiva tie ja tulee äkkijarrutus...aina puhutaan nastarenkaiden pitävyydestä peilijäällä..mitenkäs ne pitää kuivalla asfaltilla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe