Saako lapsen tekstivietejä lukea?

Piip piip

Saako lapsen tekstiviestejä lukea salaa?
Lapseni on 9v.

Kun puhelimeen tulee viesti ja jos kysäisen
keneltä tuli viesti ja oliko tärkeääkin, niin vastaukset
"no ei se ollu mitään" tai "ei ollu ketään".

Nämä jää vaivaamaan ja tekisi mieli itse ne joskus lukea....
Kertokaahan kokemuksia ja mielipiteitä.

335

8737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niisku-10

      No ei kävisi edes mielessä lukea lasteni tekstiviestejä....

      • DataaJaDataa

        Mutta kuitenkin olet hänestä vastuussa,kaikella tapaa.


      • miees kaks-kasi
        DataaJaDataa kirjoitti:

        Mutta kuitenkin olet hänestä vastuussa,kaikella tapaa.

        Niin, oletko miettinyt mitenkä voit luottaa lapseesi teini-iässä jollet nytten.
        Vanhemman tehtävä on luoda lapseen luottamusta ja ymmärtämystä molemmin olvea suhde.Lapsi ymmärtää miksi aikuinen toimii siten kuin toimii, vaikka ei murrosikäisenä sitä suoraan myöntäisikään.Vanhempi taas voi luottaa siihen mitä nuori sanoo.Kasvatuksellisesti on kerrottu miksi mikäkin on oikein/väärin ja mitä missäkin vo tapahtua.Lapsi,myöhemmin nuori, on opetettu myös itse ajattelemaan asioita monelta kannalta ja ennen kaikkea käyttämään päätään eikä menemään massan mukana.

        Tuossa on mielestäni lähtökohta,kyseiseen tilanteeseen. Jos hommat tehty, lapseen tulee luottaa ja osoittaa sitä myös esim. jättää tutkimatta tekstarit.Tietysti, aina pitää kuunnella mitä nuori kertoo ja pitää silmät auki asioiden suhteen.
        Vain äärimmäisessä tilanteessa missä nuori alkaa käyttäytymään oudosta / menemään huningolle ymmärrän puhelimen tutkimisen.Muutoin, annetaan lapsellekkin oikeus kasvaa aikuiseksi rauhassa,tukien ja kunnioittaen lapsen omaa elämää.


      • Tässä tapauksessa
        miees kaks-kasi kirjoitti:

        Niin, oletko miettinyt mitenkä voit luottaa lapseesi teini-iässä jollet nytten.
        Vanhemman tehtävä on luoda lapseen luottamusta ja ymmärtämystä molemmin olvea suhde.Lapsi ymmärtää miksi aikuinen toimii siten kuin toimii, vaikka ei murrosikäisenä sitä suoraan myöntäisikään.Vanhempi taas voi luottaa siihen mitä nuori sanoo.Kasvatuksellisesti on kerrottu miksi mikäkin on oikein/väärin ja mitä missäkin vo tapahtua.Lapsi,myöhemmin nuori, on opetettu myös itse ajattelemaan asioita monelta kannalta ja ennen kaikkea käyttämään päätään eikä menemään massan mukana.

        Tuossa on mielestäni lähtökohta,kyseiseen tilanteeseen. Jos hommat tehty, lapseen tulee luottaa ja osoittaa sitä myös esim. jättää tutkimatta tekstarit.Tietysti, aina pitää kuunnella mitä nuori kertoo ja pitää silmät auki asioiden suhteen.
        Vain äärimmäisessä tilanteessa missä nuori alkaa käyttäytymään oudosta / menemään huningolle ymmärrän puhelimen tutkimisen.Muutoin, annetaan lapsellekkin oikeus kasvaa aikuiseksi rauhassa,tukien ja kunnioittaen lapsen omaa elämää.

        on kyseessä nuori jantteri ja salailu on alkanut. Tämä herättää epäilyksiä kenessä tahansa. Jos mitään hämminkiä ei ole, miksi salailu? Nyt on korkea aika mamman ottaa poika puhutteluun ja keskustella että on olemassa setiä(ja tätejä) joiden kanssa ei ole hyvä olla tekemisissä. On olemassa myös kavereita jotka eivät ole hyvää seuraa sillä seura tekee kaltaisekseen. Eihän tämä nimim. miees kaks-kasi ole nyt tuo huonoa seuraa oleva setä? Tai huonoa seuraa olevan pojan isukki?

        JOS asiaan ei puutu ajoissa, niin se on auttamatta myöhässä. Kun on tarpeeksi myöhässä se on liian myöhään. Ja todettaessa että on liian myöhään on lapsi menetetty tapaus. Sitäkö haluat?


      • miees kaks-kasi
        Tässä tapauksessa kirjoitti:

        on kyseessä nuori jantteri ja salailu on alkanut. Tämä herättää epäilyksiä kenessä tahansa. Jos mitään hämminkiä ei ole, miksi salailu? Nyt on korkea aika mamman ottaa poika puhutteluun ja keskustella että on olemassa setiä(ja tätejä) joiden kanssa ei ole hyvä olla tekemisissä. On olemassa myös kavereita jotka eivät ole hyvää seuraa sillä seura tekee kaltaisekseen. Eihän tämä nimim. miees kaks-kasi ole nyt tuo huonoa seuraa oleva setä? Tai huonoa seuraa olevan pojan isukki?

        JOS asiaan ei puutu ajoissa, niin se on auttamatta myöhässä. Kun on tarpeeksi myöhässä se on liian myöhään. Ja todettaessa että on liian myöhään on lapsi menetetty tapaus. Sitäkö haluat?

        En tainnut ihan sisäistää tekstiäni...sanomani on että tehdään kasvatustyö ajoissa,ihan siitä kun se lapsi syntyy, eikä sitten vasta kun lapsi on 9v ja nakkelee nokkavia.Jos poika on sotkeentunut jo tuossa vaiheessa ns. huonoon porukkaan niin missä on ollut vanhemmat ja kasvatus sitä ennen! Tuo sinun myöhäinen on jo, jos se tilanne on tosiaan se että huolissaan olisi syytä olla.

        Ja jooo, voihan ap tarkistaa puhelimen ja todeta tilanteen.Mutta, ei tämä ole ainut eikä viimeinen kerta kun tulee epämääräisiä vastauksia.Mitäs sitten kun poika lähtee kaveriporukan kanssa kylille..lähteekö äiti mukaan katsomaan ettei poika joudu väärille teille? Kysymys on paljon suuremmasta asiasta, luottamuksesta, mikä vanhemuuden tärkeimpiä työkaluja.


      • Viisas äiti...
        miees kaks-kasi kirjoitti:

        En tainnut ihan sisäistää tekstiäni...sanomani on että tehdään kasvatustyö ajoissa,ihan siitä kun se lapsi syntyy, eikä sitten vasta kun lapsi on 9v ja nakkelee nokkavia.Jos poika on sotkeentunut jo tuossa vaiheessa ns. huonoon porukkaan niin missä on ollut vanhemmat ja kasvatus sitä ennen! Tuo sinun myöhäinen on jo, jos se tilanne on tosiaan se että huolissaan olisi syytä olla.

        Ja jooo, voihan ap tarkistaa puhelimen ja todeta tilanteen.Mutta, ei tämä ole ainut eikä viimeinen kerta kun tulee epämääräisiä vastauksia.Mitäs sitten kun poika lähtee kaveriporukan kanssa kylille..lähteekö äiti mukaan katsomaan ettei poika joudu väärille teille? Kysymys on paljon suuremmasta asiasta, luottamuksesta, mikä vanhemuuden tärkeimpiä työkaluja.

        "Mitäs sitten kun poika lähtee kaveriporukan kanssa kylille..lähteekö äiti mukaan katsomaan ettei poika joudu väärille teille? "

        ...ottaa corollan avaimet ja läksee välillä kylille vaikka hakemaan pizzaa ja samalla vähän vilkaisee missä kylän junnut luuhaa. Ei elämä ole vaikeampaa kuin sen tekee...


      • miees kaks-kasi
        Viisas äiti... kirjoitti:

        "Mitäs sitten kun poika lähtee kaveriporukan kanssa kylille..lähteekö äiti mukaan katsomaan ettei poika joudu väärille teille? "

        ...ottaa corollan avaimet ja läksee välillä kylille vaikka hakemaan pizzaa ja samalla vähän vilkaisee missä kylän junnut luuhaa. Ei elämä ole vaikeampaa kuin sen tekee...

        "...ottaa corollan avaimet ja läksee välillä kylille vaikka hakemaan pizzaa ja samalla vähän vilkaisee missä kylän junnut luuhaa. Ei elämä ole vaikeampaa kuin sen tekee... "

        Niin, no mutta onko se mielestäsi vanhemuuden tarkoitus; Vahtia,hallita ja sanella lapsen elämää... mistä lapsi oppisi asioita ja itsenäiseksi kuin saamalla vastuuta ja luottamusta pikku hiljaa. 18v kun tulee mittariin, pitäisi nupissa olla sen verran järkeä ettei joutuisi vaikeuksiin ja pystyisi selviytymään itsenäisesti elämässä...

        Vai, oletko näitä teräs - äitejä jotka tietävät ja taitavat lapsenkin elämän, on se sitten 9v, 19v tai 39v...jos näin niin homma on huningolla itsesi kohdalla.


      • vanhanaikainen äiti
        DataaJaDataa kirjoitti:

        Mutta kuitenkin olet hänestä vastuussa,kaikella tapaa.

        Tietenkin vanhemmat ovat vastuussa alaikäisistä lapsistaan, mutta se ei oikeuta lainrikkomuksiin (mm. kirje-, puhelin- ja viestintäsalaisuus). On tullut mieleen, mutta en ole koskaan urkkinut toisten ihmisten viestintää, aviomiehen taskuista puhumattakaan. Jos joku asia epäilyttää, siitä voi kysyä ao. henkilöltä.

        Mikäli suhde lapsiin on kunnossa, pienet yleensä mielellään kertovat, jopa näyttävät saamiaan viestejä. Näin meillä on pärjätty, selvisi jopa lievä nettikiusaaminen, kun lapsi kertoi siitä. Vanhempien pitäisi keskustella enemmän lastensa kanssa ja rajoittaa netin käyttöä.


      • isoo isä19

        se joka maksaa puhelut ja viestit,lukee myös tekstarit ym jutut.niin kauan kun lapsi on alleikäinen ja vanhemmat maksaa viulut niin kauan luen myös postit ym jutut.sitten kun maksaa omilla tuloillaan laskut sitten en lue.ja onhan puhelin operaattorilt saatavissa tiedot ei ne ole salaisia kuin suopolla ja poliisilla.


      • Vilijonkka'
        isoo isä19 kirjoitti:

        se joka maksaa puhelut ja viestit,lukee myös tekstarit ym jutut.niin kauan kun lapsi on alleikäinen ja vanhemmat maksaa viulut niin kauan luen myös postit ym jutut.sitten kun maksaa omilla tuloillaan laskut sitten en lue.ja onhan puhelin operaattorilt saatavissa tiedot ei ne ole salaisia kuin suopolla ja poliisilla.

        Luetko myös kavereiden lähettämät kirjeet yms.? Rikot lakia siten,jos näin toimit.


      • Wanha stallari
        miees kaks-kasi kirjoitti:

        "...ottaa corollan avaimet ja läksee välillä kylille vaikka hakemaan pizzaa ja samalla vähän vilkaisee missä kylän junnut luuhaa. Ei elämä ole vaikeampaa kuin sen tekee... "

        Niin, no mutta onko se mielestäsi vanhemuuden tarkoitus; Vahtia,hallita ja sanella lapsen elämää... mistä lapsi oppisi asioita ja itsenäiseksi kuin saamalla vastuuta ja luottamusta pikku hiljaa. 18v kun tulee mittariin, pitäisi nupissa olla sen verran järkeä ettei joutuisi vaikeuksiin ja pystyisi selviytymään itsenäisesti elämässä...

        Vai, oletko näitä teräs - äitejä jotka tietävät ja taitavat lapsenkin elämän, on se sitten 9v, 19v tai 39v...jos näin niin homma on huningolla itsesi kohdalla.

        Luottamus hyvä, kontrolli paras!


      • n+2
        vanhanaikainen äiti kirjoitti:

        Tietenkin vanhemmat ovat vastuussa alaikäisistä lapsistaan, mutta se ei oikeuta lainrikkomuksiin (mm. kirje-, puhelin- ja viestintäsalaisuus). On tullut mieleen, mutta en ole koskaan urkkinut toisten ihmisten viestintää, aviomiehen taskuista puhumattakaan. Jos joku asia epäilyttää, siitä voi kysyä ao. henkilöltä.

        Mikäli suhde lapsiin on kunnossa, pienet yleensä mielellään kertovat, jopa näyttävät saamiaan viestejä. Näin meillä on pärjätty, selvisi jopa lievä nettikiusaaminen, kun lapsi kertoi siitä. Vanhempien pitäisi keskustella enemmän lastensa kanssa ja rajoittaa netin käyttöä.

        Meillä ainakin puhelin ja liittymä on minun nimissäni, joten lain rikkomisesta ei ole kyse.


      • että näin
        n+2 kirjoitti:

        Meillä ainakin puhelin ja liittymä on minun nimissäni, joten lain rikkomisesta ei ole kyse.

        tietääkseni on. Vaikka liittymä on toisen nimissän niin käyttäjän puhelinta ei saa tutkia. Kaveriltani varastettiin puhelin. Kaverini ei saa tietoja operaattorilta, mihin varas on soittanut hänen puhelimellaan.... koska puhelin ja liittymä eivät ole olleet ksverin hallussa ko. hetkellä.


      • rinekliliisa
        DataaJaDataa kirjoitti:

        Mutta kuitenkin olet hänestä vastuussa,kaikella tapaa.

        Jos on kasvattanu lapsensa, kuten kuuluu, niin luottamus pitäisi löytyä ilman että urkkii tietoja


      • Äiti tässä
        miees kaks-kasi kirjoitti:

        "...ottaa corollan avaimet ja läksee välillä kylille vaikka hakemaan pizzaa ja samalla vähän vilkaisee missä kylän junnut luuhaa. Ei elämä ole vaikeampaa kuin sen tekee... "

        Niin, no mutta onko se mielestäsi vanhemuuden tarkoitus; Vahtia,hallita ja sanella lapsen elämää... mistä lapsi oppisi asioita ja itsenäiseksi kuin saamalla vastuuta ja luottamusta pikku hiljaa. 18v kun tulee mittariin, pitäisi nupissa olla sen verran järkeä ettei joutuisi vaikeuksiin ja pystyisi selviytymään itsenäisesti elämässä...

        Vai, oletko näitä teräs - äitejä jotka tietävät ja taitavat lapsenkin elämän, on se sitten 9v, 19v tai 39v...jos näin niin homma on huningolla itsesi kohdalla.

        Lapseni ovat nyt 21 ja 19 vuotiaita ja kyllä kyselen edelleenkin tekstareista ja facessa höpötyksestä että ketä on ja mitä on meneillään ja KOSKA olen aina ollut samanlainen ja HUOLEHTIVA äiti , myös vanhempi!!, yleensä kyllä jakavat kuulumisensa kanssani. Menonsa ja suunnitelmansakin:)
        Eli ihmeessä ota ja tutki NYT heti mitä on meneillään ennenkuin on liian myöhäistä ja sitten tulet tänne tai johonkin muualle valittamaan kuinka kamalia nuoret ovat!!! Eivät he ole kamalia jos vähän viitsii KASVATTAA eikä vaan antaa olla ihan hunningolla!


      • Ettänäinmeillä
        Äiti tässä kirjoitti:

        Lapseni ovat nyt 21 ja 19 vuotiaita ja kyllä kyselen edelleenkin tekstareista ja facessa höpötyksestä että ketä on ja mitä on meneillään ja KOSKA olen aina ollut samanlainen ja HUOLEHTIVA äiti , myös vanhempi!!, yleensä kyllä jakavat kuulumisensa kanssani. Menonsa ja suunnitelmansakin:)
        Eli ihmeessä ota ja tutki NYT heti mitä on meneillään ennenkuin on liian myöhäistä ja sitten tulet tänne tai johonkin muualle valittamaan kuinka kamalia nuoret ovat!!! Eivät he ole kamalia jos vähän viitsii KASVATTAA eikä vaan antaa olla ihan hunningolla!

        Olen 22- vuotias ja asun 700km päässä vanhemmistani. En nykyisin jaksa vastata vanhemmilleni, ja kotipuolessa vierailu on aina vaivaannuttavaa. Äiti kyseli aina kaiken kun olin alaikäinen. Luki tekstiviestejäni, penkoi tavaroitani. Ihmetteli kerran vielä ääneen miksen kirjoittanut päiväkirjaa "niinkuin kaikki muutkin tytöt".

        Koin, ettei minua rakastettu kotona. Halusin pukeutua ja näyttää eriltä kuin muut nuoret niin vanhemmat kyllä osasi minun teilaamisen ja äiti koitti "tehdä minusta normaalia". Toki sain sopivasti kuukausirahaa alaikäisenä (50€) ja silleen, mutta minua ei haluttu tukea, vain lytätä "mikset voi olla niinkuin muut"

        Ei huvita pitää yhteyttä. Haluan selvitä omillani ja pärjätä ilman vanhempia. Äiti soittelee pari kertaa viikossa, mutta annan puhelimen vain soida.


      • en lue
        n+2 kirjoitti:

        Meillä ainakin puhelin ja liittymä on minun nimissäni, joten lain rikkomisesta ei ole kyse.

        Hups ?!!, ei liittymän tai puhelimen omistaminen tuo oikeutta lukea viestejä, koska tämä oikeus on laillisesti vain liittymän haltijalla.


      • ajatuksia herättävää
        Ettänäinmeillä kirjoitti:

        Olen 22- vuotias ja asun 700km päässä vanhemmistani. En nykyisin jaksa vastata vanhemmilleni, ja kotipuolessa vierailu on aina vaivaannuttavaa. Äiti kyseli aina kaiken kun olin alaikäinen. Luki tekstiviestejäni, penkoi tavaroitani. Ihmetteli kerran vielä ääneen miksen kirjoittanut päiväkirjaa "niinkuin kaikki muutkin tytöt".

        Koin, ettei minua rakastettu kotona. Halusin pukeutua ja näyttää eriltä kuin muut nuoret niin vanhemmat kyllä osasi minun teilaamisen ja äiti koitti "tehdä minusta normaalia". Toki sain sopivasti kuukausirahaa alaikäisenä (50€) ja silleen, mutta minua ei haluttu tukea, vain lytätä "mikset voi olla niinkuin muut"

        Ei huvita pitää yhteyttä. Haluan selvitä omillani ja pärjätä ilman vanhempia. Äiti soittelee pari kertaa viikossa, mutta annan puhelimen vain soida.

        Oletko tullut ajatelleeksi päivää kun äitisi ei enää soita etkä itse voi soittaa hänelle? Nuorten tulisi olla kiitollisia vanhemmistaan, jotka ovat heidät kasvattaneet.
        Tulee päivä-päiviä jolloin on ehkä myöhäistä välittää ja olla yhteydessä vanhempiisi. Koskaan ei voi tietää kuka milloinkin poistuu mullan alle.


      • sinisilmäinen much?
        ajatuksia herättävää kirjoitti:

        Oletko tullut ajatelleeksi päivää kun äitisi ei enää soita etkä itse voi soittaa hänelle? Nuorten tulisi olla kiitollisia vanhemmistaan, jotka ovat heidät kasvattaneet.
        Tulee päivä-päiviä jolloin on ehkä myöhäistä välittää ja olla yhteydessä vanhempiisi. Koskaan ei voi tietää kuka milloinkin poistuu mullan alle.

        Oletko tullut ajatelleeksi päivää, jolloin hirmutyrannivanhempi/vanhemmat potkaisevat tyhjää ja heidän lapsensa saa ikuisen rauhan siitä, ettei enää koskaan joudu haukkujen, iskujen, kiristyksen, uhkailun, manipulaation ja nöyryytyksen uhriksi?

        Vanhemmilla on lakisääteinen velvollisuus lastensa elatuksesta, vaikkeivat näitä rakastaisikaan: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750704#a704-1975

        Tulee päivä, jolloin on liian myöhäistä pyytää anteeksi lapseltaan. Lapset eivät ole mitään anteeksiantoautomaatteja :)


      • Siltikin
        sinisilmäinen much? kirjoitti:

        Oletko tullut ajatelleeksi päivää, jolloin hirmutyrannivanhempi/vanhemmat potkaisevat tyhjää ja heidän lapsensa saa ikuisen rauhan siitä, ettei enää koskaan joudu haukkujen, iskujen, kiristyksen, uhkailun, manipulaation ja nöyryytyksen uhriksi?

        Vanhemmilla on lakisääteinen velvollisuus lastensa elatuksesta, vaikkeivat näitä rakastaisikaan: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750704#a704-1975

        Tulee päivä, jolloin on liian myöhäistä pyytää anteeksi lapseltaan. Lapset eivät ole mitään anteeksiantoautomaatteja :)

        Jokaisen lapsen tulee kunnioittaa isäänsä ja äitiänsä. He ovat hänet aikaansaaneet. Heitä ei olisi yksinkertaisesti olemassa ilman vanhempiaan. Vanhemmiltaan he ovat saaneet elämän ja kaiken mitä heillä on. Heillä ei olisi mitään ilman vanhempiaan sillä ilman vanhempiaan heitä ei yksinkertaisesti olisi. Vaikea ymmärtää? Ehkä, mutta silti niin totta kuin olla voi.


      • Kun vahinko on
        rinekliliisa kirjoitti:

        Jos on kasvattanu lapsensa, kuten kuuluu, niin luottamus pitäisi löytyä ilman että urkkii tietoja

        jo päässyt tapahtumaan, niin etkö todellakaan aikoisi tehdä mitään sen korjaamiseksi? Annat vaan lapsesi jäädä heitteille, ajatuksella että kun ei kerran luota niin olkoon sitten.

        Se todellakin on heitteille jättöä, ei rakkautta eikä kasvatusta.


      • Kun lapsi saa
        Vilijonkka' kirjoitti:

        Luetko myös kavereiden lähettämät kirjeet yms.? Rikot lakia siten,jos näin toimit.

        kirjeen kaveriltaan, sen näkee käsialasta onko aihetta huoleen. 9-vuotiaat eivät edes ole kirjalliselta ilmaisukyvyltään niin kehittyneitä että huolta olisi. Kirje tuonikäiselle merkitsee ystävyyttä, tosi ystävyyttä, eikä sillä hoideta mitään nuorten "bisneksiä".

        Mutta käsialasta taas näkee ilman kirjeen avaamistakin onko kyseessä viesti joltain pedarilta. Pedarit eivät edes lähettele kirjeitä, sillä niistä jää vielä varmemmin jälkiä todisteeksi kuin mailista tai chatista.

        Joten kirje on monessa suhteessa turvallisempi eikä sen avaamiseen ole samanlaista syytä kuin seurata live-elämää puhelinliikenteessä ja bittiviestinnässä.


      • Hedonistibotti
        Siltikin kirjoitti:

        Jokaisen lapsen tulee kunnioittaa isäänsä ja äitiänsä. He ovat hänet aikaansaaneet. Heitä ei olisi yksinkertaisesti olemassa ilman vanhempiaan. Vanhemmiltaan he ovat saaneet elämän ja kaiken mitä heillä on. Heillä ei olisi mitään ilman vanhempiaan sillä ilman vanhempiaan heitä ei yksinkertaisesti olisi. Vaikea ymmärtää? Ehkä, mutta silti niin totta kuin olla voi.

        En kunnioita ketään, joka ei kunnioita minua.
        Jos isäni on itse sanonut, etten ole enää hänen tyttärensä koska olen tällainen kuin olen, miksi minun tulisi käyttäytyä kuin hän olisi isäni tai kunnioittaa häntä?

        MIKSI pitäisi kunnioitaa jotakuta, vain koska hän on sattumoisin vanhempi? Olisiko Hitlerin lasten pitänyt kunnioittaa ehdottomasti vanhempiaan?


      • Hedonistibotti
        Ettänäinmeillä kirjoitti:

        Olen 22- vuotias ja asun 700km päässä vanhemmistani. En nykyisin jaksa vastata vanhemmilleni, ja kotipuolessa vierailu on aina vaivaannuttavaa. Äiti kyseli aina kaiken kun olin alaikäinen. Luki tekstiviestejäni, penkoi tavaroitani. Ihmetteli kerran vielä ääneen miksen kirjoittanut päiväkirjaa "niinkuin kaikki muutkin tytöt".

        Koin, ettei minua rakastettu kotona. Halusin pukeutua ja näyttää eriltä kuin muut nuoret niin vanhemmat kyllä osasi minun teilaamisen ja äiti koitti "tehdä minusta normaalia". Toki sain sopivasti kuukausirahaa alaikäisenä (50€) ja silleen, mutta minua ei haluttu tukea, vain lytätä "mikset voi olla niinkuin muut"

        Ei huvita pitää yhteyttä. Haluan selvitä omillani ja pärjätä ilman vanhempia. Äiti soittelee pari kertaa viikossa, mutta annan puhelimen vain soida.

        Kuulostaa tutulta.
        Isäni luki salaa kaikki tekstiviestini ja puhelutietoni ja sai selville että minulla oli poikaystävä -> olin siis huora hänen tulkintansa mukaan.
        Tätä huorittelua ja muuta mukavaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa sain kestää kunnes muutin kotoa niin nopeasti kuin pystyin. Minun olisi pitänyt olla kiltti, hyvä koulussa, kaunis ja "puhdas" neitsyt. Tein ja pyrin olemaan kaikkea muuta, vain kostaakseni isälleni huonon kohtelun.

        Nyt olen 25v, asunut omillani 8v. Näen isääni ehkä kerran-pari vuodessa, silloinkaan en puhu hänelle juuri mitään/huomioi häntä mitenkään.

        Isä soittaa aina silloin tällöin, en lähes koskaan vastaa hänelle enkä soita takaisin. Mitä sanoisin hänelle? "Kiitos elämäni pilaamisesta"?

        Miettikää edes hetki, ennen kuin kajoatte toisen yksityisyyteen. Toisen henkilön tekstiviestien salaa lukeminen rikkoo sitäpaitsi kirjesalaisuutta. Minkä kuvan haluatte antaa lapsellenne, senkö että lain rikkominen ja toisen ihmisen yksityisyyden loukkaaminen on ihan ok?


      • Ohjaamattakin jää
        rinekliliisa kirjoitti:

        Jos on kasvattanu lapsensa, kuten kuuluu, niin luottamus pitäisi löytyä ilman että urkkii tietoja

        Muoalima on täynnään vanhempia, jotka ovat kasvattaneet lapsensa "kuten kuuluu". Ja muoalima on täynnä lapsia, jotka eivät tiedä kasvatuksesta yhtään mitään.


      • Jo vain
        Siltikin kirjoitti:

        Jokaisen lapsen tulee kunnioittaa isäänsä ja äitiänsä. He ovat hänet aikaansaaneet. Heitä ei olisi yksinkertaisesti olemassa ilman vanhempiaan. Vanhemmiltaan he ovat saaneet elämän ja kaiken mitä heillä on. Heillä ei olisi mitään ilman vanhempiaan sillä ilman vanhempiaan heitä ei yksinkertaisesti olisi. Vaikea ymmärtää? Ehkä, mutta silti niin totta kuin olla voi.

        Kas, siinäpä vasta uroteko! Lieneeköhän ollut kovankin työn ja tuskan takana houkutella joku ihan kiksautettavaksi asti? Maassamme näyttäisi todellakin olevan moniosaajia.


      • sukari
        n+2 kirjoitti:

        Meillä ainakin puhelin ja liittymä on minun nimissäni, joten lain rikkomisesta ei ole kyse.

        Alle 16 v ei saa omaa liittymää omalla nimellä. Ei myöskään pankki netti tunnuksia. Ja valitettavasti viestintä salaisuuden rikkomisesta on kyse ja rangaistavaa. Uteliaisuus on ihmeellinen asia. Ei ihme että mukaut myös tekee kaikkea ilman vanhempiaan.


      • mSksFD
        Äiti tässä kirjoitti:

        Lapseni ovat nyt 21 ja 19 vuotiaita ja kyllä kyselen edelleenkin tekstareista ja facessa höpötyksestä että ketä on ja mitä on meneillään ja KOSKA olen aina ollut samanlainen ja HUOLEHTIVA äiti , myös vanhempi!!, yleensä kyllä jakavat kuulumisensa kanssani. Menonsa ja suunnitelmansakin:)
        Eli ihmeessä ota ja tutki NYT heti mitä on meneillään ennenkuin on liian myöhäistä ja sitten tulet tänne tai johonkin muualle valittamaan kuinka kamalia nuoret ovat!!! Eivät he ole kamalia jos vähän viitsii KASVATTAA eikä vaan antaa olla ihan hunningolla!

        Voit kysellä, muttet vaatia. Lapsesi ovat lain mukaan aikuisia, ja jos luet heidän viestejään, rikot lakia.


      • Mokasds
        isoo isä19 kirjoitti:

        se joka maksaa puhelut ja viestit,lukee myös tekstarit ym jutut.niin kauan kun lapsi on alleikäinen ja vanhemmat maksaa viulut niin kauan luen myös postit ym jutut.sitten kun maksaa omilla tuloillaan laskut sitten en lue.ja onhan puhelin operaattorilt saatavissa tiedot ei ne ole salaisia kuin suopolla ja poliisilla.

        Vaan eipä lue. Ilman hyvää syytä ainakaan.

        (Se, että viestien lukeminen olisi hyvää kasvatusta tai pahan ennaltaehkäisemista tai se että lapsi ei kerro viestejään ei ole hyvä syy.)


    • Ei saa...

      Ei saa!

      Jos epäilee jotain tosi ikävää, niin pitää yrittää selvittää se muita teitä -- keskustelemalla, kyselemällä jne.

      Jos ei ole mitään ihmeitä epäiltävää, niin miksi edes haluaisit lukea? Sairaalloista uteliasuuttako toisen ihmisen asioita kohtaan?

      • Ja ikäsi oli ?

        Aikuinen on vastuussa lapsesta, koska lapsi on lapsi eikä vielä ymmärrä kaikkea. Hirveintä on, että aloittjan kaltaiset aikuisetkaan eivät ymmärrä. Aikuisen pitää ottaa selville tavalla tai toisella, lapsen kanssa tai ilman häntä.


      • hk,,

        kyllä voit lukea lapsi on viel 9v,, ja muiteten vietävissä,, ja onko pakko kertoa jos ei oo mitään pahaa,,ja jos ei moinen sovi niin känny pois, ,ilmankos nyky ajan nuoriso on mitä on...mihinkään ei saa puuttua,, ja sit ihmetelään että miksi se meidän pieni kulta on selainen ..nii..iin,näin seon,,


      • uusavutonta
        hk,, kirjoitti:

        kyllä voit lukea lapsi on viel 9v,, ja muiteten vietävissä,, ja onko pakko kertoa jos ei oo mitään pahaa,,ja jos ei moinen sovi niin känny pois, ,ilmankos nyky ajan nuoriso on mitä on...mihinkään ei saa puuttua,, ja sit ihmetelään että miksi se meidän pieni kulta on selainen ..nii..iin,näin seon,,

        just näin.
        PIIP PIIP, käytä järkee sinunhan se aikuinen pitäisi olla ja sinä olet todellakin vastuussa lapsesi kasvatuksesta.
        Entä jos siellä joku namusetä, huumedrokari laittelee viestejä ??!!


      • asdfasdfs

        Annetaan pedofiilien siis käyttää lapsia hyväkseen lapsen viestisalaisuuden varjolla?


      • KTN11
        hk,, kirjoitti:

        kyllä voit lukea lapsi on viel 9v,, ja muiteten vietävissä,, ja onko pakko kertoa jos ei oo mitään pahaa,,ja jos ei moinen sovi niin känny pois, ,ilmankos nyky ajan nuoriso on mitä on...mihinkään ei saa puuttua,, ja sit ihmetelään että miksi se meidän pieni kulta on selainen ..nii..iin,näin seon,,

        Et voi lukea, kuuluu kategoriaan kirjesalaisuus!

        Ihmisoikeus artikla 12 sanoo näin:

        12. artikla

        Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta. Jokaisella on oikeus lain suojaan sellaista puuttumista tai loukkausta vastaan.

        Mitä yksityis- ja perhe-elämän suoja sisältää?

        Oikeus perhe- ja yksityiselämään on laaja-alainen ihmisoikeus, joka käsittää muun muassa kirje- ja puhelinsalaisuuden, kunnian suojan, tietosuojan ja oikeuden seksuaaliseen identiteettiin.

        Yksityis- ja perhe-elämän suoja on kansainvälisissä sopimuksissa määritelty lyhyesti. Sitä kuitenkin sovelletaan hyvin usein ja laaja-alaisesti. Oikeus suojaa ihmistä ja hänen kotiaan ja perhettään. Tietoa kenenkään yksityisasioista ei saa myöskään mielivaltaisesti levittää eteenpäin. Lapsilla on sama oikeus yksityiselämään kuin aikuisilla: vanhemmat eivät saa luvatta penkoa lastensa henkilökohtaisia tavaroita, kuten kirjeitä, puhelinta tai päiväkirjaa.

        Oikeus yksityisyyteen ja sananvapaus joutuvat usein vastakkain esimerkiksi punnittaessa sitä, mitä mediassa voi kertoa julkisuuden henkilöiden yksityiselämästä.

        Erittelin erityisesti tämän seuraavan:

        Lapsilla on sama oikeus yksityiselämään kuin aikuisilla: vanhemmat eivät saa luvatta penkoa lastensa henkilökohtaisia tavaroita, kuten kirjeitä, puhelinta tai päiväkirjaa.


      • Pitää valvoa

        @ei saa..
        Mistä päättelet että huoleen ei ole syytä?
        Sinun mielestäsi noin nuorella lapsella on kykyä ja oikeus päättää kenen kanssa viestittelee ja viettää aikaa? - Toivottavasti et ole lapsista vastuussa, kun noin vähän tiedät ja kummallisia jotopäätöksiä vetelet.

        Olen kanssasi vankasti eri mieltä ja syy on se, että lapsi ei ole kypsä suojelemaan itseään ja päättämään yksin, vaan tarvitsee siihen aikuisen - vanhempansa.

        Sitä vartenhan hänellä vanhemmat on: suojelemassa, turvaamassa, ohjaamassa ja opettamassa. Ikäkauden mukaisesti.

        Ei lapselle voi eikä edes saa antaa valtuuksia päättää yksin, kenen kanssa on tekemisissä. Viimekädessä päätösvalta kuuluu vanhemmille kaikkien alaikäisten osalta. Vanhemmalla on oikeus ja velvollisuus kontrolloida tarvittaessa.
        Salailu on huolestuttavaa, ihan jo siksi, että jokainen kiusaaja vannottaa aina olemaan kertomatta kiusaamisesta. Väistely voi olla merkki siitä, että lasta kiristetään vaikenemaan uhkailemalla.
        Uhkailija voi olla toinen lapsi tai vaikka netistä löytynyt hyväksikäyttäjä.

        Salailulla ei todellakaan tarvitse olla mitään tekemistä lapsen ja vanhemman välisen luottamuksen kanssa
        Ihan turha hyökkäilä kasvattajan kimppuun ja läksyttää kuin täältä käsin tietäisimme, mistä on kyse.

        Vanhemman on vähintään oikeus tietää, kuka lapselle viestittelee, vaikka ei heti pyytäisi viestejä nähtäväksi.

        Salaa en itse menisi lukemaan / kuuntelemaan, tietenkään, (antaa väärän mallin ) mutta puhuisin lapsen kanssa , kunnes hän ymmärtää näyttää ja kertoo kenestä ja mistä on kyse.

        Jos lapsi ei suostu, muistuttaisin, perusteellisesti perustellen, millaisilla ehdoilla kännykkää käytetään, miksi käyttöä valvotaan (lapsen turvaamiseksi) kuka tekee päätökset lapsen asioissa ( ei lapsi päätä vielä juuri mitään aivan yksin tuossa iässä) ja että käyttölupa voidaan peruuttaakin, jos muu ei auta.

        Vastuu alaikäisen toimista on vanhemmalla aina, kun lapsi ei hallitse tilannetta.

        Tulipa mieleen tääsä yhteydessä tuore Guardianin uutinen, joka kuvaa sitä, miten paljon hyväsikäyttäjiä maailmassa on; lapsiporno on miljardibisnestä ympäri maailmaa eikä näilläkään sivuilla ei lastenhoukuttelija ole lainkaan harvinainen otus.
        Kun niitä moderaattoreita ei ole, täytyy porukalla ilmoittaa epäilyttävistä nettipoliisille.


      • aus Deutschland
        KTN11 kirjoitti:

        Et voi lukea, kuuluu kategoriaan kirjesalaisuus!

        Ihmisoikeus artikla 12 sanoo näin:

        12. artikla

        Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta. Jokaisella on oikeus lain suojaan sellaista puuttumista tai loukkausta vastaan.

        Mitä yksityis- ja perhe-elämän suoja sisältää?

        Oikeus perhe- ja yksityiselämään on laaja-alainen ihmisoikeus, joka käsittää muun muassa kirje- ja puhelinsalaisuuden, kunnian suojan, tietosuojan ja oikeuden seksuaaliseen identiteettiin.

        Yksityis- ja perhe-elämän suoja on kansainvälisissä sopimuksissa määritelty lyhyesti. Sitä kuitenkin sovelletaan hyvin usein ja laaja-alaisesti. Oikeus suojaa ihmistä ja hänen kotiaan ja perhettään. Tietoa kenenkään yksityisasioista ei saa myöskään mielivaltaisesti levittää eteenpäin. Lapsilla on sama oikeus yksityiselämään kuin aikuisilla: vanhemmat eivät saa luvatta penkoa lastensa henkilökohtaisia tavaroita, kuten kirjeitä, puhelinta tai päiväkirjaa.

        Oikeus yksityisyyteen ja sananvapaus joutuvat usein vastakkain esimerkiksi punnittaessa sitä, mitä mediassa voi kertoa julkisuuden henkilöiden yksityiselämästä.

        Erittelin erityisesti tämän seuraavan:

        Lapsilla on sama oikeus yksityiselämään kuin aikuisilla: vanhemmat eivät saa luvatta penkoa lastensa henkilökohtaisia tavaroita, kuten kirjeitä, puhelinta tai päiväkirjaa.

        Suomihan on tunnetusti juuri tällaisia selkärangattomia lakien, sääntöjen ja asetusten taakse piiloutuvia ihmisiä täynnä... jotka eivät enää osaa ajtella itsenäisesti.

        Sanoisin, että kun on kyse 9-vuotiaasta, niin ottakaa nyt hyvät lasten vanhemmat kokonaisvastuu lapsistanne. Tämä ei tarkoita sitä että aina ja jatkuvasti urkittaisiin lapsen viestejä, mutta jos huomaa lapsen käyttäytymisessä muutoksen, niin silloin ensin keskustelaan lapsen kanssa ja yhdessä käydään läpi viestejä, jos siihen on tarvetta. Konfliktinpelko oman lapsen kanssa ei saa estää sinua olemasta vastuuta kantava AIKUINEN lapsellesi.


      • teoria/käytäntö
        uusavutonta kirjoitti:

        just näin.
        PIIP PIIP, käytä järkee sinunhan se aikuinen pitäisi olla ja sinä olet todellakin vastuussa lapsesi kasvatuksesta.
        Entä jos siellä joku namusetä, huumedrokari laittelee viestejä ??!!

        Niin juuri . Näitähän sattuu että lapsi joutuu namusetien yms. koukkuun ja ilmenee jopa hyväksikäyttöä. Sitten ihmetellään eikö vanhemmat välittäneet. Nykyään kun vanhemmillakaan ei tunnu olevan oikeuksia huoltaa lapsiaan. Vähänkin vanhemmat lapset tietää "oikeutensa" ja koskemattomuutensa. Tuo koskemattomuus menee yli joskus jopa lapsen turvallisuuden kanssa.
        Jos on syytä epäillä hämärää jutuissa niin puhelimet vaan syyniin.
        Täällä puhutaan luottamuksesta lapseen. MYÖS LAPSEN pitää saada luottaa siihen että vanhempi pitää huolen.. vaikka puhelinta syynäämällä. Se tuo loppujen lopuksi perusturvan lapselle.


      • Pöhinää
        KTN11 kirjoitti:

        Et voi lukea, kuuluu kategoriaan kirjesalaisuus!

        Ihmisoikeus artikla 12 sanoo näin:

        12. artikla

        Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta. Jokaisella on oikeus lain suojaan sellaista puuttumista tai loukkausta vastaan.

        Mitä yksityis- ja perhe-elämän suoja sisältää?

        Oikeus perhe- ja yksityiselämään on laaja-alainen ihmisoikeus, joka käsittää muun muassa kirje- ja puhelinsalaisuuden, kunnian suojan, tietosuojan ja oikeuden seksuaaliseen identiteettiin.

        Yksityis- ja perhe-elämän suoja on kansainvälisissä sopimuksissa määritelty lyhyesti. Sitä kuitenkin sovelletaan hyvin usein ja laaja-alaisesti. Oikeus suojaa ihmistä ja hänen kotiaan ja perhettään. Tietoa kenenkään yksityisasioista ei saa myöskään mielivaltaisesti levittää eteenpäin. Lapsilla on sama oikeus yksityiselämään kuin aikuisilla: vanhemmat eivät saa luvatta penkoa lastensa henkilökohtaisia tavaroita, kuten kirjeitä, puhelinta tai päiväkirjaa.

        Oikeus yksityisyyteen ja sananvapaus joutuvat usein vastakkain esimerkiksi punnittaessa sitä, mitä mediassa voi kertoa julkisuuden henkilöiden yksityiselämästä.

        Erittelin erityisesti tämän seuraavan:

        Lapsilla on sama oikeus yksityiselämään kuin aikuisilla: vanhemmat eivät saa luvatta penkoa lastensa henkilökohtaisia tavaroita, kuten kirjeitä, puhelinta tai päiväkirjaa.

        Haista sinä kuule vittu...Ei ole laitonta seurata alaikäisen tekemisiä, vaan se on vanhempien velvollisuus.


      • että näon
        Ja ikäsi oli ? kirjoitti:

        Aikuinen on vastuussa lapsesta, koska lapsi on lapsi eikä vielä ymmärrä kaikkea. Hirveintä on, että aloittjan kaltaiset aikuisetkaan eivät ymmärrä. Aikuisen pitää ottaa selville tavalla tai toisella, lapsen kanssa tai ilman häntä.

        se ei kuitenkaaan salli viestien/kirjeiden lukemista... kirje/puhelinsalaisuus


      • pitää tietää
        KTN11 kirjoitti:

        Et voi lukea, kuuluu kategoriaan kirjesalaisuus!

        Ihmisoikeus artikla 12 sanoo näin:

        12. artikla

        Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta. Jokaisella on oikeus lain suojaan sellaista puuttumista tai loukkausta vastaan.

        Mitä yksityis- ja perhe-elämän suoja sisältää?

        Oikeus perhe- ja yksityiselämään on laaja-alainen ihmisoikeus, joka käsittää muun muassa kirje- ja puhelinsalaisuuden, kunnian suojan, tietosuojan ja oikeuden seksuaaliseen identiteettiin.

        Yksityis- ja perhe-elämän suoja on kansainvälisissä sopimuksissa määritelty lyhyesti. Sitä kuitenkin sovelletaan hyvin usein ja laaja-alaisesti. Oikeus suojaa ihmistä ja hänen kotiaan ja perhettään. Tietoa kenenkään yksityisasioista ei saa myöskään mielivaltaisesti levittää eteenpäin. Lapsilla on sama oikeus yksityiselämään kuin aikuisilla: vanhemmat eivät saa luvatta penkoa lastensa henkilökohtaisia tavaroita, kuten kirjeitä, puhelinta tai päiväkirjaa.

        Oikeus yksityisyyteen ja sananvapaus joutuvat usein vastakkain esimerkiksi punnittaessa sitä, mitä mediassa voi kertoa julkisuuden henkilöiden yksityiselämästä.

        Erittelin erityisesti tämän seuraavan:

        Lapsilla on sama oikeus yksityiselämään kuin aikuisilla: vanhemmat eivät saa luvatta penkoa lastensa henkilökohtaisia tavaroita, kuten kirjeitä, puhelinta tai päiväkirjaa.

        Kerroppa mistä iästä alkaa se yksityisyyden suoja!!!
        Onko lapsi rikosoikeudellisesti vastuussa tuossa iässä ??
        Yrittäkääpä lällärivanhemmat nyt vähän käyttää älyänne, jos teillä sitä on!!!
        Vanhempien velvollisuus on tietää mitä lapset puuhailevat, vai haluatko, että hän istuu linnassa 20-vuotiaana.


      • *_*
        Pöhinää kirjoitti:

        Haista sinä kuule vittu...Ei ole laitonta seurata alaikäisen tekemisiä, vaan se on vanhempien velvollisuus.

        Se on laitonta Pöhinää kun se on laissa määritelty, vaikka kuinka inttäisit vastaan. Jos rikot lakia, saat siitä sanktiota. Vanhemmat voivat kuitenkin valistaa lapsiaan tässä tapauksessa mitä pitää varoa ja lapsi voi sitten kertoa. Tyhmä on se vanhempi joka ei valista vaan ihmettelee täällä.


      • ei jummarra
        *_* kirjoitti:

        Se on laitonta Pöhinää kun se on laissa määritelty, vaikka kuinka inttäisit vastaan. Jos rikot lakia, saat siitä sanktiota. Vanhemmat voivat kuitenkin valistaa lapsiaan tässä tapauksessa mitä pitää varoa ja lapsi voi sitten kertoa. Tyhmä on se vanhempi joka ei valista vaan ihmettelee täällä.

        Entä jos sattuu jotain ikävää juuri sen takia koska vanhemmat ei ole päässeet näkemään selviä todisteita lapsen kännykästä vaikkapa näistä namusedistä.
        Lasta voidaan valistaa ja varoittaa mutta on kieroja aikuisia jotka osaa homman. He jopa syyllistävät lapsen tapahtuneista ja uhkailevat jos lapsi kertoo vanhemmille. Miksi tapauksia tulee aina esille? Nykylapsia kyllä valistetaan asioista.

        Laki voi olla laki mutta se ei ole vanhemman puolella silloin kun jotain on sattunut. Silloin sormi osoitetaan vanhempaa kohtaan. Ei ole pitänyt huolta.


      • diktator
        hk,, kirjoitti:

        kyllä voit lukea lapsi on viel 9v,, ja muiteten vietävissä,, ja onko pakko kertoa jos ei oo mitään pahaa,,ja jos ei moinen sovi niin känny pois, ,ilmankos nyky ajan nuoriso on mitä on...mihinkään ei saa puuttua,, ja sit ihmetelään että miksi se meidän pieni kulta on selainen ..nii..iin,näin seon,,

        En menisi salaa lukemaan. Sanoisin tiukasti, että "äiti on huolissaan salailuistasi, anna se puhelin nyt tänne". Jos sieltä löytyy vain kavereiden kanssa harmitonta pelleilyä, niin ok, sitten pyydetään anteeksi ja annetaan jäätelöä. Samalla selostetaan, että MIKSI äiti teki, niinkuin teki. Eli kerrotaan oma huoli lapsen parhaasta ja selitetään, että maailmasta löytyy myös niitä pahoja ihmisiä, jotka voivat kieltää lasta kertomasta vanhemmilleen tekstailun.

        Ja jos viesteistä löytyy pahaa, niin siinä vaiheessa lasta voidaan auttaa. Pahimmillaan se oma lapsi voi olla koulukiusaaja, joka lähettelee häirikköviestejä muille. Itse ainakin haluaisin tietää, jos oma lapseni on koulukiusaaja.

        Mutta pointtini siis oli se, että salaa ei kannata lukea, koska silloin rikkoo lakia. Lapsi antaa puhelimensa ja jos ei anna, niin äkkiäkös liittymä laitetaan katkolle niin pitkäksi aikaa, kunnes puhelimen tiedot näytetään vanhemmille. Terroria ja vallankäyttöäkö? Kyllä, ehdottomasti, mutta sitähän vanhemmat ovat: diktaattoreita omassa perheessään :)


      • vanhemmuus1
        että näon kirjoitti:

        se ei kuitenkaaan salli viestien/kirjeiden lukemista... kirje/puhelinsalaisuus

        jaa täällä on taas näitä nykyajan vanhempia ,lapsella samat oikeudet kuin vanhemmalla, höpö höpö. vanhemman tulee olla auktoriteetti ja ei missään tapauksessa kaveri, vanhemman tehtävä on kasvattaa ja valvoa, 9, vuotias ei todellakaan määrää esim puhelimesta, vaan vanhemman tehtävä on valvoa mitä tapahtuu puhelimen tai tietokoneen välityksellä.Itse kasvattanut näillä periaatteilla 3 lasta jotka jo kaikki 20-30 vuoden ikäisiä, ja kaikki kiitollisia siitä että valvottiin, Terv iskä pohjoisesta


      • teinin näkökulma
        Pöhinää kirjoitti:

        Haista sinä kuule vittu...Ei ole laitonta seurata alaikäisen tekemisiä, vaan se on vanhempien velvollisuus.

        on kuule laitonta tutkia lapsen omaa puhelinta, se kuuluu lapsen yksityisyyteen. 9 vuotias nyt on huono esimerkki, mutta teineillä on jo yksityinen elämä... miettikää vanhemmat, kyllä teilläkin on oikeus yksityisyyteen eik teinit lue teidän tekstareitanne!


      • asfdfadsfdsa
        asdfasdfs kirjoitti:

        Annetaan pedofiilien siis käyttää lapsia hyväkseen lapsen viestisalaisuuden varjolla?

        Ei siis pedofiilihysterian takia anneta lapselle mitään yksityisyyttä, vaan kytätään kaikkea mitä hän tekee, koska pedofiilit vaanii joka nurkan takana?


      • jksdhfiodhf
        teoria/käytäntö kirjoitti:

        Niin juuri . Näitähän sattuu että lapsi joutuu namusetien yms. koukkuun ja ilmenee jopa hyväksikäyttöä. Sitten ihmetellään eikö vanhemmat välittäneet. Nykyään kun vanhemmillakaan ei tunnu olevan oikeuksia huoltaa lapsiaan. Vähänkin vanhemmat lapset tietää "oikeutensa" ja koskemattomuutensa. Tuo koskemattomuus menee yli joskus jopa lapsen turvallisuuden kanssa.
        Jos on syytä epäillä hämärää jutuissa niin puhelimet vaan syyniin.
        Täällä puhutaan luottamuksesta lapseen. MYÖS LAPSEN pitää saada luottaa siihen että vanhempi pitää huolen.. vaikka puhelinta syynäämällä. Se tuo loppujen lopuksi perusturvan lapselle.

        Ei, vaan se tuo tunteen, että vanhemmat eivät luota ja kunnioita. Uskoisitte jo, arvon empatiakyvyttömät hörhöt. Miettikää itse, miltä tuntuisi, jos vanhempanne menisivät salaa lukemaan kaikki viestinne ja tulisivat sitten moittimaan teitä. Miltä se tuntuisi? Olisiko ehkä HIEMAN loukattu ja häpäisty olo? Ja miten lapsi reagoi tällaisiin vanhemman aiheuttamiin tunteisiin (jos on terveen autonomian tarpeen omaava lapsi) - no kapinoimalla vain enemmän!

        Syyttäkää vain itseänne, sitten kun se lapsi ihan oikeasti alkaa käyttää huumeita ja viinaa, koska haluaa kostaa teille nuo loukkaukset.


      • teoria/käytäntö
        jksdhfiodhf kirjoitti:

        Ei, vaan se tuo tunteen, että vanhemmat eivät luota ja kunnioita. Uskoisitte jo, arvon empatiakyvyttömät hörhöt. Miettikää itse, miltä tuntuisi, jos vanhempanne menisivät salaa lukemaan kaikki viestinne ja tulisivat sitten moittimaan teitä. Miltä se tuntuisi? Olisiko ehkä HIEMAN loukattu ja häpäisty olo? Ja miten lapsi reagoi tällaisiin vanhemman aiheuttamiin tunteisiin (jos on terveen autonomian tarpeen omaava lapsi) - no kapinoimalla vain enemmän!

        Syyttäkää vain itseänne, sitten kun se lapsi ihan oikeasti alkaa käyttää huumeita ja viinaa, koska haluaa kostaa teille nuo loukkaukset.

        Tuskin on tarkoitus lukea kaikkia viestejä. Yhdeksän vuotiaan jutut kuuluu aika pitkälle vielä vanhemmille. Ainakin jos tuntuu että kyse on jostain epämääräisestä.
        Välittämättömyys pikemminkin edesauttaa viinan ja huumeiden käyttöä. Ei se että vanhemmat ottaa vastuuta sen ikäisen tekemisistä.


      • Välihuomautus
        ei jummarra kirjoitti:

        Entä jos sattuu jotain ikävää juuri sen takia koska vanhemmat ei ole päässeet näkemään selviä todisteita lapsen kännykästä vaikkapa näistä namusedistä.
        Lasta voidaan valistaa ja varoittaa mutta on kieroja aikuisia jotka osaa homman. He jopa syyllistävät lapsen tapahtuneista ja uhkailevat jos lapsi kertoo vanhemmille. Miksi tapauksia tulee aina esille? Nykylapsia kyllä valistetaan asioista.

        Laki voi olla laki mutta se ei ole vanhemman puolella silloin kun jotain on sattunut. Silloin sormi osoitetaan vanhempaa kohtaan. Ei ole pitänyt huolta.

        Oikeassa maailmassa lasten hyväksikäyttäjät ovat yleensä sukulaisia tai lapselle muuten läheisiä ihmisiä. 90-luvun taitteen kohu oli lähinnä roskalehtien alulle panemaa mystiikanhakuista paisuttelua, jolla tahkottiin rahaa.

        Tapauksia tulee, koska asia on valitettavasti näin.

        "Käräjä- ja hovioikeuksien ratkaisuissa 2006 rikoksen tekijä oli useimmiten ennalta tuttu henkilö; vieraiden tekemien rikosten osuus oli 14 %. 40 %:ssa tapauksista tekijä oli perhetuttava, naapuri tai muu tuttava. Nuoren oma seurustelukumppani oli tuomittuna 14 %:ssa tapauksista. Vanhemmat tekivät rikoksista 11 %, vanhemman seurustelukumppanit 10 % ja sukulaiset 10 %."
        -- Hinkkanen, V. Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö: Tutkimus rangaistuskäytännöistä ja seksuaalirikosten uusimisesta

        Tämän lisäksi on syytä muistaa, että vain paljastuneet tapaukset päätyvät oikeusjärjestelmämme tietoon. Maallikkona arvaan, että ventovieraan tekemä "puskaraiskaus" on huomattavasti helpommin ilmoitettavissa kuin edes hieman merkityksellisen tutun tekemä vääryys.


      • niiiin
        Välihuomautus kirjoitti:

        Oikeassa maailmassa lasten hyväksikäyttäjät ovat yleensä sukulaisia tai lapselle muuten läheisiä ihmisiä. 90-luvun taitteen kohu oli lähinnä roskalehtien alulle panemaa mystiikanhakuista paisuttelua, jolla tahkottiin rahaa.

        Tapauksia tulee, koska asia on valitettavasti näin.

        "Käräjä- ja hovioikeuksien ratkaisuissa 2006 rikoksen tekijä oli useimmiten ennalta tuttu henkilö; vieraiden tekemien rikosten osuus oli 14 %. 40 %:ssa tapauksista tekijä oli perhetuttava, naapuri tai muu tuttava. Nuoren oma seurustelukumppani oli tuomittuna 14 %:ssa tapauksista. Vanhemmat tekivät rikoksista 11 %, vanhemman seurustelukumppanit 10 % ja sukulaiset 10 %."
        -- Hinkkanen, V. Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö: Tutkimus rangaistuskäytännöistä ja seksuaalirikosten uusimisesta

        Tämän lisäksi on syytä muistaa, että vain paljastuneet tapaukset päätyvät oikeusjärjestelmämme tietoon. Maallikkona arvaan, että ventovieraan tekemä "puskaraiskaus" on huomattavasti helpommin ilmoitettavissa kuin edes hieman merkityksellisen tutun tekemä vääryys.

        Siksipä on hyvä tietää mitä tekstareiden sisältö on. Perhetuttu viestittelee lapselle ja lapsi luottaa tuttuun ihmiseen. Tuo tuttu ihminen voi olla juuri se namusetä.


    • Hyvänen aika taas

      Tuota noin... saathan sä sen lapsen terveystiedotkin itsellesi ja muistaakseni 9 -vuotias on vielä tiukasti omien vanhempiensa huollettavana ja holhouksessa.

      Siitä vaan, parempi katsoa kuin katua. Liikkeellä on nykyään niin kummallista sakkia.

      Oma äitini luki päiväkirjojani minun ollessa pitkästi yli 15 eikä musta ole sen johdosta tullut mitenkään vinoutunutta yksilöä.

      • tyytteri

        Kyllä sinusta tuli vinoutunut yksilö, näytät kuvittelevan että lapsella ei ole oikeutta psyykkiseen turvallisuuteen.


      • Mikä on ikäsi ?
        tyytteri kirjoitti:

        Kyllä sinusta tuli vinoutunut yksilö, näytät kuvittelevan että lapsella ei ole oikeutta psyykkiseen turvallisuuteen.

        Lapsella ei ole "psyykkistä turvallisuutta", jos aikuinen ei osaa toimia oikein. Ja aikuisen tulee tietää kenelle ja mitä lapsi viesteilee.


      • Oma ikäs arveluttaa
        Mikä on ikäsi ? kirjoitti:

        Lapsella ei ole "psyykkistä turvallisuutta", jos aikuinen ei osaa toimia oikein. Ja aikuisen tulee tietää kenelle ja mitä lapsi viesteilee.

        Ja terveessä suhteessa pitäisi voida kysyä asiasta ja kyetä luottamaan lapsen vastaukseen. Ja vaikka vielä vannottaa, että kertoo vanhemmille jos namusedät viestittelee.

        Mielestäni ei missään nimessä saa toisten yksityisiä viestejä lukea! Sitten on suhde pysyvästi pilalla kun lapselle selviää, etteivät vanhemmat luota senkään vertaa, että saisi kavereille tekstailla ilman urkkimista.


      • Sami vm. 72
        Oma ikäs arveluttaa kirjoitti:

        Ja terveessä suhteessa pitäisi voida kysyä asiasta ja kyetä luottamaan lapsen vastaukseen. Ja vaikka vielä vannottaa, että kertoo vanhemmille jos namusedät viestittelee.

        Mielestäni ei missään nimessä saa toisten yksityisiä viestejä lukea! Sitten on suhde pysyvästi pilalla kun lapselle selviää, etteivät vanhemmat luota senkään vertaa, että saisi kavereille tekstailla ilman urkkimista.

        Terveessä suhteessa 9-vuotias ei pimittele vanhemmiltaan tietoa. SAA LUKEA! Lukisin itsekin (olen kolmen lapsen isä).
        Tämä kaiken maailman yksilönvapauksien ja -oikeuksien palvonta ajaa länsimaisen yhteiskunnan tuhoon. Varmuudella. En toki kannata poliisivaltiota, mutta herranpelkoa pitää olla. Järki käteen, oikeuksista mussuttajat. Kaikilla on vain oikeuksia ja vapauksia, missä ovat velvollisuudet?


      • 3r4r455
        Oma ikäs arveluttaa kirjoitti:

        Ja terveessä suhteessa pitäisi voida kysyä asiasta ja kyetä luottamaan lapsen vastaukseen. Ja vaikka vielä vannottaa, että kertoo vanhemmille jos namusedät viestittelee.

        Mielestäni ei missään nimessä saa toisten yksityisiä viestejä lukea! Sitten on suhde pysyvästi pilalla kun lapselle selviää, etteivät vanhemmat luota senkään vertaa, että saisi kavereille tekstailla ilman urkkimista.

        mistäs se lapsi tietää että on namusetä asialla, jos tekeytyy ihan joksiskin muuksi, eikä lapsi voi tajuta viestien perusteella, että tämmönen on kyseessä?
        monesti aikuinen osaa lukea sieltä rivien välistä paremmin, jos jotain hämärää tapahtuu.
        varotellaanhan netissäkin chattailemisesta, ja tietojen antamisesta vieraille varsnkin, ja siitä huolimatta aina ilmenee uusia tapauksia kun näin on käynyt. nyt älypuhelinten aikakaudella tiedot saattaa livahtaa väärille osapuolille ihan tahattomastikkin. Siinäpä sit ihmetellään sormi suussa, jos lapselle oikeasti tapahtuu jotain, kun ei ole osannut kertoa, kun ei ole ymmärtänyt.


      • vanhanaikainen äiti
        Sami vm. 72 kirjoitti:

        Terveessä suhteessa 9-vuotias ei pimittele vanhemmiltaan tietoa. SAA LUKEA! Lukisin itsekin (olen kolmen lapsen isä).
        Tämä kaiken maailman yksilönvapauksien ja -oikeuksien palvonta ajaa länsimaisen yhteiskunnan tuhoon. Varmuudella. En toki kannata poliisivaltiota, mutta herranpelkoa pitää olla. Järki käteen, oikeuksista mussuttajat. Kaikilla on vain oikeuksia ja vapauksia, missä ovat velvollisuudet?

        Kaikki velvollisuudet, (itse käyttäisin termiä vastuu),
        ovat aikuisella, joka päättää, ostaako lapsilleen puhelimia ja/ tai nettiliittymiä ilman mitään rajoituksia.
        Tämä on vanhempien päätettävissä, toisten yksityisten viestien tutkiminen taas on rikollista.
        Suosittelen edelleen luontevaa keskusteluyhteyttä omiin lapsiin urkinnan sijaan.
        Perheessä kaikilla on omat oikeutensa ja omat velvollisuutensa, niistä sovitaan yhdessä.


      • Käytännön mies
        Sami vm. 72 kirjoitti:

        Terveessä suhteessa 9-vuotias ei pimittele vanhemmiltaan tietoa. SAA LUKEA! Lukisin itsekin (olen kolmen lapsen isä).
        Tämä kaiken maailman yksilönvapauksien ja -oikeuksien palvonta ajaa länsimaisen yhteiskunnan tuhoon. Varmuudella. En toki kannata poliisivaltiota, mutta herranpelkoa pitää olla. Järki käteen, oikeuksista mussuttajat. Kaikilla on vain oikeuksia ja vapauksia, missä ovat velvollisuudet?

        Minä olen pelännyt lapsesta saakka lähes kaikkea liikkuvaa, vanhempianikin, ja siirryinkin hyvin menneen yliopistoleiskauksen jälkeen kortistoon jatkamaan matematiikkaharrastustani. Tulkoot hakemaan täältä luukustani, jos vielä hengiltä haluavat. Täällä ei pelota eikä möykkääjiä, ilkkuvista naureskelijoista puhumattakaan, näy.


    • ....................

      totta vitussa saa, ja miksei saisi ??!!!

      mistäs sitä muualta paremmin tietää mitä ne omat kullan murut puuhailee, ei ne ole puhelinta ostaneet eikä laskuja maksa, sitten kun näin on , on oikeus yksityisyyteenkin...kyllänäin on.

      • 11v poika

        ei saa se on ärsyttävää ja sieltä ei kuitenkaan löydy mitään ja se ei todellekkaan kuulu sinulle että mitä siellä lukee


      • tyytteri
        11v poika kirjoitti:

        ei saa se on ärsyttävää ja sieltä ei kuitenkaan löydy mitään ja se ei todellekkaan kuulu sinulle että mitä siellä lukee

        11v poika olet oikeassa. Lapsellakin saa olla vaikka kavereidensa keskinäisiä juttuja jotka eivät vanhemmille kuulu, ellei sitten ole aihetta epäillä esim. jotain laitonta. Vanhempi joka lakkaamatta kyylää lastaan eikä luota häneen, vain vieraannuttaa lapsensa itsestään.


      • Kotimainen NSA

        Naapurin opiskelijatyttö käyttää minun suojaamatonta wlan verkkoani. On kiva seurata typyn edesottamuksia.


      • Kunnioittakaapas
        tyytteri kirjoitti:

        11v poika olet oikeassa. Lapsellakin saa olla vaikka kavereidensa keskinäisiä juttuja jotka eivät vanhemmille kuulu, ellei sitten ole aihetta epäillä esim. jotain laitonta. Vanhempi joka lakkaamatta kyylää lastaan eikä luota häneen, vain vieraannuttaa lapsensa itsestään.

        lapset vanhempianne. He ovat teidän tukenne ja turvanne ahdingon hetkenä. Ette selviä omin nokin elämästä aikuiseksi asti hengissä.


      • Eräs lukija
        Kunnioittakaapas kirjoitti:

        lapset vanhempianne. He ovat teidän tukenne ja turvanne ahdingon hetkenä. Ette selviä omin nokin elämästä aikuiseksi asti hengissä.

        Vai turva ahdingon hetkellä... vanhemmat tekivät kaikkensa romuttaakseen psyykkeeni siihen kuntoon, että sitä tukea ei todellakaan ole ja ahdistus on maksimi. Monet lapset selviäisivät siihen aikuisuuteen helvetin paljon paremmin ilman vanhempiaan, jotka parhaassa tapauksessa tuhoavat elämän ja/tai ajavat itsemurhaan. Mitä enemmän ikää kertyy itselleni, sitä vähemmän kykenen kunnioittamaan.


      • Luulenpa
        Eräs lukija kirjoitti:

        Vai turva ahdingon hetkellä... vanhemmat tekivät kaikkensa romuttaakseen psyykkeeni siihen kuntoon, että sitä tukea ei todellakaan ole ja ahdistus on maksimi. Monet lapset selviäisivät siihen aikuisuuteen helvetin paljon paremmin ilman vanhempiaan, jotka parhaassa tapauksessa tuhoavat elämän ja/tai ajavat itsemurhaan. Mitä enemmän ikää kertyy itselleni, sitä vähemmän kykenen kunnioittamaan.

        että jos menisit sanomaan tuon väitteesi niille lapsille jotka asuvat moskovan viemäreissä, niin kuulisit ehkä vähän toisenlaista viestiä siitä pärjääkö kuinka helposti lapsi omillaan. Tai ehkä haluaisit keskustella elämän helppoudesta thaimaan lapsiprostutoitujen kanssa. Kenties meksikon huumekartellien hyväksikäyttämien muksujen kanssa syntyisi kehittäviä keskusteluja elämän helppoudesta ilman vanhempien valvontaa ja huolenpitoa.


      • ....................
        Eräs lukija kirjoitti:

        Vai turva ahdingon hetkellä... vanhemmat tekivät kaikkensa romuttaakseen psyykkeeni siihen kuntoon, että sitä tukea ei todellakaan ole ja ahdistus on maksimi. Monet lapset selviäisivät siihen aikuisuuteen helvetin paljon paremmin ilman vanhempiaan, jotka parhaassa tapauksessa tuhoavat elämän ja/tai ajavat itsemurhaan. Mitä enemmän ikää kertyy itselleni, sitä vähemmän kykenen kunnioittamaan.

        ihmettelen noita plussia, ja jos olet saanut huonot vanhemmat ja olet katkera, niin älä kuule viitsi yleistää ! Itse olen onnellinen vanhemmsitani.


      • dtdfyh
        Kunnioittakaapas kirjoitti:

        lapset vanhempianne. He ovat teidän tukenne ja turvanne ahdingon hetkenä. Ette selviä omin nokin elämästä aikuiseksi asti hengissä.

        Miksi pitäisi kunnioittaa ihmistä, joka ei kuunioita sinua?
        Miksi pedofiili-hakkaaja-narsisti vanhempia pitäisi kunioittaa?
        T. Innolla vastaustasi odottaen!


      • Luulo on armollinen
        Luulenpa kirjoitti:

        että jos menisit sanomaan tuon väitteesi niille lapsille jotka asuvat moskovan viemäreissä, niin kuulisit ehkä vähän toisenlaista viestiä siitä pärjääkö kuinka helposti lapsi omillaan. Tai ehkä haluaisit keskustella elämän helppoudesta thaimaan lapsiprostutoitujen kanssa. Kenties meksikon huumekartellien hyväksikäyttämien muksujen kanssa syntyisi kehittäviä keskusteluja elämän helppoudesta ilman vanhempien valvontaa ja huolenpitoa.

        On aina hienoa perustella huonoutta ja suoranaista pahuutta sillä, että muualta löytyy jotain vieläkin karmeampaa. Kysynpä kysymyksen: maksaisitko minulle yhden euron siitä, jos ryhtyisin vaikkapa varakkaan tekniikan tohtorin tietotaidolla ja auktoriteetilla tekemään "rakentavaa" työtä esimerkiksi jossakin syrjäisessä keskiafrikkalaisessa maakunnassa? Puikoissa pääsisi tekemään runsaasti vaivihkaista rakenteellista vahinkoa ja sinä saisit seurauksista validia pelottelumateriaalia, "karua todellisuutta", lapsillesi kerrottavaksi.

        Jos löytäisin läntisestä Euroopasta edes miljoona tähän kysymykseen myöntävästi vastaavaa, olisi minulla käsissäni hitonmoinen bisnes.

        Eiköhän hommata vakavasti otettava huumekartelli tänne Suomeenkin, kun mokomat ovat noin hyödyllisiä!


    • Ei saa lukea. Etenkään salaa.

      • Eräs trotskilainen

        Juuri näin. Lapsen/nuoren henkilökohtaiset viestit eivät kuulu vanhemmille. Kyllä miun äiti kauhistuisi jos lukisi miun viestejä, mutta ei siksi, että suunnittelisin laittomuuksia, tai että keskustelisin jammusetien kanssa. Vaan siksi, että mielipiteeni eivät välttämättä miellyttäisi häntä. Ja lapsen henkilökohtaiset mielipiteet ovat hänen omiaan.


      • Kuten sinulla
        Eräs trotskilainen kirjoitti:

        Juuri näin. Lapsen/nuoren henkilökohtaiset viestit eivät kuulu vanhemmille. Kyllä miun äiti kauhistuisi jos lukisi miun viestejä, mutta ei siksi, että suunnittelisin laittomuuksia, tai että keskustelisin jammusetien kanssa. Vaan siksi, että mielipiteeni eivät välttämättä miellyttäisi häntä. Ja lapsen henkilökohtaiset mielipiteet ovat hänen omiaan.

        Niiin, ja kun lapsi on lapsi, niin "henkilökohtaiset mielipiteet" ovat vielä hiirenkorvalla ja alkutaipaleella, ottamassa ensiaskeleitaan ja kenties menossa mojovasti metsään.


      • Daadaadaa33
        Eräs trotskilainen kirjoitti:

        Juuri näin. Lapsen/nuoren henkilökohtaiset viestit eivät kuulu vanhemmille. Kyllä miun äiti kauhistuisi jos lukisi miun viestejä, mutta ei siksi, että suunnittelisin laittomuuksia, tai että keskustelisin jammusetien kanssa. Vaan siksi, että mielipiteeni eivät välttämättä miellyttäisi häntä. Ja lapsen henkilökohtaiset mielipiteet ovat hänen omiaan.

        Kasvatus tarkoittaa myös sitä, että aikuinen on perillä lapsen/nuoren mielipiteistä, ja tarpeen tullen pyrkii muuttamaan niitä, jos ne ovat lapselle tai muille haitallisia tai asiattomia.


      • huoh..
        Kuten sinulla kirjoitti:

        Niiin, ja kun lapsi on lapsi, niin "henkilökohtaiset mielipiteet" ovat vielä hiirenkorvalla ja alkutaipaleella, ottamassa ensiaskeleitaan ja kenties menossa mojovasti metsään.

        mutta jos lapsen mielipiteitä alkaa liikaa muuttamaan ja ohjailemaan, hänestä kasvaa copy cat, ja sitten vasta ollaankin houkutusten vietävissä.. lapselle pitää antaa tilaa kasvattaa minuuttaan!


      • Juokse villi lapsi
        Kuten sinulla kirjoitti:

        Niiin, ja kun lapsi on lapsi, niin "henkilökohtaiset mielipiteet" ovat vielä hiirenkorvalla ja alkutaipaleella, ottamassa ensiaskeleitaan ja kenties menossa mojovasti metsään.

        Taidat olla itse niin nuori, että sua on kytättätty kännykällä. Joo maailma on täynnä vaaroja, mutta pientä rajaa silti. VSP , kun ottaa päähän tämä holhous, niin lapsilla kuin meillä "aikuisilla" . Että näin. Meinasin kerran lukea vanhempieni rakkaus kirjeitä salaa, ällöä... Jos lapsi ei reagoi omituisesti tai ole ahdistunut, anna oma elämä tai on yksi uusavuton lisää .


      • tyilgyuirty
        huoh.. kirjoitti:

        mutta jos lapsen mielipiteitä alkaa liikaa muuttamaan ja ohjailemaan, hänestä kasvaa copy cat, ja sitten vasta ollaankin houkutusten vietävissä.. lapselle pitää antaa tilaa kasvattaa minuuttaan!

        Ennemmin omat vanhemmat ohjailevat, se on heidän tehtävä, kuin antaa vapaasti kavereiden, median, puolituttujen yms. ohjailla...


      • Eräs trotskilainen
        Kuten sinulla kirjoitti:

        Niiin, ja kun lapsi on lapsi, niin "henkilökohtaiset mielipiteet" ovat vielä hiirenkorvalla ja alkutaipaleella, ottamassa ensiaskeleitaan ja kenties menossa mojovasti metsään.

        Se ei poista sitä faktaa, että minun mielipiteeni ovat minun omiani. Jos minua ei huvita kertoa niistä vanhemmilleni, eivät he voi minua siihen pakottaa.


      • huoh..
        tyilgyuirty kirjoitti:

        Ennemmin omat vanhemmat ohjailevat, se on heidän tehtävä, kuin antaa vapaasti kavereiden, median, puolituttujen yms. ohjailla...

        joo, mutta hainkin sitä, että kaikki ei osaa ohjailla oikeilla tavoilla. joskus vanhempi voi myös tuhota lapsensa tulevaisuuden olemalla liian kontrolloiva, lapselle jää käsitys että hänen pitää olla ohjailtavissa, eikä hänellä saa olla omia käsityksiä asioista, silloin mennään pässinä narunnokassa, jota kukatahansa voi nykiä. tässäkin puhun äärimmäisyyksistä, kultainen keskitie on löydettävä joka asiasta. toin vain esille sen toisen puolen siitä miten vanhemmat voivat pilata kasvatuksen. tietysti rajoja pitää olla, mutta kyllä jo pienellekkin lapselle pitää antaa tilaa kasvattaa itseään ja persoonaansa. että huolimattomuuden lisäksi vaarana on ylihuolehtiminen..


      • Kirjesalaisuudet
        Eräs trotskilainen kirjoitti:

        Juuri näin. Lapsen/nuoren henkilökohtaiset viestit eivät kuulu vanhemmille. Kyllä miun äiti kauhistuisi jos lukisi miun viestejä, mutta ei siksi, että suunnittelisin laittomuuksia, tai että keskustelisin jammusetien kanssa. Vaan siksi, että mielipiteeni eivät välttämättä miellyttäisi häntä. Ja lapsen henkilökohtaiset mielipiteet ovat hänen omiaan.

        Ja jos lapsi alkaa häiriköidä kavereitaan ilkeillä tekstareilla, niin sehän on hänen oma asiansa, johon vanhemmilla ei ole oikeutta puuttua.
        Kirjesalaisuuteen vedoten lapsi saa ilkeillä mielin määrin ja ajaa tuhoon jonkun kaverinsa kiusaamisellaan, ja kun asiasta lopulta aletaan ottaa selvää, vanhemmat voivat pestä kätensä.
        Mistäpä vanhemmat olisivat voineet tietää kiusaamisesta.


      • tuntuu olevan
        Kirjesalaisuudet kirjoitti:

        Ja jos lapsi alkaa häiriköidä kavereitaan ilkeillä tekstareilla, niin sehän on hänen oma asiansa, johon vanhemmilla ei ole oikeutta puuttua.
        Kirjesalaisuuteen vedoten lapsi saa ilkeillä mielin määrin ja ajaa tuhoon jonkun kaverinsa kiusaamisellaan, ja kun asiasta lopulta aletaan ottaa selvää, vanhemmat voivat pestä kätensä.
        Mistäpä vanhemmat olisivat voineet tietää kiusaamisesta.

        Juuri näin. Kirjesalaisuus on Pyhistä Pyhin.


    • Buffa423

      Ei tulisi mieleenikään lukea salaa sen enempää lapseni kuin kenenkään muunkaan tekstiviestejä:

      Rikoslaki 38 luku 3 §
      "Joka oikeudettomasti
      1) avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin taikka suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä taikka
      2) hankkii tiedon televerkossa välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron taikka muun vastaavan televiestin sisällöstä taikka tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta,
      on tuomittava viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi."

      • Vapaata kasvatusta?

        Tuota...kenenhän nimissä lapsesi puhelin liittymä on ja kuka maksaa puhelinlaskun? Se joka maksaa laskut voi halutessaan myös tarkastaa mihin kyseistä puhelinta käytetään. Ihan perusjuttuja. Eikä 9-vuotiaalla pitäisi olla elämässään mitään mitä ei vanhemmat saisi tietää. Asetat vaan ehdon että jos kerran 9-vuotiaalla on oltava puhelin (itse pärjäsin 21-vuotiaaksi ilman mutta se olikin ennenvanhaan) niin se tarkistetaan aika ajoin.


      • tyytteri
        Vapaata kasvatusta? kirjoitti:

        Tuota...kenenhän nimissä lapsesi puhelin liittymä on ja kuka maksaa puhelinlaskun? Se joka maksaa laskut voi halutessaan myös tarkastaa mihin kyseistä puhelinta käytetään. Ihan perusjuttuja. Eikä 9-vuotiaalla pitäisi olla elämässään mitään mitä ei vanhemmat saisi tietää. Asetat vaan ehdon että jos kerran 9-vuotiaalla on oltava puhelin (itse pärjäsin 21-vuotiaaksi ilman mutta se olikin ennenvanhaan) niin se tarkistetaan aika ajoin.

        Joka ikisellä 9-vuotiaalla on juttuja joita vanhemmat ei tiedä. Sen ikäinen voi jo pikkuisen ihastua, tai voi olla joku jännä salainen paikka kavereiden kanssa jossa itsessään ei ole mitään pahaa mutta sen viehätys vain sattuu olemaan siinä että aikuiset ei tiedä siitä. Tai sekin jo tuntuu pahalta jos on joku ihan pieni asia, vaikka joku vitsi jonka piti pysyä kavereiden välisenä, niin kyyläävä vanhempi tulee pilaamaan sen.

        Ei niiden salattavien juttujen tarvitse isoja olla, mutta se lapsen paha mieli on iso asia, vain idiootti vanhempi väittää ettei lapsi voi loukkaantua.


      • slnttsrt3
        Vapaata kasvatusta? kirjoitti:

        Tuota...kenenhän nimissä lapsesi puhelin liittymä on ja kuka maksaa puhelinlaskun? Se joka maksaa laskut voi halutessaan myös tarkastaa mihin kyseistä puhelinta käytetään. Ihan perusjuttuja. Eikä 9-vuotiaalla pitäisi olla elämässään mitään mitä ei vanhemmat saisi tietää. Asetat vaan ehdon että jos kerran 9-vuotiaalla on oltava puhelin (itse pärjäsin 21-vuotiaaksi ilman mutta se olikin ennenvanhaan) niin se tarkistetaan aika ajoin.

        "Tuota...kenenhän nimissä lapsesi puhelin liittymä on ja kuka maksaa puhelinlaskun?"

        Irrelevanttia.


      • ....................

        olettepa uus avuttomia kasvatuksen suhteen ja niin kujalla...onko lapsenne hakenut ja ostanut liittymän ihan itse...ja ihan vinkiksi...nuo säädännöt koskee AIKUISIA ...!

        oikeasti.....


      • sdgsdg
        Vapaata kasvatusta? kirjoitti:

        Tuota...kenenhän nimissä lapsesi puhelin liittymä on ja kuka maksaa puhelinlaskun? Se joka maksaa laskut voi halutessaan myös tarkastaa mihin kyseistä puhelinta käytetään. Ihan perusjuttuja. Eikä 9-vuotiaalla pitäisi olla elämässään mitään mitä ei vanhemmat saisi tietää. Asetat vaan ehdon että jos kerran 9-vuotiaalla on oltava puhelin (itse pärjäsin 21-vuotiaaksi ilman mutta se olikin ennenvanhaan) niin se tarkistetaan aika ajoin.

        NO EI TODELLAKAAN! Lapsesi ei kerro sinulle viestejään, jos et hyväksy tätä, niin ainoa keinosi on lopettaa häneltä liittymä :D Koita ymmärtää..:D:


      • 16v osaa jo
        Vapaata kasvatusta? kirjoitti:

        Tuota...kenenhän nimissä lapsesi puhelin liittymä on ja kuka maksaa puhelinlaskun? Se joka maksaa laskut voi halutessaan myös tarkastaa mihin kyseistä puhelinta käytetään. Ihan perusjuttuja. Eikä 9-vuotiaalla pitäisi olla elämässään mitään mitä ei vanhemmat saisi tietää. Asetat vaan ehdon että jos kerran 9-vuotiaalla on oltava puhelin (itse pärjäsin 21-vuotiaaksi ilman mutta se olikin ennenvanhaan) niin se tarkistetaan aika ajoin.

        voihan siel olla jotai arkoi juttui, vaika seksiin liittyvii. en mä ois sillon 12v halunnu, et mun äiti oisi urkkinu tietoonsa, miten yhen kaverin ja kahen tytön kaa katottii pornoo ja sit kokeiltiin niit samoi juttui. ois ollu tosi noloo, jos se ois saanu tietää...


      • ei tiukkapipoäippä
        tyytteri kirjoitti:

        Joka ikisellä 9-vuotiaalla on juttuja joita vanhemmat ei tiedä. Sen ikäinen voi jo pikkuisen ihastua, tai voi olla joku jännä salainen paikka kavereiden kanssa jossa itsessään ei ole mitään pahaa mutta sen viehätys vain sattuu olemaan siinä että aikuiset ei tiedä siitä. Tai sekin jo tuntuu pahalta jos on joku ihan pieni asia, vaikka joku vitsi jonka piti pysyä kavereiden välisenä, niin kyyläävä vanhempi tulee pilaamaan sen.

        Ei niiden salattavien juttujen tarvitse isoja olla, mutta se lapsen paha mieli on iso asia, vain idiootti vanhempi väittää ettei lapsi voi loukkaantua.

        minä en ole mikään tiukkisäiti, en kommentoi tai pilkkaa jos poikani on ihastunut johonkin tyttöön ja viestittelee tämän kanssa; tuon ikäisillä on kuitenkin niin viatonta se "seukkailu" , puutun ainoastaan siihen jos hän on lähetellyt ikävänsävyisiä viestejä toiselle, tai saanut niitä itse. Jos viesteistä on luettavissa, esim kiusaamista niin asiasta neuvotellaan, jos oma poika saa kurjia viestejä, ilmoitan opettajalle, että hän on koulussa ajan tasalla, ja jos sama jatkuu, niin soitan kyseiseen numeroon ja pyydän äitiä/isää puhelimeen. ala-asteikäiset (toki vielä monet seiska-kasi-ysiluokkalaisetkin) ovat lapsellisia, ja heitä on helppo vedättää, kun ei ymmärretä, että kaikki ei välttämättä ole aina sitä miltä vaikuttaa..


      • Eräs trotskilainen
        .................... kirjoitti:

        olettepa uus avuttomia kasvatuksen suhteen ja niin kujalla...onko lapsenne hakenut ja ostanut liittymän ihan itse...ja ihan vinkiksi...nuo säädännöt koskee AIKUISIA ...!

        oikeasti.....

        Ovatko aikuiset mielestäsi arvokkaampia kuin lapset?


      • Tiedätkö sinä ?
        Eräs trotskilainen kirjoitti:

        Ovatko aikuiset mielestäsi arvokkaampia kuin lapset?

        Eivät arvokkaampia, mutta aikuisempia. Ero on vissi, jos ymmärtää, mitä tarkoittaa aikuisuus, olla aikuinen ja olla lapsi.


      • KanervanIKE
        tyytteri kirjoitti:

        Joka ikisellä 9-vuotiaalla on juttuja joita vanhemmat ei tiedä. Sen ikäinen voi jo pikkuisen ihastua, tai voi olla joku jännä salainen paikka kavereiden kanssa jossa itsessään ei ole mitään pahaa mutta sen viehätys vain sattuu olemaan siinä että aikuiset ei tiedä siitä. Tai sekin jo tuntuu pahalta jos on joku ihan pieni asia, vaikka joku vitsi jonka piti pysyä kavereiden välisenä, niin kyyläävä vanhempi tulee pilaamaan sen.

        Ei niiden salattavien juttujen tarvitse isoja olla, mutta se lapsen paha mieli on iso asia, vain idiootti vanhempi väittää ettei lapsi voi loukkaantua.

        Ehkäpä kannattaisi pennuille opettaa että sellaiset jutut mitä ei halua kenenkään ulkopuolisen kuulevan, kannattaisi hoitaa jotenkin muuten kun textarilla, tai facebookissa. Kun ei ihan oikeesti kaikki aikuisetkaan tätä tajua, eräästä entisestä ministeristä lähtien.


      • asssssssssssssssssss

        Ei varmasti koske alaikäisiä lapsia.


      • Sami vm. -72

        Eiköhän tuota Suomen lakia tule vanhemmuutta harjoittaessa muutenkin rikottua esim. vapauden riiston, pakkotyön, aivopesun ja lahjonnan merkeissä. 9-vuotias on hei todellakin lapsi. Ihmisoikeudet hänellä toki on, mutta ihmisoikeuksiin kuuluu mielestäni myös perusturvallisuus, joten lue ihmeessä lapsesi viestit. Jos heti näyttää siltä, ettei syytä huoleen ole, lopeta lukeminen. Maalaisjärjen käyttö on sallittua, jopa suotavaa.


      • aaaaaaaaaaaaaaaaaaxx

        1) Kännykässä olevaa viestiä lukeakseen ei tarvitse murtaa suojausta.

        2) Jo kännykkään saapunut tekstiviesti ei enää ole televerkon välitettävänä.


      • hopsisto

        Tollo olet....Ei toi koske alaikäistä, joista vanhemmilla on vastuu.


      • vainiin Buffa423

        Oletko Buffa423 järjissäsi, anteeksi vain. Tämä rikoslain pykälä ei koske alaikäisen ja lapsen ja hänen huoltajansa välistä suhdetta.


      • vanhanaikainen äiti
        Vapaata kasvatusta? kirjoitti:

        Tuota...kenenhän nimissä lapsesi puhelin liittymä on ja kuka maksaa puhelinlaskun? Se joka maksaa laskut voi halutessaan myös tarkastaa mihin kyseistä puhelinta käytetään. Ihan perusjuttuja. Eikä 9-vuotiaalla pitäisi olla elämässään mitään mitä ei vanhemmat saisi tietää. Asetat vaan ehdon että jos kerran 9-vuotiaalla on oltava puhelin (itse pärjäsin 21-vuotiaaksi ilman mutta se olikin ennenvanhaan) niin se tarkistetaan aika ajoin.

        Minä maksan koko oman perheeni ja myös omien vanhempieni laskut.
        Edellisen logiikan mukaan minä maksajana voin siis vapaasti tutkia heidän kaikkien kirjeet, päiväkirjat, puhelinyhteydet, sähköpostit, ym. henkilökohtaiset asiat?
        Eikö nykyihmisillä ole minkäänlaista moraalia tai oikeudentajua?


    • MuutHa

      Ne on niin nällejä nykyään et keskustelee ryhmänä erilaisilla viestipalveluilla ja siksi niiden puhelimet piipittää taukoamatta. Kysyppä suoraan miksi luuri vinkuu taukoamatta.

      • Lapsi ja puhelin

        @MuutHa: Tuosta tuleekin mieleen muutama kysymys, kuten:
        Eikö puhelimen käytöllä ole mitään rajoja? Lapset eivät oikeasti tarvitse moisia palveluja mihinkään, joten miksi opetetaan niiden käyttäjiksi ja kuluttajiksi?

        Rahantuhlausta pelkän tuhlauksen vuoksi?
        Miksi pitää opettaa ja yllyttää ajattelemaan puhelinta viihdelaitteena?

        Lapsen saamaa säteilykuorma kasvaa samssa tahdissa puhelinlaskun kanssa.
        Mitä ihmettä lapsi tekee älypuhelimella, kun netti on täynnä lapsille sopimatonta tavaraa?


      • MuutHA
        Lapsi ja puhelin kirjoitti:

        @MuutHa: Tuosta tuleekin mieleen muutama kysymys, kuten:
        Eikö puhelimen käytöllä ole mitään rajoja? Lapset eivät oikeasti tarvitse moisia palveluja mihinkään, joten miksi opetetaan niiden käyttäjiksi ja kuluttajiksi?

        Rahantuhlausta pelkän tuhlauksen vuoksi?
        Miksi pitää opettaa ja yllyttää ajattelemaan puhelinta viihdelaitteena?

        Lapsen saamaa säteilykuorma kasvaa samssa tahdissa puhelinlaskun kanssa.
        Mitä ihmettä lapsi tekee älypuhelimella, kun netti on täynnä lapsille sopimatonta tavaraa?

        Kyseessä on ne ns ilmaiset viestipalvlut ja joo, turhiahan ne meistä "järkevistä" aikuisista ovat. Tosiasia kuitenkin on että kehitys menee niin lujaa kaikessa eteenpäin ja nuoriso on se ryhmä joka ottaa uusimmat tekniikat haltuunsa nikottelematta. Ja teki ne lapset lankapuhelimellakin tonnien laskuja soittelemalla ns. linjoille siihen vanhaan hyvään aikaan. Vastuullinen käytös lisää vapautta ja nämä villitykset on aina hetken huumaa.

        Tuosta säteilypelostasi en mene sanomaan mitään kun itse en tuohon nappoon ole astunut.

        Joillekkin riittäisi edelleen luola ja nuija elämiseen mutta sitten joku meni keksimään pyörän.


    • Kyllä kasvattaa saa

      En lukisi mieheni viestejä, mutta etenkin noin nuoresta lapsesta vielä huolehtisin ja kurkkaisin joskus. Älä saa sekaria jos siellä kiroillaan tms, niistä sinun ei pidä välittää. Sen sijaan you know what-viestit ei vielä tuon ikäisille kuulu.

      Minä oon hieman huolissani 10v tytöstä joka kirjoittelee paljon netissä. Olen saanut sen kuvan että hän jakelee tosi kevein perustein s.posti-osoitettaan jne esim. Aapelissa. Tyttö myös tekstaa tosi paljon. Hänen luokkakaverit on ja facebookissa ja kinuaa minultakin lupaa sinne, mitä en todellakaan anna kun siellä on ihan ikäraja. Olemme puhuneet siitä millaisen rangaistuksen hän saa jos jonakin päivänä löydän hänen tunnukset sieltä (lähtee tietokone vuodeks tai vaihdan älypuhelimen takas vanhaan Nokialaiseen tms), mutta olen usein kurkannut sieltä että löydänkö ne. Antaako se minusta epäluotettavan kuvan? Ehkä. Mutta enhän muuten saisi siitä tietää.

      • tyytteri

        Facebook profiilit ovat julkisesti kaikkien nähtävillä, samoin useiden foorumien ja chattien keskustelut kunhan sinne osaa itse logata. Kännykkä sen sijaan on täysin kirjeeseen tai päiväkirjaan verrannollinen yksityinen asia myös lapsella. Pienten lasten kohdalla täytyy tietysti pitää huolta ettei tapahdu mitään ikävää, mutta silloinkin keskustelu on erityisesti lapsen kannalta turvallisempi, luottamusta herättävämpi ja rakkaudellisempi vaihtoehto.


    • 9-vee on kuitenkin lapsi ja hänen tekemisensä pitäisi olla vanhempien kontrollin alla. Pitääkö tota edes kysyä!

      • Piip piip

        en tiedä. katso avausken kuvaa, se kertoo koko tilanteemme


    • cutepolish

      Äläpä mee lukemaan.
      On itselläki ollu toi vaihe, eikä mulla silti sinänsä ollu mitään salattavaa.. (:
      Ystävien kanssa vaan tuli ahkerasti viestiteltyä. Toki voi olla, että hänellä on esim. joku tyttökaveri, eikä hän halua kertoa siitä.. Tai sitten häntä voidaan pommitella pilaviesteillä. En tiedä, mut älä mee lukee lapses viestejä! Jos se saa sen selville, ei oo sit kiva homma. Yritä puhuu sen kanssa, älä riko lapsesi luottamusta.. Viestit on kuitenki henkilökohtaisia, joten kysele, älä lue salaa!! :)

      • n+2

        Ajattelin kyllä, että yhdessä katsotaan, keneltä viestejä on tullut. Siinä lapsen kertoessa kyllä huomaa, millaisia tunnereaktioita siinä herää. Miksi se pitäisi salaa tehdä?


      • Äiti ja lapsi

        9-vuotiaalla on oikeus luottaa vanhempiinsa.
        Äiti sanoo tyynesti, että haluaa lukea viestit, annapa puhelin, kiitos.

        Kuinka monella 9-vuotiaalla on joku tyttökaveri, jonka viestit ovat niin intiimejä, ettei äiti saa niitä nähdä?
        Äiti ei saa langeta kisoittelemaan lastaan, jos ihastuksen kohde viestittelee. Siinä hän tekisi tosi virheen, sillä kiusoittelua lapsi ei kestäisi, vaan luottamus särkyisi siihen paikkaan.

        Omalta kohdaltani voin kertoa, että kun 10-vuotias poikani sai lemmenkirjeen ikäiseltään tytöltä, oli minun äitinä pakko sanella vastaus, koska poika ei olisi millään viitsinyt lähettää edes postikorttia takaisin päin.
        Sanoinkin, että olin hemmoitellut lapsukaiseni pilalle, kun joudun hänen rakkauskirjeensäkin laatimaan!

        Onneksi nuori rakkaus päättyi omia aikojaan, enkä jatkotapauksia enää joutunut käsittelemään.


    • pokemonkouluttaja1

      Joko kertoo mitä viestit koskee tai puhelin jäähylle. Kiusoittele vaikka ensin että mahtaako olla tyttöystävä niin johko sitten alkais paljastaa. Aika nuori vielä puhelimen omistajaksi, ite sain sellasen vasta yläasteelle mennessä.

      • metallistiprkl

        mee sää jäähyjes kans helevettii...


      • 16+14

        Paras kommentti ja neuvo tässä viestiketjussa, ehdottomasti! Joko näyttää, minkä tyyppisiä viestejä liikkuu, tai on ilman koko puhelinta!
        Olet 9v lapsen kasvattaja, äly hoi! Milläs lastasi kasvatat, jos et tiedä mitä hän puuhaa??


      • Jätä väliin jooko
        metallistiprkl kirjoitti:

        mee sää jäähyjes kans helevettii...

        Metallisti; oletko juuri tullut murrosikään vai oletko niitä aikuisia, joka juuttuu tänne kiroilemaan siksi, että ei ikinä kehittynyt oikeasti aikuiseksi?

        Anteeksi henkilökohtaisuus, mutta kun joka päivä teitä solvaajia tunkee joka ketjuun toistamaan samaa, samaa, samaa..

        Äärimmäisen tylsää ja tyhjää ajanhukkaa kaikkien kannalta.


      • metallistiprkl
        Jätä väliin jooko kirjoitti:

        Metallisti; oletko juuri tullut murrosikään vai oletko niitä aikuisia, joka juuttuu tänne kiroilemaan siksi, että ei ikinä kehittynyt oikeasti aikuiseksi?

        Anteeksi henkilökohtaisuus, mutta kun joka päivä teitä solvaajia tunkee joka ketjuun toistamaan samaa, samaa, samaa..

        Äärimmäisen tylsää ja tyhjää ajanhukkaa kaikkien kannalta.

        trololoolololoo. Okei. Anna sitten kantani tähän. Elikkä jotkut täällä sanoo että 9v on liian nuori käyttämään kännykkää. Itse sain ensimmäisen puhelimen 2.luokalla, joten mielestäni ei ole liian nuori. Vaikka kyllä siinä mielessä että nuoriso käyttää liikaa kännyköitä. Sitten nämä natsi-äidit/isät valittaa. Toisen henkilön, edes lapsen viestejä ei saa lukea. Jonkinlainen yksityisyys pitää olla. Mitå edes siitä hyötyy kun näkee jonkun turhanpäiväisen viestin. En usko, että 9v kakara siellä mitään pankkiryöstöä kuitenkaan suunnittele. Hieman ylisuojelevainen vanhempi on jos viestitkin haluaa lukea.


    • Mielestäni kirjesalaisuus koskee kännyköitä!

      • Outo "mamma"

        Yeap, mutta tässä on kyse lapsen asioista. Sun mielestäsikö ei mitään eroa?


      • Yksinkertaisesti näi
        Outo "mamma" kirjoitti:

        Yeap, mutta tässä on kyse lapsen asioista. Sun mielestäsikö ei mitään eroa?

        Kirjesalaisuus on yksiselitteisesti kirjesalaisuus, ei siinä ole ikärajoja.


    • pa44tuko

      vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan ,myös siinä mitä he katsovat, lukevat, millaisessa seurassa he viettävät aikaansa ja myöskin kenen kanssa he vaihtavat viestejä. mielestäni alaikäisen lapsen vanhemmilla on jopa velvollisuus tietää..koska lapsi ei välttämättä osaa vielä eroittaa mikä on hyvä ja mikä on vahingollista.

      tuula korhonen

    • nykyaikaa

      Luottamus pitäisi olla niin hyvä että jos tulee erikoisia viestejä niin niissä voi pyytää vanhemmilta apua.Meillä 18v poikakin välillä nättelee kun jotkut tytöt lähettelee hyvinkin intiimejä viestejä itsestään.Viestin lähettäjänhän moka se on ei vastaanottajan.

      • tyytteri

        Luottamus nimenomaan on hyvä, ja kyylääminen ei tue luottamusta. Sinulla on oikein hyvä suhde lapseesi jos hän oma-aloitteisesti näyttää viestejä jotka mietityttävät tai sellaista vastaavaa.


      • 20+8
        tyytteri kirjoitti:

        Luottamus nimenomaan on hyvä, ja kyylääminen ei tue luottamusta. Sinulla on oikein hyvä suhde lapseesi jos hän oma-aloitteisesti näyttää viestejä jotka mietityttävät tai sellaista vastaavaa.

        No, 18-vuotias ei ole enää alaikäinen vaan oikeustoimikelpoinen, saa äänestää ja mitä kaikkea.
        9-vuotias on alaikäinen ja vanhempiensa holhouksen alaisena.
        Jos viestien tarkistus ei onnistu, niin sopimuksen irtisanominen tai muuttaminen niin, että lapsi ei enää itse voi soittaa tai lähettää viestejä.

        Kyseessä on ala-asteikäinen PIKKULAPSI. Jonkun 15- tai 16-vuotiaan kanssa voi jo neuvotella, mutta noin pienet eivät ihan oikeasti ymmärrä kaikkea (vaikka vastaavatkin kaikkeen "joojoo").


    • stork1

      Ohessa seuraavaa:

      "Lapsen huoltajan tehtävät

      Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta (361/1983) määrittelee lapsen huoltajan tehtävät. Lapsen huoltajan on turvattava lapsen kehitys ja hyvinvointi siten kuin mm. lapsen yksilöllisten tarpeiden ja toivomusten mukaisesti. Tässä tarkoituksessa huoltajalla on oikeus päättää lapsen hoidosta, kasvatuksesta, asuinpaikasta sekä muista henkilökohtaisista asioista.

      Ennen kuin huoltaja tekee päätöksen lapsen henkilökohtaisessa asiassa hänen tulee keskustella asiasta lapsen kanssa, jos se lapsen ikään ja kehitystasoon sekä asian laatuun nähden on mahdollista. Päätöstä tehdessään hänen on kiinnitettävä huomiota lapsen mielipiteeseen ja toivomuksiin.

      Huoltaja edustaa lasta tämän henkilöä koskevissa asioissa, jollei laissa ole toisin säädetty. Mikäli huoltajia on useampia, heidän tulee lain mukaan hoitaa tehtävää yhdessä. "

      Lähde http://www.lapsiasia.fi/nyt/lausunnot/lausunto/-/view/1394627

      Lapsiasian sivut ovat hyvä väylä etsiä tietoa eri kysymyksiin jotka mietityttävät.

      Mitä kysymykseesi tekstiviestien lukemiseen tulee, on se sallittua esim. lastensuojelussa kun on aihetta epäillä, että viestiminen aiheuttaa tai asettaa lapsen turvallisen kasvun ja kehityksen vaaraan. Lastensuojelun yksikössä asiasta tehdään erikseen rajoituspäätös, mutta kotiolosuhteissa sellaista ei tietenkään tarvitse tehdä.
      9-vuotiaalla lapsella ei tulisi olla syytä salata tekstiviestiensä taikka muun viestinnän (esim. sosiaalisessa mediassa) sisältöä.

      Vastuuntuntoinen vanhempi on ajantasalla lapsensa asioista. Kirjattu kirje on asia erikseen ja siitä löytyy tietoa edellä mainitsemallani sivulla.

    • suoraankysyä

      Jos luet lapsesi viestejä, osoitat ettet luotat häneen.. Jos oma äitini lukisi viestejäni, vaikka siellä ei mitään ihmeellistä olekaan jtn XD, Ok, ;), jne., hermostuisin aivan hirveästi. Parempi sanoa suoraan ja kertoa miksi vanhempien olisi hyvä tietää millaisissa porukoissa sitä liikutaan.

    • loistava idea.

      Tottakai, mukulat on niin tyhmiä ettei ne mitään tajua, vähän kuin kehitysvammaisia.
      Opiipahan etteivät ole luottamisen arvoisia tai ansaitse mitään yksityisyyttä, vähän niinkuin miehetkin. Kokoajan pettämässä, parempi pettää itse ensin.
      Laita sellainen gps seurantalaite kakaralle ja miehelle, jotain ne juonii kuitenkin.

    • Lapsen menettänyt

      Ehkä jokin kompromissi olisi pyytää edes operaattorilta raportti mihin numeroihin soitetaan tai lähetetään viestejä. Sekin kertoo hieman millä tiellä kuljetaan. Ja kaikki vanhemmat haluavat tietysti lapsensa parasta, evät vahingoittaakseen häntä.

      • tyytteri

        "Ja kaikki vanhemmat haluavat tietysti lapsensa parasta"

        Aivan, ja joidenkin mielestä esimerkiksi lyöminen on lapsen parhaaksi, koska se pelottaa hänet kiltiksi.


      • Sillähän
        tyytteri kirjoitti:

        "Ja kaikki vanhemmat haluavat tietysti lapsensa parasta"

        Aivan, ja joidenkin mielestä esimerkiksi lyöminen on lapsen parhaaksi, koska se pelottaa hänet kiltiksi.

        ennenvanhaan pidettiin muksut kurissa ja herran nuhteessa. Koivuniemen herralla. Ei ollut silmitöntä katuväkivaltaa kuten nyt kun tämä kieroutunut sukupolvi on saanut itse lapsia ja lapsenlapsia. Mummoja mukiloidaan ja kaikki varastetaan mikä irti lähtee.


      • aikuinen..
        tyytteri kirjoitti:

        "Ja kaikki vanhemmat haluavat tietysti lapsensa parasta"

        Aivan, ja joidenkin mielestä esimerkiksi lyöminen on lapsen parhaaksi, koska se pelottaa hänet kiltiksi.

        Miten lyöminen liittyy asiaan? On vähän eri asia. Jos olet riittävän vanha niin ymmärrät sen.


      • Tällähän
        Sillähän kirjoitti:

        ennenvanhaan pidettiin muksut kurissa ja herran nuhteessa. Koivuniemen herralla. Ei ollut silmitöntä katuväkivaltaa kuten nyt kun tämä kieroutunut sukupolvi on saanut itse lapsia ja lapsenlapsia. Mummoja mukiloidaan ja kaikki varastetaan mikä irti lähtee.

        Toisaalta silloin oli jatkuvasti mannertenväliset ydinohjukset suunnattuina suurkaupunkeihin. Ja siitä vuosikymmen-pari takaperin tapettiin keskitysleireillä juutalaisia: eihän sitä nyt sovi uhmata auktoriteettien käskyjä.


    • näin aattelen

      mun mielestä, vaikka mulla ei lapsia olekaan,niin jos noin vaivaa ja epäilyttää joku tietty viestiminen niin kyllä 9-vuotiaan puhelimen vois tarkistaa noin pintapuolisesti...en siis tarkoita että pitäis tarkistaa YLEENSÄ ja AINA. En tarkoita että jos on pieni lapsi,että lapsen puhelinta sais vahdata ja urkkia. Onhan kirjesalaisuus! Mut jos joku tietty tilanne/viestiminen on jääny vaivaa....tulis pienen lapsen äitinä mieleen ketä kaikkia ihmisiä sitä tuolla kodin ulkopuolellaki liikkuu...ettei vaan oo mitään vaaraa...jos joku ymmärsi..

    • kurikoer123

      Mulla jälkikasvu 15, 14 ja 13 vee.
      En ole ikinä lukenut viestejä. Meillä nyt onneksi on sellaiset hienot välit.
      Kaikesta puhutaan. Kaikesta ja kaikesta :)
      Mutta tosiaan.
      Viestit ovat yksityisiä. Jos lapsela on puhelin, se on yksityinen.

      • Vanhemman vastuulla

        Niinkauan kuin puhelin ei ole lapsen nimissä, se ei todellakaan ole hänen yksityinen ekä viestitkään tietystikään ole yksityisiä. Hienoa, että on avoimet välit, mutta ei lapselta silti voi odottaa eikä vaatia aikuisen vastuullisuutta eikä ymmärrystä hänen hyvästään. Jos salailun ei ole tarvetta, onko niihin tekstiviestienkään osalta tarvetta?


      • hanskuliini80

        vaikka kuinka olisi hyvät välit, niin et voi 100% varma olla, mitä siellä yksityiselämässä tapahtuu. puhelimilla voi saada myös pahaa aikaiseksi, sanoa kaverille pahasti tai itse saada ikävä viesti. meidän lapsuudessa oli helpompi vanhempien kontrolloida ja pitää silmällä, kun oli se yksi lankapuhelin ja sekin keittiön ovensuussa olkkarin vieressä, eli mitään ei voinut jutella ilman, että joku muu perheestä kuuli, ellei ollut yksin kotona, ja harvemmin näin oli.

        ymmärrän että teini-ikäisen puhelimeen ei kosketa, mutta aloittajan viestissä kyse onkin 9 vuotiaasta, joka on vielä lapsi, monellakin tasolla, eikä ymmärrä ihan kaikkea, mitä oikeassa elämässä tapahtuu. nyt vielä kun on älypuhelimia jo ihan lapsillakin, on mahdollisuus päästä nettiin ja vahingossa laittaa numero jakoon, vaikkei niin olisi tarkoituskaan. sen takia olisi ihan hyvä välillä tarkistaa missä mennään. ja jos havaitsee jotain outoa, oudon nimen tai numeron josta on viestejä tullut niin sitten keskustellen, kuka on ja mistä tunnet jne...

        varmasti ne välit pysyy hyvänä, vaikka vanhemmat tarkistaisivat silloin tällöin, että kaikki on kunnossa, ei ole kiusaamista tai muuten törkeää käytöstä puolin ja toisin.


      • 5646851665
        Vanhemman vastuulla kirjoitti:

        Niinkauan kuin puhelin ei ole lapsen nimissä, se ei todellakaan ole hänen yksityinen ekä viestitkään tietystikään ole yksityisiä. Hienoa, että on avoimet välit, mutta ei lapselta silti voi odottaa eikä vaatia aikuisen vastuullisuutta eikä ymmärrystä hänen hyvästään. Jos salailun ei ole tarvetta, onko niihin tekstiviestienkään osalta tarvetta?

        "Niinkauan kuin puhelin ei ole lapsen nimissä, se ei todellakaan ole hänen yksityinen ekä viestitkään tietystikään ole yksityisiä."

        Lainkohtaa ei saada, koska sellaista ei ole.


      • ruusunpunaiset lasit

        Itselläni on myös murkkuikäisiä ja aikuisia lapsia. Meilläkin on hienot välit, mutta niin vain mm. juniori 15v puhui yhtä ja teki toista eli käytti luottamustani hyväksi. Ja siitä kyllä sitten keskusteltiin isoilla kirjaimilla ja tuli sanktioita!
        Turha luulla, että muksut kertoo sinulle aina kaikkea ja kaikesta!


    • huoh2

      Kyllähän perheellä oma NSA pitää olla. ilman muuta!!!

      EI NÄIN!

    • jepjep!

      eiköhän nuo vastaukset ole ihan odotettavissa, "no ei ollu mitään" ym. kukapa omien viestiensä sisällöstä haluaisi kertoa. ihme tivaamista.

      kyllä lapsellakin on oikeus omaan yksityisyyteen.

    • yks1

      Kysy ensin.
      Erään ystäväni 12v tyttö kirjoitti blogia , vuoden päivät.
      Alkoi myös 1000 textiviestin raja mennä rutkasti yli.
      Tyttö ei halunnut antaa puhelinta luettavaksi .
      Päättäväinen äiti sai puhelimen luettavakseen.
      Yli 35v mies textaili ja kirjotteli myös kommentteja blokkiin.
      Selvisi että tyttö oli profiilin uhri. Niinkuin moni muukin törkeän seksuaalisen hyväksikäytön uhri. Ja moni uhrit olivat 9-14 vuotiaita.
      Tässä oli pieni pätkä nyky maailmasta . Olkaa lastenne tukena myös netissä.

      • yks1

        Korjaus profiilin uhri = pedofiilin uhri. Tää ennakoiva text on syvältä.


    • Velvollisuus

      Velvollisuutesi on huolehtia jälkikasvustasi ainakin täysi-ikäisyyteen (18 vuotiaaksi) asti. Niinkauan kun hänen turvallisuutensa ja hyvinvointinsa on sinun vastuullasi, sinun on tietysti luettava myös hänen tekstiviestinsä. Asia täytyy tehdä lapsellesi selväksi, koska samoin kuin lapsesi ja hänen tekemisensä on sinun vastuullasi, on kännykkäkin sinun nimissäsi ja vastaat myös sen kautta tapahtuvasta vestinnästä. Avoimmuus lapsen ja vanhempien välillä on tärkeää kaikissa asioissa ja salailuihin ei tekstiviestienkään osalta ole aihetta, jos perheessä vallitsee sisäinen luottamus ja rehellisyys.

      Lapsi ei osaa aina tunnistaa mikä on sopivaa ja mikä voisi olla hänelle vahingollista viestintää ja käyttäytymistä. Kyttäysmeiningistä ei siis missään mielessä ole kysymys vaan velvollisuudesta ja myös oikeudesta tietää mitä ja kenen kanssa lapsesi viestittelee ja kuka hänelle viestejä lähettelee. Jos tuollaisesta asiasta ei päästä sopuun ja perheessä vallitsee asiasta luottamuspula, onko kännykkää sopivaa näin nuoren lapsen käyttöön edes antaa, mielestäni ei.

    • HALOOTA

      tuon ikänen lapsi ei ymmärrä omaa parastaan missään asiassa...pitäkää huolta jälkikasvusta ,,vielä kun ikää tulee ovat taitavia salaamaan vanhemmiltaan kaikkea.

    • Järkevä kommentti

      Tottakai luet, ja tietokoneeseen asennat keyloggerin joka tallentaa kaiken mitä tietokoneella tekee niin voit tarkastella sitäkin, tähän on oikeus kunnes lapsi muuttaa omilleen.

    • hanskuliini80

      saa lukea, ja mielestäni pitää silloin tällöin tarkistaa, että ei puolin ja toisin olla viestitelty mitään ikävää, mistä voisi pahoittaa mielensä. oman lapsen, varsinkaan ala-aste ikäisen kanssa ei ihan päde tämä yksityisyyssuoja, koska olet huoltaja, ja sinulla on oikeus myös hänen terveyttään koskeviin ynnä muihin asiapapereihin. Lapset voivat ja osaavat olla ilkeitä, myös mahdollisesti se omakin lapsi, ja tekstari-netti ja koulukiusaamista on paljon.
      Tekstarikiusaaminen on hyvä saattaa opettajankin tietoon, jos sellaista havaitaan, koska se tottakai vaikuttaa koulukäyttäytymiseen.
      Myös seksuaalista häirintää voi tapahtua puhelimitse, jos lapsi on erehtynyt jakamaan numeroaan julkisesti, netissä tai kaverit piloillaan jakavat eteenpäin.
      Ylä-aste ikäisllä on oikeus omiin viesteihin, ilman että äiti tietää ihan kaiken, mutta niin salaista tietoa ei nuoremmilla lapsilla ole, etteikö huoltaja saisi sitä tietää.

      Itse luen silloin tällöin poikani (kohta 11vee) viestejä, sekä saapuneita, että lähteneitä ja jos huomaan tökeröä käytöstä niin puutun asiaan. poika ei ainakaan vielä osaa vaatia, etten saisi lukea. Lapsen parastahan me useimmat vanhemmat kuitenkin halutaan ja ajatellaan.

      • mirrormirror

        Jos et oikeasti huomaa lapsestasi muuten hänen mieltään painavia asioita kuin lukemalla hänen tekstareita, kehottaisin hieman katsomaan peiliin.

        kurikoer123, loistava komentti.Näin meilläkin mennään.


      • hanskuliini80
        mirrormirror kirjoitti:

        Jos et oikeasti huomaa lapsestasi muuten hänen mieltään painavia asioita kuin lukemalla hänen tekstareita, kehottaisin hieman katsomaan peiliin.

        kurikoer123, loistava komentti.Näin meilläkin mennään.

        asperger-lapsesta on aika vaikea aina huomata ulospäin jos jokin painaa mieltä, tunteita ei juuri näytetä, ja toisaalta taas, jos jokin painaa mieltä, niin syitä voi olla muitakin kuin pelkkä puhelin ja sinne saapuvat viestit, jos lapsi ei kerro, miten voi tietää? Kysynhän opettajaltakin miten pojalla menee koulussa, eikä se ole urkkimista tai kyyläämistä vaan tervettä huolta lapsen pärjäämisestä. lapsi ei myöskään aina ihan ymmärrä esim. sitä kiusaamista, että mitä joku jollain asialla tarkoittaa, mutta ei se tarkoita ettei asiaan pitäisi puuttua, jos sellaista huomaan. Ihan samoin tarkailen, minkälaisilla sivuilla hän tietokoneaikansa kuluttaa, ja mitä siellä mahdollisesti tapahtuu, kuten jossain chatissa. jos olen huono äiti kun käyttäydyn näin, niin sitten olen, tuskin se on sinulta pois?


      • mirrormirror
        hanskuliini80 kirjoitti:

        asperger-lapsesta on aika vaikea aina huomata ulospäin jos jokin painaa mieltä, tunteita ei juuri näytetä, ja toisaalta taas, jos jokin painaa mieltä, niin syitä voi olla muitakin kuin pelkkä puhelin ja sinne saapuvat viestit, jos lapsi ei kerro, miten voi tietää? Kysynhän opettajaltakin miten pojalla menee koulussa, eikä se ole urkkimista tai kyyläämistä vaan tervettä huolta lapsen pärjäämisestä. lapsi ei myöskään aina ihan ymmärrä esim. sitä kiusaamista, että mitä joku jollain asialla tarkoittaa, mutta ei se tarkoita ettei asiaan pitäisi puuttua, jos sellaista huomaan. Ihan samoin tarkailen, minkälaisilla sivuilla hän tietokoneaikansa kuluttaa, ja mitä siellä mahdollisesti tapahtuu, kuten jossain chatissa. jos olen huono äiti kun käyttäydyn näin, niin sitten olen, tuskin se on sinulta pois?

        Ilmeisesti et ymmärtänyt mistä puhutaan.

        Sitä enemmän katso peiliin, ehkä näet siellä jotakin.


      • hanskuliini80
        mirrormirror kirjoitti:

        Ilmeisesti et ymmärtänyt mistä puhutaan.

        Sitä enemmän katso peiliin, ehkä näet siellä jotakin.

        No jos en ymmärrä mitä ajat takaa, niin en varmaan ole ainoa? Minulla ei ole diagnosoitu aspergeria, jos sitä tarkoitat. Kyse on aloittajan viestistä joka koskee sitä, saako lapsen tekstareita lukea, jos niiden sisältö huolestuttaa ja mietityttää, sen ymmärsin aivan täysin. Aloittaja kyseli mielipiteitä, minä annoin omani, kuten yli 100 muutakin ihmistä on antanut omansa, ja heistä ainakin puolet taitaa olla kanssani samaa mieltä.
        Mikä sinä olet arvostelemaan minua ja käytöstäni tuolla tavoin, olenko tehnyt kenties sinulle jotain pahaa kertomalla täällä, julkisella sivustolla mielipiteeni?
        Minulla on huoltajana velvollisuus olla perillä lasta koskevista asioista, jos se on sinusta jotenkin väärin, niin ole rauhassa sitä mieltä. ei liikuta minua. En menetä takiasi yöuniani.


    • Huolissaan

      Oma poikani opiskeli puusepäksi, enkä tiedä kenen kanssa hän veistelee.

    • japi222222

      todellakakin saa oman lapsen viestejä lukea varsinki tuon ikäisen.Eri asia jos on jo 18 vuotias ja asuu vielä kotona. Sanotaanko näin että jos on 17 vuotias niin heillä on varmaan sen verran henkilökohtaisia viestejä että niitä ei kannata udella.

    • pieni lapsi vasta

      Eiköhän se ole enemmänkin velvollisuus että vahemmat katsovat kenen kanssa lapsi on tekemisissä, kun kysymys on kuitenkin vasta 9 vuotiaasta. Varttuneempien lasten kanssa tilanne on sitten toinen.

    • 12v tyttö

      EI SAA! itse ainakin suuttuisin hirveästi jos vanhemmat lukisivat.

      • Voi lapsi-kulta

        Kun varmasti saa! Miten itse kiemurtelisit tilanteesta irti omin nokin jos joutuisit vaikka kiusatuksi? Joku laittaisi tulemaan pilakuvan juuri sinusta ja lähettäisi kavereillesi? Näistä asioista Sinunkin vanhempiesi tulisi olla huolissaan ja jos he tutkivat saapuneet viestit, voit todeta omin silmin että vanhempasi todella RAKASTAVAT SINUA. Eivät he sitä ilkeyttään tee.


    • Metsienmies80

      Suomessa on kirje, lennätin yms salaisuus. Lapsi voisi teorisassa nostaa syytteen vanhempaansa vastaan. Kannattaa perehtyä lakiin. Tuossa ei ole mainintaa, että vanhempi saisi lukea.Ikävä kyllä.

      • Synttäriki tulossa

        Joo, 9-vuotias voi mennä tekemään poliisitutkintapyymnnön, kun vanhemmat ovat lukeneet hänen tekstiviestinsä. Linnaan siitä!

        On se mukavaa sitten, kun ne ovat poissa häiritsemästä, sittenpähän oppivat.
        Mihin lakiin metsien mies on perehtynyt?


    • HYVÄTVÄLIT!

      HALOO olet alaikäisen lapsen huoltaja, tottakai haluat tietää. Olethan huolehtiva aikuinen ja välittävä, sekä lapsesi turvallisuudesta kiinnostunut. LUE viestit, näin pysyt kärryillä lapsesi elämästä ja voit tukea, ohjata häntä kehityksessään. Itse olen katsonut lapseni ( silloin joskus, nyt hän on 25) puhelimen käytön, sekä kertonut hänelle, mikäli sieltä on löytynyt jotain ei sopivaa. Asioista on keskusteltu, annettu hänen ymmärtää, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei sopivaa. Oli kyse hänen viesteistään tai saamistaan viesteistä. Ennenkaikkea tieto lapselle välität hänestä, siksi toimit näin.

      • Justjoojuu

        Pitäisikö ajatella, että lapsella on oikeus omaan asuntoon, omaan postilaatikkoon, omaan puhelimeen ja omaan tietokoneeseen? Vanhemmilla olisi oikeus käydä tervehtimässä lapsiansa silloin tällöin, mutta velvollisuus kustantaa heidän elämisensä 18 vuotiaaksi. Kunnioittakaa lapsenne toiveita ja yksityisyyttä niin hekään eivät ole kiinnostuneita teidän tekemisistänne ;)


    • Tööt-tööt !

      Täällä on näköjään suurin osa ala-ikäisiä, ei-vastauksia on niin paljon. Mutta miksi aloittaja on alkanut vanhemmaksi, jos tuollaista asiaa pitää kysellä keskustelupalstalla?

      Jos lapsi ei anna sinun lukea, niin sinä otat tavalla tai toisella lapsesi puuhat selville. Sinä olet vastuussa eli velvollinen tietämään, eikä lapsi vielä ymmärrä, mitä se tarkoittaa.

    • ujggilöå

      Kyllä mun mielestä ton ikäsen touhuja pitää seurailla.

      Voi kun omia vanhempiani olis aikanaan kiinnostanut minun tekemiseni ja kuulumiseni... olin aikamoisen heitteillä, ja jouduin itse ratkomaan omat ongelmani. Ei lasta voi pumpulissa pitää, mutta ei lapsella aikuisen oikeuksiakaan ole.

    • teetavis

      minä en kysyisi, että saanko lukea, vaan lukisin vastusteluista huolimatta tai salaa. vanhemman tehtävä on suojella lasta, eikä se useinkaan ole yhtä kuin miellyttäminen.

    • Sparta Cus

      Saahan poliisikin rajoituksetta lukea tekosyin kenen vain viestejä - missä muodossa tahansa, jopa tunkeutua koneellesi.

      Jos esivallan edustaja saa tallata näin yksityisyyden nurmikkoa niin kyllä me kaikki muutkin saadaan.

      Ei ole mitään moraalista syytä miksei voitaisi heittää ihan läskiksi kun poliisikin voi heittää ihan läskiksi!!!

      Lue rauhassa vaan. Lue naapurin ja vaimonkin.

    • Kyllä mielummin kysyisin lapselta suoraan ja pyrkisin keskustelemaan asiasta jos on jotain epäiltävää kuin, että menettäisin luottamuksen. Ja sillä että luet viestejä salaa kerrot vain lapselle, että: "Hei onkin ihan oikein lukea toisten viestejä salaa"

    • apsua646

      On hyvä tietää kenen kanssa 9-vuotias viestittelee. Kai vanhemmat muutenkin seuraavat missä porukoissa tuon ikäinen liikkuu. Ensin kuitenkin lapsellesi puhelimen tarkistuksen perustelet, et voi salaa niitä viestejä lukea. Jos teillä keskusteluyhteys on kunnossa, hän huolesi ymmärtää. Ja voihan olla sellainen sääntö, että vanhemmat huoltajina ja maksajina saavat seurata lapsen sekäpuhelinliikennettä että netin käyttöä,

      • care 2

        Se kenen nimissä puhelinliittymä on, on myös vastuussa puhelimen käytöstä. Lapsellemme on tullut mm. houkutusviesti, johon vastaamalla olisi joutunut pulittamaan melkoisen summan rahaa.


    • Juuh_elikkäs

      Muistan vieläkin kun olin 12vuotias ja näin äitini lukemassa tekstiviestejäni, viestit sisälsivät kavereiden välisiä "salaisuuksia" yms. mutta ei mitään vakavaa. Kyllä siinä menetin luottamukseni äitiini, einkä voi vieläkään luottaa häneen täysin esim. jättää puhelinta kotona pöydälle tai jättää tietokonettani auki poistuessani huoneesta. Olen kysynyt äidiltäni miksi hän luki viestejäni ja hän on vastannut: "muuten vaan". Viestejen lukeminen on sama asia kuin vaikka toisen henkilön kirjeen avaaminen ja lukeminen.

    • aikuinen3

      Mun ei tarvi lukea lasteni viestejä, koska tunnen heidät ja heidän kaverinsa. Luottamus pelaa. Puhuvat mulle, jos on jotain erikoista... Näillä on menty ja pärjätty todella hienosti. Ei tulis mieleenkää urkkia heidän kaveriasioitaan, koska tosiaan tiedän missä mennään... sen verran kun mun vanhempana kuuluukin tietää. Maalaisjärki on kova sana monessa asiassa.

      • Vastuuntuntoa??

        Tässä kulminoituu ajatus: "Ei minun lapseni." Kyllä, kyllä ne sinun lapsesikin osaavat käyttäytyä tavalla, josta EI kerrota vanhemmille.

        Uskomatonta vastuun välttelyä löytyy tästä viestiketjusta.
        Onhan se vanhemman helppo välttää vastuu kun ei ota asioista selvää.

        Lapsetkin pääsevät tilanteesta helpolla, kun voi luottaa siihen, ettei äiti/isi usko, että tekisi väärin.

        Kasvattakaa pallit ja kantakaa vastuuta lapsistanne.


      • Murkun äiti
        Vastuuntuntoa?? kirjoitti:

        Tässä kulminoituu ajatus: "Ei minun lapseni." Kyllä, kyllä ne sinun lapsesikin osaavat käyttäytyä tavalla, josta EI kerrota vanhemmille.

        Uskomatonta vastuun välttelyä löytyy tästä viestiketjusta.
        Onhan se vanhemman helppo välttää vastuu kun ei ota asioista selvää.

        Lapsetkin pääsevät tilanteesta helpolla, kun voi luottaa siihen, ettei äiti/isi usko, että tekisi väärin.

        Kasvattakaa pallit ja kantakaa vastuuta lapsistanne.

        Juuri näin!
        Lapset luulevat usein olevansa hyvinkin fiksuja ja osaavat kyllä tarvittaessa näytellä vanhemmilleen viattomia.
        Harmi vaan että on olemassa niin monia sinisilmäisiä vanhempia, jotka oikeasti uskoo että se meidän oma herranterttu toimii kaikessa nuhteettomasti..


    • 92736

      On kirjesalaisuus! On varmaan vaan kaverijuttuja muiden 9-vuotiaitten kanssa

      • 17+5

        Kirjesalaisuuden kanssa (kuten muidenkin asioiden) tehdään aika lailla poikkeuksia kun kyseessä on ALAIKÄINEN LAPSI joka ei ole kyvykäs päättämään omista asioistaan. Sen takia lapsella on HOLHOOJA joka on vastuussa lapsesta kunnes tämä on täysi-ikäinen. Holhoojalla on oikeus ottaa selvää vastuullaan olevan lapsen (holhottavan) asioista, etenkin jos häntä huolestuttaa lapsen seura. Tässä tapauksessa lapsen holhooja on hänen vanhempansa. Koulukodissa elävällä holhooja on sitten esimerkiksi sosiaalitoimen määräämä edunvalvoja.

        Siihen ei kukaan voi vetää mitään kirjesalaisuutta mukaan - lukeehan lapsen vanhempi mm. kaikki lapsen terveydentilaan tai kouluun liittyvät paperitkin, tulivat ne sitten kirjeinä tai sähköpostina. 9-vuotias (tai 12-vuotias, tai 14-vuotias) ei ole täysi-ikäinen tai oikeustoimikelpoinen, toisin sanoen häntä ei voida haastaa oikeuteen eikä hän itse voi haastaa ketään oikeuteen.

        Huoh. Täällä kirjoittavien keski-ikä taitaa olla 12 vuotta, kun noin yritetään vetää lakipykäliä mukaan tietämättä ollenkaan ketä ja mitä ne koskevat...


      • 92736
        17+5 kirjoitti:

        Kirjesalaisuuden kanssa (kuten muidenkin asioiden) tehdään aika lailla poikkeuksia kun kyseessä on ALAIKÄINEN LAPSI joka ei ole kyvykäs päättämään omista asioistaan. Sen takia lapsella on HOLHOOJA joka on vastuussa lapsesta kunnes tämä on täysi-ikäinen. Holhoojalla on oikeus ottaa selvää vastuullaan olevan lapsen (holhottavan) asioista, etenkin jos häntä huolestuttaa lapsen seura. Tässä tapauksessa lapsen holhooja on hänen vanhempansa. Koulukodissa elävällä holhooja on sitten esimerkiksi sosiaalitoimen määräämä edunvalvoja.

        Siihen ei kukaan voi vetää mitään kirjesalaisuutta mukaan - lukeehan lapsen vanhempi mm. kaikki lapsen terveydentilaan tai kouluun liittyvät paperitkin, tulivat ne sitten kirjeinä tai sähköpostina. 9-vuotias (tai 12-vuotias, tai 14-vuotias) ei ole täysi-ikäinen tai oikeustoimikelpoinen, toisin sanoen häntä ei voida haastaa oikeuteen eikä hän itse voi haastaa ketään oikeuteen.

        Huoh. Täällä kirjoittavien keski-ikä taitaa olla 12 vuotta, kun noin yritetään vetää lakipykäliä mukaan tietämättä ollenkaan ketä ja mitä ne koskevat...

        Oli minkä ikäinen vaan ,mutta se on väärin lukea toisten viestejä. Jos luet salaa viesti ja lapsi saa selville sen, lapsella menee luottamus vanhempaan. Ja kyllä se 9-vuotias ymmärtää asioita ei ne oo tyhmiä. Keskustelkaa mielummin kun lukee viestit


      • laki yksityisyydestä
        92736 kirjoitti:

        Oli minkä ikäinen vaan ,mutta se on väärin lukea toisten viestejä. Jos luet salaa viesti ja lapsi saa selville sen, lapsella menee luottamus vanhempaan. Ja kyllä se 9-vuotias ymmärtää asioita ei ne oo tyhmiä. Keskustelkaa mielummin kun lukee viestit

        Näinpä, laki asiasta on olemassa, ja koskee myös alaikäistä.


    • johan nyt

      Jos olet huolissasi mistä on kysymys, sinun on saatava asiasta selvyys, mielestäni. Jos ei muu auta, niin sitten lukemalla ne salaa. Mutta paljastamatta, että olet lukenut. - Mitenkähän esim. pedofiilit yleensä toimivat, - tuskin laittamalla äidille viestiä ja kysymällä lupaa... En tarkoita, että tästä on kyse, viestit ovat ytodennäköisimmin joltakin ikätoveritytöltä, mutta minä en uskaltaisi luottaa siihen, koska valitettavasti rikosuutisista saa lukea kaikkea.

    • Niinpä niin.

      Näissä kannattaa käyttää sitä maalaisjärkeä. Vanhemmat ovat vastuussa lastensa tekemisistä ja myöskin huolehtivat lastensa turvallisuudesta,ei siis se naapuri tai koulun opettaja. Vanhemmilla on oikeus lukea lasten s-postit kuten myös tekstarit. Se on sitä oikeaa vastuuta ja huolenpitoa omasta lapsesta.

    • huolehdintaa

      Joo, salaa lukemalla voi tulla jossain vaiheessa luottamuskriisiä. Parempi kun kerrot että vanhemmat sitten seuraa sitä viestittelyä ja siitä on turha venkoilla. Aivan liian nuori lapsi osallistumaan teknologian mahdollistamiin keskuteluympäristöihin ilman huoltajan valvontaa.

    • ihanmikävaan202

      Onko ihmisillä hämärtynyt aivan kaikki tän teknologian myötä?

      Vanhempi on vastuussa lapsestaan ja hänen täytyy tietää missä lapsi menee ja mitä tekee. Hän myös maksaa, jos lapsi mokaa (sakkoja, vahingonkorvauksia, tai sitten lapsi maksaa myöhemmin ja syyttää vanhempaansa, ettei tämä huolehtinut hänestä silloin, kun hän ei vielä ollut vastuussa itsestään). Vanhemman tulisi tietää sekin, missä lapsi fyysisesti aikansa viettää kulloinkin. Ei 9-vuotias saa mennä ja tulla mielensä mukaan. Ei oi sanoa, etei se sinulle kuulu. Ei myöskään seurustella kenen tahansa kanssa! Se kuka tahansa voi todellakin olla KUKA TAHANSA. Aikuinen hyväksikäyttäjä, kiusaaja tai kiusattu.

      Ja ei, lapsi ei voi päättää yhdeksänvuotiaana, että minulla nyt on seksisuhde, ja meidän välinen viestittely ei kuulu sinulle. Eikä hänen kuulu arvioida onko hän valmis siihen vai ei. Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on rikos, vaikka lapsi haluaisi sitä itse. Eikä 9-vuotiaan kuulu eikä ole lainkaan mukaan sallittua katsella pornoa ja sitä sitten kavereiden kanssa jäljitellä (tämä vastauksena yhden aiemman lapsen kommenttiin, väärillä teillä siinäkin oltiin).

      Jos lapsi saisi vapaasti ja ilman aikuisen valvontaa päättää kaikesta itseensä liittyvästä, miksi huoltajia sitten on? Ja missä menee raja? 5-vuotiaatkin on päteviä päättelemään, kuka haluaa hyvää ja kuka ei? 9-vuotias? Itsellä on 9- ja 10-vuotiaat enää kotona. Eivätkä he ihan rationaalisesti vielä ajattele kaikesta, mitä maailmassa tulee vastaan.

      • ihanmikävaan202

        Ja vielä. Muistatteko aikoinaan sellaisen vanhanaikaisen apparaatin kuin televisio. Sieltäkin tuli kaikenlaista lasta vahingoittavaa, ja vanhemmat olivat vastuussa siitä, mitä lapsi sieltä katseli. Samaa pahaa tulee lasta vastaan nykyään verkosta. Puhelin on vain yksi keino sen pahan ilmenemisessä. Sitä kautta lapsi voidaan saada koukkuun, ihan pahimmassa tapauksessa.

        Mikäli oikeasti jotain pahaa olisi lapselle tekeillä. Lapsi voisi olla äärettömän helpottunut päästessään pois kierteestä, mistä hänellä ei ole itse keinoja vapautua (esimerkiksi nämä nykyiset valokuvilla tms. kiristämiset, joilla lapsi saadaan sitten suostumaan mihin vain).

        Oh, niin paljon olisi sanottavaa tähän :(

        Kiitos ja anteeks.


    • ehdottomasti joo

      Minusta 9 vuotiaan lapsen viestejä saa ja pitää lukea. Noin nuorella harkintakyky on niin... lapsenkengissä. Viestin sisällöstä en välittäisi vaan siitä kuka se toinen on. Jos se on koulukaveri niin puhukoot vaikka tisseistä. Enkä myöskään katsoisi salaa päivittäin tai edes viikoittain. Silloin tällöin harvoin tarkistaa asian ja jos puhelin on älypuhelin, niin samalla voi tehdä niitä pieniä ylläpitotoimenpiteitä tietoturvan takia.
      Teini-ikäinen lapsi on asia erikseen. Itse olen iloinen saamastani yksityisyydestä nuorena kloppina ja annan saman omille lapsilleni.

      • ehdottomasti joo

        "Nuorena kloppina" tarkoitin teini-ikääni. Älä paljasta lapselle, että olet selannu viestejä. Ja sinä päätät ja olet vastuussa niinkuin yllä jo sanottiin mutta jotain luottamusta sentään pitää osoittaa eikä olla koko ajan oven raossa kyyläämässä.


    • koulukiusaamista ym tapahtuu paljon juuri TEXTAREILLA siksi tarvii pitää tiukka linja, keskustele ensin ja selitä asia miksi on tärkeää sinun tietää, lapset saattavat "vahingossa" kirjoitella asioita joista jää pitkällisiä haavoja.

    • hp412

      Olen ite lapsi ja oon laittanu omaan puhelimeen koodi lukituksen niin uteliaat katseet ovat pysyneet poissa

    • trrtryghfygfdd

      voi vittu nyt jos se saa viestei kavereiltaa nii heti lukemas ei kaikki oo mittää huumehörhöi

    • kooliako?

      Itse katsoisin noin nuoren lapsen viestit. Lapsellista ajatella, että vanhempi ei voi sitä tehdä . Eipähän tarvitse katua jälkeenpäin, kun ei tullut luettua.....
      ei sitä koskaan tiedä, parempi katsoa kuin katua, jos ei lapsesi suosiolla kerro, ja jos sinua asia vaivaa.
      Aikuisen pitää olla aikuinen.

    • Piip piip

      Lisäsin vielä kuvan lapsestani kun pyysitte, tarvitseeko myös kännykkänumeroa antaa?

      t. avaaja

    • Tikantyttö

      Anteeksi, mutta kysymyksesi kuulostaa melkeinpä yhtä huvittavalta kuin jos kysyisi, saako katsoa lapsen taskuihin esim. kun laittaa farkkuja pesukoneeseen. Sulla on tekstareihin lukemiseen paitsi oikeus, myös eräänlainen velvollisuus. Teetkö sen sitten salaa tai avoimesti, on sitten toinen juttu.

    • Miksi ihmeessä salaa? Pelkäätkö lastasi? Pyydä lapseltasi kännykkää tarkastettavaksi, jos epäilet jotain. Jos ei selkeä sillä, niin kännykkä pois.

    • jystiinä

      Etköhän sinä sen nulikan txt viestit maksakin. Ota koko puhelin pois.

    • Anti Moni

      Vakoile pois vaan. Siellä on viestittänyt varmasti joku PEDARI!!!!

    • minä

      Itselläni sama tilanne,tyttö 15v.Mietin usein illalla mitä viestejä tulee.Tyttöni sanoo kavereilta.En ole koskaan viestejä lukenut,koska mielestäni se on väärin,eikä kuitenkaan voisi lapselle paljastaa asiaa.MOLEMPIEN PARHAAKSI ON TOIMIA NÄIN.

      • Oletkohan vielä

        sitten samaa mieltä siitä parhaasta kun lapsesi tulee eräänä päivänä myöhään yöllä itkien kotiin kun joku pedofiili on raiskannut hänet? Tai poliisit ilmoittaa että hänet on löydetty narkkarien spiidiringistä imppaamasta? Tai että ainespäissään ryöstänyt lähisiwan? Tätä tapahtuu suomessa lähes joka päivä. Teidän molempien parhaaksi olisi kyllä estää lastasi joutumasta väärään seuraan.


      • etsillee
        Oletkohan vielä kirjoitti:

        sitten samaa mieltä siitä parhaasta kun lapsesi tulee eräänä päivänä myöhään yöllä itkien kotiin kun joku pedofiili on raiskannut hänet? Tai poliisit ilmoittaa että hänet on löydetty narkkarien spiidiringistä imppaamasta? Tai että ainespäissään ryöstänyt lähisiwan? Tätä tapahtuu suomessa lähes joka päivä. Teidän molempien parhaaksi olisi kyllä estää lastasi joutumasta väärään seuraan.

        Tai sitten se lapsi vaan oikeasti tekstaa kavereidensa kanssa.
        Vanhemmat eivät ole tottuneita netin ja puhelimen käyttäjiä, ja tuntuvat heittäytyvän melkein vainoharhaisiksi oman havaintoni mukaan.
        Omat vanhempani eivät tutkineet puhelinta ollessani alaikäinen, mutta eipä siihen ollut tarvettakaan.

        Lapset ovat nykyään yllättävän fiksuja mobiililaitteiden kanssa.


      • Snaijaatko ?
        etsillee kirjoitti:

        Tai sitten se lapsi vaan oikeasti tekstaa kavereidensa kanssa.
        Vanhemmat eivät ole tottuneita netin ja puhelimen käyttäjiä, ja tuntuvat heittäytyvän melkein vainoharhaisiksi oman havaintoni mukaan.
        Omat vanhempani eivät tutkineet puhelinta ollessani alaikäinen, mutta eipä siihen ollut tarvettakaan.

        Lapset ovat nykyään yllättävän fiksuja mobiililaitteiden kanssa.

        Mut sehän onkin ihan eri asia kuin olla fiksu elämän kaikkien muiden asioiden kanssa. Niiden, joista ei tiedä vielä mitään.


    • ItseaiheutettuOngelm

      Alaikäisille lapsilleni en puhelinta anna. Eikä hän käytä nettiä ilman että valvon. Eikä minun tarvitse selvittää että miksi. Oma asiani. Aikuinen on joka tapauksessa lapsestaan vastuussa 18 vuotiaaksi asti. Jos lapselle antaa puhelimen, se ei poista aikuisen vastuuta siitä, että mihin lapsi sitä käyttää

      Ehkäpä jälkikasvusi ostaa tai myy huumeita. Tai myy itseään tai parittaa ystäväänsä. Selittäisi ainakin hyvin tuon salailun.

    • teini5

      Silloin vasta kun alkaa jo TOSI paljon epäilyttää. itelle tuli tosi paha olo kun äiti luki tekstiviestit.. tuntu ihan ku se ei luottais ja vitutti. silti ite se aina jankkaa ''kirjesalaisuudesta'' ja hänen puhelintaan ei saa katsoa.. kyllä ärsyttää kun vanhemmat eivät luota.

    • Tietysti luet

      HEI,

      9-vuotias on alaikäinen, vanhempiensa holhouksessa, joten vanhempi lukee hänen tekstarinsa jos niin haluaa. Siinä on turha vedota rikoslakiin. Sama juttu jos olisit esim. iäkkään mummosi holhooja. Tottakai luet hänen viestinsä (jos niitä pystyy edes tekstailemaan) etteivät huijarit vie mummon rahoja tms.

    • Lapseasi käy sääliksi kun edes kehtaat kysyä tällästä. Sikäli mikäli ellet ole kouluttanut lapsestasi äärettömän tyhmää ihmisriekaletta, hän käyttää takuu varmana suojakoodia. Mutta meneppä toki ja yritä arvailla sitä sitten aikasi kuluksi, no okei totta on että usein miten on kiva käyttää koodia 1 2 3 4 tai vaikkapa 11 22 tai vaikkapa 11 22 33 tai vaikka 12345 eli ehkä saatat jopa arvata sen? Niin, no löytyyhän noita mahdollisuuksia kun merkkejä voi olla yhdestä vissiin kaheksaan. Riippuu varmaan puhelinmallista. JA! Ainniin, kun noin idiootilta kuulostat saatatpi olla kokoomuksen porvari kannattaja joten olet ostanut vekarallesi omenan eli iphonen siinähän vissiin ja kyllä kait noissa muissakin luureissa käy semmoinen jännä juttu mihin vedelleen sormella niitä viivoja.. mikä sen nimi on.. joku suojausjuttu tämäkin ehkäpä se on sitten helpompi arvailla.

    • HalloweenPartyMafia1

      Jos haluaa noudattaa Suomen lakia (eli kirjesalaisuutta), ei ehkä kannata lukea lapsen tekstareita. Mutta samaan aikaan lapsi voi jutella sen uuden ''kaverin'' kanssa, joka on pedofiili, murhaaja tai joku tuollainen.
      Mutta kyllä lapsille pitäisi antaa omaa yksityisyyttä. Jos olisin 9-vuotias, menisin hakemaan läksyt ja kännykkä alkaisi soimaan, ja kun tulisin kännyn luo ja näkisin äitini lukevan viestejäni ja jankuttamaan: Kultaseni, kuka tämä on? Mistä se puhuu? Oletko tavannut hänet aikaisemmin?, saisin varmaan raivarin, koska en minä ainakaan haluasin, että mun äitini stalkkaisi mua. Kannattaa puhua lapsen kanssa jossain rauhallisessa paikassa ja mieluummin sanoa hänelle:
      Kulta, haluasin puhua sun kanssasi uudesta kaveristasi. Oletko tavannut hänet aiemmin? Katsos, kun mua huolestuttaa, että jos sinä seurustelet jonkun tuntemattoman kanssa, en haluasi, että sinuun sattuisi pahasti jne. :)

    • äiti46v

      Minä seurasin molempien lasteni puhelin- ja tekstiviestiliikennettä liki 16-vuotiaaksi asti,mutta huomaamattomasti !!! Laskujen numeroeritelyt olivat aika informatiivisia. Liittymä oli minun nimissäni ja laskut maksoin minä. Kylläpä oli melkoista aikaa, käräytin poikieni ja heidän kaveripiiriensä täysi-ikäisiä viinanhakijoita ym ym ym. Kyllä nuorisolla täytyy olla jotkut rajat ja säännöt, joiden mukaan eletään.
      Ennen kännykkäaikaa minunkin ikäluokka oli aika tiukassa seurannassa, ja nykyinen nuoriso ei ole sen fiksumpaa,joten miksi heillä olisi tvapaus tehdä mitä lystäävät räkänokkaiässä !?
      Tiedän sen, että tästä viestistä nousee nyt iso poru ja parku vapaan kasvatuksen kannatjien keskuudess, mutta nouskoon !39

    • W.E.L

      Todellakin saa lukea, varsinkin jos on vasta tuon ikäinen lapsi!

      Haluatko tietää esim. jos joku namusetä tekstailee lapselle ennen vai jälkeen tapaamisen.

      Vanhemman nuoren yksityisyyttä voi sitten kunnioittaa jo eri tavalla, ellei ole syytä epäillä jotain vakavampaa.

    • lapsesta aikuiseksi

      lapseesi kun olet pitänyt läheisyytt ja olet aina kertonut omat asiasi ja miksi mitäkin...olet rehellinen toiseenkin suuntaan...niin oletan normaalin lapsen kertovan jos jotain tosi hämmentävää hänen viesteissään...en muuten lukisi toisten viestejä...lasta pitää osata kunnioittaa omana yksilonä...on ikä mikä tahansa...

    • Suurperheen äiti

      Ilman muuta luet. 9v. on vielä lapsi eikä ymmärrä tästä pahasta maailmasta vielä oikeen yhtään mitään, saatikka että osaisi itse arvioida/ tehdä päätöksiä joilla voi olla seurauksia....Tee se salaa, niin et loukkaa ketään. Jos se "ei ollu ketään" tai "ei ollu mitään" niin miksi se viesti lähetettin?? 9.v. on myös todella helposti vietävissä, Sinun tehtävä on huolehtia ja ehkäistä ettei lapsesi joudu / saa ikävyyksiä.
      Minä tein niin ja luin tyttöni 12v. viestit ja tutkin tietokoneemme sivuhistorian, LUOJAN KIITOS!!! Viestien takaa paljastui pedofiili joka oli yrittäny houkutella tyttöäni lähettämään itsestään sopimattomia kuvia. Oli esittänyt olevansa 12v. poika.Nyt tämä pedofiili odottaa tuomiota. Lapset ovat lapsia ja vaikka olin keskustellut tietokoneen ja kännykän käytöstä lapseni kanssa oli tämä pedofiili saanut tyttöni suostuteltua antamaan numeronsa ( joka nyt salainen). Lisäisin vielä että on aivan onko lapsesi tyttö vai poika niille sairaille kieroituneille pedofiileille kelpaa kaikki.
      Elikkä jos vähänkin hälytyskellosi soivat ja äidinvaistosi sanovat että jokin on pielessä niin todennäköisesti niin on !!!

    • ...?

      Jos luet, älä ainakaan anna lapsen missään nimessä saada tietää, että olet niin tehnyt. Viestejä ei ole pakko tallentaa kännykkään, ja samalla lapsi todennäköisesti alkaa myös peittelemään muitakin jälkiään (esim. netissä). Samalla hänelle jää mielikuva, ettet luota häneen... ja tuollaiset muistot jäävät ikävästi selkäytimeen asti.

      Leikit siinä sitten tulella... toki lapsia tulee suojella, mutta se olisi pitänyt tapahtua jo kasvatuksen avulla... ei "salainen poliisi"- tyyppisellä valvonnalla. K.o. systeemi ei ole toiminut missään, koskaan.

      • Nyt yli 20

        Oma äitini luki viestejäni salaa ollessani 12:n korvilla. Niin raaka yksityisyyteen kajoaminen se oli, että lähdin 17-vuotiaana kotoa ovet paukkuen, enkä ole mokomaa ihmishirviötä ole sen koommin nähnyt. Itsepä välimme rikkoi.


      • Voi lapsikulta
        Nyt yli 20 kirjoitti:

        Oma äitini luki viestejäni salaa ollessani 12:n korvilla. Niin raaka yksityisyyteen kajoaminen se oli, että lähdin 17-vuotiaana kotoa ovet paukkuen, enkä ole mokomaa ihmishirviötä ole sen koommin nähnyt. Itsepä välimme rikkoi.

        Sehän on sinun elämästäsi pois, lapsi-kulta! Itse teet vain elämäsi hankalammaksi kuin se voisi olla ja tarvitsisi olla. No, onnea sinulle.

        Mutta tässä sen näkee miten tärkeätä on puuttua hyvissä ajoin, ENNEN kuin lapsi on 12-vee ja uhmaiässään, piiriin jossa hän elää ja seurustelee. Mikäli hänen äitinsä olisi ottanut asian puheeksi jo 9 vuotiaana ja alkanut korjailla vituroilleen mennyttä kasvuaan, niin tämä nimimerkki "Nyt yli 20" olisi varmasti säästynyt monelta harmilta. Varmasti ollut hyväksikäyttöä viinas- tai pirispäissään ja ilman että tyttörukka on sitä edes itse tajunnut hyväksikäytöksi.

        Mutta lohdutuksen sana sinulle "Nyt yli 20". Jos äitisi elää vielä, niin asiaa ei ole myöhäistä korjata. Mene heti kotiin ja pyydä äidiltäsi anteeksi. Saat todennäköisesti myös. Ja kaupan päälle tiedossa on parempi loppuelämä sinulle itsellesi.


      • Nyt yli 20
        Voi lapsikulta kirjoitti:

        Sehän on sinun elämästäsi pois, lapsi-kulta! Itse teet vain elämäsi hankalammaksi kuin se voisi olla ja tarvitsisi olla. No, onnea sinulle.

        Mutta tässä sen näkee miten tärkeätä on puuttua hyvissä ajoin, ENNEN kuin lapsi on 12-vee ja uhmaiässään, piiriin jossa hän elää ja seurustelee. Mikäli hänen äitinsä olisi ottanut asian puheeksi jo 9 vuotiaana ja alkanut korjailla vituroilleen mennyttä kasvuaan, niin tämä nimimerkki "Nyt yli 20" olisi varmasti säästynyt monelta harmilta. Varmasti ollut hyväksikäyttöä viinas- tai pirispäissään ja ilman että tyttörukka on sitä edes itse tajunnut hyväksikäytöksi.

        Mutta lohdutuksen sana sinulle "Nyt yli 20". Jos äitisi elää vielä, niin asiaa ei ole myöhäistä korjata. Mene heti kotiin ja pyydä äidiltäsi anteeksi. Saat todennäköisesti myös. Ja kaupan päälle tiedossa on parempi loppuelämä sinulle itsellesi.

        Mistä ihmeestä päättelet minun olevan nainen? Melkomoisia johtopäätöksiä muutenkin.


    • t:lastenhoitaja

      se on sinun tehtäväsi ja vastuusi vanhempana ottaa asiasta selvää!

      • just niin

        Minun mielestä vanhemmalla on oikeus tutkia lapsen kännykkää ainakin siihen kun muksu 16. Kuinka monta lapsen seksuaalista häirintä tapausta on selvinnyt kun lapsen kännykkää on vanhemmat tutkineet. Se ei ole kirjesalaisuus enää minkään arvoinen, usa valvoo jopa sinun sähköpostiasi.


      • mr.papi
        just niin kirjoitti:

        Minun mielestä vanhemmalla on oikeus tutkia lapsen kännykkää ainakin siihen kun muksu 16. Kuinka monta lapsen seksuaalista häirintä tapausta on selvinnyt kun lapsen kännykkää on vanhemmat tutkineet. Se ei ole kirjesalaisuus enää minkään arvoinen, usa valvoo jopa sinun sähköpostiasi.

        No huh huh... Siitä vaan NSAn leiriin ihmisoikeuksia rikkomaan. Tänä päivänä tuo järjestö on tuossa touhussa ehdoton ykkönen. Ja sitten jotkut idiootit (kuten sinä) luulevat sen vielä olevan hyväksyttävää. Noh, onneksi nykypäivänä löytyy jo helpot keinot suojata tietoja amatöörien varalta ja hieman perehtymällä asiaan ei edistyneimmätkään tahot enää saa tietoja kaivettua. Ei kyllä voi käsittää, että miksi joku luulee vakoilun olevan millään tapaa hyväksyttyä.


      • 30+
        mr.papi kirjoitti:

        No huh huh... Siitä vaan NSAn leiriin ihmisoikeuksia rikkomaan. Tänä päivänä tuo järjestö on tuossa touhussa ehdoton ykkönen. Ja sitten jotkut idiootit (kuten sinä) luulevat sen vielä olevan hyväksyttävää. Noh, onneksi nykypäivänä löytyy jo helpot keinot suojata tietoja amatöörien varalta ja hieman perehtymällä asiaan ei edistyneimmätkään tahot enää saa tietoja kaivettua. Ei kyllä voi käsittää, että miksi joku luulee vakoilun olevan millään tapaa hyväksyttyä.

        Niinhän se on, ei lasta saa valvoa, se on vakoilua. Ihmisoikeusrike, kirje-ja muun salaisuuden rikkomista... ja pöh.

        Muuten, joka ikinen valtio vakoilee, resurssit ja tarpeet määräävät missä määrin, se taas ei kuulu ollenkaan samaan sarjaan kuin omien alaikäisten lasten toimien seuraaminen. Rikos on jos ei seuraa, kyllä 9-vuotias voi ja hänen pitää kertoa kenen kanssa tekstailee, onko ikätoveri vai joku muu.


      • mr.papi
        30+ kirjoitti:

        Niinhän se on, ei lasta saa valvoa, se on vakoilua. Ihmisoikeusrike, kirje-ja muun salaisuuden rikkomista... ja pöh.

        Muuten, joka ikinen valtio vakoilee, resurssit ja tarpeet määräävät missä määrin, se taas ei kuulu ollenkaan samaan sarjaan kuin omien alaikäisten lasten toimien seuraaminen. Rikos on jos ei seuraa, kyllä 9-vuotias voi ja hänen pitää kertoa kenen kanssa tekstailee, onko ikätoveri vai joku muu.

        Valvominen ja vakoilu on kaksi täysin eri asiaa. Ensimmäinen on tietyissä rajoissa hyvä asia, mutta jälkimmäinen ei ole missään määrin.

        Vaikka valtiot vakoileekin, niin se ei tee siitä edelleenkään missään määrin hyväksyttävää. Ja oli lapset sitten minkä ikäisiä tahansa, niin heilläkin on samat oikeudet. Siinä on jo aiemmin tapahtunut iso virhe, jos olisi oikeasti hyvä syy vakoilla omia lapsiaan.


    • feeeeeezer

      Älä lue. Jos vaikka joku Jammu tunleutuisi kotiinne ja raiskaisi perheenne kun asia olisi voitu estää selvittämällä kenen mannen kanssa se sun lapses telstailee...


      Saakelin kukkahattutädit...

    • kokenutyllätyksen

      katsoppa vaan ettei ole 17151 numerosta tai vastaavasta....makselee muuten 5€ kipale ne viestit....jotain palveluviestejä ovat sitten laskutuksessa...

    • ;) :)

      Lapsen viestejä ei saisi lukea joten ehdotan että otat selvää toisella keinolla :)

      • Oikein hieno ajatus

        ...eli jollet kerro heti, niin turpiin tulee.
        Minnekään et lähde, ruokaa et tule saamaan, ennen kuin olen saanut tiedot.
        Kuka on kirjoitellut, kenelle olet kirjoitellut. Ja mitä. Ne roistot paikalle ja selityksiä heti kehiin.

        Sillä tavalla saat ihan helposti tietää asiat, etkä ole syyllistynyt kirjesalaisuuden rikkomiseen.


    • mä vaan

      Kyllä saa!!! Mitä, jos puhelimeen tulee kiusaamis tai kiristämisviestejä??? Eikö jokainen vanhempi halua suojella lapsiaan kaikelta tuolta ja muulta pahalta???
      Jos puhelimesta löytyy jotain, mihin täytyy puuttua, niin juttelutuokio pojan kanssa.
      Ei 9-vuotias vielä ymmärrä täysin omaa parastaan, vanhemmat vastuussa netti-ja puhelinasioista.

    • mää vain

      Suoli24 onkin tunnetusti juuri oikea paikka, kun tarvitsee lainopillista neuvoa.

    • antsu8

      Jos noin nuori lapsi salailee, katsosin ainakin kuka on viestien lähettäjä..ja todennäkösesti lukisin, jos on lapsen turvallisuudesta kyse!

    • suolissa

      Kysy siltä ipanalta itseltään tota, eikä tänne kirjotella.

    • typy13

      totta kai lukisin, jos ei kerran kerro, koska luultavasti kysymys on kiusaamisesta/kiristyksestä, ja niistä eivät uskalla kertoa. ja jos eivät ole, niin sitten en kertoisi lukeneeni, olivat mitä hyvänsä!

    • Äijäkotiisä

      Kyllä. Moraalisesti eettisesti ja varsinkin suomi ihme lakeja zombi maisesti noudattamassa maasa kyllä: Jos haluat kasvattaa lastasi ja tietää miten hänellä menee kyllä laillisesti myös kyllä. Jos ei paskaakan kiinnosta paljonko huumeita vetelee ja moneko kanssa panee ilman suojaa niin siitä vaan.. Oma muksu lentää pois kota siinä vaiheessa kun koskee johonkin muuhun huumeeseen kuin laillisiin ja hamppuun. Hankkiutuu paksuksi ennen kuin on koulut käyty lentää taas... Vitut pilaa omaa elämää muksun takia joka joka ei mua kuuntele. Kuuntelee ja tekee mitä sanon autan annan rahaa ja kiva perintö odottaa....

    • En kadu

      Jos puhelin piippailee usein ja monesti päivän aikana niin tottakai kannattaa jossain vaihees vilkasta et mitä on tekeillä. Itsellä tytär ja sen voin sanoo et onneks luin aikoinan hänen viestit..

    • Nuorimies22v-91

      Tehdäänpäs nyt pari asiaa teille ylihuolehtiville vanhemmille selviksi (niin äideille kun isille). Seuraavat asiat tulevat omasta kokemuksistani vanhempieni ylihuolehtivan käytöksen takia:

      1. Ylihuolehtivainen isä tai äiti on ärsyttävä ja aiheuttaa lapselle vain negatiivisiä kokemuksia. Normaalilla huolehtimisella suhde toimii.

      2. Asioita mitkä lapset kokevat yksityiseksi: oman puhelimen sisältö (yhteistiedot, tekstiviestit, puhelut, whatsapp), omalla tietokoneella surffailu (facebook, irc-galleria jne.), päiväkirja, postin tuomat kirjeet ja mitä puuhailee kavereiden kanssa. On ihan ymmärrettävää, että vaikka äiti kysyy miten koulussa menee ja olika hauskaa leikkiä naapurin Jukan kanssa, mutta SE EI OLE TERVETTÄ, että lapselta tentataan kaikki tekemiset: ''mitä teit koneella'', ''kelle pistit viestiä'', ''kuka soitti?'', ''kenen kanssa olit tänään kaupungilla?''. Pahinta on jos nuo samat kysymykset kysytään useasti päivässä ikäänkuin yritettäisiin kalastaa lapsesta sellainen vastaus minkä vanhempi haluaa kuulla. Ei lapsi jaksa moista piinapenkkiä vaan hermostuu, loukkaantuu, haukkuu varmasti vanhempiaan tästä, ihmettelee miksei häneen luoteta ja omakin luottamus vanhempiin vähenee. Mitä enemmän lasta kotona kiusataan ylihuolehtivalla käytöksellä ja painostamisella niin sitä vähemmän lapsi haluaa olla tekemisissä vanhempien kanssa ja sitä vähemmän kertoo heille mitään. Kaikkein pahimpia vanhempia on ne jotka uhkailevat lastaan: ''jos et kerro kuka soitti niin kotiarestia kuukausi'', ''jos et kerro mitä teitte Ilpon kanssa niin takavarikoidaan pelikonsolit ja kännykkä'' tai ''jos et opiskele isin kanssa 3 tuntia päivässä niin myydään koira pois''.

      3. Lasta ei saa yrittää hallita. Lapsi ei ole orjasi vaan ihminen joka oppii asioita kantapäänkautta. Jos lapsi ei koskaan saa tehdä virheitä niin lapsi ei myöskään koskaan opi ymmärtämään mikä on oikein ja mikä väärin. Tämä näkyy aikuisiällä sitten. Sillon tehdään kaikkea sitä mitä vanhemmat kielsivät lapsena tekemästä.

      Omat vanhempani olivat ylihuolehtivaisia, yrittivät hallita elämääni jopa silloin kun muutin kotoa ja rikkoivat yksityisyyttäni railakasti ollessani lapsi: jos satuin jättämään puhelimen vaikka keittiöön niin äiti oli saattanut lukea kaikki viestini läpi ilman mitään perusteluja. Jopa ne yksityisetkin viestit mitkä oli vaan tarkoitettu kavereiden nähtäville ja samoin osa viesteistä oli luottamuksellisia jo silloinkin mm. kaverien salaisuuksia. En koskaan saanut tietää mitä posti minulle toi elleivät vanhempani olleet avanneet kirjeitä ensin ja lukeneet niitä. Jos kirjeen sisältö ei miellyttänyt niin en koskaan päässyt niitä lukemaan kun vasta teininä jolloin nousin kapinaan ja sain vihdoin lukea omat postini. Muita asioita oli mm. lähes vartin välein puhelimeen soitto jos olin muualla kuin kotona (lakkasin lopulta vastaamasta, koska ei kukaan moista jaksa), kavereille soittoja siitä mitä tein koulussa (tästä seurasi sitten kiusaamista ja kaveriporukasta ulosjättöä kun ei kukaan jaksanut olla tekemisissä kanssani tuon takia), vietiin väkisin erillaisiin uskovaisten lastenleireihin ja tätä perusteltiin sillä, että minulle haluttiin VANHEMPIEN toivoma kaveripiiri. Oli paljon muitakin kuten festareille ei saanut mennä edes 15 vuotiaana yms. Kun muutin ensimmäistä kertaa omaan asuntooni niin äitini joka vierailulla ratsasi kaikki kaapit ja hyllyt.

      Arvatkaa onko moinen yhtään parantanut välejä vanhempiin? No ei todellakaan. En edelleenkään luota vanhempiini vaikka isä onkin pyytänyt anteeksi ylihuolehtivaa käytöstään (ei lainkaan niin pahaa kuin äidin käytös). Äidille tein hyvin selväksi tuossa taannoin, että jos tämä enää yrittää kontrolloida minua, penkoo asioitani ilman lupaa, soittelee muille ihmisille minusta ja saan kuulla siitä niin katkaisen lopullisesti välit. En jaksa rasittavaa ihmistä joka kokoajan koittaa muuttaa elämääni sellaiseksi, kuin hän sen haluisi olevan. Minun elämäni, minun virheeni ja minä niistä virheistäni maksan ja opin. Vihasin vanhempiani 2 viimeistä vuotta, koska kaikesta tuosta ylihuolehtimisesta käteen minulle jäi vain 2 ystävää jotka jaksoivat sietää vanhempieni käytöstä. Muut ihmiset katosivat ympäriltä ja jopa unelmien parisuhteeni kariutui, koska tyttöystävä ei jaksanut vanhempiani.

      • eri säännöt

        Nyt puhutaan 9 vuotiaasta. Eri säännöt koskevat tietenkin 15 vuotiasta ja yli.

        Siinä mielessä kirjoituksesi on tosiaan täysin aiheellinen että et liene ainut tapaus tuolla saralla. Kaikille ei ole käynyt "yhtä hyvin" vaan ovat menneet kaikki ystävät ja muutkin sosiaaliset tuttavuudet.


      • Nuorimies22v-91
        eri säännöt kirjoitti:

        Nyt puhutaan 9 vuotiaasta. Eri säännöt koskevat tietenkin 15 vuotiasta ja yli.

        Siinä mielessä kirjoituksesi on tosiaan täysin aiheellinen että et liene ainut tapaus tuolla saralla. Kaikille ei ole käynyt "yhtä hyvin" vaan ovat menneet kaikki ystävät ja muutkin sosiaaliset tuttavuudet.

        En tainnut ilmaista asiaa tarpeeksi selvästi. Tuota ylihuolehtimista siis oli myös silloin kun olin 9v. Hyvä kun pääsin edes kavereita näkemään kun jo siinä iässä piti olla 18:00 kotona.


      • Pimeän kaverit?
        Nuorimies22v-91 kirjoitti:

        En tainnut ilmaista asiaa tarpeeksi selvästi. Tuota ylihuolehtimista siis oli myös silloin kun olin 9v. Hyvä kun pääsin edes kavereita näkemään kun jo siinä iässä piti olla 18:00 kotona.

        Missä ne kaverit sitten olivat, jos niitä ei ennen klo 18 ehtinyt näkemään?


      • Nuorimies22v-91
        Pimeän kaverit? kirjoitti:

        Missä ne kaverit sitten olivat, jos niitä ei ennen klo 18 ehtinyt näkemään?

        Parempi kysymys olisi ollut kuinka kauan niitä ehti nähdä. Jos koulu päättyy noin 11:00-13:00, kotimatka kävellen kestää 30min, syöt kotona vielä ja käytät koiran lenkillä niin kello on noin 14:00-15:00. Se 3 tai 4 tuntia on aika vähän nähdä kavereita varsinkin jos on hauskaa. Viikonloppuna tuli sen takia herättyä jo klo: 9:00 jotta sai puuhata enemmän kavereiden kanssa.


    • myö

      Piip piip

      Ei saa lukea salaa. Perustele hyvin, jos tsiigaat viestejä. Mutta salassa siltä ei saisi sitä tehdä.

    • Nuorimies22v-91

      Jatketaan vielä sitten mikä on normaalia huolehtimista. Tässä listausta:

      1. Kysytään miten meni päivä koulussa/työssäoppimassa/töissä.

      2. Kysytään oliko mukavaa käydä kaverin X luona.

      3. Onko viikonloppu suunnitelmia.

      4. Mitä ajattelee tehdä huomenna.

      5. Pyydetään mukaan sukujuhliin eikä pakkoraahata sinne.

      6. Keskustellaan asiallisesti asioista.

      7. Otetaan ajoissa esille sellaiset aiheet, kuin tupakka, huumeet ja alkoholi eikä vasta sitten kun lapsi on ensimmäistä kertaa kokeillut noita salaa ja jäänyt kiinni. Muistakaa, että jo ala-asteelainen voi polttaa tupakkaa jos kotona vanhemmista toinen antaa tai vaikka sisar siinä iässä. Voi olla myös, että vastuuton opettaja antaa maistaa tai joku ylemmällä luokalla oleva kaverin kaveri.

      8. Ei painosteta toista kertomaan asioita vaan kysytään asiallisesti ''Miksi et halua kertoa?'' eikä niin, että ''Nyt Saatana kerrot vai soitetaanko koululle, takavarikoidaan kaikki tietokoneet, pleikkarit, kännykät, heitetään koira ja kissa järveen ja ei päästetä mummolaan kylään.''

      9. Kysytään lupa lukea ne tekstiviestit, facebookviesti, sähköpostit sun muut ja jos vastaus on ei niin sitä on noudatettava. Ei se aina tarkoita sitä, että lapsi tekee laittomuuksia tai juttelee pedofiilin kanssa. Ihmisillä on sellaisiakin salaisuuksia mitä ei halua toisten tietävän tai jos kaveri on laittanut jonkin viestin luottamuksella niin ei sitä halua, että joku hyypiö lukee ne viestit ja kailottaa koko kylälle. Äideillä varsinkin on paha tapa juoruta lastensa tekemisistä oli ne sitten kuinka noloja juttuja tahansa.

      • lugiuhoihjoklisd

        Tämä on normaalia toimintaa, kun nuori on esim 17 tai 18. Aloituksessa puhutaan 9-vuotiaasta... Nuoremmalla lapsella tämä lista tällaisenaan ei toimi, vaan 9v:n tekstarit voi lukea, hänet viedään "väkivin" sukujuhliin (ei yksinkään kotiin voi sen ikäistä esimerkiksi viikonlopuksi jättää, ja on tärkeää opettaa mikä on kohteliasta=mennä sinne juhliin), jos lapsi on haluton keskustelemaan, pienellä lapsella kasvatuskeinona voi olla myös suorat rangaistukset (esim. pleikkari pois tms.) JNE. Toki perus periaate, että asioista puhutaan rauhassa ja avoimesti pätee niin lapseen kuin teiniinkin.


      • Nuorimies22v-91
        lugiuhoihjoklisd kirjoitti:

        Tämä on normaalia toimintaa, kun nuori on esim 17 tai 18. Aloituksessa puhutaan 9-vuotiaasta... Nuoremmalla lapsella tämä lista tällaisenaan ei toimi, vaan 9v:n tekstarit voi lukea, hänet viedään "väkivin" sukujuhliin (ei yksinkään kotiin voi sen ikäistä esimerkiksi viikonlopuksi jättää, ja on tärkeää opettaa mikä on kohteliasta=mennä sinne juhliin), jos lapsi on haluton keskustelemaan, pienellä lapsella kasvatuskeinona voi olla myös suorat rangaistukset (esim. pleikkari pois tms.) JNE. Toki perus periaate, että asioista puhutaan rauhassa ja avoimesti pätee niin lapseen kuin teiniinkin.

        Ei omasta mielestäni ole normaalia lukea LUVATTA toisen viestejä, katsoa puheluja jne. vaikka olisi 9v. Ainakaan jos et ole valmis antamaan hyviä perusteluja sille 9v ihmiselle. Tytöt eivät tunnu niin välittävän yksityisyydestä, mutta jo 9v poikakin haluaa omaa rauhaa ja yksityisyyttä, Ainakin minä halusin tuossa iässä. Muistan, että kyllä minut ainakin pariin kertaan jätettiin pois sukujuhlista sen takia kun inhosin olla niissä (istutaan 4 tuntia pöydässä kuuntelemassa kun 40v miehet ja naiset muistelee nuoruutta ja kertoo käpylehmävitsejä). Ei se 9v lapsi siellä kotona ala riehumaan tai kutsu seksiseuraa kuten joku 18v voisi tehdä. Minä ainakin jos jäin kotiin niin luin fantasiakirjaa, katsoin piirrettyjä tai elokuvia tai leikin koiran kanssa takapihalla. Tietysti kotiavaimet jätettiin minulle haltuun jos ovi menee lukkoon ja äiti soitti siinä tunnin välein onko kaikki ok jos olivat itse juhlissa. Yleensä kuitenkin istuin isän nojatuolissa lukemassa kirjaa takkatulen ääressä ja koira makasi jaloissa.


    • titiyy....

      älä maksa puhelinlaskua, niin loppuu piippaaminen..

    • parempi tutkia

      Totta kai asia pitää tutkia, vaikka sitten salaa tai puhuttelulla.

      Siellä voi olla vaikka aikuinen mies toisessa päässä viestittelemässä. Varsinkin jos on älypuhelin niin ei tiedä vaikka millä pornosivuilla seikkailee.

      • hapankorppu21

        Lopettakaa nyt ihan oikeasti toi kauhukuvien maalaaminen. Todennäköisesti siellä on vain hänen joku kaverinsa, joka on esimerkiksi kertonut jonkun jutun, joka on heidän välisensä. Ei ehkä sen takia kannata pilata välejä lapseensa? Näyttäkää lapselle, että te luotatte ja te välitätte.

        Myöskään kiusaamiseen ei ole oikea tapa puuttua sillä, että tutkii lapsen puhelimen tai vaatii lastaan tilille kaikesta. Avoin kommunikaatio ja se, että on kiinnostunut lapsen elämästä OIKEALLA tavalla auttaa alkuun. Antakaa lapsen tehdä omat virheensä älkääkä suojatko lapsenne polkua pehmusteilla. Anna lapsen kaatua, koska tärkeintä on se, että aina auttaa lasta nousemaan ylös.


      • täysin mahdollinen
        hapankorppu21 kirjoitti:

        Lopettakaa nyt ihan oikeasti toi kauhukuvien maalaaminen. Todennäköisesti siellä on vain hänen joku kaverinsa, joka on esimerkiksi kertonut jonkun jutun, joka on heidän välisensä. Ei ehkä sen takia kannata pilata välejä lapseensa? Näyttäkää lapselle, että te luotatte ja te välitätte.

        Myöskään kiusaamiseen ei ole oikea tapa puuttua sillä, että tutkii lapsen puhelimen tai vaatii lastaan tilille kaikesta. Avoin kommunikaatio ja se, että on kiinnostunut lapsen elämästä OIKEALLA tavalla auttaa alkuun. Antakaa lapsen tehdä omat virheensä älkääkä suojatko lapsenne polkua pehmusteilla. Anna lapsen kaatua, koska tärkeintä on se, että aina auttaa lasta nousemaan ylös.

        Nykyisenä nettiaikana tuon ikäisetkin voivat mennä "aikuisten chatteihin" ja sitten saada sieltä "seuraa".

        Ei tuo ole se todennäköisin skenaario, mutta täysin mahdollinen.


    • dige3årg

      Voi luoja.

      Minä sain ensimmäisen puhelimen, kun täytin 9. Silloin vanhempani sanoivat, että jos tulee epämääräisiä viestejä, niin tule näyttämään ja katsotaan yhdessä ja tuo toimi meillä aina. Kerran sain jonkun epämääräisen viestin, vein puhelimen iskälle ja sen jälkeen asia oli hoidettu. Asiaa auttoi myös se, että minulla on aina ollut salainen numero. 9-vuotiaana koin ensimmäiset ihastukset sun muut ja olisin kuollut häpeästä, jos vanhempani olisivat lukeneet meidän viestimme. Aivan naurettavaa suurin osa näistä viesteistä, että "Ellet lue lapsesi viestejä, niin et välitä koko lapsesta ja siellä hän vetelee huumeita ympäri kylää!1111", kyllä sinä huomaat, jos sinun lapsesi käyttäisi huumeita. Siitä ei ole pelkoa.
      Kunnioittamalla lapsesi yksityisyyttä saat hänen tulevaisuudessakin hyvät välit, koska et sinä pysty aina salaamaan sitä, että olet lukenut viestit. Suosittelisin keskustelemaan asioista lapsesi kanssa, mutta salailusta ei ole ole koskaan ollut hyötyä missään. Mitä enemmän vahdit hänen peräänsä, sitä tarkemmaksi hän tulee siinä, ettei paljasta enää asioita, koska ei kukaan jaksa kyylääviä vanhempia.
      Jos lapsesi käytös muuttuu radikaalisti, niin ehkä siinä vaiheessa täytyisi harkita järeempiä keinoja, mutta silloinkaan salailu ei oikea tie. Pelkkä "ei ollut mitään" vastaus ei oikeuta lukemaan lapsen viestejä.

      • sfthjdryhrtg

        Mistäpä sinä tiedät, onko vanhempasi lukeneet viestejäsi?;) Suurin osa vanhemmista kuitenkin lukee viestejä salaa, ja mainitsee asiasta lapselle vain silloin, jos on todella jotain huolestuttavaa.


    • katso vaan

      Kyllä tarkistaisin ja jos ei ole mitään epämiellyttävää unohtaisin koko asian ja saisin mielenrauhan.
      Nykyään ei tiedä mitä siellä kännykässä tapahtuu. Voi vaikka tulla suuret laskut yllätykseksi.

    • Kuria saatana

      Kyllä saa.Pentu loisi himassa.Vanhemmat maksaa sen tulevan huumekuriirin puhelinkulut.
      Kyllä vanhemmilla tulee olla oikeus lukea tekstiviestit jos ala-ikäisestä
      kysymys.Jos vanhempi tyyppi ja asuu kotona niin silloinkin saa lukea.Etenkin jos vanhemmat kustantaa puhelinkulut.Ryhtiliikettä vanhemmat liika paapominen pois pennuilta.

    • piippaa tosiaan

      Voi pyhä sylvi. Suomessa on sellainen asia kuin kirjesalaisuus. Koskee myös tekstiviestejä. Laillisesti et voi lukea lapsen tekstiviestejä. Mikä sinua niissä niin kovasti vaivaa? Millaisia tekstiviestejä itse saat puhelimeesi?

      • Kyllä luen

        Sellaista lakia eiolekaan,jokaestäisi minua vanhempana pitämästä huoli omasta lapsestani. Jos viestin lukeminen edesauttaa lapseni hyvinvointia, teen sen ihan varmasti!


    • jolojolosväksväk

      No lukeko lapsi sitten äitin viestit??

      No ei kyllä saa lukea!! Lapsi huolehtii omista tekstiviesteistään.

      • huoh!

        Kumpi on aikuinen ja kumpi on LAPSI?


    • ewwee1

      minulla kaveripiirissä on yksi, jolle ei voi mitään viestiä laittaa,sillä tiedän,että hänen äiti lukee ne kaikki....yksi tyttö oli hänen kanssaan riidoissa ja aika pahaa tekstiä hänen tuli laitettua(molemmin puolin) viestejä lukeva äiti ei tietenkään lukenut hänen tyttönsä laittamia viestijä ja näin ollen hän pääsi kuin koira veräjästä, kun taas toinen sai vaikka mitä rangaistuksia! joten ei varmaan olisi oikein lukea lapsensa viestejä...vastuussa toki olet--> päätös on sinun:)

    • puuskutanjapuhallan

      Minulla on 9v tyttö. Todellakin tiedän mitä viestejä puhelimessa on. Ja ihan tiedoksenne että aika rumasti viestejä kirjoitellaan.

    • isä maalta

      Et saa lukea - sinun pitää keskustella asiasta lapsen kanssa asiasta.
      Mieli voi tehdä, mutta koskea ei saa...

      • JuupasEipäs

        No todellakin Saa!


    • Auktoriteettinen

      Taas joku vanhemmuudesta tietäätön uusliberaalisen yhteiskunnan kasvatti!!
      9-vuotiaan viestejä ei ainoastaan saa, vaan pitää lukea. Tässä yhteiskunnassa on ihan liikaa ihmisiä, jotka ei tajua ottaa vastuutaan mistään. Edes omista lapsistaan. Kun omat lapset viettää suuren osan ajastaan toisten ihmisten kasvatuksessa, menee monella sormi suuhun, mitä voi, saa tai pitää tehdä.
      Omakin vaimoni kysyi aluksi vain 1 vuotiaalta lapseltamme, vaihdetaanko vaipat? Haluatko syödä? Laitetaanko paksummat vaatteet talvipakkaseen? Sain tarpeekseni tästä heti alkuunsa ja sanoin, ettei lapselle voi asettaa tuollaisia vaatimuksia. Ei lapsi voi tehdä tuollaisia päätöksiä. Meidän pitää itse olla aikuisia ja päättää.
      Uskaltakaa ottaa se aikuisen vastuu, oman lapsenne parhaaksi. Itsenäisiin päätöksiin kykenevää aikuista ihmistä lapset kunnioittavat oikeasti. Lapsen kasvatus kuuluu yhä vieläkin suurimmaksi osaksi omille vanhemmille.

    • Iskä 1

      Ja mitä saisit sillä aikaan? Menettäisit lapsesi luottamuksen, kun hän huomaisi sinun lukeneen hänen viestejään. Ja jatkossa hän luultavasti poistaisi puhelimesta kaikki viestit välittömästi kommunikoinnin päätyttyä, ettet pääsisi niitä lukemaan.

    • Näin täällä

      Totta on tuossa mitä sanotaan että pitää luottaa ja on kirje- yms.salaisuus. Rehellisyys ja luotto toimia molemmin päin. Luonnollisesti.

      Mikäli lapsi vastaa "ei kukaan" "ei mikään" niin se ei ole vastaus mihin voi luottaa. Tai tuleekaan luottaa. Faktahan on se, että joku viestin laittoi. Miksi siis salailla? Mielestäni lapsella ei ole oikeutta vastata huoltajalleen noin, eikä lapsen vanhemman missään nimessä pidä hyväksyä tuollaisia vastauksia.

      Voihan olla että se on aikuiselle merkityksetöntä lasten välistä juttua, mutta siihenkin tuonkin ikäisen lapsen kuuluu vastata asiallisesti. Asialliseen kysymykseen.

      Kun saa rehellisyyttä ja asiallisuutta niin voikin olla kyttäämättä perään ja luottaa.

    • Koti maailmalla

      Vaikka lapsesi puhuisi "kaikesta" kanssasi, niin silti hän saattaa pelätä tekstiviestin lähettäjää niin paljon että hän kätkee kiusaamisen pieneen sydämmeensä. Toinen asia on häpeäminen, silloinkin se lapsi jättää kertomatta, vaikka miten väli olisivat hyvät ja keskustelleen "kaikesta".
      On monia pelottavia ja vaarallisia asioita jonka takia kannattaa lapsen tekstiviestit lukea ja auttaa lapsi pulasta ennen kuin asiat muuttuvat liian vakaviksi.
      Vanhenpana ei kannata olla hyväuskoinen hölmö ja kuvitella että muut kohtelevat lapsiasi hyvin. Maailma on kova ja julma paikka.

      • Järjenkäyttöäkunniaa

        Juuri näin. Yhdeksän vuotias on vielä pieni. Tekstiviestit saa lukea ja sen voi tehdä salaa, silloin lasta ei loukkaa. Vanhemmalla on velvollisuus huolehtia lapsestaan. Tekstiviestit jää vanhemman omaan tietoon ja selkeyttää tilannetta: onko aihetta huoleen vaiko ei. Se ei loukkaa ketään, eikä ole kenellekään haitaksi. Hyötyä siitä sen sijaan voi olla tässä sairaassa maailmassa. Lukekaapa yksikin juttu lapsesta, jota on kiusattu chattipalstoilla, mutta ei hyvistä suhteista huolimatta ole kertonut vanhemmilleen. Yksityisyyteen ja kirjesalaisuuteen vetoaminen on hurskastelua ja päästää pälkähästä vanhemman. Helpommalla pääsee kun ei puutu asioihin


    • amk112

      Voit lukea jos on syytä huoleen, muutenhan se on tarpeetonta. Uteliaisuuttaan ei pidä lukea kenenkään henkilökohtaisia viestejä, ajatuksia yms.

    • äitix

      Miksi ihmeessä haluat tehdä tämmöisiä asioita lapseltasi SALAA? Eikö sinun tulisi vanhempana keskustella hänen kanssaan asioista ihan avoimesti? Lapsi varmasti ymmärtää, kun kerrot hänelle, että haluat tietää hänen kavereistaan ja elämästään, koska välität hänestä. Voisitte sopia, että hän kertoo sinulle kysyttäessä vaikkapa sen, kuka tekstasi, koska eihän siinä pitäisi olla mitään salaista. Hän ei ehkä ole tullut ajatelleeksi, miltä sinusta tuntuu, kun et saa tietää.

      Missään nimessä sinun ei ole hyvä lukea luvatta viestejä, ellei lapsen käytöksessä ole jotain, mikä todella huolestuttaa sinua. Jos lapsi ei vaikuta surulliselta, ahdistuneelta tms. anna hänen pitää yksityisyytensä. Vanhempi antaa huonon esimerkin rikkomalla kirjesalaisuutta vain, koska voi. Siihen on oltava selkeä syy. Ja sitä ennen on yritettävä asian selvittämistä reilusti ja avoimesti.

      Voi aivan hyvin olla, ettei viesteissä ole mitään erityistä. Lasta ei ehkä vain kiinnosta tilittää, että simppa kysyi läksyjä tms. Ja vaikkei mitään salattavaa "yksityistä" olisikaan, saattaa lapsesta jo kuitenkin tuntua, että on kiva, kun on omaa elämää.

      Oma äitini luki salaa päiväkirjaani ollessani teini-ikäinen. Sen sijaan hän ei koskaan viettänyt kanssani aikaa ja pyrkinyt keskustelemaan niin, että olisin voinut jutella hänelle niistä samoista asioista. En ole koskaan antanut hänelle anteeksi. Jos jäät lapsellesi kiinni siitä, että olet luvatta lukenut hänen viestejään ilman painavaa syytä, hän tulee sen muistamaan. Älä anna hänelle sellaista esimerkkiä.

    • äiti joka oli valpas

      ole varuillasi. oma tyttäreni luuli tekstaavansa ikäisensä 11 v. pojan kanssa. sain selville et kyseessä oli aikuinen mies joka oli siirtynyt jo sarjaan koska tavataan. rikosilmotushan siitä tuli koska olivat myös tietsikalla olleet yhteydessä .tosin kirjaston koneella. onneks kerkesin väliin koska lapsia on helppo huijata.

    • 0lli

      saihan nokiakin luvan lukea työntekijöide sähköpostiviestejä.vanhemmat voi sulkea nuoren puhelinliittymän jos ei luota nuoreen.

    • eiressiii

      Minun mielestä sinulla on äitinä valta tehdä kuten parhaaksi näät, mutta jos poikasi on 9v, niin ei sie kyllä mitään siwan ryöstöö tekstarien välityksellä suunnitella, korkeintaa rinnakkaisluokan likka laittaa viestiä ja poikaa hävettää kertoo jos on ihastunut!

      Mun mielestä ei heti kannata vetää johtopäätöksiä vaan salamyhkäisyyden takia et poika joutumassa huonoille poluille jne, herätkää ihmiset!

    • laki yksityisyydestä

      Alaikäisen lapsen uhelintiedot saa tutkia vain, jos on epäilys alkoholi-, huume- tai hyväksikäyttöongelmasta.

      • laki vanhemmuudesta

        Kumpa ei voi tietää onko epäily vaikkapa hyväksikäyttöongelmasta. Juuri se halutaan tietää. Vanhemman velvollisuus on ottaa siitä selvää.


    • HALOO!

      Haloo! Lapsi on vasta 9V. Siinä taas lapsi pompottaa vanhempiaan! Pidä puhelinohjakset vain itselläsi, jos epäilet jotakin, se pitää sulkea pois ja teet puhelintarkastuksen. Rajojaan lapsi tuossa hakee, aloita kasvatusytö nyt tai kohta on liian myöhäistä, pian kun murkkuikä alkaa niin miten ajattelit pärjätä sitten?

    • lueluelue

      Todellakin parempi lukea kuin katua! Siitä ei ole mitään haittaa niin kenellekkään, päin vastoin voit jatkaa tyytyväiseen malliin elämää kuin enennikin tai sitten ryhtyä toimenpiteisiin joko itsesi tai jonkun muun asian kanssa. Suosittelen lukemista nyt jos siltä tuntuu. Liika on kuitenkin liikaa eli hanki itsellesi apua jos alat pakkomielteiseksi.

    • vieras4

      Parasta on jo ennen puhelimen hankintaa tehdä selväksi mitä sillä saa ja ei saa tehdä ja että äiti ja isi tarkistavat sen silloin tällöin.

      • n+2

        Näin meilläkin tuli tehtyä nyt kun syksyllä ekaluokkalainen sai puhelimen. Eli alusta asti on selvää, että puhelin on itseasiassa äidin, lapsi käyttää sitä, pin-koodi on äidin tiedossa, kaikesta tavanomaisesta poikkeavasta viestinnästä kerrotaan ja äiti katsoo aina välillä mihin aikoihin on soiteltu ja kenelle. On sitten pojan aloitteesta keskusteltu kiusaamisviestistä ja minun aloitteestani siitä, että klo 6:30 ei soitella kavereille isilläkään ja 112 soitetaan todellakin vain hätätilanteessa. Alun jälkeen puhelimenkäyttö on sujunut asiallisesti eikä ol tullut kovin usein enää tarkistettuakaan. Kurkkaan laittaessani lataukseen. Myöhemmin vapauksia voidaan lisätä, mutta kyllä jatkossakin on minun asiani kenen kanssa puhelimella viestitellään.


    • Kelpo Mies ja isä

      "Alaikäisen lapsen uhelintiedot saa tutkia vain, jos on epäilys alkoholi-, huume- tai hyväksikäyttöongelmasta. "

      Voi helvetti mitä pelleilyä, lähtien tämän ketjun aloittajan kysymyksestä. Totta helvetissä aikuisella ja vanhemmalla on oikeus tutkia lapsensa tekstiviestit. Siinä ei ole kahta sanaa.
      Niin kauan kuin lapsi on alaikäinen ja asuu kotona, hän on vanhempiensa määräysvallan alla.
      Ja vanhemmilla tämä valta sisältää myös vastuun, Vastuun valvoa sitä mitä jälkikasvu touhuaa.

      Jos vanhemmuus on noin totaalisesti hukassa niin huh huh.

      • tyytteri

        Arvatenkin omat lapsesi lähtivät kotoa heti kun peruskoulu käyty. Että pääsisivät sinun mielivallastasi.


    • mummeli

      Minun mielestäni sinun pitää ja kuuluu silloin tällöin lukea lapsen viestejä, eikä sitä pidä tehdä salaa vaan ihan lapsen nähden . Keskutele lapsen kanssa asiasta rehellisesti.
      mummeli

    • 16 + 19

      Aikuinen saa lukea lasten tekstiviestejä. Itse ainakin luen, sanoi lapsi siihen mitä hyvänsä. Lapsia täytyy kasvattaa ja suojella, joten aikuisella on myös vastuu siitä minkälaisia ystäviä lapsella on. Jos kaverit on esim. narkkareita tai juoppoja, pidän huolen etteivät nämä narkit ja juopot enää koskaan ole samassa koulussa tai ole yhteydessä lapsiini.

      • tyytteri

        Juoppoja kavereita 9-vuotiaalla? Tässä kohti pitää huolestua sinusta.


    • 16 + 19

      Aikuinen saa lukea lasten tekstiviestejä. Itse ainakin luen, sanoi lapsi siihen mitä hyvänsä. Lapsia täytyy kasvattaa ja suojella, joten aikuisella on myös vastuu siitä minkälaisia ystäviä lapsella on. Jos kaverit on esim. narkkareita tai juoppoja, pidän huolen etteivät nämä narkit ja juopot enää koskaan ole samassa koulussa tai ole yhteydessä lapsiini.

    • 16 + 19

      Aikuinen saa lukea lasten tekstiviestejä. Itse ainakin luen, sanoi lapsi siihen mitä hyvänsä. Lapsia täytyy kasvattaa ja suojella, joten aikuisella on myös vastuu siitä minkälaisia ystäviä lapsella on. Jos kaverit on esim. narkkareita tai juoppoja, pidän huolen etteivät nämä narkit ja juopot enää koskaan ole samassa koulussa tai ole yhteydessä lapsiini.

    • äiti ja mummo

      *päättäväinen äiti sai puhelimen luettavakseen*


      hmmmm.. päättäväisistä isistäkin olisi paljon apua....kasvatusvastuu jää liian usein naisten harteille.

    • ouvi1

      Kyllä olen lukenut saman ikäisen lapseni viestejä, tsekkaan tablettia jne.
      Poika on kyllä niin fiksu, että eräässä riitatilanteessa kaverinsa kanssa poisti omat viestinsä puhelimestaan, mutta kaverinsa puhelimestahan ne näin.
      Eli tajusi siinäkin, että tarvittaessa saan tietää asiat enemmin tai myöhemmin.

      Ja kun puhelin soi ja hän käy puhumassa niin toki kysyn kuka soitti. Ja itse on tullut näyttämään jos jostain "ihme" numerosta on tullut viestiä tai soittoja.

    • Pirstaleiksi rikottu

      Täällä taitaa olla aika vähän pedofiilien uhreja, kun lapsen "oikeuksia" niin kovaan ääneen huudetaan. Olisipa minun vanhemmat tajunneet lukea viestejä, hirveä huuto ja riita siitä olisi tietenkin silloin tullut, mutta en toisaalta nyt aikuisiällä joutuisi kantamaan hyväksikäytetyn raskasta taakkaa.

      Jos epäilyttää, niin tottakai lue.
      Riita siitä syntyy, mutta saatat pelastaa lapsesi isosta pulasta.

    • Ei syyttä,ei suotta

      Jos korva on kuulevampi lintujen laululle ja silmä näkevämpi alaikäisten tekstitykselle niin se on laillista ainakin kerran viikossa.

    • höyrypäitä kaikki?

      9-vuotiaan tekstareita saa ja pitää lukea! 9-vuotias on Lapsi! Mikä teitä vanhempia oikeen vaivaa? Tätä voisi edes vaivautua miettimään, jos kysessä olisi 15-vuotias teini.

    • 15veeflikka

      Et tietenkään saa lukea, sehän on jo lain rikkomista! Eikä osoita kovin suurta luottamusta jos lapsesi saa sinut kiinni lukemassa viestejään.
      Vaikka lapsesi kieltäytyykin ketomasta kuka se oli ja mitä asiaa hänellä oli, ei tarkoita että ne olisivat jotain seksiviestejä tai muuta kiellettyä, usein ne ovat vain jotain hassuja juttuja, juoruja tai mitä tuli läksyksi tai "Ollaanko huomenna välkällä kahestaan", mä tiedän. Usein viestien sisältöä ei kerrota, koska ne ovat kahden ihmisen välisiä keskusteluja, ja kuka nyt haluaisi oman äitinsä tietävän että "Se rinnakkaisluokan Jari on niiiiin söpö!

    • Äitee.73

      Minä en lue salaa. Olen aikoja sitten sanonut lapsille (nyt 14 ja 9), että minä luen tekstiviestit ja tsekkaan facebookit, jos haluan. Varsinkin jos epäilen epäasiallista käytöstä tai käyttöä. Olen myös sanonut asian lasten ystävien aikana. Kyllä juttu leviää, että "sen äitee lukee sen puhelinta". Olen myös vastannut "pilareihin", varsinkin jos niitä tulee hyvin myöhäiseen aikaan. Lasta täytyy ohjata ja kasvattaa. Reippaasti vaan puhelin käteen ja lukemaan. Vanhempana sinulla on siihen oikeus ja velvollisuus. Ei siitä tarvitse sen suurempaa soppaa tehdä. Toivottavasti ainakin, tiedät missä lapsesi kulkee ja kenen kanssa. Puhelimen käyttö on vähän sama juttu. Meillä ainakaan lapset eivät pidä asiaa pahana.

    • YH-iskä

      9-vuotiaallakin on oikeus yksityisyyteen, eikä jokaisesta asiasta tarvi olla tilivelvollinen ja raportoimassa äidille.

      Oma lapseni on kohta 17v, eikä mun ole ikinä tarvinut lukea hänen tekstareitaan, saatika muita viestejään. Itse on kyllä niitä näyttänyt, jos ja kun on ollut hankalista asioista kyse - tätä kutsutaan luottamukseksi ja toisen yksityisyyden kunnioittamiseksi.

      Meillä on ollut tapana, että vaikka päiväkirjan voi jättää avonaisena olkkarin pöydälle, eikä sitä siltikään kukaan lue. Tämä on ns "kirjoittamaton sääntö" tässä huushollissa ja näin olen omalla esimerkilläni onnistunut opettamaan nyt jo aikuisuuden kynnyksellä olevalle jälkikasvulleni erittäin tärkeitä asioita.

      Valitettavasti samaista kirjoittamatonta sääntöä ei ole kuitenkaan ollut äitinsä luona, jossa syyniin on joutunut jatkuvasti niin kännykkä, sähköposti, FB, kun kaikki muukin. Äitinsä on vaatinut aina kaikki käyttäjätunnukset, salasanat, pin-koodit jne... toisaalta, tuostapa on ollut tavallaan myös hyötyä, ainakin jälkikasvuni on ymmärtänyt yksityisyyden kunnioittamisen merkityksen ja osaa arvostaa sitä, mitä on minun luona oppinut! Yhä vielä tänäkin päivänä äitinsä keksii jos mitä konsteja, että pääsisi kontrolloimaan tämän nuoren elämää. Onneksipa ne konstit alkaa pikkuhiljaa olla aika vähissä ja jälkikasvulla alkaa vihdoin olla yksityisyyttä myös äitinsä osalta - ei tosin vieläkään täydellisesti.

      Tuolla aikaisemminkin on tullut mainintoja varhaiskasvatuksen merkityksestä, olen samalla linjalla ja toisekseen ensiarvoisen tärkeää on myös oma esimerkki! Ei lapset ole tyhmiä, niille on ihan turhaa saarnata mistään "säännöistä ja tavoista" jos saarnaaja ei itse kuitenkaan kykene elämään saarnojensa mukaisesti...

    • arjuskat66

      Tsekkaa lapsesi luuri salaa, esim. kun hän nukkuu.

      Olet vastuussa lapsestasi.

      Alle 15-vuotiaalla ei tarvitse olla salaisia tekstarikavereita.
      Siitä vanhemmilla luurin voi jättää rauhaan.

      Lapselle on tehtävä selväksi, että olet hänestä vastuussa.
      Pahimmassa tapauksessa lapsen omien mokailujen takia hän voi joutua huostaan otetuksi. Parempi olla ankara vanhempi kuin niin lepsu, että sossu vie lapset kohta huostaan.

      Esim. minun tyttärelleni tekstailivat hänen teini-iässään aikuiset miehet seksin toivossa. Onneksi puutuin asiaan ja miehet saatiin ehdottelusta vastuuseen.''
      Tyttäreni kiukutteli minulle aikansa mutta nykyään tajuaa, että halusin suojella.

      • arjuskat66

        PS: Kuka suojelisi VANHEMPIA lasten tempuilta?
        Kännyköiden ja netin aikakausi tuo meidäyt uusien ongelmien eteen, kuinka suojella lapsia esim. saalistavilta sediltä?


    • tietävä

      On laillista lukea alle 18-vuotiaan lapsen tekstiviestit jotka ovat jo luettuja. Lukemattomia viestejä ei saa lukea iästä riippumatta. Joten siitä vain.

      • äippä35

        Ei todellakaan ole laillista. Käyppä lukemassa lakikirjasta lasten oikeudet.


    • kyttänilkki

      Ilman varoitusta et todellakaan saa. Ilmaise huolesi ja sano, että mikäli huoleen on aihetta, todennäköisesti tulet urkkimaan. Tietääpähän, että mitä tulee. Jos ilmoittamatta menet kuin mikäkin nilkki, pahennat vain tilannetta.

    • LAPSIKO VASTUUSSA?

      Siis että lukisitko lapsesi tekstiviestit?! Onko hän kenties saanut oman puhelinliittymän jollain lain suomalla erityisluvalla? Miksiköhän pääset holhoojan vastuustasi vasta kun lapsesi täyttää 18?

      Miten ihmeessä muuten saat tietää mitä ja kenen kanssa lapsesi viestittää, kuin lukemalla viestit ja kontrolloimalla avoimesti puhelimen käyttöä muutenkin. Jos lapsesi ei tätä ymmärrä tai hyväksy, puhelin pois välittömästi! HALOO!?

      Kukaan lapsi ei ole niin viisas tai umpirehellinen, että kertoo viestien sisällöstä, jos on vähänkin epäilystä tai pelkoa siitä, että esim. kärähtää jostain, jonka mieltää kielletyksi tai epäsopivaksi. Kenenkään ei pitäisi olettaa, että oma lapsi on mikään erityistapaus, joka omaa poikkeuksellisen kyvyn ymmärtää vanhempiaan paremmin mikä hänelle on hyväksi ja mikä ei.

      Jos lapsella ei ole mitään salailtavaa ja hän ymmärtää vastuusi ja velvollisuutesi vanhempana, ei noin tyhmää kysymystä tarvisi miettiä.

    • löpö1234

      Ei pitäsi lukea toisten tekstiviestiä, vaikka onkin kyse omasta lapsesta tai puoliso.

      • Meedioitako apuun

        Kerro mulle ja muille vastuullisille vanhemmille miten muuten kuin lukemalla viestejä saa tietää mitä lapsi viestittelee tai mitä hälle viestitellään?

        Olis mielenkiintoista kuulla.

        Selvännäkijän avullako?


    • äippä 35

      Ei, et saa. Ainoastaan, jos epäilet että lapsesi on vaarassa. Yritä saada lapsesi kanssa niin avoimet välit, että hän itse kertoo niistä. Vaikka ei kai vanhempien tarvitse tietää kuinka ihana se naapuriluokan poika on. ym.

      Älä kuitenkaan tuudittaudu liikaa. Jo 9v on ensimmäiset kokeilut alkoholista , tupakasta ja jopa kannabiksesta. Seuraa lapsesi käytöstä ja kaveripiiriä. Tutustu lastesi ystäviin ja heidän vanhempiin. Koskaan et käytä liikaa aikaa tehdäksesi väleistänne luottamuksellista (ei kaveria)

    • elävä esimerkki

      Vanhempien pitäisi olla lapselle ne henkilöt, joihin lapsi voi luottaa läpi elämänsä. Kun lapsen elämässä tapahtuu rankkoja asioita, lapsen pitäisi kokea vanhemmat turvallisiksi ihmisiksi, joiden puoleen voi kääntyä, oli asia mikä tahansa.

      Kuinka lapsi, tai varsinkaan teini-iässä oleva nuori, jonka elämässä tapahtuu valtavasti suuria myllerryksiä, voisi pitää vanhempiaan luotettavina ja helposti lähestyttävinä, kun äiti lukee omat viestit, kun syytä huoleen ei ole muuta kuin äidin uteliaisuus? Kenelle nuori voi avautua, jos elämässä tapahtuu jotain, mitä ei voi pitää sisällään?

      Minä en lapsena voinut luottaa vanhempiini, joten pidin kaikki asiat sisälläni. Se johti itsetuhoisuuteen, viiltelyyn ja lopulta itsemurhayritykseen. En todellakaan usko, että mihinkään näin radikaaliin olisin päätynyt, jos minulla olisi ollut helpostilähestyttävät ja luotettavat vanhemmat.

      Lapsi on ihminen, vaikkei vielä täysikasvuinen olekaan. Lapsellakin on yksityisyys ja omat asiat. Miksi lasta ei siis pitäisi kohdella ihmisenä? Lapsellakin on oikeudet! Jos kerta lapsia rakastetaan niin paljon, miksei niitä voida pitää samanarvoisina ihmisinä, kuin aikuiset?

      Okei, ehkä lapsen arvostelukyky ei ole vielä huipussaan. Miten lapsi voi muuten oppia, ellei tekemällä pieniä virheitä? Jos lapsi elää pumpulissa, eikä lapsen omia valintoja seuraa seuraamukset, on vaikea oppia arvostelukykyä. Kuka muka oikeasti oppii elämisen taitoja pelkästään kuuntelemalla aikuisten selitystä?

      Ja voin sanoa, että kymmenen vuotta sitten kun olin tuon ikäinen, tekstailin kavereiden kanssa esimerkiksi pojista - asia josta en halunnut puhua äidin kanssa. Tai kaveri oli saanut ensimmäiset rintaliivit - asia josta en halunnut puhua äidin kanssa. Onko tällaiset asiat hirveän vakavia? Mistä yhdeksänvuotias edes tekstailisi, joka voisi olla niin vakavaa?

    • malo-madre ?

      Viestejä EI saa lukea luvatta.

      En ole koskaan tarkoituksella lukenut viestejä, kerran olen lukenut lapseni lähettämän viestin, mutta uskon ettei minua siitä oikeudessa tuomittaisi, sillä minulla on varapuhelimena yksi kolmesta ostamastani samanlaisesta puhelimesta, kaksi näistä oli lasteni käytössä ja ilmeisesti tyttäreni oli jättänyt omansa käytettyjen puhelinten laatikkoomme saadessaan uuden puhelimen. Puhelimestani loppui akku ja avasin tämän varapuhelimen joka matkasi rattaissamme. Jonkin ajan kuluttua puhelin oli 3-vuotiaallani ja näin että viesti oli auki. Luulin että on saapunut viesti ja lapsi on aukaissut puhelimen, joten luin viestin. Viesti oli aivan outo ja kun katsoin sitä tarkemmin tajusin että se onkin jostain puhelimen muistista kaivautunut viesti jonka nyt jo täysi-ikäinen tyttäreni oli lähettänyt jollekulle vuosia sitten. Tämä viesti ei kuitenkaan koskaan unohdu, sillä siinä tyttäreni hakkui minua sorapilluksi jne. ja olen aina luullut että meillä on ollut hyvät välit :( Tästäkään syystä en haluaisi lukea kenenkään viestejä, jos ne eivät ole silmilleni tarkoitetut, sisältöön ei kenties ole valmis. Tuon viestin lukemisesta on jo ½ vuotta, vieläkin se vaan surettaa.

    • 12 vee tyttö

      Ei saa ronkkia toisen kännyä! Jos lapsesi sitten saa selville, että olet tutkinu hänen viestinsä, voit olla varma, että luottamus menee joksikin aikaa. Ite ainakin suuttusin hirveästi, jos mutsi menis räplii mun kännyä. Siks mulla onkin siinä salasana.

      • velvollisuudet

        Onneksi vanhemmilla on oikeus ottaa puhelin pois, jos epämääräistä salailua esiintyy. Ole sinäkin avoin.


    • wwe2ddwewstyui

      On rikos lukea toisten viestejä joten elä lue!

    • ...

      Laita kotinettiin sellaiset rajoitukset, ettei hän voi joutua väärien ihmisten kanssa tekemisiin. Ei tuonikäisen esimerkiksi tarvitse pyöriä ollenkaan somessa, vaikka siellä "kaikki muutkin" ovat.

      • Mustabarbi

        Se viestittelee tietenki mustabarbikaa

        STILL ALIVE NIGGA


    • 17v.

      Ja vitut ole mikään rikos. Jos siellä on joku pedofiili joka viestittelee lapsen kanssa, niin kumpi on pahempi rikos: se, että sallit tämän pedofiilin mahdollisesti hyväksikäyttää lastasi tulevaisuudessa, vai se, että olet vanhempi ja kannat vastuutesi vanhemmuudessa. Pelkkää maalaisjärkeä. Niin ja tosiaan, näillä pedofiileillä on taipumus esiintyä nuorina tyttöinä. Että siinäpä annat lapsesi tekstailla 40-vuotiaan perverssin kanssa. Mahtavaa Suomi ja sen tulevaisuus!

      Toinen vaihtoehto on, että tyyppi kenen kanssa lapsi tekstaa on jonkinlainen "tyttö/poikaystävä" tai ihastus, jolloin häntä saattaa hävettää myöntää, että hän tekstaa tämän kanssa. Toisaalta, on hyvä ottaa selvää onko tämä tyttö/poika esim. tämän lapsen koulusta tai harrastuksesta tuttu, koska jos se on netistä bongattu hän ei välttämättä ole sitä mitä sanoo.

      Mutta kyllä aikuisen vastuu lapsen turvallisuudesta menee byrokraattisten pilkunviilaamissääntöjen edelle.

    • Valheilla lyhyet...

      Pedofiili vai mikä kiusanhenki täällä väittää lapsen tekstiviestien lukemisen olevan rikollista? Laitahan nyt ihmeessä se lain pykälä näkyviin, mihin vetoat.

      Mahdotonta, koska sellaista ei ole.

      Täysin turhaa siis uskotella ketään sellaista valhetta uskomaan ja samoin on turhaa minkäänlaisten ilkimysten kiusata ja vokotella tekstiviesteinkään lapsia, joiden vanhemmat välittävät ja huolehtivat ettei lapsensa joudu puhelinterrorismisi uhriksi millään muotoa.

      Lapsen yksityisyydensuojan nimissäkään on aivan turhaa arvostella vanhempia, jotka ymmärtävät kaltaistesi ihmisten kieroutuneisuuden ja härskiyden ja aidosti välittävät siitä, millaisia tekstiviestejä lapsi saa ja keneltä.

    • 16veetyttönen

      Nuorena naisenalkuna tiedän, että kyseiset vastaukset viittaavat ainoastaan siihen, että lapsesi haluaa näyttää olevansa jo itsenäinen ja osaavansa huolehtia omista asioistaan. :D Välinpitämätön vastaus on vain pieni ele kapinasta, joka puhkeaa kukkaan sitten murrosiässä.

      Kyse on luultavasti ihan viattomista tuon ikäisten keskusteluista, esim. milloin nähdään ja mitä tuli läksyksi... Tulet katumaan ikuisesti, jos luet lapsesi viestejä ja hän saa tietää. Lisäksi sinulle tulee varmasti todella huono omatunto, jos viestit ovat (kuten varmasti ovatkin) viattomia ja harmittomia.

      Suosittelen pitämään näppisi erossa lapsesi tekstiviesteistä! Yksityisyydensuoja koskee myös lastasi, vaikka oletkin hänen vanhempansa ja hänestä vastuussa. Vanhemmat vain ylireagoivat ja ylitulkitsevat lapsensa sanomisia...

      Jos et oikeasti pääse tästä kutkuttavasta tunteesta eroon, tivaa lapseltasi tietoa asiasta. Jos hän yrittää kauhuissaan estellä ja selitellä, silloin saattaa kyse olla viimeistään jostain suuremmasta. Jos joudut tässä tilanteessa tarkistamaan viestit, älä ainakaan tee sitä salaa.

    • Oikeudet Suomessa

      Lapsen oikeuksia
      -lapsen puhelimeen ei saa katsoa eikä tekstareita lukea
      -lapsen kassiin ei saa katsoa (vaikka epäilisi viinaa tai huumeita tai edes tupakkaa)
      -lasta ei saa kurittaa (vaikka lapsi potkisi mummoa sun vieressä)
      -lasta ei saa poistaa väkisin julkisesta tilasta (vaikka sylkisi kiroilisi ja haistattelisi)
      -lapsen päästä ei saa poista väkisin pipoa (vaikka istuisi se päässä hautajaisissa)
      -lasta ei saa lukita sisätilaan (jos ei ole vanhempi) ei edes vaikka lapsi olisi humalassa hänet on päästettävä takisin baanalle, juomaan kavereidensa kanssa lisää.
      jne jne jne.

      • Älä puutu!

        Kukaan fiksu mies ei enää tänä päivänä puutu vieraan lapsen mihinkään tekemisiin. Jos puuttuu, mies saa täysin aiheettoman syytteen lapsen kaltoinkohtelusta, seksuaalisesta lapsen häirinnästä tai potkut, kuten erän miesopettaja sai. Lapsi itkee vanhemmilleen mitä paha setä teki ja setä saa kärsiä.


    • Tyttö16w

      Älä lue, koska tiedät varmaan itsekin miltä se tuntuisi jos joku lukisi sinun viestejäsi. Voithan keskustella lapsen kanssa kenelle hän viestittelee ja kertoa netin vaaroista, jos hän vaikka onkin saanut joltain tuntemattomalta viestin. Tai luulen, että se on joku luokkatoveri, ehkä kenties ihastuksen kohde. Tuskin hän mielellään viestejään silloin näyttää. :) Jos alkaa puhelinlasku menemään liian korkeaksi, niin sanot vain että vähentää viestittelyjä, ja kysyä että kukas on niin tärkeä henkilö, kun noin paljon viestittelee. :)

    • roaaaar

      [x] viesteilee

    • Avoimuus hoi!

      Jos ei puhelimen käytöstä ja vanhemman vastuista ole keskusteltu jo ennen kuin sen hänelle annoit, saattaa lasta aluksi ärsyttää tekstareiden näyttäminen. Kun selität velvollisuutesi ja sen, että et lue niitä esim. ilkkuaksesi hänelle jostain tekstareista paljastuvasta asiasta tai arvostellaksesi vaikkapa kirjoitusvirheitä (älä erehdy loukkaamaan lapsesi tunteita) vaan ainoastaan sen vuoksi, että se on vanhemman velvollisuus vaikka lapsi ajattelisi siitä mitä hyvänsä!

      Lapsesi on ymmärrettävä, että välität hänestä tälläkin tavoin ja se auttaa häntä varmasti jatkossakin kertomaan asioistaan avoimesti, kun osoitat hänelle vastuusi ja sen, että aidosti välität esim. keiden kanssa hän on yhteyksissä tekstareilla.

      • 11. V

        ( ärsyttää kun äiti lukee viestejä ) kyllä lapsella on oikeus yksityisiinkin asioihin esim. Päivä-kirjat, yleensä viestit ja sen semmoset. Mut jos ois vanhempi nii kyllä sitä sitten ajattelisin vaan lapsen parasta.


    • ...haudan takaa...

      Jammu-setä sillä kummittelee....

    • Lapsen mieli

      Mikäli kyseessä on ns. normaali lapsi, lue tekstarit ja mikäli kyseessä on ns. epänormaali lapsi, lue tekstarit.

    • Järjetön kysymys

      Puhelimet pois piipittäjältä ja pikkukersaltaan välittömästi, kuka hakee? Mitä ihmeen mafiameininkiä se 9v kersa siellä pitää kun äiskän täytyy tuollaista tulla tänne vikisemään vai onko tuo kysymys jonku lapsen provovitsi. Kunnioittakaa lapsia mut älkää olko tyhmiä.

      • rovokaatio

        Ai miksi tulla tänne vikisemään.

        Suomi24 kuuluu Aller mediaan, niin kuin esim seiskakin.

        Kuka lie nämä provot avaa että saadaan kunnon keskustelu aikaiseksi.


    • Kyseessä on selvästi joku yh-äiti. Onnettomalla ei ole miestä, jonka puhelinta pääsisi vakoilemaan. Täytyy siis tutkia lapsen tekstiviestit. Naisella kun on se "pitää-työntää-nenänsä-joka-paikkaan" -geeni.

    • vanhammilla on

      Saa lapsen tekstiviestejä lukea, jos olet niiden maksajana. Silloin saa rajoittaa viestiejä. Saa ottaa puhelimen pois, vaikka kokonaan. Jos puhelin on lapsen oma ja itse ne maksaa, niin silloin voit kysellä viesteistä, tai sitten siltä henkilöltä, joka puhelimen on lahjoittanut. Jos itse olet lahjoittanut puhelimen niin kannattaa tehdä alusta astin asia selväksi ja se, että tarvittaessa voit lahjan ottaa pois, jos ei suostu llahjansa kanssa yhteistyöjän.

      18 v:n viestit on eriasia, mutta maksajana voit tilata puhelinoperaattorilta tarkat tiedot kelle on soitettu ja milloin.

      • Nahjusko?

        Miksi linkität vain rahan vanhemmuuden kriteeriksi? Vanhemmuus lienee ihan oikeasti sitä, että ottaa kokonaisvastuun lapsistaan, ei vain ekonomista vastuuta.
        Kysehän on omasta lapsesta eikä jostakin asiakkaasta. Kokonaisvastuu tarkoittaa sitä, että ymmärtää pitää lapsensa hyvinvointia ensisijaisena silloinkin, kun joudutaan konfliktilinjalle, esim silloin, jos joutuu tarkistamaan lapselle lähetettyjä viestejä lapsen muuttuneen käytöksen vuoksi. Aikuisena sinulla on vastuu alaikäisestä lapsestasi, halusitpa sitä tai et.


    • Avoimuus auttaa

      Eipä ollut tekstiviestejä niinä aikoina, kun omat lapset olivat 9-vuotiaita.
      Mutta uskonpa, että olisin lukenut viestit, jos ajattelisin niissä olevan jotain epämiellyttävää.
      Minähän olisin kuitenkin puhelimen ostanut ja laskun maksaja.
      Vanhemmilla on mielestäni oikeus tietää puhelimen pinkoodi.

      Ihan sama lasten facebook. Liittyisin siihen itsekin ja seuraisin, minkälaisia viestejä lapselleni tulisi. Nettikiusaaaminen on yleistä ja ahdistaa lasta. Lapsi häpeää kiusattuna olemista ja arkailee kertoa siitä kotona.

      Ei lapsen yksityiselämä ole yhtä ehdoton kuin aikuisen. Vanhemmat suojelevat lapsiaan kun tietävät, millaisia ystäviä ja tuttuja hänellä on. On myös lapsen etu, että hän pystyy kertomaan kotona mahdollisista herjausviesteistä. Moni lapsi pelkää joutuvansa syyllisen osaan, jos kertoo huolistaan.

    • Key Ring

      Joo, lapsesi ei arvosta sinua lainkaan kun ei halua kertoa. Hyvä kun et mene lueskelemaan, ei siellä mitään älykästä vielä tuon ikäisen viesteissä ole :D

    • tietäväinen.

      Mihin noin nuori matkapuhelinta edes tarvitsee?`
      Lue kaikessa rauhassa, saat näpeillesi vaan.

    • dsacc v af

      Älypuhelimiin saa lukituksen...

    • muumio3

      Ainoastaan siinä tapauksessa jos kyseessä olisi joku pedofiili tai muu nyrjähtänyt juippi joka yllyttäisi lastasii rikokseen. Pedot kieltävät vanhemmille puhumisen.
      Seuraa onko lapsesi käytös muuttunut. voisi antaa suuntaa.

    • jas9

      Tuon ikäiset viesteile vielä niin lyhyesti ... Ilman mitään päätä eikä häntää - siis oikeaa asiaa! Heitetään läppää ja hymiöitä.... Mutta voihan tekstiviesteily olla myös kiusaamista !?? Jos puhelimessa netti ja Facebook niin piippaileehan tuo itelläkin tuon tuosta....

    • n22.

      Pentu on 9vuotias, eli ei ole kykenevä :

      -Tekemään itsenäisiä päätöksiä

      -Pitämään huolta itsestään

      - Päättämään kenen seurassa liikkuu/kenelle viestittelee

      -Hankkimaan omaa puhelinta

      -Maksamaan laskuja

      Kun lapsesi voi maksaa laskut itse ja päättää itse omasta elämästään ja on 18 vuotias sinun vastuusi päättyy noista asioista.. siihen asti, lapsi on lapsi. Anna hänelle oikeus olla lapsi äläkä nosta viereesi jalustalle vanhempana.
      Se saattaa suututtaa pientä että valvot hänen elämäänsä, mutta kerran olet kakaran pyöräyttänyt kanna siitä vastuu.

    • Been there,done that

      Ootteko kirjesalaisuudesta ja muusta jauhavat käsittäneet sen, että Suomessa ei yhdeksän vuotiaalla voi olla matkapuhelinliittymää omissa nimissään? Mikäli liittymästä tehdään jotain laillisesti arveluttavaa/rikollista, on kumminkin se liittymän omistaja siitä vastuussa ja häneen katseet kääntyvät ensimmäisenä.

      Alle 15-vuotiaan lapsen viesteistä vastuussa on siis hyvin usein huoltaja tai isovanhempi. Silläkin perusteella 9-vuotiaan viestien lukeminen ei ole rikollista mihinkään kirjesalaisuuksiin perustaen. Meneekö siinä luottamus mullittelevaan ja salailevaan esiteini-ikäiseen lapseen hetkellisesti? Voihan se mennä, muttei se ole lapselle itselleen, kuin opettavaista. Kun aikuinen kysyy, alaikäinen vastaa. Se on kunnioitusta vanhempaansa kohtaan.

      Aloittaja lue ne viestit ja jos siellä on nuhteluun aihetta, tee se nyt. Kadut sitä myöhemmin, jos jätät tekemättä. Jokatapauksessa näyttäisi olevan aihetta vakavaan keskusteluun lapsesi kanssa. Vakava keskustelu tulisi käydä vanhemman osalta huutamatta ja uhkailematta.

      • dsgdf

        Voi haloo, se ettei 9v lapsi kerro vanhemmalleen kaikkea, mitä kavereiden kanssa puhuu, on merkki siitä, että kaikki on ok. Lapsi on alkanut itsenäistymään, tämä on merkki terveestä kehityksestä autonomian suuntaan. Alkakaahan tottua, kyylävanhemmat!


      • Ei h-i !
        dsgdf kirjoitti:

        Voi haloo, se ettei 9v lapsi kerro vanhemmalleen kaikkea, mitä kavereiden kanssa puhuu, on merkki siitä, että kaikki on ok. Lapsi on alkanut itsenäistymään, tämä on merkki terveestä kehityksestä autonomian suuntaan. Alkakaahan tottua, kyylävanhemmat!

        Etsipä valopää jostain kehityspsykologian kirja tms. missä on vastaavat tiedot ja koeta toisen kerran paremmalla onnella.


    • sdfvdfgdf

      Itse en lukisi, kyllä huomaat käytöksestä jos jotain hämärää on tekeillä... eikä se nyt ton ikäsellä nyt mitään kovin pahaa voi olla...

      • nainen-95

        No ei todellakaan saa lukea.

        Onkos sinulla oikeus yksityisyyteen?

        Varmaan on, niin kuuluisi myöskin olla lapsella!

        Sulla on aivan väärät keinot ap lähestyä tätä asiaa. Lapselta ei tongita niinku mitään salaa.. Jos sun mielestä ois jotenkin oikeutettua lukea SALAA toisen viestejä niin sitten varmaan pitäisit päiväkirjankin salaa lukemista oikeutettuna. :) hyi, eikö saa niinku olla mitään yksityisyyttä ala-ikäsellä lapsella! se päiväkirjakin on paikka johon puretaan omia tuntemuksiaan, niin tosi törkeetä että joku ihminen vie toiselta ihmiseltä sellasen oikeuden pois joka kuuluu ihmisen perusarvoon ja oikeuksiin... nimittäin YKSITYISYYS.

        Sä et osaa yhtään kasvattaa lastas. Lapsi kasvatetaan niin että hänelle luodaan läheiset välit vanhempiin, annetaan kotona tarpeeksi rakkautta, tasapainoiset elinolo suhteet kasvaa kotona aikuiseksi ja KERROTAAN että jos sinulla on jokin hätänä niin voit kertoa meille AINA siitä !!!!!

        Sen lisäksi myös kasvatetaan ja neuvotaan ja toivotaan että tämän kaiken avulla lapsen elämä pysyisi oikeilla raiteila.

        Helvetti miten jollekin voi lapsen kasvatus olla näin vaikeaa tai että lähestyy sitä noin väärällä tavalla kuten ap...


      • nainen-95 kirjoitti:

        No ei todellakaan saa lukea.

        Onkos sinulla oikeus yksityisyyteen?

        Varmaan on, niin kuuluisi myöskin olla lapsella!

        Sulla on aivan väärät keinot ap lähestyä tätä asiaa. Lapselta ei tongita niinku mitään salaa.. Jos sun mielestä ois jotenkin oikeutettua lukea SALAA toisen viestejä niin sitten varmaan pitäisit päiväkirjankin salaa lukemista oikeutettuna. :) hyi, eikö saa niinku olla mitään yksityisyyttä ala-ikäsellä lapsella! se päiväkirjakin on paikka johon puretaan omia tuntemuksiaan, niin tosi törkeetä että joku ihminen vie toiselta ihmiseltä sellasen oikeuden pois joka kuuluu ihmisen perusarvoon ja oikeuksiin... nimittäin YKSITYISYYS.

        Sä et osaa yhtään kasvattaa lastas. Lapsi kasvatetaan niin että hänelle luodaan läheiset välit vanhempiin, annetaan kotona tarpeeksi rakkautta, tasapainoiset elinolo suhteet kasvaa kotona aikuiseksi ja KERROTAAN että jos sinulla on jokin hätänä niin voit kertoa meille AINA siitä !!!!!

        Sen lisäksi myös kasvatetaan ja neuvotaan ja toivotaan että tämän kaiken avulla lapsen elämä pysyisi oikeilla raiteila.

        Helvetti miten jollekin voi lapsen kasvatus olla näin vaikeaa tai että lähestyy sitä noin väärällä tavalla kuten ap...

        Kas kun kilpaileva yhteiskunta tarvitsee enemman vanhempien aikaa ja resursseja.
        Kuka lasta muita globaalissa talousmyrskyssä? Enpä ala arvioimaan nälkään kuolevien lasten määrää / 24 H tai / 1 H. onko vastuu lapsista vanhempien vai ympäristön? Ja jos molempien niin kumman enemmän? Kaiketi kaikkien nälkään kuolleiden lasten vanhemmat pitaisi tuomita kuolemantuottamuksesta.

        Henk koht pyrin puuttumaan jokaiseen epäkohtaan jotka ymparilläni havaitsen. Olemaan kaukonäköinen ja viisas.. Mutta se vain siksi että olen ollut pitkään työtön ja asiaa tutkinut ja sen parhaaksi todennut. Downshiftereita pidettiin jonkin aikaa otsikoissa, just sen aikaa et uteliaisuus heras sit ne lämästiin isänmaan vihuiks tms terminologiaa mappiin.
        Lapsissa on tulevaisuus. Quartaali talous ei tunne tulevaisuutta. Oispa joku Ilmarinen joka yhdistäis nää lauseet ja sais huokaista.


    • mummi 43

      Jos todella kyseessä 9 vuotias niin meillä kyllä lapsi itse tulee näyttämään viestejä et kato mummi minkä viestin mä sain esim. Ja saman tekee omille vanhemmille. Eikä kiinnosta netissä istuminen häntä yhtään. Ei edes osaa selata nettiä. Mutta jos lyödään 5 vuotiaasta lähtieen tietokone nenän alle niin kyllä ne oppii tietysti. Meillä lapsen lapseni leikkivät pihalla ja pyöräilevät ym. Pleikkaria saavat pelata tunnin päivässä mikäli läksyt on tehty eikä koulusta ole tullut moitteita. Puhelin on mutta soittavat mummille ja papalle ja vanhemille pääasiassa. Ja sisaruksille. Kavereita on mutta niiden kanssa ei olla ilta myöhään

      • 9-vuotias??

        Eikös nykykouluissa tietokone kuulu opetusohjelmaan jo ala-asteella? Taitaa olla jo esikoulussa.


    • baakarit

      en ole koskaan lukenut jotenkin se on luottamuksen pettämistä ja pitää kunnioittaa toisen yksityiselämää vaikka se onkin lapsi.

      jos muuten on säännöt joita lapsi noudattaa niin uskon sen riittävän että tietää lapsen touhut ja siitä kehittyy myös luottamus toista kohtaan.

    • kunnon mutsi

      Tottakai mikäli herää epäilyjä! Täällä äidit ei tajua vastuusta

    • Apuvva

      Jos tuo kysymys ei ole vitsi niin ei voi kuin päivitellä! Näin niitä kieroonkasvaneita ongelmanuoria kasvaa kun vanhemmat eivät välitä ja ymmärrä kasvattajan ja huoltajan 15rooliaan. Lapsiparoille sysätään vastuu ja aikuisten maailman haasteet aivan liian varhain. Kukaan terveesti vastuullinen vanhempi ei kysele keskusteupalstalla SAISIKO hän lukea 9 vuotiaan lapsensa viestejä. Jos tuossa vaiheessa suhde lapseensa klikkaa noin pahasti, voi viimeistään murrosiässä tulla vakavia ongelmia. Kehottaisin äitiä/isää pikaisesti keskustelemaan ammattiauttajan kanssa auktoriteettiongelmastaan ja roolistaan suhteessa lapseensa ja sitten vakava keskustelu lapsen kanssa hänen oikeudestaan olla vielä rauhassa lapsi.

    • WTFman

      Saa jos aikuinen ei osaa itsekään kirjoittaa....

    • Piip piip

      Onpa kysymykseni saanut aikaan vastauksia jos jonkinmoisia!
      Puolesta ja vastaan...
      Asiallisia ja aika hupaisiakin, mielestäni.
      No, ammattiauttajille en tässä vaiheessa koe tarvetta.

      Kiitos kuitenkin kaikille kommenteista.

    • Pitää ja on myös velvollisuus ne lukea. Kun lapsi voi huonosti riittää olkien nostajia, emme tienneet... Tietysti on henk kohtaista milloin joku lakkaa olemasta lapsi ja siita pitaa sitten puhua hanen kanssaan eika massatotuudella, siihen mukautuen valita mustaa tai valkoista.

    • Setä mutta ei sellai

      Eikäku näin: teet lapsesi kanssa kirjallisen sopimuksen jossa määrittelet mitä saat tehdä ja lukea. Otat lapsen nimen sopimukseen ja todistajat vielä. Sitten vasta lapselle puhelin.... Ei tarvi sitten oman alaikäisen lapsensa kanssa käräjille lähteä...
      Tähän tämä maailma on mennyt...:-)

    • Mummo kulta

      Säälittää lapset kun ottavat tosissaan kaiken roskan mitä sinne puhelimeen ilmestyy, ovat kuin maalitauluja. Miksi vanhemmat ei opeta tarpeeksi oikeaa suhtautumista . Kysykää lapset ja nuoret mummolta mikä on elämässä tärkeää ja MIKÄ EI! Me vanhemmat ihmiset olemme jo selvillä näistä asioista.

      • olga.

        Meillä pidän silmällä alle 10v lasten viestiliikennettä. En lue viestejä salaa enkä avoimesti, ohimennen vaan vilkaisen että kuka lähetti, ei sen kummempaa. Nuorimmat lapset 7 ja 9v.
        Vanhemmat 12v ja 14v saavat olla VÄHÄN vapaammin, kun ovat ikäisekseen kypsiä ja osaavat toimia itsenäisesti ja fiksusti. Toisin sanoen luotan heihin. 14v:llä on myös Facebook, 12v:ä en sinne vielä päästäisi eikä tyttö itsekään edes tunnu olevan kovin kiinnostunut naamakirjasta.
        Kaikki lapset on kasvatettu kirje-, puhelin- ja viestintäsalaisuuteen, mutta myös siihen että on oltava valmis näyttämään kaikki viestit vanhemmille jos sitä tarvitaan. Tiedän, etteivät lapseni näihin pedofiilijuttuihin sekaantuisi, mutta tarkkailen viestejä silti.


      • sinisilmäisiä...
        olga. kirjoitti:

        Meillä pidän silmällä alle 10v lasten viestiliikennettä. En lue viestejä salaa enkä avoimesti, ohimennen vaan vilkaisen että kuka lähetti, ei sen kummempaa. Nuorimmat lapset 7 ja 9v.
        Vanhemmat 12v ja 14v saavat olla VÄHÄN vapaammin, kun ovat ikäisekseen kypsiä ja osaavat toimia itsenäisesti ja fiksusti. Toisin sanoen luotan heihin. 14v:llä on myös Facebook, 12v:ä en sinne vielä päästäisi eikä tyttö itsekään edes tunnu olevan kovin kiinnostunut naamakirjasta.
        Kaikki lapset on kasvatettu kirje-, puhelin- ja viestintäsalaisuuteen, mutta myös siihen että on oltava valmis näyttämään kaikki viestit vanhemmille jos sitä tarvitaan. Tiedän, etteivät lapseni näihin pedofiilijuttuihin sekaantuisi, mutta tarkkailen viestejä silti.

        Ei kukaan lapsi noinvain sekaannut pedofiilijuttuihin. Vika on aina aikuisessa joka osaa manipuloida lapsia. Lapsi ei edes tajua olevansa sekaantunut niihin.


      • Jokke
        sinisilmäisiä... kirjoitti:

        Ei kukaan lapsi noinvain sekaannut pedofiilijuttuihin. Vika on aina aikuisessa joka osaa manipuloida lapsia. Lapsi ei edes tajua olevansa sekaantunut niihin.

        Kyllä lapsen puuhastelua pitää tarkkailla ja vakoilla!!! Ei alaikäisellä mitään yksityisyyttä tarvitse olla, jos tällä toiminalla pystytään estämään suuremmat vahingot!!!


    • Nettineiti

      Lue pois vaan. Ties mitkä pedofiilarit ovat lapsien kimpussa.
      Jo lapselle tulee ikätovereilta viestejä, ne voivat olla aika loukkaavia ja nettikiusaamista.
      Eihän kaikkia mukavia viestejä ja tokaisuja edes jakasa lukea. Ne voi ohittaa. Mutta sinä maksat puhelinlaskun, ja se tuo sinulle tiettyjä oikeuksia.
      En voi ymmärtää, miksei vanhemmilla olisi oikeus seurata lapsensa yhteydenpitoa. Kyllä se on suojelua siinä kuin muukin huolenpito.

    • EeäsJonne

      Mielestäni vanhempien ei laista huolimatta pitäisi lukea lastensa viestejä ilman syytä.
      Tämä auttaa luomaan luottamusta myös lasten puolelta.
      Jos kuitenkin haluaa alkaa lain kanssa vääntämään, niin lapsillakin on se viestisalaisuus, tosin se on ristiriidassa muiden lakien kanssa.
      Uskon, että vanhemmat voivat itse arvioida lastensa kehitystason, ja päättää miten he suhtautuvat asiaan.
      Fiksu vanhempi ei mielestäni kyttää ja kontrolloi, vaan pyrkii opettamaan lapsillensa vastuullisen netin/puhelimen/kirjeiden yms. käytön.
      Fiksu lapsi taas osaa pitää kaiken hallinnassa kun he käyttävät nettiä.

      Ja onhan niitä vanhempia, joita ei kiinnosta lastensa yksityisyys.
      Jos lapsi kirjoittaa päiväkirjaa tai lähettää viestejä/kirjeitä, tai pitää hallussaan kirjoittamiaan suljettuja kirjeitä on kirjeiden luvaton avaaminen vain merkki luottamuksen ja opetuksen puutteesta.

    • Anonyymi

      Huoh. Tekstiviesteihin, että WhatsAppviesteihin tarvitsee puhelinnumeron. Mistä nämä "hämärähemmot" olisivat saaneet sen? No miten muutenkaan kuin kasvotusten? Jos lapsesi on somessa, ja käyttää julkista tiliä ymmärrän huolenaiheena. Mutta ne jotka sanovat, että yksityisyyden suoja koskee vain aikuisia? Hei haloo, ethän sinä saa ottaa lapsestasi jollaintapaa nöyryyttävää tms. kuvaa ja jakaa netissä vain siksi että olet vanhempi??? Yksityiseedensuoja koskee kaikkia vauvasta vaariin. Itse olen laittanut asetuksista kaiken arkaluonteisen sisällön näkyväksi vain, jos olen avannut puhelimen. Ja vielä kaiken kukkuraksi voit mennä whatsapissa hakuun, ja kirjoittaa ikäviä sanoja tai lauseita. Näin et riko myöskään lapsesi kavereiden yksityisyyden suojaa lukemalla viestejä. Mieti, jos lapsesi kertoo parhaalle kaverilleen todella yksityisiä asiotaita, kehonkuvastaan, ihastuksistaan, seksuaalisista mieltymyksistään? Ja lapsesi kaverin sinulle tuntematon vanhempi lukee tämän kaiken? Ei liittymän omistus takaa että saisit lukea kaikki viestit. Järki käteen maalaistollot!

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe